abonnement Unibet Coolblue
pi_48351528

cd niet bijgeleverd

Als je vragen hebt over PHP/MySQL, dan zit je hier goed met een vaste kliek guru's en een groot aantal regelmatige bezoekers. Beperk je vragen niet tot "hij doet het niet" of "hij geeft een fout" - onze glazen bol is kapot en we willen graag van je weten wát er niet lukt en wélke foutmelding je precies krijgt


1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41


  • PHP Dataverwerking
  • Officiële PHP website
  • PHP Documentatie
  • MySQL Reference Manual
  • Yet Another PHP Faq
  • PHP Cheat Sheet
  • PHP5 Power Programming - boek met uitleg over OOP, Pear, XML, etc


  • W3Schools PHP
  • W3Schools SQL

    Deze OP en instructies voor nieuw topic: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/PHP
  • pi_48351563
    quote:
    Op zondag 15 april 2007 15:17 schreef Nevermind het volgende:
    Ik heb geboortedatums in de database staan door middel van DATE-velden van MySQL. Een geboortedatum is dus bijvoorbeeld 1985-07-19. Nu wil ik vanaf vandaag een overzicht van de aankomende verjaardagen, gesorteerd op hoe lang het nog duurt (liefst in dagen). Ik heb de manual er bij gepakt, maar ik kan het nog niet vinden

    -edit-
    Inmiddels ben ik iets verder:
    [ code verwijderd ]

    Maar nu nog vanaf vandaag gerekend, daar kom ik nog niet uit.
    1
    2
    3
    4
    5
    SELECT people_firstname, people_lastname,
             date_format(people_birthday, '%d %m') AS verjaardag, unix_timestamp( if( date_format( people_birthday, '2000-%m-%d 00:00:00' ) >= date_format( now( ) , '2000-%m-%d 00:00:00' ) , date_format( people_birthday, '2000-%m-%d 00:00:00' ) , date_format( people_birthday, '2004-%m-%d 00:00:00' ) ) ) AS datum2
    FROM people
    WHERE people_birthday != 'NULL'
    ORDER BY datum2

    Deze gebruik ik. Ik heb m niet zelf gemaakt, dus geen idee hoe het werkt
      maandag 16 april 2007 @ 09:05:07 #3
    47509 JeRa
    Authentic
    pi_48371616
    Bring it on.
    Stuur een PM naar me met als onderwerp stats help voor je userstatistieken!
    Boom Gaspar - Matt Cameron - Jeff Ament - Stone Gossard - Mike McCready - Eddie Vedder.
      maandag 16 april 2007 @ 10:35:10 #4
    18008 hornage
    FOK! Movie Trivia-Prijsmeester
    pi_48373973
    Ff vraag tussendoor die niet perse PHP is maar meer HTML. Ik wil verwijzen naar een adres waarin een # voorkomt. Dit werkt niet omdat dit uiteraard het teken voor een bladwijzer is in html.
    Toch kan ik hier komen in de browser, maar dan zie je %23 staan. Als ik dit direct in het adres invul om erheen te gaan maakt ie er toch weer hekjes van waardoor ik er niet kom.
    Ik kan niet even snel makkelijk regelen dat die hekjes weg zijn uit het adres want ze hebben een specifieke functie. Iemand misschien een idee om dit toch voor elkaar te krijgen?
    Test je filmkennis! Speel mee met FOK! Movie Trivia en win prijzen!
      maandag 16 april 2007 @ 10:39:45 #5
    47509 JeRa
    Authentic
    pi_48374096
    quote:
    Op maandag 16 april 2007 10:35 schreef hornage het volgende:
    Ff vraag tussendoor die niet perse PHP is maar meer HTML. Ik wil verwijzen naar een adres waarin een # voorkomt. Dit werkt niet omdat dit uiteraard het teken voor een bladwijzer is in html.
    Toch kan ik hier komen in de browser, maar dan zie je %23 staan. Als ik dit direct in het adres invul om erheen te gaan maakt ie er toch weer hekjes van waardoor ik er niet kom.
    Ik kan niet even snel makkelijk regelen dat die hekjes weg zijn uit het adres want ze hebben een specifieke functie. Iemand misschien een idee om dit toch voor elkaar te krijgen?
    Afgezien van het feit dat mijn browser (Konqueror) die %23 niet omzet naar een hekje maar dat gewoon verstuurt (zoals het ook hoort) lijkt het me niet echt een fijn plan om hekjes in je URI te gaan verwerken daaraan wordt dus een anchor herkend.

    Maar wat wil je nu precies doen? Dat hekje in de adresbalk van je browser krijgen? Het lijkt me een betere oplossing als je alsnog je locaties gaat herstructureren
    Stuur een PM naar me met als onderwerp stats help voor je userstatistieken!
    Boom Gaspar - Matt Cameron - Jeff Ament - Stone Gossard - Mike McCready - Eddie Vedder.
      maandag 16 april 2007 @ 10:44:39 #6
    18008 hornage
    FOK! Movie Trivia-Prijsmeester
    pi_48374270
    Het is ook niet een goed idee maar de structuur is ooit eens opgezet en er was nooit de bedoeling geweest om te gaan linken hiernaar. Je kan het zien op http://www.mobilia-interieurtextiel.nl/
    Op de voorpagina op een artikel klikken en dan op een plaatje. Hij kan hem niet vinden dan terwijl ik verwijs naar %23 ipv een hekje
    Test je filmkennis! Speel mee met FOK! Movie Trivia en win prijzen!
      maandag 16 april 2007 @ 10:47:14 #7
    47509 JeRa
    Authentic
    pi_48374351
    quote:
    Op maandag 16 april 2007 10:44 schreef hornage het volgende:
    Het is ook niet een goed idee maar de structuur is ooit eens opgezet en er was nooit de bedoeling geweest om te gaan linken hiernaar. Je kan het zien op http://www.mobilia-interieurtextiel.nl/
    Op de voorpagina op een artikel klikken en dan op een plaatje. Hij kan hem niet vinden dan terwijl ik verwijs naar %23 ipv een hekje
    Tja, volgens mij zit er toch weinig anders op dan de namen van die mappen/bestanden te hernoemen
    Stuur een PM naar me met als onderwerp stats help voor je userstatistieken!
    Boom Gaspar - Matt Cameron - Jeff Ament - Stone Gossard - Mike McCready - Eddie Vedder.
      FOK!-Schrikkelbaas maandag 16 april 2007 @ 10:48:11 #8
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_48375681
    Ik wil voor een nieuws systeem een tag lijst gaan maken.
    Hoe moet ik dat gaan doen? Een extra veld in de nieuws tabel of een aparte tabel?

    Er moet wel opgeklikt worden, zodat je alle berichten met de zelfde tag te zien krijgt
      maandag 16 april 2007 @ 11:31:50 #10
    47509 JeRa
    Authentic
    pi_48375864
    quote:
    Op maandag 16 april 2007 11:25 schreef super-muffin het volgende:
    Ik wil voor een nieuws systeem een tag lijst gaan maken.
    Hoe moet ik dat gaan doen? Een extra veld in de nieuws tabel of een aparte tabel?

    Er moet wel opgeklikt worden, zodat je alle berichten met de zelfde tag te zien krijgt
    Aangezien je daar een m:n-relatie (één tag kan meerdere nieuwsberichten hebben, één nieuwbericht kan meerdere tags hebben) wilt creëeren, heb je daar een koppeltabel voor nodig in de vorm (nieuwsbericht_pk, tag_pk). Je kunt dan in die tabel een PRIMARY KEY plaatsen op (nieuwsbericht_pk, tag_pk) en een INDEX op (tag_pk) zodat je ook snel kunt zoeken op nieuwsberichten wanneer iemand op een tag klikt.
    Stuur een PM naar me met als onderwerp stats help voor je userstatistieken!
    Boom Gaspar - Matt Cameron - Jeff Ament - Stone Gossard - Mike McCready - Eddie Vedder.
      maandag 16 april 2007 @ 12:16:46 #11
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_48377245
    vieze vuile gore TVP

    * JortK gaat al wat beter met PHP, maar dit topic is toch uitermate handig
    pi_48381877
    quote:
    Op maandag 16 april 2007 11:31 schreef JeRa het volgende:

    [..]

    Aangezien je daar een m:n-relatie (één tag kan meerdere nieuwsberichten hebben, één nieuwbericht kan meerdere tags hebben) wilt creëeren, heb je daar een koppeltabel voor nodig in de vorm (nieuwsbericht_pk, tag_pk). Je kunt dan in die tabel een PRIMARY KEY plaatsen op (nieuwsbericht_pk, tag_pk) en een INDEX op (tag_pk) zodat je ook snel kunt zoeken op nieuwsberichten wanneer iemand op een tag klikt.
    Oh ja, zo had ik het nog niet bekeken
    Dank je, ik kan weer aan de slag.
      maandag 16 april 2007 @ 16:00:44 #13
    108558 Messenga
    goeiendag wat een geheel!
    pi_48383992
    Hoi,

    Zie hier: http://student.waerdenborch.nl/~vrijdag/Aanwezig.html

    Afgezien van het feit dat het uiterlijk beter kan, hoe zorg ik ervoor dat die checkboxen en namen automatisch uit de database gehaald worden, en vervolgens ook nog opgeslagen kunnen worden?
    pi_48401230
    Vraagje.. ik gebruik PDO om met databases te verbinden, en dit in combinatie met prepared statements.. nou heb ik ergens gelezen dat het gebruik van prepared statements in principe genoeg beveiligt tegen SQL-injectie. Is dit waar? en welke maatregelen kan ik verder nog treffen?
      maandag 16 april 2007 @ 23:59:33 #15
    47509 JeRa
    Authentic
    pi_48401920
    quote:
    Op maandag 16 april 2007 23:38 schreef Intrepidity het volgende:
    Vraagje.. ik gebruik PDO om met databases te verbinden, en dit in combinatie met prepared statements.. nou heb ik ergens gelezen dat het gebruik van prepared statements in principe genoeg beveiligt tegen SQL-injectie. Is dit waar? en welke maatregelen kan ik verder nog treffen?
    Ja, daarmee voorkom je SQL injection. Nee, het is nog niet veilig. Je moet ervoor zorgen dat je álle user input controleert en dus voorkomt dat users zichzelf adminrechten kunnen geven door een beetje te spelen met getallen
    Stuur een PM naar me met als onderwerp stats help voor je userstatistieken!
    Boom Gaspar - Matt Cameron - Jeff Ament - Stone Gossard - Mike McCready - Eddie Vedder.
    pi_48459245
    ok komt ie dan!

    dit werkt:
    select naam, voorl,
    trunc((SYSDATE - GBDATUM)/365) leeftijd
    from medewerkers

    maar nu wil ik dus aangeven dat de leeftijd ouder moet zijn dan 35

    ik dacht zelf aan dit:
    where leeftijd > 35
    order by leeftijd

    maar dan krijg ik de melding:
    where leeftijd < 30
    *

    ERROR at line 4:
    ORA-00904: "LEEFTIJD": invalid identifier

    Hoe kan ik die beperking anders opgeven dat de leeftijd ouder moet zijn dan 35?

    ik werk trouwens met oracle
    pi_48459661
    tijd voor pizza
    Just say hi!
    pi_48460514
    hmm serieuse reacties?
      woensdag 18 april 2007 @ 15:33:05 #19
    47509 JeRa
    Authentic
    pi_48464284
    quote:
    Op woensdag 18 april 2007 13:34 schreef pimtenbrinke het volgende:
    ok komt ie dan!

    dit werkt:
    select naam, voorl,
    trunc((SYSDATE - GBDATUM)/365) leeftijd
    from medewerkers

    maar nu wil ik dus aangeven dat de leeftijd ouder moet zijn dan 35

    ik dacht zelf aan dit:
    where leeftijd > 35
    order by leeftijd

    maar dan krijg ik de melding:
    where leeftijd < 30
    *

    ERROR at line 4:
    ORA-00904: "LEEFTIJD": invalid identifier

    Hoe kan ik die beperking anders opgeven dat de leeftijd ouder moet zijn dan 35?

    ik werk trouwens met oracle
    Vreemd genoeg herkent hij je alias niet. Een oplossing is het stukje waar je de leeftijd in jaren berekent kopiëren naar je WHERE-clausule
    Stuur een PM naar me met als onderwerp stats help voor je userstatistieken!
    Boom Gaspar - Matt Cameron - Jeff Ament - Stone Gossard - Mike McCready - Eddie Vedder.
    pi_48465049
    en hoe gaat dat er dan uitzien...? enige tips om me op weg te helpen?
      woensdag 18 april 2007 @ 15:52:06 #21
    47509 JeRa
    Authentic
    pi_48465137
    quote:
    Op woensdag 18 april 2007 15:50 schreef pimtenbrinke het volgende:
    en hoe gaat dat er dan uitzien...? enige tips om me op weg te helpen?
    Nou, als je in je SELECT-clausule iets hebt staan als:
    1
    2
    SELECT to_char(...) AS naam_van_kolom
    ...

    Dan kun je dat natuurlijk overnemen in de WHERE-clausule
    1
    2
    ...
    WHERE to_char(...) = zoveel
    Stuur een PM naar me met als onderwerp stats help voor je userstatistieken!
    Boom Gaspar - Matt Cameron - Jeff Ament - Stone Gossard - Mike McCready - Eddie Vedder.
    pi_48469214
    quote:
    Op woensdag 18 april 2007 13:44 schreef Chandler het volgende:
    tijd voor pizza :9
    1SELECT Type, Value, Price FROM Pizzas ORDER BY Rating DESC LIMIT 1
    Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
    | Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
    pi_48469506
    Rond, Cabonara, 8.99

    Just say hi!
    pi_48472160
    Eerst wilde ik een ordinaire TVP plaatsen, maar ineens bedacht ik me! Een tijdje geleden werd ik een beetje moe van het "SELECT ... FROM hele_lange_tabelnaam_ofzo", dus vroeg ik me af of je net als bij kolommen ook een "AS" mogelijkheid hebt voor tabellen?

    Heb hier destijds niets over op kunnen googlen.
      woensdag 18 april 2007 @ 18:47:21 #25
    47509 JeRa
    Authentic
    pi_48472357
    quote:
    Op woensdag 18 april 2007 18:43 schreef fokME2 het volgende:
    Eerst wilde ik een ordinaire TVP plaatsen, maar ineens bedacht ik me! Een tijdje geleden werd ik een beetje moe van het "SELECT ... FROM hele_lange_tabelnaam_ofzo", dus vroeg ik me af of je net als bij kolommen ook een "AS" mogelijkheid hebt voor tabellen?

    Heb hier destijds niets over op kunnen googlen.
    Ja hoor, table aliases. Simpelweg "lange_tabel_naam AS t" gebruiken (je kunt zelfs de AS weglaten).
    Stuur een PM naar me met als onderwerp stats help voor je userstatistieken!
    Boom Gaspar - Matt Cameron - Jeff Ament - Stone Gossard - Mike McCready - Eddie Vedder.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')