Het is dan ook een erfzonde, we worden er allemaal mee geboren. En ja het is streng, de prijs voor zonde is immers de dood, maar door Jezus Christus is dat niet meer nodig snapje? Die is al voor jou gestorven. Jezus is dus een toffe gast, omdat hij jouw schuld en straf op zich neemt. Wat overigens niet betekent dat je gewoon door kan blijven zondigen. We maken allemaal fouten en doen allemaal stomme dingen, maar doe je best, doe wat goed is en als je toch de mist in bent gegaan, geef dat toe en vraag vergeving. In theorie is het zo simpel maar in de praktijk roept het zoveel weerstand op aangezien weinig echt toe willen geven dat ze stomme dingen doen. Daar is het ego veel te zwak en dus te groot voor.quote:Op woensdag 4 juli 2007 18:26 schreef Dromenvanger het volgende:
Zonden vind ik altijd zo'n streng woord. Mensen handelen niet altijd juist en maken fouten om van te leren. Zonde komt ook over alsof je het jezelf altijd kwalijk moet blijven nemen als je een keer de mis ingaat. Bij het woord zonde denk ik aan slechte mensen terwijl gedrag vaak naar voren komt door omstandigheden.
Managers ervaren het soms in een drukke periode als alles goed en vanzelf lijkt te gaan, leden van een band tijdens een goed concert, schilders, soldaten...quote:Op woensdag 4 juli 2007 19:37 schreef Dromenvanger het volgende:
Bij sporten spreken ze ook vaker over een trance-toestand waar sporters in verkeren.
Heb je daar een linkje van?quote:Op woensdag 4 juli 2007 19:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik denk dat dat ook weer meer met neurotransmitters te maken heeft dan dat je werkelijk op een ander niveau terecht komt. Zo komen er veel endorfinen vrij waardoor je de pijn in je lichaam minder voelt, een bij-effect daarvan zou kunnen zijn dat je qua denken dus ook ontspant zoals bv ook na een orgasme waar ook endorfinen bij vrij komen.
Even een NOTA BENE: het is mijn theorie, geen wetenschappelijk iets ofzo. Ik denk dat men niet weet wat die staat precies inhoudt maar ik vind het zelf vrij plausibel.quote:Op woensdag 4 juli 2007 19:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Heb je daar een linkje van?
De vraag is dan: Wat is het gevolg van wat?quote:Op woensdag 4 juli 2007 19:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik denk dat dat ook weer meer met neurotransmitters te maken heeft dan dat je werkelijk op een ander niveau terecht komt. Zo komen er veel endorfinen vrij waardoor je de pijn in je lichaam minder voelt, een bij-effect daarvan zou kunnen zijn dat je qua denken dus ook ontspant zoals bv ook na een orgasme waar ook endorfinen bij vrij komen.
Dat is maar de helft van het verhaal. In deze staat presteren mensen beduidend beter, zowel fysiek als mentaal. Het gaat niet alleen maar om een prettig gevoel.quote:Op woensdag 4 juli 2007 19:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Even een NOTA BENE: het is mijn theorie, geen wetenschappelijk iets ofzo. Ik denk dat men niet weet wat die staat precies inhoudt maar ik vind het zelf vrij plausibel.
Endorfine
Van Wikipedia
Ga naar: navigatie, zoek
Endorfines zijn lichaamseigen morfines, die als neurotransmitter fungeren. Ze werken in de eerste plaats pijnonderdrukkend, maar zorgen ook voor een gevoel van geluk of euforie, zoals de 'runners high' bij duursporters. De roesachtige toestand die kan ontstaan na een fysieke inspanning wordt gedeeltelijk veroorzaakt door het vrijkomen van endorfine. Opium en heroïne werken op dezelfde receptoren in als endorfine. De smaakervaring bij suikers, vetten en ook chocolade produceert endorfine in het lichaam. Ook werkt deze verslavende stof zeer actief bij automutilatie of zelfverminking.
edit naja het staat er dus toch bij zie ik nu, de 'runners high'
Nee. Het is juist zo wanneer je in topconditie bent dat je een staat als flow kunt ervaren.quote:Op woensdag 4 juli 2007 20:13 schreef Dromenvanger het volgende:
Misschien dat het denken gaat liggen door de lichamelijke inspanning? Je spant je lichamelijk in dus geestelijke inspanning wordt minder omdat je minder energie overhoudt voor geestelijke inspanning? Heb je geen gedachtes dan kan ik me voorstellen dat het lekker aanvoelt
Meer op gevoel en instinct handelen inplaats van eerst met verstand 2 keer te overwegen welke bal je slaat bij tennis?quote:Op woensdag 4 juli 2007 20:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is maar de helft van het verhaal. In deze staat presteren mensen beduidend beter, zowel fysiek als mentaal. Het gaat niet alleen maar om een prettig gevoel.
Wow die film die jij geeft is zo ongelooflijk objectief.......quote:Op woensdag 4 juli 2007 16:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Neeee niet weer die klote zeitgeist, zit barstensvol met fouten. Bekijk dit eens: http://video.google.nl/videoplay?docid=628395560174289305&q=the+wine+of+babylon&total=14&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0
Waar twijfel je aan?
Bewust beredeneren wat je moet doen kan te veel tijd kosten, terwijl onze hersenen heel goed weten wat ze moeten doen als je goed getraint bent. Het is alsof je je bewuste denken (ego?) uitzet zodat je hersenen effectiever kunnen werken. Je kan jezelf soms als het ware observeren terwijl je een prestatie levert.quote:Op woensdag 4 juli 2007 20:20 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Meer op gevoel en instinct handelen inplaats van eerst met verstand 2 keer te overwegen welke bal je slaat bij tennis?
Bij tennissen nadenken tijdens een rally zorgt voor twijfel, teveel bezig zijn met denken leidt af van de slag. Of heeft het met routine te maken? Weten welke bal je moet slaan dus ook, en niet denken want dan gaat het toch vaak fout.
Sowieso zorgt denken voor twijfel dus nogmaals dat je in trance niet meer zoveel nadenkt en dus beter kunt inschatten wat je moet doen.
Een keer je helemaal uit de naad sporten werkt hetzelfde als een hele goede meditatiesessie, je bent even rustig, kalm en gebalanceert erna.quote:Op woensdag 4 juli 2007 20:13 schreef Dromenvanger het volgende:
Misschien dat het denken gaat liggen door de lichamelijke inspanning? Je spant je lichamelijk in dus geestelijke inspanning wordt minder omdat je minder energie overhoudt voor geestelijke inspanning? Heb je geen gedachtes dan kan ik me voorstellen dat het lekker aanvoelt
Denken zit het handelen in de weg, het is werkelijk zo dat door alleen te kijken je lichaam weet wat ze moet doen.quote:Op woensdag 4 juli 2007 20:20 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Meer op gevoel en instinct handelen inplaats van eerst met verstand 2 keer te overwegen welke bal je slaat bij tennis?
Bij tennissen nadenken tijdens een rally zorgt voor twijfel, teveel bezig zijn met denken leidt af van de slag. Of heeft het met routine te maken? Weten welke bal je moet slaan dus ook, en niet denken want dan gaat het toch vaak fout.
Sowieso zorgt denken voor twijfel dus nogmaals dat je in trance niet meer zoveel nadenkt en dus beter kunt inschatten wat je moet doen.
Zelfde geldt voor bowlen, ga je tijdens de worp stil staan bij je worp dan gaat het vanzelf mis. Een vlotte beweging met verstand op nul en gooien maar en weten hoe het moet, kijken naar de pinn's en focus om vervolgens de worp ten uitvoer te brengen. De omgevings-factoren negeren dus ook. De geluiden om je heen niet meer horen zodat je alleen nog maar een bent met wat je doet. Even een moment nemen voor de worp om te concentreren en daarna gaan met die banaan, niet meer stil staan tijdens de daadwerkelijke handeling zodat het vanzelf gaat.quote:Op woensdag 4 juli 2007 21:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Denken zit het handelen in de weg, het is werkelijk zo dat door alleen te kijken je lichaam weet wat ze moet doen.
Heb daar ooit eens een wetenschappelijk programma over gezien, mensen denken teveel na bij wat ze doen en zitten zichzelf in de weg.
Een of andere man moest de proef op de som nemen, er werd hem verteld naar de bal te kijken, naar het doel te kijken en te scoren, hoe minder hij nadacht, hoe meer hij alleen het kijken deed en verder gewoon vertrouwde op dat het goed ging hoe beter zijn score was.
Trance's zijn alpha state, dat is een staat van zijn, dit is de staat waar je ingaat in diepe meditatie, de werkstaat van heksen, van transreizen enz enz enz enz enz enz....
Nou, het is vrij makkelijk aan te tonen dat die geestelijke toestand door de neurotransmitters komt, aangezien je de effecten kan simuleren door het toedienen van drugs.quote:Op woensdag 4 juli 2007 20:08 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
De vraag is dan: Wat is het gevolg van wat?
Komen er zomaar spontaan endorfinen vrij? Gewoon omdat het lichaam daar zin in heeft?
Of heeft het met een geestelijke toestand te maken, die er voor zorgt dat er endorfinen vrij komen?
Mijn geld is op de laatste mogelijkheid. Wat mij nog wel eens stoort aan de wetenschap is dat ze de geest niet altijd als een factor beschouwen. Aan de ene kant begrijpelijk omdat deze niet tastbaar is en dus niet (of moeilijk?) te meten. Het is een feit dat lichaam en geest elkaar beinvloeden. De geest kan dus ook een aanzet geven tot een lichamelijke reactie, kijk naar mensen die constant onder stress leven (geestelijk) en daardoor ziek worden. Ze ontwikkelen bijv. een maagzweer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |