abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52279362
Civilization IV is the latest installment in the award-winning Sid Meier's Civilization series. The game is developed by Firaxis Games and is published by 2K Games on October 25, 2005. Firaxis began working on the title about two years ago.

The most prominent change from previous civilization games is the graphics. The game world is now completely 3D. Rivers, resources, and terrain improvements are all animated, making the map come alive like never before. You will also be able to smoothly zoom in from a rotating global view all the way down to the city level, as well as change the camera angle to a Civ2 style isometric view or a Civ1 style top-down view. All city improvements and wonders are now directly visible on the map, so if you build the Pyramid, it will appear within that city's radius. Fans who missed the Civ2 wonder movies will be happy to know that wonder movies are making a return in Civilization IV! There are about 45 movies total in Civ4.

Of course, graphics is not the only area that received an overhaul. Firaxis has built the game from the ground up and added lots of interesting new features to make the game even more fun to play. Below we will briefly discuss some of the key features:

Health

Firaxis is replacing the unfun elements such as corruption, riots, and pollution in previous civ games with better systems. For example, instead of pollution, Civilization IV will have a city health system. Some city improvements reduce the health of city, while some city improvements increase the health. Food resources such as wheat and fish also increase the health of your cities, and they are tradable just like the luxury and strategic resources in Civilization III. Building the city near a source of fresh water will also improve your city health.

Civics

The fixed governments are now replaced by a much more flexible Civics system, somewhat similar to the social engineering system in Alpha Centauri. The new system allows you to customize your government with various civics options that are classified into five categories: Government, Legal, Labor, Economy, and Religion. There are five options in each category. Players are free to choose any combination of civics. Some of the known civics are Free Market, Environmentalism, Slavery, Serfdom, Free Speech, Emancipation, and Nationhood. Civics options are unlocked through research.

Religions

Religion is a brand new feature for a Civilization game. The game has seven real world religions: Buddhism, Christianity, Judaism, Confucianism, Taoism, Islam, and Hinduism. The religions are associated with certain technologies and the first civilization to discover a technology attached with a religion founds the religion. Once found, the religions can spread slowly throughout the world from the holy cities. Players can make religions spread faster by building missionaries and send them to convert cities. All the religions are generic in abilities.

Religions impact the game in a few ways. At the city level, they can influence your citizens' happiness by allowing you to build religion-specific buildings such as temples, monasteries, and cathedrals. In diplomacy, civilizations with the same religions can get along better and sometimes a computer player may ask you to switch to his or her religion. If you control the holy city of your state religion, you will gain line of sight in all cities with your religion. The religious civics will also affect your cities in different ways, depending on your choice.

Unit Promotions

Another major Civilization 4 feature is the RPG style unit promotions. In previous civ games, units have only a few levels: conscript, regular, veteran, and elite. Now in Civ4, there are more than 40 promotions you can give to your units as they gain experience, enabling you to customize your units to make them more unique and more powerful. Some of the promotions give your units a strength bonus, some give your units a bonus against a certain unit type, some make your units better on certain terrain types, while some give your units special abilities such as use enemy roads, faster healing, amphibious attack, and city raider.

Civilizations

Civ-specific units and animated leaderheads are still in Civ4. In addition, some civilizations now have two leaders, each has different traits and distinct personality. For example, if you play France, you can choose between Louis XIV or Napoleon. Playing as Louis XIV gives you free culture while playing as Napoleon gives you military bonus. Units now also carry unique civilization banner to make them easier to identify on the map. There are a total of 18 civilizations and 26 leaders in Civilization IV.

Great People

The Great Leader concept in Civ3 is replaced by a more elaborate Great People system. There will be five categories: Great Artist, Great Merchant, Great Prophet, Great Engineer, and Great Scientist. Each great people type will have three to four benefits such as culture boost, academy construction, free tech, wonder construction, and trade mission. You will also be able to use a group of Great People to start a golden age and multiple golden ages are now possible. The Great People are automatically generated by cities and the type generated depends on the structures in the city.

Customization

Civilization IV will be the most customizable version of Civ yet! There are four levels of customization. In the first and easiest level, players can use the built-in World Builder to create new custom maps to play in single player and multiplayer games. In the second level, players can edit the game's XML data files using notepad or a XML editor to change the game parameters -- nothing in the game is hard-coded. In the third level, players can edit the game's python scripts to change map generation, the interface, game events, etc. Finally, at the fourth level, players with programming experience can even change the AI and all the game rules using the Civ4 Game/AI SDK (Software Developers Kit). In other words, you can pretty much change everything you want and even build a game based loosely on Civilization.

Multiplayer has not been a strong point for Civilization games and Firaxis hopes to change that with Civilization IV. In addition to the standard internet, Hot Seat, and LAN multiplayer modes, Civ IV will be playable by email (PBEM) or on a persistent turn-based server (named Pitboss) out of the box. There is also a new Team Play option which allows players to form alliances with each other in multiplayer games. Players on the same team will pool their accomplishments together, join forces in combat and share all information, even line of sight, benefits of wonders, research, unit trading, and sharing of territory. Firaxis has been playing Civ4 multiplayer for well over a year.

Screenshots :

Wallpapers :

800x600---------------------------------------800x600----------------------------------------800x600
1024x768-------------------------------------1024x768-------------------------------------1024x768

Vorige delen :
01 02 03 04 05 06 07 08

[ Bericht 15% gewijzigd door Dodecahedron op 11-08-2007 13:31:29 ]
pi_52279504
THIS TOPIC IS BACKED BY NUCLEAR WEAPONS!

verkapte tvp
pi_52279736
Vind farms enzo wel onoverzichtelijk
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 12:43:26 #5
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_52281492
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 11:30 schreef De_Ananas het volgende:
Vind farms enzo wel onoverzichtelijk
Ik besteed er nooit aandacht aan, zet mijn workers altijd op automated
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_52281674
Het is echt grote onzin. Kzit zo'n 18 strenght machinegun manneke in een fort zitten en hij is gewoon bijna dood door een trebuchet van 4 strenght !!!!!

En hij was lvl 5 tegen lvl 1:')!

[ Bericht 10% gewijzigd door De_Ananas op 11-08-2007 13:03:31 ]
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 12:56:08 #7
65252 Bart
pi_52281794
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 12:50 schreef De_Ananas het volgende:
Het is echt grote onzin. Kzit zo'n 18 strenght machinegun manneke in een fort zitten en hij is gewoon bijna dood door een trebuchet van 4 strenght !!!!!
Ik had zojuist dat een Jet Fighter van me uit de lucht is geschoten door een Cavalry, dat vond ik ook wel erg onwaarschijnlijk
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 13:06:44 #8
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_52281999
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 12:50 schreef De_Ananas het volgende:

En hij was lvl 5 tegen lvl 1:')!
Zulke dingen lees ik altijd alleen maar, zelf gelukkig nooit last van.
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 13:07:55 #9
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_52282024
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 00:10 schreef Sidekick het volgende:
Levees zijn wel heel erg lekker, vooral wanneer 19 tiles rondom je hoofdstad aan een rivier ligt, de stad zelf 16 pop heeft, en tezamen met Bureaucracy, een Forge en Organized Religion je dus 30 hammers per beurt extra een een gebouw kan besteden. Voor een researchpowerhouse is dat nooit weg, om wat science-verhogende gebouwen zo'n beetje twee keer zo snel te kunnen bouwen.

In mijn huidig potje heb ik behoorlijk wat rivieren. Soms heb ik wel eens een hoofdstad met een enkel meertje. Rivieren zijn zo belangrijk, vooral met een enkele flood plain erbij. Dan heb je veel food, redelijk wat hammers en heel veel gold.
Ik ben helemaal fan van de Moai Statues! Die pimpen je stad echt, hammer-technisch!
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 13:19:57 #10
104871 remlof
Europees federalist
pi_52282245
De OP van deze reeks mag wel eens onderhanden genomen worden
pi_52282271
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 13:19 schreef remlof het volgende:
Kapotte plaatjes, pre-order links...mwah
pi_52282333
quote:
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 13:55:43 #13
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_52282963
quote:
Ik heb vlak voor deel 4 of 5 of zo eens een poging gedaan om eraan te beginnen. En toen dacht ik: nâââh

tevens TerugVindPersians
pi_52283121
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 13:55 schreef Frollo het volgende:

[..]

Ik heb vlak voor deel 4 of 5 of zo eens een poging gedaan om eraan te beginnen. En toen dacht ik: nâââh

tevens TerugVindPersians
Ik heb nu alle oude dingen er afgesloopt en een standaard verhaaltje van civfanatics opgezet.
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 14:04:00 #15
65252 Bart
pi_52283132
quote:
Doe er wat aan dan
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 14:05:25 #16
104871 remlof
Europees federalist
pi_52283153
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 13:24 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Zo is ie al beter.
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 14:10:11 #17
15967 Frollo
pi_52283254
Stuk beter idd. Al is het nog steeds wel een pre-release verhaaltje. En er wordt met geen woord gerept over de twee expansions.

Maar boeien, de kenners hoeven het toch niet lezen en de niet-kenners kunnen hier gewoon vragen wat ze willen weten.
pi_52283302
Even snel een Civ3-vraagje hier, zodat ik dat oude topic niet hoef te kicken: Ik heb een stad die steeds door bombers wordt belaagd. In deze stad heb ik nu twee F-15's de opdracht 'Air Superiority' gegeven. Dan zou je toch denken dat na 10 beurten en 80 bombardementen toch wel eens zo'n bomber wordt onderschept? Zie ik hier iets over het hoofd?
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 14:20:34 #19
15967 Frollo
pi_52283494
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 14:12 schreef MaxMark het volgende:
Even snel een Civ3-vraagje hier, zodat ik dat oude topic niet hoef te kicken: Ik heb een stad die steeds door bombers wordt belaagd. In deze stad heb ik nu twee F-15's de opdracht 'Air Superiority' gegeven. Dan zou je toch denken dat na 10 beurten en 80 bombardementen toch wel eens zo'n bomber wordt onderschept? Zie ik hier iets over het hoofd?
Zijn het stealth bombers? Die zijn veel moeilijker te onderscheppen als ik het me goed herinner.
pi_52283612
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 14:20 schreef Frollo het volgende:

[..]

Zijn het stealth bombers? Die zijn veel moeilijker te onderscheppen als ik het me goed herinner.
Niet eens
pi_52283703
mijne begon te laggen nadat ik een word map had verkregen
oneindig...?
dan is dus alle fictie werkelijkheid, en wel op dit moment
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 14:41:08 #22
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_52283967
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 13:07 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ik ben helemaal fan van de Moai Statues! Die pimpen je stad echt, hammer-technisch!
Ja, het was altijd een probleem een een degelijke productie te hebben in je kuststeden. De Nederlandse dikes ruleren nog meer, doordat het effect van Levees en Moai Statues worden gecombineerd in elke stad waar je ze bouwt. En ik las dat je daarvoor niet eens aan het water hoeft te liggen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_52284130
tvp
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 14:50:46 #24
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_52284140
En de leden van de Apolistic Palace zijn wel erg enthousiast over de handelsboycotresolutie. Regelmatig worden weer al mijn overeenkomsten geannuleerd. Vooral leuk wanneer je net een Galleon met missionarissen af wil zetten op het andere eiland om je inkomen te vergroten, zo zonder Open Borders.

Volgende keer ga ik maar de aggresieve AI optie aanzetten, want aan hun score en power in mijn huidige potje te zien hebben ze nooit oorlog gehad en hebben ze allemaal dezelfde religie en weten ze hun technologische achterstand snel in te lopen door veel te handelen. Het gaat lastig worden om nog een militaire campagne op te zetten; ik ben nooit zo'n fan van intercontinentale oorlogsvoering, te lastig, te duur, te lang, maar nu wordt het wel heel erg moeilijk. Missiedoelen voor nu zijn het vestigen van filialen van Mining Inc (Ik heb 4 Gold, 2 Iron, 2 Copper en 1 Coal ), en het bouwen van de Three Gorges Dam. Daarna wellicht met een luchtovermacht wat vernietigen.

Die privateers zijn ook weer erg leuk, vooral wanneer de anderen alleen maar Caravals hebben.
pi_52284370
Volgens mij heeft het amper zin om technologische voorsprong qua wapens te hebben. Ik vecht met infanterie tegen longbowmen enzo en win precies hetzelfde als toen ik nog met olifanten vocht
pi_52294052
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 15:03 schreef De_Ananas het volgende:
Volgens mij heeft het amper zin om technologische voorsprong qua wapens te hebben. Ik vecht met infanterie tegen longbowmen enzo en win precies hetzelfde als toen ik nog met olifanten vocht
Zeg ... bombardeer je eerst wel de verdedigingswerken dan?
pi_52295042
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 22:42 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Zeg ... bombardeer je eerst wel de verdedigingswerken dan?
Ja.
pi_52302887
Was weer een leerzaam spelletje:

- ga niet in de buurt van de jappen zitten of houdt ze kort, wat een kutvolk
- zo snel mogelijk tech trading met Hatseput en Washington, vriendelijke aardige mensen die weten wat een goede deal is
- islam is een vrij kansloze religie, tegen de tijd dat je het uitvind ben je al te laat om er optimnaal van te profiteren en te verspreiden
- archers, longbowman en andere prutsers zijn niet voldoende als je de oorlog wordt verklaard
- zorg voor stone en marble in je rijk anders kun je nooit de juiste wereldwonderen snel bouwen voor iemand anders ze inpikt
  zondag 12 augustus 2007 @ 13:48:23 #29
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_52303982
quote:
Op zondag 12 augustus 2007 12:53 schreef -scorpione- het volgende:

- islam is een vrij kansloze religie, tegen de tijd dat je het uitvind ben je al te laat om er optimnaal van te profiteren en te verspreiden
True, maar als niet-religieuze civ op een continent zonder religies kan het wel van pas komen. Je kunt er naar toe rushen om zo toch een religie te krijgen, om nog net even van monestaries te profiteren. Maar over het algemeen ben ik het met je eens...
quote:
- archers, longbowman en andere prutsers zijn niet voldoende als je de oorlog wordt verklaard
Ligt er maar aan waarmee de tegenstander op komt dagen. Voor de verdediging leun ik over het algemeen alleen op archers en later longbowmen.
pi_52304064
quote:
Op zondag 12 augustus 2007 13:48 schreef pfaf het volgende:

Ligt er maar aan waarmee de tegenstander op komt dagen. Voor de verdediging leun ik over het algemeen alleen op archers en later longbowmen.
Olifanten En als mijn archers nu even hun best deden die mannetjes van die olifanten te mikken, maar nee hoor, alles falikant mis
  zondag 12 augustus 2007 @ 14:16:15 #31
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_52304528
quote:
Op zondag 12 augustus 2007 13:52 schreef -scorpione- het volgende:

[..]

Olifanten En als mijn archers nu even hun best deden die mannetjes van die olifanten te mikken, maar nee hoor, alles falikant mis
Oef archers tegen olifanten zal niet veel worden inderdaad. 3 vs 8 meen ik? Zal de archer misschien een +25% bonusje hebben, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk.

Als je weet dat de AI veel met olifanten aanvalt is het verstandig een paar pikeman te trainen, daar zijn die hannibalwannabees juist weer kansloos tegen. Een paar longbowman tegen de maceman,axeman etc en pikeman tegen de War Elephants en eventueel knights.. Dan nog Chichen Itza erbij en je hoeft je tot mordern age geen zorgen meer te maken over je verdediging.
  zondag 12 augustus 2007 @ 14:21:48 #32
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_52304639
Zodra je ziet dat een buur Ivory heeft, altijd een paar Spearman of Pikeman bouwen.

Ik zet trouwens altijd Random Personalities aan, dan weet je pas gaandeweg of iemand aggressief is of niet.
  zondag 12 augustus 2007 @ 14:30:27 #33
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_52304815
quote:
Op zondag 12 augustus 2007 14:16 schreef pfaf het volgende:

[..]

Oef archers tegen olifanten zal niet veel worden inderdaad. 3 vs 8 meen ik? Zal de archer misschien een +25% bonusje hebben, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk.
Zelfs met 20% culturele bonus, in een stad op een heuvel heeft een olifant ook nog 73% winkans. Vrij kansloos ja. Met een spearman heb je zelf een kleine 75% om te winnen.
quote:
Dan nog Chichen Itza erbij
Een van de meest nutteloze wonders imho. Doorgaans wil je de tegenpartij al aanvallen voordat ze de kans ehbben om te pillagen. Je kan beter de tijd besteden om in 2 of 3 steden Walls, Castles of minitaire units (catapults) te bouwen.
  zondag 12 augustus 2007 @ 14:35:11 #34
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_52304920
quote:
Op zondag 12 augustus 2007 14:30 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Een van de meest nutteloze wonders imho. Doorgaans wil je de tegenpartij al aanvallen voordat ze de kans ehbben om te pillagen. Je kan beter de tijd besteden om in 2 of 3 steden Walls, Castles of minitaire units (catapults) te bouwen.
Walls bouw ik sowieso wel, ik vind CI altijd een welkome aanvulling op m'n verdediging. Als ik steen heb zal ik vaak ook CI proberen te bouwen.
pi_52306185
Wat staat Scotland Yard lelijk in je steden zeg. Allemaal klassieke gebouwen in Rome ... rijst er opeens zo'n flatgebouw uit het centrum.
  zondag 12 augustus 2007 @ 18:59:12 #36
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_52309620
Volgens mij stond in de handleiding dat het niet slim zou zijn om te snel en teveel filialen in buitenlandse steden te plaatsen omdat de hoge maintenance ervoor zou zorgen dat de AI State Property of Mercantalism zou kiezen waardoor je geen inkomen meer ontvangt. Maar in mijn potje is de AI iig wel dol op Mining Inc (1 extra hammer per Copper, Iron, Coal, Gold of Silver). Na 2 steden te besmetten, ging de AI zelf verder om 5-6 eigen executives te maken om ze in andere steden te gebruiken; zelfs een civ die niet echt de economie heeft om het aan te kunnen. Het is echt een ongelooflijke winstgevende business met 18 steden (=90 gold!) totnutoe. Jammer dat ik Wallstreet al gebruikte om mijn religieuze inkomen te vergroten.
pi_52312172
Dat hele gevechtsysteem klopt geen moer van. Ik verlies alles. Kansloos spel hoor, zal wel een update moeten installeren of iets dergelijks, maar dit gaat nergens meer over. Jammer, de rest van het spel zit wel redelijk goed in elkaar.

En die allianties heb je ook geen klap aan. Zelfs met zelfde religie en tonnen hulp en vriendschap helpt nog niemand je in een oorlog.

Hebben jullie hier geen last van?
  zondag 12 augustus 2007 @ 21:17:36 #38
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_52312934
quote:
Op zondag 12 augustus 2007 20:47 schreef -scorpione- het volgende:
Dat hele gevechtsysteem klopt geen moer van. Ik verlies alles.
Je geeft weinig info waardoor anderen zouden kunnen zeggen wat er mankeert.

Ik vind het combatsystem juist erg goed. Een flinke verbetering ten opzicht van Civ3 iig. Nu moet je met meer gevarieerde units de gevechten aangaan.
quote:
En die allianties heb je ook geen klap aan. Zelfs met zelfde religie en tonnen hulp en vriendschap helpt nog niemand je in een oorlog.
Je moet het ze wel expliciet vragen/omkopen.
pi_52313091
Hoe krijg ik allianties enzo Zoals die kerel hierboven al zegt, ik geef ze kei veel eten en kheb een ratio van +15 ofzo, zelfde religie maar ik kan niks zeggen van een alliantie of hulp ofzo?
  zondag 12 augustus 2007 @ 21:39:50 #40
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_52313633
quote:
Op zondag 12 augustus 2007 21:22 schreef De_Ananas het volgende:
Hoe krijg ik allianties enzo Zoals die kerel hierboven al zegt, ik geef ze kei veel eten en kheb een ratio van +15 ofzo, zelfde religie maar ik kan niks zeggen van een alliantie of hulp ofzo?
Dat is al een soort alliantie te noemen, door een vriendelijke houding wordt je niet genaaid bij het verhandelen van techs en zijn ze eerder bereid iets te handelen. Ook zijn ze meer geneigd "declare war to" of "stop trading with" niet meer rood te stellen waardoor je dus de mogelijkheid hebt om iets te bieden waardoor ze het willen doen.

Daarnaast heb je Defense Pact, die beschikbaar wordt bij Military Tradition. Bij Cautious of minder willen ze dat niet. Hierdoor verklaren ze de oorlog aan iedereen die jou de oorlog verklaard.
En je hebt nog Permanent Alliance, beschikbaar via Communism of Fascism. Hierdoor kan je gezamenlijk techs researchen, kun je resources opvragen van de ander, etc. Zie civilopedia.
pi_52313894
quote:
Op zondag 12 augustus 2007 21:17 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Je geeft weinig info waardoor anderen zouden kunnen zeggen wat er mankeert.

Ik vind het combatsystem juist erg goed. Een flinke verbetering ten opzicht van Civ3 iig. Nu moet je met meer gevarieerde units de gevechten aangaan.
[..]

Je moet het ze wel expliciet vragen/omkopen.
Zelfs vragen en omkopen hielp niets.

Meer info? Ik liep veels teveel schade op terwijl de gevechts kansen (8.8 vs 2.1 bv) gewoon goed was. Of ik was sterker en dan verloor ik nog, of mijn units die extra sterk tegen mounted units waren maakten niets klaar, knights verloren alles (zogenaamde de sterkste pre-gunderpowder unit, yeah right, muppets zijn het meer niet). Je kunt maar beter weer complete legers bouwen en één voor één je tegenstanders uitroeien, want gewoon een technologisch en cultureel sterk rijk met vrienden heb je niets aan.
  maandag 13 augustus 2007 @ 11:56:47 #42
162491 DiviFilius
Vigilate Deo Confidentes
pi_52325621
Heeft iemand weleens een Permanent Alliance afgesloten ?

Ik kan nog zo goede vrienden zijn met iemand maar een Perm. Alliance willen ze niet
pi_52326443
Hoe krijg je een '"Holy City''?
pi_52326590
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 12:26 schreef De_Ananas het volgende:
Door als eerste de technology uit te vinden, die een bepaalde Religion enabled.
Als je de eerste bent die Polytheism uitvindt, wordt er een willekeurige stad uitgekozen waar dan Hinduism gesticht wordt.
pi_52327933
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 11:56 schreef DiviFilius het volgende:

Ik kan nog zo goede vrienden zijn met iemand maar een Perm. Alliance willen ze niet
Ik heb weleens een Permanent Alliance afgesloten, alleen moet je wel een tijd een Defensive Pact met ze gehad hebben of samen een oorlog gevoerd hebben tegen een andere partij.
pi_52339124
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 11:56 schreef DiviFilius het volgende:

Meerdere malen maar zo heel interessant is het niet. Kans wordt wel kleiner dat je aangevallen wordt lijkt mij.
pi_52352354
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 12:26 schreef De_Ananas het volgende:
Of door de tech, of door hem te veroveren.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 17:34:04 #48
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_52364072
quote:
Op zondag 12 augustus 2007 21:47 schreef -scorpione- het volgende:

Meer info? Ik liep veels teveel schade op terwijl de gevechts kansen (8.8 vs 2.1 bv) gewoon goed was. Of ik was sterker en dan verloor ik nog, of mijn units die extra sterk tegen mounted units waren maakten niets klaar, knights verloren alles (zogenaamde de sterkste pre-gunderpowder unit, yeah right, muppets zijn het meer niet). Je kunt maar beter weer complete legers bouwen en één voor één je tegenstanders uitroeien, want gewoon een technologisch en cultureel sterk rijk met vrienden heb je niets aan.
Ik zou zeggen dat het voornamelijk pech is.
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 19:00:10 #49
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_52366454
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 16:16 schreef Sidekick het volgende:
Wie weet wat het zandlopertje en de rode munt in de City Screen Domestic Advisor (F1) betekenen?
De rode munt is de City Maintenance iig. De zandloper is nog onduidelijk. Bij d emeeste steden staat ie op 1 of 2, bij de oudere steden op 4 of 5, maar ik zag ook dat de Holy City van de christenen op een bepaald moment 15 had, maar een paar turns later weer 8. Ik heb daarnaast nog een holy city, dus dat verklaart het ook niet.
pi_52370302
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 19:00 schreef Sidekick het volgende:

[..]

De rode munt is de City Maintenance iig. De zandloper is nog onduidelijk. Bij d emeeste steden staat ie op 1 of 2, bij de oudere steden op 4 of 5, maar ik zag ook dat de Holy City van de christenen op een bepaald moment 15 had, maar een paar turns later weer 8. Ik heb daarnaast nog een holy city, dus dat verklaart het ook niet.
Rode munt is inderdaad City Maintenance.

"Zandloper"? Bedoel je niet het torentje? Het torentje staat voor het aantal militaire units op dat moment in je stad.

Je hebt de Church of Nativity dus goed bewaakt.

whehehe ik lees altijd Church of Naivity
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 21:29:54 #51
166007 HL_Dog43
Knowledge is free
pi_52371260
Hmm.. ik dacht dat ik vandaag die uitbreiding kon kopen.. niet dus.Iemand idee wanneer ie te verkrijgen is?
ISLAMOFOBIA IS THE NEW NAZISM
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 21:50:17 #52
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_52372088
De uitbreiding is al een week of 3/4 te koop.
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 21:05 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Rode munt is inderdaad City Maintenance.

"Zandloper"? Bedoel je niet het torentje? Het torentje staat voor het aantal militaire units op dat moment in je stad.

Je hebt de Church of Nativity dus goed bewaakt.

whehehe ik lees altijd Church of Naivity
Aha!

Mja, alleen nuttig om te weten bij Hereditary Rule dus.

Trouwens, ik dacht dat forts nu ook resources buiten je border kon claimen (zodat je niet een dummycity bij belangrijke resources hoefde te zetten? Het lijkt niet te werken, behalve binnen je gebied, maar ja, dan kan je ook de improvement wel bouwen.
pi_52373842
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 21:50 schreef Sidekick het volgende:
De uitbreiding is al een week of 3/4 te koop.
[..]

Aha!

Mja, alleen nuttig om te weten bij Hereditary Rule dus.

Trouwens, ik dacht dat forts nu ook resources buiten je border kon claimen (zodat je niet een dummycity bij belangrijke resources hoefde te zetten? Het lijkt niet te werken, behalve binnen je gebied, maar ja, dan kan je ook de improvement wel bouwen.
Hmmm volgens mij bedoelen ze binnen je borders. Dat je én die resource in je steden kunt krijgen én er een fort op kan bouwen. Als je bijvoorbeeld je ijzer en paarden wil bewaken tegen vijanden die het kapot willen maken.

Ik heb het niet zelf uitgeprobeerd.
pi_52386405
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 22:33 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Hmmm volgens mij bedoelen ze binnen je borders. Dat je én die resource in je steden kunt krijgen én er een fort op kan bouwen. Als je bijvoorbeeld je ijzer en paarden wil bewaken tegen vijanden die het kapot willen maken.

Ik heb het niet zelf uitgeprobeerd.
dat doen de workers automatisch, het kan dus
oneindig...?
  woensdag 15 augustus 2007 @ 21:07:21 #55
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_52402112
Sommige quests kunnen behoorlijk verradelijk zijn, qua opbrengst bij voltooiing. Ik heb Mining Inc gestart, en met 4 Gold, 2 Iron, 2 Copper en een Coal leverde dat behoorlijk wat productie op. Ik had alleen geen Silver, en dat bracht mij de quest om toch 1 Silver te bemachtigen, goedschiks of kwaadschiks. Er stond niets van een beloning bij, maar je neemt de uitdaging toch aan. Er was wel een probleempje, er was alleen Silver op het Grote Continent, waar de Islamitische broeders erg goed met elkaar konden opschieten en oorlog op dat moment vrij onmogelijk was. Gelukkig zag ik Silver in het noorden net over de grens van Augustus. Dus ik met een settler die kant op, een worker proberen vrij te maken, 2 missionairies erbij en een zwaarbewapende Infantry mee. Dan kom je daar tegen een enorm blok van cultuur aan, dus ik heb een Theatre en Library gekocht voor een paar honderd goudstukken, een Mining Inc filiaal daar geopend zodat ik daarna Culture kon bouwen. Gevolg was een teruglopende schatkist en een overzeese stad zonder courthouse maar met een corporation bovenop mijn al grote rijk en het bezit van een vassal (extra maintanance voor mijn eigen steden!), was ik ook nog eens een vermogen kwijt aan maintenance. Uiteindelijk kreeg ik de Silver in mijn bezit en ik kreeg de melding dat ik de quest had gehaald. De opbrengst, 20 Gold. WTF!?! Ik kreeg bijna een hartverlamming, totdat ik zag dat het per turn was en samen met mijn financiele gebouwen toch 40 gold per turn opleverde. Maar ik ben bang dat de kosten baten toch niet helemaal positief uitvallen. Gelukkig zijn er al tientallen steden met Mining Inc, dus ik zit niet met armoe en uiteindelijk is de stad een goede uitvalsbasis voor een overzeese campagne, vooral wanneer ik wat Airports bouw.

Verder wel een leuk concept hoor, maar ik zie liever vooraf wat ik ermee kan winnen.
  woensdag 15 augustus 2007 @ 21:59:38 #56
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_52404442
Espionage is belachelijk voor Marathon-snelheid, maar ook Epic.

Normaal heb je bij Normal de mogelijkheid om het water te vergiftigen van een stad, waardoor er 8 Unhealth onstaat en elke turn gaat er dan weer 1 vanaf, zodat je na 8 turns er vanaf bent. Daarnaast is er ook nog Foment Unhappiness, met hetzelfde principe maar dan met unhappiness. Dat is leuk, je kan andere civs er lekker mee treiteren, of je kan het zelf overkomen. Gevolgen zijn een tijdelijke dipje in de productie/food. Eventueel verlies je een pop (als je net gegroeid bent).

Maar bij Epic is het 12 unhealth/unhappiness voor 12 turns. En bij Marathon 24 unhealth/unhappiness voor 24 turns. Genoeg om een middelgrote stad tot pop 1 te reduceren. En het is ook nog eens spotgoegkoop qua EP. Niet leuk wanneer het je zelf overkomt.
  donderdag 16 augustus 2007 @ 06:57:47 #57
65252 Bart
pi_52413319
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 21:59 schreef Sidekick het volgende:
Espionage is belachelijk voor Marathon-snelheid, maar ook Epic.

Normaal heb je bij Normal de mogelijkheid om het water te vergiftigen van een stad, waardoor er 8 Unhealth onstaat en elke turn gaat er dan weer 1 vanaf, zodat je na 8 turns er vanaf bent. Daarnaast is er ook nog Foment Unhappiness, met hetzelfde principe maar dan met unhappiness. Dat is leuk, je kan andere civs er lekker mee treiteren, of je kan het zelf overkomen. Gevolgen zijn een tijdelijke dipje in de productie/food. Eventueel verlies je een pop (als je net gegroeid bent).

Maar bij Epic is het 12 unhealth/unhappiness voor 12 turns. En bij Marathon 24 unhealth/unhappiness voor 24 turns. Genoeg om een middelgrote stad tot pop 1 te reduceren. En het is ook nog eens spotgoegkoop qua EP. Niet leuk wanneer het je zelf overkomt.
Ze hadden 8 unhap/12 turns en 8 unhap/24 turns moeten nemen... En dan 1 per 1,5 of per 3 turns minder.
pi_52422159
Ik heb vandaag Civ 4: beyond the sword binnen. Heb nog geen tijd gehad deze uit te proberen, maar moet zeggen dat ik het hoesje een stuk lelijker vindt dan voorheen. Ook helemaal niet in de stijl v/d andere Civ 4 games. Dit aangezien boven een groot wit stuk staat met daarop "Games for Windows". Ook mis ik de uitgebreide info mbt nieuwe units e.d. .

Zijn alle edities van Civ 4: beyond the sword zo?
Krekker is de bom!
pi_52433283
Download die patch nog maar niet. Bij mij crasht-ie in de Civilopedia als ik op Replaces druk. Meer hebben er last van. Tenzij het je niet boeit.
pi_52442950
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 14:16 schreef KreKkeR het volgende:
Ik heb vandaag Civ 4: beyond the sword binnen. Heb nog geen tijd gehad deze uit te proberen, maar moet zeggen dat ik het hoesje een stuk lelijker vindt dan voorheen. Ook helemaal niet in de stijl v/d andere Civ 4 games. Dit aangezien boven een groot wit stuk staat met daarop "Games for Windows". Ook mis ik de uitgebreide info mbt nieuwe units e.d. .

Zijn alle edities van Civ 4: beyond the sword zo?
Dat witte stuk met "Games for Windows" moet er staan van de distributeur denk ik.
  maandag 20 augustus 2007 @ 21:09:25 #61
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_52540222
quote:
Op woensdag 15 augustus 2007 21:07 schreef Sidekick het volgende:
Sommige quests kunnen behoorlijk verradelijk zijn, qua opbrengst bij voltooiing. Ik heb Mining Inc gestart, en met 4 Gold, 2 Iron, 2 Copper en een Coal leverde dat behoorlijk wat productie op. Ik had alleen geen Silver, en dat bracht mij de quest om toch 1 Silver te bemachtigen, goedschiks of kwaadschiks. Er stond niets van een beloning bij, maar je neemt de uitdaging toch aan. Er was wel een probleempje, er was alleen Silver op het Grote Continent, waar de Islamitische broeders erg goed met elkaar konden opschieten en oorlog op dat moment vrij onmogelijk was. Gelukkig zag ik Silver in het noorden net over de grens van Augustus. Dus ik met een settler die kant op, een worker proberen vrij te maken, 2 missionairies erbij en een zwaarbewapende Infantry mee. Dan kom je daar tegen een enorm blok van cultuur aan, dus ik heb een Theatre en Library gekocht voor een paar honderd goudstukken, een Mining Inc filiaal daar geopend zodat ik daarna Culture kon bouwen. Gevolg was een teruglopende schatkist en een overzeese stad zonder courthouse maar met een corporation bovenop mijn al grote rijk en het bezit van een vassal (extra maintanance voor mijn eigen steden!), was ik ook nog eens een vermogen kwijt aan maintenance. Uiteindelijk kreeg ik de Silver in mijn bezit en ik kreeg de melding dat ik de quest had gehaald. De opbrengst, 20 Gold. WTF!?! Ik kreeg bijna een hartverlamming, totdat ik zag dat het per turn was en samen met mijn financiele gebouwen toch 40 gold per turn opleverde. Maar ik ben bang dat de kosten baten toch niet helemaal positief uitvallen. Gelukkig zijn er al tientallen steden met Mining Inc, dus ik zit niet met armoe en uiteindelijk is de stad een goede uitvalsbasis voor een overzeese campagne, vooral wanneer ik wat Airports bouw.

Verder wel een leuk concept hoor, maar ik zie liever vooraf wat ik ermee kan winnen.
Ik ben net achter een bug in de quest gekomen... Ik heb onlangs een nieuwe quest gekregen die ook te maken had met mijn zeer succesvolle Mining Inc bedrijfje. Ondanks al het succes zochten ze overheidshulp voor het openen van 8 nieuwe filialen voor een extra bonus. Twee bevriende civs waren al helemaal volgebouwd, en daarnaast was er Mao Zedong die State Property erg leuk vindt en de Portugees die me niet aardig vond en dus geen Open Borders wilde. Lastig, maar niet onoverkomelijk. Uiteindelijk bleek Mao wel even gevoelig voor de vrije handel en hij begon zelf al Executives te bouwen, waardoor er na een tijdje 8 steden waren met Mining Inc. En daar stond het, profit is going skyrocket, cha-ching en bij het zien van de 10 gold beloning, wist ik dat het een extra 20 gold per turn zou opleveren. Ik keek naar mijn belastinginkomsten bij het klikken op de beloning en .. er ging 20 gold per turn af?!? En ja hoor, ik keek in het City Screen en bij de mouse-over van de Mining Inc HQ stond in plaats van de +20 gold van de vorige quest nu +10 gold van deze quest. Leuk, een quest voltooid om er 20 gold per turn mee te verliezen.
pi_52618783
Ligt het nu aan mij of is Civ na BtS een stuk moeilijker geworden (los van de opties)?
De AI lijkt veel slimmer geworden als het gaat om aanvallen.
Hat irgendwer gesagt es wäre Zeit für Helden?
  donderdag 23 augustus 2007 @ 13:57:03 #63
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_52620510
De AI is idd slimmer geworden, iets dat ze ook groots hadden aangekondigd.
Ik merk vooral dat de AI veel beter zich kan (her)groeperen. De bonussen zijn daarom ook verminderd om de sterkere AI te compenseren.
  zondag 26 augustus 2007 @ 21:38:02 #64
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_52709408
De animatie van Paratroopers die een paradrop naar een Transport uitvoeren is ehmm, grappig.
Dan gaan ze eerst over het water lopen richting transport, en daarna zie je ze nog een keer uit de lucht via parachute vallen.
pi_52712838
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 21:38 schreef Sidekick het volgende:
De animatie van Paratroopers die een paradrop naar een Transport uitvoeren is ehmm, grappig.
Dan gaan ze eerst over het water lopen richting transport, en daarna zie je ze nog een keer uit de lucht via parachute vallen.
Een paradrop naar een transport? Van de vijand?
pi_52763734
Hmm.. installeer ik een patch, krijg ik een error bij het opstarten
D3DX9_32.dll kan niet gevonden worden, dat zal wel een DirectX-probleem zijn (?)
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 21:26:59 #67
104871 remlof
Europees federalist
pi_52764057
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 21:18 schreef DJKoster het volgende:
Hmm.. installeer ik een patch, krijg ik een error bij het opstarten
D3DX9_32.dll kan niet gevonden worden, dat zal wel een DirectX-probleem zijn (?)
Dat had ik bij het installeren van BtS
Heb toen eerst de laatste DirectX van de microsoft site geinstalleerd en toen de BtS install weer gedraaid.
Toen ging het wel goed.
pi_52764116
Klein, onbelangrijk probleem.
pi_52764226
Ja, ff downloaden van DirectX-spul en hij doet het weer
Na een lange tijd weer een poging wagen
pi_52764293
Karel gaat eraan! Ook al is het vernietigend geweest voor met name mijn Research, die afvallige gaat er simpelweg aan. Dood!
  zaterdag 1 september 2007 @ 12:19:02 #71
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_52864626
De lijst met alle Random Events: http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=236727

Aantal zaken die opvallen, of handig zijn om rekening mee te houden:
- Er zijn een aantal positieve events die een happy resource geven (tegen betaling) wanneer je maximaal 4 happy resources hebt.
2. City ruins binnen de grens geeft een kans op beakers.
36. Probeer zo weinig mogelijk cottages naast een mountain te bouwen, want dit event verwoest ze vanwege een vulkaansuitbarsting
64. Free Market + Corporation + 1000 gold in schatkist -> -25% inflatie tegen betaling van 200 gold.
70. Zonder Medicine kans op Influenza waarmee je 3 pop verliest in een stad
106. Alle steden een library na Gunpowder geeft een kans op een Great Scientist.

Vooral #64 is het waard om na te jagen omdat het gigantisch veel oplevert voor de rest van het spel.
pi_52912384
even iets handigs waar ik gister achter kwam. als je alt een unit van jezelf kan bewegen, en je houdt vervolgens alt in, terwijl je je cursor op een vijandelijke unit houdt, kun je de winstkansen bij een eventueel gevecht zien erg handig.
oneindig...?
  maandag 3 september 2007 @ 11:20:56 #73
15967 Frollo
pi_52912464
Hoera, ik heb BtS ook eindelijk!

Meteen een bug tegen het lijf gelopen: de units waren niet meer te zien.
Na een herinstallatie ging het weer goed en hopelijk blijft dat zo.
  maandag 3 september 2007 @ 12:11:51 #74
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_52913448
quote:
Op maandag 3 september 2007 11:16 schreef Yestuuur het volgende:
even iets handigs waar ik gister achter kwam. als je alt een unit van jezelf kan bewegen, en je houdt vervolgens alt in, terwijl je je cursor op een vijandelijke unit houdt, kun je de winstkansen bij een eventueel gevecht zien erg handig.
Ik gebruik altijd GoTo (G) om mijn units te bewegen. Niet alleen zie de winkans, maar ook de snelste route wordt berekend.
pi_52913483
Of je selecteert je unit en houdt de muisknop ingedrukt boven de vijand, dan zie je het ook.
pi_52913887
quote:
Op maandag 3 september 2007 12:11 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ik gebruik altijd GoTo (G) om mijn units te bewegen. Niet alleen zie de winkans, maar ook de snelste route wordt berekend.
Tja. De snelste route is niet altijd de handigste, veiligste route.
  maandag 3 september 2007 @ 13:08:43 #77
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_52914512
quote:
Op maandag 3 september 2007 12:37 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Tja. De snelste route is niet altijd de handigste, veiligste route.
Er wordt wel zoveel mogelijk door bossen of over heuvels gelopen bijvoorbeeld.
pi_52915109
quote:
Op maandag 3 september 2007 13:08 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Er wordt wel zoveel mogelijk door bossen of over heuvels gelopen bijvoorbeeld.
Ok!

Mja, toch hou ik het liever zelf in de hand.
  maandag 3 september 2007 @ 13:40:35 #79
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_52915370
quote:
Op maandag 3 september 2007 13:30 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Ok!

Mja, toch hou ik het liever zelf in de hand.
Door Shift ingedrukt te houden kan je een hele eigen route definieren. Ook handig om worker-actions in een queue te zetten. En een city-queue.
  zondag 9 september 2007 @ 10:50:57 #80
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_53045344
Paar vreemde oorlogen van Montezuma gezien, hoewel een kerel met veren op zijn hoofd sowieso al niet serieus is te nemen. De eerste keer komt hij met een aardige stack van Swordsman, Axeman en Spearman mijn land binnenvallen door de Jungle. Hoewel ik wat Landsknechten en Catapults heb schat ik het risico te hoog in om te gaan aanvallen. Ze komen naast mijn stad te staan, en omdat Monty geen Catapults heeft verwacht ik dat ze direct toeslaan en gebruik ik 1 Catapult om wat schade toe te brengen. Dankzij de culturele en fortify bonus zou ik wellicht een enkele unit verliezen maar weinig problemen verder. Maar ze bleven staan, ze gingen ook niet verder mijn gebied in, op zoek naar een andere stad of wat resources pillagen. Ook nadat ze weer hersteld waren bleven ze staan. Iets van 15 turns ofzo. Gelukkig was er met Monty te praten toen hij met Catapults aan kwam zetten, en omdat ik pas met Grenadiers wil gaan huishouden was vrede de enige optie.

De twee oorlog was nog vager, en korter. Het was niet zo lang na de eerste, en dit keer waren er ook Catapults in zijn stack. Hoewel Grenadiers voor mij nog 20 turns wegwaren, had ik onderhand een paar Knights en Trebuchets en was de situatie redelijk beheersbaar in defensief opzicht. Maar gelijk de eerste turn krijg ik een resolutie van de Apostolic Palace voor mijn kiezen, waarin staat om de oorlog met hem te beeindigen. Monty heeft het gebouwd en is de enige met zijn staatsreligie; de rest heeft enkele steden met die religie. Ik zie een turn later dat hij het ook heeft gesteund (hij heeft een eigenhandige meerderheid). Huh? Eerst oorlog verklaren, maar in dezelfde turn via een resolutie weer vrede maken? Vaag.
pi_53045536
Volgens mij doet Montezuma veel willekeurige oorlogsverklaringen. Ongeacht hoe goed de relatie is.
pi_53046489
quote:
Op zondag 9 september 2007 11:12 schreef Dodecahedron het volgende:
Volgens mij doet Montezuma veel willekeurige oorlogsverklaringen. Ongeacht hoe goed de relatie is.
Montezuma Prachtige kerel, en idd hij kan zo uit het niets het opeens in zijn bol krijgen dat oorlog noodzakelijk is.
  zondag 9 september 2007 @ 12:28:22 #83
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_53046833
Ja, maar ik geloof dat ik Random Personalities aangevinkt heb.
pi_53047518
garandeert natuurlijk niet dat hij meteen een andere persoonlijkheid krijgt
  dinsdag 11 september 2007 @ 10:29:54 #85
15967 Frollo
pi_53091047
Ik sta op het punt een PBEM te spelen met een kameraad. Aangezien ik absoluut geen multiplayerveteraan ben, vraag ik me af of jullie nog wat adviezen hebben.

Bijvoorbeeld over Pittboss. Wat is dat nu precies, is het een geschikt alternatief voor PBEM?

En hoe werkt het met teams? We zijn allebei meer builders dan warmongers en zijn dan ook niet van plan om tegen elkaar te vechten. Als we beide in hetzelfde team zitten, kunnen we dan samen aan het spaceship bouwen en dus een gedeelde spacerace victory halen?

Nog instellingen die ik aan of juist uit moet zetten?

Dank
pi_53091456
quote:
Op zondag 9 september 2007 12:28 schreef Sidekick het volgende:
Ja, maar ik geloof dat ik Random Personalities aangevinkt heb.
Dan krijgen ze random traits (Aggressive, Spiritual, Financial etc) volgens mij.

Ik denk dat leiders wel hun speelstijl blijven houden.

Maar dat weet ik niet zeker.
  dinsdag 11 september 2007 @ 10:58:18 #87
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_53091766
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 10:46 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Dan krijgen ze random traits (Aggressive, Spiritual, Financial etc) volgens mij.

Ik denk dat leiders wel hun speelstijl blijven houden.

Maar dat weet ik niet zeker.
Nee, de traits blijven sowieso. De speelstijl verandert, hoewel dat wat lastig te zien/merken is.
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 10:29 schreef Frollo het volgende:

En hoe werkt het met teams? We zijn allebei meer builders dan warmongers en zijn dan ook niet van plan om tegen elkaar te vechten. Als we beide in hetzelfde team zitten, kunnen we dan samen aan het spaceship bouwen en dus een gedeelde spacerace victory halen?

Nog instellingen die ik aan of juist uit moet zetten?
Teamgenoten kunnen gezamenlijk techs researchen, en ook de victory wordt samen behaald.

Het is leuk, maar de balans wordt wel minder: researchtijden halveren, maar de tijd om units te bouwen blijft hetzelfde (hoewel je wel twee keer zoveel units opbouwt). Vooral als builders vlieg je dus door de techtree en verouderen je units eerder. Er zijn tools op civfanatics om de research langzamer te maken geloof ik...

Instellingen met teams: Marathon (hoewel Espionage dan veel te krachtig is) en Aggressive AI.
  dinsdag 11 september 2007 @ 11:27:24 #88
15967 Frollo
pi_53092451
Dank voor je reactie, Sidekick.

Oh, het zal ongetwijfeld belachelijk simpel worden als we onze research sharen, maar voor een keertje is dat ook wel 'ns geinig.

Kun je ook samen aan hetzelfde ruimteschip bouwen, dus bijvoorbeeld ik de Engines en de Cockpit en mijn teammaat de Casing en de Thrusters?
  dinsdag 11 september 2007 @ 11:45:03 #89
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_53092790
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 11:27 schreef Frollo het volgende:
Dank voor je reactie, Sidekick.

Oh, het zal ongetwijfeld belachelijk simpel worden als we onze research sharen, maar voor een keertje is dat ook wel 'ns geinig.
Je kan AI's ook in een team indelen, zodat je gelijkwaardige tegenstanders hebt natuurlijk.
quote:
Kun je ook samen aan hetzelfde ruimteschip bouwen, dus bijvoorbeeld ik de Engines en de Cockpit en mijn teammaat de Casing en de Thrusters?
Ja. Je deelt bijna alles. Behalve resources, en qua GPP wordt het benodigde aantal punten na een GP ook verhoogd bij je teamgenoten maar niet zoveel als bij jezelf. Dus stel, je hebt 300 GPP, je krijgt een Great Artist, en vervolgens moet je 600 GPP halen voor de volgende GP. Je teamgenoten moeten dan 450 halen. Zoiets.
  dinsdag 11 september 2007 @ 12:44:40 #90
15967 Frollo
pi_53094082
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 11:45 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Je kan AI's ook in een team indelen, zodat je gelijkwaardige tegenstanders hebt natuurlijk.
Dat kunnen we ook niet doen.
quote:
[..]

Ja. Je deelt bijna alles. Behalve resources, en qua GPP wordt het benodigde aantal punten na een GP ook verhoogd bij je teamgenoten maar niet zoveel als bij jezelf. Dus stel, je hebt 300 GPP, je krijgt een Great Artist, en vervolgens moet je 600 GPP halen voor de volgende GP. Je teamgenoten moeten dan 450 halen. Zoiets.
Ok, duidelijk.
pi_53242911
Hallo MensenHier nog een Civ-fan. Ik heb net Civ IV gekocht en nu wil hem patchen. Ik draai echter vista en die patch (1.6 geloof ik) krijg ik niet aan de praat. Hij opent wel het scherm maar het balke wat de voortgang aangeeft blijft leeg. Weet iemand of er problemen zijn rondom het patchen en/of Vista? Alvast bedankt!

PS: Veel geleerd tijdens ochtendje deze thread(s) lezen! Good Stuff!
  maandag 17 september 2007 @ 13:55:24 #92
15967 Frollo
pi_53242980
quote:
Op maandag 17 september 2007 13:52 schreef Thommieh het volgende:
Hallo MensenHier nog een Civ-fan. Ik heb net Civ IV gekocht en nu wil hem patchen. Ik draai echter vista en die patch (1.6 geloof ik) krijg ik niet aan de praat. Hij opent wel het scherm maar het balke wat de voortgang aangeeft blijft leeg. Weet iemand of er problemen zijn rondom het patchen en/of Vista? Alvast bedankt!

PS: Veel geleerd tijdens ochtendje deze thread(s) lezen! Good Stuff!
Welkom, Civ-fan!

Lastig probleem. Misschien kun je patch los downloaden bij Firaxis.
pi_53243324
Je bedoeld alle patches los?
  maandag 17 september 2007 @ 14:11:43 #94
15967 Frollo
pi_53243356
Nee, alleen de laatste.
pi_53243582
Dat heb ik dus geprobeerd. Hij start de patch wel op maar begint niet met de installatie.. Ik kijk anders wel even op de site van firaxis of microsoft. Als ik een oplossing vind zet ik het hier weer neer, misschien heeft iemand anders er nog iets aan.
pi_53247423
Niks te vinden. Heeft iemand enig idee??
  maandag 17 september 2007 @ 17:57:43 #97
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_53248801
Herinstalleren en niet de laatste patch draaien zou ik zeggen...
pi_53379502
World builder

Bts is zeker een mooie uitbreiding, maar nog niet alles is me duideliijk. Daarnaast blijf ik het irritant vinden dat andere rijken mij zomaar aanvallen uit het niets terwijl ik niets anders doe dan mijn beschaving vredig op te bouwen. Maar goed, daar hebben we nu world builder voor Halen ze het in hun botte hoofd dan zet ik gewoon een paar armors neer
  zaterdag 22 september 2007 @ 14:03:09 #99
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_53379842

Je moet gewoon een sterk leger hebben, dan komen ze niet binnen vallen. Zelfs Pleased civs gaan je aanvallen als je zwak bent.
pi_53383153
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 14:03 schreef Sidekick het volgende:

Je moet gewoon een sterk leger hebben, dan komen ze niet binnen vallen. Zelfs Pleased civs gaan je aanvallen als je zwak bent.
Ja, zoiets vermoedde ik al. Maar ik stel het altijd uit dat units bouwen
  zaterdag 22 september 2007 @ 17:10:18 #101
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_53383784
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 16:39 schreef -scorpione- het volgende:

[..]

Ja, zoiets vermoedde ik al. Maar ik stel het altijd uit dat units bouwen
Ik heb dat ook wel. Het is omdat ik het gevoel soms heb dat units snel overbodig raken. 20 turns verder is er al wel weer een betere unit te bouwen. Daarom speel ik altijd minimaal op Epic-snelheid en soms op Marathon zodat je wat langer mee kan met units en vooral oorlogen worden er interessanter en langer van.
pi_53384885
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 17:10 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ik heb dat ook wel. Het is omdat ik het gevoel soms heb dat units snel overbodig raken. 20 turns verder is er al wel weer een betere unit te bouwen. Daarom speel ik altijd minimaal op Epic-snelheid en soms op Marathon zodat je wat langer mee kan met units en vooral oorlogen worden er interessanter en langer van.
Ik speel altijd op epic, marathon duurt me te lang om bepaalde technologieën te ontwikkelen.

Ik zal eens proberen wat meer units te bouwen, kijken of het scheelt.
pi_53425064
Klopt het dat Beyond the Sword ook alle uitbreidingen van Warlords bevat (behalve een aantal scenario's?)
  maandag 24 september 2007 @ 09:49:06 #104
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_53425203
Klopt.
pi_53453579
BtS is besteld, in de tussentijd stel ik nog maar een domme vraag:

Als een Wonder je bijvoorbeeld 'three free artists' geeft, gebeurd dit dan automatisch of moet je die nog zelf toewijzen?

Profiteert een stad ook van de defence bonus die op de tile zit? M.a.w.: krijgen de units in een stad op een heuvel ook de defense bonus van die heuvel?
  dinsdag 25 september 2007 @ 10:31:17 #106
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_53453710
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 10:24 schreef Thommieh het volgende:

Als een Wonder je bijvoorbeeld 'three free artists' geeft, gebeurd dit dan automatisch of moet je die nog zelf toewijzen?
Automatisch.
quote:
Profiteert een stad ook van de defence bonus die op de tile zit? M.a.w.: krijgen de units in een stad op een heuvel ook de defense bonus van die heuvel?
Ja.
  dinsdag 25 september 2007 @ 10:44:26 #107
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_53453965
Nog even een tip voor de mensen zonder Civ 4:
De mediamarkt heeft de complete collectie van Civ1 t/m 4 (4 zonder expansions) voor slechts 25 euro.
Verder zit er een boekje bij (niet zo bijzonder), een dvdtje met de making of en het civilization kaartspel.

Geen slechte deal dacht ik zo
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_53475576
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 10:44 schreef Ps2K het volgende:
Nog even een tip voor de mensen zonder Civ 4:
De mediamarkt heeft de complete collectie van Civ1 t/m 4 (4 zonder expansions) voor slechts 25 euro.
Verder zit er een boekje bij (niet zo bijzonder), een dvdtje met de making of en het civilization kaartspel.

Geen slechte deal dacht ik zo
Bedankt voor de tip
trotse eigenaar van post nr. 52m
Op zaterdag 22 december 2007 00:29 schreef Alexxxxx het volgende:
Mods met een x zijn tof.
pi_53475770
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 23:37 schreef Deoxyribonucleic het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip
Ik weet waar ik morgen heen ga.
pi_53476156
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 23:43 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Je bent toch niet gek!
trotse eigenaar van post nr. 52m
Op zaterdag 22 december 2007 00:29 schreef Alexxxxx het volgende:
Mods met een x zijn tof.
  dinsdag 25 september 2007 @ 23:59:37 #111
94617 Ps2K
pi_53476226
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 23:43 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Mja ik ben zelf meer een civ3 speler en ik heb em nooit legaal gehad. maar zo'n pakketje kun je niet laten liggen. Ben even met civ 4 begonnen en ik moet eerlijk zijn: er zitten verbeteringen in... maar op een of andere manier blijft civ3 toch fijn spelen.

Morgen maar weer eens civ1 proberen
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 10:48:30 #112
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_53635587
Civfanatics.com is erg handig voor wat tips en trucs soms.

Zo las ik daar een leuke workaround voor de Recon-missies van Airships. Die zijn niet te automatiseren dus moet je ze elke turn weer instrueren en dat soort micromanagement is vervelend, terwijl je eigenlijk wel elke turn op de uitkijk wil staan voor eventuele aanvallen en dergelijk. De workaround: een queue opbouwen. Houd shift ingedrukt en kies daarna meerdere keren R(econ) en de plaats waar je wilt kijken. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd en ik ben eigenlijk benieuwd of Alt ook zal werken ipv shift...

Daarnaast is die Apostolic Palace soms erg onduidelijk qua resoluties ed. Een handige tip die ik las was dat elke civ tenminste 1 stad moet hebben met de AP-religie zodat de Diplomatic Victory resolutie beschikbaar wordt. Zo heb ik laatst in 1897, net voordat ik begon aan Mass Media nog een overwinning gehaald via de AP.

Derde tip is het kappen van forest in dambordpatroon, zodat de kans het grootst is dat er Forest bijgroeit.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 21:39:27 #113
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_53730877
Het openingsscherm kan in de opties ook aangepast worden. Eindelijk weer de originele bij het opstarten, ipv een paar vogeltjes boven een gebouw rondvliegen.

En de 3.13 patch is uitgebracht.
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 22:29:41 #114
15967 Frollo
pi_53732397
Wat doet de patch met oude savegames?
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 22:39:31 #115
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_53732654
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 22:29 schreef Frollo het volgende:
Wat doet de patch met oude savegames?

Ik las dat het geen effect heeft op oude games. En de changelist geeft wel aan dat je eigenlijk niet zonder deze patch kan.

Enige nadeel is dat de Glance bij F4 - Foreign Advisor is weggehaald, maar hier wordt gesproken hoe je het weer terug kan halen.
  maandag 8 oktober 2007 @ 00:47:56 #116
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_53781104
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 22:39 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ik las dat het geen effect heeft op oude games. En de changelist geeft wel aan dat je eigenlijk niet zonder deze patch kan.
Lekkere lijst inderdaad!
  zaterdag 27 oktober 2007 @ 13:00:00 #117
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_54199838
*kick

Ik heb het gisteren aangeschaft, het is behoorlijk uitgebreid moet ik zeggen
pi_54199973
En mocht je online willen spelen, er zijn er hier die daaraan willen meewerken.
  zaterdag 27 oktober 2007 @ 14:04:24 #119
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_54200984
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 13:07 schreef Monidique het volgende:
En mocht je online willen spelen, er zijn er hier die daaraan willen meewerken.
Ik ben al hoogstpersoonlijk door Sid hemzelf opgeleid, nog een paar uurtjes stuntelen en kwakkelen en het is tijd voor jihááád!
pi_54201286
Zijn er hier nog wel eens mensen die Fall from Heaven II spelen?
pi_54217709
Paar jaar geleden had ik Civ III gespeeld, heb de game nog steeds, maar de turns werden zo ongelooflijk lang. Het verplaatsen van een leger duurde al gauw per turn 20 minuten. Is daar al verbetering in gekomen? De graphics maken me eigenlijk niet zo uit, als dat tijdrovende micromanagement maar eindelijk is opgelost.
  zondag 28 oktober 2007 @ 10:21:06 #122
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_54218095
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 09:35 schreef Corvidae het volgende:
Paar jaar geleden had ik Civ III gespeeld, heb de game nog steeds, maar de turns werden zo ongelooflijk lang. Het verplaatsen van een leger duurde al gauw per turn 20 minuten. Is daar al verbetering in gekomen? De graphics maken me eigenlijk niet zo uit, als dat tijdrovende micromanagement maar eindelijk is opgelost.
Je kan nu units groeperen, en ze als groep verplaatsen, laten aanvallen, etc. Het zijn dan geen armies zoals in civ3 waarbij je opeens superunits hebt, het is puur voor gameplay.
  zondag 28 oktober 2007 @ 14:01:19 #123
94617 Ps2K
pi_54222033
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 09:35 schreef Corvidae het volgende:
Tip voor Civ3: Als je goto gebruikt en je workers op automate hebt staan moet je de linker shift ingedrukt houden als ze bewegen. dan gaan ze nl. in turbo mode
pi_54229168
Ik lees nu pas in de Civilopedia dat forten nu ook dienen als kanaal.
  zondag 28 oktober 2007 @ 23:55:00 #125
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_54235274
Micromanagement...
Beurten die 10 minuten duren...
Marathon game speed...
pi_54238217
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 19:25 schreef Monidique het volgende:
ook als je meerdere forten achterelkaar aan sluit?

Ik vind dat ze dat wel grafisch mochten uitwerken.
pi_54239545
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 19:25 schreef Monidique het volgende:
pics?
pi_54240079
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 09:00 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

ook als je meerdere forten achterelkaar aan sluit?

Ik vind dat ze dat wel grafisch mochten uitwerken.
Maximaal twee forten achter elkaar, want ze moeten wel aan water grenzen.

En zakjapannertje, , je hebt het plaatje al gezien...

Maar ze moeten wel op jouw gebied staan.
  maandag 5 november 2007 @ 01:13:55 #129
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_55357755
Heb het spel nu ook (legaal) en meteen naar updates gezocht. Op internet zie ik alleen maar gesproken worden over v1.61, terwijl in het spel zelf ik net heb ge-update naar v1.7.4. Ik kan echter helemaal geen info vinden over deze laatste patch?
  dinsdag 18 december 2007 @ 18:39:22 #131
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_55367414
Ik ben niet helemaal thuis in patchnummers, maar er is een onofficiele patch, gemaakt door de community op civfanatics met een aantal verbeteringen tov de officiele patch.

Ik gebruik gewoon de echte versie. Soms ontbreekt het Culture symbooltje in de mouse-over van gebouwen, en de Glance tab is er niet, maar verder niet echt schokkende verschillen dacht ik.
pi_55488249
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 18:39 schreef Sidekick het volgende:
Ik ben niet helemaal thuis in patchnummers, maar er is een onofficiele patch, gemaakt door de community op civfanatics met een aantal verbeteringen tov de officiele patch.

Ik gebruik gewoon de echte versie. Soms ontbreekt het Culture symbooltje in de mouse-over van gebouwen, en de Glance tab is er niet, maar verder niet echt schokkende verschillen dacht ik.
Dat de culture niet altijd wordt aangegeven vind ik toch wel vervelend. Maar is die onofficiële patch wat, of is het op een andere manier op te lossen?
  zondag 23 december 2007 @ 17:42:55 #133
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_55494769
Zijn er nog een paar leuke Custom games te vinden op internet, wat ik zoek is een zo groot mogelijk speelveld en geen scenario dingen zoals de civil war.

Kon geen links in de OP vinden ...
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_55495132
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 18:39 schreef Sidekick het volgende:

Mja, deze update heb ik gewoon gedaan in het spel zelf, via het menu. Ik neem dan aan dat het niet een onofficiele patch is.
  zondag 23 december 2007 @ 20:41:07 #135
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_55499384
quote:
Op zondag 23 december 2007 17:42 schreef One_conundrum het volgende:
Zijn er nog een paar leuke Custom games te vinden op internet, wat ik zoek is een zo groot mogelijk speelveld en geen scenario dingen zoals de civil war.

Kon geen links in de OP vinden ...
Heb al wat gevonden, maar moet me bij de meesten registreren.

Is het mogelijk Maps groter te maken dan Huge, ik vind Huge nogal klein in vergelijkking met III, kan dat kloppen ?
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_55506982
pff. net de game gekocht, maar moet zeggen dat het erg wennen is. Ken alle civ games, maar dit is best lastig.

Vooral mijn probleem is dat mijn inkomen erg snel achteruitgaat, iemand tips?
If the attacking bear is black, fight back!.. If the attacking bear is brown, drop down!
pi_55507158
quote:
Op maandag 24 december 2007 03:07 schreef Nasi het volgende:
pff. net de game gekocht, maar moet zeggen dat het erg wennen is. Ken alle civ games, maar dit is best lastig.

Eerder beginnen met expansie. Vanaf het begin al warriors/scouts laten auto-exploren.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_55509532
quote:
Op maandag 24 december 2007 03:07 schreef Nasi het volgende:

Blijven groeien, iets in de min door een paar nieuwe steden kan, dat vang je later wel op als ze tot ontwikkeling komen, zolang het er niet te veel zijn tenminste. Groeien of door settlen in onontgonnen gebieden, of door de steden van je buurlanden of te pikken. En niet 100% research draaien natuurlijk.
  maandag 24 december 2007 @ 12:41:08 #139
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_55511708
Inkomen, als in wat er iedere turn bij/afkomt van je totale vermogen, gaat juist snel achteruit als je te snel steden bouwt. Dan kan je economie je maintenancekosten niet aan, waardoor je te snel de researchslider moet laten zakken. Dat is ook geen goed plan.

Maar aan de andere kant moet je in het begin wel veel terrein pakken voordat de AI dat doet, en de balans daarin vinden is lastig. De vuistregel die ik gebruik is om te expanden zolang je boven de 60% research zit of komt.

Om je economie op orde te krijgen waardoor je kan groeien is het uiteraard van belang om cottages te bouwen, maar de tech Code of Laws is het allerbelangrijkst: courthouses brengen maintenancekosten omlaag, en als je de eerste bent ontdek je een religion en een Holy City brengt veel geld in het laatje als je het weet te verspreiden en ervoor zorgt dat je een Great Prophet krijgt. Natuurlijk zijn er ook eerdere religies, maar ik geef in de beginfase een hogere prioriteit aan 'workertechs' (Animal Husbandry, Pottery, Bronze en Iron Working, etc).
pi_55779893
quote:
Op maandag 24 december 2007 12:41 schreef Sidekick het volgende:
Inkomen, als in wat er iedere turn bij/afkomt van je totale vermogen, gaat juist snel achteruit als je te snel steden bouwt. Dan kan je economie je maintenancekosten niet aan, waardoor je te snel de researchslider moet laten zakken. Dat is ook geen goed plan.

Maar aan de andere kant moet je in het begin wel veel terrein pakken voordat de AI dat doet, en de balans daarin vinden is lastig. De vuistregel die ik gebruik is om te expanden zolang je boven de 60% research zit of komt.

Om je economie op orde te krijgen waardoor je kan groeien is het uiteraard van belang om cottages te bouwen, maar de tech Code of Laws is het allerbelangrijkst: courthouses brengen maintenancekosten omlaag, en als je de eerste bent ontdek je een religion en een Holy City brengt veel geld in het laatje als je het weet te verspreiden en ervoor zorgt dat je een Great Prophet krijgt. Natuurlijk zijn er ook eerdere religies, maar ik geef in de beginfase een hogere prioriteit aan 'workertechs' (Animal Husbandry, Pottery, Bronze en Iron Working, etc).
Thanks, ben weer oppermachtig hehe....

In oude civs was ik trouwens vaak anarchist, geen gekke dingen als democratie (gaf veel problemen bij bijv oorlog en kost geld) In de civ IV heb ik ondervonden dat ik wel van alles moet bemachtigen. In het begin wat rustig aan doen met uitbreiden en investeren in workers en buildings als je inkomen zakt is mijn tip (ps kon ook met 80% science erg ver).
If the attacking bear is black, fight back!.. If the attacking bear is brown, drop down!
pi_55784054
quote:
Op maandag 24 december 2007 12:41 schreef Sidekick het volgende:

Ideaal om Code of Laws binnen te trekken met The Oracle.
pi_55827295
De BtS expansion vind ik over het algemeen een grote verbetering, maar het is wel waardeloos dat je na de launch van je space ship nog zo'n 20 turns moet wachten totdat dat ding is aangekomen... Maar het kan nog erger!

In de turn waarin mijn space ship zou aankomen krijg ik de volgende melding:

Mission failed all progress towards space victory is lost

Ofwel ik heb NIET gewonnen en ik kan weer opnieuw beginnen met het bouwen van een space ship .

Erg jammer, want dit was een van de weinige keren dat een game op prince niveau eens een keer goed ging. Ik houd het dus maar bij een morele overwinning, want ik heb geen zin meer om nog verder te spelen.
pi_55827534
BtS op Prince, . Altijd verlies...
pi_55828057
Ik las op civfanatics dat je alle onderdelen van het schip moet bouwen om een 100% kans op succes te hebben. Als ik dat had geweten...

Ik dacht dat het alleen invloed op de reisduur had of je alle onderdelen had. Had wel iets duidelijker mogen zijn vind ik.

@Monidique:
Bij mij is het probleem op Prince meestal dat er out of the blue een enorm leger van een AI op de stoep staat of dat mijn eiland te klein/afgelegen is waardoor ik geen fatsoenlijk wereldrijk kan bouwen. Maar we blijven proberen .
pi_55828490
Ja, de AI is goed.
  zondag 6 januari 2008 @ 21:31:37 #146
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_55832928
quote:
Op zondag 6 januari 2008 18:11 schreef JedaiNait het volgende:
Ik las op civfanatics dat je alle onderdelen van het schip moet bouwen om een 100% kans op succes te hebben. Als ik dat had geweten...

Ik dacht dat het alleen invloed op de reisduur had of je alle onderdelen had. Had wel iets duidelijker mogen zijn vind ik.
Er zijn drie onderdelen waar je 1 of meerdere van kunt bouwen. Als ik het goed heb, kan je 5 SS Casings bouwen, en elk geven ze 20% betrouwbaarheid. Dus wanneer je alle 5 Casings bouwt dan komt je ruimteschip 100% gegarandeerd aan. De andere twee onderdelen zijn er slechts voor de reisduur. Het is inderdaad niet duidelijk in de Civilopedia.
  Lieve Belg maandag 14 januari 2008 @ 22:17:33 #147
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_56035367
Zeg, is die tweede uitbreiding wat? Ik heb CivIV en Warlods graag gespeeld en twijfel nu om dit deeltje er ook bij te kopen. Enkel is het zo lastig kiezen.

De set met alles erin kopen voor 29¤ of enkel de uitbreiding voor 19¤ en de eerste twee delen verkopen voor 20¤ aan een onwetende
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_56035434
BtS is geweldig.
  Lieve Belg maandag 14 januari 2008 @ 22:26:00 #149
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_56035659
Dus morgen tijdens het werk even langs de mediamarkt passeren dus
  Lieve Belg maandag 14 januari 2008 @ 22:27:32 #150
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_56035711
En dan morgenavond na "one more turn" gaan slapen om half twee

Het is ook het enige spel dat ik ooit gekocht heb dat zo'n goede handleiding heeft, en zeggn dat er dan nog niet alles instaat!
pi_56067719
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 14:23 schreef Dodecahedron het volgende:
Zijn er hier nog wel eens mensen die Fall from Heaven II spelen?
Mooi op tijd, maar ja, ik speel nauwelijks anders. Alhoewel ik op het moment even pauze heb genomen en dus nog niet echt aan .30 ben toegekomen heb ik .23 en .25 wel vrij uitgebreid gespeeld (solo en PBEM met vrienden).
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  woensdag 16 januari 2008 @ 10:51:17 #152
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56067885
Gisteren weer sinds lange tijd een potje gespeeld. Erg ongunstige positie met BOudica op 1 contintent en Montezuma op een continent op galley-afstand. Het andere continent is ondertussen volledig gebuddhaficeerd, dus 1 van de 4 civs op dat continent aanvallen heeft geen nut. Montezuma aanvallen is al gelukt en hij is bijna verslagen, maar nu dus een enorme status quo... Boudica is m'n enige maatje, maar het Buddhapact aanvallen is sowieso zelfmoord, zeker daar Hatsie alleen al 2 keer zoveel punten als mij heeft....
pi_56117533
Ik heb er weer een aantal potjes in Civ III opzitten. Man, wat een verslavende game... Echt een betere game dan Civ IV, sorry hoor.
pi_56117794
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 23:40 schreef Ego8 het volgende:
Ik heb er weer een aantal potjes in Civ III opzitten. Man, wat een verslavende game... Echt een betere game dan Civ IV, sorry hoor.
Vind ik ook nog steeds.
pi_56117841
Civilization 4 is veel beter. Als ik nu drie zou spelen, dan mis ik heel veel. Onbeschrijfelijk veel zelfs. Geen religies, geen promoties, minder uitgebreid, minder mooi -dat telt ook-, minder van alles! Zonder meer: Vier is beter. Waarom zou drie beter zijn?
pi_56118693
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 23:50 schreef Monidique het volgende:
Civilization 4 is veel beter. Als ik nu drie zou spelen, dan mis ik heel veel. Onbeschrijfelijk veel zelfs. Geen religies, geen promoties, minder uitgebreid, minder mooi -dat telt ook-, minder van alles! Zonder meer: Vier is beter. Waarom zou drie beter zijn?
Het hele 'gevoel' is eigenlijk weg. Ik weet niet of je bekend met met de Settlers reeks, maar daar heeft iedereen het er ook over dat deel II veruit de beste van de serie (6 delen nu) is. Ook al had je daar veel minder opties dan tegenwoordig. Het is het totale plaatje qua gameplay dat het 'em doet.
  vrijdag 18 januari 2008 @ 10:02:57 #157
94617 Ps2K
pi_56122762
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 00:31 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Het hele 'gevoel' is eigenlijk weg. Ik weet niet of je bekend met met de Settlers reeks, maar daar heeft iedereen het er ook over dat deel II veruit de beste van de serie (6 delen nu) is. Ook al had je daar veel minder opties dan tegenwoordig. Het is het totale plaatje qua gameplay dat het 'em doet.
Sluit ik me bij aan. Civ3 heeft gewoon iets, je ziet gewoon dat het Civ1 is die compleet uit ontwikkeld is. Graphics be damned, gameplay daar gaat het om!

(Net weer Larry 1 op mijn quad core gespeeld )
pi_56123631
Het totale plaatje van Civilization 4 is beter. 'Gevoel' is ook onderhevig aan ervaring en herinnering, dat soort dingen. Objectief gezien is Civilization beter en leuker. En nee, graphics niet be damned, als het maar niet ten koste gaat van de gameplay, en dat gaat het zeker niet bij Civ4.
pi_56124816
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 00:31 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Het hele 'gevoel' is eigenlijk weg.
Dat is subjectief, en een gevoel wat ik niet met je deel.
pi_56124852
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 11:26 schreef Litpho het volgende:

[..]

Jij zegt het wat genuanceerder, ik ga meer voor de absolute waarheid.
pi_56132500
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 11:26 schreef Litpho het volgende:

[..]

Natuurlijk, daarom heet datgene wat ik geef 'een mening'
  vrijdag 18 januari 2008 @ 16:16:17 #162
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56132999
CIV IV is het beste spel ooit. Dus ook beter dan CIV 3.
Zeker nu ik er in m'n huidige potje achter ben gekomen dat de AI door de laatste patches en uitbreidingen ernstig verbeterd is met betrekking tot onderlinge oorlogen.
  vrijdag 18 januari 2008 @ 19:39:12 #163
66825 Reya
Fier Wallon
pi_56137746
Bij deze zeg ik wat van dit topic.
pi_56142902
Ik heb toch wel recht van spreken denk ik... Heb met gemak >200 uur Civ III gespeeld, en minstens >75 uur Civ IV...

Civ IV mist iets... Het is minder verslavend, en meer "mooie plaatjes"...
pi_56194658
Gisteren eerste potje gedaan, heb Civ3 gespeeld voor een paar weken, maar merk dat ik met Civ4 wel lastig om kan gaan.
Hoe kan ik in Civ4 een gebouw oid kopen?
pi_56194778
quote:
Op maandag 21 januari 2008 11:06 schreef Scorpie het volgende:
Gisteren eerste potje gedaan, heb Civ3 gespeeld voor een paar weken, maar merk dat ik met Civ4 wel lastig om kan gaan.
Hoe kan ik in Civ4 een gebouw oid kopen?
Als je 'Hurry production' bedoelt, dat kan als je op de naam van de stad klikt. Dan krijg je onderin het menu waar aan de rechterzijde (links van de map) een aantal knopjes staan. De bovenste twee staan voor 'hurry production' dmv bevolking opofferen of door betaling.
pi_56195151
quote:
Op maandag 21 januari 2008 11:11 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Als je 'Hurry production' bedoelt, dat kan als je op de naam van de stad klikt. Dan krijg je onderin het menu waar aan de rechterzijde (links van de map) een aantal knopjes staan. De bovenste twee staan voor 'hurry production' dmv bevolking opofferen of door betaling.
Ter aanvulling, om de productie te hurryen, moet je de betreffende 'civics' hebben:
- Representation: hurry with gold (laat in het spel)
- Slavery: hurry with population (vroeg in het spel)

Daar bovenop, kun je de productie versnellen door bomen om te hakken in de city radius.
  maandag 21 januari 2008 @ 11:33:45 #168
15967 Frollo
pi_56195335
quote:
Op maandag 21 januari 2008 11:27 schreef STING het volgende:

[..]

Ter aanvulling, om de productie te hurryen, moet je de betreffende 'civics' hebben:

Daar bovenop, kun je de productie versnellen door bomen om te hakken in de city radius.
Gold rushing komt toch met Universal Suffrage (required tech: Democracy), dacht ik? (En met de Pyramids kun je dat ook vroeg in het spel hebben, al heb je dan meestal niet genoeg geld om er echt iets aan te hebben.)
pi_56195433
quote:
Op maandag 21 januari 2008 11:33 schreef Frollo het volgende:

[..]

Gold rushing komt toch met Universal Suffrage (required tech: Democracy), dacht ik? (En met de Pyramids kun je dat ook vroeg in het spel hebben, al heb je dan meestal niet genoeg geld om er echt iets aan te hebben.)
Klopt inderdaad ja!
pi_56195521
quote:
Op maandag 21 januari 2008 11:27 schreef STING het volgende:

[..]

Ja oke. Meestal laat ik mijn werkers echter automaten, die gaan vrij laat pas beginnen met hakken.
En mining, wanneer kan je nou een mine neerplanten? Pas als er een resource is? Welke tech heb ik daar voor nodig, want ik had in 1600 pas mijn eerste mine volgens mij.
pi_56195976
quote:
Op maandag 21 januari 2008 11:41 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ja oke. Meestal laat ik mijn werkers echter automaten, die gaan vrij laat pas beginnen met hakken.
En mining, wanneer kan je nou een mine neerplanten? Pas als er een resource is? Welke tech heb ik daar voor nodig, want ik had in 1600 pas mijn eerste mine volgens mij.
Een van de allereerste techs is Mining, daarmee kun je al minen.
pi_56196133
quote:
Op maandag 21 januari 2008 11:59 schreef STING het volgende:

[..]

Een van de allereerste techs is Mining, daarmee kun je al minen.
Hm, vreemd. Misschien vonden mijn workers het niet nodig te minen oid.
Toch nog maar eens een keer goed de tuts enzo doorlezen.
Iemand nog een idee waar ik strategy guides kan vinden, of iemand die uit eigen ervaring wat wil zeggen hierover?

Ik merkte gisteren dat ik vrij snel achter begon te lopen op de rest qua techs e.d, en dat ook nooit meer inliep, blijven proberen dan maar
Owja, en "huge" map is helemaal niet zo "huge" als in Civ3 het geval was...
  maandag 21 januari 2008 @ 12:22:33 #173
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56196554
quote:
Op maandag 21 januari 2008 12:06 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Hm, vreemd. Misschien vonden mijn workers het niet nodig te minen oid.
Toch nog maar eens een keer goed de tuts enzo doorlezen.
Iemand nog een idee waar ik strategy guides kan vinden, of iemand die uit eigen ervaring wat wil zeggen hierover?

Ik merkte gisteren dat ik vrij snel achter begon te lopen op de rest qua techs e.d, en dat ook nooit meer inliep, blijven proberen dan maar
Ik kan je toch echt aanraden om workers handmatig te besturen. Automated doen ze maar wat...
pi_56196581
quote:
Op maandag 21 januari 2008 12:22 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ik kan je toch echt aanraden om workers handmatig te besturen. Automated doen ze maar wat...
Zoveel workers, en dan handmatig? Of juist in het begin van de game vooral handmatig te besturen en later automated?
pi_56196641
quote:
Op maandag 21 januari 2008 12:23 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Zoveel workers, en dan handmatig? Of juist in het begin van de game vooral handmatig te besturen en later automated?
Per worker met shift-click wat stappen vooruit denken scheelt al een stuk. Later in het spel zou je automation kunnen gebruiken om de onbelangrijke vakjes in te kleuren, zolang je "laat bestaande improvements ongemoeid" maar gebruikt. Anders krijg je schizofrene workers die zeggen "we hebben hier een windmolen nodig". "Nee, een mijn". "Nee, toch een windmolen". Alsof je je huis aan het herinrichten bent met je vriendin .
  maandag 21 januari 2008 @ 12:29:56 #176
15967 Frollo
pi_56196726
Shift-klikken ftw

Ook erg fijn: Alt+R om een weg/spoorlijn naar een bepaald vakje aan te leggen.
pi_56197082
quote:
Op maandag 21 januari 2008 12:26 schreef Litpho het volgende:

[..]

Per worker met shift-click wat stappen vooruit denken scheelt al een stuk. Later in het spel zou je automation kunnen gebruiken om de onbelangrijke vakjes in te kleuren, zolang je "laat bestaande improvements ongemoeid" maar gebruikt. Anders krijg je schizofrene workers die zeggen "we hebben hier een windmolen nodig". "Nee, een mijn". "Nee, toch een windmolen". Alsof je je huis aan het herinrichten bent met je vriendin .
Okay, dat word ff goochelen vanavond denk, sowieso kreeg ik die optie van mijn bouwen niet te zien. Vanavond maar eens overnieuw beginnen
  maandag 21 januari 2008 @ 14:59:15 #178
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56200168
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 10:51 schreef pfaf het volgende:
Gisteren weer sinds lange tijd een potje gespeeld. Erg ongunstige positie met BOudica op 1 contintent en Montezuma op een continent op galley-afstand. Het andere continent is ondertussen volledig gebuddhaficeerd, dus 1 van de 4 civs op dat continent aanvallen heeft geen nut. Montezuma aanvallen is al gelukt en hij is bijna verslagen, maar nu dus een enorme status quo... Boudica is m'n enige maatje, maar het Buddhapact aanvallen is sowieso zelfmoord, zeker daar Hatsie alleen al 2 keer zoveel punten als mij heeft....
Ondertussen m'n spel verloren. Hatsie ( cultureel, wetenschappelijk en militair superieur aan mij, nummer 2 op de scorelijst ) kocht 2 andere CIV's een oorlog tegen mij in. Flink gedonder dus. M'n redding was de oceaan tussen ons beide, waardoor ik redelijk simpel verdedigend stand kon houden. De vrede was dan ook snel gemaakt. Toen ik de oorlog aan Boudica wilde verklaren kwam de mededeling dat Hatsie's eerste stad al legendarische status bereikt had. De enige manier om het spel te winnen was dus een oorlog aan Hatsie, maar dat werd een kansloze missie. Uiteindelijk door een culturele overwinning van haar verloren. Wel een geweldig spel, al was ik niet tevreden met Pericles. Volgende spel geen ramdom leader meer, maar een weloverwogen keuze + speelplan. Of een moeilijkheidsgraag makkelijker.
  maandag 21 januari 2008 @ 15:05:41 #179
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56200256
quote:
Op maandag 21 januari 2008 12:23 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Tuurlijk handmatig. Micromanagement.
pi_56209864
Ik bestuur workers zelden automatisch... Nadeel is dan wel dat er niet echt sprake is van een netwerk tussen m'n steden. Zeker in Civ III een nadeel. Kan ik alsnog handmatig een handige route plannen...
pi_56288024
ben sinds kort civ 4 speler!

altijd civ 1,2 en 3 gespeeld. En nu laatst civ 4 complete gehaald.

Online civ 4 spelen tegen vrienden is echt lachen.

Hebben jullie tips specifieke civ 4 tips?
  donderdag 24 januari 2008 @ 23:02:22 #182
65252 Bart
pi_56288152
Tip 1: Lees dit topic door.
Tip 2: Lees alle 8 voorgaande topics door.
pi_56290290
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 23:02 schreef Merovingian het volgende:
Tip 1: Lees dit topic door.
Tip 2: Lees alle 8 voorgaande topics door.
was ook meer een tvp eigenlijk.

Wat ik wel jammer vind is dat er geen paleis of troon meer is....
  vrijdag 25 januari 2008 @ 17:15:58 #184
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56302965
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 22:59 schreef joost2 het volgende:

Hebben jullie tips specifieke civ 4 tips?
Voor echte beginners die van toeten noch blazen weten: Civ4 Walktrough
Voor beginners die wat meer tactieken en tips zoeken: Strategy guide for beginners
Civ3 fans: Tips for people who hate Civ4
En nog veel meer tips, uitleg, artikelen, ervaringen, oplossingen voor problemen, etc, etc
Géén kloon van tvlxd!
  vrijdag 25 januari 2008 @ 17:25:19 #185
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56303138
quote:
Op maandag 21 januari 2008 12:06 schreef Scorpie het volgende:

Maar een "huge Terra" in Civ4 is veel groter dan elke map in Civ3. En er is veel meer variatie: http://www.civfanatics.com/civ4/reference/map_scripts_guide.php
Géén kloon van tvlxd!
pi_56309748
In Civ 3 was je continu steden aan het bouwen op huge maps. In Civ 4 zijn zelfs tegen de moderne tijd nog stukken land leeg. Sterk uitbreiden werkt niet meer...
pi_56312093
Ontzettend lang geleden dat ik dit heb gespeeld. Binnenkort maar weer eens oppakken. Ik had altijd gezeik met die religies, ik kreeg het nooit voormekaar dat ik iedereen naar mijn geloof kon 'converten'. Altijd was er wel een afvallige die toevallig een rolletje perkament met een sprookje erop had gevonden en daar dus trouw aan bleef...
  zaterdag 26 januari 2008 @ 09:15:33 #188
65252 Bart
pi_56315207
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 00:22 schreef VoreG het volgende:
Ontzettend lang geleden dat ik dit heb gespeeld. Binnenkort maar weer eens oppakken. Ik had altijd gezeik met die religies, ik kreeg het nooit voormekaar dat ik iedereen naar mijn geloof kon 'converten'. Altijd was er wel een afvallige die toevallig een rolletje perkament met een sprookje erop had gevonden en daar dus trouw aan bleef...
pi_56315975
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 17:15 schreef Montov het volgende:

[..]

Voor echte beginners die van toeten noch blazen weten: Civ4 Walktrough
Voor beginners die wat meer tactieken en tips zoeken: Strategy guide for beginners
Civ3 fans: Tips for people who hate Civ4
En nog veel meer tips, uitleg, artikelen, ervaringen, oplossingen voor problemen, etc, etc
cheers!
pi_56319876
Mooie links Montov
pi_56337330
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 00:22 schreef VoreG het volgende:
Dan moet je gewoon een heilige oorlog beginnen om die heidenen 'te bekeren' .
pi_56353244
Tanks rulen!
  maandag 28 januari 2008 @ 00:40:44 #193
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_56353746
Jammer dat je geen paleis of troonkamer meer kan bouwen, het was niet echt een waanzinnige toevoeging, maar toch, wel goed dat ze een meer gebalanceerd systeem hebben ingevoerd met betrekking tot het kiezen van economische stelsels, persoonlijke vrijheden, emancipatie, etc.
pi_56354271
Vandaag ook maar weer eens geinstalleerd, maar eerste potje op warlord fors ingemaakt, omdat ik druk vanalles aan het bouwen was, behalve milatary
Toen ineens 2 forse legers voor mijn voorste steden
De volgende 100 turns bezig om die steden weer terug te krijgen, alleen maar war elephants en catapults. Maar het onheil was al geschied, ik lag veel te veel achter in zowat alle gebieden, dus ik ging roemloos ten onder.

Zo maar even een volgend potje proberen
Ja, schrok je toch even he!
  maandag 28 januari 2008 @ 09:37:06 #195
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_56356255
Ook maar weer es geinstalleerd, en de uitbreiding erbij die ik nog niet had, beyond the sword. Ben alleen nog niet beyond the sword gekomen (epic speed ftw)
Dum de dum
pi_56356320
Gisteren ruzie gekregen met mijn directe buurman de Aztecs, die van geen vrede wilde weten, totdat ik met een redelijk groot leger aan Macemannen, Catapults en Crossbowmans voor zijn voorste steden stond na eerst zijn puny aanval afgeslagen te hebben.

Nu weer aan het concentreren op mijn steden opbouwen. Vind het nog wel lastig om goeie techs te kiezen, er is zoveel om te researchen.
pi_56361402
Ik ben ook begonnen. ik heb alleen nog maar veel CIV1 gespeeld...waar de tanks, mannetjes etc nog gewoon vierkantje blokjes waren...

Het is wel wat lastig om te zien waar nou precies iemand op je land loopt, Kun je dat een beetje voorkomen door nooit "open borders" te accepteren ofzo?

En ik was ook te druk bezig met steden en wonders te bouwen, dat ik vergat een leger te maken...Ik had wel wat leger maar de aztecs knalde met zoveel geweld Hamburg binnen (mijn 2e stad) dat ik die meteen al kwijt was...Lekker dus...:(

ook al die reliegies moet ik nog uitzoeken...Ikmkrijg stesds iemand op bezoek die wil dat ik "concvert to .....) ik negeer ze altijd, maar kun je veel voordeel halen uit een andere religie? Of is dat per stad ofzo?
  maandag 28 januari 2008 @ 14:40:57 #198
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56362378
quote:
Op maandag 28 januari 2008 13:51 schreef Dynia het volgende:

Het is wel wat lastig om te zien waar nou precies iemand op je land loopt, Kun je dat een beetje voorkomen door nooit "open borders" te accepteren ofzo?
Zonder Open Borders kan er niemand op je gebied komen. Alleen heeft Open Borders ook wel voordelen te bieden: je kan daardoor ook andere civs in kaart brengen en het levert geld op via Trade Routes en geeft het een kleine diplomatieke bonus.
quote:
En ik was ook te druk bezig met steden en wonders te bouwen, dat ik vergat een leger te maken...Ik had wel wat leger maar de aztecs knalde met zoveel geweld Hamburg binnen (mijn 2e stad) dat ik die meteen al kwijt was...Lekker dus...:(
Een goed leger hebben is belangrijk, maar als dat niet je prioriteit is dan moet je F9 -> Power in de gaten houden en ervoor zorgen dat je net genoeg militaire kracht hebt zodat je in de buurt van de andere civs blijft. Power wordt niet alleen berekent via het aantal troepen, maar ook qua (militaire) techs, en wat andere zaken (population, etc). Ongeacht hoe goed je relatie is met je buren, als je tever achterloopt qua power dan gaan ze aanvallen.
quote:
ook al die reliegies moet ik nog uitzoeken...Ikmkrijg stesds iemand op bezoek die wil dat ik "concvert to .....) ik negeer ze altijd, maar kun je veel voordeel halen uit een andere religie? Of is dat per stad ofzo?
Converten betekent dat je hele civ een bepaalde religie gaat aanhangen. Als je zo'n verzoek krijgt dan moet je "Check the big picture" aaanklikken (of gewoon F7 wanneer je geen verzoek ziet) om te kijken wat voor voordelen het heeft wanneer je van religie wijzigt of in eerste instantie eentje aanneemt. Dit kan zoals je wel gaat zien per stad verschillen: elke stad kan 1 of meerdere religies hebben, en wanneer je convert naar een religie die ook in een bepaalde stad is, dan levert dat doorgaans wat op voor die stad. Dit kan gaan om happiness, maar ook bijvoorbeeld 25% productiebonus wanneer je de civic "Organized Religion" hebt gekozen (Via F3).

Steden kunnen op verschillende manieren een religie krijgen: wanneer een stad nog geen religie heeft dan kan een religie via land of water willekeurig komen 'aanwaaien', waarbij de religie natuurlijk wel door jouw of een AI ontdekt moet zijn. Daarna kunnen er alleen meerdere religies bijkomen door missionaires. Het vervelende is dat je pas missionaires kan bouwen in een stad die al een dergelijke religie heeft en een Monastery heeft gebouwd (of via de Civic Organized Religion).

Religie heeft naast een happiness- en productie- en culturebonus (zoals te zien is via F7) ook diplomatieke voordelen met civs die dezelfde releigie aanhangen, maar daarnaast ook nadelen met civs die een andere religie aanhangen. Het wordt pas echt interessant wanneer je zelf een religie als eerste hebt ontdekt: Via een Great Prophet kan je een Holy City maken veel Gold kan opbrengen: Iedere stad met die religie levert 1 Gold op. Dan wordt het lucratief om missionaires te bouwen en je geloof te verspreiden. En uiteraard is dat de stad waar je een Market, Grocer, Bank en Wall Street wil bouwen, zodat je je winst verdrievoudigd.

Hmm, misschien een heel verhaal waar sommige zaken nog niet helemaal duidelijk zijn voor een echte beginner... F12 (Civilopedia) of verder vragen kan al veel helpen.
Géén kloon van tvlxd!
pi_56362381
quote:
Op maandag 28 januari 2008 09:42 schreef Scorpie het volgende:
Gisteren ruzie gekregen met mijn directe buurman de Aztecs, die van geen vrede wilde weten
  maandag 28 januari 2008 @ 14:43:58 #200
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56362446
Never trust a man with a bird on his head
Géén kloon van tvlxd!
  maandag 28 januari 2008 @ 14:48:02 #201
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56362540
quote:
Op maandag 28 januari 2008 14:43 schreef Montov het volgende:
Never trust a man with a bird on his head
Classic.

Monty pak ik altijd als eerste aan. Ongeacht wie ik ben en of ik er belang bij heb.
pi_56362590
quote:
Op maandag 28 januari 2008 14:48 schreef pfaf het volgende:

[..]

Classic.

Monty pak ik altijd als eerste aan. Ongeacht wie ik ben en of ik er belang bij heb.
Ik heb van Civ 1 nog steeds een ongefundeerde haat tegen Shaka overgehouden. Onbetrouwbaar mannetje.
pi_56362610
Stalin kon er in 1 ook wat van, geloof ik.

In 1 gebruikte ik trouwens diplomaten om ervoor te zorgen dat buitenlandse steden niet ingenomen werden, .
pi_56362944
Inderdaad ja...diplomaten!.... Kon je ook technologieen mee stelen toch? Zitten die ook in deze nieuwe versie?
  maandag 28 januari 2008 @ 15:10:14 #205
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56362972
quote:
Op maandag 28 januari 2008 15:09 schreef Dynia het volgende:
Inderdaad ja...diplomaten!.... Kon je ook technologieen mee stelen toch? Zitten die ook in deze nieuwe versie?
Daar hebben we nu spionen voor.
pi_56363209
quote:
Op maandag 28 januari 2008 15:10 schreef pfaf het volgende:

[..]

Daar hebben we nu spionen voor.
hmmm...ok, die ben ik nog niet tegen gekomen...
  maandag 28 januari 2008 @ 15:37:35 #207
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56363465
quote:
Op maandag 28 januari 2008 15:23 schreef Dynia het volgende:

[..]

hmmm...ok, die ben ik nog niet tegen gekomen...
Speel je wel met de Beyond The Sword expansion?
Zo niet, nu naar de winkel rennen.
pi_56363508
In vanilla zitten ook spionnen. Of Warlords?
pi_56363528
quote:
Op maandag 28 januari 2008 14:41 schreef Monidique het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
  maandag 28 januari 2008 @ 15:45:57 #210
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56363622
quote:
Op maandag 28 januari 2008 15:09 schreef Dynia het volgende:
Bouw de Great Wall voor een Great Spy, en infiltreer in een andere civ voor veel Espionage Points. Research Alphabet, bouw Spies, en gebruik ze vervolgens om techs te stelen bij de civ waar je je Great Spy voor hebt gebruikt.

Later in het spel worden techs te duur om op die manier te stelen.
Géén kloon van tvlxd!
pi_56364187
Beyond the sword heb ik nog niet, zal eens kijken of die hier in de buurt te krijgen is, is dat zo'n verrijking van het spel?
  maandag 28 januari 2008 @ 17:34:31 #212
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56365982
quote:
Op maandag 28 januari 2008 16:16 schreef Dynia het volgende:
Beyond the sword heb ik nog niet, zal eens kijken of die hier in de buurt te krijgen is, is dat zo'n verrijking van het spel?
Ja, absoluut. http://www.civfanatics.com/civ4/bts/
Géén kloon van tvlxd!
  maandag 28 januari 2008 @ 17:36:10 #213
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56366009
Voor mensen die nog een mooie volledige en overzichtelijke referencesheet van BtS willen: http://forums.civfanatics.com/downloads.php?do=file&id=6570&act=down
Géén kloon van tvlxd!
pi_56366116
Zijn de uitbreidingen echt een aanvulling of geldverspilling?
En kan je in de uitbreiding wel met Nederland spelen of moet je daar weer een MOD voor installeren? .
  maandag 28 januari 2008 @ 17:43:58 #215
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56366174
quote:
Op maandag 28 januari 2008 16:16 schreef Dynia het volgende:
JA!
  maandag 28 januari 2008 @ 17:47:47 #216
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56366249
quote:
Op maandag 28 januari 2008 17:41 schreef VoreG het volgende:
Zijn de uitbreidingen echt een aanvulling of geldverspilling?
Warlords was aardig, BtS is super. Absoluut geen geldverspilling.
quote:
En kan je in de uitbreiding wel met Nederland spelen of moet je daar weer een MOD voor installeren? .
Kan gewoon worden gespeeld zonder poespas.
Géén kloon van tvlxd!
pi_56366286
quote:
Op maandag 28 januari 2008 17:43 schreef pfaf het volgende:

[..]

JA!
Hoe kan ik hier nou tegen in gaan .
quote:
Op maandag 28 januari 2008 17:47 schreef Montov het volgende:

[..]

Warlords was aardig, BtS is super. Absoluut geen geldverspilling.
[..]

Kan gewoon worden gespeeld zonder poespas.
Alleen al voor Nederland ga ik hem kopen .
Waarom is BtS zo'nv erbetering?
  maandag 28 januari 2008 @ 17:54:25 #218
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56366359
quote:
Op maandag 28 januari 2008 17:49 schreef VoreG het volgende:

[..]

Hoe kan ik hier nou tegen in gaan .
[..]

Alleen al voor Nederland ga ik hem kopen .
Waarom is BtS zo'nv erbetering?
+ prachtige nieuwe CIV's en leiders ( Nederlanden, Sumeriers en Boudica )
+ spionage
+ verbeterde AI
+ colonisatie
+ corporations met oorlogen om olie als gevolg...
+ Rhye's And Fall scenario
+ frustrerende, aangename en soms hilarisch grappige random events
pi_56366412
quote:
Op maandag 28 januari 2008 17:54 schreef pfaf het volgende:

[..]

+ prachtige nieuwe CIV's en leiders ( Nederlanden, Sumeriers en Boudica )
+ spionage
+ verbeterde AI
+ colonisatie
+ corporations met oorlogen om olie als gevolg...
+ frustrerende, aangename en soms hilarisch grappige random events
Rhye's and fall of Rise and fall .
Colonization meets Civ4 zou wel erg gaaf zijn , misschien morgen maar even gaan kijken.
  maandag 28 januari 2008 @ 18:00:39 #220
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56366492
quote:
Op maandag 28 januari 2008 17:57 schreef VoreG het volgende:

[..]

Rhye's and fall of Rise and fall .

Rhye's and Fall. Een communitymod die al jaaren meegaat en dus door de onwikkelaars niet genegeerd kon worden om mee te sturen met BtS.
  maandag 28 januari 2008 @ 18:23:05 #221
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56366947
quote:
Op maandag 28 januari 2008 17:57 schreef VoreG het volgende:

Colonization meets Civ4 zou wel erg gaaf zijn , misschien morgen maar even gaan kijken.
Kolonisatie is in dit geval het kunnen afstoten van steden die een nieuwe civ vormen, die wel als vazal doorgaan.

Maar voor een compleet overzicht van de nieuwigheden van BtS: http://www.civfanatics.com/civ4/bts/
BtS heeft daarnaast ook alle nieuwe content van de Warlords Expansion (behalve de scenario's): http://www.civfanatics.com/civ4/warlords/
Géén kloon van tvlxd!
pi_56367176
quote:
Op maandag 28 januari 2008 18:23 schreef Montov het volgende:

[..]

Kolonisatie is in dit geval het kunnen afstoten van steden die een nieuwe civ vormen, die wel als vazal doorgaan.

Maar voor een compleet overzicht van de nieuwigheden van BtS: http://www.civfanatics.com/civ4/bts/
BtS heeft daarnaast ook alle nieuwe content van de Warlords Expansion (behalve de scenario's): http://www.civfanatics.com/civ4/warlords/
Dus als je BtS hebt hoef je Warlords niet meer te hebben? Scheelt weer.
pi_56367302
quote:
Op maandag 28 januari 2008 17:54 schreef pfaf het volgende:
Niets tegen Rhye's and Fall natuurlijk, maar Fall from Heaven trok mij over de streep.
  maandag 28 januari 2008 @ 18:39:16 #224
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56367336
quote:
Op maandag 28 januari 2008 18:37 schreef Litpho het volgende:

[..]

Niets tegen Rhye's and Fall natuurlijk, maar Fall from Heaven trok mij over de streep.
Fantasy.
  maandag 28 januari 2008 @ 18:44:35 #225
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56367458
quote:
Op maandag 28 januari 2008 18:33 schreef VoreG het volgende:

[..]

Dus als je BtS hebt hoef je Warlords niet meer te hebben? Scheelt weer.
Klopt, hoewel die Barbarian scenario van Warlords wel grappig en origineel is.
Géén kloon van tvlxd!
pi_56367500
quote:
Op maandag 28 januari 2008 18:39 schreef pfaf het volgende:

[..]

Fantasy.
Daar kan ik me wat bij voorstellen, maar ik ben erg te spreken over de mate waarin FfH erin is geslaagd om het werkelijk uit te laten maken welke civ (en welke religie) je speelt. Ik kan me best voorstellen dat ze dat niet met regulier civ wilden doen (zeker de religies zijn een pijnlijk punt), maar het biedt mij meerwaarde.
pi_56367519
Oeps.
pi_56378971
wow, dan moet ik die toch maar halen als ik dat zo lees...:D
  dinsdag 29 januari 2008 @ 10:00:06 #229
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56379365
Eerst deze normale game eens afmaken, daarna BTS maar eens installen
pi_56379372
Weet iemand waar ik goedkoop Civ IV voor de Mac kan kopen?
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  dinsdag 29 januari 2008 @ 14:31:08 #232
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56385911
Nu er zoveel FOK!kers weer civ spelen, is het misschien wel een leuk idee om iets van een FOK! GOTM op te zetten? Maar dan niet maandelijks, maar gewoon eens eenmalig om te zien of het leuk is?
  dinsdag 29 januari 2008 @ 14:32:27 #233
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56385939
Leuk idee.
Géén kloon van tvlxd!
  dinsdag 29 januari 2008 @ 14:36:42 #234
15967 Frollo
pi_56386049
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 14:31 schreef pfaf het volgende:
Nu er zoveel FOK!kers weer civ spelen, is het misschien wel een leuk idee om iets van een FOK! GOTM op te zetten? Maar dan niet maandelijks, maar gewoon eens eenmalig om te zien of het leuk is?
Oh, maar da's best een leuk idee!

Er moeten dan wel een hoop knopen doorgehakt worden:
Random map of gaat de spelleider zelf een map bouwen met zo leuk mogelijke verrassingen?
Vanilla, Warlords of BtS?
Welke difficulty?
...
pi_56386232
Ho ho, ik heb er pas 2 potjes op zitten, ik heb nog geen ervaring! Dan word ik zo weggevaagd
pi_56386233
Nou ja, je kunt verschillende versies hebben, maar als dat niet het geval is, dan: Vanilla, Prince, Random (tenzij iemand een map wil maken en niet meespelen).
  dinsdag 29 januari 2008 @ 14:44:08 #237
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56386257
Hoewel een 'spelleider' leuke spelen op kan leveren ( zie Realms Beyond natuurlijk als perfect voorbeeld ) is er dan natuurlijk wel een speler die niet mee kan doen, dus wat mij betreft voldoet een random map. Ook om niet te stranden in onze eigen ambities. Eventueel zijn er natuurlijk ook nog speciale regels op te stellen of beperkingen op te leggen, maar nogmaals, laten we het eerste eens aanzien.

De difficulty moet niet te makkelijk, ik speel ook liever een spel waar ik te kort kom dan een spel waarik bij 100BC al 2 keer de powerscore van de nummer 2 hebt.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 14:45:33 #238
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56386294
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 14:43 schreef Monidique het volgende:
Nou ja, je kunt verschillende versies hebben, maar als dat niet het geval is, dan: Vanilla, Prince, Random (tenzij iemand een map wil maken en niet meespelen).
Vanilla? Vanwege een vermeend gebrek aan BtS spelers? Ik prefereer toch BtS, zoals ik de afgelopen posts al duidelijk maakte.
pi_56386508
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 14:45 schreef pfaf het volgende:

[..]

Vanilla? Vanwege een vermeend gebrek aan BtS spelers? Ik prefereer toch BtS, zoals ik de afgelopen posts al duidelijk maakte.
Ja. Exact. Maar ik ook.
  dinsdag 29 januari 2008 @ 14:53:58 #240
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56386523
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 14:43 schreef Scorpie het volgende:
Ho ho, ik heb er pas 2 potjes op zitten, ik heb nog geen ervaring! Dan word ik zo weggevaagd
De 'GOTM' speelvariant betekent dat er een nieuw single player potje wordt gemaakt, en de savegame in 4000 BC wordt vervolgens aan alle geinteresseerden gestuurd, en vervolgens gaat iedereen dus apart zo'n potje spelen. Je speelt dus gewoon tegen de computer, alleen is degene die het eerst een victory behaald de winnaar. Gelijke omstandigheden waar de beste speler gaat winnen.
Géén kloon van tvlxd!
  dinsdag 29 januari 2008 @ 14:58:09 #241
15967 Frollo
pi_56386626
Ja, doe mij ook maar BtS.
pi_56386680
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 14:53 schreef Montov het volgende:

[..]

De 'GOTM' speelvariant betekent dat er een nieuw single player potje wordt gemaakt, en de savegame in 4000 BC wordt vervolgens aan alle geinteresseerden gestuurd, en vervolgens gaat iedereen dus apart zo'n potje spelen. Je speelt dus gewoon tegen de computer, alleen is degene die het eerst een victory behaald de winnaar. Gelijke omstandigheden waar de beste speler gaat winnen.
Aha, right. Nou dan win ik het alsnog niet
  dinsdag 29 januari 2008 @ 15:01:49 #243
15967 Frollo
pi_56386727
Als je meerdere GOTM's maakt voor verschillende difficulty's, heb je volgens mij het probleem dat de map niet voor iedereen hetzelfde is.
Hoewel... je kon toch een map seed opgeven tijdens het aanmaken van een spel? Of was dat nou alleen in Civ III?
pi_56386996
Als BtS, dan: Standard, Prince, Fractal, Temperate, Low, Raging Barbs., Agrr. AI, Unrestr. Leaders, Random Person., Random Seed, Req. Complete Kill, geen Time Victory.
pi_56387032
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 15:14 schreef Monidique het volgende:
Als BtS, dan: Standard, Prince, Fractal, Temperate, Low, Raging Barbs., Agrr. AI, Unrestr. Leaders, Random Person., Random Seed, Req. Complete Kill, geen Time Victory.
Lol raging barb, dan ga ik echt dood in het begin
  dinsdag 29 januari 2008 @ 15:20:01 #246
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56387138
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 15:15 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Lol raging barb, dan ga ik echt dood in het begin
Niet wanneer je met veel civs op een klein eiland zit. Dan hebben de barbaren weinig ruimte om te verschijnen.
Géén kloon van tvlxd!
  dinsdag 29 januari 2008 @ 15:25:22 #247
15967 Frollo
pi_56387286
Mmm, unrestricted leaders en random personality's ben ik niet zo dol op.

Ik vind: Shaka en Monty horen aggressive te zijn, Isabelle spiritual en Gandhi philosophical. Sommige dingen horen gewoon zeker te zijn in het leven.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_56391863
Een fok GOTM doe ik ook wel aan mee! Ongeacht de specs, al heb ik een erg grote voorkeur voor BtS en speed epic (anders zijn mijn units al verouderd als ze mijn grens bereikt hebben ).
pi_56392093
Overigens vind ik het altijd wel fijn als ik redelijk in het begin Shaka, Monty of Gengis tegen kom. In het begin is een oorlog altijd wel handig voor de broodnodige resources en lebensraum en zij vormen een voor de hand liggend slachtoffer. Doordat ze met iedereen ruzie maken hoef je nauwelijks bang te zijn voor bondgenoten of een diplomatieke rel (in tegendeel, vaak levert het vrienden op!) en ik heb ze bovendien nog nooit echt een machtig rijk zien bouwen...

Je moet er alleen wel rekening mee houden dat ze het altijd voor elkaar krijgen om je de oorlog te verklaren als het niet goed uitkomt.
pi_56427961
Ik was gisteren begonnen met een nieuw spel, uurtje spelen, Gaat mijn computer ineens uit (ander programma dat normaal snachts draait zet de computer uit als ie klaar is....) aahhhhhhhhhhhhhhh...niet gesaved, maar wel zag ik steeds een "autosave" maar toen ik weer verder wilde gaan kon ik die autosave nergens vinden.....
  donderdag 31 januari 2008 @ 10:24:17 #251
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56428034
quote:
Op donderdag 31 januari 2008 10:19 schreef Dynia het volgende:
Ik was gisteren begonnen met een nieuw spel, uurtje spelen, Gaat mijn computer ineens uit (ander programma dat normaal snachts draait zet de computer uit als ie klaar is....) aahhhhhhhhhhhhhhh...niet gesaved, maar wel zag ik steeds een "autosave" maar toen ik weer verder wilde gaan kon ik die autosave nergens vinden.....
De autosave staat niet in de standaard folder, maar in de submap Autosave binnen de Single Player folder. Daar staan altijd de laatste (5?) autosaves.
Géén kloon van tvlxd!
  donderdag 31 januari 2008 @ 11:09:04 #252
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56428972
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 18:37 schreef JedaiNait het volgende:
Een fok GOTM doe ik ook wel aan mee! Ongeacht de specs, al heb ik een erg grote voorkeur voor BtS en speed epic (anders zijn mijn units al verouderd als ze mijn grens bereikt hebben ).
Epic móet inderdaad. Ik heb een maal een sneller spel gespeeld, maar dat is echt helemaal niets.
  donderdag 31 januari 2008 @ 11:22:08 #253
15967 Frollo
pi_56429257
Wat mij betreft beginnen we zo snel mogelijk met de GOTM.
  donderdag 31 januari 2008 @ 11:26:00 #254
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56429328
Belangrijkste vraag moet nog beantwoord beantwoord worden: Met wie spelen we? Of doen we de civ/leader ook random?
pi_56429585
Load > Single > Auto?
  donderdag 31 januari 2008 @ 11:39:30 #256
15967 Frollo
pi_56429600
Alles random!

Gewoon de settings van Monidique pakken en dan met epic speed.
pi_56430189
Hoe groot moet de map worden en met hoeveel tegenstanders? Mijn comupter vind een stuk of 7 wel de max geloof ik .
  donderdag 31 januari 2008 @ 12:15:27 #258
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56430313
Het probleem met een grote kaart en veel civs is dat de mogelijkheden voor een Domination of Conquest overwinning minder wordt. Diplomatiek wordt het interessanter, maar doorgaans wordt het toch een Space race overwinning. En ja, qua performance wordt het er ook niet beter op.
Géén kloon van tvlxd!
pi_56430481
Domination of Conquest heb ik zowel in civ3 als 4 volgens mij nog nooit gehaald

Maar in civ3 vond ik het leuk om op hele grote maps met heel veel tegenstanders te spelen en dan is dat schier onmogelijk inderdaad.
pi_56452378
Nog leuke maps te downloaden ?
pi_56454922
"ter voorbereiding op de fok GOTM" ben ik gisteren begonnen aan een game op een fractal map op Prince level.

Mijn startlocatie was vrij gunstig, voldoende resources en mijn hoofdstad had veel bossen, een rivier en cow, dus dat leek me een mooie stad om als GP farm te dienen. Bovendien kon ik met mijn grenzen mooi Alexander in het noorden houden en Hammurabi en Ragnar in het zuiden.

Met het bouwen van the oracle was ik net te traag, maar desondanks kreeg ik het toch voor elkaar om als eerste code of laws te bereiken. Dit was ook meteen de eerste religie die op mijn eiland ontstond. Ik stuurde mijn missionaris meteen naar de hoofdstad van Alexander zodat hij snel zou ok het ware geloof aan zou hangen. Wat hij ook meteen deed.

Intussen hadden een stel barbaren de locatie van mijn nieuwe stad al gebruikt voor hun eigen dorp dus daar stuurde ik een klein legertje (2axeman, 1 archer) op af om die over te nemen. Precies één turn voordat ik die stad verover pakt Ragnar die stad. Die hij vervolgens ging verdedigen met één gewonde archer. Hier was ik niet blij mee natuurlijk, maar ik besloot de stad desondanks alsnog te pakken aangezien ik nog maar vier steden had en de uitbreidingsmogelijkheden beperkt waren. Bovendien bleek hier later iron te liggen! Ragnar vond dit natuurlijk niet leuk, maar kon er weinig tegen doen op dat moment. So far so good.

Niet veel turns later besloot Alexander (mijn "ally of the same faith") echter dat het tijd werd om mijn hoofd op een paal te zetten en verklaarde me de oorlog. Na een aantal mislukte pogingen een stad van mij over te nemen werd de vrede voor korte tijd gesloten, zodat we beide onze troepen konden aanvullen, waarna Lex mij weer (net te vroeg) de oorlog verklaarde. Dit ging de hele tijd zo door. Ik kreeg het niet voor elkaar de overhand te krigen op Lex en intussen raakte ik aardig achter op de andere tegenstanders.

Uiteindelijk heb ik het maar opgegeven...
  vrijdag 1 februari 2008 @ 11:57:49 #262
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56455248
Alexander die Montie-truukjes bezigt, waar gaat het heen?

Ik ben weer eens voor een culturele victorie gegaan. Lodewijk was m'n naam en wonderen bouwen m'n faam. Tot 1800 ging het voortvarend en cultureel ben ik superieur aan iedereen. Omdat ik echter geen goede bouwstad heb lukt het wonderen bouwen daarna steeds minder en zowel militair als wetenschappelijk begon de meute mij voorbij te streven. Daardoor zijn zowel broadway als rock 'n roll vlak voor m'n neus weggekaapt. M'n 3 topsteden zijn nu non-stop culture aan het uitpoepen en de andere steden maar vol op de wetenschap. Nog 100 beurten tot m'n 3e stad legendarische status zal bereiken en tot die tijd is het hopen dat niemand van de grote beschavingen mij de oorlog verklaard en elke beurt bidden dat er geen SS- onderdelen gebouwd gaan worden.
Nog 100 beurten saai klikken dus...
  vrijdag 1 februari 2008 @ 12:02:27 #263
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56455362
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 11:57 schreef pfaf het volgende:
Alexander die Montie-truukjes bezigt, waar gaat het heen?

Ik ben weer eens voor een culturele victorie gegaan. Lodewijk was m'n naam en wonderen bouwen m'n faam. Tot 1800 ging het voortvarend en cultureel ben ik superieur aan iedereen. Omdat ik echter geen goede bouwstad heb lukt het wonderen bouwen daarna steeds minder en zowel militair als wetenschappelijk begon de meute mij voorbij te streven. Daardoor zijn zowel broadway als rock 'n roll vlak voor m'n neus weggekaapt. M'n 3 topsteden zijn nu non-stop culture aan het uitpoepen en de andere steden maar vol op de wetenschap. Nog 100 beurten tot m'n 3e stad legendarische status zal bereiken en tot die tijd is het hopen dat niemand van de grote beschavingen mij de oorlog verklaard en elke beurt bidden dat er geen SS- onderdelen gebouwd gaan worden.
Nog 100 beurten saai klikken dus...
Oh ja: Met 70% kans op een great artist, toch de laatste 3 great persons 2 profeten en een engineer resp.
pi_56456114
Als je bang bent voor oorlog, is het dan geen idee om wat steden units te laten bouwen in plaats van science?
  vrijdag 1 februari 2008 @ 12:41:28 #265
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56456160
quote:
Op vrijdag 1 februari 2008 12:39 schreef JedaiNait het volgende:
Als je bang bent voor oorlog, is het dan geen idee om wat steden units te laten bouwen in plaats van science?
Ik heb de defence nu redelijk op orde. En als er oorlog uitbreekt kan ik beter met Parijs in een paar beurten wat troepen trainen dan in de andere steden erg lanzaam (wellicht overbodige) troepen trainen.
Maar ik ga 'm nu zo afmaken, we zullen zien.
  vrijdag 1 februari 2008 @ 13:19:17 #266
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56456950
Het ging allemaal toch sneller en makkelijker dan verwacht.
De screenshots zeggen genoeg neem ik aan. Vooral de derde, alles moest wijken voor de culture.

Overigens heb ik wel erg veel geluk had met m'n tegenstanders.
  maandag 4 februari 2008 @ 14:28:14 #267
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  maandag 4 februari 2008 @ 14:39:58 #268
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56526262
Je Population zegt mij dat je (veel) kleine steden hebt. Je Approval Rate zegt mij dat je veel groeimogelijkheden hebt. Mijn tip is dan ook om je steden meer te laten groeien, en dan niet alleen vanwege de verhoogde productie en commerce, maar ook kan je meer gratis militaire units onderhouden. Het is beter om weinig supersteden te hebben dan veel kleine steden, vooral vanwege de manintancekosten. Belangrijk is dus om genoeg Food te hebben om (snel) te groeien.

Daarnaast is je Power ook niet zo sterk waardoor sterkere civs je sneller gaan aanvallen.

Maar goed, je bent wrs al uitgespeeld met dat potje.
Géén kloon van tvlxd!
pi_56558310
Ben gisteren begonnen met Beyond the Sword als de Nederlanders. Die random events zijn een leuke toevoeging.

Ik zit naast Shaka Zulu, in drie turns werd ik compleet overrompeld. Die hond nam Amsterdam, Den Haag en Rotterdam achter elkaar over. Utrecht was het laatste bastion van de Hollandse natie. Telkens z'n aanvallen afslaan met m'n archers achter de stadsmuren, drie generaals derbij, veel promoties, de Inca's mijn vriendje maken en nu na 1000 jaar heb ik Amsterdam weer in handen. Hij krijgt last van 'blowback'.
pi_56559435
wist niet dat er over civ 4 een topic was, ben zelf al sinds civ 2 fan van de serie
Maar zo'n GOTM wat is dat?
daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!
  woensdag 6 februari 2008 @ 12:39:26 #272
15967 Frollo
pi_56559465
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 12:38 schreef Meekoh het volgende:
wist niet dat er over civ 4 een topic was, ben zelf al sinds civ 2 fan van de serie
Maar zo'n GOTM wat is dat?
Het betekent 'Game of the Month' en is verzonnen door www.civfanatics.com
quote:
Op dinsdag 29 januari 2008 14:53 schreef Montov het volgende:

pi_56559651
Gisteren keihard genaaid, had nog geen 4 steden, oorlog word verklaard en verlies er 3
Gelijk maar gestopt
  woensdag 6 februari 2008 @ 12:53:47 #274
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56559708
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 11:41 schreef Luutgaert het volgende:
Ben gisteren begonnen met Beyond the Sword als de Nederlanders. Die random events zijn een leuke toevoeging.

Ik zit naast Shaka Zulu, in drie turns werd ik compleet overrompeld. Die hond nam Amsterdam, Den Haag en Rotterdam achter elkaar over. Utrecht was het laatste bastion van de Hollandse natie. Telkens z'n aanvallen afslaan met m'n archers achter de stadsmuren, drie generaals derbij, veel promoties, de Inca's mijn vriendje maken en nu na 1000 jaar heb ik Amsterdam weer in handen. Hij krijgt last van 'blowback'.
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 12:50 schreef Scorpie het volgende:
Gisteren keihard genaaid, had nog geen 4 steden, oorlog word verklaard en verlies er 3
Gelijk maar gestopt
pi_56560443
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 12:39 schreef Frollo het volgende:

[..]

Het betekent 'Game of the Month' en is verzonnen door www.civfanatics.com
[..]
aaaaah duidelijk
Maar zoiet gaat dus binnenkort weer van start?
Want dan wil ik ook best meedoen
pi_56560647
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 12:50 schreef Scorpie het volgende:
Gelijk maar gestopt
Weinig keus zonder steden, niet? .
  woensdag 6 februari 2008 @ 13:44:12 #277
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56560706
Wat doen we nu?
Ik zeg:
  • Beyond The Sword
  • Prince
  • Epic
  • World en Leader: alles @ random/shuffle, Standard World Size
  • Raging Barbs
  • Aggresive AI
  • Geen Time Victory

Wie is tegen?
  • pi_56560735
    Zou Epic niet smane moeten gaan met ten minste Large?
      woensdag 6 februari 2008 @ 13:53:44 #279
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_56560834
    quote:
    Op woensdag 6 februari 2008 13:45 schreef Monidique het volgende:
    Zou Epic niet smane moeten gaan met ten minste Large?
    Ik vind het prima, mijn pc heeft er geen problemen mee.
    pi_56560897
    quote:
    Op woensdag 6 februari 2008 13:44 schreef pfaf het volgende:
    Wat doen we nu?
    Ik zeg:
  • Beyond The Sword
  • Prince
  • Epic
  • World en Leader: alles @ random/shuffle, Standard World Size
  • Raging Barbs
  • Aggresive AI
  • Geen Time Victory

Wie is tegen?
  • Geef mij maar huge map
    En agressive hoeft van mij niet echt
      woensdag 6 februari 2008 @ 14:01:33 #281
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_56560989
    quote:
    Op woensdag 6 februari 2008 13:57 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Geef mij maar huge map
    En agressive hoeft van mij niet echt
    Ik speel ook bijna nooit met Agressive AI, maar het stond in Monidique's aanvankelijke lijstje en het leek me wel eens interessant.
    pi_56561165
    Huge zou inderdaad wel leuk zijn, zit je niet meteen op elkaars lip. Mijn pc trekt dat makkelijk.
    pi_56563437
    Ik heb liever standaard formaat. Buiten het feit dat ik twijfel of mijn pc het trekt lijkt een militaire overwinning me erg moeilijk worden op een grote map.

Aggressive AI heb ik ook nog nooit geprobeerd .
    pi_56564125
    je hoeft toch ook geen militaire overwinning te halen? Diplomatic, space race etc kan ook nog. Of worden die disabled?
    pi_56566770
    Nee het hoeft niet, maar met aggressive AI kan Diplomatic vast ook moeilijk worden en dan houd je niet zoveel mogelijkheden meer over. Het leuke van een GOTM is denk ik dat iedereen compleet andere dingen gaat proberen!
    pi_56579030
    ja diplomatic wordt wat lastig inderdaad. Heb zelf ook nog nooit met aggresive AI gespeeld.
      donderdag 7 februari 2008 @ 12:11:35 #287
    15967 Frollo
    pi_56579801
    O ja, nog een probleem. Met de keuze voor BtS ben ik het uiteraard eens, maar pakken we dan de laatste officiële patch, of de onofficiële (maar wel betere) patch van civfanatics?
    Of zijn de savegames gewoon uitwisselbaar tussen die twee patches, weet iemand dat?
    pi_56579971
    quote:
    Op donderdag 7 februari 2008 12:11 schreef Frollo het volgende:
    O ja, nog een probleem. Met de keuze voor BtS ben ik het uiteraard eens, maar pakken we dan de laatste officiële patch, of de onofficiële (maar wel betere) patch van civfanatics?
    Of zijn de savegames gewoon uitwisselbaar tussen die twee patches, weet iemand dat?
    Wat is er beter aan die patch? Want volgens mij heb ik wel BTS ingestalleerd maar niet die patch...?
    pi_56585751
    Dit is er in de unofficial patch van BtS gefixt:
    * Fixed bug where culture/espionage would not display for building popups
    * Fixed bug where spies would be ejected from a square when declaring war
    * Fixed bug that caused the AI to trade for resources it already had (appears as grossly uneven trades)
    * Refixed trade bug
    * Refixed culture/espionage display bug
    * Fixed bug with Warlords attaching to units when the Great General is part
    * of a selection group
    * Prevented new Colonies from overwriting previously existing Civs
    * No longer displays new Colony message if player hasn't met Master Civ
    * Workers on Transports no longer perform capture of cities (thereby displacing all other units) when city is captured
    * Units considered "unsuitable" for city defense will no longer be prevented from healing in cities
    * No longer able to base an unlimited number of air units in vassal's cities
    * Can found Corporations under Mercantilism
    * Vassal's spies will no longer be "caught" in your territory
    * Amount of time worked taken into consideration by city plot selection (thanks SevenSpirits)
    * The Vassal of a Capitulating Civ is freed before peace treaty
    * Mouse-over for Worker actively working a plot no longer counts Worker twice
    * Automated Workers will no longer idle when railroading is possible
    * Mouse-over for Join City now displays extra bonuses for Great People
    * Vassals freed by Capitulating Master no longer refuse to talk
    * Privateers can only enter team members' or vassals' cities
    * Automated Workers will no longer idle in cities within 2 squares of a hostile border
    * Refixed Vassal/capitulation
    * AIs less likely to build Executives if they can't afford to use them or already have sufficient
    * Buildings that grant both heathiness and unhealthiness will display both instead of neither in building popups
    * Vassals can no longer be their Master's worst enemy
    * Espionage ratio for humans now displayed in score tooltip (thanks morbus)
    * Improved worker threat assessment from units able to move multiple squares
    * Spies no longer interrupt their mission by moving next to an enemy unit
    * Fixed AI turn slowdown caused by change to worker threat assessment
    * Relationship penalty for declaring war on a friend checks if Civs are at war
    * Altered previous worker threat assessment check so it's less useful, but more efficient
    * Fixed bug (introduced) causing endless loop at "waiting for players"
    * Fixed bug (introduced) causing the Great Persons civilopedia entries to be blank
    * Stolen techs can no longer be traded with No Tech Brokering enabled
    * New Colonies mirror their Master's tech status with No Tech Brokering enabled
    * New Colonies mirror their Master's exploration (map) status
    * Healthy/Unhealthy bonuses will display properly under more circumstances (events, etc)

En in de officiele 3.13 patch het volgende:
    http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=245912
    pi_56589566
    Nu dat we het toch over patches hebben, er lijkt een nieuwe officiële BtS patch aan te komen:
    quote:
    The initial discussions for a new Team Democracy Game have started in our forums, so if you`re interested in playing a DG, join in now to be involved from the start. This game will be a Pitboss-based Team Democracy Game for Civilization IV: Beyond the Sword and the game is planned to start shortly after the next patch for BtS is released. In case you`re new to Democracy Games, a FAQ is provided by Rob Worham:
    Bron: http://civilization4.net/
    pi_56621263
    Net Civ 4 + Warlords + Beyond the Sword overgekocht van een vriend van me.
    Let the empire building begin!
    pi_56621781
    quote:
    Op zaterdag 9 februari 2008 12:56 schreef Whooz het volgende:
    Net Civ 4 + Warlords + Beyond the Sword overgekocht van een vriend van me.
    Let the empire building begin!
    Die vriend van je is niet goed wijs, Civilization4 verkopen.
    pi_56622217
    quote:
    Op zaterdag 9 februari 2008 13:30 schreef STING het volgende:

[..]

Die vriend van je is niet goed wijs, Civilization4 verkopen.
    Ik zei precies hetzelfde

Klein vraagje: ik krijg soms dat een paar steden van mij willen aansluiten bij andere civ's, enig idee hoe ik dat tegen kan gaan. Word beetje irritant, hele tijd klikken op nee.

[ Bericht 14% gewijzigd door Whooz op 10-02-2008 18:38:32 ]
    pi_56665387
    quote:
    Op zaterdag 9 februari 2008 14:04 schreef Whooz het volgende:

[..]

Ik zei precies hetzelfde

Klein vraagje: ik krijg soms dat een paar steden van mij willen aansluiten bij andere civ's, enig idee hoe ik dat tegen kan gaan. Word beetje irritant, hele tijd klikken op nee.
    Culture boosten in die stad
    pi_56668889
    quote:
    Op zaterdag 9 februari 2008 14:04 schreef Whooz het volgende:

[..]

Ik zei precies hetzelfde

Die snap ik ook niet helemaal: vaak zijn die steden 100% brevolkt door mijn beschaving met vollop cultuur.
    anonieme razernist
      maandag 11 februari 2008 @ 18:20:53 #296
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_56668955
    quote:
    Op maandag 11 februari 2008 18:17 schreef NoCigar het volgende:

[..]

Die snap ik ook niet helemaal: vaak zijn die steden 100% brevolkt door mijn beschaving met vollop cultuur.
    Met 100% bedoel je het balkje linksonder, boven de cultuurbalk? Waar hier dus 17% staat?
    http://forums.civfanatics(...)v4ScreenShot0000.JPG
    pi_56669651
    Ja, (ik heb pas 1 X BtS gespeeld en) telkens wilde mijn raszuivere Rotterdam overlopen naar de Engelsen. Waarom ontging me volkomen, ze waren ook niet unhappy of zo.
    anonieme razernist
    pi_56671712
    Ach ja, wat zijn jullie favourites qua civs? Ik vind portugal en nederland wel een hele interresante.
    Ben meer een builder ipv warlord.
    pi_56678744
    Ik vind Nederland en Japan altijd wel leuk, zijn beide landen met een vrij goede Navy. (world wel met eilandjes )
    pi_56679895
    Er zijn zoveel civs dat ik nog lang niet met allemaal gespeeld heb! Meestal ga ik voor random, maar heb het idee dat ik heel vaak dezelfde krijg (Huanya, Zara en die Khmer-creep vindt de random generator nogal leuk geloof ik)...
    pi_56757547
    Ik ben of een bug of een heel erg valsspelende ai tegengekomen.

Ineens zie ik tijdens mijn turn op een onbewoond eiland een worker van een AI rondrennen, van het eiland rent hij over zee de halve map over naar zijn thuisland en daar eindelijk aangekomen ging die vrolijk aan het werk!

Iemand dit ooit gezien?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')