abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50102757
Nederland aangeklaagd door nabestaanden Srebrenica
AP - Massacre survivors sue U.N., Dutch gov't

DEN HAAG - De Nederlandse staat is maandag aangeklaagd vanwege zijn rol bij de val van Srebrenica in juli 1995. Nabestaanden van de duizenden mannen en jongens die daarna zijn vermoord, vinden dat Nederland heeft nagelaten de Bosnische moslim-enclave goed te beschermen en daardoor niet heeft voldaan aan zijn verplichtingen.
Zo waren het Nederlanders zelf die de door de Verenigde Naties toegezegde luchtsteun weer hebben stopgezet, melden de advocaten.

Ongeveer 150 vrouwen uit Srebrenica waren namens zesduizend nabestaanden naar Den Haag gekomen om de symbolische overhandiging van de dagvaarding aan het ministerie van Algemene Zaken bij te wonen.
Ze hadden er een busreis voor over van veertig uur heen en veertig uur terug. Via de civiele procedure hopen ze erkenning te krijgen en later genoegdoening. De betekening van de echte dagvaarding vond plaats bij de Hoge Raad en de rechtbank.

Witte T-shirts
Het Binnenhof mochten de moeders van Srebrenica echter niet op. Op het Plein ernaast vormden ze stil een cirkel. Gekleed in witte T-shirts met de tekst 'Genocide Srebrenica' hadden ze op lange doeken de namen geschreven van hun omgebrachte geliefden. Op spandoeken stonden teksten als"Onze kinderen stonden onder uw bescherming. Het is tijd om verantwoording af te leggen" en "Karremans, Franken, kijk ons in de ogen."

Alleen voorzitter Munira Subasic van de moeders van Srebrenica mocht naar binnen om samen met twee Nederlandse en twee Bosnische advocaten het document te geven aan twee hoge ambtenaren. Na afloop zei Subasic voor deze dag geleefd te hebben en te hopen dat ze snel hun doel zullen bereiken.

Erkenning
Marco Gerritsen, een van de advocaten, benadrukt dat het de nabestaanden vooral gaat om de erkenning. Ze vinden dat Nederland en de Verenigde Naties hun verantwoordelijkheid moeten nemen voor de fouten die ze hebben gemaakt. Hoewel de VN immuniteit heeft, proberen de advocaten ook daar hun gelijk te krijgen. "Het zou een slechte zaak zijn als de VN niet ter verantwoording kan worden geroepen als het gaat om genocide", aldus Gerritsen.

Gerritsen is niet bang voor de procedure maar vraagt zich af of dit het beste is. "Zowel voor de moeders als de Dutchbatters die ook trauma's opliepen, is het niet goed. Dit keert maar steeds terug voor hen." Een schikking bleek eerder niet mogelijk en ook pogingen achter de schermen vorig jaar om de zaak met premier Jan Peter Balkenende te bespreken liepen op niets uit.

Doel van de procedure is de aansprakelijkheid van Nederland en van de VN vast te laten stellen. Pas daarna komt eventueel een schadevergoeding in beeld.
---
Ik dacht dat het de fransen waren die die luchtsteun wel beloofden maar niet gaven, waren we het gvd zelf.

Dit speelde zowat af in '95, de minister van defensie was destijds Joris Voorhoeve, de minister van buitenlandse zaken was Hans van Mierlo en de Premier was destijds Wim Kok, dat zijn drie mensen/functies waar ik aan denk in deze situatie.

Ik vind dit een goede zaak, die blauwhelmen keken "bij wijze van spreken" gewoon toe hoe vrouwen en kinderen verkracht werden, onder het motto van alleen schieten als ze op ons schieten.
In2008youwillbeawakened!In2009youwillbetransformed!In2010youwilltranscend.In2011youwillbeenlightened!In2012itwillbeover!
◄█▓▒░talon.punt.nl]░▒▓█►
  Moderator maandag 4 juni 2007 @ 20:12:23 #2
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50103125
alleen zijn onze blauwhelmen niet aangeklaagd, die hebben volgens elke min of meer onafhankelijke bron gedaan wat ze konden
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 4 juni 2007 @ 20:14:06 #3
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_50103198
@ ts nee meer onder het motto: "we kunnen godverdomme niks doen, want dat mag niet van de verenigde vredesmacht". heel erg veel nederlandse 'jongens' hebben vanwege die machteloosheid flinke trauma's. leuk om nederlandse verraders te hebben zoals advocaten die met hun idiote eigengeiligheid zaken oppakken die nederland en nederlandse burgers keihard schaadt.

wim kok zei sorry, dat is voldoende. en anders wordthet alleen maar keihard geld verdienen terwijl meneer de advocaat anders zegt. eerst schuldbekewnnen, dan incasseren.

sommige advocaten gedragen zich nu als de aannemers bij het nederlandse kustgebied tentijde van de duitse bezetting deden.

heel erg en eng in dit geval erg onterecht. hoop dat de rechter goede uitspraak doet om dit gezeik niet meer te krijgen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  maandag 4 juni 2007 @ 20:16:27 #4
124630 Sender_
Rotterdam echt wel !!
pi_50103322
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:04 schreef TaLoN.NL het volgende:
Nederland aangeklaagd door nabestaanden Srebrenica
AP - Massacre survivors sue U.N., Dutch gov't
Ik vind dit een goede zaak, die blauwhelmen keken "bij wijze van spreken" gewoon toe hoe vrouwen en kinderen verkracht werden, onder het motto van alleen schieten als ze op ons schieten.
Wat hadden ze dan moeten doen? vechten tegen een overmacht?
Ik vind het al belachelijk dat Nederland hiervoor wordt aangesproken, kunnen wij straks weer schadeclaims/genoegdoening gaan betalen omdat een stelletje idioten elkaar daar loopt uit te moorden.

Onze oorlog was het niet.
Gory Gory what a Hell of a way to Die
  maandag 4 juni 2007 @ 20:27:41 #5
117098 Hathor
Effe niet
pi_50103846
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:16 schreef Sender_ het volgende:

[..]

Ik vind het al belachelijk dat Nederland hiervoor wordt aangesproken, kunnen wij straks weer schadeclaims/genoegdoening gaan betalen omdat een stelletje idioten elkaar daar loopt uit te moorden.

Staat het idee van vechten tegen een overmacht je niet aan of zo? Goh....wat zou er dan wel niet allemaal gebeurd zijn als de Engelsen in 1942 ook zo'n mentaliteit aan de dag hadden gelegd? En het mag dan wel niet onze oorlog zijn geweest, Nederland neemt deel aan dit soort uitzendingen, dus is het wel degelijk ook onze oorlog. Als je helemaal nergens bij wil horen en niet aan vredesmissies en dergelijke wil meedoen moet je lekker in Zwitserland gaan zitten.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_50103873
Het is natuurlijk de schuld van de 'hoge omes': die kunnen/konden weten dat je 'Jan Soldaat' niet met een klapper-pistool tegenover mensen kunt zetten, die ergens echt voor willen vechten. Ze hadden er onder die condities niet aan moeten beginnen, maar durfden waarschijnljk, met het oog op hun loopbaan en de komende promoties, geen hard standpunt in te nemen tegenover de politiek. Pruts-militairen!
  maandag 4 juni 2007 @ 20:31:25 #7
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_50103993
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:28 schreef Stoomhamer het volgende:
Ze hadden er onder die condities niet aan moeten beginnen, maar durfden waarschijnljk, met het oog op hun loopbaan en de komende promoties, geen hard standpunt in te nemen tegenover de politiek. Pruts-militairen!
Nee, dat is niet zo. Ik kan me die periode nog goed herinneren. Elke militair die z'n vet waard was, gaf advies tegen daar naartoe gaan.

Later geinteviewde generaals vertelde ook gewoon doodleuk dat hun advies genegeerd werd, de politiek wilde graag zielige mensen helpen.
  maandag 4 juni 2007 @ 20:35:48 #8
6484 ExTec
pi_50104167
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:27 schreef Hathor het volgende:

[..]

Staat het idee van vechten tegen een overmacht je niet aan of zo? Goh....wat zou er dan wel niet allemaal gebeurd zijn als de Engelsen in 1942 ook zo'n mentaliteit aan de dag hadden gelegd? En het mag dan wel niet onze oorlog zijn geweest, Nederland neemt deel aan dit soort uitzendingen, dus is het wel degelijk ook onze oorlog. Als je helemaal nergens bij wil horen en niet aan vredesmissies en dergelijke wil meedoen moet je lekker in Zwitserland gaan zitten.
Het is beslist niet stoer om te gaan matten met een partij die je qua materieel binnen 5 minuten opveegt. Dan kun je net zo goed die loop op je hoofd zetten en de trekker overhalen.
  maandag 4 juni 2007 @ 20:38:03 #9
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_50104266
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:12 schreef sp3c het volgende:
alleen zijn onze blauwhelmen niet aangeklaagd, die hebben volgens elke min of meer onafhankelijke bron gedaan wat ze konden
Onafhankelijk ...

Die blauwhelmen hebben gewoon heel menselijk gereageerd,, namelijk door in hun broek te schijten,, als ze terug hadden geknald en er waren een paar blauwhelmen neergemaaid dan had de rest wel in moeten grijpen,, maartja allemaal helden op sokken he,, met GI joe poppetjes spelen is cool als je jong bent,, en betaald met een geweertje in de zandbak liggen en in een tankje gesponsord door de belastingbetaler rond rijden is gewoon "fun" blame them, ik begrijp ze wel,,,,
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
  maandag 4 juni 2007 @ 20:39:11 #10
117098 Hathor
Effe niet
pi_50104310
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:35 schreef ExTec het volgende:

[..]

Het is beslist niet stoer om te gaan matten met een partij die je qua materieel binnen 5 minuten opveegt. Dan kun je net zo goed die loop op je hoofd zetten en de trekker overhalen.
Je hebt nogal een hoge pet op van die Servische milities zeg.
pi_50104493
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:14 schreef zoalshetis het volgende:
@ ts nee meer onder het motto: "we kunnen godverdomme niks doen, want dat mag niet van de verenigde vredesmacht". heel erg veel nederlandse 'jongens' hebben vanwege die machteloosheid flinke trauma's. leuk om nederlandse verraders te hebben zoals advocaten die met hun idiote eigengeiligheid zaken oppakken die nederland en nederlandse burgers keihard schaadt.

wim kok zei sorry, dat is voldoende. en anders wordthet alleen maar keihard geld verdienen terwijl meneer de advocaat anders zegt. eerst schuldbekewnnen, dan incasseren.

sommige advocaten gedragen zich nu als de aannemers bij het nederlandse kustgebied tentijde van de duitse bezetting deden.

heel erg en eng in dit geval erg onterecht. hoop dat de rechter goede uitspraak doet om dit gezeik niet meer te krijgen.
idd
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 4 juni 2007 @ 20:44:34 #12
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_50104524
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:38 schreef DAMH het volgende:

[..]

Onafhankelijk ...

Die blauwhelmen hebben gewoon heel menselijk gereageerd,, namelijk door in hun broek te schijten,, als ze terug hadden geknald en er waren een paar blauwhelmen neergemaaid dan had de rest wel in moeten grijpen,, maartja allemaal helden op sokken he,, met GI joe poppetjes spelen is cool als je jong bent,, en betaald met een geweertje in de zandbak liggen en in een tankje gesponsord door de belastingbetaler rond rijden is gewoon "fun" blame them, ik begrijp ze wel,,,,
ik begrijp hen zeker. zonder backup is er niks te doen op militair gebied. en die backup had gewoon moeten komen. dit moet niet op het hollandse bordje geschoven worden.

ook @ hator deze tekst.
  maandag 4 juni 2007 @ 20:44:44 #13
6484 ExTec
pi_50104530
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:39 schreef Hathor het volgende:

[..]

Je hebt nogal een hoge pet op van die Servische milities zeg.
Jij hebt een nogal inacuraat beeld van wat het inhoud om militair te zijn.
  maandag 4 juni 2007 @ 20:45:13 #14
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_50104545
Dat met die luchtsteun hoorde ik vandaag ook voor het eerst. Wat een fokking idiote blunder van de bovenste orde als -dat- waar is. Degene die -dat- commando heeft gegeven mag van mij goed gestraft worden.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_50104594
quote:

[..]

Onafhankelijk ...

Kijk je moet gewoon je kansen schatten en met 3 pistooltje begin je niks tegen een tank dus kun je beter ook niks doen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_50104697
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:04 schreef TaLoN.NL het volgende:
.

Ik vind het om te kotsen. Die smerige advocaten en jengelende mensen die alleen geld willen zien. Laten ze ten 1e lekker de daders aan gaan klagen, de Serven dus, maar dat zullen ze wel niet durven

Verder werd de 'enclave' Srebrenica gebruikt door moslimmannen om de omliggende Servische dorpen aan te vallen, maar dat verzwijgen ze even
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  maandag 4 juni 2007 @ 20:50:10 #17
117098 Hathor
Effe niet
pi_50104755
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:44 schreef ExTec het volgende:

[..]

Jij hebt een nogal inacuraat beeld van wat het inhoud om militair te zijn.
En het jouwe is wel accuraat? Het bij voorbaat jezelf al gewonnen geven als je tegenover een overmacht staat?
  Moderator maandag 4 juni 2007 @ 20:51:38 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50104816
quote:

[..]

Onafhankelijk ...
min of meer ja, echt onafhankelijk vind je ze niet want men is ofwel van mening dat het prutsmilitairen waren of niet
quote:
Die blauwhelmen hebben gewoon heel menselijk gereageerd,, namelijk door in hun broek te schijten,,
onzin
quote:
als ze terug hadden geknald en er waren een paar blauwhelmen neergemaaid dan had de rest wel in moeten grijpen,,
er is teruggeschoten toen gingen de Serven eromheen en viel de enclave ... zonder benzine kun je erniet achteraan
quote:
maartja allemaal helden op sokken he,, met GI joe poppetjes spelen is cool als je jong bent,, en betaald met een geweertje in de zandbak liggen en in een tankje gesponsord door de belastingbetaler rond rijden is gewoon "fun" blame them, ik begrijp ze wel,,,,
ja jij wel
  maandag 4 juni 2007 @ 20:54:20 #19
6484 ExTec
pi_50104939
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:50 schreef Hathor het volgende:

Het bij voorbaat jezelf al gewonnen geven als je tegenover een overmacht staat?
Als de overmacht in de orde van 10 staat tot 100 is, dan is dat best wel een goed idee, ja. Je maakt immers geen kans. Live to fight another day noemen we dat.

En jouw inaccurate beeld zit em in de onnozele verwachting dat zo'n soldaat zich dan blijkbaar maar voor een kansloze zaak dood moet vechten, want daar heeft'ie voor gekozen, hij is soldaat, bla.
pi_50105360
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:12 schreef sp3c het volgende:
Inderdaad, het ligt niet aan de blauwhelmen zelf maar aan het beleid dat gevoerd word.
In2008youwillbeawakened!In2009youwillbetransformed!In2010youwilltranscend.In2011youwillbeenlightened!In2012itwillbeover!
◄█▓▒░talon.punt.nl]░▒▓█►
  maandag 4 juni 2007 @ 21:08:45 #21
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_50105569
is dit proces een soort dutchmoneydrain? ruk op zeg, daarvoor moeten ze bij hun eigen land zijn.

ik vrees persoonlijk dat links destijds te veel aandacht heeft besteed, te veel excuses gemaakt en vooral teveel het boetkleed voor heel nederland heeft aangetrokken. misschien was de 'sorry' van kok&cornuyten helemaal niet zo slim omdat die uitspraak uiteindelijk een waanzinnig kostbare knieval kan blijken te zijn.
pi_50105820
Er zijn godver maar een paar mensen verantwoordelijk voor de ellende in Srebrenica en dat zijn toch echt de opperbevelhebbers aan Servische kant.

Lekker, zij moorden de hele mannelijke bevolking van de enclave uit en wij krijgen de schuld dat het zo veer is gekomen
You have to stop blaming yourself.
Just blame yourself once and move on.
  Moderator maandag 4 juni 2007 @ 21:17:38 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50105959
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:50 schreef Hathor het volgende:

[..]

En het jouwe is wel accuraat? Het bij voorbaat jezelf al gewonnen geven als je tegenover een overmacht staat?
daar is dan ook geen sprake van
  maandag 4 juni 2007 @ 21:20:54 #24
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_50106112
hator. ik heb je veel scherper gezien...
  maandag 4 juni 2007 @ 21:25:29 #25
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50106290
quote:

[..]

Hee! Ik ben het met je eens!
Goh...:)
pi_50106336
quote:
Op maandag 4 juni 2007 21:25 schreef Floripas het volgende:

[..]

Hee! Ik ben het met je eens!
Goh...:)
vind ik gek want zo goed is hij nu niet .

Toen een NL er een irakees doodschoot was jij het niet met hem eens
pi_50106446
Misschien moeten ze eerst eens bij de Serven gaan huilen!
pi_50106457
quote:
Op maandag 4 juni 2007 21:28 schreef _The_General_ het volgende:
Misschien moeten ze eerst eens bij de Serven gaan huilen!
Maar die hebben geen geld
pi_50106556
Een aanklacht indienen kan iedereeen.

Maar het genereert weer flink wat publiciteit en dat zal de echte reden wel zijn.

Waarom klagen ze de echte moordenaars niet aan ?
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_50107569
quote:

[..]

Goedkope retoriek

De Engelsen vochten vanaf 1942 juist altijd met een overmacht tegen de Duitsers (5 tegen 1 in Afrika bv), maar misschien bedoel je 1940. Maar toen vochten ze voor hun eigen land. Da's nogal iets anders he

Het 1e deel van je post heeft ook geen zak te maken met het 2e deel. Die Nederlanders die daar zaten konden hier niks aan doen, die waren te slecht bewapend/getraind/voorbereid om hier iets aan te doen. Er is echt geen enkel voorbeeld van een vredesmacht die in een vergelijkbaar geval zichzelf voor de leeuwen heeft geworpen. Dat neemt niet weg dat de Nederlandse overheid flink geblunderd heeft door zich er zo onvoorbereid in te storten. Maar goed, dat geldt voor de hele internationale gemeenschap.
pi_50107654
Lekkere docu net op Nederland 2 van de NCRV

Lekker eenzijdig (alleen de slachtoffers en hun advocaten komen aan het woord) en lekker tendentieus (alleen al die stem van de commentator)
pi_50108332
quote:

[..]

Staat het idee van vechten tegen een overmacht je niet aan of zo? Goh....wat zou er dan wel niet allemaal gebeurd zijn als de Engelsen in 1942 ook zo'n mentaliteit aan de dag hadden gelegd?
De Britten hebben nooit tegen een overmacht gevochten in 1942 hoor.
En toen ze wel tegen overmachten moesten vechten (al is dat niet geheel correct aangezien de gecombineerde Britse en Franse troepen in 1e instantie met meer waren) zijn ze toch echt met de staart tussen de benen van Duinkerke gevlucht.
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_50109200
quote:
Op maandag 4 juni 2007 21:54 schreef Soul79 het volgende:

Lekker eenzijdig (alleen de slachtoffers en hun advocaten komen aan het woord) en lekker tendentieus (alleen al die stem van de commentator)
Ja het blijft hard, maar Nederland heeft daar op alle fronten gefaald, zowel militaire als politiek.
Het weigeren van luchtsteun is keihard vastgelegt in notulen van de UN, en ook de politieke hoogmoed is vastgestelt in de parlemantaire enquette omtrent Srebrenica.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mr_Memory op 04-06-2007 22:32:42 ]
Dit bericht is automatisch gegenereerd. U kunt hierop niet reageren.
pi_50110045
Als het echt zo gegaan is zoals in de documentaire werd weergegeven dan vind ik het niet meer dan terecht dat Nederland mede verantwoordelijk wordt gehouden.
Het handelen van Kok, van Mierlo en Voorhoeve komt zo ook wel in een ander daglicht te staan. Het lijkt er op dat zij op het cruciale moment een militair optreden hebben gesaboteerd om zo te voorkomen dat er Nederlandse slachtoffers zouden vallen. De politieke gevolgen van Nederlandse slachtoffers zijn wel duidelijk, dus ik vraag mij echt af of zij op dat moment niet uit eigen belang hebben gehandeld. Wie heeft hun anders gezegd dat de luchtaanvallen gestaakt moesten worden en waarom?
pi_50110062
Laten we niet vergeten dat 32500 mensen veilig uit de enclave zijn gekomen door het optreden van "onze jongens".
pi_50110366
Terecht dat de Nederlandse staat aangeklaagd wordt, de Nederlandse politici die hebben ingestemd en meegewerkt aan de missie hebben mede schuld aan deze slachting. Hoewel vooral de algemene leiding van de VN-missie als schuldige aan te wijzen is (naast natuurlijk de Serviërs). Ook de Nederlandse soldaten hebben zich niet bepaald waardig gedragen (feesten met Karadzic enzo).
pi_50110566
Je slaat een aantal planken mis, als er iemand schuldig is dan zijn dat de Serven.

Daarna komen de Bosnische Strijders die hun eigen burgers mede in gevaar hebben gebracht, dan volgt de VN top, daarna de Nederlandse Politici, dan pas de Nederlandse Legertop en zoals al zeer vaak uitgezocht NIET de Nederlandse blauwhelmen.

Feesten met Karadiz hebben niet plaats gevonden.
  maandag 4 juni 2007 @ 22:58:35 #38
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_50110696
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:51 schreef sp3c het volgende:
onzin
[..]

er is teruggeschoten toen gingen de Serven eromheen en viel de enclave ... zonder benzine kun je erniet achteraan
[..]

ja jij wel
punt1 waarom is dat onzin?? Het is de menselijke natuur dat het zelf-overlevings-mechanisme in werking stelt, indien er een levensbedreigende situatie ontstaat.. jij kijkt teveel rambo films man, iedereen schijt in ze broek, of wil je zeggen van niet? (nee onze boys niet die zijn zo goed getraind bladiebla, laat me niet lachen man) behalve de gene met 2 hersencellen die er te stom voor zijn. maartja die schijten helemaal niet..

Punt2 nahh ik heb ook een paar van die docu's gezien en ze knepen hem allemaal tot aan Snorremans aan toe,, terug geschoten jah,, die knul die in zo'n nest zei dat ze afentoe schoten maar niet gericht, omdat ze die gasten niet boos wilden maken...

punt3 er zijn 3 type mensen die het leger in gaan, 1 mensen met een opleiding die hogerop komen en nooit op een buitenveld komen, 2 mensen die te stom waren om een vak te leren en uit pure wanhoop maar het leger in gaan en 3 mensen die in hun jeugd zijn blijven hangen .. owja en 4 die wel slim zijn en gewoon willen reizen en easy money willen gainen...

ownee er zijn natuurlijk ook wereldverbeteraars, peacebringers/keepers blabdiebla lolz man eigenlijk zielig dat je dat gelooft net zo zielig als in god geloven en shit

conclusie niemand was mans genoeg(bereid zijn leven te geven what ever) om er wat tegen te doen, ondanks dat ze wisten wat er zou gebeuren,, en dan nog barbeque feestjes met bieren etc houwe gezellig,,Ik had het zelfde gedaan ,, daarom ben ik ooit nooit het kut "belangen van multinationals behartigen" leger ingegaan
-the Dude-
pi_50110930
quote:
Op maandag 4 juni 2007 22:55 schreef _The_General_ het volgende:
Je slaat een aantal planken mis, als er iemand schuldig is dan zijn dat de Serven.

Daarna komen de Bosnische Strijders die hun eigen burgers mede in gevaar hebben gebracht, dan volgt de VN top, daarna de Nederlandse Politici, dan pas de Nederlandse Legertop en zoals al zeer vaak uitgezocht NIET de Nederlandse blauwhelmen.

Feesten met Karadiz hebben niet plaats gevonden.
Ik sla helemaal geen planken mis, ik zei net als jij dat de Serviërs en de VN-leiding de grootste schuld hebben. De Nederlandse officieren en daarmee hun soldaten hebben zich echter niet aan de missie gehouden, dus treft hun wel degelijk blaam. En ik heb toch echt Karremans het glas zien hebben met Mladic en/of Karadzic en Nederlandse soldaten
zien feesten, dus je kunt niet doen alsof er niets ernstigs gebeurd is.
pi_50111258
Je slaat de plank mis omdat je de Serviers en de VN-leiding een even grote schuld toedicht. Dat is natuurlijk absurd. De Serviers waren in strijd met Moslim strijders in Sebrenica. Daar heb je de twee hoofdschuldige. Alle andere partijen komen daarna.

Karremans heeft onder dwang mee gedaan aan een door de Serven opgezet mediastukje. Nederlandse soldaten hebben nooit met Serven feest gevierd. Er is wel later een volkomen begrijpelijk feest geweest om te vieren dat de Nederlanders relatief veilig terug gekomen zijn.
  maandag 4 juni 2007 @ 23:17:15 #41
179327 Harry4
Treehugger
pi_50111443
Het verslag staat op wikipedia:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Val_van_Srebrenica

Als je dit moet geloven is het gewoon een grote opstapeling van fouten. Onze soldaten waren slecht bewapend en er was slechte comunicatie. De schuld zou bij de VN liggen.
Ich bin Macho, süper Macho...
pi_50111546
quote:
Op maandag 4 juni 2007 23:17 schreef Harry4 het volgende:
Het verslag staat op wikipedia:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Val_van_Srebrenica

Als je dit moet geloven is het gewoon een grote opstapeling van fouten. Onze soldaten waren slecht bewapend en er was slechte comunicatie. De schuld zou bij de VN liggen.
Wie heeft de enclave overlopen? Nederlanders??? Volgens mij Mladic en kornuiten. Daar ligt de schuld.

Wat zou er gebeurd zijn wanneer de VN of de nederlanders daar helemaal niet waren geweest? Waren er dan nog moeders geweest om te protesteren?
  maandag 4 juni 2007 @ 23:23:25 #43
179327 Harry4
Treehugger
pi_50111721
quote:
Op maandag 4 juni 2007 23:19 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Wie heeft de enclave overlopen? Nederlanders??? Volgens mij Mladic en kornuiten. Daar ligt de schuld.

Wat zou er gebeurd zijn wanneer de VN of de nederlanders daar helemaal niet waren geweest? Waren er dan nog moeders geweest om te protesteren?
Oke, ik bracht dat verkeerd. Ik bedoel ook dat de schuld bij die Serviërs moet liggen, maar de VN schatte de situatie verkeerd in om daar mensen heen te sturen. De VN was verantwoordelijk om daar de vrede te handhaven en had dus beter voorbereid moeten zijn. Maar natuurlijk ligt de eerste schuld bij die Serviërs.
pi_50112098
Helemaal met je eens. Maar er speelden nog meer spelletjes:

De Fransen (waarvan hoge officieren in de vredesmacht top zaten) hebben geheime afspraken gemaakt met de Serven die tot op de dag van vandaag geheim zijn.

De Bosnische leiding had zelf Sebrenica al opgegeven in ruil voor Goradze. Goradze was de enclave die ze graag wilden behouden.

Vanuit de enclave voerde Naser Oric, de Bosnische commandant in Sebrenica, onder leiding van Sarajevo, aanvallen uitvoeren op de Serven. Hij bracht hiermee de burgers in gevaar.

De Duitsers, in het bijzonder Genscher, hebben de nationalistische Serviers verder in gedrang gebracht omdat ze graag Slovenie en Kroatie in hun invloed sfeer wilde betrekken.

Allemaal zaken die meespeelden.
pi_50112290
quote:
Op maandag 4 juni 2007 23:19 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

de nederlanders zaten er om de bevolking te beschermen tegen de serven.
dat was het enigste doel, lokale bevolking beschermen omdat de serven een gevaar vormden.

ik vraag me nog steeds af wat er gebeurd zou zijn als de nederlanders gewoon zouden gaan schieten.
zelfs met die lichte bewapening zou je het in principe wel een klein half uur moeten volhouden en aangezien nederlandse militairen gevaar liepen zou de legertop wel luchtsteun moeten sturen.

kun je als grondlegertje nog zulke zware wapens hebben, tegen f16's en apache's ga je het toch echt afleggen...

de vraag is dus: "had je als militair niet tot het uiterste moeten gaan, ongewapende burgers beschermen waarbij je je eigen leven op het spel zet"

je kunt de schuld als militair op iedereen afschuiven maar kan je geweten dat ook?

"wat als we terug geschoten hadden, hadden ze dan nog geleefd"
pi_50112577
quote:
Op maandag 4 juni 2007 23:36 schreef Vistel het volgende:

[..]

de nederlanders zaten er om de bevolking te beschermen tegen de serven.
dat was het enigste doel, lokale bevolking beschermen omdat de serven een gevaar vormden.
Misschien hadden de moslims de enclave niet als uitvalsbasis voor aanvallen op Servische dorpen moeten gebruiken. Daar wel eens aan gedacht?
quote:
ik vraag me nog steeds af wat er gebeurd zou zijn als de nederlanders gewoon zouden gaan schieten.
zelfs met die lichte bewapening zou je het in principe wel een klein half uur moeten volhouden en aangezien nederlandse militairen gevaar liepen zou de legertop wel luchtsteun moeten sturen.

kun je als grondlegertje nog zulke zware wapens hebben, tegen f16's en apache's ga je het toch echt afleggen...
Wat wil je met F16's en Apaches doen tegen panters in bebost gebied?
quote:
de vraag is dus: "had je als militair niet tot het uiterste moeten gaan, ongewapende burgers beschermen waarbij je je eigen leven op het spel zet"

je kunt de schuld als militair op iedereen afschuiven maar kan je geweten dat ook?

"wat als we terug geschoten hadden, hadden ze dan nog geleefd"
Ze hadden nog geleefd waarschijnlijk als ze die enclave niet als uitvalsbasis hadden gebruikt.
pi_50112628
NIOD:
quote:
Kansloos
Bij de aanval op de enclave begin juli 1995 had Dutchbat vanuit militair perspectief weinig reden om op eigen initiatief een tegenaanval in te zetten, aldus het onderzoek, met name vanwege het beperkte mandaat:

Actieve verdediging van de enclave met militaire middelen lag niet in de lijn van het mandaat, de VN-politiek (onpartijdigheid handhaven) en de rules of engagement.

Vooral terughoudend met militaire middelen reageren, was de instructie (“to deter by presence”)
Inzet van militaire middelen mocht alleen als de eigen veiligheid van Dutchbatters in gevaar was en als er direct op hen werd geschoten - de vereiste ‘smoking gun’ - hetgeen de VRS bewust vermeed.

De militaire machtsverhoudingen waren zodanig, dat Dutchbat (200 gevechtssoldaten met lichte bewapening) bij een doelgericht gevecht zonder hulp van buiten kansloos was geweest tegen de VRS.

Door de ‘afknijp-strategie’ (de blokkadepolitiek van de Bosnische Serven) was Dutchbat III qua mankracht, bevoorrading en moreel geen volwaardig opererend bataljon meer.
pi_50112739
Laten we niet verder praten voordat iedereen deze verhelderende tekst heeft gelezen:
quote:
PERSSAMENVATTING

Hieronder een geautoriseerde samenvatting van de conclusies uit de Epiloog van het hoofdrapport "Srebrenica – een ‘veilig’ gebied". De cijfers in de linkermarge verwijzen naar de genummerde hoofdpunten uit de Epiloog.

(1) In het proces van desintegratie van Joegoslavië in de eerste helft van de jaren 90 is de massamoord op duizenden Bosnische Moslims in Srebrenica een huiveringwekkende en vermoedelijk de meest gewelddadige ontsporing. In dit proces heeft het Groot-Servische streven een grote rol gespeeld. Dit legt een relatief zware verantwoordelijkheid bij de Servische politieke leiders, in het bijzonder bij ex-president Milosevic. De zeer grote verantwoordelijkheid van de Servische leiders voor het geweld waarmee het desintegratieproces gepaard ging, mag de ogen niet doen sluiten voor de verantwoordelijkheid van andere leiders voor de aanwending van geweld. Alle strijdende partijen maakten zich schuldig aan grove geweldsuitoefening. De berichten en beelden van dit geweld wekten in heel Europa afschuw en een sterke roep om ingrijpen door de internationale gemeenschap, waarbij Nederland voorop liep.

(2) Internationale interventies zijn zelden zodanig preventief dat er kan worden ingegrepen vóór ontsporingen plaatsvinden. Als die ontsporingen optreden drijft het publieke debat erover regeringen vaak tot ingrijpen op morele en humanitaire gronden. Diepgaander analyse naar de achtergronden van brandhaarden en op grond daarvan gewenste maatregelen spelen zelden een hoofdrol. Het feitelijke ingrijpen krijgt zodoende vaker het karakter van "trial and error" dan dat van een doelgerichte uitvoering van een doordacht programma. Hierdoor dragen veel interventieprocessen de kenmerken van "doormodderen". Zo ook in desintegrerend Joegoslavië. Daarin domineerde - bij gebrek aan een beter alternatief - vanaf het begin van de internationale bemoeienis tot na de val van Srebrenica het "doormodderscenario".

(2) De belofte van VN-generaal Morillon in 1993 aan de bevolking van Srebrenica dat ze onder bescherming van de VN stond en niet in de steek zou worden gelaten, past in dit beeld van doormodderen. Hij schiep hiermee een voldongen feit, dat door de Veiligheidsraad werd omgezet in het besluit Srebrenica te bestempelen tot ‘safe area’, een nieuw en ongedefinieerd begrip. Niets eraan was duidelijk, behalve dat er in de dominerende lichte optie geen mandaat uit voortvloeide tot een echte militaire verdediging van het gebied of van de bevolking. De aanwezigheid van VN-militairen was veeleer bedoeld als een waarschuwing van de internationale gemeenschap om niet aan te vallen ("to deter by presence"). Voor de bevolking schiep uitroeping van het gebied tot safe area een illusie van veiligheid.

(3) Nederland liep internationaal voorop als ijveraar voor een vorm van interventie. Een mengeling van humanitaire bewogenheid en ambitie heeft de Nederlandse regering ertoe gebracht om in 1993 op eigen initiatief en zonder voorwaarden vooraf een Luchtmobiel Bataljon beschikbaar te stellen voor de UNPROFOR-missie in Bosnië. Hiermee kon Nederland tonen wat het waard was; Nederland’s aanzien in de wereld zou stijgen. Dit gebeurde met brede steun vanuit politiek en media en zonder de verregaande consequenties vooraf terdege te analyseren. Mede hierdoor kreeg Nederland de bestemming Srebrenica, een bestemming die door andere landen met kracht van argumenten werd geweigerd.

(3) In het streven naar consensus liet het parlement zich sterk aan het kabinetsbeleid binden. De Tweede Kamer en de kamercommissies werden veelvuldig en gedetailleerd ingelicht, soms ook achter gesloten deuren. Het kabinet werd daardoor gesterkt, maar de kritische en controlerende rol van de volksvertegenwoordiging in belangrijke mate ondergraven. In de politiek en in de media ontbraken kritische geluiden niet – deels ook kwamen die in stevige bewoordingen vanuit de militaire hoek - maar wie kritisch was liep het gevaar door anderen vanwege onvoldoende moreel besef, te worden gediskwalificeerd.

(3) De beslissing om een van de grotere troepenleveranciers te worden aan een vredesmissie, beroerde destijds velen. De roep om ingrijpen op morele gronden domineerde de Nederlandse politiek. Deze humanitaire bewogenheid, tezamen met de ambitie onze geloofwaardigheid en aanzien in de wereld te dienen, dreven Nederland tot het aanbod en de uitzending van de Luchtmobiele Brigade. Door de mogelijke risico’s van het gedrag van strijdende partijen zo sterk te veronachtzamen, hebben een brede kring van betrokkenen bij dit beleid en in het bijzonder de voorvechters daarvan, een grote verantwoordelijkheid op zich geladen.
Zo werd Dutchbat in de praktijk uitgezonden:

Op een missie met een zeer onhelder mandaat
Naar een gebied omschreven als een ‘safe area’ zonder dat daarvan een duidelijke definitie bestond
Om vrede te handhaven waar geen vrede was
Zonder diepgaande informatie in te winnen bij de Canadese voorgangers in de enclave (Canbat)
Zonder adequaat te zijn opgeleid voor deze specifieke taak in die specifieke omstandigheden
Nagenoeg verstoken van militair-politiek inlichtingenwerk om de intenties van de strijdende partijen te peilen
Onder onvoldoende gefundeerd vertrouwen in de bereidheid om het luchtwapen in te zetten in geval van problemen
Zonder een duidelijke vertrekstrategie.

(4) Dutchbat arriveerde in 1994 in een enclave met uiterst gecompliceerde verhoudingen en was slecht geprepareerd op de feitelijke situatie aldaar. Bij de Canadezen, de voorgangers, is behoudens tijdens twee verkenningsparties nauwelijks naar de ervaringen geïnformeerd. Ook is bij de Canadese overheid in Ottawa niet om informatie verzocht. De voorbereiding en opleiding voldeden globaal gesproken voor het militaire aspect, maar schoten tekort voor wat betreft het geven van voorlichting en inzicht in de situatie van de bevolking, hun culturele achtergrond en ervaringen tijdens de burgeroorlog. Hierdoor konden al tijdens die opleiding stereotype denkbeelden en vooroordelen post vatten. Dat alles heeft de verhouding tussen Dutchbat en de bevolking niet vergemakkelijkt. Ten tijde van Dutchbat I waren er nog relatief frequente contacten. Gaandeweg werden die minder. Dat droeg bij tot een in zichzelf gekeerde mentaliteit en een versterking van negatief gekleurde stereotype opvattingen. Dutchbat was vaak negatief over de bevolking in de enclave, maar van een doelbewuste antimoslim houding was geen sprake. Dutchbat III sprong er, anders dan wel is gesuggereerd, niet uit met relatief veel wangedrag.

(4) Minister Voorhoeve, in het begin van de jaren 90 als directeur van instituut Clingendael nog een sterk ijveraar voor ingrijpen, constateerde al in de zomer van 1994 dat sprake was van een onuitvoerbare opdracht. De bataljons moesten dikwijls gefrustreerd en gedemotiveerd hun werk doen. Speciaal voor Dutchbat 3 gold dat het sterk aangeslagen en in zichzelf gekeerd raakte. Maar dat betekent niet dat zij disfunctioneerden. Zij voerden hun taak uit, maar dat had bij lange na niet het beoogde effect, hetgeen veeleer te wijten is aan de gebrekkige middelen en het beleid van de VN en UNPROFOR. Dutchbat was steeds minder in staat zijn taak uit te oefenen.

(5) UNPROFOR zat tussen twee vuren. Van de veronderstelde demilitarisatie in de enclave was nauwelijks iets terecht gekomen. Het Bosnische leger (ABiH) voerde een bewuste strategie om door beperkte militaire acties het Bosnische Servische leger (VRS) met relatief veel mankracht te binden om te voorkomen dat die zich met alle macht op het hoofdgebied rond Sarajevo zou richten. Dit gebeurde ook vanuit de enclave Srebrenica. ABiH-militairen schroomden niet om hier in schermutselingen met de VRS alle regels te overtreden. Ze lokten beschietingen van de Bosnische Serven uit en zochten dan dekking bij een Dutchbat-eenheid die vervolgens kans liep tussen twee vuren terecht te komen. Anderzijds droeg de blokkadepolitiek van de VRS in belangrijke mate bij tot een frustrerende en demotiverende situatie. Hierdoor was de sterkte van Dutchbat III was begin juli 1995 met een derde teruggelopen en was er een ernstig tekort aan voorraden, van voedsel tot diesel voor de voertuigen. In het bijzonder de laatste twee bataljons raakten in de loop van hun uitzending mentaal en fysiek uitgeput.

(5) Er zijn ook achteraf geen aanwijzingen dat de verhoogde activiteit van de VRS in Oost Bosnië begin juli 1995 iets meer beoogde dan verkleining van de safe area Srebrenica en doorsnijding van de belangrijkste verbindingsweg naar Zepa. Het krijgsplan werd op 2 juli vastgesteld. Op 6 juli begon de aanval. Deze verliep zo succesvol en er werd zo weinig tegenstand geboden dat op 9 juli pas laat in de avond werd besloten door te stoten en te kijken of verovering van de hele enclave mogelijk was.

Dutchbat had vanuit militair perspectief weinig reden om op eigen initiatief een tegenaanval in te zetten, want:

Actieve verdediging van de enclave met militaire middelen lag niet in de lijn van het mandaat, de VN-politiek (onpartijdigheid handhaven) en de rules of engagement.
Vooral terughoudend met militaire middelen reageren, was de instructie ("to deter by presence").
De militaire machtsverhoudingen waren zodanig dat Dutchbat bij een doelgericht gevecht zonder hulp van buiten kansloos was geweest.
Door de ‘afknijpstrategie’ (de blokkadepolitiek van de VRS) was Dutchbat III qua mankracht, bevoorrading en qua moreel geen volwaardig opererend bataljon meer.
Inzet van militaire middelen mocht alleen als de eigen veiligheid van Dutchbatters in gevaar was en als er direct op hen werd geschoten – de vereiste ‘smoking gun’ - hetgeen de VRS bewust vermeed.
De omstandigheden droegen niet bepaald bij tot een stemming voor een eigenmachtige tegenaanval, zoals uitblijven van luchtsteun en de dood van Dutchbatter Van Renssen door een actie van een Bosnische Moslim.

(5) De vraag of een ander bataljon (in een andere conditie of met een zwaardere bewapening) anders zou hebben gereageerd, is onmogelijk te geven. Politiek-psychologisch gezien was denkbaar geweest dat de commandant van de VRS, generaal Mladic, zou zijn teruggeschrokken voor een gevecht dat slachtoffers aan UNPROFOR-zijde zou eisen, uit vrees voor een negatieve reputatie van de Bosnische Serven. Dat zijn besluit om door te zetten tot Srebrenica vooral werd ingegeven door het uitblijven van gewapende tegenstand van enige betekenis, geeft aan dat zulke overwegingen bij de VRS een rol speelden. Omdat eigenmachtig ingaan van Dutchbat tegen de geldende bevelslijn niet in de rede lag, had het initiatief daartoe van een van de hogere VN-echelons moeten zijn uitgaan. Maar die hogere niveaus keken al met veel aarzeling aan tegen close air support (= gerichte luchtsteun), laat staan dat zij serieus optreden in de vorm van actief terugvechten door Dutchbat overwogen. Bovendien vermeden de Bosnische Serven doelbewust de zogeheten "smoking gun" door om de ‘blocking positions’ heen te trekken en UNPROFOR geen directe aanleiding te geven voor het starten van een gewapende tegenactie op de grond. Zo geschiedde bij de aanval op Srebrenica in het klein wat bij het beleid in het groot gebeurde: doormodderen.

(6) De snelle val van Srebrenica en de geringe geboden weerstand hebben tot vragen en veronderstellingen geleid over mogelijke geheime deals. De belangrijkste daarvan heeft betrekking op de hoogste VN-commandant generaal Janvier. Die zou op 4 juni 1995 met VRS-generaal Mladic in het geheim zijn overeengekomen dat er in ruil voor vrijlating van voornamelijk Franse gijzelaars geen air strikes (zoals op Pale) meer zouden komen, ook in de toekomst niet. Deze hypothese houdt geen stand tegen kritische beschouwing. Ook zonder deal kon Mladic begrijpen dat aan VN-kant de algemene overtuiging bestond dat air strikes uit den boze waren zolang er nog gijzelaars waren of konden komen. Het luchtwapen was buitengewoon riskant geworden zolang de grondtroepen van UNPROFOR nog in enclaves verkeerden. Om die reden had Janvier al bij de Veiligheidsraad bepleit de oostelijke enclaves te verlaten om zo een steviger optreden mogelijk te maken.

(7) De verwachting bij Dutchbat en de Sector North East in Tuzla dat er in de ochtend van de 11e juli hulp van buiten in de vorm van massale luchtaanvallen zou komen, was een misvatting. De leiding van UNPROFOR had airstrikes al volstrekt uitgesloten, maar was ook uiterst terughoudend ter aanzien van lichtere luchtsteun in de vorm van close air support. Hiermee vermorzelde zij de illusie van Dutchbat en werd de enclave een gemakkelijke prooi voor de VRS. Aan Nederlandse zijde werden de mogelijkheden tot inzet van het luchtwapen overschat. De verwachting bestond dat het - indien nodig - "robuust" zou worden ingezet. In de politieke en militaire besluitvorming was dat van begin af aan een belangrijk argument. De VN was zeer terughoudend met inzet van het luchtwapen omdat zij wilde vasthouden aan onpartijdigheid in het conflict en op de taak van peacekeeping (en geen peace-enforcement). De gijzelaarscrisis na de airstrikes bij Pale had de twijfel aan het nut van massale luchtsteun in de VN-top nog verder versterkt.

(6) Uit vrees voor het lot van een tot 55 man uitgroeiende groep van elders gegijzelde Dutchbatters en voor dat van de vluchtelingen en Dutchbatters in de enclave, die ook min of meer als gegijzeld beschouwd konden worden, deed defensieminister Voorhoeve een klemmend beroep op de hoogste VN-leider in de regio, Akashi, om op 11 juli de gevraagde luchtsteun af te blazen. Dit beroep was van geen enkele betekenis omdat het betreffende besluit al was genomen. Akashi heeft het verzoek van Voorhoeve later ten onrechte gebruikt om niet te hoeven zeggen dat de VN zelf al geen verdere actie meer had gepland. Hij beriep zich op Voorhoeve’s verzoek door te zeggen dat dit hem geen andere keuze liet.

(8) De aanval op de enclave en in het bijzonder de volledige verovering ervan, kwam als een volkomen verrassing, zowel voor Dutchbat als voor alle andere betrokken instanties. Dit kan worden verklaard uit de late besluitvorming van de Bosnische Serven tot de aanval en de uiteindelijke verovering van de gehele enclave, maar ook uit de zwakke inlichtingenpositie van de VN en het ontbreken van voldoende capaciteiten en de juiste middelen om intelligence te vergaderen en de analyseren. De val van Srebrenica was daardoor mede een falen van de militaire intelligence. Hierin heeft ook Nederland een aandeel. Bij het kabinet, het ministerie van Defensie en het parlement bestond een anti-intelligence houding. De Militaire Inlichtingendienst (MID) met name, kreeg onvoldoende extra middelen om additionele intelligence te vergaren en werd onvoldoende bij de besluitvorming over Srebrenica betrokken. Daardoor zijn veel minder waarnemingen gedaan dan technisch had gekund.

(8) De Verenigde Staten hadden in Bosnië de sterkste inlichtingenpositie. Nederland had hiervan kunnen profiteren, maar gebrek aan interesse en een negatieve houding van de militaire en politieke leiding hebben dit verhinderd. Een aanbod van de CIA om een aantal zogeheten Comint-koffertjes de enclave in te smokkelen met apparatuur om in de regio het communicatieverkeer van ABiH en VRS af te luisteren is door de top van de Koninklijke Landmacht herhaaldelijk afgewezen. Defensie liet daarmee de kans lopen om in ruil daarvoor de eigen informatiepositie op het gebied van intelligence te versterken. Dit resulteerde in een zwakke Nederlandse informatiepositie op het gebied van intelligence. Het afgeluisterde berichtenverkeer had Dutchbat op zijn minst 'oren' gegeven en had de Landmacht in een sterke positie geplaatst ten opzichte van de Amerikaanse inlichtingen- en veiligheidsdiensten om uit Amerikaanse hoek additionele intelligence te verkrijgen.

(10) Het tragische dieptepunt van de val van Srebrenica is de massamoord op duizenden Moslimmannen door Bosnisch-Servische eenheden. Een groot deel van de vermoorde mannen bestond uit militairen van het Bosnische Moslimleger (ABiH) die in de nacht van 11 op12 juli met een deel van de manlijke bevolking een uitbraakpoging naar Tuzla ondernamen. Het besluit uit te breken en dus van verdere weerstand af te zien werd geheel buiten de VN en UNPROFOR om genomen. De tocht naar Tuzla en de massa-executies die zouden volgen speelden zich geheel buiten het gezichtsveld van Dutchbat af. Suggesties dat de Moslims "onder de ogen van Dutchbat" werden vermoord zijn voor deze massamoord onjuist.

(10) Het besluit tot massa-executies werd hoogstwaarschijnlijk genomen na 11 juli toen duidelijk werd dat de uitbraak onder leiding van de 28e divisie de voornoemde afhandeling van zaken onmogelijk maakte. Er is geen geschreven bevel gevonden. De uitbraak was een volledige verrassing, die de VRS heel slecht uitkwam. Tezamen met de reeds bestaande haat, wraakgevoelens en de wens tot etnische zuivering was ze een van de factoren die de Bosnische Serven ertoe bracht hard af te rekenen met de Moslimbevolking van de enclave, wat uitmondde in een georganiseerde massamoord. Het is niet waarschijnlijk dat ze in deze specifieke vorm en omvang ruim van te voren is beraamd. Plausibeler is dat aan Bosnisch-Servische zijde werd gerekend op een overgave van de ABiH-militairen en een deportatie van de bevolking uit de enclave na ‘screening op oorlogsmisdadigers’ en afvoer van de militairen naar kampen voor krijgsgevangenen.

(10). Juist bij de behandelingen van de vele gevangenen raakten aan Bosnisch-Servische zijde alle remmen los. Op bepaalde plaatsen werden de Moslims op beestachtige wijze afgeslacht. Hiertoe behoorden ook mannen die bij de afvoer van de bevolking naar Tuzla buiten de Nederlandse compound in Potocari van de vrouwen werden gescheiden. Dat massamoord de bedoeling was, wordt ook duidelijk doordat na de gevangenneming geen maatregelen werden genomen om na te gaan of zich onder hen ‘oorlogsmisdadigers’ bevonden, geen voorzieningen voor krijgsgevangenschap werden getroffen, er geen eten en drinken werd georganiseerd, identiteitsbewijzen werden vernietigd en geen onderscheid werd gemaakt tussen combattanten en non-combattanten.

(10) Veel wijst er op dat het om een centraal gegeven bevel van de Generale Staf van de VRS is gegaan. Voor politieke of militaire afstemming met Belgrado zijn geen aanwijzingen. De betrokkenheid van de toenmalige president Karadzic (Republik Srpska) is onduidelijk. Het zwaartepunt voor de verantwoordelijkheid van de massamoord lag hoe dan ook in militaire kring. De centrale rol van Mladic was daarbij onmiskenbaar en is niet aan twijfel onderhevig. Hij was dominant aanwezig in deze dagen en had duidelijk de leiding. Dat neemt de (mede)verantwoordelijkheid van anderen in leidende posities in de VRS, het Drina Korps en in de speciale troepen en veiligheidsdiensten niet weg.

(11) Na de val van de enclave vluchtten enkele tienduizenden inwoners naar Potocari, deels naar de Nederlandse compound ter plaatse. Die massa verbleef daar enkele dagen onder barre omstandigheden in chaos, grote hitte en met gebrek aan voedsel en water. Er dreigde een humanitaire ramp en gezien de hygiënische omstandigheden was vrees voor epidemische ziekten gerechtvaardigd. Er bestond geen twijfel waar de prioriteit lag. Evacuatie of deportatie van de bevolking stond bovenaan de agenda. Per saldo was dat de wens van alle partijen. Ook de vluchtelingen koesterden om uiteenlopende redenen, waaronder angst niet als de minste, vurig de wens om te vertrekken. Van bescherming van de vluchtelingen in Potocari met behulp van wapens kon geen sprake zijn. Niet alleen de wanverhouding in militaire middelen tussen Dutchbat en de VRS verhinderde dat. Ook de aanwezigheid van een enorme opeengepakte massa vluchtelingen maakte effectief optreden onmogelijk. In wezen was sprake van een gijzelingssituatie waarin elk gewelddadig verzet op een bloedbad zou zijn uitgelopen. Er was geen twijfel waar de hoofdtaak lag. De afvoer van de bevolking stond bovenaan de agenda en was per saldo de wens van alle partijen.

(11) Toen er bussen verschenen ontstond een run om zo snel mogelijk een plaats te verwerven.Velen hadden al eerder weg gewild en nu was de drang zeer hevig. Dat was een van de redenen voor Dutchbat om hierbij regulerend op te treden. Een andere was dat de vluchtelingen zo - althans niet direct - aan VRS-militairen waren overgeleverd. Ook voor Dutchbat was duidelijk dat er voor de Moslims maar één keus was: zo spoedig mogelijk vertrekken. Het was de vanzelfsprekende taak voor Dutchbat om daarop toezicht te houden en er aan mee te werken, ook al betekende dat onder de gegeven omstandigheden feitelijk assistentie bij etnische zuivering.

(11) Plaatsvervangend Dutchbat-commandant Franken heeft achteraf gezegd het gevaar van ontsporingen wel degelijk te hebben onderkend. De gedachte aan massamoord kwam niet bij hem op, maar wel dat de VRS zich niet aan de regels zou kunnen houden en dat daar in het ergste geval doden bij zouden kunnen vallen. Uit vrees voor paniek en een directe ramp heeft hij daar over gezwegen en meegewerkt aan de voortgang van de evacuatie in het volle bewustzijn dat het lot van de mannen onzeker was en dat zij - naar zijn zeggen "inderdaad onder de meest walgelijke omstandigheden terecht konden komen". Hij koos wezenlijk voor het voorkomen van een humanitaire ramp die allen zou treffen. Dat had verregaande consequenties voor de mannen onder de aanwezigheid. De bataljonsleiding besefte dat het lot van de mannen onder hen, die werden gescheiden van vrouwen en kinderen, onzeker was. maar kon niet vermoeden dat dit zou uitmonden in een massamoord op deze en vele andere mannen die tijdens hun vlucht naar Tuzla in handen van de Bosnische Serven vielen.

(11) Tot de dilemma’s van Franken behoorde ook, het wel of niet toelaten van personen tot de compound of plaatsing op de lijst van lokaal personeel waartoe zij in feite niet behoorden. Algemeen bekend was bij UNPROFOR hoe streng de controles van de VRS waren en welk belang daarbij de benodigde schriftelijke toestemmingen hadden. Franken beschouwde het als een te groot risico dat de VRS bij de onvermijdelijk geachte inspectie om iemand zou stuiten met zonder of met twijfelachtige papieren. Dat zou het lot van anderen in gevaar kunnen brengen. Om deze reden weigerde hij ook de broer van een tolk (Hassan Nuhanovic) op de lijst te zetten van personen die met Dutchbat mochten vertrekken. Diens vader mocht wel blijven, vanwege zijn deelname aan de bespreking van Karremans met generaal Mladic maar verkoos echter bij zijn familie te blijven, hetgeen zijn dood werd. In zeker één geval (elektricien Mustafic) is iemand niet op de lijst gekomen die daar wel recht op had, een communicatiestoornis met fataal gevolg.

(11) Bij een lokale wraakoefening zijn reeds in Potocari een aantal Moslimmannen door de Bosnische Serven omgebracht. Met een grote marge wordt aangenomen dat het gaat om tussen de 100 en 400 doden. De bataljonsleiding kreeg hierover beperkte informatie, maar wat wel werd gemeld was overigens alarmerend genoeg, met name tot twee maal toe de waarneming van negen à tien lijken en aanwijzingen dat bij verhoren in een huis nabij de compound mishandelingen plaatsvonden. Er is in Potocari veel méér gebeurd dan door Dutchbatters is gezien. Maar van wat ze zagen is in die dagen niet alles gemeld. De communicatie hierover faalde destijds volkomen. Een verklaring daarvoor is de grote stress waaraan Dutchbatters blootstonden, een blikvernauwing en afsluiten voor wat zich in de omgeving afspeelde. In sommige gevallen zal ook hebben meegespeeld dat de zorg over het eigen overleven van deze hel belangrijker werd geacht dan het lot van de Moslimmannen, die het Dutchbat zo moeilijk hadden gemaakt.

(11) Hoe dan ook faalde de communicatie op 12 en 13 juli, toen deze moorden op uit de menigte gehaalde mannen werd gepleegd, volkomen. Dit falen van de interne humanitaire rapportage roept de vraag op waarom de bataljonsleiding zelf niet actiever is geweest. Commandant Karremans en zijn plaatsvervanger Franken hebben ook gedurende de week na de evacuatie, toen er meer rust was, niet gepoogd door een oproep of ondervraging gegevens over ernstige schending van de mensenrechten te krijgen. Het niet nemen van deze verantwoordelijkheid verbaast hen achteraf ook zelf. Overigens delen zij deze verantwoordelijkheid met functionarissen op hogere niveaus die bovendien – eerder dan zij – beschikten over de alarmerende berichten van overlevenden uit Tuzla.

(12) De bataljonsleiding en vooral cdt. Karremans zijn in het openbaar sterk bekritiseerd, mede door een erg weinig mediageniek optreden. Door deze beeldvorming heen kijkend, wordt vastgesteld dat onder verantwoordelijkheid van die bataljonsleiding tot aan de hectische julidagen de meeste militaire en humanitaire taken naar behoren zijn vervuld. Het bataljon disfunctioneerde niet. Toen de VRS de aanval op de enclave opende was Dutchbat echter niet meer bij machte de loop der gebeurtenissen te bepalen, waarbij wordt aangetekend dat militaire verdediging van de enclave uitdrukkelijk niet tot de taak of instructie behoorde en dat passief opereren derhalve was voorgeschreven. Wel worden bij een reeks van afzonderlijke kwesties waaronder aard en optreden van de bataljonsleiding kritische opmerkingen geplaatst.

(13) Op de berichten van vluchtelingen in Tuzla over grootscheepse schending van de mensenrechten werd verschillend gereageerd. Minister Pronk van Ontwikkelingssamenwerking sprak in een NOVA-uitzending op 18 juli voor het eerst ongeremd over "genocide". De ministers Van Mierlo (Buitenlandse Zaken) en Voorhoeve (Defensie) uitten zich daarentegen bezorgd maar meestal voorzichtig, mede uit zorg voor de kwetsbaarheid van Dutchbat zolang het nog in de voormalige enclave verbleef. Bevelhebber van de Koninklijke Landmacht generaal Couzy suggereerde op grond van de meldingen van Dutchbat dat het wel meeviel. Hij schoof de mogelijkheid en zeker eventuele (indirecte) betrokkenheid van Dutchbat ver weg, uit onzekerheid over wat er in de enclave allemaal was gebeurd en uit de wens om het imago van het bataljon en de landmacht te beschermen. Juist op grond van wat hij in alle vaagheid en onvolledigheid had vernomen, had hij echter ook kunnen concluderen dat er juist reden was voor alertheid en verder onderzoek.
(13) Met de persconferentie van Defensie in Zagreb begon een fundamentele omslag in de media. Tot dan toe bestond het beeld dat Dutchbat onder moeilijke omstandigheden zijn werk deed. Er was veel begrip getoond door journalisten dat zolang Dutchbat nog in de enclave was, terughoudendheid wenselijk was vanwege het gevaar van gijzeling. De eerste perscontacten van cdt. Karremans na het vertrek uit de enclave waren schadelijk voor het imago van Dutchbat en Defensie. Zijn pogingen om de verhouding van de strijdende partijen te karakteriseren ("no good guys, no bad guys") en zijn waardeoordelen over generaal Mladic pakten faliekant verkeerd uit in het licht van de inmiddels in de ogen van veel journalisten zeer waarschijnlijke, ernstige moordpartijen door de Bosnische Serven. Gegeven de aangrijpende ontsporing die had plaatsgevonden was er aan mediazijde sprake van een zekere schaamte over de volgzaamheid tot dan toe; deze neigde er nu toe in zijn tegendeel te verkeren. Daarbij kwamen begrijpelijke en deels ook juiste klachten over het gebrek aan informatie door Defensie en verstoring van persoonlijke verhoudingen tussen Defensie en journalisten als gevolg van het niet nakomen van toezeggingen.

(13) Voor de negatieve beeldvorming vanaf dat moment zijn ook beelden van betekenis van een feestje na aankomst van Dutchbat in Zagreb. Opnamen van bierdrinkende en hossende Dutchbatters zijn bij uitstek symbool geworden voor de vermeende onverschilligheid van Nederland en Dutchbat in het bijzonder voor het lot van de bij massa-executies omgekomen Moslims. Deze vaak op televisie getoonde beelden zijn afkomstig uit een korte uitsnede uit een veel langere interne video die in najaar 1995 door Defensie integraal in een openbaar beeldarchief is gedeponeerd. Deze beeldselectie wekt de suggestie dat Dutchbat in het volle besef van de massamoord onder de ogen van de pers aan het feestvieren was. Alledrie de suggesties zijn onjuist. Aard en omvang van de massamoord waren nog niet bekend, laat staan volledig beseft; het hossen was de spontane ontlading na een zeer emotionele herdenking van de dood van hun gesneuvelde collega’s Raviv van Renssen en Jeffrey Broere. Er namen enkele tientallen militairen aan deel, een kleine minderheid van het bataljon.

(13) De publieke beoordeling van de rol van Karremans is eveneens onderhevig geweest aan het effect van videobeelden, in dit geval van opnamen die door de VRS zijn gemaakt tijdens zijn gesprekken met generaal Mladic. Geconstateerd wordt dat er een manipulatief spel met hem is gespeeld en dat hij daarbij op een, voor de beeldvorming fatale wijze is gefilmd. De uitgezonden beelden worden niet representatief geacht. Zo heeft men hem een glas in de hand gedrukt in een situatie waarin hij er net in was geslaagd om een aantal gegijzelde Dutchbatters te ontmoeten. De houding van Mladic gaf Karremans geen enkele kans, maar waar er mogelijkheden waren lijkt deze toch gezegd te hebben wat hij minimaal moest en geen toezeggingen of concessies te hebben gedaan die in de gegeven omstandigheden geen pas gaven.

(13) Vanaf Zagreb overheerste een zeer kritische benadering van wat er was gebeurd. Dat werd niet minder toen bleek dat de informatievoorziening door Defensie veel te wensen overliet. Het vermoeden rees dat gepoogd werd het blazoen van Dutchbat ten onrechte ongeschonden te houden. Minister Voorhoeve lag voortdurend onder vuur, liep achter de feiten aan en wilde daarom een breed allesomvattend onderzoek, een voortgezette debriefing op grote schaal. Hij rekende daarbij op loyaliteit, steun en een juist politiek gevoel van de landmacht. De top van de Koninklijke Landmacht had echter andere prioriteiten zoals bescherming van het imago van Dutchbat en van de landmacht, waardoor de minister relatief laat, dikwijls inadequaat of een enkele keer zelfs helemaal niet werd geïnformeerd. Het debriefingsrapport schoot tekort. De KL kon er duidelijk zijn stempel op zetten. Voorhoeve en zijn ambtenaren wisten dat. Toch meende hij weinig anders te kunnen doen dan het rapport prijzen, want hij had zich er al wekenlang vragenstellers mee van het lijf gehouden. Met onmiddellijke erkenning dat het rapport niet goed was zou hij de Koninklijke Landmacht desavoueren en dat wilde hij niet. Voorhoeve was de gevangene geworden van het debriefingsrapport.

(14) Het beperkte debriefingsbeleid van de landmachttop sloeg als een boemerang terug op de defensieorganisatie. Die raakte vooral in de zomer van 1998 vrijwel verlamd door de aanhoudende affaires in de media over Srebrenica. De nieuwe defensieminister De Grave ondervond de hinder hiervan al vrijwel direct na zijn aantreden. Hij besloot krachtiger in te grijpen: hij liet onderzoeken of er over Srebrenica een ‘doofpot’ bestond. Rapporteur Van Kemenade vond daar geen aanwijzingen voor. Zijn onderzoek stond echter niet in de eerste plaats in dienst van zogenoemde waarheidsvinding; uiteindelijk ging het om een politiek-bestuurlijk probleem dat om een acute oplossing vroeg. Van Kemenade concludeerde dan ook niet - zoals in dit rapport wel is gebeurd - dat er, naast onvermogen, sprake was van een welbewuste poging van de landmachttop om tegen de wil van de minister de informatiestroom te beperken en waar mogelijk onwelgevallige onderwerpen te schonen. Aanwijzingen daarvoor onderkende Van Kemenade niet; die hadden op zijn minst tot een grotere argwaan kunnen leiden jegens zijn vroege conclusie dat er geen doofpot was.

(15) Na juli 1995 heeft de tragedie Srebrenica diepgaand doorgewerkt. Allereerst voor de overlevenden en nabestaanden van de bevolking. Voor de meesten van hen is een verwoestende werking van de gebeurtenissen op hun leven uitgegaan. In het bijzonder veel vrouwen van Srebrenica lijden nog dagelijks onder wat hen is overkomen. Velen hadden voor de vestiging van de safe area al een reeks uitputtende en gruwelijke ervaringen achter de rug. Na twee jaar in een omsingelde veste, waarin de VRS met zijn "afknijpstrategie" een humanitair onhoudbare situatie trachtte te scheppen, kwamen daar de aanval, de deportatie en de massamoord nog eens overheen. Nog steeds is het proces van opgraving en identificatie van de lijken niet voltooid. In vele opzichten voelen de nabestaanden zich door de rest van de wereld, in Bosnië en daarbuiten in de steek gelaten.

(15) Ook bij Dutchbatters heeft hun verblijf diepe sporen achtergelaten. Velen hebben langdurig de psychische gevolgen van hun ervaringen in Srebrenica ondervonden. Sommigen in hevige mate tot op de dag van vandaag. Over de opvang en nazorg waren velen niet te spreken. De ontvangst in Nederland, in een atmosfeer van publiek debat waarin zeer negatieve aandacht voor Dutchbat frequent voorkwam, droeg niet bepaald bij tot een goede en evenwichtige verwerking aan het thuisfront. Van begrip hoe het volgens de Dutchbatters ‘werkelijk’ was, kon in die atmosfeer weinig sprake zijn. Zij herkenden zich niet in het beeld dat in de media domineerde, van pikzwarte (vooral Bosnische) Serven en lelieblanke Moslims. Met dat beeld hadden de meeste Dutchbatters grote moeite, Zij hadden een andere wereld gekend tijdens hun verblijf in de enclave.

(15) De massamoord had een sterk schokeffect in VN en NAVO en heeft bijgedragen aan een omslag in het Amerikaanse beleid. In juli 1995 werd een streep getrokken bij het bedreigde Gorazde waar Britse troepen lagen. De krampachtigheid voor het handhaven van onpartijdigheid bij de VN verminderde en de bereidheid tot inzet van het luchtwapen nam toe. Militairen kregen ruimere bevoegdheden om het in te zetten, ook zonder ‘smoking gun’ als voorwaarde. De beschieting op de Markale markt in Sarajevo in augustus 1995 lokte harde luchtacties uit van VN en NAVO tegen de Bosnisch-Servische luchtverdediging. Die eensgezinde actie - "Deliberate Force"– leidde naar Dayton november 1995 waar de tegenstribbelende partijen zich lieten dwingen tot een akkoord. Nederland speelde in deze fase geen enkele rol. Het werd zelfs van de conferentietafel geweerd.
pi_50112754
quote:
Op maandag 4 juni 2007 23:12 schreef _The_General_ het volgende:
Je slaat de plank mis omdat je de Serviers en de VN-leiding een even grote schuld toedicht. Dat is natuurlijk absurd. De Serviers waren in strijd met Moslim strijders in Sebrenica. Daar heb je de twee hoofdschuldige. Alle andere partijen komen daarna.
Goed, de Servische strijders zijn de hoofdschuldigen. Maar dat is in dit topic verder niet zo van belang, het gaat om de vraag of het terecht is dat de Nederlandse staat aangeklaagd wordt. Ik neem trouwens aan dat ook jij dat inderdaad terecht vindt, aangezien je Nederlandse politici en de legertop ook schuld toedicht.
quote:
Karremans heeft onder dwang mee gedaan aan een door de Serven opgezet mediastukje. Nederlandse soldaten hebben nooit met Serven feest gevierd. Er is wel later een volkomen begrijpelijk feest geweest om te vieren dat de Nederlanders relatief veilig terug gekomen zijn.
Karremans had zich nergens toe moeten laten dwingen, en al helemaal niet zijn soldaten mee moeten laten werken met de deportatie. En een feest nadat je net lafjes hebt meegeholpen aan de moord op 8000 burgers, is totaal NIET begrijpelijk. Als je als militair niet bereid bent je dood te vechten om onschuldige mensen te beschermen, ook al is het tegen een grote overmacht, ben je geen knip voor de neus waard.
pi_50112858
quote:
Op maandag 4 juni 2007 21:54 schreef Soul79 het volgende:

Zat er nog omineuze muziek onder?
pi_50112866
quote:
Op maandag 4 juni 2007 23:43 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Misschien hadden de moslims de enclave niet als uitvalsbasis voor aanvallen op Servische dorpen moeten gebruiken. Daar wel eens aan gedacht?
[..]

Wat wil je met F16's en Apaches doen tegen panters in bebost gebied?
[..]

Ze hadden nog geleefd waarschijnlijk als ze die enclave niet als uitvalsbasis hadden gebruikt.
die moslim milities waren ook fout maar het feit is dat de nederlanders er waren om de burgers te beschermen.

als partijen in oorlog zijn dan gelden er geen regels. als beide partijen zich keurig aan de regels van oorlog zouden houden dan waren er geen blauwhelmen nodig want dan lieten ze de moslimburgers wel met rust.

wat kan een moslim oma/opa/kind eraan doen als een paar mensen vanuit hun gebied aanvallen inzet?
eigen schuld, dus ga maar dood?

typisch nederlands, iets gaat mis en de schuld afschuiven op anderen.
WIJ zaten daar om de moslimbevolking te beschermen en WIJ zijn daarin gefaald!

ooit gehoord van warmtekijkers? die tanks die lichten op bouwlampen....
pi_50113016
quote:
Op maandag 4 juni 2007 23:48 schreef Commensaal het volgende:

[..]

Goed, de Servische strijders zijn de hoofdschuldigen. Maar dat is in dit topic verder niet zo van belang, het gaat om de vraag of het terecht is dat de Nederlandse staat aangeklaagd wordt. Ik neem trouwens aan dat ook jij dat inderdaad terecht vindt, aangezien je Nederlandse politici en de legertop ook schuld toedicht.
[..]

Karremans had zich nergens toe moeten laten dwingen, en al helemaal niet zijn soldaten mee moeten laten werken met de deportatie. En een feest nadat je net lafjes hebt meegeholpen aan de moord op 8000 burgers, is totaal NIET begrijpelijk. Als je als militair niet bereid bent je dood te vechten om onschuldige mensen te beschermen, ook al is het tegen een grote overmacht, ben je geen knip voor de neus waard.
En dat kan jij zomaar voor anderen bepalen? Dood ga je maar één keer hoor...
pi_50113175
Ga maar bij de Serven klagen.
Op zaterdag 23 juni 2007 18:54 schreef MASD het volgende:
Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
pi_50113245
quote:
Op maandag 4 juni 2007 23:55 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

En dat kan jij zomaar voor anderen bepalen? Dood ga je maar één keer hoor...
Ze besloten zelf militair te worden hoor...
  dinsdag 5 juni 2007 @ 00:06:03 #55
179327 Harry4
Treehugger
pi_50113353
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 00:02 schreef Commensaal het volgende:

[..]

Nou, daar ben ik niet 100% zeker van. In die tijd was er nog een soort van Dienstplicht. Ik weet niet in hoeverre het beroepsleger toen was. Misschien waren het alleen beroepsmilitairen.
pi_50113509
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 00:02 schreef Commensaal het volgende:

[..]

Nou en? Dat betekent nog niet dat je je zondermeer in een kansloze situatie dood moet vechten. Waar denk je dat het fenomeen krijgsgevangene anders vandaan komt?
pi_50113649
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 00:10 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Nou en? Dat betekent nog niet dat je je zondermeer in een kansloze situatie dood moet vechten. Waar denk je dat het fenomeen krijgsgevangene anders vandaan komt?
In dit geval vind ik dat ze hadden moeten vechten, en daarnaast heb ik het sterke vermoeden dat ze zich over hebben gegeven uit angst om te sneuvelen, niet omdat vechten geen zin zou hebben.
pi_50113786
Vechten had geen zin,ze waren zwaar omsingeld en de serven waren in de meerderheid.
Overigens is het een van de ergste genocides.
  Moderator dinsdag 5 juni 2007 @ 03:08:12 #59
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50116179
quote:
Op maandag 4 juni 2007 23:51 schreef Vistel het volgende:

[..]

die moslim milities waren ook fout maar het feit is dat de nederlanders er waren om de burgers te beschermen.

als partijen in oorlog zijn dan gelden er geen regels. als beide partijen zich keurig aan de regels van oorlog zouden houden dan waren er geen blauwhelmen nodig want dan lieten ze de moslimburgers wel met rust.

wat kan een moslim oma/opa/kind eraan doen als een paar mensen vanuit hun gebied aanvallen inzet?

ooit gehoord van warmtekijkers? die tanks die lichten op bouwlampen....
dat is een fabeltje

UNPROFOR draaide om het zinnetje 'deter by presence' dat wil zoveel zeggen als door aanwezig te zijn een aanval voorkomen, daarom was men zo zwak uitgerust en daarom was men zo afhankelijk van het NATO luchtwapen (VN = onafhankelijk)

het is heel makkelijk roepen dat ze zich maar dood hadden moeten vechten maar 1 en ander moet wel een bepaald doel dienen, de moslimmannen zijn zelf met 10.000 tegelijk de enclave uitgevlucht zonder iemand daarvan op de hoogte te stellen, Dutchbat kwam daar pas achter toen ze in de blocking positions waren gaan liggen en er op de bsa werd geschoten. Het plan was dat de Nederlanders de Serven aan zich zou binden zodat die wel terug moesten schieten waarna de Bosniers (die hadden 3000 troepen in de enclave die nog minder hebben gedaan dan Dutchbat) mee zouden vechten en gezamelijk de Serven terug zouden drijven.
Toen is er door Nederland geschoten met .50 machinegeweren en 120mm mortieren en twee F16's bombardeerden het een en ander, de Serven trekken zich vervolgens terug en proberen het over de totaal verlaten flanken, de Dutchbatters hebben nog nauwelijks benzine en gaan maar weer naar huis

op dit moment staan de Serven in Srebrenica (is de enclave feitelijk gevallen) en wordt er met zware artillerie op de compounds (waar zich 10.000en vrouwen en kinderen bevinden) geschoten en bellen gegijzelde Dutchbatters naar Den Haag dat ze bij de volgende aanval geexecuteerd worden.

wat doe je dan als Joris Voorhoeve zijnde?
dan zeg je stop
pi_50116590
quote:
Op maandag 4 juni 2007 23:51 schreef Vistel het volgende:

[..]wat kan een moslim oma/opa/kind eraan doen als een paar mensen vanuit hun gebied aanvallen inzet?
Schuld van die moslims die willen en wetens hun omas/opas/kinderen in gevaar brengen.
quote:
De andereh hebben het namelijk ook gedaan.

Maar ja die klagen ze niet aan. Want de Serven zijn niet zo soft om mee te gaan met die onzin.
quote:
Kan er geen traan om laten.
pi_50117491
quote:
Op maandag 4 juni 2007 22:44 schreef Vitalogy het volgende:
Als het echt zo gegaan is zoals in de documentaire werd weergegeven dan vind ik het niet meer dan terecht dat Nederland mede verantwoordelijk wordt gehouden.
Het handelen van Kok, van Mierlo en Voorhoeve komt zo ook wel in een ander daglicht te staan. Het lijkt er op dat zij op het cruciale moment een militair optreden hebben gesaboteerd om zo te voorkomen dat er Nederlandse slachtoffers zouden vallen.
Dat bedoel ik dus
Een ontzettend goedkope, tendentieuze documentaire waarin de mening van (nota bene) de advocaten van de slachtoffers tot feit wordt verheven
En dat zou het optreden van de Nederlandse politici 'in een ander daglicht' stellen
pi_50117583
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 00:14 schreef Commensaal het volgende:

[..]

In dit geval vind ik dat ze hadden moeten vechten, en daarnaast heb ik het sterke vermoeden dat ze zich over hebben gegeven uit angst om te sneuvelen, niet omdat vechten geen zin zou hebben.
Je hebt 'het sterke vermoeden'

Tering zeg, er ligt een metersdik rapport van het NIOD over de gebeurtenissen. Ga je daarin verdiepen voordat je allerlei flauwekul gaat rondbazuinen over blauwhelmen die zich van jou dood moeten vechten en anders 'geen knip voor de neus' waard zijn.

Stuurlui en wal enzo
pi_50117723
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 08:51 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Tering zeg, er ligt een metersdik rapport van het NIOD over de gebeurtenissen. Ga je daarin verdiepen voordat je allerlei flauwekul gaat rondbazuinen over blauwhelmen die zich van jou dood moeten vechten en anders 'geen knip voor de neus' waard zijn.

Stuurlui en wal enzo
De perssamenvatting van het NIOD rapport staat hier.
pi_50118434
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:48 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Ik vind het om te kotsen. Die smerige advocaten en jengelende mensen die alleen geld willen zien. Laten ze ten 1e lekker de daders aan gaan klagen, de Serven dus, maar dat zullen ze wel niet durven

Verder werd de 'enclave' Srebrenica gebruikt door moslimmannen om de omliggende Servische dorpen aan te vallen, maar dat verzwijgen ze even
Waar maak je je druk om?
Dat komt er dan tijdens dat proces wel uit. Kan een rechter besluiten hoe belangrijk die informatieis.

Ik ga er van uit dat de "smoking gun" in dit geval zal zijn "of men had kunnen weten wat er zou gaan gebeuren waneer de Serben Srbrenica innamen"

Wanneer dat het geval zou zijn geweest zou het dus wel de plicht zijn geweest met alle middelen proberen te verdedigen . Een aanklacht is zo´n geval terecht.

Ik twijfel echter of dat het geval is.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 10:02:46 #65
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_50119088
Nederlandse overheid trekt een verantwoording naar zich toe
Maakt er een potje van
Veel ellende als resultaat
Om vervolgens te gaan huilen dat ze er toch zeker ook niets aan kunnen doen...

Typisch de overheid.
Niet alleen voor Sbrenica, maar eigenlijk voor vreselijk veel zaken.
Wordt tijd dat de overheid daar eens van af stapt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_50119555
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 08:51 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Stuurlui en wal enzo
Ik ken het rapport van het NIOD, dat betekent niet dat ik het er op alle punten mee eens ben. En mogen alle niet-militairen van jou geen mening hebben over deze kwestie?
  dinsdag 5 juni 2007 @ 10:57:33 #67
176916 Karrs
2007-2017
pi_50120527
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 09:32 schreef CANARIS het volgende:

[..]

Waar maak je je druk om?
Moslims. Je kent Hofstadtgruppe toch?
quote:
Dat komt er dan tijdens dat proces wel uit. Kan een rechter besluiten hoe belangrijk die informatieis.

Ik ga er van uit dat de "smoking gun" in dit geval zal zijn "of men had kunnen weten wat er zou gaan gebeuren waneer de Serben Srbrenica innamen"

Wanneer dat het geval zou zijn geweest zou het dus wel de plicht zijn geweest met alle middelen proberen te verdedigen . Een aanklacht is zo´n geval terecht.

Ik twijfel echter of dat het geval is.
Naar wat ik ervan begrepen heb, zijn de Dutchbatters in de steek gelaten door de VN-top, toen ze luchtsteun vroegen en niet kregen, op twee (Nederlandse) F-16's na. Maar dat neemt niet weg dat de Nederlandsers inderdaad hadden kunnen (en moeten) weten wat er zou gaan gebeuren. Echter, of ze er wat aan konden doen, is reeds onderzocht en Dutchbat is grotendeels vrijgepleit. Terecht. De VN heeft het daar laten liggen en de Serven hebben aangevallen. Tot zover de schuldvraag.

Dat die vrouwen nu geld willen van Nederland kunnen ze dus vergeten. Als ze geld willen, gaan ze maar naar Brussel of Belgrado.
Is definitief vertrokken na een ban voor het opstaan tegen slechteriken
  dinsdag 5 juni 2007 @ 11:20:36 #68
45206 Pietverdriet
pi_50121288
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 10:57 schreef Karrs het volgende:

[..]

Moslims. Je kent Hofstadtgruppe toch?
[..]

Naar wat ik ervan begrepen heb, zijn de Dutchbatters in de steek gelaten door de VN-top, toen ze luchtsteun vroegen en niet kregen, op twee (Nederlandse) F-16's na. Maar dat neemt niet weg dat de Nederlandsers inderdaad hadden kunnen (en moeten) weten wat er zou gaan gebeuren. Echter, of ze er wat aan konden doen, is reeds onderzocht en Dutchbat is grotendeels vrijgepleit. Terecht. De VN heeft het daar laten liggen en de Serven hebben aangevallen. Tot zover de schuldvraag.

Dat die vrouwen nu geld willen van Nederland kunnen ze dus vergeten. Als ze geld willen, gaan ze maar naar Brussel of Belgrado.
Vraag me toch af waarom wij een luchtmacht hebben, die nota bene met 100+ toestellen in Italie lag toen dit drama speelde, als we daar zelf geen luchtsteun aan onze eigen troepen kunnen geven.
Persoonlijk ben ik van mening dat wij na Sbrenica geen enkele VN operatie meer hadden moeten doen voordat de VN niet drastisch hervormd is.
Maar nee, we doen vrolijk mee met de VN die al Jaaaaaaaaren over Darfur in vergadering is, en het er nog eens over heeft of het woord genocide in de resolutie past.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 11:23:25 #69
45206 Pietverdriet
pi_50121384
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 03:08 schreef sp3c het volgende:

wat doe je dan als Joris Voorhoeve zijnde?
Dan bewapen ik de Luchtmacht met alles wat knalt en fax een paar fotos van de effecten van fuel air explosives naar Milosowich en vertel hem dat ie dat binnen 48 uur live kan zien in zijn hoofdstad.
Maar goed, de Nederlandse politiek zijn laffe honden die de zonen van het vaderland met een arm op de rug gebonden het veld in stuurt.
De Pantservoertuigen werd het snelvuurkanon afgehaald, en vervangen door een .50
Geen Tanks, geen kannonnen

[ Bericht 21% gewijzigd door Pietverdriet op 05-06-2007 11:51:30 ]
pi_50121442
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 10:23 schreef Commensaal het volgende:

[..]

Ik ken het rapport van het NIOD, dat betekent niet dat ik het er op alle punten mee eens ben. En mogen alle niet-militairen van jou geen mening hebben over deze kwestie?
Een mening is iets anders dan goedkope, gemakzuchtige wijsheid achteraf.
pi_50121679
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 00:14 schreef Commensaal het volgende:

[..]

In dit geval vind ik dat ze hadden moeten vechten,
En waarom? Omdat je de uitkomst weet...
quote:
en daarnaast heb ik het sterke vermoeden dat ze zich over hebben gegeven uit angst om te sneuvelen,
Is dat niet altijd zo? Ze hebben een risico-analyse gemaakt met de gegevens die ze hadden en ingeschat dat ze totaal geen kans hadden...
quote:
niet omdat vechten geen zin zou hebben.
Wat het natuurlijk ook niet had.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 11:35:47 #72
176916 Karrs
2007-2017
pi_50121793
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 11:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vraag me toch af waarom wij een luchtmacht hebben, die nota bene met 100+ toestellen in Italie lag toen dit drama speelde, als we daar zelf geen luchtsteun aan onze eigen troepen kunnen geven.
De luchtmacht stond niet onder Nederlands, maar NAVO-bevel... anders waren alle jagers onmiddellijk naar Srebrenica gevlogen, natuurlijk.
quote:
Persoonlijk ben ik van mening dat wij na Sbrenica geen enkele VN operatie meer hadden moeten doen voordat de VN niet drastisch hervormd is.
Maar nee, we doen vrolijk mee met de VN die al Jaaaaaaaaren over Darfur in vergadering is, en het er nog eens over heeft of het woord genocide in de resolutie past.
De VN is inderdaad een papieren tijger, net als indertijd de Volkerenbond (waar Nederland ook mee dweepte indertijd)
  dinsdag 5 juni 2007 @ 11:53:11 #73
45206 Pietverdriet
pi_50122376
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 11:35 schreef Karrs het volgende:

[..]

De luchtmacht stond niet onder Nederlands, maar NAVO-bevel... anders waren alle jagers onmiddellijk naar Srebrenica gevlogen, natuurlijk.
Suuuure
Lekker verstoppen en geen verantwoordelijkheid nemen.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 11:54:15 #74
179327 Harry4
Treehugger
pi_50122409
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 11:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Suuuure
Lekker verstoppen en geen verantwoordelijkheid nemen.
Ik denk bijna voor 100% zeker, als Nederland direct had ingegrepen dat de claim nu andersom lag, en dat we daar voor veroordeeld werden.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 12:02:32 #75
45206 Pietverdriet
pi_50122700
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 11:54 schreef Harry4 het volgende:

[..]

Ik denk bijna voor 100% zeker, als Nederland direct had ingegrepen dat de claim nu andersom lag, en dat we daar voor veroordeeld werden.
Dat denk ik niet, ik denk dat als NL die serven een pak slaag had gegeven dat er een beslissing was geforceerd en het conflict veel sneller was opgelost.
pi_50122798
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 11:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dan bewapen ik de Luchtmacht met alles wat knalt en fax een paar fotos van de effecten van fuel air explosives naar Milosowich en vertel hem dat ie dat binnen 48 uur live kan zien in zijn hoofdstad.
Maar goed, de Nederlandse politiek zijn laffe honden die de zonen van het vaderland met een arm op de rug gebonden het veld in stuurt.
De Pantservoertuigen werd het snelvuurkanon afgehaald, en vervangen door een .50
helmaal mee eens

waar het omging was dat men zich distantieerde van de veranwtoording die men een half jaar tevoor met veel pathos aannam.

Engeland had idd Belgrad plat gegooid als dit met hun mannen en hun protectoraat was gebeurd.
nederland verstopt zich liever achter een commisie die natuurlijk niet anders kon als Nederland vrijpleiten.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 12:08:02 #77
179327 Harry4
Treehugger
pi_50122896
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 12:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat denk ik niet, ik denk dat als NL die serven een pak slaag had gegeven dat er een beslissing was geforceerd en het conflict veel sneller was opgelost.
Ja, en daarom ligt de politiek hier helemaal overhoop als er één Irakees dood gaat. Misschien wel niet, maar ik denk dat we daarover dan weer een discussie hadden gehad. We waren er om de vrede te handhaven, dus geen conflict met beide groepen.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 12:13:09 #78
45206 Pietverdriet
pi_50123076
Een boodschap aan iedereen die hier de politiek wil vrijpleiten, zou jij je door zo een regering ergens heen laten sturen om je nek te riskeren? Je kan er op rekenen dat als er poep de ventilator raakt je een eind hout in diezelfde nek krijgt van diezelfde politiek.
Je kan er op rekenen dat je zonder spuug genaaid wordt, en men je laat vallen als een beschimmelde drol.
En als je dan weer thuis bent wordt je door de pers in de mangel genomen die voordat je er werd heengestuurd een hetze liep te voeren om "daar wat aan te doen"
  dinsdag 5 juni 2007 @ 12:14:10 #79
45206 Pietverdriet
pi_50123100
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 12:08 schreef Harry4 het volgende:

[..]

Ja, en daarom ligt de politiek hier helemaal overhoop als er één Irakees dood gaat. Misschien wel niet, maar ik denk dat we daarover dan weer een discussie hadden gehad. We waren er om de vrede te handhaven, dus geen conflict met beide groepen.
Lees mijn posts nog eens door, zou ik zeggen
quote:

Moderator dinsdag 5 juni 2007 @ 12:27:44 #80
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50123516
quote:

[..]

den zegt mladic 'die heb jij helemaal niet' en gaat verder waar hij mee bezig was
quote:
je kunt het de Nederlandse overheid op zich kwalijk nemen dat ze akkoord zijn gegaan met het mandaat maar dat is niet onze keuze geweest, Nederland was meer een voorstander van een zwaargewapende optie die een het ander moest gaan afdwingen.

daar was internationaal niet genoeg animo voor (geen manschappen) dus is UNPROFOR light ervan gekomen, toen had Nederland zijn toezeggingen terug moeten nemen maar dat is achteraf makkelijk praten
  dinsdag 5 juni 2007 @ 12:33:05 #81
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_50123677
Staat het eigenlijk vast dat Nederland onverbloemd om luchtsteun heeft gevraagd? Volgens (advocaten van) de nabestaanden had Nederland dat verzoek op het allerlaatste moment ingetrokken. Twee dingen die ik me af vraag:

- Hoe waarschijnlijk is het dat dit waar is? Kan het waar zijn?

- Wat zou het motief voor het intrekken van die aanvraag zijn?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  Moderator dinsdag 5 juni 2007 @ 12:42:36 #82
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50123922
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 12:33 schreef Klopkoek het volgende:
Staat het eigenlijk vast dat Nederland onverbloemd om luchtsteun heeft gevraagd? Volgens (advocaten van) de nabestaanden had Nederland dat verzoek op het allerlaatste moment ingetrokken. Twee dingen die ik me af vraag:

- Hoe waarschijnlijk is het dat dit waar is? Kan het waar zijn?

- Wat zou het motief voor het intrekken van die aanvraag zijn?
ja het staat vast

ten eerste staat het vast dat Dutchbat tientallen malen om luchtsteun heeft gevraagd en ten tweede staat het vast dat toen er helemaal aan het einde van de rit (serven in de enclave) eindelijk wat is gebombardeerd (door Nederlandse F16's, een vrouwelijke piloot raakte oa een rijdende tank met een domme bom meen ik) er door gevangen genomen Dutchbatters (stuk of 30 op dat moment?) naar huis werd gebeld met de boodschap dat ze geexecuteerd zouden worden als er nog meer gebombardeerd zou worden.

met de Serven in de enclave en de moslimmannen in geen velden of wegen te bekennen is dat ook meteen het motief om verdere bombardementen af te blazen
  dinsdag 5 juni 2007 @ 12:43:13 #83
45206 Pietverdriet
pi_50123942
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 12:27 schreef sp3c het volgende:

[..]

den zegt mladic 'die heb jij helemaal niet' en gaat verder waar hij mee bezig was
Had dan vervolgens zijn hoofdstad in puin gelegt.
iets wat werkt, want toen het werkelijk gedaan werd hielden de serven snel op met vechten.
quote:
je kunt het de Nederlandse overheid op zich kwalijk nemen dat ze akkoord zijn gegaan met het mandaat maar dat is niet onze keuze geweest, Nederland was meer een voorstander van een zwaargewapende optie die een het ander moest gaan afdwingen.
Nederlandse regering liet de snelvuurkanonnen van de pantserwagens halen, we wilden niet provoceren.
quote:
daar was internationaal niet genoeg animo voor (geen manschappen) dus is UNPROFOR light ervan gekomen, toen had Nederland zijn toezeggingen terug moeten nemen maar dat is achteraf makkelijk praten
Dat zei ik destijds al, maar goed, het neemt niet weg dat de NL regering destijds de verantwoording nam, en die dus heeft.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 12:47:56 #84
45206 Pietverdriet
pi_50124069
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 12:42 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja het staat vast

ten eerste staat het vast dat Dutchbat tientallen malen om luchtsteun heeft gevraagd
En de regering ze liet stikken
quote:
en ten tweede staat het vast dat toen er helemaal aan het einde van de rit (serven in de enclave) eindelijk wat is gebombardeerd (door Nederlandse F16's, een vrouwelijke piloot raakte oa een rijdende tank met een domme bom meen ik) er door gevangen genomen Dutchbatters (stuk of 30 op dat moment?) naar huis werd gebeld met de boodschap dat ze geexecuteerd zouden worden als er nog meer gebombardeerd zou worden.
En de regering zwalkte
quote:
met de Serven in de enclave en de moslimmannen in geen velden of wegen te bekennen is dat ook meteen het motief om verdere bombardementen af te blazen
Strategische doelen genoeg in Servie.
  Moderator dinsdag 5 juni 2007 @ 12:49:55 #85
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50124120
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 12:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En de regering ze liet stikken
Amerika liet ze stikken
quote:
[..]

En de regering zwalkte
onzin, het had gewoon totaal geen zin meer

too little too late
quote:
[..]

Strategische doelen genoeg in Servie.
zal Mladic een rotzorg zijn
  Moderator dinsdag 5 juni 2007 @ 12:55:10 #86
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50124265
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 12:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Had dan vervolgens zijn hoofdstad in puin gelegt.
iets wat werkt, want toen het werkelijk gedaan werd hielden de serven snel op met vechten.
daar zijn honderden vliegtuigen 2 afdelingen artillerie en een kroatisch offensief voor nodig geweest, dat zie ik Nederland (helaas) niet zo snel op poten zetten in zijn eentje
quote:
[..]

Nederlandse regering liet de snelvuurkanonnen van de pantserwagens halen, we wilden niet provoceren.
mandaat
quote:
[..]

Dat zei ik destijds al, maar goed, het neemt niet weg dat de NL regering destijds de verantwoording nam, en die dus heeft.
Nederland heeft het tenminste geprobeert ... het lukte niet, pech gehad

als de nabestaanden geld willen zien geen ze maar bij Nasser 'we vechten tot de laatste kogel!' Oric klagen
  dinsdag 5 juni 2007 @ 12:58:23 #87
45206 Pietverdriet
pi_50124352
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 12:49 schreef sp3c het volgende:

[..]

Amerika liet ze stikken
Die ook, maar het was het NL leger, en ze zijn door onze eigen regering genaaid, en dat eigenlijk ook al voordat ze daarheen gingen.
quote:
onzin, het had gewoon totaal geen zin meer
too little too late
Je bent ook voorstander ervan bij gijzelnames maar te buigen voor terreur?
quote:
[..]

zal Mladic een rotzorg zijn
Gek genoeg was het een tijdje later, toen het echt gebeurde, geen rotzorg.
Toen de stad werd platgegooid was het snel voorbij met hun oorlogzuchtige houding.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 12:58:45 #88
179327 Harry4
Treehugger
pi_50124368
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 12:49 schreef sp3c het volgende:
Amerika liet ze stikken
Mee eens, maar het is wel gevaarlijk om dit te zeggen, let maar op de komende reacties
  dinsdag 5 juni 2007 @ 12:59:10 #89
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_50124382
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 12:42 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja het staat vast

ten eerste staat het vast dat Dutchbat tientallen malen om luchtsteun heeft gevraagd en ten tweede staat het vast dat toen er helemaal aan het einde van de rit (serven in de enclave) eindelijk wat is gebombardeerd (door Nederlandse F16's, een vrouwelijke piloot raakte oa een rijdende tank met een domme bom meen ik) er door gevangen genomen Dutchbatters (stuk of 30 op dat moment?) naar huis werd gebeld met de boodschap dat ze geexecuteerd zouden worden als er nog meer gebombardeerd zou worden.

Mmm owkee. Blijft wel een raar verhaal. Ik heb ook de kranten gelezen en de geruchten gehoord dat de Fransen geen luchtsteun wilden geven vanwege wat Franse gijzelaars. Komt in ieder geval erg schimmig en duister over allemaal. Door al die verschillende versies is de 'waarheid' lastig te ontdekken als buitenstaander. Is dat normaal bij defensie (dwz: reconstructies zijn moeilijk te maken en bevelstructuren zijn bij vredesmissies lastig te ontwaren etc.) of is er misschien expres een rookgordijn gecreeërd?.

Welke bewapening hadden ze er volgens jou heen moeten sturen? Leopards? Want ja een 25mm Oerlikon ipv een .50 op een YPR lijkt me nog steeds niet afdoende tegen T-72's. Gebeurd het überhaupt weleens dat in VN verband het allerzwaarste geschut (MBT's) wordt ingezet? Ik heb het op TV beelden nooit gezien.
Ikzelf heb dus de indruk dat Nederland had moeten passen in plaats van het beste jongetje van de klas willen zijn.

En nog iets: waar waren die moslimfundamentalisten eigenlijk als je ze nodig hebt?
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 5 juni 2007 @ 13:00:00 #90
45206 Pietverdriet
pi_50124420
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 12:55 schreef sp3c het volgende:

[..]

daar zijn honderden vliegtuigen 2 afdelingen artillerie en een kroatisch offensief voor nodig geweest, dat zie ik Nederland (helaas) niet zo snel op poten zetten in zijn eentje
[..]

mandaat
[..]

Nederland heeft het tenminste geprobeert ... het lukte niet, pech gehad

als de nabestaanden geld willen zien geen ze maar bij Nasser 'we vechten tot de laatste kogel!' Oric klagen
jaja
Praat het maar goed, maar zou jij voor de Nederlandse regering je laten uitzenden?
  Moderator dinsdag 5 juni 2007 @ 13:06:26 #91
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50124620
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 12:58 schreef Harry4 het volgende:

[..]

Mee eens, maar het is wel gevaarlijk om dit te zeggen, let maar op de komende reacties
I know en normaal gesproken sta ik voorop om daarop te reageren maar in dit geval is het toch echt een feit.

Bill Clinton wilde geen escalatie want UNPROFOR was er niet tegen op gewassen en hij wilde absoluut niet dat de beloofde marine expeditionary force, dat zoals afgesproken paraat stond in de Adriatische zee om UNPROFOR bij een gedwongen terugtrekking (onder vuur, zoveel mogelijk vluchtelingen meebrengen) te helpen ook maar 1 voet op Bosnische grond zou zetten

als de enclaves daarentegen waren ontruimd (srebrenica is niet de enige enclave die is gevallen!) dan kon er met veel meer vrijheid gebombardeerd worden (op. Deliberate Force) zonder dat er een Amerikaan aan land hoefde te gaan
  Moderator dinsdag 5 juni 2007 @ 13:07:34 #92
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50124655
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 13:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

jaja
Praat het maar goed,
kleuter, als ik iets zeg dat niet klopt dan zie ik graag argumenten ipv dit soort bullshit
quote:
maar zou jij voor de Nederlandse regering je laten uitzenden?
het zou niet de eerste keer zijn
  dinsdag 5 juni 2007 @ 13:07:42 #93
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_50124662
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 12:43 schreef Pietverdriet het volgende:

Is zo'n snelvuurkanon afdoende tegen T-72's? Ik ken de verhalen dat sommige Bradleys met een 25mm kanon in de golfoorlog sommige Iraakse tanks hebben kunnen mollen maar hoe effectief is het nou echt?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_50124713
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 12:59 schreef Klopkoek het volgende:

En nog iets: waar waren die moslimfundamentalisten eigenlijk als je ze nodig hebt?
Nou die waren er genoeg hoor. Bosnie was vergeven van die gasten met groene hoofdbanden uit Tjetjenie, Afghanistan, Algerije en meer van dat soort ellende die de jihad naar Europa kwamen brengen.

Maar ook dat word in de reguliere media doodverzwegen.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 13:11:55 #95
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_50124792
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 13:08 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Nou die waren er genoeg hoor. Bosnie was vergeven van die gasten met groene hoofdbanden uit Tjetjenie, Afghanistan, Algerije en meer van dat soort ellende die de jihad naar Europa kwamen brengen.

Wordt echt niet verzwegen hoor, het staat zelfs in het bekende boek van Clarke.

Maarja, als Al-Qaida en consorten flink waren geweest hadden ze even flink payback gedaan, of hun mede-moslims proberen te helpen ipv weg te vluchten.
Deuger, Woke & Gutmensch
  Moderator dinsdag 5 juni 2007 @ 13:13:58 #96
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50124847
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 13:08 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

mwah dat is een beetje een mythe

het leeuwendeel van de Bosnische (over het algemeen moslim, deels Kroaats en een druppletje Servisch) gevechten zijn gevoerd tussen de reguliere troepen, die jihadi's konden schijnbaar heel leuk op de foto maar echt grote actie's hebben ze niet op hun naam staan.

waar het bosnische regeringsleger was kun je je overigens wel afvragen want die voerden immers aanvallen op servische dorpjes uit vanuit de enclave
pi_50124849
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 13:11 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wordt echt niet verzwegen hoor, het staat zelfs in het bekende boek van Clarke.

Maarja, als Al-Qaida en consorten flink waren geweest hadden ze even flink payback gedaan, of hun mede-moslims proberen te helpen ipv weg te vluchten.
Ja hallo zeg, je denkt toch niet dat die Muhadjedin tegen een echt leger gaan vechten dat zich niet door mandatten of wat voor andere onzin zoals het EVRM laten tegen houden? Oftewel de oude Europese snit?

Nee die pakken liever burgers en plegen bomaanslagen in urbane gebieden.
pi_50124869
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 13:13 schreef sp3c het volgende:

[..]

mwah dat is een beetje een mythe

het leeuwendeel van de Bosnische (over het algemeen moslim, deels Kroaats en een druppletje Servisch) gevechten zijn gevoerd tussen de reguliere troepen, die jihadi's konden schijnbaar heel leuk op de foto maar echt grote actie's hebben ze niet op hun naam staan.

waar het bosnische regeringsleger was kun je je overigens wel afvragen want die voerden immers aanvallen op servische dorpjes uit vanuit de enclave
Vergeet ook niet dat het UCK vergeven was van die groene band gasten, al was dat een paar jaar later.
pi_50124930
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 13:06 schreef sp3c het volgende:

[..]

I know en normaal gesproken sta ik voorop om daarop te reageren maar in dit geval is het toch echt een feit.

Bill Clinton wilde geen escalatie want UNPROFOR was er niet tegen op gewassen en hij wilde absoluut niet dat de beloofde marine expeditionary force, dat zoals afgesproken paraat stond in de Adriatische zee om UNPROFOR bij een gedwongen terugtrekking (onder vuur, zoveel mogelijk vluchtelingen meebrengen) te helpen ook maar 1 voet op Bosnische grond zou zetten

als de enclaves daarentegen waren ontruimd (srebrenica is niet de enige enclave die is gevallen!) dan kon er met veel meer vrijheid gebombardeerd worden (op. Deliberate Force) zonder dat er een Amerikaan aan land hoefde te gaan
Neem het ze eens kwalijk, ze hadden net dat gezeik in Somalië achter de rug. Om dat dan als 'laten stikken' af te doen vind ik wat makkelijk.
  Moderator dinsdag 5 juni 2007 @ 13:16:57 #100
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50124952
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 13:14 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Vergeet ook niet dat het UCK vergeven was van die groene band gasten, al was dat een paar jaar later.
uck wel, en maffia en allerhande gespuis, die zijn tot de dag van vandaag nog bezig daar
  Moderator dinsdag 5 juni 2007 @ 13:18:44 #101
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50125009
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 13:16 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Neem het ze eens kwalijk, ze hadden net dat gezeik in Somalië achter de rug. Om dat dan als 'laten stikken' af te doen vind ik wat makkelijk.
hey ik geef ze groot gelijk het was gewoon een smerige rotbende

maar ze hebben UNPROFOR wel laten stikken, dan had Clinton helemaal geen manschappen aan moeten bieden net als Wim Kok ... maar of er dan nog weduwen over waren uit Srebrenica om iemand aan te klagen weet ik niet
pi_50125343
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 13:18 schreef sp3c het volgende:

[..]

hey ik geef ze groot gelijk het was gewoon een smerige rotbende

maar ze hebben UNPROFOR wel laten stikken, dan had Clinton helemaal geen manschappen aan moeten bieden net als Wim Kok ... maar of er dan nog weduwen over waren uit Srebrenica om iemand aan te klagen weet ik niet
Dat is het punt hiermee............ iedereen heeft zich er enorm op verkeken: de moslims zelf, de internationale gemeenschap, uiteindelijk zelfs de Serviërs (die kennelijk niet doorhadden wat de impact van hun actie zou zijn). Het is (op kleine schaal) zoals iedereen zich voor WOII op Hitler heeft verkeken.

Daarom erger ik me zo aan gemakzuchtige betweters die achteraf op hoge toon gaan vingerwijzen.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 13:31:58 #103
45206 Pietverdriet
pi_50125415
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 13:07 schreef sp3c het volgende:

[..]

kleuter, als ik iets zeg dat niet klopt dan zie ik graag argumenten ipv dit soort bullshit
Is geen bullshit, het is het opsommen van ja-maar en als' wat je daar doet.
Je somt excuus na excuus op,
feit blijft, NL regering nam verantwoording en had die dus, en liet onze jongens stikken.
  Moderator dinsdag 5 juni 2007 @ 17:08:10 #104
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50132331
klets niet, jij zegt blablaikweetallesveel beter, ik zeg nee want etc.

dat is wel ff iets anders dan wat jij stelt, maar goed ik heb deze discussie vaak genoeg op dat niveau gevoerd en daar ben ik wel klaar mee eerlijk gezegd
pi_50132755
als servie onschuldig kan zijn ...

dan kan nederland niks verweten worden .
pi_50132783
mensen die nederland aanklagen omdat er geld te halen valt
pi_50132824
bosniers kennen alleen een erkenning en dat is in geld tekens $_$

ja ik ben bosnier
pi_50132901
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:45 schreef SpecialK het volgende:
Dat met die luchtsteun hoorde ik vandaag ook voor het eerst. Wat een fokking idiote blunder van de bovenste orde als -dat- waar is. Degene die -dat- commando heeft gegeven mag van mij goed gestraft worden.
Was diegene niet de huidige Franse president meneer Sarkozy?
Zoiets ving ik op laatst.
"thats a pile of goatshit what you're saying mister master...and a large pile too" schreef Burakius die maandagmorgen
  dinsdag 5 juni 2007 @ 17:47:35 #109
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_50133606
Godverdomme, hele post weg!!!!

Zelf ben ik een Srebrenica veteraan en ondervind daarvan totop de dag van vandaag nog steeds problemen over. PTSS, nachtmerries etc. Wel ontvang ik nu een MIP en onlangs is aan mij uitgereikt het Draaginsigne Gewonden.

Ook hier op Fok! staan de beste stuurlui weer aan wal gezien de reacties die ik zo las en het steekt mij dan ook enorm dat een betweter zegt dat de wij, de NL blauwhelmen laf waren.

Die Serven die rondom de enclave lagen waren numeriek in de meerderheid, met tanks, houwitsers, raketten etc etc. Ongeveer 8000 man. Dat tegenover 430 blauwhelmen. Dat win je niet. En al helemaal niet als er al een gebrek aan munitie was, diesel voor de voertuigen, vers drinkwater, medicamenten, etc etc etc.............
En die Serven die zich hadden geconcentreerd waren geharde soldaten. vergis je daar niet in. Tevens ook milities die vooor niets terug deinsten. Geen frisse jongens hoor.

Nee de soldaten, wij, treffen geen blaam. Diegene die blaam treffen zijn de VN organisatie, de bevelhebber van Unprofor, de Franse generaal Janvier, en de politiekers die vasthielden aan het UNPROFOR concept. Die zouden ze moeten dagvaarden, al die hoge verantwoordelijken. En Yasushi Akasi, als speciaal gezant van de VN voor die regio zouden ze moeten oppakken.

Maar helaas nee, zij die juist die broodnodige luchtsteun blokkeerden gaan vrijuit.

En dan heb ik het al helemaal niet over die Naser Oric, de commandant van de Bosnische strijders in de enclave. De lafaard ging al enkele weken voordat de enclave viel weg. Ik verdenk hem ervan dat hij zijn eigen volk verraden heeft. Lafaard ten top!!!!
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 17:50:48 #110
45206 Pietverdriet
pi_50133705
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 17:47 schreef ErwinRommel het volgende:

Nee de soldaten, wij, treffen geen blaam.
Correct, jullie werden dubbel genaaid.
pi_50133781
quote:

Zelf ben ik een Srebrenica veteraan en ondervind daarvan totop de dag van vandaag nog steeds problemen over. PTSS, nachtmerries etc. Wel ontvang ik nu een MIP en onlangs is aan mij uitgereikt het Draaginsigne Gewonden.

Ook hier op Fok! staan de beste stuurlui weer aan wal gezien de reacties die ik zo las en het steekt mij dan ook enorm dat een betweter zegt dat de wij, de NL blauwhelmen laf waren.

Die Serven die rondom de enclave lagen waren numeriek in de meerderheid, met tanks, houwitsers, raketten etc etc. Ongeveer 8000 man. Dat tegenover 430 blauwhelmen. Dat win je niet. En al helemaal niet als er al een gebrek aan munitie was, diesel voor de voertuigen, vers drinkwater, medicamenten, etc etc etc.............
En die Serven die zich hadden geconcentreerd waren geharde soldaten. vergis je daar niet in. Tevens ook milities die vooor niets terug deinsten. Geen frisse jongens hoor.

Nee de soldaten, wij, treffen geen blaam. Diegene die blaam treffen zijn de VN organisatie, de bevelhebber van Unprofor, de Franse generaal Janvier, en de politiekers die vasthielden aan het UNPROFOR concept. Die zouden ze moeten dagvaarden, al die hoge verantwoordelijken. En Yasushi Akasi, als speciaal gezant van de VN voor die regio zouden ze moeten oppakken.

Maar helaas nee, zij die juist die broodnodige luchtsteun blokkeerden gaan vrijuit.

En dan heb ik het al helemaal niet over die Naser Oric, de commandant van de Bosnische strijders in de enclave. De lafaard ging al enkele weken voordat de enclave viel weg. Ik verdenk hem ervan dat hij zijn eigen volk verraden heeft. Lafaard ten top!!!!
Jullie konden er gewoon niks aan doen,maar een vraag,hoe werden jullie behandelt door de servische millities en hadden jullie in de gaten dat ze die mensen zouden vermoorden?
pi_50133914
quote:

het is niet jullie schuld ...wie dat zegt is een idioot ...laf....is het laf om daar te zitten en andere mensen te proberen beschermen ....nee dat het niet gelukt is ..dat terzijde , maar je hebt je best gedaan , dat er politiek spel mee was gemoeid ..kun jullie niks aan doen enige laffe honden zijn die serviers en die politieke honden .
ik weet hoe it is om trauma's over te houden van een oorlog ...je hele leven getekend..het zal altijd bij je blijven , voor altijd.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 18:14:50 #113
110987 ErwinRommel
pi_50134426
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 17:53 schreef Double-Helix het volgende:

[..]

Jullie konden er gewoon niks aan doen,maar een vraag,hoe werden jullie behandelt door de servische millities en hadden jullie in de gaten dat ze die mensen zouden vermoorden?
Ok, ten eerste, ik zat er van februarie 1994 tot en met juli 1994, de eerste lichting blauwhelmen die die kant op ging. Wij namen het primitieve kamp van de Canadezen over. Er was niets, maar dan ook helemaal niets.
Ten tijde van de val zat ik in Nederland en hoorde van de val van Srebrenica via de radio. Ik werd misselijk. Al ons goede werk voor niets geweest. Al die opofferingen voor niets..........je kunt je niet voorstellen hoe ik mij voelde. Ik wilde erheen om onze collega's te helpen, maar dat kon niet.

De Serven hoe die ons behandelden? In eerste instanties deden we zaken met ze, bier en frisdrank voor geld.
Ook als we elkaar aan het observeren waren vanuit de observatie posten werd er wel eens wat heen en weer gezwaaid.
Indien de Serven bestookt werden door Bosniërs dan waren ze minder vriendelijk en schoten ook op ons, iets dat niet door de pers verteld werd. Ik heb menig raket geteld en gelukkig niet terug gekopt.
Op zich, de Serven, waren ze geen slechte lui, eerder gehard door de oorlog.
van een andere eenheid, Servische, waren minder vriendelijk en waren vaak militie strijders. Die hebben ons vaak vernederd. En ja, we moesten en zouden neutraal blijven.
pi_50134658
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 18:14 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Ok, ten eerste, ik zat er van februarie 1994 tot en met juli 1994, de eerste lichting blauwhelmen die die kant op ging. Wij namen het primitieve kamp van de Canadezen over. Er was niets, maar dan ook helemaal niets.
Ten tijde van de val zat ik in Nederland en hoorde van de val van Srebrenica via de radio. Ik werd misselijk. Al ons goede werk voor niets geweest. Al die opofferingen voor niets..........je kunt je niet voorstellen hoe ik mij voelde. Ik wilde erheen om onze collega's te helpen, maar dat kon niet.

De Serven hoe die ons behandelden? In eerste instanties deden we zaken met ze, bier en frisdrank voor geld.
Ook als we elkaar aan het observeren waren vanuit de observatie posten werd er wel eens wat heen en weer gezwaaid.
Indien de Serven bestookt werden door Bosniërs dan waren ze minder vriendelijk en schoten ook op ons, iets dat niet door de pers verteld werd. Ik heb menig raket geteld en gelukkig niet terug gekopt.
Op zich, de Serven, waren ze geen slechte lui, eerder gehard door de oorlog.
van een andere eenheid, Servische, waren minder vriendelijk en waren vaak militie strijders. Die hebben ons vaak vernederd. En ja, we moesten en zouden neutraal blijven.
Oke bedankt voor je uitleg
  dinsdag 5 juni 2007 @ 18:25:06 #115
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_50134762
Waarom klagen ze Servië niet aan? Die hebben toch de misdaden begaan?

Oh ja, daar valt zeker geen geld te halen
pi_50134848
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 18:25 schreef ScienceFriction het volgende:

Weet je wat het grappige is? Er is een genocide gepleegd, maar men weet niet door wie...

Zomaar, uit de lucht komen vallen.
pi_50134887
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 18:27 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Weet je wat het grappige is? Er is een genocide gepleegd, maar men weet niet door wie...

Door de Serven?
pi_50134934
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 18:29 schreef Double-Helix het volgende:

[..]

Door de Serven?
Ja, maar de Serven worden er niet verantwoordelijk voor gehouden.
  Moderator dinsdag 5 juni 2007 @ 18:32:18 #119
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50134966
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 18:25 schreef ScienceFriction het volgende:

technisch gezien heeft Servie er weinig mee te maken (al kwamen die milities daar wel vandaan natuurlijk) en de Republiek Srpska bestaat niet meer, dat is nu min of meer een aparte entiteit binnen Bosnie Herzegovina.

verder heb je wel gelijk hoor, als je Nederland aanklaagt omdat het zogenaamd nix gedaan heeft dan moet je ook Bosnie aanklagen want de BSA heeft de boel uitgemoord en de ARBiH dat er met bijna 10x zoveel man aanwezig was deed al helemaal niets niets ... ja Servische dorpjes buiten de enclave uitmoorden
  dinsdag 5 juni 2007 @ 18:32:20 #120
45206 Pietverdriet
pi_50134968
Erwinrommel, is dit ook een reden waarom je niet meer in NL woont?
  dinsdag 5 juni 2007 @ 18:32:38 #121
110987 ErwinRommel
pi_50134979
Dat er genocide gepleegd is lijkt mij duidelijk ja.
De hoofdverantwoordelijken lopen nog steeds vrij rond, Mladic en Karadzic.

Naser Oric kwam goed weg met een paar jaar straf.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 18:36:37 #122
110987 ErwinRommel
pi_50135082
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 18:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Erwinrommel, is dit ook een reden waarom je niet meer in NL woont?
Het was idd een reden. nadat de enclave gevallen was voelde ik een sterke drang om weg uit NL te gaan. In eerste instantie de VS, maar dat was lastig.
Ik was het gezeik zat. En nog steeds trouwens.
Kijk, ondanks mijn trauma's, nachtmerries etc voel ik mij wel juist sterker.
Ik ben gewond, doch niet verslagen.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 18:41:15 #123
45206 Pietverdriet
pi_50135233
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 18:36 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Het was idd een reden. nadat de enclave gevallen was voelde ik een sterke drang om weg uit NL te gaan. In eerste instantie de VS, maar dat was lastig.
Sterkte, een goede vriend van mij met een flink oorlogstrauma terug gekomen uit die oorlog.
Die was bij tijd en wijle suicidaal.
pi_50135361
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 18:36 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Sterkte inderdaad
  dinsdag 5 juni 2007 @ 19:05:40 #125
110987 ErwinRommel
pi_50136079
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 18:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sterkte, een goede vriend van mij met een flink oorlogstrauma terug gekomen uit die oorlog.
Die was bij tijd en wijle suicidaal.
Tja,........wens die goede vriend van jouw veel succes toe. Ik weet hoe het is en hoe het voelt.
Ikzelf ben de tijd van suicidaal zijn voorbij, heeft even geduurd en ben opgenomen geweest in een militair psychiatrisch hospitaal nadat het zeer slecht ging en ik een zelfmoordpoging deed die godzijdank mislukt is.
Enkele oude kameraden die ik ken hadden een geslaagde poging, puur vanwege het feit dat ze niet met het idee konden leven dat de enclave gevallen was, of over wat ze gezien hadden.

Aan de moderator, sorry dat ik oftopic lul. Maar het is goed dat de mensen, en ook Fokkers, weten wat een oorlog met mensen kan doen.
Ondanks alles draag ik defensie en met name het militaire leven een warm hart toe.
pi_50137762
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 18:32 schreef ErwinRommel het volgende:
De hoofdverantwoordelijken lopen nog steeds vrij rond, Mladic en Karadzic.
En dat is natuurlijk ook helemaal debiel, die zijn zogenaamd al 10 jaar onvindbaar in dat pisgebiedje daar.
pi_50137869
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 19:44 schreef Soul79 het volgende:

[..]

En dat is natuurlijk ook helemaal debiel, die zijn zogenaamd al 10 jaar onvindbaar in dat pisgebiedje daar.
Dat is inderdaad redelijk ongeloofwaardig.
pi_50137958
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 19:44 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Laatst toch een gerucht dat in ieder geval Karadzic na de Dalton-akkoorden immuniteit beloofd was? Denk het niet, hoor. Er zullen gewoon nogal wat nationalisten met macht zijn die hem en Mladic beschermen...
  dinsdag 5 juni 2007 @ 20:20:17 #129
110987 ErwinRommel
pi_50139217
quote:

[..]

Mmm owkee. Blijft wel een raar verhaal. Ik heb ook de kranten gelezen en de geruchten gehoord dat de Fransen geen luchtsteun wilden geven vanwege wat Franse gijzelaars. Komt in ieder geval erg schimmig en duister over allemaal. Door al die verschillende versies is de 'waarheid' lastig te ontdekken als buitenstaander. Is dat normaal bij defensie (dwz: reconstructies zijn moeilijk te maken en bevelstructuren zijn bij vredesmissies lastig te ontwaren etc.) of is er misschien expres een rookgordijn gecreeërd?.

Welke bewapening hadden ze er volgens jou heen moeten sturen? Leopards? Want ja een 25mm Oerlikon ipv een .50 op een YPR lijkt me nog steeds niet afdoende tegen T-72's. Gebeurd het überhaupt weleens dat in VN verband het allerzwaarste geschut (MBT's) wordt ingezet? Ik heb het op TV beelden nooit gezien.
Ikzelf heb dus de indruk dat Nederland had moeten passen in plaats van het beste jongetje van de klas willen zijn.

ja, de Denen hebben ongeveer 70 tankgranaten afgevuurd op een Servische stelling rondom Tuzla/Sapna thumb/? Juist in de tijd dat ik ff op Tuzla moest zitten en door mijnenvelden liep en geweervuur over me heenvloog en we geen enkele dekking hadden.
pi_50139781
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 20:20 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

ja, de Denen hebben ongeveer 70 tankgranaten afgevuurd op een Servische stelling rondom Tuzla/Sapna thumb/? Juist in de tijd dat ik ff op Tuzla moest zitten en door mijnenvelden liep en geweervuur over me heenvloog en we geen enkele dekking hadden.

Mên.... Da's één van je ervaringen daar?

Van een kogel in je flikker herstel je sneller denk ik...
"thats a pile of goatshit what you're saying mister master...and a large pile too" schreef Burakius die maandagmorgen
  dinsdag 5 juni 2007 @ 20:36:17 #131
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_50139866
er was totaal geen steun voor nederlandse blauwhelmen. die door de laffe regering die meteen schuldbekende nu nog een trap na krijgen ook. kok had zijn woorden beter moeten kiezen, nu is het proces in gang. mede vanwege advocaten van de duivel.
nederland, nee niet nederland maar de blauwhelmen zijn verantwoordelijk voor de genocide. lekker dan.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 20:56:30 #132
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_50140803
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 20:20 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Wat een idioot zooitje daar. Als het er echt om gaat (nl. je primaire taak uitvoeren: de bevolking beschermen/verdedigen, waar de VN ook voor bedoeld is) dan mag je het zware spul niet tevoorschijn halen maar in andere gevallen kennelijk wél.

In ieder geval respect. Dat zouden meer mensen in Nederland moeten hebben.

En waar komt eigenlijk je bewondering voor Rommel vandaan?
Deuger, Woke & Gutmensch
  Moderator dinsdag 5 juni 2007 @ 22:24:18 #133
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50144890
nadat gevecht met die Deense tanks is heel nordbat door Akashi overigens meteen aan de muilkorf gedaan
  Moderator dinsdag 5 juni 2007 @ 22:34:07 #134
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50145357
quote:

[..]

je nu ja alle hoofdrolspelers behalve Nederland probeert de schuld van zich af te schuiven, dan wordt 1 en ander wat ingewikkeld

Karremans boek is best goed, heel feitelijk zonder al te veel vingers te wijzen in welke richting dan ook, puur wat hij daar als Dutchbat III commandant heeft meegemaakt
quote:
tanks om te beginnen, die Deense commandant zei later "het beste anti-tankwapen is een tank, uiteindelijk hebben we geen luchtsteun nodig gehad"
Uiteindelijk moet je altijd zorgen voor je een militaire actie begint dat jij sterkere wapens hebt dan de sterkste wapens van de vijand ... een t34 klinkt misschien niet zo indrukwekkend maar als je er met je ypr met .50 eentje tegenkomt dan wordt je niet vrolijk.

op de Balkan had je te maken met grote aantallen tanks dus hadden wij betere tanks moeten sturen, verder draaide het allemaal om artillerie (alle strijdende partijen hadden een gebrek aan geoefende manschappen) dus hadden we de m109 en de mlrs mee moeten sturen

dat hoef je niet te gebruiken maar je moet er ook niet om verlegen zitten

probleem is alleen dat de Bosnische Serven dit materiaal gewoon niet de door hun omsingelde enclave inlieten ... dan kun je buiten blijven wachten tot ze het leeggeroofd hebben maar dat lijkt me ook een beetje tijdverspilling.
Van jezelf een weg naar binnen schieten was geen sprake, daar wilde de internationale gemeenschap op dat moment nog niet eens van dromen, daar is men nu een beetje op terug aan het komen
quote:
misschien ... maar dan waren alle vrouwen nu ook dood

had je iig niet zo'n gezeur met aanklachten iig
pi_50148836
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 18:27 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Heb je het over de Armeense genocide?
pi_50149343
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 00:07 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Heb je het over de Armeense genocide?
Nee, de Rwandese genocide.
  woensdag 6 juni 2007 @ 00:21:55 #137
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_50149348
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:34 schreef sp3c het volgende:

misschien ... maar dan waren alle vrouwen nu ook dood

had je iig niet zo'n gezeur met aanklachten iig
Als je je werk doet, dan moet je het ook goed (kunnen/mogen) doen. Het blijft natuurlijk een lastige afweging bij zaken als leven en dood maar je moet niet met je laten sollen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_50149471
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 00:21 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Nee, de Rwandese genocide.
Daders bekend.

Maar ik ben blij dat je toegeeft dat het genocide is als er honderdduizenden/miljoenen doden van 1 bepaalde etnische groep vallen terwijl andere etnische groepen in vergelijkbare situaties niet eraan gaan.
pi_50149615
De slachtoffers doen alsof de Nederlandse soldaten de trekker hebben overgehaald. Wat natuurlijk belachelijk is.
  woensdag 6 juni 2007 @ 12:58:56 #140
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_50160331
Al met al vind ik het, na lang wikken en wegen, tóch een goede zaak.

Laat de verantwoordelijke politici en defensie-topmannen hun verantwoordelijkheid maar nemen. Doen ze niet, dus dan maar komen brengen.

De Dutchbatters zelf... Tsja, er zat gewoon fout volk tussen. Maar het heeft weinig zin om die groep mensen dit persoonlijk aan te rekenen. Zij zijn net zo goed slachtoffer van laffe pennenlikkers.

Vanaf Karremans naar boven toe heeft men echter wel degelijk bloed aan de handen.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  Moderator woensdag 6 juni 2007 @ 14:28:58 #141
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50163521
klets niet, Karremans heeft zijn werk gewoon gedaan
  woensdag 6 juni 2007 @ 14:44:48 #142
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_50164211
Dat vind jij... Ik vind dat ie naast wat geouwehoer niet echt veel heeft gedaan om de zaak eens goed op de spits te drijven.

Lekkerer berekenend op safe spelen. Ja, iedereen kwam thuis. In dat opzicht, goed gedaan. Maar laten we niet doen alsof dat een hels karwei op zich was, want dat was het niet.

Bovendien vond ie zelf ook dat ie het wel goed had gedaan, anders had ie z'n latere promotie (niet eens zoveel later) ook wel geweigerd.

Maar ja, dát is defensie nu eenmaal, laten we eerlijk zijn.
pi_50164547
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 14:28 schreef sp3c het volgende:
klets niet, Karremans heeft zijn werk gewoon gedaan
Ik probeer voorzichtig toch een andere menign te articuleren.

Ik probeer nog steeds een brits mandaat in srbrenica te zien en ben er 180% van overtuigd dat het niet zou zijn gelopen

1) De britse regering had zijn solaten nooit zo zwak bewapend weggestuurd.
2) De britse regering had de provocatie nooit geaccepteerd
3) de briitse regering had puntje paaltje , alleen de trekker overgehaald en die franse hufter daarna coram publicum genaaid.
en last but not least
4) had een Brits commandeur nooit zo gehandeld. Hiervoor zijn genoeg bewijzen uit de geschiednis . Of het beleg van Khartoun, the charge of the Light Brigade etc. Een Engels comandant had zijn mandaat nooit zonder slag of stoot aan de serviers overgegeven.

Daar ben ik van overtuigd en zal ook , met alle respect voor Sp3c, het handelen alle geinvolveerden voor alle eeuwige als onheldenhaft en schadalig afstempellen.
  woensdag 6 juni 2007 @ 14:57:35 #144
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_50164775
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 14:52 schreef CANARIS het volgende:

[..]

Ik probeer nog steeds een brits mandaat in srbrenica te zien en ben er 180% van overtuigd dat het niet zou zijn gelopen

3) de briitse regering had puntje paaltje , alleen de trekker overgehaald en die franse hufter daarna coram publicum genaaid.
en last but not least
4) had een Brits commandeur nooit zo gehandeld. Hiervoor zijn genoeg bewijzen uit de geschiednis . Of het beleg van Khartoun, the charge of the Light Brigade etc. Een Engels comandant had zijn mandaat nooit zonder slag of stoot aan de serviers overgegeven.

Daar ben ik van overtuigd en zal ook , met alle respect voor Sp3c, het handelen alle geinvolveerden voor alle eeuwige als onheldenhaft en schadalig afstempellen.
toch gek dat het bij de britse enclaves niet veel anders verlopen is
pi_50164820
quote:

[..]

en last but not least

Klinkt leuk, maar er zijn ook genoeg voorbeelden voor het tegendeel. Tobroek in 1942 bijvoorbeeld: 25.000 Engelsen gaven zich zonder slag of stoot over omdat hun bevelhebber de zaak niet meer zag zitten. Daar zijn destijds de Russen nog knap boos om geweest. Die waren zich op dat moment aan het doodvechten op de Krim en Sebastopol, terwijl de Engelsen bij de geringste tegenslag voor de Duitsers op de knieën gingen.
  Moderator woensdag 6 juni 2007 @ 15:02:19 #146
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50164932
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 14:44 schreef Pappie_Culo het volgende:
Dat vind jij... Ik vind dat ie naast wat geouwehoer niet echt veel heeft gedaan om de zaak eens goed op de spits te drijven.

Lekkerer berekenend op safe spelen. Ja, iedereen kwam thuis. In dat opzicht, goed gedaan. Maar laten we niet doen alsof dat een hels karwei op zich was, want dat was het niet.

Bovendien vond ie zelf ook dat ie het wel goed had gedaan, anders had ie z'n latere promotie (niet eens zoveel later) ook wel geweigerd.

hoe bedoel je op de spits drijven?

hij heeft alles gedaan wat in zijn macht lag, in de verschillende punten waar hij freedom of movement werd geweigerd heeft hij tot de benzine op was (al vrij vlug) patrouilles naartoe gestuurd, volledige ontwapening van Dutchbat na de val heeft hij geweigerd, hij heeft constant geroepen om luchtsteun, verschillende plannen ingediend om de konvooien met geweld de enclave binnen te loodsen etc. etc.

hij heeft gedaan wat hij kon net als de rest van Dutchbat
  woensdag 6 juni 2007 @ 15:06:33 #147
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_50165075
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 15:02 schreef sp3c het volgende:

[..]

hoe bedoel je op de spits drijven?

hij heeft alles gedaan wat in zijn macht lag, in de verschillende punten waar hij freedom of movement werd geweigerd heeft hij tot de benzine op was (al vrij vlug) patrouilles naartoe gestuurd, volledige ontwapening van Dutchbat na de val heeft hij geweigerd, hij heeft constant geroepen om luchtsteun, verschillende plannen ingediend om de konvooien met geweld de enclave binnen te loodsen etc. etc.

hij heeft gedaan wat hij kon net als de rest van Dutchbat
Een militair heeft ALLES gedaan wat in zijn macht lag.... behalve één schot lossen. Vind je dat zelf niet ironisch?

Hij had op een zeker punt de hoop op moeten geven en, nu er nog enige tijd was om te handelen, schieten. Hij had de mensen waar hij van afhankelijk was het vuur aan de schenen moeten leggen en gewoon handelen als een militair in plaats van de zoveelste ruggegraatloze politicus.
  Moderator woensdag 6 juni 2007 @ 15:09:18 #148
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50165183
quote:

[..]

de Britten zaten er gewoon onder het UNPROFOR mandaat een paar kilometer verderop met exact dezelfde problemen, die moesten zorgen voor de veiligheid van de oekrainse compagnie in Zepa waarvan de commandant voor de ogen van zijn mannen gewoon is afgetuigd!
quote:
en last but not least
google is naar Gorazde

daar zaten zwak bewapende Britse militairen (1), die onder andere als rollend schild gebruikt werden door de strijdende partijen en een aantal mensen hebben verloren aan sluipschutters zonder dat ze er iets tegen mochten doen (2) die welgeteld een keer luchtsteun hebben gehad (3) en aan het einde van de rit in het holst van de nacht hun biezen hebben gepakt en zo hard mogelijk de enclave uit zijn gereden met alle luiken dicht (4)
quote:
ik ben zo overtuigd nog niet
pi_50165186
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 14:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

toch gek dat het bij de britse enclaves niet veel anders verlopen is
is dat zo?
(ik meen deze vraag . Heb er geen info over.)
pi_50165618
ben druk bezig over Gorazde te lezen maar kom alleen maar op Islamic Movement sites.
Alles andere is difuus en tot nu toe niet te vergelijken met srbrenica
  woensdag 6 juni 2007 @ 15:29:17 #151
176916 Karrs
2007-2017
pi_50166018
Canaris, kijktip: ga de film Warriors eens kijken over het wel en wee van de Britten in Bosnië. Die film opende mij de ogen vwb de soldaten zelf en deed mij een gruwelijke afkeer krijgen van de VN..
  woensdag 6 juni 2007 @ 15:39:45 #152
10616 werkeend
is een lief konijntje
pi_50166434
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 15:06 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Een militair heeft ALLES gedaan wat in zijn macht lag.... behalve één schot lossen. Vind je dat zelf niet ironisch?

Hij had op een zeker punt de hoop op moeten geven en, nu er nog enige tijd was om te handelen, schieten. Hij had de mensen waar hij van afhankelijk was het vuur aan de schenen moeten leggen en gewoon handelen als een militair in plaats van de zoveelste ruggegraatloze politicus.
als je als militair gaat schieten terwijl er helemaal geen hoop is op een overwinning ben je als militair echt ontzettend dom bezig. Dat is niet heroisch ofzo, dat is gewoon idioot.. "A hero is a fool that survives" 400 man tegen 6000 veteranen en jij wil gaan schieten... tis geen quake ofzo :/
#things i do to people i love shouldn't be allowed#
  woensdag 6 juni 2007 @ 15:41:28 #153
10616 werkeend
is een lief konijntje
pi_50166513
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 14:44 schreef Pappie_Culo het volgende:

waarom zou je promotie moeten weigeren als jij van jezelf weet dat je ALLES hebt gedaan wat in jouw macht lag om steun te krijgen/mandaat aangepast te krijgen. Waarom zou je jezelf blijven pijnigen voor iets wat niet jouw schuld is?
  Moderator woensdag 6 juni 2007 @ 15:44:27 #154
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50166630
er is wel degenlijk geschoten bv vanuit de blocking positions op het einde

maar een gemechaniseerd gevecht is lastig te voeren zonder benzine, de Serven trekken gewoon terug en nemen een andere afslag
  woensdag 6 juni 2007 @ 16:14:45 #155
176916 Karrs
2007-2017
pi_50167865
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 15:39 schreef werkeend het volgende:

[..]

als je als militair gaat schieten terwijl er helemaal geen hoop is op een overwinning ben je als militair echt ontzettend dom bezig. Dat is niet heroisch ofzo, dat is gewoon idioot.. "A hero is a fool that survives" 400 man tegen 6000 veteranen en jij wil gaan schieten... tis geen quake ofzo :/
THIS! IS! SREBRENICAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!
pi_50169466
BBC - A Cry From The Grave - Muslim Genocide In Bosnia
documentaire

Deel: [1] - [2] - [3] - [4] - [5] - [6] - [7] - [8] - [9] - [10] - [11]

woensdag 6 juni 2007 @ 17:00:37 #157
110987 ErwinRommel
pi_50169510
Ok ik ben er weer.

Ten eerste voor geintereseerden is de BBC film Warriors een aanrader. Ik heb die DVD hier liggen en elke keer als ik die bekijk dan krijg ik een zeer vreemd gevoel. Een gevoel van onmacht en de tranen rollen over m'n wangen. Het is bizar echt.

Idd Gorazde crisis, de Bihac Pocket, allemaal ook verloren gegaan. Heeft niets te maken met de mentaliteit van een leger of het land van herkomst van dat leger, maar alles met dat vervloekte mandaat.
Hoevaak heb ik wel niet willen terugschieten? Elke keer als wij onder vuur lagen had ik willen schieten maar we mochten niet. "Blauw" handelen vergt veel van je, het gaat tegen je militaire regels in. "Groen" handelen is stukken gemakkelijker want je bent aan minder regels gebonden.

Ik zal er niet om liegen, maar wij waren gewoon "sitting ducks".
Ik kan jullie zelfs vertellen dat zodra er een verlof konvooi de enclave uitreed we onze wapens moesten achterlaten op de enclave. Leuk als je dan ineens door 1 van de strijdnde partijen een tijdje gegijzeld word en ze je dreigen overhoop te schieten. Ik dank de Britten met hun Warriors die ons ontzet hebben.
pi_50170487
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 17:00 schreef ErwinRommel het volgende:
Ok ik ben er weer.

Ten eerste voor geintereseerden is de BBC film Warriors een aanrader. Ik heb die DVD hier liggen en elke keer als ik die bekijk dan krijg ik een zeer vreemd gevoel. Een gevoel van onmacht en de tranen rollen over m'n wangen. Het is bizar echt.

Idd Gorazde crisis, de Bihac Pocket, allemaal ook verloren gegaan. Heeft niets te maken met de mentaliteit van een leger of het land van herkomst van dat leger, maar alles met dat vervloekte mandaat.
Hoevaak heb ik wel niet willen terugschieten? Elke keer als wij onder vuur lagen had ik willen schieten maar we mochten niet. "Blauw" handelen vergt veel van je, het gaat tegen je militaire regels in. "Groen" handelen is stukken gemakkelijker want je bent aan minder regels gebonden.

Ik zal er niet om liegen, maar wij waren gewoon "sitting ducks".
Ik kan jullie zelfs vertellen dat zodra er een verlof konvooi de enclave uitreed we onze wapens moesten achterlaten op de enclave. Leuk als je dan ineens door 1 van de strijdnde partijen een tijdje gegijzeld word en ze je dreigen overhoop te schieten. Ik dank de Britten met hun Warriors die ons ontzet hebben.
Jezus
  woensdag 6 juni 2007 @ 18:52:28 #159
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_50172554
quote:
Op maandag 4 juni 2007 23:36 schreef Vistel het volgende:

[..]
Er waren een heleboel dode Nederlanders geweest, de rest had zich overgegeven, en de Serven hadden alsnog gedaan wat ze wilden. Jij ziet de Serven kennelijk als een stel amateurs waarmee onze grandioos getrainde Nederlandse troepen geen enkele moeite zouden hebben.
Nederlandse troepen die op de veluwe zijn getrained, zijn geen partij voor mannen it de bergen die op eigen grond vechten, verblind door haat en nationalisme.
quote:
Dat moet je de Russen in Afganistan en Tsjetjenie vooral vertellen. Hoe ga jij 1 man met een kalashnikov of granaatwerper bombarderen met een F16? En dat dan een paar hondered keer tegelijk?
De enclave zat niet aan een mooie snelweg waar de andere UN troepen over heen konden racen om te helpen, die troepen waren er ook nauwelijks, en voordat zo'n actie door de bureacratie was gekomen, was Dutchbat al dood geweest.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_50177513
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 18:52 schreef Captain_Fabulous het volgende:

Dat moet je de Russen in Afganistan en Tsjetjenie vooral vertellen. Hoe ga jij 1 man met een kalashnikov of granaatwerper bombarderen met een F16? En dat dan een paar hondered keer tegelijk?
De enclave zat niet aan een mooie snelweg waar de andere UN troepen over heen konden racen om te helpen, die troepen waren er ook nauwelijks, en voordat zo'n actie door de bureacratie was gekomen, was Dutchbat al dood geweest.
Die vergelijking met Tsjetsjenen en Afghanen klopt natuurlijk niet helemaal: die zijn echt helemaal nergens aan gebonden. De Serviërs waren wellicht toch op hun schreden teruggekeerd als de NAVO met volle macht had aangevallen. Niet dat ze verslagen zouden zijn, maar ze hadden niet de genocide kunnen of durven plegen zoals nu.

Maar dat is allemaal achteraf gepraat. Er is wel een vergelijking mogelijk met WOII: niemand had ooit kunnen denken dat Hitler zo ver zou gaan. En ook met de Serviërs duurde het vrij lang (pas maanden later) voordat men onder ogen kon zien wat ze hadden gedaan. Trouwens, achteraf hadden de Serviërs het wellicht ook niet gedaan als ze hadden voorzien wat de consequenties ook voor henzelf zijn geweest.
  woensdag 6 juni 2007 @ 21:04:44 #161
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_50178217
na het zien van vele topicgerelateerde filmpjes, snap ik eigenlijk niet waarom de vrouwen achtergebleven zijn? waarom zijn die niet meegenomen bij de genocide tijdens de enclave?
  donderdag 7 juni 2007 @ 12:47:42 #162
10616 werkeend
is een lief konijntje
pi_50197422
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 21:04 schreef zoalshetis het volgende:
na het zien van vele topicgerelateerde filmpjes, snap ik eigenlijk niet waarom de vrouwen achtergebleven zijn? waarom zijn die niet meegenomen bij de genocide tijdens de enclave?
mannen en jongetjes kunnen strijders worden, vrouwen niet.. zo simpel ligt dat. Zie je wel vaker hoor dat alleen de mannelijke populatie word uitgemoord
pi_50197454
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 12:47 schreef werkeend het volgende:

[..]

mannen en jongetjes kunnen strijders worden, vrouwen niet.. zo simpel ligt dat. Zie je wel vaker hoor dat alleen de mannelijke populatie word uitgemoord
Met vrouwen doen ze bovendien wel andere dingen
pi_50199805
Als dutchbat zich dood had gevochten was het waarschijnlijk ook weer niet goed geweest. Dan was er weer een hoop gejank geweest waarom we onze jongens daar naar toe hadden gestuurd.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  donderdag 7 juni 2007 @ 15:20:49 #165
167723 sanni
Acima de seu
pi_50203202
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:16 schreef Sender_ het volgende:

[..]

nee, maar je was er wel. Waarom denken sommigen dat rondlopen als VN soldaat eerder een show-beroep is dan echt doodgaan? Terecht die claim en hoop dat Nederland wordt veroordeeld voor het betalen van flink was geld. Lafaards!
pi_50203706
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 15:20 schreef sanni het volgende:

[..]

nee, maar je was er wel. Waarom denken sommigen dat rondlopen als VN soldaat eerder een show-beroep is dan echt doodgaan? Terecht die claim en hoop dat Nederland wordt veroordeeld voor het betalen van flink was geld. Lafaards!
Wat ben jij een ongelofelijke held-op-sokken, stuurman-aan-wal, betweter-achteraf en (meer algemeen) droplul, als je zo stompzinnig en kortzichting redeneert
  Moderator donderdag 7 juni 2007 @ 15:49:16 #167
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50204333
pi_50204500
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 15:49 schreef sp3c het volgende:
[afbeelding]
  donderdag 7 juni 2007 @ 16:33:45 #170
153506 Captain_Fabulous
pi_50206025
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 20:50 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Die vergelijking met Tsjetsjenen en Afghanen klopt natuurlijk niet helemaal: die zijn echt helemaal nergens aan gebonden. De Serviërs waren wellicht toch op hun schreden teruggekeerd als de NAVO met volle macht had aangevallen. Niet dat ze verslagen zouden zijn, maar ze hadden niet de genocide kunnen of durven plegen zoals nu.
Die opmerking toont aan dat je sommig dingen echt niet helemaal begrijpt. Hoezo zijn ze nergens aan gebonden? Ze zijn juist heel erg gebonden, aan hun geboortegrond, hun familie en hun eer. Net als de Serven.

De politiek stuurde een veel te kleine troepenmacht die ook nog eens vrijwel impotent was door alle ge- en verboden naar het land. Beide kanten (Serven en Bosniers) wrkte op hele simpele basis. Als die buitenlanders het echt meenden, zouden ze wel een keer echt schieten. Dat deden ze niet. Dus waren ze laf. Dus hoefde je er niets an aan te trekken.
pi_50207317
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 16:33 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Die opmerking toont aan dat je sommig dingen echt niet helemaal begrijpt.
Je mag je aanmatigende opmerkingen wel voor je houden hoor
quote:
Hoezo zijn ze nergens aan gebonden? Ze zijn juist heel erg gebonden, aan hun geboortegrond, hun familie en hun eer. Net als de Serven.
Dat bedoel ik niet. Die Afghaanse rebellen vuren een raket af en verdwijnen daarna weer in hun rovershol. Ze blijven onzichtbaar en onvindbaar, dat is juist hun tactiek waarbij ze zich beperken tot sabotage acties en slijtage gevechten. Hun deert het weinig als er een grote legermacht op ze af komt; ze zijn toch onvindbaar en houden zich dan gewoon een tijdje koest.
Zo niet de Serviërs. Die hadden een offensief doel (Srebrenica veroveren en etnisch zuiveren) en daarvoor moesten ze met een grote troepenmacht in de openbaarheid treden en aanvallen. Zij konden het zich niet permitteren om de NAVO vol over zich heen te krijgen. Ten eerste hadden ze dan hun offensieve doel niet bereikt, ten tweede konden zij zich in het kleine Bosnië niet zo makkelijk schuilhouden.
Daarom moesten de Serviërs heel behoedzaam tegen de VN optreden. Als die - ook al waren het maar 500 man - fel tegenstand hadden geboden, hadden de Serviërs op hun beurt zwaarder moeten aanvallen, waarmee de kans op een grootscheepse NAVO interventie veel groter was geweest. Dat konden ze dus niet riskeren.
quote:
De politiek stuurde een veel te kleine troepenmacht die ook nog eens vrijwel impotent was door alle ge- en verboden naar het land. Beide kanten (Serven en Bosniers) wrkte op hele simpele basis. Als die buitenlanders het echt meenden, zouden ze wel een keer echt schieten. Dat deden ze niet. Dus waren ze laf. Dus hoefde je er niets an aan te trekken.
Tja, dat klopt maar dat is dus precies het verschil met Afghanistan. Daar heeft een grote NAVO troepenmacht weinig zin, in Bosnië had dat wel wat kunnen uithalen.
  donderdag 7 juni 2007 @ 17:07:16 #172
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_50207332
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 15:33 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Wat ben jij een ongelofelijke held-op-sokken, stuurman-aan-wal, betweter-achteraf en (meer algemeen) droplul, als je zo stompzinnig en kortzichting redeneert
ejj duwd, hij heeft niet gekozen om het leger in te gaan,, die andere "helden" wel, dus ja hij is dat allemaal maar hij mag dat zijn, die andere hebben ervoor gekozen dat niet te zijn, maar hey, kijk eens aan, achteraf blijken ze allemaal dus zo te zijn ...
-the Dude-
  Moderator donderdag 7 juni 2007 @ 17:32:52 #173
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50208179
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 17:06 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Dat bedoel ik niet. Die Afghaanse rebellen vuren een raket af en verdwijnen daarna weer in hun rovershol. Ze blijven onzichtbaar en onvindbaar, dat is juist hun tactiek waarbij ze zich beperken tot sabotage acties en slijtage gevechten. Hun deert het weinig als er een grote legermacht op ze af komt; ze zijn toch onvindbaar en houden zich dan gewoon een tijdje koest.
Zo niet de Serviërs. Die hadden een offensief doel (Srebrenica veroveren en etnisch zuiveren) en daarvoor moesten ze met een grote troepenmacht in de openbaarheid treden en aanvallen. Zij konden het zich niet permitteren om de NAVO vol over zich heen te krijgen. Ten eerste hadden ze dan hun offensieve doel niet bereikt, ten tweede konden zij zich in het kleine Bosnië niet zo makkelijk schuilhouden.
Daarom moesten de Serviërs heel behoedzaam tegen de VN optreden. Als die - ook al waren het maar 500 man - fel tegenstand hadden geboden, hadden de Serviërs op hun beurt zwaarder moeten aanvallen, waarmee de kans op een grootscheepse NAVO interventie veel groter was geweest. Dat konden ze dus niet riskeren.
en dus lieten ze de konvooien niet door ... probleem opgelost
  donderdag 7 juni 2007 @ 18:20:22 #174
153506 Captain_Fabulous
pi_50209515
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 17:06 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Je mag je aanmatigende opmerkingen wel voor je houden hoor
[..]

Het woord is geirriteerd, niet aanmatigend.
De laatste poging om balkanvolken militair onder de duim te houden, is gedaan door een zekere A.Hitler. Die had toch een wat grotere roepenmacht, die bovendien ook nog als eerste mochten schieten. Is geen groot succes geweest. Toegegeven, Joegoslavie is iets minder onherbergzaam dan Afghanistan, maar een stel vastberaden mannen kan het er nog steeds een aardig tijdje uithouden.
Maar als jij met Serven wil onderhandelen, dan moet jij bereid zijn om niet alleen je mes op tafel te leggen, maar het ook gebruiken. De Nederlandse troepen waren daar niet voor opgeleid, en de hele organisatie an de UN troepen in het gebied was dat ook niet. Dus dan kun je wel de held uithangen, maar een goede soldaat is geen zelfmoordenaar.
quote:
Tja, dat klopt maar dat is dus precies het verschil met Afghanistan. Daar heeft een grote NAVO troepenmacht weinig zin, in Bosnië had dat wel wat kunnen uithalen.
Een troepenmacht, die ook nog bereid was om te schieten. Binnen een UN missie. Right.
  Moderator donderdag 7 juni 2007 @ 20:13:51 #175
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50213036
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 18:20 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Een troepenmacht, die ook nog bereid was om te schieten. Binnen een UN missie. Right.
nou toen we met zijn allen begonnen te schieten was het snel afgelopen hoor

zodra de Serven met een beter bewapende vijand te maken kregen begonnen ze snel in te binden
  donderdag 7 juni 2007 @ 20:25:02 #176
97745 Thorical
finding a way
pi_50213389
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 11:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waren er in die tijd ook al niet een aantal Dutch-Batters gegijzeld?
Die zouden afgeschoten worden op het moment dat de Navo zou gaan bombarderen. Ik heb wel eens gehoord dat NL die bombardementen ook gecanceled heet uit angst voor de eigen troepen.
  Moderator donderdag 7 juni 2007 @ 21:28:18 #177
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50216066
de bombardementen hadden op dat moment al (lang) geen zin meer en nog waren ze heel erg beperkt (2 Nederlandse F16's)
pi_50216087
Nederland is sowieso schuldig
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_50216376
sp3c, waarom werdt volgens die advocaten dan keer op keer (9 keer) luchtsteun verboden door die Nederlander? (Sarkozy of Nicolai, weet zijn naam niet precies)

Ik lees hier hele andere dingen dan in die docu
Ik kan me haast niet voorstellen dat die advocaten een zaak aanspannen met gelogen feiten.

Ik kan het mis hebben, ik ben er (gelukkig) niet bijgeweest.
pi_50216740
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 21:35 schreef Mr_Memory het volgende:
sp3c, waarom werdt volgens die advocaten dan keer op keer (9 keer) luchtsteun verboden door die Nederlander? (Sarkozy of Nicolai, weet zijn naam niet precies)

Goh. Waarom denk je dat ze alleen die advocaten aan het woord lieten? En viel die tendentieuze stem van de commentator je niet op soms? Het was gewoon goedkoop scoren van die docu makers. Is makkelijker dan zo objectief mogelijke weergave, hoor en wederhoor enzo.
quote:
Ik kan me haast niet voorstellen dat die advocaten een zaak aanspannen met gelogen feiten.
Doe niet zo naïef
Iets anders is dat die advocaten echt geloven in wat ze doen. Maar natuurlijk gaan die geen nuances weergeven.
pi_50216800
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 21:28 schreef Meki het volgende:
Nederland is sowieso schuldig
  donderdag 7 juni 2007 @ 21:56:41 #182
153506 Captain_Fabulous
pi_50217290
Nee, de enige schuldigen zijn de Serven die bereid waren om de hersens van elke moslim die ze zagen eruit te knallen, omdat ze er niet in 1 land mee wilde leven. Die alle moslim/Bosnische vrouwen in leven hielden maar wel verkrachte, om de edele Servische genen te verspreiden. Die alle huizen in niet Servische dorpen vool legde met landmijnen en boobytraps, zodat de moslims niet veilig terug konden.
Dat wij er ons gewoon helemaal niet mee hadden moeten bemoeien.
  Moderator donderdag 7 juni 2007 @ 22:01:08 #183
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50217469
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 21:35 schreef Mr_Memory het volgende:

Ik kan het mis hebben, ik ben er (gelukkig) niet bijgeweest.
ik heb de docu waar je het over hebt niet gezien dus ik kan daar niet op reageren of hij moet online staan
ik weet wel dat er om de meest onbenullige redenen luchtsteun is geweigerd waaronder het (tot meerdere malen toe) kwijtraken van een lijst met tientallen doelen (tanks, geschut etc.) binnen de heavy weapons exclusion zone die gewoon platgeschoten hadden moeten worden en niet een week na het indienen of een half uur nadat de lijst is ontvangen, jachtvliegtuigen zat boven de Adriatic

enige wat mij bekend is dat er helemaal aan het einde van de rit 4 bommen door 2 Nederlandse F16's zijn afgeworpen, Mladic boos want die stond er met zijn neus bovenop (zo diep zaten ze al in de vallei!) dus laat hij de gegijzelde Dutchbatters naar huis bellen om te melden dat ze geexecuteerd zouden gaan worden, toen heeft Nederland stop gezegd.
  Moderator donderdag 7 juni 2007 @ 22:04:30 #184
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50217599
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 21:56 schreef Captain_Fabulous het volgende:

Dat wij er ons gewoon helemaal niet mee hadden moeten bemoeien.
ja dat hoor je wel is maar ik vind het toch beter dat we het geprobeerd hebben met weinig kans van slagen dan dat we het niet proberen vanwege de lage kans van slagen, stond genoeg op het spel!

nu ja het is niet gelukt, pech gehad
wmb zijn al die Dutchbatters helden
pi_50217647
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 22:04 schreef sp3c het volgende:

[..]

wmb zijn al die Dutchbatters helden
  Moderator donderdag 7 juni 2007 @ 22:06:29 #186
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50217676
ik sweer
pi_50217983
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 21:44 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Goh. Waarom denk je dat ze alleen die advocaten aan het woord lieten? En viel die tendentieuze stem van de commentator je niet op soms? Het was gewoon goedkoop scoren van die docu makers. Is makkelijker dan zo objectief mogelijke weergave, hoor en wederhoor enzo.
Als het allemaal niet waar is, waarom trad Kok en zij companen dan af.
De publieke opinie is toch ook dat er wat gruwelijks is mis gegaan daar.
quote:
[..]

Doe niet zo naïef
Iets anders is dat die advocaten echt geloven in wat ze doen. Maar natuurlijk gaan die geen nuances weergeven.
Sorry, het kan er bij mij niet in, dat die advocaten zo maar wat verzinnen, dat moeten ze toch ergens van hebben.
En dan de nuances, wat zijn dan de nuances?

Nogmaals, ik verwijt jan soldaat echt helemaal niets, die zijn alleen maar de politieke speelbal in deze.
pi_50218572
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 22:01 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik heb de docu waar je het over hebt niet gezien dus ik kan daar niet op reageren of hij moet online staan
ik weet wel dat er om de meest onbenullige redenen luchtsteun is geweigerd waaronder het (tot meerdere malen toe) kwijtraken van een lijst met tientallen doelen (tanks, geschut etc.) binnen de heavy weapons exclusion zone die gewoon platgeschoten hadden moeten worden en niet een week na het indienen of een half uur nadat de lijst is ontvangen, jachtvliegtuigen zat boven de Adriatic

enige wat mij bekend is dat er helemaal aan het einde van de rit 4 bommen door 2 Nederlandse F16's zijn afgeworpen, Mladic boos want die stond er met zijn neus bovenop (zo diep zaten ze al in de vallei!) dus laat hij de gegijzelde Dutchbatters naar huis bellen om te melden dat ze geexecuteerd zouden gaan worden, toen heeft Nederland stop gezegd.
Kan de uitzending niet zo snel vinden op uitzendinggemist.
Dus van hogerhand is er toch wat misgegaan...
pi_50218790
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 22:14 schreef Mr_Memory het volgende:

[..]

Als het allemaal niet waar is, waarom trad Kok en zij companen dan af.
De publieke opinie is toch ook dat er wat gruwelijks is mis gegaan daar.
Het kabinet is afgetreden nav het NIOD rapport. Daar wordt genuanceerd weergegeven wat er is gebeurd. Dat is idd schokkend genoeg, maar niet zoals die advocaten dat suggereren.
quote:
Sorry, het kan er bij mij niet in, dat die advocaten zo maar wat verzinnen, dat moeten ze toch ergens van hebben.
En dan de nuances, wat zijn dan de nuances?
Lees dit topic, daar staat al genoeg in. Het is niet dat die advocaten iets verzinnen. Wat advocaten doen (ben er zelf 1) is de kant van hun cliënten op redeneren, dwz alles wat voor hun zaak spreekt uitvergroten en iedere nuance wegmoffelen. Daar is niks verkeerds aan trouwens, maar er is wel wat verkeerd met het eenzijdig aan het woord laten van die advocaten zoals die docu deed.
  Moderator donderdag 7 juni 2007 @ 22:43:42 #190
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50219271
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 22:28 schreef Mr_Memory het volgende:

[..]

Kan de uitzending niet zo snel vinden op uitzendinggemist.
Dus van hogerhand is er toch wat misgegaan...
het is over de hele linie misgegaan van de drina tot de krajina

maar of je daar daadwerkelijk een schuldige partij voor aan kunt wijzen weet ik niet ... ja de locals die er een puinzooi van gemaakt hebben maar dat hadden ze ook wel als we niets hadden geprobeert
pi_50219433
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 22:32 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Het kabinet is afgetreden nav het NIOD rapport. Daar wordt genuanceerd weergegeven wat er is gebeurd. Dat is idd schokkend genoeg, maar niet zoals die advocaten dat suggereren.
[..]

Lees dit topic, daar staat al genoeg in. Het is niet dat die advocaten iets verzinnen. Wat advocaten doen (ben er zelf 1) is de kant van hun cliënten op redeneren, dwz alles wat voor hun zaak spreekt uitvergroten en iedere nuance wegmoffelen. Daar is niks verkeerds aan trouwens, maar er is wel wat verkeerd met het eenzijdig aan het woord laten van die advocaten zoals die docu deed.
OK helder
Laten we de rechtzaak afwachten, en kijken wat er werkelijk uitkomt.
pi_50221159
sp3c ik heb de docu toch gevonden

http://www.ncrv.nl/ncrv?nav=zpgwGsHtGATmKnJyZxaB

Als je de tijd hebt, wil ik wel weten wat je er van vindt.
  Moderator vrijdag 8 juni 2007 @ 13:22:15 #193
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50235859
ik vind het nogal een gekleurd verhaal hoor

Observatiepost Echo bv kreeg idd 10 minuten de tijd om zich te ontruimen via de megafoon en dat hebben ze dan ook gedaan volgens de advocaat. Dat klopt in principe wel behalve dat de post eerst weigerde op bevel van Karremans om vervolgens met mortieren en artillerie beschoten te worden ... ze hadden zelf niets met zo'n bereik dus zijn ze gegaan ja

etc. etc. ik zal er vanmiddag wat uitgebreider op ingaan nog als ik wat meer tijd heb
pi_50519859
Hehe, gevonden, www.imdb.com ontkent het bestaan van deze film.
Dit is De fim over blauwhelmen in sbrenica.

Once.Were.Warriors.1994.DVDRip.XViD.iNT-PFa
◄█▓▒░talon.punt.nl]░▒▓█►
  Moderator zaterdag 16 juni 2007 @ 15:17:53 #195
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50520279
  Moderator zondag 17 juni 2007 @ 21:16:31 #196
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50556359
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 23:24 schreef Mr_Memory het volgende:
sp3c ik heb de docu toch gevonden

http://www.ncrv.nl/ncrv?nav=zpgwGsHtGATmKnJyZxaB

Als je de tijd hebt, wil ik wel weten wat je er van vindt.
nog wat uitgebreider, ik heb het nog een keer gekeken en eigenlijk vind ik het nog best een aardige documantaire al is het zoals gezegd door mij en anderen nogal eenzijdig.

het enige kwalijke vind ik dat de rechtzaak zelf lijkt te staan of te vallen bij de nogal verbazende vinding dat het mandaat wel duidelijk was, dit is wmb gewoon geschiedenisvervalsing en het zijn echt niet alleen de Nederlanders die dit beweerden. de advocaten vonden ergens in het mandaat dat het luchtwapen ingezet mocht worden als de bevolking in gevaar kwam ofzoiets, dat klinkt vrij duidelijk maar dan ben je er nog niet en dat moet je dan ook voor de volledigheid uitleggen. Om te beginnen was er de scheiding tussen luchtaanvallen (alles platschieten wat je ziet met heel veel vliegtuigen) en luchtsteun (beperkt aantal vliegtuigen bombarderen vijandelijke stukken die op UNPROFOR staan te schieten (niet op de bevolking)). Voor de eerste was er dan het befaamde dual key systeem, de NAVO had een sleutel en de VN had er ook een, bij de NAVO begonnen ze er wild aan te draaien zodra een servier een scheet liet en bij de VN draaide ze hem meteen weer dicht.
Luchtsteun lag nog moeilijker want ten eerste moest het te bombarderen stuk zowel vanaf de grond als vanuit de lucht waargenomen worden wat met de grote aantallen artillerie en het bereik daarvan zowieso lastig is maar er moest ook nog eens sprake zijn van een smoking gun, dus het stuk moet nog aan het schieten zijn als de waarnemers in de lucht en op de grond het doel in zicht hebben, Deense tanks moesten op een gegeven moment BSA tanks voorbijrijden waarvan ze wisten dat die op hun hebben geschoten (de hulsen lagen er nog naast!) omdat de loop was afgekoeld, daar zijn ze vervolgens door in de rug geschoten waarna ze pas terug konden schieten!
dat noem ik een vaag mandaat ... misschien niet onduidelijk maar totaal niet logisch.

vervolgens krijg je een heel verhaal over dat de luchtmobiele brigade ingezet moest worden om zijn bestaansrecht te garanderen en zonder snelvuurkanonnen want dan zou de toekomstige aanschaf van helikopters in het gevaar komen.
Dit is al helemaal een onlogisch verhaal want er zijn na Srebrenica helemaal geen helikopters aangeschaft die contracten (Chinook en Cougar) waren al getekend en de leveringen waren al begonnen. Alleen het contract voor de Apache is pas later getekend maar het project gewapende helikopter liep al vanaf 1986 (A129 mangusta) dus is het niet waarschijnlijk dat dit geschrapt zou worden.
Er wordt niet gemeld dat we op dat moment overstapten van een dienstplichtig leger naar een beroepsleger en dat we op dat moment simpelweg geen beroepseenheden beschikbaar hadden dan hadden er wetten gewijzigd moeten worden voor de inzet van dienstplichtigen want veel vrijwilligers zul je er gezien de twijfel die de krijgsmacht zowieso al bij de missie had niet vinden. Voor zover ik weet was alleen het korps mariniers (even licht) en het korps rijdende artillerie (die zouden achteraf gezien nog best geschikt zijn geweest) beschikbaar.
Ook dat van die snelvuurkanonnen is een mooi verhaal, ik zou het niet uit mijn duim kunnen zuigen alleen wel jammer dat ook hier een aantal dingen worden weggelaten, ten eerste wenste Mladic gewoonweg geen snelvuurkanonnen in de enclave en ten tweede was en is de luchtmobiele brigade gewoon niet geoefend in het gebruik van die dingen, toen de mariniers naar mt Igman gingen voor Deliberate Force (oorlogsituatie met mortieren) kregen ze ook geen snelvuurkanonnen mee maar wel ypr'en

Verder worden er een aantal vreemde uitspraken gedaan, ten eerste de burgemeester die zegt dat zijn mannen ontwapend waren en in de zelfde adem over rooftochten met slachtoffers begint te praten.
Dat is raar, waren al die slachtoffers moslim of hebben ze een aantal Serven doodgepraat? Er zijn volgens de verschillende onafhankelijke mensenrechtenorganisaties wel degenlijk veel Serven vermoord in die tijd in het genoemde gebied. Verder zegt hij dat Karremans hem zijn wapens afnam en toen hij er later omvroeg een antwoord kreeg in de richting van 'als je ze nodig hebt dan krijg je ze terug' daarmee is voor Dokument de koek op maar er wordt niet gemeld dat er volgens het NIOD rapport want volgens de advocaten als basis heeft gediend voor hun vindingen al dagenlang zwaar gevochten werd in de bergen rond de enclave (met welke wapens) en dat Karremans de WCP's wel degenlijk heeft vrijgegeven toen de Serven met hun aanval begonnen ... kwam geen moslimsoldaat opdagen om ze mee te nemen.

verder wordt er nogal de nadruk gelegd op de vrijwillige overgave van op Foxtrot, die overgave was niet vrijwillig, ze werden beschoten door een tank en van moslimsoldaten die met een stuk artillerie onder de observatiepost stonden zijn ze al is terug de post in gejaagd toen ze een aantal anti tank raketten gingen halen met de melding dat ze met het stuk geschut op ze zouden gaan schieten als ze nog is naar beneden kwamen. post Echo is zwaar beschoten voor hij werd verlaten en dat er direct een aantal nieuwe opservatieposten zijn uitgezet wordt niet vermeld.

De blocking positions (het punt waar daadwerkelijk op de BSA troepen is geschoten) worden niet vermeld, ook wordt er niet vermeld dat er Dutchbatters met gevaar voor eigen leven bij de vrouwen en kinderen in de bus is gaan zitten als getuige.

daarnaast staat het bol van feitelijke onwaarheden
er wordt bijvoorbeeld melding gemaakt van bloedige gevechten tijdens de onafhankelijkheid van Slovenie, dit klopt niet want van gevechten is nauwelijks sprake geweest, volgens het rode kruis zijn er 67 doden bij gevallen.

ik geef die advocaten weinig kans in de rechtzaak, het enige waar ik niet over kan oordelen is de rol van Nicolai in het geheel want er is gewoon vrijwel niets openbaar gemaakt van de staf van generaal Janvier waar Nicolai onderdeel van was, niet van Dutchbat of 'de Nederlandse cirkel' zoals gesuggereerd wordt ... je kunt je dan ook afvragen of hij uberhaupt in staat was eigenhandig strepen door verzoeken om luchtsteun te zetten maar zoals gezegd, er is vrijwel niets van bekend en Janvier heeft voor zover ik weet nog geen enkel interview gegeven tot op de dag van vandaag.

zoals gezegd, heel erg eenzijdig maar die beelden van F16 aanval waren wel mooi
pi_50560571
Bedankt voor je antwoord

Ik heb me nooit zo verdiept in Srebrenica, deze docu was eigenlijk de eerste die ik over de zaak zag.
Maar zo te lezen zaten er nogal wat haken en ogen aan.

Jammer dat de jongens en meiden? van Dutchbat weer de dupe werden van een politiek steekspel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')