Ik besteed er nooit aandacht aan, zet mijn workers altijd op automatedquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 11:30 schreef De_Ananas het volgende:
Vind farms enzo wel onoverzichtelijk
Ik had zojuist dat een Jet Fighter van me uit de lucht is geschoten door een Cavalry, dat vond ik ook wel erg onwaarschijnlijkquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 12:50 schreef De_Ananas het volgende:
Het is echt grote onzin. Kzit zo'n 18 strenght machinegun manneke in een fort zitten en hij is gewoon bijna dood door een trebuchet van 4 strenght!!!!!
Zulke dingen lees ik altijd alleen maar, zelf gelukkig nooit last van.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 12:50 schreef De_Ananas het volgende:
Het is echt grote onzin. Kzit zo'n 18 strenght machinegun manneke in een fort zitten en hij is gewoon bijna dood door een trebuchet van 4 strenght!!!!!
En hij was lvl 5 tegen lvl 1:')!
Ik ben helemaal fan van de Moai Statues! Die pimpen je stad echt, hammer-technisch!quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 00:10 schreef Sidekick het volgende:
Levees zijn wel heel erg lekker, vooral wanneer 19 tiles rondom je hoofdstad aan een rivier ligt, de stad zelf 16 pop heeft, en tezamen met Bureaucracy, een Forge en Organized Religion je dus 30 hammers per beurt extra een een gebouw kan besteden. Voor een researchpowerhouse is dat nooit weg, om wat science-verhogende gebouwen zo'n beetje twee keer zo snel te kunnen bouwen.
In mijn huidig potje heb ik behoorlijk wat rivieren. Soms heb ik wel eens een hoofdstad met een enkel meertje.Rivieren zijn zo belangrijk, vooral met een enkele flood plain erbij. Dan heb je veel food, redelijk wat hammers en heel veel gold.
Kapotte plaatjes, pre-order links...mwahquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 13:19 schreef remlof het volgende:
De OP van deze reeks mag wel eens onderhanden genomen worden
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 13:19 schreef remlof het volgende:
Ik heb vlak voor deel 4 of 5 of zo eens een poging gedaan om eraan te beginnen. En toen dacht ik: nâââhquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 13:19 schreef remlof het volgende:
Ik heb nu alle oude dingen er afgesloopt en een standaard verhaaltje van civfanatics opgezet.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 13:55 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik heb vlak voor deel 4 of 5 of zo eens een poging gedaan om eraan te beginnen. En toen dacht ik: nâââh
tevens TerugVindPersians
Doe er wat aan danquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 13:19 schreef remlof het volgende:
Zijn het stealth bombers? Die zijn veel moeilijker te onderscheppen als ik het me goed herinner.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 14:12 schreef MaxMark het volgende:
Even snel een Civ3-vraagje hier, zodat ik dat oude topic niet hoef te kicken: Ik heb een stad die steeds door bombers wordt belaagd. In deze stad heb ik nu twee F-15's de opdracht 'Air Superiority' gegeven. Dan zou je toch denken dat na 10 beurten en 80 bombardementen toch wel eens zo'n bomber wordt onderschept? Zie ik hier iets over het hoofd?
Niet eensquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 14:20 schreef Frollo het volgende:
[..]
Zijn het stealth bombers? Die zijn veel moeilijker te onderscheppen als ik het me goed herinner.
Ja, het was altijd een probleem een een degelijke productie te hebben in je kuststeden. De Nederlandse dikes ruleren nog meer, doordat het effect van Levees en Moai Statues worden gecombineerd in elke stad waar je ze bouwt. En ik las dat je daarvoor niet eens aan het water hoeft te liggen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 13:07 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik ben helemaal fan van de Moai Statues! Die pimpen je stad echt, hammer-technisch!
Zeg ... bombardeer je eerst wel de verdedigingswerken dan?quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 15:03 schreef De_Ananas het volgende:
Volgens mij heeft het amper zin om technologische voorsprong qua wapens te hebben. Ik vecht met infanterie tegen longbowmen enzo en win precies hetzelfde als toen ik nog met olifanten vocht![]()
Ja.quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 22:42 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Zeg ... bombardeer je eerst wel de verdedigingswerken dan?
True, maar als niet-religieuze civ op een continent zonder religies kan het wel van pas komen. Je kunt er naar toe rushen om zo toch een religie te krijgen, om nog net even van monestaries te profiteren. Maar over het algemeen ben ik het met je eens...quote:Op zondag 12 augustus 2007 12:53 schreef -scorpione- het volgende:
- islam is een vrij kansloze religie, tegen de tijd dat je het uitvind ben je al te laat om er optimnaal van te profiteren en te verspreiden![]()
Ligt er maar aan waarmee de tegenstander op komt dagen.quote:- archers, longbowman en andere prutsers zijn niet voldoende als je de oorlog wordt verklaard![]()
Olifantenquote:Op zondag 12 augustus 2007 13:48 schreef pfaf het volgende:
Ligt er maar aan waarmee de tegenstander op komt dagen.Voor de verdediging leun ik over het algemeen alleen op archers en later longbowmen.
Oef archers tegen olifanten zal niet veel worden inderdaad. 3 vs 8 meen ik? Zal de archer misschien een +25% bonusje hebben, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk.quote:Op zondag 12 augustus 2007 13:52 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
OlifantenEn als mijn archers nu even hun best deden die mannetjes van die olifanten te mikken, maar nee hoor, alles falikant mis
![]()
Zelfs met 20% culturele bonus, in een stad op een heuvel heeft een olifant ook nog 73% winkans. Vrij kansloos ja. Met een spearman heb je zelf een kleine 75% om te winnen.quote:Op zondag 12 augustus 2007 14:16 schreef pfaf het volgende:
[..]
Oef archers tegen olifanten zal niet veel worden inderdaad. 3 vs 8 meen ik? Zal de archer misschien een +25% bonusje hebben, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk.
Een van de meest nutteloze wonders imho. Doorgaans wil je de tegenpartij al aanvallen voordat ze de kans ehbben om te pillagen. Je kan beter de tijd besteden om in 2 of 3 steden Walls, Castles of minitaire units (catapults) te bouwen.quote:Dan nog Chichen Itza erbij
Walls bouw ik sowieso wel, ik vind CI altijd een welkome aanvulling op m'n verdediging. Als ik steen heb zal ik vaak ook CI proberen te bouwen.quote:Op zondag 12 augustus 2007 14:30 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Een van de meest nutteloze wonders imho. Doorgaans wil je de tegenpartij al aanvallen voordat ze de kans ehbben om te pillagen. Je kan beter de tijd besteden om in 2 of 3 steden Walls, Castles of minitaire units (catapults) te bouwen.
Je geeft weinig info waardoor anderen zouden kunnen zeggen wat er mankeert.quote:Op zondag 12 augustus 2007 20:47 schreef -scorpione- het volgende:
Dat hele gevechtsysteem klopt geen moer van. Ik verlies alles.
Je moet het ze wel expliciet vragen/omkopen.quote:En die allianties heb je ook geen klap aan. Zelfs met zelfde religie en tonnen hulp en vriendschap helpt nog niemand je in een oorlog.
Dat is al een soort alliantie te noemen, door een vriendelijke houding wordt je niet genaaid bij het verhandelen van techs en zijn ze eerder bereid iets te handelen. Ook zijn ze meer geneigd "declare war to" of "stop trading with" niet meer rood te stellen waardoor je dus de mogelijkheid hebt om iets te bieden waardoor ze het willen doen.quote:Op zondag 12 augustus 2007 21:22 schreef De_Ananas het volgende:
Hoe krijg ik allianties enzoZoals die kerel hierboven al zegt, ik geef ze kei veel eten en kheb een ratio van +15 ofzo, zelfde religie maar ik kan niks zeggen van een alliantie of hulp ofzo?
![]()
Zelfs vragen en omkopen hielp niets.quote:Op zondag 12 augustus 2007 21:17 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Je geeft weinig info waardoor anderen zouden kunnen zeggen wat er mankeert.
Ik vind het combatsystem juist erg goed. Een flinke verbetering ten opzicht van Civ3 iig. Nu moet je met meer gevarieerde units de gevechten aangaan.
[..]
Je moet het ze wel expliciet vragen/omkopen.
Door als eerste de technology uit te vinden, die een bepaalde Religion enabled.quote:Op maandag 13 augustus 2007 12:26 schreef De_Ananas het volgende:
Hoe krijg je een '"Holy City''?
Ik heb weleens een Permanent Alliance afgesloten, alleen moet je wel een tijd een Defensive Pact met ze gehad hebben of samen een oorlog gevoerd hebben tegen een andere partij.quote:Op maandag 13 augustus 2007 11:56 schreef DiviFilius het volgende:
Heeft iemand weleens een Permanent Alliance afgesloten ?
Ik kan nog zo goede vrienden zijn met iemand maar een Perm. Alliance willen ze niet
Meerdere malen maar zo heel interessant is het niet. Kans wordt wel kleiner dat je aangevallen wordt lijkt mij.quote:Op maandag 13 augustus 2007 11:56 schreef DiviFilius het volgende:
Heeft iemand weleens een Permanent Alliance afgesloten ?
Ik kan nog zo goede vrienden zijn met iemand maar een Perm. Alliance willen ze niet
Of door de tech, of door hem te veroveren.quote:Op maandag 13 augustus 2007 12:26 schreef De_Ananas het volgende:
Hoe krijg je een '"Holy City''?
Ik zou zeggen dat het voornamelijk pech is.quote:Op zondag 12 augustus 2007 21:47 schreef -scorpione- het volgende:
Meer info? Ik liep veels teveel schade op terwijl de gevechts kansen (8.8 vs 2.1 bv) gewoon goed was. Of ik was sterker en dan verloor ik nog, of mijn units die extra sterk tegen mounted units waren maakten niets klaar, knights verloren alles (zogenaamde de sterkste pre-gunderpowder unit, yeah right, muppets zijn het meer niet). Je kunt maar beter weer complete legers bouwen en één voor één je tegenstanders uitroeien, want gewoon een technologisch en cultureel sterk rijk met vrienden heb je niets aan.
De rode munt is de City Maintenance iig. De zandloper is nog onduidelijk. Bij d emeeste steden staat ie op 1 of 2, bij de oudere steden op 4 of 5, maar ik zag ook dat de Holy City van de christenen op een bepaald moment 15 had, maar een paar turns later weer 8. Ik heb daarnaast nog een holy city, dus dat verklaart het ook niet.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 16:16 schreef Sidekick het volgende:
Wie weet wat het zandlopertje en de rode munt in de City Screen Domestic Advisor (F1) betekenen?
Rode munt is inderdaad City Maintenance.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 19:00 schreef Sidekick het volgende:
[..]
De rode munt is de City Maintenance iig. De zandloper is nog onduidelijk. Bij d emeeste steden staat ie op 1 of 2, bij de oudere steden op 4 of 5, maar ik zag ook dat de Holy City van de christenen op een bepaald moment 15 had, maar een paar turns later weer 8. Ik heb daarnaast nog een holy city, dus dat verklaart het ook niet.
Aha!quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 21:05 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Rode munt is inderdaad City Maintenance.
"Zandloper"? Bedoel je niet het torentje? Het torentje staat voor het aantal militaire units op dat moment in je stad.
Je hebt de Church of Nativity dus goed bewaakt.![]()
whehehe ik lees altijd Church of Naivity
Hmmm volgens mij bedoelen ze binnen je borders. Dat je én die resource in je steden kunt krijgen én er een fort op kan bouwen. Als je bijvoorbeeld je ijzer en paarden wil bewaken tegen vijanden die het kapot willen maken.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 21:50 schreef Sidekick het volgende:
De uitbreiding is al een week of 3/4 te koop.
[..]
Aha!
Mja, alleen nuttig om te weten bij Hereditary Rule dus.
Trouwens, ik dacht dat forts nu ook resources buiten je border kon claimen (zodat je niet een dummycity bij belangrijke resources hoefde te zetten? Het lijkt niet te werken, behalve binnen je gebied, maar ja, dan kan je ook de improvement wel bouwen.
dat doen de workers automatisch, het kan dusquote:Op dinsdag 14 augustus 2007 22:33 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Hmmm volgens mij bedoelen ze binnen je borders. Dat je én die resource in je steden kunt krijgen én er een fort op kan bouwen. Als je bijvoorbeeld je ijzer en paarden wil bewaken tegen vijanden die het kapot willen maken.
Ik heb het niet zelf uitgeprobeerd.
Ze hadden 8 unhap/12 turns en 8 unhap/24 turns moeten nemen... En dan 1 per 1,5 of per 3 turns minder.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 21:59 schreef Sidekick het volgende:
Espionage is belachelijk voor Marathon-snelheid, maar ook Epic.
Normaal heb je bij Normal de mogelijkheid om het water te vergiftigen van een stad, waardoor er 8 Unhealth onstaat en elke turn gaat er dan weer 1 vanaf, zodat je na 8 turns er vanaf bent. Daarnaast is er ook nog Foment Unhappiness, met hetzelfde principe maar dan met unhappiness. Dat is leuk, je kan andere civs er lekker mee treiteren, of je kan het zelf overkomen. Gevolgen zijn een tijdelijke dipje in de productie/food. Eventueel verlies je een pop (als je net gegroeid bent).
Maar bij Epic is het 12 unhealth/unhappiness voor 12 turns. En bij Marathon 24 unhealth/unhappiness voor 24 turns. Genoeg om een middelgrote stad tot pop 1 te reduceren. En het is ook nog eens spotgoegkoop qua EP. Niet leuk wanneer het je zelf overkomt.
Dat witte stuk met "Games for Windows" moet er staan van de distributeur denk ik.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 14:16 schreef KreKkeR het volgende:
Ik heb vandaag Civ 4: beyond the sword binnen. Heb nog geen tijd gehad deze uit te proberen, maar moet zeggen dat ik het hoesje een stuk lelijker vindt dan voorheen. Ook helemaal niet in de stijl v/d andere Civ 4 games. Dit aangezien boven een groot wit stuk staat met daarop "Games for Windows". Ook mis ik de uitgebreide info mbt nieuwe units e.d..
Zijn alle edities van Civ 4: beyond the sword zo?
Ik ben net achter een bug in de quest gekomen... Ik heb onlangs een nieuwe quest gekregen die ook te maken had met mijn zeer succesvolle Mining Inc bedrijfje. Ondanks al het succes zochten ze overheidshulp voor het openen van 8 nieuwe filialen voor een extra bonus. Twee bevriende civs waren al helemaal volgebouwd, en daarnaast was er Mao Zedong die State Property erg leuk vindt en de Portugees die me niet aardig vond en dus geen Open Borders wilde. Lastig, maar niet onoverkomelijk. Uiteindelijk bleek Mao wel even gevoelig voor de vrije handel en hij begon zelf al Executives te bouwen, waardoor er na een tijdje 8 steden waren met Mining Inc. En daar stond het, profit is going skyrocket, cha-ching en bij het zien van de 10 gold beloning, wist ik dat het een extra 20 gold per turn zou opleveren. Ik keek naar mijn belastinginkomsten bij het klikken op de beloning en .. er ging 20 gold per turn af?!? En ja hoor, ik keek in het City Screen en bij de mouse-over van de Mining Inc HQ stond in plaats van de +20 gold van de vorige quest nu +10 gold van deze quest. Leuk, een quest voltooid om er 20 gold per turn mee te verliezen.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 21:07 schreef Sidekick het volgende:
Sommige quests kunnen behoorlijk verradelijk zijn, qua opbrengst bij voltooiing. Ik heb Mining Inc gestart, en met 4 Gold, 2 Iron, 2 Copper en een Coal leverde dat behoorlijk wat productie op. Ik had alleen geen Silver, en dat bracht mij de quest om toch 1 Silver te bemachtigen, goedschiks of kwaadschiks. Er stond niets van een beloning bij, maar je neemt de uitdaging toch aan. Er was wel een probleempje, er was alleen Silver op het Grote Continent, waar de Islamitische broeders erg goed met elkaar konden opschieten en oorlog op dat moment vrij onmogelijk was. Gelukkig zag ik Silver in het noorden net over de grens van Augustus. Dus ik met een settler die kant op, een worker proberen vrij te maken, 2 missionairies erbij en een zwaarbewapende Infantry mee. Dan kom je daar tegen een enorm blok van cultuur aan, dus ik heb een Theatre en Library gekocht voor een paar honderd goudstukken, een Mining Inc filiaal daar geopend zodat ik daarna Culture kon bouwen. Gevolg was een teruglopende schatkist en een overzeese stad zonder courthouse maar met een corporation bovenop mijn al grote rijk en het bezit van een vassal (extra maintanance voor mijn eigen steden!), was ik ook nog eens een vermogen kwijt aan maintenance. Uiteindelijk kreeg ik de Silver in mijn bezit en ik kreeg de melding dat ik de quest had gehaald. De opbrengst, 20 Gold. WTF!?! Ik kreeg bijna een hartverlamming, totdat ik zag dat het per turn was en samen met mijn financiele gebouwen toch 40 gold per turn opleverde. Maar ik ben bang dat de kosten baten toch niet helemaal positief uitvallen. Gelukkig zijn er al tientallen steden met Mining Inc, dus ik zit niet met armoe en uiteindelijk is de stad een goede uitvalsbasis voor een overzeese campagne, vooral wanneer ik wat Airports bouw.
Verder wel een leuk concept hoor, maar ik zie liever vooraf wat ik ermee kan winnen.
Een paradrop naar een transport? Van de vijand?quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:38 schreef Sidekick het volgende:
De animatie van Paratroopers die een paradrop naar een Transport uitvoeren is ehmm, grappig.
Dan gaan ze eerst over het water lopen richting transport, en daarna zie je ze nog een keer uit de lucht via parachute vallen.
Dat had ik bij het installeren van BtSquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 21:18 schreef DJKoster het volgende:
Hmm.. installeer ik een patch, krijg ik een error bij het opstarten![]()
D3DX9_32.dll kan niet gevonden worden, dat zal wel een DirectX-probleem zijn (?)
Ik gebruik altijd GoTo (G) om mijn units te bewegen. Niet alleen zie de winkans, maar ook de snelste route wordt berekend.quote:Op maandag 3 september 2007 11:16 schreef Yestuuur het volgende:
even iets handigs waar ik gister achter kwam. als je alt een unit van jezelf kan bewegen, en je houdt vervolgens alt in, terwijl je je cursor op een vijandelijke unit houdt, kun je de winstkansen bij een eventueel gevecht zienerg handig.
Tja. De snelste route is niet altijd de handigste, veiligste route.quote:Op maandag 3 september 2007 12:11 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik gebruik altijd GoTo (G) om mijn units te bewegen. Niet alleen zie de winkans, maar ook de snelste route wordt berekend.
Er wordt wel zoveel mogelijk door bossen of over heuvels gelopen bijvoorbeeld.quote:Op maandag 3 september 2007 12:37 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Tja. De snelste route is niet altijd de handigste, veiligste route.
Ok!quote:Op maandag 3 september 2007 13:08 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Er wordt wel zoveel mogelijk door bossen of over heuvels gelopen bijvoorbeeld.
Door Shift ingedrukt te houden kan je een hele eigen route definieren. Ook handig om worker-actions in een queue te zetten. En een city-queue.quote:Op maandag 3 september 2007 13:30 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Ok!
Mja, toch hou ik het liever zelf in de hand.
Montezumaquote:Op zondag 9 september 2007 11:12 schreef Dodecahedron het volgende:
Volgens mij doet Montezuma veel willekeurige oorlogsverklaringen. Ongeacht hoe goed de relatie is.
Dan krijgen ze random traits (Aggressive, Spiritual, Financial etc) volgens mij.quote:Op zondag 9 september 2007 12:28 schreef Sidekick het volgende:
Ja, maar ik geloof dat ik Random Personalities aangevinkt heb.
Nee, de traits blijven sowieso. De speelstijl verandert, hoewel dat wat lastig te zien/merken is.quote:Op dinsdag 11 september 2007 10:46 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Dan krijgen ze random traits (Aggressive, Spiritual, Financial etc) volgens mij.
Ik denk dat leiders wel hun speelstijl blijven houden.
Maar dat weet ik niet zeker.
Teamgenoten kunnen gezamenlijk techs researchen, en ook de victory wordt samen behaald.quote:Op dinsdag 11 september 2007 10:29 schreef Frollo het volgende:
En hoe werkt het met teams? We zijn allebei meer builders dan warmongers en zijn dan ook niet van plan om tegen elkaar te vechten. Als we beide in hetzelfde team zitten, kunnen we dan samen aan het spaceship bouwen en dus een gedeelde spacerace victory halen?
Nog instellingen die ik aan of juist uit moet zetten?
Je kan AI's ook in een team indelen, zodat je gelijkwaardige tegenstanders hebt natuurlijk.quote:Op dinsdag 11 september 2007 11:27 schreef Frollo het volgende:
Dank voor je reactie, Sidekick.
Oh, het zal ongetwijfeld belachelijk simpel worden als we onze research sharen, maar voor een keertje is dat ook wel 'ns geinig.
Ja. Je deelt bijna alles. Behalve resources, en qua GPP wordt het benodigde aantal punten na een GP ook verhoogd bij je teamgenoten maar niet zoveel als bij jezelf. Dus stel, je hebt 300 GPP, je krijgt een Great Artist, en vervolgens moet je 600 GPP halen voor de volgende GP. Je teamgenoten moeten dan 450 halen. Zoiets.quote:Kun je ook samen aan hetzelfde ruimteschip bouwen, dus bijvoorbeeld ik de Engines en de Cockpit en mijn teammaat de Casing en de Thrusters?
Dat kunnen we ook niet doen.quote:Op dinsdag 11 september 2007 11:45 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Je kan AI's ook in een team indelen, zodat je gelijkwaardige tegenstanders hebt natuurlijk.
Ok, duidelijk.quote:[..]
Ja. Je deelt bijna alles. Behalve resources, en qua GPP wordt het benodigde aantal punten na een GP ook verhoogd bij je teamgenoten maar niet zoveel als bij jezelf. Dus stel, je hebt 300 GPP, je krijgt een Great Artist, en vervolgens moet je 600 GPP halen voor de volgende GP. Je teamgenoten moeten dan 450 halen. Zoiets.
Welkom, Civ-fan!quote:Op maandag 17 september 2007 13:52 schreef Thommieh het volgende:
Hallo MensenHier nog een Civ-fan. Ik heb net Civ IV gekocht en nu wil hem patchen. Ik draai echter vista en die patch (1.6 geloof ik) krijg ik niet aan de praat. Hij opent wel het scherm maar het balke wat de voortgang aangeeft blijft leeg. Weet iemand of er problemen zijn rondom het patchen en/of Vista? Alvast bedankt!
PS: Veel geleerd tijdens ochtendje deze thread(s) lezen! Good Stuff!
Ja, zoiets vermoedde ik al. Maar ik stel het altijd uit dat units bouwenquote:Op zaterdag 22 september 2007 14:03 schreef Sidekick het volgende:
Je moet gewoon een sterk leger hebben, dan komen ze niet binnen vallen. Zelfs Pleased civs gaan je aanvallen als je zwak bent.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |