Nee die is uiteraard zwartquote:
Verkapte ik sluit topic post?quote:Op vrijdag 20 juli 2007 17:29 schreef mschol het volgende:
aangezien het niet meer over php gaat..
slotje...
als je het zo wilt noemen :pquote:Op vrijdag 20 juli 2007 17:31 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Nee die is uiteraard zwart.
[..]
Verkapte ik sluit topic post?
quote:
Zie hier bovenquote:
Is JSON niet iets dan?quote:Op vrijdag 20 juli 2007 17:35 schreef Thomass het volgende:
Is het mogelijk een datastructuur die je in php opbouwt te serializen? En dan bedoel ik niet met de serialize() methode, want die bouwt n stringetje en dat inlezen duurt alleen maar langer dan opnieuw opbouwen (en hij crapt hem als ik mijn structuur serialize omdat het te groot is). Het is een vrij complexe structuur van, als ik php mag geloven rond de 2 mb, dus nogmaals mijn vraag: kan ik dit echt 'snel' serializen?
Ah! Jij dacht dat dat van mij een vraag wasquote:Op vrijdag 20 juli 2007 17:42 schreef WyriHaximus het volgende:
Zie hier boven. Moet jij trouwens nodig zeggen
.
Stom vraagtekentje in die smiliequote:Op vrijdag 20 juli 2007 17:46 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ah! Jij dacht dat dat van mij een vraag was
Niet sneller dan via serialize() het geheugen injagen neequote:Op vrijdag 20 juli 2007 17:35 schreef Thomass het volgende:
Is het mogelijk een datastructuur die je in php opbouwt te serializen? En dan bedoel ik niet met de serialize() methode, want die bouwt n stringetje en dat inlezen duurt alleen maar langer dan opnieuw opbouwen (en hij crapt hem als ik mijn structuur serialize omdat het te groot is). Het is een vrij complexe structuur van, als ik php mag geloven rond de 2 mb, dus nogmaals mijn vraag: kan ik dit echt 'snel' serializen?
JSON zal ook niet 1 van de snelse manieren zijn trouwens.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 18:01 schreef JeRa het volgende:
[..]
Niet sneller dan via serialize() het geheugen injagen neeJSON zoals hierboven genoemd is een andere optie, maar aangezien dat niet veel anders is dan het outputformaat van serialize() schiet je er niet veel mee op.
4e optie is het misschien in een idee om het in een cache bestand te zetten of in een tabel of desnoods in een phpsessie.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 18:01 schreef JeRa het volgende:
Een derde optie is zelf bepalen welke onderdelen van je complexe structuur je gaat opslaan en voor elke class een soort serialize() functie te maken, maar of dat sneller is? Zou je kunnen toelichten waar het over gaat?
Een linked structure van 3241 nodes, in een soort 'vierkante' matrix structuur gelinkt. Een x aantal horizontale circulairly linked lists en die zitten weer aan elkaar geknoopt met verticaal circulair gelinkte lijsten.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 18:01 schreef JeRa het volgende:
[..]
Niet sneller dan via serialize() het geheugen injagen neeJSON zoals hierboven genoemd is een andere optie, maar aangezien dat niet veel anders is dan het outputformaat van serialize() schiet je er niet veel mee op.
Een derde optie is zelf bepalen welke onderdelen van je complexe structuur je gaat opslaan en voor elke class een soort serialize() functie te maken, maar of dat sneller is? Zou je kunnen toelichten waar het over gaat?
Dat is toch precies wat ik zeg met 'daar schiet je niet veel mee op' (hij wil het sneller krijgen)?quote:Op vrijdag 20 juli 2007 18:29 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
JSON zal ook niet 1 van de snelse manieren zijn trouwens.
Dat is het medium, het gaat om de inhoudquote:[..]
4e optie is het misschien in een idee om het in een cache bestand te zetten of in een tabel of desnoods in een phpsessie.
Heb je dit object oriented gemaakt of sla je de boel op in arrays? Met die eerste manier is PHP namelijk erg traag vanwege de constructoren en destructoren die aangeroepen worden. Maar als ik het goed begrijp is het dus het serialize() gedeelte waar het het traagst gaat?quote:Op vrijdag 20 juli 2007 18:45 schreef Thomass het volgende:
[..]
Een linked structure van 3241 nodes, in een soort 'vierkante' matrix structuur gelinkt. Een x aantal horizontale circulairly linked lists en die zitten weer aan elkaar geknoopt met verticaal circulair gelinkte lijsten.![]()
Opbouwen ervan kost niet echt noemenswaardig veel tijd, maar het is een beetje onnodig - vandaar dat ik me afvroeg of je het niet gewoon 'binary' kan opslaan zegmaar
edit: voor de goede orde - het is iets waar ik een beetje mee zit te spelen (een sudoku maker/oplosser[afbeelding]). oorspronkelijk heb ik het in C gemaakt wat natuurlijk vele malen sneller is. kortgeleden met php5 was het appeltje eitje om het even te porten (webbased is natuurlijk leuker), nu wil ik er een snelheidsmonster van maken
vandaar mijn vraag of binary opslaan van structuren mogelijk is
Het zijn objects ja. Serialize heb ik geprobeerd maar vanaf gezien omdat het trager was (from scratch iedere keer opbouwen is dus sneller dan een GIGANTISCHE string inlezen), ik vroeg me dus af of het mogelijk is het als het ware te 'hard-coden' / serializen zodat het op een efficiente manier in het geheugen gezet kan worden. Als het niet kan, jammer maar helaasquote:Op vrijdag 20 juli 2007 19:05 schreef JeRa het volgende:
[..]
Heb je dit object oriented gemaakt of sla je de boel op in arrays? Met die eerste manier is PHP namelijk erg traag vanwege de constructoren en destructoren die aangeroepen worden. Maar als ik het goed begrijp is het dus het serialize() gedeelte waar het het traagst gaat?
Ah, dus het gaat niet zozeer om serialize() maar om unserialize()? Want dan kijk je waarschijnlijk toch echt aan tegen de vele constructoren die aangeroepen moeten worden plus de bewerkingstijden op de gigantische string. Ik denk niet dat je daar gemakkelijk efficiënt omheen kunt werken.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 19:12 schreef Thomass het volgende:
[..]
Het zijn objects ja. Serialize heb ik geprobeerd maar vanaf gezien omdat het trager was (from scratch iedere keer opbouwen is dus sneller dan een GIGANTISCHE string inlezen), ik vroeg me dus af of het mogelijk is het als het ware te 'hard-coden' / serializen zodat het op een efficiente manier in het geheugen gezet kan worden. Als het niet kan, jammer maar helaas![]()
Jagoed ik gebruik php nu eigenlijk ook voor iets waar het helemaal niet voor gemaakt is, toch is het verrassend snel vind ik.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 19:15 schreef JeRa het volgende:
[..]
Ah, dus het gaat niet zozeer om serialize() maar om unserialize()? Want dan kijk je waarschijnlijk toch echt aan tegen de vele constructoren die aangeroepen moeten worden plus de bewerkingstijden op de gigantische string. Ik denk niet dat je daar gemakkelijk efficiënt omheen kunt werken.
Dacht dat je er mee bedoelde dat de manier van output niet boeiend veel anders wasquote:Op vrijdag 20 juli 2007 19:04 schreef JeRa het volgende:
[..]
Dat is toch precies wat ik zeg met 'daar schiet je niet veel mee op' (hij wil het sneller krijgen)?
Erhm true jaquote:Op vrijdag 20 juli 2007 19:04 schreef JeRa het volgende:
[..]
Dat is het medium, het gaat om de inhoudde manier waarop je de gegevens omzet naar een abitrair formaat.
Met var_export kan je de code exporten/echoen om dat hardcoded te doenquote:Op vrijdag 20 juli 2007 19:12 schreef Thomass het volgende:
[..]
Het zijn objects ja. Serialize heb ik geprobeerd maar vanaf gezien omdat het trager was (from scratch iedere keer opbouwen is dus sneller dan een GIGANTISCHE string inlezen), ik vroeg me dus af of het mogelijk is het als het ware te 'hard-coden' / serializen zodat het op een efficiente manier in het geheugen gezet kan worden. Als het niet kan, jammer maar helaas![]()
Haha, php trekt het niet meer denk ikquote:Op vrijdag 20 juli 2007 19:16 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Dacht dat je er mee bedoelde dat de manier van output niet boeiend veel anders was.
[..]
Erhm true ja.
Ow is var_export($bla,true) en dan direct een bestand in niet iets? Dat is volgens mij redelijk rap en met OO werkt dat ook. Of anders bouw je een benchmarker
. Weet je precies welke er sneller is
![]()
haha hoe diep gaat dat ding dan? Zit een beveiliging in tegen loopsquote:Op vrijdag 20 juli 2007 19:22 schreef Thomass het volgende:
[..]
Haha, php trekt het niet meer denk ik
Fatal error: Nesting level too deep - recursive dependency?
O_O
Waar wil je ze mee vergelijken? losse variablen?quote:Op vrijdag 20 juli 2007 21:43 schreef Geqxon het volgende:
Weet iemand hier wat de performance van arrays zijn? Ik stop tegenwoordig zo'n beetje alles in arrays, maar maakt het PHP traag? Tuurlijk, het is geen vreemd iets in PHP, maar ik vroeg het mij zeg maar af.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | // ARRAY: $pages = range(3,45); foreach ($pages as $page){ echo "Page number: " . $page; } // NORMAAL for ($i = 3; $i <= 45; $i++){ echo "Page number: " . $i; } ?> |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 | // DATA OPHALEN EN VERDERE PRE-HTML OUTPUT BEWERKINGEN $result = mysql_query("SELECT * FROM user"); $users = array(); while ($row = mysql_fetch_assoc($result)){ $users[] = $row; } // HTML OUTPUT: foreach ($users as $user){ echo "Name: " . $user['Name']; echo "City: " . $user['City']; } ?> |
Ik weet niet of ik die mooier vind eigenlijk....quote:Op vrijdag 20 juli 2007 22:14 schreef Geqxon het volgende:
In dit geval vind ik het voorbeeld met de array veel schoner. Ik kan begrijpen dat de bovenste manier trager is, maar ga je dat met 10000+ users per dag merken? Of zijn dat micro-optimalisaties?
same here, en daar vind ik OO niet onder vallenquote:Op vrijdag 20 juli 2007 22:22 schreef Geqxon het volgende:
Ik heb een array met pagina's, en die lees ik uit, pagina per pagina. Misschien komt het door mijn OO-fetish, ik ben door Java iets gehersenspoeld.
Ik hou van beknopte code, maar ik hou meer van code waar supersnel te lezen is wat het doet, en waarvan de gedachtengang zoals die van een mens is.
Toch is dat met OO wel duidelijk te lezen hoor..quote:Op vrijdag 20 juli 2007 22:35 schreef mschol het volgende:
[..]
same here, en daar vind ik OO niet onder vallen
in de tijd dat ik OO gezien heb en mee heb moeten scripten op school heb ik het helemaal uitgekotst...quote:Op vrijdag 20 juli 2007 22:53 schreef ursel het volgende:
[..]
Toch is dat met OO wel duidelijk te lezen hoor..
Heb je het geprogrammeerd, of ook geleerd? Weet je, om maar wat te noemen, wat een Sequence-diagram is? Klassendiagram? Controllerklassen? UI-klassen?quote:Op vrijdag 20 juli 2007 22:58 schreef mschol het volgende:
[..]
in de tijd dat ik OO gezien heb en mee heb moeten scripten op school heb ik het helemaal uitgekotst...
zo gruwelijk onlogisch vond ik het...
Ik ookquote:Op vrijdag 20 juli 2007 22:22 schreef Geqxon het volgende:
Ik hou van beknopte code, maar ik hou meer van code waar supersnel te lezen is wat het doet, en waarvan de gedachtengang zoals die van een mens is.
1 2 3 4 | foreach(range(3, 45) as $pagina) echo "pagina: $pagina<br />"; ?> |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 | $page_count = 120000; // RANGE-ARRAY IN VAR $time_start = microtime_float(); ob_start(); $pages = range(0,$pagecount); foreach ($pages as $page){ echo $page; } $time_end = microtime_float(); ob_end_clean(); echo "Result #1: " . ($time_end - $time_start) . " secondsn"; // SIMPLE FOR LOOP $time_start = microtime_float(); ob_start(); for($i = 0; $i <= $pagecount; $i++){ echo $page; } $time_end = microtime_float(); ob_end_clean(); echo "Result #2: " . ($time_end - $time_start) . " secondsn"; // DIRECT FROM RANGE $time_start = microtime_float(); ob_start(); foreach (range(0,$pagecount) as $page){ echo $page; } $time_end = microtime_float(); ob_end_clean(); echo "Result #3: " . ($time_end - $time_start) . " secondsn"; ?> |
1 2 3 | Result #2: 4.50611114502E-05 seconds Result #3: 4.29153442383E-05 seconds |
ik heb het ooit (was een ruwe 4 jaar geleden) moeten leren idd.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 23:03 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Heb je het geprogrammeerd, of ook geleerd? Weet je, om maar wat te noemen, wat een Sequence-diagram is? Klassendiagram? Controllerklassen? UI-klassen?
Want eerlijk is eerlijk, als je het alleen gaat programmeren zul je het vast onzin vinden.
Mja, duidelijk..quote:Op vrijdag 20 juli 2007 23:13 schreef Geqxon het volgende:
[ code verwijderd ]
Even in elkaar gefrutselt. Resultaat:
[ code verwijderd ]
Its all about responsibility.:)quote:Op vrijdag 20 juli 2007 23:16 schreef mschol het volgende:
[..]
ik heb het ooit (was een ruwe 4 jaar geleden) moeten leren idd.
en termen als sequence diagram. klassendiagram komen mij bekend voor die ander 2 zo snel niet...
maar ik heb het nadat het mij is uitgelegd (dat snapte ik dan nog wel) nooit begrepen hoe ik het moest schrijven... (het werkelijke programmeren dus)
ik moest een functie schrijven om een functie aan te roepen in een 3de functie..
ik had echt iets zo van WTF!?!?!
ik heb mij er op een gegeven moment bij neergelegd en iets gehad van: deze zooi raak ik niet meer aan :')
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 | Klasse Main Afdeling fnt = new Afdeling("FNT","Oudenoord"); Afdeling fnj = new Afdeling("FNJ","Nijenoord"); Leraar jan = new Leraar("Jan",fnt); jan.wijzigAfdeling(fnt,fnj); =========== Klasse Leraar public boolean wijzigAfdeling (Afdeling form, Afdeling to){ if (from.verwijderLeraar(this) && to.nieuweLeraar(this){ return true } return false; } =========== Klasse Afdeling private Vector leraren; public boolean verwijderLeraar(Leraar lr){ if (leraren.contains(lr) == true){ leraren.removeElement(lr); return true; } return false; } public boolean nieuweLeraar(Leraar lr){ if (leraren.contains(lr) == false){ leraren.add(lr); return true; } return false; } =========== |
zoals ik al zei, wanneer het uitgelegd word snap ik het... (de theorie is dus opzich begrijpbaar voor mij) maar ik krijg het echt onmogelijk in een werkend iets verwerkt, ik vind het dan veels te on overzichtelijk..quote:Op vrijdag 20 juli 2007 23:31 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Its all about responsibility.:)
Voorbeeldje: Een leraar van een school wijzigt van afdeling. Dit doe ik als volgt:
[ code verwijderd ]
Een functie roept inderdaad een functie weer aan, maar dat heeft allemaal met verantwoordelijkheid te maken. Het zou pas een potje worden als ik de klasse Leraar alles zou laten doen.
Dan heb je nog altijd UML naar Java convertortjes.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 23:34 schreef mschol het volgende:
[..]
zoals ik al zei, wanneer het uitgelegd word snap ik het... (de theorie is dus opzich begrijpbaar voor mij) maar ik krijg het echt onmogelijk in een werkend iets verwerkt, ik vind het dan veels te on overzichtelijk..
zo, dat scheelt meer dan ik gedacht hadquote:Op vrijdag 20 juli 2007 23:13 schreef Geqxon het volgende:
[ code verwijderd ]
Even in elkaar gefrutselt. Resultaat:
[ code verwijderd ]
Kijk daar hou ik nou vanquote:Op vrijdag 20 juli 2007 23:45 schreef Thomass het volgende:
Al die nonsens, gewoon gaan zitten en typen. =)
Leuk voor een hobbyproject, niet voor een grootschalig commercieel project.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 00:37 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Kijk daar hou ik nou van. No fucking bullshit just write
!
True, maar dan zet ik het ook eerst op papier en ram ik dan alles in elkaarquote:Op zaterdag 21 juli 2007 00:39 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Leuk voor een hobbyproject, niet voor een grootschalig commercieel project.
Hobbyprojectjes aan mijn kant zijn inmiddels zo groot geworden dat dingen als UML-schema's en DFD-diagrammen toch echt om de hoek komen kijken. En dat heeft weinig met onvermogen van overzicht te maken, met 'just code it' kom je hoogstens op 20% van het gewenste resultaat bij zulke projecten. Als je vantevoren goed bedenkt hoe je applicatie in elkaar gaat steken hoef je tijdens het implementeren nog maar weinig tijd te investeren in het redesignen,quote:Op zaterdag 21 juli 2007 01:03 schreef Thomass het volgende:
Ja maar niet iedereen maakt commerciele dingen, ik zou het echt niet trekken. Van die standaard applicaties voor in bedrijven die medewerkers moeten bijhouden ofzo, booooring.
Hier zie ik echt totaal het voordeel niet van. Het wordt er alleen onduidelijker van.quote:
Hier vind ik het wel netter. Het zou nog netter zijn als je een database class gebruikt die die de data meteen in een array van array's terug geeft.quote:Tweede voorbeeld:
[ code verwijderd ]
Ga netheid vind ik dit een perfecte methode, maar is dit nou sterk vertragend of not-done? Kan dit beter?
Mwah hangt er vanaf. Als het een standaard iets is wat je al tevaak gedaan hebt is het redelijk saai ja. Moet je met nieuwe dingen bezig dan word het gelijk een heel ander verhaalquote:Op zaterdag 21 juli 2007 01:03 schreef Thomass het volgende:
Ja maar niet iedereen maakt commerciele dingen, ik zou het echt niet trekken. Van die standaard applicaties voor in bedrijven die medewerkers moeten bijhouden ofzo, booooring.
Merk het bij mezelf dat ik ook voor me hobbie dingen steeds meer die kant op ga. Dingen worden steeds complexer en je zoekt toch een manier om het makkelijk overzichtelijk te houden. Zelf gebruik ik geen checklist maar een bugtrackerquote:Op zaterdag 21 juli 2007 04:57 schreef JeRa het volgende:
[..]
Hobbyprojectjes aan mijn kant zijn inmiddels zo groot geworden dat dingen als UML-schema's en DFD-diagrammen toch echt om de hoek komen kijken. En dat heeft weinig met onvermogen van overzicht te maken, met 'just code it' kom je hoogstens op 20% van het gewenste resultaat bij zulke projecten. Als je vantevoren goed bedenkt hoe je applicatie in elkaar gaat steken hoef je tijdens het implementeren nog maar weinig tijd te investeren in het redesignen,
En dan heb ik het niet over managementapplicaties of boekhoudsprogramma's, maar juist over 'leuke' projectjes
Ik maak wel commerciele dingen, en daar vallen ook jongerencommunities onder met een paar honderdduizend leden bijvoorbeeld. Da's ook weer een ander verhaal natuurlijk dan een boekhouddingetjequote:Op zaterdag 21 juli 2007 01:03 schreef Thomass het volgende:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 | switch(exif_imagetype($this->filename)) { case 1 : // GIF $image = imagecreatefromgif($this->filename); break; case 2 : // JPG $image = imagecreatefromjpeg($this->filename); break; case 3 : // PNG $image = imagecreatefrompng($this->filename); break; case 6 : // BMP $image = imagecreatefromwbmp($this->filename); break; default : $image = false; } ?> |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | $system=explode(".",$filename); if (preg_match("/jpg|jpeg/",$system[1])){ $src_img=imagecreatefromjpeg($filename); } if (preg_match("/png/",$system[1])){ $src_img=imagecreatefrompng($filename); } ?> |
1 2 3 4 5 6 7 8 | $inhoud = file_get_contents('onbekendplaatje.dat'); $srcimg = imagecreatefromstring($inhoud); if ($srcimg === false) { // Onbekend formaat } ?> |
Bovenstaand geklopt stukje code werkt niet eens met .JPG extensies.quote:Op zondag 22 juli 2007 16:17 schreef JeRa het volgende:
@Geqxon
Je kunt beter naar de mimetype kijken, er zijn nogal wat BMP-afbeeldingen in omloop met een JPEG-extensie.
Zie link in me sigquote:
Is http://nl3.php.net/manual/en/function.getimagesize.php anders niet een idee?quote:Op zondag 22 juli 2007 15:55 schreef super-muffin het volgende:
dat kan ook natuurlijk, maar vind ik niet erg netjes.
Trouwens lokaal werkt die exif_imagetype wel, maar op mijn externe host niet.
De functie imagecreatefromstring() maakt er meteen een afbeelding van, en gebruikt functies zoals imagegetsize() om te bepalen wat het type isquote:Op zondag 22 juli 2007 16:46 schreef super-muffin het volgende:
@JeRa : dat werkt goed inderdaad.maar het is er niet echt heel erg sneller op geworden. Maar dat moet ik nog even goed uitzoeken.
@Wyri : Die functie heb ik niet nodig. Of ik begrijp je verkeerd.
getimagesize() kan ook het type teruggevenquote:Op zondag 22 juli 2007 16:46 schreef super-muffin het volgende:
quote:Op zondag 22 juli 2007 16:46 schreef super-muffin het volgende:
Preciesquote:Op zondag 22 juli 2007 17:23 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
getimagesize() kan ook het type teruggevenIk denk dat die alleen naar de header van de file kijkt, hij laadt in ieder geval niet de hele afbeelding en zal dus veel sneller zijn.
Ja, maar het blijkt dus wel te kunnen, want je mag je eigen php.ini hebben bij XS4ALLquote:Op maandag 23 juli 2007 16:22 schreef Geqxon het volgende:
Vreemd dat je register_globals niet uit kunt zetten, een imho erg onveilige functie.
Ja hoor eens, dat weet ik ook allemaal niet hoorquote:Op maandag 23 juli 2007 16:32 schreef Geqxon het volgende:
Is dat dan niet gevaarlijk voor de XS4ALL server? Dat je bijvoorbeeld hun CPU even een uurtje lang op 100% laat stressen omdat je de timelimit op 48 uur hebt gezet?
Zeg, mijn XS4All abbotje is vandaag opeens wel erg traag geworden. Tijn?quote:Op maandag 23 juli 2007 16:38 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja hoor eens, dat weet ik ook allemaal niet hoor![]()
Een goede aanvraag zou sowieso niet langer dan een paar minuten moeten duren en daarna op 'actief' moeten staan.quote:Op maandag 23 juli 2007 16:35 schreef Geqxon het volgende:
Heuj. Mijn domeinnaam heeft een week lang op "in aanvraag" gestaan, en is nu weer vrij. Ik dacht dat dat tegenwoordig allemaal digitaal kon daar bij SIDN?![]()
Daar heb je php.ini niet perse voor nodigquote:Op maandag 23 juli 2007 16:32 schreef Geqxon het volgende:
Is dat dan niet gevaarlijk voor de XS4ALL server? Dat je bijvoorbeeld hun CPU even een uurtje lang op 100% laat stressen omdat je de timelimit op 48 uur hebt gezet?
En dan zeggen of nu reggen of ik ga verhuizenquote:Op maandag 23 juli 2007 22:19 schreef Geqxon het volgende:
Goed, ik heb een kut-provider wat dat betreft. Mijn hostings-provider werkt nog met papier, terwijl ik weet dat het digitaal kan.
Zometeen dat noodnummer van ze maar even bellen.
True, maar als je register_globals niet eens uit kan zetten gok ik dat dit ook niet werken gaat.quote:Op maandag 23 juli 2007 23:11 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Daar heb je php.ini niet perse voor nodigkan ook tijdens runtime http://php.net/set_time_limit
![]()
[..]
En vervolgens aan hen de keuze: ofwel een klant behouden voor een paar euro's, ofwel een lastige klant kwijt die geheel conform de algemene voorwaarden een leuke boete gaat betalen voor het onrechtmatig bellen van het noodnummer.quote:Op maandag 23 juli 2007 23:11 schreef WyriHaximus het volgende:
En dan zeggen of nu reggen of ik ga verhuizen.
Beetje nutteloos lijkt mij, register_globals tijdens runtime uitzettenquote:Op maandag 23 juli 2007 23:14 schreef Geqxon het volgende:
[..]
True, maar als je register_globals niet eens uit kan zetten gok ik dat dit ook niet werken gaat.
Moet je natuurlijk wel het normale nummer eerst bellenquote:Op maandag 23 juli 2007 23:29 schreef JeRa het volgende:
[..]
En vervolgens aan hen de keuze: ofwel een klant behouden voor een paar euro's, ofwel een lastige klant kwijt die geheel conform de algemene voorwaarden een leuke boete gaat betalen voor het onrechtmatig bellen van het noodnummer.
"Noodnummer". Om drie uur in de middag krijg ik voice-mail.quote:Op maandag 23 juli 2007 23:29 schreef JeRa het volgende:
[..]
En vervolgens aan hen de keuze: ofwel een klant behouden voor een paar euro's, ofwel een lastige klant kwijt die geheel conform de algemene voorwaarden een leuke boete gaat betalen voor het onrechtmatig bellen van het noodnummer.
quote:Op maandag 23 juli 2007 23:40 schreef Geqxon het volgende:
[..]
"Noodnummer". Om drie uur in de middag krijg ik voice-mail.
Zelf zit ik hier: http://www.sensson.net/producten/web-hosting/ of je kijkt ff in het grote betaalde webhostingstopic-deel 5quote:Op maandag 23 juli 2007 23:43 schreef Geqxon het volgende:
Anyhow, iemand een goed adresje? 100 megabyte webspace, 3 gigabyte dataverkeer de maand, unlimited mail-adressen (catch-all), minimaal 5 MySQL databases en PHP ondersteuning inclusief een domeinnaam, voor ongeveer 30-40 euro per jaar?
Uptime is niet interresant, het is slechts voor hobbyprojecten.
quote:Op dinsdag 24 juli 2007 04:26 schreef wonderer het volgende:
ik weet dat je bij een update kan doen "veld=veld+1" enzo, maar kan dat ook met strings? Dat je een stuk tekst plakt achter wat er al instaat? Of moet je dan eerst kijken wat er staat en dan als hele nieuwe data invoeren/updaten?
1 |
Als je + gebruikt bij tekst, dan levert dat in MySql 0 op (vreemd ja, 't blijft MySQL). Met Concat() kun te tekst aan elkaar plakken.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 07:53 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
Moet wel werken gok ik zo.
Ok tof weer wat geleerd, was ook een grote gokquote:Op dinsdag 24 juli 2007 08:14 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
Als je + gebruikt bij tekst, dan levert dat in MySql 0 op (vreemd ja, 't blijft MySQL). Met Concat() kun te tekst aan elkaar plakken.
Nee eingelijk niet, javascript pikt dat dan weer wel, in PHP weer . en VB(6 iig) gebruikt ook weer + als ik heel diep ga spittenquote:Op dinsdag 24 juli 2007 08:21 schreef Geqxon het volgende:
Niet eens zo heel vreemd, string + string = 0.
Het zou logischer zijn als het een error gaf, of anders NULL.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 08:21 schreef Geqxon het volgende:
Niet eens zo heel vreemd, string + string = 0.
Ik ben zelf wel tevreden met Webreusquote:Op maandag 23 juli 2007 23:43 schreef Geqxon het volgende:
Anyhow, iemand een goed adresje? 100 megabyte webspace, 3 gigabyte dataverkeer de maand, unlimited mail-adressen (catch-all), minimaal 5 MySQL databases en PHP ondersteuning inclusief een domeinnaam, voor ongeveer 30-40 euro per jaar?
Ja, die had ik al geprobeerdquote:Op dinsdag 24 juli 2007 07:53 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
Moet wel werken gok ik zo.
Goed, wat dat betreft is het stricte van Java dan ook wel weer fijn. Non compatible!quote:Op dinsdag 24 juli 2007 09:22 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
Het zou logischer zijn als het een error gaf, of anders NULL.
Op deze manier is het net zo vaag als php. 'a'+'b' geeft 0, 'a' + '1' geeft 1, 'a' + 0x1 geeft 1, maar 'a' + '0x1' geeft dan weer 0Aan de warnings te zien probeert ie er een double van te maken.
Als ik het goed heb kan je MySQL wel zo instellen dat dit soort dingen wel een fout geven.
quote:Op dinsdag 24 juli 2007 09:22 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
Het zou logischer zijn als het een error gaf, of anders NULL.
Op deze manier is het net zo vaag als php. 'a'+'b' geeft 0, 'a' + '1' geeft 1, 'a' + 0x1 geeft 1, maar 'a' + '0x1' geeft dan weer 0Aan de warnings te zien probeert ie er een double van te maken.
Als ik het goed heb kan je MySQL wel zo instellen dat dit soort dingen wel een fout geven.
1 2 3 4 5 6 | 'a' + 'b' = (int)'a' + (int)'b' = 0 + 0 = 0 'a' + '1' = (int)'a' + (int)'1' = 0 + 1 = 1 'a' + 0x1 = (int)'a' + 1 = 1 'a' + '0x1' = (int)'a' + (int)'0x1' = 0 + 1 = 1 // en niet 0 zoals jij beweert ?> |
Ja, ik snap ook wel wat er gebeurt. Handig vind ik het niet. Ik heb in zo'n geval liever dikke vette foutmelding.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 18:43 schreef Thomass het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
och het is zo logisch mensen
Thx!quote:(gave site heb je trouwens)
Wat zijn je queries nu dan?quote:Op dinsdag 24 juli 2007 22:19 schreef Geqxon het volgende:
Weer een performance vraag, maar deze keer eentje met een groter effect. Alsin: 0.2 seconden versus 8 seconden.
Een simpele query, met een LEFT JOIN op een bookmarktabel. Nu wil ik dus graag alle nieuwsartikelen zien die de user gebookmarked heeft. Dus hop, de LEFT JOIN, en dan op de koppelende ID van de bookmarktabel een IS NOT NULL. Gaat zelfs over duizenden nieuwsartikelen prima, supersnel dus.
Nu wil ik zien welke nieuwsartikelen de user niet gebookmarked heeft. (For the record: Dit zijn er minder dan de wel gebookmarkte nieuwsartikelen). Dit doe ik door een IS NULL op het koppelend ID van de bookmark tabel te zetten. Probleem dus: Dit gaat vreselijk traag...
Zou dit misschien sneller op te lossen zijn? Ik weet dat JOINS traag kunnen zijn, en hiermee is dat duidelijk te zien.
1 2 3 4 | FROM Artikel AS a LEFT JOIN Bookmark AS bm ON bm.ArtikelID = a.ID WHERE bm.ArtikelID IS NOT NULL |
1 2 3 4 | FROM Artikel AS a LEFT JOIN Bookmark AS bm ON bm.ArtikelID = a.ID WHERE bm.ArtikelID IS NULL |
1 2 3 4 | FROM table1 WHERE id1 IN (SELECT id2 FROM table2 WHERE condition1); |
1 2 3 4 | FROM table1 WHERE id1 NOT IN (SELECT id2 FROM table2 WHERE condition1); |
Zover ik weet voert hij eerst de sub query uit, en zet het resultaat daar van in IN. 2 queries afaik. Kan er totaal naast zitten. Jammer dat JortK op vakantie is die weet behoorlijk wat van SQL afquote:Op dinsdag 24 juli 2007 23:25 schreef Geqxon het volgende:
Maar dan moet hij dus (in mijn geval) 6621 keer een select query uitvoeren? Ik heb wat moeite een testcase op te zetten, maar zo uit mijn hoofd lijkt dit niet bijster veel rapper.
1 2 3 | LEFT JOIN table2 ON table1.id=table2.id WHERE table2.id IS NULL; |
Puur SQL, of ook met PHP?quote:Op woensdag 25 juli 2007 01:09 schreef wonderer het volgende:
Hoe kan ik uitvogelen hoeveelste in een resultset een bepaald record is? Bijvoorbeeld "select from producten where klant_id='1'" en dan wil ik weten hoeveelste de barbecue is in die lijst. Is daar iets makkelijks voor?
Ook met PHP.quote:
quote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | $i = 0; $result = executequery("blablabla"); while($row = fetchrow($result)) { $i++; echo($i . "e reccord:" . $row); } ?> |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 | $result = mysql_query("SELECT product FROM producten WHERE klant_id='1"); $i = 0; while ($row = mysql_fetch_assoc($result)){ if ($row['product'] == "Barbecue"){ $row_number = $i; break(); } $i++; } if (isset($row_number)){ echo "Barbecue was nummer " . $row_number . " op de lijst."; } ?> |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 | require_once('anotherclass.php'); class Baap { private $linkie; public function doSomething() { echo "zomg "; var_dump($linkie); } public function __construct() { $linkie = new AnotherClass(); var_dump($linkie); echo "<br>"; } } ?> |
self::linkie ipv $linkiequote:Op woensdag 25 juli 2007 10:03 schreef DikkeSmikkel het volgende:
Ik heb niet echt een vraag over MySQL maar wel één over PHP dus... ik verwacht dat-ie hier wel mag of niet?
Ik ben een beetje met classes aan het rommelen maar ik zie net iets over het hoofd waardoor het niet werkt...Kortom, tijd voor meer ogen.
[ code verwijderd ]
Ik heb dus twee classes waarvan er één in een include zit (en dus bovenin wordt eengeroepen). Nu heb ik dus in de __construct() dat-ie de tweede classe initialiseert en deze in de private variabele pleurt. Of tenminste dat wil ik, PHP denkt daar kennelijk anders over want in de functie doSomething is $linkie dus NULL. Ik ben al waar meer aan het proberen geweest maar ik zie 't niet meer...Kan iemand ff een aanwijzing geven?
Bedankt voor je snelle antwoord!quote:Op woensdag 25 juli 2007 10:09 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
self::linkie ipv $linkie. Omdat linkie een member is van je class kan je hem niet als een gewonen $var opschrijven maar moet je aangeven dat je de member wilt self::var
. Of en $this->linkie kan ook maar dat vind hij niet leuk als je in je constructor zit
.
Ow en dit is het PHP en/of (My)SQL topic dus PHP dingen zijn nooit een probleem.
De __contructor wordt toch maar 1x uitgevoerd toch?quote:Op woensdag 25 juli 2007 10:22 schreef Geqxon het volgende:
In de constructor een nieuwe klasse definieëren, pas je wel op dat je geen lus krijgt?
Als je in de constructor van "Auto" een nieuw "Auto" object aan maakt, krijg je een aardige lus.quote:Op woensdag 25 juli 2007 10:28 schreef DikkeSmikkel het volgende:
[..]
De __contructor wordt toch maar 1x uitgevoerd toch?
quote:Op woensdag 25 juli 2007 10:27 schreef DikkeSmikkel het volgende:
[..]
Bedankt voor je snelle antwoord!Ik ga even verder puzzelen. Als ik er niet uit kom dan merk je dat vanzelf...
![]()
Niet als je in de constructor van de class waar je in zit die zelfde class ook weer initialiseerdquote:Op woensdag 25 juli 2007 10:28 schreef DikkeSmikkel het volgende:
[..]
De __contructor wordt toch maar 1x uitgevoerd toch?
Nee ok dan wel, maargoed dan is zit het geheel wel heel brak in elkaar.quote:Op woensdag 25 juli 2007 10:35 schreef WyriHaximus het volgende:
Niet als je in de constructor van de class waar je in zit die zelfde class ook weer initialiseerd. Dan krijg je een loop
.
1 2 3 | $var = new AnotherClass(); ?> |
1 2 3 | self::$linkie = new AnotherClass(); ?> |
1 2 3 | private static $linkie; ?> |
1 2 3 | var_dump(self::$message); ?> |
Met een LEFT JOIN met een IS NOT NULL op de gekoppelde tabel zeg je eigenlijk 'ik wil alle waarden van de gekoppelde tabellen die bestáán', en dat is dus gewoon een INNER JOINquote:Op dinsdag 24 juli 2007 22:19 schreef Geqxon het volgende:
Weer een performance vraag, maar deze keer eentje met een groter effect. Alsin: 0.2 seconden versus 8 seconden.
Een simpele query, met een LEFT JOIN op een bookmarktabel. Nu wil ik dus graag alle nieuwsartikelen zien die de user gebookmarked heeft. Dus hop, de LEFT JOIN, en dan op de koppelende ID van de bookmarktabel een IS NOT NULL. Gaat zelfs over duizenden nieuwsartikelen prima, supersnel dus.
Nu wil ik zien welke nieuwsartikelen de user niet gebookmarked heeft. (For the record: Dit zijn er minder dan de wel gebookmarkte nieuwsartikelen). Dit doe ik door een IS NULL op het koppelend ID van de bookmark tabel te zetten. Probleem dus: Dit gaat vreselijk traag...
Zou dit misschien sneller op te lossen zijn? Ik weet dat JOINS traag kunnen zijn, en hiermee is dat duidelijk te zien.
Een INNER JOIN is een goede, ik bouw mijn querys altijd met MySQL PHP op waardoor ik nog niet zo "dynamisch" dacht.quote:Op woensdag 25 juli 2007 12:45 schreef JeRa het volgende:
[..]
Met een LEFT JOIN met een IS NOT NULL op de gekoppelde tabel zeg je eigenlijk 'ik wil alle waarden van de gekoppelde tabellen die bestáán', en dat is dus gewoon een INNER JOINwat betreft de performance: heb je wel indices op de keys in beide tabellen? (dus in tabel 1 op de primary key, en in tabel 2 op de foreign key)
Bedankt, die nemen we mee.quote:Op woensdag 25 juli 2007 13:09 schreef JeRa het volgende:
@Geqxon
Je kunt altijd nog EXPLAIN gebruiken om erachter te komen wat MySQL intern doet om je query uit te voerenoutput van beide SELECTs kun je dan vergelijken.
quote:
Hm, ik had gedacht/gehoopt dat er een handigheidje voor was. Ik meende er iets over gelezen te hebben in de research van de afgelopen weken maar natuurlijk kan ik dat niet meer terugvinden. Dit lijkt me toch niet zo heel prettig voor een query met veel records...quote:
quote:Op woensdag 25 juli 2007 16:08 schreef wonderer het volgende:
[..]
[..]
Hm, ik had gedacht/gehoopt dat er een handigheidje voor was. Ik meende er iets over gelezen te hebben in de research van de afgelopen weken maar natuurlijk kan ik dat niet meer terugvinden. Dit lijkt me toch niet zo heel prettig voor een query met veel records... :{
Nou ja, bedankt ;)
1 2 3 4 5 | (SELECT COUNT(*) FROM employee e2 WHERE e2.emp_id <= e.emp_id AND e2.job_id = 10) AS rownumber FROM employee e WHERE job_id = 10 ORDER BY emp_id |
Daar snap ik geen reet van. Heb nu iets in elkaar geknutseld, kijken of dat werkt. Komt uiteindelijk toch op een while loop uitquote:Op woensdag 25 juli 2007 16:34 schreef Geqxon het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
bron
Ook een interresante methode
Je telt simpelweg het aantal records tot en met het record dat jij wilt hebben.quote:Op woensdag 25 juli 2007 21:04 schreef wonderer het volgende:
[..]
Daar snap ik geen reet van. Heb nu iets in elkaar geknutseld, kijken of dat werkt. Komt uiteindelijk toch op een while loop uitDat wou ik juist niet. Nou ja, aan de andere kant is het max aantal records waar hij doorheen moet 200, dat zal niet zoveel geheugen kosten toch?
Yeah, zo heb ik het nu. Ach ja, 't was het proberen waardquote:Op woensdag 25 juli 2007 21:30 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Je telt simpelweg het aantal records tot en met het record dat jij wilt hebben.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 | session_start(); require('sql.php'); if (session_is_registered("sess_loginnaam") && session_is_registered("sess_id")) { header("Location: admin.php"); exit; } else { $user = DB_USER; $pass = DB_PASS; $host = DB_HOST; $dbdb = DB_DATABASE; // zet het tabel en de volgende pagina $table = "gebruikers"; // nieuws.php veranderen in je eigen volgende pagina $nextpage = "admin.php"; if (!mysql_select_db($dbdb, mysql_connect($host, $user, $pass))) { echo "Connectie met database mislukt."; exit(); } // check of de user op de 'login' knop heeft gedrukt en of $loginnaam en $paswoord niet leeg zijn if ($HTTP_POST_VARS["loginnaam"] && $HTTP_POST_VARS["paswoord"]) { /* haal login gegevens uit database en check de gegevens met de ingevoerde gegevens */ $HTTP_POST_VARS["paswoord"]=md5($HTTP_POST_VARS["paswoord"]); $sql_db = "SELECT id, loginnaam, paswoord FROM $table WHERE loginnaam = '$HTTP_POST_VARS[loginnaam]' AND paswoord = '$HTTP_POST_VARS[paswoord]'"; $res_db = mysql_query($sql_db); // check of er een overeenkomst is met ingevoerde en uitgelezen bestanden if (mysql_num_rows($res_db) >= 1) { // zet de values van database in een array $row = mysql_fetch_array($res_db); // zet de sessions $sess_id = $row[id]; $sess_loginnaam = $row[loginnaam]; // registreer ze session_register($sess_id); session_register($sess_loginnaam); // 3600, session_set_cookie_params(3600); echo "Je bent nu ingelogd. Klik <a href=$nextpage>hier</a> om verder te gaan."; } /* indien er geen overeenkomst is tussen ingevoerde en uitgelezen gegevens */ else { echo "Verkeerde loginnaam of paswoord<p>"; echo "Ga <a href="$PHP_SELF">terug</a> en probeer het opnieuw."; } } // indien er niet op de 'login' knop is gedrukt else { // formulier echo "<table border=0 cellspacing=0 cellpadding=5>"; echo "<form method=POST action=$PHP_SELF>"; // loginnaam veld echo "<tr><td>Loginnaam:</td></tr>"; echo "<tr><td><input type=text name=loginnaam></td></tr>"; // space echo "<tr><td> </td></tr>"; // paswoord veld echo "<tr><td>Paswoord:</td></tr>"; echo "<tr><td><input type=password name=paswoord></td></tr>"; // space echo "<tr><td> </td></tr>"; // submit knop echo "<input type=submit name=submit value=Login>"; // sluit form & tabel echo "</form>"; echo "</table>"; } } ?> |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 | session_get_cookie_params(); session_start(); if (session_is_registered($sess_loginnaam)) { echo "session_is_registered" .$sess_loginnaam.""; } if (session_is_registered($sess_id)) { echo "session_is_registered" .$sess_id.""; } if (session_is_registered("sess_loginnaam") && session_is_registered("sess_id")) { echo "gelukt!"; // hier de pagina } else { echo "niet gelukt!"; // geen rechten, niet ingelogd melding } ?> |
dacht ik al jaquote:Op woensdag 25 juli 2007 23:19 schreef SuperRembo het volgende:
Ziet eruit als een nogal achterhaald php4.0 of nog ouder scriptje. Ik zou nog ff verder zoeken als ik jou was
hmz, dan moet ik wel ff zelf klooien met mysql enzo..quote:
quote:
ken jij betere tutorials?quote:Op woensdag 25 juli 2007 23:54 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
![]()
Password/Username in je cookie zetten Alles in een door de server schrijf baar bestand opslaan Direct $_POST data een cookie in gooien (zo word het wel erg makkelijk om een session na te maken) .php3 Rechstreeks via post vars in een bestand data kunnen toevoegen
Maar goed leuk voorbeeld als je wilt weten hoe het werkt maar niet als je het veilig wilt doen. Just my 2 cents
.
O fuck, nu lees ik het pas.quote:Op woensdag 25 juli 2007 23:54 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
![]()
Password/Username in je cookie zetten Alles in een door de server schrijf baar bestand opslaan Direct $_POST data een cookie in gooien (zo word het wel erg makkelijk om een session na te maken) .php3 Rechstreeks via post vars in een bestand data kunnen toevoegen
Maar goed leuk voorbeeld als je wilt weten hoe het werkt maar niet als je het veilig wilt doen. Just my 2 cents
.
Mijn persoonlijke opinie is dat sessies er enkel zijn voor als het browservenster open staat, en dat deze vervalt zodra de user het browservenster sluit.quote:Op donderdag 26 juli 2007 00:04 schreef wonderer het volgende:
Ik had er eentje van een YAP* site (ik weet niet meer precies welke het is) die wel goed is, geloof ik.
sessie-id opslaan in sessie/cookie, opslaan in database en koppelen aan IP. Da's redelijk veilig.
Niet uit me hoofd, ben gewend dingen zelf uit te vogelenquote:
quote:
Als je de link weet te vinden is qu63 erg blij met je denk ik zoquote:Op donderdag 26 juli 2007 00:04 schreef wonderer het volgende:
Ik had er eentje van een YAP* site (ik weet niet meer precies welke het is) die wel goed is, geloof ik.
sessie-id opslaan in sessie/cookie, opslaan in database en koppelen aan IP. Da's redelijk veilig.
ik ook, maar dit lukt nu ff nietquote:Op donderdag 26 juli 2007 00:09 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Niet uit me hoofd, ben gewend dingen zelf uit te vogelen.
quote:Als je de link weet te vinden is qu63 erg blij met je denk ik zo.
Zo doe ik het ook. Alleen gebruik ik de sessID voor unieke string.quote:Op donderdag 26 juli 2007 00:09 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Mijn persoonlijke opinie is dat sessies er enkel zijn voor als het browservenster open staat, en dat deze vervalt zodra de user het browservenster sluit.
Zelf werk ik met een RememberKey. Elke keer als de user een pagina opvraagt, dan krijgt hij een enkele cookie met een unieke string. Deze unieke string sla ik ook in mijn database op, samen met zijn IP-adres.
De user opent mijn pagina weer, klopt aan met de unieke string in zijn cookie. Ik kijk naar het IP-adres, de unieke string van het cookie, zoek het op in mijn database, é voila, daar tover ik een userid vandaan. Inloggen, klaar.
Volgens mij is ie offline. Het was een Nederlandse site met "yet another PHP ..." Ik weet niet meer wat er op de plek van de puntjes moet. Tutorial? Site? Zoiets. Was volgens mij een .net domain.quote:Op donderdag 26 juli 2007 00:09 schreef WyriHaximus het volgende:
Als je de link weet te vinden is qu63 erg blij met je denk ik zo.
Dat zullen er best wat zijn die aan die beschrijving voldoenquote:Op donderdag 26 juli 2007 00:25 schreef wonderer het volgende:
[..]
Volgens mij is ie offline. Het was een Nederlandse site met "yet another PHP ..." Ik weet niet meer wat er op de plek van de puntjes moet. Tutorial? Site? Zoiets. Was volgens mij een .net domain.
Moet je wel de domeinnaam wetenquote:Op donderdag 26 juli 2007 00:28 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Dat zullen er best wat zijn die aan die beschrijving voldoen. Archive.org ftw met offline sites
!
Nog wat puntjes die ik expres vergat te melden:quote:Op donderdag 26 juli 2007 00:20 schreef wonderer het volgende:
[..]
Zo doe ik het ook. Alleen gebruik ik de sessID voor unieke string.
Voordeel hiervan is dat je als admin iemand kan uitloggen (loginID uit database verwijderen) en dat je niet vaker dan een keer kan zijn ingelogd (tenzij je moeilijk gaat doen en de loginID van het ene cookie in een nieuw cookie gaat zetten).
Hoe doe je dat van die week?quote:Op donderdag 26 juli 2007 01:05 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Nog wat puntjes die ik expres vergat te melden:Een "Rememberkey" (de unieke string) is maar een week geldig. Bij het aanmelden op de website, via een cookie of het inlogvenster, word je IP-adres in de database opgeslagen. Elke keer bij het openen van een pagina wordt $_SERVER['REMOTE_ADDR'] met het IP-adres uit de database vergelijken. Zo niet > Uitloggen.
Bij het uitgeven van de unieke string naar een cookie hou ik bij wanneer deze cookie uitgegeven / gebruikt is. Als de user een week later met deze cookie aan komt kloppen, dan kijk ik wanneer ik hij voor het laatst gebruikt is, en als dat te lang geleden is: Uitloggen.quote:
Hoe hou je dat bij dan? Kijk je naar de datum van je cookie of heb je de datum van het moment dat die string is uitgegeven in de database staan?quote:Op donderdag 26 juli 2007 01:14 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Bij het uitgeven van de unieke string naar een cookie hou ik bij wanneer deze cookie uitgegeven / gebruikt is. Als de user een week later met deze cookie aan komt kloppen, dan kijk ik wanneer ik hij voor het laatst gebruikt is, en als dat te lang geleden is: Uitloggen.
quote:Op donderdag 26 juli 2007 01:19 schreef wonderer het volgende:
[..]
Hoe hou je dat bij dan? Kijk je naar de datum van je cookie of heb je de datum van het moment dat die string is uitgegeven in de database staan?
Je kunt ook gewoon je cookie na een week laten verlopen, toch?
quote:$sql = " UPDATE users
SET RememberIP = '".$_SERVER['REMOTE_ADDR']."',
RememberKey = '".$rememberkey."',
RememberDate = '".time()."'
WHERE ID = '".$user["ID"]."'
LIMIT 1";
$result = mysql_query($sql);
setcookie("RememberKey", $rememberkey, time()+604800);
Kleine bijkomstigheidquote:
Ah net artikelquote:Op donderdag 26 juli 2007 00:48 schreef wonderer het volgende:
Hah! Gevonden: http://www.yapf.net/
http://www.yapf.net/Articles/ArticleView/805
En dat is het artikel.
Misschien is date iets om naar te kijken? Samen met time() moet dat wel lukken denk ik :).quote:Op donderdag 26 juli 2007 10:04 schreef Erik het volgende:
Ik zit met een probleem waar ik niet uitkom:
Ik sla de invoerdatum van een factuur op in de database d.m.v. datetime (0000-00-00 00:00:00).
Nu zou ik graag met een query een overzicht maken van alle factuurnummers met als invoerdatum een dag terug, of een week geleden.
Ik heb gezocht en kwam functies tegen zoals DATE_ADD en DATE_SUB maar hiermee krijg ik het niet voor elkaar.
Kan iemand me helpen hiermee?
leesvoer!quote:Op donderdag 26 juli 2007 00:48 schreef wonderer het volgende:
Hah! Gevonden: http://www.yapf.net/
http://www.yapf.net/Articles/ArticleView/805
En dat is het artikel.
SELECT 'a' + '0x1' geeft toch echt 0 als resultaat in MySQL 5.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 18:43 schreef Thomass het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
och het is zo logisch mensen
(gave site heb je trouwens)
ik snap het wel aardig geloof ik, alleen voorbeelden zeggen mij meestal meerquote:
Dat zou zo maar kunnen, maar ik had het over phpquote:Op donderdag 26 juli 2007 10:53 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
SELECT 'a' + '0x1' geeft toch echt 0 als resultaat in MySQL 5.
Of iets als date('Y-m-d h:i:s', strtotime('-7 day'));quote:Op donderdag 26 juli 2007 10:27 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Misschien is date iets om naar te kijken? Samen met time() moet dat wel lukken denk ik.
[ code verwijderd ]
Aha. De oorspronkelijke vraag ging over SQL.quote:Op donderdag 26 juli 2007 12:25 schreef Thomass het volgende:
Dat zou zo maar kunnen, maar ik had het over php
*handschud* dat ondervind ik dus ook... erg vervelend, zou graag begrijpend willen lezen maar veel stukken snap ik niet, zelfs niet na meerdere keren lezenquote:Op donderdag 26 juli 2007 10:59 schreef qu63 het volgende:
[..]
ik snap het wel aardig geloof ik, alleen voorbeelden zeggen mij meestal meer
Kijk eens naar die van phpBB, zit redelijk netjes in elkaarquote:Op donderdag 26 juli 2007 13:56 schreef Chandler het volgende:
[..]
*handschud* dat ondervind ik dus ook... erg vervelend, zou graag begrijpend willen lezen maar veel stukken snap ik niet, zelfs niet na meerdere keren lezen
Maar gelukkig zijn er nog posters die zonder problemen iets willen uitleggen!CraZaay
Jera
SuperRembo en voormalige poster
Sop
voor al die anderen die ik vergeet
Zet er eens or die(mysql_error()) achterquote:Op donderdag 26 juli 2007 14:39 schreef Qunix het volgende:
$result = @mysql_query("INSERT INTO t_nieuws VALUES ('" . $datum . "','" . $titel . "','" . $bericht . "','" . $actief . "','" . $extern . "','" . $intern . "');");
Is daar iets fout aan? Hij voer hem niet uit, ik krijg geen foutmelding.
2007-07-26 14:43:15quote:Op donderdag 26 juli 2007 14:41 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Zet er eens or die(mysql_error()) achter. OW en haal de @ weg
.
Volgens mij had DirectTopics dat... www.directtopics.nl En dan de beta v5.quote:Op donderdag 26 juli 2007 14:44 schreef wonderer het volgende:
Ik wil van PHPBB eigenlijk wel meer weten hoe ze dingen doen. Ik probeer zelf een forum te scripten (als onderdeel van een hele site, netjes geintegreerd) en ik heb af en toe het idee dat ik het wiel opnieuw aan het uitvinden ben
Maar een bestaand pakket gebruiken werkt ook weer niet echt want ik wil dingen die zij niet ondersteunen (ook niet in MODs) en zelf dingen aanpassen daar is nog veel frustrerender.
Er zijn forumpakketten die bijhouden welke topics je hebt gelezen, hoe vaak je ook in- en uitlogt (dus niet zoals Fok het doet, gebaseerd op je laatste inlogtijd, maar echt of je erop geklikt hebt). Weet iemand hoe dat bijgehouden wordt? Ik kan me amper voorstellen dat er ergens in een tabel wordt bijgehouden met een n-n relatie: user-post/topic.
Iemand een idee?
Ik kan je aanraden dit format te gebruiken:quote:Op donderdag 26 juli 2007 14:39 schreef Qunix het volgende:
$result = @mysql_query("INSERT INTO t_nieuws VALUES ('" . $datum . "','" . $titel . "','" . $bericht . "','" . $actief . "','" . $extern . "','" . $intern . "');");
Is daar iets fout aan? Hij voer hem niet uit, ik krijg geen foutmelding. Ook zonder @ voor de mysql tag.
1 |
Dan gaat de query iig goedquote:Op donderdag 26 juli 2007 14:44 schreef Qunix het volgende:
[..]
2007-07-26 14:43:15
wedfrgthuj
poiuytre4567890
1
1
0
Geplaatst
Nieuwsitem is geplaatst.
Geen foutmelding dus... Dat boven in is wat ingevoerd is.
Ja ben je ookquote:Op donderdag 26 juli 2007 14:44 schreef wonderer het volgende:
Ik wil van PHPBB eigenlijk wel meer weten hoe ze dingen doen. Ik probeer zelf een forum te scripten (als onderdeel van een hele site, netjes geintegreerd) en ik heb af en toe het idee dat ik het wiel opnieuw aan het uitvinden ben
Maar een bestaand pakket gebruiken werkt ook weer niet echt want ik wil dingen die zij niet ondersteunen (ook niet in MODs) en zelf dingen aanpassen daar is nog veel frustrerender.
Er zijn forumpakketten die bijhouden welke topics je hebt gelezen, hoe vaak je ook in- en uitlogt (dus niet zoals Fok het doet, gebaseerd op je laatste inlogtijd, maar echt of je erop geklikt hebt). Weet iemand hoe dat bijgehouden wordt? Ik kan me amper voorstellen dat er ergens in een tabel wordt bijgehouden met een n-n relatie: user-post/topic.
Iemand een idee?
Da's wel een goeie, ja!quote:Op donderdag 26 juli 2007 14:50 schreef WyriHaximus het volgende:
Ja ben je ook. Maar goed als een ander wiel niet past onder jouw auto waarom zou je het dan gebruiken
.
Ik kan het me haast niet voorstellen (zo'n grote tabelquote:Yup dat word gewoon in een tabelletje bijgehouden vaak. (Dat het ontzettend groot word is een ander verhaal.)
* ] WyriHaximus heeft de hele source van phpbb online staan, dus als je wilt, leef je uit http://wyrihaximus.net/en-files/index-d-548-n-phpBB2_0_22.html
Net verzonnenquote:
Dat gaat gewoon ook fout na een tijdje als het te groot word. Natuurlijk is een prune functie wel handigquote:Op donderdag 26 juli 2007 15:25 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ik kan het me haast niet voorstellen (zo'n grote tabel),
PHPBB ga ik ook eens een keer bekijken, hoewel ik meer geinteresseerd ben in hoe ze het opslaan in de database.
Gedaan zonder id voorin... maar nog doet hij het niet.. Gegevens komen goed door, hij komt in het gebied waar hij het hoort uit te voeren maar alsnog doet hij het niet in de database.quote:Op donderdag 26 juli 2007 14:47 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Ik kan je aanraden dit format te gebruiken:
[ code verwijderd ]
Als je dan ooit een veldnaam aan je tabel toevoegd, dan weet je zeker dat alles nog goed loopt.
* WyriHaximus pakt de kruip olie alvastquote:Op donderdag 26 juli 2007 15:48 schreef wonderer het volgende:
*probeert left join te snappen*
Serieus, volgens mij heb ik een redacteur nodig. Mijn SQL skills zitten al 8 jaar op hetzelfde niveauDat kan allemaal veel handiger volgens mij...
http://www.w3schools.com/sql/sql_join.aspquote:Op donderdag 26 juli 2007 15:48 schreef wonderer het volgende:
*probeert left join te snappen*
Serieus, volgens mij heb ik een redacteur nodig. Mijn SQL skills zitten al 8 jaar op hetzelfde niveauDat kan allemaal veel handiger volgens mij...
Vooral wanneer ik het moet gebruiken. De syntax is niet zo heel lastig, maar het nut. En werkt het alleen met twee verschillende tabellen?quote:Op donderdag 26 juli 2007 15:52 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
* WyriHaximus pakt de kruip olie alvast
Anyway vertel. Wat snap je niet?
In feite can kan oneindig aantal tabellen met left join koppelenquote:Op donderdag 26 juli 2007 16:03 schreef wonderer het volgende:
[..]
Vooral wanneer ik het moet gebruiken. De syntax is niet zo heel lastig, maar het nut. En werkt het alleen met twee verschillende tabellen?
Ik heb alle lagen forum (dus categorieen, subfora, startpost en replies) in dezelfde tabel staan en het level van elke entry geeft weer wat het is. Leek me handiger dan vier aparte tabellen met voornamelijk dezelfde velden. Zou ik daar eventueel (als ik erachter kom waar ik het voor kan gebruiken) gebruik kunnen maken van left join?
Dus eigenlijk vraag ik me af: welke situatie zal eerder om een left join vragen, dan bijvoorbeeld twee aparte queries.
Hm.quote:Op donderdag 26 juli 2007 15:52 schreef Geqxon het volgende:
[..]
http://www.w3schools.com/sql/sql_join.asp
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | $result1=runquery("SELECT * FROM user_profile WHERE username=".quote_smart($user,$d),$d); $result2=runquery("SELECT * FROM user_data WHERE username=".quote_smart($user,$d),$d); $result3=runquery("SELECT * FROM user_prefs WHERE username=".quote_smart($user,$d),$d); $result4=runquery("SELECT * FROM users WHERE username=".quote_smart($user,$d),$d); $result5=runquery("SELECT * FROM user_extras WHERE username=".quote_smart($user,$d),$d); $row1=mysql_fetch_array($result1); $row2=mysql_fetch_array($result2); $row3=mysql_fetch_array($result3); $row4=mysql_fetch_array($result4); $row5=mysql_fetch_array($result5); ?> |
Ja.quote:Op donderdag 26 juli 2007 16:07 schreef wonderer het volgende:
[..]
Hm.
Dus iets als
[ code verwijderd ]
zou met een join kunnen? Met een query tegelijk alle noodzakelijke dingen uit meerdere tabellen halen?
hmz, pagina begint met wat php-errorsquote:Op donderdag 26 juli 2007 14:06 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Kijk eens naar die van phpBB, zit redelijk netjes in elkaar. Komt zo ff link naar de source, upload is wat traag op me werk
. http://wyrihaximus.net/en(...)-n-sessions_php.html
Ik heb hier dus al enkele topics mee bevuild, maar om het dan toch een keertje op te takelen:quote:Op donderdag 26 juli 2007 16:03 schreef wonderer het volgende:
[..]
Vooral wanneer ik het moet gebruiken. De syntax is niet zo heel lastig, maar het nut. En werkt het alleen met twee verschillende tabellen?
Ik heb alle lagen forum (dus categorieen, subfora, startpost en replies) in dezelfde tabel staan en het level van elke entry geeft weer wat het is. Leek me handiger dan vier aparte tabellen met voornamelijk dezelfde velden. Zou ik daar eventueel (als ik erachter kom waar ik het voor kan gebruiken) gebruik kunnen maken van left join?
Dus eigenlijk vraag ik me af: welke situatie zal eerder om een left join vragen, dan bijvoorbeeld twee aparte queries.
Liep idd ff te kutten ja met de functie die voor de source parsing and highligthing zorgt aangezien de text van de code wat klein isquote:Op donderdag 26 juli 2007 16:11 schreef qu63 het volgende:
[..]
hmz, pagina begint met wat php-errors
verder ziet het wel ok uit
En dat kan ik dan met een enkele fetch_array ophalen? wordt het dan iets van $row["users.last_visit"] en $row["user_data.first_name"]?quote:
Ik wil in zoverre meer dan standaard dat geen enkel bestaand pakket alles heeftquote:Op donderdag 26 juli 2007 16:13 schreef Chandler het volgende:
Zo ie zo vind ik dat de meeste bulletinboards te veel mogelijkheden hebben. Een standaard forum is bijna niet meer te vinden.
Waar je simpel en alleen kunt registreren, posten enzo. Heb zelf ooit ook een forum geschreven (wie niet?) ennuh moet zeggen dat het niet echt heel moeilijk is hoor. Tenzij je meer wilt dan 'standaard'
Oh damn. Volgens mij moet ik echt alles wat ik tot nu toe heb omgooienquote:Op donderdag 26 juli 2007 16:13 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Ik heb hier dus al enkele topics mee bevuild, maar om het dan toch een keertje op te takelen:
In het systeem dat ik aan het bouwen ben kunnen gebruikers een nieuwsartikel bookmarken. Ik plaats dan een record in de bookmark tabel met het userid en het nieuwsartikel-id.
In het nieuwsoverzicht wil ik dat de gebruikers bij elk nieuwsartikel zien of ze deze al gebookmarked hebben of niet. Nu kan ik bij elk nieuwsartikel het in de database opzoeken, maar ik maak gebruik van een left join. Als bij het nieuwsartikel-ID een bookmark is geplaatst (en dat dus in de bookmarktabel staat), dan komt hij er keurig bij te staan, en als die er niet is, staat er NULL.
Zo kan ik bijna de complete pagina in 1 query ophalen.
Jep, alles wordt in een array gestopt. :)quote:Op donderdag 26 juli 2007 16:14 schreef wonderer het volgende:
[..]
En dat kan ik dan met een enkele fetch_array ophalen? wordt het dan iets van $row["users.last_visit"] en $row["user_data.first_name"]?
1 2 3 | print_r($array); ?> |
Ja, maar je moet wel gaan specificeren welke velden je wiltquote:Op donderdag 26 juli 2007 16:14 schreef wonderer het volgende:
[..]
En dat kan ik dan met een enkele fetch_array ophalen? wordt het dan iets van $row["users.last_visit"] en $row["user_data.first_name"]?
dus users.* werkt niet?quote:Op donderdag 26 juli 2007 16:19 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Ja, maar je moet wel gaan specificeren welke velden je wilt. En je kunt ook user_data.first_name AS firstname en dan zal die firstname in je $row heten
.
dat vond ik ook al jaquote:Op donderdag 26 juli 2007 16:13 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Liep idd ff te kutten ja met de functie die voor de source parsing and highligthing zorgt aangezien de text van de code wat klein is![]()
quote:Thanks!
Word aan gewerktquote:
quote:
Jawel maar als je 2 keer de zelfde ga je errors krijgenquote:
You asked for it... :')quote:Op donderdag 26 juli 2007 16:31 schreef Geqxon het volgende:
wonderer, dump eens een lap code waarvan je denkt dat het korter kan. :)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 | function profile_form($user,$element) { global $days, $months; $d=connectDB(); $result1=runquery("SELECT * FROM user_profile WHERE username=".quote_smart($user,$d),$d); $result2=runquery("SELECT * FROM user_data WHERE username=".quote_smart($user,$d),$d); $result3=runquery("SELECT * FROM user_prefs WHERE username=".quote_smart($user,$d),$d); $result4=runquery("SELECT * FROM users WHERE username=".quote_smart($user,$d),$d); $result5=runquery("SELECT * FROM user_extras WHERE username=".quote_smart($user,$d),$d); $row1=mysql_fetch_array($result1); $row2=mysql_fetch_array($result2); $row3=mysql_fetch_array($result3); $row4=mysql_fetch_array($result4); $row5=mysql_fetch_array($result5); $bd=explode("-",$row2["birthday"]); $day=$bd[2]; $month=$bd[1]; $year=$bd[0]; $days=select_list('profileform[user_day]',$day,$days); $months=select_list('profileform[user_month]',$month,$months); if($row2["user_sex"]=="f"){$sf='checked';} elseif($row2["user_sex"]=="m"){$sm='checked';} elseif($row2["user_sex"]=="t"){$st='checked';} if($row3["email_public"]=='1'){ $pb=' checked'; } else{ $pv=' checked'; } if($row3["smilies"]=='1'){ $sb=' checked'; } else{ $sv=' checked'; } $res=runquery("SELECT * FROM user_avatars WHERE username=".quote_smart($user,$d),$d); while($av=mysql_fetch_array($res)){ $ava=$av["avatar_ID"].'.'.$av["extension"]; if($av["avatar_ID"]==$row2["user_avatar"]){ $checked=' selected'; } else{ $checked=''; } $select .= '<option value="'.$ava.'"'.$checked.'>'.$ava.'</option>'; } if(mysql_num_rows(runquery("SELECT * FROM user_inventory WHERE item_ID='3' AND username=".quote_smart($user,$d),$d))=='1'){ $fe_custom_color='<select name="profileform[custom_color]" id="kleur" style="background-color:#000000;color:#ffeeee;">'.generate_colors($row5["custom_color"]).'</select> Eigen kleurtje <br />'; } else{ $fe_custom_color='Eigen kleurtje: <span style="color:#'.$row5["custom_color"].'">'.$row5["custom_color"].' (<a href="shop.php">aanpassen</a>)</span><br />'; } if(mysql_num_rows(runquery("SELECT * FROM user_inventory WHERE item_ID='4' AND username=".quote_smart($user,$d),$d))=='1'){ $fe_custom_tag='<input type="text" class="text" name="profileform[custom_tag]"> Eigen tag <br />'; } else{ $fe_custom_tag='Eigen tag: '.$row5["custom_tag"].' (<a href="shop.php">aanpassen</a>)<br />'; } if(mysql_num_rows(runquery("SELECT * FROM user_inventory WHERE item_ID='7' AND username=".quote_smart($user,$d),$d))=='1'){ $fe_custom_sig='In je handtekening mogen plaatjes van maximaal 400 pixels breed en 60 pixels hoog. Het totaal aantal tekens mag de 250 niet overschrijden, inclusief BBCode. Op de inhoud zijn de algemene voorwaarden van toepassing. <br />'; $fe_custom_sig.='<textarea name="profileform[custom_sig]" style="width:285px;height:60px;" class="sig">'.stripslashes($row5["custom_sig"]).'</textarea>'; } else{ $fe_custom_sig='Je hebt geen handtekening. Ga naar de <a href="shop.php">shop</a> om deze mogelijkheid te benutten.<br />'; } if(mysql_num_rows(runquery("SELECT * FROM user_inventory WHERE item_ID='6' AND username=".quote_smart($user,$d),$d))=='1'){ $change_name='1'; } if($row2["user_alias"]==$user || $row2["user_alias"]==''){ $fe_alias='<input type="text" class="text" name="profileform[user_alias]" value="'.$user.'"> Chatnaam <br />'; } elseif($change_name=='1'){ $fe_alias='<input type="text" class="text" name="profileform[user_alias]" value="'.$row2["user_alias"].'"> Chatnaam <br />'; } else{ $fe_alias=format_username($user).' (Chatnaam <a href="">veranderen</a>)<br />'; } $fe_avatar='<select class="actielijst" name="profileform[user_avatar]"><option value="">Geen avatar</option> '.$select.'</select> <a href="members.php?c=avatars">Upload nieuwe avatar</a><br />'; $fe_color='<select name="profileform[user_color]" id="kleur" style="background-color:#000000;color:#ffeeee;">'.generate_colors($row2["user_color"]).'</select> Chatkleur <br />'; $fe_bio='Vertel hier iets over jezelf. Geen chatlogs, geen ASCII geknutsel, geen verhalen, gedichten, songteksten etc.<br />'; $fe_bio.=show_toolbar('user_bio'); $fe_bio.='<textarea id="user_bio" class="user_bio" name="profileform[user_bio]">'.stripslashes($row1["user_bio"]).'</textarea>'; $fe_bio.='<script>write_toolbar('user_bio');</script>'; $fe_homepage='<input type="text" class="text" name="profileform[user_page]" value="'.$row1["user_page"].'"> URL van je homepage <br />'; $fe_msn='<input type="text" class="text" name="profileform[user_msn]" value="'.$row1["user_msn"].'"> Je MSN-adres <br />'; $fe_wp='<input type="text" class="text" name="profileform[user_whatpulse]" value="'.$row1["user_whatpulse"].'"> Whatpulse username <br />'; $fe_email='<input type="text" class="text" name="profileform[email]" value="'.$row4["email"].'"> E-mailadres<br />'; $fe_first_name='<input type="text" class="text" name="profileform[first_name]" value="'.$row2["first_name"].'"> Voornaam<br />'; $fe_last_name='<input type="text" class="text" name="profileform[last_name]" value="'.$row2["last_name"].'"> Achternaam<br />'; $fe_location='<input type="text" class="text" name="profileform[location]" value="'.$row2["location"].'"> Woonplaats<br />'; $fe_country='<input type="text" class="text" name="profileform[country]" value="'.$row2["country"].'"> Land<br />'; $fe_birthday=$days.' - '.$months.' - <input type="text" class="text" size="4" maxlength="4" name=profileform[user_year]" value="'.$year.'"><br />'; $fe_sex='<input type="radio" name="profileform[user_sex]" value="m" '.$sm.'> Jongen <input type="radio" name="profileform[user_sex]" value="f" '.$sf.'> Meisje<br /><input type="radio" name="profileform[user_sex]" value="t" '.$st.' style="display:none;">'; $fe_prefs=' <table class="prefs"> <tr><td>Email-adres</td> <td><input type="radio" value="1" name="profileform[email_public]"'.$pb.'> Openbaar</td> <td><input type="radio" value="0" name="profileform[email_public]"'.$pv.'> Privé</td></tr> <tr><td>Smilies</td> <td><input type="radio" value="1" name="profileform[smilies]"'.$sb.'> Aan</td> <td><input type="radio" value="0" name="profileform[smilies]"'.$sv.'> Uit</td></tr> </table>'; $formheader='<form class="profile_form" method="post" action="?c=submit_profile">'; $submit='<input type="hidden" name="profileform[username]" value="'.$user.'"><input type="submit" class="submit" name="submit_profile" value="opslaan" accesskey="s">'; $formfooter='</form>'; $link='<a href="?c=profile&user='.$user.'">Bekijk je profiel</a>'; switch($element){ case '1': #bio $form=$formheader.$fe_bio.$submit.$formfooter; break; case '2': #contact $form=$formheader.$fe_homepage.$fe_msn.$fe_wp.$fe_email.$submit.$formfooter; break; case '3': #persoonlijk $form=$formheader.$fe_first_name.$fe_last_name.$fe_location.$fe_country.$submit.$formfooter; break; case '4': #geb. datum/sexe $form=$formheader.$fe_birthday.$fe_sex.$submit.$formfooter; break; case '5': #chatstuff $form=$formheader.$fe_alias.$fe_avatar.$fe_color.$submit.$formfooter; break; default: $form=$formheader.'<div class="prof_left"> <fieldset class="prof"><legend>Contactgegevens</legend>'.$fe_homepage.$fe_msn.$fe_wp.$fe_email.'</fieldset> <fieldset class="prof"><legend>Persoonlijk</legend>'.$fe_first_name.$fe_last_name.$fe_location.$fe_country.$fe_birthday.$fe_sex.'</fieldset> <fieldset class="prof"><legend>Chatstuff</legend>'.$fe_alias.$fe_avatar.$fe_color.'</fieldset> <fieldset class="prof"><legend>Instellingen</legend>'.$fe_prefs.'</fieldset> <fieldset class="prof"><legend>Extra's</legend>'.$fe_custom_tag.$fe_custom_color.$fe_custom_sig.'</fieldset> '.$submit.'</div> <div class="prof_right"><fieldset class="prof"><legend>Biografie</legend>'.$fe_bio.'</fieldset></div>'.$formfooter; break; } return $form; } ?> |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 | function breadcrumb($id){ $d=connectDB(); $r1=runquery("SELECT forum_subject, parent_ID FROM forum WHERE ID='".$id."'",$d); $pid=mysql_result($r1,0,"parent_ID"); $topic=mysql_result($r1,0,"forum_subject"); $r2=runquery("SELECT forum_subject, parent_ID FROM forum WHERE ID='".$pid."'",$d); $pid2=mysql_result($r2,0,"parent_ID"); $subforum=mysql_result($r2,0,"forum_subject"); $r3=runquery("SELECT forum_subject FROM forum WHERE ID='".$pid2."'",$d); $forum=mysql_result($r3,0,"forum_subject"); $crumb='<a href="forum.php">Griezelforum</a> > '.$forum.': <a href="forum.php?c=forum&id='.$pid.'">'.$subforum.'</a> > '.stripslashes($topic); return $crumb; } ?> |
Dat blijf je altijd houdenquote:Op donderdag 26 juli 2007 16:38 schreef wonderer het volgende:
Dit voelt echt net als iemand een verhaal laten lezenBen echt bang dat er zometeen iemand komt die me keihard uitlacht omdat de code zo knullig is
Met dat verschil dat ik weet dat ik goed verhalen kan schrijven, maar dat mijn codeer-niveau nog in groep drie zit
opgelöst!quote:Op donderdag 26 juli 2007 16:36 schreef qu63 het volgende:
hmz, http://www.w3schools.com/php/php_sessions.asp helpt me wel een beetje verder, maar hoe zorg ik er voor dat ik dezelfde gegevens ook op andere pagina's kan gebruiken?
Pagina 1:quote:Op donderdag 26 juli 2007 16:36 schreef qu63 het volgende:
hmz, http://www.w3schools.com/php/php_sessions.asp helpt me wel een beetje verder, maar hoe zorg ik er voor dat ik dezelfde gegevens ook op andere pagina's kan gebruiken?
1 2 3 4 5 | session_start(); $_SESSION["Voornaam"] = "Dieter"; ?> |
1 2 3 4 5 6 | session_start(); echo $_SESSION["Voornaam"]; // Dieter ?> |
quote:Op donderdag 26 juli 2007 16:40 schreef wonderer het volgende:
Deze is ook wel leuk trouwens:
[ code verwijderd ]
Breadcrumb voor forum->subforum->topic
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 | function breadcrumb($id){ $d = connectDB(); $result = runquery("SELECT forum_subject, parent_ID FROM forum WHERE ID = '" . mysql_real_escape_string($id) . "'"); $topic = mysql_fetch_assoc($result); $result = runquery("SELECT forum_ID, forum_subject, parent_ID FROM forum WHERE ID = '" . $topic['parent_ID'] . "'"); $subforum = mysql_fetch_assoc($result); $result = runquery("SELECT forum_subject FROM forum WHERE ID = '" . $subforum['parent_ID'] . "'"); $forum = mysql_fetch_assoc($result); $breadcrumb_html = '<a href="forum.php">Griezelforum</a> » ' . $forum['forum_subject'] . ': '; $breadcrumb_html .= '<a href="forum.php?c=forum&id='.$subforum['forum_ID'].'">'.$subforum['forum_subject'].'</a> » '; $breadcrumb_html .= stripslashes($topic['forum_subject']); return $breadcrumb_html; } ?> |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | function breadcrumb($id){ $d = connectDB(); $topic = mysql_fetch_assoc(runquery("SELECT forum_subject, parent_ID FROM forum WHERE ID = '" . mysql_real_escape_string($id) . "'",$d)); $subforum = mysql_fetch_assoc(runquery("SELECT forum_ID, forum_subject, parent_ID FROM forum WHERE ID = '" . $topic['parent_ID'] . "'",$d)); $forum = mysql_fetch_assoc(runquery("SELECT forum_subject FROM forum WHERE ID = '" . $subforum['parent_ID'] . "'",$d)); $breadcrumb_html = '<a href="forum.php">Griezelforum</a> » ' . $forum['forum_subject'] . ': '; $breadcrumb_html .= '<a href="forum.php?c=forum&id='.$subforum['forum_ID'].'">'.$subforum['forum_subject'].'</a> » '; $breadcrumb_html .= stripslashes($topic['forum_subject']); return $breadcrumb_html; } ?> |
1 2 3 4 | $format = '<a href="forum.php">Griezelforum</a> » %s <a href="forum.php?c=forum&id=%s">&s</a> » %s'; $breakcrumb_html = sprintf($format, $forum['forum_subject'], $subforum['forum_ID'], $subforum['forum_subject'], stripslashes($topic['forum_subject']);); ?> |
Dat is inderdaad een stuk netter.quote:Op donderdag 26 juli 2007 18:11 schreef super-muffin het volgende:
ik vind de html opbouwen met sprintf() netter dan dit.
[ code verwijderd ]
Waarom? In principe doe je toch hetzelfde? Bij een sprintf moet ik steeds weer opnieuw nadenken wat waar precies komt, op de "normale" manier gaat dat vanzelfquote:Op donderdag 26 juli 2007 18:11 schreef super-muffin het volgende:
[ code verwijderd ]
Je hebt het hier maar 1 keer nodig, dus vandaar dat ik altijd dezelfde gebruik. Dat is wat netter dan $result_topic en $result_subforum.quote:Op donderdag 26 juli 2007 19:43 schreef wonderer het volgende:
[..]
Geq, ik zie dat je steeds "$result" gebruikt. Geeft dat niet? Dat ie hem overschrijft? Of is dat juist handiger omdat hij dan steeds maar een result in het geheugen heeft zitten in plaats van drie verschillende?
HTML in je code is verre van net. Het hoort er niet. Daar zijn template engines voor.quote:Op donderdag 26 juli 2007 18:11 schreef super-muffin het volgende:
[ code verwijderd ]
Hm, maar qua performance maakt het niet uit? Ik meen me te herinneren dat ik geleerd heb dat je steeds een nieuwe variabele moet gebruiken. Maar dat is alweer zo lang geleden, misschien heb ik het mezelf wel aangeleerd omdat het ergens een keer fout ging of zo.quote:Op donderdag 26 juli 2007 20:12 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Je hebt het hier maar 1 keer nodig, dus vandaar dat ik altijd dezelfde gebruik. Dat is wat netter dan $result_topic en $result_subforum.
Voor zo iets als dit is sprintf misschien wel overdreven, maar over het algemeen is het wel iets netter. Ook wel iets waar ik waarde aan hecht in mijn code.quote:Op donderdag 26 juli 2007 20:08 schreef ralfie het volgende:
ik gebruik het liefste haakjes om mijn strings op te bouwen:
"Hallo {$gebruiker}, je hebt als naam opgegeven {$_GET['naam']}<br/>";
sprintf vind ik een beetje overdreven om zoiets op te bouwen, maarja, whatever floats your boat...
Ook voor een functie die puur gebaseerd voor het outputten van HTML bestaat?quote:Op donderdag 26 juli 2007 20:16 schreef Farenji het volgende:
[..]
HTML in je code is verre van net. Het hoort er niet. Daar zijn template engines voor.
PHP is een prima template enginequote:Op donderdag 26 juli 2007 20:16 schreef Farenji het volgende:
HTML in je code is verre van net. Het hoort er niet. Daar zijn template engines voor.
Het idee van een template engine die gebruik maakt van een sandbox om templates te renderen vind ik toch wat prettiger dan zelf in de gaten te houden welke variabelen er allemaal in het presentatiedeel van m'n applicatie terecht komen (white listing versus black listing van variabelen).quote:Op donderdag 26 juli 2007 20:56 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
PHP is een prima template engine
Ja, een template engin kan best handig zijn, afhankelijk van de grootte van het project. Het was vooral een opmerking om aan te geven dat een functie die wat html terug geeft niet per definitie "niet netjes" is.quote:Op donderdag 26 juli 2007 21:08 schreef JeRa het volgende:
[..]
Het idee van een template engine die gebruik maakt van een sandbox om templates te renderen vind ik toch wat prettiger dan zelf in de gaten te houden welke variabelen er allemaal in het presentatiedeel van m'n applicatie terecht komen (white listing versus black listing van variabelen).
Dat ligt eraan wat je serializet. Alle taalelementen van PHP zijn zonder meer in een ASCI-compatible veld op te slaan, maar als jij variabelen met binary data gaat serializen kan het een heel goed idee zijn om een binary safe veld te gebruiken. Sterker nog, ik raad je aan om een binary veld te gebruiken, puur omdat je verder geen character sets oid nodig hebt voor het resultaat van een serialize()quote:Op donderdag 26 juli 2007 21:24 schreef wonderer het volgende:
Als ik met serialize() iets in een tabel wil opslaan, moet dat veld dan binary safe zijn of kan dat ook gewoon text zijn?
Waarschijnlijk een stel arrays (ik sla nu arrays als string met delimiters op, dan is een ge-serialize-de toch wel een stukkie sneller, in plaats van explode dit en join dat enzo) maar als het verder niet uitmaakt, kan ik het net zo goed in binary doen. Met de hand aanpassen in bijv. phpMyAdmin schiet toch niet op.quote:Op donderdag 26 juli 2007 21:34 schreef JeRa het volgende:
[..]
Dat ligt eraan wat je serializet. Alle taalelementen van PHP zijn zonder meer in een ASCI-compatible veld op te slaan, maar als jij variabelen met binary data gaat serializen kan het een heel goed idee zijn om een binary safe veld te gebruiken. Sterker nog, ik raad je aan om een binary veld te gebruiken, puur omdat je verder geen character sets oid nodig hebt voor het resultaat van een serialize()
Hoe moet ik dat black/whitelisten van variablen zien? Zit me af te vragen hoe je zoiets zou doen. Of bedoel je dat je de values van de variablen sanitized?quote:Op donderdag 26 juli 2007 21:08 schreef JeRa het volgende:
[..]
Het idee van een template engine die gebruik maakt van een sandbox om templates te renderen vind ik toch wat prettiger dan zelf in de gaten te houden welke variabelen er allemaal in het presentatiedeel van m'n applicatie terecht komen (white listing versus black listing van variabelen).
De scheiding tussen je model in PHP en je view (óók in PHP) vervaagt doordat je voor een goede overgang tussen de twee moet zorgen. Zo kan het dus het geval zijn dat er een losse variabele die je in je model hebt gebruikt terugvindt in je view et vice versa. Door een template engine te gebruiken (zoals Smarty) begin je, waar je het view dan ook aanspreekt in je model, met een lege sandbox waarin je variabelen kunt toevoegen. Die sandbox kun je vervolgens ook netjes debuggen. Ik zie zoiets als preventief fouten voorkomenquote:Op donderdag 26 juli 2007 21:40 schreef slakkie het volgende:
[..]
Hoe moet ik dat black/whitelisten van variablen zien? Zit me af te vragen hoe je zoiets zou doen. Of bedoel je dat je de values van de variablen sanitized?
Preciesquote:Op donderdag 26 juli 2007 21:43 schreef JeRa het volgende:
[..]
De scheiding tussen je model in PHP en je view (óók in PHP) vervaagt doordat je voor een goede overgang tussen de twee moet zorgen. Zo kan het dus het geval zijn dat er een losse variabele die je in je model hebt gebruikt terugvindt in je view et vice versa. Door een template engine te gebruiken (zoals Smarty) begin je, waar je het view dan ook aanspreekt in je model, met een lege sandbox waarin je variabelen kunt toevoegen. Die sandbox kun je vervolgens ook netjes debuggen. Ik zie zoiets als preventief fouten voorkomen
1 2 3 4 5 | <select name="user_timezone"> echo drawDropdownItems($timezone_array,$user['Timezone']); </select> ?> |
Daar hebben ze toch CSS voor uitgevonden?quote:Op donderdag 26 juli 2007 22:10 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Precies. Template engines besparen je zo veel werk. o.a. omdat je heel erg makkelijk designs en indelingen kunt veranderen etc zonder je code te moeten aanpassen
.
Meer is het eigenlijk ook niet he.quote:Op donderdag 26 juli 2007 20:56 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
PHP is een prima template engine
Niet alles kan met CSSquote:Op donderdag 26 juli 2007 22:22 schreef wonderer het volgende:
[..]
Daar hebben ze toch CSS voor uitgevonden?
template engines doe ik wel voor versie 4 van deze site. Zoiets als geqxon doe ik ook regelmatig, maar alleen als ik die bepaalde dropdown vaker dan eenmaal nodig heb.
Begreep juist tijdens mijn cursus dat XSLT het 2 jaar geleden leek te worden, maar dat het niet on voldoen aan de verwachtingen en dat Smarty die plaats nu heeft ingenomen. In het boek staat dan nog wel XSLT beschreven, maar is uit de cursus zelf geschrapt en vervangen door Smarty..quote:Op donderdag 26 juli 2007 23:11 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Niet alles kan met CSS. Maar als je echt dat kant op wil dat je document alleen maar data bestaat en design in andere dan moet je eens naar XML en XLST (ofzo) kijken
. Mooi voorbeeldje daar van is me wow char in de armory van blizzard:
http://armory.wow-europe.com/character-sheet.xml?r=Skullcrusher&n=Wyrihaximus
Tsja XSLT is gewoon nog traag. Smarty (en andere template engines) is stuk rapper is mijn ervaringquote:Op donderdag 26 juli 2007 23:19 schreef ursel het volgende:
[..]
Begreep juist tijdens mijn cursus dat XSLT het 2 jaar geleden leek te worden, maar dat het niet on voldoen aan de verwachtingen en dat Smarty die plaats nu heeft ingenomen. In het boek staat dan nog wel XSLT beschreven, maar is uit de cursus zelf geschrapt en vervangen door Smarty..
XML daarentegen is er nog wel..
En alleen daarom is het een goed idee om een template engine te gebruikenquote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:18 schreef Farenji het volgende:
Het maakt ook weinig uit als je gewoon dingen voor jezelf maakt idd. Maar zodra je applicaties groter worden dan een paar scriptjes die bij elkaar horen dan wordt het iets anders dan "het hoort zo" maar dan wordt het "als je het niet doet kom je uiteindelijk zwaar in de shit". Ik heb een keer een grote applicatie moeten onderhouden waarvan de php vol stond met (non-css) html incl presentatietags. En toen ging het bedrijf over op een nieuwe huisstijl dus moest alles omgegooid worden. Dat was echt kut met peren vooral omdat het toen al veel te laat was om alsnog op een template engine over te gaan.
Herkenbaar. Sindsdien gebruik ik ten allen tijde mijn eigen template engine, en nog belangrijker: ik zet ALLES, maar dan ook ALLES wat enigzins configureerbaar is in constanten.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 10:18 schreef Farenji het volgende:
Het maakt ook weinig uit als je gewoon dingen voor jezelf maakt idd. Maar zodra je applicaties groter worden dan een paar scriptjes die bij elkaar horen dan wordt het iets anders dan "het hoort zo" maar dan wordt het "als je het niet doet kom je uiteindelijk zwaar in de shit". Ik heb een keer een grote applicatie moeten onderhouden waarvan de php vol stond met (non-css) html incl presentatietags. En toen ging het bedrijf over op een nieuwe huisstijl dus moest alles omgegooid worden. Dat was echt kut met peren vooral omdat het toen al veel te laat was om alsnog op een template engine over te gaan.
Heb je voorbeeldje van wat naar wat je wilt hebben?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 15:00 schreef Xcalibur het volgende:
Hoe goed zijn jullie met mod_rewrite?
Ik probeer namelijk een of meer characters in m'n URL te replacen voordat ik em ga rewriten ( / (slash) door _ (underscore). Maar daar lijkt mod_rewrite niet zo op gebouwd te zijn. Nu is het mogelijk met rewriteMap, maar daar heb ik weer een apart txt-bestandje voor nodig, en dat vind ik niet mooi
Kan dit makkelijker? Bij voorkeur in m'n .htaccess
Daar heb ik een settings-tabel in de database voor. Waarbij alles via getSetting($instelling) op te vragen is.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 15:19 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Herkenbaar. Sindsdien gebruik ik ten allen tijde mijn eigen template engine, en nog belangrijker: ik zet ALLES, maar dan ook ALLES wat enigzins configureerbaar is in constanten.
1 |
Ik gebruik liever een configfile, omdat je niet altijd een database hebt, en de configvariabelen over het algemeen niet veranderenquote:Op vrijdag 27 juli 2007 15:51 schreef Geqxon het volgende:
Daar heb ik een settings-tabel in de database voor. Waarbij alles via getSetting($instelling) op te vragen is.
Mwa, userfriendly wil ik het niet noemen, om over de snelheid maar te zwijgen. Het is toch niet zoveel werk om een formulier in elkaar te knutsellen waar gebruikers deze opties kunnen wijzigen?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 15:53 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Ik gebruik liever een configfile, omdat je niet altijd een database hebt, en de configvariabelen over het algemeen niet veranderen
Hmmm dit moet nog voor mod_rewrite gebeuren of tijdens PHP of nog voor mod_rewrite, want dat was me nog niet helemaal duidelijkquote:Op vrijdag 27 juli 2007 15:52 schreef Xcalibur het volgende:
Gewoon alle slashes vervangen door underscores
[ code verwijderd ]
De verdere mod_rewrite afhandeling werkt prima...
Ik gebruik het allebei, configfile voor de statische instellingen zoals database gegevens, en een tabel in de db voor de dynamische instellingen die aangepast moeten kunnen worden. En beide lees ik in in een Config class wat een singleton is die overal aan te roepen is.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 15:53 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Ik gebruik liever een configfile, omdat je niet altijd een database hebt, en de configvariabelen over het algemeen niet veranderen
Een config class om de configuratie op te vragen? Voor iets dat in vijf regeltjes code kan?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 16:56 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik gebruik het allebei, configfile voor de statische instellingen zoals database gegevens, en een tabel in de db voor de dynamische instellingen die aangepast moeten kunnen worden. En beide lees ik in in een Config class wat een singleton is die overal aan te roepen is.
Een configfile lees je natuurlijk maar 1 keer in, bij initialisatie, en dan stop je alles in een object waarna je het gewoon uit het geheugen trekt. Dat is echt geen performanceissue... van sommige configvars wil je toch niet dat users ze kunnen zien laat staan wijzigen.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 16:08 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Mwa, userfriendly wil ik het niet noemen, om over de snelheid maar te zwijgen. Het is toch niet zoveel werk om een formulier in elkaar te knutsellen waar gebruikers deze opties kunnen wijzigen?
Die config class hoeft ook niet groot te zijn. Maar je wil het wel scheiden in een object, in een aparte namespace dus, met een uniforme interface om vars uit te lezen, en dynamische vars aan te passen.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 16:59 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Een config class om de configuratie op te vragen? Voor iets dat in vijf regeltjes code kan?
Dat kan net zo userfriendly zijn als via een database, het ligt maar net aan de vereisten.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 16:08 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Mwa, userfriendly wil ik het niet noemen,
Wat?quote:om over de snelheid maar te zwijgen.
1 config class in 5 regelsquote:Op vrijdag 27 juli 2007 16:59 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Een config class om de configuratie op te vragen? Voor iets dat in vijf regeltjes code kan?
1 2 3 4 5 6 7 | class config_class { function __construct() { self::_settings = unserialize(file_get_contents('config file')); } function get_settings($index) { return self::_settings[$key]; } } ?> |
Elke keer hardeschijfactiviteit versus elke keer databaseactiviteit? Ik gok dat een database sneller werkt. Gok ik.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 17:09 schreef JeRa het volgende:
Wat?Ga jij nu beweren dat een include trager is dan alle opties via een functie uit de database te trekken?
I/O actie:quote:Op vrijdag 27 juli 2007 17:13 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Elke keer hardeschijfactiviteit versus elke keer databaseactiviteit? Ik gok dat een database sneller werkt. Gok ik.
Net zoals bij een database heb je maar één keer schijfoverhead doordat daarna de block cache de read kan opvangen. Verder heb je deze additionele overhead bij de database:quote:Op vrijdag 27 juli 2007 17:13 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Elke keer hardeschijfactiviteit versus elke keer databaseactiviteit? Ik gok dat een database sneller werkt. Gok ik.
bij je I/O actie vergeet je alleen dat dit door de HD moet gebeuren, een database actie zal in het geheugen van de server gebeuren (die ,na een tijdje, ook wel weer I/O heeft maar toch)quote:Op vrijdag 27 juli 2007 17:18 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
I/O actie:Hit naar het bestand Bestand in 1 ruk uitlezen
SQL:Connectie openen naar de server Autenticeren Database selecteren Query opdracht geven - Hit naar de tabel bestanden - Door het bestand gaan zoeken - Results samen stellen en dusnoods sorteren Results van de database ontvagen
Weet niet zeker maar gok dat database toch trager is...
Heb het er al bij gezetquote:Op vrijdag 27 juli 2007 17:20 schreef mschol het volgende:
[..]
bij je I/O actie vergeet je alleen dat dit door de HD moet gebeuren, een database actie zal in het geheugen van de server gebeuren (die ,na een tijdje, ook wel weer I/O heeft maar toch)
Die database zal in eerste instantie toch echt iets van de harde schijf moeten halen, en na de eerste I/O-actie bij een include zit de boel in de block cachequote:Op vrijdag 27 juli 2007 17:20 schreef mschol het volgende:
[..]
bij je I/O actie vergeet je alleen dat dit door de HD moet gebeuren, een database actie zal in het geheugen van de server gebeuren (die ,na een tijdje, ook wel weer I/O heeft maar toch)
En je database settings, waar sla je die op?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 15:51 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Daar heb ik een settings-tabel in de database voor. Waarbij alles via getSetting($instelling) op te vragen is.
1 2 3 4 5 6 7 | $settings = Settings::getInstance(); $settings->import('config.ini'); $hostname = $settings->get('database.hostname'); $username = $settings->get('database.username'); ?> |
ok dit is misschien geen antwoord op je vraag maar mijn mening, waarom zou je een verbinding opzetten met je database voor een paar menuitems O_O, zo kan het ook?quote:Op zaterdag 28 juli 2007 05:25 schreef wonderer het volgende:
Menu uit tabel
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 | $menu = array("item1" => array ("subitem1" => "linkje", "subitem2" => "linkje", "subitem3" => array("subsubitem1" => "linkje", "subsubitem2" => "linkje" ) ), "item2" => "linkje", "item3" => array ("subitem1" => "linkje", "subitem2" => "enzovoort" ) ); function bouwmenutje(array $menu) { $result = ""; foreach($menu as $item => $submenu) if(is_array($submenu)) $result .= "$item" . bouwmenutje($submenu); else $result .= "<a href=$submenu>$item</a>"; return $result; } ?> |
Op het moment doe ik het in PHP, maar dat vind ik niet zo'n mooie oplossing....quote:Op vrijdag 27 juli 2007 16:23 schreef WyriHaximus het volgende:
Hmmm dit moet nog voor mod_rewrite gebeuren of tijdens PHP of nog voor mod_rewrite, want dat was me nog niet helemaal duidelijk. * WyriHaximus is niet echt wakker vandaag
![]()
Dan moet je dus voor elk sub-menu een query uitvoeren. Ik denk dat het een stuk sneller is om alle menu items in één keer te lezen (gesorteerd op level). Met php loop je door de resultaten heen en bouw je een array van array's op (van hoog naar laag). Die plak je dan recursief aan elkaar tot het uiteindelijke menu in html.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 05:25 schreef wonderer het volgende:
?
Jup. Alhoewel ik het systeem wel ga herschrijven voor een groot deel, maar dan ook op een OO manier.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 22:15 schreef Geqxon het volgende:
Om weer op het OO puntje uit te komen: super-muffin hierboven gebruik bijvoorbeeld een setting-classe. Maar is je complete systeem / website dan ook Object Oriented?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | var $lastid = "" $scope[0] = ... # volgummer of initiele waarde for each $elem in $elems { if $elem == <item> { insert into table (pid, item) values ($scope[0], $elem->id) $lastid = $elem->id } else if $elem == <inside> { unshift $scope, $lastid # voeg nieuw element op pos 0 toe } else if $elem == </inside> { shift $scope # verwijder element op pos 0 } } |
In mijn situatie is alles OOquote:Op vrijdag 27 juli 2007 22:15 schreef Geqxon het volgende:
Om weer op het OO puntje uit te komen: super-muffin hierboven gebruik bijvoorbeeld een setting-classe. Maar is je complete systeem / website dan ook Object Oriented?
Ik zou het dan gewoon bij PHP houdenquote:Op zaterdag 28 juli 2007 10:19 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Op het moment doe ik het in PHP, maar dat vind ik niet zo'n mooie oplossing....
Het is de bedoeling dat het in de .htaccess, vóór de rest van de mod_rewrite gaat gebeuren
En één optie om het te doen is met RewriteMap, maar daar heb je weer een extra txt-bestandje voor nodig, en daar zit ik ook niet op te wachten
Je kunt het trouwens toch ook met mod_rewrite doen gewoon? Alleen moet je dan tot vrij diep gaan genererenquote:Op zaterdag 28 juli 2007 16:30 schreef Xcalibur het volgende:
ja, maar dat was nou net niet m'n vraag
deze pagina doet het neit echt trouwens bij jequote:Op zaterdag 28 juli 2007 16:46 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Je kunt het trouwens toch ook met mod_rewrite doen gewoon? Alleen moet je dan tot vrij diep gaan genereren. (ff voorbeeldje maken)
Heb me forum verplaatstquote:Op zaterdag 28 juli 2007 16:56 schreef qu63 het volgende:
[..]
deze pagina doet het neit echt trouwens bij je
Ja, dat deed ik eerst, tot 3 niveau's.... tot ik tegen niveau 4 aanliep, etc.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 16:46 schreef WyriHaximus het volgende:
Je kunt het trouwens toch ook met mod_rewrite doen gewoon? Alleen moet je dan tot vrij diep gaan genereren. (ff voorbeeldje maken)
Het is toch niet zo bar moeilijk om een scripte te maken wat het tot op 500 niveau's genereerd voor je?quote:Op zaterdag 28 juli 2007 17:23 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Ja, dat deed ik eerst, tot 3 niveau's.... tot ik tegen niveau 4 aanliep, etc.
En ik ben nou met een webshop bezig waar het aantal niveau's in principe onbeperkt is... en dat wil ik niet gaan voorbereiden
loopt nog steeds niet hoorquote:Op zaterdag 28 juli 2007 17:00 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Heb me forum verplaatst. En was dat ff vergeten ja
.
of toch niet:quote:
Dankjequote:Op zaterdag 28 juli 2007 17:51 schreef qu63 het volgende:
[..]
of toch niet:
Fatal error: Call to undefined function: sql_addslashes() in /home/wyrihaxi/domains/wyrihaximus.net/public_html/fok/wow/do_edit.php on line 42
Dus om maar een voorbeeld van deze pagina te geven, elke smilie is een object, elke post is een object, en elk stukje GUI is een object? En elke keer als je de pagina opvraagt bouw je dat compleet op, waarbij de data uit een ODBMS komt?quote:Op zaterdag 28 juli 2007 15:29 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
In mijn situatie is alles OO. Maakt het makkelijker en overzichtelijker om bepaalde blokken die iets doen (bijvoorbeeld mijn wow screenshots weergeven op verschillende manieren) appart te houden
.
Zo OO nog niet. Ga wel die kant opquote:Op zaterdag 28 juli 2007 19:12 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Dus om maar een voorbeeld van deze pagina te geven, elke smilie is een object, elke post is een object, en elk stukje GUI is een object? En elke keer als je de pagina opvraagt bouw je dat compleet op, waarbij de data uit een ODBMS komt?
Nee, zo moet je het niet zien.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 19:12 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Dus om maar een voorbeeld van deze pagina te geven, elke smilie is een object, elke post is een object, en elk stukje GUI is een object? En elke keer als je de pagina opvraagt bouw je dat compleet op, waarbij de data uit een ODBMS komt?
MVC of niet, dan programmeer je in mijn opinie niet OO. Zelf heb ik diverse projecten met Java gedaan, waar basicly alles een object is. In Java zouden de smilies die op het moment onder mijn reply-message staan een object zijn, evenals het Preview en Invoeren knopje. Allemaal deel van de UI-laag.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 19:35 schreef Farenji het volgende:
[..]
Nee, zo moet je het niet zien.
Een OO applicatie bestaat idealiter uit 3 delen: model, view en controller.
Het model is alle data voor je applicatie, inclusief de interface om die data op te halen en te manipuleren. Je hebt daar bijv een Database class om te praten met je database. Het model zijn ook je objecten die opgebouwd worden uit / gebruik maken van die data, zoals bijv je Settings class, een Page classe, een User class etc.
De view is alles wat de gebruiker ziet, de output van je applicatie. Voor webapplicaties is dat meestal de template engine. De view is "dom", in de zin dat het gewoon weergeeft wat ie aangereikt krijgt en geen weet heeft van applicatielogica. Het is gewoon een object waar je variabelen aan hangt, en deze worden op de juiste plek in de html weergegeven.
Die applicatielogica zit in het controller gedeelte. Deze maakt de objecten uit het model aan, doet er het een en ander mee, en geeft ze door aan de view die het netjes op het scherm tovert. Alle gebruikersinvoer komt weer bij de controller terecht die er weer op reageert. Het is zeg maar de tussenpersoon tussen gebruiker en data.
OO programmeren betekent niet dat je over *alles* als objecten gaat denken, in het geval van Fok is elke post gewoon een grote string die in de database staat. De smilies zijn geen aparte objecten maar gewoon deel van die string.
Het is meer dat je je applicatie opdeelt in de essentiele bouwblokken, voor deze onderdelen definieer je eigenschappen en methodes. Hoe je dat doet is aan jou maar de keuze van je objectstructuur is essentieel voor de mogelijkheden van je applicatie dus daar kun je beter goed over nadenken. Daarna maak je een controller laag die de objecten die je hebt gedefinieerd tot leven te wekken, ze met elkaar kan laten samenwerken en er uiteindelijk een template object van bakt wat je aan de gebruiker toont.
Soms is dat handig. Soms absoluut niet. Als fok zo was opgebouwd dan hadden ze er wel 2 keer zoveel servers voor mogen inzetten want dat genereert een enorme hoeveelheid overbodige overhead. In Java wordt het OO denken heel ver doorgevoerd, zelfs een string is een object, in veel andere talen is een string gewoon een rijtje karakters afgesloten door een null character. Je bent als ontwerper vrij om te bepalen in hoeverre je de OO gedachte doorvoert. Als je het te ver doorvoert kan je helemaal verzuipen in de objecten, doe je het niet ver genoeg dan krijg je ongestructureerde en moeilijker onderhoudbare code.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 19:47 schreef Geqxon het volgende:
[..]
MVC of niet, dan programmeer je in mijn opinie niet OO. Zelf heb ik diverse projecten met Java gedaan, waar basicly alles een object is. In Java zouden de smilies die op het moment onder mijn reply-message staan een object zijn, evenals het Preview en Invoeren knopje. Allemaal deel van de UI-laag.
Het voordeel van een database class is dat je een uniforme interface hebt die verschillende backends kan hebben. Je kan er een wrapper van maken en hiermee je applicatie onafhankelijk van de database te maken, zo kan je het zo doen dat ie zowel met MySQL als MSSQL als met XML files kan werken. Natuurlijk kun je altijd die class omzeilen maar daarmee doe je idd het idee achter OO teniet.quote:In that case geef blijf ik wat PHP betreft liever bij "normaal" programmeren, aangezien ik liever geen mix van diverse programmeermanieren gebruik. Een databaseclass is leuk, als de rest van je software ook uit classes bestaat, en je niet stiekem ergens sjoemelt en je direct iets uit de database naar de gebruiker print.
Inderdaad, objecten met elk hun eigen verantwoordelijkheden en taken, netjes afgescheiden van de andere objecten. Maar het is zinloos om alle data tot in de oneindigheid verder op te delen in objecten. Ergens moeten de objecten obhouden met object te zijn en gewoon een brok data worden.quote:Om een voorbeeld te geven, ik heb zoals elke student een bankproject moeten maken. En dan is dus wel alles een object. Geld overboeken doe je niet door in de database te klooien, nee, dat doe je een een Transactie-object aan te maken, die zelf de verantwoordelijkheid van de transactie draagt, en de rest van de transactie regelt.
Om puur hier op in te gaan: Is dat wel mogelijk? Is er dan niet voor elke compliceerde query een aparte functie (/method) nodig? Stel dat ik een query van een regel of zeven gebruik om de data op te halen, dan moet deze complete query in de class staan, onder een aparte functie, neem ik aan?quote:Op zaterdag 28 juli 2007 20:06 schreef Farenji het volgende:
Het voordeel van een database class is dat je een uniforme interface hebt die verschillende backends kan hebben. Je kan er een wrapper van maken en hiermee je applicatie onafhankelijk van de database te maken, zo kan je het zo doen dat ie zowel met MySQL als MSSQL als met XML files kan werken. Natuurlijk kun je altijd die class omzeilen maar daarmee doe je idd het idee achter OO teniet.
Ja, want je geeft de SQL query aan de DBclass, deze voert hem uit en geeft de resultaten terug. Maar je kunt ook iets zoals propel gebruikenquote:Op zaterdag 28 juli 2007 20:49 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Om puur hier op in te gaan: Is dat wel mogelijk? Is er dan niet voor elke compliceerde query een aparte functie (/method) nodig? Stel dat ik een query van een regel of zeven gebruik om de data op te halen, dan moet deze complete query in de class staan, onder een aparte functie, neem ik aan?
Maar wat als je dus de SQL-query aan de DBclass doorgeeft, en je plotseling op XML-files over wilt stappen, of een totaal andere manier van storage? Meer op die manier.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 21:14 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Ja, want je geeft de SQL query aan de DBclass, deze voert hem uit en geeft de resultaten terug. Maar je kunt ook iets zoals propel gebruiken.
Nee dat gaat dan niet, naar allerlei SQL servers wel maar XML niet tenzij je zelf storage engine er voor gaat bouwenquote:Op zaterdag 28 juli 2007 21:34 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Maar wat als je dus de SQL-query aan de DBclass doorgeeft, en je plotseling op XML-files over wilt stappen, of een totaal andere manier van storage? Meer op die manier.
Welcome to "models"quote:Op zaterdag 28 juli 2007 20:49 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Om puur hier op in te gaan: Is dat wel mogelijk? Is er dan niet voor elke compliceerde query een aparte functie (/method) nodig? Stel dat ik een query van een regel of zeven gebruik om de data op te halen, dan moet deze complete query in de class staan, onder een aparte functie, neem ik aan?
1 |
Dat is niet geheel waar. Je hebt verschillende design patterns, allemaal met een zeker doel/uitgangspunt. OO zegt niet dat je een MVC model moet implementeren.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 19:35 schreef Farenji het volgende:
Een OO applicatie bestaat idealiter uit 3 delen: model, view en controller.
quote:Op maandag 30 juli 2007 14:19 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Dat is niet geheel waar. Je hebt verschillende design patterns, allemaal met een zeker doel/uitgangspunt. OO zegt niet dat je een MVC model moet implementeren.
MVC is vooral om de business logic te scheiden van de hoe de data wordt gepresenteerd op je scherm door het gebruik van de controller.
Ikzelf heb dit boek ooit aangeschafd: http://en.wikipedia.org/wiki/Design_Patterns
Zie verder ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Object_oriented en http://en.wikipedia.org/wiki/Model-view-controller
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |