quote:WILLEMSTAD - De Nederlandse Antillen hebben het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken ingeschakeld naar aanleiding van recente uitlatingen van de Venezolaanse president Hugo Chávez.
Dito Mendes de Gouveia, directeur van de directie buitenlandse betrekkingen van de Nederlandse Antillen heeft daarover contact met Den Haag opgenomen.
Chávez kondigde woensdag tijdens een toespraak voor het Venezolaanse parlement aan dat hij onderzoek wil laten doen naar de noordgrens van Venezuela.
Volgens de president zou alles wat zich binnen 200 zeemijl ten noorden van Venezuela bevindt bij dat land horen. De Nederlandse Antillen en Aruba liggen nog geen 40 zeemijlen ten noorden van Venezuela.
Ministerie
De Antilliaanse regering wil van het ministerie van Buitenlandse Zaken weten wat er naar aanleiding van de opmerkingen van Chávez moet worden ondernomen. De Antillen hebben geen eigen ministerie van Buitenlandse Zaken.
Een woordvoerder van het departement in Den Haag meldt dat er vrijdag telefonisch contact is geweest met de Antillen.
Volgens hem is uit niets gebleken dat er een Venezolaanse claim zou zijn op Antilliaans gebied, ook niet in de toespraak van Chavez.
Ja, hij wil nu ook al eeuwig president kunnen worden van Venezuela.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 21:52 schreef ShaoliN het volgende:
Wat een dom stuk stront is die Chavez toch. Langzaam bezig met het worden van een dictatortje.
Las het van de week ja. Alleenrecht, meer inspraak in banken e.d. en nu weer grenzen willen verleggen. Eng mannetje. En dan nog commentaar op bijv. een Bush.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 21:53 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Ja, hij wil nu ook al eeuwig president kunnen worden van Venezuela.
Democratie is toch niet nodig in zijn heilstaat.
Gelukkig heeft Venezuela een ontzettend sterke marine en de NAVO achter zich.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 21:54 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat zat er aan te komen. Ben benieuwd hoe Nederland dan zou reageren, want dikke kans dat dit echt ooit gaat gebeuren.
Groot-Britannie kon teminste nog de Argentijnen van hun eilanden afschappen, maar zo'n sterke marine heeft nederland niet.
Met een beetje geluk voor ons doet ie het als de helft van onze bondgenoot, de VS, daar op vakantie is, wat nogal vaak schijnt te gebeuren. Is voor Bush ook weer een mooie gelegenheid om de gehate Chavèz aan te pakken en de aandacht van de zwakke dollar af te leiden.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 21:54 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat zat er aan te komen. Ben benieuwd hoe Nederland dan zou reageren, want dikke kans dat dit echt ooit gaat gebeuren.
Groot-Britannie kon teminste nog de Argentijnen van hun eilanden afschappen, maar zo'n sterke marine heeft nederland niet.
Ja, WAT heeft hij nu gezegd?quote:Een woordvoerder van het departement in Den Haag meldt dat er vrijdag telefonisch contact is geweest met de Antillen.
Volgens hem is uit niets gebleken dat er een Venezolaanse claim zou zijn op Antilliaans gebied, ook niet in de toespraak van Chavez.
Bush en anderen wachten op een excuus om een parkplaats van Venezuela te maken. Dus daar maak ik me nog niet zo'n zorgen over.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 21:54 schreef __Saviour__ het volgende:
Ja en een winstje kunnen ze wel gebruiken, bovendien is een aanvalsoorlog veel meer iets waar de VS op in is gespeeld.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 21:58 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Bush en anderen wachten op een excuus om een parkplaats van Venezuela te maken. Dus daar maak ik me nog niet zo'n zorgen over.
Moet je eens van een kind een speeltje wat ie niet zo leuk is gewoon afpakken zonder te vragen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 22:00 schreef gelly het volgende:
We wilden toch al van die eilanden af, wat is het probleem ?
Dat betekent dus dat ie niet alleen de Nederlandse Antillen zou willen inlijven maar bijvoorbeeld ook Trinidad & Tobago... Misschien moet ie met die laatste beginnen, gaat waarschijnlijk iets gemakkelijkerquote:Volgens de president zou alles wat zich binnen 200 zeemijl ten noorden van Venezuela bevindt bij dat land horen.
Strik er om en veel succes ermee hoorquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 22:00 schreef gelly het volgende:
We wilden toch al van die eilanden af, wat is het probleem ? Misschien kunnen we ze voor een symbolisch bedrag van 1 euro van de hand doen.
Die nemen we mee in...quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 22:20 schreef gelly het volgende:
Hoe wil je die F-16's daar krijgen ? En die paar mijnenvegers zetten ook niet veel zoden aan de dijk.
Precies. Wacht maar tot we onze levering Joint Strike Fighters krijgen, Chavez! We blazen je op!quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 22:25 schreef StateOfMind het volgende:
Nederland mag dan kwantitatief gezien niet zo'n grote krijgsmacht hebben, kwalitatief behoren we toch tot de betere.
Is van vorig jaar, maar die commentaren daar zijn wel grappigquote:
Zal nooit gebeuren, tenminste dat fout durft Chavez niet te maken. Amerika zal dat als vrij kaart zien om Venezuela aantevallen. En de V.S. heeft veel belangen op Aruba, te beginnen met de rafinaderij Valero.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 21:54 schreef __Saviour__ het volgende:
Groot-Britannie kon teminste nog de Argentijnen van hun eilanden afschoppen, maar zo'n sterke marine heeft nederland niet.
Paar vluchtjes met de klm, paar tripjes met een cruiseship vanaf daar en dan hop is alles van onsquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 23:14 schreef Nielsch het volgende:
Tuurlijk is het Nederlandse leger een stuk sterker dan het Venezuelaanse. Echter, zij zijn daar en ons leger is hier. Het zal nog een hele klus worden om al die dingen daar heen te krijgen. Maar goed, hoop natuurlijk wel op wat actie en dan ga ik er vanuit dat Nederland wint.
Geografisch gezien gaat het om de ABC eilanden (Aruba, Bonaire en Curacao) voor de kust van Venezuela. De resterende 3 eilanden van de Antillen (Saba, St. Eustatius en St. Maarten) liggen een stuk ver weg van Venezuela.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 22:04 schreef __Saviour__ het volgende:
Ik bedacht me net wel iets. De Antillen worden toch omgevormd tot gemeentes? Dan wordt het echt Nederland en valt daarmee onder de NAVO. En artikel 5 zegt dat een aanval op één beschouwd zal worden als een aanval op allen.
Dat zit wel goed dus toch..
Waarom daar stoppen? Laten we gelijk heel Zuid-Amerika bezetten!quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 23:42 schreef Ivo1986 het volgende:
Misschien kunnen we heel Venezuela overnemen.
Toch denk ik dat hij oorlogs plannen heeft. Hij heeft toch een tijdje terug een aantal gevechtsvliegtuigen van Rusland gekocht?quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 23:56 schreef Caesu het volgende:
chavez gaat geen gekke dingen doen internationaal.
chaven gaat alleen met gekke dingen dreigen om zo een beetje spanning te creëren zodat de olieprijs verder omhoog gaat.
Er zijn al F-16's geweest van de Nederlandse Luchtmacht in Aruba geweest om mee te helpen aan het onderzoek van Holloway. Binnenkort gaan ze er weer naar toe.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 22:20 schreef gelly het volgende:
Hoe wil je die F-16's daar krijgen ? En die paar mijnenvegers zetten ook niet veel zoden aan de dijk.
Ja, dan is het verrassingselement wel een beetje weg hequote:Op zaterdag 18 augustus 2007 00:27 schreef R-Alph het volgende:
[..]
Er zijn al F-16's geweest van de Nederlandse Luchtmacht in Aruba geweest om mee te helpen aan het onderzoek van Holloway. Binnenkort gaan ze er weer naar toe.
Ze worden gewoon in de lucht bijgetankt.
Dat zal hij op dit moment zeker niet doen, dat is een vrijgeleide voor de VS, Nederland en de hele Navo om hem af te zetten.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 23:56 schreef Caesu het volgende:
chavez gaat geen gekke dingen doen internationaal.
Precies, we nemen Brazilië en Argentinië! Dan worden we zeker wereldkampioen met Ronaldinho, Adriano, Kaka en Messi erbij.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 23:44 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Waarom daar stoppen? Laten we gelijk heel Zuid-Amerika bezetten!
Dat squadron is geen probleem, hoor. In het verleden gebeurde dat routinematig voor de laagvliegoefeningen in Goose Bay, en ook tegenwoordig wordt het nog regelmatig beoefend tijdens oefeningen naar de VS bijvoorbeeld. En St.Maarten is natuurlijk een ideale vliegbasis, met prima legering!quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 00:29 schreef gelly het volgende:
[..]
Ja, dan is het verrassingselement wel een beetje weg heEn om nou een heel squadron zo te verplaatsen ..
Waarom wil je zo graag de Antillen behoudenquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 09:03 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Hadden we nou maar tomahawk raketten gehad, even een stukje varen en dag chavez![]()
VOC mentaliteitquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 09:25 schreef FJD het volgende:
[..]
Waarom wil je zo graag de Antillen behoudenZe kosten bakken met geld en we krijgen er weinig tot niets voor terug. Succes hoor Chavez
gewoon st maarten uitbouwen tot een fort in de loop van een jaar en een landingsmacht opzetten en ondertussen iedere maandag om 12 uur 1 raket op 1 regeringsdoel op het vaste land schieten oidquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 00:29 schreef gelly het volgende:
[..]
Ja, dan is het verrassingselement wel een beetje weg heEn om nou een heel squadron zo te verplaatsen ..
die gasten aan hun lot overlaten omdat het niets meer oplevert, dat is de VOC mentaliteit ...quote:
Nederland heeft niet echt de capaciteit om een land als Venezuela aan te vallenquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 09:51 schreef Meneermax het volgende:
En toch lijkt het mij onwijs kickuh als er straks op CNN 'Royal Dutch Airforce launches pre-emptive strike @ Chavez' verschijnt en dan allemaal van die 'Shock and Aw' beelden...
Nederland heeft zelf 30 Apache's hoorquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 07:42 schreef SeLang het volgende:
Zo dom zal die Chavez toch wel niet zijn he, om een linkse agressieoorlog te beginnen
De Amerikanen zullen dolblij zijn met een aanleiding om hem af te zetten.
Die sturen even twee Apache helicopters en die schieten binnen 5 minuten het halve Venezolaanse leger in puin
Staatsgreep door ontevreden militairen doet de rest.
En hoe wou je die daar krijgen?quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 10:51 schreef Sensation89 het volgende:
[..]
Nederland heeft zelf 30 Apache's hoor![]()
Precies, een rechtse regering zou deze malloot gelijk serieus nemen en ons complete defensieapparaat linea recta richting warmere oorden sturen. Voor een intelligent persoon maak je soms best domme opmerkingen SeLang.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 11:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
En hoe wou je die daar krijgen?
Bovendien staan de Amerikanen te trappelen om Chavez een schop onder ze kont te geven, in tegenstelling tot de linkse regering in NL.
Met een beetje pech wordt straks Jan Pronk nog voorzitter van de PvdA.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 11:34 schreef gelly het volgende:
[..]
Precies, een rechtse regering zou deze malloot gelijk serieus nemen en ons complete defensieapparaat linea recta richting warmere oorden sturen. Voor een intelligent persoon maak je soms best domme opmerkingen SeLang.
29, waarvan officieel maar 24 inzetbaar. Er is er één tegen het dek gevlogen in Afghanistan en uitgefikt.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 10:51 schreef Sensation89 het volgende:
[..]
Nederland heeft zelf 30 Apache's hoor![]()
Wat voor reactie zie jij uit de huidige regering komen hypothetisch dus?quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 11:34 schreef gelly het volgende:
[..]
Precies, een rechtse regering zou deze malloot gelijk serieus nemen en ons complete defensieapparaat linea recta richting warmere oorden sturen. Voor een intelligent persoon maak je soms best domme opmerkingen SeLang.
Mocht het zover komen ? Dan komt het eerst bij de VN waar een veroordeling volgt met een resolutie. Wordt die niet opgevolgd dan komt er een internationale militaire actie die vooral zal bestaan uit de VS en Nederland die wat mariniers en bommenwerpers sturen. Grootschalig zal het nooit worden. Ik denk dat de bevolking van Venezuela ook helemaal niet zit te wachten op een oorlog, Chavez zou zijn eigen graf graven. Zo dom is ie niet.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 12:01 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Wat voor reactie zie jij uit de huidige regering komen hypothetisch dus?
De bevolking van Venezuela (althans: het arme deel dat achter Chavez staat) heb ik niet zo hoog zitten eigenlijk. Ik bedoel: dat is het deel dat Chavez, met retoriek en al, in het zadel geholpen heeft. Ik ben het wel met je eens dat het niet grootschalig zal zijn. De VN zullen na maandenlange onderhandelingen en resoluties waarschijnlijk een bevrijdingsoorlog à la Koeweit 1991 goedkeuren, en niets meer. Maar het zal wel behoorlijk wat schade opleveren in Venezuela, en er zullen aanmerkelijk meer militaire middelen naar de Antillen gestuurd worden dan wat mariniers en F-16s.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 12:06 schreef gelly het volgende:
[..]
Mocht het zover komen ? Dan komt het eerst bij de VN waar een veroordeling volgt met een resolutie. Wordt die niet opgevolgd dan komt er een internationale militaire actie die vooral zal bestaan uit de VS en Nederland die wat mariniers en bommenwerpers sturen. Grootschalig zal het nooit worden. Ik denk dat de bevolking van Venezuela ook helemaal niet zit te wachten op een oorlog, Chavez zou zijn eigen graf graven. Zo dom is ie niet.
Waarschijnlijk omdat de Britten liever hun eigen boontjes doppen, en een andere reden is natuurlijk de Iron Lady.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 12:19 schreef gelly het volgende:
Wellicht, al lijkt mij een defensieve troepenmacht wat realistischer dan een offensieve. Ik vraag me trouwens af, waarom was de Falklands oorlog geen NAVO aangelegenheid ?
NORTH ATLANTIC Treaty Organisation.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 12:19 schreef gelly het volgende:
Wellicht, al lijkt mij een defensieve troepenmacht wat realistischer dan een offensieve. Ik vraag me trouwens af, waarom was de Falklands oorlog geen NAVO aangelegenheid ?
Afghanistan ook, maar dat is wel een NAVO aangelegenheid. De afkorting zegt iets over de leden, niet over de geografische ligging van het eventuele conflict ...quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 12:50 schreef RonaldV het volgende:
[..]
NORTH ATLANTIC Treaty Organisation.
De Falklands liggen in de zuidelijke Atlantische Oceaan, en dus buiten het verdragsgebied.
en anders wel de fransen en de engelsen die ook eilandjes in de buurt hebben liggen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 22:22 schreef Zwansen het volgende:
Nederland heeft toch een relatief sterke marine?
Ik denk trouwens dat JP met zn overredingskracht in no time Bush om kan praten om een gezamenlijke oorlog tegen Chavez te beginnen...
quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 01:58 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dat squadron is geen probleem, hoor. In het verleden gebeurde dat routinematig voor de laagvliegoefeningen in Goose Bay, en ook tegenwoordig wordt het nog regelmatig beoefend tijdens oefeningen naar de VS bijvoorbeeld. En St.Maarten is natuurlijk een ideale vliegbasis, met prima legering!![]()
De afstand van St.Maarten naar Venezuela is ook al geen probleem: In het verleden werd er gevlogen vanuit het noorden van Italië naar Bosnië (naar het uiterste puntje zo'n 800KM enkele reis, incl bijtanken boven de Adriatische Zee), en vanuit Kazachstan naar Afghanistan.
Troepentransport kan met de (K)DC-10s, de Herculessen (einde dit jaar moeten er twee bijkomen), en ingehuurde capaciteit van de KLM en Martinair. Alleen voor de landmacht en haar spullen voorzie ik een uitdaging.
maar wel over waar artikel 5 geldt afghanistan is vrijwillig mocht venezuela frankrijk aanvallen dan zijn we verplicht te helpen.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 12:51 schreef gelly het volgende:
[..]
Afghanistan ook, maar dat is wel een NAVO aangelegenheid. De afkorting zegt iets over de leden, niet over de geografische ligging van het eventuele conflict ...
ik dacht een half jaar maar als het goed is kunnen onze onderzeeers en f16`s ze al afschietenquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 12:22 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Hoe snel kunnen Tomahawk lanceerinstallaties geplaatst worden op de Nederlandse Zeven Provinciën Fregatten?
Want mocht het ooit zover komen, dan zou het me niets verbazen als Nederland en de VS het op een akkoordje gooien en onze fregatten alsnog uitrust met Tomahawks.
En Frankrijk zie ik er goed toe in staat om anderen het vuile werk op te laten knappen.![]()
we zijn alleen verplicht te helpen als dit boven de kreeftskeerkring (thnx VanOekelenquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 13:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
maar wel over waar artikel 5 geldt afghanistan is vrijwillig mocht venezuela frankrijk aanvallen dan zijn we verplicht te helpen.
Dat zeg ikquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 14:12 schreef sp3c het volgende:
[..]
we zijn alleen verplicht te helpen als dit boven de kreeftskeerkring (thnx VanOekelen), in Europa of in Noord Amerika gebeurt gebeurt
Ik dacht dat je toch echt tomahawks had die onder f16`s gehangen kunnen worden.quote:toen de Fransen onlangs wat in het nauw werden gedreven in Ivoorkust (of strax in Tsjaad) dan kunnen ze de NATO ook niets wijsmaken
en de F16 kan geen Tomahawks afwerpen, de subs kunnen ze officieel ook niet lanceren maar ik sprak een tijdje geleden een onderzeebootpiloot en die zei van wel en hij zal het wel weten dan of hij liegt (het zijn stiekeme gasten!)
Misschien is het geen verplichting, maar ik denk niet dat alle bondgenoten het toestaan dat een grondgebied van een klein NAVO-lid wordt afgenomen.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 13:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
maar wel over waar artikel 5 geldt afghanistan is vrijwillig mocht venezuela frankrijk aanvallen dan zijn we verplicht te helpen.
quote:
De NATO heeft pas sinds het Joegoslavië-drama de inzet buiten het verdragsgebied als beleid. In Bosnië heette het officieel nog dat de NATO handelde op verzoek van de VN, maar Kosovo was een 100% NATO aktie. Afghanistan moest zelfs apart besproken worden, en wordt min of meer gerechtvaardigd door de aanval op een NATO lidstaat op 11-9-2001.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 12:51 schreef gelly het volgende:
[..]
Afghanistan ook, maar dat is wel een NAVO aangelegenheid. De afkorting zegt iets over de leden, niet over de geografische ligging van het eventuele conflict ...
Onze F-16s kunnen alles afwerpen wat de F-16s van de VS kunnen afwerpen. Technisch gesproken dan. Hetzelfde geldt eigenlijk voor alle wapensystemen die we van de VS gekocht hebben. De torpedobuizen zijn NATO-standaard, en kunnen dus alles afvuren wat de VS en het VK kunnen afvuren.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 14:12 schreef sp3c het volgende:
[..]
we zijn alleen verplicht te helpen als dit boven de kreeftskeerkring (thnx VanOekelen), in Europa of in Noord Amerika gebeurt gebeurt
toen de Fransen onlangs wat in het nauw werden gedreven in Ivoorkust (of strax in Tsjaad) dan kunnen ze de NATO ook niets wijsmaken
en de F16 kan geen Tomahawks afwerpen, de subs kunnen ze officieel ook niet lanceren maar ik sprak een tijdje geleden een onderzeebootpiloot en die zei van wel en hij zal het wel weten dan of hij liegt (het zijn stiekeme gasten!)
Fikkie stoken is altijd leuk.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 15:02 schreef DrWolffenstein het volgende:
Ik ben wel een voorstander van het platgooien van die bidonville genaamd Caracas met fosforbommen. Met de kwaliteit woningen daar zal het de grootste fik worden sinds Dresden.
maar kan de F16 Tomahawks afwerpen?quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 14:34 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Onze F-16s kunnen alles afwerpen wat de F-16s van de VS kunnen afwerpen. Technisch gesproken dan.
blijkbaar, ik vind het maar vreemde bootjes zo onder waterquote:Hetzelfde geldt eigenlijk voor alle wapensystemen die we van de VS gekocht hebben. De torpedobuizen zijn NATO-standaard, en kunnen dus alles afvuren wat de VS en het VK kunnen afvuren.
^^quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 09:25 schreef FJD het volgende:
[..]
Waarom wil je zo graag de Antillen behoudenZe kosten bakken met geld en we krijgen er weinig tot niets voor terug. Succes hoor Chavez
Die zouden als eersten hun koffer pakken als ze door kregen wat die toko daar kost..quote:
Dat wilt die Rudy Croes alleen. Maar die gaat binnenkort uit de regering.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 16:58 schreef MrX1982 het volgende:
Ze willen toch altijd zo nodig op eigen benen staan.
Niet dus, al dacht ik ooit (een jaar of 20 geleden) een stuk te hebben gelezen waarin de USAF echt alles in het arsenaal van een F-16 (en alle andere jets) heeft laten vallen, waaronder SRAM en Tomahawk.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 16:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
maar kan de F16 Tomahawks afwerpen?
ik dacht het niet
Het zijn ook vreemde mensen die er in willen werken.quote:[..]
blijkbaar, ik vind het maar vreemde bootjes zo onder water
Een Tomahawk werpt eerder een F-16 af.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 16:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
maar kan de F16 Tomahawks afwerpen?
ik dacht het niet
Hoe lang is een Tomahawk? 5 meter ofzo? Lees net 6 meter. Een F16 Falcon is 15 meter dus met enig propwerk moet 't toch kunnen, al worden ze volgens mij eerder vanaf schepen afgeschoten.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 18:38 schreef gelly het volgende:
[..]
Een Tomahawk werpt eerder een F-16 af.
En dan pakken we personen als jij op en berechten je voor genocidequote:Op zaterdag 18 augustus 2007 15:02 schreef DrWolffenstein het volgende:
Ik ben wel een voorstander van het platgooien van die bidonville genaamd Caracas met fosforbommen. Met de kwaliteit woningen daar zal het de grootste fik worden sinds Dresden.
Tot nu toe is het natuurlijk alleen macho talk, waarschijnlijk vooral gericht op z'n eigen bevolking. Ik kan me ergens wel voorstellen dat men in Nederland niet nog meer olie op het vuur wil gooien.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 19:29 schreef RonaldV het volgende:
Terug naar Chavez: Het verbaast me alweer hoe weinig aandacht er in Nederland aan de uitspraken van Chavez wordt gegeven. Vorig jaar deed hij ook al uitspraken in deze richting, en ook toen liep hij tegen een redelijke muur van stilzwijgen op. Ik geloof dat alleen minister Kamp er toen wat aandacht aan besteedde.
Doet Chavez de uitspraken alleen voor binnenlands gebruik, en negeren we hem daarom? Of heeft hij wel degelijk een plannetje, en onderschatten we hem?
Do you smell that? It's napalm, son. Nothing else on the world smells like that. I love the smell of napalm in the morning.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 15:19 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Fikkie stoken is altijd leuk.Napalmbommen zijn ook mooi altijd.
[afbeelding]
ik denk dat Chavez nogal eens zijn mond voorbij praatquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 19:29 schreef RonaldV het volgende:
Terug naar Chavez: Het verbaast me alweer hoe weinig aandacht er in Nederland aan de uitspraken van Chavez wordt gegeven. Vorig jaar deed hij ook al uitspraken in deze richting, en ook toen liep hij tegen een redelijke muur van stilzwijgen op. Ik geloof dat alleen minister Kamp er toen wat aandacht aan besteedde.
Doet Chavez de uitspraken alleen voor binnenlands gebruik, en negeren we hem daarom? Of heeft hij wel degelijk een plannetje, en onderschatten we hem?
Op dit moment is er al een fregat in de buurt van Venezuela. Namelijk de Hr. Ms. van Nes voor kustwachttaken, drugsbestrijding, visserij- en milieu-inspectie.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 21:45 schreef __Saviour__ het volgende:
Het minste wat Nederland kan doen is even een signaal terug sturen. De Zeven Provincieen daar even laten rondvaren ofzo.
Erg gevaarlijk om het vlaggenschip een beetje in z'n eentje daar rond te laten galloperen.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 21:45 schreef __Saviour__ het volgende:
Het minste wat Nederland kan doen is even een signaal terug sturen. De Zeven Provincieen daar even laten rondvaren ofzo.
Niet poetsen, maar lullen..quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 23:02 schreef LordofWar86 het volgende:
De nederlandse soldaten, mariniers en marine personeel schijt in de broek als ze de Latijns-Amerikaanse schepen in de verte zien. Laat staan dat ze oorlog gaan voeren. Srebrenica iemand? Nederlanders staan niet bekend om hun heldhaftigheid, meer om hun laffe aard.
Nederlandse marine is geen stelletje piss-ants kan ik je wel vertellen. Bovendien beschikken we over schepen waar zelfs de britten jaloers op zijn. Infact. de britten hadden bijna een order m-class schepen gedaan maar om politieke redenen zijn ze voor een brits ontwerp gegaan. Hebben ze nog spijt van. Australiers stonden ook in de rij voor deze schepen maar zijn voor economische redenen gegaan voor een gaar duits ontwerp waar ze heel weinig mee kunnen.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 23:02 schreef LordofWar86 het volgende:
De nederlandse soldaten, mariniers en marine personeel schijt in de broek als ze de Latijns-Amerikaanse schepen in de verte zien. Laat staan dat ze oorlog gaan voeren. Srebrenica iemand? Nederlanders staan niet bekend om hun heldhaftigheid, meer om hun laffe aard.
Screbenica was een zware onderschatting. Die gingen simpelweg veel te licht bewapend op weg.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 23:02 schreef LordofWar86 het volgende:
Alweer zo iemand die Srebrenica erbij sleept, alsof wat daar gebeurt is representatief is voor de Nederlandse krijgsmacht. Voor de honderdduizendste keer....dat waren fucking blauwhelmen, amper bewapend, en met geen enkele vrijheid om te handelen. Ja, het waren Nederlanders, maar onder bevel van de VN, en als je daar je oren naar moet laten hangen geef ik het je te doen, waar je ook vandaan komt. Toevallig wel eens de film "Shooting dogs" gezien? Dat gaat over de slachting die de Hutu's onder de Tutsi's aanrichtten in Rwanda, meer dan 2500 Tutsi burgers onder bescherming van een Belgisch bataljon blauwhelmen, schieten mochten ze niet, alleen als ze zelf onder direct vuur kwamen te liggen, maar ingrijpen terwijl Hutu's recht onder hun neus Tutsi's met kapmessen in mootjes aan het hakken waren mocht onder geen enkel beding. En toen ze zich uiteindelijk maar helemaal terugtrokken, hebben ze alles en iedereen in dat kamp afgeslacht, op een paar mazzelaars na die weg konden komen. Ook zo'n lekker geval van VN efficientie, en zo zijn er nog wel meer voorbeelden bij te halen, maar heeft geen flikker te maken met de werkelijke slagkracht of moed van de Nederlandse en/of Belgische soldaten.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 23:02 schreef LordofWar86 het volgende:
quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 21:30 schreef AgLarrr het volgende:
Het actieve deel van ons leger moet verdomme zuinig zijn met kogels, al onze schepen varen onder Griekse of Chileense vlag, en als het er dus op aan komt en we moeten ons eigen grondgebied verdedigen dan staat ons leger of bij de KwitFit, of in een zandbak en de rest hebben we verkocht![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Precies fuck de blauwhelmen. We pakken Venezuela gewoon keihard met de hulp van de VS.quote:Op zondag 19 augustus 2007 00:00 schreef Hathor het volgende:
[..]
Alweer zo iemand die Srebrenica erbij sleept, alsof wat daar gebeurt is representatief is voor de Nederlandse krijgsmacht. Voor de honderdduizendste keer....dat waren fucking blauwhelmen, amper bewapend, en met geen enkele vrijheid om te handelen. Ja, het waren Nederlanders, maar onder bevel van de VN, en als je daar je oren naar moet laten hangen geef ik het je te doen, waar je ook vandaan komt. Toevallig wel eens de film "Shooting dogs" gezien? Dat gaat over de slachting die de Hutu's onder de Tutsi's aanrichtten in Rwanda, meer dan 2500 Tutsi burgers onder bescherming van een Belgisch bataljon blauwhelmen, schieten mochten ze niet, alleen als ze zelf onder direct vuur kwamen te liggen, maar ingrijpen terwijl Hutu's recht onder hun neus Tutsi's met kapmessen in mootjes aan het hakken waren mocht onder geen enkel beding. En toen ze zich uiteindelijk maar helemaal terugtrokken, hebben ze alles en iedereen in dat kamp afgeslacht, op een paar mazzelaars na die weg konden komen. Ook zo'n lekker geval van VN efficientie, en zo zijn er nog wel meer voorbeelden bij te halen, maar heeft geen flikker te maken met de werkelijke slagkracht of moed van de Nederlandse en/of Belgische soldaten.
Ik heb mijn plunjebaal al klaar staan.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 23:09 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ben het wel eens dat als het zo door gaat met de dreigingen het tijd wordt om even een kleine "oefening" te houden in die regio.
er wordt nog niet geschoten, die fijne gelukstreffer is nog onwaarschijnlijker als een daadwerkelijke invasiequote:Op zaterdag 18 augustus 2007 23:09 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Erg gevaarlijk om het vlaggenschip een beetje in z'n eentje daar rond te laten galloperen.
Staat zo slordig als ze met een fijne gelukstreffer in 1 keer de trots van de marine degraderen tot een permanent meubelstuk van het locale rif.
Ben het wel eens dat als het zo door gaat met de dreigingen het tijd wordt om even een kleine "oefening" te houden in die regio.
Misschien dat de marine vast een onderzeeboot die kant op kan sturen? Vast wat info verzamelen.quote:Op zondag 19 augustus 2007 00:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
er wordt nog niet geschoten, die fijne gelukstreffer is nog onwaarschijnlijker als een daadwerkelijke invasie
maar goed de tromp is er nog geen jaar geleden geweest meen ik en die kleine oefening was begin dit jaar
Weet ik eigenlijk niet? Maar zo lang BuZa doet als of er niets aan de hand is zal het in de kamer wel rustig blijven.quote:Op zondag 19 augustus 2007 00:51 schreef sp3c het volgende:
ik denk dat daar ook wel genoeg kamervragen over gesteld zijn inmiddels
OMG, er doet er ook één een duit in het zakje...quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 23:02 schreef LordofWar86 het volgende:
quote:Op zondag 19 augustus 2007 00:00 schreef Hathor het volgende:
[..]
Alweer zo iemand die Srebrenica erbij sleept, alsof wat daar gebeurt is representatief is voor de Nederlandse krijgsmacht. Voor de honderdduizendste keer....dat waren fucking blauwhelmen, amper bewapend, en met geen enkele vrijheid om te handelen. Ja, het waren Nederlanders, maar onder bevel van de VN, en als je daar je oren naar moet laten hangen geef ik het je te doen, waar je ook vandaan komt. Toevallig wel eens de film "Shooting dogs" gezien? Dat gaat over de slachting die de Hutu's onder de Tutsi's aanrichtten in Rwanda, meer dan 2500 Tutsi burgers onder bescherming van een Belgisch bataljon blauwhelmen, schieten mochten ze niet, alleen als ze zelf onder direct vuur kwamen te liggen, maar ingrijpen terwijl Hutu's recht onder hun neus Tutsi's met kapmessen in mootjes aan het hakken waren mocht onder geen enkel beding. En toen ze zich uiteindelijk maar helemaal terugtrokken, hebben ze alles en iedereen in dat kamp afgeslacht, op een paar mazzelaars na die weg konden komen. Ook zo'n lekker geval van VN efficientie, en zo zijn er nog wel meer voorbeelden bij te halen, maar heeft geen flikker te maken met de werkelijke slagkracht of moed van de Nederlandse en/of Belgische soldaten.
quote:Op zondag 19 augustus 2007 00:58 schreef RonaldV het volgende:
[..]
OMG, er doet er ook één een duit in het zakje...1990-1991 De Nederlandse Marine werkt mee aan de blokkade van Irak tijdens de bezettng van Koeweit. De Marine wil graag naar het noorden van de Golf, wordt daartoe ook meerdere malen uitgenodigd door de Britse en Amerikaanse marine, maar moet in het zuiden blijven van Den Haag. 1991 Operatie Provide Comfort: Korps Mariniers (ondersteund door lichte onbewapende Alouette-III helis) trekken het noorden van Irak binnen om de voor Saddam gevluchte Koerden te gaan helpen. 1991: luchte onbewapende en vrijwel onbepantserde Alouette-III helicopters vliegen voor de EC Monitoring Mission missies boven voorm. Joegoslavië, waar op dat moment een burgeroorlog woedt. De helicopters worden meerdere malen beschoten, maar de missie gaat gewoon door. 1992-1993: in anderhalf jaar tijd onderscheiden het Korps Mariniers en (alweer) lichte Alouette-III helicopters zich in Cambodja, door Khmer Rouge gebied onder controle van de UN te brengen en te houden. Als je niet weet waar de Khmer Rouge voor staat kan ik je de film Killing Fields aanbevelen. 1993-1994: Nederlandse militairen leveren humanitaire hulp aan Rwandese vluchtelingen in een gebied waar kort tevoren nog de grootste slachting van het Afrikaanse continent heft plaatsgevonden. De Nederlandse militairen waren ongewapend aan het werk in hetzelfde gebied waar eerder nog Belgische paras waren afgeslacht (letterlijk). 1994: Nederland leidt een geslaagde luchtaanval op Udbina Air Base. 1995 Srebrenica: van alle beloofde UN/NATO (lucht-)steun komen TWEE vliegtuigen opdagen: het zijn Nederlandse F-16s, ze gooien bommen, en schakelen een tank uit. 1995, Sarajevo: Nederlandse mortieropsporingsradar helpt bij het uitschakelen van Servische mortieropstellingen, onder meer door het inzetten van een mortier compagnie van het Korps Mariniers. 1999: Kosovo-crisis: 4 jaar na Bosnië schoot een Nederlandse F-16 boven Servië één van de meest gevreesde toestellen (een MiG-29 Fulcrum) uit de lucht: de eerste na-oorlogse Air-to-air overwinning door een Nederlander, en één van 5 kills in dat conflict. 2000: Nederland brengt als eerste ter wereld de AH-64D naar het front, als ze troepen leveren om Ethiopie en Eritrea uit elkaar te houden na een zeer bloederige oorlog. 2002-heden: Afghanistan: Nederland vliegt al een paar jaar dagelijks rondjes boven dat land met F-16s en Apaches, en geeft zeer regelmatig close air support aan Nederlandse troepen en die van onze bondgenoten. Daarnaast zitten er al jaren PRTs in het land, eerst in het noorden, en nu in Uruzgan.
En dan noem ik voor het gemak de vele kleine en zelfs individuele missies van militairen de afgelopen 20 jaar niet eens op. Een veel completere lijst is wel beschikbaar voor je.
Jij pakt een makkelijk te scoren (zij het ingegeven door een onjuiste stelling veroorzaakt door een TOTAAL gebrek aan inhoudelijke kennis) puntje. Ik gooi er een berg terug. Ga je nu maar even inlezen. :w
quote:Op zondag 19 augustus 2007 03:53 schreef SeLang het volgende:
Volgens mij heeft NL een uitstekend leger en uitstekend materieel.
Al die opmerkingen over 'laf' en 'schijterts' zijn niet van toepassing op de troepen zelf maar op de NL politiek die de troepen vaak met een onmogelijk of half mandaat opzadelt.
Ik heb een vriendje bij de Artillerie -net terug uit Afghanistan- die je graag een keer mee neemt op patrouille door Uruzgan of een weekje mee laat 'opbouwen' (lees: afbreken) met zijn compagnie Panzers...quote:De nederlandse soldaten, mariniers en marine personeel schijt in de broek als ze de Latijns-Amerikaanse schepen in de verte zien. Laat staan dat ze oorlog gaan voeren. Srebrenica iemand? Nederlanders staan niet bekend om hun heldhaftigheid, meer om hun laffe aard.
ALs politiek Den Haag militairen naar een oorlogsgebied stuurt met enkel proppeschieters, wat verwacht je dan? Vervolgens blijft fatsoenlijke luchtsteun uit (van je bondgenoten moet je het hebben)... Daar liggen de de oorzaken!quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 23:02 schreef LordofWar86 het volgende:
Laten wij zaken doen met Chavez en de Antillen zo snel mogelijk van de hand doen.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 22:27 schreef EdvandeBerg het volgende:
Gewoon aan Chavez cadeau geven. Scheelt heel veel belastingcentjes voor de Nederlandsche burger.
De deal is wel dat ie dan alle in Nederland wonende criminele antillianen terugneemt.
Don't shoot the pianoplayer.quote:Op zondag 19 augustus 2007 09:07 schreef Napalm het volgende:
[..]
ALs politiek Den Haag militairen naar een oorlogsgebied stuurt met enkel proppeschieters, wat verwacht je dan? Vervolgens blijft fatsoenlijke luchtsteun uit (van je bondgenoten moet je het hebben)... Daar liggen de de oorzaken!
Henkway laat zichzelf door de kopf schieten, laat vrouw en kinderen achter en de Serviers voeren alsnog de moslims weg?.. Lekker nuttig.quote:Op zondag 19 augustus 2007 09:23 schreef henkway het volgende:
[..]
Don't shoot the pianoplayer.
schiet die 8000 bosniers maar kapot, want ik poep in me broek.
het ligt allemaal wat ingewikkelder dan dat, ik ga er niet weer helemaal op in maar vraag jezelf is af waarom die 8000 bosniers niet voor de enclave hebben gevochtenquote:Op zondag 19 augustus 2007 09:23 schreef henkway het volgende:
[..]
Don't shoot the pianoplayer.
schiet die 8000 bosniers maar kapot, want ik poep in me broek.
zijn die duitse schepen niet gebaseerd op de m klasse maar dan met andere radar meuk enzoquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 23:19 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nederlandse marine is geen stelletje piss-ants kan ik je wel vertellen. Bovendien beschikken we over schepen waar zelfs de britten jaloers op zijn. Infact. de britten hadden bijna een order m-class schepen gedaan maar om politieke redenen zijn ze voor een brits ontwerp gegaan. Hebben ze nog spijt van. Australiers stonden ook in de rij voor deze schepen maar zijn voor economische redenen gegaan voor een gaar duits ontwerp waar ze heel weinig mee kunnen.
Kortom:
Dit
[afbeelding]
kickt de ass van een hele vloot venezuelaanse drijfhoutvlotjes.![]()
Gezien zijn warme vriendschap met Ahmadinejad... een gevaarlijke clown?quote:Op zondag 19 augustus 2007 02:28 schreef heiden6 het volgende:
Je kunt je toch eigenlijk niet voorstellen dat die vent waus genoeg is om daadwerkelijk de Antillen binnen te vallen? Maar goed, hij spoort natuurlijk voor geen meter. De vraag is, is hij een voor Nederland ongevaarlijke clown, of een gevaarlijke gek?
lolquote:Op zondag 19 augustus 2007 11:13 schreef SeLang het volgende:
'moslims' nauwelijks wapens hadden om zichzelf te verdedigen
dan zie je Clinton & Co wel heel gemakkelijk over het hoofdquote:ligt de verantwoordelijkheid 100% bij de Europese politici
Waren ze kwa bewapening een match voor de Serviers dan?quote:
Als minister van defensie die verantwoordelijk is voor zijn eigen troepen hoor je die opdracht dan te weigeren.quote:dan zie je Clinton & Co wel heel gemakkelijk over het hoofd
het waren geen Europese politici die een zwaarder(bewapende en gemandateerde) versie van UNPROFOR hebben getorpedeerd in de veiligheidsraad
Het idee dat de VN de enclave wel zou beschermen werd (voor het oog van de internationale pers) gegeven voor een schijtbange franse generaal, die bang was om Srebrenica niet levend te kunnen verlaten. Daarmee creëerde hij voor de VN een enorm probleem.quote:Op zondag 19 augustus 2007 12:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Waren ze kwa bewapening een match voor de Serviers dan?
Dat wapenembargo (dat voor iedereen gold) werkte sterk in het voordeel van de Serviers. Maar het idee was dat de VN instond voor de veiligheid van de enclave.
Eens. En oneens met de stellling dat Clinton&Co verantwoordelijk waren voor de chaos. De chaos werd veroorzaakt door voornamelijk Europese politici, EN door Akahashi van de VN. Allen wilden ze maar blijven praten, en praten, en praten. Wat Clinton niet wilde, was dat de VS (alweer) de kastanjes uit het vuur zou halen, en daarmee had hij wmb gelijk. Europa heeft de eerste helft van de jaren 90 laten zien wat het op wereldpolitiek niveau voorstelt: geen ruk.quote:[..]
Als minister van defensie die verantwoordelijk is voor zijn eigen troepen hoor je die opdracht dan te weigeren.
Bedoel je dit?quote:
Omdat ze GVD door de Nederlanders ontwapent zijn voor ze door de nederlanders zijn afgeleverd bij het vuurpeloton, op aanwijzing van de pianoplayer.quote:Op zondag 19 augustus 2007 10:48 schreef sp3c het volgende:
[..]
het ligt allemaal wat ingewikkelder dan dat, ik ga er niet weer helemaal op in maar vraag jezelf is af waarom die 8000 bosniers niet voor de enclave hebben gevochten
quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:08 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Bedoel je dit?
"... Er is voorshands geen enkele reden om werkelijk ongerust te zijn”
Min President Colijn op de radio over de dreiging van Nazi Duitsland, 11 maart 1936
Ow, en de aanvallen van de Bosniers op omliggende dorpen gebeurden natuurlijk met stokken en stenen?quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:16 schreef henkway het volgende:
[..]
Omdat ze GVD door de Nederlanders ontwapent zijn voor ze door de nederlanders zijn afgeleverd bij het vuurpeloton, op aanwijzing van de pianoplayer.
En alle Nederlandse helden deden gedwee ontwapenen en inladen en daarna gingen ze opgelucht feestvieren die schijters.
Hmm weet ik niet. We hebben wel die m-class ontworpen samen met de duitsers en spanjaarden maar ik weet niet zeker wat die australiers nu hebben liggen. Ze zijn er iig niet blij mee. Misschien hebben die duitsers hun versie een beetje verneukt ofzo.quote:Op zondag 19 augustus 2007 12:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
zijn die duitse schepen niet gebaseerd op de m klasse maar dan met andere radar meuk enzo
Bedoel je de ANZAC klasse? Die is gebaseerd op de MEKO200. Qua techniek hangen ze tussen onze S- en M-fregatten in. Het basis ontwerp is in ieder geval nog uit de late 70er jaren.quote:Op zondag 19 augustus 2007 12:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
zijn die duitse schepen niet gebaseerd op de m klasse maar dan met andere radar meuk enzo
nee de duitse schepen de m klasse was toch een samenwerkings verband net als 7 provincien en de Lpd`s ?quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:37 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Bedoel je de ANZAC klasse? Die is gebaseerd op de MEKO200. Qua techniek hangen ze tussen onze S- en M-fregatten in. Het basis ontwerp is in ieder geval nog uit de late 70er jaren.
lcf is samen met de Duitsers en de Spanjaarden ontwikkeldquote:Op zondag 19 augustus 2007 15:20 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Hmm weet ik niet. We hebben wel die m-class ontworpen samen met de duitsers en spanjaarden maar ik weet niet zeker wat die australiers nu hebben liggen. Ze zijn er iig niet blij mee. Misschien hebben die duitsers hun versie een beetje verneukt ofzo.
En de Amerikanen op hun beurt waren weer jaloers op wat wij met de 7-Provinciën lieten zien tijdens een oefening bij Hawaii.quote:Op zondag 19 augustus 2007 15:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
en nee die hebben de Australiers niet, die kozen voor een Amerikaans systeem voor hun nieuwe luchtverdedigings schepen
Och och och, een mortierstelling uitgeschakeld... en zelfs hulp geboden aan vluchtelingenquote:Op zondag 19 augustus 2007 00:58 schreef RonaldV het volgende:
[..]
OMG, er doet er ook één een duit in het zakje...1990-1991 De Nederlandse Marine werkt mee aan de blokkade van Irak tijdens de bezettng van Koeweit. De Marine wil graag naar het noorden van de Golf, wordt daartoe ook meerdere malen uitgenodigd door de Britse en Amerikaanse marine, maar moet in het zuiden blijven van Den Haag. 1991 Operatie Provide Comfort: Korps Mariniers (ondersteund door lichte onbewapende Alouette-III helis) trekken het noorden van Irak binnen om de voor Saddam gevluchte Koerden te gaan helpen. 1991: luchte onbewapende en vrijwel onbepantserde Alouette-III helicopters vliegen voor de EC Monitoring Mission missies boven voorm. Joegoslavië, waar op dat moment een burgeroorlog woedt. De helicopters worden meerdere malen beschoten, maar de missie gaat gewoon door. 1992-1993: in anderhalf jaar tijd onderscheiden het Korps Mariniers en (alweer) lichte Alouette-III helicopters zich in Cambodja, door Khmer Rouge gebied onder controle van de UN te brengen en te houden. Als je niet weet waar de Khmer Rouge voor staat kan ik je de film Killing Fields aanbevelen. 1993-1994: Nederlandse militairen leveren humanitaire hulp aan Rwandese vluchtelingen in een gebied waar kort tevoren nog de grootste slachting van het Afrikaanse continent heft plaatsgevonden. De Nederlandse militairen waren ongewapend aan het werk in hetzelfde gebied waar eerder nog Belgische paras waren afgeslacht (letterlijk). 1994: Nederland leidt een geslaagde luchtaanval op Udbina Air Base. 1995 Srebrenica: van alle beloofde UN/NATO (lucht-)steun komen TWEE vliegtuigen opdagen: het zijn Nederlandse F-16s, ze gooien bommen, en schakelen een tank uit. 1995, Sarajevo: Nederlandse mortieropsporingsradar helpt bij het uitschakelen van Servische mortieropstellingen, onder meer door het inzetten van een mortier compagnie van het Korps Mariniers. 1999: Kosovo-crisis: 4 jaar na Bosnië schoot een Nederlandse F-16 boven Servië één van de meest gevreesde toestellen (een MiG-29 Fulcrum) uit de lucht: de eerste na-oorlogse Air-to-air overwinning door een Nederlander, en één van 5 kills in dat conflict. 2000: Nederland brengt als eerste ter wereld de AH-64D naar het front, als ze troepen leveren om Ethiopie en Eritrea uit elkaar te houden na een zeer bloederige oorlog. 2002-heden: Afghanistan: Nederland vliegt al een paar jaar dagelijks rondjes boven dat land met F-16s en Apaches, en geeft zeer regelmatig close air support aan Nederlandse troepen en die van onze bondgenoten. Daarnaast zitten er al jaren PRTs in het land, eerst in het noorden, en nu in Uruzgan.
En dan noem ik voor het gemak de vele kleine en zelfs individuele missies van militairen de afgelopen 20 jaar niet eens op. Een veel completere lijst is wel beschikbaar voor je.
Jij pakt een makkelijk te scoren (zij het ingegeven door een onjuiste stelling veroorzaakt door een TOTAAL gebrek aan inhoudelijke kennis) puntje. Ik gooi er een berg terug. Ga je nu maar even inlezen. :w
20uur moeten nadenken over dit kwaliteits-antwoord, en dan toch nog willen studeren?quote:Op zondag 19 augustus 2007 20:48 schreef EricT het volgende:
[..]
Och och och, een mortierstelling uitgeschakeld... en zelfs hulp geboden aan vluchtelingen![]()
Het NL-leger is echt van puike kwaliteit
Wat had je dan gewild? Dat het 24 uur per dag op TV word uitgezonden als breaking news? Toe nu toe loopt die Chavez alleen maar dom te blaten, loopt de godsganselijke dag te kankeren op Amerika, maakt links en rechts foute vriendjes, en maakt tussen neus en lippen door nog wat vijanden hier en daar, en roept zichzelf voor het gemak maar gelijk even uit tot president voor het leven. Tot het moment dat ie wat betreft expansiedrift en agressie de daad letterlijk bij het woord voegt, heeft het wat mij betreft totaal geen nieuwswaarde. Het is gewoon de zoveelste dictator van een zuidamerikaanse bananenrepubliek, en als je er een gezien hebt, ken je ze allemaal.quote:Op zondag 19 augustus 2007 22:49 schreef heiden6 het volgende:
Om even terug te gaan naar het originele onderewrp: het verbaast me echt hoe weinig aandacht er is voor deze (terugkerende) uitspraken van Chavez in de Nederlandse media.
Ach... Chavez schijnt dit soort rotzooi wekelijks te roepen in z'n radio toespraakjes, eigenlijk ben ik wel blij dat de media dit niet opklopt en het onnodig veel aandacht gaat geven.quote:Op zondag 19 augustus 2007 22:49 schreef heiden6 het volgende:
Om even terug te gaan naar het originele onderewrp: het verbaast me echt hoe weinig aandacht er is voor deze (terugkerende) uitspraken van Chavez in de Nederlandse media.
Media maakt vaak dingen erger dan ze zijn.. sterker nog.. de media is in staat om een oorlog te ontketenen door bepaalde uitspraken een beetje te overdrijven en uit zijn context te rukken. Als de NOS uitgebreid melding maakt van deze uitspraken, neemt CNN het weer over en gooit er nog een schepje boven op. Zo wordt het conflict door de media opgezweept. Wees dus maar blij dat de media dit keer een beetje zijn mond houdt. (misschien wel op gezag van de NL authoriteiten)quote:Op zondag 19 augustus 2007 22:49 schreef heiden6 het volgende:
Dat laatste zou me inderdaad niks verbazen. En ik zou het ook terecht vinden als ze dat doen.quote:Op maandag 20 augustus 2007 02:18 schreef opinionr het volgende:
[..]
Media maakt vaak dingen erger dan ze zijn.. sterker nog.. de media is in staat om een oorlog te ontketenen door bepaalde uitspraken een beetje te overdrijven en uit zijn context te rukken. Als de NOS uitgebreid melding maakt van deze uitspraken, neemt CNN het weer over en gooit er nog een schepje boven op. Zo wordt het conflict door de media opgezweept. Wees dus maar blij dat de media dit keer een beetje zijn mond houdt. (misschien wel op gezag van de NL authoriteiten)
Dus dan zou het eerste nieuws wat we krijgen een bericht over het platgooien van Caracas zijn.quote:Op maandag 20 augustus 2007 02:20 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat laatste zou me inderdaad niks verbazen. En ik zou het ook terecht vinden als ze dat doen.
Ik denk dat het oorlog wordt. Onze jongens gaan opstomen naar de West. Chavez gaat een lesje krijgen.quote:DEN HAAG - De Venezolaanse president Hugo Chávez mag niet aan de Antillen en Aruba komen. Minister Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken) moet hem duidelijk maken dat hij niet eenzijdig zeegrenzen kan verleggen en Koninkrijksgebied kan inlijven. Mocht Chávez militairen inzetten, dan moet Verhagen ook bereid zijn militair in te grijpen.
Dat stelt Tweede Kamerlid Hans van Baalen (VVD) maandag. Hij wil daar bij de minister via Kamervragen op aandringen. Van Baalen benadrukte dat Chavez met zijn handen af moet blijven van ‘onze Falklands’.
Verhagen gaat er echter van uit dat Venezuela de territoriale integriteit en soevereiniteit van het Koninkrijk blijft respecteren als een goede buur, zo liet hij maandag weten. Hij heeft wel de Nederlandse ambassadeur opdracht gegeven de Venezolaanse autoriteiten om een toelichting te vragen.
Aanleiding voor de commotie is een toespraak waarin Chávez zou hebben aangekondigd de noordgrens van Venzuele te willen onderzoeken. Alles binnen de 200 zeemijl hoort bij Venezuela, zou hij gezegd hebben. De Nederlandse Antillen en Aruba liggen nog geen 40 zeemijlen ten noorden van Venzuela en daar ontstond ophef. Vorige week liet Verhagen echter al weten dat uit niets bleek dat er een Venezolaanse claim zou zijn op Antilliaans gebied, ook niet in de toespraak van Chávez.
<--- Antilliaan meldt zich. Toch bedankt dat je het ermee eens bent dat de Antillen ook verdedigd verdienen te worden. Misschien lukt het me toch jouw mening over ons wat te nuanceren door je te herinneren aan het feit dat de Antillen eigenlijk pas sinds het begin van deze eeuw met dusdanige financiele problemen kampen dat het ook voor problemen in Nederland heeft gezorgd in de vorm van kansloze jeugd. In de geschiedenis, tot tegen de latere decennia van de 20e eeuw heeft Curacao echter altijd een goede rol gespeeld voor het Koninkrijk, met de Shell en ook nog tijdens WO2.quote:Op maandag 20 augustus 2007 21:54 schreef Ippon het volgende:
[..]
Ik denk dat het oorlog wordt. Onze jongens gaan opstomen naar de West. Chavez gaat een lesje krijgen.
Het zijn kut-Antillianen maar het zijn ook onze Antillianen.![]()
Dat is dus de vraag. Voor Nederland is te hopen dat die enorme trouw aan de VS zich dan zal terugbetalen.quote:Op maandag 20 augustus 2007 21:46 schreef Frutsel het volgende:
Plus het feit dat dit koren op de molen is van de VS... die steunen voor 100% hun bondgenoten uit Holland![]()
Mwah, misschien is 'ie het al wel.quote:Op maandag 20 augustus 2007 22:15 schreef __Saviour__ het volgende:
Nu nog grootspraak van Chavez. Maar die gast kan nog heel gevaarlijk worden. Hij is hard op weg om een dictator te worden.
quote:Op 1 februari 2007 nam het louter uit Chávez-aanhangers bestaande parlement een wet aan die Chávez voor 18 maanden onbeperkte macht gaf.
lijkt mij van wel. Amerika heeft het zo al niet op Chavez en áls de Antillen worden aangevallen heeft de VS een buitenkans om Venezuela 'democratie te brengen'. en er zit óók nog eens bloody veel oilquote:Op maandag 20 augustus 2007 22:08 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Dat is dus de vraag. Voor Nederland is te hopen dat die enorme trouw aan de VS zich dan zal terugbetalen.
Hoezo niet?quote:Op maandag 20 augustus 2007 22:06 schreef Pappie_Culo het volgende:
Nederland stoomt nergens op... NL heeft de middelen niet om militair op te treden tegen een Venezolaanse aanval aan de andere kant van de wereld.
Dat wordt gewoon ome Bush lief aankijken.
Balkie gaat naar ome Bush, en ome Bush belooft een militaire inzet die in gelijke verhouding staat als die van de Nederlandse inzet t.o.v. de VS inzet in oorlogsgebieden.quote:Op maandag 20 augustus 2007 22:06 schreef Pappie_Culo het volgende:
Dat wordt gewoon ome Bush lief aankijken.
natuurlijk willen de Antillianen wel bij Nederland horen, en ze schreeuwen helemaal niet dat ze dat niet willen. alleen enkele politici schreeuwen dat ja, maar dat kun je toch niet serieus nemen? er zijn regelmatig referenda gehouden en een ruime meerderheid heeft altijd bij Nederland willen blijven horen. Je kunt Geert Wilders' uitspraken toch ook niet beschouwen als de opinie van het Nederlandse volk?quote:Op maandag 20 augustus 2007 22:38 schreef EricT het volgende:
wat een CDA uitspraak: "Chavez mag niet aan de antillen komen hoorr" *schud vinger en kijkt boos*![]()
Maarja wat een kut bericht weer, Chavez lult steeds meer, als het op oorlog aankomt kan Nederland wel inpakken, Amerika zal pas na lang afwegen steunen wegens mankrachtgebrek en de antilianen willen absoluut bij Nederland blijven al schreeuwen ze nu van niet.
Slotje, borreltje en dan naar bed![]()
Veel meer hebben ze nu toch niet te bieden, dus lijkt me prima.quote:Op maandag 20 augustus 2007 22:43 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Balkie gaat naar ome Bush, en ome Bush belooft een militaire inzet die in gelijke verhouding staat als die van de Nederlandse inzet t.o.v. de VS inzet in oorlogsgebieden.
Balkie trots naar huis, en vertelt met de borst fier vooruit dat de VS ons komen helpen.
Bushie doet het rekensommetje, en stuurt 1 soldaat op krukken.
Dan staan alle Antillianen die daar nu nog zitten binnen een week op Schiphol, ik geloof niet dat we daar zin in hebben.quote:Op maandag 20 augustus 2007 22:21 schreef Napalm het volgende:
Strik erom en honderd miljoen erbij. Chavez mag ze vandaag nog hebben !
Net zoals op de beurs de handel in aandelen kan worden stilgelegd, sluiten we natuurlijk eerst de grens, en dan gaan we vertellen dat Chavez ze mag hebbenquote:Op maandag 20 augustus 2007 22:46 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Dan staan alle Antillianen die daar nu nog zitten binnen een week op Schiphol, ik geloof niet dat we daar zin in hebben.![]()
Je kan de grens niet zomaar sluiten voor mensen met een Nederlands paspoort (die toevallig de verkeerde kleur hebben) Of we moeten natuurlijk met zijn alleen keihard Wilders gaan stemmen.quote:Op maandag 20 augustus 2007 22:48 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Net zoals op de beurs de handel in aandelen kan worden stilgelegd, sluiten we natuurlijk eerst de grens, en dan gaan we vertellen dat Chavez ze mag hebben.
Venezuela is al heel wat langer dan vandaag een bedreiging, we hebben best wat achter de hand daar. Er is iig een luchtmachtbasis op Curacao en een op Aruba.quote:Op maandag 20 augustus 2007 22:36 schreef Pappie_Culo het volgende:
Waarmee dan?
Met een zooi slecht onderhouden F-16's? We hebben er geloof ik 20 die direct inzetbaar zijn.
Die moeten daarnaartoe met een tankvliegtuig. Waar land je ze? Effe tussen de vijanden door mikken op een autoweg?
Schepen... Duurt effe voor die d'r zijn.
Of dacht je dat we met dat kleine grut wat daar gestationeerd is, het zelf wel effe met die boys uitvechten?
Google er eens op.quote:Op maandag 20 augustus 2007 22:59 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Venezuela is al heel wat langer dan vandaag een bedreiging, we hebben best wat achter de hand daar. Er is iig een luchtmachtbasis op Curacao en een op Aruba.
Ik heb wel betere bronnen dan google, Venezuela is al vele jaren de grootste bedreiging voor ons koninkrijk, je denkt toch niet dat de krijgsmacht zoiets negeert?quote:Op maandag 20 augustus 2007 23:01 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Google er eens op.
Er is daar niets van ons wat een degelijke invasie kan tegenhouden.
Maar misschien kunnen onze mariniers de vijand een flinke klap voor hun harses verkopen met een kilootje coke.
bij oorlog gaat de grens dicht.quote:Op maandag 20 augustus 2007 22:46 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Dan staan alle Antillianen die daar nu nog zitten binnen een week op Schiphol, ik geloof niet dat we daar zin in hebben.![]()
Want? Waarom?quote:Op maandag 20 augustus 2007 23:04 schreef Mr_Memory het volgende:
, als het echt fout gaat met Chavez, zou Nederland toch iets moeten doen.
Kom zeg, het is je land... De veiligheid van ons koninkrijk vind je niet belangrijk? Doe niet zo laf.quote:Op maandag 20 augustus 2007 23:07 schreef Napalm het volgende:
[..]
bij oorlog gaat de grens dicht.
[..]
Want? Waarom?
De Antillen willen toch zoveel onafhankelijkheid van die boze witmensen??
Waarom? omdat Nederland nog steeds de Nederlands Antillen niet opgeeft!quote:Op maandag 20 augustus 2007 23:07 schreef Napalm het volgende:
[..]
[..]
Want? Waarom?
Ik zou niet weten waar de Nederlandse Luchtmacht op Aruba een eigen vliegveld heeft. Ik heb het nog nooit gezien.quote:Op maandag 20 augustus 2007 23:06 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Ik heb wel betere bronnen dan google, Venezuela is al vele jaren de grootste bedreiging voor ons koninkrijk, je denkt toch niet dat de krijgsmacht zoiets negeert?
laat me raden, een Wilders stemmer die dingen roept zonder ook maar enig verstand van zaken te hebben?quote:Op maandag 20 augustus 2007 23:07 schreef Napalm het volgende:
[..]
[..]
Want? Waarom?
+quote:Op maandag 20 augustus 2007 23:24 schreef Diederik_Duck het volgende:
Antillen verloren, rampspoed geboren! Dat laten we natuurlijk niet over onze kant gaan. Wat van de wal is, vals is, sla dood!
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Geen schijn van kans, die Venezolanen!![]()
Idd. We zijn een klein rotland, maar we hebben een goedgetraint en goedbewapend leger. Chavez maakt geen schijn van kans. En zelfs áls hij wat kon, we hebben iets ten noorden van de antillen een bondgenoot die óns dankbaar zou zijn voor een reden om daar te gaan schieten.quote:Op maandag 20 augustus 2007 22:51 schreef _The_General_ het volgende:
We kunnen Venezuela goed raken als het nodig is. Geen enkel probleem.
In het geval van oorlog kunnen ze gewoon het aldaar aanwezige commerciële vliegveld gebruiken, niet zo'n probleem dus.quote:Op maandag 20 augustus 2007 23:25 schreef R-Alph het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waar de Nederlandse Luchtmacht op Aruba een eigen vliegveld heeft. Ik heb het nog nooit gezien.
Alles wat op Aruba en Curacao zit dat van Nederland is is bedoelt voor de controlle op drugs. Veel materiaal hebben ze niet daar omdat ze veel samenwerken met de Antillen en de Amerikaanse Marine (en DEA).
Je kan de grens niet dichthouden voor Nederlanders, want dat zijn alle Antillianen volgens hun paspoort.quote:Op maandag 20 augustus 2007 23:07 schreef Napalm het volgende:
[..]
[..]
Want? Waarom?
iemand die een beetje nuchter nadenktquote:Op dinsdag 21 augustus 2007 00:09 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Je kan de grens niet dichthouden voor Nederlanders, want dat zijn alle Antillianen volgens hun paspoort.
..en nee de Antillen willen niet onafhankelijk worden van Nederland, vroeger niet, nu niet en waarschijnlijk nooit niet.
Nederland heeft het best bewapende leger van Europa (Na Rusland). Niet het grootste leger, wel het meest technologische.quote:Op maandag 20 augustus 2007 23:43 schreef Mtijn het volgende:
[..]
Idd. We zijn een klein rotland, maar we hebben een goedgetraint en goedbewapend leger. Chavez maakt geen schijn van kans. En zelfs áls hij wat kon, we hebben iets ten noorden van de antillen een bondgenoot die óns dankbaar zou zijn voor een reden om daar te gaan schieten.
Nederland is schatplichtig aan dat moedige volkje onder de Caraibische zon.quote:Op maandag 20 augustus 2007 22:00 schreef Cyclonis het volgende:
[..]
<--- Antilliaan meldt zich. Toch bedankt dat je het ermee eens bent dat de Antillen ook verdedigd verdienen te worden. Misschien lukt het me toch jouw mening over ons wat te nuanceren door je te herinneren aan het feit dat de Antillen eigenlijk pas sinds het begin van deze eeuw met dusdanige financiele problemen kampen dat het ook voor problemen in Nederland heeft gezorgd in de vorm van kansloze jeugd. In de geschiedenis, tot tegen de latere decennia van de 20e eeuw heeft Curacao echter altijd een goede rol gespeeld voor het Koninkrijk, met de Shell en ook nog tijdens WO2.
Zie bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/George_Maduro , de naamgever van het mooie Madurodam
Die komen er niet meer.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 00:46 schreef Ippon het volgende:
(Ex)-minister Kamp had toch kruisraketten besteld? Meteen op Caracas afvuren.
Vergeet jij voor het gemak even het Britse leger? Het Franse misschien? Je vergeet voor het gemak ook even dat we een regering hebben die jaar in jaar uit bezuinigt op defensie, tanks, howitzers, vliegtuigen, overal lopen ze aan te plukken, de marine is al bijna helemaal gestript, en nog denk jij dat Nederland het best bewapende leger van Europa heeft? Geloof je het zelf?quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 00:50 schreef Ippon het volgende:
[..]
Nederland heeft het best bewapende leger van Europa (Na Rusland). Niet het grootste leger, wel het meest technologische.
"From the halls of montazuma to the shores of tripoli, we will fight our countrys battles in the air on land an sea first we'll for right and freedom then to keep our honor clean we are proud to hold the title of DUTCH MARINE"![]()
Ik ben geen nationalist. Ik heb een hekel aan Chavez.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 01:00 schreef EricT het volgende:
heerlijk dat gefakete nationalisme, maar zodra de eerste Nederlandse slachtoffers vallen vluchten jullie weer.
History will repeat itself
Voor de mensen die serieus lijken te denken dat Venezuela een kans zou maken:quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 02:03 schreef Mtijn het volgende:
[..]
Ik ben geen nationalist. Ik heb een hekel aan Chavez.
De VS zal een bondgenoot sowieso niet snel laten barsten, dat heeft de geschiedenis wel uitgewezen. Daarnaast staan de Amerikanen natuurlijk te trappelen voor een excuus om Chavez te pakken; een aanval door hem op een bondgenoot zou ideaal zijn.quote:Op maandag 20 augustus 2007 22:08 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Dat is dus de vraag. Voor Nederland is te hopen dat die enorme trouw aan de VS zich dan zal terugbetalen.
iemand?quote:Op maandag 20 augustus 2007 01:49 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Hoe verhouden onze F-16's zich eigenlijk tot die nieuwe Flankers van Chavezzie?
[..]
Een op een weet ik het niet, maar dit is een beschouwing van het Nederlandse leger en de situatie die kan ontstaan wanneer Chavez zijn plannen doorzet. Het stuk is hier te vinden. In het stuk komt duidelijk naar voren dat Nederland de eilanden niet alleen zou kunnen terugnemen.quote:
das ook niet vreemd.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 09:44 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Een op een weet ik het niet, maar dit is een beschouwing van het Nederlandse leger en de situatie die kan ontstaan wanneer Chavez zijn plannen doorzet. Het stuk is hier te vinden. In het stuk komt duidelijk naar voren dat Nederland de eilanden niet alleen zou kunnen terugnemen.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij zijn de Antillen langer Nederlands grondgebied, dan Venezuela Venezualees grondgebied zijnquote:Op dinsdag 21 augustus 2007 11:59 schreef Colnago het volgende:
Het zou best kunnen dat Venezuela recht heeft op gebeid wat 200 zeemijlen uit de kust ligt.
Het is in ieder geval aannemelijker dat Venezuela er meer recht op heeft dan Nederland omdat veroveringen niet automatisch de rechtmatige van naam veranderen.
Als Chavez gelijk heeft dan moet hij mogen beslissen wat er gaat gebeuren.
Het gaat over:quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 12:05 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ik kan me vergissen, maar volgens mij zijn de Antillen langer Nederlands grondgebied, dan Venezuela Venezualees grondgebied zijn![]()
NIETUS! Het ministerie heeft gecontroleerd, en Chavez heeft het nooit gezegd!quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 08:56 schreef Caesu het volgende:
[afbeelding]
hier staat Chávez op een kaartje aan te wijzen wat nog allemaal bij Venezuela hoort.![]()
Als je dat verdrag wilt volgen, zou je heel Amerika moeten verdelen tussen Spanje en Portugal en bestaat Venezuela niet eens. Nederland heeft dit verdrag ook nooit geaccepteerd. Waarom zou Nederland zich gebonden moeten voelen aan een verdrag die twee andere landen onderling gesloten hebben?quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 13:00 schreef Colnago het volgende:
[..]
Het gaat over:
Het Verdrag van Tordesillas (1494) regelde de opdeling van de niet-Europese wereld tussen Spanje en Portugal, die de eerste ontdekkingsreizen organiseerden.
Paus Alexander VI bepaalde na de ontdekking van Amerika dat alles ten westen van een bepaalde lijn (480 km van Kaap Verde; 550 km van de Kaapverdische Eilanden) toebehoorde aan Spanje, en alles ten oosten daarvan aan Portugal. In het verdrag van Tordesillas stemde Spanje ermee in dat deze lijn naar het westen werd verlegd (1170 km van Kaap Verde). Hierdoor werd het later ontdekte Brazilië Portugees bezit. Historici beweren echter dat de mogelijkheid bestaat dat vroegere expedities reeds voet aan wal gezet hadden op Brazilië, wat dus betekent dat ze met voorbedachten rade het Verdrag van Tordesillas sloten.
Bij het Verdrag van Zaragoza (1529) werd deze lijn tot in de Stille Oceaan doorgetrokken.
Deze demarcatielijn zorgde er ook voor dat de zeeën verdeeld werden tussen de Portugezen en de Spanjaarden (het principe van Mare Clausum). Deze aanspraken werden later door verschillende andere Europese landen (de Nederlanden, Frankrijk, Engeland) resoluut verworpen. Koning Frans I van Frankrijk merkte eens schamper op dat hij nooit "de clausule in het testament van Adam had gezien, waarin zijn land zou zijn uitgesloten van alle rechten op delen van de Nieuwe Wereld"'.
welke aflevering is datquote:Op dinsdag 21 augustus 2007 08:56 schreef Caesu het volgende:
[afbeelding]
hier staat Chávez op een kaartje aan te wijzen wat nog allemaal bij Venezuela hoort.![]()
iddquote:Op dinsdag 21 augustus 2007 13:15 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Als je dat verdrag wilt volgen, zou je heel Amerika moeten verdelen tussen Spanje en Portugal en bestaat Venezuela niet eens. Nederland heeft dit verdrag ook nooit geaccepteerd. Waarom zou Nederland zich gebonden moeten voelen aan een verdrag die twee andere landen onderling gesloten hebben?
m.a.w. als dit Chavez's enige argument is, is het wel HEEL erg zwak![]()
quote:Op zondag 19 augustus 2007 00:58 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Als Chavez die eilandjes zo graag wil hebben, dient ie maar een verzoek in tienfout in bij Balkie voor een referendum op die eilandjes en dan mag de bevolking zich erover uitspreken. Ik denk echter niet dat de bevolking van die eilandjes op Chavez zitten te wachtenquote:Op dinsdag 21 augustus 2007 16:11 schreef CANARIS het volgende:
Ben ik de enige die de vlag uithangt als Chavez die bende van ons afneemt? Misschien kan iemand Chavez een kaartje stuen met de Bovenwindse eilanden. Die moet hij namenlijk als Give Away ook nemen .
Naderland heeft als Koloniale macht daar geen ruk verloren. Chavez heeft in deze gewoon gelijk.
Dat Nederlandse leger is zo slecht nog niet en heeft ook nog eens de NAVO achter zich staan. Militair hoeven we dus niets te vrezen van Venezuela.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 16:14 schreef CANARIS het volgende:
[..]
![]()
Je zou me bijna overtuigen dat Nederland een bekwaam leger heeft en de nederlandse opinie 100% achter dat zelfde leger staat.
Het recht van de sterkste dus?quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 13:15 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Als je dat verdrag wilt volgen, zou je heel Amerika moeten verdelen tussen Spanje en Portugal en bestaat Venezuela niet eens. Nederland heeft dit verdrag ook nooit geaccepteerd. Waarom zou Nederland zich gebonden moeten voelen aan een verdrag die twee andere landen onderling gesloten hebben?
m.a.w. als dit Chavez's enige argument is, is het wel HEEL erg zwak![]()
Hoezo? Je schermt met een verdrag tussen Spanje en Portugal en je wilt daaruit de conclusie trekken dat Venezuela, een land dat niet eens bestond toen dat verdrag gesloten werd, daardoor recht heeft op grondgebied welke:quote:
De conclusie dat Chavez ook maar enig recht zo hebben op de Antillen is gewoon onjuist. Daar is geen krachtsvertoon voor nodig om dat te beargumenteren. Op basis van dat verdrag zou je de eilandjes hoogstens aan Spanje of Portugal kunnen toewijzen, maar niet aan Venezuela.quote:Dat gaat in de praktijk namelijk altijd zo maar of het rechtvaardig is?
Goed om te zien hoe sommigen met landgenoten en Nederlands grondgebied omgaan. Morgen Friesland aan de Duitsers geven, mits ze alle Friezen erbij nemen? Limburg naar Frankrijk, met alle limburgers erbij?quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 16:39 schreef Pikkebaas het volgende:
Van mij mag 'ie ze hebben op de voorwaarde dat 'ie alle antillianen die al hier zijn er ook bijneemt.
Krijg 'ie het morgen nog.
er al eens bij stil gestaan wat voor een gevolg een oorlog met Venezuela zal geven voor de olie en gas prijzen ? Venezuela is , geloof ik , de 5de grootste olie-exporteur ter wereld, en de VS neemt 1,3 miljoen vaten per dag over van dat land ...quote:Op maandag 20 augustus 2007 21:46 schreef Frutsel het volgende:
Plus het feit dat dit koren op de molen is van de VS... die steunen voor 100% hun bondgenoten uit Holland![]()
Ik ben voor. Lijf Gelderland maar in bij Duitsland, EU is EU.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 16:49 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Goed om te zien hoe sommigen met landgenoten en Nederlands grondgebied omgaan. Morgen Friesland aan de Duitsers geven, mits ze alle Friezen erbij nemen? Limburg naar Frankrijk, met alle limburgers erbij?![]()
Weerhield de Amerikanen er toch ook niet van Irak binnen te vallen? Sterker nog, ze vielen juist binnen om hun oliebelangen te beschermen. Ik zie ze dat in Venezuela ook nog wel doen, als Chavez landjepik in de regio gaat spelen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 17:03 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
er al eens bij stil gestaan wat voor een gevolg een oorlog met Venezuela zal geven voor de olie en gas prijzen ? Venezuela is , geloof ik , de 5de grootste olie-exporteur ter wereld, en de VS neemt 1,3 miljoen vaten per dag over van dat land ...
Geef het dan hun onafhankelijkheid terug, bestaat het oude Gelre ook weer eensquote:Op dinsdag 21 augustus 2007 17:04 schreef remlof het volgende:
Ik ben voor. Lijf Gelderland maar in bij Duitsland, EU is EU.
Bij Irak lag dat anders. Irak exporteerde niet zoveel olie door het embargo tegen het land. De VS viel binnen om aan die olie te geraken.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 17:06 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Weerhield de Amerikanen er toch ook niet van Irak binnen te vallen? Sterker nog, ze vielen juist binnen om hun oliebelangen te beschermen. Ik zie ze dat in Venezuela ook nog wel doen, als Chavez landjepik in de regio gaat spelen.
Chavez is een man die er bijzonder anti-amerikaanse denkbeelden op nahoudt en openlijk z'n bewondering uitspreekt voor Castro en heult met leiders van Iran, Noord Korea en Rusland.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 17:09 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
In het geval van Venezuela krijgen ze die olie al , dus waarom zouden ze daar iets tegen riskeren ?
gelukkig ben jij schijnbaar wel een van de enigen jaquote:Op dinsdag 21 augustus 2007 16:11 schreef CANARIS het volgende:
Ben ik de enige die de vlag uithangt als Chavez die bende van ons afneemt? Misschien kan iemand Chavez een kaartje stuen met de Bovenwindse eilanden. Die moet hij namenlijk als Give Away ook nemen .
Naderland heeft als Koloniale macht daar geen ruk verloren. Chavez heeft in deze gewoon gelijk.
Je buurman mag van mij ook jouw achtertuin hebben, het is maar een bende daaro.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 16:11 schreef CANARIS het volgende:
hippie bezuinigingenquote:Op dinsdag 21 augustus 2007 18:20 schreef __Saviour__ het volgende:
Ik zit nu wat op Wikipedia te kijken voor informatie over de Nederlandse marine.
Zonde hoe prachtige en nog vele jaren te gebruiken schepen verkocht worden door hippiebezuinigingen.
Daar heb je een punt. Wij hebben OOK die 200 mijl en ik vind dat we die zuidwaards moeten claimen!quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 16:11 schreef CANARIS het volgende:
Chavez heeft in deze gewoon gelijk.
quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 22:01 schreef __________ het volgende:
[..]
Daar heb je een punt. Wij hebben OOK die 200 mijl en ik vind dat we die zuidwaards moeten claimen!
quote:
KC10 extenders, en de Zeven provincieen uitrusten met Tomahawksquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 22:20 schreef gelly het volgende:
dat wordt AMRAAM voerquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 23:15 schreef remlof het volgende:
[..]
Is van vorig jaar, maar die commentaren daar zijn wel grappig
Chavez heeft onlangs trouwens wel z'n eerste SU-30 Flankers ontvangen uit Rusland:
De F16 MLU kan ze ook wel aan.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 01:30 schreef Andyy het volgende:
[..]
dat wordt AMRAAM voer(of voor de SMs van de Zeven provincieen
)
Dat waanidee van Henk Kamp is gelukkig nooit uitgevoerd.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 01:27 schreef Andyy het volgende:
[..]
de Zeven provincieen uitrusten met Tomahawks![]()
onze onderzeeers hebben alleen horizontale lanceerbuizen dus dat is niet mogelijk en de F-16s kunnen geen tomahawks afvurenquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 13:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik dacht een half jaar maar als het goed is kunnen onze onderzeeers en f16`s ze al afschieten
puik materieel dat het nog amper doet vanwege gebrek aan reserveonderdelen jaquote:Op zaterdag 18 augustus 2007 23:22 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Screbenica was een zware onderschatting. Die gingen simpelweg veel te licht bewapend op weg.
Maar van die fout is geleerd. Er zit nu heel puik materieel daar in Afghanistan.
Je zou er bijna van gaan huilen.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 01:39 schreef Andyy het volgende:
[..]
puik materieel dat het nog amper doet vanwege gebrek aan reserveonderdelen ja
http://static.telegraaf.nl/mediaobjects/01969/190407_1969361a.pdf
links
nou wij hebben een groot voordeel dankzij de AMRAAMs, maar zolang ze niet in dogfights terecht komen zijn de flankers geen bedreigingquote:
Omdat die olie export van Venezuela vanzelf in gevaar komt, als Chavez buurlanden gaat aanvallen, zeker als die buurlanden ook nog eens historische bondgenoten van de VS zijnquote:Op dinsdag 21 augustus 2007 17:09 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Bij Irak lag dat anders. Irak exporteerde niet zoveel olie door het embargo tegen het land. De VS viel binnen om aan die olie te geraken.
In het geval van Venezuela krijgen ze die olie al , dus waarom zouden ze daar iets tegen riskeren ?
Zeg, verhuis jezelf naar Duitslandquote:Op dinsdag 21 augustus 2007 17:04 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik ben voor. Lijf Gelderland maar in bij Duitsland, EU is EU.
en tomahawk is orgineel ontworpen om door een horizontale torpedobuis geschoten te worden.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 01:35 schreef Andyy het volgende:
[..]
onze onderzeeers hebben alleen horizontale lanceerbuizen dus dat is niet mogelijk en de F-16s kunnen geen tomahawks afvuren(wel andere kruisrakketten)
quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 22:01 schreef __________ het volgende:
[..]
Daar heb je een punt. Wij hebben OOK die 200 mijl en ik vind dat we die zuidwaards moeten claimen!
toch te belachelijk voor woorden of je zendt militairen uit en geef ze de middellen die ze nodig hebben of je zendt ze niet uit en bezuinigt er op maar dit gaat zo nietquote:Op woensdag 22 augustus 2007 01:47 schreef Cobra4 het volgende:
Defensie kan geen extra 5.56 aankopen omdat er een stop is gezet op aankopen die niet begroot zijn. Het maakt het kabinet blijkbaar niets uit dat er daar gevochten wordt en de munitie hard nodig is.
quote:The current budget for the military is 7.9 billion euros, preparations are now being made to expand the budget to 12.7 billion euros. This is due to the new NATO standard for military expenditures, which is to be 2.0% of the GDP. These plans will be completed around 2012.
AFPquote:Chavez puts Venezuela's clock ahead 1/2 hour
Published on Tuesday, August 21, 2007
CARACAS, Venezuela (AFP): President Hugo Chavez Sunday announced that Venezuela's official time will be put ahead by half an hour starting January 1, and its first-ever offshore oil rig will start pumping before the year is out.
"Its about the metabolic effect, where the human brain is conditioned by sunlight," Chavez said in a rambling, seven hour discussion on his radio show "Alo, Presidente" with Science and Technology Minister Hector Navarro.
Specifically, Chavez said the Law of Metereology will be changed to reflect Venezuela's new time grid on the map showing it to be three-and-a-half hours behind GMT instead of the current four hours.
Minister Navarro said the longer day would benefit "all Venezuelans in their jobs and studies."
Chavez also announced Sunday that before 2007 runs out, Venezuela will begin pumping oil from its first offshore rig near the coast of Delta Amacuro state.
He said the the rig will mark Venezuela's first exploitation of crude from the ocean bottom in its 100 years of oil-pumping history.
Chavez also announced an ambitious plan to build several artificial islands off the coast of Venezuela to harbor cities, submarine bases, scientific research centers, as well as oil and mining facilities.
"There's 760,000 square kilometers (294,000 square miles) that no other country but Venezuela has a right to," he said referring to Venezuela's continental platform.
quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 18:38 schreef gelly het volgende:
[..]
Een Tomahawk werpt eerder een F-16 af.
Alle LCF fregatten hebben strike length modules om deze raketten af te schieten, dat Van Middel(ver)koop de aankoop uitstelt wil niet zeggen dat die raketten niet alsnog aanschaft kunnen worden. Het mooie is dat de aanschaf van die raketten al is goedgekeurd en dus per direct aangekocht kan worden zonder dat die linkse lafaarden in de Tweede Kamer er wat tegen kunnen doen.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 01:32 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat waanidee van Henk Kamp is gelukkig nooit uitgevoerd.
Heel erg verstandig van de Antillianen.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 22:56 schreef AryaMehr het volgende:
'Geen claim van Chávez op Antillen'
Uitgegeven: 22 augustus 2007 20:11
Laatst gewijzigd: 22 augustus 2007 21:28
WILLEMSTAD - "De Nederlandse pers en politiek halen uitspraken van de Venezolaanse president Hugo Chávez uit hun context." Dat zei Pedro Atacho, leider van de fractie van de PAR, de grootste partij in de Staten van de Nederlandse Antillen woensdag.
Atacho reageert daarmee op uitlatingen van Nederlandse politici en media.
Volgens Atacho heeft Chávez "op geen enkel moment een claim gelegd op de Antilliaanse wateren". VVD-Tweede Kamerlid Hans van Baalen stelde eerder deze week dat Chávez zijn handen moet afhouden van de Antillen.
Volgens Atacho brengen 'onbedachtzame' uitlatingen "de goede verhoudingen tussen het Nederlands Koninkrijk (inclusief de Nederlandse Antillen) en Venezuela in gevaar".
Relatie
Atacho wordt hierin gesteund door de Antilliaanse minister-president Emily de Jongh-Elhage (PAR) die stelt "blij te zijn dat de relatie met de landen in de regio goed is".
Ze is ervan overtuigd dat Chávez geen claim heeft gelegd op de Antillen. "Ik sta voor een goede relatie met alle landen om ons heen."
Afstand
Ze onderschrijft dan ook de opmerking van Atacho dat de Antillen de goede relaties met alle landen in de regio koestert. Atacho voegt daar zelf nog aan toe: "Pers en politiek in Nederland moeten zich realiseren dat wij op enkele kilometers afstand van Venezuela wonen, in tegenstelling tot de oceanische afstand tussen Nederland en ons.
En dat wij ons de luxe niet kunnen permitteren om tendentieuze informatie te creëren die irritaties kan brengen met onze buren. De Nederlandse pers en politiek Den Haag zouden beter moeten weten."
Venezuela heeft de eilanden nooit in bezit gehad in haar geschiedenis. En de eilanden waren dus ook nooit Venezolaans grondgebied. Dus zij kan de eilanden nooit rechtmatig claimen. Het is net alsof buurland Engeland ineens zegt NL te willen claimen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 11:59 schreef Colnago het volgende:
Het zou best kunnen dat Venezuela recht heeft op gebeid wat 200 zeemijlen uit de kust ligt.
Het is in ieder geval aannemelijker dat Venezuela er meer recht op heeft dan Nederland omdat veroveringen niet automatisch de rechtmatige van naam veranderen.
Als Chavez gelijk heeft dan moet hij mogen beslissen wat er gaat gebeuren.
Bravo!quote:Op maandag 20 augustus 2007 22:00 schreef Cyclonis het volgende:
[..]
<--- Antilliaan meldt zich. Toch bedankt dat je het ermee eens bent dat de Antillen ook verdedigd verdienen te worden. Misschien lukt het me toch jouw mening over ons wat te nuanceren door je te herinneren aan het feit dat de Antillen eigenlijk pas sinds het begin van deze eeuw met dusdanige financiele problemen kampen dat het ook voor problemen in Nederland heeft gezorgd in de vorm van kansloze jeugd. In de geschiedenis, tot tegen de latere decennia van de 20e eeuw heeft Curacao echter altijd een goede rol gespeeld voor het Koninkrijk, met de Shell en ook nog tijdens WO2.
Zie bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/George_Maduro , de naamgever van het mooie Madurodam
Ach Amerika klaart dan de klus op, zoals zij dat ook in Europa heeft gedaan tijdens WOII en de Balkan Oorlog.quote:Op zondag 19 augustus 2007 21:16 schreef SpaRood het volgende:
Als Venezuala probeert de Antillen over te nemen, dan kan Nederland alleen weinig doen millitair gezien. Geld voor de Antillen ook de NAVO samenwerking?
Internationaal recht, rechtvaardigheid....in de wereld geld nog altijd het recht van de sterkste. De winnaars schrijven de geschiedenis.
Omdat zowat automatisch Zuid-Amerika in Amerikaanse corporatisme vervalt.quote:Op zaterdag 18 augustus 2007 16:58 schreef MrX1982 het volgende:
Wat een karikatuur van Zuid Amerikaanse machthebbers is die Chavez toch ook. Waarom kiezen mensen in Zuid Amerika toch van die geflipte machthebbers.
We zullen wel zien wanneer ze de Antillen aanvallen. Frappant overigens dat de Antillen nu weleens steun van ons nodig hebben. Ze willen toch altijd zo nodig op eigen benen staan.
en Nederlands Nieuw Guinneaquote:Op donderdag 23 augustus 2007 02:45 schreef Stratos het volgende:
[..]
Ach Amerika klaart dan de klus op, zoals zij dat ook in Europa heeft gedaan tijdens WOII en de Balkan Oorlog.
Ja, maar nu snap ik het originele bericht niet meer waarin men Nederland juist vroeg te kijken hoe het zat, en nu zegt men eigenlijk dat het altijd al duidelijk was en "wij" herrie maken?quote:Op donderdag 23 augustus 2007 02:27 schreef Stratos het volgende:
[..]
Heel erg verstandig van de Antillianen.
Ze moeten juist blij zijn dat wij herrie maken. Juist het sussen van de gevaren kan ervoor zorgen dat die rare Chavez zijn kans grijpt. De eilandjes liggen letterlijk voor het oprapen. Er zijn bij de NLse antillen welgeteld 200 soldaten, 4 f16's en een kleiner marineschip. Als die eilandjes verloren zijn wordt het heel maar dan ook heel erg moeilijk om ze terug te veroveren, want alles moet vanuit NL over de oceaan daarheen. Lees ook dit rapport: http://www.strategypage.com/dls/articles/20073805022.aspquote:Op donderdag 23 augustus 2007 09:06 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Ja, maar nu snap ik het originele bericht niet meer waarin men Nederland juist vroeg te kijken hoe het zat, en nu zegt men eigenlijk dat het altijd al duidelijk was en "wij" herrie maken?
YA RLY.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 04:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
en Nederlands Nieuw Guinnea
en de Balkan oorlog?
O RLY?
Dat zei ik ook niet. Ik reageerde slechts op de stelling dat de VS het leeuwendeel van het vecht- en bezettingswerk uitvoerden. Uitgedrukt in geld en materieel is dat zeker waar voor de gehele periode, in manschappen is dat waar vanaf IFOR.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:42 schreef sp3c het volgende:
(...) wat de uiteindelijke inzet betreft hoeven wij ons echt niet te schamen
Met alle respect hè maar ik vertrouw die Yanks voor geen ene sodemieter. Die lui laten ons zeker stikken...net als de Engelsen en de Fransen. Die gaan allemaal lopen blaten dat Nederland zijn koloniale politiek nu wel eens gedag kan zeggen en dat het verlies van die eilanden niet meer dan rechtvaardig is. Ik zou mijn geld nog eerder inzetten op de Duitsers..quote:YA RLY. De VS hebben het grootste deel van het vliegverbod en de luchtoorlog in 95 gedragen, en datzelfde nog eens in Kosovo. De VS droegen het grootste deel van IFOR, SFOR en KFOR.
Als ik dat lijstje bekijk valt me direct iets op: de hoeveelheid toestellen wordt wel genoemd, maar niet de sortie-rate (het aantal missies per dag). Die was voor de USAF en de KLu relatief hoog, en voor de RAF en anderen juist weer vrij laag. Nog weer anderen vlogen uitsluitend relatief veilige missies (de Turken bijvoorbeeld vlogen alleen maar CAP-missies).quote:Op donderdag 23 augustus 2007 14:12 schreef sp3c het volgende:
klopt ook alleen relatief gezien
als je het verhoudingsgewijs bekijkt valt een en ander weer op zijn plek, Amerika is nu eenmaal een groter land dan Nederland, vanaf 1996 had Nederland er (IFOR) bv 12 en Amerika 52 jachtvliegtuigen volgens mij
http://www.emergency.com/ifor-air.htm
20.000 man grondtroepen tegen 1000 Nederlanders etc. etc.
de reden dat het na 1995 ergens op begon te lijken is vanwege het feit dat de we met zijn allen (dus ook wij en dus ook de Amerikanen) de oogkleppen een beetje afdeden wat dat hele peacekeepen betreft niet per se vanwege de Amerikaanse inbreng al hielp dat natuurlijk wel
Ik kwam toevalllig een leuk artikeltje tegen over de effectiviteit van een carrier tijdens verschillende conflicten de afgelopen 20 jaar. En dan blijkt de gevechtskracht van die dingen eigenlijk maar piss poor te zijn. OK, tis een Air Force artikel, maar tochquote:Op donderdag 23 augustus 2007 21:29 schreef sp3c het volgende:
nou zover zou ik ook niet willen gaan hoor we kunnen in een dergelijk geval echt wel op een vliegdekschip of twee stampvol Amerikanen rekenen hoor
Eerlijk gezegd denk ik dat de VS hun eigen agenda wel gaan volgen, maar niet zoals jij beschrijft. De uitkomst van een oorlog tegen Venezuela staat vast. Dus of ze nou vriendjes worden met Chavez of niet: die olie krijgen ze toch wel. En dan is de keuze voor een trouwe bondgenoot snel gemaakt.quote:punt wat ik probeer te maken is dat die hulp niet vanzelfsprekend is, dat we er geen buitenlands beleid op vast gaan lopen schroeven. Als Chavez strax ineens goede vriendjes is met een volgende president in de VS en zegt 'hey maat, gratis olie voor een jaar als jullie ons onze gang laten gaan op de Antillen' dan kiezen de Amerikanen gewoon voor zichzelf ipv voor ons ... zou ik ook doen
maar Clinton bemoeide zich wel degenlijk actief met Bosnie voor 95 ... hij stuurde alleen geen grondtroepen.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 22:10 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Als ik dat lijstje bekijk valt me direct iets op: de hoeveelheid toestellen wordt wel genoemd, maar niet de sortie-rate (het aantal missies per dag). Die was voor de USAF en de KLu relatief hoog, en voor de RAF en anderen juist weer vrij laag. Nog weer anderen vlogen uitsluitend relatief veilige missies (de Turken bijvoorbeeld vlogen alleen maar CAP-missies).
Er staan een heleboel vliegtuigen van de VS niet bij. Bijvoorbeeld: 12x F/A-18C en 6x EA-6B op de USS America? Prima, maar daar bleef het niet bij. De America heeft nooit "maar" 12 Hornets en 6 Prowlers aan boord gehad, in plaats daarvan vloog de hele Air Wing, inclusief helicopters. Ik weet dat zeker, want ik zag ze elke dag op mijn scope voorbij komen: de 12 F-18s, en daarbij ook nog de overige F-18s, de F-14s, en E-2 Hawkeyes. Vrijwel elke dag vloog er een RC-135U verkenningsvliegtuig met zijn eigen tanker. Regelmatig vloog de VS met een U-2R over (aardige lui tijdens de nachtdienst trouwens). Elke dag vlogen er CIA Predators en Gnats (die toen nog behoorlijk geheim waren). Tijdens het invliegen van de troepen tijdens/rond kerst 1995 vlogen de VS met minstens één squadron aan C-17s naar Tuzla, de hele dag, elke dag. Er vlogen (soms stiekume) Hercules-missies vanuit Duitsland. Op Tuzla werden vrijwel direct Apaches gestationeerd. Met uitzondering van de nachtelijke uren (als er nauwelijks werd gevlogen, zoals bijvoorbeeld tijdens de Dayton onderhandelingen) waren er ALTIJD VS toestellen in de lucht.
En tijdens Deliberate Force gooiden wij (en vrijwel heel Europa) met goedkope domme bommen, maar de VS gooiden eigenlijk alleen maar dure smart munitions. De VS zorgden 24/7/365 voor alle verbindingen tussen de wapenplatformen en het CAOC: radio, radar en datalinks. Twee Control&Reporting radarsites werden opgezet door de VS (waarvan één bemand met ondersteuning uit Canada (max3 man) en Nederland(max5 man)).
Zeggen dat de VS zijn best niet heeft gedaan tot de Dayton vredesaccoorden is absoluut onterecht. Dat baseren op Clintons weerhouden van grondsteun doet geen recht aan de periode: Clinton had het jaar ervoor aan de Senaat moeten beloven dat de VS nooit of te nimmer militairen onder niet-Amerikaans bevel zou plaatsen (de VN kreeg de schuld van het fiasco in Somalië), Rusland zou Amerikaanse troepen niet hebben geaccepteerd (Rusland steunde de Serven namelijk), en bovendien riep Europa (daarin gesteund door de VN) elke week dat de zij de crisis wel zou bezweren, omdat het een Europese aangelegenheid was.
Bovendien is het een feit dat toen Clinton zich in de zomer van 95 WEL actief met Bosnië ging bemoeien, en goedkeuring gaf voor het bombarderen van Servische stellingen, de oorlog in een paar weken was afgelopen, en de vrede in een paar weken getekend werd.
allicht, maar mijn reactie was op een post in de trend van "wat moet nederland doen want onze krijgsmacht is zo zwak ... antwoord: Amerika knapt het op want die knappen alles voor ons op" en dat stoort me nogal zeker als de Balkan er dan bij gesleept moet wordenquote:Nogmaals: niets ten nadele van het Nederlandse leger. Voor een klein land heeft Nederland een ZEER grote inspanning geleverd, zeker als je het afzet tegen de "inzet" van veel andere Europese en NATO-staten.
geloof ik ook wel in maar als je amphibisch moet landen heb je toch een vliegkampschip nodig.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 22:16 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik kwam toevalllig een leuk artikeltje tegen over de effectiviteit van een carrier tijdens verschillende conflicten de afgelopen 20 jaar. En dan blijkt de gevechtskracht van die dingen eigenlijk maar piss poor te zijn. OK, tis een Air Force artikel, maar toch
ja zoals gezegd, ik ga ook wel uit van een Amerikaanse inzet maar toch ... zolang het niet op papier staat kun je er geen beleid op baseren want nogaals, in Nieuw Guinnea verwachten we ook dat de Amerkanen op zijn minst partij voor ons zouden kiezen, we waren immers in Korea geweestquote:[..]
Eerlijk gezegd denk ik dat de VS hun eigen agenda wel gaan volgen, maar niet zoals jij beschrijft. De uitkomst van een oorlog tegen Venezuela staat vast. Dus of ze nou vriendjes worden met Chavez of niet: die olie krijgen ze toch wel. En dan is de keuze voor een trouwe bondgenoot snel gemaakt.
vocht ook een volledig Antilliaans peloton mee met het Nederlandse detachement in Korea (roto 3 volgens mij) meen ikquote:Op maandag 20 augustus 2007 22:00 schreef Cyclonis het volgende:
[..]
Wie wordt er nou in de maling genomen?quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 16:34 schreef SlimShady het volgende:
*sisser.
vind je het zwak? dat er geen daadkracht is getoond door de landen?quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 16:35 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Wie wordt er nou in de maling genomen?
Het kabinet door Chavez, of de NL bevolking door het kabinet?
Een duidelijk statement was wel op zijn plaats geweest.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 16:37 schreef SlimShady het volgende:
[..]
vind je het zwak? dat er geen daadkracht is getoond door de landen?
Dat is er toch? Het statement is dat Nederland opmerkingen zoals Chavez die maakt negeert.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 16:40 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Een duidelijk statement was wel op zijn plaats geweest.
Ok. Beter plan.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 22:42 schreef __Saviour__ het volgende:
Duidelijk weer een nederlandse 'oplossing'. Wegkijken en knuffelen.
En ondertussen gaat Chavez lekker verder met zijn leger uitbreiden en de democratie vernietigen, totdat hij echt kan doet wat ie wil en nederland er niks meer tegen kan beginnen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
Dat is eerder een provocatie. Geloof me, als Chavez werkelijk de Antillen met geweld gaat claimen, is hij nergens hoor.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 23:13 schreef __Saviour__ het volgende:
Chavez zie ik er zeker voor aan om ooit die eilanden in te nemen. Als je ziet hoe hij nu al bezig is. Alles enorm aan het nationaliseren, democratie vernietigen, leger sterk uitbreiden.
Oorlog heeft niet de voorkeur. Maar een gepast antwoord zou zeer op z'n plaats zijn. Een toevallig geplande millitaire oefening daar houden
quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 23:03 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ok. Beter plan.
We vallen nu Venezuela binnen, branden caracas plat, verkrachten daar vervolgens alle vrouwen en kinderen, de mannen gebruiken we als slaven. Daarna claimen we alle eilandjes aan de kust van venezuela en de kustlijn van venzuela zelf om hier onze overtollige vakantieduitsers te stationeren.
Dan executeren we Chavez live voor een CNN cameraman, walzen we het gehele oerwoud daar plat om parkeerplaatsen en Febo's neer te zetten. Van het hout herbouwen we onze 17e eeuwse koloniale vloot waarmee we we gaan pogen om de vroegeren kolonien van de nederlanden te veroveren. Just for old times sake.
Is dat wel daadkrachtig genoeg voor je?
http://www.youtube.com/watch?v=L798qiQXVo4SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.donequote:Op vrijdag 24 augustus 2007 23:13 schreef __Saviour__ het volgende:
Chavez zie ik er zeker voor aan om ooit die eilanden in te nemen. Als je ziet hoe hij nu al bezig is. Alles enorm aan het nationaliseren, democratie vernietigen, leger sterk uitbreiden.
Oorlog heeft niet de voorkeur. Maar een gepast antwoord zou zeer op z'n plaats zijn. Een toevallig geplande millitaire oefening daar houden
http://www.youtube.com/watch?v=ra7Yo0JhQRU&mode=related&search=Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |