Ik dacht dat God alomtegenwoordig is, dan kan hij toch niet los van de schepping bestaan? Wat is een schepper zonder schepping, hoe kan God niet één zijn met Alles als Hij Alles is?quote:Op dinsdag 3 juli 2007 20:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het komt toch allemaal op hetzelfde neer, goddelijk, god, godheid, pantheisme, panentheisme etc. Het gaat erom dat het goddelijke in alles en iedereen zit ipv dat er sprake is van een losse schepper en het nirvana bereiken is zeker wel hetzelfde als de goddelijkheid bereiken.
Het loslaten van slechte gewoonte denk/patronen, waar 'slecht' betekend dat het jou in een minder aangename situatie brengt (oorzaak & gevolg van je handelingen oftewel karma). Als je de slechte gedachten loslaat creeer je ruimte voor positieve gedachtes. Die denkpatronen worden van ouder op kind doorgegeven, iedere generatie opnieuw (een soort erfzonde, het geconditioneerde denken).quote:Hoe kun je iets loslaten wat ingebakken zit in ieder mens?
De christelijke God is geen onderdeel van de schepping, maar de schepper ervan. Zoals ik bv een legowereld kan bouwen en ten alle tijde ingrijpen ben ik geen onderdeel van die legowereld.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 20:59 schreef The_Shining het volgende:
[..]
Ik dacht dat God alomtegenwoordig is, dan kan hij toch niet los van de schepping bestaan? Wat is een schepper zonder schepping, hoe kan God niet één zijn met Alles als Hij Alles is?
Wat is 'minder aangenaam'?quote:Het loslaten van slechte gewoonte denk/patronen, waar 'slecht' betekend dat het jou in een minder aangename situatie brengt (oorzaak & gevolg van je handelingen oftewel karma). Als je de slechte gedachten loslaat creeer je ruimte voor positieve gedachtes. Die denkpatronen worden van ouder op kind doorgegeven, iedere generatie opnieuw (een soort erfzonde, het geconditioneerde denken).
Enig verschil wat ik zie is dat boeddhisme stelt dat de legosteentjes altijd hebben bestaan (in een vorm), dus niet gecreeerd zijn dus geen Creator. Daarnaast dat diegene die ingrijpt wel degelijk onderdeel is van de wereld. Iets wat niet in de wereld bestaat kan geen invloed erop uitoefenen.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 21:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zoals ik bv een legowereld kan bouwen en ten alle tijde ingrijpen ben ik geen onderdeel van die legowereld.
Wanneer er sprake is van lijden.quote:Wat is 'minder aangenaam'?
Dat is dus een fundamenteel verschil.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 21:56 schreef The_Shining het volgende:
[..]
Enig verschil wat ik zie is dat boeddhisme stelt dat de legosteentjes altijd hebben bestaan (in een vorm), dus niet gecreeerd zijn dus geen Creator. Daarnaast dat diegene die ingrijpt wel degelijk onderdeel is van de wereld. Iets wat niet in de wereld bestaat kan geen invloed erop uitoefenen.
Wat is lijden?quote:Wanneer er sprake is van lijden.
het 2e punt vat alle richtlijnen eigenlijk wel samenquote:Op dinsdag 3 juli 2007 14:02 schreef iamthezenmaster het volgende:
2. niet te nemen wat niet gegeven is
verlichting is op het ophouden van het lijden...om dit te begrijpen moet je de vier waarheden van het boeddhisme kennen...quote:Op dinsdag 3 juli 2007 18:41 schreef Dromenvanger het volgende:
Wat me opvalt is dat mensen vaak over verlichting spreken maar nooit echt uitleggen wat het inhoudt.
Als ik aan verlichting denk dan denk ik vanzelf aan het tegenovergestelde oftewel zwaarte. Daarmee vanzelf de gedachte dat ik verlicht ben wanneer ik weinig bagage met me meedraag en geen zorgen heb waardoor ik makkelijker kan leven, het hele leven voelt minder zwaar aan dus ik ben verlicht.
En dan is een verlicht gevoel te bereiken zonder technieken hier, even afschakelen van de dagelijkse ellende door het leven anders te bekijken en dat doe ik vervolgens als het me lukt op mijn eigen manier, dus niet echt via een voorgedrukt boekje.
En nogmaals lijkt verlichting en ontspanning erg veel op elkaar in mijn ogen. Ben ik ontspannen dan ervaar ik het bestaan ook als minder zwaar. Is het woord verlichting niet een manier om het interessanter te maken dan het is?
Bij depressie staat in de boeken dat je ook een gevoel van verlichting kunt ervaren als je niet meer depressief bent. Dus is verlichting niet een algemener begrip?
Verlichting of opluchting, 1 pot nat wellicht? Of is verlichting eerder zweven boven jezelf omdat je boven jezelf aan het uitstijgen bent?
En dan tegen de regels in van het boeddismeIk kan verlicht worden door 2 glazen bier, meer is niet nodig en meer werkt averechts. 2 glazen bier en ik voel me ineens een stuk beter. En van 2 glazen bier ga je echt niet anders handelen, je voelt je alleen even wat beter, ik in ieder geval wel.
Beste kees 22quote:Op dinsdag 3 juli 2007 23:08 schreef Kees22 het volgende:
Om met het laatste te beginnen: lijden ontstaat als we verlangen naar iets dat we niet (kunnen) krijgen. Door onthechting kunnen we ons dus van het lijden verlossen.
Ik weet niet zo veel van het boeddhisme, maar het trekt me, omdat je lekker alles zelf in de hand hebt. Je kunt niemand anders de schuld geven van je lot, want als het slecht is heb je kennelijk negatief karma opgedaan en als het goed is positief karma. Ik vind het de ultieme vorm van rechtvaardigheid: je krijgt vroeg of laat terug wat je gegeven hebt. Nis geen wrekende en almachtige god die je wel eens eventjes mores zal leren. Ook is het wel aardig, dat we herkansingen krijgen en niet alles in een keer meteen goed hoeven te doen.
Boeddhisme heeft het helemaal niet over god of goden. Of die al dan niet bestaan, is helemaal niet van belang. Wat moet je ermee? Het gaat erom, dat de mensheid als geheel het nirwana bereikt. Pas dan zou je eventueel kunnen denken aan een goddelijke toestand of een belang van het bestaan van een god. Maar dat duurt nog wel een leven of 1.000, naar ruwe schatting.
Een ander groot voordeel van het boeddhisme is de erkenning van de menselijke vrijheid om te zijn wie je bent. Alle wegen leiden uiteindelijk naar het nirwana. En of je daar lang of kort over wilt doen, moet je helemaal zelf weten. Dus alles kan. Dat Bagwan 20 Rolls Royces had, is ook helemaal niet verwerpelijk, dat kan voor hem de weg zijn of misschien is het voor zijn volgelingen de weg om hem die dingen te geven. Dus hoewel er veel scholen zijn, zijn er bij mijn weten geen heftige richtingenstrijden tussen goeroes die elkaar verketteren. Dit in tegenstelling tot het christendom en de islam.
Dus het lijkt me een nuttige tijdbesteding om je erin te verdiepen. Ongevaarlijk bovendien. Geen last van opdringerige leermeesters die wel eens even zullen vertellen wat je moet vinden, wat de bedoeling is of wat god wil. Antwoorden als je wat vraagt, rust als je niks vraagt.
En strebers? Ach, die heb je overal. Niks van aantrekken.
Waar baseer jij dat op? Waarom zou een muis geen bewustzijn hebben en de mens wel?quote:Op woensdag 4 juli 2007 09:39 schreef iamthezenmaster het volgende:
ik denk trouwens niet dat een studie naar goed en kwaad bij muizen gerelativeerd kan worden naar mensen. Wij hebben immers een bewustzijn. Muizen runnen puur op instinct.
Het is geen wollen deken, als je namelijk gaat voor verlichting dan zal je het niet bereiken, dat is te direct.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 20:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dan is mijn antwoord: het gaat niet om verlichting, alhoewel het daar wel om gaat, en daarom gaat het er om, ookal doe je alsof het er niet om gaat en dat het slechts de reis is waar het om gaat. Dat bedoel ik met de 'wollen deken', ik moet nog een fatsoenlijke term bedenken om dit fenomeen te omschrijven.
Zoals jij die god in alles niet begrijpt kan ik totaal niet bij jouw beeld van een god buiten de schepping.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 20:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het komt toch allemaal op hetzelfde neer, goddelijk, god, godheid, pantheisme, panentheisme etc. Het gaat erom dat het goddelijke in alles en iedereen zit ipv dat er sprake is van een losse schepper en het nirvana bereiken is zeker wel hetzelfde als de goddelijkheid bereiken.
Nee, is niet atheistisch, ze gaan uit van een ander godsbeeld....quote:Op dinsdag 3 juli 2007 20:17 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Als een schepper niet meegenomen wordt dan is dat toch een soort van atheisme als men zich er niet mee bezig houdt? Misschien nog meer atheisme dan de manier van atheisme wanneer men tegen God gaat zijn.
Je neemt niet aan dat God bestaat en je beweert niet dat hij bestaat, vervolgens staat God helemaal buiten spel omdat er helemaal niet meer over gesproken wordt. kans dat boeddisten gaan discussieren over God is dan minimaal.
Zolang er atheisten zijn zullen er ook gelovigen zijnHoudt niemand zich bezig met God dan is God niet meer aanwezig.
Het gaat er m.i. om dat er een bepaald principe in de mens zit dat goed is (de boeddha natuur). Deze is niet het eigendom van een specifieke mens. Ik ben niet mijn boeddha natuur. Ik ben datgene wat op die boeddhanatuur wordt gebouwd, het ego. Zodra ik dit ego niet meer wil veranderen en het verstil, komt daaronder de boeddhanatuur (en dus niet MIJN boeddhanatuur) naar de oppervlakte. Het is niet het ik. In die zin is er binnen het boeddhisme dus zeker wel sprake van transcendentie, omdat er iets wordt gezocht dat voorbijgaat aan het ego. Het verschil met het christendom zoals het over het algemeen wordt geinterpreteerd is dat bij het christendom God niet in de mens aanwezig is (niet in de schepping), terwijl binnen het boeddhisme er wel transcendentie mogelijk is door naar binnen te kijken. Dit betekent echter nog steeds niet dat datgene wat de boeddhist uiteindelijk bereikt een deel van zijn ego is.quote:
De handpositie's die jezus gebruikte, die hij ook heeft doorgegeven aan zijn discipelen komen vrijwel overeen met de positie's die oa in reiki gebruikt worden, dat zijn dan ook bepaalde doorstroompunten in het lichaam die vrij algemeen zijn voor handoplegging.quote:Op woensdag 4 juli 2007 13:13 schreef iamthezenmaster het volgende:
ja ik hoor dat vaker, dat jezus gestudeerd heeft (gat in de bijbel van tien jaar?? handopleggingen etc.)
heeft iemand hier geldige bronnen over??
ehm.. nee.quote:Op woensdag 4 juli 2007 13:09 schreef Moondreamer het volgende:
Jezus heeft boedhisme bestudeert en uitgeoefend............Jezus is christendom !
Weer een feit dat het Christendom raaaaaar in elkaar zit !
Zit die boeddha natuur alleen in mensen of in de gehele schepping als onderliggende collectieve laag of collectief onderbewustzijn?quote:Op woensdag 4 juli 2007 13:25 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Het gaat er m.i. om dat er een bepaald principe in de mens zit dat goed is (de boeddha natuur). Deze is niet het eigendom van een specifieke mens. Ik ben niet mijn boeddha natuur. Ik ben datgene wat op die boeddhanatuur wordt gebouwd, het ego. Zodra ik dit ego niet meer wil veranderen en het verstil, komt daaronder de boeddhanatuur (en dus niet MIJN boeddhanatuur) naar de oppervlakte. Het is niet het ik. In die zin is er binnen het boeddhisme dus zeker wel sprake van transcendentie, omdat er iets wordt gezocht dat voorbijgaat aan het ego. Het verschil met het christendom zoals het over het algemeen wordt geinterpreteerd is dat bij het christendom God niet in de mens aanwezig is (niet in de schepping), terwijl binnen het boeddhisme er wel transcendentie mogelijk is door naar binnen te kijken. Dit betekent echter nog steeds niet dat datgene wat de boeddhist uiteindelijk bereikt een deel van zijn ego is.
Ik denk dat dat wel in de buurt komt. Waarom vind jij, vanuit christelijk perspectief, dit problematisch?quote:Op woensdag 4 juli 2007 15:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zit die boeddha natuur alleen in mensen of in de gehele schepping als onderliggende collectieve laag of collectief onderbewustzijn?
Vanuit mijn eigen paddo-ervaringen kreeg ik namelijk dergelijke inzichten, alles is bewustzijn en het collectieve onderbewustzijn is die goddelijkheid waar jij het over had, de scheppende kracht waaruit alles mogelijk is als het ware, en zodra je daarmee in tune kan raken lost je ego op, dit lukte mij en ik was dan ook virtueel ego-loos, niet qua zintuiglijke ervaring maar qua 'zijn', en volgens mij is dat ook wat boeddha bedoelt. Het is de onderliggende eenheid waar je besef van moet krijgen.
Het kan allebei tegelijk: als de almachtige schepper precies hetzelfde is als het universum. Alles is God, zeg maar.quote:Op woensdag 4 juli 2007 16:15 schreef Dromenvanger het volgende:
Eenheid kan toch niet bestaan wanneer er 1 schepper is die almachtig is of niet soms?
Een God die boven mensen staat komt bij mij niet echt over als eenheid, 6,5 miljard mensen samen die gezamenlijk minder zijn dan God?
Dat botst met de christelijke almachtige, bewuste god.....quote:Op woensdag 4 juli 2007 16:19 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Het kan allebei tegelijk: als de almachtige schepper precies hetzelfde is als het universum. Alles is God, zeg maar.
Omdat de fundamenten ontzettend veel verschillen van het christendomquote:Op woensdag 4 juli 2007 15:34 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wel in de buurt komt. Waarom vind jij, vanuit christelijk perspectief, dit problematisch?
Neeee niet weer die klote zeitgeist, zit barstensvol met fouten. Bekijk dit eens: http://video.google.nl/videoplay?docid=628395560174289305&q=the+wine+of+babylon&total=14&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0quote:Op woensdag 4 juli 2007 16:41 schreef RecomServ het volgende:
Ik heb de film / documentaire Zeitgeist Onlangs eens gekeken. en zeker het eerste deel is best interessant. Zeker voor Ali Kannibali...
Na dit gezien te hebben begin ik steeds meer te twijfelen aan het geen mij al die jaren geleerd is.
Juist. Maar kun je iets preciezer zijn waar ze in verschillen? En kom nu niet weer met: in het boeddhisme vereer je jezelf en in het christendom vereer je god, want dit is gewoon niet waar.quote:Op woensdag 4 juli 2007 16:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat de fundamenten ontzettend veel verschillen van het christendom
Pantheisme versus aparte entiteit Godquote:Op woensdag 4 juli 2007 16:57 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Juist. Maar kun je iets preciezer zijn waar ze in verschillen? En kom nu niet weer met: in het boeddhisme vereer je jezelf en in het christendom vereer je god, want dit is gewoon niet waar.
Hoe kan God alomaanwezig zijn als hij toch apart van de wereld is?quote:Op woensdag 4 juli 2007 17:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Pantheisme versus aparte entiteit God
hier en hierquote:Reincarnatie ipv dood
Dat heeft te maken met een definitiekwestie. In het boeddhisme kun je de mens ook als zondig zien, tenminste het ego-deel van de mens.quote:Mens is goed van aard ipv mens is zondig van aard
Is dat wezenlijk anders? En je vervalt weer in het idioom van 'je' boeddhanatuur. Zoiets is er niet. Het is niet van jou, het is overal en alles.quote:Redding dmv je boeddha natuur vinden ipv verlossing in Jezus
zoals?quote:etc
Neehee. Dat is niet hetzelfde. Ik ga mezelf maar weer herhalen: ik kan een legowereldbouwen en daar ten alle tijde ingrijpen, zonder dat ik zelf een legopoppetje ben of iets dergelijks die deel uitmaakt van die legowereld.quote:Op woensdag 4 juli 2007 17:18 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Hoe kan God alomaanwezig zijn als hij toch apart van de wereld is?
alleen door pan(en)theisme.
Ik ga dat niet eens bekijken want het slaat toch nergens op. In de bijbel wordt een dood beschreven, een wederopstanding, en vervolgens eeuwig leven of eeuwige dood. Geen oneinde rits reincarnaties die je naar een hoger plan zouden kunnen brengen.quote:
Nee, want in de basis, de boeddha natuur, is de mens goed, terwijl volgens christendom in de status waarin we nu zijn de mens van nature zondig is door de erfzonde. Dat heeft niets met definitie te maken maar met fundamenteel verschillende wereldbeelden.quote:Dat heeft te maken met een definitiekwestie. In het boeddhisme kun je de mens ook als zondig zien, tenminste het ego-deel van de mens.
DE boeddhanatuur dan, het komt toch op hetzelfde neer. Het verschil is dat Jezus je God is die voor jouw gepruts in je leven gestorven is zodat je de gevolgen ervan niet hoeft te ondergaan, dat lijkt me nogal een wezenlijk verschil ja.quote:Is dat wezenlijk anders? En je vervalt weer in het idioom van 'je' boeddhanatuur. Zoiets is er niet. Het is niet van jou, het is overal en alles.
De hele insteek is gewoon anders. Boeddhisme richt zich op dit leven draaglijker maken, christendom is gebaseerd op het terugkeren naar God en daarmee ontsnappen aan de dood als gevolg van zonden, zodat we kunnen leven in de schepping zoals die in eerste instantie was. De 2 staan mijlenver uit elkaar.quote:zoals?
dat is de essentie van het christendomquote:Op woensdag 4 juli 2007 18:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Aaaah het christendom is een cultuur van doodsverheerlijking,
Het is dan ook een erfzonde, we worden er allemaal mee geboren. En ja het is streng, de prijs voor zonde is immers de dood, maar door Jezus Christus is dat niet meer nodig snapje? Die is al voor jou gestorven. Jezus is dus een toffe gast, omdat hij jouw schuld en straf op zich neemt. Wat overigens niet betekent dat je gewoon door kan blijven zondigen. We maken allemaal fouten en doen allemaal stomme dingen, maar doe je best, doe wat goed is en als je toch de mist in bent gegaan, geef dat toe en vraag vergeving. In theorie is het zo simpel maar in de praktijk roept het zoveel weerstand op aangezien weinig echt toe willen geven dat ze stomme dingen doen. Daar is het ego veel te zwak en dus te groot voor.quote:Op woensdag 4 juli 2007 18:26 schreef Dromenvanger het volgende:
Zonden vind ik altijd zo'n streng woord. Mensen handelen niet altijd juist en maken fouten om van te leren. Zonde komt ook over alsof je het jezelf altijd kwalijk moet blijven nemen als je een keer de mis ingaat. Bij het woord zonde denk ik aan slechte mensen terwijl gedrag vaak naar voren komt door omstandigheden.
Managers ervaren het soms in een drukke periode als alles goed en vanzelf lijkt te gaan, leden van een band tijdens een goed concert, schilders, soldaten...quote:Op woensdag 4 juli 2007 19:37 schreef Dromenvanger het volgende:
Bij sporten spreken ze ook vaker over een trance-toestand waar sporters in verkeren.
Heb je daar een linkje van?quote:Op woensdag 4 juli 2007 19:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik denk dat dat ook weer meer met neurotransmitters te maken heeft dan dat je werkelijk op een ander niveau terecht komt. Zo komen er veel endorfinen vrij waardoor je de pijn in je lichaam minder voelt, een bij-effect daarvan zou kunnen zijn dat je qua denken dus ook ontspant zoals bv ook na een orgasme waar ook endorfinen bij vrij komen.
Even een NOTA BENE: het is mijn theorie, geen wetenschappelijk iets ofzo. Ik denk dat men niet weet wat die staat precies inhoudt maar ik vind het zelf vrij plausibel.quote:Op woensdag 4 juli 2007 19:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Heb je daar een linkje van?
De vraag is dan: Wat is het gevolg van wat?quote:Op woensdag 4 juli 2007 19:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik denk dat dat ook weer meer met neurotransmitters te maken heeft dan dat je werkelijk op een ander niveau terecht komt. Zo komen er veel endorfinen vrij waardoor je de pijn in je lichaam minder voelt, een bij-effect daarvan zou kunnen zijn dat je qua denken dus ook ontspant zoals bv ook na een orgasme waar ook endorfinen bij vrij komen.
Dat is maar de helft van het verhaal. In deze staat presteren mensen beduidend beter, zowel fysiek als mentaal. Het gaat niet alleen maar om een prettig gevoel.quote:Op woensdag 4 juli 2007 19:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Even een NOTA BENE: het is mijn theorie, geen wetenschappelijk iets ofzo. Ik denk dat men niet weet wat die staat precies inhoudt maar ik vind het zelf vrij plausibel.
Endorfine
Van Wikipedia
Ga naar: navigatie, zoek
Endorfines zijn lichaamseigen morfines, die als neurotransmitter fungeren. Ze werken in de eerste plaats pijnonderdrukkend, maar zorgen ook voor een gevoel van geluk of euforie, zoals de 'runners high' bij duursporters. De roesachtige toestand die kan ontstaan na een fysieke inspanning wordt gedeeltelijk veroorzaakt door het vrijkomen van endorfine. Opium en heroïne werken op dezelfde receptoren in als endorfine. De smaakervaring bij suikers, vetten en ook chocolade produceert endorfine in het lichaam. Ook werkt deze verslavende stof zeer actief bij automutilatie of zelfverminking.
edit naja het staat er dus toch bij zie ik nu, de 'runners high'
Nee. Het is juist zo wanneer je in topconditie bent dat je een staat als flow kunt ervaren.quote:Op woensdag 4 juli 2007 20:13 schreef Dromenvanger het volgende:
Misschien dat het denken gaat liggen door de lichamelijke inspanning? Je spant je lichamelijk in dus geestelijke inspanning wordt minder omdat je minder energie overhoudt voor geestelijke inspanning? Heb je geen gedachtes dan kan ik me voorstellen dat het lekker aanvoelt
Meer op gevoel en instinct handelen inplaats van eerst met verstand 2 keer te overwegen welke bal je slaat bij tennis?quote:Op woensdag 4 juli 2007 20:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is maar de helft van het verhaal. In deze staat presteren mensen beduidend beter, zowel fysiek als mentaal. Het gaat niet alleen maar om een prettig gevoel.
Wow die film die jij geeft is zo ongelooflijk objectief.......quote:Op woensdag 4 juli 2007 16:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Neeee niet weer die klote zeitgeist, zit barstensvol met fouten. Bekijk dit eens: http://video.google.nl/videoplay?docid=628395560174289305&q=the+wine+of+babylon&total=14&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0
Waar twijfel je aan?
Bewust beredeneren wat je moet doen kan te veel tijd kosten, terwijl onze hersenen heel goed weten wat ze moeten doen als je goed getraint bent. Het is alsof je je bewuste denken (ego?) uitzet zodat je hersenen effectiever kunnen werken. Je kan jezelf soms als het ware observeren terwijl je een prestatie levert.quote:Op woensdag 4 juli 2007 20:20 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Meer op gevoel en instinct handelen inplaats van eerst met verstand 2 keer te overwegen welke bal je slaat bij tennis?
Bij tennissen nadenken tijdens een rally zorgt voor twijfel, teveel bezig zijn met denken leidt af van de slag. Of heeft het met routine te maken? Weten welke bal je moet slaan dus ook, en niet denken want dan gaat het toch vaak fout.
Sowieso zorgt denken voor twijfel dus nogmaals dat je in trance niet meer zoveel nadenkt en dus beter kunt inschatten wat je moet doen.
Een keer je helemaal uit de naad sporten werkt hetzelfde als een hele goede meditatiesessie, je bent even rustig, kalm en gebalanceert erna.quote:Op woensdag 4 juli 2007 20:13 schreef Dromenvanger het volgende:
Misschien dat het denken gaat liggen door de lichamelijke inspanning? Je spant je lichamelijk in dus geestelijke inspanning wordt minder omdat je minder energie overhoudt voor geestelijke inspanning? Heb je geen gedachtes dan kan ik me voorstellen dat het lekker aanvoelt
Denken zit het handelen in de weg, het is werkelijk zo dat door alleen te kijken je lichaam weet wat ze moet doen.quote:Op woensdag 4 juli 2007 20:20 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Meer op gevoel en instinct handelen inplaats van eerst met verstand 2 keer te overwegen welke bal je slaat bij tennis?
Bij tennissen nadenken tijdens een rally zorgt voor twijfel, teveel bezig zijn met denken leidt af van de slag. Of heeft het met routine te maken? Weten welke bal je moet slaan dus ook, en niet denken want dan gaat het toch vaak fout.
Sowieso zorgt denken voor twijfel dus nogmaals dat je in trance niet meer zoveel nadenkt en dus beter kunt inschatten wat je moet doen.
Zelfde geldt voor bowlen, ga je tijdens de worp stil staan bij je worp dan gaat het vanzelf mis. Een vlotte beweging met verstand op nul en gooien maar en weten hoe het moet, kijken naar de pinn's en focus om vervolgens de worp ten uitvoer te brengen. De omgevings-factoren negeren dus ook. De geluiden om je heen niet meer horen zodat je alleen nog maar een bent met wat je doet. Even een moment nemen voor de worp om te concentreren en daarna gaan met die banaan, niet meer stil staan tijdens de daadwerkelijke handeling zodat het vanzelf gaat.quote:Op woensdag 4 juli 2007 21:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Denken zit het handelen in de weg, het is werkelijk zo dat door alleen te kijken je lichaam weet wat ze moet doen.
Heb daar ooit eens een wetenschappelijk programma over gezien, mensen denken teveel na bij wat ze doen en zitten zichzelf in de weg.
Een of andere man moest de proef op de som nemen, er werd hem verteld naar de bal te kijken, naar het doel te kijken en te scoren, hoe minder hij nadacht, hoe meer hij alleen het kijken deed en verder gewoon vertrouwde op dat het goed ging hoe beter zijn score was.
Trance's zijn alpha state, dat is een staat van zijn, dit is de staat waar je ingaat in diepe meditatie, de werkstaat van heksen, van transreizen enz enz enz enz enz enz....
Nou, het is vrij makkelijk aan te tonen dat die geestelijke toestand door de neurotransmitters komt, aangezien je de effecten kan simuleren door het toedienen van drugs.quote:Op woensdag 4 juli 2007 20:08 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
De vraag is dan: Wat is het gevolg van wat?
Komen er zomaar spontaan endorfinen vrij? Gewoon omdat het lichaam daar zin in heeft?
Of heeft het met een geestelijke toestand te maken, die er voor zorgt dat er endorfinen vrij komen?
Mijn geld is op de laatste mogelijkheid. Wat mij nog wel eens stoort aan de wetenschap is dat ze de geest niet altijd als een factor beschouwen. Aan de ene kant begrijpelijk omdat deze niet tastbaar is en dus niet (of moeilijk?) te meten. Het is een feit dat lichaam en geest elkaar beinvloeden. De geest kan dus ook een aanzet geven tot een lichamelijke reactie, kijk naar mensen die constant onder stress leven (geestelijk) en daardoor ziek worden. Ze ontwikkelen bijv. een maagzweer.
Noem een religieus argument uit de film.quote:Op woensdag 4 juli 2007 20:36 schreef Devion het volgende:
[..]
Wow die film die jij geeft is zo ongelooflijk objectief.......![]()
Net zoals bij evolutie, je kan wel dom blaten "het zit barstensvol met fouten", maar je moet met niet religieuze argumenten komen om iemand te overtuigen.
nou...quote:Op woensdag 4 juli 2007 22:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nou, het is vrij makkelijk aan te tonen dat die geestelijke toestand door de neurotransmitters komt, aangezien je de effecten kan simuleren door het toedienen van drugs.
http://en.wikipedia.org/wiki/Endorphinquote:However, some scientists question the mechanisms at work, their research possibly demonstrating the high comes from completing a challenge rather than as a result of exertion.[6] Studies in the early 1980s cast doubt on the relationship between endorphins and the runner's high. There were a couple of reasons for this doubt.
* The first was that when an antagonist (pharmacological agent that blocks the action for the substance under study) was infused (eg naloxone) or ingested (naltrexone) the same changes in mood state occurred that happened when the person exercised with no blocker.
* A second piece of evidence is much more simple. It turns out that scientists cannot make a runner's high occur in the lab with any certainty. This makes it very difficult to study, much less prove that endorphins cause the runners high.
Tja, neurotransmitters hebben er best wel wat mee te maken, maar dat je iets via drugs op kan wekken betekend niet dat het niet echt is verder...quote:Op woensdag 4 juli 2007 22:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nou, het is vrij makkelijk aan te tonen dat die geestelijke toestand door de neurotransmitters komt, aangezien je de effecten kan simuleren door het toedienen van drugs.
Maar niets sluitends dus.quote:Op woensdag 4 juli 2007 22:07 schreef Yorrit het volgende:
[..]
nou...
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Endorphin
Oh maar er is ook zeker wel wisselwerking, alleen je wekt die staat in dit geval bewust op, maar dat doe je met hardlopen ook. En dat van dat bowlen, 'in the moment zijn' is dat, dat is wel een lekker gevoel ja, ben vergeten wat de verschillende visies daar nou op waren.quote:Op woensdag 4 juli 2007 22:20 schreef erodome het volgende:
[..]
Tja, neurotransmitters hebben er best wel wat mee te maken, maar dat je iets via drugs op kan wekken betekend niet dat het niet echt is verder...
Ik kan binnen een paar minuten in alpha zijn, zonder welke vorm van drugs of wat dan ook, dat kan je aantonen door naar mijn hersengolven te kijken dan.
Als je naar mijn neurotransmitters zou kijken komt daar echt ook wel het een en ander bij kijken, maar dat wordt dan veroorzaakt door de staat van zijn en niet andersom...
De mens is helemaal niet van nature zondig, tenminste, niet uitsluitend. Hij heeft een vrije wil gekregen en is wankelmoedig. Maar juist de erfzonde is door Christus' kruisdood van ons weggenomen.quote:Op woensdag 4 juli 2007 18:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, want in de basis, de boeddha natuur, is de mens goed, terwijl volgens christendom in de status waarin we nu zijn de mens van nature zondig is door de erfzonde. Dat heeft niets met definitie te maken maar met fundamenteel verschillende wereldbeelden.
DE boeddhanatuur of JE boeddhanatuur zijn nogal een verschil. DE lucht of MIJN lucht is verschillend, DE Nederlandse canon of MIJN Nederlandse canon.quote:[..]
DE boeddhanatuur dan, het komt toch op hetzelfde neer. Het verschil is dat Jezus je God is die voor jouw gepruts in je leven gestorven is zodat je de gevolgen ervan niet hoeft te ondergaan, dat lijkt me nogal een wezenlijk verschil ja.
Nou ja, Boeddhisme richt zich op het nirwana, dus naar het eeuwig geluk ofwel een goddelijke status (voor de hele mensheid!) Aan de dood als gevolg van zonden waren we al ontsnapt, of liever gezegd: we waren er al van bevrijd door Jezus' dood en wederopstanding. En het boeddhisme leert ons om zodanig te leven, dat we inderdaad kunnen leven zoals oorspronkelijk bedoeld was.quote:[..]
De hele insteek is gewoon anders. Boeddhisme richt zich op dit leven draaglijker maken, christendom is gebaseerd op het terugkeren naar God en daarmee ontsnappen aan de dood als gevolg van zonden, zodat we kunnen leven in de schepping zoals die in eerste instantie was. De 2 staan mijlenver uit elkaar.
Nou nee, niet zonder meer nee.quote:Op woensdag 4 juli 2007 09:39 schreef iamthezenmaster het volgende:
ik denk trouwens niet dat een studie naar goed en kwaad bij muizen gerelativeerd kan worden naar mensen. Wij hebben immers een bewustzijn. Muizen runnen puur op instinct.
Ondoordacte karma kan leiden tot wedergeboorte in de lagere rijken van het lijden, als bijvoorbeeld DIER, hongerige geest of de hel. (nu weet ik niet zeker of ik die laatste twee letterlijk moet nemen, maar ik zelf zie ze meer als metaforen).
Nee de erfzonde is er nog steeds.quote:Op woensdag 4 juli 2007 23:20 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De mens is helemaal niet van nature zondig, tenminste, niet uitsluitend. Hij heeft een vrije wil gekregen en is wankelmoedig. Maar juist de erfzonde is door Christus' kruisdood van ons weggenomen.
Ja oke, dan is het DE boeddhanatuur, als julie daar gelukkig van worden. Het punt vind ik dat je het over iets hebt wat je ten eerste niet kan zien of aantonen, het is een fantasie, en de realisatie daarvan zoek je in jezelf, dus ik prefereer JE boeddhanatuur. Maar ik zal er voortaan DE van maken.quote:DE boeddhanatuur of JE boeddhanatuur zijn nogal een verschil. DE lucht of MIJN lucht is verschillend, DE Nederlandse canon of MIJN Nederlandse canon.
Als Jezus niet alleen voor de erfzonde, maar ook voor ons gepruts gestorven is, komen we dus allemaal in de hemel. Lijkt me voor een christen een gewaagde stelling. Zou wel onderstrepen, dat god liefde is.
Ik heb het over een andere leven dan dit, een andere planeet etc. Niet dit leven met deze zondevloek. En Jezus leert ons hoe het oorspronkelijk bedoeld was, de leer van Jezus is zo ontelbaar maal waardevoller en zinniger vind ik zelf.quote:Nou ja, Boeddhisme richt zich op het nirwana, dus naar het eeuwig geluk ofwel een goddelijke status (voor de hele mensheid!) Aan de dood als gevolg van zonden waren we al ontsnapt, of liever gezegd: we waren er al van bevrijd door Jezus' dood en wederopstanding. En het boeddhisme leert ons om zodanig te leven, dat we inderdaad kunnen leven zoals oorspronkelijk bedoeld was.
Nu hopelijk wel.quote:Dus ik begrijp nog steeds niet, wat je bezwaren zijn.
Je verwoordt aardig nauwkeurig wat het boeddhisme toch nog moeilijk maakt: het accepteren van je eigenschappen, ook die eigenschappen waarvoor je je schaamt (geleerd hebt te schamen).quote:Op woensdag 4 juli 2007 18:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is dan ook een erfzonde, we worden er allemaal mee geboren. En ja het is streng, de prijs voor zonde is immers de dood, maar door Jezus Christus is dat niet meer nodig snapje? Die is al voor jou gestorven. Jezus is dus een toffe gast, omdat hij jouw schuld en straf op zich neemt. Wat overigens niet betekent dat je gewoon door kan blijven zondigen. We maken allemaal fouten en doen allemaal stomme dingen, maar doe je best, doe wat goed is en als je toch de mist in bent gegaan, geef dat toe en vraag vergeving. In theorie is het zo simpel maar in de praktijk roept het zoveel weerstand op aangezien weinig echt toe willen geven dat ze stomme dingen doen. Daar is het ego veel te zwak en dus te groot voor.
Dit is een volledig andere insteek dan het boeddhisme, ik neem aan dat dat onderhand wel duidelijk is?
Omdat God zonde haat?quote:Op woensdag 4 juli 2007 23:38 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je verwoordt aardig nauwkeurig wat het boeddhisme toch nog moeilijk maakt: het accepteren van je eigenschappen, ook die eigenschappen waarvoor je je schaamt (geleerd hebt te schamen).
Als Jezus al onze zonden op zich genomen heeft, waarom mogen we dan niet gewoon doorzondigen? Voor god, altijd alomtegenwoordig, zijn de begrippen voor en na immers niet relevant.
Om op deze discussie in te gaan: bij mezelf kijkend, denk ik dat ik voor 95 % uit onbewuste reacties besta. En als ik daarnaar kijk, kan ik langzaam iets van mezelf ontdekken.quote:Op woensdag 4 juli 2007 20:20 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Nou ja, jouw chirstendom is anders dan dat waarmee ik ben opgevoed. En ik denk niet, dat we hier een bron voor kunnen vinden, die echt zekerheid biedt.quote:Op woensdag 4 juli 2007 23:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee de erfzonde is er nog steeds.
Nou, je moet niet iets doen omdat dat ons (wie dat dan ook mogen zijn) gelukkig zal maken! Je moet alleen dingen doen uit welbegrepen eigenbelang! En je miskent met deze reactie ook de uitleg die eerder gegeven is over het verschil. Terwijl dat wel essentieel is, juist vor jou. Een van je bezwaren is nou juist, dat volgens jou een boeddhist zelf aan zijn zieleheil werkt in plaats van te vertrouwen op jezus. Daar kwam als antwoord op, dat je niet zoekt naar een eigen boeddhanatuur, maar naar DE boeddhanatuur. Met andere woorden: je zoekt naar HET heil, net zoals jij zoekt naar DE god. (excuseer de oneerbiedige term!)quote:[..]
Ja oke, dan is het DE boeddhanatuur, als julie daar gelukkig van worden. Het punt vind ik dat je het over iets hebt wat je ten eerste niet kan zien of aantonen, het is een fantasie, en de realisatie daarvan zoek je in jezelf, dus ik prefereer JE boeddhanatuur. Maar ik zal er voortaan DE van maken.
Maar heeft god ons nou onvoorwaardelijk of voorwaardelijk lief?quote:Jezus is dus niet voor de erfzonde gestorven. Jezus is de dood gestorven die wij zouden moeten sterven zodat wij kunnen leven. We komen dan niet automatisch allemaal in de hemel, maar de mogelijkheid is er wel voor ons allemaal.
Nou, alleen al het leven tussen twee aardelevens is niet hier en van he nirwana kan ik me geen voorstelling maken. Dus dat laat voorlopig maar.quote:[..]
Ik heb het over een andere leven dan dit, een andere planeet etc. Niet dit leven met deze zondevloek. En Jezus leert ons hoe het oorspronkelijk bedoeld was, de leer van Jezus is zo ontelbaar maal waardevoller en zinniger vind ik zelf.
Nou, ik vind je niet overtuigend. Maar daarin staan we quitte, denk ik.quote:[..]
Nu hopelijk wel.
God haat de zonde (haat was toch al een van de zonden?) en stuurt toch zijn zoon om ons van de zonde te bevrijden.quote:
Nou, ik weet niet waar jij lekker zin in hebt, maar ik heb helemaal geen zin in moorden, liegen, stelen en , nou ja vreemdgaan soms wel.quote:Het idee is dat Adam en Eva gewaarschuwd waren dat zij zouden sterven als ze van de appel zouden eten, oftewel ongehoorzaam zouden zijn aan God. De dood is dus de prijs voor zonde. Jezus is degene die het mogelijk heeft gemaakt dat we die dood niet HOEVEN te sterven, maar dat wil toch niet zeggen dat je daarna maar vrolijk door kan zondigen? Sterker nog, als het goed is WIL Je dat niet eens, je wil je God dienen, je wil Jezus' leer volgen, wat heeft het anders allemaal uberhaupt voor zin gehad? Dan doen we nog steeds lekker waar we zin in hebben, moorden liegen stelen vreemdgaan etc, en komen we nog in de hemel. Das niet echt eerlijk he.
Ja, hier heb je wel een punt. Maar wie heeft er nu gelijk?quote:Overigens is dat óók een fundamenteel verschil wat hier over het hoofd wordt gezien volgens mij, de DUIVEL zelf misleidde Adam en Eva door te zeggen dat ze zeker NIET zouden sterven. 1 van de pilaren van Boeddhisme is dus 1 van de 2 leugens van de slang, namelijk reincarnatie, dit maakt christendom en boeddhisme sowieso al onverenigbaar.
ik heb even geen zin om overal op in te gaan, maar dat we die gevolgen niet HOEVEN te ondergaan wil niet zeggen dat we ze ook automatisch niet ondergaan, die keuze ligt nog steeds bij onszelf, we accepteren Jezus voor wie Hij is of dat doen we niet.quote:Op donderdag 5 juli 2007 00:24 schreef Kees22 het volgende:
[..]
God haat de zonde (haat was toch al een van de zonden?) en stuurt toch zijn zoon om ons van de zonde te bevrijden.En dan niet, volgens jou, van de erfzonde, maar gewoon van de normale "bedrijfszonden".
[..]
Nou, ik weet niet waar jij lekker zin in hebt, maar ik heb helemaal geen zin in moorden, liegen, stelen en , nou ja vreemdgaan soms wel.
Het argument van de eerlijkheid snap ik niet. Is Jezus nou gestorven voor onze zonden of niet? Je zegt eerder dat hij gestorven is opdat we niet de gevolgen van onze zonden hoeven te ondergaan en nou vind je dat weer niet eerlijk. Het een of het ander. We doen hier niet aan quantummechanica.
[..]
Ja, hier heb je wel een punt. Maar wie heeft er nu gelijk?
Overigens zijn er christelijke geschriften, waarin reïncarnatie heel normaal gevonden wordt. (Ik heb geen bron, dus kan het niet aannemelijk maken! Maar ja, de bronnen hier zijn ook vaak erg verdacht!)
Ik heb je al eerder gevraagd, of je me wilt aantonen dat de bijbel (en de qor'an) door god en niet door de duivel geïnspireerd is. Ik kan me niet herinneren, dat ik daar antwoord op gehad heb.
Dat begrijp ik wel, het is ook wel erg veel en al laat!quote:Op donderdag 5 juli 2007 01:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
ik heb even geen zin om overal op in te gaan, maar dat we die gevolgen niet HOEVEN te ondergaan wil niet zeggen dat we ze ook automatisch niet ondergaan, die keuze ligt nog steeds bij onszelf, we accepteren Jezus voor wie Hij is of dat doen we niet.
Ja, accepteer Jezus, vraag vergeving van je zonden, en zondig niet meer, das de bedoeling.quote:Op donderdag 5 juli 2007 01:54 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat begrijp ik wel, het is ook wel erg veel en al laat!
Dus als we Jezus accepteren, hoeven we de gevolgen van onze zonden niet te ondergaan?
quote:En als we Jezus niet accepteren, wel.
Jawelquote:1) Is Jezus dan niet voor de hele mensheid gestorven?
Onvoorwaardelijk, maar als je God niet wil, dan houdt het gewoon op.quote:2) Heeft God de mensheid voorwaardelijk of onvoorwaardelijk lief?
Dit is ter illustratie van het wezenlijke verschil tussen boeddhisme en christendom, wat sommige mensen niet zien. Het boeddhisme lijkt misschien op de leer van Jezus, maar in werkelijkheid staat het er mijlenver vandaan. Dus boeddhisme is tijdverspillingquote:Oh ja, om de moderators tevreden te stellen: wat heeft dit met het onderwerp te maken?
Niet dus. Normaal gesproken komen endorfinen vrij als een "beloning" voor goed gedrag. Op deze manier zullen wij vaker streven om dit bepaalde goede gedrag te herhalen.quote:Op woensdag 4 juli 2007 22:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk juist dat het boedhisme enorm nuttige inzichten geeft in de psychologie. Weet alleen niet of pyschologie officieel onder de wetenschap valt. De boedhistische psychologische inzichten zijn in veel opzichten verder dan in de westerse wereld.quote:Op donderdag 5 juli 2007 07:06 schreef speknek het volgende:
Boeddhisme is een uitstekende manier om een beter leven te krijgen. Er is geen enkele religie zo moreel goed en vredelievend als het Boeddhisme, het doceert kalmte en vriendelijkheid, en mediteren is bewezen goed voor de mens, daar het helpt tegen stress en de mens evenwichtiger maakt.
Maar het is ook onzin. Na alle mensen die ontwaakt zijn en de realiteit hebben gezien zoals het is, heeft niemand een tastbare vernieuwing over ons wetenschappelijke begrip van de wereld gegeven. Dat het dus inzicht geeft in de realiteit is moeilijk vol te houden.
Ooit van placebo-effect gehoord. Het kan twee kanten opwerken en tegelijk ontstaan/ophouden, dan is er niet zozeer een oorzakelijk verband maar meer een correlatie. Dat lijkt mij persoonlijk het meest logisch. Wat dan de oorzaak is, laat ik even in het midden.quote:Op woensdag 4 juli 2007 22:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En jij kunt God niet zien of aantonen. Is het daarmee ook een fantasie.quote:Op woensdag 4 juli 2007 23:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ja oke, dan is het DE boeddhanatuur, als julie daar gelukkig van worden. Het punt vind ik dat je het over iets hebt wat je ten eerste niet kan zien of aantonen, het is een fantasie, en de realisatie daarvan zoek je in jezelf, dus ik prefereer JE boeddhanatuur. Maar ik zal er voortaan DE van maken.
Volgens mij heeft de duivel gelijk gekregen. Ik zie trouwens niet in hoe niet sterven van het eten van een appel gelijk staat aan reincarnatie.quote:Op woensdag 4 juli 2007 23:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Overigens is dat óók een fundamenteel verschil wat hier over het hoofd wordt gezien volgens mij, de DUIVEL zelf misleidde Adam en Eva door te zeggen dat ze zeker NIET zouden sterven. 1 van de pilaren van Boeddhisme is dus 1 van de 2 leugens van de slang, namelijk reincarnatie, dit maakt christendom en boeddhisme sowieso al onverenigbaar.
God: "Ik hou onvoorwaardelijk van je!"quote:Op donderdag 5 juli 2007 02:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Onvoorwaardelijk, maar als je God niet wil, dan houdt het gewoon op.
De alpha staat is een echt bestaande staat, er is een serie van staten van zijn waarin je je kan bevinden.quote:Op woensdag 4 juli 2007 22:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Oh maar er is ook zeker wel wisselwerking, alleen je wekt die staat in dit geval bewust op, maar dat doe je met hardlopen ook. En dat van dat bowlen, 'in the moment zijn' is dat, dat is wel een lekker gevoel ja, ben vergeten wat de verschillende visies daar nou op waren.
Is dat nou zo raar dat met bepaalde keuzes bepaalde verantwoordelijkheden meekomen?quote:Op donderdag 5 juli 2007 10:28 schreef Forkbender het volgende:
[..]
God: "Ik hou onvoorwaardelijk van je!"
Mens: "Das heel fijn God, maar ik hoef uw liefde niet."
God: "Nou, dan houdt het voor mij ook op. Je zult eeuwig branden in de hel!"
![]()
Is dat omdat er geen wetenschappelijk inzicht is, of omdat de wetenschap niet aan dat inzicht wil?quote:Op donderdag 5 juli 2007 07:06 schreef speknek het volgende:
Boeddhisme is een uitstekende manier om een beter leven te krijgen. Er is geen enkele religie zo moreel goed en vredelievend als het Boeddhisme, het doceert kalmte en vriendelijkheid, en mediteren is bewezen goed voor de mens, daar het helpt tegen stress en de mens evenwichtiger maakt.
Maar het is ook onzin. Na alle mensen die ontwaakt zijn en de realiteit hebben gezien zoals het is, heeft niemand een tastbare vernieuwing over ons wetenschappelijke begrip van de wereld gegeven. Dat het dus inzicht geeft in de realiteit is moeilijk vol te houden.
Hoe sterven van het eten van een appel gelijk staat aan reincarnatie? huh?quote:Op donderdag 5 juli 2007 10:24 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Volgens mij heeft de duivel gelijk gekregen. Ik zie trouwens niet in hoe niet sterven van het eten van een appel gelijk staat aan reincarnatie.
Dus het christendom is eigenlijk een religie die beweert dat wij als mensen eigenlijk helemaal niet zouden moeten bestaan?
Maar als je het goed bekijkt is dat toch geen leugen geweest????quote:Op woensdag 4 juli 2007 23:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Overigens is dat óók een fundamenteel verschil wat hier over het hoofd wordt gezien volgens mij, de DUIVEL zelf misleidde Adam en Eva door te zeggen dat ze zeker NIET zouden sterven. 1 van de pilaren van Boeddhisme is dus 1 van de 2 leugens van de slang, namelijk reincarnatie, dit maakt christendom en boeddhisme sowieso al onverenigbaar.
Totaal niet. Maar onvoorwaardelijkheid impliceert dat er geen voorwaarden aan gods liefde hangen. Dus dan maakt het geen bal uit of je christen bent of boeddhist.quote:Op donderdag 5 juli 2007 12:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Is dat nou zo raar dat met bepaalde keuzes bepaalde verantwoordelijkheden meekomen?
Jij leeft toch ook eeuwig door in den hemel?quote:Op donderdag 5 juli 2007 12:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoe sterven van het eten van een appel gelijk staat aan reincarnatie? huh?
Wat ik bedoel is dat we dood gaan (dat is een feit), maar boeddhisme, hindoeisme etc. beweert dat we daarna toch weer gereincarneerd worden, dus eigenlijk gaan we helemaal niet dood.
Ik kan God niet aantonen nee. Maar ik heb wel meer reden om daarin te geloven dan een boeddhanatuur. Zoals ik al als voorbeeld nam, kijk naar kleine kinderen, die zijn echt niet constant zo schattig en lief als je op basis van die theorie zou verwachten.quote:Op donderdag 5 juli 2007 10:20 schreef Forkbender het volgende:
[..]
En jij kunt God niet zien of aantonen. Is het daarmee ook een fantasie.
Weet je, Ali, je zegt wel de hele tijd dat het boeddhisme tijdverspilling is, omdat het mensen egoistischer maakt en zichzelf op de borst laat kloppen, maar m.i. is het net zo egoistisch om de hele tijd te zeggen: "Mijn geloof, het christendom, is het enige juiste geloof, alle andere geloven zijn onzin." Daarmee klop je namelijk jezelf op de borst: JIJ hebt gelijk en de anderen niet, JIJ komt in de hemel en de anderen niet.
Dat is toch geen oneindige cycli aan reincarnaties!!!quote:Op donderdag 5 juli 2007 12:10 schreef erodome het volgende:
[..]
Jij leeft toch ook eeuwig door in den hemel?
Ach ja, dus alle heroine spuiters hebben effecten door het placebo effect, das waar ook.quote:Op donderdag 5 juli 2007 10:13 schreef Forkbender het volgende:
[..]
Ooit van placebo-effect gehoord. Het kan twee kanten opwerken en tegelijk ontstaan/ophouden, dan is er niet zozeer een oorzakelijk verband maar meer een correlatie. Dat lijkt mij persoonlijk het meest logisch. Wat dan de oorzaak is, laat ik even in het midden.
Ik zal je wat leuks vertellen, ik ben hierdoor psychologie gaan studeren, ik was er ook van overtuigd dat de mensheid dit soort dingen nodig had. Maar nader bekeken kan je er helemaal níets mee. Probeer iemand die bv zijn of haar kind is verloren maar te helpen met boeddhisme, door ze duidelijk te maken dat het lijden op moet houden doordat ze die behoefte van dat kind nog bij zich willen hebben moeten loslaten. Dat is toch ziek.quote:Op donderdag 5 juli 2007 09:53 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik denk juist dat het boedhisme enorm nuttige inzichten geeft in de psychologie. Weet alleen niet of pyschologie officieel onder de wetenschap valt. De boedhistische psychologische inzichten zijn in veel opzichten verder dan in de westerse wereld.
In de westerse wereld weten alleen niet zo goed wat we hiermee aan moeten. Het is namelijk niet tastbaar, en dus moeilijk wetenschappelijk te bewijzen. Pyschologie wordt door veel mensen in de westerse wereld niet erg gewaardeerd, terwijl het juist de nr 1 prioriteit zou moeten zijn.
Ik verwijs naar jouw eerdere stelling:quote:Op donderdag 5 juli 2007 12:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoe sterven van het eten van een appel gelijk staat aan reincarnatie? huh?
Wat bedoelde je daar dan precies?quote:1 van de pilaren van Boeddhisme is dus 1 van de 2 leugens van de slang, namelijk reincarnatie
Het is inderdaad een feit dat we dood gaan. Maar reincarnatie wil niet zeggen dat je niet dood gaat. Het wil zeggen dat er een deel van je is dat voortleeft (een ziel oid) die weer in een ander lichaam verder kan leven. Hoe zit dit nu in het christendom (daar is toch ook een hiernamaals? en hoe verschilt het leven na de dood in het christendom van dat van het boeddhisme - behalve dat het in het christendom in de hemel/hel is en in het boeddhisme op aarde?)quote:Wat ik bedoel is dat we dood gaan (dat is een feit), maar boeddhisme, hindoeisme etc. beweert dat we daarna toch weer gereincarneerd worden, dus eigenlijk gaan we helemaal niet dood.
Kun je een voorbeeld noemen van iemand die verlicht is geraakt en ons een fundamenteel nieuw inzicht in de wereld heeft gegeven, die ook nog eens bewezen waar bleek te zijn?quote:Op donderdag 5 juli 2007 12:05 schreef erodome het volgende:
Is dat omdat er geen wetenschappelijk inzicht is, of omdat de wetenschap niet aan dat inzicht wil?
Veel dingen gaan gewoon hand in hand met wetenschap trouwens hoor, dat dat zo ver bij elkaar wegligt is niet helemaal waar...
Als het je hier niet om ging, zou je niet constant in discussie treden met 'heidenen', zoals in deze en andere discussies. Of doe je dat vanuit een andere beweegreden?quote:Op donderdag 5 juli 2007 12:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik kan God niet aantonen nee. Maar ik heb wel meer reden om daarin te geloven dan een boeddhanatuur. Zoals ik al als voorbeeld nam, kijk naar kleine kinderen, die zijn echt niet constant zo schattig en lief als je op basis van die theorie zou verwachten.
Het gaat mij er niet om dat ik gelijk heb, dat ik in de hemel kom en een ander niet, wat een onzin weer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |