Ik dacht dat God alomtegenwoordig is, dan kan hij toch niet los van de schepping bestaan? Wat is een schepper zonder schepping, hoe kan God niet één zijn met Alles als Hij Alles is?quote:Op dinsdag 3 juli 2007 20:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het komt toch allemaal op hetzelfde neer, goddelijk, god, godheid, pantheisme, panentheisme etc. Het gaat erom dat het goddelijke in alles en iedereen zit ipv dat er sprake is van een losse schepper en het nirvana bereiken is zeker wel hetzelfde als de goddelijkheid bereiken.
Het loslaten van slechte gewoonte denk/patronen, waar 'slecht' betekend dat het jou in een minder aangename situatie brengt (oorzaak & gevolg van je handelingen oftewel karma). Als je de slechte gedachten loslaat creeer je ruimte voor positieve gedachtes. Die denkpatronen worden van ouder op kind doorgegeven, iedere generatie opnieuw (een soort erfzonde, het geconditioneerde denken).quote:Hoe kun je iets loslaten wat ingebakken zit in ieder mens?
De christelijke God is geen onderdeel van de schepping, maar de schepper ervan. Zoals ik bv een legowereld kan bouwen en ten alle tijde ingrijpen ben ik geen onderdeel van die legowereld.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 20:59 schreef The_Shining het volgende:
[..]
Ik dacht dat God alomtegenwoordig is, dan kan hij toch niet los van de schepping bestaan? Wat is een schepper zonder schepping, hoe kan God niet één zijn met Alles als Hij Alles is?
Wat is 'minder aangenaam'?quote:Het loslaten van slechte gewoonte denk/patronen, waar 'slecht' betekend dat het jou in een minder aangename situatie brengt (oorzaak & gevolg van je handelingen oftewel karma). Als je de slechte gedachten loslaat creeer je ruimte voor positieve gedachtes. Die denkpatronen worden van ouder op kind doorgegeven, iedere generatie opnieuw (een soort erfzonde, het geconditioneerde denken).
Enig verschil wat ik zie is dat boeddhisme stelt dat de legosteentjes altijd hebben bestaan (in een vorm), dus niet gecreeerd zijn dus geen Creator. Daarnaast dat diegene die ingrijpt wel degelijk onderdeel is van de wereld. Iets wat niet in de wereld bestaat kan geen invloed erop uitoefenen.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 21:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zoals ik bv een legowereld kan bouwen en ten alle tijde ingrijpen ben ik geen onderdeel van die legowereld.
Wanneer er sprake is van lijden.quote:Wat is 'minder aangenaam'?
Dat is dus een fundamenteel verschil.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 21:56 schreef The_Shining het volgende:
[..]
Enig verschil wat ik zie is dat boeddhisme stelt dat de legosteentjes altijd hebben bestaan (in een vorm), dus niet gecreeerd zijn dus geen Creator. Daarnaast dat diegene die ingrijpt wel degelijk onderdeel is van de wereld. Iets wat niet in de wereld bestaat kan geen invloed erop uitoefenen.
Wat is lijden?quote:Wanneer er sprake is van lijden.
het 2e punt vat alle richtlijnen eigenlijk wel samenquote:Op dinsdag 3 juli 2007 14:02 schreef iamthezenmaster het volgende:
2. niet te nemen wat niet gegeven is
verlichting is op het ophouden van het lijden...om dit te begrijpen moet je de vier waarheden van het boeddhisme kennen...quote:Op dinsdag 3 juli 2007 18:41 schreef Dromenvanger het volgende:
Wat me opvalt is dat mensen vaak over verlichting spreken maar nooit echt uitleggen wat het inhoudt.
Als ik aan verlichting denk dan denk ik vanzelf aan het tegenovergestelde oftewel zwaarte. Daarmee vanzelf de gedachte dat ik verlicht ben wanneer ik weinig bagage met me meedraag en geen zorgen heb waardoor ik makkelijker kan leven, het hele leven voelt minder zwaar aan dus ik ben verlicht.
En dan is een verlicht gevoel te bereiken zonder technieken hier, even afschakelen van de dagelijkse ellende door het leven anders te bekijken en dat doe ik vervolgens als het me lukt op mijn eigen manier, dus niet echt via een voorgedrukt boekje.
En nogmaals lijkt verlichting en ontspanning erg veel op elkaar in mijn ogen. Ben ik ontspannen dan ervaar ik het bestaan ook als minder zwaar. Is het woord verlichting niet een manier om het interessanter te maken dan het is?
Bij depressie staat in de boeken dat je ook een gevoel van verlichting kunt ervaren als je niet meer depressief bent. Dus is verlichting niet een algemener begrip?
Verlichting of opluchting, 1 pot nat wellicht? Of is verlichting eerder zweven boven jezelf omdat je boven jezelf aan het uitstijgen bent?
En dan tegen de regels in van het boeddismeIk kan verlicht worden door 2 glazen bier, meer is niet nodig en meer werkt averechts. 2 glazen bier en ik voel me ineens een stuk beter. En van 2 glazen bier ga je echt niet anders handelen, je voelt je alleen even wat beter, ik in ieder geval wel.
Beste kees 22quote:Op dinsdag 3 juli 2007 23:08 schreef Kees22 het volgende:
Om met het laatste te beginnen: lijden ontstaat als we verlangen naar iets dat we niet (kunnen) krijgen. Door onthechting kunnen we ons dus van het lijden verlossen.
Ik weet niet zo veel van het boeddhisme, maar het trekt me, omdat je lekker alles zelf in de hand hebt. Je kunt niemand anders de schuld geven van je lot, want als het slecht is heb je kennelijk negatief karma opgedaan en als het goed is positief karma. Ik vind het de ultieme vorm van rechtvaardigheid: je krijgt vroeg of laat terug wat je gegeven hebt. Nis geen wrekende en almachtige god die je wel eens eventjes mores zal leren. Ook is het wel aardig, dat we herkansingen krijgen en niet alles in een keer meteen goed hoeven te doen.
Boeddhisme heeft het helemaal niet over god of goden. Of die al dan niet bestaan, is helemaal niet van belang. Wat moet je ermee? Het gaat erom, dat de mensheid als geheel het nirwana bereikt. Pas dan zou je eventueel kunnen denken aan een goddelijke toestand of een belang van het bestaan van een god. Maar dat duurt nog wel een leven of 1.000, naar ruwe schatting.
Een ander groot voordeel van het boeddhisme is de erkenning van de menselijke vrijheid om te zijn wie je bent. Alle wegen leiden uiteindelijk naar het nirwana. En of je daar lang of kort over wilt doen, moet je helemaal zelf weten. Dus alles kan. Dat Bagwan 20 Rolls Royces had, is ook helemaal niet verwerpelijk, dat kan voor hem de weg zijn of misschien is het voor zijn volgelingen de weg om hem die dingen te geven. Dus hoewel er veel scholen zijn, zijn er bij mijn weten geen heftige richtingenstrijden tussen goeroes die elkaar verketteren. Dit in tegenstelling tot het christendom en de islam.
Dus het lijkt me een nuttige tijdbesteding om je erin te verdiepen. Ongevaarlijk bovendien. Geen last van opdringerige leermeesters die wel eens even zullen vertellen wat je moet vinden, wat de bedoeling is of wat god wil. Antwoorden als je wat vraagt, rust als je niks vraagt.
En strebers? Ach, die heb je overal. Niks van aantrekken.
Waar baseer jij dat op? Waarom zou een muis geen bewustzijn hebben en de mens wel?quote:Op woensdag 4 juli 2007 09:39 schreef iamthezenmaster het volgende:
ik denk trouwens niet dat een studie naar goed en kwaad bij muizen gerelativeerd kan worden naar mensen. Wij hebben immers een bewustzijn. Muizen runnen puur op instinct.
Het is geen wollen deken, als je namelijk gaat voor verlichting dan zal je het niet bereiken, dat is te direct.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 20:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dan is mijn antwoord: het gaat niet om verlichting, alhoewel het daar wel om gaat, en daarom gaat het er om, ookal doe je alsof het er niet om gaat en dat het slechts de reis is waar het om gaat. Dat bedoel ik met de 'wollen deken', ik moet nog een fatsoenlijke term bedenken om dit fenomeen te omschrijven.
Zoals jij die god in alles niet begrijpt kan ik totaal niet bij jouw beeld van een god buiten de schepping.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 20:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het komt toch allemaal op hetzelfde neer, goddelijk, god, godheid, pantheisme, panentheisme etc. Het gaat erom dat het goddelijke in alles en iedereen zit ipv dat er sprake is van een losse schepper en het nirvana bereiken is zeker wel hetzelfde als de goddelijkheid bereiken.
Nee, is niet atheistisch, ze gaan uit van een ander godsbeeld....quote:Op dinsdag 3 juli 2007 20:17 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Als een schepper niet meegenomen wordt dan is dat toch een soort van atheisme als men zich er niet mee bezig houdt? Misschien nog meer atheisme dan de manier van atheisme wanneer men tegen God gaat zijn.
Je neemt niet aan dat God bestaat en je beweert niet dat hij bestaat, vervolgens staat God helemaal buiten spel omdat er helemaal niet meer over gesproken wordt. kans dat boeddisten gaan discussieren over God is dan minimaal.
Zolang er atheisten zijn zullen er ook gelovigen zijnHoudt niemand zich bezig met God dan is God niet meer aanwezig.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |