Dit vind ik dus echt zo'n onzin. Leg mij dit nou eens uit zonder met het zinnetje te komen:quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:36 schreef woutabest het volgende:
Ik lees de TT en de eerste zinnen van de OP. Ik heb niet eens meer zin om verder te lezen, want TS lijkt dus echt iemand te zijn die dit niet zelf heeft meegemaakt.
Als je zover heen bent dat je aan suïcide begint te denken, heb je er inderdaad geen zin meer in. Waarom zou je jezelf nog meerdere jaren martelen door door te blijven leven, terwijl je ook op een andere manier alles kan beïndigen?
Maargoed, dit begrijp je pas als je zelf in het schuitje hebt gezeten...
Alsof je nog zin hebt om daarop te hopen. Als het al zo lang slecht gaat, waarom zou het over een half jaar ellende dan ineens weer goed gaan?quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:39 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Dit vind ik dus echt zo'n onzin. Leg mij dit nou eens uit zonder met het zinnetje te komen:
"Dit kan je alleen begrijpen als je het zelf hebt meegemaakt"
Levens veranderen. Iemand die vandaag ongelukkig is kan over een half jaar zielsgelukkig zijn.
Onderbouwen graag!quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:41 schreef artificial het volgende:
Ik vind zelfmoord zwak.
Iedereen is vrij om te doen wat ie wil, dus zelfmoord is ook iets dat gedaan wordt.
Maar het feit dat iemand het leven niet meer aan wil gaan vind ik gewoon zwak.
Omdat dat zo vaak gebeurt. Levens veranderen.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:43 schreef wonderer het volgende:
[..]
Alsof je nog zin hebt om daarop te hopen. Als het al zo lang slecht gaat, waarom zou het over een half jaar ellende dan ineens weer goed gaan?
Waarom mag zelfmoord niet maar euthanasie wel? Geldt ondragelijk lijden alleen voor lichamelijke pijn?
Ik neem het ze alleen kwalijk dat ze al die gevoelens hebben opgekropt ipv er met iemand over te hebben gepraat. Praten kan soms erg opluchten, en wellicht tot een andere beslissing leiden. Jammer dat zij dit niet hebben ingezien, en hun problemen hebben 'overgedragen' naar hun naasten en familie, want die moeten maar gissen waarom hij/zij deze beslissing heeft genomen. Ja, dat vreet aan je. Dag en nacht. En ja, het is inderdaad zielig voor mij en de nabestaanden, want wij zitten er nu mee in onze maag. Maar dat kan ik niet egoistisch noemen. Niet van mijn kant in ieder geval.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:15 schreef wonderer het volgende:
Eigenlijk vind ik jou de egoist, die loopt te piepen dat het zo zielig is voor jou en andere nabestaanden, terwijl je helemaal niet weet wat voor problemen die mensen hadden. Het is niet alsof het een makkelijke beslissing is of zo...
Drogreden. Het gaat om het moment zelf. Die mensen zien op dat moment geen toekomst. Die zijn niet zo helder als dat ji nu bent.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:44 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Omdat dat zo vaak gebeurt. Levens veranderen.
Omdat een ander niet rationeel denkt mag ik ook niet meer rationeel denken. Dat is pas een drogreden.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:45 schreef amaranta het volgende:
[..]
Drogreden. Het gaat om het moment zelf. Die mensen zien op dat moment geen toekomst. Die zijn niet zo helder als dat ji nu bent.
De vader van een bekende van mij heeft maanden lopen verkondigen dat hij zelfmoord zou plegen. Hij deed er niet geheimzinnig over. En wat denk je, hij deed het.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:44 schreef PDOA het volgende:
[..]
Ik neem het ze alleen kwalijk dat ze al die gevoelens hebben opgekropt ipv er met iemand over hebben gepraat. Praten kan soms erg opluchten. Jammer dat zij dit niet hebben ingezien, en hun problemen hebben 'overgedragen' naar hun naasten en familie, want die moeten maar gissen waarom hij/zij deze beslissing heeft genomen. En ja, het is inderdaad zielig voor mij en de nabestaanden, want wij zitten er nu mee in onze maag. Maar dat kan ik niet egoistisch noemen.
Ik zeg toch dat jij wel helder denkt? Probeer je eens te verplaatsen in zo iemand.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:46 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Omdat een ander niet rationeel denkt mag ik ook niet meer rationeel denken. Dat is pas een drogreden.
what happened?quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:10 schreef PDOA het volgende:
Naar aanleiding van de recente dood van een van onze gewaardeerde collega-FOK!kers, Sokolksky,
Misschien had je eens wat verder moeten lezen dan alleen de eerste twee zinnen.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:36 schreef woutabest het volgende:
edit: laat maar, heb niet eens zin in deze discussie...
ze zullen ongetwijfeld een reden gehad hebben om er niet over te praten. Onmacht om het in woorden te kunnen omzetten wat ze voelen, of, wat vaak voorkomt, het anderen niet willen opzadelen met hun problemen. Of ze schamen zich, of ze zijn bang voor de gevolgen, er kunnen heel veel redenen zijn waarom iemand niet praat over zijn problemen.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:44 schreef PDOA het volgende:
[..]
Ik neem het ze alleen kwalijk dat ze al die gevoelens hebben opgekropt ipv er met iemand over hebben gepraat. Praten kan soms erg opluchten. Jammer dat zij dit niet hebben ingezien, en hun problemen hebben 'overgedragen' naar hun naasten en familie, want die moeten maar gissen waarom hij/zij deze beslissing heeft genomen. En ja, het is inderdaad zielig voor mij en de nabestaanden, want wij zitten er nu mee in onze maag. Maar dat kan ik niet egoistisch noemen.
Je kunt jouw heldere visie niet op iemand projecteren die een hele andere staat van bewustzijn heeft.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:46 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Omdat een ander niet rationeel denkt mag ik ook niet meer rationeel denken. Dat is pas een drogreden.
Het is altijd de zelfmoordenaar zelf die de beslissing neemt. Het egoisme zit hem er juist in dat je de omgeving dit soort gevoelens aandoet.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:49 schreef wonderer het volgende:
[..]
Je kunt je ook afvragen hoe geinteresseerd die omgeving is als ze helemaal niks merken natuurlijk...
Het is zeker rationeel om te denken dat een persoon zich beter kan gaan voelen. Maar die persoon zelf heeft daar niks aan. Hij voelt dat niet zo. Hij denkt dat hij zich voor altijd zo kut zal voelen en hij denkt dat het nooit meer beter wordt. Hij kan het niet meer aan en pleegt zelfmoord.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:46 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Nee, helemaal waar. Discusseren doe je over het algemeen echter wel met argumenten die op logica en ratio gebaseerd zijn.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:53 schreef archgallo het volgende:
[..]
Het is zeker rationeel om te denken dat een persoon zich beter kan gaan voelen. Maar die persoon zelf heeft daar niks aan. Hij voelt dat niet zo. Hij denkt dat hij zich voor altijd zo kut zal voelen en hij denkt dat het nooit meer beter wordt. Hij kan het niet meer aan en pleegt zelfmoord.
Rationeel? Nee, absoluut niet. Met praten of medicijnen of gewoon tijd had deze persoon er weer bovenop kunnen komen. Maar mensen zijn op dat soort momenten overwelmd door emoties, en die zijn per definitie niet rationeel.
vaak niet neequote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:51 schreef wonderer het volgende:
[..]
Je kunt jouw heldere visie niet op iemand projecteren die een hele andere staat van bewustzijn heeft.
En ik vind dat je bij dit soort situaties juist aan jezelf mag denken. Als mijn leven compleet overhoop ligt en ik zie in de toekomst alleen nog maar MEER problemen, als ik constant pijn heb, misschien niet lichamelijk maar geestelijk... moet ik dan die hel maar blijven volhouden omdat anderen anders verdrietig worden? Kom nou.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:53 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Het is altijd de zelfmoordenaar zelf die de beslissing neemt. Het egoisme zit hem er juist in dat je de omgeving dit soort gevoelens aandoet.
Er zijn zat mensen die problemen opkroppen waar jij niks van merkt. Dat wil niet zeggen dat jij niet in ze geinteresseerd zal zijn als ze die problemen zouden vertellen.
Ik vind "omdat levens zo vaak veranderen" eigenlijk niet zo'n goed argument. Een depressief persoon kan omringt zijn met personen die een half jaar geleden nog depressief waren, hij zal zich nog steeds niet beter voelen. Hij zal denken dat hij de uitzondering op de regel is, "met mij komt het toch nooit meer goed".quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:54 schreef Heldopsokken het volgende:
[..]
Nee, helemaal waar. Discusseren doe je over het algemeen echter wel met argumenten die op logica en ratio gebaseerd zijn.
1) Iedereen is tot op zekere hoogte vrij om te doen wat ie wil, omdat we nu eenmaal emoties hebben die bepalen hoe we tegen de wereld aankijken en richting geven aan het gedrag, dus zelfmoord is ook iets dat gedaan wordt.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:41 schreef artificial het volgende:
Ik vind zelfmoord zwak.
Iedereen is vrij om te doen wat ie wil, dus zelfmoord is ook iets dat gedaan wordt.
Over het algemeen zijn mensen niet omringd door mensen die een half jaar geleden nog depressief waren. Ik weet niet waar je de wijsheid vandaan haalt dat zelfmoordenaars dat over het algemeen wel zijn.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:59 schreef archgallo het volgende:
[..]
Ik vind "omdat levens zo vaak veranderen" eigenlijk niet zo'n goed argument. Een depressief persoon kan omringt zijn met personen die een half jaar geleden nog depressief waren, hij zal zich nog steeds niet beter voelen. Hij zal denken dat hij de uitzondering op de regel is, "met mij komt het toch nooit meer goed".
Iedereen maakt eens traumatische gebeurtenis mee. Iedereen verliest eens een dierbare in zijn leven.quote:
Ach, ja. Misschien is het wel waar dat ik me er niks bij kan voorstellen. Ik ben er erg blij mee. Laat ik het er maar op houden dat ik die mensen nooit zal begrijpen en dat graag zo wil houden.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:58 schreef wonderer het volgende:
[..]
En ik vind dat je bij dit soort situaties juist aan jezelf mag denken. Als mijn leven compleet overhoop ligt en ik zie in de toekomst alleen nog maar MEER problemen, als ik constant pijn heb, misschien niet lichamelijk maar geestelijk... moet ik dan die hel maar blijven volhouden omdat anderen anders verdrietig worden? Kom nou.
Interessante post. Heb je ook een bron. Ik ben wel benieuwd.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:06 schreef JamesBrownie het volgende:
iemand die zelfmoord pleegt, is echt wel heel ver weg, anders denk je daar niet aan, vaak denken mensen die zelfmoord plegen ook dat de rest van de wereld beter af is zonder hen, dus is hun motief helemaal niet egoistisch.
Ze denken dat de mensen om hen heen het moeilijker hebben met dan zonder hen, en willen niet alleen zichzelf, maar ook de rest van de wereld uit hun lijden verlossen.
Natuurlijk is dat niet altijd zo, er zijn ook mensen die alleen aan zichzelf denken als ze zichzelf van het leven beroven, maar die mensen hebben wel zo'n lage dunk van zichzelf, dat ze waarschijnlijk inderdaad niet nadenken over de gevolgen voor anderen,omdat ze aannemen dat die er niet zijn.
Ik vind het een prachtige onderbouwing echt waar. Maar daar zit het probleem juist net. Die mensen hebben een blokkade en kunnen niet vooruit denken. DIe denken niet. Hmmm laat ik het even uitstellen want misschien voel ik me over een half jaar beter. Nee die mensen denken. Het gaat NU kut en dat gaat nooit over. Sterker nog, zoals mijn broer schreef. "ik heb altijd al dood gewild". NOu ik geloof echt niet dat mijn broer 17 jaar lang heeft overwogen te willen sterven...hoe lang hij nog moeten wachten? 10 jaar? Wachten tot ie een vrouw en kinderen had? Zijn moment was daar... hij koos...quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:05 schreef artificial het volgende:
[..]
Iedereen maakt eens traumatische gebeurtenis mee. Iedereen verliest eens een dierbare in zijn leven.
Iedereen heeft kut momenten dat je niet meer weet waar je het zoeken moet. Maar zo heeft ook iedereen zijn goede momenten, heeft iedereen weleens een lach om zijn mond en voelt een stukje van geluk. De een heeft dat meer, de ander heeft dat meer.
Dat is nou eenmaal het leven. Het leven is niet altijd hetzelfde, gevoelens zijn niet altijd hetzelfde en mensen zijn niet altijd hetzelfde.
Iemand die zelfmoord pleegt vind ik zwak, omdat niet het geduld opgebracht kan worden om op dat ene moment te wachten dat het zonnestraaltje weer door komt. Iemand die sterker is kan wachten en het zonnestraaltje verdubbelen. Bij de een duurt het langer dan bij de ander...maar eens komt het straaltje. Dat is het leven.
Volgens mij realiseren ze zich niet dat ze egoistisch bezig zijn, maar ze zijn het wel. Want ze sluiten zich af.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:06 schreef JamesBrownie het volgende:
iemand die zelfmoord pleegt, is echt wel heel ver weg, anders denk je daar niet aan, vaak denken mensen die zelfmoord plegen ook dat de rest van de wereld beter af is zonder hen, dus is hun motief helemaal niet egoistisch.
Ze denken dat de mensen om hen heen het moeilijker hebben met dan zonder hen, en willen niet alleen zichzelf, maar ook de rest van de wereld uit hun lijden verlossen.
Natuurlijk is dat niet altijd zo, er zijn ook mensen die alleen aan zichzelf denken als ze zichzelf van het leven beroven, maar die mensen hebben wel zo'n lage dunk van zichzelf, dat ze waarschijnlijk inderdaad niet nadenken over de gevolgen voor anderen,omdat ze aannemen dat die er niet zijn.
Ben ik het niet met je eens.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:11 schreef PDOA het volgende:
[..]
Volgens mij realiseren ze zich niet dat ze egoistisch bezig zijn, maar ze zijn het wel. Want ze sluiten zich af.
Nee bedankt, ik heb er al één op. Vlak nadat die klootzak van een vriend van me besloot om een trein te gaan koppen. Dat gevoel wil ik graag nooit meer in de buurt hebben. Het is al erg genoeg dat ik er steeds weer aan wordt herinnerd als weer een idioot voor de trein is gesprongen.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:11 schreef Pietverdriet het volgende:
TS gun ik het van harte eens een paar maanden te leven met de depressies van een vriendin van mij..
Egoist!quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:13 schreef PDOA het volgende:
[..]
Nee bedankt, ik heb er al één op. Vlak nadat die klootzak van een vriend van me besloot om een trein te gaan koppen. Dat gevoel wil ik graag nooit meer in de buurt hebben.
Dat is geen depressie, dat is je gewoon kut voelen.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:13 schreef PDOA het volgende:
[..]
Nee bedankt, ik heb er al één op. Vlak nadat die klootzak van een vriend van me besloot om een trein te gaan koppen. Dat gevoel wil ik graag nooit meer in de buurt hebben. Het is al erg genoeg dat ik er steeds weer aan wordt herinnerd als weer een idioot voor de trein is gesprongen.
Tsja. Zo zie ik het niet. Constant herinnerd worden aan zo'n gebeurtenis vind ik geen vorm van egoisme eerlijk gezegd.quote:
Ik geloof niet dat dat is wat Piet bedoelde.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:17 schreef PDOA het volgende:
[..]
Tsja. Zo zie ik het niet. Constant herinnerd worden aan zo'n gebeurtenis vind ik geen vorm van egoisme eerlijk gezegd.
Dan ben ik t toch wel met woutabest eens: je weet niet hoe het is als je leven al zo'n hel is als je alleen nog maar aan zelfmoord denkt. Wat Wonderer dus ook al zei. Zoiets beslis je natuurlijk niet zomaar ff als er iets tegen zit.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:41 schreef artificial het volgende:
Ik vind zelfmoord zwak.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |