abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 29 september 2007 @ 20:08:55 #1
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53574603
Ik vroeg me af hoeveel mensen hier iets anders geloven dan hun ouders en wat hun ouders daarvan vinden.

TS trapt af: het is wel algemeen bekend dat ik niet meer gelovig ben, maar mijn ouders nog wel. Ik was gisteren even thuis en binnen een half uur hadden we weer een discussie over het geloof (want mijn moeder meende dat het nog wel goed zou komen met mij). Daaruit bleek dat mijn vader gelooft in de historiciteit van de Bijbel (alles wat in de Bijbel staat is waar en het is precies zo gebeurd als het in de Bijbel staat). Hij heeft de Bijbel kennelijk nog nooit goed gelezen, want van de inconsistenties die ik dan noem, heeft hij nog nooit gehoord. Verder gelooft hij in een hemel en een hel. Hij gelooft dat wetenschappers erop uit zijn het geloof onderuit te halen (wtf ) en hij begrijpt niet dat de waarschuwing voor valse profeten een hele slimme strategie is om mensen aan het christelijk geloof te binden. Voor hem is het gewoon wáár dat iedereen die iets anders roept dan Jezus een valse profeet is waarvoor in de Bijbel gewaarschuwd is.
Mijn ouders accepteren niet dat ik niets meer van God moet weten. Ze menen mij zo goed te kennen dat ze denken te weten dat ik diep in mijn hart nog wel geloof en dat ik nog wel eens 'gegrepen zal worden door God'. Als het niet nu is, dan wel als ik ernstig ziek word of op m'n sterfbed lig.
Als ik weer zou gaan geloven, dan zou ik van hen niet naar dezelfde kerk toe hoeven als waar zij naartoe gaan. Van de RK kerk moeten ze niet zoveel hebben (die mensen hebben volgens hen de boodschap niet begrepen), maar ik mag me ook best wel bij de Halleluja en Prijs de Heer-zingende baptisten voegen.
Hoe zit dat met jullie? Wie gelooft er nog meer niet hetzelfde als zijn ouders? Vertel ook wat je ouders geloven en wat jij nu gelooft en wat zij daarvan vinden .

edit: crap, filter vergeten .
Niet meer actief op Fok!
pi_53574686
@ TS ouders.

Ouders niet gelovig en ik ook niet (terwijl mijn opa dominee was )
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  zaterdag 29 september 2007 @ 20:18:04 #3
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53574828
En wat ik nog het meest frappant vind:

mijn moeder roept voortdurend dat ze totaal niet de behoefte heeft zich in de argumenten tegen het geloof te verdiepen. Ze wil niet horen wat ik te zeggen heb. Ze vindt het wel best zo. Hun hele leven zijn ze gelovig geweest en ze hebben niet de behoefte om daar op hun oude dag nog verandering in te brengen. Volgens mij hebben ze overigens wel spijt dat ze mij naar de uni gestuurd hebben, want daar is de ellend ebegonnen . Ze dachten dat mijn geloof rotsvaster zou worden toen ik godsdienstwetenschappen ging doen, maar ik ben juist volledig van mijn geloof afgekeerd. Mijn moeder blijft mij er graag op wijzen dat er ook nog steeds een heleboel predikanten afstuderen die toch dezelfde informatie als ik te verstouwen moeten hebben gehad. Ik reageer dan altijd met: dan hebben zij iets niet begrepen, want als je je goed in de materie hebt verdiept kún je gewoon niet gelovig blijven. Ik denk sowieso dat je als overtuigd christen (want daar beperk ik me nu even toe) niet of nauwelijks overtuigd kunt worden van een andere waarheid. Er moet al een lichte twijfel zijn (vandaar dat Dawkins' hoop dat de gelovige die zijn boek oppakt atheïst is als hij het weer neerlegt m.i. ook ijdel is). Maar dat hoort misschien meer thuis in een ander topic .
Niet meer actief op Fok!
pi_53574886
Ongeveer hetzelfde verhaal hier. Katholieken zijn eng (vnl. volgens m'n ma) en mocht er ooit iets gebeuren dan zal ik 'hem' wel keihard nodig gaan hebben.
M'n pa houdt er af en toe wel van om met me te discussieren erover, maar het is niet echt meer op een manier om me te overtuigen, maar meer om te achterhalen wat voor levensovertuiging je dan wel niet zou hebben.
Verder moet ik wel m'n ogen dichthouden als opa & oma langskomen met eten en ze gaan bidden enzo en vindt m'n pa dat ik me in zo'n situatie in moet houden met discussies over religieuze zaken. Maar dat wilde ik sowieso niet, want ik denk dat ik dan flink wat negatiever tegenover m'n opa & oma aan zal kijken.

Edit: Verder denk ik ook nog dat geloven in je karakter moet zitten. Je moet een bepaalde kritiekloosheid kunnen bezitten op selectieve punten. Je mag twijfelen, maar wanneer het erom gaat zal je het met hart en ziel verdedigen.
Dat zou ik niet kunnen. Een mening moet kunnen veranderen.
Ik heb eigenlijk nooit echt geloofd, maar tot m'n 14e ofzo speelde ik het spelletje wel mee.
Het mooi kotsende meisje.
pi_53574957
Mijn moeder is agnost geloof ik, die heeft nergens een definitieve mening over. Mijn vader voelt zich beter thuis bij de theosofie. Ik sta daar lijnrecht tegenover met mijn christelijke geloof al beseft mijn vader niet aangezien hij niet geheel weet wat theosofie inhoudt geloof ik Hem boeit het wetenschappelijke, fysische met betrekking tot het ontstaan van het universum en hoe het werkt volgens de theosofie meer dan het spirituele, al zegt hij ook weleens wat over reincarnatie etc. Dat leidt soms tot discussies aangezien ik me weleens erger aan de domme uitspraken die hij erover maakt maar nooit hele grote problemen.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 29 september 2007 @ 20:28:19 #6
862 Arcee
Look closer
pi_53575068
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 20:08 schreef Viking84 het volgende:
Hij heeft de Bijbel kennelijk nog nooit goed gelezen, want van de inconsistenties die ik dan noem, heeft hij nog nooit gehoord.
Heb je hem die dingen aangewezen in de bijbel?
quote:
Verder gelooft hij in een hemel en een hel.
Vreselijk, wat een walgelijke bangmakerij, die hel.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 29 september 2007 @ 20:29:30 #7
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53575092
. Leuke reacties tot nu toe .

De vraag waarom iemand eigenlijk gelooft is inderdaad ook erg interessant .

@ Ali_Kannibali:

je zegt dat je vader domme uitspraken doet. Hoe moet ik dat opvatten? Spreekt hij zichzelf of de theosofische leer tegen? Of zegt hij simpelweg dingen waar jij het niet mee eens bent?
Dat je vader niet zo goed snapt wat theosofie inhoudt is niet zo gek. De meeste mensen die zeggen dat ze die leer aanhangen hebben hun kennis uit een boekje OVER theosofie, want het werk van Blavatsky zelf schijnt moeilijk te doorgronden te zijn. Ik heb het eigenlijk nooit geprobeerd .
Niet meer actief op Fok!
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 29 september 2007 @ 20:29:50 #8
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_53575101
De spreekwoordelijke hel creer je zelf hier op aarde.
Zo, dat was genoeg diepgang voor dit moment.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  zaterdag 29 september 2007 @ 20:30:43 #9
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53575130
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 20:28 schreef Arcee het volgende:

[..]

Heb je hem die dingen aangewezen in de bijbel?
Vaak genoeg. Dan schrijft hij het op en zegt ermee naar dominee te zullen gaan, maar ik hoor er nooit meer wat over. En eigenlijk interesseert het me ook niet, want die dominee zal het ongetwijfeld recht weten te praten.
quote:
Vreselijk, wat een walgelijke bangmakerij, die hel.
Ik kreeg gisteren ook nog te horen dat ik in de hel zou komen.
"Ik geloof toch niet in de hel, en ook niet in de hemel. Ik wíl niet eens eeuwig leven. Lijkt me doodsaai".
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 29 september 2007 @ 20:31:09 #10
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53575140
Ik ga nu even naar Paul de Leeuw kijken, maar straks ben ik terug . Praten over religie blijft mooi .
Niet meer actief op Fok!
pi_53575161
Je kan het maar niet loslaten hè?

Triest.
Zyggie.
  zaterdag 29 september 2007 @ 20:32:34 #12
69191 Varr
Hier ben ik, hierzo!!
pi_53575177
TS zijn ouders moeten in een put gegooid worden met de rest van de strenggelovigen.
pi_53575230
Volgens het geloof heb je altijd een eigen wil.
Dus een eigen keuze..die hebben gelovigen te respecteren dacht ik zo.
Wouldn't you think that the last thing Jesus would wanna see when he comes back is a f..king cross??
pi_53575334
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 20:30 schreef Viking84 het volgende:

Ik kreeg gisteren ook nog te horen dat ik in de hel zou komen.
"Ik geloof toch niet in de hel, en ook niet in de hemel. Ik wíl niet eens eeuwig leven. Lijkt me doodsaai".
Er staat in de bijbel dat God het laatste oordeel heeft, er staan geen andere namen.
Dus niemand heeft het recht om te zeggen dat je in de hel komt.
Stel: je bent niet gelovig...je gaat dood...Blijkt God te bestaan.
Hij:'is was er dus wel'..Jij: 'ok en nu?'
Hij: 'nou goed je weet nu dat ik wel besta...je bent geen slechte jongen/meid alleen je geloofde niet in me..nou poe...kom maar binnen'.
Dus wie zegt dat God alle ongelovigen bij de deur vandaan zou sturen?
Als dat zo zou zijn dan zit de Hel wel erg snel vol (als je gelovigen moet geloven).
Wouldn't you think that the last thing Jesus would wanna see when he comes back is a f..king cross??
pi_53575794
Mijn stiefmoeder is een christen, maar heeft mij nooit iets opgedrongen. De manier waarop zij met haar geloof bezig is, vind ik heel mooi eigenlijk. Zij zegt wel eens: ik geloof dat er een god is, dat wil niet zeggen dat dat ook zo is, maar ik geloof daar in.
En zo moet het ook zijn.
Mijn moeder is ook wel gelovig, al merk ik daar weinig van. Vroeger moesten we wel altijd bidden en danken voor en na het eten en ze las ons voor uit de kinderbijbel af en toe. Maar de laatste jaren is daar helemaal niks meer mee gedaan.
Zowel mijn vader als stiefvader zijn niet gelovig.
Ik zat op een zeer christelijke basisschool. Gedurende de basisschool geloofde ik er ook wel in, ik wist niet beter eigenlijk, maar zodra ik een eigen mening ging vormen (dat was zo rond mijn 12de), was het in 1 klap over.
Het allerbelangrijkste van geloof vind ik dat je mensen in hun waarde moet laten en het niet willen opdringen. Zo lang als iedereen het lekker voor zichzelf houdt, is er niks aan de hand.

Gelukkig is er in mijn familie die mij probeert een geloof op te dringen.
pi_53576185
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 20:56 schreef mirannie het volgende:
Mijn stiefmoeder is een christen, maar heeft mij nooit iets opgedrongen. De manier waarop zij met haar geloof bezig is, vind ik heel mooi eigenlijk. Zij zegt wel eens: ik geloof dat er een god is, dat wil niet zeggen dat dat ook zo is, maar ik geloof daar in.
En zo moet het ook zijn.
Mijn moeder is ook wel gelovig, al merk ik daar weinig van. Vroeger moesten we wel altijd bidden en danken voor en na het eten en ze las ons voor uit de kinderbijbel af en toe. Maar de laatste jaren is daar helemaal niks meer mee gedaan.
Zowel mijn vader als stiefvader zijn niet gelovig.
Ik zat op een zeer christelijke basisschool. Gedurende de basisschool geloofde ik er ook wel in, ik wist niet beter eigenlijk, maar zodra ik een eigen mening ging vormen (dat was zo rond mijn 12de), was het in 1 klap over.
Het allerbelangrijkste van geloof vind ik dat je mensen in hun waarde moet laten en het niet willen opdringen. Zo lang als iedereen het lekker voor zichzelf houdt, is er niks aan de hand.

Gelukkig is er in mijn familie die mij probeert een geloof op te dringen.
Het onderstreepte klopt toch niet echt met het daarna dikgedrukte deel in je tekst dacht ik zo.
pi_53576209
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 20:29 schreef Viking84 het volgende:
. Leuke reacties tot nu toe .

De vraag waarom iemand eigenlijk gelooft is inderdaad ook erg interessant .

@ Ali_Kannibali:

je zegt dat je vader domme uitspraken doet. Hoe moet ik dat opvatten? Spreekt hij zichzelf of de theosofische leer tegen? Of zegt hij simpelweg dingen waar jij het niet mee eens bent?
Dat je vader niet zo goed snapt wat theosofie inhoudt is niet zo gek. De meeste mensen die zeggen dat ze die leer aanhangen hebben hun kennis uit een boekje OVER theosofie, want het werk van Blavatsky zelf schijnt moeilijk te doorgronden te zijn. Ik heb het eigenlijk nooit geprobeerd .
Hij heeft de geheime leer thuis liggen, maar ik weet niet of het wel de 'ware' versie is of slechts de versie voor de massa's. Vrijmetselaars van de hoogste graad krijgen het boek, dat zijn hoge ingewijden in de mystieke leer en er staan zaken in die dus lang niet voor iedereen bedoeld zijn, ik betwijfel dus of hij dezelfde exemplaren heeft.

Via die videoserie van Walter Veith, Total Onslaught, heb ik echter heel wat citaten uit de ware geheime leer gezien aangezien die man beschikking heeft over de boeken die zijn schoonvader, een hoge ingewijde vrijmetselaars, bezat. Daarin staan zaken die lijnrecht tegenover het christelijk geloof in staan. Als ik dan praar over de rol van satan/lucifer in de geheime leer gaat hij lachen, hij weet volgens mij niet eens dat die erg belangrijk zijn.

Maar wat ik echt bedoel met domme uitspraken zijn dingen als reincarnatie en zeggen dat planten ook gevoel hebben enzo. Daar erger ik me aan omdat het ongefundeerde onzin is.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 29 september 2007 @ 21:13:11 #18
862 Arcee
Look closer
pi_53576234
quote:
Ze menen mij zo goed te kennen dat ze denken te weten dat ik diep in mijn hart nog wel geloof
Als dat zo is, dan weet God dat wel, dus hoeven zij zich sowieso geen zorgen te maken.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_53576289
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 21:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Maar wat ik echt bedoel met domme uitspraken zijn dingen als reincarnatie en zeggen dat planten ook gevoel hebben enzo. Daar erger ik me aan omdat het ongefundeerde onzin is.
Wow, zullen voetballers flinke zondaars zijn door dat geren over dat gras...
pi_53576396
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 21:15 schreef True_infidel het volgende:

[..]

Ja hij zei een keer zoiets, met overtuiging, en dat werkt op mijn zenuwen. Ik heb weinig geduld met zulke dingen, ook hier op fok trouwens als ik weer een hoop onzin langs zie komen, dan ben ik al gauw geneigd erg arrogant te gaan doen, maar ik werk er aan
pi_53576459
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 21:15 schreef True_infidel het volgende:

Op de zondagschool heb ik wel geleerd dat voetbal heidens is. Net als 'housemuziek'. En dan niets over onnuttige beledigingen, hersenloos hooligangedrag en erregaande haat en nijd tussen clubs, maar vooral dat de zondag een rustdag was en voetballen dus niet mocht (de wedstrijden werden zelfs op zaterdag gespeeld).
Het mooi kotsende meisje.
pi_53576550
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 21:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ja hij zei een keer zoiets, met overtuiging, en dat werkt op mijn zenuwen. Ik heb weinig geduld met zulke dingen, ook hier op fok trouwens als ik weer een hoop onzin langs zie komen, dan ben ik al gauw geneigd erg arrogant te gaan doen, maar ik werk er aan
Ja ik weet wat je bedoeld, mn ex was erg spritueel ingesteld en vertelde er honderduit over (tegenover de verkeerde).
Klein voorbeeldje: Aura foto's, die dingen staan gelinkt aan een pc en vervolgens aan een printer.
En dan beweren sommige nog dat het echt bestaat.
Tuurlijk iemand vind een aura toestel uit en houd het vervolgens voor zichzelf ipv het te verkopen aan Canon of Nikon voor een fiks bedrag.....sure.
pi_53576566
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 21:21 schreef veiligheidsspeldje het volgende:

[..]

Op de zondagschool heb ik wel geleerd dat voetbal heidens is. Net als 'housemuziek'. En dan niets over onnuttige beledigingen, hersenloos hooligangedrag en erregaande haat en nijd tussen clubs, maar vooral dat de zondag een rustdag was en voetballen dus niet mocht (de wedstrijden werden zelfs op zaterdag gespeeld).
Als je weet wat gelovigen allemaal als heidens beschouwen,....damnn als gelovige mag je echt geen moer( ze doen het evengoed wel daar niet van)
  zaterdag 29 september 2007 @ 21:26:18 #24
161041 DaantjeF
Tijdelijk aanwezig.
pi_53576584
quote:
Daaruit bleek dat mijn vader gelooft in de historiciteit van de Bijbel (alles wat in de Bijbel staat is waar en het is precies zo gebeurd als het in de Bijbel staat). Hij heeft de Bijbel kennelijk nog nooit goed gelezen,
Oh my God, hier kreeg ik het weer even benauwd... Stel hem eens voor zich in de Kaballah te gaan verdiepen en de getallen van de Verzen te bestuderen .. misschien wordt hij "wakker"...
quote:

Via die videoserie van Walter Veith, Total Onslaught, heb ik echter heel wat citaten uit de ware geheime leer gezien aangezien die man beschikking heeft over de boeken die zijn schoonvader, een hoge ingewijde vrijmetselaars, bezat. Daarin staan zaken die lijnrecht tegenover het christelijk geloof in staan. Als ik dan praar over de rol van satan/lucifer in de geheime leer gaat hij lachen, hij weet volgens mij niet eens dat die erg belangrijk zijn.
Klopt.

Dankzij mijn vader heb ik ook een gedeelte ingezien en bestudeerd. Naast gnostische werken en originele delen uit de Kebra Nagast, die trouwens erg overeen komen.

Ben er op dit moment even klaar mee, ik concentreer me op dit moment liever op andere dingen dan "de geschriften", maar het blijft me boeien, ik doseer het meer nu.

Overigens zijn hemel en hel "staten van bewustzijn", maar dit moet je "ervaren".

[ Bericht 1% gewijzigd door DaantjeF op 29-09-2007 21:34:15 ]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans...
  zaterdag 29 september 2007 @ 21:29:17 #25
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_53576653
quote:
Jammer dat je dat zegt, want voor een ander is jouw geloof weer klinkklare nonsens. Ik denk dat jij wel de laatste bent om het geloof van een ander te veroordelen. Waarom is reïncarnatie klinkklare nonsens en het geloof in iemand die aan het kruis hing en na 3 dagen weer opstond niet?
Niet meer actief op Fok!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')