Ik besteed er nooit aandacht aan, zet mijn workers altijd op automatedquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 11:30 schreef De_Ananas het volgende:
Vind farms enzo wel onoverzichtelijk
Ik had zojuist dat een Jet Fighter van me uit de lucht is geschoten door een Cavalry, dat vond ik ook wel erg onwaarschijnlijkquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 12:50 schreef De_Ananas het volgende:
Het is echt grote onzin. Kzit zo'n 18 strenght machinegun manneke in een fort zitten en hij is gewoon bijna dood door een trebuchet van 4 strenght!!!!!
Zulke dingen lees ik altijd alleen maar, zelf gelukkig nooit last van.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 12:50 schreef De_Ananas het volgende:
Het is echt grote onzin. Kzit zo'n 18 strenght machinegun manneke in een fort zitten en hij is gewoon bijna dood door een trebuchet van 4 strenght!!!!!
En hij was lvl 5 tegen lvl 1:')!
Ik ben helemaal fan van de Moai Statues! Die pimpen je stad echt, hammer-technisch!quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 00:10 schreef Sidekick het volgende:
Levees zijn wel heel erg lekker, vooral wanneer 19 tiles rondom je hoofdstad aan een rivier ligt, de stad zelf 16 pop heeft, en tezamen met Bureaucracy, een Forge en Organized Religion je dus 30 hammers per beurt extra een een gebouw kan besteden. Voor een researchpowerhouse is dat nooit weg, om wat science-verhogende gebouwen zo'n beetje twee keer zo snel te kunnen bouwen.
In mijn huidig potje heb ik behoorlijk wat rivieren. Soms heb ik wel eens een hoofdstad met een enkel meertje.Rivieren zijn zo belangrijk, vooral met een enkele flood plain erbij. Dan heb je veel food, redelijk wat hammers en heel veel gold.
Kapotte plaatjes, pre-order links...mwahquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 13:19 schreef remlof het volgende:
De OP van deze reeks mag wel eens onderhanden genomen worden
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 13:19 schreef remlof het volgende:
Ik heb vlak voor deel 4 of 5 of zo eens een poging gedaan om eraan te beginnen. En toen dacht ik: nâââhquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 13:19 schreef remlof het volgende:
Ik heb nu alle oude dingen er afgesloopt en een standaard verhaaltje van civfanatics opgezet.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 13:55 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik heb vlak voor deel 4 of 5 of zo eens een poging gedaan om eraan te beginnen. En toen dacht ik: nâââh
tevens TerugVindPersians
Doe er wat aan danquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 13:19 schreef remlof het volgende:
Zijn het stealth bombers? Die zijn veel moeilijker te onderscheppen als ik het me goed herinner.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 14:12 schreef MaxMark het volgende:
Even snel een Civ3-vraagje hier, zodat ik dat oude topic niet hoef te kicken: Ik heb een stad die steeds door bombers wordt belaagd. In deze stad heb ik nu twee F-15's de opdracht 'Air Superiority' gegeven. Dan zou je toch denken dat na 10 beurten en 80 bombardementen toch wel eens zo'n bomber wordt onderschept? Zie ik hier iets over het hoofd?
Niet eensquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 14:20 schreef Frollo het volgende:
[..]
Zijn het stealth bombers? Die zijn veel moeilijker te onderscheppen als ik het me goed herinner.
Ja, het was altijd een probleem een een degelijke productie te hebben in je kuststeden. De Nederlandse dikes ruleren nog meer, doordat het effect van Levees en Moai Statues worden gecombineerd in elke stad waar je ze bouwt. En ik las dat je daarvoor niet eens aan het water hoeft te liggen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 13:07 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik ben helemaal fan van de Moai Statues! Die pimpen je stad echt, hammer-technisch!
Zeg ... bombardeer je eerst wel de verdedigingswerken dan?quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 15:03 schreef De_Ananas het volgende:
Volgens mij heeft het amper zin om technologische voorsprong qua wapens te hebben. Ik vecht met infanterie tegen longbowmen enzo en win precies hetzelfde als toen ik nog met olifanten vocht![]()
Ja.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 22:42 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Zeg ... bombardeer je eerst wel de verdedigingswerken dan?
True, maar als niet-religieuze civ op een continent zonder religies kan het wel van pas komen. Je kunt er naar toe rushen om zo toch een religie te krijgen, om nog net even van monestaries te profiteren. Maar over het algemeen ben ik het met je eens...quote:Op zondag 12 augustus 2007 12:53 schreef -scorpione- het volgende:
- islam is een vrij kansloze religie, tegen de tijd dat je het uitvind ben je al te laat om er optimnaal van te profiteren en te verspreiden![]()
Ligt er maar aan waarmee de tegenstander op komt dagen.quote:- archers, longbowman en andere prutsers zijn niet voldoende als je de oorlog wordt verklaard![]()
Olifantenquote:Op zondag 12 augustus 2007 13:48 schreef pfaf het volgende:
Ligt er maar aan waarmee de tegenstander op komt dagen.Voor de verdediging leun ik over het algemeen alleen op archers en later longbowmen.
Oef archers tegen olifanten zal niet veel worden inderdaad. 3 vs 8 meen ik? Zal de archer misschien een +25% bonusje hebben, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk.quote:Op zondag 12 augustus 2007 13:52 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
OlifantenEn als mijn archers nu even hun best deden die mannetjes van die olifanten te mikken, maar nee hoor, alles falikant mis
![]()
Zelfs met 20% culturele bonus, in een stad op een heuvel heeft een olifant ook nog 73% winkans. Vrij kansloos ja. Met een spearman heb je zelf een kleine 75% om te winnen.quote:Op zondag 12 augustus 2007 14:16 schreef pfaf het volgende:
[..]
Oef archers tegen olifanten zal niet veel worden inderdaad. 3 vs 8 meen ik? Zal de archer misschien een +25% bonusje hebben, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk.
Een van de meest nutteloze wonders imho. Doorgaans wil je de tegenpartij al aanvallen voordat ze de kans ehbben om te pillagen. Je kan beter de tijd besteden om in 2 of 3 steden Walls, Castles of minitaire units (catapults) te bouwen.quote:Dan nog Chichen Itza erbij
Walls bouw ik sowieso wel, ik vind CI altijd een welkome aanvulling op m'n verdediging. Als ik steen heb zal ik vaak ook CI proberen te bouwen.quote:Op zondag 12 augustus 2007 14:30 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Een van de meest nutteloze wonders imho. Doorgaans wil je de tegenpartij al aanvallen voordat ze de kans ehbben om te pillagen. Je kan beter de tijd besteden om in 2 of 3 steden Walls, Castles of minitaire units (catapults) te bouwen.
Je geeft weinig info waardoor anderen zouden kunnen zeggen wat er mankeert.quote:Op zondag 12 augustus 2007 20:47 schreef -scorpione- het volgende:
Dat hele gevechtsysteem klopt geen moer van. Ik verlies alles.
Je moet het ze wel expliciet vragen/omkopen.quote:En die allianties heb je ook geen klap aan. Zelfs met zelfde religie en tonnen hulp en vriendschap helpt nog niemand je in een oorlog.
Dat is al een soort alliantie te noemen, door een vriendelijke houding wordt je niet genaaid bij het verhandelen van techs en zijn ze eerder bereid iets te handelen. Ook zijn ze meer geneigd "declare war to" of "stop trading with" niet meer rood te stellen waardoor je dus de mogelijkheid hebt om iets te bieden waardoor ze het willen doen.quote:Op zondag 12 augustus 2007 21:22 schreef De_Ananas het volgende:
Hoe krijg ik allianties enzoZoals die kerel hierboven al zegt, ik geef ze kei veel eten en kheb een ratio van +15 ofzo, zelfde religie maar ik kan niks zeggen van een alliantie of hulp ofzo?
![]()
Zelfs vragen en omkopen hielp niets.quote:Op zondag 12 augustus 2007 21:17 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Je geeft weinig info waardoor anderen zouden kunnen zeggen wat er mankeert.
Ik vind het combatsystem juist erg goed. Een flinke verbetering ten opzicht van Civ3 iig. Nu moet je met meer gevarieerde units de gevechten aangaan.
[..]
Je moet het ze wel expliciet vragen/omkopen.
Door als eerste de technology uit te vinden, die een bepaalde Religion enabled.quote:Op maandag 13 augustus 2007 12:26 schreef De_Ananas het volgende:
Hoe krijg je een '"Holy City''?
Ik heb weleens een Permanent Alliance afgesloten, alleen moet je wel een tijd een Defensive Pact met ze gehad hebben of samen een oorlog gevoerd hebben tegen een andere partij.quote:Op maandag 13 augustus 2007 11:56 schreef DiviFilius het volgende:
Heeft iemand weleens een Permanent Alliance afgesloten ?
Ik kan nog zo goede vrienden zijn met iemand maar een Perm. Alliance willen ze niet
Meerdere malen maar zo heel interessant is het niet. Kans wordt wel kleiner dat je aangevallen wordt lijkt mij.quote:Op maandag 13 augustus 2007 11:56 schreef DiviFilius het volgende:
Heeft iemand weleens een Permanent Alliance afgesloten ?
Ik kan nog zo goede vrienden zijn met iemand maar een Perm. Alliance willen ze niet
Of door de tech, of door hem te veroveren.quote:Op maandag 13 augustus 2007 12:26 schreef De_Ananas het volgende:
Hoe krijg je een '"Holy City''?
Ik zou zeggen dat het voornamelijk pech is.quote:Op zondag 12 augustus 2007 21:47 schreef -scorpione- het volgende:
Meer info? Ik liep veels teveel schade op terwijl de gevechts kansen (8.8 vs 2.1 bv) gewoon goed was. Of ik was sterker en dan verloor ik nog, of mijn units die extra sterk tegen mounted units waren maakten niets klaar, knights verloren alles (zogenaamde de sterkste pre-gunderpowder unit, yeah right, muppets zijn het meer niet). Je kunt maar beter weer complete legers bouwen en één voor één je tegenstanders uitroeien, want gewoon een technologisch en cultureel sterk rijk met vrienden heb je niets aan.
De rode munt is de City Maintenance iig. De zandloper is nog onduidelijk. Bij d emeeste steden staat ie op 1 of 2, bij de oudere steden op 4 of 5, maar ik zag ook dat de Holy City van de christenen op een bepaald moment 15 had, maar een paar turns later weer 8. Ik heb daarnaast nog een holy city, dus dat verklaart het ook niet.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 16:16 schreef Sidekick het volgende:
Wie weet wat het zandlopertje en de rode munt in de City Screen Domestic Advisor (F1) betekenen?
Rode munt is inderdaad City Maintenance.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 19:00 schreef Sidekick het volgende:
[..]
De rode munt is de City Maintenance iig. De zandloper is nog onduidelijk. Bij d emeeste steden staat ie op 1 of 2, bij de oudere steden op 4 of 5, maar ik zag ook dat de Holy City van de christenen op een bepaald moment 15 had, maar een paar turns later weer 8. Ik heb daarnaast nog een holy city, dus dat verklaart het ook niet.
Aha!quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 21:05 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Rode munt is inderdaad City Maintenance.
"Zandloper"? Bedoel je niet het torentje? Het torentje staat voor het aantal militaire units op dat moment in je stad.
Je hebt de Church of Nativity dus goed bewaakt.![]()
whehehe ik lees altijd Church of Naivity
Hmmm volgens mij bedoelen ze binnen je borders. Dat je én die resource in je steden kunt krijgen én er een fort op kan bouwen. Als je bijvoorbeeld je ijzer en paarden wil bewaken tegen vijanden die het kapot willen maken.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 21:50 schreef Sidekick het volgende:
De uitbreiding is al een week of 3/4 te koop.
[..]
Aha!
Mja, alleen nuttig om te weten bij Hereditary Rule dus.
Trouwens, ik dacht dat forts nu ook resources buiten je border kon claimen (zodat je niet een dummycity bij belangrijke resources hoefde te zetten? Het lijkt niet te werken, behalve binnen je gebied, maar ja, dan kan je ook de improvement wel bouwen.
dat doen de workers automatisch, het kan dusquote:Op dinsdag 14 augustus 2007 22:33 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Hmmm volgens mij bedoelen ze binnen je borders. Dat je én die resource in je steden kunt krijgen én er een fort op kan bouwen. Als je bijvoorbeeld je ijzer en paarden wil bewaken tegen vijanden die het kapot willen maken.
Ik heb het niet zelf uitgeprobeerd.
Ze hadden 8 unhap/12 turns en 8 unhap/24 turns moeten nemen... En dan 1 per 1,5 of per 3 turns minder.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 21:59 schreef Sidekick het volgende:
Espionage is belachelijk voor Marathon-snelheid, maar ook Epic.
Normaal heb je bij Normal de mogelijkheid om het water te vergiftigen van een stad, waardoor er 8 Unhealth onstaat en elke turn gaat er dan weer 1 vanaf, zodat je na 8 turns er vanaf bent. Daarnaast is er ook nog Foment Unhappiness, met hetzelfde principe maar dan met unhappiness. Dat is leuk, je kan andere civs er lekker mee treiteren, of je kan het zelf overkomen. Gevolgen zijn een tijdelijke dipje in de productie/food. Eventueel verlies je een pop (als je net gegroeid bent).
Maar bij Epic is het 12 unhealth/unhappiness voor 12 turns. En bij Marathon 24 unhealth/unhappiness voor 24 turns. Genoeg om een middelgrote stad tot pop 1 te reduceren. En het is ook nog eens spotgoegkoop qua EP. Niet leuk wanneer het je zelf overkomt.
Dat witte stuk met "Games for Windows" moet er staan van de distributeur denk ik.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 14:16 schreef KreKkeR het volgende:
Ik heb vandaag Civ 4: beyond the sword binnen. Heb nog geen tijd gehad deze uit te proberen, maar moet zeggen dat ik het hoesje een stuk lelijker vindt dan voorheen. Ook helemaal niet in de stijl v/d andere Civ 4 games. Dit aangezien boven een groot wit stuk staat met daarop "Games for Windows". Ook mis ik de uitgebreide info mbt nieuwe units e.d..
Zijn alle edities van Civ 4: beyond the sword zo?
Ik ben net achter een bug in de quest gekomen... Ik heb onlangs een nieuwe quest gekregen die ook te maken had met mijn zeer succesvolle Mining Inc bedrijfje. Ondanks al het succes zochten ze overheidshulp voor het openen van 8 nieuwe filialen voor een extra bonus. Twee bevriende civs waren al helemaal volgebouwd, en daarnaast was er Mao Zedong die State Property erg leuk vindt en de Portugees die me niet aardig vond en dus geen Open Borders wilde. Lastig, maar niet onoverkomelijk. Uiteindelijk bleek Mao wel even gevoelig voor de vrije handel en hij begon zelf al Executives te bouwen, waardoor er na een tijdje 8 steden waren met Mining Inc. En daar stond het, profit is going skyrocket, cha-ching en bij het zien van de 10 gold beloning, wist ik dat het een extra 20 gold per turn zou opleveren. Ik keek naar mijn belastinginkomsten bij het klikken op de beloning en .. er ging 20 gold per turn af?!? En ja hoor, ik keek in het City Screen en bij de mouse-over van de Mining Inc HQ stond in plaats van de +20 gold van de vorige quest nu +10 gold van deze quest. Leuk, een quest voltooid om er 20 gold per turn mee te verliezen.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 21:07 schreef Sidekick het volgende:
Sommige quests kunnen behoorlijk verradelijk zijn, qua opbrengst bij voltooiing. Ik heb Mining Inc gestart, en met 4 Gold, 2 Iron, 2 Copper en een Coal leverde dat behoorlijk wat productie op. Ik had alleen geen Silver, en dat bracht mij de quest om toch 1 Silver te bemachtigen, goedschiks of kwaadschiks. Er stond niets van een beloning bij, maar je neemt de uitdaging toch aan. Er was wel een probleempje, er was alleen Silver op het Grote Continent, waar de Islamitische broeders erg goed met elkaar konden opschieten en oorlog op dat moment vrij onmogelijk was. Gelukkig zag ik Silver in het noorden net over de grens van Augustus. Dus ik met een settler die kant op, een worker proberen vrij te maken, 2 missionairies erbij en een zwaarbewapende Infantry mee. Dan kom je daar tegen een enorm blok van cultuur aan, dus ik heb een Theatre en Library gekocht voor een paar honderd goudstukken, een Mining Inc filiaal daar geopend zodat ik daarna Culture kon bouwen. Gevolg was een teruglopende schatkist en een overzeese stad zonder courthouse maar met een corporation bovenop mijn al grote rijk en het bezit van een vassal (extra maintanance voor mijn eigen steden!), was ik ook nog eens een vermogen kwijt aan maintenance. Uiteindelijk kreeg ik de Silver in mijn bezit en ik kreeg de melding dat ik de quest had gehaald. De opbrengst, 20 Gold. WTF!?! Ik kreeg bijna een hartverlamming, totdat ik zag dat het per turn was en samen met mijn financiele gebouwen toch 40 gold per turn opleverde. Maar ik ben bang dat de kosten baten toch niet helemaal positief uitvallen. Gelukkig zijn er al tientallen steden met Mining Inc, dus ik zit niet met armoe en uiteindelijk is de stad een goede uitvalsbasis voor een overzeese campagne, vooral wanneer ik wat Airports bouw.
Verder wel een leuk concept hoor, maar ik zie liever vooraf wat ik ermee kan winnen.
Een paradrop naar een transport? Van de vijand?quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:38 schreef Sidekick het volgende:
De animatie van Paratroopers die een paradrop naar een Transport uitvoeren is ehmm, grappig.
Dan gaan ze eerst over het water lopen richting transport, en daarna zie je ze nog een keer uit de lucht via parachute vallen.
Dat had ik bij het installeren van BtSquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 21:18 schreef DJKoster het volgende:
Hmm.. installeer ik een patch, krijg ik een error bij het opstarten![]()
D3DX9_32.dll kan niet gevonden worden, dat zal wel een DirectX-probleem zijn (?)
Ik gebruik altijd GoTo (G) om mijn units te bewegen. Niet alleen zie de winkans, maar ook de snelste route wordt berekend.quote:Op maandag 3 september 2007 11:16 schreef Yestuuur het volgende:
even iets handigs waar ik gister achter kwam. als je alt een unit van jezelf kan bewegen, en je houdt vervolgens alt in, terwijl je je cursor op een vijandelijke unit houdt, kun je de winstkansen bij een eventueel gevecht zienerg handig.
Tja. De snelste route is niet altijd de handigste, veiligste route.quote:Op maandag 3 september 2007 12:11 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik gebruik altijd GoTo (G) om mijn units te bewegen. Niet alleen zie de winkans, maar ook de snelste route wordt berekend.
Er wordt wel zoveel mogelijk door bossen of over heuvels gelopen bijvoorbeeld.quote:Op maandag 3 september 2007 12:37 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Tja. De snelste route is niet altijd de handigste, veiligste route.
Ok!quote:Op maandag 3 september 2007 13:08 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Er wordt wel zoveel mogelijk door bossen of over heuvels gelopen bijvoorbeeld.
Door Shift ingedrukt te houden kan je een hele eigen route definieren. Ook handig om worker-actions in een queue te zetten. En een city-queue.quote:Op maandag 3 september 2007 13:30 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Ok!
Mja, toch hou ik het liever zelf in de hand.
Montezumaquote:Op zondag 9 september 2007 11:12 schreef Dodecahedron het volgende:
Volgens mij doet Montezuma veel willekeurige oorlogsverklaringen. Ongeacht hoe goed de relatie is.
Dan krijgen ze random traits (Aggressive, Spiritual, Financial etc) volgens mij.quote:Op zondag 9 september 2007 12:28 schreef Sidekick het volgende:
Ja, maar ik geloof dat ik Random Personalities aangevinkt heb.
Nee, de traits blijven sowieso. De speelstijl verandert, hoewel dat wat lastig te zien/merken is.quote:Op dinsdag 11 september 2007 10:46 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Dan krijgen ze random traits (Aggressive, Spiritual, Financial etc) volgens mij.
Ik denk dat leiders wel hun speelstijl blijven houden.
Maar dat weet ik niet zeker.
Teamgenoten kunnen gezamenlijk techs researchen, en ook de victory wordt samen behaald.quote:Op dinsdag 11 september 2007 10:29 schreef Frollo het volgende:
En hoe werkt het met teams? We zijn allebei meer builders dan warmongers en zijn dan ook niet van plan om tegen elkaar te vechten. Als we beide in hetzelfde team zitten, kunnen we dan samen aan het spaceship bouwen en dus een gedeelde spacerace victory halen?
Nog instellingen die ik aan of juist uit moet zetten?
Je kan AI's ook in een team indelen, zodat je gelijkwaardige tegenstanders hebt natuurlijk.quote:Op dinsdag 11 september 2007 11:27 schreef Frollo het volgende:
Dank voor je reactie, Sidekick.
Oh, het zal ongetwijfeld belachelijk simpel worden als we onze research sharen, maar voor een keertje is dat ook wel 'ns geinig.
Ja. Je deelt bijna alles. Behalve resources, en qua GPP wordt het benodigde aantal punten na een GP ook verhoogd bij je teamgenoten maar niet zoveel als bij jezelf. Dus stel, je hebt 300 GPP, je krijgt een Great Artist, en vervolgens moet je 600 GPP halen voor de volgende GP. Je teamgenoten moeten dan 450 halen. Zoiets.quote:Kun je ook samen aan hetzelfde ruimteschip bouwen, dus bijvoorbeeld ik de Engines en de Cockpit en mijn teammaat de Casing en de Thrusters?
Dat kunnen we ook niet doen.quote:Op dinsdag 11 september 2007 11:45 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Je kan AI's ook in een team indelen, zodat je gelijkwaardige tegenstanders hebt natuurlijk.
Ok, duidelijk.quote:[..]
Ja. Je deelt bijna alles. Behalve resources, en qua GPP wordt het benodigde aantal punten na een GP ook verhoogd bij je teamgenoten maar niet zoveel als bij jezelf. Dus stel, je hebt 300 GPP, je krijgt een Great Artist, en vervolgens moet je 600 GPP halen voor de volgende GP. Je teamgenoten moeten dan 450 halen. Zoiets.
Welkom, Civ-fan!quote:Op maandag 17 september 2007 13:52 schreef Thommieh het volgende:
Hallo MensenHier nog een Civ-fan. Ik heb net Civ IV gekocht en nu wil hem patchen. Ik draai echter vista en die patch (1.6 geloof ik) krijg ik niet aan de praat. Hij opent wel het scherm maar het balke wat de voortgang aangeeft blijft leeg. Weet iemand of er problemen zijn rondom het patchen en/of Vista? Alvast bedankt!
PS: Veel geleerd tijdens ochtendje deze thread(s) lezen! Good Stuff!
Ja, zoiets vermoedde ik al. Maar ik stel het altijd uit dat units bouwenquote:Op zaterdag 22 september 2007 14:03 schreef Sidekick het volgende:
Je moet gewoon een sterk leger hebben, dan komen ze niet binnen vallen. Zelfs Pleased civs gaan je aanvallen als je zwak bent.
Ik heb dat ook wel. Het is omdat ik het gevoel soms heb dat units snel overbodig raken. 20 turns verder is er al wel weer een betere unit te bouwen. Daarom speel ik altijd minimaal op Epic-snelheid en soms op Marathon zodat je wat langer mee kan met units en vooral oorlogen worden er interessanter en langer van.quote:Op zaterdag 22 september 2007 16:39 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Ja, zoiets vermoedde ik al. Maar ik stel het altijd uit dat units bouwen![]()
Ik speel altijd op epic, marathon duurt me te lang om bepaalde technologieën te ontwikkelen.quote:Op zaterdag 22 september 2007 17:10 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik heb dat ook wel. Het is omdat ik het gevoel soms heb dat units snel overbodig raken. 20 turns verder is er al wel weer een betere unit te bouwen. Daarom speel ik altijd minimaal op Epic-snelheid en soms op Marathon zodat je wat langer mee kan met units en vooral oorlogen worden er interessanter en langer van.
Automatisch.quote:Op dinsdag 25 september 2007 10:24 schreef Thommieh het volgende:
Als een Wonder je bijvoorbeeld 'three free artists' geeft, gebeurd dit dan automatisch of moet je die nog zelf toewijzen?
Ja.quote:Profiteert een stad ook van de defence bonus die op de tile zit? M.a.w.: krijgen de units in een stad op een heuvel ook de defense bonus van die heuvel?
Bedankt voor de tipquote:Op dinsdag 25 september 2007 10:44 schreef Ps2K het volgende:
Nog even een tip voor de mensen zonder Civ 4:
De mediamarkt heeft de complete collectie van Civ1 t/m 4 (4 zonder expansions) voor slechts 25 euro.
Verder zit er een boekje bij (niet zo bijzonder), een dvdtje met de making of en het civilization kaartspel.
Geen slechte deal dacht ik zo
Je bent toch niet gek!quote:
Mja ik ben zelf meer een civ3 speler en ik heb em nooit legaal gehad. maar zo'n pakketje kun je niet laten liggen. Ben even met civ 4 begonnen en ik moet eerlijk zijn: er zitten verbeteringen in... maar op een of andere manier blijft civ3 toch fijn spelen.quote:
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 22:29 schreef Frollo het volgende:
Wat doet de patch met oude savegames?
Lekkere lijst inderdaad!quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 22:39 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik las dat het geen effect heeft op oude games. En de changelist geeft wel aan dat je eigenlijk niet zonder deze patch kan.
Ik ben al hoogstpersoonlijk door Sid hemzelf opgeleid, nog een paar uurtjes stuntelen en kwakkelen en het is tijd voor jihááád!quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 13:07 schreef Monidique het volgende:
En mocht je online willen spelen, er zijn er hier die daaraan willen meewerken.
Je kan nu units groeperen, en ze als groep verplaatsen, laten aanvallen, etc. Het zijn dan geen armies zoals in civ3 waarbij je opeens superunits hebt, het is puur voor gameplay.quote:Op zondag 28 oktober 2007 09:35 schreef Corvidae het volgende:
Paar jaar geleden had ik Civ III gespeeld, heb de game nog steeds, maar de turns werden zo ongelooflijk lang. Het verplaatsen van een leger duurde al gauw per turn 20 minuten. Is daar al verbetering in gekomen? De graphics maken me eigenlijk niet zo uit, als dat tijdrovende micromanagement maar eindelijk is opgelost.
Tip voor Civ3: Als je goto gebruikt en je workers op automate hebt staan moet je de linker shift ingedrukt houden als ze bewegen. dan gaan ze nl. in turbo modequote:Op zondag 28 oktober 2007 09:35 schreef Corvidae het volgende:
Paar jaar geleden had ik Civ III gespeeld, heb de game nog steeds, maar de turns werden zo ongelooflijk lang. Het verplaatsen van een leger duurde al gauw per turn 20 minuten. Is daar al verbetering in gekomen? De graphics maken me eigenlijk niet zo uit, als dat tijdrovende micromanagement maar eindelijk is opgelost.
ook als je meerdere forten achterelkaar aan sluit?quote:Op zondag 28 oktober 2007 19:25 schreef Monidique het volgende:
Ik lees nu pas in de Civilopedia dat forten nu ook dienen als kanaal.
pics?quote:Op zondag 28 oktober 2007 19:25 schreef Monidique het volgende:
Ik lees nu pas in de Civilopedia dat forten nu ook dienen als kanaal.
Maximaal twee forten achter elkaar, want ze moeten wel aan water grenzen.quote:Op maandag 29 oktober 2007 09:00 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
ook als je meerdere forten achterelkaar aan sluit?
Ik vind dat ze dat wel grafisch mochten uitwerken.![]()
Dat de culture niet altijd wordt aangegeven vind ik toch wel vervelend. Maar is die onofficiële patch wat, of is het op een andere manier op te lossen?quote:Op dinsdag 18 december 2007 18:39 schreef Sidekick het volgende:
Ik ben niet helemaal thuis in patchnummers, maar er is een onofficiele patch, gemaakt door de community op civfanatics met een aantal verbeteringen tov de officiele patch.
Ik gebruik gewoon de echte versie. Soms ontbreekt het Culture symbooltje in de mouse-over van gebouwen, en de Glance tab is er niet, maar verder niet echt schokkende verschillen dacht ik.
Mja, deze update heb ik gewoon gedaan in het spel zelf, via het menu. Ik neem dan aan dat het niet een onofficiele patch is.quote:Op dinsdag 18 december 2007 18:39 schreef Sidekick het volgende:
Ik ben niet helemaal thuis in patchnummers, maar er is een onofficiele patch, gemaakt door de community op civfanatics met een aantal verbeteringen tov de officiele patch.
Ik gebruik gewoon de echte versie. Soms ontbreekt het Culture symbooltje in de mouse-over van gebouwen, en de Glance tab is er niet, maar verder niet echt schokkende verschillen dacht ik.
Heb al wat gevonden, maar moet me bij de meesten registreren.quote:Op zondag 23 december 2007 17:42 schreef One_conundrum het volgende:
Zijn er nog een paar leuke Custom games te vinden op internet, wat ik zoek is een zo groot mogelijk speelveld en geen scenario dingen zoals de civil war.
Kon geen links in de OP vinden ...
Eerder beginnen met expansie. Vanaf het begin al warriors/scouts laten auto-exploren.quote:Op maandag 24 december 2007 03:07 schreef Nasi het volgende:
pff. net de game gekocht, maar moet zeggen dat het erg wennen is. Ken alle civ games, maar dit is best lastig.
Vooral mijn probleem is dat mijn inkomen erg snel achteruitgaat, iemand tips?
Blijven groeien, iets in de min door een paar nieuwe steden kan, dat vang je later wel op als ze tot ontwikkeling komen, zolang het er niet te veel zijn tenminste. Groeien of door settlen in onontgonnen gebieden, of door de steden van je buurlanden of te pikken. En niet 100% research draaien natuurlijk.quote:Op maandag 24 december 2007 03:07 schreef Nasi het volgende:
pff. net de game gekocht, maar moet zeggen dat het erg wennen is. Ken alle civ games, maar dit is best lastig.
Vooral mijn probleem is dat mijn inkomen erg snel achteruitgaat, iemand tips?
Thanks, ben weer oppermachtig hehe....quote:Op maandag 24 december 2007 12:41 schreef Sidekick het volgende:
Inkomen, als in wat er iedere turn bij/afkomt van je totale vermogen, gaat juist snel achteruit als je te snel steden bouwt. Dan kan je economie je maintenancekosten niet aan, waardoor je te snel de researchslider moet laten zakken. Dat is ook geen goed plan.
Maar aan de andere kant moet je in het begin wel veel terrein pakken voordat de AI dat doet, en de balans daarin vinden is lastig. De vuistregel die ik gebruik is om te expanden zolang je boven de 60% research zit of komt.
Om je economie op orde te krijgen waardoor je kan groeien is het uiteraard van belang om cottages te bouwen, maar de tech Code of Laws is het allerbelangrijkst: courthouses brengen maintenancekosten omlaag, en als je de eerste bent ontdek je een religion en een Holy City brengt veel geld in het laatje als je het weet te verspreiden en ervoor zorgt dat je een Great Prophet krijgt. Natuurlijk zijn er ook eerdere religies, maar ik geef in de beginfase een hogere prioriteit aan 'workertechs' (Animal Husbandry, Pottery, Bronze en Iron Working, etc).
Ideaal om Code of Laws binnen te trekken met The Oracle.quote:Op maandag 24 december 2007 12:41 schreef Sidekick het volgende:
Inkomen, als in wat er iedere turn bij/afkomt van je totale vermogen, gaat juist snel achteruit als je te snel steden bouwt. Dan kan je economie je maintenancekosten niet aan, waardoor je te snel de researchslider moet laten zakken. Dat is ook geen goed plan.
Maar aan de andere kant moet je in het begin wel veel terrein pakken voordat de AI dat doet, en de balans daarin vinden is lastig. De vuistregel die ik gebruik is om te expanden zolang je boven de 60% research zit of komt.
Om je economie op orde te krijgen waardoor je kan groeien is het uiteraard van belang om cottages te bouwen, maar de tech Code of Laws is het allerbelangrijkst: courthouses brengen maintenancekosten omlaag, en als je de eerste bent ontdek je een religion en een Holy City brengt veel geld in het laatje als je het weet te verspreiden en ervoor zorgt dat je een Great Prophet krijgt. Natuurlijk zijn er ook eerdere religies, maar ik geef in de beginfase een hogere prioriteit aan 'workertechs' (Animal Husbandry, Pottery, Bronze en Iron Working, etc).
Er zijn drie onderdelen waar je 1 of meerdere van kunt bouwen. Als ik het goed heb, kan je 5 SS Casings bouwen, en elk geven ze 20% betrouwbaarheid. Dus wanneer je alle 5 Casings bouwt dan komt je ruimteschip 100% gegarandeerd aan. De andere twee onderdelen zijn er slechts voor de reisduur. Het is inderdaad niet duidelijk in de Civilopedia.quote:Op zondag 6 januari 2008 18:11 schreef JedaiNait het volgende:
Ik las op civfanatics dat je alle onderdelen van het schip moet bouwen om een 100% kans op succes te hebben. Als ik dat had geweten...
Ik dacht dat het alleen invloed op de reisduur had of je alle onderdelen had. Had wel iets duidelijker mogen zijn vind ik.
Mooi op tijd, maar ja, ik speel nauwelijks anders. Alhoewel ik op het moment even pauze heb genomen en dus nog niet echt aan .30 ben toegekomen heb ik .23 en .25 wel vrij uitgebreid gespeeld (solo en PBEM met vrienden).quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 14:23 schreef Dodecahedron het volgende:
Zijn er hier nog wel eens mensen die Fall from Heaven II spelen?
Vind ik ook nog steeds.quote:Op donderdag 17 januari 2008 23:40 schreef Ego8 het volgende:
Ik heb er weer een aantal potjes in Civ III opzitten. Man, wat een verslavende game... Echt een betere game dan Civ IV, sorry hoor.
Het hele 'gevoel' is eigenlijk weg. Ik weet niet of je bekend met met de Settlers reeks, maar daar heeft iedereen het er ook over dat deel II veruit de beste van de serie (6 delen nu) is. Ook al had je daar veel minder opties dan tegenwoordig. Het is het totale plaatje qua gameplay dat het 'em doet.quote:Op donderdag 17 januari 2008 23:50 schreef Monidique het volgende:
Civilization 4 is veel beter. Als ik nu drie zou spelen, dan mis ik heel veel. Onbeschrijfelijk veel zelfs. Geen religies, geen promoties, minder uitgebreid, minder mooi -dat telt ook-, minder van alles! Zonder meer: Vier is beter. Waarom zou drie beter zijn?
Sluit ik me bij aan. Civ3 heeft gewoon iets, je ziet gewoon dat het Civ1 is die compleet uit ontwikkeld is. Graphics be damned, gameplay daar gaat het om!quote:Op vrijdag 18 januari 2008 00:31 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Het hele 'gevoel' is eigenlijk weg. Ik weet niet of je bekend met met de Settlers reeks, maar daar heeft iedereen het er ook over dat deel II veruit de beste van de serie (6 delen nu) is. Ook al had je daar veel minder opties dan tegenwoordig. Het is het totale plaatje qua gameplay dat het 'em doet.
Dat is subjectief, en een gevoel wat ik niet met je deel.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 00:31 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Het hele 'gevoel' is eigenlijk weg.
Jij zegt het wat genuanceerder, ik ga meer voor de absolute waarheid.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 11:26 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat is subjectief, en een gevoel wat ik niet met je deel.
Natuurlijk, daarom heet datgene wat ik geef 'een mening'quote:Op vrijdag 18 januari 2008 11:26 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat is subjectief, en een gevoel wat ik niet met je deel.
Als je 'Hurry production' bedoelt, dat kan als je op de naam van de stad klikt. Dan krijg je onderin het menu waar aan de rechterzijde (links van de map) een aantal knopjes staan. De bovenste twee staan voor 'hurry production' dmv bevolking opofferen of door betaling.quote:Op maandag 21 januari 2008 11:06 schreef Scorpie het volgende:
Gisteren eerste potje gedaan, heb Civ3 gespeeld voor een paar weken, maar merk dat ik met Civ4 wel lastig om kan gaan.
Hoe kan ik in Civ4 een gebouw oid kopen?
Ter aanvulling, om de productie te hurryen, moet je de betreffende 'civics' hebben:quote:Op maandag 21 januari 2008 11:11 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Als je 'Hurry production' bedoelt, dat kan als je op de naam van de stad klikt. Dan krijg je onderin het menu waar aan de rechterzijde (links van de map) een aantal knopjes staan. De bovenste twee staan voor 'hurry production' dmv bevolking opofferen of door betaling.
Gold rushing komt toch met Universal Suffrage (required tech: Democracy), dacht ik? (En met de Pyramids kun je dat ook vroeg in het spel hebben, al heb je dan meestal niet genoeg geld om er echt iets aan te hebben.)quote:Op maandag 21 januari 2008 11:27 schreef STING het volgende:
[..]
Ter aanvulling, om de productie te hurryen, moet je de betreffende 'civics' hebben:
- Representation: hurry with gold (laat in het spel)
- Slavery: hurry with population (vroeg in het spel)
Daar bovenop, kun je de productie versnellen door bomen om te hakken in de city radius.
Klopt inderdaad ja!quote:Op maandag 21 januari 2008 11:33 schreef Frollo het volgende:
[..]
Gold rushing komt toch met Universal Suffrage (required tech: Democracy), dacht ik? (En met de Pyramids kun je dat ook vroeg in het spel hebben, al heb je dan meestal niet genoeg geld om er echt iets aan te hebben.)
Ja oke. Meestal laat ik mijn werkers echter automaten, die gaan vrij laat pas beginnen met hakken.quote:Op maandag 21 januari 2008 11:27 schreef STING het volgende:
[..]
Ter aanvulling, om de productie te hurryen, moet je de betreffende 'civics' hebben:
- Representation: hurry with gold (laat in het spel)
- Slavery: hurry with population (vroeg in het spel)
Daar bovenop, kun je de productie versnellen door bomen om te hakken in de city radius.
Een van de allereerste techs is Mining, daarmee kun je al minen.quote:Op maandag 21 januari 2008 11:41 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja oke. Meestal laat ik mijn werkers echter automaten, die gaan vrij laat pas beginnen met hakken.
En mining, wanneer kan je nou een mine neerplanten? Pas als er een resource is? Welke tech heb ik daar voor nodig, want ik had in 1600 pas mijn eerste mine volgens mij.
Hm, vreemd. Misschien vonden mijn workers het niet nodig te minen oid.quote:Op maandag 21 januari 2008 11:59 schreef STING het volgende:
[..]
Een van de allereerste techs is Mining, daarmee kun je al minen.
Ik kan je toch echt aanraden om workers handmatig te besturen. Automated doen ze maar wat...quote:Op maandag 21 januari 2008 12:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hm, vreemd. Misschien vonden mijn workers het niet nodig te minen oid.
Toch nog maar eens een keer goed de tuts enzo doorlezen.
Iemand nog een idee waar ik strategy guides kan vinden, of iemand die uit eigen ervaring wat wil zeggen hierover?
Ik merkte gisteren dat ik vrij snel achter begon te lopen op de rest qua techs e.d, en dat ook nooit meer inliep, blijven proberen dan maar
Owja, en "huge" map is helemaal niet zo "huge" als in Civ3 het geval was...
Zoveel workers, en dan handmatig? Of juist in het begin van de game vooral handmatig te besturen en later automated?quote:Op maandag 21 januari 2008 12:22 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik kan je toch echt aanraden om workers handmatig te besturen. Automated doen ze maar wat...
Per worker met shift-click wat stappen vooruit denken scheelt al een stuk. Later in het spel zou je automation kunnen gebruiken om de onbelangrijke vakjes in te kleuren, zolang je "laat bestaande improvements ongemoeid" maar gebruikt. Anders krijg je schizofrene workers die zeggen "we hebben hier een windmolen nodig". "Nee, een mijn". "Nee, toch een windmolen". Alsof je je huis aan het herinrichten bent met je vriendinquote:Op maandag 21 januari 2008 12:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zoveel workers, en dan handmatig? Of juist in het begin van de game vooral handmatig te besturen en later automated?
Okay, dat word ff goochelen vanavond denk, sowieso kreeg ik die optie van mijn bouwen niet te zien. Vanavond maar eens overnieuw beginnenquote:Op maandag 21 januari 2008 12:26 schreef Litpho het volgende:
[..]
Per worker met shift-click wat stappen vooruit denken scheelt al een stuk. Later in het spel zou je automation kunnen gebruiken om de onbelangrijke vakjes in te kleuren, zolang je "laat bestaande improvements ongemoeid" maar gebruikt. Anders krijg je schizofrene workers die zeggen "we hebben hier een windmolen nodig". "Nee, een mijn". "Nee, toch een windmolen". Alsof je je huis aan het herinrichten bent met je vriendin.
Ondertussen m'n spel verloren.quote:Op woensdag 16 januari 2008 10:51 schreef pfaf het volgende:
Gisteren weer sinds lange tijd een potje gespeeld. Erg ongunstige positie met BOudica op 1 contintent en Montezuma op een continent op galley-afstand. Het andere continent is ondertussen volledig gebuddhaficeerd, dus 1 van de 4 civs op dat continent aanvallen heeft geen nut. Montezuma aanvallen is al gelukt en hij is bijna verslagen, maar nu dus een enorme status quo... Boudica is m'n enige maatje, maar het Buddhapact aanvallen is sowieso zelfmoord, zeker daar Hatsie alleen al 2 keer zoveel punten als mij heeft....
Tuurlijk handmatig.quote:Op maandag 21 januari 2008 12:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zoveel workers, en dan handmatig? Of juist in het begin van de game vooral handmatig te besturen en later automated?
was ook meer een tvp eigenlijk.quote:Op donderdag 24 januari 2008 23:02 schreef Merovingian het volgende:
Tip 1: Lees dit topic door.
Tip 2: Lees alle 8 voorgaande topics door.
Voor echte beginners die van toeten noch blazen weten: Civ4 Walktroughquote:Op donderdag 24 januari 2008 22:59 schreef joost2 het volgende:
Hebben jullie tips specifieke civ 4 tips?
Maar een "huge Terra" in Civ4 is veel groter dan elke map in Civ3. En er is veel meer variatie: http://www.civfanatics.com/civ4/reference/map_scripts_guide.phpquote:Op maandag 21 januari 2008 12:06 schreef Scorpie het volgende:
Owja, en "huge" map is helemaal niet zo "huge" als in Civ3 het geval was...
quote:Op zaterdag 26 januari 2008 00:22 schreef VoreG het volgende:
Ontzettend lang geleden dat ik dit heb gespeeld. Binnenkort maar weer eens oppakken. Ik had altijd gezeik met die religies, ik kreeg het nooit voormekaar dat ik iedereen naar mijn geloof kon 'converten'. Altijd was er wel een afvallige die toevallig een rolletje perkament met een sprookje erop had gevonden en daar dus trouw aan bleef...
cheers!quote:Op vrijdag 25 januari 2008 17:15 schreef Montov het volgende:
[..]
Voor echte beginners die van toeten noch blazen weten: Civ4 Walktrough
Voor beginners die wat meer tactieken en tips zoeken: Strategy guide for beginners
Civ3 fans: Tips for people who hate Civ4
En nog veel meer tips, uitleg, artikelen, ervaringen, oplossingen voor problemen, etc, etc
Dan moet je gewoon een heilige oorlog beginnen om die heidenen 'te bekeren'quote:Op zaterdag 26 januari 2008 00:22 schreef VoreG het volgende:
Ontzettend lang geleden dat ik dit heb gespeeld. Binnenkort maar weer eens oppakken. Ik had altijd gezeik met die religies, ik kreeg het nooit voormekaar dat ik iedereen naar mijn geloof kon 'converten'. Altijd was er wel een afvallige die toevallig een rolletje perkament met een sprookje erop had gevonden en daar dus trouw aan bleef...
Zonder Open Borders kan er niemand op je gebied komen. Alleen heeft Open Borders ook wel voordelen te bieden: je kan daardoor ook andere civs in kaart brengen en het levert geld op via Trade Routes en geeft het een kleine diplomatieke bonus.quote:Op maandag 28 januari 2008 13:51 schreef Dynia het volgende:
Het is wel wat lastig om te zien waar nou precies iemand op je land loopt, Kun je dat een beetje voorkomen door nooit "open borders" te accepteren ofzo?
Een goed leger hebben is belangrijk, maar als dat niet je prioriteit is dan moet je F9 -> Power in de gaten houden en ervoor zorgen dat je net genoeg militaire kracht hebt zodat je in de buurt van de andere civs blijft. Power wordt niet alleen berekent via het aantal troepen, maar ook qua (militaire) techs, en wat andere zaken (population, etc). Ongeacht hoe goed je relatie is met je buren, als je tever achterloopt qua power dan gaan ze aanvallen.quote:En ik was ook te druk bezig met steden en wonders te bouwen, dat ik vergat een leger te maken...Ik had wel wat leger maar de aztecs knalde met zoveel geweld Hamburg binnen (mijn 2e stad) dat ik die meteen al kwijt was...Lekker dus...:(
Converten betekent dat je hele civ een bepaalde religie gaat aanhangen. Als je zo'n verzoek krijgt dan moet je "Check the big picture" aaanklikken (of gewoon F7 wanneer je geen verzoek ziet) om te kijken wat voor voordelen het heeft wanneer je van religie wijzigt of in eerste instantie eentje aanneemt. Dit kan zoals je wel gaat zien per stad verschillen: elke stad kan 1 of meerdere religies hebben, en wanneer je convert naar een religie die ook in een bepaalde stad is, dan levert dat doorgaans wat op voor die stad. Dit kan gaan om happiness, maar ook bijvoorbeeld 25% productiebonus wanneer je de civic "Organized Religion" hebt gekozen (Via F3).quote:ook al die reliegies moet ik nog uitzoeken...Ikmkrijg stesds iemand op bezoek die wil dat ik "concvert to .....) ik negeer ze altijd, maar kun je veel voordeel halen uit een andere religie? Of is dat per stad ofzo?
quote:Op maandag 28 januari 2008 09:42 schreef Scorpie het volgende:
Gisteren ruzie gekregen met mijn directe buurman de Aztecs, die van geen vrede wilde weten
quote:Op maandag 28 januari 2008 14:43 schreef Montov het volgende:
Never trust a man with a bird on his head
Ik heb van Civ 1 nog steeds een ongefundeerde haat tegen Shaka overgehouden. Onbetrouwbaar mannetje.quote:Op maandag 28 januari 2008 14:48 schreef pfaf het volgende:
[..]Classic.
Monty pak ik altijd als eerste aan. Ongeacht wie ik ben en of ik er belang bij heb.
Daar hebben we nu spionen voor.quote:Op maandag 28 januari 2008 15:09 schreef Dynia het volgende:
Inderdaad ja...diplomaten!....Kon je ook technologieen mee stelen toch? Zitten die ook in deze nieuwe versie?
Speel je wel met de Beyond The Sword expansion?quote:Op maandag 28 januari 2008 15:23 schreef Dynia het volgende:
[..]
hmmm...ok, die ben ik nog niet tegen gekomen...
Bouw de Great Wall voor een Great Spy, en infiltreer in een andere civ voor veel Espionage Points. Research Alphabet, bouw Spies, en gebruik ze vervolgens om techs te stelen bij de civ waar je je Great Spy voor hebt gebruikt.quote:Op maandag 28 januari 2008 15:09 schreef Dynia het volgende:
Inderdaad ja...diplomaten!....Kon je ook technologieen mee stelen toch? Zitten die ook in deze nieuwe versie?
Ja, absoluut. http://www.civfanatics.com/civ4/bts/quote:Op maandag 28 januari 2008 16:16 schreef Dynia het volgende:
Beyond the sword heb ik nog niet, zal eens kijken of die hier in de buurt te krijgen is, is dat zo'n verrijking van het spel?
JA!quote:Op maandag 28 januari 2008 16:16 schreef Dynia het volgende:
Beyond the sword heb ik nog niet, zal eens kijken of die hier in de buurt te krijgen is, is dat zo'n verrijking van het spel?
Warlords was aardig, BtS is super. Absoluut geen geldverspilling.quote:Op maandag 28 januari 2008 17:41 schreef VoreG het volgende:
Zijn de uitbreidingen echt een aanvulling of geldverspilling?
Kan gewoon worden gespeeld zonder poespas.quote:En kan je in de uitbreiding wel met Nederland spelen of moet je daar weer een MOD voor installeren?.
Hoe kan ik hier nou tegen in gaanquote:
Alleen al voor Nederland ga ik hem kopenquote:Op maandag 28 januari 2008 17:47 schreef Montov het volgende:
[..]
Warlords was aardig, BtS is super. Absoluut geen geldverspilling.
[..]
Kan gewoon worden gespeeld zonder poespas.
+ prachtige nieuwe CIV's en leiders ( Nederlanden, Sumeriers en Boudica )quote:Op maandag 28 januari 2008 17:49 schreef VoreG het volgende:
[..]
Hoe kan ik hier nou tegen in gaan.
[..]
Alleen al voor Nederland ga ik hem kopen.
Waarom is BtS zo'nv erbetering?
Rhye's and fall of Rise and fallquote:Op maandag 28 januari 2008 17:54 schreef pfaf het volgende:
[..]
+ prachtige nieuwe CIV's en leiders ( Nederlanden, Sumeriers en Boudica )
+ spionage
+ verbeterde AI
+ colonisatie
+ corporations met oorlogen om olie als gevolg...
+ Rhye's And Fall scenario
+ frustrerende, aangename en soms hilarisch grappige random events
quote:
Kolonisatie is in dit geval het kunnen afstoten van steden die een nieuwe civ vormen, die wel als vazal doorgaan.quote:Op maandag 28 januari 2008 17:57 schreef VoreG het volgende:
Colonization meets Civ4 zou wel erg gaaf zijn, misschien morgen maar even gaan kijken.
Dus als je BtS hebt hoef je Warlords niet meer te hebben? Scheelt weer.quote:Op maandag 28 januari 2008 18:23 schreef Montov het volgende:
[..]
Kolonisatie is in dit geval het kunnen afstoten van steden die een nieuwe civ vormen, die wel als vazal doorgaan.
Maar voor een compleet overzicht van de nieuwigheden van BtS: http://www.civfanatics.com/civ4/bts/
BtS heeft daarnaast ook alle nieuwe content van de Warlords Expansion (behalve de scenario's): http://www.civfanatics.com/civ4/warlords/
Niets tegen Rhye's and Fall natuurlijk, maar Fall from Heaven trok mij over de streep.quote:Op maandag 28 januari 2008 17:54 schreef pfaf het volgende:
+ Rhye's And Fall scenario
Fantasy.quote:Op maandag 28 januari 2008 18:37 schreef Litpho het volgende:
[..]
Niets tegen Rhye's and Fall natuurlijk, maar Fall from Heaven trok mij over de streep.
Klopt, hoewel die Barbarian scenario van Warlords wel grappig en origineel is.quote:Op maandag 28 januari 2008 18:33 schreef VoreG het volgende:
[..]
Dus als je BtS hebt hoef je Warlords niet meer te hebben? Scheelt weer.
Daar kan ik me wat bij voorstellen, maar ik ben erg te spreken over de mate waarin FfH erin is geslaagd om het werkelijk uit te laten maken welke civ (en welke religie) je speelt. Ik kan me best voorstellen dat ze dat niet met regulier civ wilden doen (zeker de religies zijn een pijnlijk punt), maar het biedt mij meerwaarde.quote:
Oh, maar da's best een leuk idee!quote:Op dinsdag 29 januari 2008 14:31 schreef pfaf het volgende:
Nu er zoveel FOK!kers weer civ spelen, is het misschien wel een leuk idee om iets van een FOK! GOTM op te zetten? Maar dan niet maandelijks, maar gewoon eens eenmalig om te zien of het leuk is?
Vanilla? Vanwege een vermeend gebrek aan BtS spelers? Ik prefereer toch BtS, zoals ik de afgelopen posts al duidelijk maakte.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 14:43 schreef Monidique het volgende:
Nou ja, je kunt verschillende versies hebben, maar als dat niet het geval is, dan: Vanilla, Prince, Random (tenzij iemand een map wil maken en niet meespelen).
Ja. Exact. Maar ik ook.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 14:45 schreef pfaf het volgende:
[..]
Vanilla? Vanwege een vermeend gebrek aan BtS spelers? Ik prefereer toch BtS, zoals ik de afgelopen posts al duidelijk maakte.
De 'GOTM' speelvariant betekent dat er een nieuw single player potje wordt gemaakt, en de savegame in 4000 BC wordt vervolgens aan alle geinteresseerden gestuurd, en vervolgens gaat iedereen dus apart zo'n potje spelen. Je speelt dus gewoon tegen de computer, alleen is degene die het eerst een victory behaald de winnaar. Gelijke omstandigheden waar de beste speler gaat winnen.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 14:43 schreef Scorpie het volgende:
Ho ho, ik heb er pas 2 potjes op zitten, ik heb nog geen ervaring! Dan word ik zo weggevaagd
Aha, right. Nou dan win ik het alsnog nietquote:Op dinsdag 29 januari 2008 14:53 schreef Montov het volgende:
[..]
De 'GOTM' speelvariant betekent dat er een nieuw single player potje wordt gemaakt, en de savegame in 4000 BC wordt vervolgens aan alle geinteresseerden gestuurd, en vervolgens gaat iedereen dus apart zo'n potje spelen. Je speelt dus gewoon tegen de computer, alleen is degene die het eerst een victory behaald de winnaar. Gelijke omstandigheden waar de beste speler gaat winnen.
Lol raging barb, dan ga ik echt dood in het beginquote:Op dinsdag 29 januari 2008 15:14 schreef Monidique het volgende:
Als BtS, dan: Standard, Prince, Fractal, Temperate, Low, Raging Barbs., Agrr. AI, Unrestr. Leaders, Random Person., Random Seed, Req. Complete Kill, geen Time Victory.
Niet wanneer je met veel civs op een klein eiland zit. Dan hebben de barbaren weinig ruimte om te verschijnen.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 15:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Lol raging barb, dan ga ik echt dood in het begin
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De autosave staat niet in de standaard folder, maar in de submap Autosave binnen de Single Player folder. Daar staan altijd de laatste (5?) autosaves.quote:Op donderdag 31 januari 2008 10:19 schreef Dynia het volgende:
Ik was gisteren begonnen met een nieuw spel, uurtje spelen, Gaat mijn computer ineens uit (ander programma dat normaal snachts draait zet de computer uit als ie klaar is....) aahhhhhhhhhhhhhhh...niet gesaved, maar wel zag ik steeds een "autosave" maar toen ik weer verder wilde gaan kon ik die autosave nergens vinden.....
Epic móet inderdaad. Ik heb een maal een sneller spel gespeeld, maar dat is echt helemaal niets.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 18:37 schreef JedaiNait het volgende:
Een fok GOTM doe ik ook wel aan mee! Ongeacht de specs, al heb ik een erg grote voorkeur voor BtS en speed epic (anders zijn mijn units al verouderd als ze mijn grens bereikt hebben).
Oh ja: Met 70% kans op een great artist, toch de laatste 3 great persons 2 profeten en een engineer resp.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 11:57 schreef pfaf het volgende:
Alexander die Montie-truukjes bezigt, waar gaat het heen?
Ik ben weer eens voor een culturele victorie gegaan. Lodewijk was m'n naam en wonderen bouwen m'n faam. Tot 1800 ging het voortvarend en cultureel ben ik superieur aan iedereen. Omdat ik echter geen goede bouwstad heb lukt het wonderen bouwen daarna steeds minder en zowel militair als wetenschappelijk begon de meute mij voorbij te streven. Daardoor zijn zowel broadway als rock 'n roll vlak voor m'n neus weggekaapt. M'n 3 topsteden zijn nu non-stop culture aan het uitpoepen en de andere steden maar vol op de wetenschap. Nog 100 beurten tot m'n 3e stad legendarische status zal bereiken en tot die tijd is het hopen dat niemand van de grote beschavingen mij de oorlog verklaard en elke beurt bidden dat er geen SS- onderdelen gebouwd gaan worden.
Nog 100 beurten saai klikken dus...
Ik heb de defence nu redelijk op orde. En als er oorlog uitbreekt kan ik beter met Parijs in een paar beurten wat troepen trainen dan in de andere steden erg lanzaam (wellicht overbodige) troepen trainen.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 12:39 schreef JedaiNait het volgende:
Als je bang bent voor oorlog, is het dan geen idee om wat steden units te laten bouwen in plaats van science?
Het betekent 'Game of the Month' en is verzonnen door www.civfanatics.comquote:Op woensdag 6 februari 2008 12:38 schreef Meekoh het volgende:
wist niet dat er over civ 4 een topic was, ben zelf al sinds civ 2 fan van de serie
Maar zo'n GOTM wat is dat?
quote:Op dinsdag 29 januari 2008 14:53 schreef Montov het volgende:
De 'GOTM' speelvariant betekent dat er een nieuw single player potje wordt gemaakt, en de savegame in 4000 BC wordt vervolgens aan alle geinteresseerden gestuurd, en vervolgens gaat iedereen dus apart zo'n potje spelen. Je speelt dus gewoon tegen de computer, alleen is degene die het eerst een victory behaald de winnaar. Gelijke omstandigheden waar de beste speler gaat winnen.
quote:Op woensdag 6 februari 2008 11:41 schreef Luutgaert het volgende:
Ben gisteren begonnen met Beyond the Sword als de Nederlanders.Die random events zijn een leuke toevoeging.
Ik zit naast Shaka Zulu, in drie turns werd ik compleet overrompeld. Die hond nam Amsterdam, Den Haag en Rotterdam achter elkaar over. Utrecht was het laatste bastion van de Hollandse natie. Telkens z'n aanvallen afslaan met m'n archers achter de stadsmuren, drie generaals derbij, veel promoties, de Inca's mijn vriendje maken en nu na 1000 jaar heb ik Amsterdam weer in handen. Hij krijgt last van 'blowback'.
quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:50 schreef Scorpie het volgende:
Gisteren keihard genaaid, had nog geen 4 steden, oorlog word verklaard en verlies er 3
Gelijk maar gestopt
aaaaah duidelijkquote:Op woensdag 6 februari 2008 12:39 schreef Frollo het volgende:
[..]
Het betekent 'Game of the Month' en is verzonnen door www.civfanatics.com
[..]
Weinig keus zonder steden, niet?quote:Op woensdag 6 februari 2008 12:50 schreef Scorpie het volgende:
Gisteren keihard genaaid, had nog geen 4 steden, oorlog word verklaard en verlies er 3
Gelijk maar gestopt
Ik vind het prima, mijn pc heeft er geen problemen mee.quote:Op woensdag 6 februari 2008 13:45 schreef Monidique het volgende:
Zou Epic niet smane moeten gaan met ten minste Large?
Geef mij maar huge mapquote:Op woensdag 6 februari 2008 13:44 schreef pfaf het volgende:
Wat doen we nu?
Ik zeg:Beyond The Sword Prince Epic World en Leader: alles @ random/shuffle, Standard World Size Raging Barbs Aggresive AI Geen Time Victory
Wie is tegen?
Ik speel ook bijna nooit met Agressive AI, maar het stond in Monidique's aanvankelijke lijstje en het leek me wel eens interessant.quote:Op woensdag 6 februari 2008 13:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Geef mij maar huge map![]()
En agressive hoeft van mij niet echt
Wat is er beter aan die patch? Want volgens mij heb ik wel BTS ingestalleerd maar niet die patch...?quote:Op donderdag 7 februari 2008 12:11 schreef Frollo het volgende:
O ja, nog een probleem. Met de keuze voor BtS ben ik het uiteraard eens, maar pakken we dan de laatste officiële patch, of de onofficiële (maar wel betere) patch van civfanatics?
Of zijn de savegames gewoon uitwisselbaar tussen die twee patches, weet iemand dat?
Bron: http://civilization4.net/quote:The initial discussions for a new Team Democracy Game have started in our forums, so if you`re interested in playing a DG, join in now to be involved from the start. This game will be a Pitboss-based Team Democracy Game for Civilization IV: Beyond the Sword and the game is planned to start shortly after the next patch for BtS is released. In case you`re new to Democracy Games, a FAQ is provided by Rob Worham:
Die vriend van je is niet goed wijs, Civilization4 verkopen.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 12:56 schreef Whooz het volgende:
Net Civ 4 + Warlords + Beyond the Sword overgekocht van een vriend van me.
Let the empire building begin!
Ik zei precies hetzelfdequote:Op zaterdag 9 februari 2008 13:30 schreef STING het volgende:
[..]
Die vriend van je is niet goed wijs, Civilization4 verkopen.![]()
Culture boosten in die stadquote:Op zaterdag 9 februari 2008 14:04 schreef Whooz het volgende:
[..]
Ik zei precies hetzelfde
Klein vraagje: ik krijg soms dat een paar steden van mij willen aansluiten bij andere civ's, enig idee hoe ik dat tegen kan gaan. Word beetje irritant, hele tijd klikken op nee.
Die snap ik ook niet helemaal: vaak zijn die steden 100% brevolkt door mijn beschaving met vollop cultuur.quote:Op zaterdag 9 februari 2008 14:04 schreef Whooz het volgende:
[..]
Ik zei precies hetzelfde
Klein vraagje: ik krijg soms dat een paar steden van mij willen aansluiten bij andere civ's, enig idee hoe ik dat tegen kan gaan. Word beetje irritant, hele tijd klikken op nee.
Met 100% bedoel je het balkje linksonder, boven de cultuurbalk? Waar hier dus 17% staat?quote:Op maandag 11 februari 2008 18:17 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Die snap ik ook niet helemaal: vaak zijn die steden 100% brevolkt door mijn beschaving met vollop cultuur.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |