als je als militair gaat schieten terwijl er helemaal geen hoop is op een overwinning ben je als militair echt ontzettend dom bezig. Dat is niet heroisch ofzo, dat is gewoon idioot.. "A hero is a fool that survives" 400 man tegen 6000 veteranen en jij wil gaan schieten... tis geen quake ofzo :/quote:Op woensdag 6 juni 2007 15:06 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Een militair heeft ALLES gedaan wat in zijn macht lag.... behalve één schot lossen. Vind je dat zelf niet ironisch?
Hij had op een zeker punt de hoop op moeten geven en, nu er nog enige tijd was om te handelen, schieten. Hij had de mensen waar hij van afhankelijk was het vuur aan de schenen moeten leggen en gewoon handelen als een militair in plaats van de zoveelste ruggegraatloze politicus.
waarom zou je promotie moeten weigeren als jij van jezelf weet dat je ALLES hebt gedaan wat in jouw macht lag om steun te krijgen/mandaat aangepast te krijgen. Waarom zou je jezelf blijven pijnigen voor iets wat niet jouw schuld is?quote:Op woensdag 6 juni 2007 14:44 schreef Pappie_Culo het volgende:
Dat vind jij... Ik vind dat ie naast wat geouwehoer niet echt veel heeft gedaan om de zaak eens goed op de spits te drijven.
Lekkerer berekenend op safe spelen. Ja, iedereen kwam thuis. In dat opzicht, goed gedaan. Maar laten we niet doen alsof dat een hels karwei op zich was, want dat was het niet.
Bovendien vond ie zelf ook dat ie het wel goed had gedaan, anders had ie z'n latere promotie (niet eens zoveel later) ook wel geweigerd.
Maar ja, dát is defensie nu eenmaal, laten we eerlijk zijn.
THIS! IS! SREBRENICAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!quote:Op woensdag 6 juni 2007 15:39 schreef werkeend het volgende:
[..]
als je als militair gaat schieten terwijl er helemaal geen hoop is op een overwinning ben je als militair echt ontzettend dom bezig. Dat is niet heroisch ofzo, dat is gewoon idioot.. "A hero is a fool that survives" 400 man tegen 6000 veteranen en jij wil gaan schieten... tis geen quake ofzo :/
Jezusquote:Op woensdag 6 juni 2007 17:00 schreef ErwinRommel het volgende:
Ok ik ben er weer.
Ten eerste voor geintereseerden is de BBC film Warriors een aanrader. Ik heb die DVD hier liggen en elke keer als ik die bekijk dan krijg ik een zeer vreemd gevoel. Een gevoel van onmacht en de tranen rollen over m'n wangen. Het is bizar echt.
Idd Gorazde crisis, de Bihac Pocket, allemaal ook verloren gegaan. Heeft niets te maken met de mentaliteit van een leger of het land van herkomst van dat leger, maar alles met dat vervloekte mandaat.
Hoevaak heb ik wel niet willen terugschieten? Elke keer als wij onder vuur lagen had ik willen schieten maar we mochten niet. "Blauw" handelen vergt veel van je, het gaat tegen je militaire regels in. "Groen" handelen is stukken gemakkelijker want je bent aan minder regels gebonden.
Ik zal er niet om liegen, maar wij waren gewoon "sitting ducks".
Ik kan jullie zelfs vertellen dat zodra er een verlof konvooi de enclave uitreed we onze wapens moesten achterlaten op de enclave. Leuk als je dan ineens door 1 van de strijdnde partijen een tijdje gegijzeld word en ze je dreigen overhoop te schieten. Ik dank de Britten met hun Warriors die ons ontzet hebben.
Er waren een heleboel dode Nederlanders geweest, de rest had zich overgegeven, en de Serven hadden alsnog gedaan wat ze wilden. Jij ziet de Serven kennelijk als een stel amateurs waarmee onze grandioos getrainde Nederlandse troepen geen enkele moeite zouden hebben.quote:Op maandag 4 juni 2007 23:36 schreef Vistel het volgende:
[..]
ik vraag me nog steeds af wat er gebeurd zou zijn als de nederlanders gewoon zouden gaan schieten.
zelfs met die lichte bewapening zou je het in principe wel een klein half uur moeten volhouden en aangezien nederlandse militairen gevaar liepen zou de legertop wel luchtsteun moeten sturen.
Dat moet je de Russen in Afganistan en Tsjetjenie vooral vertellen. Hoe ga jij 1 man met een kalashnikov of granaatwerper bombarderen met een F16? En dat dan een paar hondered keer tegelijk?quote:kun je als grondlegertje nog zulke zware wapens hebben, tegen f16's en apache's ga je het toch echt afleggen...
Die vergelijking met Tsjetsjenen en Afghanen klopt natuurlijk niet helemaal: die zijn echt helemaal nergens aan gebonden. De Serviërs waren wellicht toch op hun schreden teruggekeerd als de NAVO met volle macht had aangevallen. Niet dat ze verslagen zouden zijn, maar ze hadden niet de genocide kunnen of durven plegen zoals nu.quote:Op woensdag 6 juni 2007 18:52 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Dat moet je de Russen in Afganistan en Tsjetjenie vooral vertellen. Hoe ga jij 1 man met een kalashnikov of granaatwerper bombarderen met een F16? En dat dan een paar hondered keer tegelijk?
De enclave zat niet aan een mooie snelweg waar de andere UN troepen over heen konden racen om te helpen, die troepen waren er ook nauwelijks, en voordat zo'n actie door de bureacratie was gekomen, was Dutchbat al dood geweest.
mannen en jongetjes kunnen strijders worden, vrouwen niet.. zo simpel ligt dat. Zie je wel vaker hoor dat alleen de mannelijke populatie word uitgemoordquote:Op woensdag 6 juni 2007 21:04 schreef zoalshetis het volgende:
na het zien van vele topicgerelateerde filmpjes, snap ik eigenlijk niet waarom de vrouwen achtergebleven zijn? waarom zijn die niet meegenomen bij de genocide tijdens de enclave?
Met vrouwen doen ze bovendien wel andere dingenquote:Op donderdag 7 juni 2007 12:47 schreef werkeend het volgende:
[..]
mannen en jongetjes kunnen strijders worden, vrouwen niet.. zo simpel ligt dat. Zie je wel vaker hoor dat alleen de mannelijke populatie word uitgemoord
nee, maar je was er wel. Waarom denken sommigen dat rondlopen als VN soldaat eerder een show-beroep is dan echt doodgaan? Terecht die claim en hoop dat Nederland wordt veroordeeld voor het betalen van flink was geld. Lafaards!quote:Op maandag 4 juni 2007 20:16 schreef Sender_ het volgende:
[..]
Wat hadden ze dan moeten doen? vechten tegen een overmacht?
Ik vind het al belachelijk dat Nederland hiervoor wordt aangesproken, kunnen wij straks weer schadeclaims/genoegdoening gaan betalen omdat een stelletje idioten elkaar daar loopt uit te moorden.
Onze oorlog was het niet.
Wat ben jij een ongelofelijke held-op-sokken, stuurman-aan-wal, betweter-achteraf en (meer algemeen) droplul, als je zo stompzinnig en kortzichting redeneertquote:Op donderdag 7 juni 2007 15:20 schreef sanni het volgende:
[..]
nee, maar je was er wel. Waarom denken sommigen dat rondlopen als VN soldaat eerder een show-beroep is dan echt doodgaan? Terecht die claim en hoop dat Nederland wordt veroordeeld voor het betalen van flink was geld. Lafaards!
quote:
Die opmerking toont aan dat je sommig dingen echt niet helemaal begrijpt. Hoezo zijn ze nergens aan gebonden? Ze zijn juist heel erg gebonden, aan hun geboortegrond, hun familie en hun eer. Net als de Serven.quote:Op woensdag 6 juni 2007 20:50 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Die vergelijking met Tsjetsjenen en Afghanen klopt natuurlijk niet helemaal: die zijn echt helemaal nergens aan gebonden. De Serviërs waren wellicht toch op hun schreden teruggekeerd als de NAVO met volle macht had aangevallen. Niet dat ze verslagen zouden zijn, maar ze hadden niet de genocide kunnen of durven plegen zoals nu.
Je mag je aanmatigende opmerkingen wel voor je houden hoorquote:Op donderdag 7 juni 2007 16:33 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Die opmerking toont aan dat je sommig dingen echt niet helemaal begrijpt.
Dat bedoel ik niet. Die Afghaanse rebellen vuren een raket af en verdwijnen daarna weer in hun rovershol. Ze blijven onzichtbaar en onvindbaar, dat is juist hun tactiek waarbij ze zich beperken tot sabotage acties en slijtage gevechten. Hun deert het weinig als er een grote legermacht op ze af komt; ze zijn toch onvindbaar en houden zich dan gewoon een tijdje koest.quote:Hoezo zijn ze nergens aan gebonden? Ze zijn juist heel erg gebonden, aan hun geboortegrond, hun familie en hun eer. Net als de Serven.
Tja, dat klopt maar dat is dus precies het verschil met Afghanistan. Daar heeft een grote NAVO troepenmacht weinig zin, in Bosnië had dat wel wat kunnen uithalen.quote:De politiek stuurde een veel te kleine troepenmacht die ook nog eens vrijwel impotent was door alle ge- en verboden naar het land. Beide kanten (Serven en Bosniers) wrkte op hele simpele basis. Als die buitenlanders het echt meenden, zouden ze wel een keer echt schieten. Dat deden ze niet. Dus waren ze laf. Dus hoefde je er niets an aan te trekken.
ejj duwd, hij heeft niet gekozen om het leger in te gaan,, die andere "helden" wel, dus ja hij is dat allemaal maar hij mag dat zijn, die andere hebben ervoor gekozen dat niet te zijn, maar hey, kijk eens aan, achteraf blijken ze allemaal dus zo te zijn ...quote:Op donderdag 7 juni 2007 15:33 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Wat ben jij een ongelofelijke held-op-sokken, stuurman-aan-wal, betweter-achteraf en (meer algemeen) droplul, als je zo stompzinnig en kortzichting redeneert![]()
en dus lieten ze de konvooien niet door ... probleem opgelostquote:Op donderdag 7 juni 2007 17:06 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Dat bedoel ik niet. Die Afghaanse rebellen vuren een raket af en verdwijnen daarna weer in hun rovershol. Ze blijven onzichtbaar en onvindbaar, dat is juist hun tactiek waarbij ze zich beperken tot sabotage acties en slijtage gevechten. Hun deert het weinig als er een grote legermacht op ze af komt; ze zijn toch onvindbaar en houden zich dan gewoon een tijdje koest.
Zo niet de Serviërs. Die hadden een offensief doel (Srebrenica veroveren en etnisch zuiveren) en daarvoor moesten ze met een grote troepenmacht in de openbaarheid treden en aanvallen. Zij konden het zich niet permitteren om de NAVO vol over zich heen te krijgen. Ten eerste hadden ze dan hun offensieve doel niet bereikt, ten tweede konden zij zich in het kleine Bosnië niet zo makkelijk schuilhouden.
Daarom moesten de Serviërs heel behoedzaam tegen de VN optreden. Als die - ook al waren het maar 500 man - fel tegenstand hadden geboden, hadden de Serviërs op hun beurt zwaarder moeten aanvallen, waarmee de kans op een grootscheepse NAVO interventie veel groter was geweest. Dat konden ze dus niet riskeren.
Het woord is geirriteerd, niet aanmatigend.quote:Op donderdag 7 juni 2007 17:06 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Je mag je aanmatigende opmerkingen wel voor je houden hoor![]()
[..]
Dat bedoel ik niet. Die Afghaanse rebellen vuren een raket af en verdwijnen daarna weer in hun rovershol. Ze blijven onzichtbaar en onvindbaar, dat is juist hun tactiek waarbij ze zich beperken tot sabotage acties en slijtage gevechten. Hun deert het weinig als er een grote legermacht op ze af komt; ze zijn toch onvindbaar en houden zich dan gewoon een tijdje koest.
Zo niet de Serviërs. Die hadden een offensief doel (Srebrenica veroveren en etnisch zuiveren) en daarvoor moesten ze met een grote troepenmacht in de openbaarheid treden en aanvallen. Zij konden het zich niet permitteren om de NAVO vol over zich heen te krijgen. Ten eerste hadden ze dan hun offensieve doel niet bereikt, ten tweede konden zij zich in het kleine Bosnië niet zo makkelijk schuilhouden.
Een troepenmacht, die ook nog bereid was om te schieten. Binnen een UN missie. Right.quote:Tja, dat klopt maar dat is dus precies het verschil met Afghanistan. Daar heeft een grote NAVO troepenmacht weinig zin, in Bosnië had dat wel wat kunnen uithalen.
nou toen we met zijn allen begonnen te schieten was het snel afgelopen hoorquote:Op donderdag 7 juni 2007 18:20 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Een troepenmacht, die ook nog bereid was om te schieten. Binnen een UN missie. Right.![]()
Waren er in die tijd ook al niet een aantal Dutch-Batters gegijzeld?quote:Op dinsdag 5 juni 2007 11:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vraag me toch af waarom wij een luchtmacht hebben, die nota bene met 100+ toestellen in Italie lag toen dit drama speelde, als we daar zelf geen luchtsteun aan onze eigen troepen kunnen geven.
Persoonlijk ben ik van mening dat wij na Sbrenica geen enkele VN operatie meer hadden moeten doen voordat de VN niet drastisch hervormd is.
Maar nee, we doen vrolijk mee met de VN die al Jaaaaaaaaren over Darfur in vergadering is, en het er nog eens over heeft of het woord genocide in de resolutie past.
Goh. Waarom denk je dat ze alleen die advocaten aan het woord lieten? En viel die tendentieuze stem van de commentator je niet op soms? Het was gewoon goedkoop scoren van die docu makers. Is makkelijker dan zo objectief mogelijke weergave, hoor en wederhoor enzo.quote:Op donderdag 7 juni 2007 21:35 schreef Mr_Memory het volgende:
sp3c, waarom werdt volgens die advocaten dan keer op keer (9 keer) luchtsteun verboden door die Nederlander? (Sarkozy of Nicolai, weet zijn naam niet precies)
Ik lees hier hele andere dingen dan in die docu![]()
Doe niet zo naïefquote:Ik kan me haast niet voorstellen dat die advocaten een zaak aanspannen met gelogen feiten.
ik heb de docu waar je het over hebt niet gezien dus ik kan daar niet op reageren of hij moet online staanquote:Op donderdag 7 juni 2007 21:35 schreef Mr_Memory het volgende:
sp3c, waarom werdt volgens die advocaten dan keer op keer (9 keer) luchtsteun verboden door die Nederlander? (Sarkozy of Nicolai, weet zijn naam niet precies)
Ik lees hier hele andere dingen dan in die docu![]()
Ik kan me haast niet voorstellen dat die advocaten een zaak aanspannen met gelogen feiten.
Ik kan het mis hebben, ik ben er (gelukkig) niet bijgeweest.![]()
ja dat hoor je wel is maar ik vind het toch beter dat we het geprobeerd hebben met weinig kans van slagen dan dat we het niet proberen vanwege de lage kans van slagen, stond genoeg op het spel!quote:Op donderdag 7 juni 2007 21:56 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Dat wij er ons gewoon helemaal niet mee hadden moeten bemoeien.
Als het allemaal niet waar is, waarom trad Kok en zij companen dan af.quote:Op donderdag 7 juni 2007 21:44 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Goh. Waarom denk je dat ze alleen die advocaten aan het woord lieten? En viel die tendentieuze stem van de commentator je niet op soms? Het was gewoon goedkoop scoren van die docu makers. Is makkelijker dan zo objectief mogelijke weergave, hoor en wederhoor enzo.
Sorry, het kan er bij mij niet in, dat die advocaten zo maar wat verzinnen, dat moeten ze toch ergens van hebben.quote:[..]
Doe niet zo naïef![]()
Iets anders is dat die advocaten echt geloven in wat ze doen. Maar natuurlijk gaan die geen nuances weergeven.
Kan de uitzending niet zo snel vinden op uitzendinggemist.quote:Op donderdag 7 juni 2007 22:01 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik heb de docu waar je het over hebt niet gezien dus ik kan daar niet op reageren of hij moet online staan
ik weet wel dat er om de meest onbenullige redenen luchtsteun is geweigerd waaronder het (tot meerdere malen toe) kwijtraken van een lijst met tientallen doelen (tanks, geschut etc.) binnen de heavy weapons exclusion zone die gewoon platgeschoten hadden moeten worden en niet een week na het indienen of een half uur nadat de lijst is ontvangen, jachtvliegtuigen zat boven de Adriatic
enige wat mij bekend is dat er helemaal aan het einde van de rit 4 bommen door 2 Nederlandse F16's zijn afgeworpen, Mladic boos want die stond er met zijn neus bovenop (zo diep zaten ze al in de vallei!) dus laat hij de gegijzelde Dutchbatters naar huis bellen om te melden dat ze geexecuteerd zouden gaan worden, toen heeft Nederland stop gezegd.
Het kabinet is afgetreden nav het NIOD rapport. Daar wordt genuanceerd weergegeven wat er is gebeurd. Dat is idd schokkend genoeg, maar niet zoals die advocaten dat suggereren.quote:Op donderdag 7 juni 2007 22:14 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Als het allemaal niet waar is, waarom trad Kok en zij companen dan af.![]()
De publieke opinie is toch ook dat er wat gruwelijks is mis gegaan daar.
Lees dit topic, daar staat al genoeg in. Het is niet dat die advocaten iets verzinnen. Wat advocaten doen (ben er zelf 1) is de kant van hun cliënten op redeneren, dwz alles wat voor hun zaak spreekt uitvergroten en iedere nuance wegmoffelen. Daar is niks verkeerds aan trouwens, maar er is wel wat verkeerd met het eenzijdig aan het woord laten van die advocaten zoals die docu deed.quote:Sorry, het kan er bij mij niet in, dat die advocaten zo maar wat verzinnen, dat moeten ze toch ergens van hebben.
En dan de nuances, wat zijn dan de nuances?
het is over de hele linie misgegaan van de drina tot de krajinaquote:Op donderdag 7 juni 2007 22:28 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Kan de uitzending niet zo snel vinden op uitzendinggemist.![]()
Dus van hogerhand is er toch wat misgegaan...![]()
OK helderquote:Op donderdag 7 juni 2007 22:32 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Het kabinet is afgetreden nav het NIOD rapport. Daar wordt genuanceerd weergegeven wat er is gebeurd. Dat is idd schokkend genoeg, maar niet zoals die advocaten dat suggereren.
[..]
Lees dit topic, daar staat al genoeg in. Het is niet dat die advocaten iets verzinnen. Wat advocaten doen (ben er zelf 1) is de kant van hun cliënten op redeneren, dwz alles wat voor hun zaak spreekt uitvergroten en iedere nuance wegmoffelen. Daar is niks verkeerds aan trouwens, maar er is wel wat verkeerd met het eenzijdig aan het woord laten van die advocaten zoals die docu deed.
nog wat uitgebreider, ik heb het nog een keer gekeken en eigenlijk vind ik het nog best een aardige documantaire al is het zoals gezegd door mij en anderen nogal eenzijdig.quote:Op donderdag 7 juni 2007 23:24 schreef Mr_Memory het volgende:
sp3c ik heb de docu toch gevonden![]()
http://www.ncrv.nl/ncrv?nav=zpgwGsHtGATmKnJyZxaB
Als je de tijd hebt, wil ik wel weten wat je er van vindt.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |