abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53518573
Gezien het feit dat ik een jaartje ben gestopt met studeren heb ik besloten ook maar eens een "grote reis" te gaan maken. Omdat ik eigelijk geen ervaring heb met zulke reizen ben ik me ook maar meteen gaan verdiepen in vanalles en nog wat. Na enkele maanden al vele verschillende topics hier door te hebben gelezen heb ik me al een aardig beeld kunnen maken van de vele prachtige natuur- en historische sites die Zuid Amerika te bieden heeft. Het is alleen erg moeilijk er een overzicht in te houden... Zo'n overkill aan informatie

Ik heb voor mezelf echter wel een klein reisschematje gemaakt. Waarschijnlijk verre van perfect maar daarom ook graag hierover jullie advies. Tevens zijn aanvullingen vanzelfsprekend ook altijd welkom.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
Februari:
- Brazilie
     - Rio de Janeiro 8 dagen inclusief Carnaval
     - Foz de Iguacu 1 dag
- Argentinie
     - Puerto Iguazu 1 dag
     - Buenos Aires 5 dagen
     - Ushuaia 2 dagen
- Chili
     - Punta Arenas 2 dagen
     - Puerto Natales 2 dagen
     - NP Torres del Paine 5 dagen

Maart:
- Argentinie
     - Perito Moreno 2 dagen
     - Bariloche 3 dagen
- Chili
     - Puerto Montt 2 dagen
     - Chiloé 2 dagen
     - Lake District 2 dagen
     - Paaseiland 5 dagen
     - Santiago 3 dagen
     - Valparaiso 2 dagen
- Argentinie
     - Cordoba 2 dagen

April:
- Argentinie
     - Salta 2 dagen
- Bolivia
     - (Salar de) Uyuni 5 dagen
     - Potosi 2 dagen
     - Sucre 3 dagen
     - Cochabamba 2 dagen
     - La Paz 3 dagen
     - Copacabana 2 dagen
- Peru
     - Puno 2 dagen

Mei:
- Peru
     - Puerto Maldonado 3 dagen
     - Cuzco 3 dagen
     - Inca Trail naar Macchu Pichu 4 dagen
     - Nazca (lines) 1 dag
     - Lima 2 dagen
     - Huaraz 2 dagen
     - Chachapoyas 2 dagen
- Ecuador
     - Vilcabamba 2 dagen
     - Cuenca 2 dagen

Juni:
- Ecuador
     - Quito 3 dagen
     - Galapagos 10 dagen
     - Ottavalo 2 dagen
- Colombia
     - San Agustin 2 dagen
     - Bogota 3 dagen
     - Zipaquiria 1 dag

Om vervolgens via de States naar huis te vliegen. Wat is er verkeerd, en wat vergeet ik. Ik hoor het graag van jullie! Alvast bedankt!
"Wir schnapsen zusammen, und keiner ist allein!"
pi_53518638
quote:
Op donderdag 27 september 2007 16:03 schreef Blaatmaster het volgende:
Na enkele maanden al vele verschillende topics hier door te hebben gelezen heb ik me al een aardig beeld kunnen maken van de vele prachtige natuur- en historische sites die Zuid Amerika te bieden heeft.
ga je een online-reis maken?

ziet er goed uit, die bestemmingen
pi_53523905
Zelfde verhaal hier, jaartje gestopt en nu voor 'onbepaalde' tijd naar Zuid-Amerika (max 1 jaar, of tot het geld op is). Enige verschil is dat ik niet echt een plan heb Alleen een paar dingen staan vast: begin en eindig in Buenos Aires en ga in Argentinie Spaans leren.
pi_53530158
Mja, dat plan is ookn iet echt iets wat vaststaat maar het is nogal makkelijk om te weten wanneer je ongeveer vluchten moet boeken. Vluchten naar bijvoorbeeld paaseiland zijn nogal prijzig namelijk :S.

Spaans leren ga ik overigens ook doen, maar ik doe dat in januari in madrid daar mijn vlucht naar rio toch een stopover daar heeft
pi_53530706
Tja, ik zou niet zo'n strak plan maken als ik jou was, je hebt 5 maanden! Dan moet je echt geen schema's gaan maken van 1 dag hier, 1 dag daar. Ik zou bv alleen Paaseiland en de Inca Trail vast leggen en de rest daar gewoon bekijken

Waarom ga je Spaans in Madrid doen (een stopover is nou niet echt een reden om gelijk een week te blijven hangen ) en hoelang?
Wat is ongeveer je budget voor deze reis? Ben je van plan om veel te vliegen binnen Z-A?
pi_53531745
Het is meer een samenloop van omstandigheden. Ik wilde eerst alleen naar spanje op en neer om spaans te leren. Vervolgens 2x nog op wintersport in Oostenrijk. En dan pas vertrekken naar Rio. Toen viel het zo uit dat de wintersport een tijd later zou zijn en besloot ik dus niet meer terug te komen en vanuit spanje door te vliegen naar Rio... Enfin toen ging ik vluchten zoeken en kwam ik met de goedkoopste vlucht op een vlucht met een tussenstop in Madrid uit. Lang verhaal, het valt allemaal wat toevallig samen dus.

Hoeland spaans heb ik inderdaad een hele tijd over nagedacht. Puur uit praktische redenen ben ik er op uit gekomen om 3 weken spaanse les te nemen.

Mijn budget heb ik vastgesteld op 9000 euro. Ik heb alles gewoon heel ruim geteld. Dat is dus inclusief alle vluchten, inclusief de spaanse les weken en inclusief ook nog wat steden in de States (Miami, San Diego, Las Vegas, Washington en New York) en ik wil ook nog een vriend van me opzoeken in Tijuana, maar dat is op "loopafstand" van San Diego.

De vluchten die ik wil gaan maken in Z-A zijn eigelijk alleen de vluchten de pacific in, naar paaseiland en de galapagos dus, en van Buenos Aires naar Ushuaia. Verder nog van Bogota naar Miami en wat binnenlandse vluchten in de States.

Over die schema's... Ik ben een beetje een control freak. Ik kom daar niet graag voor negatieve verassingen staan in de trant van "verdomme, ik zou hier graag langer blijven maar ik moet die en die vlucht halen over een wek" ofzo. Daarom wil ik eigelijk een kleine indicatie maken van hoelang ik ongeveer waar ben. De precieze dingen kunnen inderdaad wisselen, maar ik wil de tijd gewoon een beetje weten om niet voor te grote verassingen komen te staan. Maar aan de andere kant begrijp ik ook dat het nogal moeilijk is. Het is dus allemaal een beetje dubbel, maar elk advies is natuurlijk welkom.

Ik begrijp dus dat jij gewoon die kant heen gaat, en dan maar ziet wat voor uitstapjes je gaat maken? Je zult toch wel iets in gedachten hebben, of bekijk je dat ook allemaal pas in het vliegtuig?
pi_53531985
Ik snap het. Als je meer vluchten hebt is het idd fijn om een globale schatting te hebben.

Uiteraard heb ik al wel een idee van wat ik wil bekijken en doen, maar ik weet alleen nog niet wanneer. Ik weet alleen dat ik begin in Argentinie en na een rondje met de klok mee ook weer eindig in Buenos Aires. Ik lees me natuurlijk wel in enzo, en heb ook wel een ruwe schatting, maar na wat eigen ervaring van afgelopen zomer (en ook van andere mensen), heb ik wel door dat je plannen daar toch continu wijzigen. Bij mij althans Ik kan wel met het idee leven dat ik nog niet weet wat ik morgen ga doen, heerlijk juist!

Overigens heb ik ongeveer hetzelfde budget maar langer de tijd, dus ik neem geen vluchten, ga waarschijnlijk alleen maar met de bus
pi_53532090
mijn twee adviezen:
- besef goed dat de afstanden hier nogal wat groter zijn dan in Europa
- al ligt het er natuurlijk aan hoe je die 5 maanden gaat doorbrengen qua reizen, eten en onderdak: 9.000 euro lijkt me wat aan de krappe kant
zonnig Brasil
pi_53532155
Mja, qua budget heb ik me een beetje overgeleverd aan de inschatting van de footprint. Die scheen daar beter in te zijn dan de LP omdat die wat recenter zou zijn. Verder probeer ik via couchsurfing ook nog wat adresjes te regelen daar, maar dat zal me denk ik alleen in de wat grotere steden gaan lukken.

@MarkaD: Wanneer vertrek je? Heb je wel wat rekening gehouden met seizoenen daar? en hou je ook een weblog bij. Kan ik misschien ook nog wel wat nuttigs vandaan trekken dan
pi_53532320
Ja, vooral met al die vluchten lijkt 9000 euro me niet zo veel. Of heb je die er al af gehaald?
Ik heb Hik er een tijdje terug over gesproken en die vond 7000/8000 euro niet zo royaal, maar nu sprak ik een ander meisje die gemiddeld 500 euro per maand uit gaf. Behoorlijk verschil!

Ik vertrek 13 januari, en dan is het zomer in Argentinie. Dat is ongeveer het enige waar ik rekening mee heb gehouden, de rest merk ik daar wel
pi_53532434
Mijn vluchten heb ik nu op het oog voor een totale prijs van 2000 euro. Exclusief de galapagos. Die wil ik last minute in Quito boeken, als dat niet mogelijk is dan heb ik helaas pech gehad. Blijft dus 7000 euro over voor de rest van het levensonderhoud daar. Naar mijn idee had ik het toch vrij ruim ingeschat allemaal... Verkijk ik me dan zo?
pi_53532506
Volgens mij is het wel te doen als je goedkoop leeft en reist, dus bussen, hostels en dergelijke. Maar dat heb ik ook maar van horen zeggen
pi_53532646
Mja ik heb echt niet zoveel luxe nodig. Hostels zijn juist gezellig. Ik ben in m'n eentje en heb dus ook geen private rooms nodig, dorms zijn goed genoeg. Qua eten ben ik ook niet zo veeleisend en de rest van de reizen heb ik inderdaad al ingeschat om met de bus te gaan. Verder kan ik moeilijk inschatten wat het levensonderhoud bijvoorbeeld op paaseiland of in de torres kost. Heb je daar iemand over gesproken? Of leest misschien iemand anders mee die hier wat zinnigs over kan zeggen
pi_53535535
Nee, dat weet ik niet. Misschien kun je het in een van de centrale topics vragen.

Heb jij al inentingen trouwens? En verder nog wat handige tips?
pi_53537472
quote:
Op donderdag 27 september 2007 23:51 schreef Blaatmaster het volgende:
Mja ik heb echt niet zoveel luxe nodig. Hostels zijn juist gezellig. Ik ben in m'n eentje en heb dus ook geen private rooms nodig, dorms zijn goed genoeg. Qua eten ben ik ook niet zo veeleisend en de rest van de reizen heb ik inderdaad al ingeschat om met de bus te gaan. Verder kan ik moeilijk inschatten wat het levensonderhoud bijvoorbeeld op paaseiland of in de torres kost. Heb je daar iemand over gesproken? Of leest misschien iemand anders mee die hier wat zinnigs over kan zeggen
7000 euro voor 5 maanden lijkt me best aan de ruime kant. Argentinie is nog steeds heel erg goedkoop. Voor een dorm ben je meestal niet meer dan 5 euro kwijt en voor avondeten geld eigenlijk hetzelfde (BA en Bariloche zijn wel wat duurder). Busreizen zijn wat duurder maar meestal ben je daar voor een hele dag in de bus ook niet meer dan 30-40 euro aan kwijt. Zelfs een taxi kost niet al te veel. Het meest kosten eigenlijk de toertjes en als je flink wil gaan stappen in BA kun je ook nog wel wat geld kwijt zijn. Maar alles is natuurlijk relatief want in vergelijking met Nederland is alles goedkoop.

Ik denk dat je met 7000 euro echt alles kunt doen en laten wat je wilt. Feitelijk kun je met 3000 al een heel eind komen maar dan wordt het wel een beetje saai (je hebt dan net genoeg voor eten, drinken en reizen). Met het dubbele budget heb je denk ik al ruim genoeg en jij zit daar nog een stuk boven.
pi_53549225
Ik ben laatst naar de GGD geweest voor inentingen. Heb nu gele koorts, tyfus en de eerste twinrix gekregen. Komende dinsdag mag ik terugkomen voor DTP en de tweede twinrix. Verder overweeg ik ook nog Rabies te nemen. Ondanks het feit dat deze akelig duur is. Ook staat voor volgende week nog een mantoux testje op het programma, wat ik ook nog een keer doe 2 maanden nadat ik terug ben (schijnt dan pas te kunnen ivm incubatietijd).

Andere tips... tsja, qua onderkomen kun je je misschien ook inschrijven voor Couchsurfing (www.couchsurfing.com). Je logeert dan bij locals die je ook nog eens de beste tips kunnen geven qua do's en don'ts in hun stad. Ik heb voor mezelf zo al een adresje geregeld voor de eerste tijd in Rio. Dat bespaart me al het, naar het schijnt, dure onderkomen tijdens het carnaval. Plus dat het gezellig is, je wat van de locale gewoonten etc meekrijgt en dat hij je waarschijnlijk ook perfect wegwijs kan maken in de stad.

Overigens bij dat budget heb ik ook de tijd gerekend die ik dus in Madrid en in de states ben. Het is dus iets langer dat ik met dat geld moet doen
  vrijdag 28 september 2007 @ 18:37:38 #17
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53550307
Misschien nog goed om in overweging te nemen Blaatmaster: ik heb destijds ook rebies genomen (8 maanden daar, geen specifieke indicatie behalve de lange periode weg). Een paar weken terug was ik bij mijn arts (voor iets heel anders) en raakten we aan de praat over die Rabies prikken (het is een serie van 5, waarvan je de eerste 3 voor vertrek krijgt en de andere twee bij een eventuele beet). Mijn arts vond het echt achterlijk dat ik dat advies had gekregen. Het is inderdaad duur en relatief veel mensen schijnen er een allergische reactie van te krijgen. Ik ook dus, mijn arm swol destijds op als een ballon en ik heb nu het advies om ALS ik die laatste twee prikken moet halen (dus bij een beet) ik in elk geval in het ziekenhuis moet blijven, om te kijken wat er gebeurd.
Als jij inderdaad een maand of 5/6 gaat en niet als dierenarts gaat werken, of op een andere manier veel met dieren gaat doen daar, dan denk ik dat je het beter niet kunt doen eigenlijk. Maar praat er vooral eens met je eigen arts over.

Qua carnaval: ik heb veel Braziliaanse vrienden, die vrijwel zonder uitzondering beweren dat het carnaval in Rio ( te massaal, te commercieel) een stuk minder is dan het carnaval in Salvador... Ik zou het niet weten, was er niet in die tijd, maar misschien het overwegen waard....
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_53552864
Couchsurfen ken ik! Afgelopen zomer 4 weken in Italie gedaan, heb geen tourist gezien

Ik zit met carnaval in Argentinie, is daar dan ook wat te beleven?
pi_53555042
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 18:37 schreef Hik het volgende:
(..)

Qua carnaval: ik heb veel Braziliaanse vrienden, die vrijwel zonder uitzondering beweren dat het carnaval in Rio ( te massaal, te commercieel) een stuk minder is dan het carnaval in Salvador...
(..)
klopt als een bus
dat zeggen mijn Braziliaanse vrienden ook

en verder het weet ik ook uit eigen ervaringen
zonnig Brasil
pi_53555069
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 20:10 schreef MarkaD het volgende:
Couchsurfen ken ik! Afgelopen zomer 4 weken in Italie gedaan, heb geen tourist gezien

Ik zit met carnaval in Argentinie, is daar dan ook wat te beleven?
voor zover ik weet wordt carnaval daar niet gevierd
zonnig Brasil
  zaterdag 29 september 2007 @ 22:45:22 #21
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53578156
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 21:32 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

Volgens mij wel in de dorpjes in het noorden. Maar in elk geval niet met spannende nakende vrouwen in glitterstrings...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_53583845
Hm, das wel jammer (hoewel ik de glitterstrings niet zal missen ). Denk dat ik dan geen carnaval zal meemaken, aangezien ik uiterlijik januari 2009 weer terug moet.
  zondag 30 september 2007 @ 14:52:36 #23
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_53589963
Ecuador: doe niet Ottavalo, maar bijvoorbeeld Baņos (4 uur met de bus vanaf Quito volgens mij), kun je vanuit daar misschien een dag of zelfs 2 de jungle in. Ottavalo vond ik heel weinig aan. Die markt is leuk, maar die heb je na 2/3 uurtjes echt wel gezien. Leuk dagtripje vanuit Quito.
pi_53626607
Carnaval in Salvador is helaas geen optie, dan moet ik compleet de andere kant op, gaat me nog meer kosten in mijn toch al (te?) krappe budget.

@Renzell: Thx! zal ik meenemen! Dit soort tips zijn de tips waar ik vooral naar op zoek ben. Andere tips zijn vanzelfsprekend ook welkom
pi_53696680
Neem jij eigenlijk een telefoon mee? Ik was eerst fel tegen, maar iemand heeft me toch kunnen overtuigen. Is ook wel fijn als ik een paar maanden in Argentinie zit (taalcursus en reizen) en met couchsurfers.
En hoe doe jij dat qua geld? Ik neem denk ik 2 pinpassen en een creditcard mee.

En ik zit nog ff te twijfelen. Ik land 13 januari in Buenos Aires, dan wil ik daar eerst minimaal 1 of 2 weken zitten en vervolgens Spaans leren (maar waar?). Maar ik wil ook nog naar Patagonie en dat is wel de perfecte maand daarvoor geloof ik. Kan het ook doen op de terugweg maar dan moet ik waarschijnlijk eerst helemaal weer naar het zuiden en dan weer omhoog naar BA, plus dat ik niet weet wanneer ik naar Nederland ga, dus misschien is het dan wel veel te koud daar. Wat een keuzes
pi_53701303
Telefoon zit ik ook zwaar over te twijfelen... Misschien dat iemand anders daar ervaring mee heeft. De vraag is wat goedkoper is: Eigen telefoon meenemen, of daar een prepaid telefoontje kopen.

Qua geld hoor ik van iedereen dat traveller cheques veruit het makkelijkst en meest veilige is. Ik weet alleen nog niet hoeveel ik in cheques mee zal nemen en hoeveel ik met pasjes zal gaan betalen.

Qua pasjes denk ik aan 2 CC's en 1 pinpas.

Patagonie heb ik ook voor februari geplanned staan ja, lijkt me anders een beetje koud worden :S
pi_53705351
Wat ik weer hoorde is dat je met die cheques altijd vet lang moet wachten en de koers ofzo niet zo gunstig is, misschien kan Hik daar wat meer over vertellen?
En ik heb liever 2 pinpassen dan cc's, voelt veiliger ofzo :p

en denk dat ik mn telefoon meeneem en daar een simkaart koop. En binnenkort maar eens prikken halen
  donderdag 4 oktober 2007 @ 22:11:13 #28
27257 qwerty_x
Tudo jķia !!
pi_53705478
wat is er mis met één kaart die tegelijkertijd creditcard en pinpas is ??
zo doen wij "de locals" dat hier tenminste
zonnig Brasil
pi_53705615
Ja, ik heb hier ook maar 1 pas Maar wat als ie gejat wordt? Dan heb je iig nog wat achter de hand
  donderdag 4 oktober 2007 @ 22:16:41 #30
27257 qwerty_x
Tudo jķia !!
pi_53705747
hier, op dit mooiste continent op deze aardkloot, wordt nooit wat gejat
zonnig Brasil
pi_53705792

volgens mij ga ik het wel naar mn zin hebben daar!
pi_53711455
Ik had ook twee passen bij me, just in case. Als er één gejat wordt moet je weer zo'n hoop regelen, en stel je voor dat je toevallig op dat moment geen enkele peso hebt

Inenting voor rabies is trouwens totaal overbodig. Verder snap ik niet wat je 1 dag in Zipaquirá (Colombia) zou willen doen, blijf dan een dag in Popayán ofzo
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 11:02:44 #33
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53715475
Ik zou inderdaad twee passen meenemen en geen travellercheques. Die dingen zijn echt hopeloos, en het wordt alleen maar lastiger om ze te wisselen. Het is inderdaad duur, maar vooral onhandig.
Twee passen inderdaad in verband met diefstal. Zorg ervoor dat je weet wat de pincode van je credit card is, zodat je er ook mee kan pinnen (en omdat je die ook in meer en meer landen moet kennen om hem überhaupt te gebruiken).

Telefoon meenemen zou ik zeker niet doen. In grote delen van Zuid-Amerika heeft het alleen zin als een quadband hebt en dan heb je gelijk zo'n fancy ding dat je weer wat duurs hebt om op te passen. Als je persé bereikbaar wilt zijn gewoon daar een goedkoop mobieltje kopen. Kost bijna niks.
pi_53722461
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 21:32 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

In de Salta provincie wordt carnaval wel gevierd, maar inderdaad anders en met een hoop bijgeloof van oude culturen.
pi_53723655
Knakker:

Zipaquirá is volgens mijn footprint gids een sterattractie ivm de cathedraal die uit een zout mijn zou zijn gemaakt. Niet de moeite waard dus? Wel fijn dat je het aankaart hoor. Ik wordt er alleen maar wijzer van
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 17:04:10 #36
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53724398
Ik ben zelf niet daar geweest, maar het is te combineren met Andres Carne de Res... en dat is wat mij betreft pas een écht hoogtepunt van Bogota en omgeving!

http://www.andrescarnederes.com/

pi_53728160
daar las ik iets van in de footprint. Ik ga het nog even naslaan. Kom ik op terug!
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 19:59:22 #38
105888 renzell
pi_53728348
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 20:02 schreef Blaatmaster het volgende:

Lijkt mij genoeg. Zeker als je dan ook nog traveller cheques meeneemt. Zorg wél dat je voor je traveller cheques en je pasjes een andere opbergplaats hebt. Plus uiteraard altijd kopies van je paspoort en andere papieren. Maar die tip heb je vast in al 100.000 boekjes gelezen.

In Vilcabamba weet ik trouwens nog een hostel om je vingers bij af te likken. Ik zal eens speuren in het verleden of ik die naam nog kan opduikelen.
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 11:44:26 #39
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_53739848
Interessant!

Ik ga 28 oktober ook reizen door Z-Amerika, ik heb ook 5 maanden (en een jaar mijn studie gestopt), maar als ik jouw reisschema zo bekijk is het wel héél veel voor 5 maanden lijkt me.. Wij gaan in die 5 maanden waarschijnlijk vier landen bekijken: Ecuador, Peru, Bolivia en Chili. Begin eerst met een maandje spaans in Quito, Ecuador. En onderweg nog een paar weekjes vrijwilligerswerk doen.
Voor de inca trail naar machu picchu is een maximum aantal toeristen per maand vastgesteld door de overheid - dit moet je dus al maanden van te voren boeken. (hier kun je availability checken)
Budget is ongeveer 1000E per maand, en de taalschool en vliegreis e.d. is daar niet bij gerekend. We hadden zelf het idee dat dat redelijk ruim is, maar we gaan dan ook weinig tot geen binnenlandse vluchten doen.

Qua geld hebben we een gemeenschappelijke rekening genomen met ieder een eigen pasje, en verder een creditcard. Pinpas van mijn eigen rekening neem ik niet mee.
Traveler's cheques zijn we nog over aan het twijfelen - de één zegt dat het fantastisch is, de ander vindt het alleen maar lomp en had moeite om ze uberhaupt terug te wisselen voor geld. In het geval we álles kwijt raken, willen we gebruik maken van Moneygram.

Telefoon... ja ook daar hebben we over getwijfeld. Ik neem denk ik gewoon een oud ding mee, voor peru en chili is triband voldoende. In Ecuador moeten we dan evt. een extra telefoontje kopen die ook werkt op 850Mhz. Bolivia weet ik eigenlijk niet (wie weet dit wel?)
Verder heb ik skype tegoed gekocht, zodat je via skype voor 2 of 3 ct kan bellen naar vaste nrs in nederland, wie weet ook wel handig. Sowieso gratis bellen als je allebei achter de pc zit natuurlijk..

Verder nog een goede tip: maak van je paspoort en andere belangrijke papieren ook een scan en stuur ze naar je eigen mail, kun je er daar altijd bijkomen..

Ohja, misschien weet iemand of je ook terecht kunt met Euro's in Ecuador - aangezien die zoveel hoger staat dan de USD is het misschien onzin om hier dollars te kopen..?

Onze reisweblog: http://peterenloes.blogspot.com

@renzell: ben benieuwd naar dat hostel in vilcabamba!
pi_53741200
Mja, een stérattractie zou ik het niet willen noemen Het is zeker wel grappig hoor, maar daar houdt het mee op... bovendien heb je aan een twee uur genoeg daar en zou je het bijv in een ochtend kunnen doen terwijl je in Bogotá bent (is minder dan een uur met openbaar vervoer). 3 dagen voor Bogotá is overigens wel het minste, dus opzich is die 4 dagen samen (Bogotá + Zipaquirá) ook niet verkeerd.

Verdere suggesties:
- In Punta Arenas heb je aan één dag zát (wat een saai gebeuren daar); Puerto Natales idem. Ik zou dan 3 of 4 dagen in Ushuaia blijven, want daar is in de omgeving genoeg te zien.
- Salta dagje meer: de tocht over de hoogvlakte neemt 4 dagen in beslag (als je vanuit Tupiza vertrekt, wat ik je aanraad aangezien je vanuit het zuiden komt) en voor de rest is er weinig te beleven in Uyuni.
- Sucre dagje minder, is wel grappig maar als je toch op een strak schema zit heb je aan 2 dagen zat.
- Puno is waardeloos... de stad is vervelend en de Islas Flotantes zijn dus écht niets aan. Vond het verspilling van mn tijd. Ga liever twee dagen naar het Isla del Sol (Bolivia, bij Copacabana).
- Puerto Maldonado: houd er rekening mee dat het regentijd is (vlgs mij) en dat je moet vliegen, anders kun je de pech hebben en alleen al 3 dagen in de truck zitten.
- Wat is er in Chachapoyas? Nog nooit van gehoord...
- Ik zou een dag van Ottavalo afhalen (zorg gewoon dat je daar voor die markt bent en dan 's avonds meteen weer door) en een dagje in Baņos relaxen... als je tijd hebt voor de Ruta de las Cascadas per mountainbike dan moet je dat absoluut doen!

Voor de rest ziet het er goed uit Ondanks dat het een strakke planning is heb je toch per maand nog ongeveer 5 dagen over voor reizen en speling. Ik had alleen ķķk nog 4 weken bijgeplakt voor Colombia, want je doet het land met jou ene week geen recht aan - het was voor mij het hoogtepunt van mijn reis.

Maar goed, ik ben daarna nog 6 maanden blijven plakken en heb een Colombiaanse vriendin dus erg onbevooroordeeld ben ik ook niet
pi_53742437
Mja, Colombia zat eigelijk ook helemaal niet in de planning. Had ik meer gepland voor een volgende reis vanuit rio tegen de klok in. Maar vluchten vanuit Quito naar de States zijn stukken duurder dan vanuit Bogota. Dus het is eigelijk puur uit practisch oogpunt weer dat ik dat weekje Colombia erbij neem. Nu is natuurlijk wel de vraag wat ik uitspaar als ik over land eerst nog naar Bogota moet . Wat moet ik daar trouwens ongeveer voor tellen voor die bus/treinreizen in Latin America? Iemand daar wat tips/informatie over? Verder trouwens ontzettend bedankt dat iedereen zo flink mee zit te denken.

Oh, en ik ben idd ook benieuwd naar dat hostel...
pi_53743240
Ruwweg de busprijzen:
Argentinië: $2.50 per uur
Bolivia: $0.50 per uur
Peru/Ecuador: $1 per uur
Colombia: $2-$2.50 per uur

Chili en Brazilië heb ik weinig weet van; maar dat zal ongeveer 1.5x Argentinië zijn.
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 22:13:05 #43
20343 SnuggLe
Drs. Betweter
pi_53751857
Ik zag iemand hier zeggen dat puno waardeloos is: Inderdaad. Blijf daar echt geen 2 dagen. Het is echt een doorreisplek. Blijf dan wat langer in de buurt van La Pay, daar is zo ontzettend veel te doen. Bijvoorbeeld een trekking, half dagje ChacaltaYa (als je van bergen houdt), je kunt er flink mountainbiken (world most deadliest road is echt wel leuk!).....

Lima is 1dag ook echt zat. Een van de minst mooie steden van Peru.

Oftewel: minder Peru, meer Bolivia !
  zondag 7 oktober 2007 @ 10:42:45 #44
193639 milo.
He who can,does.He who cannot
pi_53758720
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 20:02 schreef Blaatmaster het volgende:
Telefoon zit ik ook zwaar over te twijfelen... Misschien dat iemand anders daar ervaring mee heeft. De vraag is wat goedkoper is: Eigen telefoon meenemen, of daar een prepaid telefoontje kopen.

Reken maar dat je een gigantische rekening krijgt als je veel online gaat bellen. Het is natuurlijk afhankelijk naar welk land en welke gebieden je heengaat. Je kut vaak ook via de lokale telefoondienst bellen. Telefoon hebben ze zelfs in de kleine dorpen. Prepaid kun je shaken want je ben zo door je tegoed heen en zonder beltegoed sta je wel voor aap daar.
quote:
Qua geld hoor ik van iedereen dat traveller cheques veruit het makkelijkst en meest veilige is. Ik weet alleen nog niet hoeveel ik in cheques mee zal nemen en hoeveel ik met pasjes zal gaan betalen.

Niet pinnen want dat kost je klauwen met geld. Travelercheques zijn altijd safe en goed en worden overal geaccepteerd. Zo min mogelijk met je cc betalen. Je hebt weinig zicht op de bijkomende kosten. Reken maar dat weinig zo goed is geregeld als in EU of de USA als het gaat om welke kosten men je allemaal in rekening mag brengen
quote:

Denk aan 1 CC (wereld creditcard zoals amex of visa) en i pinpas voor als je weer in de EU bent en snel ¤ nodig hebt. Ook daar in de grote stad snel een bank binnenlopen en geld opnemen(papier en veel muntgeld) is een hele goeie optie.
Originality is the fine art of remembering what you hear but forgetting where you heard it.
pi_53759799
quote:
Op zondag 7 oktober 2007 10:42 schreef milo. het volgende:

Niet pinnen want dat kost je klauwen met geld. Travelercheques zijn altijd safe en goed en worden overal geaccepteerd. Zo min mogelijk met je cc betalen. Je hebt weinig zicht op de bijkomende kosten. Reken maar dat weinig zo goed is geregeld als in EU of de USA als het gaat om welke kosten men je allemaal in rekening mag brengen

Pinnen is toch nog altijd goedkoper dan travelers cheques. En momenteel is het zo dat je in Zuid Amerika overal eigenlijk wel uitgebreid kunt pinnen. Onzin dus.
quote:
Denk aan 1 CC (wereld creditcard zoals amex of visa) en i pinpas voor als je weer in de EU bent en snel ¤ nodig hebt. Ook daar in de grote stad snel een bank binnenlopen en geld opnemen(papier en veel muntgeld) is een hele goeie optie.

Amex wordt in Zuid-amerika een stuk minder geaccepteerd dan MC. Dus dan maak je een hoop kosten en kom je nog slechter uit ook. Lekker goedkoop en ik heb in al die jaren nog nooit meegemaakt dat ze het weigeren. CC in het algemeen worden overigens niet heel erg gewardeerd in Zuidamerika.
pi_53765642
Je kunt overal pinnen in Zuid-Amerika... de Rabobank heeft mij niets in rekening gebracht voor het pinnen zelf (Totaalpakket, iets van 10 euro per kwartaal) en de wisselkoers kwam behķķrlijk overeen met die op XE.com. Gewoon pinnen dus
  zondag 7 oktober 2007 @ 18:32:26 #47
27257 qwerty_x
Tudo jķia !!
pi_53770535
Pinnen is geen enkel probleem in Zuid Amerika en helemaal niet duur
Credit Cards zijn perfect: ze zijn hier een heel stuk meer geaccepteerd dan in Nederland en je kunt er alles mee betalen, van bussen tot supermarkten, van bars tot benzine (met name Visa en MC)
Traveller Cheques zijn iets uit de 15e eeuw en dat geldt ook voor Zuid Amerika: vergeet die ondingen
zonnig Brasil
  zondag 7 oktober 2007 @ 23:23:16 #48
105888 renzell
pi_53779307
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 11:44 schreef peejdorie het volgende:

Verder nog een goede tip: maak van je paspoort en andere belangrijke papieren ook een scan en stuur ze naar je eigen mail, kun je er daar altijd bijkomen..

Ohja, misschien weet iemand of je ook terecht kunt met Euro's in Ecuador - aangezien die zoveel hoger staat dan de USD is het misschien onzin om hier dollars te kopen..?

@renzell: ben benieuwd naar dat hostel in vilcabamba!

Wat een goede tip zeg, van die scan!

En Euro's in Ecuador. Bij mijn weten niet hoor, helaas.

Ik ga trouwens NU kijken voor dat hostel. Had al even vluchtig gesnuffeld, maar zal nu even serieus mijn best gaan doen. U hoort ervan.
  zondag 7 oktober 2007 @ 23:27:54 #49
105888 renzell
pi_53779427
Dit is hem! Hier heb ik een week vertoefd met heel veel plezier. Hangmatje, zwembadje, Spaanse les (aan datzelfde zwembad ), paardrijden, hiken. Was echt heerlijk!

http://www.hostelbookers.com/booking/index.cfm?hostel=11509&fuseaction=hosteldetails
  maandag 8 oktober 2007 @ 08:37:13 #50
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53783322
De dollar is de officiële munt van Ecuador. Het is niet een safety-munt zoals in andere delen van de wereld. Verwacht dan ook niet dat je met euro terecht kunt. Je kunt een klein beetje geld meenemen voor de zekerheid, maar ik doe dat eigenlijk nooit meer... Pinnen is zo makkelijk! Overigens heb je op Schiphol pin automaten waar je dollars kunt pinnen. Hoef jé niet vooraf naar de bank en scheelt weer transactie kosten.
  maandag 8 oktober 2007 @ 08:41:38 #51
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_53783380
TVP'tje. Wel interessant om te door te lezen later.
pi_53961705
Even een schopje en tevens een vraag Ik weet niet zo goed welke kant ik op moet gaan: met de klok mee of er tegen in? Als ik met de klok mee ga heb ik eerst alle Spaanstalige landen en kan ik m'n Spaans dus mooi ff oefenen. Maar aan de andere kant: dan doe ik Brazilie als laatst terwijl dat toch een van de van hoogtepunten van mn reis lijkt. Als ik die als laatst doe, heb ik misschien te weinig tijd en geld over om er echt van te genieten. Misschien heeft iemand hier nog wat zinnigs over te zeggen?
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 10:46:16 #53
27257 qwerty_x
Tudo jķia !!
pi_53964231
eenmaal in Brazilie wil je nooit meer weg, dus dat zou ik voor het laatst bewaren
zonnig Brasil
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 10:59:11 #54
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53964496
Je wilde in Argentinië beginnen toch?
Persoonlijk vond ik Brazilië gaaf, maar niet zozeer een hoogtepunt. Het voelde meer als "vakantie binnen de reis": de bussen zijn wat beter, de stranden wat mooier, de mensen heel relaxed. Omdat je de taal niet spreekt is het ook moeilijker om echt contact te krijgen met mensen (wel een beetje natuurlijk), dus wordt het vanzelf meer "vakantie".
Puur daarop gebaseerd zou ik Brazilie inderdaad als laatste doen: je bent dan "uitgereisd": je hebt een aantal maanden spaans gesproken, gebikkeld in kippenbussen ( ) en dan nog even relaxen aan het strand. Brazilie is, alleen al door de afstanden, relatief duur. Als je het aan het eind van je reis plakt weet je wat je nog over hebt, zowel qua tijd als qua geld. Je kunt kijken of je nog wat wilt vliegen en wat je precies nog wilt zien en doen zo op het eind (het hele land zien is niet echt een optie). Daarbij: als ik het goed begrepen hebt ga jij spaans leren in Argentinië toch? Dan lijkt het me slimmer om eerst een paar maandjes te oefenen in die taal, voor je weer overschakelt op iets anders.

Overigens zijn er nog andere dingen die je kunt overwegen. Eén daarvan is het klimaat. Weet niet wanneer je gaat, maar de wintermaanden hier, zijn de zomermaanden daar. Dat maakt niet heel veel uit in de meeste delen van Brazilie, maar wel als je bijvoorbeeld naar Patagonie gaat, of naar Midden Argentinie en Chili.
pi_53970791
Bedankt voor je reactie Hik, een deel daarvan had je al een keer in een pm gezet.
Ik spreek ook nog geen Spaans, dus dat argument van andere taal="vakantie" gaat niet echt op, hoewel het niet echt voordelig voor mn Spaans zal zijn als ik dat ga leren.
Ik ga dus in januari naar Argentinie, en zit te twijfelen of ik gelijk naar het zuiden zal reizen (vanwege het klimaat), of eerst een taalcursus zal doen. En waar dan? pff..

Hoe lang ben jij trouwens in Brazilie geweest?
pi_53971057
Wat wil je eigenljk 5 dagen in Uyuni doen?
De salar heb je echt wel gezien in 1 dag (neem zo'n 4WD-excursie naar het eiland) en verder is Uyuni een slaperig garnizoensstadje (dorpje eigenlijk meer).
Het spoorwegmuseum wat er zit is een verzameling oud roestig staal en dat heb je in een half uurtje ook wel gezien.

Ik zou die overige 4 dagen er bij La Paz bij doen. Daar is veel meer te beleven, en dan in de stad (geweldige sfeer, als je er van houdt) maar er ook rondom heen (bergen, natuur, evt. mountainbiken voor de liefhebber).

[ Bericht 8% gewijzigd door nerd4sale op 16-10-2007 16:46:31 ]
pi_53971425
die 5 dagen bestaan eigelijk uit 1 reisdag/orientatiedag en 4 dagen op de salar. Ik lees in de meeste reisverslagen dat men 4-daagse excursies neemt over die vlakten. Is dat dan teveel?

MarkaD: Ik heb gekozen met de klok mee te gaan juist ook om het klimaat. Ik ben dan in februari in vuurland en maart in patagonie. Dat betekend dat het daar late zomer/begin herfst is zodat het weer daar nog te doen is.
pi_53971621
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 16:46 schreef Blaatmaster het volgende:
die 5 dagen bestaan eigelijk uit 1 reisdag/orientatiedag en 4 dagen op de salar. Ik lees in de meeste reisverslagen dat men 4-daagse excursies neemt over die vlakten. Is dat dan teveel?
Ik heb het in 1 dag gedaan met zo'n jeep excursie, en volgens mij heb ik alles daar wel gezien.

De vlakte bestaat uit zout en is groot en wit. Na een uurtje weet je het wel. Dan is er nog het koraal-eiland midden op de zoutvlakte. Die is wel leuk om een paar uur rond te lopen en dan heb je het helemaal gezien.
Soms kun je daar op de vlakte overnachten in een zouthotel, maar dat hangt een beetje af van de tijd van het jaar.

Als je zo'n jeep excursie vanuit Uyuni (het plaatsje) neemt naar het eiland ben je 1 hele dag onderweg (eerst naar een zout 'fabriekje', dan de vlakte op en een paar keer stoppen, dan naar het eiland en een paar uur rondlopen en lunchen en dan weer terug met een stop bij een zouthotel en zonsondergang over het zout.

In Uyuni zit wel 1 van de weinige restaurants in de regio waar ze alles met flessenwater wassen. Dus je kunt daar prima salades eten zonder dat onze arme Hollandse maagjes in opstand komen.
Het zit in een hotel (naam weet ik niet meer), en wordt geleid door een Amerikaan en een Italiaan.
Als je daar trouwens zo lang rondzwerft, dan zul je al wel gewend zijn aan het kraanwater; dan is dat restaurant dus minder interessant.
pi_53971686
Houd je trouwens wel rekening met het hoogteverschil in de Andes?
Als je bv. van zeeniveau naar 4000 meter gaat, zorg dan dat je daar een dag of twee tussen hebt zitten op 2000-3000 meter om te acclimatiseren.
pi_53976087
Bij die 4 daagse excursies over de vlaktes ben je één middag op de Salar de Uyuni - de rest van de dagen cross je door the middle of nowhere over de Boliviaanse hoogvlaktes, waarbij je langs allerlei gekleurde meren komt (rood, geel, paars, groen, etc). Dat, plus natuurlijk de overweldigende en verlaten natuur, was voor mij absoluut één van de hoogtepunten van mijn anderhalf jaar verblijf in Zuid-Amerika.

Houdt er wel rekening mee dat je in 20 jaar oude jeeps gedrukt wordt, die niet bepaald aan de hedendaagse moderne comforteisen voldoen Maar dat heeft ook wel weer charme.
pi_53977058
Leuk reis, zelfs dingen die ik niet ken
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 23:08:02 #62
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_53978183
quote:
In tropisch Afrika is Malarone in meer dan 95% van de gevallen effectief.
Er bestaan echter nog andere Plasmodium soorten (vooral in Z.Amerika) waarbij Malarone niet of minder effectief is.
Het is dus van belang informatie in te winnen over het resistentiepatroon en de ter plaatse heersende malariavariant.
Betekent dit dat Malarone niet in Z-Amerika gebruikt kan worden (iemand tips, ervaringen - al dan niet positief - met Malarone?)
Verder vond ik 43,95 per 12 pilletjes nogal duur... Zijn ze ergens goedkoop te krijgen? (evt 2ehands ofzo)
  woensdag 17 oktober 2007 @ 10:36:47 #63
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53984405
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 16:04 schreef MarkaD het volgende:

Hoe lang ben jij trouwens in Brazilie geweest?
Ik zou ik ieder geval beginnen met die talencursus. Het maakt je verblijf er zoveel waardevoller op als je een beetje kunt communiceren!

Ik ben 5 weken in Brazilië geweest en ik heb maar een heel klein stukje gezien/gedaan. Ben eerst op de Pantanal/Bonito geweest, Campo Grande, van daar naar Rio. In Rio ben ik bijna twee weken gebleven. Vandaar naar Salvador en omgeving geweest en van Salvador gevlogen naar Foį do Iguaįu.
  woensdag 17 oktober 2007 @ 10:41:27 #64
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53984513
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 23:08 schreef peejdorie het volgende:

[..]

Betekent dit dat Malarone niet in Z-Amerika gebruikt kan worden (iemand tips, ervaringen - al dan niet positief - met Malarone?)
Verder vond ik 43,95 per 12 pilletjes nogal duur... Zijn ze ergens goedkoop te krijgen? (evt 2ehands ofzo)
Ik gebruik Malarone in Afrika en heb nooit last gehad van bijwerkingen. Het zijn inderdaad wel hele dure pillen. Heb destijds ook Malarone meegenomen voor Zuid-Amerika. Lariam wordt ook nog steeds voorgeschreven, maar ik had het nog nooit gebruikt (lees: geen idee of ik last zou krijgen van bijwerkingen) en omdat ik alleen zou reizen en ook vanwege veel hoogteverschil vond de arts het toen raadzaam om voor Malarone te gaan. Het laatste wat je wil is hallicunaties krijgen tegelijk met hoogteziekte en dan ook nog ergens alleen zitten!
Uiteindelijk heb ik geen Malarone gebruikt omdat ik niet echt de jungle in ben geweest en het dus niet echt nodig was. Houd er rekening mee dat je malarone maar een beperkte tijd mag slikken (geloof een week of 6) en dat het dus niet geschikt is als je 3 maanden de jungle in wilt.
  woensdag 17 oktober 2007 @ 10:43:18 #65
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53984560
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 16:55 schreef nerd4sale het volgende:
In Uyuni zit wel 1 van de weinige restaurants in de regio waar ze alles met flessenwater wassen. Dus je kunt daar prima salades eten zonder dat onze arme Hollandse maagjes in opstand komen.
Ik vind dat een klein beetje overdreven hoor...
Ik heb over hete hele continent salades gegeten en nergens last van gehad. Volgens mij is het ongezonder om maanden zonder salade te gaan. Het is nou niet dat je verder zoveel groente binnen zult krijgen...
pi_53985687
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 10:36 schreef Hik het volgende:

[..]

Ik zou ik ieder geval beginnen met die talencursus. Het maakt je verblijf er zoveel waardevoller op als je een beetje kunt communiceren!

Ik ben 5 weken in Brazilië geweest en ik heb maar een heel klein stukje gezien/gedaan. Ben eerst op de Pantanal/Bonito geweest, Campo Grande, van daar naar Rio. In Rio ben ik bijna twee weken gebleven. Vandaar naar Salvador en omgeving geweest en van Salvador gevlogen naar Foį do Iguaįu.
Het is een doel van mn reis om Spaans te leren spreken, niet alleen vanwege de communicatie daar maar ook omdat ik een andere vreemde taal wil kunnen beheersen. Dus dat komt wel goed, was alleen de vraag waar & wanneer (wel zo vroeg mogelijk).

Ik ben van plan om langer in Brazilië te zitten, denk zo'n 2 tot 3 maanden. Dus hopelijk voor mij zal het minder als vakantie-in-vakantie voelen
pi_53986049
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 21:10 schreef Knakker het volgende:
Bij die 4 daagse excursies over de vlaktes ben je één middag op de Salar de Uyuni - de rest van de dagen cross je door the middle of nowhere over de Boliviaanse hoogvlaktes, waarbij je langs allerlei gekleurde meren komt (rood, geel, paars, groen, etc). Dat, plus natuurlijk de overweldigende en verlaten natuur, was voor mij absoluut één van de hoogtepunten van mijn anderhalf jaar verblijf in Zuid-Amerika.
Dat klinkt al een stuk beter dan 4 dagen op de Salar. Toch de moeite waard dus.
pi_53986118
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 10:43 schreef Hik het volgende:
[..]
Ik vind dat een klein beetje overdreven hoor...
Ik heb over hete hele continent salades gegeten en nergens last van gehad. Volgens mij is het ongezonder om maanden zonder salade te gaan. Het is nou niet dat je verder zoveel groente binnen zult krijgen...
Ga er maar van uit dat zo'n 80% van de Nederlanders daar wel last van krijgt. Na een paar dagen flink ziek is het meestal wel over, dus als je daar langere tijd zit is het misschien wel een goed idee om het gewoon te doen. Veel andere groente zul je inderdaad niet krijgen ten westen van de Andres (het oosten ken ik niet). Af en toe een paar taaie tuinboontjes misschien.
pi_53995643
quote:
Het is een doel van mn reis om Spaans te leren spreken, niet alleen vanwege de communicatie daar maar ook omdat ik een andere vreemde taal wil kunnen beheersen. Dus dat komt wel goed, was alleen de vraag waar & wanneer (wel zo vroeg mogelijk).

Ik ben van plan om langer in Brazilië te zitten, denk zo'n 2 tot 3 maanden. Dus hopelijk voor mij zal het minder als vakantie-in-vakantie voelen
Je weet dat ze geen Spaans spreken in Brazilie he
pi_55058347
Blaatmaster, hoe staat het met je reis? Ik vertrek over iets meer dan 5 weken en heb er zoveel zin in! Heb nog steeds niet echt concrete plannen, maar ben iig wel druk bezig met alle shit hier regelen.. inentingen, banken, studie, verzekeringen, allemaal een hoop gedoe! En verder leg ik alvast wat contacten in BsAs via couchsurfen

Heb jij nog andere plannen gemaakt? Is je budget nog steeds hetzelfde?
  woensdag 5 december 2007 @ 15:06:27 #71
27257 qwerty_x
Tudo jķia !!
pi_55058471
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 20:13 schreef Knakker het volgende:

[..]

Je weet dat ze geen Spaans spreken in Brazilie he
gelukkig niet !
maar met Portanhol kom je een heel eind
zonnig Brasil
pi_55058721
Het is al gezegd, maar ik zou écht nog eens nadenken over het plannen. Vooral omdat je alleen bent (ik heb er ervaring mee) en in hostels slaapt, ga je heel veel mensen ontmoeten. Het is dan heel fijn als je niets gepland hebt staan, en je je niet 'verplicht' voelt om ergens heen te gaan, zodat je met je nieuwe vrienden mee kan hobbelen soms. Of, mocht je een heel leuk iemand ontmoeten op een bepaalde plek, dat je daar dan gewoon heel lang kan blijven.
Het is misschien met vluchten wat onhandig, en ik zou dus serieus erover nadenken om jezelf niet ten doel te stellen zo'n groot gebied te beslaan. Dan kan je lekker rondbussen (hoef je ook dingen niet van te voren te boeken) of rondrijden als je mensen ontmoet die toevallig een autootje hebben. Ook krijg je altijd ladingen tips van mensen ("Hier mķet je echt heen") met mooie verhalen, die jij dan niet hebt ingepland, en reken maar dat je daar dan ook heen wilt.

En inderdaad, pinpas en cc is the way to go. Ik had zelf mijn pinpas voor noodgevallen (en natuurlijk om cash uit de automaat te halen), en gebruikte verder altijd mijn cc - die is in veel landen namelijk de standaard, heb ik gemerkt.
Dat scannen van documenten geeft ook een heel veilig gevoel. Vergeet je reisverzekering polis niet te scannen.
pi_55059769
Ik heb nu zelf een pinpas en cc van de Rabobank. Is het verstandig om nog een nieuwe rekening bij een andere bank te openen, of gewoon een extra pas van de Rabo aan te vragen?
pi_55059867
Slimste is om een CC te halen en die altijd op een andere plek te bewaren

Slim is het ook om 1500 euro of ze in cash geld te hebben, maar daar zijn de meningen over verdeeld. De meeste backpack hibbies hebben geen 1500 euro, dus dan kan je het ook niet cash bij je hebben
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_55270036
sow, was de weg eventjes kwijt hierheen Sorry voor de late reply. Nogmaals dank voor iedereen met alle tips. Ik heb zo ongeveer alles rond nu 6 januari vlieg ik naar madrid voor 3 weken spaans om vervolgens naar rio te vliegen. Waar ik nu dus wel over zit te twijfelen is of ik daar nu wel tot en met het carnaval wil blijven. Ik hoor van veel kanten dat het ontzettend commercieel is en puur voor de toeristen. Niet echt mijn ding, dus zit ik te denken misschien iets meer van brazilie mee te pikken op de weg naar Iguacu...

@MarkaD: Wanneer vertrek jij precies? Ik neem aan dat jij nu ook zo ongeveer alles rond hebt... Wat ik wel een goede tip vond die ik nog ergens las en wat ik dus ook nog moet doen is zo'n soort van dogtag maken met mijn gegevens, bloedgroep en allergieen. Is nooit verkeerd als ze me ooit ergens gaan vinden
pi_55270105
Als je met een klein budget reist zou ik Brazilie links laten liggen
pi_55270221
Als je naar uruguay wilt komen mag je bij mij in de achtertuin kamperen. Veel toffe dingen zijn er te hier te zien en te beleven voornamelijk in de zomer.
pi_55270251
Waar woon je in Uruguay?
pi_55270742
Net buiten Montevideo. In plaatsje dat Parque de Carasco heet.
pi_55270918
Carasco, smaak en knaken wsl heb je wel

Werk je in Uruguay?
pi_55274923
Ja ik werk en woon hier tegenwoordig.
pi_55277539
Sinds waneer? Wat voor werk doe je?

Als je het niet op internet wil zetten stuur maar een PM
pi_55322135
quote:
@MarkaD: Wanneer vertrek jij precies? Ik neem aan dat jij nu ook zo ongeveer alles rond hebt... Wat ik wel een goede tip vond die ik nog ergens las en wat ik dus ook nog moet doen is zo'n soort van dogtag maken met mijn gegevens, bloedgroep en allergieen. Is nooit verkeerd als ze me ooit ergens gaan vinden
Ik weet mn bloedgroep niet eens

Ik vertrek 13 januari, naar Buenos Aires dus. En of ik alles rond heb? Nou, nee.. Ik moet eerst nog even mn laatste tentamens afronden en daarna heb ik 3 weken om alles te regelen. Maar dat komt wel goed.

Ga je een weblog bijhouden?
pi_55405705
ik houd idd een weblogje bij. Leuk voor het thuisfront en ook voor mezelf, een beetje mijn herinneringen ordenen.

@diamant
Misschien wel, zit erover te denken eerder rio te verlaten dus misschien wat tijd voor uruguay. Kamperen zit er niet voor me in, neem geen tent mee. Misschien kunnen we wel ergens een keer een pot bier pakken
pi_55408161
En mogen wij die weblog ook lezen?
pi_55422246
sure is een klassieke waarbenjij.nu

namelijk: jimbeau.waarbenjij.nu
  zaterdag 19 januari 2008 @ 16:22:19 #87
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_56155636
tvp

Heb vorig jaar 5 maanden in Zuid-Amerika vertoefd. Eerst 2,5 maand in Arequipa (jan-feb-maart - spaans leren - geweldige stad!). In de tussentijd onder andere nog de Colca Canyon gezien en carnaval gevierd in Puno (erg bijzonder, in februari met alle feesten daar is Puno echt de moeite waard! - en geen toeristen gezien toen!).
Daarna twee weken langs de kust van Peru gereisd (oa Nazca, Huacachina en Trujillo/Huanchaco).
Weer terug naar Arequipa (gastgezin) en vandaaruit twee maanden gaan reizen en schrik niet, want in twee maanden heb ik echt het volgende allemaal gezien in deze volgorde:

Chili (Iquique, Santiago, Valparaiso, Pucķn)
Argentinië (Bariloche, El Calafate, Ushaia, Buenos Aires)
Uruguay (Colonia del Sacramento)
Argentinië Iguazú (+ ook braziliaanse kant), Salta
Bolivia (Tupiza -2 dagen paardrijden was echt een van de hoogtepunten van mijn reis!), 4-daagse Uyuni-tour, Potosí, La Paz)
Peru (Cuzco en toen weer terug naar Arequipa, vanwaar ik naar huis vertrok).

Ik had van tevoren wel een soort schema opgesteld, maar meer als leidraad van welke plekken ik graag wilde zien. Ik mocht er van mezelf wel van afwijken, maar dat heb ik alleen op het laatst in Bolivia gedaan (paardrijden in het zuiden in plaats van naar Sucre). Verder had ik gewoon een erg goede planning gemaakt vond ik zelf Tuurlijk kwam ik overal veel leuke mensen tegen, maar ik had niet per se de behoefte om met hun verder te reizen.

Natuurlijk heb ik in sommige plaatsen maar heel kort kunnen zijn, maar ook daar kon ik wel mee leven, omdat ik wist dat ik op die manier veel kon zien. Bovendien was ik al ergens drie maanden op dezelfde plaats geweest.

Van wat ik heb gezien vond ik zeker Bolivia het gaafst, en Arequipa ook, maar vooral omdat ik het zo goed leerde kennen. Chili vond ik het minst boeiend, maar ik heb dan het mooiste gedeelte van het land niet kunnen zien. Dat kwam overigens vooral door de tijd van het jaar: ik was in april in Chili.

Hoogtepunten kan ik moeilijk opnoemen: gewoon al het andere eigenlijk!

Verder blijf ik ook graag beschikbaar in dit topic voor eventuele vragen:) En misschien heb ik er zelf nog wat aan, daar ik 100% zeker terug wil naar Zuid-Amerika (hoogstwaarschijnlijk eind dit jaar, al zal ik dan opnieuw vooral voor langere tijd in Arequipa zitten).
*´¨)
¸.ˇ ¸.ˇ´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.ˇ´ (_.ˇ´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
pi_56170675
Hee,

Geweldig om al deze reisvoornemens en tips te lezen!
Ben nu zelf ook bezig met het orienteren op een reis door Zuid Amerika. Heb de eerste reisgidsen doorgebladerd en verschillende websites bekeken. Mijn plan is om in januari 2009 te vertekken naar Quito en daar te beginnen met een maand Spaanse les en bij een gastgezin in te wonen. Heb namelijk gehoord dat je in Quito zeer veel mogelijkheden hebt om Spaanse les te volgen, en dat het Spaans dat ze in Equador spreken redelijk eenvoudig is om te leren (rustig tempo). Hoe zijn jullie ervaringen eigenlijk met het wonen bij een gastgezig? Is dit aan te raden als je nog geen woord (natuurlijk wel Spaans voor Dummies kennende) Spaans spreekt, of is het misschien verstandiger de eerste week in een hostel door te brengen en als je dan eenmaal een beetje Spaans spreekt naar een gastgezin te verkassen?

Vervolgens wil ik afreizen richting Peru en dan na een maand oid naar Bolivia te vertekken. Daarnaast wil ik of in Peru of in Bolivia nog een maand vrijwilligers werk verrichten. Ten slotte reis ik vanuit Bolivia richting Buenos Aires om daar het vliegtuig terug te pakken richting Nederland.

Mijn totale reis zal zo`n zes maanden duren. Omdat ik nog het grootste deel van mijn budget bij elkaar moet sprokkelen zou ik graag willen weten wat jullie een redelijk budget vinden voor zo`n reis. Hoor hier namelijk veel verschillende verhalen over, uiteenlopende van een paar honderd euro per maand voor levensonderhoud tot meer dan duizend euro. Ben niet veel eisend qua luxe, zal enkel in dorms slapen en buiten een vlucht richting jungle zal ik alles met de (nacht)bus bereizen. Ben wel van plan om veel te ondernemen op het gebied van outdoorsports en cultuur, dus hier zou ik wel redelijk wat geld aan uitgegeven en wil hier iig niet op bezuinigen.

Heb op dit moment zo`n 3.500 euro gespaard en zal na mijn afstuderen (juni dit jaar, hoop ik) direct aan de slag gaan bij een bedrijfje waar ik nu ook al af en toe wat werk voor verricht. Vanaf juni verwacht/hoop ik dan zo`n 900 a 1000 euro per maand te kunnen sparen. In totaal heb ik dan zo`n 9.000 euro. Hier moet ik dan allles van doen en kopen zoals backback, wandelschoenen, vliegticket etc. Daarnaast heb ik wel 9.000 euro ter beschikking, maar alles wat ik overhoud is mooi meegenomen omdat ik bij thuiskomst in NL weer direct iets wil huren. Dit omdat ik het denk ik niet trek om langer dan een maand weer bij m`n ouders in een klein Brabants dorp te wonen.
Dus, wat hebben jullie uitgegeven voor zo`n (vergelijkbare reis) of wat verwachten jullie dat ik kwijt zal zijn met 6 maanden reizen door Z.A.

Daarnaast heb ik nog een laatste vraag: Omdat ik niet zeker weet waar ik zal eindigen, denk Buenos Aires, maar zou wellicht ook vanuit Bolivia weer naar Nederland kunnen vertrekken, weet ik niet precies wat voor ticket ik zou moeten boeken. Heb gelezen dat je Equador officieel niet in wordt gelaten als je met een enkele reis aankomt. Dus zou wel een retour moeten boeken, maar niet wetende van waar en wanneer ik terug reis lijkt me dit erg lastig.

Ow p.s. sorry als het verhaal hier en daar wat warrig is, kom net terug van het uitgaan en had de intense drang om even met mijn reis bezig te zijn. Heb dus nu, zo`n jaar voor vertrek al last van reiskriebels
When you give food to the poor, they call you a saint. When you ask why the poor have no food, they call you a communist.
Archbishop Helder Camara
pi_56173957
Tof dat er zoveel mensen zijn met dezelfde plannen. Ik zal hier dan ook zeker proberen wat bij te houden en mijn ervaringen te delen. Ik zit op dit moment in Madrid en heb nu 2 weken spaans cursus erop zitten. Ik kan me nu een beetje uitdrukken in "steenkolen spaans" en als ik wat lees of hoor, kan ik er meestal wel een essentie uit trekken. Ik denk dan ook dat ik het meeste spaans ga leren van het spreken onderweg. Dat is denk ik toch de beste manier om je vocabulair uit te breiden.

Waar ik me nu een beetje mee bezig aan het houden ben is de bus of vliegreis van Rio naar Iguazu. Misshcien dat iemand daar ervaring mee heeft? scheelt het veel aan geld (vliegen of bussen) en welke maatschappij is een aanrader?
  zondag 20 januari 2008 @ 13:47:42 #90
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_56176315
Zixam: ik heb in 5 maanden tijd denk ik ongeveer 6.000/7.000 euro uitgegeven. Ik heb het niet bijgehouden, dus het is echt ongeveer. Daar zit dan echt alles bij. Het duurste was in mijn geval de spaanse lessen (100 uur les) en 3 maanden gastgezin (ongeveer 200 euro per maand inclusief 3 maaltijden per dag). Daarnaast waren enkele excursies redelijk prijzig (een aantal van ongeveer 50/60 euro). Ik heb tijdens het rondreizen één binnenlandse vlucht genomen (van Ushuaia naar Buenos Aires) en die kostte ongeveer 120 euro geloof ik. Daarna komen de busreizen die opgeteld best wel wat kosten, maar toch relatief goedkoop zijn.

Ik heb over het algemeen best zuinig gereisd, veel in dorms geslapen etc., maar ook wel eens een hotelletje, meestal de goedkoopste busreis, maar soms ook wat luxer, en eigenlijk altijd buiten de deur gegeten. Ik weet dus zeker dat je met 9.000 euro zeker toe moet komen...

Over verblijven bij een gastgezin? Juist als je toch niet echt spaans spreekt zou ik vanaf de eerste dag naar een gastgezin gaan! Dat is echt de snelste manier om het te leren en bovendien zijn ze er aan gewend dat communiceren in het begin niet altijd makkelijk gaat. Ik heb volgens mij in mijn eerste week het meeste geleerd en dat kwam vooral door mijn gastgezin. Zeker doen dus, vanaf de eerste dag!

En over je terugreis: terug vanuit Bolivia is niet handig. Volgens mij zijn er weinig tot geen vluchten naar Europa direct vanuit La Paz. Buenos Aires moet wel goed te doen zijn en als je in Equador begint lijkt me dat ook een mooi en logisch eindpunt.
*´¨)
pi_56182030
Bedankt voor je antwoord Foeske!

Met m`n budget zit het dus wel snor, dat is mooi om te horen Budget was ook wel redelijk gebaseerd op zes maanden lang na m`n afstuderen op een houtje te bijten, dus dat is dan misschien iets minder noodzakelijk.

Denk dat ik dan toch maar direct bij een gastgezin in zal trekken zodra ik in Quito arriveer, om zo direct intensief met Spaansspreken bezig te zijn. Zal natuurlijk per persoon verschillen, maar hoe was jou Spaans nadat je 100 uur les gehad had. Kon je daarna redelijk uit de voeten met het Spaans? Zelf zal ik 80 uur les volgen in 4 weken. Hoop dat ik dan het Spaans redelijk onder de knie heb, wat wel een voorwaarde is om vrijwiligerswerk te kunnen doen. Zal waarschijnlijk in maand 3 van m`n reis beginnen met vrijwilligerswerk dus heb dan 1 maand les en bij een gastgezin gewoond en twee maanden rondgetrokken en m`n Spaans in de praktijk kunnen oefenen

Ook ben ik nu iets vastberadener geworden om door te reizen richting Buenos Aires, omdat dit zoals je schreef beter te bereiken is vanuit Nederland. Wat het ook weer makkelijker maakt voor vrienden hier om me op te komen zoeken

@Blaatmaster: Heb net even je blog bekeken en zal dit zeker gaan volgen om ook wat inspiratie op te doen voor mijn reis. Dus bij deze wens ik je heel veel plezier tijdens je reis!
When you give food to the poor, they call you a saint. When you ask why the poor have no food, they call you a communist.
Archbishop Helder Camara
pi_56214227
Ik ben inmiddels aan mn reis begonnen en zit al een week in Buenos Aires. Het is echt super hier! Vanaf volgende week ga ik echt beginnen met reizen (naar het zuiden), maar zal waarschijnlijk nog wel even terug komen in BsAs.
Heb deze week nu 2 uur per dag prive les Spaans, is niet echt veel maar ik wilde toch iets van een basis hebben. Gelukkig gaat het wel snel want ik spreek al wat Italiaans en dat lijkt zo veel op elkaar. Misschien dat ik meer lessen neem in maart, als ik terug ben in BsAs.
Over budget kan ik nog niet echt veel zeggen, heb niet echt zuinig geleefd hier en kan er na een week ook niet echt iets nuttigs over zeggen. iig veel plezier met het voorbereiden!
pi_56231343
Ik snap één ding niet. Ben nu een aantal dagen in BsAs en iedereen loopt te klagen over het weer, terwijl het naar mijn idee toch zeker 25 graden is! Verder vind ik het vooral heel erg kicken hier, hoop alleen dat die Spaanse les nog wat soepeler verloopt de komende dagen.. :S

Iemand goeie tips voor de dinsdagavond??
  dinsdag 22 januari 2008 @ 20:37:30 #94
27257 qwerty_x
Tudo jķia !!
pi_56233664
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 19:09 schreef Mutt het volgende:
Ik snap één ding niet. Ben nu een aantal dagen in BsAs en iedereen loopt te klagen over het weer, terwijl het naar mijn idee toch zeker 25 graden is! Verder vind ik het vooral heel erg kicken hier, hoop alleen dat die Spaanse les nog wat soepeler verloopt de komende dagen.. :S

Iemand goeie tips voor de dinsdagavond??
maar 25 graden is erg koud voor de tijd van het jaar
hier zou het bv. minstens 10 graden warmer moeten zijn
zonnig Brasil
pi_56235296
hmmm... 25 graden zou ik niet zo erg vinden dan zweet ik teminste niet alles uit mijn lijf hou het nog maar even 3 weken zo, dan ben ik naar het zuiden en mag het daar wel wat warmer zijn
  woensdag 23 januari 2008 @ 10:42:57 #96
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_56244694
Bovendien is zeiken over het weer universeel.
Welke temperatuur het ook is, waar je ook bent, men klaagt altijd dat het te warm is, of te koud, of te vochtig, of te droog, of te winderig, of te benauwd...
pi_56336737
Ha, een vriend van me begint ook over anderhalve week aan zijn trip door zuid amerika! Hij begint in Brazilie en gaat volgens mij door bolivia, peru, colombia, venezuela en dan misschien nog suriname! Hij gaat 5 maanden weg en heeft 6.000 te besteden ofzo, daar is wel het ticket etc. al van betaald, overnachtingen in hostels of bij mensen thuis, en zo af en toe een hotelletje...

Overigens best of luck voor de gasten die gaan/durven! Ik zou best willen backpacken, maar landen zoals colombia ben ik dan weer wat huiverig voor.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 15:34:15 #98
203039 pirlo444
adelante chicos!!!!!!!!!!!!!!!
pi_56387530
vermijd brazillie met carneval met arische hoofd
  dinsdag 29 januari 2008 @ 15:38:19 #99
203039 pirlo444
pi_56387606
quote:
Op donderdag 27 september 2007 23:38 schreef MarkaD het volgende:
Ja, vooral met al die vluchten lijkt 9000 euro me niet zo veel. Of heb je die er al af gehaald?
Ik heb Hik er een tijdje terug over gesproken en die vond 7000/8000 euro niet zo royaal, maar nu sprak ik een ander meisje die gemiddeld 500 euro per maand uit gaf. Behoorlijk verschil!

Ik vertrek 13 januari, en dan is het zomer in Argentinie. Dat is ongeveer het enige waar ik rekening mee heb gehouden, de rest merk ik daar wel
dat meisje pijpt zich een weg door zuid amerika lijkt me duidelijk
  dinsdag 29 januari 2008 @ 15:57:05 #100
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_56388073
500 euro per maand is 16 euro per dag...
Tja, het kan: als je ticket al betaald is, je verzekeringen, prikken, en eventuele kosten thuis eraf zijn.
Als je alleen in dorms verblijft, alleen set-menu's eet (of niet), niet naar Chili en Brazilië gaat, niet uitgaat, geen tours, musea of andere bezienswaardigheden doet en alleen maar hele kleine stukjes met de bus doet (of lift).
Natuurlijk, overdreven... Maar op die manier zou voor mij de lol er snel af zijn.

Ik heb de prijzen allemaal niet zo in mijn hoofd meer, maar weet wel dat je ķķk met set-menu's zo een euro of 6 per dag aan eten kwijt bent, ook een euro of 6 aan een dorm (en in grote steden waarschijnlijk vaak meer). Dan zou je nog 4 euro per dag over hebben om uit te gaan, een snackje te kopen, AL je bustickets van te kopen, water, toegangsprijzen, lokaal transport (taxi)... Ik geef het je te doen. Mijn ervaring is dat mensen die op die manier reizen er over het algemeen niet léuker van worden (want over iedere cent moeten zeiken, tegen medereizigers en de lokale bevolking... héérlijk )
  dinsdag 29 januari 2008 @ 16:05:32 #101
194524 tgs.
unleash hell at my command
pi_56388263
quote:
Op donderdag 27 september 2007 16:03 schreef Blaatmaster het volgende:
Gezien het feit dat ik een jaartje ben gestopt met studeren heb ik besloten ook maar eens een \"grote reis\" te gaan maken. Omdat ik eigelijk geen ervaring heb met zulke reizen ben ik me ook maar meteen gaan verdiepen in vanalles en nog wat. Na enkele maanden al vele verschillende topics hier door te hebben gelezen heb ik me al een aardig beeld kunnen maken van de vele prachtige natuur- en historische sites die Zuid Amerika te bieden heeft. Het is alleen erg moeilijk er een overzicht in te houden... Zo\'n overkill aan informatie

Ik heb voor mezelf echter wel een klein reisschematje gemaakt. Waarschijnlijk verre van perfect maar daarom ook graag hierover jullie advies. Tevens zijn aanvullingen vanzelfsprekend ook altijd welkom.
[ code verwijderd ]

Om vervolgens via de States naar huis te vliegen. Wat is er verkeerd, en wat vergeet ik. Ik hoor het graag van jullie! Alvast bedankt!
Ik hoop dat jij van tijd tot tijd eens wat van je laat horen tijdens je reis. Bedoel er zijn daar ook internet-cafe's en anders even je laptop meenemen en via GPRS wat opsturen.
"When there is no peril in the fight, there is no glory in the triumph."
  dinsdag 29 januari 2008 @ 16:49:04 #102
203039 pirlo444
pi_56389307
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 15:57 schreef Hik het volgende:
Tja, het kan: als je ticket al betaald is, je verzekeringen, prikken, en eventuele kosten thuis eraf zijn.
Als je alleen in dorms verblijft, alleen set-menu's eet (of niet), niet naar Chili en Brazilië gaat, niet uitgaat, geen tours, musea of andere bezienswaardigheden doet en alleen maar hele kleine stukjes met de bus doet (of lift).
Natuurlijk, overdreven... Maar op die manier zou voor mij de lol er snel af zijn.

Ik heb de prijzen allemaal niet zo in mijn hoofd meer, maar weet wel dat je ķķk met set-menu's zo een euro of 6 per dag aan eten kwijt bent, ook een euro of 6 aan een dorm (en in grote steden waarschijnlijk vaak meer). Dan zou je nog 4 euro per dag over hebben om uit te gaan, een snackje te kopen, AL je bustickets van te kopen, water, toegangsprijzen, lokaal transport (taxi)... Ik geef het je te doen. Mijn ervaring is dat mensen die op die manier reizen er over het algemeen niet léuker van worden (want over iedere cent moeten zeiken, tegen medereizigers en de lokale bevolking... héérlijk )

maar enkele blowjobs van een westers meisje doet wonderen he
  dinsdag 29 januari 2008 @ 16:58:31 #103
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_56389557
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 16:49 schreef pirlo444 het volgende:

[..]

maar enkele blowjobs van een westers meisje doet wonderen he
Ja, ja, we hadden je grapje eerder al gehoord hoor.

woensdag 30 januari 2008 @ 18:46:55 #104
27257 qwerty_x
Tudo jķia !!
pi_56414978
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 15:34 schreef pirlo444 het volgende:
vermijd brazillie met carneval met arische hoofd

hoezo ??
zonnig Brasil
pi_56418112
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 15:57 schreef Hik het volgende:

Ik zit nu ruim 2 weken in Argentinie en geef idd veeel meer uit dan 16 euro per dag. Maar goed, heb dan ook nog geen een keer zelf gekookt ofzo, wat de kosten een beetje kan drukken. Ik leef hier behoorlijk luxe.

Overigens heb ik een twijfelgeval: ik zit nu in Mendoza en kan of naar het zuiden afreizen, of weer terug naar Buenos Aires (wat hou ik van die stad), daar een kamer huren en een maandje Spaans volgen aan de UBA. Die cursus begint alleen nog in februari. Wil sowieso nog meer Spaanse lessen nemen, en dit is de goedkoopste optie. Op dit moment neig ik meer naar de BsAs-optie. Het zuiden kan ik ook nog wel aan het eind van mn reis doen. En Buenos Aires is zo leuk..! Wat denken jullie?
  donderdag 31 januari 2008 @ 09:59:48 #106
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_56427649
Ik zou zeker nu Spaans gaan volgen. Als je Spaans spreekt wordt de rest van je reis toch ook veel leuker?
pi_56436031
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 09:59 schreef Hik het volgende:
Ik zou zeker nu Spaans gaan volgen. Als je Spaans spreekt wordt de rest van je reis toch ook veel leuker?
Heb besloten om terug te gaan naar BsAs, vind het idd veel leuker om Spaans te spreken Voel me nu echt zo'n lompe Amerikaan die een beetje de toerist komt uithangen.
  vrijdag 1 februari 2008 @ 23:16:27 #108
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_56469989
Iedereen die zo'n leuke lonely planet gids over Argentinië heeft, vergis je niet in de prijzen. Argentinië is LANG niet meer zo goedkoop als iedereen in Nederland nog steeds loopt te verkondigen. Natuurlijk is het goedkoop naar Nederlandse standaarden, maar naar Zuid-Amerikaanse standaarden absoluut niet meer. Zeker Buenos Aires is duur. Prijzen die in de LP staan mag je gerust verdubbelen.

Het veel gehoorde: "voor vijf euro heb je een goeie biefstuk en een goede fles wijn" gaat absoluut niet op, daar ben je tegenwoordig op z'n minst 10 euro voor kwijt. Maar ook als je gewoon iedere dag naar de supermarkt gaat (zoals ik), dan merk je dat het allemaal in rap tempo duurder aan het worden is. Kostte een stokbrood in juli nog gewoon ¤0,15 , tegenwoordig ben je al snel ¤0,25 kwijt. Boodschappen zijn over het algemeen 35% duurder geworden over 2007. Binnenlandse vluchten kostten je ook flink wat geld aangezien ze voor buitenlanders andere tariefen hanteren, en dat doen ook veel hotels... Verkijk je daar niet op
[b]@RemiLehmann[/b]
  zaterdag 2 februari 2008 @ 21:31:00 #109
58060 Apoc2003
Er gaat niets boven groningen!
pi_56487191
Wil volgend jaar ook naar zuid-amerika, dus ga morgen ff dit topic doorlezen!
"Something hidden. Go and find it. Go and look behind the Ranges. Something lost behind the Ranges. Lost and wating for you. Go!"
-Rudyard Kipling
pi_56507030
@MarkaD:
Teruggegaan naar BsAs ja? Ik zit nu in Rio, vertrek morgen of overmorgen naar iguacu en ben denk ik dan van de maandag erop tot en met die zaterdag in BsAs. Kun je me mooi rondleiden daar!!

Over Rio met carnaval. Het is hier idd redelijk drukjes ja. Maar echt gevaarlijk vind ik het hier niet. Nu moet ik zeggen dat ik hier voornamelijk ook met een groep van locals en andere reizigers opgetrokken heb (lang leve couchsurfing), maar nog niet echt in vervelende situaties terechtgekomen.

En ja, ik zie er behoorlijk arisch uit... Voor mijn foto]s van Rio, klik hier
pi_56509411
Ja ik zit weer in BsAs! En de couchsurf groep is hier zooo groot, elke dag wel iets te doen! Als je even een berichtje plaatst daar dan kunnen we wel even meeten met meerdere mensen
  maandag 4 februari 2008 @ 04:32:33 #112
14509 reem
pi_56519179
Iedereen die nu nog in Arg. verblijft: komend weekend begint de voetbalcompetitie weer. Wedstrijdje van River of Boca zien hoort wel tot de musts....
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_56568330
hmmm ik kom daar zondag aan, weet niet hoe laat, hangt van de bus af. en mijn vlucht is op zaterdag rond het middaguur...

is er een match in die tijdspan?

@markad: wat is je CS nick? ik ben jimbeauvde
  woensdag 6 februari 2008 @ 23:05:49 #114
14509 reem
pi_56572325
Zondag 7.30 PM speelt river
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_56580537
is het mogelijk om overdag daar nog kaartjes voor te halen? mijn bus komt waarschijnlijk zo rond 9:00 am aan

[edit]
en als er iemand geinteresseerd is mee te gaan is hij/zij natuurlijk van harte welkom!!

[ Bericht 33% gewijzigd door Blaatmaster op 07-02-2008 12:53:08 ]
  donderdag 7 februari 2008 @ 13:29:38 #116
14509 reem
pi_56581539
Kaartjes kun je gewoon bij het stadion halen een uurtje voor de wedstrijd. Metrolijn "D" nemen richting Congreso de Tucuman (eindstation) en bij dat station uitstapen. Daarna in een taxi springen, gewoon zeggen dat je naar "la cancha de River" wil. Zal iets van 10 peso kosten.

Aangezien de tegenstander vergelijkbaar is met RKC zal het niet uitverkocht zijn . Zorg dat je een zitplaats (platea) koopt. Die kosten ongeveeer 50 peso (11 euro) op de tweede ring (platea alta) aan de lange zijde (dat is de San Martín of Belgrano tribune).
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_56669363
ik zat achter de goal waar de goals in de tweede helft vielen. Eerste helft was geen klap aan maar tweede hlft was wel leuk idd. En de sfeer was erg goed!! Zeker een aanrader idd!
pi_56669481
Sfeer bij River, moet niet gekker worden
  woensdag 13 februari 2008 @ 01:12:57 #119
14509 reem
pi_56695968
Ben in Futaleufú (Chile) nu. Heel leuk als je van Rafting houd. Anders niet!
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_56696189
En hou je van Raften?
pi_56697827
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 15:54 schreef MarkaD het volgende:

[..]

Heb besloten om terug te gaan naar BsAs, vind het idd veel leuker om Spaans te spreken Voel me nu echt zo'n lompe Amerikaan die een beetje de toerist komt uithangen.
Gemiste kans. Je had gewoon door moeten reizen naar San Carlos de Bariloche. Daar zitten ook genoeg taalscholen en het grote voordeel is dat het daar niet overspoeld wordt door europeanen. In de zomer zit het daar namelijk vol met Argentijnen die hun vakantie aan het vieren zijn.
pi_56708827
even iets tussendoor, iemand enig idee of ze hier helsingborg - PSV uitzenden? Hollandse kroeg ofzo, weetikveel. Ik wil het iig graag zien

owja, hier = nog steeds buenos aires
  donderdag 14 februari 2008 @ 00:28:03 #123
14509 reem
pi_56718267
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 09:12 schreef DRA het volgende:

[..]

Gemiste kans. Je had gewoon door moeten reizen naar San Carlos de Bariloche. Daar zitten ook genoeg taalscholen en het grote voordeel is dat het daar niet overspoeld wordt door europeanen. In de zomer zit het daar namelijk vol met Argentijnen die hun vakantie aan het vieren zijn.
Nou ik was er van de week, en ik hoorde meer Engels dan Spaans op straat in Bariloche. Maar tis wel een gemiste kans want bariloche is A-OK!
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_56719711
hmmm, alweer een vraagje. Is er ook een soort van skyscanner.net voor vluchten in zuid amerika? skyscanner is namelijk niet zo compleet en geeft eigelijk alleen maar vluchten naar europa als mogelijkheid...
pi_56730466
Nee, gewoon boeken via de maatschapijen.

Gaat je tussen de 1000 en 1500 euro kosten
pi_56731720
hmmm... dat kan ik bijna niet geloven enkele vluchten binnen het continent zo duur? Aerolineas Argentinas had gister namelijk nog een vlucht van El Calafate naar Bariloche voor 200 euro... maar dat vond ik eigelijk nog te duur (reis met een budget u know ).

Het probleem is dat ik met de bus eerst naar Rio Gallegos moet voordat ik naar Bariloche kan...
pi_56736469
Sorry begreep het verkeerd

www.despegar.com volgens mij
pi_57242602
Ik zit erover te denken om in februari 2009 een 6 maanden durende reis te gaan maken door Zuid-Amerika. Daarom even deze tvp, dan kan ik me wat gaan inlezen
pi_57276560
zit nu in bariloche, tot nu toe zeker de moeite waard Omaha! Ik zou gaan als ik jou was!

Mocht je vragen hebben over waar ik ben geweest, shoot me

( Foto´s van waar ik was: http://picasaweb.google.nl/jimbeauvde & weblog staat eerder al genoemd )
  maandag 10 maart 2008 @ 10:16:06 #130
58060 Apoc2003
pi_57279429
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 13:50 schreef Omaha het volgende:
Ik zit erover te denken om in februari 2009 een 6 maanden durende reis te gaan maken door Zuid-Amerika. Daarom even deze tvp, dan kan ik me wat gaan inlezen
Ik zit er ook over te denken, welke landen ben je van plan te bezoeken? Ga je alleen? Wat is je budget?

@ Blaatmaster: Wat een fantastische foto's, vooral die vanaf Ushuaia. Hoeveel kostte je ticket van Buenos Aires naar Ushaia? En spreek je spaans? Zo ja, hoe en waar heb je het geleerd en is het een beetje snel onder de knie te krijgen?
"Something hidden. Go and find it. Go and look behind the Ranges. Something lost behind the Ranges. Lost and wating for you. Go!"
-Rudyard Kipling
pi_57280801
Zo ook maar eens een berichtje in deze topic.
Wij gaan met zn tweeen 12 tot 15 maanden naar Zuid -en Midden Amerika. We vertrekken maart/april 2009. Ons budget is 50 euro per dag voor ons tweeen samen. Dit is exclusief de tickets.

We zijn al in Guatemala, Belize en Mexico geweest dus die landen slaan we over. In Zuid Amerika slaan we Suriname en Guyana over. Dit alles willen we in ongeveer 12 maanden doen, mochten we dan nog zin en geld over hebben dan willen we in 3 maanden nog enkele landen in de Caribbean bezoeken. In eerste instantie was het de bedoeling om eerst een tour van een maand door Amerika te maken maar dat laten we achterwege. Nu zijn we aan het uitzoeken wanneer we het beste naar welk land kunnen gaan ivm de regentijden en de temperatuur. Als laatste willen we naar Brazilie omdat dat land ons het minste trekt en ook omdat ze er Portugees spreken.

In September ga ik beginnen met een cursus Spaans en eenmaal op reis gaan we uiteraard Spaanse les volgen en slapen bij een Spaanstalig gezin.
pi_57284949
Denk dat je na een maand of 3 weer thuis bent als je niet wat extra geld inslaat
  maandag 10 maart 2008 @ 15:44:32 #133
14509 reem
pi_57285319
Vijftig euro per dag is goed te doen in Argentinië (zolang het maar exclusief je reiskosten is). Maar er blijft dan wel weinig geld over om leuke excursies te maken. Daarnaast vragen veel nationale parken hier entreeprijzen, en door de inflatie wordt het hier met de dag duurder. Mijn advies: Of spaar een beetje door, of ga gewoon korter zodat je meer geld te besteden hebt. Of je nou 3 weken of 12 maanden reist, aan het eind heb je altijd het gevoel dat je meer had kunnen zien
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_57285423
15000 euro - 2400 euro(2 tickets) = 12.600

12.600 : 300 dagen = 42 euro : 2 personen = 21 euro PP

Denk je echt dat het lukt?
pi_57285760
foutje van me hierboven. We zijn uitgegaan van 50 euro per dag voor eten drinken en slapen gaat makkelijk lukken denk ik ja. 18.000 euro voor een jaar is dat (en dus geen 15.000 wat ik hierboven schreef). Daar bovenop komt nog geld voor excursies en reizen.

Geld voor tickets zit hier niet bij dus dat komt er ook nog bij. Bovendien is ons budget niet strak. Maar meer een streefbedrag.
  maandag 10 maart 2008 @ 16:12:10 #136
14509 reem
pi_57285822
Als je niet iedere dag uit eten gaat, en je vooral in hostels verblijft, dan moet dat wel lukken denk ik zo.
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_57285825
Hopelijk voor je heb je nog een keer een duizend of 18 erbij voor reizen en excursies
  dinsdag 11 maart 2008 @ 17:42:44 #138
62913 Blik
The one and Only!
pi_57309781
quote:
Op maandag 10 maart 2008 16:12 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hopelijk voor je heb je nog een keer een duizend of 18 erbij voor reizen en excursies
Dat zal ook wel meevallen. Dan zou je 3000 euro per maand kwijt zijn. Je gaat lang niet iedere dag iets duurs doen, er zullen genoeg dagen tussen zitten waar je maar 20 of 30 euro uitgeeft. Die compenseer je weer met de duurdere dagen. En met z'n 2-en ben je altijd goedkoper uit dan in je eentje
  dinsdag 11 maart 2008 @ 17:57:43 #139
14509 reem
pi_57310028
Dat klopt. Maar vergeet niet dat je bijvoorbeeld als buitenlander andere tarieven betaald als een local, wanneer je: binnenlandse vluchten in Argentinië maakt, nationale parken bezoekt etc. Daarnaast stijgen de prijzen hier zo snel dat ik denk dat een colaatje rond oktober net zoveel zal kosten als in NL.
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_57310099
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 17:42 schreef Blik het volgende:

[..]

Dat zal ook wel meevallen. Dan zou je 3000 euro per maand kwijt zijn. Je gaat lang niet iedere dag iets duurs doen, er zullen genoeg dagen tussen zitten waar je maar 20 of 30 euro uitgeeft. Die compenseer je weer met de duurdere dagen. En met z'n 2-en ben je altijd goedkoper uit dan in je eentje
1500 p.p. all inn, das echt niet veel voor Peru, Brazilie, Paraguay, Uruguay, Bolivia, Peru en Argentinie

Over midden Amerika en andere landen kan ik niet oordelen
  dinsdag 11 maart 2008 @ 18:09:37 #141
62913 Blik
The one and Only!
pi_57310256
Landen als Bolivia, Peru en Ecuador zijn spotgoedkoop. Ook de hoeveelheid binnenlandse vluchten zal meevallen als je 12 maanden naar een gebied toegaat.

En nogmaals, als je met 2 personen gaat zijn je kosten niet even duur als 2 keer 1 persoon. Er zijn best wat dingen die je dagelijks doet waarmee je goedkoper uit bent.

36.000 euro is echt een te hoge schatting, mits je ook weggaat op een "backpackmanier".
pi_57310307
En wanneer was jij voor het laatst in Perú of Bolivia?

Dat moet erg lang geleden als je denkt dat het spotgoedkoop is
  dinsdag 11 maart 2008 @ 18:14:53 #143
14509 reem
pi_57310383
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 18:09 schreef Blik het volgende:
Landen als Bolivia, Peru en Ecuador zijn spotgoedkoop. Ook de hoeveelheid binnenlandse vluchten zal meevallen als je 12 maanden naar een gebied toegaat.
Tja, alleen dat gebied is zo enorm groot! Buenos Aires - El Calafate bijvoorbeeld, das of 3 uur vliegen, of 50 uur bussen.

[ Bericht 2% gewijzigd door reem op 11-03-2008 18:22:09 ]
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_57310881
@apoc:
Mijn ticket heb ik ver vooraf geboekt. Kostte me iets van 95 of 100 euro. Dat is ook echt wel nodig ver vooraf. Het was echt vrij lastig uit ushuaia te komen in februari. En ik hooorde van mensen dat het ook lastig was naar ushuaia toe te komen (ik had mijn ticket dus al).
Over het spaans: Ik heb 3 weken spaans gevolgd in Madrid. Was genoeg voor een basis (lees: verre van correct duidelijk maken wat ik wil) maar nu wil ik eigelijk toch ook wel wat vloeiender spaans spreken. Ik zit dus te denken hier in chili of bolivia ergens een of twee weken prive lessen te nemen als dat niet te duur is.

Iemand daar ervaring mee, ik hoor het graag!

Ow, verder ben ik aan het overwegen California over te slaan en door te reizen door colombia naar Venezuala. Als iemand daar nog tips voor heeft (vooral vluchten vanuit die regionen naar de States of Nederland) hoof ik het ook graag!

Wederom alvast bedankt!

Groeten uit Puerto Varas!!
  dinsdag 11 maart 2008 @ 18:51:28 #145
62913 Blik
The one and Only!
pi_57311231
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 18:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
En wanneer was jij voor het laatst in Perú of Bolivia?

Dat moet erg lang geleden als je denkt dat het spotgoedkoop is
2 vrienden van mij zijn daar vorig jaar naartoe geweest, mijn vriendin 4 jaar geleden. Iets duurder dan Azië, maar alsnog gewoon goedkoop. Ook in de LP van vorig jaar (2007) staat dat je als budget-traveller makkelijk rond kan komen van $20 a $25 per dag. Neem er een marge bij van 20%. Dan zit je met 2 personen op 50 a 60 dollar, en dat is ruim onder de 50 euro per dag.
pi_57314959
Als je heel de dag in je hostel blijft zal dat best lukken ja. Als je een dag met zijn tweeen naar Machu Pichu wilt is je weekbudget weg
  dinsdag 11 maart 2008 @ 21:58:02 #147
58060 Apoc2003
pi_57315870
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 21:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als je heel de dag in je hostel blijft zal dat best lukken ja. Als je een dag met zijn tweeen naar Machu Pichu wilt is je weekbudget weg
Wat denk je dat je gemiddeld nodig hebt qua budget per maand om rond te reizen en de leuke dingen niet aan je neus voorbij te laten gaan? Als ik bedragen van 50 euro per dag voorbij hoor komen, schrikt me dat toch behoorlijk af, zoveel geld heb ik niet, en kan ik waarschijnlijk ook niet op tijd bij elkaar krijgen....
-Rudyard Kipling
pi_57315932
30 euro p.p. als je ieder dubbeltje omdraait en 50 euro p.p. als je lekker wat wil kunnen doen
pi_57316117
Met zijn tweeen een maand in BA blijven, met uitstapjes naar Montevideo en de kust, 3 weken naar het zuiden, een weekje naar Igazu, en 2 weken naar het noorden(waarna je meteen doortrekt naar biijvoorbeeld Bolivia) kost denk ik ongeveer tussen de 8000 en 10.000 euro en dan ben je pas 10 weken weg.

Dat is exclusief ticket en ga ik wel uit dat je wel wat dingen doet zoals een keer gaan uit eten, een keer op stap gaat, een keer naar de bios gaat en wat museums en uitstapjes doet
  dinsdag 11 maart 2008 @ 22:28:46 #150
58060 Apoc2003
pi_57316800
Fuck! Dat is wel veel meer dan ik had verwacht, eigenlijk betekend dat het nekschot voor mijn mooie plannen om een paar maanden naar zuid amerika te gaan Uiteindelijk blijf ik wel een 'arme' student die een volgend jaar te veel tijd heeft...
-Rudyard Kipling
pi_57316909
Hoe lang wil je gaan?

Je kan ook een paar maanden op een plek blijven en wat reisjes maken zoveel als je knaken toelaten, dan is het een stuk goedkoper
pi_57317608
Wij waren afgelopen jaar in Peru (met een uitstapje Bolvia) ongeveer 3000 pp kwijt (2 personen) voor een reis van twee maanden. Dit was inclusief vliegen, inclusief vier weken prive les Spaans en inclusief excursies.

Wel moet ik zeggen dat we niet de jungle ingeweest zijn, dat is vrij prijzig.
  woensdag 12 maart 2008 @ 05:44:17 #153
14509 reem
pi_57321173
Ik heb drie weken doorgebracht in het noorden van Argentinië. Iguazú, Salta, Jujuy. Met een driesterren accomodatie, reis (bus - cama ejecutivo) , excursies en eten en drinken inclusief, kwam ik rond de 900eur uit.
[b]@RemiLehmann[/b]
  woensdag 12 maart 2008 @ 08:41:19 #154
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_57321809
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 22:28 schreef Apoc2003 het volgende:
Fuck! Dat is wel veel meer dan ik had verwacht, eigenlijk betekend dat het nekschot voor mijn mooie plannen om een paar maanden naar zuid amerika te gaan Uiteindelijk blijf ik wel een 'arme' student die een volgend jaar te veel tijd heeft...
Ik ben 5 maanden weggeweest. 3 maanden in Arequipa, Peru, en 2 maanden rondreizen door Chili, Argentinië (inc. BA, Iguazú, Ushuaia etc), Uruguay en Bolivia. Alles bij mekaar (met vlucht) heeft me dat max 6.000 euro gekost (maar ik heb het niet bijgehouden, kan ook minder geweest zijn).

En dan heb ik niet overdreven zuinig geleefd. Bij dat geld zit ook 100 uur spaanse les en 3 maanden gastgezin inbegrepen, één binnenlandse vlucht in Argentinië, alle must-do excursies, en 2 maanden lang hostels en uit eten.

Dus zo zie je maar dat je met hetzelfde geld ook veel meer kunt doen...
*´¨)
pi_57322729
quote:
Op dinsdag 11 maart 2008 22:57 schreef JedaiNait het volgende:
Wij waren afgelopen jaar in Peru (met een uitstapje Bolvia) ongeveer 3000 pp kwijt (2 personen) voor een reis van twee maanden. Dit was inclusief vliegen, inclusief vier weken prive les Spaans en inclusief excursies.

Wel moet ik zeggen dat we niet de jungle ingeweest zijn, dat is vrij prijzig.
Inclusief vlucht naar Lima en binnenlandse vluchten?
pi_57322733
Als je niet zwemt in het geld is in ieder geval verstandig om zo weinig mogelijk in Nederland te regelen. Gewoon een LP kopen, kijken wat je ongeveer wilt gaan doen en het verder daar allemaal uitzoeken.

Voorbeeld: Wij hebben een vijfdaagse wandeltocht naar Machu Picchu gedaan (Salkantay) en dat een dag of 5 van te voren geregeld. Hiervoor moesten we (als ik me niet vergis) 180 dollar betalen. Anderen die dezelfde tour 'thuis' geregeld hadden hebben hier zeker 4 á 500 dollar voor betaald.

Ook kan ik je aanraden veel te tijd te steken in het vinden van de goedkoopste vlucht. Een paar dagen eerder of later van Brussel ipv Schiphol kan ook snel een paar honderd euro schelen!
pi_57322755
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 08:41 schreef Foeske het volgende:

[..]

Ik ben 5 maanden weggeweest. 3 maanden in Arequipa, Peru, en 2 maanden rondreizen door Chili, Argentinië (inc. BA, Iguazú, Ushuaia etc), Uruguay en Bolivia. Alles bij mekaar (met vlucht) heeft me dat max 6.000 euro gekost (maar ik heb het niet bijgehouden, kan ook minder geweest zijn).

En dan heb ik niet overdreven zuinig geleefd. Bij dat geld zit ook 100 uur spaanse les en 3 maanden gastgezin inbegrepen, één binnenlandse vlucht in Argentinië, alle must-do excursies, en 2 maanden lang hostels en uit eten.

Dus zo zie je maar dat je met hetzelfde geld ook veel meer kunt doen...
Wanneer?
pi_57322801
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 09:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Inclusief vlucht naar Lima en binnenlandse vluchten?
Vlucht naar Lima: ja
Binnenlandse vluchten: nvt

Binnenlandse reizen hebben we allemaal met (luxe!) bus gedaan. Deze zijn erg comfortabel en goed te betalen.

Voor de duidelijkheid, ik ben dus alleen in Peru/Bolivia geweest. Chili, Argentinie en Brazilie zijn volgens mij wel een stukje duurder!
pi_57322932
Even wat prijjzen in BA (1:5)

Retourtje BA - Rosario 16 euro
Retourtje BA - Montevideo: 60 euro
Middenklasse hotel: 25 euro(1 persoon), 30 euro(2 personen)
Eten in een shopping: 5 euro p.p
Eten in een gewoon restaurant: 10-15 euro
Eten in een duur restaurant: 30 euro
Bios(2 man) : 10 euro
Entree disco: tussen de 5 en 10 euro
Drankje in disco: tussen de 3 en 5 euro, bier 2
Voetbalwedstrijd: Tussen de 10 en 15 euro
Concert: vanaf 15 euro tot 100 euro
Theater(2 man): 20 euro
Taxi: 0,5 euro per minuut
Openbaar vervoer: 0,5 euro per ritje
Eten kopen in winkel voor 1 maand: 150-200 euro per maand of zo
Retourtje BA - La Plata: 2,5 euro
Tosti en een cola: 4 euro
Appartement huren short term: 300 tot 500 euro
pi_57323114
De gemiddelde backpacker zit niet in een middenklasse hotel hoor .
pi_57323166
Geen idee wat een hostel kost, maar dat zal wel rond 10 euro p.p. liggen
  woensdag 12 maart 2008 @ 15:28:12 #162
14509 reem
pi_57328520
Hostels in Arg zitten ongeveer op 10 euro pp. ja
[b]@RemiLehmann[/b]
  woensdag 12 maart 2008 @ 15:43:12 #163
62913 Blik
The one and Only!
pi_57328766
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 10:09 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Even wat prijjzen in BA (1:5)

Retourtje BA - Rosario 16 euro
Retourtje BA - Montevideo: 60 euro
Middenklasse hotel: 25 euro(1 persoon), 30 euro(2 personen)
Eten in een shopping: 5 euro p.p
Eten in een gewoon restaurant: 10-15 euro
Eten in een duur restaurant: 30 euro
Bios(2 man) : 10 euro
Entree disco: tussen de 5 en 10 euro
Drankje in disco: tussen de 3 en 5 euro, bier 2
Voetbalwedstrijd: Tussen de 10 en 15 euro
Concert: vanaf 15 euro tot 100 euro
Theater(2 man): 20 euro
Taxi: 0,5 euro per minuut
Openbaar vervoer: 0,5 euro per ritje
Eten kopen in winkel voor 1 maand: 150-200 euro per maand of zo
Retourtje BA - La Plata: 2,5 euro
Tosti en een cola: 4 euro
Appartement huren short term: 300 tot 500 euro
Hoe jij dan aan 36.000 euro komt voor een jaar is mij echt een raadsel bij deze prijzen. Backpackers leven iets goedkoper dan de gemiddelde persoon.
  woensdag 12 maart 2008 @ 15:45:56 #164
62913 Blik
The one and Only!
pi_57328837
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 15:43 schreef Blik het volgende:

[..]

Hoe jij dan aan 36.000 euro komt voor een jaar is mij echt een raadsel bij deze prijzen (die alleen gelden in Argentinië, andere landen zijn goedkoper). Backpackers leven iets goedkoper dan de gemiddelde persoon.
  woensdag 12 maart 2008 @ 16:11:42 #165
58060 Apoc2003
pi_57329305
Mijn budgets is maximaal 8000 euro, waar ik 5 á 6 maanden mee wil doen.

Als argentinie/chili niet lukt, is het ook nog wel een optie om vanuit Equador ipv naar het zuiden, naar het noorden te gaan. Bijvoorbeeld naar Guatamala en dan richting Costa Rica, dan kan ik mooi via curacao (daar zit m'n vriendin dan als het goed is:P) terug naar nederland. Ticket kost ongeveer 1500 op die manier, en levensonderhoud is een stuk goedkoper in midden-amerika dan ik zuid-amerika als ik het zo lees....
-Rudyard Kipling
pi_57329554
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 15:43 schreef Blik het volgende:

[..]

Hoe jij dan aan 36.000 euro komt voor een jaar is mij echt een raadsel bij deze prijzen. Backpackers leven iets goedkoper dan de gemiddelde persoon.
2 man he, 18000 euro p.p.

1200 euro voor een ticket, minimaal een keer of 4 vliegen(a 250-300 euro per vlucht) 1000 euro. Dan blijft er 16.000 over.

Je moet eigenlijk ook rekenen met verzekeringen, inentingen en andere kosten die gewoon doorlopen, misschien tellen sommige die niet mee maar die moeten ook betaald worden
pi_57329581
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 16:11 schreef Apoc2003 het volgende:
Mijn budgets is maximaal 8000 euro, waar ik 5 á 6 maanden mee wil doen.

Als argentinie/chili niet lukt, is het ook nog wel een optie om vanuit Equador ipv naar het zuiden, naar het noorden te gaan. Bijvoorbeeld naar Guatamala en dan richting Costa Rica, dan kan ik mooi via curacao (daar zit m'n vriendin dan als het goed is:P) terug naar nederland. Ticket kost ongeveer 1500 op die manier, en levensonderhoud is een stuk goedkoper in midden-amerika dan ik zuid-amerika als ik het zo lees....
Inclusief ticket?
  woensdag 12 maart 2008 @ 16:41:58 #168
58060 Apoc2003
pi_57329882
Ja, helaas wel....
-Rudyard Kipling
pi_57329988
6500 euro dus voor 5 of 6 maanden.

Ik weet niet of je er wat mee kan in Midden Amerika maar ik denk dat je zuidelijk en midden Zuid Amerika de 5 maanden niet volmaakt als je ook wil gaan reizen
pi_57330055
Nouja zowel Foeske als ik kwamen (exlusief vliegen) op zo'n 1000 euro per maand volgens mij, dus dat moet wel mogelijk zijn lijkt me .
  woensdag 12 maart 2008 @ 16:52:01 #171
58060 Apoc2003
pi_57330107
Hypothetisch: 5 maanden voor 8000 euro, ticket 1500, houd je 6500 over. Twee maanden spaanse les en vrijwilligerswerk 1500 euro, houd je 5000 over voor 3 maanden. Twee vluchten van 300 euro er af, houd je 4400 euro over. Dat bedrag gedeeld door 90 dagen (3 maanden), kom je uit op 48euro per dag.... Best een aardig bedrag nog...
-Rudyard Kipling
pi_57330261
Oh met 50 euro netto uit te geven kom je best een eind

Vrijwilligerswerk is dus met kost en inwoning zeg maar?
  donderdag 13 maart 2008 @ 15:24:51 #173
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_57352662
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 09:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Wanneer?
Nu precies een jaar geleden, van januari t/m half juni.

En wat rekenen jullie allemaal veel voor die binnenlandse vluchten? Ik ben van Ushuaia naar BA gevlogen voor 120 euro ofzo. En verder kun je gewoon heel veel geld uitsparen door de (idd hele luxe) bussen te pakken in plaats van een binnenlandse vlucht. Ik ben van Peru naar Ushuaia met de bus gegaan, en van BA via Iguazú en Bolivia weer terug naar Peru ook met de bus.

Verder moet je idd alles daar regelen en niet vanuit NL. Zoek hoogstens via google een talenschool en gastgezin, maar zorg dat je nog niks hoeft te betalen.

Je hebt ook van die mensen die vrijwilligerswerk gaan doen via een Nederlandse organisatie, en die leggen ik weet niet hoeveel geld toe, terwijl er zoveel projecten te vinden zijn waar je gratis aan de slag kan...
*´¨)
pi_57352837
Probeer maar eens voor 120 euro naar Santiago, Lima, Santa Cruz, Sao Paolo, Bariloche of Bogota te vliegen vanaf BA
  donderdag 13 maart 2008 @ 15:36:09 #175
62913 Blik
The one and Only!
pi_57352911
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 15:32 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Probeer maar eens voor 120 euro naar Santiago, Lima, Santa Cruz, Sao Paolo, Bariloche of Bogota te vliegen vanaf BA
binnenlandse vluchten!! Geen vluchten naar andere (hoofd)steden
pi_57352972
Het advies is voor iemand die heel Latijns Amerika wil bereizen, dan zal je toch een aantal keer moeten vliegen

En in Argentinie zijn binnenlandse vluchten even duur dan internationale vluchten
  donderdag 13 maart 2008 @ 16:20:30 #177
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_57353792
quote:
Op woensdag 12 maart 2008 16:11 schreef Apoc2003 het volgende:
Als argentinie/chili niet lukt, is het ook nog wel een optie om vanuit Equador ipv naar het zuiden,
Ik lees dit iedere keer weer terug hier en het land heet toch echt Ecuador
pi_57447023
quote:
Op donderdag 13 maart 2008 15:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Het advies is voor iemand die heel Latijns Amerika wil bereizen, dan zal je toch een aantal keer moeten vliegen

En in Argentinie zijn binnenlandse vluchten even duur dan internationale vluchten
Dankzij de spaanse vriendjes van AA en de argentijnse overheid. Het onvriendelijke personeel en de antieke toetstellen krijg je er overigens wel gratis bij.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 12:30:43 #179
14509 reem
pi_57450791
Gelukkig is AA net zo Argentijns als Willem-Alexander. De gemiddelde Argentijn schaamt zich kapot voor die vliegmaatschappij, die ondanks alles nog steeds de 'Nationale' vliegmaatschappij is.
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_57452314
5 maanden voor 8000 euro is zát te doen.

Ik heb een jaar in Zuid-Amerika gezeten voor 11.000 Waarvan 6 maanden in Buenos Aires en 6 maanden op reis door Argentinië, Zuid- en Midden-Chili, Bolivia, Peru, Ecuador en Colombia. Daarna nog 5 maanden in Colombia maar dat was middels zo'n traineeship, waarmee ik voldoende verdiende om van rond te komen.

Toegegeven, ik heb geen geld uitgegeven aan taallessen (die waren gratis voor mij) en de reis door zuid Chili en Argentinië (het duurste stuk) heb ik als reisbegeleider gedaan voor een Nederlandse reisorganisatie. Ik heb zelf geen enkele vlucht genomen (behalve Amsterdam - Buenos Aires en Bogotá - Amsterdam), en alles met bussen gedaan (wel coche cama). Heb alleen maar in hostels geslapen en gegeten in goedkope restaurantjes (waar "de lokale man" ook zit). Je kunt inderdaad voor 10-15 euro uit eten gaan in Buenos Aires, maar met een budget van 20-24 pesos (5-6 euro?) red je het ook wel als je naar een gewone parilla gaat, een (uitstekende) bife de chorizo eet en een kan huiswijn drinkt (althans een jaar geleden). Aan het Titicaca-meer in Bolivia heb je bijvoorbeeld een verse forel met rijst, salade en sapje voor 70 cent(!). Dan ben je toch gek als je in zo'n toeristenhotel gaat zitten?

Tis maar net hoe gek je het wilt maken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Knakker op 18-03-2008 13:44:42 ]
  dinsdag 18 maart 2008 @ 13:49:14 #181
14509 reem
pi_57452511
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 13:39 schreef Knakker het volgende: Je kunt inderdaad voor 10-15 euro uit eten gaan in Buenos Aires, maar met een budget van 20-24 pesos (5-6 euro?) red je het ook wel als je naar een gewone parilla gaat, een (uitstekende) bife de chorizo eet en een kan huiswijn drinkt (althans een jaar geleden).
Tegenwoordig dus niet meer. Zelfs in de buurtparillas (vaak de beste ) betaal al wel een pesootje of 30 voor een bife de chorizo. Een fles huiswijn kost ook al snel 20 peso. . Natuurlijk is de peso flink gezakt (5 tot 1 staat ie nu), maar voor wat jij zegt ben je in BA met zn 2en toch al snel 80 peso kwijt (16 eur).

Knakker, we hebben hier 25-35% inflatie gehad het afgelopen jaar
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_57454067
Voor minder dan 10 euro gaan eten p.p. zal niet meevallen, of je moet naar een shopping gaan
  dinsdag 18 maart 2008 @ 15:11:52 #183
14509 reem
pi_57454135
DAM. Onder de tien lukt nog wel hoor, met gemak zelfs. Zeker in de buurtrestaurantjes. Maar zelfs op Av. Corrientes (Banchero), kun je wel voor 10 euro met z'n 2en eten...
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_57454443
Pizza en 2 bier?
  dinsdag 18 maart 2008 @ 15:29:23 #185
14509 reem
pi_57454534
Grote pizza en 2 cola (2 x 330 cl)
of
Grote pizza en 1 fles bier (670 cl)

of Super Lomito met ham, kaas, friet, russissche salade, sla, olijven augurkjes en 2 cola of 1 bier...
Milanesas etc allemaal nog goedkoper.
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_57454757
Ach ga maar eens een keer met een chickie ergens eten. Dikke kans dat je met 100 peso niet klaar komt.

Zal best ergens voor 70 of 80 kunnen, maar ik eet liever goed dan dat ik voor 4 euro in een kut tent ga eten.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 15:45:16 #187
14509 reem
pi_57454936
In Buenos Aires hebben prijs en kwaliteit weinig met elkaar te maken is mijn ervaring. Genoeg tenten die op toeristen richten en troep bieden voor bijna europese prijzen. Daarnaast zijn er ook veel buurtrestaurantjes waar je echt goed kunt eten voor weinig geld. Het verschil tussen een restaurant waar je 70 of 100 pesos uitgeeft proef je zelden.
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_57455024
Buurt restaurantjes in Colegiales, Once, Almagro of Villa Crespo?
  dinsdag 18 maart 2008 @ 15:52:19 #189
14509 reem
pi_57455102
of San Nicolas (waar ik woon).
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_57455367
En een bife de chorizo, een pasta, een cola, een pilsje, een fles wijn en een koffie en een ijsje lukt wel voor 100 peso in San Nicolas?
  dinsdag 18 maart 2008 @ 16:17:20 #191
14509 reem
pi_57455642
Het topic is back-packen in Zuid-Amerika. Als je back-packt ga je niet elke dag zo uit eten (als je al uit eten gaat). Maar om je te antwoorden: lukt denk ik net.
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_57455725
Als je elke dag in je hostel blijft hangen in BA en leeft van bier en chips lukt het wel voor 500 euro in de maand, maar dan kan je beter niet gaan
pi_57455759
30 peso voor een bife de chorizo en een huiswijn lukt gewoon nergens in BA
  dinsdag 18 maart 2008 @ 16:28:31 #194
14509 reem
pi_57455859
dat klopt. Dat kost die bife de chorizo op zich al.

Maargoed... genoeg geouwehoer over eten in BsAs. Voor elke portemonnee is er wat te vinden. Heb je weinig geld, dan ga je naar de super en haal je een blik ravioli. Heb je iets meer dan ga je een redelijke pasta eten in een buurtrestaurantje, en als je heel veel geld hebt ga je naar een sjieke italiaan in palermo of puerto madero...
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_57462548
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 16:23 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
30 peso voor een bife de chorizo en een huiswijn lukt gewoon nergens in BA
Wat zit je toch altijd te zaniken over de prijzen in Argentinie. 30 peso is tegenwoordig nog maar net aan 6 euro. Zelfs als je het dubbele betaald dan zit je nog steeds aan een heerlijke prijs.
pi_57462658
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 12:30 schreef reem het volgende:
Gelukkig is AA net zo Argentijns als Willem-Alexander. De gemiddelde Argentijn schaamt zich kapot voor die vliegmaatschappij, die ondanks alles nog steeds de 'Nationale' vliegmaatschappij is.
Een Argentijn vertelde me dat AA spaans is tegenwoordig. Ik heb dat nooit gecontroleerd maar ik ging er maar vanuit dat het klopte.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 21:46:11 #197
14509 reem
pi_57462940
Het is inderdaad in handen van een spaanse holding, maar is nog wel steeds de 'nationale' luchtvaartmaatschappij. Typisch argentijns natuurlijk. Dat is net zoals met Argentijnen zelf. Niemand z'n familie komt r echt vandaan, maar iedereen voelt zich wel heel Argentijns...
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_57463563
Bijna iedereen die in Argentinie woont komt uit Argentinie
pi_57463942
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 22:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Bijna iedereen die in Argentinie woont komt uit Argentinie
Dat ligt eraan hoeveel generaties je terug wilt gaan.
pi_57464029
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 21:46 schreef reem het volgende:
Het is inderdaad in handen van een spaanse holding, maar is nog wel steeds de 'nationale' luchtvaartmaatschappij. Typisch argentijns natuurlijk. Dat is net zoals met Argentijnen zelf. Niemand z'n familie komt r echt vandaan, maar iedereen voelt zich wel heel Argentijns...
Dat klopt maar het leuke van Argentijnen vind ik juist dat ze ook wel veel interesse hebben in andere landen. Zo was ik dit jaar in Bariloche en daar verbaasde ik me erover hoeveel aandacht ik kreeg zodra ik vertelde uit Nederland te komen. Zal ook wel helpen dat ik vrij goed spaans spreek.
pi_57465518
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 22:24 schreef DRA het volgende:

[..]

Dat ligt eraan hoeveel generaties je terug wilt gaan.
Tuurlijk jongen
  zaterdag 22 maart 2008 @ 23:05:06 #202
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_57548960
Waarom is dat eigenlijk dat het vliegen in Zuid Amerika zo gruwelijk duur is. Belde 's met LAN wilde dezelfde dag een vlucht doen, dat kon. Ging voor 150 dollar inclusief tasas enzo, maar moest wel binnen een half uur op 't vliegveld zijn Dezelfde vlucht van te voren boeken ging ook maar dan wassie dubbele prijs. Ging van Santiago de Chile naar Arica vlak bij de Peruaanse grens. Snap d'r niks van. Ook vluchten van Santiago naar BA waren echt gruwelijk duur. Kon je beter de bus pakken, duurde wel langer, maar was 10x zo goeiekoop.

Snap wel waarom naar Lima vliegen duur is (hoogte, speciale banden nodig voor je vliegtuig) maar waarom bij de rest de prijzen zo hoog zijn. Zou 't komen omdat er geen reet aan concurrentie is? Bedoel in Chili ben je gebonden aan LAN, Peru idem en dan nog een kleintje, Argentinië heb je dan AA en LAN en nog wat mini, maar echte concurrentie is er niet vreemd genoeg.

Overigens deed ik 't op een budget van 450 per maand. Waarbij ik dan door de weeks wel stage liep en bijna elk weekend wel weg was ergens heen. En dat was in Chili, dat kan dus ook Kamer kostte me 80 euro per maand ex gas (kut Argentijnen ) Ligt er vooral aan wat je gaat doen en hoe je leeft. Heb in Argentinië in een hostel gezeten voor nog geen 4 euro per nacht. Mendoza was ook 8 euro per nacht inclusief asado elke dag.
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_57553393
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 23:05 schreef zwahiel het volgende:
Waarom is dat eigenlijk dat het vliegen in Zuid Amerika zo gruwelijk duur is. Belde 's met LAN wilde dezelfde dag een vlucht doen, dat kon. Ging voor 150 dollar inclusief tasas enzo, maar moest wel binnen een half uur op 't vliegveld zijn Dezelfde vlucht van te voren boeken ging ook maar dan wassie dubbele prijs. Ging van Santiago de Chile naar Arica vlak bij de Peruaanse grens. Snap d'r niks van. Ook vluchten van Santiago naar BA waren echt gruwelijk duur. Kon je beter de bus pakken, duurde wel langer, maar was 10x zo goeiekoop.
Je kunt in Chili het beste me sky vliegen. Die zijn wel erg goedkoop. Verder heb je nog Aerolineas del Sur. Dat is van dezelfde spaanse groep als AA, maar op een 1 of andere manier kan het in Chili wel een stuk goedkoper.
pi_57577229
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 23:05 schreef zwahiel het volgende:
Snap wel waarom naar Lima vliegen duur is (hoogte, speciale banden nodig voor je vliegtuig) maar waarom bij de rest de prijzen zo hoog zijn.
Lima ligt op zeeniveau, dus de hoogte zal wel niet de reden zijn.
quote:
Zou 't komen omdat er geen reet aan concurrentie is? Bedoel in Chili ben je gebonden aan LAN, Peru idem en dan nog een kleintje...
Star Peru, als ik het me goed herinner?
  vrijdag 28 maart 2008 @ 12:26:34 #205
58060 Apoc2003
pi_57670635
Weet iemand websites van busnetwerken in chili? Ben wel benieuwd naar de prijzen en reistijden.
-Rudyard Kipling
pi_57675443
Gegroet iedereen.

Ik heb nog niet zo vergevorderde plannen om richting Zuid-Amerika te gaan.

Landen: Argentinie sowieso, daarbij of richting Chili, Peru, Ecuador of richting Uruguay en Brazilie.

Duur: 2 maanden, eventueel 67 dagen of meer als het budget het toe laat.

Periode: mei en juni evt ook de laatste week van april of de eerste week van juli mocht dat goedkoper zijn om te vliegen.

Budget: 3700 euro all inclusive, ik hoop van en naar Europa te vliegen voor 700 euro. Dan zou er 3000 euro overblijven. 50 euro per dag dus als ik 2 maanden zou gaan. 45 euro per dag als ik 67 dagen gaan.
Red je het met 45 euro per dag makkelijk in Argentinie? en in Brazilie? en in de Andeslanden? Slapen in hostels, etc. is voor mij geen probleem, af en toe een hotelletje na een zware busreis ofzo. Verder leef ik wel redelijk luxe: op eten, drinken en uitgaan e.d bezuinig ik liever niet...Waarschijnlijk zullen mijn ouders nog wel 300 euro aan binnenlandse/intercontinentale vluchten kunnen sponsoren. 4000 euro zou het totaalbudget dan zijn. Inentingen, visas, rugzak enzo vallen hierbuiten.

Nog een paar concrete vragen:

1 Is het qua temperatuur/weer te doen om in de periode Mei-Juni naar Patogonie en Vuurland te gaan? Zijn er redelijk goedkope verbindingen per vliegtuig vanaf BsAs?

2 Vanaf welke luchthavens in Europa naar welke luchthavens in Zuid Amerika is het gewoonlijk het goedkoopst vliegen?
London? Madrid? naar Rio? Sao Paulo? BsAs? Ik kwam een vlucht tegen voor 305 euro inclusief taxes op 30 april van Madrid naar Rio de Janeiro, is dit value?

3 Visas, voor welke van deze landen: Argentinie, Brazilie, Uruguay, Chili, Peru, Bolivia, Ecuador heb je een visa nodig dat lastig te verkrijgen is?

4 Is er een beetje een backpackersscene in Mei en Juni? Niet alleen maar Amerikanen?

5 Wat betaal je ongeveer voor 2 weken Spaans-lessen in een redelijk fatsoenlijke talenschool? Ik kan vloeiend italiaans en basis spaans dus echt verloren zal ik er niet rondlopen maar toch zou het wel verstandig zijn om mijn spaans te verbeteren alvorens afgelegere gebieden in te gaan.

Toch maar eens de Lonely Planet uit de bibliotheek halen.

Alvast bedankt!
AS Roma---Ajax---Real Valladolid---Hammarby IF---West Ham United--- River Plate---Alessia Filippi
LA DISOCCUPAZIONE... TI HA DATO UN BEL MESTIERE...MESTIERE DI MERDA...CARABINIERE!
  vrijdag 28 maart 2008 @ 17:23:48 #207
62913 Blik
The one and Only!
pi_57676938
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 16:15 schreef A.Petacchi het volgende:
ik hoop van en naar Europa te vliegen voor 700 euro.
Dat zou mooi zijn, maar rond de 900-1000 euro is realistischer
pi_57750583
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 16:15 schreef A.Petacchi het volgende:
knip
Feit blijft, dat hoe meer je wil doen in een kortere tijd, hoe meer geld het kost. met een normaal tempo, in mijn ervaring, heb je aan 45 euro per dag in argentinie meer dna genoeg. In chili en brazilie moet het ook wel lukken, als je niet te snel reist, en elke dag gaat skydiven, de navimag neemt of andere dure tours doet.

Mei/juni in vuurland is oktober/november in zeg een land als denemarken. Patagonie is verder vrij groot (reikt van zeg, bariloche tot ushuaia), dus is wat moeilijker te omschrijven. Ik denk dat het weer geeneens het grootste probeem zal zijn. Maar de dagen zijn vrij kort dan, en dat maakt het een heel stuk minder interessant daar heen te gaan in die tijd.

Vanaf welke luchthavens je goedkoop vliegt hangt ook van de maatschappij af. Ik vloog met iberia naar rio vanaf amsterdam (via madrid). Dat kostte me all in 500 euro. dat is inclusief het verlengen van de stopover in madrid met 3 weken, en het is wat duurder omdat het een enkeltje is. Een retour op dezelfde stad zal wat goedkoper zijn, maar ik denk dat je voor 700 euro heeeeel goed moet zoeken en ook flink flexibel moet zijn qua steden en data.

Naar mijn weten heb je voor geen van de door jou genoemde landen visa nodig. Zorg er wel voor dat je het papiertje dat je krijgt wanneer je brazilie binnenkomt niet kwijtraakt, zoals ik deed, dat kost je namelijk 165 reaís.

Ik zit nu hier in Santiago in een talenschool. Chili is wat duurder dan het gemiddelde land en ik heb een vrij intensieve cursus wat het nog wat duurder maakt. Maar over het algemeen zijn de taalcursussen hier spotgoedkoop vergeleken bij europa. Reken voor groepslessen, 20 sessies per week, op zo´n 125 euro per week.

Wat ik je verder aan kan raden is naar paaseiland te gaan, ik was daar vorige week, en het is echt een gewéldige bestemming. Het hele eiland is zo speciaal en alles daar ademd iets mystieks uit. Als je het ergens in je budget en itenerary kunt plaatsen, zeker doen dus! (voor een sfeerimpressie check mijn fotosite
( http://picasaweb.google.nl/jimbeauvde )

Ik hoop dat dit je wat op weg helpt. Ik ben ook nog niet eens halverwege, dus over bolivia, peru, ecuador en colombia kan ik je nog niet veel vertellen. Mocht je daar later nog wat over willen weten kun je het me altijd vragen!

Groeten uit Santiago!
  vrijdag 4 april 2008 @ 20:50:11 #209
58060 Apoc2003
pi_57836616
Wat zouden jullie kiezen? Footprint, Lonely Planet of Rough Guide?

Als je er een gaat bestellen is het trouwens de moeite waard om dat te doen via amazon.com. Hier bij de Selexyz kost een LP South America on a shoestring 34 euro, via amazon 22,43 dollar!
-Rudyard Kipling
  zaterdag 5 april 2008 @ 00:05:49 #210
178718 Travelmonkey
online reisgids
pi_57841449
Wij gebruiken in Chili momenteel de Rough Guide. Ik zou in eerste instantie ook kijken naar welke gids het meest actueel is. Het gaat uiteindelijk vooral om de praktische informatie die correct moet zijn. Extra info vind ik zelf in de Rough Guide trouwens sowieso leuker om te lezen. Qua handigheid vind ik de LP op 1 of andere manier fijner...
  zaterdag 5 april 2008 @ 00:22:42 #211
14509 reem
pi_57841857
Koop in ieder geval niet een aparte LP voor Argentinië. Want die is uit 2005 en dus behoorlijk gedateerd. Zowel qua prijzen, reischema's als culinaire/uitgaanstips.
[b]@RemiLehmann[/b]
  zaterdag 5 april 2008 @ 00:43:45 #212
178718 Travelmonkey
online reisgids
pi_57842261
Precies, dat bedoel ik

Wij hebben ook de LP South-America, maar die valt qua hoeveelheid info toch tegen..logisch maar ja. als je meerdere landen doet wil je ook niet al die boeken meeslepen. Gelukkig is ruilen een goede oplossing soms!
  zaterdag 5 april 2008 @ 10:01:19 #213
62913 Blik
The one and Only!
pi_57845372
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 20:50 schreef Apoc2003 het volgende:
Wat zouden jullie kiezen? Footprint, Lonely Planet of Rough Guide?

Als je er een gaat bestellen is het trouwens de moeite waard om dat te doen via amazon.com. Hier bij de Selexyz kost een LP South America on a shoestring 34 euro, via amazon 22,43 dollar!
Volgens mij betaal je bij Amazon een sloot verzendkosten omdat het vanuit Amerika komt, gooi het in je mandje op Amazon en kijk hoeveel het uiteindelijk kost.

En wat verder al gezegd is, de meest recente is altijd handig. Al moet ik wel zeggen dat ik de LP beter vind dan de RG. In de LP staat meer praktische reisinformatie en minder beschrijving van de attracties. PLus ik vind de indeling persoonlijk makkelijker

edit:
En weet je trouwens zeker dat je die prijs van de Selexys goed hebt, aangezien die bij bol.com namelijk 23 euro is. En de Selexyz is over het algemeen niet veel duurder dan bol.com
  zaterdag 5 april 2008 @ 16:38:59 #214
58060 Apoc2003
pi_57851170
Ja weet het vrij zeker, was zelf ook nogal onder de indruk van de prijs.

Heb afgelopen week een LP USA besteld (deze is overigens nog niet te bestellen bij bol.com zie ik net...), die was 12 euro, de verzend kosten waren 8 euro Als je een paar boeken meer tegelijk besteld is het dus zeker wel goedkoper.
-Rudyard Kipling
pi_58070070
Super topic dit, erg leuk en vooral interessant om allemaal te lezen!!

Ook ik ben van plan om een reis van minimaal 6 maanden te maken naar Zuid Amerika.
Ik wil in december 2008 / januari 2009 vertrekken (t/m augustus 2009).

Wat nu ongeveer de planning is:
januari 2009 -> 4 weken Buenos Aires, cursus Spaans
februari / maart 2009 -> 4 weken Ushuaia, El calafate, Bariloche, Santiago
maart 2009 -> 4 weken Santiago de Chile, cursus Spaans
april / mei 2009 -> 6 weken Chili + (vooral) Bolivia
mei / juni 2009 -> 5 weken Peru
juli 2009 -> 4 weken Ecuador (kijken hoeveel tijd ik over heb)
augustus 2009 -> 2 weken Brazilie (Rio de Janeiro naar Buenos Aires)

Ik weet niet precies hoe het zit met een vliegticket, denk dat ik een retour Amsterdam-Buenos Aires koop, waarbij ik de terugreisdatum kan aanpassen. Weet niet hoe het zit met jaartickets en open tickets?!
Qua budget reken ik op zo een 10.000 - 15.000 euro (dit is voor vliegticket, reizen vooral per bus, hostels, eten, excursies; exclusief inentingen etc.).

Ben me nu verder nog aan het orienteren en heb de eerste vaccinaties al binnen.
Mij werd aangeraden om de volgende inentingen te nemen:
- DTP
- Hepatitus A + B
- Gele Koorts
- Buiktyfus
- Hondsdolheid
- Pillen tegen Malaria
- Tuberculose (voor en na reis)

Verder denk ik dat ik een nieuwe ipod ga kopen 80/160 GB die ik dan als soort van harde schijf gebruik om foto's op te slaan tijdens het reizen. Ik weet niet hoe anderen dit doen en of er misschien betere oplossingen zijn voor het opslaan van foto's?!
  dinsdag 15 april 2008 @ 17:49:34 #216
62913 Blik
The one and Only!
pi_58070229
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 17:40 schreef K07 het volgende:

Verder denk ik dat ik een nieuwe ipod ga kopen 80/160 GB die ik dan als soort van harde schijf gebruik om foto's op te slaan tijdens het reizen. Ik weet niet hoe anderen dit doen en of er misschien betere oplossingen zijn voor het opslaan van foto's?!
Mooie reis

Over het opslagverhaal. Je zou de foto's ook op CD/DVD kunnen branden en op kunnen sturen naar Nederland. De kans is groot dat je op een gegeven moment ook souveniertjes op wilt sturen, dan kan die CD daar natuurlijk altijd bij. Dat hebben mijn ouders in ieder geval wel gedaan toen ze 3 maanden wegwaren.

Zorg er wel voor dat je ze 2 keer brand, voor het geval het niet aankomt.

(een goedkopere optie is een draagbare harde schijf mee te nemen, die heb je al voor 50 euro met 250 GB. Maar dat lijkt me niet handig)
  dinsdag 15 april 2008 @ 18:37:49 #217
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_58071016
Hou er rekening mee dat iPods gewilde items zijn, ook in Zuid Amerika. Dus als dat je enige ´backup´ is voor je foto´s... CD´tjes branden is denk ik handiger, kan bijna overal.

Qua ticket, als je retourdatum min of meer vaststaat, waarom dan niet gewoon een retourticket AMS-EZE (buenos Aires) en terug vanaf Rio? Ik zie niet het voordeel om van Rio eerst naar BsAs terug te vliegen? Qua kosten maakt het niet zoveel uit...
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 16 april 2008 @ 10:02:56 #218
58060 Apoc2003
pi_58082662
quote:
Heel verhaal.
Zit nu ook met ongeveer dezelfde route als jij in m'n hoofd, behalve dat ik niet zo lang in peru wil blijven en ik niet naar brazilie ga. Ik wil ik februari 2009 weg, dus wie weet komen we elkaar nog tegen
-Rudyard Kipling
  woensdag 16 april 2008 @ 14:34:47 #219
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_58088520
quote:

Ook ik ben van plan om een reis van minimaal 6 maanden te maken naar Zuid Amerika.

april / mei 2009 -> 6 weken Chili + (vooral) Bolivia
mei / juni 2009 -> 5 weken Peru
juli 2009 -> 4 weken Ecuador (kijken hoeveel tijd ik over heb)
augustus 2009 -> 2 weken Brazilie (Rio de Janeiro naar Buenos Aires)

En dan van Ecuador weer terug naar Braziië dus? Waarom niet Brazilië eerder op een logische plaats inpassen in je schema en terugvliegen vanaf bijvoorbeeld Lima?
*´¨)
pi_58093624
quote:

Cursus Spaans in Santiago? Je weet toch hopelijk wel dat ze geen Spaans spreken in Santiago? Of wil je Chileens leren?
  woensdag 16 april 2008 @ 19:36:44 #221
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_58094379
Ach, in Argentinië leer je ook geen Spaans, maar Argentijns
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  donderdag 17 april 2008 @ 12:46:48 #222
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_58109556
Minimaal 6 maanden: tijd genoeg om helemaal niéts te plannen (behalve misschien je talencursus)
Maargoed, that's just me...
  donderdag 17 april 2008 @ 12:50:44 #223
62913 Blik
The one and Only!
pi_58109653
quote:
Op donderdag 17 april 2008 12:46 schreef Hik het volgende:
Minimaal 6 maanden: tijd genoeg om helemaal niéts te plannen (behalve misschien je talencursus)
Maargoed, that's just me...
Op zich wel waar. Regel je tickets en je talencursus en voor de rest zie je wel waar je uitkomt. Dan heb je alle vrijheid
  donderdag 17 april 2008 @ 15:49:12 #224
58060 Apoc2003
pi_58113760
quote:
Op donderdag 17 april 2008 12:50 schreef Blik het volgende:

[..]

Op zich wel waar. Regel je tickets en je talencursus en voor de rest zie je wel waar je uitkomt. Dan heb je alle vrijheid
Maar als je de de 'must see's' wil doen als de galapagos eilanden, machu pichu of paaseiland moet je die wel van te voren boeken toch? Ik wil namelijk een ticket naar BA en terug vanuit Quito, de voorgaande dingen eventueel van te voren vastleggen, net als de cursus spaans, en dan voor de rest niets van te voren plannen...

De kans wordt overigens steeds groter dat m'n plan doorgaat, als ik volgende week vrijdag m'n tentamen haal staat niets meer in m'n weg om het te gaan doen
-Rudyard Kipling
  donderdag 17 april 2008 @ 16:10:11 #225
62913 Blik
The one and Only!
pi_58114193
quote:
Op donderdag 17 april 2008 15:49 schreef Apoc2003 het volgende:

[..]

Maar als je de de 'must see's' wil doen als de galapagos eilanden, machu pichu of paaseiland moet je die wel van te voren boeken toch? Ik wil namelijk een ticket naar BA en terug vanuit Quito, de voorgaande dingen eventueel van te voren vastleggen, net als de cursus spaans, en dan voor de rest niets van te voren plannen...

De kans wordt overigens steeds groter dat m'n plan doorgaat, als ik volgende week vrijdag m'n tentamen haal staat niets meer in m'n weg om het te gaan doen
Voor Machu Picchu hoef je echt niks vantevoren te regelen, voor de andere dingen die je noemt misschien wel omdat je daarvoor ook met het vliegtuig moet. Ik weet niet hoever vantevoren je dat vast moet leggen.
  donderdag 17 april 2008 @ 17:40:17 #226
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_58116340
Galapagos zou ik zeker niet van hier regelen, tenzij je het gelijk wilt doen als je aankomt.
Je ontmoet mensen onderweg met wie je misschien samen wilt, je wilt eerder of later en onderweg is ook internet hoor, don't worry...
Sommige dingen moet je niet 2 dagen vooraf regelen inderdaad, en galapagos is daar één van, maar maanden vooraf vastleggen is duur en zo ontzettend zonde van de flexibiliteit in je schema. Ik zie geregeld mensen in Quito die het daar nog regelen. Quito is geen stad waar het een straf is om wat dagen extra te zitten en rustig uit te vlooien wat er kan. Zelfs als je dan niet gelijk weg zou kunnen is er in de omgeving genoeg te doen om je even bezig te houden. En weet je wat de grap is: vaak zijn een extra paar dagen "noodgedwongen" even rondhangen (omdat je bijna al je kleren bij een waserette liggen die zomaar voor een dag of 5 de deuren sluit bijvoorbeeld... ) meer de moeite waard dan al die zogenaamde highlights.
pi_58150866
inderdaad, zo ben ik nu dus langer blijven hangen in mendoza weer. Ik verbleef daar bij geweldig aardige en gastvrije mensen waardoor ik me eventjes ontzettend thuisvoelde en een gezellige 6 dagen daar heb gehad met de nodige wijn in de late uurtjes, assado´s, gezellige wandelingen etc. etc.

Over de foto´s, wat ik nu doe is alles uploaden op picasaweb. Ik heb daar voor 20 dollar nu 10 gigabyte voor een jaar en je kunt daar je foto´s uploaden zonder te resizen. Wanneer ik dus alles kwijtraak hier, kan ik alles gewoon downloaden wanneer ik thuis ben (wat ik dus met mijn iguacu foto´s moet gaan doen daar die op mijn gestolen camera stonden )
  zaterdag 19 april 2008 @ 14:45:16 #228
178718 Travelmonkey
online reisgids
pi_58158879
quote:
Op donderdag 17 april 2008 16:10 schreef Blik het volgende:

[..]

Voor Machu Picchu hoef je echt niks vantevoren te regelen, voor de andere dingen die je noemt misschien wel omdat je daarvoor ook met het vliegtuig moet. Ik weet niet hoever vantevoren je dat vast moet leggen.
Zowel paaseiland als taalcursus zijn ter plekke ook prima te regelen

Mooie reizen hier! Momenteel zijn wij bezig met taalcursus in Areguipa..
  zaterdag 19 april 2008 @ 17:43:37 #229
62913 Blik
The one and Only!
pi_58161684
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 14:45 schreef Travelmonkey het volgende:

[..]

Jullie reis is ook echt top, echt een droomreis. Lees je weblog ook regelmatig
pi_58182369
Ik heb ook niks van tevoren geregeld en dat bevalt zo goed! Moet wel zeggen dat ik een jaar heb voor deze reis, dus tijd zat. Net als Blaatmaster ben ik ook even blijven hangen in Mendoza (was al voor de 2e keer daar), puur vanwege de mensen. Ook ik heb daar veel asado's, wijn etc gehad, leuke stad!
Omdat ik niks regel en genoeg tijd heb, word ik wel een beetje lui. Zo zit ik al ruim 3 maanden in Argentinie (ik ga nu eindelijk naar Bolivia), maar deze manier van reizen bevalt mij prima

Oja Blaatmaster, ik was laatst aan het Couchsurfen in Santiago, en jij hebt daar ook geslapen!
pi_58188913
wel ja? bij shannon, carlos en Philippe? geniaal adres daar ja. Je gaat me niet vertellen dat je ook op shannons verjaardag was? dan had ik je moeten zien daar
pi_58191491
quote:
Op zondag 20 april 2008 21:40 schreef Blaatmaster het volgende:
wel ja? bij shannon, carlos en Philippe? geniaal adres daar ja. Je gaat me niet vertellen dat je ook op shannons verjaardag was? dan had ik je moeten zien daar
pi_58191516
quote:
Op zondag 20 april 2008 21:40 schreef Blaatmaster het volgende:
Haha nee, ik verbleef daar een week eerder met een vriend en we waren niet echt uitgenodigd. Ik had daar een andere couchsurfer ontmoet, en zij is later verliefd geworden op Philippes beste vriend (Pancho), dus die is wel gegaan. Celessa heet ze! Beetje offtopic maar wel grappig
pi_58926428
Ik zit een beetje in de knoop met vliegticket(s) kopen en vraag me af wat voor ticket jullie hebben gekocht voor een lange reis naar Zuid Amerika?
Een retour ticket is goedkoper dan twee enkele tickets (scheelt wel 500 euro of meer).
Ik heb echter liever vast een terugticket ook (in sommige landen heb je een terugticket nodig als bewijs wanneer je het land weer gaat verlaten, om het land in te kunnen komen).
Voor een retour zijn bijvoorbeeld nog geen tickets voor de terugreis verkrijgbaar, omdat dit te ver vooruit is.
Dus zou ik dan een jaarticket moeten kopen, waarvan ik de data (gratis of goedkoop) kan aanpassen??!
Ik weet niet precies hoe dit nu zit en vraag me af hoe jullie dit gedaan hebben.
Hebben jullie tips of info voor me?
  maandag 26 mei 2008 @ 20:42:46 #235
58060 Apoc2003
pi_58926581
Ben toevallig gisteren bij Kilroytravel langsgeweest. Aangezien ik in februari weg wil, en ongeveer half juli terug wil zijn, adviseerde ze mij om in augustus terug te komen. Vanaf dan konden ze tot juli tickets boeken. De vriendelijke mevrouw adviseerde om een flexibel ticket te boeken, waarmee je je vliegdata nog een keer mag wijzigen (voor het schappelijke bedrag van 30euro).

Nog even definitief de knoop doorhakken, een baantje zoeken voor 30+ uur in de week, en dan boeken.

Iemand nog tips over alleen reizen? Het begint er op te lijken dan m'n mogelijke reispartner toch niet mee gaat en ik dus alleen moet. Is het goed te doen? Ik sta in principe redelijk stevig in m'n schoenen, maar ik kan me voorstellen dat je in je eentje toch kwetsbaarder bent dan met z'n twee.
-Rudyard Kipling
  maandag 26 mei 2008 @ 22:59:49 #236
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_58929698
Alleen is leuker!

Meer mensen leren kennen, makkelijker contact met locale mensen, geen overleg over waar heen te gaan en hoe lang te blijven en uiteindelijk het gevoel dat het helemaal jķuw reis was!
  dinsdag 27 mei 2008 @ 01:16:54 #237
14509 reem
pi_58932528
Apoc, je bent inderdaad kwetsbaarder in je eentje.

Dat zul je zeker merken als je dadelijk uit het vliegtuig stapt, of je in één of andere godvergeten plaats even naar de wc wilt, en er niemand is om op je backpack te letten. Maaaaarrrrrrrrrrr, als je in je eentje gaat heb je meer vrijheid! Jij bepaalt waar je heen gaat, het is JOUW reis.Je zult overigens merken dat je jezelf dwingt om contact te maken. Dan leer je leuke mensen kennen waar je bijvoorbeeld een tijdje mee reist (of niet). Kortom: als je alleen gaat houd je het zelf helemaal in de hand.
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_58938305
Ik heb ook even contact gezocht met Kilroy Travel.
Zij raden mij aan om een flexibel jaarticket te kopen van British Airways (1070 euro).
Dan kan data en vertrekplaats gewijzigd worden voor 60 euro (of dit eenmalig kan of meerdere keren is verder niet vermeld). En zij raden mij aan om voor de terugvlucht 3 maanden aan te houden (om het land in te kunnen komen, want je mag max. 3 maanden in een land verblijven). Wat zou beteken dat ik sowieso mijn data dus 3x moet veranderen.
Ik ga ook alleen reizen, maar heb al wat afspraken om onderweg mensen op te zoeken.
  donderdag 29 mei 2008 @ 12:29:02 #239
58060 Apoc2003
pi_58985550
Ik ken inderdaad ook wat mensen die rond die tijd in de regio zijn. Daar kan ik dan misschien ook wel wat mee afspreken.

Was gisteren bij een outdoorzaak in Groningen en daar hadden ze echt een prachtige politieke kaart van zuid-amerika. Je kon 'm helemaal uitvouwen tot enorm formaat, en toch past hij makkelijk is je tas. Er stonden ook allemaal plekken aangegeven waar wat te zien of beleven valt. Denk dat ik 'm vanmiddag maar even ga aanschaffen!
-Rudyard Kipling
  donderdag 29 mei 2008 @ 13:39:11 #240
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_58987133
Ik zou het wel lekker open laten met mensen daar ontmoeten. Niets is zo irritant als ergens snel weg moeten waar het heel leuk is, omdat je al een half jaar een afspraak hebt staan... Je kunt altijd via mail kijken of je toevallig rond dezelfde tijd in dezelfde buurt bent natuurlijk.
  dinsdag 10 juni 2008 @ 16:17:33 #241
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_59280212
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 14:45 schreef Travelmonkey het volgende:

[..]

Je bent er vast al weer weg, maar zat je toevallig ook bij CEICA?

Wat betreft vliegticket: ik heb hem geboekt via tunafish. Werkte echt prima. Ik had uiteindelijk een vast retourticket Amsterdam-Lima, en ik kon de einddatum voor 100 euro verzetten. (andere optie was een flexibel ticket dat 100 euro duurder was, dus vandaar deze keuze )

Over alleen reizen: ik ben 5 maanden alleen in Zuid-Amerika geweest en ik vond het super!!!!
*´¨)
  dinsdag 10 juni 2008 @ 23:58:46 #242
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_59294356
quote:
Op woensdag 16 april 2008 19:03 schreef DRA het volgende:

[..]

Cursus Spaans in Santiago? Je weet toch hopelijk wel dat ze geen Spaans spreken in Santiago? Of wil je Chileens leren?
Zeg zeg, als je Chileno kunt spreken kun je echt alle talen spaans, behalve Spaans Spaans spreken Iedereen verstaat je wel! En Chileno is gewoon een tof dialect van het Spaans eigenlijk.

* zwahiel gusto Chile
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
  woensdag 11 juni 2008 @ 00:13:46 #243
14509 reem
pi_59294695
Nou, ik had anders enorme moeite om die Chilenen te verstaan hoor. Die transandinos lijken hun eigen taaltje te hebben bedacht. Mexicanen, Colombianen, Peruanen, Bolivianen, Uruguayanen en Argentijnen zijn goed te verstaan - maar die Chilenen... dat blijft een verhaal apart....
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_59309452
So far, muy bien! Heb zelf Argentinië, Chili, Bolivia, Peru en Ecuador al achter de rug en zit nu en paar dagen in Quito. Iemand nog goeie tips voor Quito?? Vlieg hierna door naar Cartagena!
  donderdag 12 juni 2008 @ 10:17:46 #245
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_59328294
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 16:42 schreef Mutt het volgende:
So far, muy bien! Heb zelf Argentinië, Chili, Bolivia, Peru en Ecuador al achter de rug en zit nu en paar dagen in Quito. Iemand nog goeie tips voor Quito?? Vlieg hierna door naar Cartagena!
Quito
Cartagena
Vergeet ook niet wat andere delen van Colombia aan te doen! Medellín, Bogotá, Popayán, Tayrona.. Niet missen!

Qua Quito: Met de teleferico naar boven voor het uitzicht; rondlopen door het Historisch Centrum, het museum van Guayasamín, Mindalae Museum (helemaal nieuw in de mariscal) en 's avonds lekker eten en stappen. Voor eten: Boca de Lobo is mijn favoriet. Voor salsa: Mayo 68. Beiden in de Mariscal, maar er zijn nog véél meer leuke plekken.
Net buiten Quito: een dagje Papallacta om te relaxen en een dagdeel naar Mitad del Mundo.
  donderdag 12 juni 2008 @ 10:19:51 #246
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_59328347
quote:
Op dinsdag 10 juni 2008 23:58 schreef zwahiel het volgende:

[..]

Zeg zeg, als je Chileno kunt spreken kun je echt alle talen spaans, behalve Spaans Spaans spreken
* zwahiel gusto Chile
dit klopt in ieder geval niet
pi_60416364
Ik ben heb even helemaal kwijt.
Ik ga in november backpacken door zuid amerika. Maar ik snap niet hoe iedereen het doet! Want als je de grens over wilt, moet je laten zien dat je niet langer dan 3 maanden blijft, dus moet je je retour ticket laten zien. Betekent dit dat je dus al je tickets al van te voren moet vastleggen??
Ik dacht eerst ik koop een retour: van amsterdam naar costa rica, en van cuba naar amsterdam. Wat ik in die tussentijd vlieg bedenk ik me daar wel. Maar er mag maar maximaal 3 maanden tussen die heen en terugvlucht zitten, en ik wil sowieso een half jaar weg..
Wie weet hoe dit zit?
  dinsdag 29 juli 2008 @ 12:22:05 #248
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_60416616
1. Volgens mij bedoel je Latijns Amerika, want Costa Rica en Cuba liggen niet in Zuid-Amerika
2. Ik heb nog nooit bij één grensovergang in Latijns Amerika een vliegticket moeten laten zien. Waar het vooral om gaat is dat je jezelf financieel kunt onderhouden daar (dat je dus niet gaat werken). Op het moment dat je een europese reiziger bent (met credit cards en contanten) kom je zo overal binnen; reis je met een lokaal iemand dan kan het nog wel eens lastiger zijn. Sad but true...
Wel is het handig om je eTicket bij de hand te hebben voor het geval dát, maar verder niet druk om maken.
3. Ik snap niet wat je bedoelt met "er mag maximaal 3 maanden tussen heen- en terugvlucht zitten". Van wie? Er bestaan tickets die een limiet hebben op hoe lang je ergens blijven mag als je dat bedoelt. Goedkope tickets hebben meestal een 3 of 6 maanden maximum; bij duurdere tickets zijn de voorwaarden wat minder streng en kun je later terug.
pi_60421542
Als je geen retourticket hebt wordt je niet ingeschecked of je moet resident zijn van dat land
  woensdag 30 juli 2008 @ 18:34:10 #250
178718 Travelmonkey
online reisgids
pi_60449064
Qua Spaans leren schijnen Peru, Equador en Bolivia de beste plekken te zijn..daar is het voor de beginner zeg maar nog een beetje te volgen..ipv inderdaad Chileens (of de Argentijnen die er ook wat van kunnen)..
pi_60449136
In die landen heb je amper mensen die de basisschool hebben afgemaakt dus ik wens je veel succes
  woensdag 30 juli 2008 @ 18:40:41 #252
178718 Travelmonkey
online reisgids
pi_60449178
Met name in Peru heb je veel taalscholen hoor
pi_60449370
Daar wel, maar in Argentinie of Chili leer je ook gewoon goed Spaans en zijn de mensen waar je mee omgaat ook een beetje opgeleidt.

Van iemand die amper tot 5 kan tellen ga je in elk geval niet goed Spaans leren, als ze dat uberhaubt al kunnen spreken
  woensdag 30 juli 2008 @ 21:50:45 #254
178718 Travelmonkey
online reisgids
pi_60453705
hehe, ben het niet met je eens, want de mensen in Peru en Bolivia kunnen een prima gespreksgenoot zijn voor een beginnende leerling Spaans.. en zo erg is het er met het inteligentieniveau van de mensen daar niet gesteld hoor
  donderdag 31 juli 2008 @ 13:16:43 #255
14509 reem
pi_60465396
Persoonlijk denk ik dat t voor de taal zelf niet zoveel uitmaakt waar je t leert. Het voordeel van argentinië is echter dat je nog in een semi europese setting bent, waardoor het wat makkelijker acclimatiseren is als je net in zuid amerika bent.
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_60466695
ik heb een cursus in Buenos Aires gedaan, bij Verbum taalscholen. was echt goed & betaalbaar. het spaans van BsAs is echter anders dan de rest van Z-Am. in bolivia kon ik de mensen veel beter verstaan. mn broertje heeft in ecuador zijn cursus gedaan, beviel hem ook goed en nog een stuk goedkoper dan Argentinie
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
  donderdag 31 juli 2008 @ 22:36:37 #257
27257 qwerty_x
Tudo jķia !!
pi_60476740
Spaans is leuk en aardig, maar het blijft natuurlijk wel een feit dat de meerderheid van de Zuid Amerikanen portugees praat ...
zonnig Brasil
  donderdag 31 juli 2008 @ 23:58:18 #258
14509 reem
pi_60478642
Als met een kogelvrij vest over straat lopen je ding is, is portugees leren in Brazilië een goed idee.

Ook leuk, in het kader van "een beetje cultuur meekrijgen", in Argentinië met de trein reizen:

[b]@RemiLehmann[/b]
pi_60478649
Alleen kan je meer met Spaans dan met Portugees, voor de rest een zielige opmerking die het eigenlijk helemaal niet waard is om op te reageren
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 01:26:42 #260
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_60480373
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 23:58 schreef reem het volgende:
Als met een kogelvrij vest over straat lopen je ding is, is portugees leren in Brazilië een goed idee.

Guttegut, weer een expert hoor...
pi_60480542
Hoe lang en waar ben je overigens in Brazilie geweest?
pi_60482192
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 22:36 schreef qwerty_x het volgende:
Spaans is leuk en aardig, maar het blijft natuurlijk wel een feit dat de meerderheid van de Zuid Amerikanen portugees praat ...
?
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 08:49:16 #263
62913 Blik
The one and Only!
pi_60482685
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 07:21 schreef knuppelhout het volgende:

[..]

?
begrijp hem ook niet helemaal, overgrote meerderheid van de landen is toch echt spaanstalig

of gaan we chinees ook bombarderen tot wereldtaal omdat het de meest gesproken taal in de wereld is
pi_60483520
quote:
Op donderdag 31 juli 2008 22:36 schreef qwerty_x het volgende:
Euh?
quote:
Spaans wordt door 300 miljoen Latijns-Amerikanen gesproken en is daarmee de grootste taal in Latijns-Amerika. De 185 miljoen inwoners van Brazilië spreken Portugees en in de (voormalige) Franse koloniën wordt door ongeveer 7 miljoen mensen Frans gesproken. Verder spreken een paar miljoen mensen Engels. Indiaanse talen worden nog over heel Latijns-Amerika gesproken, en door een groter deel van de bevolking dan in Noord-Amerika. Veel gesproken indiaanse talen zijn Quechua (13 miljoen), Guaraní (6 miljoen), Aymara (1,6 miljoen) en Nahuatl (1,5 miljoen).
bron
pi_60484050
Latijns Amerika is meer dan Zuid Amerika

En verder verdient zo´n kleinzielige opmerking helemaal geen aandacht
pi_60484802
Even inlezen . Wellicht een korte-termijn trip vanaf September.
pi_60484871
Naar?
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 13:26:37 #268
14509 reem
pi_60487871
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 01:26 schreef Hik het volgende:

[..]

Guttegut, weer een expert hoor...
Gevalletje terechte repliek op een rare opmerking.
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_60488382
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 11:15 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Naar?
Spaans leren in Argentinie of Ecuador, daarna rondreizen. Wil eigenlijk sowieso richting Ecuador, maar ook wel graag surfen ergens.

Oriënteren .
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 14:35:12 #270
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_60489408
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 13:26 schreef reem het volgende:

[..]

Gevalletje terechte repliek op een rare opmerking.
Oh, je had het zelf ook door?
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 14:37:16 #271
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_60489462
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 13:49 schreef BliksemSchigt het volgende:

[..]

Spaans leren in Argentinie of Ecuador, daarna rondreizen. Wil eigenlijk sowieso richting Ecuador, maar ook wel graag surfen ergens.

Oriënteren .
Montaņita schijnt de beste surfplek te zijn. Ik ken het zelf niet, en ben ook geen surfer (dus wat een expertise weer... ), maar heb wel Ecuadoriaanse vrienden die daar gaan surfen.
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 14:37:34 #272
14509 reem
pi_60489473
Neen, ik had het over de opmerking van qwerty-x.
[b]@RemiLehmann[/b]
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 15:07:02 #273
27257 qwerty_x
Tudo jķia !!
pi_60490177
ik probeer slechts wat tegengas te geven in dit zuid amerika topic
sorry dat ik die lange tenen hier even vergeten was .....
zonnig Brasil
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 17:26:10 #274
14509 reem
pi_60493252
Komt ervan als je in zo'n mooi land hebt gewoond
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_60493852
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 18:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
In die landen heb je amper mensen die de basisschool hebben afgemaakt dus ik wens je veel succes
Onderwijs (zelfs universitair) is gratis in Peru, hierdoor is een relatief groot gedeelte van de bevolking goed opgeleid. Zeker in de steden. Tuurlijk, er zijn veel mensen zonder opleiding (zeker buiten de steden), maar dat er nauwelijks mensen zouden zijn die de basisschool hebben afgemaakt is echt onzin. Bovendien zijn er inderdaad vele taalscholen waar je goed Spaans kan leren (en waarschijnlijk tegen een voordeliger tarief dan in Chili).
pi_60554141
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 14:37 schreef Hik het volgende:

[..]

Montaņita schijnt de beste surfplek te zijn. Ik ken het zelf niet, en ben ook geen surfer (dus wat een expertise weer... ), maar heb wel Ecuadoriaanse vrienden die daar gaan surfen.
Ik ben nu al 3x in Montaņita geweest en het is echt geweldig daar! Klein hippiestadje met idd veel surfers. Ik surf zelf ook niet, maar ken wel wat mensen die speciaal daarvoor er naar toe gaan.
pi_60564315
Ok, cool!

Ik ga van de week alles eens goed plannen en doorlezen, kijken wat de mogelijkheden zijn .
pi_60568090
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 14:54 schreef Knakker het volgende:
Ruwweg de busprijzen:
Argentinië: $2.50 per uur
Bolivia: $0.50 per uur
Peru/Ecuador: $1 per uur
Colombia: $2-$2.50 per uur

Chili en Brazilië heb ik weinig weet van; maar dat zal ongeveer 1.5x Argentinië zijn.

klopt ongeveer. voordeel van argentinie is dat je voor een kleine toeslag (10% ofzo) een cama-stoel krijgt (oftewel Bedstoel) die bijna 180 graden plat kan. in chili is zo'n upgrade veel duurder. brazilie idem (en daar zijn die bussen zeldzamer dan met name argentinie)
pi_60601310
Is het handig om een ticket te boeken van en naar Buenos Aires als ik sowieso 4 tot 5 weken in Bariloche, Argentinie zit en de 6 weken daarna nog weinig - tot geen idee heb wat ik waar wil gaan doen?
  woensdag 6 augustus 2008 @ 15:29:31 #280
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_60602009
Als je eenmaal in Argentinië bent wíl je niet eens naar een ander land Tickets zijn wel te wijzigen natuurlijk, al betaal je daar wel een bedrag voor. Bij Iberia geloof ik 50 of 100 euro.

Wat ga je 5 weken in Bariloche doen?
pi_60602305
Die kans zit er misschien wel in ja . Ik dacht dat ze alleen tickets wijzigden voor de datum, maar ook voor de plaats?

Ik ga daar Spaans leren .
pi_60652970
Ik heb ook een ticket via Iberia. Ik kan 1x gratis de datum wijzigen. Daarna kost een wijziging van data 50-100 euro zoiets inderdaad. Wijzigen van vertekplaats was ook mogelijk, maar het is maar net de vraag of er een vlucht is vanaf de plaats waar je wilt vertrekken en dit kan dan weer extra kosten met zich meebrengen.
pi_60654104
Had je rechtstreeks met Iberia geboekt of via een agency?
pi_60656018
Via tnfsh.. want direct via Iberia kwam ik er niet uit!
Ik kon alleen tickets die vliegen vanaf Spanje vinden.
(Heb nu gewoon retour Amsterdam - Buenos Aires met tussenlanding in Madrid)
Ik had geen zin om allerlei verschillende tickets te regelen.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 17:37:36 #285
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_60661891
Op www.iberia.com/nl/ kan je tickets vanaf Amsterdam boeken.

Bij welke talenschool ga je Spaans leren? La Montaņa?
pi_60662991
Yip .

TunaFish heeft een ticket via Washington met United Airlines voor 960euro... Kan ook nog gewijzigd worden. Ze zijn alleen aangesloten bij Thuiszorg Winkelen oid, en niet bij ANVR of SGR zoals Kilroy bijv. Via Kilroy is een ticket 1350, met British Airways. En direct met Iberia via Madrid 1170 ongeveer.

Vind het maar lastig te kiezen. 960 is wel verreweg het cheapst.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 19:13:17 #287
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_60664164
Haha, la Montaņa is van een (Nederlandse) vriend van me. Don´t worry, hij geeft zelf geen les. Hou je van pokeren trouwens? Dan ga je je wel vermaken hier in Bariloche

Het ticket via Washington zou ik ZEKER niet doen, dit is een enorme omweg met belachelijke overstaptijden, terwijl je hoogstwaarschijnlijk het vliegveld niet af mag, plus alle veiligheidsnomren bij de yanks.

Je kan ook op www.iberia.com/nl kijken en bij de datum ´flexibel´ invoeren, krijg je een mooi schemaatje met de verschillende prijzen (weekend is duurder). Vervolgens de goedkoopste datum onthouden en bij vliegtarieven.nl boeken
  woensdag 10 september 2008 @ 00:18:06 #288
58060 Apoc2003
pi_61514216
Lange tijd stil geweest in dit topic!

Heb vorige week een ticket gereserveerd naar Buenos Aires op 18 februari, met een flexibele terugvlieg datum (zal ongeveer half/eind juli worden) vanaf Quito. Ik zou dan gaan vliegen met Delta airlines en zal ongeveer 1200/1300 moeten gaan kosten.

Heb er echt ontzettend veel zin in, het wordt m'n eerste reis in m'n eentje en ook voor het eerst langer dan een maand. Wel spannend dus! Hoop dat het topic weer een beetje tot leven komt, hopelijk met een paar goede tips voor iemand die voor het eerst naar zuid-amerika gaat!
-Rudyard Kipling
  woensdag 10 september 2008 @ 01:38:26 #289
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_61515041
Gewoon eerst acclimatiseren in Buenos Aires en/of Patagonie, dan langzaam naar het noorden, zodat de culture-shock niet te groot is Suerte!
  woensdag 10 september 2008 @ 01:59:50 #290
14509 reem
pi_61515140
in BsAs zijn er gewoon een paar dingen die je eigenlijk niet mag missen maar die niet (heel) veel toeristen doen..

> Pizza bij El Cuartito @ Talcahuano tussen Av. Santa Fe en Marcelo T de Alvear. De Pizza Atķmica is erg lekker (als je van veel kaas en tabasco houdt).
> Busritje in de 152. Kruist de halve stad door. Rijdt door iedere wijk die de moeite waard is.
> Maak eens een wandeling door de woonwijken van de stad, denk aan Caballito, Villa Crespo.
> Ook Once (dé textielwijk) is de moeite waard. Niet omdat het mooi is (sterker nog, het is verpauperd, chaotisch druk en vies), maar omdat je een goed beeld krijgt van hoe heel veel porteņos leven die wat minder centen hebben...
> IJsje scoren bij Freddo of Volta (heel veel filialen door de stad)
> een "cortado" drinken in een typische BsAs lunchroom.
> Winkelen in de grootste Mall van Z-Amerika: Unicenter in Martínez (in de noordelijke buitenwijk).

dit zijn dingen waar ik iig erg van genoten heb tijdens mijn verblijf daaro... Als je nog naar voetbalwedstrijden wil kan ik je ook wel helpen aan info...
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_61517998
dank je, wij gaan 29 november richting Buenos Aires (en dan naar Ushuaia, Punta Arenas, Santiago de Chile en Easter Island)... vorig jaar naar Ecuador geweest... ben wel benieuwd naar BA ook, erg veel zin in!
  woensdag 10 september 2008 @ 12:15:51 #292
105888 renzell
pi_61520895
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2008 14:37 schreef Hik het volgende:

[..]

Montaņita is goed om te surfen ja!!! En ze hebben er lekkere vis.
  woensdag 10 september 2008 @ 15:40:29 #293
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_61525469
quote:
Op woensdag 10 september 2008 12:15 schreef renzell het volgende:

[..]

Montaņita is goed om te surfen ja!!! En ze hebben er lekkere vis.
Ik ben ook in Montanita geweest wel totaal bevolkt door backpackers en surfdudes, maar erg leuk voor een paar dagen om een beetje te leren surfen enzo ja
pi_61526091
Zo goed als zeker wordt het voor mij alleen Argentinië, vanaf volgende week woensdag , dus moet ik Montanita een andere keer gaan bezoeken. Misschien een uitstapje naar Chili, maar eerst maar eens genieten in Argentinië .
  woensdag 10 september 2008 @ 23:36:14 #295
24606 edsuit
kind of blue
pi_61540040
Na lang nadenken over een wat langere reis naar het buitenland heb ik besloten om volgend jaar in april/mei/juni zo'n 2 maanden naar Peru en Ecuador te gaan. Eerst 2 weken een taalcursus in Cuzco, Peru bij Don Quijote. Vervolgens vlieg ik naar Quito en reis ik af naar El Limonal (klein dorpje in het noorden), waar ik zo'n 8 weken vrijwilligerswerk ga doen bij Bospas, een soort tropische bosboerderij.
Zowel vanuit de talenschool als Bospas worden aardig wat excursies georganiseerd, dus zo krijg ik als het goed is ook nog het nodige van de landen te zien. En in Ecuador trek ik, voor ik naar huis ga, waarschijnlijk nog een paar dagen uit voor de Quilotoa Loop.

Het vrijwillgerswerk is al geregeld, hoop de komende dagen de taalcursus en m'n vliegticket te boeken. Wordt waarschijnlijk een directe vlucht met KLM of via de VS met Air France/Delta.

Voor mij wordt het ook de eerste keer Zuid-Amerika, ben zeer benieuwd.
  donderdag 11 september 2008 @ 22:47:42 #296
105888 renzell
pi_61564231
quote:
Op woensdag 10 september 2008 15:40 schreef peejdorie het volgende:

[..]

Ik ben ook in Montanita geweest wel totaal bevolkt door backpackers en surfdudes, maar erg leuk voor een paar dagen om een beetje te leren surfen enzo ja
Eigenlijk zijn die plaatsjes noordelijk ervan nog beter, als je minder backpackers tegen het gebronsde lijf wilt lopen tenminste. Maar ben de namen even kwijt. Volgens mij is het daar allemaal even goed surfbaar, alleen is Montaņita toevallig het meest populair. Komt door die lekkere vis vermoed ik.
  donderdag 11 september 2008 @ 22:50:22 #297
105888 renzell
pi_61564304
Wél uitkijken daar in Ecuador aan de kust! Want strand + zon + evenaar = burning alive! Eerst dikke, dikke blaren, later hingen de vellen erbij. Maagdelijk roze kwam ik weer terug in Nederland.
  vrijdag 12 september 2008 @ 19:47:36 #298
58060 Apoc2003
pi_61584323
Heb m'n ticket bevestigd, ik ga dus nu definitief 5,5 maand naar het continent waar ik altijd naar toe hebt gewild 18 februari is de dag!

Bedankt voor de tips over BA, ben van plan om daar eerst twee weekjes te blijven om een beetje spaans te leren en vanuit daar naar het zuiden en via de westkust naar Quito. Volgens mij de meest bereisde route in zuid amerika.... maar niet voor niets lijkt me

Overigens denk ik dat ik de cultuushock wel aan kan!
-Rudyard Kipling
  vrijdag 12 september 2008 @ 19:56:43 #299
14509 reem
pi_61584597
in BA zul je niet heel snel een cultuurshock krijgen. Gewoon niet teveel aantrekken van cartoneros en bedelende kindjes... dan komt het goed
[b]@RemiLehmann[/b]
  vrijdag 12 september 2008 @ 20:31:22 #300
105888 renzell
pi_61585607
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 19:47 schreef Apoc2003 het volgende:
Heb m'n ticket bevestigd, ik ga dus nu definitief 5,5 maand naar het continent waar ik altijd naar toe hebt gewild 18 februari is de dag!

Bedankt voor de tips over BA, ben van plan om daar eerst twee weekjes te blijven om een beetje spaans te leren en vanuit daar naar het zuiden en via de westkust naar Quito. Volgens mij de meest bereisde route in zuid amerika.... maar niet voor niets lijkt me

Overigens denk ik dat ik de cultuushock wel aan kan!
Voor 5,5 maand, wat heerlijk!!! Oeh, ik ben jaloehoers!!!
  zondag 14 september 2008 @ 11:28:24 #301
58060 Apoc2003
pi_61616694
En hier maar verder: Backpacken door Zuid-Amerika #2
-Rudyard Kipling
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')