quote:
Op zondag 30 september 2007 21:27 schreef Averroes het volgende:[..]
En wat houd je geloof in grote lijnen in? Het is niet één van de meest allerdaagse levensbeschouwingen en ik heb me er ook niet in verdiept. Dus als je me zou kunnen vertellen wat het voor jezelf betekent.
de grote lijnen... ik vind het moeilijk om zoiets uit te leggen, maar ik ben dan ook geen ster in samenvatten. ik zal een poginkje wagen. het is wel MIJN visie he.
LAP TEKST ALERTJe hebt binnen het paganisme een drie eenheid. Je leidt tegelijkertijd een lichamelijk leven, een geestelijk leven en een spiritueel leven. Deze drie eenheid is te vinden in verschillende symbolen over de hele wereld, het is imo de basis van het 'geloof' of de levensbeschouwing. Ik noem het vanaf nu geloof, typt wat makkelijker.
In jouw zijn en in jouw lichaam manifesteren deze drie elementen zich en zijn ze ook met elkaar verwoven. Het zijn niet drie opzich staande fundamenten. Dat is denk ik het belangrijkste wat je even moet onthouden terwijl ik de rest uitleg
![]()
Bij het lichamelijke aspect is de natuur hier op aarde het begin en het einde. Het speelt een immens grote rol. Je kan dit koppelen aan de evolutietheorie. Wij zijn hier al en wel volledig mooi aangepast aan de fysieke situatie zoals die hier heerst. Net als alle andere levensvormen hier, planten, dieren, allen die nu bestaan zijn aangepast aan de omstandigheden. Dit zit diep, diep in ons, al miljoenen jaren lang.
Je hebt dan het geestelijke aspect van de mens. Ja, het is een onderdeel van ons fysieke lichaam maar het is ook ever prominent, ons bewustzijn. Wij kunnen dingen geestelijk filteren, vastpakken, analyseren, omdraaien, wegleggen, wij kunnen met onze geest heel veel. Onze geest is dusdanig ver dat het verschijnselen in zijn natuurlijk omgeving registreert, analyseert, generaliseert etc dat het op een bepaald moment een conclusie trekt en daar ook naar kan handelen. Een van de uitkomsten van die geest in combinatie met oa de natuur heeft in de loop der miljoenen jaren gezorgd voor onze jaarfeesten. Simpel gezegd vieren wij de komst van de seizoenen, de standen van de zon en de maan.
Als je kijkt naar de natuur, en vooral hier in westeuropa, zit er een ritme in. Aan het eind van de herst zijn de nieuwe zaden in de aarde. zij liggen daar in de herfst voor dood te wachten tot de lente komt. In de lente komen zij tot leven, groeien ze en vormen zij bijvoorbeeld, even ter illustratie, een appelboom. Met eerst een bloemetje dat bevrucht raakt rond mei, dat dan een prachtige appel met zaadjes vormt welke rond de zomer van de tak naar beneden valt, in de aarde verdwijnt waar de zaadjes liggen te wachten tot het end van de winter dat ze weer op kunnen komen, etc, etc, etc. Wij zijn er van overtuigd dat deze cyclus ook in ons zit, op verschillende niveaus, (ga ik even niet uitleggen lang verhaal en dit verhaal wordt al zo lang
![]()
) en dat als wij ons geestelijk afstemmen op deze cyclus ons leven hier op aarde een stuk makkelijker is, omdat je in the flow van de natuur zit. De herfst is een prima moment om te kijken wat je dit jaar allemaal geoogst hebt, (en wat niet) je kan daar de hele winter voor nemen, uiteindelijk komen er nieuwe 'leerdoelen' (ontwikkelingsdoelen) uit. Dit zijn de zaadjes die je plant, die in de lente groeien, in de zomer al dan niet tot volle ontwikkeling komen en in de herfst oogst je je nieuw verworven vaardigheden of inzichten en zo gaat het door en door. Dit is een belangrijk element binnen het paganisme, welke weer in nauw verband staat met het derde 'leven', je spirituele leven.
Vanwege het cyclische karakter van de natuur geloven het gros van de paganisten in een hiernamaals, hoewel de vorm en inhoud van dit hiernamaals niet vaststaat en verschilt per persoon maar dat je 'spirit' (wat je daar dan ook fysiek onder verstaat, staat ook niet vast) daar in ieder geval mee naartoe verhuist. Iedereen heeft een spirit welke zich hoe dan ook ontwikkelt, maar paganisten geven dus ook vorm aan deze ontwikkeling van de spirit door middel van de jaarfeesten. Ikzelf vind deze jaarfeesten erg fijn omdat ik sinds mijn kennismaking met die concepten heb gemerkt dat mijn persoonlijk leven en biologisch energieniveau inderdaad de weg van de cyclus volgt. Je hoeft die feesten en rituelen echt niet te doen om volgens die cyclus te leven, maar ze werken wel als een focusmiddel, dus als ik behoefte heb aan focus dan doe ik daar actiever aan mee. Zo heb ik dit jaar een zomer gehad waar ik U tegen zeg en dat ik er echt van baalde dat ik niets aan de jaarfeesten heb gedaan (aandacht heb gericht op mijn psychische binnenste wat dat betreft) dat ik denk dat ik het komende half jaar sowieso me hier wat meer op ga richten, ook dmv jaarfeesten.
In ieder geval, dat zijn de 'peilers' van het paganisme en alles wat daar voor de rest omheen komt kijken baseert zich daar al dan niet bijzonder veel op. 'De Rest' is groot en divers en we onderscheiden daar ook een aantal groepen in. Je hebt bijvoorbeeld de hekserij, de wicca, het druidisme, asatru, verschillende sjamanistische stromingen, keltische stromingen, noord europese stroming, noordamerikaanse stromingen, zuidamerikaanse stromingen, afrikaanse stromingen, australische stromingen, etc, etc etc. Het paganisme is maw ENORM en daarmee enorm divers, en in veel van die stromingen staat de individuele beleving (inhoud en vorm) voorop. Heel belangrijk!
Ikzelf ben er achter gekomen dat mijn instelling het meeste raakvlakken heeft met sjamanisme. Ik ben natuurlijk een volledige n00b en dingen die gangbaar zijn in veel sjamanistische tradities (over de hele wereld) zijn mij (nog) niet eigen en ik weet ook niet of het mij eigen zal worden. Sjamanen zijn in ieder geval
voor mijn gevoel opzoek naar 'de kern'. Van vanalles. In die zoektocht leren ze ontzettend veel dingen, vergaren ontzettend veel inzichten over werkelijk van alles. Ligt er maar aan waar ze naar opzoek zijn, maakt niet zoveel uit. Ze zijn op zoek naar alle mogelijke alternatieven. Die voor de hand liggen, maar ook die ontzettend far fetched zijn, you never know. Wetenschap, zoals wij die kennen, is een tak. Een tak van veel meer opties, allerlei opties die je moet (en wil natuurlijk) ontdekken. Deze kennis gebruiken ze om anderen te helpen, anderen te ondersteunen, anderen tot dienst te zijn eigenlijk. En natuurlijk ook jezelf, want je mag er zelf ook zijn net als alle anderen.
Om dat terug te koppelen naar mijzelf, dat is iets wat ik eigenlijk al mijn hele leven doe. Ik ben altijd al opzoek naar alternatieven, zoveel mogelijk. Die voor de hand liggen en dat wat niet voor de hand ligt. Die leg ik naast elkaar, en kijk naar overeenkomsten en verschillen schat het op mijn persoonlijke waarde, en heel voorzichtig trek ik soms conclusies (ik bedoel, ik ben nog zo'n ongelooflijke n00b, pas 25 jaar oud, ik heb nog een heel leven aan alternatieven ontdekken voor me, conclusies trekken doe ik zelden (maar soms wel hoor). ) Het moet in ieder geval allemaal beargumenteerbaar zijn, je moet je kennis echt kennen.
En je hebt verschillende methodes om die kennis en alternatieven te vergaren. Ik zit nog in een pril stadium en ben nog erg bezig met mezelf. Mijn allergrootste bron is mijn onderbewuste welke ik zoveel mogelijk bewust probeer te maken. Ik heb daarvoor mijn fantasie, mijn dromen, overdenkingen, meditatie, reizen naar de onderwereld (hoewel dit in het algemeen zover ik heb begrepen niet perse een reis naar het onderbewuste is, maar dit labeltje plak ik er nu even op) en verschillende drugs, wiet, paddestoelen, lsd hoewel ik die op dit moment al een half jaartje echt spuug- en spuugzat ben.
In je onderbewuste zit een schat aan informatie over jezelf en je denkbeelden, niet normaal. In je onderbewuste ligt ook een schat aan informatie over de geschiedenis van de mens (niet anno 1884 dit en dat, maar de blauwdruk van de psyche van de mens, Jung (psycholoog) noemt dit ook wel het collectief onbewuste) en waar sommige in geloven, ik ben er nog niet helemaal over uit, kennis vanuit het Al, dus jouw directe verbinding met de kennis van de kosmos en het bestaan in general. Hoewel, als ik er zo over nadenk terwijl ik dit typ klinkt het wel plausibel als ik het derde element, dat van het spirituele leven, even naar m'n onderbewuste trek.. Hmm.
Andere bronnen van dat soort kennis is de kennis die buiten mijn psyche om vergaard is, zowel geschreven als gewoon gesproken. Ik heb het hierbij in mijn persoonlijke geval over oa de bijbel, wetenschappelijke onderzoeken en hun resultaten, persoonlijke verhalen, ideeen en meningen en gedrag van mensen over allerlei soorten onderwerpen, ook spiritueel.
En met al die kennis, ga ik gewoon aan de slag. Nu heel kleinschalig en vooral bij mezelf en vrienden, en wellicht in de toekomst dat het uitbreidt, wie weet. Ik heb door deze zoektoch in ieder geval al een set aan basisovertuigingen verworven, waaronder in ieder geval zeer compact en hieronder niet bijzonder beargumenteert:
- 'god bestaat'
- twee basisemoties en staten van 'zijn': liefde & angst, waaruit voortvloeit
- liefde=aandacht=bewustzijn=zijn=god en angst is de afwezigheid van dat alles
- alles heeft een tegenpool, de optie zonder tegenpool is gewoonweg niet aanwezig. een scenario voor zonder tegenpool valt niet te omschrijven.
En daarnaast, de rest van m'n overtuigingen.. Ach, dat is de levensvisie van het paganisme en de ideologie van het sjamanisme..
![]()
Nou, als je deze lap tekst heb gelezen dan applaus voor jezel
![]()
Ik hoop dat het allemaal wat duidelijk is. Dit is voor mij de kern op dit moment.
[ Bericht 0% gewijzigd door releaze op 30-09-2007 23:36:44 ]