abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 mei 2007 @ 19:32:15 #1
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_49900042

cd niet bijgeleverd

Als je vragen hebt over PHP/MySQL, dan zit je hier goed met een vaste kliek guru's en een groot aantal regelmatige bezoekers. Beperk je vragen niet tot "hij doet het niet" of "hij geeft een fout" - onze glazen bol is kapot en we willen graag van je weten wát er niet lukt en wélke foutmelding je precies krijgt

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42

• PHP Dataverwerking
  • Officiële PHP website
  • PHP Documentatie
  • MySQL Reference Manual
  • Yet Another PHP Faq
  • PHP Cheat Sheet
  • PHP5 Power Programming - boek met uitleg over OOP, Pear, XML, etc

• W3Schools PHP
  • W3Schools SQL

Deze OP en instructies voor nieuw topic: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/PHP
  •   dinsdag 29 mei 2007 @ 19:33:17 #2
    107951 JortK
    Immer kwaliteitsposts
    pi_49900082
    Zo en gelijk maar even voortboduren op de replies uit het vorige topic

Mijn cookie wordt verwijderd wanneer de browser opnieuw opgestart wordt, of heet het dan toch een sessie
    pi_49900389
    Een session is serverside, een cookie is clientside. Een wachtwoord moet je niet in een cookie opslaan, ook niet om te vergelijken. Als iemand op een andere PC het wachtwoord van een account verwijderd zouden alle sessies gekoppeld aan dat account uitgeschakeld moeten worden
      dinsdag 29 mei 2007 @ 20:03:42 #4
    84926 WyriHaximus
    Release the hounds smithers!
    pi_49901477
    Gewoon sessie gegevens in een tabel opslaan. Sessie ID in een cookie opslaan en aan IP koppelen. Dan kom je al een heel eind.
    phluphy for president!
    pi_49901621
    Trouwens, mij persoonlijke ervaring onder FireFox is dat als cookies uitgeschakeld zijn, dat sessies het dan ook niet doen.
    pi_49901785
    quote:
    Op dinsdag 29 mei 2007 20:07 schreef Geqxon het volgende:
    Trouwens, mij persoonlijke ervaring onder FireFox is dat als cookies uitgeschakeld zijn, dat sessies het dan ook niet doen.
    Dat komt omdat je een server session aan een client kunt koppelen door middel van het session ID, die je vrijwel altijd opslaat als cookie bij de client een workaround hiervoor is het opnemen van het session ID in de URL (niet aan te raden though).
    pi_49902219
    quote:
    Op dinsdag 29 mei 2007 20:10 schreef JeRa het volgende:

[..]

Dat komt omdat je een server session aan een client kunt koppelen door middel van het session ID, die je vrijwel altijd opslaat als cookie bij de client een workaround hiervoor is het opnemen van het session ID in de URL (niet aan te raden though).
    Kijk, dan weet ik ook weer waarom dat in het bejaarde osCommerce zo gebeurd, de sessie-ID in de URL.

Wat ik mij dan wel weer afvraag: Is het not-done om de username en het password (in MD5) in een sessie op te slaan?
      dinsdag 29 mei 2007 @ 20:24:52 #8
    84926 WyriHaximus
    Release the hounds smithers!
    pi_49902365
    quote:
    Op dinsdag 29 mei 2007 20:10 schreef JeRa het volgende:

[..]

Absoluut niet niet aan te raden. Al helemaal niet als je sid niet aan een IP gelocked is want dan kan iedereen de sessie kapen . Keer een klusje gehad waarin werd gezegt: geen cookies. Werd ze gelijk duidelijk waarom ik aan liep te dringen waarom toen ze linkjes naar elkaar gingen copyeren en in elkaars sessie zaten .
    phluphy for president!
    pi_49902971
    quote:
    Op dinsdag 29 mei 2007 20:21 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Wat ik mij dan wel weer afvraag: Is het not-done om de username en het password (in MD5) in een sessie op te slaan?
    -edit: onzin
    pi_49903042
    -Het is je vergeven -

[ Bericht 78% gewijzigd door Geqxon op 29-05-2007 20:53:06 ]
    pi_49903070
    quote:
    Op dinsdag 29 mei 2007 20:40 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Maar wordt de inhoud van de sessie dan lokaal opgeslagen? Ik dacht dat de data van een sessie puur en alleen serverside gehouden werdt, afgeschermd van kwaadwillende personen?
    Ik las cookie
      dinsdag 29 mei 2007 @ 20:46:48 #12
    104583 cyberstalker
    Een krachtig neen!
    pi_49903284
    stiekeme tvp .
    Hope for the best, prepare for the worst.
    pi_49905365
    tvp + een vraagje.

Ik wil voor een site taal bestanden gaan gebruiken!, echter zit ik ook met teksten waarin stukjes vervangen moeten worden.

Nu heb ik al deze teksten in een array gezet en wil alle stukjes die vervangen moeten worden vervangen. Hoe kan ik deze het beste laten vervangen!.

Ik las over printf met %s maar hoe werkt dat precies? of is er een betere manier!?

voorbeeldje
    1
    2
    3
    4
    <?php
    $arr
    = array(123 => "Regel 1 waar XXX vervangen moet worden maar ook YYY en ZZZ");
    // etc
    ?>
    The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
    Like trump...
    pi_49905427
    -Verkeerd begrepen-
    pi_49905485
    quote:
    Op dinsdag 29 mei 2007 21:35 schreef Chandler het volgende:
    tvp + een vraagje.

Ik wil voor een site taal bestanden gaan gebruiken!, echter zit ik ook met teksten waarin stukjes vervangen moeten worden.

Nu heb ik al deze teksten in een array gezet en wil alle stukjes die vervangen moeten worden vervangen. Hoe kan ik deze het beste laten vervangen!.

Ik las over printf met %s maar hoe werkt dat precies? of is er een betere manier!?
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    $nl_taal_filenotfound = 'Het bestand %s kon niet gevonden worden.';
    $en_taal_filenotfound = 'The file %s could not be found.';
    // ...
    // ...
    echo sprintf($nl_taal_filenotfound, "'/tmp/test'");
    echo sprintf($en_taal_filenotfound, "'/tmp/test'");

Niets zo simpel als een voorbeeld
    quote:
    Op dinsdag 29 mei 2007 21:36 schreef Geqxon het volgende:
    In je database een extra veld per taal?
    Dat vraagt ie niet.
    pi_49905586
    Jera! dankjewel. Jij weet idd inmiddels dat ik leer door te zien en niet door te lezen

Maar goed, nu volgt natuurlijk de update van mijn vorige post, werkt dit ook met array's?

-edit gewoon ff proberen....-

1
    2
    3
    4
    5
    <?php
    $txt
    = "Haha %s hehe %s woei %s";

printf($txt, array("ABC", "DEF", "GHI"));
    ?>

geeft de error
    Warning: printf(): too few arguments in d:wwwprintfje.php on line 5

Maar eingelijk wil ik geen print maar gewoon de vervanging in een string, zodat ik alles in 1x kan uitspuwen (echo'n of in een template parsen!)
    The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
    Like trump...
    pi_49905833
    @Chandler

Voor arrays heb je vsprintf() dat werkt verder precies zoals jij hierboven uitprobeerde.
    pi_49905957
    can't see no more then
    Like trump...
    pi_49919680
    hoe kun je checken of je bezoeker cookies aan heeft staan?
    pi_49919799
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 11:00 schreef super-muffin het volgende:
    hoe kun je checken of je bezoeker cookies aan heeft staan?
    1) Met javascript (zie ook cookieCheck() in de .js van het FOK!forum)
    2) Door twee pagina's achter elkaar te openen en in de eerste pagina een cookie te setten, en in de tweede te controleren of de client de cookie heeft doorgestuurd.
    pi_49920288
    Ubuntu draait inmiddels maar vreemd genoeg zit d'r geen PHP, apache of MySQL in; vreemd want ik las op verscheidene plaatsen, waaronder heir op Fok!, dat alles daarvoor standaard d'r in zou zitten.

Dus, wat next? Hoe ga ik nu aan de slag? Is er geen kant en klaar apache + PHP + MySQL pakket (uiteraard met de laatste PHP en MySQL versies) wat ik op Ubuntu kan draaien zodat ik een daadwerkelijke PHP server heb?
    pi_49920407
    Bedankt
    De tweede optie gebruikte ik al, maar niet iedereen komt op de site via de hoofdpagina. De eerste optie ga ik gebruiken.
    pi_49920484
    quote:
    Op woensdag 30 mei 2007 11:18 schreef Tuvai.net het volgende:
    Ubuntu draait inmiddels maar vreemd genoeg zit d'r geen PHP, apache of MySQL in; vreemd want ik las op verscheidene plaatsen, waaronder heir op Fok!, dat alles daarvoor standaard d'r in zou zitten.

Dus, wat next? Hoe ga ik nu aan de slag? Is er geen kant en klaar apache + PHP + MySQL pakket (uiteraard met de laatste PHP en MySQL versies) wat ik op Ubuntu kan draaien zodat ik een daadwerkelijke PHP server heb?
    In de Ubuntu repositories zitten wél PHP, Apache én MySQL. Heb je al naar de packages in je package management system gekeken?
    pi_49921096
    Ik zie by Synaptics Pakketbeheer inderdaad apache en php5 staan. Echter als ik deze wil 'checken' en vervolgens op 'Mark for installation' wil klikken, krijg ik alleen de foutmelding 'Could not mark package for installation'. -_-
    pi_49921151
    Ik ben nog ff opzoek naar een PHP-functie (die er niet is volgens mij). Hoe filter ik alles behalve cijfers en letters uit een string?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')