abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 oktober 2007 @ 08:41:38 #51
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_53783380
TVP'tje. Wel interessant om te door te lezen later.
pi_53961705
Even een schopje en tevens een vraag Ik weet niet zo goed welke kant ik op moet gaan: met de klok mee of er tegen in? Als ik met de klok mee ga heb ik eerst alle Spaanstalige landen en kan ik m'n Spaans dus mooi ff oefenen. Maar aan de andere kant: dan doe ik Brazilie als laatst terwijl dat toch een van de van hoogtepunten van mn reis lijkt. Als ik die als laatst doe, heb ik misschien te weinig tijd en geld over om er echt van te genieten. Misschien heeft iemand hier nog wat zinnigs over te zeggen?
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 10:46:16 #53
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_53964231
eenmaal in Brazilie wil je nooit meer weg, dus dat zou ik voor het laatst bewaren
zonnig Brasil
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 10:59:11 #54
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53964496
Je wilde in Argentinië beginnen toch?
Persoonlijk vond ik Brazilië gaaf, maar niet zozeer een hoogtepunt. Het voelde meer als "vakantie binnen de reis": de bussen zijn wat beter, de stranden wat mooier, de mensen heel relaxed. Omdat je de taal niet spreekt is het ook moeilijker om echt contact te krijgen met mensen (wel een beetje natuurlijk), dus wordt het vanzelf meer "vakantie".
Puur daarop gebaseerd zou ik Brazilie inderdaad als laatste doen: je bent dan "uitgereisd": je hebt een aantal maanden spaans gesproken, gebikkeld in kippenbussen ( ) en dan nog even relaxen aan het strand. Brazilie is, alleen al door de afstanden, relatief duur. Als je het aan het eind van je reis plakt weet je wat je nog over hebt, zowel qua tijd als qua geld. Je kunt kijken of je nog wat wilt vliegen en wat je precies nog wilt zien en doen zo op het eind (het hele land zien is niet echt een optie). Daarbij: als ik het goed begrepen hebt ga jij spaans leren in Argentinië toch? Dan lijkt het me slimmer om eerst een paar maandjes te oefenen in die taal, voor je weer overschakelt op iets anders.

Overigens zijn er nog andere dingen die je kunt overwegen. Eén daarvan is het klimaat. Weet niet wanneer je gaat, maar de wintermaanden hier, zijn de zomermaanden daar. Dat maakt niet heel veel uit in de meeste delen van Brazilie, maar wel als je bijvoorbeeld naar Patagonie gaat, of naar Midden Argentinie en Chili.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_53970791
Bedankt voor je reactie Hik, een deel daarvan had je al een keer in een pm gezet.
Ik spreek ook nog geen Spaans, dus dat argument van andere taal="vakantie" gaat niet echt op, hoewel het niet echt voordelig voor mn Spaans zal zijn als ik dat ga leren.
Ik ga dus in januari naar Argentinie, en zit te twijfelen of ik gelijk naar het zuiden zal reizen (vanwege het klimaat), of eerst een taalcursus zal doen. En waar dan? pff..

Hoe lang ben jij trouwens in Brazilie geweest?
pi_53971057
Wat wil je eigenljk 5 dagen in Uyuni doen?
De salar heb je echt wel gezien in 1 dag (neem zo'n 4WD-excursie naar het eiland) en verder is Uyuni een slaperig garnizoensstadje (dorpje eigenlijk meer).
Het spoorwegmuseum wat er zit is een verzameling oud roestig staal en dat heb je in een half uurtje ook wel gezien.

Ik zou die overige 4 dagen er bij La Paz bij doen. Daar is veel meer te beleven, en dan in de stad (geweldige sfeer, als je er van houdt) maar er ook rondom heen (bergen, natuur, evt. mountainbiken voor de liefhebber).

[ Bericht 8% gewijzigd door nerd4sale op 16-10-2007 16:46:31 ]
pi_53971425
die 5 dagen bestaan eigelijk uit 1 reisdag/orientatiedag en 4 dagen op de salar. Ik lees in de meeste reisverslagen dat men 4-daagse excursies neemt over die vlakten. Is dat dan teveel?

MarkaD: Ik heb gekozen met de klok mee te gaan juist ook om het klimaat. Ik ben dan in februari in vuurland en maart in patagonie. Dat betekend dat het daar late zomer/begin herfst is zodat het weer daar nog te doen is.
"Wir schnapsen zusammen, und keiner ist allein!"
pi_53971621
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 16:46 schreef Blaatmaster het volgende:
die 5 dagen bestaan eigelijk uit 1 reisdag/orientatiedag en 4 dagen op de salar. Ik lees in de meeste reisverslagen dat men 4-daagse excursies neemt over die vlakten. Is dat dan teveel?
Ik heb het in 1 dag gedaan met zo'n jeep excursie, en volgens mij heb ik alles daar wel gezien.

De vlakte bestaat uit zout en is groot en wit. Na een uurtje weet je het wel. Dan is er nog het koraal-eiland midden op de zoutvlakte. Die is wel leuk om een paar uur rond te lopen en dan heb je het helemaal gezien.
Soms kun je daar op de vlakte overnachten in een zouthotel, maar dat hangt een beetje af van de tijd van het jaar.

Als je zo'n jeep excursie vanuit Uyuni (het plaatsje) neemt naar het eiland ben je 1 hele dag onderweg (eerst naar een zout 'fabriekje', dan de vlakte op en een paar keer stoppen, dan naar het eiland en een paar uur rondlopen en lunchen en dan weer terug met een stop bij een zouthotel en zonsondergang over het zout.

In Uyuni zit wel 1 van de weinige restaurants in de regio waar ze alles met flessenwater wassen. Dus je kunt daar prima salades eten zonder dat onze arme Hollandse maagjes in opstand komen.
Het zit in een hotel (naam weet ik niet meer), en wordt geleid door een Amerikaan en een Italiaan.
Als je daar trouwens zo lang rondzwerft, dan zul je al wel gewend zijn aan het kraanwater; dan is dat restaurant dus minder interessant.
pi_53971686
Houd je trouwens wel rekening met het hoogteverschil in de Andes?
Als je bv. van zeeniveau naar 4000 meter gaat, zorg dan dat je daar een dag of twee tussen hebt zitten op 2000-3000 meter om te acclimatiseren.
pi_53976087
Bij die 4 daagse excursies over de vlaktes ben je één middag op de Salar de Uyuni - de rest van de dagen cross je door the middle of nowhere over de Boliviaanse hoogvlaktes, waarbij je langs allerlei gekleurde meren komt (rood, geel, paars, groen, etc). Dat, plus natuurlijk de overweldigende en verlaten natuur, was voor mij absoluut één van de hoogtepunten van mijn anderhalf jaar verblijf in Zuid-Amerika.

Houdt er wel rekening mee dat je in 20 jaar oude jeeps gedrukt wordt, die niet bepaald aan de hedendaagse moderne comforteisen voldoen Maar dat heeft ook wel weer charme.
pi_53977058
Leuk reis, zelfs dingen die ik niet ken
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 23:08:02 #62
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_53978183
quote:
In tropisch Afrika is Malarone in meer dan 95% van de gevallen effectief.
Er bestaan echter nog andere Plasmodium soorten (vooral in Z.Amerika) waarbij Malarone niet of minder effectief is.
Het is dus van belang informatie in te winnen over het resistentiepatroon en de ter plaatse heersende malariavariant.
Betekent dit dat Malarone niet in Z-Amerika gebruikt kan worden (iemand tips, ervaringen - al dan niet positief - met Malarone?)
Verder vond ik 43,95 per 12 pilletjes nogal duur... Zijn ze ergens goedkoop te krijgen? (evt 2ehands ofzo)
  woensdag 17 oktober 2007 @ 10:36:47 #63
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53984405
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 16:04 schreef MarkaD het volgende:

Hoe lang ben jij trouwens in Brazilie geweest?
Ik zou ik ieder geval beginnen met die talencursus. Het maakt je verblijf er zoveel waardevoller op als je een beetje kunt communiceren!

Ik ben 5 weken in Brazilië geweest en ik heb maar een heel klein stukje gezien/gedaan. Ben eerst op de Pantanal/Bonito geweest, Campo Grande, van daar naar Rio. In Rio ben ik bijna twee weken gebleven. Vandaar naar Salvador en omgeving geweest en van Salvador gevlogen naar Foç do Iguaçu.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  woensdag 17 oktober 2007 @ 10:41:27 #64
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53984513
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 23:08 schreef peejdorie het volgende:

[..]

Betekent dit dat Malarone niet in Z-Amerika gebruikt kan worden (iemand tips, ervaringen - al dan niet positief - met Malarone?)
Verder vond ik 43,95 per 12 pilletjes nogal duur... Zijn ze ergens goedkoop te krijgen? (evt 2ehands ofzo)
Ik gebruik Malarone in Afrika en heb nooit last gehad van bijwerkingen. Het zijn inderdaad wel hele dure pillen. Heb destijds ook Malarone meegenomen voor Zuid-Amerika. Lariam wordt ook nog steeds voorgeschreven, maar ik had het nog nooit gebruikt (lees: geen idee of ik last zou krijgen van bijwerkingen) en omdat ik alleen zou reizen en ook vanwege veel hoogteverschil vond de arts het toen raadzaam om voor Malarone te gaan. Het laatste wat je wil is hallicunaties krijgen tegelijk met hoogteziekte en dan ook nog ergens alleen zitten!
Uiteindelijk heb ik geen Malarone gebruikt omdat ik niet echt de jungle in ben geweest en het dus niet echt nodig was. Houd er rekening mee dat je malarone maar een beperkte tijd mag slikken (geloof een week of 6) en dat het dus niet geschikt is als je 3 maanden de jungle in wilt.
  woensdag 17 oktober 2007 @ 10:43:18 #65
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53984560
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 16:55 schreef nerd4sale het volgende:
In Uyuni zit wel 1 van de weinige restaurants in de regio waar ze alles met flessenwater wassen. Dus je kunt daar prima salades eten zonder dat onze arme Hollandse maagjes in opstand komen.
Ik vind dat een klein beetje overdreven hoor...
Ik heb over hete hele continent salades gegeten en nergens last van gehad. Volgens mij is het ongezonder om maanden zonder salade te gaan. Het is nou niet dat je verder zoveel groente binnen zult krijgen...
pi_53985687
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 10:36 schreef Hik het volgende:

[..]

Ik zou ik ieder geval beginnen met die talencursus. Het maakt je verblijf er zoveel waardevoller op als je een beetje kunt communiceren!

Ik ben 5 weken in Brazilië geweest en ik heb maar een heel klein stukje gezien/gedaan. Ben eerst op de Pantanal/Bonito geweest, Campo Grande, van daar naar Rio. In Rio ben ik bijna twee weken gebleven. Vandaar naar Salvador en omgeving geweest en van Salvador gevlogen naar Foç do Iguaçu.
Het is een doel van mn reis om Spaans te leren spreken, niet alleen vanwege de communicatie daar maar ook omdat ik een andere vreemde taal wil kunnen beheersen. Dus dat komt wel goed, was alleen de vraag waar & wanneer (wel zo vroeg mogelijk).

Ik ben van plan om langer in Brazilië te zitten, denk zo'n 2 tot 3 maanden. Dus hopelijk voor mij zal het minder als vakantie-in-vakantie voelen
pi_53986049
quote:
Op dinsdag 16 oktober 2007 21:10 schreef Knakker het volgende:
Bij die 4 daagse excursies over de vlaktes ben je één middag op de Salar de Uyuni - de rest van de dagen cross je door the middle of nowhere over de Boliviaanse hoogvlaktes, waarbij je langs allerlei gekleurde meren komt (rood, geel, paars, groen, etc). Dat, plus natuurlijk de overweldigende en verlaten natuur, was voor mij absoluut één van de hoogtepunten van mijn anderhalf jaar verblijf in Zuid-Amerika.
Dat klinkt al een stuk beter dan 4 dagen op de Salar. Toch de moeite waard dus.
pi_53986118
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 10:43 schreef Hik het volgende:
[..]
Ik vind dat een klein beetje overdreven hoor...
Ik heb over hete hele continent salades gegeten en nergens last van gehad. Volgens mij is het ongezonder om maanden zonder salade te gaan. Het is nou niet dat je verder zoveel groente binnen zult krijgen...
Ga er maar van uit dat zo'n 80% van de Nederlanders daar wel last van krijgt. Na een paar dagen flink ziek is het meestal wel over, dus als je daar langere tijd zit is het misschien wel een goed idee om het gewoon te doen. Veel andere groente zul je inderdaad niet krijgen ten westen van de Andres (het oosten ken ik niet). Af en toe een paar taaie tuinboontjes misschien.
pi_53995643
quote:
Het is een doel van mn reis om Spaans te leren spreken, niet alleen vanwege de communicatie daar maar ook omdat ik een andere vreemde taal wil kunnen beheersen. Dus dat komt wel goed, was alleen de vraag waar & wanneer (wel zo vroeg mogelijk).

Ik ben van plan om langer in Brazilië te zitten, denk zo'n 2 tot 3 maanden. Dus hopelijk voor mij zal het minder als vakantie-in-vakantie voelen
Je weet dat ze geen Spaans spreken in Brazilie he
pi_55058347
Blaatmaster, hoe staat het met je reis? Ik vertrek over iets meer dan 5 weken en heb er zoveel zin in! Heb nog steeds niet echt concrete plannen, maar ben iig wel druk bezig met alle shit hier regelen.. inentingen, banken, studie, verzekeringen, allemaal een hoop gedoe! En verder leg ik alvast wat contacten in BsAs via couchsurfen

Heb jij nog andere plannen gemaakt? Is je budget nog steeds hetzelfde?
  woensdag 5 december 2007 @ 15:06:27 #71
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_55058471
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 20:13 schreef Knakker het volgende:

[..]

Je weet dat ze geen Spaans spreken in Brazilie he
gelukkig niet !
maar met Portanhol kom je een heel eind
zonnig Brasil
pi_55058721
Het is al gezegd, maar ik zou écht nog eens nadenken over het plannen. Vooral omdat je alleen bent (ik heb er ervaring mee) en in hostels slaapt, ga je heel veel mensen ontmoeten. Het is dan heel fijn als je niets gepland hebt staan, en je je niet 'verplicht' voelt om ergens heen te gaan, zodat je met je nieuwe vrienden mee kan hobbelen soms. Of, mocht je een heel leuk iemand ontmoeten op een bepaalde plek, dat je daar dan gewoon heel lang kan blijven.
Het is misschien met vluchten wat onhandig, en ik zou dus serieus erover nadenken om jezelf niet ten doel te stellen zo'n groot gebied te beslaan. Dan kan je lekker rondbussen (hoef je ook dingen niet van te voren te boeken) of rondrijden als je mensen ontmoet die toevallig een autootje hebben. Ook krijg je altijd ladingen tips van mensen ("Hier móet je echt heen") met mooie verhalen, die jij dan niet hebt ingepland, en reken maar dat je daar dan ook heen wilt.

En inderdaad, pinpas en cc is the way to go. Ik had zelf mijn pinpas voor noodgevallen (en natuurlijk om cash uit de automaat te halen), en gebruikte verder altijd mijn cc - die is in veel landen namelijk de standaard, heb ik gemerkt.
Dat scannen van documenten geeft ook een heel veilig gevoel. Vergeet je reisverzekering polis niet te scannen.
pi_55059769
Ik heb nu zelf een pinpas en cc van de Rabobank. Is het verstandig om nog een nieuwe rekening bij een andere bank te openen, of gewoon een extra pas van de Rabo aan te vragen?
pi_55059867
Slimste is om een CC te halen en die altijd op een andere plek te bewaren

Slim is het ook om 1500 euro of ze in cash geld te hebben, maar daar zijn de meningen over verdeeld. De meeste backpack hibbies hebben geen 1500 euro, dus dan kan je het ook niet cash bij je hebben
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_55270036
sow, was de weg eventjes kwijt hierheen Sorry voor de late reply. Nogmaals dank voor iedereen met alle tips. Ik heb zo ongeveer alles rond nu 6 januari vlieg ik naar madrid voor 3 weken spaans om vervolgens naar rio te vliegen. Waar ik nu dus wel over zit te twijfelen is of ik daar nu wel tot en met het carnaval wil blijven. Ik hoor van veel kanten dat het ontzettend commercieel is en puur voor de toeristen. Niet echt mijn ding, dus zit ik te denken misschien iets meer van brazilie mee te pikken op de weg naar Iguacu...

@MarkaD: Wanneer vertrek jij precies? Ik neem aan dat jij nu ook zo ongeveer alles rond hebt... Wat ik wel een goede tip vond die ik nog ergens las en wat ik dus ook nog moet doen is zo'n soort van dogtag maken met mijn gegevens, bloedgroep en allergieen. Is nooit verkeerd als ze me ooit ergens gaan vinden
pi_55270105
Als je met een klein budget reist zou ik Brazilie links laten liggen
pi_55270221
Als je naar uruguay wilt komen mag je bij mij in de achtertuin kamperen. Veel toffe dingen zijn er te hier te zien en te beleven voornamelijk in de zomer.
pi_55270251
Waar woon je in Uruguay?
pi_55270742
Net buiten Montevideo. In plaatsje dat Parque de Carasco heet.
pi_55270918
Carasco, smaak en knaken wsl heb je wel

Werk je in Uruguay?
pi_55274923
Ja ik werk en woon hier tegenwoordig.
pi_55277539
Sinds waneer? Wat voor werk doe je?

Als je het niet op internet wil zetten stuur maar een PM
pi_55322135
quote:
@MarkaD: Wanneer vertrek jij precies? Ik neem aan dat jij nu ook zo ongeveer alles rond hebt... Wat ik wel een goede tip vond die ik nog ergens las en wat ik dus ook nog moet doen is zo'n soort van dogtag maken met mijn gegevens, bloedgroep en allergieen. Is nooit verkeerd als ze me ooit ergens gaan vinden
Ik weet mn bloedgroep niet eens

Ik vertrek 13 januari, naar Buenos Aires dus. En of ik alles rond heb? Nou, nee.. Ik moet eerst nog even mn laatste tentamens afronden en daarna heb ik 3 weken om alles te regelen. Maar dat komt wel goed.

Ga je een weblog bijhouden?
pi_55405705
ik houd idd een weblogje bij. Leuk voor het thuisfront en ook voor mezelf, een beetje mijn herinneringen ordenen.

@diamant
Misschien wel, zit erover te denken eerder rio te verlaten dus misschien wat tijd voor uruguay. Kamperen zit er niet voor me in, neem geen tent mee. Misschien kunnen we wel ergens een keer een pot bier pakken
pi_55408161
En mogen wij die weblog ook lezen?
pi_55422246
sure is een klassieke waarbenjij.nu

namelijk: jimbeau.waarbenjij.nu
  zaterdag 19 januari 2008 @ 16:22:19 #87
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_56155636
tvp

Heb vorig jaar 5 maanden in Zuid-Amerika vertoefd. Eerst 2,5 maand in Arequipa (jan-feb-maart - spaans leren - geweldige stad!). In de tussentijd onder andere nog de Colca Canyon gezien en carnaval gevierd in Puno (erg bijzonder, in februari met alle feesten daar is Puno echt de moeite waard! - en geen toeristen gezien toen!).
Daarna twee weken langs de kust van Peru gereisd (oa Nazca, Huacachina en Trujillo/Huanchaco).
Weer terug naar Arequipa (gastgezin) en vandaaruit twee maanden gaan reizen en schrik niet, want in twee maanden heb ik echt het volgende allemaal gezien in deze volgorde:

Chili (Iquique, Santiago, Valparaiso, Pucón)
Argentinië (Bariloche, El Calafate, Ushaia, Buenos Aires)
Uruguay (Colonia del Sacramento)
Argentinië Iguazú (+ ook braziliaanse kant), Salta
Bolivia (Tupiza -2 dagen paardrijden was echt een van de hoogtepunten van mijn reis!), 4-daagse Uyuni-tour, Potosí, La Paz)
Peru (Cuzco en toen weer terug naar Arequipa, vanwaar ik naar huis vertrok).

Ik had van tevoren wel een soort schema opgesteld, maar meer als leidraad van welke plekken ik graag wilde zien. Ik mocht er van mezelf wel van afwijken, maar dat heb ik alleen op het laatst in Bolivia gedaan (paardrijden in het zuiden in plaats van naar Sucre). Verder had ik gewoon een erg goede planning gemaakt vond ik zelf Tuurlijk kwam ik overal veel leuke mensen tegen, maar ik had niet per se de behoefte om met hun verder te reizen.

Natuurlijk heb ik in sommige plaatsen maar heel kort kunnen zijn, maar ook daar kon ik wel mee leven, omdat ik wist dat ik op die manier veel kon zien. Bovendien was ik al ergens drie maanden op dezelfde plaats geweest.

Van wat ik heb gezien vond ik zeker Bolivia het gaafst, en Arequipa ook, maar vooral omdat ik het zo goed leerde kennen. Chili vond ik het minst boeiend, maar ik heb dan het mooiste gedeelte van het land niet kunnen zien. Dat kwam overigens vooral door de tijd van het jaar: ik was in april in Chili.

Hoogtepunten kan ik moeilijk opnoemen: gewoon al het andere eigenlijk!

Verder blijf ik ook graag beschikbaar in dit topic voor eventuele vragen:) En misschien heb ik er zelf nog wat aan, daar ik 100% zeker terug wil naar Zuid-Amerika (hoogstwaarschijnlijk eind dit jaar, al zal ik dan opnieuw vooral voor langere tijd in Arequipa zitten).
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
pi_56170675
Hee,

Geweldig om al deze reisvoornemens en tips te lezen!
Ben nu zelf ook bezig met het orienteren op een reis door Zuid Amerika. Heb de eerste reisgidsen doorgebladerd en verschillende websites bekeken. Mijn plan is om in januari 2009 te vertekken naar Quito en daar te beginnen met een maand Spaanse les en bij een gastgezin in te wonen. Heb namelijk gehoord dat je in Quito zeer veel mogelijkheden hebt om Spaanse les te volgen, en dat het Spaans dat ze in Equador spreken redelijk eenvoudig is om te leren (rustig tempo). Hoe zijn jullie ervaringen eigenlijk met het wonen bij een gastgezig? Is dit aan te raden als je nog geen woord (natuurlijk wel Spaans voor Dummies kennende) Spaans spreekt, of is het misschien verstandiger de eerste week in een hostel door te brengen en als je dan eenmaal een beetje Spaans spreekt naar een gastgezin te verkassen?

Vervolgens wil ik afreizen richting Peru en dan na een maand oid naar Bolivia te vertekken. Daarnaast wil ik of in Peru of in Bolivia nog een maand vrijwilligers werk verrichten. Ten slotte reis ik vanuit Bolivia richting Buenos Aires om daar het vliegtuig terug te pakken richting Nederland.

Mijn totale reis zal zo`n zes maanden duren. Omdat ik nog het grootste deel van mijn budget bij elkaar moet sprokkelen zou ik graag willen weten wat jullie een redelijk budget vinden voor zo`n reis. Hoor hier namelijk veel verschillende verhalen over, uiteenlopende van een paar honderd euro per maand voor levensonderhoud tot meer dan duizend euro. Ben niet veel eisend qua luxe, zal enkel in dorms slapen en buiten een vlucht richting jungle zal ik alles met de (nacht)bus bereizen. Ben wel van plan om veel te ondernemen op het gebied van outdoorsports en cultuur, dus hier zou ik wel redelijk wat geld aan uitgegeven en wil hier iig niet op bezuinigen.

Heb op dit moment zo`n 3.500 euro gespaard en zal na mijn afstuderen (juni dit jaar, hoop ik) direct aan de slag gaan bij een bedrijfje waar ik nu ook al af en toe wat werk voor verricht. Vanaf juni verwacht/hoop ik dan zo`n 900 a 1000 euro per maand te kunnen sparen. In totaal heb ik dan zo`n 9.000 euro. Hier moet ik dan allles van doen en kopen zoals backback, wandelschoenen, vliegticket etc. Daarnaast heb ik wel 9.000 euro ter beschikking, maar alles wat ik overhoud is mooi meegenomen omdat ik bij thuiskomst in NL weer direct iets wil huren. Dit omdat ik het denk ik niet trek om langer dan een maand weer bij m`n ouders in een klein Brabants dorp te wonen.
Dus, wat hebben jullie uitgegeven voor zo`n (vergelijkbare reis) of wat verwachten jullie dat ik kwijt zal zijn met 6 maanden reizen door Z.A.

Daarnaast heb ik nog een laatste vraag: Omdat ik niet zeker weet waar ik zal eindigen, denk Buenos Aires, maar zou wellicht ook vanuit Bolivia weer naar Nederland kunnen vertrekken, weet ik niet precies wat voor ticket ik zou moeten boeken. Heb gelezen dat je Equador officieel niet in wordt gelaten als je met een enkele reis aankomt. Dus zou wel een retour moeten boeken, maar niet wetende van waar en wanneer ik terug reis lijkt me dit erg lastig.

Ow p.s. sorry als het verhaal hier en daar wat warrig is, kom net terug van het uitgaan en had de intense drang om even met mijn reis bezig te zijn. Heb dus nu, zo`n jaar voor vertrek al last van reiskriebels
When you give food to the poor, they call you a saint. When you ask why the poor have no food, they call you a communist.
Archbishop Helder Camara
pi_56173957
Tof dat er zoveel mensen zijn met dezelfde plannen. Ik zal hier dan ook zeker proberen wat bij te houden en mijn ervaringen te delen. Ik zit op dit moment in Madrid en heb nu 2 weken spaans cursus erop zitten. Ik kan me nu een beetje uitdrukken in "steenkolen spaans" en als ik wat lees of hoor, kan ik er meestal wel een essentie uit trekken. Ik denk dan ook dat ik het meeste spaans ga leren van het spreken onderweg. Dat is denk ik toch de beste manier om je vocabulair uit te breiden.

Waar ik me nu een beetje mee bezig aan het houden ben is de bus of vliegreis van Rio naar Iguazu. Misshcien dat iemand daar ervaring mee heeft? scheelt het veel aan geld (vliegen of bussen) en welke maatschappij is een aanrader?
  zondag 20 januari 2008 @ 13:47:42 #90
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_56176315
Zixam: ik heb in 5 maanden tijd denk ik ongeveer 6.000/7.000 euro uitgegeven. Ik heb het niet bijgehouden, dus het is echt ongeveer. Daar zit dan echt alles bij. Het duurste was in mijn geval de spaanse lessen (100 uur les) en 3 maanden gastgezin (ongeveer 200 euro per maand inclusief 3 maaltijden per dag). Daarnaast waren enkele excursies redelijk prijzig (een aantal van ongeveer 50/60 euro). Ik heb tijdens het rondreizen één binnenlandse vlucht genomen (van Ushuaia naar Buenos Aires) en die kostte ongeveer 120 euro geloof ik. Daarna komen de busreizen die opgeteld best wel wat kosten, maar toch relatief goedkoop zijn.

Ik heb over het algemeen best zuinig gereisd, veel in dorms geslapen etc., maar ook wel eens een hotelletje, meestal de goedkoopste busreis, maar soms ook wat luxer, en eigenlijk altijd buiten de deur gegeten. Ik weet dus zeker dat je met 9.000 euro zeker toe moet komen...

Over verblijven bij een gastgezin? Juist als je toch niet echt spaans spreekt zou ik vanaf de eerste dag naar een gastgezin gaan! Dat is echt de snelste manier om het te leren en bovendien zijn ze er aan gewend dat communiceren in het begin niet altijd makkelijk gaat. Ik heb volgens mij in mijn eerste week het meeste geleerd en dat kwam vooral door mijn gastgezin. Zeker doen dus, vanaf de eerste dag!

En over je terugreis: terug vanuit Bolivia is niet handig. Volgens mij zijn er weinig tot geen vluchten naar Europa direct vanuit La Paz. Buenos Aires moet wel goed te doen zijn en als je in Equador begint lijkt me dat ook een mooi en logisch eindpunt.
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
pi_56182030
Bedankt voor je antwoord Foeske!

Met m`n budget zit het dus wel snor, dat is mooi om te horen Budget was ook wel redelijk gebaseerd op zes maanden lang na m`n afstuderen op een houtje te bijten, dus dat is dan misschien iets minder noodzakelijk.

Denk dat ik dan toch maar direct bij een gastgezin in zal trekken zodra ik in Quito arriveer, om zo direct intensief met Spaansspreken bezig te zijn. Zal natuurlijk per persoon verschillen, maar hoe was jou Spaans nadat je 100 uur les gehad had. Kon je daarna redelijk uit de voeten met het Spaans? Zelf zal ik 80 uur les volgen in 4 weken. Hoop dat ik dan het Spaans redelijk onder de knie heb, wat wel een voorwaarde is om vrijwiligerswerk te kunnen doen. Zal waarschijnlijk in maand 3 van m`n reis beginnen met vrijwilligerswerk dus heb dan 1 maand les en bij een gastgezin gewoond en twee maanden rondgetrokken en m`n Spaans in de praktijk kunnen oefenen

Ook ben ik nu iets vastberadener geworden om door te reizen richting Buenos Aires, omdat dit zoals je schreef beter te bereiken is vanuit Nederland. Wat het ook weer makkelijker maakt voor vrienden hier om me op te komen zoeken

@Blaatmaster: Heb net even je blog bekeken en zal dit zeker gaan volgen om ook wat inspiratie op te doen voor mijn reis. Dus bij deze wens ik je heel veel plezier tijdens je reis!
When you give food to the poor, they call you a saint. When you ask why the poor have no food, they call you a communist.
Archbishop Helder Camara
pi_56214227
Ik ben inmiddels aan mn reis begonnen en zit al een week in Buenos Aires. Het is echt super hier! Vanaf volgende week ga ik echt beginnen met reizen (naar het zuiden), maar zal waarschijnlijk nog wel even terug komen in BsAs.
Heb deze week nu 2 uur per dag prive les Spaans, is niet echt veel maar ik wilde toch iets van een basis hebben. Gelukkig gaat het wel snel want ik spreek al wat Italiaans en dat lijkt zo veel op elkaar. Misschien dat ik meer lessen neem in maart, als ik terug ben in BsAs.
Over budget kan ik nog niet echt veel zeggen, heb niet echt zuinig geleefd hier en kan er na een week ook niet echt iets nuttigs over zeggen. iig veel plezier met het voorbereiden!
pi_56231343
Ik snap één ding niet. Ben nu een aantal dagen in BsAs en iedereen loopt te klagen over het weer, terwijl het naar mijn idee toch zeker 25 graden is! Verder vind ik het vooral heel erg kicken hier, hoop alleen dat die Spaanse les nog wat soepeler verloopt de komende dagen.. :S

Iemand goeie tips voor de dinsdagavond??
  dinsdag 22 januari 2008 @ 20:37:30 #94
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_56233664
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 19:09 schreef Mutt het volgende:
Ik snap één ding niet. Ben nu een aantal dagen in BsAs en iedereen loopt te klagen over het weer, terwijl het naar mijn idee toch zeker 25 graden is! Verder vind ik het vooral heel erg kicken hier, hoop alleen dat die Spaanse les nog wat soepeler verloopt de komende dagen.. :S

Iemand goeie tips voor de dinsdagavond??
maar 25 graden is erg koud voor de tijd van het jaar
hier zou het bv. minstens 10 graden warmer moeten zijn
zonnig Brasil
pi_56235296
hmmm... 25 graden zou ik niet zo erg vinden dan zweet ik teminste niet alles uit mijn lijf hou het nog maar even 3 weken zo, dan ben ik naar het zuiden en mag het daar wel wat warmer zijn
  woensdag 23 januari 2008 @ 10:42:57 #96
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_56244694
Bovendien is zeiken over het weer universeel.
Welke temperatuur het ook is, waar je ook bent, men klaagt altijd dat het te warm is, of te koud, of te vochtig, of te droog, of te winderig, of te benauwd...
pi_56336737
Ha, een vriend van me begint ook over anderhalve week aan zijn trip door zuid amerika! Hij begint in Brazilie en gaat volgens mij door bolivia, peru, colombia, venezuela en dan misschien nog suriname! Hij gaat 5 maanden weg en heeft 6.000 te besteden ofzo, daar is wel het ticket etc. al van betaald, overnachtingen in hostels of bij mensen thuis, en zo af en toe een hotelletje...

Overigens best of luck voor de gasten die gaan/durven! Ik zou best willen backpacken, maar landen zoals colombia ben ik dan weer wat huiverig voor.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 15:34:15 #98
203039 pirlo444
adelante chicos!!!!!!!!!!!!!!!
pi_56387530
vermijd brazillie met carneval met arische hoofd
  dinsdag 29 januari 2008 @ 15:38:19 #99
203039 pirlo444
adelante chicos!!!!!!!!!!!!!!!
pi_56387606
quote:
Op donderdag 27 september 2007 23:38 schreef MarkaD het volgende:
Ja, vooral met al die vluchten lijkt 9000 euro me niet zo veel. Of heb je die er al af gehaald?
Ik heb Hik er een tijdje terug over gesproken en die vond 7000/8000 euro niet zo royaal, maar nu sprak ik een ander meisje die gemiddeld 500 euro per maand uit gaf. Behoorlijk verschil!

Ik vertrek 13 januari, en dan is het zomer in Argentinie. Dat is ongeveer het enige waar ik rekening mee heb gehouden, de rest merk ik daar wel
dat meisje pijpt zich een weg door zuid amerika lijkt me duidelijk
  dinsdag 29 januari 2008 @ 15:57:05 #100
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_56388073
500 euro per maand is 16 euro per dag...
Tja, het kan: als je ticket al betaald is, je verzekeringen, prikken, en eventuele kosten thuis eraf zijn.
Als je alleen in dorms verblijft, alleen set-menu's eet (of niet), niet naar Chili en Brazilië gaat, niet uitgaat, geen tours, musea of andere bezienswaardigheden doet en alleen maar hele kleine stukjes met de bus doet (of lift).
Natuurlijk, overdreven... Maar op die manier zou voor mij de lol er snel af zijn.

Ik heb de prijzen allemaal niet zo in mijn hoofd meer, maar weet wel dat je óók met set-menu's zo een euro of 6 per dag aan eten kwijt bent, ook een euro of 6 aan een dorm (en in grote steden waarschijnlijk vaak meer). Dan zou je nog 4 euro per dag over hebben om uit te gaan, een snackje te kopen, AL je bustickets van te kopen, water, toegangsprijzen, lokaal transport (taxi)... Ik geef het je te doen. Mijn ervaring is dat mensen die op die manier reizen er over het algemeen niet léuker van worden (want over iedere cent moeten zeiken, tegen medereizigers en de lokale bevolking... héérlijk )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')