abonnement Unibet Coolblue
pi_41570141

cd niet bijgeleverd

Als je vragen hebt over PHP/MySQL, dan zit je hier goed met een vaste kliek guru's en een groot aantal regelmatige bezoekers. Beperk je vragen niet tot "hij doet het niet" of "hij geeft een fout" - onze glazen bol is kapot en we willen graag van je weten wát er niet lukt en wélke foutmelding je precies krijgt

Vorige delen
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30,
31

Zie ook
  • PHP Dataverwerking
  • Officiële PHP website
  • PHP Documentatie
  • MySQL Reference Manual
  • Yet Another PHP Faq
  • PHP Cheat Sheet
  • PHP5 Power Programming - boek met uitleg over OOP, Pear, XML, etc

    Tutorials
  • W3Schools PHP
  • W3Schools SQL

    Deze OP en instructies voor nieuw topic: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/PHP
  • pi_41570173
    quote:
    Op woensdag 6 september 2006 23:59 schreef qu63 het volgende:

    [ code verwijderd ]

    lijkt mij
    Dat ook, en

    1mysql_query("SELECT *, DATE_FORMAT(time, '%e %M %Y om %T') FROM gastenboek AS date");


    moet

    1mysql_query("SELECT *, DATE_FORMAT(time, '%e %M %Y om %T') AS date FROM gastenboek");


    zijn.

    Overigens, zoals een paar posts terug al werd gezegd, gebruik niet 'date' en 'name', dus namen die hoogst mogelijk al gereserveerd zijn. Maak er dan gewoon date_x van of zo, als 't maar niet zo'n voor de hand liggende naam is.
    pi_41570464
    bedankt, stom dat ik het niet zag
    quote:
    Op donderdag 7 september 2006 00:05 schreef Tuvai.net het volgende:
    Overigens, zoals een paar posts terug al werd gezegd, gebruik niet 'date' en 'name', dus namen die hoogst mogelijk al gereserveerd zijn. Maak er dan gewoon date_x van of zo, als 't maar niet zo'n voor de hand liggende naam is.
    Om er zeker van te zijn dat het al niet ergens anders gebruikt word?
      donderdag 7 september 2006 @ 00:15:38 #4
    62215 qu63
    ..de tijd drinkt..
    pi_41570539
    quote:
    Op donderdag 7 september 2006 00:05 schreef Tuvai.net het volgende:

    [..]

    Dat ook, en


    [ code verwijderd ]

    moet


    [ code verwijderd ]

    zijn.

    Overigens, zoals een paar posts terug al werd gezegd, gebruik niet 'date' en 'name', dus namen die hoogst mogelijk al gereserveerd zijn. Maak er dan gewoon date_x van of zo, als 't maar niet zo'n voor de hand liggende naam is.
    woei!

    *schouderklopje an qu63 geeft
    It's Time To Shine
    [i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
      donderdag 7 september 2006 @ 00:19:15 #5
    87044 MisterICE
    The Superstar Bum
    pi_41570653
    ...

    [ Bericht 50% gewijzigd door Godtje op 09-09-2006 12:04:40 (Dioe maar niet) ]
    Tell him the liberator who destroyed my property has realigned my perception.
    pi_41570790
    quote:
    Op donderdag 7 september 2006 00:13 schreef super-muffin het volgende:
    bedankt, stom dat ik het niet zag

    [..]

    Om er zeker van te zijn dat het al niet ergens anders gebruikt word?
    Woorden als 'name' en 'type' hebben in bijvoorbeeld MySQL queries een functie, en die kun je dus niet gaan gebruiken als benaming van een veld of iets dergelijks.

    [ Bericht 2% gewijzigd door Tuvai.net op 07-09-2006 00:31:40 ]
    pi_41571149
    quote:
    Op donderdag 7 september 2006 00:23 schreef Tuvai.net het volgende:

    [..]

    Woorden als 'name' en 'type' hebben in bijvoorbeeld MySQL queries een functie, en die kun je dus niet gaan gebruiken als benaming van een veld of iets dergelijks.
    Kan gerust hoor, alleen moet je er dan wel ` en ` omheen zetten
    pi_41575325
    quote:
    Op donderdag 7 september 2006 00:05 schreef Tuvai.net het volgende:
    Overigens, zoals een paar posts terug al werd gezegd, gebruik niet 'date' en 'name', dus namen die hoogst mogelijk al gereserveerd zijn. Maak er dan gewoon date_x van of zo, als 't maar niet zo'n voor de hand liggende naam is.
    Een goed alternatief is het quoten van elke database-, tabel- en kolomnaam door gebruik te maken van backticks (links van je '1' op je toetsenbord):

    1SELECT * FROM `tabel` WHERE `name` = 'ten.iavuT'


    Door dit consequent te doen krijg je nooit SQL errors vanwege een clashende functie of gereserveerde naam
    Stuur een PM naar me met als onderwerp stats help voor je userstatistieken!
    Boom Gaspar - Matt Cameron - Jeff Ament - Stone Gossard - Mike McCready - Eddie Vedder.
    pi_41576081
    Klopt, maar voor een of andere reden vind ik m'n queries dan heel lelijk uitzien, dus heb er al jááren gleden gewoonte van gemaakt om aparte tabel- en kolomnamen te gebruiken. Ook handig als je queries hebt die van bijvoorbeeld 2 of 3 verschillende tabellen data selecteren die alle 2/3 een 'type' veld hebben. Zo heb ik voor tabel 'users' dan 'utype' i.p.v. 'type' en voor tabel 'categories' 'ctype' i.p.v. 'type', enz. Zo hoef ik ook niet m'n queries vol te proppen met AS`es.
    pi_41577168
    Ik wil mod_rewrite url's gebruiken op mijn thuiscomputer, maar dat lijkt niet te werken. Werkt dat niet onder windows ofzo?

    [ Bericht 87% gewijzigd door Nevermind op 07-09-2006 13:59:25 ]
      donderdag 7 september 2006 @ 17:25:03 #11
    120139 freiss
    Hertog Jan :9~
    pi_41589110
    1
    2
    3
    4
    5
    <?php
    if ($topic == "909906") {
        echo
    "tvp :)";
    }
    ?>
    HJ 14-punt-gift.
    Lijst met rukmateriaal!
    pi_41589337
    quote:
    Op donderdag 7 september 2006 10:50 schreef Nevermind het volgende:
    Ik wil mod_rewrite url's gebruiken op mijn thuiscomputer, maar dat lijkt niet te werken.
    Kijk eens in de access en error logs van Apache wat hij erover denkt aan 'het lijkt niet te werken' kun je weinig afleiden
    Stuur een PM naar me met als onderwerp stats help voor je userstatistieken!
    Boom Gaspar - Matt Cameron - Jeff Ament - Stone Gossard - Mike McCready - Eddie Vedder.
    pi_41591387
    quote:
    Op donderdag 7 september 2006 10:50 schreef Nevermind het volgende:
    Ik wil mod_rewrite url's gebruiken op mijn thuiscomputer, maar dat lijkt niet te werken. Werkt dat niet onder windows ofzo?
    Op mijn Mac werkte het ook niet.
    pi_41592056
    quote:
    Op donderdag 7 september 2006 17:33 schreef JeRa het volgende:

    [..]

    Kijk eens in de access en error logs van Apache wat hij erover denkt aan 'het lijkt niet te werken' kun je weinig afleiden


    vergat een lijn in httpd.conf te uncommenten

    -edit-
    maar werkt helaas nog niet echt;

    .htaccess:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    options FollowSymlinks MultiViews Includes ExecCGI 
    RewriteEngine On 
    RewriteBase /cms

    RewriteRule ^([A-Za-z-]+)/([0-9]+)$ /index.php?sub=$1&snid=$2
    RewriteRule ^([A-Za-z-]+)$ index.php?sub=$1
    RewriteRule ^([0-9]+)$ index.php?nid=$1


    http://localhost/cms/fp/180

    Dit zou volgens mij naar index.php?sub=fp&snid=180 moeten gaan, maar ik krijg een 404.

    AllowOverride staat op All overigens.

    -edit 33-
    Dit werkt wel:
    1RewriteRule test.html test2.html


    [ Bericht 23% gewijzigd door Nevermind op 07-09-2006 19:32:42 ]
      donderdag 7 september 2006 @ 19:32:46 #15
    12880 CraZaay
    prettig gestoord
    pi_41592427
    Ik gebruik het zo (werkt prima, ook met eventuele parameters):

    RewriteEngine on
    RewriteRule ^en-Home.php$ /home/ [R]
    pi_41592532
    Ah, alle slashes voor index.php weg en het werkt
      donderdag 7 september 2006 @ 20:36:00 #17
    73232 De_Hertog
    Aut bibat, aut abeat
    pi_41594407
    Simpel vraagje: hoe voeg je een stukje tekst met haakjes toe aan een mysql database? MySQL geeft een error waar de haakjes in staan, accepteert het geen haakjes?
    Mary had a little lamb
    Then Mary had dessert
    pi_41594588
    quote:
    Op donderdag 7 september 2006 20:36 schreef De_Hertog het volgende:
    Simpel vraagje: hoe voeg je een stukje tekst met haakjes toe aan een mysql database? MySQL geeft een error waar de haakjes in staan, accepteert het geen haakjes?
    Dat komt door de manier waarop strings gedefiniëerd zijn in MySQL, door middel van apostrofes of aanhalingstekens dus op het moment dat je een apostrofe in je tekst heb staan, gaat het fout:

    'te'kst'

    MySQL weet nu niet waar de string eindigt. Daarom kun je het beste gebruik maken van een functie die de apostrofes omzet naar de geëscapete versie zoals mysql_real_escape_string()

    Dit is trouwens één manier om SQL injection uit te voeren, dus let goed op hoe je je queries samenstelt.
    Stuur een PM naar me met als onderwerp stats help voor je userstatistieken!
    Boom Gaspar - Matt Cameron - Jeff Ament - Stone Gossard - Mike McCready - Eddie Vedder.
      donderdag 7 september 2006 @ 20:46:11 #19
    73232 De_Hertog
    Aut bibat, aut abeat
    pi_41594742
    quote:
    Op donderdag 7 september 2006 20:41 schreef JeRa het volgende:

    Dit is trouwens één manier om SQL injection uit te voeren, dus let goed op hoe je je queries samenstelt.
    Bedankt voor je tip, maar het was stiekem iets anders. Ik dacht, aangezien hij dat stuk als foutmelding gaf, dat het om de haakjes ging. Maar ik was vergeten de aanhalingstekens rond de variabelen te zetten:
    $query = "INSERT INTO tabel (Naam, Land) VALUES ($een, $twee)";
    Waarbij dus in $een een zin met haakjes stond. Ik bedoelde ook echt ( ) trouwens, geen aanhalingstekens. Maar toch bedankt
    Mary had a little lamb
    Then Mary had dessert
      vrijdag 8 september 2006 @ 16:37:20 #20
    65471 SkaterSam
    Lurking Galore
    pi_41620802
    Heeft het zin om bij de verwerking van een form, zowel te controleren of een variabele isset() en daarna nog eens te kijken of die empty() is. Dit deed ik namelijk altijd, totdat ik bedacht dat het vrij nutteloos was, om twee keer hetzelfde te controleren.

    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    <?php
    if (isset($var)) {
      
    $var = trim($var);
      if (empty(
    $var)) {
        return
    false;
      }
      return
    true;
    }
    return
    false;
    ?>

    Zoiets dus. Dat lijkt mij dubbel controleren op hetzelfde, of zie ik dat verkeerd ? Dan kan je beter gewoon trimmen, en dan controleren of die empty() is of niet.
    Let's make life easy
    Typo's are the demon spawn from hell !
    pi_41621112
    Nee, want mocht $var niet bestaan, en je wilt hem trimmen krig je een foutmelding. (warning).
      vrijdag 8 september 2006 @ 16:48:48 #22
    12880 CraZaay
    prettig gestoord
    pi_41621237
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    $var = 0;
    empty($var); // geeft true
    isset($var); // geeft true

    $var = 'bla';
    empty($var); // geeft false
    isset($var); // geeft true

    Als ik me niet vergis
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 16:37 schreef SkaterSam het volgende:
    Zoiets dus. Dat lijkt mij dubbel controleren op hetzelfde, of zie ik dat verkeerd ? Dan kan je beter gewoon trimmen, en dan controleren of die empty() is of niet.
    Dit kan sowieso een stuk korter lijkt me:
    1
    2
    3
    4
    5
    if (isset($var) && !empty(trim($var))) {
      return true;
    } else {
      return false;
    }
      vrijdag 8 september 2006 @ 16:50:29 #23
    65471 SkaterSam
    Lurking Galore
    pi_41621303
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 16:45 schreef the_disheaver het volgende:
    Nee, want mocht $var niet bestaan, en je wilt hem trimmen krig je een foutmelding. (warning).
    Maar dat zou alleen zo kunnen zijn, als iemand niet de form heeft gebruikt om de pagina te bereiken ? (uitgaande van 2 pagina's: form en verwerking). Iemand die direct de verwerkingspagina aanspreekt dus. Of zou je zelfs vanuit de form pagina kunnen hebben dat er geen $_POST vars worden meegestuurd ?
    Let's make life easy
    Typo's are the demon spawn from hell !
    pi_41621429
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 16:50 schreef SkaterSam het volgende:

    [..]

    Maar dat zou alleen zo kunnen zijn, als iemand niet de form heeft gebruikt om de pagina te bereiken ? (uitgaande van 2 pagina's: form en verwerking). Iemand die direct de verwerkingspagina aanspreekt dus. Of zou je zelfs vanuit de form pagina kunnen hebben dat er geen $_POST vars worden meegestuurd ?
    Ik ga opera gebruiken, bekijk de broncode, en verwijder een voor mij stom input veld. Herlaad de form uit de cache (met de aangepaste broncode), en verstuur hem op.

    Het zal niet snel gebeuren, maar het kan.
    pi_41621493
    quote:
    Op vrijdag 8 september 2006 16:48 schreef CraZaay het volgende:
    Dit kan sowieso een stuk korter lijkt me:
    [ code verwijderd ]
    Nee, want mocht $var niet bestaan krijg je een warning bij de laatste statement in de eerste if-functie

    edit: tenminste, denk ik. Misschien stopt php ook wel als hij aan de eerste statement niet voldoet. maar lijkt me niet. in elk geval is het imo niet erg netjes
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')