Door veel dingen te becommentariëren middels oneliners; posts nu al te fragmentariseren en nauwelijks nieuwe inhoud toe te voegen in je posts voorkom je progressie in het topic.quote:Op woensdag 23 mei 2007 20:02 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Waar schiet ik precies - volgens jou - tekort?
iaw wat is niet inhoudelijk beantwoord?
Het ging over de thread; je vraag over daar buiten doet dus niet ter zake. Ik vind het jammer dat je jezelf in de positie van 'vragen beantwoorden' ziet; volgens mij is een discussie meer. Dat je alleen specifieke vragen uitgebreid wilt beantwoorden; prima maar mijnziens die je zowel de steller als jezelf daarmee te kort. Het is ook leuk om uitgebreid antwoord te geven op algemene vragen; kan je iets van jezelf in kwijt.quote:[..]
Waar heb ik buiten Islamitische (r)evolutie. met een oneliner gereageerd?
[..]
1. Mijn reageer gedrag is het uitten van mijn standpunten, dat jij vindt dat er weinig inhoud in is kan door 2 dingen komen. Of ik val in herhaling, of ik vertel al iets wat je al weet. Als een vraag niet bevredigend is dan kan er een specifieker vraag gesteld worden waar ik wel dieper op kan reageren. Ipv een weinig toevoegende oneliner.
2. Wil je helpen aan progressie in dit topic? Laten we het lekker via PM doen.
Vind jij, ik heb het woord bewust gekozen omdat je het weghaalde uit deze draad.quote:Op woensdag 23 mei 2007 19:45 schreef Triggershot het volgende:
'Zomaar' is niet een juist woordkeuze, overigens is het niet weggehaald, maar verplaatst.
Verboden heilige boeken (Was: De verboden Koran 2)
[..]
Ik wacht eerst nog even of je ingaat op alle andere dingen die ik gezegd heb en waar je nog niet op in bent gegaan: lijkt me beter, anders herhaal ik mezelf alleen.quote:Als je begrijpelijkere antwoorden wilt moet je specifiekere vragen stellen zodat er dieper op in gegaan kan worden.
Ik snap je zin(sbouw) niet helemaal, maar zonder nou op specifieke teksten in te gaan: je stelt dat de moslim niet af hoeft te keuren wat Allah in de koran overduidelijk wel afkeurt?quote:Betreffende gevallen geven niet aan hoe een moslim zich moet gedragen tegen over een andersdenkende maar hoe Allah zal afrekenen met een niet-gelovige. Wat neerkomt op, laat ze met rust. Tenminste mijn interpretatie en alle anderen wat opdringerig overkomen noem ik fundamentalistisch.
[..]
Dit ontgaat me: wie kan vertegenwoordiger worden? En waarvan?quote:Jawel, dat is nog steeds het onderwerp, als moslims zich rug toe keren tegen intolerantie, geen vrijspel meer geven jegens onderdrukking, extremisme en dwanggedrag dan kan het neer komen op een Islamitische revolutie, als extremisme van de Islam verdwijnt kunnen zij ook de vertegenwoordiger van de Islam worden.
[..]
Volgens mij is er toch concensus onder moslims dat mensen niet kunnen zeggen wat de islam moet: het is de islam die zegt wat mensen moetenquote:Nee, andersom, de Islam moet zo flexibel mogelijk omgaan met omstandigheden, omgeving en verdragen waarin ze zijn.
[..]
quote:Wat niet is kan nog worden.
[..]
En de hele sharia dan die verweven zit in de koran?quote:
Juist wel, sterker dan van te voren als er een gezamenlijk verenigd front komt van een vuist tegen opdringen van 'our way of live' voor wie dan ook.
Wat de thread betreft: Je hebt niet beantwoordt waar ik buiten de boven gegeven link verder nog met een oneliner reageerde en blijft je reactie voor mij dus onnodig om het in dit topic te bespreken. Ik vind het jammer dat je mij niet in positie van 'vragen beantwoorden' ziet. Dat ik alleen specifieke vragen uitgebreid wil beantwoorden heb je verkeerd begrepen, nee ik zeg, vraag specifiek naar iets als mijn eerdere antwoord je niet heeft bevredigd zodat ik weet waar ik me op moet richten ipv dat we door elkaar praten en jij denkt dat ik een bepaalde gedeelte van je vraag (opzettelijk) negeer. Tuurlijk schiet ik de steller er mee te kort als ik niet correct zijn vraag beantwoordt, maar als de steller iets specifieks vraagt kan ik beter zijn vraag beantwoorden.quote:Op woensdag 23 mei 2007 20:32 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Het ging over de thread; je vraag over daar buiten doet dus niet ter zake. Ik vind het jammer dat je jezelf in de positie van 'vragen beantwoorden' ziet; volgens mij is een discussie meer. Dat je alleen specifieke vragen uitgebreid wilt beantwoorden; prima maar mijnziens die je zowel de steller als jezelf daarmee te kort. Het is ook leuk om uitgebreid antwoord te geven op algemene vragen; kan je iets van jezelf in kwijt.
Clerks die het volk onderdrukken. Mannen die de geschriften gebruiken om vrouwen te onderdrukken. Voornamelijk dus religieuze instituten die conservatief zijn en bang zijn hun macht te verliezen middels nieuwe interpretaties. Ik denk niet dat ik het kort zou kunnen samenvatten, heel veel dingen spelen een rol. Eigen belang wordt zo verwikkeld in religieus leer dat mensen vooral in moslimlanden ( meeste analfabeten) maar afhankelijk zijn van andere beslissingnemers.quote:Omdat ik PMen niks vindt een bonus vraag:
Welk facet van de Islam zorgt voor de antiprogressieve houding, die zowel vrijdenken als liberalisme tegengaat, die 'we' allemaal aan het oppervlakte van de moslimgemeenschappen zien?
Maar er zit 'iets' in de Islam waardoor het voor bovengenoemde mensen (op dit moment) makkelijk is om daarvan misbruik te maken, alleen de menselijke factor benoemen klopt niet helemaal, zonder een beroep te doen op de fysieke Islam (lees: geschriften en geschiedenis) komt niemand ver in de Islamitische wereld. Volgens mij kan je door het benoemen van de zere plek(ken) een flinke stap richting oplossing maken.quote:Op woensdag 23 mei 2007 20:48 schreef Triggershot het volgende:
Clerks die het volk onderdrukken. Mannen die de geschriften gebruiken om vrouwen te onderdrukken. Voornamelijk dus religieuze instituten die conservatief zijn en bang zijn hun macht te verliezen middels nieuwe interpretaties. Ik denk niet dat ik het kort zou kunnen samenvatten, heel veel dingen spelen een rol. Eigen belang wordt zo verwikkeld in religieus leer dat mensen vooral in moslimlanden ( meeste analfabeten) maar afhankelijk zijn van andere beslissingnemers.
Vind ik ja, klopt, net zoals jij iets vindt. Ik plaats iets weg wat vooraf aangegeven is weggehaald te zullen worden naar een topic waarin het bedoelt is. Discussie komt daar beter tot haar recht omdat het topic op de Koran gericht is en in dit topic er maar een onderdeel van is en niet er dieper op in gaat dan het in OP genoemd is. Als jij discussie wilt voorzetten doe je het daar, waar genoeg ruimte voor is op onbeperkt niveau.quote:Op woensdag 23 mei 2007 20:33 schreef Masterix het volgende:
[..]
Vind jij, ik heb het woord bewust gekozen omdat je het weghaalde uit deze draad.
Terwijl het voor mij dus on-topic, relevant en daarmee een goede bijdrage was.
JIJ vind het geen goede woordkeuze, ik ben dat duidelijk niet met je eens.
De keuze het weg te halen vind ik dus jammer voor de discussie.
Om eerlijk te zeggen momenteel veel te veel om er uitgebreid en gedetailleerd op in te gaan. Vragen, meningen, feiten, conclusies en aannames zijn door mekaar gefutseld (wat overigens geen kritiek is), dus ik zou het graag apreccieren als je wat vragen van betreffende posts wilt verwerken in je toekomstige posts, zo niet, zal ik er nog proberen op terug te komen.quote:
Wat ik bedoel te zeggen is dat er een groot verschil in de Islam is tussen wat God mag beoordelen en wat mensen mogen beoordelen en het opdringen van geloof hoort daar niet tussen. Het straffen, beoordelen etc van vele straffen in de Islam hebben betrekking op God en zijn dienaar en niet de moslim en Godsdienaar.quote:Ik snap je zin(sbouw) niet helemaal, maar zonder nou op specifieke teksten in te gaan: je stelt dat de moslim niet af hoeft te keuren wat Allah in de koran overduidelijk wel afkeurt?
Of bedoel je heel iets anders?
De Moslim wereld is verdeelt als er een verenigd front komt, terreur wordt verbannen en de moslimwereld is weer een eenheid dan is het vertegenwoordigbaar omdat de moslims dan een eenheid zijn.quote:Dit ontgaat me: wie kan vertegenwoordiger worden? En waarvan?
Door mijn interpretatie te veranderen? Ik heb nooit een extreem interpretatie aangenomen laat staan dat ik het zou veranderen. Wat er aan gedaan kan worden? Zoveel mogelijk je tolerant en respectvol opstellen tegen andersdenkenden op een manier hoe je zelf ook behandelt wilt worden.quote:Fundamenteler: hoe kan jij, door jouw interpretatie te veranderen, iets doen tegen extremisme en de andere dingen die je noemt?
Als ik dat had geweten zou ik mijn tijd niet verdoen op FOK! dan had ik er allang werk van gemaakt, wat mijn idee wel is zoals ik bovenstaande al aangaf, mensen vrij laten handelen en denken.quote:Hoe denk je moslims ertoe te brengen dergelijke dingen -zoals ik het van je begrijp- "geen vrijspel meer (te) geven" aan, in mijn woorden, gekken die er een zooitje van maken in naam van Allah?
De Islam zelf zal geen evolutie ondergaan simpel om het feit dat er vandaag de dag niet over DE islam gesproken kan worden, wie is de Islam? Tolerantie predikende Imam? Haatzaaiende Imam? Dansende 'moslim madonna' of Miss Burkah. Wanneer stellingen als 'Een moslim kan geen terrorist zijn en een terrorist geen moslim' in grote mate wordt aangenomen in de moslimwereld door zowel elite leiders als het volk, dan pas kan er over 'de Islam' gesproken worden als alle terroristen verketterd worden en steun, sympathie, respect voor ze is gestopt.quote:En als laatste: hoezo zou dat ook maar iets doen aan het verminderen van de door jou genoemde problemen als intolerantie, onderdrukking, extremisme en dwanggedrag?
Zolang de islam is zoals ze is, en geen wezenlijke verandering, evolutie ondergaat, zal dezelfde islam mensen blijven inspireren tot intolerantie, onderdrukking, extremisme en dwanggedrag.
Deze stelling moet ik helaas in de lucht laten hangen gezien de eisen die je in de OP aan bijdrages stelt. Maar ik weet zeker dat je precies begrijpt wat ik ermee bedoel.
Dat is tegenstrijdig, betreffende consensus is ook door mensen bepaalt dus nou accepteren dat mensen bepalen dat mensen niets kunnen zeggen hoe de islam in elkaar steekt of beoefent kan worden is zeer tegenstrijdig.quote:Volgens mij is er toch concensus onder moslims dat mensen niet kunnen zeggen wat de islam moet: het is de islam die zegt wat mensen moeten
Nee, de Islamitische toestanden zoals we ze kennen zijn sinds de afgelopen eeuw en zijn zoals de Islamitische wereld ze nooit eerder gekend heeft. Altijd was er ergens nog wel een Islamitische leiding, opvolger, sinds de afgelopen eeuw is dat er ook niet meer. Iets nieuws naar voren gebracht door je te laten inspireren door je omgeving en omstandigheden waar je je in bevindt ipv ze tegen te werken samen te werken en ideeën uit te wisselen.quote:Nee, hoor: die manier bestaat al heel lang DUS het is niets nieuws: hoe kan het dan iets nieuws worden?
Je stelt dus voor dat te doen wat al 1300 jaar gedaan wordt: daar is moeilijk iets revolutionairs in te zien, zoals je zal begrijpen.
Je vergist je, maar een klein deel van de Sharia komt uit de Koran, veel meer en specifiek komt uit de hadiths die weer zijn gecategoriseerd van 'onbetrouwbaar' 'zwak', 'goedgekeurd' tot 'betrouwbaar'quote:En de hele sharia dan die verweven zit in de koran?
Juist en iedere andersdenkende vrij laten bewegen vallen ook homo's onder, als je gelooft dat God bestaat dan geloof ik ook dat het aan God is om over mensen te oordelen ipv de mens over de ander, als iedereen zich met zijn eigen zaken bemoeit en begrijpt dat wanneer je anderen wilt 'verbeteren' je (on)bewust je zelf als perfect zijnde opstelt omdat je niet je eigen tekortkomingen verbetert en overgaat naar anderen.quote:Je kan, als je bijvoorbeeld homo bent, fijn allerlei interpretaties erop nahouden, het blijft net als altijd: anderen kunnen met hun (traditionele) interpretaties jou wel zeker een levensstijl opdringen waar je niet voor zou willen kiezen. (of meer nog dan een levensstijl: een stijl van sterven)
Ik bedoel dus zoals ik het eerder al zei, het opdringen van 'our way of life' naar een andersdenkende is nooit gerechtvaardigd of je nu een gelovige, atheïst, of agnost bent.quote:Of bedoel je meer het opdringen van een niet-islamitische levensstijl door "ongelovigen"?
Ik zoek niet alleen naar een toleranter islamitisch belevenis, ik zoek naar een toleranter maatschappij waarin ook de Islam haar tekortkomingen moet accepteren dan wel van de (extremistische) moslims en zij ook moeten inleveren als ze de ander schade toe brengen, dus niet alleen de Islam, maar heel de maatschappij, als de Islam dus wordt aangevallen mag er alleen verdedigd worden, als de Islam wordt beschuldigd naam laten zuiveren. Niet tot zelfde niveau vervallen. Als mensen iets slecht doen beantwoorden met een goed daad. Als je vrijheid van geloof krijgt, geef dan vrijheid van meningsuiting terug. Tussen het proces door mag de Islam zwart gemaakt worden voor dit en dat is irrelevant als het maar niet waar is en moslims er ook alles aan (mee) doen om de Islam tot een brug te maken ipv een kuil.quote:Want wat mij niet helemaal duidelijk is: zoek je een weg naar een tolerantere, flexibelere, levendiger islam, of gaat het je meer om de islam terug te zien waar ze enkele eeuwen geleden was: terug in een positie van veel macht, aanzien en respect?
Wat de door jou genoemde denkers vinden kan ik opmaken uit hun betogen. Maar wat jij daarvan vind of mee hebt wordt mij steeds onduidelijker.
Wat doet dat claimen van een kalifaat er toe. Ze waren gewoon islamitisch puur sang.quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee, niet vergelijkbaar. Geen van die landen was vergelijkbaar aan een Kalifaat, geen van die landen claimde dan ook een kalifaat te zijn. Reformatie was er niet in die landen, zij wouden juist blijven zoals het was.
Of het in de Islam zit? Ik zou zeggen nee, met nadruk dat het maar een mening is. De Islam heeft veel dingen bereikt in geschiedenis op verschillende vlakken, wetenschappelijk, militair, maatschappelijk, kunst, filosofie, je kent de gegeven voorbeelden wel, maar goed wat ik hier over kwijt wil, veel moslims van nu zien zich als 'rechtmatige' nakomelingen van de voorgangers. Idee dat Europa in 13-15 e eeuw op humanitair gebied weinig voorstelde speelt een groot rol en dus ook dat 'jullie' alles aan 'ons' te danken hebben. Een hetze van 2 groepen. De Islamitische wereld loopt achter op het Westen en dat mag erkend worden, momenteel kan de moslimwereld bijna geen concurrentie bieden aan het Westen, dus wat kunnen we hier vanuit opmerken.. De moslims leven in een bepaald schaamte cultuur, voelen zich als een buitenbeentje en gaan daar vanuit een identiteit vormen. Geen een marokkaan in de bak zal je horen ontkennen dat het gebruik van alcohol en stelen in de Islam verboden is, neuken, zuipen, liegen verboden is, maar toch doen ze het.. Geen Turk zal je horen erkennen dat Ottomaanse rijk ver niet zo perfect was als het in Turkse geschiedenis boeken zo fijn wordt beschreven.quote:Op woensdag 23 mei 2007 20:57 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Maar er zit 'iets' in de Islam waardoor het voor bovengenoemde mensen (op dit moment) makkelijk is om daarvan misbruik te maken, alleen de menselijke factor benoemen klopt niet helemaal, zonder een beroep te doen op de fysieke Islam (lees: geschriften en geschiedenis) komt niemand ver in de Islamitische wereld. Volgens mij kan je door het benoemen van de zere plek(ken) een flinke stap richting oplossing maken.
Precies juist gezien het claimen van een kalifaat ontbrak en voorwaarden er van, was het dus niet Islamitisch puur sangquote:Op woensdag 23 mei 2007 21:22 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Wat doet dat claimen van een kalifaat er toe. Ze waren gewoon islamitisch puur sang.
Overigens is het woord kalifaat wel gevallen als het ging over het Iraaks "verzet".
is dit iets wat DE islam heeft bereikt, net als extremisme. Of kunnen we dit gewoon op individuen afschuiven ?quote:Op woensdag 23 mei 2007 21:30 schreef Triggershot het volgende:
De Islam heeft veel dingen bereikt in geschiedenis op verschillende vlakken, wetenschappelijk, militair, maatschappelijk, kunst, filosofie
Wellicht ja, op voorwaarde dat het gelijkwaardig gebeurt en ook extremisme inderdaad wordt afgeschoven op individuen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 21:36 schreef osho het volgende:
[..]
is dit iets wat DE islam heeft bereikt, net als extremisme. Of kunnen we dit gewoon op individuen afschuiven ?
Niet geheel eerlijk. Je kunt het ontwikkelen van de algebra door een moslim niet vergelijken met een moordcommande in naam van allah. Het tweede heeft duidelijk haar wortels in het religeuze terwijl voor het eerste dat niet zoveel uitmaakt.quote:Op woensdag 23 mei 2007 21:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wellicht ja, op voorwaarde dat het gelijkwaardig gebeurt en ook extremisme inderdaad wordt afgeschoven op individuen.
Het is dus maar net hoe je het bekijkt, vergaren van kennis moet ook in naam van Allah gebeuren.quote:Op woensdag 23 mei 2007 21:41 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Niet geheel eerlijk. Je kunt het ontwikkelen van de algebra door een moslim niet vergelijken met een moordcommande in naam van allah. Het tweede heeft duidelijk haar wortels in het religeuze terwijl voor het eerste dat niet zoveel uitmaakt.
quote:Op woensdag 23 mei 2007 21:47 schreef osho het volgende:
daarnaast is er ook wetenschap en kunst gemaakt zonder de naam an Allah te gebruiken...en ja, ook extremisme bestaat zonder hulp van boven
Het ontbreken van het claimen van kalifaat heeft niets met wel of geen islamitische staat te maken.quote:Op woensdag 23 mei 2007 21:34 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Precies juist gezien het claimen van een kalifaat ontbrak en voorwaarden er van, was het dus niet Islamitisch puur sang
Het woord kalifaat valt ook vaak op FOK wat dat betreft
Ontbreken van een Kalief is meteen het niet zijn van een Islamitische staat. Wat een Kalifaat dus is.quote:Op woensdag 23 mei 2007 21:49 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Het ontbreken van het claimen van kalifaat heeft niets met wel of geen islamitische staat te maken.
Je bent dus in een periode van je leven waarin je nog naar tekenfilms kijkt, ah ok, verklaart een hoop.quote:Kalilief Haroen el Poessa heeft ook niets met de islam te maken. Of ken jij die niet dat stripverhaal met Ali en Grootvizier Isnogood.![]()
De strip is voor volwassenen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 21:52 schreef Triggershot het volgende:
Je bent dus in een periode van je leven waarin je nog naar tekenfilms kijkt, ah ok, verklaart een hoop.
Mooi, zijn we daar ook weer klaar mee.quote:Op woensdag 23 mei 2007 22:01 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
De strip is voor volwassenen.
Zullen we het maar niet over het Sprookjesboek hebben waar jij in gelooft.
Mjah, ik heb een aantal leerlingen die iets in het arabisch op hun proefwerkblaadjes krabbelen; heeft nog niet echt gewerkt. 1+1=2 blijft gelijk onafhankelijk van welke religie de oplosser der som is. Een mes in iemands borstkas prikken in naam van X-de-barmhartige is afhankelijk van de X in kwestie.quote:Op woensdag 23 mei 2007 21:44 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het is dus maar net hoe je het bekijkt, vergaren van kennis moet ook in naam van Allah gebeuren.
Sterker nog Jabr (bijnaam van Al-Khwarizmi )heeft al zijn boeken geschreven met:
[afbeelding]
In de naam van Allah, barmharige, genadevolle.
Mohammed B, heeft Theo vermoord, in de naam van Allah. Hij had zeker wel de capaciteiten om het ver te schoppen als we zijn omgeving mogen geloven in verschillende reportages, hij gebruikte zijn 'talent' in de naam van God om zijn frustraties te te tonen. Terwijl Al-Jabr zijn talenten gebruikte om wetenschap te dienen, beiden hebben ze in naam van God gedaan. Een mes in iemands borstkas prikken heeft weinig te maken met maken in welke naam het ook wordt gedaan, inderdaad 1+1=2 veranderd niets aan in welke naam het ook wordt gedaan. Zo ook met frustratie, B is duidelijk een extremist, was hij geen moslim geweest had hij op een ander manier wel iemand anders vermoord.quote:Op woensdag 23 mei 2007 22:32 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Mjah, ik heb een aantal leerlingen die iets in het arabisch op hun proefwerkblaadjes krabbelen; heeft nog niet echt gewerkt. 1+1=2 blijft gelijk onafhankelijk van welke religie de oplosser der som is. Een mes in iemands borstkas prikken in naam van X-de-barmhartige is afhankelijk van de X in kwestie.
Maar goed; dat is inmiddels een oude discussie die jij niet wilt begrijpen.![]()
Je snapt me niet; geeft niet.quote:Op woensdag 23 mei 2007 22:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mohammed B, heeft Theo vermoord, in de naam van Allah. Hij had zeker wel de capaciteiten om het ver te schoppen als we zijn omgeving mogen geloven in verschillende reportages, hij gebruikte zijn 'talent' in de naam van God om zijn frustraties te te tonen. Terwijl Al-Jabr zijn talenten gebruikte om wetenschap te dienen, beiden hebben ze in naam van God gedaan. Een mes in iemands borstkas prikken heeft weinig te maken met maken in welke naam het ook wordt gedaan, inderdaad 1+1=2 veranderd niets aan in welke naam het ook wordt gedaan. Zo ook met frustratie, B is duidelijk een extremist, was hij geen moslim geweest had hij op een ander manier wel iemand anders vermoord.
Ik sta open voor ideeën hoor, vraag me af of jij het ook bent
dat is niet zeker. net zo min als het zeker is dat Einstein in een kalifaat tot E=MC2 zou komen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 22:42 schreef Triggershot het volgende:
B is duidelijk een extremist, was hij geen moslim geweest had hij op een ander manier wel iemand anders vermoord.
Weinig dingen zijn zeker als het gaat om een mening hé.quote:Op woensdag 23 mei 2007 23:48 schreef osho het volgende:
[..]
dat is niet zeker. net zo min als het zeker is dat Einstein in een kalifaat tot E=MC2 zou komen.
Dat is een atheistische website, ik geloof niet zo wat er op staat (ik hou het liever bij de "officiele" Ghandi sites).quote:
Ik ben bekend met ahimsa (geweldloosheid) en jainisme, ik ben het jaren aan het bestuderen en probeer het te beoefenen. Aan de moslims hier om een vergelijking met de Koran te maken waar een vergelijkbaar geweldloosheidsprincipe wordt uitgelegd? Ik ben nog niet begonnen met de Islam bestuderen en ben er benieuwd naar. Wat mij betreft kan niemand Allah dwingen een plek te geven in Zijn Hemel op basis van bv. een zelfmoordaanslag (om een extreem te noemen waar we het allemaal over eens zijn dat het onjuist is). Niet alleen wordt het leven van een moslim vernietigd (naast het doelwit zelf) maar (een deel van) Allah's creatie zelf wordt vernietigd. Een moslim hoort Allah's creatie mooier te maken ipv lelijker (leed is lelijk). Een moslim zou volgens mij vanwege een vroom leven (dus oa. geweldloos) in Allah's Hemel belanden.quote:Overigens haalde ik die quotes aan naar aanleiding van een quote van Triggershot die de indruk wilde wekken dat Ghandi positief tegenover de islam zou staan. Dat was niet het geval, Ghandi haalde zijn strikte geweldloosleid vanuit het jainisme, een strikt geweldloze Indiase godsdienst.
Daar komt bij, dat de qor'aan zelf al het laatste woord claimt en dus geloofd moet worden.quote:Mensen nemen een deel van de Islam/christendom als identiteit aan en voelen zich persoonlijk aangevallen als de Islam/het christendom wordt aangevallen, terwijl blijkt uit onderzoek in het Midden-Oosten/Mid-Westen dat veel moslims/christenen hun eigen religie niet eens kennen buiten propaganda. Veel mensen zijn analfabeet en raken daardoor makkelijk beïnvloed en gemanipuleerd door uitspraken wat die over de 'Islam'/het "christendom" zouden gaan.
Ongelovigen en onrechtvaardigen zijn hetzelfde, die dienen inderdaad te branden. Nu is het alleen de vraag wat ongelovig zijn is, evenals brandenquote:Op donderdag 24 mei 2007 01:10 schreef Kees22 het volgende:
...
Ben ik niet met je eens!quote:Op donderdag 24 mei 2007 01:44 schreef k3vil het volgende:
[..]
Ongelovigen en onrechtvaardigen zijn hetzelfde, die dienen inderdaad te branden. Nu is het alleen de vraag wat ongelovig zijn is, evenals branden
helaas ben jij niet degene die dat gaat beoordelen en god heeft een aantal extra voorwaardenquote:Op donderdag 24 mei 2007 02:30 schreef Kees22 het volgende:
Maar ik ben niet onrechtvaardig, althans ik doe erg mijn best om rechtvaardig te zijn.
Brand eens los...quote:Op donderdag 24 mei 2007 01:44 schreef k3vil het volgende:
[..]
Ongelovigen en onrechtvaardigen zijn hetzelfde, die dienen inderdaad te branden. Nu is het alleen de vraag wat ongelovig zijn is, evenals branden
het geloof in een hel, lijkt mij een soort van genoegdoening voor de gelovigen die mogelijk de hoon van ongelovigen hebben moeten doorstaan. een soort van, wie het laatst lacht, lacht het bestquote:Op donderdag 24 mei 2007 08:22 schreef Masterix het volgende:
Wanneer hebben mensen dat verzonnen, van die hel en zo?
Ik ga hier niet punt voor punt op in, maar ik zal het even verder toelichten. In de Koran staat dat niet-moslims wel het paradijs kunnen betreden (uiteindelijk) als ze bestaan van God erkennen.quote:Op donderdag 24 mei 2007 01:10 schreef Kees22 het volgende:
Ik heb een tijdje geleden de qor'aan zitten lezen met de vraag in mijn achterhoofd, of al die dwingende en agressieve houdingen en meningen nou gerechtvaardigd werden door het boek zelf. Dat bleek nogal tegen te vallen, in die zin heeft Triggershot wel gelijk. Ik kon echt niet vinden, dat homo's ondersteboven van hoge torens gegooid moesten worden of dat Theo van Gogh aan flarden gestoken moest worden. Zelfs niet dat vrouwen hun haar of oren moeten bedekken en al helemaal niet hun hele gezicht. (Ze moeten hun borsten bedekken en hun sieraden (ringen, oorbellen, kettingen), maar ze mogen verder zo bloot zijn als hun werk vereist. Dus Baywatch met Fatima in bikini, mag!)
Van de andere kant sloeg bij mij, als "geharde" en agnostische westerling toch de angst toe, na 100 keer lezen dat onrechtvaardigen (is niet per se ook ongelovigen) kokend water te drinken zullen krijgen en overgoten zullen worden met gesmolten metaal. Voorwaar, Allah is vlug in het verrekenen. Pas toen ik me realiseerde dat herhaling de kracht van de reclame is, week de angst weer. En de qor'aan is deels ook bedoeld om van buiten geleerd en gereciteerd te worden.
Als chistenen uit het Mid-Westen (van de VS) al zo strikt en achterlijk zijn in hun interpretatie van de bijbel, hoeveel te meer zullen analfabete moslims dat dan zijn in het Midden-Oosten? En als ik me al op stang laat jagen door de herhaling, hoeveel te meer dan ongeletterde gelovigen in een omgeving van gelijkgestemden?
Het volgende citaat van Triggershot lijkt ook wel op Yankees van toepassing:
[..]
Daar komt bij, dat de qor'aan zelf al het laatste woord claimt en dus geloofd moet worden.
Dus, voor zover ik weet:
1) de qor'aan, en dus de islam, is redelijk tolerant,
2) de qor'aan is behoorlijk beangstigend en erg strikt,
3) ongeletterde of domme of ongeschoolde mensen kunnen makkelijk misleid worden en tot rare ideeën komen,
4) mensen die zich vereenzelvigen met een bekritiseerde of achterblijvende leefwereld worden boos en vervelend.
5) En verder: 20 jaar geleden zou Mohammed B. lid van de RAF zijn geworden of zo.
Ik heb de indruk dat Triggershot op basis van punt 1 de andere punten wil aanpakken. Dat is wel lofwaardig, maar ik vraag me wel af, of we dat hier even rond gaan krijgen.
Want ik denk dat met name punt 2 voor hemzelf grenzen zal stellen. Zoals Masterix ook al aangeeft.
Verder stond ook Christelijk bestuur en wetten deels los van Kalifaat tijdens Ottomaanse rijk bijvoorbeeld.quote:[5:43] Hoe zullen zij u tot rechter maken wanneer zij de Torah bij zich hebben waarin Allah's oordeel is? Toch wenden zij zich af. En zij zijn geen gelovigen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ottomaanse_Rijkquote:In feite had de Grieks-Orthodoxe kerk een aparte machtshiërarchie die gedeeltelijk los stond van het bestuur van de sultan.
Je kan het goed gebruiken inderdaad andere mensen te treiteren en te terroriseren.quote:Op donderdag 24 mei 2007 08:24 schreef osho het volgende:
[..]
het geloof in een hel, lijkt mij een soort van genoegdoening voor de gelovigen die mogelijk de hoon van ongelovigen hebben moeten doorstaan. een soort van, wie het laatst lacht, lacht het best
Je kan er niet meer naast zitten.quote:Op donderdag 24 mei 2007 01:44 schreef k3vil het volgende:
[..]
Ongelovigen en onrechtvaardigen zijn hetzelfde, die dienen inderdaad te branden. Nu is het alleen de vraag wat ongelovig zijn is, evenals branden
23-24 November te Erasmus.quote:Gulen conference:
The need for peaceful co-existence between Muslims and non-Muslims within and between nations has long been recognized. The much publicized failures in relations in recent years, which are both a cause and effect of the situation in many parts of the world – not just the Middle East – should spur all right-minded people to re-double their efforts to sustain the hope for peaceful co-existence.
Fethullah Gülen is an Islamic scholar and peace activist, and the mentor of a dynamic faith-based movement that has inspired a generation of Muslims in Turkey and abroad to undertake charitable works, especially in education. After thirty years of activism in the field they now constitute one of the most effective and influential Muslim faith-based movements of the 21st century. They work to raise moral and religious awareness by founding non-denominational schools and universities and so encourage intercultural dialogue and understanding. Their work makes a practical contribution to constructive, positive relations between the West and the Muslim world, with special focus on issues such as democracy, multiculturalism, globalization, and intercultural dialogue in the context of secular modernity.
By focussing on Gülen’s ideas and practice, this Conference aims to explore the appeal and impact of the Gülen movement’s worldwide initiatives to help people respond creatively to the profound social changes that are taking root everywhere. These changes make the world an increasingly integrated place, while its people juggle different, often divided identities. A particular focus will be the movement's long-established and ongoing projects dedicated to improving North–South and East–West relations, and to building trust and cooperativeness among people of different faith traditions.
Major themes:
1. Peaceful Muslim–non-Muslim co-existence in a secular context
2. Inclusiveness and integration
3. The necessity and importance of dialogue
4. The positive role of non-denominational education
5. The state of East–West, North–South relations
6. Reconciling and balancing reason and faith
7. Understanding the benefits of democracy
8. The role of shared values in building civility and citizenship
Toen Mohammed de koran schreeft (of delen ervan), bestond toen de Islam al? Nee zeg ik, je kan immers niet spreken over ongelovigen wanneer de Islam nog niet bestaat.quote:Op donderdag 24 mei 2007 08:41 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je kan er niet meer naast zitten.
http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert10.htm#soorten
Ik vind dit een heel goed initiatief... maar denk niet dat ze veel zullen bereiken bij de Islamitische gemeenschap. Dit levert alleen "pluspunten" op bij de niet Islamitische gemeenschap omdat die er net zo over denken, maar de eigen gemeenschap zal het zien als "toegeven" denk ik...quote:Op donderdag 24 mei 2007 08:42 schreef Triggershot het volgende:
Heren OT graag.
[..]
23-24 November te Erasmus.
De Koran is niet geschreven door Mohammed, ook niet deels. Ja de Islam bestond toen ook wel, Mohammedaanse Islam kwam inderdaad met Mohammed, maar voor Mohammed had je de Hanief. Mensen die het pad van Abraham volgen. Jij bent in de Islamitische benadering geen 'kafir' of ongelovige, jij bent 'Ahl- Al Kitab'quote:Op donderdag 24 mei 2007 09:17 schreef k3vil het volgende:
[..]
Toen Mohammed de koran schreeft (of delen ervan), bestond toen de Islam al? Nee zeg ik, je kan immers niet spreken over ongelovigen wanneer de Islam nog niet bestaat.
Tweede waar je er naast mee zit.quote:Ik zit er overigens nooit naast.
Gulen movement is momenteel wel zich heel erg aan het uitbreiden op wetenschappelijk, economisch, sociaal gebied, niet alleen maar in Turkije, maar over de hele wereld. Hopen dat ze idd wat meer bereiken.quote:Op donderdag 24 mei 2007 09:18 schreef locutus51 het volgende:
[..]
Ik vind dit een heel goed initiatief... maar denk niet dat ze veel zullen bereiken bij de Islamitische gemeenschap. Dit levert alleen "pluspunten" op bij de niet Islamitische gemeenschap omdat die er net zo over denken, maar de eigen gemeenschap zal het zien als "toegeven" denk ik...
Ik hoop wel dat het iets gaat bereiken...
Uitbreiden op andere gebieden dan geloof is idd een goeie stap in de richting, men moet over alle onderwerpen mee kunnen praten.quote:Op donderdag 24 mei 2007 09:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Gulen movement is momenteel wel zich heel erg aan het uitbreiden op wetenschappelijk, economisch, sociaal gebied, niet alleen maar in Turkije, maar over de hele wereld. Hopen dat ze idd wat meer bereiken.
Voor meer info: http://gulenconference.nl/
Hoe de gemeenschap van molims in NL zal reageren weet ik niet, hoop idd goed.
Das niet helemaal waar. Ahmadinnejad heeft nooit bedoeld israel van de kaart te willen vegen. De context waarin het in is gezegd is anders.quote:Dan heb je nog Iran wat momenteel grootste bedreiging zou zijn voor vrede in Het Midden-Oosten, waar homo's publiekelijk worden opgehangen, maar het tegelijkertijd wel een paradijs is voor transseksuelen op economisch, medisch en sociaal gebied. Met een president die openlijk zegt Israel 'van kaart' wil vegen.
God heeft gegeven waarom kan hij dan ook niet nemen?quote:Op donderdag 24 mei 2007 08:40 schreef Masterix het volgende:
[..]
Je kan het goed gebruiken inderdaad andere mensen te treiteren en te terroriseren.
Opgegroeid in Nêerlandsch bijbelbelt: ik heb vele voorbeelden gezien.
Ik heb nooit iets positiefs gezien aan deze gruwelijke fantasie. Ik zie zulke verhalen (serieus) aan elkaar vertellen als puur slecht. Maar misschien zit er iets heel goeds in dat mij tot nu toe ontgaan is?
Of is het een teken dat mensen graag erg slecht over God praten. Zoals met die tsunamie: mensen die dan gaan zeggen "dat was Gods straf".
Waarmee ze God dus gewoon van massamoord beschuldigen... Waar haal je het lef vandaan.
Ik waardeer je toenadering, maar ik zit er echt nooit naast. En het 'geheim' van dat is om niet te spreken wanneer je niet weet waar je over praat.quote:Op donderdag 24 mei 2007 09:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De Koran is niet geschreven door Mohammed, ook niet deels. Ja de Islam bestond toen ook wel, Mohammedaanse Islam kwam inderdaad met Mohammed, maar voor Mohammed had je de Hanief. Mensen die het pad van Abraham volgen. Jij bent in de Islamitische benadering geen 'kafir' of ongelovige, jij bent 'Ahl- Al Kitab'
[..]
Tweede waar je er naast mee zit.
Een soort van uitspraak revisionisme omdat het op slecht aard vielquote:Op vrijdag 25 mei 2007 01:14 schreef Burakius het volgende:
[..]
Das niet helemaal waar. Ahmadinnejad heeft nooit bedoeld israel van de kaart te willen vegen. De context waarin het in is gezegd is anders.
Je kan er prima om heen draaien, maar je gevoerde argument was dus echt fout.quote:Op vrijdag 25 mei 2007 05:52 schreef k3vil het volgende:
[..]
Ik waardeer je toenadering, maar ik zit er echt nooit naast. En het 'geheim' van dat is om niet te spreken wanneer je niet weet waar je over praat.
Alleen de kleinen komen bij Hem. Wat is Islam? (overgave). Wie kan zich overgeven, hij die niets is. Wat ziet hij die niets is? Iets.
wat was de context dan waarin hij zei israël van de kaart te vegen ?quote:Op vrijdag 25 mei 2007 01:14 schreef Burakius het volgende:
[..]
Das niet helemaal waar. Ahmadinnejad heeft nooit bedoeld israel van de kaart te willen vegen. De context waarin het in is gezegd is anders.
<Ze spelen daar veel RISK, dat was het... het is allemaal een spelletje... >quote:Op vrijdag 25 mei 2007 08:19 schreef osho het volgende:
[..]
wat was de context dan waarin hij zei israël van de kaart te vegen ?
Elimineren heeft verschillende betekenissen, al denk ik dat hier niet wiskunde/scheikunde bedoelt wordt, en dan blijft er alleen maar moord over...quote:Op vrijdag 25 mei 2007 10:03 schreef Burakius het volgende:
The Middle East Media Research Institute (MEMRI) translates the phrase similarly:
[T]his regime that is occupying Qods [Jerusalem] must be eliminated from the pages of history.[12]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |