abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51892341
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 16:08 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Mwa, userfriendly wil ik het niet noemen,
Dat kan net zo userfriendly zijn als via een database, het ligt maar net aan de vereisten.
quote:
om over de snelheid maar te zwijgen.
Wat? Ga jij nu beweren dat een include trager is dan alle opties via een functie uit de database te trekken?
  vrijdag 27 juli 2007 @ 17:12:34 #252
84926 WyriHaximus
Release the hounds smithers!
pi_51892442
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 16:59 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Een config class om de configuratie op te vragen? Voor iets dat in vijf regeltjes code kan?
1 config class in 5 regels .

1
2
3
4
5
6
7
<?php
class config_class
{
    function 
__construct() { self::_settings unserialize(file_get_contents('config file')); }
    function 
get_settings($index) {  return self::_settings[$key]; }
}
?>
phluphy for president!
pi_51892477
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 17:09 schreef JeRa het volgende:

Wat? Ga jij nu beweren dat een include trager is dan alle opties via een functie uit de database te trekken?
Elke keer hardeschijfactiviteit versus elke keer databaseactiviteit? Ik gok dat een database sneller werkt. Gok ik.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 17:18:58 #254
84926 WyriHaximus
pi_51892612
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 17:13 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Elke keer hardeschijfactiviteit versus elke keer databaseactiviteit? Ik gok dat een database sneller werkt. Gok ik.
I/O actie:
  • Hit naar het bestand
  • Bestand in 1 ruk uitlezen

SQL:
  • Connectie openen naar de server
  • Autenticeren
  • Database selecteren
  • Query opdracht geven
  • - Hit naar de tabel bestanden, mits het niet nog in de cache staat
  • - Door het bestand gaan zoeken
  • - Results samen stellen en dusnoods sorteren
  • Results van de database ontvagen

Weet niet zeker maar gok dat database toch trager is...
  • phluphy for president!
    pi_51892626
    quote:
    Op vrijdag 27 juli 2007 17:13 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Net zoals bij een database heb je maar één keer schijfoverhead doordat daarna de block cache de read kan opvangen. Verder heb je deze additionele overhead bij de database:
    1) Het openen van de verbinding (TCP is trager dan een lokale socket, bv)
    2) Het parsen van de query
    3) Het plannen van de query
    4) Het checken van de rechten op de betrokken relations (database, tabellen, kolommen)
    5) De resultset teruggeven en intern door PHP naar de juiste variabelen laten omzetten
    pi_51892672
    quote:
    Op vrijdag 27 juli 2007 17:18 schreef WyriHaximus het volgende:

[..]

I/O actie:
  • Hit naar het bestand
  • Bestand in 1 ruk uitlezen

SQL:
  • Connectie openen naar de server
  • Autenticeren
  • Database selecteren
  • Query opdracht geven
  • - Hit naar de tabel bestanden
  • - Door het bestand gaan zoeken
  • - Results samen stellen en dusnoods sorteren
  • Results van de database ontvagen

Weet niet zeker maar gok dat database toch trager is...
  • bij je I/O actie vergeet je alleen dat dit door de HD moet gebeuren, een database actie zal in het geheugen van de server gebeuren (die ,na een tijdje, ook wel weer I/O heeft maar toch)
      vrijdag 27 juli 2007 @ 17:23:08 #257
    84926 WyriHaximus
    pi_51892716
    quote:
    Op vrijdag 27 juli 2007 17:20 schreef mschol het volgende:

[..]

bij je I/O actie vergeet je alleen dat dit door de HD moet gebeuren, een database actie zal in het geheugen van de server gebeuren (die ,na een tijdje, ook wel weer I/O heeft maar toch)
    Heb het er al bij gezet . (Database stuk dan.) Daarnaast cached je HDD ook het 1 en ander .
    phluphy for president!
    pi_51892720
    quote:
    Op vrijdag 27 juli 2007 17:20 schreef mschol het volgende:

[..]

bij je I/O actie vergeet je alleen dat dit door de HD moet gebeuren, een database actie zal in het geheugen van de server gebeuren (die ,na een tijdje, ook wel weer I/O heeft maar toch)
    Die database zal in eerste instantie toch echt iets van de harde schijf moeten halen, en na de eerste I/O-actie bij een include zit de boel in de block cache
    pi_51893284
    quote:
    Op vrijdag 27 juli 2007 15:51 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Daar heb ik een settings-tabel in de database voor. Waarbij alles via getSetting($instelling) op te vragen is.
    En je database settings, waar sla je die op?

Ik heb een Settings klasse die gebruik ik zo:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    <?php
    $settings 
    Settings::getInstance();
    $settings->import('config.ini');

$hostname $settings->get('database.hostname');
    $username $settings->get('database.username');
    ?>

En die config.ini kan ik weer wijzigen via een formulier. Werkt handig.
    pi_51900143
    Om weer op het OO puntje uit te komen: super-muffin hierboven gebruik bijvoorbeeld een setting-classe. Maar is je complete systeem / website dan ook Object Oriented?
      zaterdag 28 juli 2007 @ 05:25:12 #261
    71919 wonderer
    Hung like a My Little Pony
    pi_51907531
    Misschien vindt iemand het leuk om hier mee te spelen, ik krijg mijn brein er niet omheen gevouwen op dit moment.

Ik heb alle menu-items in een tabel zitten. Het veld link_parent_id vertelt van welke sectie het een onderdeel is (de bovenste laag is natuurlijk alleen parent, dus daar is ie leeg) en het veld link_level geeft aan hoe diep ie gaat.

Nu wil ik een recursieve functie die de tabel uitleest en elk menu-item op de juiste plek zet, en met de juiste stijl zodat het visueel ook in orde komt (<li class="menu_level_'.$link_level.'"> voldoet daar prima);

Ik weet niet hoeveel levels er zijn (nou ja, op dit moment wel, en ik denk ook niet dat het echt gaat veranderen, maar je weet nooit en ik wil geen while-loopjes hoeven blijven toevoegen). Hij moet zichzelf dus aanroepen tot alles klaar is.

Iemand enig idee? Twee functies, denk ik? Eentje voor de buitenkant ($menu='<ul>'; $menu.=make_inner_menu($level); $menu.='</ul>';

En dan make_inner_menu($level) {
    select from menu where level = $level;
    while(result){
    $menu.=style linkje naam;
    $menu.=make_inner_menu($level+1);
    }
    return $menu;

?

Of wordt dat een oneindige loop? Of is het anderszins nogal dom om het zo te doen?
    "Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
    "My brain is too smart for me."
    "We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
    pi_51908110
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 05:25 schreef wonderer het volgende:
    Menu uit tabel
    ok dit is misschien geen antwoord op je vraag maar mijn mening, waarom zou je een verbinding opzetten met je database voor een paar menuitems O_O, zo kan het ook?

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    <?php
    $menu 
    =
    array(
    "item1" =>
          array (
    "subitem1" => "linkje",

"subitem2" => "linkje",

"subitem3" =>
                 array(
    "subsubitem1" => "linkje",

"subsubitem2" => "linkje"

)
                ),

"item2" => "linkje",

"item3" =>
          array (
    "subitem1" => "linkje",

"subitem2" => "enzovoort"

)
         );

function 
    bouwmenutje(array $menu) {

$result "";
        foreach(
    $menu as $item => $submenu)
            if(
    is_array($submenu))

$result .= "$item" bouwmenutje($submenu);
            else

$result .= "<a href=$submenu>$item</a>";
        return 
    $result;
    }
    ?>
    pi_51908503
    quote:
    Op vrijdag 27 juli 2007 16:23 schreef WyriHaximus het volgende:
    Hmmm dit moet nog voor mod_rewrite gebeuren of tijdens PHP of nog voor mod_rewrite, want dat was me nog niet helemaal duidelijk . * WyriHaximus is niet echt wakker vandaag
    Op het moment doe ik het in PHP, maar dat vind ik niet zo'n mooie oplossing....
    Het is de bedoeling dat het in de .htaccess, vóór de rest van de mod_rewrite gaat gebeuren

En één optie om het te doen is met RewriteMap, maar daar heb je weer een extra txt-bestandje voor nodig, en daar zit ik ook niet op te wachten
    pi_51908830
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 05:25 schreef wonderer het volgende:
    ?
    Dan moet je dus voor elk sub-menu een query uitvoeren. Ik denk dat het een stuk sneller is om alle menu items in één keer te lezen (gesorteerd op level). Met php loop je door de resultaten heen en bouw je een array van array's op (van hoog naar laag). Die plak je dan recursief aan elkaar tot het uiteindelijke menu in html.
    Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
    | Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
    pi_51909340
    quote:
    Op vrijdag 27 juli 2007 22:15 schreef Geqxon het volgende:
    Om weer op het OO puntje uit te komen: super-muffin hierboven gebruik bijvoorbeeld een setting-classe. Maar is je complete systeem / website dan ook Object Oriented?
    Jup. Alhoewel ik het systeem wel ga herschrijven voor een groot deel, maar dan ook op een OO manier.
    pi_51910371
    Ik wil XML naar SQL converteren. De meeste dingen lukken wel, maar er is een deel dat er zo uitziet:

<item id='blabla'>
    <inside>
    <item id='pa'>
    <item id='po'>
    <item id='pe'>
    <inside>
    <item id='at'>
    </inside>
    <item id='it'>
    </inside>

Dit moet in een db die er zo uitziet:

pid | sid | item
    Pid is parent id, en sid is het itemnummertje.

Dus met het voorbeeld moet het er zo uitzien:

pid | sid | item
    1 | 102 | blabla
    blabla | 103 | pa
    blabla | 104 | po
    blabla | 105 | pe
    pe | 106 | at
    blabla | 107 | it

Ik heb geen idee hoe ik dit moet doen, want die <inside>'s gaan heel lang door..
    Dingen met 1 value als <acc number='101'> lukken nog wel, maar dit niet
    Ideeen?

[ Bericht 90% gewijzigd door Scriptha op 28-07-2007 12:29:25 ]
    pi_51911171
    Je moet de hele lijst in een loop afgaan en in een variabele bijhouden in welke scoop je zit, maw binnen welk <inside> blok.. Aangezien die blokken meerdere niveaus diep kunnen gaan kun je daar het beste een array voor gebruiken waar je bij een <inside> een element aan toevoegt en bij </inside> deze weer verwijdert. In pseudocode:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    var $scope = new Array()
    var $lastid = ""
    $scope[0] = ...   # volgummer of initiele waarde

for each $elem in $elems {
       if $elem == <item> {
          insert into table (pid, item) values ($scope[0], $elem->id)
          $lastid = $elem->id
       } else if $elem == <inside> {
          unshift $scope, $lastid   # voeg nieuw element op pos 0 toe
       } else if $elem == </inside> {
          shift $scope   # verwijder element op pos 0
       }
    }

[ Bericht 3% gewijzigd door Farenji op 28-07-2007 13:10:55 ]
      zaterdag 28 juli 2007 @ 15:29:38 #268
    84926 WyriHaximus
    pi_51913593
    quote:
    Op vrijdag 27 juli 2007 22:15 schreef Geqxon het volgende:
    In mijn situatie is alles OO . Maakt het makkelijker en overzichtelijker om bepaalde blokken die iets doen (bijvoorbeeld mijn wow screenshots weergeven op verschillende manieren) appart te houden .
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 10:19 schreef Xcalibur het volgende:

[..]

Op het moment doe ik het in PHP, maar dat vind ik niet zo'n mooie oplossing....
    Het is de bedoeling dat het in de .htaccess, vóór de rest van de mod_rewrite gaat gebeuren

En één optie om het te doen is met RewriteMap, maar daar heb je weer een extra txt-bestandje voor nodig, en daar zit ik ook niet op te wachten
    Ik zou het dan gewoon bij PHP houden . Doe het zelf ook zo en bevalt prima . RewriteMap kan ook maar dan heb je je extra bestandje .
    phluphy for president!
    pi_51915040
    ja, maar dat was nou net niet m'n vraag
      zaterdag 28 juli 2007 @ 16:46:33 #270
    84926 WyriHaximus
    pi_51915440
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 16:30 schreef Xcalibur het volgende:
    ja, maar dat was nou net niet m'n vraag
    Je kunt het trouwens toch ook met mod_rewrite doen gewoon? Alleen moet je dan tot vrij diep gaan genereren . (ff voorbeeldje maken)
    phluphy for president!
      zaterdag 28 juli 2007 @ 16:56:15 #271
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_51915715
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 16:46 schreef WyriHaximus het volgende:

[..]

Je kunt het trouwens toch ook met mod_rewrite doen gewoon? Alleen moet je dan tot vrij diep gaan genereren . (ff voorbeeldje maken)
    deze pagina doet het neit echt trouwens bij je
    It's Time To Shine
    [i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
      zaterdag 28 juli 2007 @ 17:00:09 #272
    84926 WyriHaximus
    pi_51915814
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 16:56 schreef qu63 het volgende:

[..]

deze pagina doet het neit echt trouwens bij je
    Heb me forum verplaatst . En was dat ff vergeten ja .
    phluphy for president!
    pi_51916496
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 16:46 schreef WyriHaximus het volgende:
    Ja, dat deed ik eerst, tot 3 niveau's.... tot ik tegen niveau 4 aanliep, etc.
    En ik ben nou met een webshop bezig waar het aantal niveau's in principe onbeperkt is... en dat wil ik niet gaan voorbereiden
      zaterdag 28 juli 2007 @ 17:38:20 #274
    84926 WyriHaximus
    pi_51916956
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 17:23 schreef Xcalibur het volgende:

[..]

Ja, dat deed ik eerst, tot 3 niveau's.... tot ik tegen niveau 4 aanliep, etc.
    En ik ben nou met een webshop bezig waar het aantal niveau's in principe onbeperkt is... en dat wil ik niet gaan voorbereiden
    Het is toch niet zo bar moeilijk om een scripte te maken wat het tot op 500 niveau's genereerd voor je?
    phluphy for president!
      zaterdag 28 juli 2007 @ 17:38:57 #275
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_51916969
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 17:00 schreef WyriHaximus het volgende:

[..]

Heb me forum verplaatst . En was dat ff vergeten ja .
    loopt nog steeds niet hoor
    It's Time To Shine
      zaterdag 28 juli 2007 @ 17:46:02 #276
    84926 WyriHaximus
    pi_51917147
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 17:38 schreef qu63 het volgende:

[..]

loopt nog steeds niet hoor
    Nu wel .
    phluphy for president!
      zaterdag 28 juli 2007 @ 17:48:06 #277
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_51917198
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 17:46 schreef WyriHaximus het volgende:

[..]

Nu wel .
    It's Time To Shine
      zaterdag 28 juli 2007 @ 17:51:37 #278
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_51917278
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 17:48 schreef qu63 het volgende:

[..]

of toch niet:
    Fatal error: Call to undefined function: sql_addslashes() in /home/wyrihaxi/domains/wyrihaximus.net/public_html/fok/wow/do_edit.php on line 42
    It's Time To Shine
    pi_51917599
    Als het het via xml_parse doet en een event-driven afhandeling opzet, dan kan je relatief eenvoudig een stack met parent id's bijhouden toch, middels de open_element en close_element functies.
      zaterdag 28 juli 2007 @ 18:09:43 #280
    84926 WyriHaximus
    pi_51917697
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 17:51 schreef qu63 het volgende:

[..]

of toch niet:
    Fatal error: Call to undefined function: sql_addslashes() in /home/wyrihaxi/domains/wyrihaximus.net/public_html/fok/wow/do_edit.php on line 42
    Dankje , gefixed nu . Nu ff wat onderhouds scripts draaien .
    phluphy for president!
    pi_51919175
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 15:29 schreef WyriHaximus het volgende:

[..]

In mijn situatie is alles OO . Maakt het makkelijker en overzichtelijker om bepaalde blokken die iets doen (bijvoorbeeld mijn wow screenshots weergeven op verschillende manieren) appart te houden .
    Dus om maar een voorbeeld van deze pagina te geven, elke smilie is een object, elke post is een object, en elk stukje GUI is een object? En elke keer als je de pagina opvraagt bouw je dat compleet op, waarbij de data uit een ODBMS komt?
      zaterdag 28 juli 2007 @ 19:32:00 #282
    84926 WyriHaximus
    pi_51919670
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 19:12 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Dus om maar een voorbeeld van deze pagina te geven, elke smilie is een object, elke post is een object, en elk stukje GUI is een object? En elke keer als je de pagina opvraagt bouw je dat compleet op, waarbij de data uit een ODBMS komt?
    Zo OO nog niet. Ga wel die kant op . Heb gewoon een set classes die alles afhandelen (templates, database connectivitie, cache, configuratie). Dus om ff het zelfde voorbeeld te pakken: de viewtopic class haalt de data uit de database met een query via de database class haalt het bericht door de bbcode class (voor de bbcode en smilies) waarna het het door stuurt naar de template class voor de weer gave. Op die manier OO .
    phluphy for president!
    pi_51919766
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 19:12 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Nee, zo moet je het niet zien.

Een OO applicatie bestaat idealiter uit 3 delen: model, view en controller.

Het model is alle data voor je applicatie, inclusief de interface om die data op te halen en te manipuleren. Je hebt daar bijv een Database class om te praten met je database. Het model zijn ook je objecten die opgebouwd worden uit / gebruik maken van die data, zoals bijv je Settings class, een Page classe, een User class etc.

De view is alles wat de gebruiker ziet, de output van je applicatie. Voor webapplicaties is dat meestal de template engine. De view is "dom", in de zin dat het gewoon weergeeft wat ie aangereikt krijgt en geen weet heeft van applicatielogica. Het is gewoon een object waar je variabelen aan hangt, en deze worden op de juiste plek in de html weergegeven.

Die applicatielogica zit in het controller gedeelte. Deze maakt de objecten uit het model aan, doet er het een en ander mee, en geeft ze door aan de view die het netjes op het scherm tovert. Alle gebruikersinvoer komt weer bij de controller terecht die er weer op reageert. Het is zeg maar de tussenpersoon tussen gebruiker en data.

OO programmeren betekent niet dat je over *alles* als objecten gaat denken, in het geval van Fok is elke post gewoon een grote string die in de database staat. De smilies zijn geen aparte objecten maar gewoon deel van die string.
    Het is meer dat je je applicatie opdeelt in de essentiele bouwblokken, voor deze onderdelen definieer je eigenschappen en methodes. Hoe je dat doet is aan jou maar de keuze van je objectstructuur is essentieel voor de mogelijkheden van je applicatie dus daar kun je beter goed over nadenken. Daarna maak je een controller laag die de objecten die je hebt gedefinieerd tot leven te wekken, ze met elkaar kan laten samenwerken en er uiteindelijk een template object van bakt wat je aan de gebruiker toont.
    pi_51920088
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 19:35 schreef Farenji het volgende:

[..]

Nee, zo moet je het niet zien.

Het model is alle data voor je applicatie, inclusief de interface om die data op te halen en te manipuleren. Je hebt daar bijv een Database class om te praten met je database. Het model zijn ook je objecten die opgebouwd worden uit / gebruik maken van die data, zoals bijv je Settings class, een Page classe, een User class etc.

De view is alles wat de gebruiker ziet, de output van je applicatie. Voor webapplicaties is dat meestal de template engine. De view is "dom", in de zin dat het gewoon weergeeft wat ie aangereikt krijgt en geen weet heeft van applicatielogica. Het is gewoon een object waar je variabelen aan hangt, en deze worden op de juiste plek in de html weergegeven.

Die applicatielogica zit in het controller gedeelte. Deze maakt de objecten uit het model aan, doet er het een en ander mee, en geeft ze door aan de view die het netjes op het scherm tovert. Alle gebruikersinvoer komt weer bij de controller terecht die er weer op reageert. Het is zeg maar de tussenpersoon tussen gebruiker en data.

OO programmeren betekent niet dat je over *alles* als objecten gaat denken, in het geval van Fok is elke post gewoon een grote string die in de database staat. De smilies zijn geen aparte objecten maar gewoon deel van die string.
    Het is meer dat je je applicatie opdeelt in de essentiele bouwblokken, voor deze onderdelen definieer je eigenschappen en methodes. Hoe je dat doet is aan jou maar de keuze van je objectstructuur is essentieel voor de mogelijkheden van je applicatie dus daar kun je beter goed over nadenken. Daarna maak je een controller laag die de objecten die je hebt gedefinieerd tot leven te wekken, ze met elkaar kan laten samenwerken en er uiteindelijk een template object van bakt wat je aan de gebruiker toont.
    MVC of niet, dan programmeer je in mijn opinie niet OO. Zelf heb ik diverse projecten met Java gedaan, waar basicly alles een object is. In Java zouden de smilies die op het moment onder mijn reply-message staan een object zijn, evenals het Preview en Invoeren knopje. Allemaal deel van de UI-laag.

In that case geef blijf ik wat PHP betreft liever bij "normaal" programmeren, aangezien ik liever geen mix van diverse programmeermanieren gebruik. Een databaseclass is leuk, als de rest van je software ook uit classes bestaat, en je niet stiekem ergens sjoemelt en je direct iets uit de database naar de gebruiker print.

Om een voorbeeld te geven, ik heb zoals elke student een bankproject moeten maken. En dan is dus wel alles een object. Geld overboeken doe je niet door in de database te klooien, nee, dat doe je een een Transactie-object aan te maken, die zelf de verantwoordelijkheid van de transactie draagt, en de rest van de transactie regelt.
    pi_51920609
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 19:47 schreef Geqxon het volgende:

[..]

MVC of niet, dan programmeer je in mijn opinie niet OO. Zelf heb ik diverse projecten met Java gedaan, waar basicly alles een object is. In Java zouden de smilies die op het moment onder mijn reply-message staan een object zijn, evenals het Preview en Invoeren knopje. Allemaal deel van de UI-laag.
    Soms is dat handig. Soms absoluut niet. Als fok zo was opgebouwd dan hadden ze er wel 2 keer zoveel servers voor mogen inzetten want dat genereert een enorme hoeveelheid overbodige overhead. In Java wordt het OO denken heel ver doorgevoerd, zelfs een string is een object, in veel andere talen is een string gewoon een rijtje karakters afgesloten door een null character. Je bent als ontwerper vrij om te bepalen in hoeverre je de OO gedachte doorvoert. Als je het te ver doorvoert kan je helemaal verzuipen in de objecten, doe je het niet ver genoeg dan krijg je ongestructureerde en moeilijker onderhoudbare code.
    Als je een gezicht beschrijft aan de hand van de kenmerken van de onderdelen zoals ogen neus en mond etc dan is dat duidelijker en zinvoller dan wanneer je een gezicht beschrijft aan de hand van de onderlinge samenhang van alle lichaamscellen in het gezicht.
    quote:
    In that case geef blijf ik wat PHP betreft liever bij "normaal" programmeren, aangezien ik liever geen mix van diverse programmeermanieren gebruik. Een databaseclass is leuk, als de rest van je software ook uit classes bestaat, en je niet stiekem ergens sjoemelt en je direct iets uit de database naar de gebruiker print.
    Het voordeel van een database class is dat je een uniforme interface hebt die verschillende backends kan hebben. Je kan er een wrapper van maken en hiermee je applicatie onafhankelijk van de database te maken, zo kan je het zo doen dat ie zowel met MySQL als MSSQL als met XML files kan werken. Natuurlijk kun je altijd die class omzeilen maar daarmee doe je idd het idee achter OO teniet.
    quote:
    Om een voorbeeld te geven, ik heb zoals elke student een bankproject moeten maken. En dan is dus wel alles een object. Geld overboeken doe je niet door in de database te klooien, nee, dat doe je een een Transactie-object aan te maken, die zelf de verantwoordelijkheid van de transactie draagt, en de rest van de transactie regelt.
    Inderdaad, objecten met elk hun eigen verantwoordelijkheden en taken, netjes afgescheiden van de andere objecten. Maar het is zinloos om alle data tot in de oneindigheid verder op te delen in objecten. Ergens moeten de objecten obhouden met object te zijn en gewoon een brok data worden.
    pi_51921739
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 20:06 schreef Farenji het volgende:

Het voordeel van een database class is dat je een uniforme interface hebt die verschillende backends kan hebben. Je kan er een wrapper van maken en hiermee je applicatie onafhankelijk van de database te maken, zo kan je het zo doen dat ie zowel met MySQL als MSSQL als met XML files kan werken. Natuurlijk kun je altijd die class omzeilen maar daarmee doe je idd het idee achter OO teniet.
    Om puur hier op in te gaan: Is dat wel mogelijk? Is er dan niet voor elke compliceerde query een aparte functie (/method) nodig? Stel dat ik een query van een regel of zeven gebruik om de data op te halen, dan moet deze complete query in de class staan, onder een aparte functie, neem ik aan?
      zaterdag 28 juli 2007 @ 21:14:29 #287
    84926 WyriHaximus
    pi_51922268
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 20:49 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Om puur hier op in te gaan: Is dat wel mogelijk? Is er dan niet voor elke compliceerde query een aparte functie (/method) nodig? Stel dat ik een query van een regel of zeven gebruik om de data op te halen, dan moet deze complete query in de class staan, onder een aparte functie, neem ik aan?
    Ja, want je geeft de SQL query aan de DBclass, deze voert hem uit en geeft de resultaten terug. Maar je kunt ook iets zoals propel gebruiken .
    phluphy for president!
    pi_51922693
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 21:14 schreef WyriHaximus het volgende:

[..]

Ja, want je geeft de SQL query aan de DBclass, deze voert hem uit en geeft de resultaten terug. Maar je kunt ook iets zoals propel gebruiken .
    Maar wat als je dus de SQL-query aan de DBclass doorgeeft, en je plotseling op XML-files over wilt stappen, of een totaal andere manier van storage? Meer op die manier.
      zaterdag 28 juli 2007 @ 21:41:37 #289
    84926 WyriHaximus
    pi_51922821
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 21:34 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Maar wat als je dus de SQL-query aan de DBclass doorgeeft, en je plotseling op XML-files over wilt stappen, of een totaal andere manier van storage? Meer op die manier.
    Nee dat gaat dan niet, naar allerlei SQL servers wel maar XML niet tenzij je zelf storage engine er voor gaat bouwen . Maar Propel wat ik noemde maakt je hele database beschikbaar als object .
    phluphy for president!
      zondag 29 juli 2007 @ 10:55:25 #290
    12880 CraZaay
    prettig gestoord
    pi_51929700
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 20:49 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Welcome to "models"
    pi_51931187
    Mmmm. Blijft complicated, OO in PHP. Persoonlijk zou ik het pas willen gebruiken als ik dan ook gelijk 100% op OO over zou kunnen gaan, echter zou dat veel overhead en veel extra werk betekenen. For now blijf ik liever bij de standaard manier van programmeren, alles met functies, niks redundant. Is toch niks mis mee? Of kom ik daar de komende 2 jaar niet meer mee door?
    pi_51931650
    We hebben heel lang zonder OO gezeten dus 2 jaar trek je ook wel, maar als je grote complexere applicaties maakt zal je merken dat het veel overzichtelijker en veel gestructureerder werkt als je te maken hebt met gedefinieerde objecten met methodes en eigenschappen, die ook van elkaar kunnen overerven, dan wanneer je allemaal ondefineerbare brokken code en ongedefineerde databrokken hebt zonder expliciete samenhang.

Voorbeeld: ik heb een CMS en een van de objecten van dat cms is het Page object wat ik zelf heb gedefinieerd. ALs ik een pagina wil tonen maak ik een nieuw Page object aan, bijv "var $page = Page->newByID(12)" en roep ik Page->outputHTML() aan waarna hij getoond wordt in de browser. Als ik een pagina wil aanpassen doe ik Page->setProperty( key => value ) en daarna Page->save() waardoor het in de DB wordt opgeslagen.

Ik kan ook meerdere instanties aanmaken van de Page class, ik kan met enkele regels code een array van honderden pagina's instantieren en deze allemaal makkelijk beheren en manipuleren dmv de object methodes. Ik weet namelijk altijd met wat voor object ik aan het werken ben, het is niet zomaar willekeurige data.

Ik kan een nieuw object definieren, bijv Chapter, dat alle methodes en eigenschappen overerft van Page maar daarnaast eigen functies heeft. Ik hoef dan alleen de afwijkende dingen te definieren, alle standaardfuncties heb ik al want die neemt ie automagisch over van de parent Page class.

Probeer zoiets eens met strict procedureel programmeren. Als dat al lukt gaat je dat sowieso vele malen meer code opleveren, maar waarschijnlijker is dat je compleet de weg en het overzicht kwijtraakt en met een niet goed werkende applicatie zit die niet meer te debuggen of onderhouden is.
    pi_51958296
    Korte vraag; ik heb een database waar ik alleen de items van vandaag wil halen.

Ik gebruik datetime en dit is een voorbeeld query

select * from tabel where date = '" . date("Y-m-d") . "'"

Wrom gaat het fout?
    The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
    Like trump...
      maandag 30 juli 2007 @ 13:41:54 #294
    84926 WyriHaximus
    pi_51958565
    Wat voor veld is date? En volgens mij is date ook een reserved word dus probeer eens `date` ipv `date` .
    phluphy for president!
    pi_51959062
    nee date werkt gewoon hoor.

Maar af en toe ben ik nogal blind :X

1date_format(date, '%Y-%m-%d')

Opgelost :P (slotje :X)
    The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
    Like trump...
      maandag 30 juli 2007 @ 14:19:17 #296
    187069 slacker_nl
    Sicko pur sang
    pi_51959486
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 19:35 schreef Farenji het volgende:

Dat is niet geheel waar. Je hebt verschillende design patterns, allemaal met een zeker doel/uitgangspunt. OO zegt niet dat je een MVC model moet implementeren.

MVC is vooral om de business logic te scheiden van de hoe de data wordt gepresenteerd op je scherm door het gebruik van de controller.

Ikzelf heb dit boek ooit aangeschafd: http://en.wikipedia.org/wiki/Design_Patterns

Zie verder ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Object_oriented en http://en.wikipedia.org/wiki/Model-view-controller
    In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
    pi_51959926
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 14:19 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Dat is niet geheel waar. Je hebt verschillende design patterns, allemaal met een zeker doel/uitgangspunt. OO zegt niet dat je een MVC model moet implementeren.

MVC is vooral om de business logic te scheiden van de hoe de data wordt gepresenteerd op je scherm door het gebruik van de controller.

Ikzelf heb dit boek ooit aangeschafd: http://en.wikipedia.org/wiki/Design_Patterns

Zie verder ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Object_oriented en http://en.wikipedia.org/wiki/Model-view-controller
    pi_51962391
    Voor webapplicaties is het MVC model wel *het* model dacht ik zo. Ik zou zo gauw geen ander model kunnen noemen. Of het moet het "alles op 1 grote ondefinieerbare hoop" model moeten zijn.
    Dat Design Patterns boek heb ik (uiteraard) ook in de kast staan, maar dat gaat niet direct over MVC maar meer over patterns die je zou kunnen gebruiken voor bepaalde doeleinden, eventueel binnen een MVC framework.
      maandag 30 juli 2007 @ 23:26:08 #299
    12880 CraZaay
    prettig gestoord
    pi_51975358
    OO staat inderdaad los van MVC, maar MVC is inderdaad wel "het" model voor webpps
    pi_51976177
    Ik gok zo even dat de uitvoering van MVC in Java exact hetzelfde is als MVC in PHP?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')