Strikt genomen is God/Allah de enige die over leven en dood mag beslissen. Maar hij is ook de enige die over mensen mag oordelen. Als mens de conclusie trekken dat iemands dood DUS een straf van God is staat gelijk aan oordelen en dat mag dus niet. (Je zou iemands dood net zo goed als een beloning van God kunnen zien)quote:Op vrijdag 25 mei 2007 01:18 schreef Burakius het volgende:
[..]
God heeft gegeven waarom kan hij dan ook niet nemen?
En waarom is doodgaan dan negatief?
Sorry hoor, maar 'Israel' heeft betrekking op de politieke regime, niet op Judaïsme of Joden.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 10:03 schreef Burakius het volgende:
wikipedia
According to Cole, "Ahmadinejad did not say he was going to 'wipe Israel off the map' because no such idiom exists in Persian" and "He did say he hoped its regime, i.e., a Jewish-Zionist state occupying Jerusalem, would collapse."[11]
The Middle East Media Research Institute (MEMRI) translates the phrase similarly:
[T]his regime that is occupying Qods [Jerusalem] must be eliminated from the pages of history.[12]
http://en.wikipedia.org/wiki/Mahmoud_Ahmadinejad_and_Israel
Jammer dat je met zo een reactie moet komen. Een dooddoener waarmee je elk puntje van kritiek op de Islam kunt wegwuivenquote:Op woensdag 23 mei 2007 00:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Een zeer simplistische en aantonende dat je weinig weet over geschiedenis van de Islam. Waar dat de Arabieren een enorme expansie groei hebben gehad in 3 werelddelen. Maar zelden is er sprake geweest van gedwongen bekeren op acties van enkele idioten na wat op 1 hand zijn te tellen. Ik durf makkelijk te zeggen dat Islam een van meest tolerantie religies in geschiedenis is en dat is de Islam een religie. Dat ging samen prima hand in hand met de Koran.![]()
Ja hoi, mijn reactie begint wel daarmee, maar daarmee begint zeker niet inhoudelijkheid van mijn reactie jegens hem. Ik heb dus ook mijn inziens een inhoudelijke weerlegging gegeven, of het een waardige was valt te bezien.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 14:03 schreef Flashwin het volgende:
[..]
Jammer dat je met zo een reactie moet komen. Een dooddoener waarmee je elk puntje van kritiek op de Islam kunt wegwuiven
Mensen horen ook niet te oordelen inderdaad. Ik zie het als speling van het lot. Verder ga ik niet.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 13:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Strikt genomen is God/Allah de enige die over leven en dood mag beslissen. Maar hij is ook de enige die over mensen mag oordelen. Als mens de conclusie trekken dat iemands dood DUS een straf van God is staat gelijk aan oordelen en dat mag dus niet. (Je zou iemands dood net zo goed als een beloning van God kunnen zien)
De kruistochten waren echter een antwoord op de islamitische expansie ten koste van het Byzantynse Rijk. Bij voorbeeld het huidige aziatische Turkije.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 23:11 schreef Triggershot het volgende:
Het duurde ongeveer een eeuw voor de moslims om tot een werkende formule te komen via Salahdin om een antwoord te geven aan de Europese kruistochten.
Ja als antwoord op de kruistochtenquote:De moslims sloegen terug en Christendom in Oost Europa werd voorgoed verzwakt met inname van Constantinopel wat meteen het einde betekende van Byzantium.
Het is toch godsgeklaagd dat iemand op dit intelligentie niveau een topic kan voeren. Wat heeft de benaming "kalifaat" nu met wel of geen moslimstaat te maken. Het barst thans nu van de moslimstaten (Iran, Taliban-Afghanistan, Sudan, Islamitische Rechtbanken-Somalie, Saoedi-Arabie, het Iraaks "verzet"). Als een seculiere machthebber zich nu ook een kalief zou noemen is dat volgens TS dan ook een "moslimstaat" die Saoedi Arabie en Iran in de schaduw zou zetten.quote:Vandaag de dag zijn we een eeuw verder sinds val van het Ottomaanse rijk, een eeuw verder na laatste Kalifaat (leidinggevende instituut van de moslimwereld, vergelijkbaar met het Vaticaan).
volgens mij moet jij eens iets lezen over wie er nou zich zelf een kalief mag noemen. En of de sharia wel op de juiste wijze wordt beleefd. Alleen iemand van de quraish stam mag kalief worden en jihad uitspreken. Alleen een kalief kan leider zijn van een moslimland. Dus de moslimstaatjes van nu zijn niet-geldige moslimstaatjes.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 20:15 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
De kruistochten waren echter een antwoord op de islamitische expansie ten koste van het Byzantynse Rijk. Bij voorbeeld het huidige aziatische Turkije.
[..]
Ja als antwoord op de kruistochten![]()
We schrijven nu inmiddels 2 eeuwen na de kruistochten.
[..]
Het is toch godsgeklaagd dat iemand op dit intelligentie niveau een topic kan voeren. Wat heeft de benaming "kalifaat" nu met wel of geen moslimstaat te maken. Het barst thans nu van de moslimstaten (Iran, Taliban-Afghanistan, Sudan, Islamitische Rechtbanken-Somalie, Saoedi-Arabie, het Iraaks "verzet"). Als een seculiere machthebber zich nu ook een kalief zou noemen is dat volgens TS dan ook een "moslimstaat" die Saoedi Arabie en Iran in de schaduw zou zetten.![]()
Gnigni: bedoeld worden ongelovigen in Allah.quote:Op donderdag 24 mei 2007 09:17 schreef k3vil het volgende:
[..]
Toen Mohammed de koran schreeft (of delen ervan), bestond toen de Islam al? Nee zeg ik, je kan immers niet spreken over ongelovigen wanneer de Islam nog niet bestaat.
Ik zit er overigens nooit naast.
"Ons" buitenstaanders is altijd verteld, dat de sharia op de qor'aan gebaseerd was. De sharia heeft het wel over stenigen en geselen, althans de sharia van Saoedi-Arabië.quote:Op donderdag 24 mei 2007 08:37 schreef Triggershot het volgende:
Inderdaad, je zal nergens in de Koran kunnen treffen dat je homo's van gebouwen moet afgooien, je zult ook niet in de Koran vinden dat je iemand moet onthoofden of stenigen. Essentie van het gebeuren is dat sommige dingen op aarde bestraft dienen te worden. Maar dat zijn maatschappelijke problemen, zoals verderf zaaien, moorden, stellen, onrust etc. En zelfs voor velen van laatst genoemde bestaat amnesty.
Wat Sharia betreft, Sharia mag je als wreed zien, mag je als rechtvaardig zien, hoe de mens het ziet is voor iedereen persoonlijk, maar wat niemand kan ontkennen is dat het een Islamitische wet is, een wet voor de moslims dus.
Wat ik hier *:1) dus stel is dat islamitische evolutie op zich een onmogelijkheid is, want met een onveranderbare koran is de islam ook onveranderbaar. Ik heb hier al uitgelegd wat ik daarmee bedoel.quote:Op woensdag 23 mei 2007 20:33 schreef Masterix het volgende:
...
Ik wacht eerst nog even of je ingaat op alle *:1) andere dingen die ik gezegd heb en waar je nog niet op in bent gegaan: lijkt me beter, anders herhaal ik mezelf alleen.
[..]
...
Sharia is wel degelijk gebaseerd op de koran, maar ook op de soenna. De manier echter waarop men zich op deze bronnen baseert is echter onderhevig aan veel discussie en debat.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 00:48 schreef Kees22 het volgende:
[..]
"Ons" buitenstaanders is altijd verteld, dat de sharia op de qor'aan gebaseerd was. De sharia heeft het wel over stenigen en geselen, althans de sharia van Saoedi-Arabië.
Dus als ik jou, en mijn eigen lezing van de qor'aan, goed begrijp, heeft de sharia niks met de qor'aan te maken.
De Sharia is ook op de Qoran gebaseerd, deels, maar dus het -eigenhandig- bestraffen van homo's, stenigen etc zie je er niet in terug. De Sharia van Saoedi- Arabië is niet echt oud te noemen, het is tamelijk nieuw, sterk en veelal geïnspireerd op de soennah versie van Al Wahab.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 00:48 schreef Kees22 het volgende:
[..]
"Ons" buitenstaanders is altijd verteld, dat de sharia op de qor'aan gebaseerd was. De sharia heeft het wel over stenigen en geselen, althans de sharia van Saoedi-Arabië.
Dus als ik jou, en mijn eigen lezing van de qor'aan, goed begrijp, heeft de sharia niks met de qor'aan te maken.
Iemand die trots is (groot) kan onmogelijk bij Hem komen.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 07:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je kan er prima om heen draaien, maar je gevoerde argument was dus echt fout.
Allen kunnen tot hem komen, geen belemmering van 'alleen'. Wat is de Islam? Religie van de mensen die zich hebben overgegeven aan wil van God. Wat zullen zij niet meer zien? Niets.
Feit is dat daar veel verschillende meningen over zijn.quote:Op zondag 27 mei 2007 03:51 schreef k3vil het volgende:
Ik kan me nog herinneren dat mohammed zelf de tekst niet opgeschreef, maar mij ging het niet om dat hij ze schreef maar dat hij de bron er van is.
Ironische is dat het Joodse Arabieren betrof in de tijd van Mohammed. Volgens enkele (historische) bronnen geen zonen van Ishak.quote:Op zondag 27 mei 2007 03:51 schreef k3vil het volgende:
[..]
Iemand die trots is (groot) kan onmogelijk bij Hem komen.
edit:
Ach ik zie al wat je bedoelt, die Hanif zijn de joden bijv. inderdaad. Maar dat zijn geen islamieten, een rechtvaardige is iemand die in overgave (islam) is, een jood hoeft dat niet te zijn. wel Jood, maar dat is iets anders (en we hebben het daar al over gehad).
Ik kan me nog herinneren dat mohammed zelf de tekst niet opgeschreef, maar mij ging het niet om dat hij ze schreef maar dat hij de bron er van is.
Ik had het met dat gelijk over geestelijke zaken![]()
Ha ha. Er bestaan geen historische bronnen over Abraham laat staan zijn zonen Ismael en Isaak.quote:Op zondag 27 mei 2007 09:00 schreef Triggershot het volgende:
Ironische is dat het Joodse Arabieren betrof in de tijd van Mohammed. Volgens enkele (historische) bronnen geen zonen van Ishak.
Daar zit je dus fout, Perzen en Hindoes maken ook melding van een Abraham type.quote:Op zondag 27 mei 2007 13:30 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Ha ha. Er bestaan geen historische bronnen over Abraham laat staan zijn zonen Ismael en Isaak.
Abraham kennen we alleen uit de bijbel en koran. Mogelijk dat er wel een verwijzing bestaat dat deze persoon zijn oorsprong vind in de Sumerische godsdienst waarvan de joden meer verhaaltjes hebben gejat (onder andere dat verhaaltje over de zondvloed).
Een soortgelijk type is toch niet perse dezelfde persoon? Er waren ook veel groepen met een magisch boom, maar veel verschillende bomen.quote:Op zondag 27 mei 2007 13:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Daar zit je dus fout, Perzen en Hindoes maken ook melding van een Abraham type.
Volgens een aantal historische is hij dus ook Abraham.
En daarna schrijf ik dat sommigen die melding maken van een Abraham type ook zeggen dat het daadwerkelijk om Abraham gaat:quote:Op zondag 27 mei 2007 17:26 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Een soortgelijk type is toch niet perse dezelfde persoon? Er waren ook veel groepen met een magisch boom, maar veel verschillende bomen.
quote:Volgens een aantal historici is hij dus ook Abraham.
We kennen Abraham dus niet uit die verhalen, door sommigen wordt gedacht dat een persoon die een soortgelijke rol als Abraham heeft Arbaham is. Abraham wordt dus niet genoemd in de verhalen zelf.quote:Op zondag 27 mei 2007 17:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En daarna schrijf ik dat sommigen die melding maken van een Abraham type ook zeggen dat het daadwerkelijk om Abraham gaat:
[..]
Over welke verhalen heb jij het?quote:Op zondag 27 mei 2007 17:43 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
We kennen Abraham dus niet uit die verhalen, door sommigen wordt gedacht dat een persoon die een soortgelijke rol als Abraham heeft Arbaham is. Abraham wordt dus niet genoemd in de verhalen zelf.
We kennen Abraham inderdaad alleen van de Judea-Christelijke traditie, de Hindoes en Perzen leggen naar mijn weten inderdaad geen link, maar nogmaals dat wordt door sommige historici wel gedaan, zo zijn de vergelijkingen zeer groot.quote:Op zondag 27 mei 2007 17:43 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
We kennen Abraham dus niet uit die verhalen, door sommigen wordt gedacht dat een persoon die een soortgelijke rol als Abraham heeft Arbaham is. Abraham wordt dus niet genoemd in de verhalen zelf.
Ach hoeveel verhalen bestaan er wereldwijd niet over een gemeenschappelijke voorvader van een volk.quote:Op zondag 27 mei 2007 13:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Daar zit je dus fout, Perzen en Hindoes maken ook melding van een Abraham type.
Volgens een aantal historische is hij dus ook Abraham.
Gelijk heeft u, back on track.quote:Op zondag 27 mei 2007 18:55 schreef osho het volgende:
gaat dit topic nog over een islamitische (r)evolutie ?
Jah, de thora is voor Israel, niet voor specifiek voor joden of noachieden. Goed ontopic verderrrrquote:Op zondag 27 mei 2007 09:00 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ironische is dat het Joodse Arabieren betrof in de tijd van Mohammed. Volgens enkele (historische) bronnen geen zonen van Ishak.
Dan is er weinig hoop op evolutie in de Islam.quote:Op zondag 27 mei 2007 08:58 schreef Masterix het volgende:
[..]
Onderzoek naar de werkelijke bron van de koran is helaas taboe: we moeten het doen met meningen erover.
Laat me raden... het gaat hier om islamitische, judaistische of christelijke historici?quote:Op zondag 27 mei 2007 17:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
We kennen Abraham inderdaad alleen van de Judea-Christelijke traditie, de Hindoes en Perzen leggen naar mijn weten inderdaad geen link, maar nogmaals dat wordt door sommige historici wel gedaan, zo zijn de vergelijkingen zeer groot.
We waren gekapt in dit topic hierover hé. Af en toe beetje verder lezen.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 09:28 schreef onemangang het volgende:
[..]
Laat me raden... het gaat hier om islamitische, judaistische of christelijke historici?![]()
Helaas.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 09:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan is er weinig hoop op evolutie in de Islam.
Laten we even wel wezen... de teksten die in de bijbel staan zijn ook niet gewijzigd. Je kan er nog steeds dezelfde inspiratie uit halen als degenen die heksen verbrandden op de brandstapel. Je hebt zowel binnen de islam als het christendom zowel orthodoxe als liberale stromingen, wat dat betreft is er geen verschil in starheid of onveranderbaarheid tussen de islam en het christendom. De 'liberalere' stromingen hanteren dezelfde methodiek: geen teksten van het heilige geschriften schrappen, maar anders 'interpreteren'.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 10:32 schreef Masterix het volgende:
[..]
Helaas.
Meer dan wat oppervlakkige modernisering, en dan nog alleen door/voor wat kleine groepen, zal denk ik niet gebeuren.
Die starheid, onveranderbaarheid is één van de grootste bezwaren die ik tegen de islam heb.
ruciaal verschil is, is dat het christendom gebaseerd is op vele boeken (bijbel betekent boeken), geschreven door vele mensen lang voor het ontstaan van het christendom, terwijl islam en koran -historisch gezien- gelijktijdig ontstaan zijn.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 10:58 schreef onemangang het volgende:
[..]
Laten we even wel wezen... de teksten die in de bijbel staan zijn ook niet gewijzigd. Je kan er nog steeds dezelfde inspiratie uit halen als degenen die heksen verbrandden op de brandstapel. Je hebt zowel binnen de islam als het christendom zowel orthodoxe als liberale stromingen, wat dat betreft is er geen verschil in starheid of onveranderbaarheid tussen de islam en het christendom. De 'liberalere' stromingen hanteren dezelfde methodiek: geen teksten van het heilige geschriften schrappen, maar anders 'interpreteren'.
Dat was het tot enkele eeuwen terug.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 11:00 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ach, star. De onveranderbaarheid is juist hét grootste pluspunt en de grote aantrekkingskracht van de Islam. Stel je voor dat ze met alle winden zou meedraaien, zoals veel christenen succesvol met het Christendom hebben gedaan. De enige christenen die over zijn lijken de moslims.
quote:Op dinsdag 29 mei 2007 11:13 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Neemt niet weg dat moslims betere christenen zijn en christenen vaak betere atheisten zijn.
Ten eerste is dit natuurlijk onzin..quote:Op dinsdag 29 mei 2007 11:13 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Neemt niet weg dat moslims betere christenen zijn en christenen vaak betere atheisten zijn.
Of moslims betere christenen zijn?quote:Op dinsdag 29 mei 2007 11:13 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik geloof niet in de (r)evolutie van de Islam. Beide suggereren dat verandering nodig is en dat is niet mijn insteek. De Koran is namelijk van alle tijden.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 11:20 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Ten eerste is dit natuurlijk onzin..
Ten tweede wat heeft dit met het topic te maken, of wil je misschien aantonen dat er een evolutie in het geloof zit waardoor moslims christeren worden en christeren atheist? dus over x aantal jaren zijn ook de moslims atheist? Dat zou nog eens een geweldige (r)evolutie zijn zeg.... soo dat zou pas het "licht zien" zijn.....
De Koran kan dan wel van alle tijden zijn, maar de manier waarop daarmee wordt omgegaan kan wel degelijk veranderen toch?quote:Op dinsdag 29 mei 2007 11:29 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Ik geloof niet in de (r)evolutie van de Islam. Beide suggereren dat verandering nodig is en dat is niet mijn insteek. De Koran is namelijk van alle tijden.
Hoe bedoelt u? Er zijn meer dan 1 miljard moslims en allen gaan op hun manier om met de Koran. Welke manier zou dan kunnen veranderen en waarom, volgens jou?quote:Op dinsdag 29 mei 2007 11:31 schreef teamlead het volgende:
[..]
De Koran kan dan wel van alle tijden zijn, maar de manier waarop daarmee wordt omgegaan kan wel degelijk veranderen toch?
Je kúnt de Koran letter voor letter (proberen) na te leven, je kunt de Koran ook in de context van de tijd plaatsen en op die manier proberen om te leven naar Allah's wil. In dat laatste geval ga je dus bijvoorbeeld niet stenigen enzo (zoals extremisten nu helaas soms wel nog doen)quote:Op dinsdag 29 mei 2007 11:33 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Hoe bedoelt u? Er zijn meer dan 1 miljard moslims en allen gaan op hun manier om met de Koran. Welke manier zou dan kunnen veranderen en waarom, volgens jou?
Een beetje... Heel veel daarvan ligt namelijk al vast.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 11:31 schreef teamlead het volgende:
[..]
De Koran kan dan wel van alle tijden zijn, maar de manier waarop daarmee wordt omgegaan kan wel degelijk veranderen toch?
Aangezien er na duizenden jaren van onderzoek nog steeds geen overtuigend bewijs is van God, lijkt het me niet meer dan normaal dat iedereen uiteindelijk Atheïst word.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 11:20 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Ten eerste is dit natuurlijk onzin..
Ten tweede wat heeft dit met het topic te maken, of wil je misschien aantonen dat er een evolutie in het geloof zit waardoor moslims christeren worden en christeren atheist? dus over x aantal jaren zijn ook de moslims atheist? Dat zou nog eens een geweldige (r)evolutie zijn zeg.... soo dat zou pas het "licht zien" zijn.....
...dan word ik over een paar honderd jaar misschien ook wel atheïst.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 11:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Aangezien er na duizenden jaren van onderzoek nog steeds geen overtuigend bewijs is van God, lijkt het me niet meer dan normaal dat iedereen uiteindelijk Atheïst word.
Het kan nog een paar 100 jaar duren.
Tenzij je meegaat in de uitleg van Sitchin over de Sumerische kleitabletten ...quote:Op dinsdag 29 mei 2007 11:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Aangezien er na duizenden jaren van onderzoek nog steeds geen overtuigend bewijs is van God, lijkt het me niet meer dan normaal dat iedereen uiteindelijk Atheïst word.
Het gaat toch over een (eventuele) evolutie van de Islam? Dan moet je proberen vooruit te denken.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 11:42 schreef Triggershot het volgende:
Hoi,
Jullie denken toch niet dat ik dit topic waar een tijdje voor heb moeten voorbereiden met schrijven laat verpesten door mensen die niet kunnen lezen?
Kappen nou!
Precies, over een eventuele revolutie. Niet over het ontstaan van de Islam of over andere religies.quote:Op dinsdag 29 mei 2007 11:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het gaat toch over een (eventuele) evolutie van de Islam? Dan moet je proberen vooruit te denken.
De interpretaties van moslims kunnen (en) veranderen vaak.quote:1. De Islam verandert niet.
Onwaarschijnlijk gezien het explosief gegroeid is afgelopen eeuw en groeiende is.quote:2. De Islam houd op te bestaan.
Een discussie gaat juist over wat je in je hoofd hebt, daardoor opent TS ook een topic. Inderdaad zijn de mogelijkheden en interpretaties oneindig al sinds dood van Mohammed eigenlijk, maar dat betekent niet dat je je moet richten op 1 miljard, kan ik ook niet. 1,5 miljard btw, ik richt me hier op de mensen en de mensen genoemd in mijn OP, wat ze er van vinden, wat er van terecht kan komen, waar het begin en einde zit van revolutie en extremisme etc.quote:Tussen deze twee is heel veel mogelijk. Als je serieus wilt discussieren over waar het heen gaat zul je alle mogelijkheden onder de loep moeten nemen. Een discussie gaat niet alleen over wat jij toevallig in je hoofd hebt. Hoeveel moslims zijn er ook al weer? Een miljard of zo? Telt hun mening niet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |