abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53050202
OP deel 1

Kabinet gaat rijken hard aanpakken #3
quote:
En zo hoort het ook. Het kapitalisme is totaal aan het doorslaan de laatste jaren. Het verschilt tussen arm en rijk is al jaren fors aan het groeien tot onacceptabele proporties (Pronk heeft daarmee echt een punt).

De welvaart groeit bovendien veel te hard aan de bovenkant. De belangrijkste metafoor is wel de als maar groeiende populatie suv's (lees ordinaire tanks) op de weg. Als het al niet decadent is, dan stoor ik me aan hun houding zo van als ik maar veilig rij ; de rest interesseert mij geen bal. Het zijn zinloze uitspattingen in een totaal doorgeslagen kil kapitalistisch systeem, waar zwakkeren het nakijken hebben.

Ik ben het zeer met dit kabinet eens dat bezitters van huizen boven de miljoen euro flink meer belasting te laten betalen. Voorkomen terecht dat grootverdieners flink worden gekort op de kinderbijslag. Ik vind het sowieso belachelijk dat mensen met inkomens fors boven modaal überhaupt kinderbijslag krijgen. Wat mij betreft wordt de kinderbijslag helemaal afgeschaft voor (twee)verdieners boven een bepaald inkomen.

En zo kunnen er nog meer maatregelen volgens die de inkomens weer wat doen nivelleren, zodat verschillen tussen arm en rijk weer in normale proporties worden gebracht.

Nu nog hopen dat er maatregelen volgen voor gegraai aan de top in het bedrijfsleven. Thans wordt gekeken naar topinkomens in de semi-publieke sector.

Daarnaast is het verstandig om de koopkracht in tijden van economische bloei te temperen. Dat voorkomt oververhitting van de economie. In tijden van recessie moet je de koopkracht juist laten groeien om zo sneller uit het dal te komen. Iets wat het vorige kabinet precies verkeerd deed.

Dit kabinet is goed op weg als het gaat om eerlijker delen en meer samenhang willen brengen in deze samenleving. Hulde!
pi_53050275
"Verdeling van kapitaal onder de bevolking" hè?

Het klinkt wel erg communistisch. En we weten allemaal dat communisme niet werkt.

Het is gewoon de kift van allerlei paupers die de mensen die er hard voor hebben gewerkt het licht in de ogen niet gunnen.

Wil je geld? WERK ER DAN VOOR en houd niet je handje op bij de regering.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_53050309
quote:
Op zondag 9 september 2007 15:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

1 Hoe groter het verschil, hoe meer de economie groeit -------->2 en hoe beter de mensen aan de onderkant het krijgen.
Toon dat maar aan.
  zondag 9 september 2007 @ 15:27:32 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_53050368
quote:
Op zondag 9 september 2007 15:23 schreef Daffodil31LE het volgende:
"Verdeling van kapitaal onder de bevolking" hè?

Het klinkt wel erg communistisch. En we weten allemaal dat communisme niet werkt.

Het is gewoon de kift van allerlei paupers die de mensen die er hard voor hebben gewerkt het licht in de ogen niet gunnen.

Wil je geld? WERK ER DAN VOOR en houd niet je handje op bij de regering.
Tja
Ik heb TS en zijn medestanders ook nog niets horen zeggen over het feit dat de economie in NL en UK dankzij de denivilering de afgelopen 25 jaar meer groeide dan die in Fr en D waar de herverdeling en de lasten alleen maar stegen.
Fr en D hebben enorme structurele werkeloosheid en in NL en UK is die voorbij. De armoede aan de onderkant wordt vooral veroorzaakt doordat men langdurig werkeloos is, en als men een laagbetaalde baan heeft neemt de overheid in die landen je dan ook nog eens een flink deel weg.
Dit hebben ze echter schijnbaar liever dan dat er een paar mensen zijn die veel verdienen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 9 september 2007 @ 15:28:37 #5
45206 Pietverdriet
pi_53050385
quote:
Op zondag 9 september 2007 15:24 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Toon dat maar aan.
Heb ik al een paar keer uitgelegt, vergelijk UK en NL de afgelopen 25, 30 jaar met D en Fr.
Dit is precies de inhoudelijke kritiek waar jij niet op wenst in te gaan.
pi_53050440
Zal ik dan Zweden erbij halen? En de stagnatie van Duitsland heeft meer oorzaken. Belangrijker is de problemen van Oost Duitsland dan die dingen die jij op noemt.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 9 september 2007 @ 15:34:07 #7
45206 Pietverdriet
pi_53050497
quote:
Op zondag 9 september 2007 15:30 schreef Klopkoek het volgende:
Zal ik dan Zweden erbij halen?
Het land wat ondanks zijn enorme lastendruk nog een staatsschuld wist op te bouwen en waar men nu het roer om heeft gegooit?
Het land wat geen schade heeft opgelopen maar vooral veel verdient heeft aan de eerste en tweede wereldoorlog?
Het land wat voornamelijk verdient aan de export van natuurlijke resourcen zoals ijzererts en hout en een enorme hoeveelheid hydroenergie heeft?
En maar 9.000.000 inwoners heeft?
Goed te vergelijken met industrie naties als D, NL, Fr en UK idd
quote:
En de stagnatie van Duitsland heeft meer oorzaken. Belangrijker is de problemen van Oost Duitsland dan die dingen die jij op noemt.
Toon dat maar aan.
En is de als je al wilt volhouden dat oostduitsland de oorzaak is, is dat niet het beste bewijs ervoor dat het 15 jaar herverdelen van welvaard precies dat is wat er fout gaat?

[ Bericht 15% gewijzigd door Pietverdriet op 09-09-2007 15:42:36 ]
pi_53050645
quote:
Zal ik dan Zweden erbij halen?
Jantelagen Het is echt een vreselijk land en het heeft ook behoorlijke problemen.
  zondag 9 september 2007 @ 15:47:37 #9
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_53050723
quote:
Op zondag 9 september 2007 15:20 schreef EchtGaaf het volgende:
OP deel 1

Kabinet gaat rijken hard aanpakken #3
[..]

je kan ook als TT nemen: hoe Balk ieder initiatief tot succesvol ondernemen en positieverbetering de kop indrukt en over tien jaar zich afvraagt waarom we een negatieve economische groei kennen...
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_53050751
quote:
Op zondag 9 september 2007 15:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Zielige reactie. Maar van conservatieven (is anti-revolutionair misschien een beter woord gezien je minachting voor de democratie?) verwacht ik eigenlijk niet anders.
Ik heb niet een minachting voor democratie en ik ben niet conservatief. Je kent me niet en je conclusies spreken daardoor boekdelen.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
  zondag 9 september 2007 @ 15:50:11 #11
45206 Pietverdriet
pi_53050784
Grappig vind ik ook deze zinsnede van TS:
" Daarnaast is het verstandig om de koopkracht in tijden van economische bloei te temperen. Dat voorkomt oververhitting van de economie. "
Het zijn vooral de mensen met de laagste inkomens die niet minder in koopkracht groeien, maar er zelfs op achteruit gaan.
pi_53050887
Mensen die nu nog de volste vertrouwen hebben in Keynesiaanse politiek moeten sowieso weer terug naar de schoolbanken.
  zondag 9 september 2007 @ 15:55:26 #13
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_53050913
quote:
Op zondag 9 september 2007 15:14 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Nou voor de allerlaatste keer: dit is flagrante onzin. Het is simpelweg NIET WAAR. De economie is NIET zero-sum. Als jij op straat gaat leven word ik niet rijker maar armer omdat er één mens minder produktieve arbeid verricht, en dat is nog afgezien van een eventuele uitkering die ik je zal moeten verstrekken.
Er is dus geen enkel bezwaar om mensen overal ter wereld hetzelfde salaris te geven voor hetzelfde werk. Zolang dat niet gebeurd kan je niet bewijzen dat de economie niet zero-sum is. De opkomst van China en India is ook helemaal geen bedreiging want als die mensen rijker worden profiteren we er allemaal van. Daarom kunnen onze lonen ook makkelijk een stuk omhoog want daar profiteren de Chinezen weer van en daar profiteren wij weer van. Loonmatiging is juist slecht voor de economie!

Als je denkt lage-lonen landen nodig te hebben heb je dus armoede nodig.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_53050953
quote:
Op zondag 9 september 2007 15:54 schreef WeirdMicky het volgende:
Mensen die nu nog de volste vertrouwen hebben in Keynesiaanse politiek moeten sowieso weer terug naar de schoolbanken.
Dat is wat ze leren in de schoolbanken
  zondag 9 september 2007 @ 15:59:21 #15
pi_53051008
quote:
Op zondag 9 september 2007 15:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het land wat ondanks zijn enorme lastendruk nog een staatsschuld wist op te bouwen en waar men nu het roer om heeft gegooit?
Het land wat geen schade heeft opgelopen maar vooral veel verdient heeft aan de eerste en tweede wereldoorlog?
Het land wat voornamelijk verdient aan de export van natuurlijke resourcen zoals ijzererts en hout en een enorme hoeveelheid hydroenergie heeft?
En maar 9.000.000 inwoners heeft?
Goed te vergelijken met industrie naties als D, NL, Fr en UK idd
[..]

Toon dat maar aan.
En is de als je al wilt volhouden dat oostduitsland de oorzaak is, is dat niet het beste bewijs ervoor dat het 15 jaar herverdelen van welvaard precies dat is wat er fout gaat?
Beetje jammer. Eerst wil je dat we landen gaan vergelijken en vervolgens zeg je dat landen anders zijn en dat we ze niet kunnen vergelijken.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zondag 9 september 2007 @ 16:01:10 #16
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_53051044
quote:
Op zondag 9 september 2007 15:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Grappig vind ik ook deze zinsnede van TS:
" Daarnaast is het verstandig om de koopkracht in tijden van economische bloei te temperen. Dat voorkomt oververhitting van de economie. "
Keynes is 25 jaar terug al afgeschaft omdat het niet werkte, laat staan in een open economie als die van ons..
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_53051077
quote:
Op zondag 9 september 2007 15:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Er is dus geen enkel bezwaar om mensen overal ter wereld hetzelfde salaris te geven voor hetzelfde werk.
Los natuurlijk van de enorme klap die je de wereldeconomie toe gaat dienen.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  zondag 9 september 2007 @ 16:05:52 #18
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_53051128
quote:

[..]

Er is dus geen enkel bezwaar om mensen overal ter wereld hetzelfde salaris te geven voor hetzelfde werk. Zolang dat niet gebeurd kan je niet bewijzen dat de economie niet zero-sum is. De opkomst van China en India is ook helemaal geen bedreiging want als die mensen rijker worden profiteren we er allemaal van. Daarom kunnen onze lonen ook makkelijk een stuk omhoog want daar profiteren de Chinezen weer van en daar profiteren wij weer van. Loonmatiging is juist slecht voor de economie!

Als je denkt lage-lonen landen nodig te hebben heb je dus armoede nodig.
Het roepen van 'de economie is niet zero-sum!' is voor Bill Clinton en cs de aanleiding geweest om de ontwikkelingshulp maar te verlagen...
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_53051158
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:05 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het roepen van 'de economie is niet zero-sum!' is voor Bill Clinton en cs de aanleiding geweest om de ontwikkelingshulp maar te verlagen...
Is Afrika is zeker armer dan 50 of 500 jaar geleden
  zondag 9 september 2007 @ 16:09:19 #20
pi_53051206
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:02 schreef FJD het volgende:

[..]

Los natuurlijk van de enorme klap die je de wereldeconomie toe gaat dienen.
Dus je hebt armoede nodig?
pi_53051207
quote:
Op zondag 9 september 2007 12:39 schreef rebel6 het volgende:

Zeg je ook tegen mensen die protesteren tegen zinloos geweld dat ze hun halve inkomen moeten overmaken aan Slachtofferhulp Nederland of anders hun bek moeten houden?
Nee, maar als ze ten tijde van het geweld toe stonden te kijken dan noem ik ze wel hypocriet. Maar je zal het verschil wel niet kunnen begrijpen...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_53051234
quote:
Op zondag 9 september 2007 15:57 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Dat is wat ze leren in de schoolbanken
Op de havo leerde ik juist dat Keynes had gefaald. Een rijtje met nadelen van zijn politiek kan ik me nog voor de geest halen. De overheid is een starre organisatie en kan niet flexibel inspelen op economische veranderingen bijvoorbeeld.
pi_53051237
quote:
Op zondag 9 september 2007 12:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Ik ben alleen al succesvol omdat ik in Nederland geboren ben.
Welvaart die je in de schoot wordt geworpen heeft geen donder met succesvol te maken.
  zondag 9 september 2007 @ 16:12:57 #24
pi_53051295
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:06 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Is Afrika is zeker armer dan 50 of 500 jaar geleden
En de prijzen stijgen natuurlijk ook niet.
  zondag 9 september 2007 @ 16:13:56 #25
pi_53051314
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:10 schreef DS4 het volgende:

[..]

Welvaart die je in de schoot wordt geworpen heeft geen donder met succesvol te maken.
Wel met welvaart.
pi_53051325
quote:
Op zondag 9 september 2007 12:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Ben je nu plotseling voor ontwikkelingssamenwerking?

Ik dacht toch echt dat je van mening was dat arme mensen profiteerden van het kapitalisme en dat die mensen gratis geld geven alleen maar contra-productief was.
Dat is hier van mijn kant dus niet ter sprake gekomen, dus je hebt kennelijk wat moeite met lezen, of je verzint maar wat.

Wel ben ik van mening dat geld strooien niet echt helpt. Het opheffen van handelsbarrières en mensen in de derde wereld een kans geven om ook te handelen, dat is waar de winst te halen valt. Welzijn is juist daar mee gediend, want als je zelf iets op bouwt waardeer je het veel meer dan als het een gift was. Beter voor je eigenwaarde, dus socialer.

Ik ben echter niet per definitie tegen financiële hulp. Het zou alleen hoogstens ter overbrugging moeten van een periode en niet structureel moeten zijn.
pi_53051377
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dus je hebt armoede nodig?
Je zou het kunnen zien als een extra boost. Bij gelijke lonen over de hele wereld zouden prijzen veel hoger zijn en het consumptie dan weer lager.

Zoals ik vorige keer al uitvoerig heb onderbouwd heeft internationale handel positieve effecten op de economische groei van een land. Die landen worden er zelf ook rijker van. Na een tijdje zullen de arbeidsintensieve bedrijven idd weer wegtrekken uit lage lonen landen want die worden immers te duur. De mensen van een dergelijk land klimmen dan zelf ook naar meer kennis intensievere ondernemingen en ondergaan daardoor wederom een bepaalde niveau van economische groei.
pi_53051444
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

En de prijzen stijgen natuurlijk ook niet.
De lonen ook. Meestal nog harder ook
pi_53051522
quote:
Op zondag 9 september 2007 13:11 schreef rebel6 het volgende:

Oordelen terwijl je ons niet kent, iets waar je mij nota bene van beschuldigt. En dan nog niet eens doorhebben dat je jezelf daarmee te kijk zet...
Met alle respect, maar uit jouw bijdragen, en dan met name de onzin over diverse zaken, valt duidelijk te halen dat jij niet weet hoe succes smaakt.
quote:
Ik wijs er slechts op dat je de ene keer een stuk genuanceerder bent dan de andere keer.
Nu jij nog.
quote:
Dat is moeilijk te beoordelen als je elkaar niet kent, waarom speculeer je daar dan over?
Joh, als je hetzelfde had gepresteerd had je niet zo veel tegen "rijken" zitten schoppen. Want dan was je er zelf een. Doorgaans hoor je iemand met veel geld niet roepen dat iedereen met veel geld [vul belediging in] is.

Of je moet aan zelfwalging lijden, maar ik vind die kans te klein om er rekening mee te houden...
quote:
Ik had het ook niet over het verhogen van de uitkeringen, maar over het verhogen van de kansen om rijk te worden. Lijkt me wel even een verschil.
Ach, die kansen zijn er voldoende. In NL kan iedereen de opleiding volgen die hij/zij wil. En ik zelf, ondanks dat ik uit een aardig nest kom, heb nooit een kruiwagen nodig gehad.
quote:
Jij beweert toch dat de kosten zo hoog zijn, moet ik dan gaan bewijzen dat het ook goedkoop kan?
Huh? Waar heb ik dat beweerd?
quote:
Om minima te helpen bedoel je? Niks, moet dat soms om mee te mogen praten?
Nou, als je loopt te fiepen over anderen, dan moet je eerst zorgen dat je zelf wel schoon bent. Anders is het "ketel, jij bent zwart!".
quote:
Je begrijpt m'n punt niet. Het gaat om ongelijke kansen, of iemand met betere kansen daar goed of slecht gebruik van maakt is niet relevant verder.
De kansen in NL zijn redelijk verdeeld. Capaciteiten niet zo, maar goed, dat is de natuur. Ik ken heel veel succesvollen die een slechte startpositie hadden, maar juist daaruit vanaf jongs af aan leerde te knokken. Zo komen we op een wijsheid van Johan: "ieder nadeel heb z'n voordeel".
quote:
Moet ik je het verschil gaan uitleggen tussen naar een groep wijzen en iemand in een discussie ergens op wijzen?
  zondag 9 september 2007 @ 16:23:55 #30
pi_53051525
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:16 schreef FJD het volgende:

[..]

Je zou het kunnen zien als een extra boost. Bij gelijke lonen over de hele wereld zouden prijzen veel hoger zijn en het consumptie dan weer lager.

Zoals ik vorige keer al uitvoerig heb onderbouwd heeft internationale handel positieve effecten op de economische groei van een land. Die landen worden er zelf ook rijker van. Na een tijdje zullen de arbeidsintensieve bedrijven idd weer wegtrekken uit lage lonen landen want die worden immers te duur. De mensen van een dergelijk land klimmen dan zelf ook naar meer kennis intensievere ondernemingen en ondergaan daardoor wederom een bepaalde niveau van economische groei.
Dus het kapitalistische systeem drijft op inkomens/welvaarts verschillen. Hoe groter de verschillen hoe harder de economie draait.

Eindelijk, we zijn al halverwege.

Nou moet iemand mij nog uitleggen dat de armsten hier ook van profiteren, want volgens mij gaan de prijzen gewoon omhoog als iedereen rijker word en blijven de armsten ook met inkomensstijging gewoon arm.
  zondag 9 september 2007 @ 16:25:57 #31
pi_53051568
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:19 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

De lonen ook. Meestal nog harder ook
Dat hoop je. Anders stort nu je wereldbeeld in.
pi_53051574
quote:
Op zondag 9 september 2007 15:20 schreef Pietverdriet het volgende:

Schrikbarend, niet, hoe weinig sommige mensen van economie begrijpen
Dat vind ik nog niet zo schrikbarend. Ik vind het pas schrikbarend als iemand zijn onbegrip gaat uitleggen in "ik weet het beter dan de deskundigen". Alsof een kleuter Einstein wel eens zou gaan vertellen hoe het nu echt zit met natuurkundige processen.
pi_53051619
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat hoop je. Anders stort nu je wereldbeeld in.
Je kunt toch niet ontkennen dat Nederland veel rijker is dan 50 jaar geleden. Zeker de armen zijn er flink op voorruit gegaan.
pi_53051640
quote:
Zolang dat niet gebeurd kan je niet bewijzen dat de economie niet zero-sum is.
Dat is al lang bewezen, ik heb het je met een eenvoudig voorbeeld ook duidelijk proberen te maken, maar jij wil pertinent dat het niet waar is en blijf je het roepen.
pi_53051686
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dus het kapitalistische systeem drijft op inkomens/welvaarts verschillen. Hoe groter de verschillen hoe harder de economie draait.
Zo kort door de bocht is zelfs Verstappen nog niet gegaan in z'n carriere

Ik zeg slechts dat het het consumptie niveau van de rijkere op een hoger niveau kan brengen omdat producten uit lage lonen landen goedkoper zijn. Een dergelijke stelling is onmogelijk te bewijzen omdat je niet kunt stellen dat de hele wereldeconomie precies hetzelfde zal blijven als opeens iedereen over de hele wereld een gelijk bedrag krijgt voor gelijk werk. Kortom, je kunt roepen wat je wilt maar op dit punt kun je geen feitelijke beweringen doen maar slechts gissingen.

Dat je dan vervolgens mij woorden zo verdraaid dat ze in jouw straatje passen is jammer.
quote:
Nou moet iemand mij nog uitleggen dat de armsten hier ook van profiteren, want volgens mij gaan de prijzen gewoon omhoog als iedereen rijker word en blijven de armsten ook met inkomensstijging gewoon arm.
Je legt bronnen graag naast je neer als ze je niet bevallen he? Ik heb ergens in het vorige topic een hele lijst aan quotes geplaatst over de positieve effecten van internationale handel op de economische groei in lage lonen landen.

Vervolgens heb ik van verschillende lage lonen landen aangegeven dat de inflatie ver beneden de economisch groei lag waardoor er maar weinig over blijft van dat argument van je. Als je dan ook nog meeneemt dat inflatie veroorzaakt wordt door de overheid en daar dus lastig de markt de schuld van kunt geven dan is het duidelijk dat je je redenatie opnieuw kunt gaan bouwen.
pi_53051695
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wel met welvaart.
Welvaart heeft te maken met welvaart. GE-NI-AAL!
pi_53051736
Als het de spuitgaten gaat uitlopen, vertrek ik. Nederland, het land waar niet werken wordt beloond!
  zondag 9 september 2007 @ 16:38:16 #38
45206 Pietverdriet
pi_53051835
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:26 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat vind ik nog niet zo schrikbarend. Ik vind het pas schrikbarend als iemand zijn onbegrip gaat uitleggen in "ik weet het beter dan de deskundigen". Alsof een kleuter Einstein wel eens zou gaan vertellen hoe het nu echt zit met natuurkundige processen.
Ik zei in een van de vorige topics in deze reeks al dat ik betere argumenten heb gezien voor Chemtrails als dat ik Papierversnipperaar en Echt Gaaf heb zien geven.
pi_53051847
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:33 schreef KonnieKipke het volgende:
Als het de spuitgaten gaat uitlopen, vertrek ik. Nederland, het land waar niet werken wordt beloond!
Net zoals al die andere Fokkers zeker 99% bukt gewoon hoor
  zondag 9 september 2007 @ 16:39:49 #40
45206 Pietverdriet
pi_53051876
quote:
Op zondag 9 september 2007 15:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Beetje jammer. Eerst wil je dat we landen gaan vergelijken en vervolgens zeg je dat landen anders zijn en dat we ze niet kunnen vergelijken.
Je kunt ze prima vergelijken, als je maar naar de oorzaken kijkt.
Als ik jou redenatie zou volgen zouden we allemaal met op onze reet zitten schatrijk kunnen worden omdat Koeweit of Saudi dat ook zo doen..
pi_53051925
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:09 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, maar als ze ten tijde van het geweld toe stonden te kijken dan noem ik ze wel hypocriet. Maar je zal het verschil wel niet kunnen begrijpen...
M.a.w. zolang je geen zinloos geweld van nabij meemaakt mag kritiek op de maatschappij zonder dat ik m'n halve inkomen aan Slachtofferhulp hoef te schenken. Fijn om te horen.

Mag jij me uitleggen waarom Papierversnipperaar (en ook EchtGaaf en ik) geen kritiek mogen hebben over de scheve verdeling van de welvaart tenzij we ons halve inkomen overmaken aan de minima.

Succes met het verschil uitleggen!
pi_53051965
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:41 schreef rebel6 het volgende:

[..]

M.a.w. zolang je geen zinloos geweld van nabij meemaakt mag kritiek op de maatschappij zonder dat ik m'n halve inkomen aan Slachtofferhulp hoef te schenken. Fijn om te horen.

Mag jij me uitleggen waarom Papierversnipperaar (en ook EchtGaaf en ik) geen kritiek mogen hebben over de scheve verdeling van de welvaart tenzij we ons halve inkomen overmaken aan de minima.

Succes met het verschil uitleggen!
De kern van het probleem is dat jullie 'sociaal' willen doen met andermans geld.
pi_53051984
Onzin weer natuurlijk, je eigen situatie is je eigen verantwoordelijkheid. Belachelijk wanneer een overheid succesvolle mensen verplicht om achterlijke en zwakke mensen mee te dragen. Solidariteit is prima, maar alleen wanneer dat vrijwillig gebeurt..
pi_53052058
Ik kan u allen één ding verzekeren. Als dit kabinet op deze manier doorgaat, dan zullen de mensen die hard werken, en hard willen werken, ook wel doorkrijgen dat zij blijkbaar niet hard moeten werken. Zij zullen dan ook lekker denken, nee joh wij sturen onze kinderen niet naar school, wij sturen ze lekkere elke dag de kroeg in en dan laten we hen later wel lekker aan een uitkering.

Hard werken wordt niet beloond in Nederland, maar wordt gestraft. Straffen van hard werken is de omgekeerde wereld, en dan ook bijzonder fout. Maar dat linkse *pieeep* merkt het wel als nog meer hardwerkende het land uitgaan, lekker naar belgie of waar dan ook en alleen 't niet werkende overblijft. Benieuwd wat links dan gaat doen, helaas is het dan al te laat.... maar men komt er nog wel eens achter...

En om even een bekende politica aan te halen (benieuwd of iemand weet over wie ik 't heb), in vertaling:
Zodra men het heeft over het gat tussen arm en rijk heeft men 't gat liever helemaal onderaan -- dus beiden heel arm -- in plaats van ietsje groter en hoger. Men wil de armen niet een beter leven gunnen, zolang de rijken maar minder rijk worden..

Wie houden de economie draaiende als de anderen de hand op de knip houden, wie zorgen voor werkgelegenheid....
  zondag 9 september 2007 @ 16:47:56 #45
pi_53052089
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:28 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Je kunt toch niet ontkennen dat Nederland veel rijker is dan 50 jaar geleden. Zeker de armen zijn er flink op voorruit gegaan.
Makkelijk als je in een arm land je spijkerbroeken laat maken.

Als we geen armoede nodig hebben is het prima te doen om in Twente betaalbare spijkerbroeken te maken. Dan is het ook geen probleem om een chinees gewoon 12 euro per uur te betalen voor zijn slavenarbeid.
  zondag 9 september 2007 @ 16:48:37 #46
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_53052102
Wat een geleuter, al 4 topics lang een herhaling van zetten en hetzelfde oeverloze gezwam.

Zou dus een prima topic voor fuifduif geweest zijn.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_53052105
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:43 schreef Evil_Jur het volgende:
Onzin weer natuurlijk, je eigen situatie is je eigen verantwoordelijkheid. Belachelijk wanneer een overheid succesvolle mensen verplicht om achterlijke en zwakke mensen mee te dragen. Solidariteit is prima, maar alleen wanneer dat vrijwillig gebeurt..
Of in beperkte mate, verder ben ik 't helemaal met je eens. Ik durf te beweren dat (bijna) iedere hoogverdiener best een deel wil afstaan, zoals dat nu ook gebeurt, aan mensen die niet KUNNEN werken doordat ze ziek zijn of wat dan ook, maar zeg nu eens eerlijk iedereen:
Hoe zou jij het vinden als je keihard werkt en je geld dan wordt afgepakt om 't te geven aan iemand die te beroerd is om te werken en die dat lekker verbrast?
  zondag 9 september 2007 @ 16:49:08 #48
pi_53052117
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:29 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is al lang bewezen, ik heb het je met een eenvoudig voorbeeld ook duidelijk proberen te maken, maar jij wil pertinent dat het niet waar is en blijf je het roepen.
Bron? Link?
  zondag 9 september 2007 @ 16:54:07 #49
pi_53052186
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:33 schreef KonnieKipke het volgende:
Ik zou naar China gaan. Daar groeit alles de pan uit!
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:42 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

De kern van het probleem is dat jullie 'sociaal' willen doen met andermans geld.
Ik zie het internationaal. Dan behoor ik tot de rijke helft en gaat het dus ook om mijn geld.
  zondag 9 september 2007 @ 16:55:30 #50
pi_53052217
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:48 schreef popolon het volgende:
Wat een geleuter, al 4 topics lang een herhaling van zetten en hetzelfde oeverloze gezwam.

Ik zie wel degelijk vooruitgang.
  zondag 9 september 2007 @ 16:56:51 #51
45206 Pietverdriet
pi_53052237
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik zie wel degelijk vooruitgang.
Dus zelfs hier is er geen Zero Sum?
  zondag 9 september 2007 @ 17:03:43 #52
pi_53052384
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dus zelfs hier is er geen Zero Sum?
In de discussie
  zondag 9 september 2007 @ 17:05:45 #53
45206 Pietverdriet
pi_53052440
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

In de discussie
Ga nu eens op mijn kritiek in?
pi_53052485
Wat leuk dat de linkse mensen die online zijn mijn verhaaltje lekker laten liggen voor wat 't is, geen goede tegenargumenten?
  zondag 9 september 2007 @ 17:10:53 #55
45206 Pietverdriet
pi_53052572
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:46 schreef Qwerty911 het volgende:

En om even een bekende politica aan te halen (benieuwd of iemand weet over wie ik 't heb), in vertaling:
Zodra men het heeft over het gat tussen arm en rijk heeft men 't gat liever helemaal onderaan -- dus beiden heel arm -- in plaats van ietsje groter en hoger. Men wil de armen niet een beter leven gunnen, zolang de rijken maar minder rijk worden..
Thatcher, in een lagerhuisdebat, als je de datum wilt weten moet ik naar mijn auto lopen, daar heb ik de CD´s liggen met het debat erop. Een geweldig debat trouwens, ze veegt letterlijk de vloer aan met labor, ieder commentaar slaat ze met argumenten alle hoeken van het lagerhuis door.
  zondag 9 september 2007 @ 17:13:15 #56
pi_53052633
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je kunt ze prima vergelijken, als je maar naar de oorzaken kijkt.
Als ik jou redenatie zou volgen zouden we allemaal met op onze reet zitten schatrijk kunnen worden omdat Koeweit of Saudi dat ook zo doen..
Bedoel je deze kritiek:

Ik vind het weel heel opportuun om alleen bepaalde aspecten van een ander land mee te nemen als het jou uitkomt. En mijn redenatie in het belachelijke trekken is geen constructieve discussiemethode.
pi_53052635
quote:
Op zondag 9 september 2007 08:42 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is ook de reden dat rijken vaak particuliere beveiligers moeten inhuren... omdat de overheid hun bezit zo goed beschermt...
zelfs al zou dat zo zijn, dan nog doet het niets af aan mijn punt.
pi_53052642
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:41 schreef rebel6 het volgende:

Jullie doen even iets anders. Jullie geven "de rijken" de schuld omdat ze misbruik maken van... Maar daar doen jullie net zo hard aan mee. Jullie roepen op tot verandering, maar tot op heden blijft het erg stil als ik vraag wat jullie concreet doen.

Dat is dus hetzelfde als kijken naar iemand die wordt mishandeld en de volgende dag meelopen in de optocht tegen zinloos geweld.
pi_53052674
quote:

Dat dus. Ik hoor EchtGaaf, Rebel6 en Klopkoek de meeste onzinnige opmerkingen plaatsen zonder bron, terwijl er aan de andere kant al vele bronnen, quotes en argumenten van PietVerdriet en consorten zijn gekomen, die door de linkse zooi hier weer als "onzin" zijn afgedaan.

Beetje triest wordt het wel, het staat zo ongeveer 11-0 voor Pietverdriet en co, en nog blijft de rest maar doorgaan
pi_53052685
quote:
Op zondag 9 september 2007 15:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe groter het verschil, hoe meer de economie groeit en hoe beter de mensen aan de onderkant het krijgen.
ojee, trickle down-believer !
pi_53052686
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Bron? Link?
Ben jij dement?
  zondag 9 september 2007 @ 17:16:42 #62
pi_53052718
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:48 schreef Qwerty911 het volgende:

[..]

Of in beperkte mate, verder ben ik 't helemaal met je eens. Ik durf te beweren dat (bijna) iedere hoogverdiener best een deel wil afstaan, zoals dat nu ook gebeurt, aan mensen die niet KUNNEN werken doordat ze ziek zijn of wat dan ook, maar zeg nu eens eerlijk iedereen:
Hoe zou jij het vinden als je keihard werkt en je geld dan wordt afgepakt om 't te geven aan iemand die te beroerd is om te werken en die dat lekker verbrast?
Heb je het nou over die 1 miljard mensen die onder de armoedegrens niemands geld aan het verbrassen zijn?
pi_53052741
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dan behoor ik tot de rijke helft en gaat het dus ook om mijn geld.
O... jij hebt een overheid nodig die jouw geld aan anderen geeft. Dat is pas lui. Te beroerd om geld over te maken...
pi_53052745
Ik heb het over de Nederlandse situatie, zoals je ook uit mijn vorige post kon afleiden...
  zondag 9 september 2007 @ 17:18:00 #65
45206 Pietverdriet
pi_53052746
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Bedoel je deze kritiek:

Ik vind het weel heel opportuun om alleen bepaalde aspecten van een ander land mee te nemen als het jou uitkomt. En mijn redenatie in het belachelijke trekken is geen constructieve discussiemethode.
Dat is een meta discussie, je gaat weer niet in op mijn kritiek.
  zondag 9 september 2007 @ 17:19:29 #66
191124 Gladio
Vol scherpe kanten.
pi_53052782
quote:
Zal ik dan Zweden erbij halen? En de stagnatie van Duitsland heeft meer oorzaken. Belangrijker is de problemen van Oost Duitsland dan die dingen die jij op noemt.
Inderdaad. Hij versmalt het probleem tot 1 oorzaak.
pi_53052783
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:17 schreef DS4 het volgende:

[..]

O... jij hebt een overheid nodig die jouw geld aan anderen geeft. Dat is pas lui. Te beroerd om geld over te maken...
Een socialistisch land heeft dan ook voornamelijk asociale inwoners.
  zondag 9 september 2007 @ 17:20:12 #68
45206 Pietverdriet
pi_53052802
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:15 schreef Tarantallegra het volgende:

[..]

In de UK en NL is de economie de laatste 25 jaar harder gegroeit als in andere EU landen. Dit heeft ertoe geleid dat de massawerkeloosheid iets van het verleden is, en heel veel mensen aan de onderkant er enorm op vooruit zijn gegaan.
pi_53052803
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:13 schreef Tarantallegra het volgende:

zelfs al zou dat zo zijn, dan nog doet het niets af aan mijn punt.
O nee? Je weet hoop ik dat de politie veel vaker en met meer mankracht aanwezig is in achterstandswijken en de rijkere wijken gewoon "rechts" laat liggen...

Dus feitelijk klopte er geen donder aan jouw theorie. Theoretisch ook niet trouwens.
  zondag 9 september 2007 @ 17:23:09 #70
45206 Pietverdriet
pi_53052869
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:19 schreef Gladio het volgende:

[..]

Inderdaad. Hij versmalt het probleem tot 1 oorzaak.
Weerleg mijn kritiek maar eens op dat antwoord van hem.
Juist de duitse eenwoording met het daarna weghalen van geld bij mensen en het herverdelen nu niet bepaald een succesnummer is voor de Duitse economie.
Pas de laatste jaren nu men meer de weg volgt die NL en UK al sinds de jaren 80 volgen krabbeld de Duitse economie weer overeind.
  zondag 9 september 2007 @ 17:23:28 #71
pi_53052877
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:13 schreef DS4 het volgende:

[..]

Jullie doen even iets anders. Jullie geven "de rijken" de schuld omdat ze misbruik maken van... Maar daar doen jullie net zo hard aan mee. Jullie roepen op tot verandering, maar tot op heden blijft het erg stil als ik vraag wat jullie concreet doen.

Dat is dus hetzelfde als kijken naar iemand die wordt mishandeld en de volgende dag meelopen in de optocht tegen zinloos geweld.
Dus ik moet ingrijpen? Daar ben je toch juist tegen?

Misschien stem ik wel op een politieke partij die zich zorgen maakt over globale inkomenscverschillen en armoede. Misschien zit ik wel in een danktank om economische processen in een ruimer perspectief te zien dan alleen maar hoe je het snelste geld kan verdienen.
pi_53052925
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Misschien stem ik wel op een politieke partij die zich zorgen maakt over globale inkomenscverschillen en armoede. Misschien zit ik wel in een danktank om economische processen in een ruimer perspectief te zien dan alleen maar hoe je het snelste geld kan verdienen.
En toch hier janken om het feit dat het allemaal niet eerlijk is. Dat is pas hypocriet.
Verbeter de wereld; begin bij jezelf. Maak nu maar de helft van je salaris over naar een daklozen stichting, dat is alvast een goed begin
  zondag 9 september 2007 @ 17:26:40 #73
pi_53052936
quote:

[..]

Ik ben afhankelijk voor mijn spijkerbroeken van bedrijven die chinezen onderbetalen. Dat verander ik niet door een paar euro over te maken.
pi_53052941
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In de UK en NL is de economie de laatste 25 jaar harder gegroeit als in andere EU landen. Dit heeft ertoe geleid dat de massawerkeloosheid iets van het verleden is, en heel veel mensen aan de onderkant er enorm op vooruit zijn gegaan.
ja en al die landen die je vergelijkt zijn in overige aspecten gelijk...

hoe dan ook:
quote:
But the evidence against trickle down economics is nowoverwhelming, at least in the sense that an increase in average incomes is not sufficient toraise the incomes of the poor for quite prolonged periods. Some economists argued thatdistribution concerns could and should be ignored, because such concerns were outsidethe province of economics; economists should focus on efficiency and growth alone.Distribution was a matter for politics. The fundamental theorems of welfare economicsgave economists some comfort, for those results suggested that one could separate outequity and efficiency concerns; any desired distribution of income could be achievedsimply by a redistribution of initial endowments. But advances in economic theory(especially related to the economics of information) showed that that was simply not true;lump sum redistributions were not in general feasible, and efficiency and equity wereinextricably interlinked.
  zondag 9 september 2007 @ 17:29:59 #75
pi_53053014
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:27 schreef Tarantallegra het volgende:

[..]

hoe dan ook:
[..]

Als iets goed gaat komt het door de vrije markt, alles dat fout gaat is de schuld van de overheid.

Dat horen we al heel lang, lekker hypocriet.
pi_53053025
quote:

Waar haal jij dit soort onzin vandaan? Ik heb al eerder gezegd dat ik dat niet ben. Waarom blijf jij het dan herhalen? Omdat op mijn werkelijke argumenten reageren te moeilijk is ofzo?

Zelfs al zou ik wat jij doet niet zinvol vinden, vind ik dat het meetelt. Immers, dan doe je tenminste iets. Niets doen is makkelijk. Minder slecht is het fout doen terwijl je het goed bedoeld. Het beste is als je het goede doet, maar perfectie bestaat nu eenmaal niet.
quote:
Misschien, misschien... Maar feitelijk is het niet zo, want anders had je dat wel als antwoord gegeven. En dan nog ben je dan alleen maar aan het lullen (dat stemmen neem ik sowieso niet serieus). Niet dat lullen niet goed kan zijn, ik doe het ook, maar het is zo mooi als iemand ook echt een daad wil stellen. Dus gewoon iets concreet. Al is het maar dat je een nieuw op te richten school financiert. Of een medische post. Of dat je in plaats van een strandvakantie op reis gaat naar een arm land en daar de bevolking helpt met het slaan van putten, of de bouw van weer zo'n mooie school, of nog beter, maar dat is voor de meesten ook tussen de oren niet weggelegd, de school gaat stichten en leiden.

Dat dus.

En het zou je ook sieren om niet eens de zwarte piet toe te spelen aan wie dan ook.
pi_53053042
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik ben afhankelijk voor mijn spijkerbroeken van bedrijven die chinezen onderbetalen. Dat verander ik niet door een paar euro over te maken.
Ook niet door op de SP te stemmen, en ondertussen hier te huilen.
pi_53053049
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:20 schreef DS4 het volgende:

[..]

O nee? Je weet hoop ik dat de politie veel vaker en met meer mankracht aanwezig is in achterstandswijken en de rijkere wijken gewoon "rechts" laat liggen...
en wie heeft daar het meest voordeel van? de mensen wiens bezit het meest kans maakt om gestolen te worden. en dat zijn, ceteris paribus, de mensen met het meest waardevolle bezit.
quote:
Dus feitelijk klopte er geen donder aan jouw theorie. Theoretisch ook niet trouwens.
theorethisch zeker wel. er zijn/waren zat verdedigers van een belasting per hoofd en belasting over bezit, vanwege dit principe.
pi_53053130
quote:

Is dat echt zo? Kan je echt geen kleren kopen die niet in lage lonen landen worden gemaakt? Dat lijkt mij sterk.

En dan nog: gerichte projecten steunen kan op termijn de situatie wel degelijk veranderen. Makkelijk om te zeggen: wat ik nu doe zet geen zoden aan de dijk. Dat kunnen we dan met z'n allen zeggen en dan gebeurt er ook niets.

Of jij begint. Zinloos misschien op dat moment, of althans niet iets wat wereldschokkend is, maar een ander ziet je bezig en denkt "ik sluit mij aan". Enz. Zo verander je zaken. Door niet te berusten in wat is, maar door er iets aan te doen. Alleen maar zwarte pieten is sowieso zinloos.
  zondag 9 september 2007 @ 17:34:59 #80
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_53053138
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:15 schreef Tarantallegra het volgende:

[..]

Inmiddels ook alweer achterhaald door de fouten. Zie de situatie van de VS vanaf 1980 (toen die conservatieve clown aan de macht kwam).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_53053181
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Als iets goed gaat komt het door de vrije markt, alles dat fout gaat is de schuld van de overheid.

Nee... "het is de schuld van de rijken die allemaal profiteren van de armoede in China" is natuurlijk een veel minder hypocriet uitgesproken in een broek die voor een appel en een ei door een 12 jarige in China in elkaar is gezet.
  zondag 9 september 2007 @ 17:36:27 #82
45206 Pietverdriet
pi_53053186
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je gaat nog steeds niet in op mijn kritiek
  zondag 9 september 2007 @ 17:37:58 #83
45206 Pietverdriet
pi_53053232
quote:

[..]

Volgens mij maakt nu juist china een enorme economische boom door, en stijgen de lonen daar.
Onder de herverdelende alles regelende overheid waar jij zo een fan van schijnt te zijn crepeerden daar miljoenen van de honger.
pi_53053267
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:31 schreef Tarantallegra het volgende:

en wie heeft daar het meest voordeel van? de mensen wiens bezit het meest kans maakt om gestolen te worden. en dat zijn, ceteris paribus, de mensen met het meest waardevolle bezit.
Dus de agent die 30 km verderop waakt in de achterstandswijk beschermt mijn bezit op mijn landgoed? Geinig. Hoe doet deze dat?
quote:
theorethisch zeker wel. er zijn/waren zat verdedigers van een belasting per hoofd en belasting over bezit, vanwege dit principe.
Stel, jij moet een schilderij bewaken. Het schilderij kost 100 euro. Een ander moet een schilderij van 100 mio bewaken.

Welke bewaker is het duurste uitgaande van gelijk salaris?
pi_53053311
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:37 schreef Pietverdriet het volgende:

Onder de herverdelende alles regelende overheid waar jij zo een fan van schijnt te zijn crepeerden daar miljoenen van de honger.
Ja, maar dat ligt aan de importeur van die spijkerbroeken die PV koopt, niet aan PV. Die heeft immers "geen keuze"...
  zondag 9 september 2007 @ 17:40:38 #86
45206 Pietverdriet
pi_53053316
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:27 schreef Tarantallegra het volgende:

[..]

hoe dan ook:
[..]
Toch gek dat het nu juist de landen in de EU zijn die kiezen voor veel eigen verantwoording en lage belasting economisch gezien zo enorm groeien, en de welvaard daar zo toeneemt..
pi_53053392
Precies. Met als koploper Ierland, waar een aantal decennia geleden nog echt honger werd geleden.
pi_53053458
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:39 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dus de agent die 30 km verderop waakt in de achterstandswijk beschermt mijn bezit op mijn landgoed? Geinig. Hoe doet deze dat?
criminaliteit tegengaan waar dan ook beschermt de mensen die het grootste risico lopen slachtoffer van criminaliteit te worden waar dan ook...
hoe dan ook, het wordt wat flauw zo, eigendomsbescherming door de overheid (door wetten en wetshandhaving) is in het voordeel van hen met het meeste eigendom.
quote:
Stel, jij moet een schilderij bewaken. Het schilderij kost 100 euro. Een ander moet een schilderij van 100 mio bewaken.

Welke bewaker is het duurste uitgaande van gelijk salaris?
dude van gelijk niveau:
stel, je hebt een schilderij van 100 miljoen, profiteer jij dan meer of minder van eigendomsbeveiliging dan iemand met een schilderij van 100 euro?
pi_53053460
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:44 schreef Fastmatti het volgende:
Precies. Met als koploper Ierland, waar een aantal decennia geleden nog echt honger werd geleden.
Leugens! Deceptie, smaad, bedrog! Ik zeg het je ! Duivelse krachten zijn hier aan het werk!

pi_53053496
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Toch gek dat het nu juist de landen in de EU zijn die kiezen voor veel eigen verantwoording en lage belasting economisch gezien zo enorm groeien, en de welvaart daar zo toeneemt..
je hebt het stukje wel gelezen of gooi je er maar weer op de automatische piloot je standaard-riedeltje tegenaan?
quote:
an increase in average incomes is not sufficient toraise the incomes of the poor for quite prolonged periods.
quote:
efficiency and equity were inextricably interlinked
  zondag 9 september 2007 @ 17:50:49 #91
45206 Pietverdriet
pi_53053541
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:48 schreef Tarantallegra het volgende:

[..]

je hebt het stukje wel gelezen of gooi je er maar weer op de automatische piloot je standaard-riedeltje tegenaan?
1) Ik reageer niet op stukjes die je zonder bronvermelding neerkwakt.
2) Haal mijn stelling maar onderuit.
  zondag 9 september 2007 @ 17:51:44 #92
pi_53053563
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:30 schreef DS4 het volgende:

[..]

Waar haal jij dit soort onzin vandaan? Ik heb al eerder gezegd dat ik dat niet ben. Waarom blijf jij het dan herhalen? Omdat op mijn werkelijke argumenten reageren te moeilijk is ofzo?

Zelfs al zou ik wat jij doet niet zinvol vinden, vind ik dat het meetelt. Immers, dan doe je tenminste iets. Niets doen is makkelijk. Minder slecht is het fout doen terwijl je het goed bedoeld. Het beste is als je het goede doet, maar perfectie bestaat nu eenmaal niet.
[..]

Misschien, misschien... Maar feitelijk is het niet zo, want anders had je dat wel als antwoord gegeven. En dan nog ben je dan alleen maar aan het lullen (dat stemmen neem ik sowieso niet serieus). Niet dat lullen niet goed kan zijn, ik doe het ook, maar het is zo mooi als iemand ook echt een daad wil stellen. Dus gewoon iets concreet. Al is het maar dat je een nieuw op te richten school financiert. Of een medische post. Of dat je in plaats van een strandvakantie op reis gaat naar een arm land en daar de bevolking helpt met het slaan van putten, of de bouw van weer zo'n mooie school, of nog beter, maar dat is voor de meesten ook tussen de oren niet weggelegd, de school gaat stichten en leiden.

Dat dus.

En het zou je ook sieren om niet eens de zwarte piet toe te spelen aan wie dan ook.
Geef ik jou persoonlijk de schuld van armoede? Ik heb kritiek op de gedachte dat de vrije markt alle armoede oplost. Dat jij je daardoor persoonlijk voelt aangevallen is niet mijn probleem.
pi_53053582
Begin je nou alweer met het verwaarloosbare deel van eigendomsbeveiliging? Als ik beweer dat buitenlanders meer gebruik maken van collectieve goederen, omdat deze vaker in de gevangenis belanden, zou je het daar ook mee eens zijn?
  zondag 9 september 2007 @ 17:52:40 #94
45206 Pietverdriet
pi_53053585
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:44 schreef Fastmatti het volgende:
En nu een van de rijkste landen van de EU is.
Maar dat is natuurlijk alleen maar mooirekenarij, en als je in Ierland bent zie je natuurlijk helemaal niets van een economische boom
  zondag 9 september 2007 @ 17:53:28 #95
45206 Pietverdriet
pi_53053602
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Geef ik jou persoonlijk de schuld van armoede? Ik heb kritiek op de gedachte dat de vrije markt alle armoede oplost. Dat jij je daardoor persoonlijk voelt aangevallen is niet mijn probleem.
Definieer armoede eens, wil je?
pi_53053603
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

1) Ik reageer niet op stukjes die je zonder bronvermelding neerkwakt.
er staat een link in mijn post daarvoor. maar goed, nog maar een keer dan: http://www2.gsb.columbia.(...)ington_Consensus.pdf
quote:
2) Haal mijn stelling maar onderuit.
je stelling dat meer welvaart zonder meer tot een betere positie voor de mensen aan de onderkant leidt is al onderuit gehaald.
  zondag 9 september 2007 @ 17:54:43 #97
pi_53053632
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:36 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee... "het is de schuld van de rijken die allemaal profiteren van de armoede in China" is natuurlijk een veel minder hypocriet uitgesproken in een broek die voor een appel en een ei door een 12 jarige in China in elkaar is gezet.
Ik ben zelf de rijke die daarvan profiteert. Als jij dat nou ook erkent zijn we al op de helft.
  zondag 9 september 2007 @ 17:56:44 #98
45206 Pietverdriet
pi_53053684
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:53 schreef Tarantallegra het volgende:

[..]

er staat een link in mijn post daarvoor. maar goed, nog maar een keer dan: http://www2.gsb.columbia.(...)ington_Consensus.pdf
[..]
Die paper lees ik wel door als ik daar de tijd voor vind
quote:
je stelling dat meer welvaart zonder meer tot een betere positie voor de mensen aan de onderkant leidt is al onderuit gehaald.
Wil je ontkennen dat dit in de UK, NL, Ierland enzo is gebeurt?
  zondag 9 september 2007 @ 17:57:36 #99
45206 Pietverdriet
pi_53053701
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik ben zelf de rijke die daarvan profiteert. Als jij dat nou ook erkent zijn we al op de helft.
En china en de chinezen profiteren niet?
pi_53053764
Ook een leuk stukje over de efficientie waarmee de regering ons belastinggeld weggeeft aan "armen":

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/1019881.html#comments

Zo zaligmakend is onze regering dus ook weer niet.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2007 18:01:07 ]
pi_53053805
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:52 schreef WeirdMicky het volgende:
Begin je nou alweer met het verwaarloosbare deel van eigendomsbeveiliging? Als ik beweer dat buitenlanders meer gebruik maken van collectieve goederen, omdat deze vaker in de gevangenis belanden, zou je het daar ook mee eens zijn?
nee, natuurlijk niet. je vergelijking slaat ook als een tang op een varken.
  zondag 9 september 2007 @ 18:02:55 #102
pi_53053820
quote:

[..]

Eerst worden armen geholpen door kapitalisme en anders moet ik het doen? Lekker hypocriet wee.
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:40 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ja, maar dat ligt aan de importeur van die spijkerbroeken die PV koopt, niet aan PV. Die heeft immers "geen keuze"...
Aangezien er in Nederland geen textielindustrie meer is heb ik idd geen keuze. De markt kiest voor goedkope productie in lage lonen landen zodat Jan Modaal denkt dat ie rijk is. Vervolgens is dat een mooi excuus om aan loonmatiging te doen.
pi_53053883
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Die paper lees ik wel door als ik daar de tijd voor vind
fijn.
quote:
Wil je ontkennen dat dit in de UK, NL, Ierland enzo is gebeurt?
het is inderdaad niet zonder meer, zonder overheidsingrijpen, gebeurd. daarnaast wil ik nog wel zien of de armsten in Ierland (een land met inmiddels grote inkomensverschillen) er de laatste jaren/decennia er meer op vooruit zijn gegaan dan de armsten in NL (een land met kleinere inkomensverschillen). en uiteraard in hoeverre dit, en uberhaupt de economische groei, weer samenhangt met de EU-subsidie danwel de aan- of afwezigheid van overheidsingrijpen.
pi_53053974
quote:
Op zondag 9 september 2007 18:02 schreef Tarantallegra het volgende:

[..]

nee, natuurlijk niet. je vergelijking slaat ook als een tang op een varken.
Nee hoor. Er zitten aantoonbaar meer mensen van allochtone afkomst in de gevangenis. Zij kosten meer geld door de noodzaak van een politiemacht, rechterlijke macht en gevangenissen. Een directe toename in de kosten van de samenleving voor deze collectieve goederen.

Met dezelfde redenering die jij gebruikt ten aanzien van eigendomsbeveiliging dus.
  zondag 9 september 2007 @ 18:11:46 #105
pi_53054006
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Volgens mij maakt nu juist china een enorme economische boom door, en stijgen de lonen daar.
Je gaat volledig voorbij aan de uitbuiting van arbeiders en boeren die van hun land worden verdreven in de naam van de vooruitgang.

Maar het is natuurlijk de regering die voor de slechte dingen verantwoordelijk is en multinationals kunnen er niets aan doen dat ze daar voordeel bij hebben.
pi_53054034
quote:
Op zondag 9 september 2007 18:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je gaat volledig voorbij aan de uitbuiting van arbeiders en boeren die van hun land worden verdreven in de naam van de vooruitgang.
Vervelend he, dat socialisme.
pi_53054080
quote:
Op zondag 9 september 2007 18:10 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Nee hoor. Er zitten aantoonbaar meer mensen van allochtone afkomst in de gevangenis. Zij kosten meer geld door de noodzaak van een politiemacht, rechterlijke macht en gevangenissen. Een directe toename in de kosten van de samenleving voor deze collectieve goederen.

Met dezelfde redenering die jij gebruikt ten aanzien van eigendomsbeveiliging dus.
nee, blijkbaar vat je mijn punt nog steeds niet. ik heb het erover dat de profijthebber betaalt (benefit-principle). hoe kan je nou stellen dat mensen die het vaakst in een gevangenis zitten het meest van de politiemacht, rechterlijke macht en gevangenissen profiteren? juist de mensen die tegen hen beschermd worden profiteren er het meest van.
pi_53054170
quote:
Op zondag 9 september 2007 18:16 schreef Tarantallegra het volgende:

[..]

nee, blijkbaar vat je mijn punt nog steeds niet. ik heb het erover dat de profijthebber betaalt (benefit-principle). hoe kan je nou stellen dat mensen die het vaakst in een gevangenis zitten het meest van de politiemacht, rechterlijke macht en gevangenissen profiteren? juist de mensen die tegen hen beschermd worden profiteren er het meest van.
Maar niet alleen rijken worden beschermd. Als elke vorm van misdaad enkel diefstal betrof van de rijkeren, dan had je wellicht een punt gehad. Juist omdat dit een klein onderdeel betreft, is het verwaarloosbaar. En dan heb ik het alleen nog over justitie, niet over allerlei andere collectieve goederen die juist meer gebruikt worden door anderen, niet-rijken.

En de mensen profiteren niet het meest van dit collectieve goed, ze maken er het meest gebruik van (lees: kosten meer). Net als dat jij beweert dat rijken de samenleving meer geld kosten, omdat hun bezit meer moet worden beveiligd. Op mijn beurt beweer ik dat met eenzelfde redenering je dit kan omdraaien voor de bevolking die deze misdaden pleegt.
  zondag 9 september 2007 @ 18:21:45 #109
pi_53054182
quote:
Op zondag 9 september 2007 18:13 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Vervelend he, dat socialisme.
Dat zeg ik. Ik zou het land boycotten of zijn bedrijven daar te hypocriet voor?
  zondag 9 september 2007 @ 18:25:56 #110
pi_53054250
quote:
Op zondag 9 september 2007 18:21 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Maar niet alleen rijken worden beschermd. Als elke vorm van misdaad enkel diefstal betrof van de rijkeren, dan had je wellicht een punt gehad. Juist omdat dit een klein onderdeel betreft, is het verwaarloosbaar. En dan heb ik het alleen nog over justitie, niet over allerlei andere collectieve goederen die juist meer gebruikt worden door anderen, niet-rijken.

En de mensen profiteren niet het meest van dit collectieve goed, ze maken er het meest gebruik van (lees: kosten meer). Net als dat jij beweert dat rijken de samenleving meer geld kosten, omdat hun bezit meer moet worden beveiligd. Op mijn beurt beweer ik dat met eenzelfde redenering je dit kan omdraaien voor de bevolking die deze misdaden pleegt.
Het is natuurlijk wel zo dat als de verschillen tussen arm en rijk kleiner zijn dat er minder reden is om te stelen. Je kan het onrechtvaardig vinden maar probeer eens voor de gein een sommetje te maken:

-Wat kost een politistaat om het arme gepeupel in bedwang te houden?
-Wat kost het je om arme mensen in jouw rijkdom te laten delen?

Stel nou dat het economisch gunstiger is om de helft van je vermogen weg te geven (betaal je niet nu de helft aan belasting?)
pi_53054301
quote:
Op zondag 9 september 2007 18:21 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Maar
ja dat dacht ik al: maar, blablablablalba
quote:
niet alleen rijken worden beschermd. Als elke vorm van misdaad enkel diefstal betrof van de rijkeren, dan had je wellicht een punt gehad. Juist omdat dit een klein onderdeel betreft, is het verwaarloosbaar. En dan heb ik het alleen nog over justitie, niet over allerlei andere collectieve goederen die juist meer gebruikt worden door anderen, niet-rijken.
nu ga je gewoon weer je geleuter uit het vorige topic, waar ik al gereageerd op heb, herhalen?
quote:
zucht. laatste keer, dan geef ik het op: de mensen die opgepakt worden maken juist kosten door de strafbaarstelling en wetshandhaving. als diefstal niet strafbaar was geweest, dan kwam een dief ermee weg. nu is het strafbaar en moet een dief dus kosten incalculeren (de kans opgepakt te worden maal de straf). de mensen die nu, door overheidshandelen, beschermd worden, de (potentiële) slachtoffers van de dief, profiteren. en moeten dus betalen, zoals het ook met niet-overheidsdiensten/goederen werkt: de profijthebber betaalt.

of zoals ik al in het vorige topic zei: stel de overheid was er niet, wie had er dan meer kosten moeten maken, de dief of het potentiële slachtoffer dat zich wil beschermen?
pi_53054397
Als de overheid er niet was, had een rijke dermate meer geld over dat de kosten voor beveiliging verwaarloosbaar waren. Als de dief er niet was geweest, was er geen eens beveiliging nodig. En armen zijn vaker dieven dan rijken. Dus wie kost de samenleving het meeste geld: de arme. Kan je dan spreken van profiteren van de rijke? Neen, want ze dragen meer geld af dan dat ze ooit terugkrijgen in de vorm van beveiliging. Wel naar het totaalplaatje kijken dus.
  zondag 9 september 2007 @ 18:42:10 #113
pi_53054549
quote:
Op zondag 9 september 2007 18:35 schreef WeirdMicky het volgende:
Als de overheid er niet was, had een rijke dermate meer geld over dat de kosten voor beveiliging verwaarloosbaar waren. Als de dief er niet was geweest, was er geen eens beveiliging nodig. En armen zijn vaker dieven dan rijken. Dus wie kost de samenleving het meeste geld: de arme. Kan je dan spreken van profiteren van de rijke? Neen, want ze dragen meer geld af dan dat ze ooit terugkrijgen in de vorm van beveiliging. Wel naar het totaalplaatje kijken dus.
Zullen we het eens uitproberen? Gaan de rijken nu alleen betalen voor politie en leger om hun rijkdommen te beschermen? Gaan ze die kosten onderling verdelen om 1 organisatie te bekostigen (wereldregering) of krijg je allemaal concurrerende instansies (verschillende landen)

Ik zie steeds minder verschil met de situatie van nu.
pi_53054579
quote:
Op zondag 9 september 2007 18:35 schreef WeirdMicky het volgende:
oke, dit is echt kansloos. de vraag is: rechtvaardigt het feit dat rijken meer van van overheidsbescherming van eigendom profiteren dan armen een deel van het belastingverschil. jouw antwoord is nee, want ze dragen meer geld af dan dat ze ooit terugkrijgen in de vorm van beveiliging. zie je zelf niet in hoe krom dat geredeneerd is?
  zondag 9 september 2007 @ 18:47:06 #115
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_53054636
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:53 schreef Tarantallegra het volgende:

[..]

[..]

Joseph Stiglitz Linkse held is ie

Waar heb je dat stukje vandaan?
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 9 september 2007 @ 18:50:19 #116
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_53054707
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_53054810
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:46 schreef Tarantallegra het volgende:

criminaliteit tegengaan waar dan ook beschermt de mensen die het grootste risico lopen slachtoffer van criminaliteit te worden waar dan ook...
Eindelijk, het besef breekt door... Rijken hebben minder kans om slachtoffer te worden van een misdrijf (met enkele specifieke uitzonderingen).
quote:
hoe dan ook, het wordt wat flauw zo, eigendomsbescherming door de overheid (door wetten en wetshandhaving) is in het voordeel van hen met het meeste eigendom.
Feitelijk doet de overheid als het gaat om eigendomsbescherming erg weinig.
quote:
dude van gelijk niveau:
stel, je hebt een schilderij van 100 miljoen, profiteer jij dan meer of minder van eigendomsbeveiliging dan iemand met een schilderij van 100 euro?
Meer. En dus moet ik mij niet wenden tot de overheid, die doen nl. geen donder, maar tot particuliere beveiliging.

Zijn we eruit, jouw theorie klopt niet.
pi_53054900
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Lees in het vervolg eens terug...
quote:
Daar ben je toch juist tegen?
Daar hadden we het over. Nergens zie je mij ook maar iets beweren omtrent wat jij hierboven schrijft. Je roept dus mist op. Ofwel opzettelijk om de discussie te omzeilen, ofwel per ongeluk, maar ook dat zegt veel over je...
  zondag 9 september 2007 @ 19:00:26 #119
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_53054930
quote:
Op zondag 9 september 2007 18:55 schreef DS4 het volgende:

[..]

Eindelijk, het besef breekt door... Rijken hebben minder kans om slachtoffer te worden van een misdrijf (met enkele specifieke uitzonderingen).
[..]

[..]

Meer. En dus moet ik mij niet wenden tot de overheid, die doen nl. geen donder, maar tot particuliere beveiliging.

Zijn we eruit, jouw theorie klopt niet.
Je moet ook meetellen dat de overheid expres bepaalde types misdaad verwaarloosd zoals witteboordencriminaliteit (wordt weinig aandacht aan geschonken). Dit doet men omdat een al te enthousiast opsporingsbeleid de vermogenden wegjaagt.

Kkortom: de rijken profiteren het meest van justitie en hoeven het minst te betalen of te zitten.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_53054932
quote:
Op zondag 9 september 2007 17:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dus je bent toch die zelfwalger? Zoek dan hulp.
  zondag 9 september 2007 @ 19:03:04 #121
pi_53054986
quote:
Ach gossie. Dus kapitalisme is niet rechtvaardig? Hebben allen rijke mensen er profijt van? Is dit de reden waarom bedrijven graag de media in handen hebben? (behalve nog voor recht-toe-recht-aan propaganda als reclame-filmpjes)
  zondag 9 september 2007 @ 19:03:41 #122
45206 Pietverdriet
pi_53055003
quote:
jaja, en Mugabe is een briljant econoom
pi_53055010
quote:
Op zondag 9 september 2007 18:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Eerst worden armen geholpen door kapitalisme en anders moet ik het doen? Lekker hypocriet wee.
Hallo, ik zeg: practice what you preach. Dan moet je niet aankomen met dat ik niet helemaal achter jouw preek sta, want dat is irrelevant.
quote:
Aangezien er in Nederland geen textielindustrie meer is heb ik idd geen keuze.
Er zijn ook bedrijven die textiel verkopen zonder dat er mensen voor krom gelegen hebben. Als je je echt druk maakt, dan wist je dat al.
quote:
De markt kiest voor goedkope productie in lage lonen landen zodat Jan Modaal denkt dat ie rijk is. Vervolgens is dat een mooi excuus om aan loonmatiging te doen.
Loonmatiging was nodig omdat de lonen te snel waren gestegen. Geen dingen door elkaar halen.
pi_53055017
quote:
Op zondag 9 september 2007 18:44 schreef Tarantallegra het volgende:

[..]

oke, dit is echt kansloos. de vraag is: rechtvaardigt het feit dat rijken meer van van overheidsbescherming van eigendom profiteren dan armen een deel van het belastingverschil. jouw antwoord is nee, want ze dragen meer geld af dan dat ze ooit terugkrijgen in de vorm van beveiliging. zie je zelf niet in hoe krom dat geredeneerd is?
Ik zeg nee, want bij het afdragen van belastinggeld is er geen 1 op 1 relatie met het verkrijgen van collectieve goederen. Niet elke rijke profiteert meer van overheidsbescherming, bovendien hebben die de bescherming niet eens nodig, omdat ze het zelf goedkoper zouden kunnen doen. Maar dit mag niet, want de staat heeft het geweldsmonopolie.

En nog een keer in andere woorden: rijken profiteren niet meer van eigendomsbescherming, omdat ze gedongen belasting moeten betalen aan een overheid die het geweldsmonopolie bezit en dit inefficiënt uitvoert. Met name bij diefstal, omdat die misdrijven nauwelijks worden opgelost.
  zondag 9 september 2007 @ 19:05:13 #125
pi_53055052
quote:
Op zondag 9 september 2007 18:58 schreef DS4 het volgende:

[..]

Lees in het vervolg eens terug...
[..]

Daar hadden we het over. Nergens zie je mij ook maar iets beweren omtrent wat jij hierboven schrijft. Je roept dus mist op. Ofwel opzettelijk om de discussie te omzeilen, ofwel per ongeluk, maar ook dat zegt veel over je...
Ik probeer de discussie fundamenteel te houden om zoveel mogelijk inzicht te krijgen. Jij bent degene die de discussie probeert te beperken, mist oproept en persoonlijk word.
pi_53055055
quote:
Op zondag 9 september 2007 18:16 schreef Tarantallegra het volgende:

ik heb het erover dat de profijthebber betaalt
Goed, laten we iedereen zijn/haar eigen uitkering betalen. Dat zal wel werken...
  zondag 9 september 2007 @ 19:06:21 #127
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_53055082
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ach gossie. Dus kapitalisme is niet rechtvaardig? Hebben allen rijke mensen er profijt van? Is dit de reden waarom bedrijven graag de media in handen hebben? (behalve nog voor recht-toe-recht-aan propaganda als reclame-filmpjes)
Het boek gaat veel dieper dan dat. Het is echt een fantastisch boek en zette voor mij veel puzzelstukjes op de juiste plaats.

Hoe Pietverdriet het in z'n hoofd haalt om Mugabe erbij te plukken vat ik niet, dat heeft er helemaal niets mee te maken.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 9 september 2007 @ 19:07:24 #128
45206 Pietverdriet
pi_53055113
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:06 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het boek gaat veel dieper dan dat. Het is echt een fantastisch boek en zette voor mij veel puzzelstukjes op de juiste plaats.

Hoe Pietverdriet het in z'n hoofd haalt om Mugabe erbij te plukken vat ik niet, dat heeft er helemaal niets mee te maken.
Die doet toch precies waar jullie van dromen, mensen die veeel rijker zijn dan de allerarmsten pakken en het herverdelen?
pi_53055141
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:00 schreef Klopkoek het volgende:
Je moet ook meetellen dat de overheid expres bepaalde types misdaad verwaarloosd zoals witteboordencriminaliteit (wordt weinig aandacht aan geschonken).
Man, dat is een speerpunt beleid en er is een functioneel parket voor opgericht. Check de feiten eerst eens voordat je een fraude specialist gaat wijsmaken dat de FIOD niet ieder jaar meer en meer zaken moet doen met ongelofelijk veel middelen.
  zondag 9 september 2007 @ 19:09:21 #130
pi_53055158
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:03 schreef DS4 het volgende:

[..]

Loonmatiging was nodig omdat de lonen te snel waren gestegen. Geen dingen door elkaar halen.
Die dingen hebben met elkaar te maken. Dat heb ik niet zelf bedacht.
pi_53055181
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik probeer de discussie fundamenteel te houden om zoveel mogelijk inzicht te krijgen. Jij bent degene die de discussie probeert te beperken, mist oproept en persoonlijk word.
Ach, ik probeerde ooit on-topic te blijven... shame on me.

Maar jij neuzelt graag vooral in deze draad over dingen die NIETS met het draadje te maken hebben. Wat goed!
pi_53055196
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat heb ik niet zelf bedacht.
Dat is een pluspunt!
  zondag 9 september 2007 @ 19:13:35 #133
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_53055250
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:08 schreef DS4 het volgende:

[..]

Man, dat is een speerpunt beleid en er is een functioneel parket voor opgericht. Check de feiten eerst eens voordat je een fraude specialist gaat wijsmaken dat de FIOD niet ieder jaar meer en meer zaken moet doen met ongelofelijk veel middelen.
Er werken 20 keer zoveel ambtenaren die met uitkeringsfraude bezig zijn dan met witteboordencriminalteit.

Laatst had de belastingdienst nog een coulante regeling voor fraudeurs. Iedereen die zichzelf aan gaf kreeg slechts een kleine naheffing en werd niet meer vervolgd. Dit heeft in de krant gestaan en één van de argumenten was letterlijk: 'Je kunt deze regeling ook niet hebben maar dan krijgen we veel minder opbrengsten in de schatkist en daarbij willen we niet dat mensen onnodig weg vluchten'.

Het gevaar dat straks elke gefortuneerde Nederland uit vlucht om naar een soepeler land te gaan weegt weldegelijk mee hoor.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 9 september 2007 @ 19:14:24 #134
pi_53055267
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:03 schreef DS4 het volgende:

[..]

Hallo, ik zeg: practice what you preach. Dan moet je niet aankomen met dat ik niet helemaal achter jouw preek sta, want dat is irrelevant.
[..]

Er zijn ook bedrijven die textiel verkopen zonder dat er mensen voor krom gelegen hebben. Als je je echt druk maakt, dan wist je dat al.
Hennep is een uitstekend, goedkoop, milieuvriendelijk alternatief voor katoen, goed in Nederland te verbouwen. Helaas denken sommige mensen dat ze die industrie moeten tegenwerken. Misschien moet je je daar eerst in verdiepen voordat je over alternatieven voor slaverarbeid praat.

Overigens heb ik wel wat hennep-kleding hangen. Ik heb familie in die business.
  zondag 9 september 2007 @ 19:15:12 #135
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_53055287
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Die doet toch precies waar jullie van dromen, mensen die veeel rijker zijn dan de allerarmsten pakken en het herverdelen?
Wat Mugabe doet heeft niets met linkse politiek te maken.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 9 september 2007 @ 19:15:43 #136
45206 Pietverdriet
pi_53055304
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Hennep is een uitstekend, goedkoop, milieuvriendelijk alternatief voor katoen, goed in Nederland te verbouwen. Helaas denken sommige mensen dat ze die industrie moeten tegenwerken. Misschien moet je je daar eerst in verdiepen voordat je over alternatieven voor slaverarbeid praat.

Overigens heb ik wel wat hennep-kleding hangen. Ik heb familie in die business.
Vezelhennep mag je gewoon verbouwen hoor, das heen enkel probleem.
Je hebt dan alleen meer last van mensen die denken dat je het kan roken dan van de overheid.
  zondag 9 september 2007 @ 19:16:30 #137
45206 Pietverdriet
pi_53055321
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:15 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wat Mugabe doet heeft niets met linkse politiek te maken.
Hij doet precies wat jullie willen, rijken pakken en herverdelen, gaat goed joh...
  zondag 9 september 2007 @ 19:18:43 #138
pi_53055390
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:10 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ach, ik probeerde ooit on-topic te blijven... shame on me.

Maar jij neuzelt graag vooral in deze draad over dingen die NIETS met het draadje te maken hebben. Wat goed!
Je wilt het alleen over Nederlandse economie hebben in een globaliserende wereld? Nee dat gaat niet.
pi_53055399
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:13 schreef Klopkoek het volgende:
Laatst had de belastingdienst nog een coulante regeling voor fraudeurs. Iedereen die zichzelf aan gaf kreeg slechts een kleine naheffing en werd niet meer vervolgd. Dit heeft in de krant gestaan en één van de argumenten was letterlijk: 'Je kunt deze regeling ook niet hebben maar dan krijgen we veel minder opbrengsten in de schatkist en daarbij willen we niet dat mensen onnodig weg vluchten'.
Dat verhaal ligt wel even iets anders. We hebben het hier over informatie over rekeningen en rekeninghouders die gestolen is in Belgie, de FIOD is dus feitelijk een heler van de gestolen informatie. Er zijn al meerdere vrijspraken (maar dat is allemaal nog niet uitgevochten) geweest dus probeert de belastingdienst nog iets binnen te krijgen.
pi_53055460
quote:
Op zondag 9 september 2007 18:55 schreef DS4 het volgende:

[..]

dat staat er niet.
quote:
strafbaarstelling is al een hoop. en wat dacht je van alle ME'ers/politievolk die standaard in de binnenstad zijn bij een voetbalwedstrijd of bij uitgaangsgelegenheden zijn ter bescherming van bv. de winkels en ander eigendom aldaar, etc etc.
quote:
idd, meer. en dus heb je meer profijt van strafbaarstelling van diefstal etc.
pi_53055493
quote:
Op zondag 9 september 2007 18:47 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Joseph Stiglitz Linkse held is ie

Waar heb je dat stukje vandaan?
van dat artikel dus. maar in Whither Socialism? gaat hij er nog veel dieper op in.
pi_53055514
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

jaja, en Mugabe is een briljant econoom
Mugabe niet, maar Stiglitz, nobelprijswinnaar voor de economie, wel.
pi_53055644
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:04 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Ik zeg nee, want bij het afdragen van belastinggeld is er geen 1 op 1 relatie met het verkrijgen van collectieve goederen. Niet elke rijke profiteert meer van overheidsbescherming, bovendien hebben die de bescherming niet eens nodig, omdat ze het zelf goedkoper zouden kunnen doen. Maar dit mag niet, want de staat heeft het geweldsmonopolie.

En nog een keer in andere woorden: rijken profiteren niet meer van eigendomsbescherming, omdat ze gedongen belasting moeten betalen aan een overheid die het geweldsmonopolie bezit en dit inefficiënt uitvoert. Met name bij diefstal, omdat die misdrijven nauwelijks worden opgelost.
nonsens. we waren het er eerder al over eens dat alleen al de stafbaarstelling van diefstal veel diefstal voorkomt, wie profiteert daar het meest van? juist, degenen met het meeste eigendom. en inderdaad, bv. een fietsdiefstal zal zelden opgelost worden, maar diefstal van een meer kostbaar iets zal zonder enige twijfel meer prioriteit hebben. dus, wederom, wie profiteert er meer?
pi_53055671
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:05 schreef DS4 het volgende:

[..]

Goed, laten we iedereen zijn/haar eigen uitkering betalen. Dat zal wel werken...
slap gelul. andere situatie, andere markt.
pi_53056231
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:29 schreef Tarantallegra het volgende:

[..]

nonsens. we waren het er eerder al over eens dat alleen al de stafbaarstelling van diefstal veel diefstal voorkomt, wie profiteert daar het meest van? juist, degenen met het meeste eigendom. en inderdaad, bv. een fietsdiefstal zal zelden opgelost worden, maar diefstal van een meer kostbaar iets zal zonder enige twijfel meer prioriteit hebben. dus, wederom, wie profiteert er meer?
Het strafbaar stellen van diefstal kost geen geld. Het bewaken van eigendommen wel, maar daarin hebben rijken totaal geen privileges. Ze krijgen geen extra beveiliging over hun eigendom bijvoorbeeld. Jij stelt dat een rijke profiteert van het feit dat áls meer kostbaar eigendom wordt gestolen, hier meer prioriteit aan wordt gegeven. Dit is nonsens, een rijke zou profiteren als de staat zou voorkomen dat hij werd bestolen. Door extra beveiliging, gratis alarmsystemen, extra verzekeringen die van de belasting aftrekbaar zijn. Allemaal niet het geval in de huidige samenleving. Wie profiteert er dus minder?
  zondag 9 september 2007 @ 20:14:22 #146
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_53056750
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:24 schreef Tarantallegra het volgende:

[..]

van dat artikel dus. maar in Whither Socialism? gaat hij er nog veel dieper op in.
Nee maar ik bedoel juist waar je dat artikel vandaan hebt. Hoe je daaraan komt.

Studeer je economie soms? Misschien moet ik dat andere boek ook eens gaan lezen alhoewel dat al wat verder van m'n interessegebied af staat.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_53056771
quote:
Op zondag 9 september 2007 19:54 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Het strafbaar stellen van diefstal kost geen geld. Het bewaken van eigendommen wel, maar daarin hebben rijken totaal geen privileges. Ze krijgen geen extra beveiliging over hun eigendom bijvoorbeeld. Jij stelt dat een rijke profiteert van het feit dat áls meer kostbaar eigendom wordt gestolen, hier meer prioriteit aan wordt gegeven. Dit is nonsens, een rijke zou profiteren als de staat zou voorkomen dat hij werd bestolen. Door extra beveiliging, gratis alarmsystemen, extra verzekeringen die van de belasting aftrekbaar zijn. Allemaal niet het geval in de huidige samenleving. Wie profiteert er dus minder?
ben jij nou zo dom, of ben ik zo slim?
1) zijn we het eens dat rijken meer en/of meer waardevol eigendom hebben dan armen?
2) zijn we het eens dat allerlei eigendomsbescherming (van bescherming tegen diefstal tot bv. brandweerdiensten) in het voordeel zijn van hen met veel eigendom?*
3) zijn we het dan eens dat rijken meer dan armen profiteren van deze vorm van overheidsbescherming?
4) zijn we het eens dat de profijthebber dient te betalen (benefit theory)?

* oftewel;
als jij 2 huizen hebt, profiteer je dan meer of minder van overheidsbescherming tegen diefstal, brand, vandalisme etc. dan iemand met 1 huis? als jij 2 auto's hebt profiteer je dan meer van overheidsbescherming dan iemand met 1 auto? als jij bezittingen hebt t.w.v. 1,000,000 hebt profiteer je dan meer van strafbaarheidstelling van diefstal (en de daaruit voortvloeiende afname van diefstal) dan iemand zonder bezittingen?

en als je nu gewoon de vragen beantwoordt en er niet weer omheen gaat lullen schieten we zowaar wat op.
pi_53056916
quote:
Op zondag 9 september 2007 20:14 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Nee maar ik bedoel juist waar je dat artikel vandaan hebt. Hoe je daaraan komt.

Studeer je economie soms? Misschien moet ik dat andere boek ook eens gaan lezen alhoewel dat al wat verder van m'n interessegebied af staat.
jep, dat artikel werd al in het 1e jaar besproken (weliswaar in een andere context dan deze van dit topic).
pi_53057065
Jullie ontkennen dus gewoon dat 'rijken' (alles boven modaal dus) nettobetalers zijn.
pi_53057125
[ ]

Ik ben bekeerd.

Overheid is dan ook de grote, zo niet de enige schuldige als het om armoede gaat. Sociale zekerheid verergert armoede. Armoede is namelijk een keuze. Iedereen heeft immers dezelfde potentie om succes te hebben. Je hoeft slechts de keuze te maken: ga ik voor het succes? Ziek of gehandicapt doet er niet toe. Mensen die beweren een achterstandpositie te hebben, "lijden" aan zelfmedelijden. Als je een ton wil verdienen, dan kan dat dus gewoon.....Als je tenminste maar kiest....

De overheid moet rijken juist vertroetelen. Want als je rijken nog rijker maakt, dan willen er meer mensen rijk worden. Het gevolg is dat meer mensen de keuze maken om rijk te worden. Het gemiddelde inkomen gaat dan omhoog en zie het ga beter. Waarom zou je de keuze immers niet maken?

Als je als overheid de zwakken laat stikken, lost het probleem op. Ze sterven namelijk uit of kiezen niet langer meer voor armoede.

Leuk dat er geen voorzienigheid bestaat. Een mens heeft 100% keuzevrijheid.

Ik weet het zeker: ik word rechts-liberaal.

ik krijg wel last van een zere nek

[/ ]

[ Bericht 3% gewijzigd door EchtGaaf op 09-09-2007 20:35:44 ]
pi_53057242
quote:
Op zondag 9 september 2007 20:15 schreef Tarantallegra het volgende:

[..]

ben jij nou zo dom, of ben ik zo slim?
1) zijn we het eens dat rijken meer en/of meer waardevol eigendom hebben dan armen?
Ja, al hoeft het niet materieel eigendom te zijn, dus is er van meer bescherming geen sprake. Banken zijn immers niet in handen van de staat, maar beheren wel het geld.
quote:
2) zijn we het eens dat allerlei eigendomsbescherming (van bescherming tegen diefstal tot bv. brandweerdiensten) in het voordeel zijn van hen met veel eigendom?
Nee, want diefstal levert nooit meer op dan het kost. Als rijkeren vaker worden bestolen, ligt hier juist het falen van de overheid. Een rijke is dus niet in het voordeel, maar in het nadeel.

Daarnaast doen brandweerdiensten niet meer werk bij rijken dan bij armen. Misschien juist minder, omdat rijken goede alarmsystemen zélf hebben gekocht. Of een waterinstallatie die preventief werkt. Of betere apparatuur, waardoor er minder vaak brand uitbreekt.
quote:
3) zijn we het dan eens dat rijken meer dan armen profiteren van deze vorm van overheidsbescherming?
Nee. Als diefstallen al worden opgelost, is de schade altijd groter dan de opbrengst. En inbraakverzekeringen worden betaalt via premies en niet via belastingen. Dus nadelig voor degene met veel bezit (hogere premies).
quote:
4) zijn we het eens dat de profijthebber dient te betalen (benefit theory)?
Uiteraard niet bij collectieve goederen. Iedereen kan er immers gebruik van maken, maar nooit gebruikt iedereen evenveel. Bijvoorbeeld bij infrastructuur, bij bibliotheken, uitkeringen, etc. De profijthebber betaalt niet, dit gebeurt uit de grote pot; de overheid dus.
quote:
oftewel;
als jij 2 huizen hebt, profiteer je dan meer of minder van overheidsbescherming tegen diefstal, brand, vandalisme etc. dan iemand met 1 huis? als jij 2 auto's hebt profiteer je dan meer van overheidsbescherming dan iemand met 1 auto? als jij bezittingen hebt t.w.v. 1,000,000 hebt profiteer je dan meer van strafbaarheidstelling van diefstal (en de daaruit voortvloeiende afname van diefstal) dan iemand zonder bezittingen?
Als jij twee huizen hebt, zal je meer premie moeten betalen voor bijvoorbeeld brand- of inbraakverzekering. Daarnaast betaal je meer belasting over eigendom, betaal je wegenbelasting per auto en ga zo maar door. Als de rijke veel eigendom heeft, zal die wellicht een commercieel beveiligingsbureau inschakelen en bespaart de overheid daarmee geld.

En zo kan je natuurlijk stellen dat politiebescherming in probleemwijken (lees: arme wijken) veel meer geld kost dan in rijkere buurten. Er is immers veel meer sprake van crimineel gedrag in dat soort wijken. Is overheidsbescherming van de niet-criminele burger is die wijk niet veel duurder dan die van een rijke in een rustige buurt?
pi_53057319
En als ik je voorbeelden nog eens overlees besef ik meer en meer dat die kosten van eigendomsbeveiliging totaal niet relevant zijn als je kijkt naar het geheel van collectieve goederen en afdrachten van de grootste netto betalers.
  zondag 9 september 2007 @ 20:33:39 #153
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_53057336
quote:
Op zondag 9 september 2007 15:47 schreef Napalm het volgende:

[..]

je kan ook als TT nemen: hoe Balk ieder initiatief tot succesvol ondernemen en positieverbetering de kop indrukt en over tien jaar zich afvraagt waarom we een negatieve economische groei kennen...
Of eigenlijk: hoe het kabinet mensen jaloers laat worden i.p.v. zelf succes laat nastreven...
Blijkbaar zijn er meer jaloerse stemmen te winnen.
censuur :O
pi_53057565
quote:
Op zondag 9 september 2007 20:30 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Ja, al hoeft het niet materieel eigendom te zijn, dus is er van meer bescherming geen sprake. Banken zijn immers niet in handen van de staat, maar beheren wel het geld.
Ook niet-materieell eigendom wordt beschermd door strafbaarstelling en wetshandhaving van de staat.
quote:
Nee, want diefstal levert nooit meer op dan het kost.
??????
quote:
Als rijkeren vaker worden bestolen, ligt hier juist het falen van de overheid. Een rijke is dus niet in het voordeel, maar in het nadeel.
laten we stellen dat elk eigendom dezelfde bescherming krijgt van de staat (is niet zo waarschijnlijk worden waardevollere zaken beter beschermd, maar goed). dan is het toch een logische gevolgtrekking dat mensen met meer eigendom, meer bescherming genieten?
quote:
Daarnaast doen brandweerdiensten niet meer werk bij rijken dan bij armen.
laten we stellen dat elk eigendom dezelfde brandbescherming krijgt van de staat (is niet zo waarschijnlijk worden waardevollere zaken beter beschermd, maar goed). dan is het toch een logische gevolgtrekking dat mensen met meer eigendom, meer brandbescherming genieten?
quote:
Misschien juist minder, omdat rijken goede alarmsystemen zélf hebben gekocht. Of een waterinstallatie die preventief werkt. Of betere apparatuur, waardoor er minder vaak brand uitbreekt.
uiteraard wordt uitgegaan van overige zaken gelijk. als je reden hebt daarvan af te wijken, zal je dat moeten aantonen.
quote:
Nee. Als diefstallen al worden opgelost, is de schade altijd groter dan de opbrengst.
?????????? diefstal wordt voorkomen door strafbaarstelling. laten we stellen dat elk eigendom hetzelfde risico loopt op diefstal (is niet zo waarschijnlijk lopen waardevollere zaken meer risico, maar goed). dan is het toch een logische gevolgtrekking dat mensen met veel eigenom meer voordeel hebben bij strafbaarstelling van diefstal (en de daarbij horende afname van diefstal)?
quote:
En inbraakverzekeringen worden betaalt via premies en niet via belastingen. Dus nadelig voor degene met veel bezit (hogere premies).
dat is een private keuze. verder totaal irrelevant hier.
quote:
Uiteraard niet bij collectieve goederen. Iedereen kan er immers gebruik van maken, maar nooit gebruikt iedereen evenveel. Bijvoorbeeld bij infrastructuur, bij bibliotheken, uitkeringen, etc. De profijthebber betaalt niet, dit gebeurt uit de grote pot; de overheid dus.
oke het staat er wat ongelukkig, laat ik het dan zo zeggen: zijn we het eens dat de profijthebber zou moeten betalen? en dat dus een deel van het belastingverschil te verklaren is uit het feit dat de mensen die meer belasting betalen, meer profijt hebben van overheidsbescherming.
quote:
Als jij twee huizen hebt, zal je meer premie moeten betalen voor bijvoorbeeld brand- of inbraakverzekering.
quote:
Daarnaast betaal je meer belasting over eigendom, betaal je wegenbelasting per auto en ga zo maar door.
inderdaad, en de vraag is dus: wordt dit, deels, gerechtvaardigd door de overheidsbescherming die je krijgt.
quote:
Als de rijke veel eigendom heeft, zal die wellicht een commercieel beveiligingsbureau inschakelen en bespaart de overheid daarmee geld.
quote:
En zo kan je natuurlijk stellen dat politiebescherming in probleemwijken (lees: arme wijken) veel meer geld kost dan in rijkere buurten. Er is immers veel meer sprake van crimineel gedrag in dat soort wijken. Is overheidsbescherming van de niet-criminele burger is die wijk niet veel duurder dan die van een rijke in een rustige buurt?
opnieuw: irrelevant.

laat ik het dan zo stellen: elk persoon en elk eigendom wordt door de overheid beschermd. dan zou, als je even alleen deze bescherming in oogschouw neemt, een belasting op elk persoon, en elk eigendom het meest gerechtvaardigd zijn, eens/oneens?
  zondag 9 september 2007 @ 20:43:24 #155
pi_53057577
We hebben het recht, nee de PLICHT om gebruik te maken van de armoede van andere mensen. Als ze er niet beter van worden geven we de overheid de schuld.
pi_53057644
quote:
Op zondag 9 september 2007 20:33 schreef WeirdMicky het volgende:
En als ik je voorbeelden nog eens overlees besef ik meer en meer dat die kosten van eigendomsbeveiliging totaal niet relevant zijn als je kijkt naar het geheel van collectieve goederen en afdrachten van de grootste netto betalers.
brandweerauto's zijn gratis? agenten werken voor niets? aangiften-opschrijf-miepen zijn hobbyisten?
pi_53057713
quote:
Dit vat het wel samen. geloof ik. Uitgekauwd. Slot.

Schop naar bijvoorbeeld GC wil ik best geven, indien gewenst.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')