abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 22 september 2007 @ 17:10:18 #101
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_53383784
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 16:39 schreef -scorpione- het volgende:

[..]

Ja, zoiets vermoedde ik al. Maar ik stel het altijd uit dat units bouwen
Ik heb dat ook wel. Het is omdat ik het gevoel soms heb dat units snel overbodig raken. 20 turns verder is er al wel weer een betere unit te bouwen. Daarom speel ik altijd minimaal op Epic-snelheid en soms op Marathon zodat je wat langer mee kan met units en vooral oorlogen worden er interessanter en langer van.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_53384885
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 17:10 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ik heb dat ook wel. Het is omdat ik het gevoel soms heb dat units snel overbodig raken. 20 turns verder is er al wel weer een betere unit te bouwen. Daarom speel ik altijd minimaal op Epic-snelheid en soms op Marathon zodat je wat langer mee kan met units en vooral oorlogen worden er interessanter en langer van.
Ik speel altijd op epic, marathon duurt me te lang om bepaalde technologieën te ontwikkelen.

Ik zal eens proberen wat meer units te bouwen, kijken of het scheelt.
pi_53425064
Klopt het dat Beyond the Sword ook alle uitbreidingen van Warlords bevat (behalve een aantal scenario's?)
  maandag 24 september 2007 @ 09:49:06 #104
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_53425203
Klopt.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_53453579
BtS is besteld, in de tussentijd stel ik nog maar een domme vraag:

Als een Wonder je bijvoorbeeld 'three free artists' geeft, gebeurd dit dan automatisch of moet je die nog zelf toewijzen?

Profiteert een stad ook van de defence bonus die op de tile zit? M.a.w.: krijgen de units in een stad op een heuvel ook de defense bonus van die heuvel?
  dinsdag 25 september 2007 @ 10:31:17 #106
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_53453710
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 10:24 schreef Thommieh het volgende:

Als een Wonder je bijvoorbeeld 'three free artists' geeft, gebeurd dit dan automatisch of moet je die nog zelf toewijzen?
Automatisch.
quote:
Profiteert een stad ook van de defence bonus die op de tile zit? M.a.w.: krijgen de units in een stad op een heuvel ook de defense bonus van die heuvel?
Ja.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  dinsdag 25 september 2007 @ 10:44:26 #107
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_53453965
Nog even een tip voor de mensen zonder Civ 4:
De mediamarkt heeft de complete collectie van Civ1 t/m 4 (4 zonder expansions) voor slechts 25 euro.
Verder zit er een boekje bij (niet zo bijzonder), een dvdtje met de making of en het civilization kaartspel.

Geen slechte deal dacht ik zo
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_53475576
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 10:44 schreef Ps2K het volgende:
Nog even een tip voor de mensen zonder Civ 4:
De mediamarkt heeft de complete collectie van Civ1 t/m 4 (4 zonder expansions) voor slechts 25 euro.
Verder zit er een boekje bij (niet zo bijzonder), een dvdtje met de making of en het civilization kaartspel.

Geen slechte deal dacht ik zo
Bedankt voor de tip
trotse eigenaar van post nr. 52m
Op zaterdag 22 december 2007 00:29 schreef Alexxxxx het volgende:
Mods met een x zijn tof.
pi_53475770
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 23:37 schreef Deoxyribonucleic het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip
Ik weet waar ik morgen heen ga.
pi_53476156
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 23:43 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Ik weet waar ik morgen heen ga.
Je bent toch niet gek!
trotse eigenaar van post nr. 52m
Op zaterdag 22 december 2007 00:29 schreef Alexxxxx het volgende:
Mods met een x zijn tof.
  dinsdag 25 september 2007 @ 23:59:37 #111
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_53476226
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 23:43 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Ik weet waar ik morgen heen ga.
Mja ik ben zelf meer een civ3 speler en ik heb em nooit legaal gehad. maar zo'n pakketje kun je niet laten liggen. Ben even met civ 4 begonnen en ik moet eerlijk zijn: er zitten verbeteringen in... maar op een of andere manier blijft civ3 toch fijn spelen.

Morgen maar weer eens civ1 proberen
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 10:48:30 #112
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_53635587
Civfanatics.com is erg handig voor wat tips en trucs soms.

Zo las ik daar een leuke workaround voor de Recon-missies van Airships. Die zijn niet te automatiseren dus moet je ze elke turn weer instrueren en dat soort micromanagement is vervelend, terwijl je eigenlijk wel elke turn op de uitkijk wil staan voor eventuele aanvallen en dergelijk. De workaround: een queue opbouwen. Houd shift ingedrukt en kies daarna meerdere keren R(econ) en de plaats waar je wilt kijken. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd en ik ben eigenlijk benieuwd of Alt ook zal werken ipv shift...

Daarnaast is die Apostolic Palace soms erg onduidelijk qua resoluties ed. Een handige tip die ik las was dat elke civ tenminste 1 stad moet hebben met de AP-religie zodat de Diplomatic Victory resolutie beschikbaar wordt. Zo heb ik laatst in 1897, net voordat ik begon aan Mass Media nog een overwinning gehaald via de AP.

Derde tip is het kappen van forest in dambordpatroon, zodat de kans het grootst is dat er Forest bijgroeit.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 21:39:27 #113
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_53730877
Het openingsscherm kan in de opties ook aangepast worden. Eindelijk weer de originele bij het opstarten, ipv een paar vogeltjes boven een gebouw rondvliegen.

En de 3.13 patch is uitgebracht.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 22:29:41 #114
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_53732397
Wat doet de patch met oude savegames?
  vrijdag 5 oktober 2007 @ 22:39:31 #115
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_53732654
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 22:29 schreef Frollo het volgende:
Wat doet de patch met oude savegames?


Ik las dat het geen effect heeft op oude games. En de changelist geeft wel aan dat je eigenlijk niet zonder deze patch kan.

Enige nadeel is dat de Glance bij F4 - Foreign Advisor is weggehaald, maar hier wordt gesproken hoe je het weer terug kan halen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  maandag 8 oktober 2007 @ 00:47:56 #116
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_53781104
quote:
Op vrijdag 5 oktober 2007 22:39 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ik las dat het geen effect heeft op oude games. En de changelist geeft wel aan dat je eigenlijk niet zonder deze patch kan.
Lekkere lijst inderdaad!
  zaterdag 27 oktober 2007 @ 13:00:00 #117
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_54199838
*kick

Ik heb het gisteren aangeschaft, het is behoorlijk uitgebreid moet ik zeggen
pi_54199973
En mocht je online willen spelen, er zijn er hier die daaraan willen meewerken.
  zaterdag 27 oktober 2007 @ 14:04:24 #119
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_54200984
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 13:07 schreef Monidique het volgende:
En mocht je online willen spelen, er zijn er hier die daaraan willen meewerken.
Ik ben al hoogstpersoonlijk door Sid hemzelf opgeleid, nog een paar uurtjes stuntelen en kwakkelen en het is tijd voor jihááád!
pi_54201286
Zijn er hier nog wel eens mensen die Fall from Heaven II spelen?
pi_54217709
Paar jaar geleden had ik Civ III gespeeld, heb de game nog steeds, maar de turns werden zo ongelooflijk lang. Het verplaatsen van een leger duurde al gauw per turn 20 minuten. Is daar al verbetering in gekomen? De graphics maken me eigenlijk niet zo uit, als dat tijdrovende micromanagement maar eindelijk is opgelost.
  zondag 28 oktober 2007 @ 10:21:06 #122
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_54218095
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 09:35 schreef Corvidae het volgende:
Paar jaar geleden had ik Civ III gespeeld, heb de game nog steeds, maar de turns werden zo ongelooflijk lang. Het verplaatsen van een leger duurde al gauw per turn 20 minuten. Is daar al verbetering in gekomen? De graphics maken me eigenlijk niet zo uit, als dat tijdrovende micromanagement maar eindelijk is opgelost.
Je kan nu units groeperen, en ze als groep verplaatsen, laten aanvallen, etc. Het zijn dan geen armies zoals in civ3 waarbij je opeens superunits hebt, het is puur voor gameplay.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zondag 28 oktober 2007 @ 14:01:19 #123
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_54222033
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 09:35 schreef Corvidae het volgende:
Paar jaar geleden had ik Civ III gespeeld, heb de game nog steeds, maar de turns werden zo ongelooflijk lang. Het verplaatsen van een leger duurde al gauw per turn 20 minuten. Is daar al verbetering in gekomen? De graphics maken me eigenlijk niet zo uit, als dat tijdrovende micromanagement maar eindelijk is opgelost.
Tip voor Civ3: Als je goto gebruikt en je workers op automate hebt staan moet je de linker shift ingedrukt houden als ze bewegen. dan gaan ze nl. in turbo mode
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_54229168
Ik lees nu pas in de Civilopedia dat forten nu ook dienen als kanaal.
  zondag 28 oktober 2007 @ 23:55:00 #125
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_54235274
Micromanagement...
Beurten die 10 minuten duren...
Marathon game speed...
pi_54238217
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 19:25 schreef Monidique het volgende:
Ik lees nu pas in de Civilopedia dat forten nu ook dienen als kanaal.
ook als je meerdere forten achterelkaar aan sluit?

Ik vind dat ze dat wel grafisch mochten uitwerken.
pi_54239545
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 19:25 schreef Monidique het volgende:
Ik lees nu pas in de Civilopedia dat forten nu ook dienen als kanaal.
pics?
pi_54240079
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 09:00 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

ook als je meerdere forten achterelkaar aan sluit?

Ik vind dat ze dat wel grafisch mochten uitwerken.
Maximaal twee forten achter elkaar, want ze moeten wel aan water grenzen.

En zakjapannertje, , je hebt het plaatje al gezien...



Maar ze moeten wel op jouw gebied staan.
  maandag 5 november 2007 @ 01:13:55 #129
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_55357755
Heb het spel nu ook (legaal) en meteen naar updates gezocht. Op internet zie ik alleen maar gesproken worden over v1.61, terwijl in het spel zelf ik net heb ge-update naar v1.7.4. Ik kan echter helemaal geen info vinden over deze laatste patch?
  dinsdag 18 december 2007 @ 18:39:22 #131
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_55367414
Ik ben niet helemaal thuis in patchnummers, maar er is een onofficiele patch, gemaakt door de community op civfanatics met een aantal verbeteringen tov de officiele patch.

Ik gebruik gewoon de echte versie. Soms ontbreekt het Culture symbooltje in de mouse-over van gebouwen, en de Glance tab is er niet, maar verder niet echt schokkende verschillen dacht ik.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_55488249
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 18:39 schreef Sidekick het volgende:
Ik ben niet helemaal thuis in patchnummers, maar er is een onofficiele patch, gemaakt door de community op civfanatics met een aantal verbeteringen tov de officiele patch.

Ik gebruik gewoon de echte versie. Soms ontbreekt het Culture symbooltje in de mouse-over van gebouwen, en de Glance tab is er niet, maar verder niet echt schokkende verschillen dacht ik.
Dat de culture niet altijd wordt aangegeven vind ik toch wel vervelend. Maar is die onofficiële patch wat, of is het op een andere manier op te lossen?
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
  zondag 23 december 2007 @ 17:42:55 #133
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_55494769
Zijn er nog een paar leuke Custom games te vinden op internet, wat ik zoek is een zo groot mogelijk speelveld en geen scenario dingen zoals de civil war.

Kon geen links in de OP vinden ...
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_55495132
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 18:39 schreef Sidekick het volgende:
Ik ben niet helemaal thuis in patchnummers, maar er is een onofficiele patch, gemaakt door de community op civfanatics met een aantal verbeteringen tov de officiele patch.

Ik gebruik gewoon de echte versie. Soms ontbreekt het Culture symbooltje in de mouse-over van gebouwen, en de Glance tab is er niet, maar verder niet echt schokkende verschillen dacht ik.
Mja, deze update heb ik gewoon gedaan in het spel zelf, via het menu. Ik neem dan aan dat het niet een onofficiele patch is.
  zondag 23 december 2007 @ 20:41:07 #135
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_55499384
quote:
Op zondag 23 december 2007 17:42 schreef One_conundrum het volgende:
Zijn er nog een paar leuke Custom games te vinden op internet, wat ik zoek is een zo groot mogelijk speelveld en geen scenario dingen zoals de civil war.

Kon geen links in de OP vinden ...
Heb al wat gevonden, maar moet me bij de meesten registreren.

Is het mogelijk Maps groter te maken dan Huge, ik vind Huge nogal klein in vergelijkking met III, kan dat kloppen ?
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_55506982
pff. net de game gekocht, maar moet zeggen dat het erg wennen is. Ken alle civ games, maar dit is best lastig.

Vooral mijn probleem is dat mijn inkomen erg snel achteruitgaat, iemand tips?
If the attacking bear is black, fight back!.. If the attacking bear is brown, drop down!
pi_55507158
quote:
Op maandag 24 december 2007 03:07 schreef Nasi het volgende:
pff. net de game gekocht, maar moet zeggen dat het erg wennen is. Ken alle civ games, maar dit is best lastig.

Vooral mijn probleem is dat mijn inkomen erg snel achteruitgaat, iemand tips?
Eerder beginnen met expansie. Vanaf het begin al warriors/scouts laten auto-exploren.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_55509532
quote:
Op maandag 24 december 2007 03:07 schreef Nasi het volgende:
pff. net de game gekocht, maar moet zeggen dat het erg wennen is. Ken alle civ games, maar dit is best lastig.

Vooral mijn probleem is dat mijn inkomen erg snel achteruitgaat, iemand tips?
Blijven groeien, iets in de min door een paar nieuwe steden kan, dat vang je later wel op als ze tot ontwikkeling komen, zolang het er niet te veel zijn tenminste. Groeien of door settlen in onontgonnen gebieden, of door de steden van je buurlanden of te pikken. En niet 100% research draaien natuurlijk.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
  maandag 24 december 2007 @ 12:41:08 #139
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_55511708
Inkomen, als in wat er iedere turn bij/afkomt van je totale vermogen, gaat juist snel achteruit als je te snel steden bouwt. Dan kan je economie je maintenancekosten niet aan, waardoor je te snel de researchslider moet laten zakken. Dat is ook geen goed plan.

Maar aan de andere kant moet je in het begin wel veel terrein pakken voordat de AI dat doet, en de balans daarin vinden is lastig. De vuistregel die ik gebruik is om te expanden zolang je boven de 60% research zit of komt.

Om je economie op orde te krijgen waardoor je kan groeien is het uiteraard van belang om cottages te bouwen, maar de tech Code of Laws is het allerbelangrijkst: courthouses brengen maintenancekosten omlaag, en als je de eerste bent ontdek je een religion en een Holy City brengt veel geld in het laatje als je het weet te verspreiden en ervoor zorgt dat je een Great Prophet krijgt. Natuurlijk zijn er ook eerdere religies, maar ik geef in de beginfase een hogere prioriteit aan 'workertechs' (Animal Husbandry, Pottery, Bronze en Iron Working, etc).
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_55779893
quote:
Op maandag 24 december 2007 12:41 schreef Sidekick het volgende:
Inkomen, als in wat er iedere turn bij/afkomt van je totale vermogen, gaat juist snel achteruit als je te snel steden bouwt. Dan kan je economie je maintenancekosten niet aan, waardoor je te snel de researchslider moet laten zakken. Dat is ook geen goed plan.

Maar aan de andere kant moet je in het begin wel veel terrein pakken voordat de AI dat doet, en de balans daarin vinden is lastig. De vuistregel die ik gebruik is om te expanden zolang je boven de 60% research zit of komt.

Om je economie op orde te krijgen waardoor je kan groeien is het uiteraard van belang om cottages te bouwen, maar de tech Code of Laws is het allerbelangrijkst: courthouses brengen maintenancekosten omlaag, en als je de eerste bent ontdek je een religion en een Holy City brengt veel geld in het laatje als je het weet te verspreiden en ervoor zorgt dat je een Great Prophet krijgt. Natuurlijk zijn er ook eerdere religies, maar ik geef in de beginfase een hogere prioriteit aan 'workertechs' (Animal Husbandry, Pottery, Bronze en Iron Working, etc).
Thanks, ben weer oppermachtig hehe....

In oude civs was ik trouwens vaak anarchist, geen gekke dingen als democratie (gaf veel problemen bij bijv oorlog en kost geld) In de civ IV heb ik ondervonden dat ik wel van alles moet bemachtigen. In het begin wat rustig aan doen met uitbreiden en investeren in workers en buildings als je inkomen zakt is mijn tip (ps kon ook met 80% science erg ver).
If the attacking bear is black, fight back!.. If the attacking bear is brown, drop down!
pi_55784054
quote:
Op maandag 24 december 2007 12:41 schreef Sidekick het volgende:
Inkomen, als in wat er iedere turn bij/afkomt van je totale vermogen, gaat juist snel achteruit als je te snel steden bouwt. Dan kan je economie je maintenancekosten niet aan, waardoor je te snel de researchslider moet laten zakken. Dat is ook geen goed plan.

Maar aan de andere kant moet je in het begin wel veel terrein pakken voordat de AI dat doet, en de balans daarin vinden is lastig. De vuistregel die ik gebruik is om te expanden zolang je boven de 60% research zit of komt.

Om je economie op orde te krijgen waardoor je kan groeien is het uiteraard van belang om cottages te bouwen, maar de tech Code of Laws is het allerbelangrijkst: courthouses brengen maintenancekosten omlaag, en als je de eerste bent ontdek je een religion en een Holy City brengt veel geld in het laatje als je het weet te verspreiden en ervoor zorgt dat je een Great Prophet krijgt. Natuurlijk zijn er ook eerdere religies, maar ik geef in de beginfase een hogere prioriteit aan 'workertechs' (Animal Husbandry, Pottery, Bronze en Iron Working, etc).
Ideaal om Code of Laws binnen te trekken met The Oracle.
pi_55827295
De BtS expansion vind ik over het algemeen een grote verbetering, maar het is wel waardeloos dat je na de launch van je space ship nog zo'n 20 turns moet wachten totdat dat ding is aangekomen... Maar het kan nog erger!

In de turn waarin mijn space ship zou aankomen krijg ik de volgende melding:

Mission failed all progress towards space victory is lost

Ofwel ik heb NIET gewonnen en ik kan weer opnieuw beginnen met het bouwen van een space ship .

Erg jammer, want dit was een van de weinige keren dat een game op prince niveau eens een keer goed ging. Ik houd het dus maar bij een morele overwinning, want ik heb geen zin meer om nog verder te spelen.
pi_55827534
BtS op Prince, . Altijd verlies...
pi_55828057
Ik las op civfanatics dat je alle onderdelen van het schip moet bouwen om een 100% kans op succes te hebben. Als ik dat had geweten...

Ik dacht dat het alleen invloed op de reisduur had of je alle onderdelen had. Had wel iets duidelijker mogen zijn vind ik.

@Monidique:
Bij mij is het probleem op Prince meestal dat er out of the blue een enorm leger van een AI op de stoep staat of dat mijn eiland te klein/afgelegen is waardoor ik geen fatsoenlijk wereldrijk kan bouwen. Maar we blijven proberen .
pi_55828490
Ja, de AI is goed.
  zondag 6 januari 2008 @ 21:31:37 #146
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_55832928
quote:
Op zondag 6 januari 2008 18:11 schreef JedaiNait het volgende:
Ik las op civfanatics dat je alle onderdelen van het schip moet bouwen om een 100% kans op succes te hebben. Als ik dat had geweten...

Ik dacht dat het alleen invloed op de reisduur had of je alle onderdelen had. Had wel iets duidelijker mogen zijn vind ik.
Er zijn drie onderdelen waar je 1 of meerdere van kunt bouwen. Als ik het goed heb, kan je 5 SS Casings bouwen, en elk geven ze 20% betrouwbaarheid. Dus wanneer je alle 5 Casings bouwt dan komt je ruimteschip 100% gegarandeerd aan. De andere twee onderdelen zijn er slechts voor de reisduur. Het is inderdaad niet duidelijk in de Civilopedia.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  Lieve Belg maandag 14 januari 2008 @ 22:17:33 #147
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_56035367
Zeg, is die tweede uitbreiding wat? Ik heb CivIV en Warlods graag gespeeld en twijfel nu om dit deeltje er ook bij te kopen. Enkel is het zo lastig kiezen.

De set met alles erin kopen voor 29¤ of enkel de uitbreiding voor 19¤ en de eerste twee delen verkopen voor 20¤ aan een onwetende
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_56035434
BtS is geweldig.
  Lieve Belg maandag 14 januari 2008 @ 22:26:00 #149
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_56035659
Dus morgen tijdens het werk even langs de mediamarkt passeren dus
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  Lieve Belg maandag 14 januari 2008 @ 22:27:32 #150
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_56035711
En dan morgenavond na "one more turn" gaan slapen om half twee

Het is ook het enige spel dat ik ooit gekocht heb dat zo'n goede handleiding heeft, en zeggn dat er dan nog niet alles instaat!
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_56067719
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 14:23 schreef Dodecahedron het volgende:
Zijn er hier nog wel eens mensen die Fall from Heaven II spelen?
Mooi op tijd, maar ja, ik speel nauwelijks anders. Alhoewel ik op het moment even pauze heb genomen en dus nog niet echt aan .30 ben toegekomen heb ik .23 en .25 wel vrij uitgebreid gespeeld (solo en PBEM met vrienden).
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  woensdag 16 januari 2008 @ 10:51:17 #152
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56067885
Gisteren weer sinds lange tijd een potje gespeeld. Erg ongunstige positie met BOudica op 1 contintent en Montezuma op een continent op galley-afstand. Het andere continent is ondertussen volledig gebuddhaficeerd, dus 1 van de 4 civs op dat continent aanvallen heeft geen nut. Montezuma aanvallen is al gelukt en hij is bijna verslagen, maar nu dus een enorme status quo... Boudica is m'n enige maatje, maar het Buddhapact aanvallen is sowieso zelfmoord, zeker daar Hatsie alleen al 2 keer zoveel punten als mij heeft....
pi_56117533
Ik heb er weer een aantal potjes in Civ III opzitten. Man, wat een verslavende game... Echt een betere game dan Civ IV, sorry hoor.
pi_56117794
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 23:40 schreef Ego8 het volgende:
Ik heb er weer een aantal potjes in Civ III opzitten. Man, wat een verslavende game... Echt een betere game dan Civ IV, sorry hoor.
Vind ik ook nog steeds.
pi_56117841
Civilization 4 is veel beter. Als ik nu drie zou spelen, dan mis ik heel veel. Onbeschrijfelijk veel zelfs. Geen religies, geen promoties, minder uitgebreid, minder mooi -dat telt ook-, minder van alles! Zonder meer: Vier is beter. Waarom zou drie beter zijn?
pi_56118693
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 23:50 schreef Monidique het volgende:
Civilization 4 is veel beter. Als ik nu drie zou spelen, dan mis ik heel veel. Onbeschrijfelijk veel zelfs. Geen religies, geen promoties, minder uitgebreid, minder mooi -dat telt ook-, minder van alles! Zonder meer: Vier is beter. Waarom zou drie beter zijn?
Het hele 'gevoel' is eigenlijk weg. Ik weet niet of je bekend met met de Settlers reeks, maar daar heeft iedereen het er ook over dat deel II veruit de beste van de serie (6 delen nu) is. Ook al had je daar veel minder opties dan tegenwoordig. Het is het totale plaatje qua gameplay dat het 'em doet.
  vrijdag 18 januari 2008 @ 10:02:57 #157
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_56122762
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 00:31 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Het hele 'gevoel' is eigenlijk weg. Ik weet niet of je bekend met met de Settlers reeks, maar daar heeft iedereen het er ook over dat deel II veruit de beste van de serie (6 delen nu) is. Ook al had je daar veel minder opties dan tegenwoordig. Het is het totale plaatje qua gameplay dat het 'em doet.
Sluit ik me bij aan. Civ3 heeft gewoon iets, je ziet gewoon dat het Civ1 is die compleet uit ontwikkeld is. Graphics be damned, gameplay daar gaat het om!

(Net weer Larry 1 op mijn quad core gespeeld )
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_56123631
Het totale plaatje van Civilization 4 is beter. 'Gevoel' is ook onderhevig aan ervaring en herinnering, dat soort dingen. Objectief gezien is Civilization beter en leuker. En nee, graphics niet be damned, als het maar niet ten koste gaat van de gameplay, en dat gaat het zeker niet bij Civ4.
pi_56124816
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 00:31 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Het hele 'gevoel' is eigenlijk weg.
Dat is subjectief, en een gevoel wat ik niet met je deel.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_56124852
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 11:26 schreef Litpho het volgende:

[..]

Dat is subjectief, en een gevoel wat ik niet met je deel.
Jij zegt het wat genuanceerder, ik ga meer voor de absolute waarheid.
pi_56132500
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 11:26 schreef Litpho het volgende:

[..]

Dat is subjectief, en een gevoel wat ik niet met je deel.
Natuurlijk, daarom heet datgene wat ik geef 'een mening'
  vrijdag 18 januari 2008 @ 16:16:17 #162
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56132999
CIV IV is het beste spel ooit. Dus ook beter dan CIV 3.
Zeker nu ik er in m'n huidige potje achter ben gekomen dat de AI door de laatste patches en uitbreidingen ernstig verbeterd is met betrekking tot onderlinge oorlogen.
  vrijdag 18 januari 2008 @ 19:39:12 #163
66825 Reya
Fier Wallon
pi_56137746
Bij deze zeg ik wat van dit topic.
pi_56142902
Ik heb toch wel recht van spreken denk ik... Heb met gemak >200 uur Civ III gespeeld, en minstens >75 uur Civ IV...

Civ IV mist iets... Het is minder verslavend, en meer "mooie plaatjes"...
pi_56194658
Gisteren eerste potje gedaan, heb Civ3 gespeeld voor een paar weken, maar merk dat ik met Civ4 wel lastig om kan gaan.
Hoe kan ik in Civ4 een gebouw oid kopen?
pi_56194778
quote:
Op maandag 21 januari 2008 11:06 schreef Scorpie het volgende:
Gisteren eerste potje gedaan, heb Civ3 gespeeld voor een paar weken, maar merk dat ik met Civ4 wel lastig om kan gaan.
Hoe kan ik in Civ4 een gebouw oid kopen?
Als je 'Hurry production' bedoelt, dat kan als je op de naam van de stad klikt. Dan krijg je onderin het menu waar aan de rechterzijde (links van de map) een aantal knopjes staan. De bovenste twee staan voor 'hurry production' dmv bevolking opofferen of door betaling.
pi_56195151
quote:
Op maandag 21 januari 2008 11:11 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Als je 'Hurry production' bedoelt, dat kan als je op de naam van de stad klikt. Dan krijg je onderin het menu waar aan de rechterzijde (links van de map) een aantal knopjes staan. De bovenste twee staan voor 'hurry production' dmv bevolking opofferen of door betaling.
Ter aanvulling, om de productie te hurryen, moet je de betreffende 'civics' hebben:
- Representation: hurry with gold (laat in het spel)
- Slavery: hurry with population (vroeg in het spel)

Daar bovenop, kun je de productie versnellen door bomen om te hakken in de city radius.
  maandag 21 januari 2008 @ 11:33:45 #168
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_56195335
quote:
Op maandag 21 januari 2008 11:27 schreef STING het volgende:

[..]

Ter aanvulling, om de productie te hurryen, moet je de betreffende 'civics' hebben:
- Representation: hurry with gold (laat in het spel)
- Slavery: hurry with population (vroeg in het spel)

Daar bovenop, kun je de productie versnellen door bomen om te hakken in de city radius.
Gold rushing komt toch met Universal Suffrage (required tech: Democracy), dacht ik? (En met de Pyramids kun je dat ook vroeg in het spel hebben, al heb je dan meestal niet genoeg geld om er echt iets aan te hebben.)
pi_56195433
quote:
Op maandag 21 januari 2008 11:33 schreef Frollo het volgende:

[..]

Gold rushing komt toch met Universal Suffrage (required tech: Democracy), dacht ik? (En met de Pyramids kun je dat ook vroeg in het spel hebben, al heb je dan meestal niet genoeg geld om er echt iets aan te hebben.)
Klopt inderdaad ja!
pi_56195521
quote:
Op maandag 21 januari 2008 11:27 schreef STING het volgende:

[..]

Ter aanvulling, om de productie te hurryen, moet je de betreffende 'civics' hebben:
- Representation: hurry with gold (laat in het spel)
- Slavery: hurry with population (vroeg in het spel)

Daar bovenop, kun je de productie versnellen door bomen om te hakken in de city radius.
Ja oke. Meestal laat ik mijn werkers echter automaten, die gaan vrij laat pas beginnen met hakken.
En mining, wanneer kan je nou een mine neerplanten? Pas als er een resource is? Welke tech heb ik daar voor nodig, want ik had in 1600 pas mijn eerste mine volgens mij.
pi_56195976
quote:
Op maandag 21 januari 2008 11:41 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ja oke. Meestal laat ik mijn werkers echter automaten, die gaan vrij laat pas beginnen met hakken.
En mining, wanneer kan je nou een mine neerplanten? Pas als er een resource is? Welke tech heb ik daar voor nodig, want ik had in 1600 pas mijn eerste mine volgens mij.
Een van de allereerste techs is Mining, daarmee kun je al minen.
pi_56196133
quote:
Op maandag 21 januari 2008 11:59 schreef STING het volgende:

[..]

Een van de allereerste techs is Mining, daarmee kun je al minen.
Hm, vreemd. Misschien vonden mijn workers het niet nodig te minen oid.
Toch nog maar eens een keer goed de tuts enzo doorlezen.
Iemand nog een idee waar ik strategy guides kan vinden, of iemand die uit eigen ervaring wat wil zeggen hierover?

Ik merkte gisteren dat ik vrij snel achter begon te lopen op de rest qua techs e.d, en dat ook nooit meer inliep, blijven proberen dan maar
Owja, en "huge" map is helemaal niet zo "huge" als in Civ3 het geval was...
  maandag 21 januari 2008 @ 12:22:33 #173
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56196554
quote:
Op maandag 21 januari 2008 12:06 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Hm, vreemd. Misschien vonden mijn workers het niet nodig te minen oid.
Toch nog maar eens een keer goed de tuts enzo doorlezen.
Iemand nog een idee waar ik strategy guides kan vinden, of iemand die uit eigen ervaring wat wil zeggen hierover?

Ik merkte gisteren dat ik vrij snel achter begon te lopen op de rest qua techs e.d, en dat ook nooit meer inliep, blijven proberen dan maar
Owja, en "huge" map is helemaal niet zo "huge" als in Civ3 het geval was...
Ik kan je toch echt aanraden om workers handmatig te besturen. Automated doen ze maar wat...
pi_56196581
quote:
Op maandag 21 januari 2008 12:22 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ik kan je toch echt aanraden om workers handmatig te besturen. Automated doen ze maar wat...
Zoveel workers, en dan handmatig? Of juist in het begin van de game vooral handmatig te besturen en later automated?
pi_56196641
quote:
Op maandag 21 januari 2008 12:23 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Zoveel workers, en dan handmatig? Of juist in het begin van de game vooral handmatig te besturen en later automated?
Per worker met shift-click wat stappen vooruit denken scheelt al een stuk. Later in het spel zou je automation kunnen gebruiken om de onbelangrijke vakjes in te kleuren, zolang je "laat bestaande improvements ongemoeid" maar gebruikt. Anders krijg je schizofrene workers die zeggen "we hebben hier een windmolen nodig". "Nee, een mijn". "Nee, toch een windmolen". Alsof je je huis aan het herinrichten bent met je vriendin .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 21 januari 2008 @ 12:29:56 #176
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_56196726
Shift-klikken ftw

Ook erg fijn: Alt+R om een weg/spoorlijn naar een bepaald vakje aan te leggen.
pi_56197082
quote:
Op maandag 21 januari 2008 12:26 schreef Litpho het volgende:

[..]

Per worker met shift-click wat stappen vooruit denken scheelt al een stuk. Later in het spel zou je automation kunnen gebruiken om de onbelangrijke vakjes in te kleuren, zolang je "laat bestaande improvements ongemoeid" maar gebruikt. Anders krijg je schizofrene workers die zeggen "we hebben hier een windmolen nodig". "Nee, een mijn". "Nee, toch een windmolen". Alsof je je huis aan het herinrichten bent met je vriendin .
Okay, dat word ff goochelen vanavond denk, sowieso kreeg ik die optie van mijn bouwen niet te zien. Vanavond maar eens overnieuw beginnen
  maandag 21 januari 2008 @ 14:59:15 #178
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56200168
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 10:51 schreef pfaf het volgende:
Gisteren weer sinds lange tijd een potje gespeeld. Erg ongunstige positie met BOudica op 1 contintent en Montezuma op een continent op galley-afstand. Het andere continent is ondertussen volledig gebuddhaficeerd, dus 1 van de 4 civs op dat continent aanvallen heeft geen nut. Montezuma aanvallen is al gelukt en hij is bijna verslagen, maar nu dus een enorme status quo... Boudica is m'n enige maatje, maar het Buddhapact aanvallen is sowieso zelfmoord, zeker daar Hatsie alleen al 2 keer zoveel punten als mij heeft....
Ondertussen m'n spel verloren. Hatsie ( cultureel, wetenschappelijk en militair superieur aan mij, nummer 2 op de scorelijst ) kocht 2 andere CIV's een oorlog tegen mij in. Flink gedonder dus. M'n redding was de oceaan tussen ons beide, waardoor ik redelijk simpel verdedigend stand kon houden. De vrede was dan ook snel gemaakt. Toen ik de oorlog aan Boudica wilde verklaren kwam de mededeling dat Hatsie's eerste stad al legendarische status bereikt had. De enige manier om het spel te winnen was dus een oorlog aan Hatsie, maar dat werd een kansloze missie. Uiteindelijk door een culturele overwinning van haar verloren. Wel een geweldig spel, al was ik niet tevreden met Pericles. Volgende spel geen ramdom leader meer, maar een weloverwogen keuze + speelplan. Of een moeilijkheidsgraag makkelijker.
  maandag 21 januari 2008 @ 15:05:41 #179
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56200256
quote:
Op maandag 21 januari 2008 12:23 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Zoveel workers, en dan handmatig? Of juist in het begin van de game vooral handmatig te besturen en later automated?
Tuurlijk handmatig. Micromanagement.
pi_56209864
Ik bestuur workers zelden automatisch... Nadeel is dan wel dat er niet echt sprake is van een netwerk tussen m'n steden. Zeker in Civ III een nadeel. Kan ik alsnog handmatig een handige route plannen...
pi_56288024
ben sinds kort civ 4 speler!

altijd civ 1,2 en 3 gespeeld. En nu laatst civ 4 complete gehaald.

Online civ 4 spelen tegen vrienden is echt lachen.

Hebben jullie tips specifieke civ 4 tips?
  donderdag 24 januari 2008 @ 23:02:22 #182
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_56288152
Tip 1: Lees dit topic door.
Tip 2: Lees alle 8 voorgaande topics door.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_56290290
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 23:02 schreef Merovingian het volgende:
Tip 1: Lees dit topic door.
Tip 2: Lees alle 8 voorgaande topics door.
was ook meer een tvp eigenlijk.

Wat ik wel jammer vind is dat er geen paleis of troon meer is....
  vrijdag 25 januari 2008 @ 17:15:58 #184
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56302965
quote:
Op donderdag 24 januari 2008 22:59 schreef joost2 het volgende:

Hebben jullie tips specifieke civ 4 tips?
Voor echte beginners die van toeten noch blazen weten: Civ4 Walktrough
Voor beginners die wat meer tactieken en tips zoeken: Strategy guide for beginners
Civ3 fans: Tips for people who hate Civ4
En nog veel meer tips, uitleg, artikelen, ervaringen, oplossingen voor problemen, etc, etc
Géén kloon van tvlxd!
  vrijdag 25 januari 2008 @ 17:25:19 #185
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56303138
quote:
Op maandag 21 januari 2008 12:06 schreef Scorpie het volgende:

Owja, en "huge" map is helemaal niet zo "huge" als in Civ3 het geval was...
Maar een "huge Terra" in Civ4 is veel groter dan elke map in Civ3. En er is veel meer variatie: http://www.civfanatics.com/civ4/reference/map_scripts_guide.php
Géén kloon van tvlxd!
pi_56309748
In Civ 3 was je continu steden aan het bouwen op huge maps. In Civ 4 zijn zelfs tegen de moderne tijd nog stukken land leeg. Sterk uitbreiden werkt niet meer...
pi_56312093
Ontzettend lang geleden dat ik dit heb gespeeld. Binnenkort maar weer eens oppakken. Ik had altijd gezeik met die religies, ik kreeg het nooit voormekaar dat ik iedereen naar mijn geloof kon 'converten'. Altijd was er wel een afvallige die toevallig een rolletje perkament met een sprookje erop had gevonden en daar dus trouw aan bleef...
  zaterdag 26 januari 2008 @ 09:15:33 #188
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_56315207
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 00:22 schreef VoreG het volgende:
Ontzettend lang geleden dat ik dit heb gespeeld. Binnenkort maar weer eens oppakken. Ik had altijd gezeik met die religies, ik kreeg het nooit voormekaar dat ik iedereen naar mijn geloof kon 'converten'. Altijd was er wel een afvallige die toevallig een rolletje perkament met een sprookje erop had gevonden en daar dus trouw aan bleef...
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_56315975
quote:
Op vrijdag 25 januari 2008 17:15 schreef Montov het volgende:

[..]

Voor echte beginners die van toeten noch blazen weten: Civ4 Walktrough
Voor beginners die wat meer tactieken en tips zoeken: Strategy guide for beginners
Civ3 fans: Tips for people who hate Civ4
En nog veel meer tips, uitleg, artikelen, ervaringen, oplossingen voor problemen, etc, etc
cheers!
pi_56319876
Mooie links Montov
pi_56337330
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 00:22 schreef VoreG het volgende:
Ontzettend lang geleden dat ik dit heb gespeeld. Binnenkort maar weer eens oppakken. Ik had altijd gezeik met die religies, ik kreeg het nooit voormekaar dat ik iedereen naar mijn geloof kon 'converten'. Altijd was er wel een afvallige die toevallig een rolletje perkament met een sprookje erop had gevonden en daar dus trouw aan bleef...
Dan moet je gewoon een heilige oorlog beginnen om die heidenen 'te bekeren' .
pi_56353244
Tanks rulen!
  maandag 28 januari 2008 @ 00:40:44 #193
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_56353746
Jammer dat je geen paleis of troonkamer meer kan bouwen, het was niet echt een waanzinnige toevoeging, maar toch, wel goed dat ze een meer gebalanceerd systeem hebben ingevoerd met betrekking tot het kiezen van economische stelsels, persoonlijke vrijheden, emancipatie, etc.
pi_56354271
Vandaag ook maar weer eens geinstalleerd, maar eerste potje op warlord fors ingemaakt, omdat ik druk vanalles aan het bouwen was, behalve milatary
Toen ineens 2 forse legers voor mijn voorste steden
De volgende 100 turns bezig om die steden weer terug te krijgen, alleen maar war elephants en catapults. Maar het onheil was al geschied, ik lag veel te veel achter in zowat alle gebieden, dus ik ging roemloos ten onder.

Zo maar even een volgend potje proberen
Ja, schrok je toch even he!
  maandag 28 januari 2008 @ 09:37:06 #195
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_56356255
Ook maar weer es geinstalleerd, en de uitbreiding erbij die ik nog niet had, beyond the sword. Ben alleen nog niet beyond the sword gekomen (epic speed ftw)
Dum de dum
pi_56356320
Gisteren ruzie gekregen met mijn directe buurman de Aztecs, die van geen vrede wilde weten, totdat ik met een redelijk groot leger aan Macemannen, Catapults en Crossbowmans voor zijn voorste steden stond na eerst zijn puny aanval afgeslagen te hebben.

Nu weer aan het concentreren op mijn steden opbouwen. Vind het nog wel lastig om goeie techs te kiezen, er is zoveel om te researchen.
pi_56361402
Ik ben ook begonnen. ik heb alleen nog maar veel CIV1 gespeeld...waar de tanks, mannetjes etc nog gewoon vierkantje blokjes waren...

Het is wel wat lastig om te zien waar nou precies iemand op je land loopt, Kun je dat een beetje voorkomen door nooit "open borders" te accepteren ofzo?

En ik was ook te druk bezig met steden en wonders te bouwen, dat ik vergat een leger te maken...Ik had wel wat leger maar de aztecs knalde met zoveel geweld Hamburg binnen (mijn 2e stad) dat ik die meteen al kwijt was...Lekker dus...:(

ook al die reliegies moet ik nog uitzoeken...Ikmkrijg stesds iemand op bezoek die wil dat ik "concvert to .....) ik negeer ze altijd, maar kun je veel voordeel halen uit een andere religie? Of is dat per stad ofzo?
  maandag 28 januari 2008 @ 14:40:57 #198
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56362378
quote:
Op maandag 28 januari 2008 13:51 schreef Dynia het volgende:

Het is wel wat lastig om te zien waar nou precies iemand op je land loopt, Kun je dat een beetje voorkomen door nooit "open borders" te accepteren ofzo?
Zonder Open Borders kan er niemand op je gebied komen. Alleen heeft Open Borders ook wel voordelen te bieden: je kan daardoor ook andere civs in kaart brengen en het levert geld op via Trade Routes en geeft het een kleine diplomatieke bonus.
quote:
En ik was ook te druk bezig met steden en wonders te bouwen, dat ik vergat een leger te maken...Ik had wel wat leger maar de aztecs knalde met zoveel geweld Hamburg binnen (mijn 2e stad) dat ik die meteen al kwijt was...Lekker dus...:(
Een goed leger hebben is belangrijk, maar als dat niet je prioriteit is dan moet je F9 -> Power in de gaten houden en ervoor zorgen dat je net genoeg militaire kracht hebt zodat je in de buurt van de andere civs blijft. Power wordt niet alleen berekent via het aantal troepen, maar ook qua (militaire) techs, en wat andere zaken (population, etc). Ongeacht hoe goed je relatie is met je buren, als je tever achterloopt qua power dan gaan ze aanvallen.
quote:
ook al die reliegies moet ik nog uitzoeken...Ikmkrijg stesds iemand op bezoek die wil dat ik "concvert to .....) ik negeer ze altijd, maar kun je veel voordeel halen uit een andere religie? Of is dat per stad ofzo?
Converten betekent dat je hele civ een bepaalde religie gaat aanhangen. Als je zo'n verzoek krijgt dan moet je "Check the big picture" aaanklikken (of gewoon F7 wanneer je geen verzoek ziet) om te kijken wat voor voordelen het heeft wanneer je van religie wijzigt of in eerste instantie eentje aanneemt. Dit kan zoals je wel gaat zien per stad verschillen: elke stad kan 1 of meerdere religies hebben, en wanneer je convert naar een religie die ook in een bepaalde stad is, dan levert dat doorgaans wat op voor die stad. Dit kan gaan om happiness, maar ook bijvoorbeeld 25% productiebonus wanneer je de civic "Organized Religion" hebt gekozen (Via F3).

Steden kunnen op verschillende manieren een religie krijgen: wanneer een stad nog geen religie heeft dan kan een religie via land of water willekeurig komen 'aanwaaien', waarbij de religie natuurlijk wel door jouw of een AI ontdekt moet zijn. Daarna kunnen er alleen meerdere religies bijkomen door missionaires. Het vervelende is dat je pas missionaires kan bouwen in een stad die al een dergelijke religie heeft en een Monastery heeft gebouwd (of via de Civic Organized Religion).

Religie heeft naast een happiness- en productie- en culturebonus (zoals te zien is via F7) ook diplomatieke voordelen met civs die dezelfde releigie aanhangen, maar daarnaast ook nadelen met civs die een andere religie aanhangen. Het wordt pas echt interessant wanneer je zelf een religie als eerste hebt ontdekt: Via een Great Prophet kan je een Holy City maken veel Gold kan opbrengen: Iedere stad met die religie levert 1 Gold op. Dan wordt het lucratief om missionaires te bouwen en je geloof te verspreiden. En uiteraard is dat de stad waar je een Market, Grocer, Bank en Wall Street wil bouwen, zodat je je winst verdrievoudigd.

Hmm, misschien een heel verhaal waar sommige zaken nog niet helemaal duidelijk zijn voor een echte beginner... F12 (Civilopedia) of verder vragen kan al veel helpen.
Géén kloon van tvlxd!
pi_56362381
quote:
Op maandag 28 januari 2008 09:42 schreef Scorpie het volgende:
Gisteren ruzie gekregen met mijn directe buurman de Aztecs, die van geen vrede wilde weten
  maandag 28 januari 2008 @ 14:43:58 #200
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56362446
Never trust a man with a bird on his head
Géén kloon van tvlxd!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')