Dit vind ik dus echt zo'n onzin. Leg mij dit nou eens uit zonder met het zinnetje te komen:quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:36 schreef woutabest het volgende:
Ik lees de TT en de eerste zinnen van de OP. Ik heb niet eens meer zin om verder te lezen, want TS lijkt dus echt iemand te zijn die dit niet zelf heeft meegemaakt.
Als je zover heen bent dat je aan suïcide begint te denken, heb je er inderdaad geen zin meer in. Waarom zou je jezelf nog meerdere jaren martelen door door te blijven leven, terwijl je ook op een andere manier alles kan beïndigen?
Maargoed, dit begrijp je pas als je zelf in het schuitje hebt gezeten...
Alsof je nog zin hebt om daarop te hopen. Als het al zo lang slecht gaat, waarom zou het over een half jaar ellende dan ineens weer goed gaan?quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:39 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Dit vind ik dus echt zo'n onzin. Leg mij dit nou eens uit zonder met het zinnetje te komen:
"Dit kan je alleen begrijpen als je het zelf hebt meegemaakt"
Levens veranderen. Iemand die vandaag ongelukkig is kan over een half jaar zielsgelukkig zijn.
Onderbouwen graag!quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:41 schreef artificial het volgende:
Ik vind zelfmoord zwak.
Iedereen is vrij om te doen wat ie wil, dus zelfmoord is ook iets dat gedaan wordt.
Maar het feit dat iemand het leven niet meer aan wil gaan vind ik gewoon zwak.
Omdat dat zo vaak gebeurt. Levens veranderen.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:43 schreef wonderer het volgende:
[..]
Alsof je nog zin hebt om daarop te hopen. Als het al zo lang slecht gaat, waarom zou het over een half jaar ellende dan ineens weer goed gaan?
Waarom mag zelfmoord niet maar euthanasie wel? Geldt ondragelijk lijden alleen voor lichamelijke pijn?
Ik neem het ze alleen kwalijk dat ze al die gevoelens hebben opgekropt ipv er met iemand over te hebben gepraat. Praten kan soms erg opluchten, en wellicht tot een andere beslissing leiden. Jammer dat zij dit niet hebben ingezien, en hun problemen hebben 'overgedragen' naar hun naasten en familie, want die moeten maar gissen waarom hij/zij deze beslissing heeft genomen. Ja, dat vreet aan je. Dag en nacht. En ja, het is inderdaad zielig voor mij en de nabestaanden, want wij zitten er nu mee in onze maag. Maar dat kan ik niet egoistisch noemen. Niet van mijn kant in ieder geval.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:15 schreef wonderer het volgende:
Eigenlijk vind ik jou de egoist, die loopt te piepen dat het zo zielig is voor jou en andere nabestaanden, terwijl je helemaal niet weet wat voor problemen die mensen hadden. Het is niet alsof het een makkelijke beslissing is of zo...
Drogreden. Het gaat om het moment zelf. Die mensen zien op dat moment geen toekomst. Die zijn niet zo helder als dat ji nu bent.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:44 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Omdat dat zo vaak gebeurt. Levens veranderen.
Omdat een ander niet rationeel denkt mag ik ook niet meer rationeel denken. Dat is pas een drogreden.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:45 schreef amaranta het volgende:
[..]
Drogreden. Het gaat om het moment zelf. Die mensen zien op dat moment geen toekomst. Die zijn niet zo helder als dat ji nu bent.
De vader van een bekende van mij heeft maanden lopen verkondigen dat hij zelfmoord zou plegen. Hij deed er niet geheimzinnig over. En wat denk je, hij deed het.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:44 schreef PDOA het volgende:
[..]
Ik neem het ze alleen kwalijk dat ze al die gevoelens hebben opgekropt ipv er met iemand over hebben gepraat. Praten kan soms erg opluchten. Jammer dat zij dit niet hebben ingezien, en hun problemen hebben 'overgedragen' naar hun naasten en familie, want die moeten maar gissen waarom hij/zij deze beslissing heeft genomen. En ja, het is inderdaad zielig voor mij en de nabestaanden, want wij zitten er nu mee in onze maag. Maar dat kan ik niet egoistisch noemen.
Ik zeg toch dat jij wel helder denkt? Probeer je eens te verplaatsen in zo iemand.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:46 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Omdat een ander niet rationeel denkt mag ik ook niet meer rationeel denken. Dat is pas een drogreden.
what happened?quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:10 schreef PDOA het volgende:
Naar aanleiding van de recente dood van een van onze gewaardeerde collega-FOK!kers, Sokolksky,
Misschien had je eens wat verder moeten lezen dan alleen de eerste twee zinnen.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:36 schreef woutabest het volgende:
edit: laat maar, heb niet eens zin in deze discussie...
ze zullen ongetwijfeld een reden gehad hebben om er niet over te praten. Onmacht om het in woorden te kunnen omzetten wat ze voelen, of, wat vaak voorkomt, het anderen niet willen opzadelen met hun problemen. Of ze schamen zich, of ze zijn bang voor de gevolgen, er kunnen heel veel redenen zijn waarom iemand niet praat over zijn problemen.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:44 schreef PDOA het volgende:
[..]
Ik neem het ze alleen kwalijk dat ze al die gevoelens hebben opgekropt ipv er met iemand over hebben gepraat. Praten kan soms erg opluchten. Jammer dat zij dit niet hebben ingezien, en hun problemen hebben 'overgedragen' naar hun naasten en familie, want die moeten maar gissen waarom hij/zij deze beslissing heeft genomen. En ja, het is inderdaad zielig voor mij en de nabestaanden, want wij zitten er nu mee in onze maag. Maar dat kan ik niet egoistisch noemen.
Je kunt jouw heldere visie niet op iemand projecteren die een hele andere staat van bewustzijn heeft.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:46 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Omdat een ander niet rationeel denkt mag ik ook niet meer rationeel denken. Dat is pas een drogreden.
Het is altijd de zelfmoordenaar zelf die de beslissing neemt. Het egoisme zit hem er juist in dat je de omgeving dit soort gevoelens aandoet.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:49 schreef wonderer het volgende:
[..]
Je kunt je ook afvragen hoe geinteresseerd die omgeving is als ze helemaal niks merken natuurlijk...
Het is zeker rationeel om te denken dat een persoon zich beter kan gaan voelen. Maar die persoon zelf heeft daar niks aan. Hij voelt dat niet zo. Hij denkt dat hij zich voor altijd zo kut zal voelen en hij denkt dat het nooit meer beter wordt. Hij kan het niet meer aan en pleegt zelfmoord.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:46 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Nee, helemaal waar. Discusseren doe je over het algemeen echter wel met argumenten die op logica en ratio gebaseerd zijn.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:53 schreef archgallo het volgende:
[..]
Het is zeker rationeel om te denken dat een persoon zich beter kan gaan voelen. Maar die persoon zelf heeft daar niks aan. Hij voelt dat niet zo. Hij denkt dat hij zich voor altijd zo kut zal voelen en hij denkt dat het nooit meer beter wordt. Hij kan het niet meer aan en pleegt zelfmoord.
Rationeel? Nee, absoluut niet. Met praten of medicijnen of gewoon tijd had deze persoon er weer bovenop kunnen komen. Maar mensen zijn op dat soort momenten overwelmd door emoties, en die zijn per definitie niet rationeel.
vaak niet neequote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:51 schreef wonderer het volgende:
[..]
Je kunt jouw heldere visie niet op iemand projecteren die een hele andere staat van bewustzijn heeft.
En ik vind dat je bij dit soort situaties juist aan jezelf mag denken. Als mijn leven compleet overhoop ligt en ik zie in de toekomst alleen nog maar MEER problemen, als ik constant pijn heb, misschien niet lichamelijk maar geestelijk... moet ik dan die hel maar blijven volhouden omdat anderen anders verdrietig worden? Kom nou.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:53 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Het is altijd de zelfmoordenaar zelf die de beslissing neemt. Het egoisme zit hem er juist in dat je de omgeving dit soort gevoelens aandoet.
Er zijn zat mensen die problemen opkroppen waar jij niks van merkt. Dat wil niet zeggen dat jij niet in ze geinteresseerd zal zijn als ze die problemen zouden vertellen.
Ik vind "omdat levens zo vaak veranderen" eigenlijk niet zo'n goed argument. Een depressief persoon kan omringt zijn met personen die een half jaar geleden nog depressief waren, hij zal zich nog steeds niet beter voelen. Hij zal denken dat hij de uitzondering op de regel is, "met mij komt het toch nooit meer goed".quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:54 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Nee, helemaal waar. Discusseren doe je over het algemeen echter wel met argumenten die op logica en ratio gebaseerd zijn.
1) Iedereen is tot op zekere hoogte vrij om te doen wat ie wil, omdat we nu eenmaal emoties hebben die bepalen hoe we tegen de wereld aankijken en richting geven aan het gedrag, dus zelfmoord is ook iets dat gedaan wordt.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:41 schreef artificial het volgende:
Ik vind zelfmoord zwak.
Iedereen is vrij om te doen wat ie wil, dus zelfmoord is ook iets dat gedaan wordt.
Over het algemeen zijn mensen niet omringd door mensen die een half jaar geleden nog depressief waren. Ik weet niet waar je de wijsheid vandaan haalt dat zelfmoordenaars dat over het algemeen wel zijn.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:59 schreef archgallo het volgende:
[..]
Ik vind "omdat levens zo vaak veranderen" eigenlijk niet zo'n goed argument. Een depressief persoon kan omringt zijn met personen die een half jaar geleden nog depressief waren, hij zal zich nog steeds niet beter voelen. Hij zal denken dat hij de uitzondering op de regel is, "met mij komt het toch nooit meer goed".
Iedereen maakt eens traumatische gebeurtenis mee. Iedereen verliest eens een dierbare in zijn leven.quote:
Ach, ja. Misschien is het wel waar dat ik me er niks bij kan voorstellen. Ik ben er erg blij mee. Laat ik het er maar op houden dat ik die mensen nooit zal begrijpen en dat graag zo wil houden.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:58 schreef wonderer het volgende:
[..]
En ik vind dat je bij dit soort situaties juist aan jezelf mag denken. Als mijn leven compleet overhoop ligt en ik zie in de toekomst alleen nog maar MEER problemen, als ik constant pijn heb, misschien niet lichamelijk maar geestelijk... moet ik dan die hel maar blijven volhouden omdat anderen anders verdrietig worden? Kom nou.
Interessante post. Heb je ook een bron. Ik ben wel benieuwd.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:06 schreef JamesBrownie het volgende:
iemand die zelfmoord pleegt, is echt wel heel ver weg, anders denk je daar niet aan, vaak denken mensen die zelfmoord plegen ook dat de rest van de wereld beter af is zonder hen, dus is hun motief helemaal niet egoistisch.
Ze denken dat de mensen om hen heen het moeilijker hebben met dan zonder hen, en willen niet alleen zichzelf, maar ook de rest van de wereld uit hun lijden verlossen.
Natuurlijk is dat niet altijd zo, er zijn ook mensen die alleen aan zichzelf denken als ze zichzelf van het leven beroven, maar die mensen hebben wel zo'n lage dunk van zichzelf, dat ze waarschijnlijk inderdaad niet nadenken over de gevolgen voor anderen,omdat ze aannemen dat die er niet zijn.
Ik vind het een prachtige onderbouwing echt waar. Maar daar zit het probleem juist net. Die mensen hebben een blokkade en kunnen niet vooruit denken. DIe denken niet. Hmmm laat ik het even uitstellen want misschien voel ik me over een half jaar beter. Nee die mensen denken. Het gaat NU kut en dat gaat nooit over. Sterker nog, zoals mijn broer schreef. "ik heb altijd al dood gewild". NOu ik geloof echt niet dat mijn broer 17 jaar lang heeft overwogen te willen sterven...hoe lang hij nog moeten wachten? 10 jaar? Wachten tot ie een vrouw en kinderen had? Zijn moment was daar... hij koos...quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:05 schreef artificial het volgende:
[..]
Iedereen maakt eens traumatische gebeurtenis mee. Iedereen verliest eens een dierbare in zijn leven.
Iedereen heeft kut momenten dat je niet meer weet waar je het zoeken moet. Maar zo heeft ook iedereen zijn goede momenten, heeft iedereen weleens een lach om zijn mond en voelt een stukje van geluk. De een heeft dat meer, de ander heeft dat meer.
Dat is nou eenmaal het leven. Het leven is niet altijd hetzelfde, gevoelens zijn niet altijd hetzelfde en mensen zijn niet altijd hetzelfde.
Iemand die zelfmoord pleegt vind ik zwak, omdat niet het geduld opgebracht kan worden om op dat ene moment te wachten dat het zonnestraaltje weer door komt. Iemand die sterker is kan wachten en het zonnestraaltje verdubbelen. Bij de een duurt het langer dan bij de ander...maar eens komt het straaltje. Dat is het leven.
Volgens mij realiseren ze zich niet dat ze egoistisch bezig zijn, maar ze zijn het wel. Want ze sluiten zich af.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:06 schreef JamesBrownie het volgende:
iemand die zelfmoord pleegt, is echt wel heel ver weg, anders denk je daar niet aan, vaak denken mensen die zelfmoord plegen ook dat de rest van de wereld beter af is zonder hen, dus is hun motief helemaal niet egoistisch.
Ze denken dat de mensen om hen heen het moeilijker hebben met dan zonder hen, en willen niet alleen zichzelf, maar ook de rest van de wereld uit hun lijden verlossen.
Natuurlijk is dat niet altijd zo, er zijn ook mensen die alleen aan zichzelf denken als ze zichzelf van het leven beroven, maar die mensen hebben wel zo'n lage dunk van zichzelf, dat ze waarschijnlijk inderdaad niet nadenken over de gevolgen voor anderen,omdat ze aannemen dat die er niet zijn.
Ben ik het niet met je eens.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:11 schreef PDOA het volgende:
[..]
Volgens mij realiseren ze zich niet dat ze egoistisch bezig zijn, maar ze zijn het wel. Want ze sluiten zich af.
Nee bedankt, ik heb er al één op. Vlak nadat die klootzak van een vriend van me besloot om een trein te gaan koppen. Dat gevoel wil ik graag nooit meer in de buurt hebben. Het is al erg genoeg dat ik er steeds weer aan wordt herinnerd als weer een idioot voor de trein is gesprongen.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:11 schreef Pietverdriet het volgende:
TS gun ik het van harte eens een paar maanden te leven met de depressies van een vriendin van mij..
Egoist!quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:13 schreef PDOA het volgende:
[..]
Nee bedankt, ik heb er al één op. Vlak nadat die klootzak van een vriend van me besloot om een trein te gaan koppen. Dat gevoel wil ik graag nooit meer in de buurt hebben.
Dat is geen depressie, dat is je gewoon kut voelen.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:13 schreef PDOA het volgende:
[..]
Nee bedankt, ik heb er al één op. Vlak nadat die klootzak van een vriend van me besloot om een trein te gaan koppen. Dat gevoel wil ik graag nooit meer in de buurt hebben. Het is al erg genoeg dat ik er steeds weer aan wordt herinnerd als weer een idioot voor de trein is gesprongen.
Tsja. Zo zie ik het niet. Constant herinnerd worden aan zo'n gebeurtenis vind ik geen vorm van egoisme eerlijk gezegd.quote:
Ik geloof niet dat dat is wat Piet bedoelde.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:17 schreef PDOA het volgende:
[..]
Tsja. Zo zie ik het niet. Constant herinnerd worden aan zo'n gebeurtenis vind ik geen vorm van egoisme eerlijk gezegd.
Dan ben ik t toch wel met woutabest eens: je weet niet hoe het is als je leven al zo'n hel is als je alleen nog maar aan zelfmoord denkt. Wat Wonderer dus ook al zei. Zoiets beslis je natuurlijk niet zomaar ff als er iets tegen zit.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:41 schreef artificial het volgende:
Ik vind zelfmoord zwak.
Jij betrekt anders wel alleen maar op jezelf, wel eens afgevraagd hoe die maat van je zich voelde toe ie die trein kopte?quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:17 schreef PDOA het volgende:
[..]
Tsja. Zo zie ik het niet. Constant herinnerd worden aan zo'n gebeurtenis vind ik geen vorm van egoisme eerlijk gezegd.
grapje mode...hij had vast hoofdpijn.... grapje mode uit..quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij betrekt anders wel alleen maar op jezelf, wel eens afgevraagd hoe die maat van je zich voelde toe ie die trein kopte?
ja ook lekker dubbel dan..quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:43 schreef wonderer het volgende:
[..]
Alsof je nog zin hebt om daarop te hopen. Als het al zo lang slecht gaat, waarom zou het over een half jaar ellende dan ineens weer goed gaan?
Waarom mag zelfmoord niet maar euthanasie wel? Geldt ondragelijk lijden alleen voor lichamelijke pijn?
Precies, ik heb ook weleens kut momenten en dan denk ik...ik heb ook altijd pech.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:10 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ik vind het een prachtige onderbouwing echt waar. Maar daar zit het probleem juist net. Die mensen hebben een blokkade en kunnen niet vooruit denken. DIe denken niet. Hmmm laat ik het even uitstellen want misschien voel ik me over een half jaar beter. Nee die mensen denken. Het gaat NU kut en dat gaat nooit over. Sterker nog, zoals mijn broer schreef. "ik heb altijd al dood gewild". NOu ik geloof echt niet dat mijn broer 17 jaar lang heeft overwogen te willen sterven...hoe lang hij nog moeten wachten? 10 jaar? Wachten tot ie een vrouw en kinderen had? Zijn moment was daar... hij koos...
En waarom kan die persoon niet het geduld opbrengen? Is dat door iets wat binnen of buiten zijn beheersing ligt? Je gebruikt 'zwak' is een moreel oordeel, wat dus zou impliceren dat jij denkt dat die persoon voor de volle 100% kiest om geen geduld op te brengen, terwijl hij gevoelsmatig zich er wel 100% toe zou kunnen zetten.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:05 schreef artificial het volgende:
[..]
Iedereen maakt eens traumatische gebeurtenis mee. Iedereen verliest eens een dierbare in zijn leven.
Iedereen heeft kut momenten dat je niet meer weet waar je het zoeken moet. Maar zo heeft ook iedereen zijn goede momenten, heeft iedereen weleens een lach om zijn mond en voelt een stukje van geluk. De een heeft dat meer, de ander heeft dat meer.
Dat is nou eenmaal het leven. Het leven is niet altijd hetzelfde, gevoelens zijn niet altijd hetzelfde en mensen zijn niet altijd hetzelfde.
Iemand die zelfmoord pleegt vind ik zwak, omdat niet het geduld opgebracht kan worden om op dat ene moment te wachten dat het zonnestraaltje weer door komt. Iemand die sterker is kan wachten en het zonnestraaltje verdubbelen. Bij de een duurt het langer dan bij de ander...maar eens komt het straaltje. Dat is het leven.
Ook jou gun ik een paar maanden depressie, dan lul je wel anders.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:24 schreef artificial het volgende:
[..]
Precies, ik heb ook weleens kut momenten en dan denk ik...ik heb ook altijd pech.
Dat altijd gevoel is een gevoel van dat moment. Tuurlijk is het niet altijd. Maar daar denk je dan niet aan.
Wat wel altijd in me aanwezig is, is levenskracht om ook die momenten te doorstaan. Iemand die dat niet heeft vind ik zwak.
Iemand met zo'n blokkade vind ik dus zwak.
Ik ben zelf de bron.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:09 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Interessante post. Heb je ook een bron. Ik ben wel benieuwd.
Ik ga wel eens door m'n enkel. Dan loop ik even moeilijk. Maar ik heb altijd het vermogen om daar door heen te komen en een week later loop ik weer hard. Gehandicapten die altijd in een rolstoel zitten doen dat niet. Die vind ik zwak.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:24 schreef artificial het volgende:
Wat wel altijd in me aanwezig is, is levenskracht om ook die momenten te doorstaan. Iemand die dat niet heeft vind ik zwak.
Ja het is natuurlijk niet ff een moment dat je je kut voelt en daardoor jezelf maar voor de trein gaat werpen... Tis gewoon, lijkt mij, een opstapeling van allerlei dingen. Las hier laatst es iemand zn sig: "Don't criticize what you don't understand, you never walked in that man's shoes" - Elvis Presley . Die komt hier wel van toepassingquote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:24 schreef artificial het volgende:
[..]
Precies, ik heb ook weleens kut momenten en dan denk ik...ik heb ook altijd pech.
Dat altijd gevoel is een gevoel van dat moment. Tuurlijk is het niet altijd. Maar daar denk je dan niet aan.
Iemand die maanden depressief is vind ik ook zwak.....blijft hetzelfde......quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ook jou gun ik een paar maanden depressie, dan lul je wel anders.
Vaak genoeg.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij betrekt anders wel alleen maar op jezelf, wel eens afgevraagd hoe die maat van je zich voelde toe ie die trein kopte?
zwak? zwak?quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:31 schreef artificial het volgende:
[..]
Iemand die maanden depressief is vind ik ook zwak.....blijft hetzelfde......
Als ik een paar dagen depressief ben..vind ik mezelf ook zwak...net zo goed.
Ja.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:32 schreef amaranta het volgende:
Brownie!
Wat ontzettend openhartig. Voel je je nu weer helemaal top?
Ook gehandicapten vind ik zwak ja. De sterkere houden de zwakkere in stand.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:31 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik ga wel eens door m'n enkel. Dan loop ik even moeilijk. Maar ik heb altijd het vermogen om daar door heen te komen en een week later loop ik weer hard. Gehandicapten die altijd in een rolstoel zitten doen dat niet. Die vind ik zwak.
Depressie is een aandoening. Die tast je dusdanig aan in je functioneren dat je niet zo even weer doorgaat. Volgens mij begrijp jij de serieusheid van een echt depressieve periode niet. Er zijn tal van psychische aandoeningen die echt heel serieus zijn, en die tot zelfmoord kunnen leiden. Dat heeft niets met zwakte te maken - tenzij je b.v. ook gehandicapten 'zwak' vindt (maar dan houdt de discussie wel een beetje op).
Ik vind het super van je. Ik hoop dat het zo blijft.quote:
quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:30 schreef JamesBrownie het volgende:
Mensen maakten zich zorgen om me, maar ik zei dat alles goed was, deed of alles goed was, maakte grapjes, had sex, zoop me van de wereld af, gewoon, wat iedereen deed...
quote:De enige reden dat ik niet dood ben, is dat ik niet zeker was. Ik stond bij het spoor en twijfelde, toen was de trein voorbij.
Nu doe je net of je alleen maar bedoeld dat je 'zwak' alleen maar relateerd aan een gebrek aan capaciteiten. okay, fine with me (hoewel totaal nutteloos om dat dan te vermelden). Maar in je eerste post zei je "Iedereen is vrij om te doen wat ie wil, dus zelfmoord is ook iets dat gedaan wordt."quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:37 schreef artificial het volgende:
[..]
Ook gehandicapten vind ik zwak ja. De sterkere houden de zwakkere in stand.
Dat is het leven.
Maar jullie associeren mijn term zwak met negatief. Wellich moet ik de term zwak operationaliseren...
Dat is alweer negen jaar geleden.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:40 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ik vind het super van je. Ik hoop dat het zo blijft.
Ik heb altijd gedacht dat iemand het wil het vroeg of laat toch doet. Jij hebt het roer om weten te gooien en ikhoop dat je 'een natuurlijke dood' mag sterven.
Zwak in deze is niet in staat zijn om een kracht op te brengen om iets te bewerkstelligen.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:35 schreef amaranta het volgende:
[..]
zwak? zwak?
defineer zwak eens voor me
Zo bedoel ik het ook niet, was sarcastisch bedoeld, ik wilde zo normaal mogelijk overkomen, maar ging te ver.quote:
Ik snap de tegenstrijdigheid niet, leg eens uit.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:42 schreef Iago het volgende:
[..]
Nu doe je net of je alleen maar bedoeld dat je 'zwak' alleen maar relateerd aan een gebrek aan capaciteiten. okay, fine with me (hoewel totaal nutteloos om dat dan te vermelden). Maar in je eerste post zei je "Iedereen is vrij om te doen wat ie wil, dus zelfmoord is ook iets dat gedaan wordt."
Dus je spreekt jezelf toch ergens tegen.
Waarom worden mensen die geen zelfmoord plegen opgehemeld? Ik vind het volstrekt normaal om geen zelfmoord te plegen. Er zijn genoeg mensen die op een andere manier hun problemen oplossen.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:47 schreef amaranta het volgende:
Ik vind je ongelovelijk sterk Brownie.
quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:47 schreef JamesBrownie het volgende:
Zo bedoel ik het ook niet, was sarcastisch bedoeld, ik wilde zo normaal mogelijk overkomen, maar ging te ver.
??? Jij mij niet begrijp???quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:49 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Waarom worden mensen die geen zelfmoord plegen opgehemeld? Ik vind het volstrekt normaal om geen zelfmoord te plegen.
Dank je. ik word verlegen als mensen dat zeggen, vooral ook omdat ik dat zelf helemaal niet vind.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:47 schreef amaranta het volgende:
Ik vind je ongelovelijk sterk Brownie.
Ik moest lachenquote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:52 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ja ik hemel haar op omdat ze het niet gedaan heeft. Wat moet ik zeggen. Brownie vieze slet ga terug naar het spoor en ga alsnog daar op de rails liggen? Jij verdient het leven niet?
Zelfmoord is de ultieme opoffering voor omstanders.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:41 schreef artificial het volgende:
Ik vind zelfmoord zwak.
Je kan het zaakje ook omdraaien.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:05 schreef artificial het volgende:
Inderdaad een mooie mogelijkheid om ze het duidelijk te maken.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Ook jou gun ik een paar maanden depressie, dan lul je wel anders.
Het is maar wat je depressief noemt.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:31 schreef artificial het volgende:
Als ik een paar dagen depressief ben..vind ik mezelf ook zwak...net zo goed.
Als je beperkt bent (door een handicap, een depressie, etc.) dan ben je dus niet vrij om te doen wat je wil.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:49 schreef artificial het volgende:
[..]
Ik snap de tegenstrijdigheid niet, leg eens uit.
In het topic begin staat, het schuldgevoel waar diegene boos over is :quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:44 schreef PDOA het volgende:
[..]
Ik neem het ze alleen kwalijk dat ze al die gevoelens hebben opgekropt ipv er met iemand over te hebben gepraat. Praten kan soms erg opluchten, en wellicht tot een andere beslissing leiden. Jammer dat zij dit niet hebben ingezien, en hun problemen hebben 'overgedragen' naar hun naasten en familie, want die moeten maar gissen waarom hij/zij deze beslissing heeft genomen. Ja, dat vreet aan je. Dag en nacht. En ja, het is inderdaad zielig voor mij en de nabestaanden, want wij zitten er nu mee in onze maag. Maar dat kan ik niet egoistisch noemen. Niet van mijn kant in ieder geval.
Precies!quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:57 schreef Juzme het volgende:
Het blijft een lastige kwestie. Je kunt het niet zomaar egoïstisch noemen, want het is als nabestaande in dat geval even egoïstisch om van iemand te verlangen dat hij blijft leven voor jou.
De manier waarop zelfmoord wordt gepleegd valt wel erg te betwisten...
Dat weet ik, maar de manier waarop je het brengt getuigt van een enorm sarcasme en daar houd ik wel van.quote:
Ik begrijp het inderdaad niet dat mensen die net niet voor de trein springen als geweldig worden gezien. Ik vind het overdreven. Mensen die al ver door tijd hun problemen oplossen vind ik een stuk sterker. Verder vind ik het inderdaad geweldig dat ze er is(waarom niet).quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:52 schreef amaranta het volgende:
[..]
??? Jij mij niet begrijp???
Ik vind het knap dat ze er helemaal alleen bovenop is gekomen. Dat ze, dat inzicht had, waar hier al de hele tijd over wordt gesproken. Dat ze niet de zwakke schakel was. Dat ze op het spoor stond en de trein voorbij zag rijden ipv de trein met open armen te ontvangen...
Ja ik hemel haar op omdat ze het niet gedaan heeft. Wat moet ik zeggen. Brownie vieze slet ga terug naar het spoor en ga alsnog daar op de rails liggen? Jij verdient het leven niet?
Ze heeft zelf de keuze genomen om het niet te doen. Super toch!
kom maar eens wat vaker langs in het ehv topic, je bent van harte welkom hoorquote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:59 schreef JamesBrownie het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar de manier waarop je het brengt getuigt van een enorm sarcasme en daar houd ik wel van.
ik zou willen dat net zoals brownie, mijn broer hier nog was om te zeggen: ik heb het toch niet gedaan...quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:59 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Ik begrijp het inderdaad niet dat mensen die net niet voor de trein springen als geweldig worden gezien. Ik vind het overdreven. Mensen die al ver door tijd hun problemen oplossen vind ik een stuk sterker. Verder vind ik het inderdaad geweldig dat ze er is(waarom niet).
Ik ook. Ik had nog liever gehad dat jouw broer zijn problemen met jou had besproken en op basis daarvan had besloten om niet voor de trein te springen.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 23:01 schreef amaranta het volgende:
[..]
ik zou willen dat net zoals brownie, mijn broer hier nog was om te zeggen: ik heb het toch niet gedaan...
i
............quote:Op vrijdag 15 juni 2007 23:01 schreef amaranta het volgende:
[..]
ik zou willen dat net zoals brownie, mijn broer hier nog was om te zeggen: ik heb het toch niet gedaan...
i
Volgens mij zit hier iemand naar complimentjes te vissen.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:59 schreef Heldopsokken het volgende:
Ik begrijp het inderdaad niet dat mensen die net niet voor de trein springen als geweldig worden gezien. Ik vind het overdreven. Mensen die al ver door tijd hun problemen oplossen vind ik een stuk sterker. Verder vind ik het inderdaad geweldig dat ze er is(waarom niet).
Soms is het heel moeilijk om je problemen op te lossen.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:59 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Sorry, maar deze post slaat echt nergens op!quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:47 schreef artificial het volgende:
Zwak in deze is niet in staat zijn om een kracht op te brengen om iets te bewerkstelligen.
Een gehandicapte die de kracht niet heeft te lopen, vanwege een fysieke afwijking, vind ik zwak.
Iemand die zelfmoord pleegt en de kracht niet meer heeft te willen leven, vind ik zwak.
Iemand die depressief is, vanwege een gemis van serotonine in de hersenen, vind ik zwak.
Dus het gaat me niet om de reden waarom iemand zwak is, maar het gaat me om het gemis van een levenskracht.
quote:Op vrijdag 15 juni 2007 23:05 schreef the_mind het volgende:
[..]
Volgens mij zit hier iemand naar complimentjes te vissen.
Jij bent óók sterk, hoor, Heldopsokken.![]()
Hoe heb je jezelf uit die put weten te trekken?quote:Op vrijdag 15 juni 2007 23:09 schreef JamesBrownie het volgende:
[..]
Soms is het heel moeilijk om je problemen op te lossen.
Het kan zijn dat je anderen er niet mee wilt belasten, praten lucht niet altijd op, als je ziet dat anderen er moeite mee hebben, als ze je niet serieus nemen, als ze zeggen dat je "over zulk soort dingen niet praat" houd je gauw genoeg je mond. Ik ben een paar maanden bij een psycholoog geweest, die zei dat er niets aan de hand was, omdat ik zo goed kon verwoorden wat er scheelde, werd ik weggestuurd.(Dit was overigens een paar jaar voor mijn "echte" depressie) En dankjewel.
Maar goed, dat zijn niet altijd de dingen waar je mee zit en iedere situatie is anders natuurlijk.Je kunt niet praten van egoisme als je de hele situatie niet kent. Maar dat is met alles zo.
Dat zei ze toch al. Ze had 2 keuzes. Het roer omgooien of sterven. Ze koos voor de 1e.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 23:14 schreef PDOA het volgende:
[..]
Hoe heb je jezelf uit die put weten te trekken?
Helemaal mee eens. Als je het vanuit die kant bekijkt is deze persoon een stuk sterker dan ik.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:54 schreef hollander172 het volgende:
Het getuigd juist niet van zwakheid maar van een sterkte die een persoon heeft. Jezelf om zeep helpen is nog best een lastig karweitje waarbij zowel lichaam als geest tegenspreken.![]()
Het gaat niet om jezelf eruit kunnen denken, het gaat om de aanwezigheid van een levenskracht. Zoals ik al eerder schreef, ik denk ook weleens: dit gaat nooit meer over...ik heb dit altijd.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:55 schreef neee het volgende:
[..]
Je kan het zaakje ook omdraaien.
Wanneer jij je goed voelt, het zonnestraaltje je leven berijkt, dan denk je toch ook niet 'ohnee, over een half jaartje ga ik me misschien weer enorm kut voelen'. Mensen die serieus aan zelfmoord denken, denken niet wat er over een jaartje gaat gebeuren, maar denken over nu. Daarbij duurt elke minuut enorm lang als je je echt héél slecht voelt. Hopen dat je er na een half jaartje vanaf bent is dus ook niet echt positief...
Maar dit is een andere discussie. Dan ben ik ook niet vrij om te doen wat ik wil. Ik wil nu namelijk lekker champagne drinken op Antartica. Maar heb geen geld.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:58 schreef Iago het volgende:
[..]
Als je beperkt bent (door een handicap, een depressie, etc.) dan ben je dus niet vrij om te doen wat je wil.
Ik doelde meer op wat ze daarna heeft ondernomen. Ik neem aan dat je niet een twee drie een Good Will Hunting moment hebt en daarna weer vrolijk verder kunt gaan.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 23:14 schreef amaranta het volgende:
[..]
Dat zei ze toch al. Ze had 2 keuzes. Het roer omgooien of sterven. Ze koos voor de 1e.
Ik geloof echt dat ze daadwerkelijk naar het spoor is geweest, een trein voobij zag rijden en dacht. Dit wil ik niet.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 23:16 schreef PDOA het volgende:
[..]
Ik doelde meer op wat ze daarna heeft ondernomen. Ik neem aan dat je niet een twee drie een Good Will Hunting moment hebt en daarna weer vrolijk verder kunt gaan.
Dat antwoord hebben we ja. Maar daarna? Wat heeft ze daarna gedaan?? Hoe heeft ze zichzelf uit die put getrokken en is ze wie ze nu is?quote:Op vrijdag 15 juni 2007 23:17 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ik geloof echt dat ze daadwerkelijk naar het spoor is geweest, een trein voobij zag rijden en dacht. Dit wil ik niet.
Maar ik ben brownie niet dus dat mag ze lekker zelf vertellen als ze dat wil.
Tuurlijk niet, ik ben wel menselijk hoor. Ik ga echt niet tegen iemand die gehandicapt is zeggen dat ik hem zwak vind. Ik zou wel gek zijn.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 23:10 schreef neee het volgende:
[..]
Sorry, maar deze post slaat echt nergens op!
Stel, je verliest morgen je benen door een ongeluk. Je kan dus niet meer lopen (wat wel vrij normaal is), ben je dan zwak? Ik denk dat je dan niet echt behoefte hebt aan reacties als 'Jij bent zwak!'. Ik vind zulke mensen net enorm sterk dat ze verder leven, en niet stoppen.
![]()
Ze heeft zich toen enorm laten palen door een grote neger met een dikke lul en dacht, dit moet vaker. Dit is leven.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 23:19 schreef PDOA het volgende:
[..]
Dat antwoord hebben we ja. Maar daarna? Wat heeft ze daarna gedaan?? Hoe heeft ze zichzelf uit die put getrokken en is ze wie ze nu is?
Ik vind dit heel gemakkelijk, al te gemakkelijk geredeneerd. De BBC heeft een documentaire met Stephen Fry (manisch-depressief) uitgezonden: 'The secret life of the manic depressive', en wat die aandoening met hem doet, en hoe moeilijk die aandoening hem het leven soms maakt, welke perioden van intense hopeloosheid, rotheid en waardeloosheid hij meemaakt. En toch slaat hij zich er (tot nu toe) doorheen. Ik denk niet dat dat van zwakte getuigt.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 23:06 schreef djenneke het volgende:
Het is zwak, omdat het de weg van de minste weerstand is. Behalve dat hij/ (of zij) verlost is van welk lijden dan ook, hij zal ook niet zien wat hij aanricht bij anderen. En hoe hard en onrechtvaardig het ook is, indien de daad voortkomt uit een aandoening: Aandoeningen maken mensen zwak(ker).
Iemand die niet kan lopen is lichamelijk zwak, maar kan geestelijk super sterk zijn.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 23:17 schreef Juzme het volgende:
Artificial, ik begrijp even niet waarom iemand die niet kan lopen zwak is? Bedoel je letterlijk zwak?
quote:Op vrijdag 15 juni 2007 23:22 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ze heeft zich toen enorm laten palen door een grote neger met een dikke lul en dacht, dit moet vaker. Dit is leven.
Begrijp ik wel. Maar iets dat niet gaat door een fysisch gebrek, dat gaat gewoon niet. Dan mag je zoveel levenskracht hebben als je maar wil, lijkt me.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 23:16 schreef artificial het volgende:
Het gaat niet om jezelf eruit kunnen denken, het gaat om de aanwezigheid van een levenskracht. Zoals ik al eerder schreef, ik denk ook weleens: dit gaat nooit meer over...ik heb dit altijd.
Ik heb vlak na dat spoor-incident besloten dat ik anders moest gaan denken, de manier waarop ik dat deed, in het begin, was bijna lachwekkend.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 23:16 schreef PDOA het volgende:
[..]
Ik doelde meer op wat ze daarna heeft ondernomen. Ik neem aan dat je niet een twee drie een Good Will Hunting moment hebt en daarna weer vrolijk verder kunt gaan.
dus dan ben je zwak omdat je nu niet naar antarctica kanquote:Maar dit is een andere discussie. Dan ben ik ook niet vrij om te doen wat ik wil. Ik wil nu namelijk lekker champagne drinken op Antartica. Maar heb geen geld.
De dood is niet erg, da's een uitkomst/uitvlucht.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:58 schreef neee het volgende:
[..]
Inderdaad een mooie mogelijkheid om ze het duidelijk te maken.
Toch zou ik het m'n ergste vijand niet gunnen. Depressie is volgens mij erger dan de dood.
Mooie quote, die dekt de lading van wat ik zou willen zeggenquote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:31 schreef Apotheose het volgende:
Las hier laatst es iemand zn sig: "Don't criticize what you don't understand, you never walked in that man's shoes" - Elvis Presley . Die komt hier wel van toepassing
Dat deed ik toch ook?quote:Op vrijdag 15 juni 2007 23:22 schreef amaranta het volgende:
[..]
Ze heeft zich toen enorm laten palen door een grote neger met een dikke lul en dacht, dit moet vaker. Dit is leven.
Weet ik veel. Vraag het haar.
Ik heb ook geantwoord.quote:
Dat heb je heel goed geschreven. Ik ben inderdaad financieel zwak!quote:Op vrijdag 15 juni 2007 23:32 schreef Iago het volgende:
[..]
dus dan ben je zwak omdat je nu niet naar antarctica kan![]()
Ik heb nooit gezegd dat zwak zijn altijd een keuze is. Vaak juist niet.quote:Wat ik bedoel is dat je zelf eerst zegt dat de mens geestelijk vrij is, en dat zwak zijn dus een keuze is, en dat je later zegt dat een beperking buiten de wil om iemand zwak maakt.
Exactly!quote:Op vrijdag 15 juni 2007 23:22 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat je zelf misschien nooit aan zelfmoord hebt gedacht, het zelfs nooit zult doen, is naar mijn mening niet per se een teken van een 'sterke wil', het is wellicht ook omdat je het geluk hebt gehad van bepaalde tegenslagen gevrijwaard te zijn gebleven.
Die zware perioden die iemand dan doormaakt, komt omdat de depressieve op dat moment dus geestelijk veel zwakker is. Dat is niet makkelijk geredeneerd. Het lijkt me gewoon logisch. Dan heb je nog verschil in mensen, de een kan zich er wel doorheen slaan, de ander niet. De eens is dus minder zwak dan de ander.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 23:22 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik vind dit heel gemakkelijk, al te gemakkelijk geredeneerd. De BBC heeft een documentaire met Stephen Fry (manisch-depressief) uitgezonden: 'The secret life of the manic depressive', en wat die aandoening met hem doet, en hoe moeilijk die aandoening hem het leven soms maakt, welke perioden van intense hopeloosheid, rotheid en waardeloosheid hij meemaakt. En toch slaat hij zich er (tot nu toe) doorheen. Ik denk niet dat dat van zwakte getuigt.
Zelfmoord geschiedt doordat je een soort van overmacht ervaart, en ik denk dat er genoeg zijn die als ze eenzelfde overmacht ervaren zelfmoord zullen plegen, het is alleen dat velen dit (gelukkig voor hen) niet mee zullen maken. Om nu vanuit die luxepositie iedereen die de weerstand niet kan opbrengen zwak te noemen, terwijl je zelf wellicht al eerder uit het leven gestapt zou zijn, vind ik te gemakkelijk.
Dat je zelf misschien nooit aan zelfmoord hebt gedacht, het zelfs nooit zult doen, is naar mijn mening niet per se een teken van een 'sterke wil', het is wellicht ook omdat je het geluk hebt gehad van bepaalde tegenslagen gevrijwaard te zijn gebleven.
4 jaar geleden zat ik aan tafel met mijn moeder, mijn broertjes en mijn stiefvader-to-be. Mijn moeder en hij zouden in mei gaan trouwen, het was net Sinterklaas geweest en Kerst stond voor de deur. Die avond waren we uit eten.. het was allemaal best gezellig, vond het leuk om mijn broertjes weer te zien en we hebben voor pret voor 10 aan tafel gezorgd. Als wij met z'n 3-en zijn, valt de rest van de wereld weg en lachen we alleen maarquote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:10 schreef PDOA het volgende:
Graag hoor ik jullie mening/visie op zelfdoding, en de gevolgen.
Gek he, dat het je nog zo gedetailleerd weet. Heb jij het zelf wel een plekje kunnen geven? Ik krijg namelijk de indruk van niet.quote:
Vanwaar krijg je die indruk?quote:Op zaterdag 16 juni 2007 12:53 schreef amaranta het volgende:
Gek he, dat het je nog zo gedetailleerd weet. Heb jij het zelf wel een plekje kunnen geven? Ik krijg namelijk de indruk van niet.
Als je voor de trein springt weet je zeker voor 99% dat je doodgaat. Dat is inderdaad met andere manieren minder zeker. Maakt het er niet minder erg op.quote:Op zaterdag 16 juni 2007 14:02 schreef Schuifpui het volgende:
Dan de manier waarop; voor een trein springen wordt vaak als fout bestempeld. Maar zoveel manieren zijn er niet om snel, zonder al te veel pijn en met veel zekerheid zelfmoord te plegen. Dan kom je toch al snel uit bij de NS. Eigenlijk ben ik ook gewoon voor invoeren van een zelfmoordpil, dat bespaard een hoop problemen voor de directe omgeving en de maatschappij. Denk daarbij aan trauma's van machinisten, het niet kunnen zien van het lichaam door te familie etc.
wat een rationalist tochquote:Op zaterdag 16 juni 2007 14:56 schreef Re het volgende:
Zelfmoord is een vreemd iets, komt nergens in de natuur voor. Ik blijf het apart vinden dat een disbalans van chemicalien in je hersenen ervoor kunnen zorgen dat je een oerinstinct als overleven geheel kan doen laten verdwijnen
niets mis met rationalisme hoorquote:Op zaterdag 16 juni 2007 15:01 schreef Mihaelaz het volgende:
[..]
wat een rationalist tochzó rationalistisch en toch niet beseffen dat er véél meer is dan je instincten
Mijn mening is dat je als mens niet alleen leeft voor je zelf maar ook voor je famillie. Ik heb door omstandigheden maar een heel kleine famillie hier. We hebben een hechte band met elkaar. Ik vindt zelfmoord laf. En vindt ook dat je de naaste in de steek laat. Maar denk tevens dat als je daadwerklijk de stap neemt om er echt een eind aan te maken . Er zeker een mate van moed voor nodig is.quote:Op zaterdag 16 juni 2007 15:04 schreef Viking84 het volgende:
Op zich ben ik met het de OP eens, alleen kun je ook stellen dat die naasten egoïsten zijn. Waarom zou je iemand die het leven niet meer ziet zitten per se willen laten leven, omdat je niet zonder hem / haar kunt? Dan bewijs je diegene toch een veel grotere dienst door hem gewoon te laten sterven?
Enkele jaren geleden liep ik zelf ook rond met suicideplannen en toen dacht ik er zo over. Ik zou wel een brief achtergelaten hebben, though.
Je leeft nou eenmaal dus of dat belangrijk is, is een zinloze vraag in mijn ogen.quote:Op zaterdag 16 juni 2007 15:16 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Het gaat hier om wat er belangrijk is.
Wat is er het belangrijkste in het leven? Misschien familie zoals vrouw en kinderen....
Maar wat is er nog belangrijker dan het belangrijkste in het leven? Het leven zelf misschien?
begrijpen =/= goedkeuren.quote:Op zaterdag 16 juni 2007 11:17 schreef Heldopsokken het volgende:
Met de zin dat je zelf niet in iemand anders zijn schoenen staat en het dus nooit zal begrijpen kan je alles goed praten. Het handelen van een moordenaar is ook moeilijk te begrijpen. Ook in zo'n situatie weet je niet wat er in zo'n persoon omgaat. Het feit dat een mens een product van zijn genen en zijn omgeving is wil nog niet zeggen dat je geen oordeel mag vellen over zijn gedrag.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 16 juni 2007 15:04 schreef Viking84 het volgende:
Op zich ben ik met het de OP eens, alleen kun je ook stellen dat die naasten egoïsten zijn. Waarom zou je iemand die het leven niet meer ziet zitten per se willen laten leven, omdat je niet zonder hem / haar kunt? Dan bewijs je diegene toch een veel grotere dienst door hem gewoon te laten sterven?
Toen ik echt van plan was om het te gaan doen, had ik inderdaad een brief geschreven. Daarin wilde ik ze een schuldgevoel afpraten (ik wist dat dit niet helemaal kon, maar ik deed m'n best) maar op het laatste moment kreeg ik een visioen hoe ik gevonden zou worden (bungelend aan een touwtje wil ik niet dat mensen me zo vinden).quote:Op zaterdag 16 juni 2007 17:36 schreef Arcee het volgende:
[..]
Inderdaad.
Verder is de nabestaanden met vragan laten zitten niet zo fraai idd, dat ben ik eens met TS. Een brief zou dan wel prettig zijn. Hoewel je die gedachten beter bij leven kunt delen, maar goed.
Ben je echt suicidaal??quote:Op zaterdag 16 juni 2007 17:57 schreef kloon_in_dilemma het volgende:
[..]
Toen ik echt van plan was om het te gaan doen, had ik inderdaad een brief geschreven. Daarin wilde ik ze een schuldgevoel afpraten (ik wist dat dit niet helemaal kon, maar ik deed m'n best) maar op het laatste moment kreeg ik een visioen hoe ik gevonden zou worden (bungelend aan een touwtje wil ik niet dat mensen me zo vinden).
Nu zoek ik naar een manier om vreedzaam in m'n bed te gaan o.i.d. maar een overdosis mislukt zo vaak en dan krijg ik helemaal geen kans meer...
Tuurlijk is dat geen zinloze vraag.....quote:Op zaterdag 16 juni 2007 15:31 schreef Megumi het volgende:
[..]
Je leeft nou eenmaal dus of dat belangrijk is, is een zinloze vraag in mijn ogen.
Toen ik jong was, heb ik ook aan zelfmoord gedacht... Nu lach ik er om. Ik weet nu hoe het allemaal werkt.quote:Op zaterdag 16 juni 2007 17:57 schreef kloon_in_dilemma het volgende:
[..]
Toen ik echt van plan was om het te gaan doen, had ik inderdaad een brief geschreven. Daarin wilde ik ze een schuldgevoel afpraten (ik wist dat dit niet helemaal kon, maar ik deed m'n best) maar op het laatste moment kreeg ik een visioen hoe ik gevonden zou worden (bungelend aan een touwtje wil ik niet dat mensen me zo vinden).
Nu zoek ik naar een manier om vreedzaam in m'n bed te gaan o.i.d. maar een overdosis mislukt zo vaak en dan krijg ik helemaal geen kans meer...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |