Ik heb dat ook wel. Het is omdat ik het gevoel soms heb dat units snel overbodig raken. 20 turns verder is er al wel weer een betere unit te bouwen. Daarom speel ik altijd minimaal op Epic-snelheid en soms op Marathon zodat je wat langer mee kan met units en vooral oorlogen worden er interessanter en langer van.quote:Op zaterdag 22 september 2007 16:39 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Ja, zoiets vermoedde ik al. Maar ik stel het altijd uit dat units bouwen![]()

Ik speel altijd op epic, marathon duurt me te lang om bepaalde technologieën te ontwikkelen.quote:Op zaterdag 22 september 2007 17:10 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik heb dat ook wel. Het is omdat ik het gevoel soms heb dat units snel overbodig raken. 20 turns verder is er al wel weer een betere unit te bouwen. Daarom speel ik altijd minimaal op Epic-snelheid en soms op Marathon zodat je wat langer mee kan met units en vooral oorlogen worden er interessanter en langer van.

Automatisch.quote:Op dinsdag 25 september 2007 10:24 schreef Thommieh het volgende:
Als een Wonder je bijvoorbeeld 'three free artists' geeft, gebeurd dit dan automatisch of moet je die nog zelf toewijzen?
Ja.quote:Profiteert een stad ook van de defence bonus die op de tile zit? M.a.w.: krijgen de units in een stad op een heuvel ook de defense bonus van die heuvel?

Bedankt voor de tipquote:Op dinsdag 25 september 2007 10:44 schreef Ps2K het volgende:
Nog even een tip voor de mensen zonder Civ 4:
De mediamarkt heeft de complete collectie van Civ1 t/m 4 (4 zonder expansions) voor slechts 25 euro.
Verder zit er een boekje bij (niet zo bijzonder), een dvdtje met de making of en het civilization kaartspel.
Geen slechte deal dacht ik zo

Je bent toch niet gek!quote:

Mja ik ben zelf meer een civ3 speler en ik heb em nooit legaal gehad. maar zo'n pakketje kun je niet laten liggen. Ben even met civ 4 begonnen en ik moet eerlijk zijn: er zitten verbeteringen in... maar op een of andere manier blijft civ3 toch fijn spelen.quote:

quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 22:29 schreef Frollo het volgende:
Wat doet de patch met oude savegames?

Lekkere lijst inderdaad!quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 22:39 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik las dat het geen effect heeft op oude games. En de changelist geeft wel aan dat je eigenlijk niet zonder deze patch kan.

Ik ben al hoogstpersoonlijk door Sid hemzelf opgeleid, nog een paar uurtjes stuntelen en kwakkelen en het is tijd voor jihááád!quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 13:07 schreef Monidique het volgende:
En mocht je online willen spelen, er zijn er hier die daaraan willen meewerken.

Je kan nu units groeperen, en ze als groep verplaatsen, laten aanvallen, etc. Het zijn dan geen armies zoals in civ3 waarbij je opeens superunits hebt, het is puur voor gameplay.quote:Op zondag 28 oktober 2007 09:35 schreef Corvidae het volgende:
Paar jaar geleden had ik Civ III gespeeld, heb de game nog steeds, maar de turns werden zo ongelooflijk lang. Het verplaatsen van een leger duurde al gauw per turn 20 minuten. Is daar al verbetering in gekomen? De graphics maken me eigenlijk niet zo uit, als dat tijdrovende micromanagement maar eindelijk is opgelost.

Tip voor Civ3: Als je goto gebruikt en je workers op automate hebt staan moet je de linker shift ingedrukt houden als ze bewegen. dan gaan ze nl. in turbo modequote:Op zondag 28 oktober 2007 09:35 schreef Corvidae het volgende:
Paar jaar geleden had ik Civ III gespeeld, heb de game nog steeds, maar de turns werden zo ongelooflijk lang. Het verplaatsen van een leger duurde al gauw per turn 20 minuten. Is daar al verbetering in gekomen? De graphics maken me eigenlijk niet zo uit, als dat tijdrovende micromanagement maar eindelijk is opgelost.

ook als je meerdere forten achterelkaar aan sluit?quote:Op zondag 28 oktober 2007 19:25 schreef Monidique het volgende:
Ik lees nu pas in de Civilopedia dat forten nu ook dienen als kanaal.

pics?quote:Op zondag 28 oktober 2007 19:25 schreef Monidique het volgende:
Ik lees nu pas in de Civilopedia dat forten nu ook dienen als kanaal.

Maximaal twee forten achter elkaar, want ze moeten wel aan water grenzen.quote:Op maandag 29 oktober 2007 09:00 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
ook als je meerdere forten achterelkaar aan sluit?
Ik vind dat ze dat wel grafisch mochten uitwerken.![]()

Dat de culture niet altijd wordt aangegeven vind ik toch wel vervelend. Maar is die onofficiële patch wat, of is het op een andere manier op te lossen?quote:Op dinsdag 18 december 2007 18:39 schreef Sidekick het volgende:
Ik ben niet helemaal thuis in patchnummers, maar er is een onofficiele patch, gemaakt door de community op civfanatics met een aantal verbeteringen tov de officiele patch.
Ik gebruik gewoon de echte versie. Soms ontbreekt het Culture symbooltje in de mouse-over van gebouwen, en de Glance tab is er niet, maar verder niet echt schokkende verschillen dacht ik.

Mja, deze update heb ik gewoon gedaan in het spel zelf, via het menu. Ik neem dan aan dat het niet een onofficiele patch is.quote:Op dinsdag 18 december 2007 18:39 schreef Sidekick het volgende:
Ik ben niet helemaal thuis in patchnummers, maar er is een onofficiele patch, gemaakt door de community op civfanatics met een aantal verbeteringen tov de officiele patch.
Ik gebruik gewoon de echte versie. Soms ontbreekt het Culture symbooltje in de mouse-over van gebouwen, en de Glance tab is er niet, maar verder niet echt schokkende verschillen dacht ik.

Heb al wat gevonden, maar moet me bij de meesten registreren.quote:Op zondag 23 december 2007 17:42 schreef One_conundrum het volgende:
Zijn er nog een paar leuke Custom games te vinden op internet, wat ik zoek is een zo groot mogelijk speelveld en geen scenario dingen zoals de civil war.
Kon geen links in de OP vinden ...

Eerder beginnen met expansie. Vanaf het begin al warriors/scouts laten auto-exploren.quote:Op maandag 24 december 2007 03:07 schreef Nasi het volgende:
pff. net de game gekocht, maar moet zeggen dat het erg wennen is. Ken alle civ games, maar dit is best lastig.
Vooral mijn probleem is dat mijn inkomen erg snel achteruitgaat, iemand tips?

Blijven groeien, iets in de min door een paar nieuwe steden kan, dat vang je later wel op als ze tot ontwikkeling komen, zolang het er niet te veel zijn tenminste. Groeien of door settlen in onontgonnen gebieden, of door de steden van je buurlanden of te pikken. En niet 100% research draaien natuurlijk.quote:Op maandag 24 december 2007 03:07 schreef Nasi het volgende:
pff. net de game gekocht, maar moet zeggen dat het erg wennen is. Ken alle civ games, maar dit is best lastig.
Vooral mijn probleem is dat mijn inkomen erg snel achteruitgaat, iemand tips?

Thanks, ben weer oppermachtig hehe....quote:Op maandag 24 december 2007 12:41 schreef Sidekick het volgende:
Inkomen, als in wat er iedere turn bij/afkomt van je totale vermogen, gaat juist snel achteruit als je te snel steden bouwt. Dan kan je economie je maintenancekosten niet aan, waardoor je te snel de researchslider moet laten zakken. Dat is ook geen goed plan.
Maar aan de andere kant moet je in het begin wel veel terrein pakken voordat de AI dat doet, en de balans daarin vinden is lastig. De vuistregel die ik gebruik is om te expanden zolang je boven de 60% research zit of komt.
Om je economie op orde te krijgen waardoor je kan groeien is het uiteraard van belang om cottages te bouwen, maar de tech Code of Laws is het allerbelangrijkst: courthouses brengen maintenancekosten omlaag, en als je de eerste bent ontdek je een religion en een Holy City brengt veel geld in het laatje als je het weet te verspreiden en ervoor zorgt dat je een Great Prophet krijgt. Natuurlijk zijn er ook eerdere religies, maar ik geef in de beginfase een hogere prioriteit aan 'workertechs' (Animal Husbandry, Pottery, Bronze en Iron Working, etc).

Ideaal om Code of Laws binnen te trekken met The Oracle.quote:Op maandag 24 december 2007 12:41 schreef Sidekick het volgende:
Inkomen, als in wat er iedere turn bij/afkomt van je totale vermogen, gaat juist snel achteruit als je te snel steden bouwt. Dan kan je economie je maintenancekosten niet aan, waardoor je te snel de researchslider moet laten zakken. Dat is ook geen goed plan.
Maar aan de andere kant moet je in het begin wel veel terrein pakken voordat de AI dat doet, en de balans daarin vinden is lastig. De vuistregel die ik gebruik is om te expanden zolang je boven de 60% research zit of komt.
Om je economie op orde te krijgen waardoor je kan groeien is het uiteraard van belang om cottages te bouwen, maar de tech Code of Laws is het allerbelangrijkst: courthouses brengen maintenancekosten omlaag, en als je de eerste bent ontdek je een religion en een Holy City brengt veel geld in het laatje als je het weet te verspreiden en ervoor zorgt dat je een Great Prophet krijgt. Natuurlijk zijn er ook eerdere religies, maar ik geef in de beginfase een hogere prioriteit aan 'workertechs' (Animal Husbandry, Pottery, Bronze en Iron Working, etc).

Er zijn drie onderdelen waar je 1 of meerdere van kunt bouwen. Als ik het goed heb, kan je 5 SS Casings bouwen, en elk geven ze 20% betrouwbaarheid. Dus wanneer je alle 5 Casings bouwt dan komt je ruimteschip 100% gegarandeerd aan. De andere twee onderdelen zijn er slechts voor de reisduur. Het is inderdaad niet duidelijk in de Civilopedia.quote:Op zondag 6 januari 2008 18:11 schreef JedaiNait het volgende:
Ik las op civfanatics dat je alle onderdelen van het schip moet bouwen om een 100% kans op succes te hebben. Als ik dat had geweten...
Ik dacht dat het alleen invloed op de reisduur had of je alle onderdelen had. Had wel iets duidelijker mogen zijn vind ik.

Mooi op tijd, maar ja, ik speel nauwelijks anders. Alhoewel ik op het moment even pauze heb genomen en dus nog niet echt aan .30 ben toegekomen heb ik .23 en .25 wel vrij uitgebreid gespeeld (solo en PBEM met vrienden).quote:Op zaterdag 27 oktober 2007 14:23 schreef Dodecahedron het volgende:
Zijn er hier nog wel eens mensen die Fall from Heaven II spelen?

Vind ik ook nog steeds.quote:Op donderdag 17 januari 2008 23:40 schreef Ego8 het volgende:
Ik heb er weer een aantal potjes in Civ III opzitten. Man, wat een verslavende game... Echt een betere game dan Civ IV, sorry hoor.

Het hele 'gevoel' is eigenlijk weg. Ik weet niet of je bekend met met de Settlers reeks, maar daar heeft iedereen het er ook over dat deel II veruit de beste van de serie (6 delen nu) is. Ook al had je daar veel minder opties dan tegenwoordig. Het is het totale plaatje qua gameplay dat het 'em doet.quote:Op donderdag 17 januari 2008 23:50 schreef Monidique het volgende:
Civilization 4 is veel beter. Als ik nu drie zou spelen, dan mis ik heel veel. Onbeschrijfelijk veel zelfs. Geen religies, geen promoties, minder uitgebreid, minder mooi -dat telt ook-, minder van alles! Zonder meer: Vier is beter. Waarom zou drie beter zijn?

Sluit ik me bij aan. Civ3 heeft gewoon iets, je ziet gewoon dat het Civ1 is die compleet uit ontwikkeld is. Graphics be damned, gameplay daar gaat het om!quote:Op vrijdag 18 januari 2008 00:31 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Het hele 'gevoel' is eigenlijk weg. Ik weet niet of je bekend met met de Settlers reeks, maar daar heeft iedereen het er ook over dat deel II veruit de beste van de serie (6 delen nu) is. Ook al had je daar veel minder opties dan tegenwoordig. Het is het totale plaatje qua gameplay dat het 'em doet.

Dat is subjectief, en een gevoel wat ik niet met je deel.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 00:31 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Het hele 'gevoel' is eigenlijk weg.

Jij zegt het wat genuanceerder, ik ga meer voor de absolute waarheid.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 11:26 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat is subjectief, en een gevoel wat ik niet met je deel.

Natuurlijk, daarom heet datgene wat ik geef 'een mening'quote:Op vrijdag 18 januari 2008 11:26 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat is subjectief, en een gevoel wat ik niet met je deel.

Als je 'Hurry production' bedoelt, dat kan als je op de naam van de stad klikt. Dan krijg je onderin het menu waar aan de rechterzijde (links van de map) een aantal knopjes staan. De bovenste twee staan voor 'hurry production' dmv bevolking opofferen of door betaling.quote:Op maandag 21 januari 2008 11:06 schreef Scorpie het volgende:
Gisteren eerste potje gedaan, heb Civ3 gespeeld voor een paar weken, maar merk dat ik met Civ4 wel lastig om kan gaan.
Hoe kan ik in Civ4 een gebouw oid kopen?

Ter aanvulling, om de productie te hurryen, moet je de betreffende 'civics' hebben:quote:Op maandag 21 januari 2008 11:11 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Als je 'Hurry production' bedoelt, dat kan als je op de naam van de stad klikt. Dan krijg je onderin het menu waar aan de rechterzijde (links van de map) een aantal knopjes staan. De bovenste twee staan voor 'hurry production' dmv bevolking opofferen of door betaling.

Gold rushing komt toch met Universal Suffrage (required tech: Democracy), dacht ik? (En met de Pyramids kun je dat ook vroeg in het spel hebben, al heb je dan meestal niet genoeg geld om er echt iets aan te hebben.)quote:Op maandag 21 januari 2008 11:27 schreef STING het volgende:
[..]
Ter aanvulling, om de productie te hurryen, moet je de betreffende 'civics' hebben:
- Representation: hurry with gold (laat in het spel)
- Slavery: hurry with population (vroeg in het spel)
Daar bovenop, kun je de productie versnellen door bomen om te hakken in de city radius.

Klopt inderdaad ja!quote:Op maandag 21 januari 2008 11:33 schreef Frollo het volgende:
[..]
Gold rushing komt toch met Universal Suffrage (required tech: Democracy), dacht ik? (En met de Pyramids kun je dat ook vroeg in het spel hebben, al heb je dan meestal niet genoeg geld om er echt iets aan te hebben.)

Ja oke. Meestal laat ik mijn werkers echter automaten, die gaan vrij laat pas beginnen met hakken.quote:Op maandag 21 januari 2008 11:27 schreef STING het volgende:
[..]
Ter aanvulling, om de productie te hurryen, moet je de betreffende 'civics' hebben:
- Representation: hurry with gold (laat in het spel)
- Slavery: hurry with population (vroeg in het spel)
Daar bovenop, kun je de productie versnellen door bomen om te hakken in de city radius.

Een van de allereerste techs is Mining, daarmee kun je al minen.quote:Op maandag 21 januari 2008 11:41 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja oke. Meestal laat ik mijn werkers echter automaten, die gaan vrij laat pas beginnen met hakken.
En mining, wanneer kan je nou een mine neerplanten? Pas als er een resource is? Welke tech heb ik daar voor nodig, want ik had in 1600 pas mijn eerste mine volgens mij.

Hm, vreemd. Misschien vonden mijn workers het niet nodig te minen oid.quote:Op maandag 21 januari 2008 11:59 schreef STING het volgende:
[..]
Een van de allereerste techs is Mining, daarmee kun je al minen.

Ik kan je toch echt aanraden om workers handmatig te besturen. Automated doen ze maar wat...quote:Op maandag 21 januari 2008 12:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hm, vreemd. Misschien vonden mijn workers het niet nodig te minen oid.
Toch nog maar eens een keer goed de tuts enzo doorlezen.
Iemand nog een idee waar ik strategy guides kan vinden, of iemand die uit eigen ervaring wat wil zeggen hierover?
Ik merkte gisteren dat ik vrij snel achter begon te lopen op de rest qua techs e.d, en dat ook nooit meer inliep, blijven proberen dan maar
Owja, en "huge" map is helemaal niet zo "huge" als in Civ3 het geval was...

Zoveel workers, en dan handmatig? Of juist in het begin van de game vooral handmatig te besturen en later automated?quote:Op maandag 21 januari 2008 12:22 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik kan je toch echt aanraden om workers handmatig te besturen. Automated doen ze maar wat...

Per worker met shift-click wat stappen vooruit denken scheelt al een stuk. Later in het spel zou je automation kunnen gebruiken om de onbelangrijke vakjes in te kleuren, zolang je "laat bestaande improvements ongemoeid" maar gebruikt. Anders krijg je schizofrene workers die zeggen "we hebben hier een windmolen nodig". "Nee, een mijn". "Nee, toch een windmolen". Alsof je je huis aan het herinrichten bent met je vriendinquote:Op maandag 21 januari 2008 12:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zoveel workers, en dan handmatig? Of juist in het begin van de game vooral handmatig te besturen en later automated?

Okay, dat word ff goochelen vanavond denk, sowieso kreeg ik die optie van mijn bouwen niet te zien. Vanavond maar eens overnieuw beginnenquote:Op maandag 21 januari 2008 12:26 schreef Litpho het volgende:
[..]
Per worker met shift-click wat stappen vooruit denken scheelt al een stuk. Later in het spel zou je automation kunnen gebruiken om de onbelangrijke vakjes in te kleuren, zolang je "laat bestaande improvements ongemoeid" maar gebruikt. Anders krijg je schizofrene workers die zeggen "we hebben hier een windmolen nodig". "Nee, een mijn". "Nee, toch een windmolen". Alsof je je huis aan het herinrichten bent met je vriendin.

Ondertussen m'n spel verloren.quote:Op woensdag 16 januari 2008 10:51 schreef pfaf het volgende:
Gisteren weer sinds lange tijd een potje gespeeld. Erg ongunstige positie met BOudica op 1 contintent en Montezuma op een continent op galley-afstand. Het andere continent is ondertussen volledig gebuddhaficeerd, dus 1 van de 4 civs op dat continent aanvallen heeft geen nut. Montezuma aanvallen is al gelukt en hij is bijna verslagen, maar nu dus een enorme status quo... Boudica is m'n enige maatje, maar het Buddhapact aanvallen is sowieso zelfmoord, zeker daar Hatsie alleen al 2 keer zoveel punten als mij heeft....

Tuurlijk handmatig.quote:Op maandag 21 januari 2008 12:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zoveel workers, en dan handmatig? Of juist in het begin van de game vooral handmatig te besturen en later automated?

was ook meer een tvp eigenlijk.quote:Op donderdag 24 januari 2008 23:02 schreef Merovingian het volgende:
Tip 1: Lees dit topic door.
Tip 2: Lees alle 8 voorgaande topics door.

Voor echte beginners die van toeten noch blazen weten: Civ4 Walktroughquote:Op donderdag 24 januari 2008 22:59 schreef joost2 het volgende:
Hebben jullie tips specifieke civ 4 tips?

Maar een "huge Terra" in Civ4 is veel groter dan elke map in Civ3. En er is veel meer variatie: http://www.civfanatics.com/civ4/reference/map_scripts_guide.phpquote:Op maandag 21 januari 2008 12:06 schreef Scorpie het volgende:
Owja, en "huge" map is helemaal niet zo "huge" als in Civ3 het geval was...

quote:Op zaterdag 26 januari 2008 00:22 schreef VoreG het volgende:
Ontzettend lang geleden dat ik dit heb gespeeld. Binnenkort maar weer eens oppakken. Ik had altijd gezeik met die religies, ik kreeg het nooit voormekaar dat ik iedereen naar mijn geloof kon 'converten'. Altijd was er wel een afvallige die toevallig een rolletje perkament met een sprookje erop had gevonden en daar dus trouw aan bleef...

cheers!quote:Op vrijdag 25 januari 2008 17:15 schreef Montov het volgende:
[..]
Voor echte beginners die van toeten noch blazen weten: Civ4 Walktrough
Voor beginners die wat meer tactieken en tips zoeken: Strategy guide for beginners
Civ3 fans: Tips for people who hate Civ4
En nog veel meer tips, uitleg, artikelen, ervaringen, oplossingen voor problemen, etc, etc

Dan moet je gewoon een heilige oorlog beginnen om die heidenen 'te bekeren'quote:Op zaterdag 26 januari 2008 00:22 schreef VoreG het volgende:
Ontzettend lang geleden dat ik dit heb gespeeld. Binnenkort maar weer eens oppakken. Ik had altijd gezeik met die religies, ik kreeg het nooit voormekaar dat ik iedereen naar mijn geloof kon 'converten'. Altijd was er wel een afvallige die toevallig een rolletje perkament met een sprookje erop had gevonden en daar dus trouw aan bleef...

Zonder Open Borders kan er niemand op je gebied komen. Alleen heeft Open Borders ook wel voordelen te bieden: je kan daardoor ook andere civs in kaart brengen en het levert geld op via Trade Routes en geeft het een kleine diplomatieke bonus.quote:Op maandag 28 januari 2008 13:51 schreef Dynia het volgende:
Het is wel wat lastig om te zien waar nou precies iemand op je land loopt, Kun je dat een beetje voorkomen door nooit "open borders" te accepteren ofzo?
Een goed leger hebben is belangrijk, maar als dat niet je prioriteit is dan moet je F9 -> Power in de gaten houden en ervoor zorgen dat je net genoeg militaire kracht hebt zodat je in de buurt van de andere civs blijft. Power wordt niet alleen berekent via het aantal troepen, maar ook qua (militaire) techs, en wat andere zaken (population, etc). Ongeacht hoe goed je relatie is met je buren, als je tever achterloopt qua power dan gaan ze aanvallen.quote:En ik was ook te druk bezig met steden en wonders te bouwen, dat ik vergat een leger te maken...Ik had wel wat leger maar de aztecs knalde met zoveel geweld Hamburg binnen (mijn 2e stad) dat ik die meteen al kwijt was...Lekker dus...:(
Converten betekent dat je hele civ een bepaalde religie gaat aanhangen. Als je zo'n verzoek krijgt dan moet je "Check the big picture" aaanklikken (of gewoon F7 wanneer je geen verzoek ziet) om te kijken wat voor voordelen het heeft wanneer je van religie wijzigt of in eerste instantie eentje aanneemt. Dit kan zoals je wel gaat zien per stad verschillen: elke stad kan 1 of meerdere religies hebben, en wanneer je convert naar een religie die ook in een bepaalde stad is, dan levert dat doorgaans wat op voor die stad. Dit kan gaan om happiness, maar ook bijvoorbeeld 25% productiebonus wanneer je de civic "Organized Religion" hebt gekozen (Via F3).quote:ook al die reliegies moet ik nog uitzoeken...Ikmkrijg stesds iemand op bezoek die wil dat ik "concvert to .....) ik negeer ze altijd, maar kun je veel voordeel halen uit een andere religie? Of is dat per stad ofzo?

quote:Op maandag 28 januari 2008 09:42 schreef Scorpie het volgende:
Gisteren ruzie gekregen met mijn directe buurman de Aztecs, die van geen vrede wilde weten
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |