http://www.brabantsdagblad.nl/bdbuitenland/article1420370.ecequote:Amerikanen lijden onder benzineprijs
door onze correspondent
Woensdag 16 mei 2007 - Frank Hendrickx- WASHINGTON - Amerikanen pikken de hoge benzineprijzen niet meer. Actiegroepen riepen automobilisten gisteren op het benzinestation voor een dag te boycotten. "Oliemaatschappijen kloppen het geld uit de zakken van hardwerkende Amerikanen."
Nani Osario houdt van haar Lincoln Navigator, de driehonderd pk terreinwagen met een 5,4 liter, achtcilinder motor. Dat het gevaarte per zes kilometer één liter benzine verbruikt was tot kort geen probleem. Benzine was ten slotte spotgoedkoop.
Dat ligt inmiddels wel anders. Met leedwezen kijkt Osario naar haar pomp bij het Esso benzinestation naast de snelweg 66, westelijk van Washington. "Daar gaat weer zeventig dollar", zegt ze treurig. "En daar kom je echt niet ver mee met deze auto." Openbaar vervoer is geen optie. "Ik ga toch niet in een Greyhound bus zitten." De klacht is overal te horen in de VS: autorijden is niet meer te betalen. Uit protest tegen de hoge prijzen riepen actievoerders via miljoenen e-mails op tot een boycot van een dag.
Zo zouden de oliemaatschappijen gestraft moeten worden die volgens de actievoerders de prijzen kunstmatig hoog houden door het aanbod te beperken. Terwijl de gewone Amerikanen bloeden voor hun auto's, boeken oliemaatschappijen recordwinsten.
In Amerika steeg de prijs van benzine deze week wederom naar een historisch hoogtepunt: 3,10 dollar voor een gallon, een prijsstijging van bijna 30 procent in een jaar tijd. Voor Nederlandse begrippen is dat een schijntje: het komt neer op zestig eurocent per liter.
http://www.sargasso.nl/ar(...)te-sinds-oliecrisis/quote:Benzineprijs VS bereikt recordhoogte
In Europa lachen we erom, een benzineprijs die de helft lager ligt dan wat wij dagelijks moeten tanken. De gemiddelde Amerikaanse burger is echter wat minder blij met de benzineprijs die de afgelopen weken het hoogste niveau sinds de oliecrises van de '70 en '80 er jaren bereikte. Maarliefst 3.15 dollar per gallon oftewel 60 eurocent per liter voor de gemiddelde verkoopprijs van benzine. Daarmee moeten de Amerikanen dubbel zoveel betalen om de tank vol te gooien dan een paar jaar terug. Vooralsnog lijkt het de verkoop van lichte trucks en SUV's niet af te remmen, welke nog steeds een marktaandeel van 53% behouden. Men lijkt alleen wat kleinere SUV's te kopen. De prijs is ook nog niet voldoende om de vraag naar benzine af te remmen.
Dat het einde van de prijsstijging nog niet in zicht is wordt duidelijk uit de benzinevoorraden van de Verenigde Staten. Deze bestaan uit alle benzine die in de keten zit vanaf de raffinaderij, in pijpleidingen, schepen, laadstations tot aan de trucks die de benzine naar het pompstation brengen. Deze voorraden liggen met 195 miljoen vaten (1 vat = 159 liter) aan benzine op het laagste niveau sinds decennia. Volgens een rapport van het Amerikaanse Congres uit 2004 is het minimum aan benodigde voorraden 185 miljoen vaten om te voorkomen dat er tekorten ontstaan in de benzineketen van de VS. Het lage niveau wordt veroorzaakt door een gebrek aan voldoende raffinagecapaciteit om aan de toegenomen vraag te voldoen. Van de totale raffinagecapaciteit wordt maar 90% gebruikt vanwege onderhoud en incidenten. Gezien de geplande onderhoudswerken is het niet te verwachten dat dit utilisatieniveau in de komende maanden veel zal stijgen. Ondanks de lage raffinagecapaciteit is de productie van benzine in de VS echter gestegen naar 8.81 miljoen vaten per dag in April. Dat is alleen een stuk lager dan de dagelijkse benzineconsumptie, welke volgens de laatste cijfers van februari op 9 miljoen vaten per dag lag. Om het verschil te overbruggen importeren de Verenigde Staten nu dagelijks 1.5 miljoen vaten per dag aan benzine.
Vraag en aanbod liggen daarmee zo dicht bij elkaar dat elk flink incident waardoor of de raffinagecapaciteit of de import afneemt de benzineprijs opstuwt. En dat vlak voor aanvang van het rijseizoen van juni tot en met augustus waar de vraag naar benzine op zijn hoogst ligt in het jaar. In Amerika wordt dan ook gesproken over 4 dollar per gallon oftewel 77 eurocent per liter, een prijs die bij sommige tankstations al is bereikt.
En terecht.quote:Op maandag 21 mei 2007 17:29 schreef Houtspeer het volgende:
Tja, ze gingen ook al zeiken toen IKEA 5 cent per plastic tasje vroeg
Amerikanen zijn echt hardleersquote:Op maandag 21 mei 2007 17:30 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Stelletje mongolen daaro. Gooi die prijzen maar verder omhoog.
Typisch zo'n irrationele handelswijze men gaat strax tot god bidden om hun benzinetank te vullenquote:Vooralsnog lijkt het de verkoop van lichte trucks en SUV's niet af te remmen, welke nog steeds een marktaandeel van 53% behouden
Kun je tenminste in stijl naar je werk toe.quote:Op maandag 21 mei 2007 17:51 schreef xman het volgende:
Damn..wat moet je eigenlijk met zo'n SUV? Als je er in wil blijven rijden moet je niet gaan zeiken over de kosten.
Amerikaanse toeristen kijken me ook heel geshockeerd aan als ik 20 cent voor een tasje vraag bij de AH.quote:Op maandag 21 mei 2007 17:29 schreef Houtspeer het volgende:
Tja, ze gingen ook al zeiken toen IKEA 5 cent per plastic tasje vroeg
Ja, daar zijn ze een of andere neger / mongool gewend die het voor ze inpakt.quote:Op maandag 21 mei 2007 19:09 schreef IHVK het volgende:
[..]
Amerikaanse toeristen kijken me ook heel geshockeerd aan als ik 20 cent voor een tasje vraag bij de AH.
En ik kijk dan zo.![]()
Deze is ook irritant.quote:Op maandag 21 mei 2007 19:16 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja, daar zijn ze een of andere neger / mongool gewend die het voor ze inpakt.
Idd, en dan denken dat zulke SUV 'krachtige' auto's zijnquote:Op maandag 21 mei 2007 19:10 schreef xFriendx het volgende:
Doet mij meteen denken aan Jeremy Clarkson die er maar niet bij kan dat die Amerikaanse bakken zo weinig pk halen uit zoveel liter.
Ze denken daar dan ook: wil je meer vermogen? Dan gooien we er gewoon een grotere motor in. Dus dan rij ik nu in een 4.8 liter die een whooping 170 pk levert. Al die technieken die je bij Honda motoren bijv zag worden daar meestal niet toegepast.
Ja, en dan later klagen dat de euro alles zo duur heeft gemaakt. Totaal geen enige zelfreflectie.quote:Op maandag 21 mei 2007 19:35 schreef MrFl0ppY het volgende:
En wat kopen we hier in Nederland steeds meer: juist SUV's.
Ja die Amerikanen zijn gewoon lui lekkerland gewend. Dus die beginnen wel met klagen ja.
Inderdaad, daar zijn ze gewend om lekker op de pof te leven. Of, als je geen geld meer hebt lekker veel rente betalen over je dagelijkse boodschappen, omdat je die SUV moest hebben en je er nu zoveel benzine voor moet betalen. Kutamerikanen zijn dat.quote:Op maandag 21 mei 2007 19:25 schreef IHVK het volgende:
[..]
Deze is ook irritant.
Don't you accept credit cards? Why?
Dan kijk ik zo.![]()
Dat zei ik. Dat meelopen doen ze trouwens ook alleen maar als het niet druk is.quote:Op maandag 21 mei 2007 19:52 schreef StefanP het volgende:
Ik heb nergens last van hoor. Over 2 weken komt m'n 5.7 liter corvette aan en ik zal er geen dag over peinzen of ik een mijl meer of minder rijd. Overigens kan ik ook hard lachen om al die lui met hun domme SUVs die klagen over de prijs, omdat ze van zuinig rijden geen kaas gegeten hebben, de prijs nog steeds de helft zo laag is als in de EU en omdat ik gewoon een hekel heb aan die kutdingen.
O ja: plastic tasjes zijn hier gratis hoor. Of je er nu 1 of 10 nodig hebt. Je spullen worden bij de supermarkt zelfs voor je ingepakt en naar je auto gebracht!
Ik vind het wezensvreemd dat zichzelf intelligent vindende mensen er prat op gaan dat ze verspillen.quote:Op maandag 21 mei 2007 19:52 schreef StefanP het volgende:
Ik heb nergens last van hoor. Over 2 weken komt m'n 5.7 liter corvette aan en ik zal er geen dag over peinzen of ik een mijl meer of minder rijd. Overigens kan ik ook hard lachen om al die lui met hun domme SUVs die klagen over de prijs, omdat ze van zuinig rijden geen kaas gegeten hebben, de prijs nog steeds de helft zo laag is als in de EU en omdat ik gewoon een hekel heb aan die kutdingen.
O ja: plastic tasjes zijn hier gratis hoor. Of je er nu 1 of 10 nodig hebt. Je spullen worden bij de supermarkt zelfs voor je ingepakt en naar je auto gebracht!
En dan heb je geen last van die nare paupers met hun goedkope enquote:Op maandag 21 mei 2007 17:55 schreef pberends het volgende:
[..]
Kun je tenminste in stijl naar je werk toe.
Jij maakt tenminste een weloverwogen keuze. Dat is wat anders dan al die paupers die zonodig zo'n bak moest om erbij te horen en nu klagen over de benzineprijs.quote:Op maandag 21 mei 2007 19:52 schreef StefanP het volgende:
Ik heb nergens last van hoor. Over 2 weken komt m'n 5.7 liter corvette aan en ik zal er geen dag over peinzen of ik een mijl meer of minder rijd. Overigens kan ik ook hard lachen om al die lui met hun domme SUVs die klagen over de prijs, omdat ze van zuinig rijden geen kaas gegeten hebben, de prijs nog steeds de helft zo laag is als in de EU en omdat ik gewoon een hekel heb aan die kutdingen.
Dat heet nou klantenservice ...quote:Op maandag 21 mei 2007 20:28 schreef xFriendx het volgende:
Nou ja, als StefanP graag zo'n auto wil is er niets aan de hand. Zolang je maar niet zeurt over die benzine. Als je zo'n ding koopt weet je dat het zal slurpen, maar zo te horen weet StefanP goed waar aan hij aan toe is dus maakt hij een weloverwogen keuze.
Offtopic: dat je boodschappen (soms) naar je auto worden gebracht, is dat echt uit praktische zin gedaan (denk aan oude vrouwtjes die minder goed te been zijn en zo) of is het simpelweg slijmen bij de klant tot zelfs postzegels minder afgelikt worden dan de klanten?
In Frankrijk ook hoor, zelfs in alle afrikaanse landen waar ik geweest ben.. zijn die nu goed?quote:Op maandag 21 mei 2007 19:52 schreef StefanP het volgende:
O ja: plastic tasjes zijn hier gratis hoor. Of je er nu 1 of 10 nodig hebt. Je spullen worden bij de supermarkt zelfs voor je ingepakt en naar je auto gebracht!
Ok, maar het is dus echt om klanten te binden en te slijmen bij die figuren in de hoop meer te verkopen.quote:Op maandag 21 mei 2007 21:04 schreef Xith het volgende:
[..]
Dat heet nou klantenservice ...![]()
En dat doen ze om meer te verkopen.
Toen ik daar was vond ik dat ook. Leuk land hoor, maar dat ging me een beetje te ver. Ik heb daar ook helemaal geen behoefte aan eigenlijk. Sowieso vind ik mensen die me in de winkel willen helpen irritant.quote:Op maandag 21 mei 2007 21:16 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Ok, maar het is dus echt om klanten te binden en te slijmen bij die figuren in de hoop meer te verkopen.
Misschien ligt het aan mij, maar ik zou mezelf best stom voelen als ik als gezonde man m'n boodschappen door een figuur naar mijn auto liet brengen.
God, wat ben je een kneus als je zo denkt.quote:Op maandag 21 mei 2007 21:47 schreef wonderer het volgende:
Oh ja, nog iets leuks. Als het mooi weer is, gaat mijn vent op de fiets naar zijn werk. Kwam ie zo'n Hummer tegen, die begon te lachen. "Mooi! Nu spaar je benzine uit die ik nodig heb voor mijn Hummer!"![]()
Heeft Gordon geen Hummer?quote:Op maandag 21 mei 2007 22:00 schreef wonderer het volgende:
Je bent sowieso een kneus als je een hummer koopt, maar er dan zo trots op zijn en iemand uitlachen die niet zo'n dom schaap is, is nog een factor kneuzeriger.
Dat zou best kunnen. Een gele? Je ziet hier zoveel gele rondrijden, echt belachelijkquote:
Ik recycle die plastic zakjes en rijd per jaar misschien 5000Km. Stukken minder dan gemiddeld dus.quote:Op maandag 21 mei 2007 20:21 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik vind het wezensvreemd dat zichzelf intelligent vindende mensen er prat op gaan dat ze verspillen.
Zijn al die nieuwsberichten dat er aan die olie toch echt een einde komt je misschien ontgaan ofzo?
Uiteindelijk is olie wel voor duurzamere dingen in te zetten dan plasticzakjes, die je waarschijnlijk thuis meteen weggooid, en benzine voor je protserige auto.
Hier woont iedereen dicht bij z'n werk. Er zijn overal woningen te vinden. 20 mijl is al erg veel denk ik.quote:Op maandag 21 mei 2007 21:16 schreef xFriendx het volgende:
Nog een vraagje aan StefanP. De benzine is daar dus goedkoper i.v.m. hier, maar hoe zit het met het aantal kilometers dat men maakt? Wonen veel mensen dicht bij hun werk of rijden zij die lange routes die wij zo vaak in de films ook zien? Als je twee keer zoveel moet rijden (ook al mag je desnoods een heel stuk of alles 120 km/h karren en ben je qua tijd net zoveel onderweg als hier) dan kan het alsnog een dure grap worden.
Mijn medelijden kent geen grenzen.quote:
Precies, mag op zelfde niveau als hier. En of ze zuinigere auto's gaan kopen. Maja die "domme" amerikanen willen het maar niet leren. Lekker (overbodig) grote auto kopen met een 5.7L V8 en dan klagen dat het tanken zoveel kostquote:Op maandag 21 mei 2007 17:30 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Stelletje mongolen daaro. Gooi die prijzen maar verder omhoog.
Er zijn wel steeds meer automerken die adverteren met zuinige modellen. Dus langzaam komt er wel verandering in. Veel te laat natuurlijk, maar toch beter dan niks.quote:Op maandag 21 mei 2007 22:22 schreef Party_P het volgende:
[..]
Precies, mag op zelfde niveau als hier. En of ze zuinigere auto's gaan kopen. Maja die "domme" amerikanen willen het maar niet leren. Lekker (overbodig) grote auto kopen met een 5.7L V8 en dan klagen dat het tanken zoveel kost
Klopt ja. Amerikaanse autofabrikanten hebben al te maken met teruglopende omzet, omdat de amerikanen eindelijk een beetje wakker geschud worden en een zuinigere auto kopen. De japanse merken groeien flink op de amerikaanse markt, omdat ze zuiniger zijn.quote:Op maandag 21 mei 2007 22:25 schreef wonderer het volgende:
[..]
Er zijn wel steeds meer automerken die adverteren met zuinige modellen. Dus langzaam komt er wel verandering in. Veel te laat natuurlijk, maar toch beter dan niks.
Ja, inderdaad! Nissan, Toyota, Honda... Er staat me ook een zuinige Ford bij, maar ik let meestal niet zo op autoreclames dus dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.quote:Op maandag 21 mei 2007 22:27 schreef Party_P het volgende:
[..]
Klopt ja. Amerikaanse autofabrikanten hebben al te maken met teruglopende omzet, omdat de amerikanen eindelijk een beetje wakker geschud worden en een zuinigere auto kopen. De japanse merken groeien flink op de amerikaanse markt, omdat ze zuiniger zijn.
Ja dat soort auto's kenden ze bijna niet.quote:Op maandag 21 mei 2007 22:27 schreef Party_P het volgende:
[..]
Klopt ja. Amerikaanse autofabrikanten hebben al te maken met teruglopende omzet, omdat de amerikanen eindelijk een beetje wakker geschud worden en een zuinigere auto kopen. De japanse merken groeien flink op de amerikaanse markt, omdat ze zuiniger zijn.
Ik vind ze eigenlijk wel ziel voor lul rijden, die Hummers en SUV's. Denk even mee:quote:Op maandag 21 mei 2007 21:47 schreef wonderer het volgende:
Oh ja, nog iets leuks. Als het mooi weer is, gaat mijn vent op de fiets naar zijn werk. Kwam ie zo'n Hummer tegen, die begon te lachen. "Mooi! Nu spaar je benzine uit die ik nodig heb voor mijn Hummer!"![]()
Dat is merkwaardig! Hier wordt een reistijd van een half uur tot drie kwartier als standaard beschouwd. Dus als de reis korter is, gaat men verder weg wonen. Dan is 20 mijl dichtbij.quote:Op maandag 21 mei 2007 22:07 schreef StefanP het volgende:
[..]
Ik recycle die plastic zakjes en rijd per jaar misschien 5000Km. Stukken minder dan gemiddeld dus.
[..]
Hier woont iedereen dicht bij z'n werk. Er zijn overal woningen te vinden. 20 mijl is al erg veel denk ik.
Hmhm. En die kleredingen ontnemen weggebruikers in normale auto's ook nog het zicht...quote:Op dinsdag 22 mei 2007 01:25 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik vind ze eigenlijk wel ziel voor lul rijden, die Hummers en SUV's. Denk even mee:
1) een eend (2CV) heeft nog een betere prijs/kwaliteits-verhouding. Dus je hebt je een oor laten aannaaien door de verkoper.
2) vrouwen geven het toe, mannen niet: je laat zien dat je een schijterd bent die niet in een gewone auto durft te rijden,
3) je bent asociaal, omdat je de gevolgen van je eigen angst aan anderen oplegt (bij een botsing komen bestuurders van gewone auto's er beduidend slechter af dan bestuurders van SUV's)
4) je laat zien dat je geen besef hebt van nut, want welke gek rijdt er in Nederland nou rond in een auto die door woest terrein kan rijden.
5) je bent een ongelofelijke loser. Want als je zo'n belachelijke machine nodig hebt om je normaal in het verkeer te kunnen bewegen, ben je toch eigenlijk van jezelf wel een erg miezerig mannetje/vrouwtje.
Klopt.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 08:07 schreef Woutervn het volgende:
Tja je kan ze natuurlijk uitlachen.... Wij laten ons al JAREN LANG naaien door de staat. Je wilt niet weten hoe hard zij om ons lachen.
1) 2CV is nou niet bepaald een lust voor het oog. Het oog wil ook watquote:Op dinsdag 22 mei 2007 01:25 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik vind ze eigenlijk wel ziel voor lul rijden, die Hummers en SUV's. Denk even mee:
1) een eend (2CV) heeft nog een betere prijs/kwaliteits-verhouding. Dus je hebt je een oor laten aannaaien door de verkoper.
2) vrouwen geven het toe, mannen niet: je laat zien dat je een schijterd bent die niet in een gewone auto durft te rijden,
3) je bent asociaal, omdat je de gevolgen van je eigen angst aan anderen oplegt (bij een botsing komen bestuurders van gewone auto's er beduidend slechter af dan bestuurders van SUV's)
4) je laat zien dat je geen besef hebt van nut, want welke gek rijdt er in Nederland nou rond in een auto die door woest terrein kan rijden.
5) je bent een ongelofelijke loser. Want als je zo'n belachelijke machine nodig hebt om je normaal in het verkeer te kunnen bewegen, ben je toch eigenlijk van jezelf wel een erg miezerig mannetje/vrouwtje.
quote:Op dinsdag 22 mei 2007 08:13 schreef Woutervn het volgende:
[..]
1) 2CV is nou niet bepaald een lust voor het oog. Het oog wil ook wat
2) Wat weten vrouwen er nou van?
3) Jammer joh. Wat let ANDEREN om ook zo'n auto te kopen?
4) Net of je daar een SUV voor koopt? Het grootste deel van de mensen kopen zo'n auto omdat ze mooi zijn.
5) Dat is jouw mening, maar het lijkt erop dat je jaloers bent.
Dat krijg je als je argumenten baseert op meningen. Ik doe niets anders dan Kees22quote:Op dinsdag 22 mei 2007 08:19 schreef Nielsch het volgende:
[..]
![]()
Dit zijn echt de SLECHTSTE tegenargumenten die ik ooit gehoord heb.
Daar heb je ook wel weer gelijk in. Alleen zijn punt 3 is wel waar. Tenminste, het gedeelte dat tussen haakjes staat.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 08:26 schreef Woutervn het volgende:
[..]
Dat krijg je als je argumenten baseert op meningen. Ik doe niets anders dan Kees22
Een geweten.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 08:13 schreef Woutervn het volgende:
[..]
3) Jammer joh. Wat let ANDEREN om ook zo'n auto te kopen?
Ok dus als jij een nieuwe een nieuwe auto koopt dan koop jij een Ford KA, want als je een Volvo koopt dan komt iemand met een Ford KA er slechter af dan jij in een ongeluk. Yeah right!!quote:
Ik rij meer in 1 maandquote:Op maandag 21 mei 2007 22:07 schreef StefanP het volgende:
[..]
Ik recycle die plastic zakjes en rijd per jaar misschien 5000Km. Stukken minder dan gemiddeld dus.
[..]
Ik geloof dat het Nederlandse gemiddelde ook ongeveer 30 km is.quote:Hier woont iedereen dicht bij z'n werk. Er zijn overal woningen te vinden. 20 mijl is al erg veel denk ik.
Is ooit een programma over geweest die dat via de evolutie theorie uitlegde best grappig.quote:Op maandag 21 mei 2007 18:42 schreef alex4allofyou het volgende:
Ik vind het altijd zo GVDe ZONDE dat men in van die SUV's rijdt.
Ga maar na, wanneer de Amerikaantjes in 'gewone' auto's hadden gereden in het verleden, zoals wij in Europa, dan zouden ze gigantisch veel bespaard hebben. Zes kilometers en weg is een liter die je in duizenden jaren niet meer terugziet![]()
En ik maar balen dat die van mij 1 op 15 rijd.
Wel frapant trouwens dat we enkele decennia later, wanneer de olieprijs dusdanig hoog is en de Chinezen gezellig meestoken, ineens besluiten om ook SUV's aan te schaffen![]()
idd in het plastic verpakt met daarom heen eend oosje en daarom heen weer een tasje en daar omheen weer een tasjequote:Op maandag 21 mei 2007 21:34 schreef wonderer het volgende:
Ik ben blij dat mijn Amerikaan niet zo'n oen is. Hij heeft twee jaar terug een Honda Civic gekocht die bijna 1 op 18 rijdt. Als ie geld had gehad, zou hij een hybrid gekocht hebben. En we nemen onze eigen tassen mee als we gaan boodschappen doen, want meer dan drie booschappen per plastic zakje is een zeldzaamheid. Echt, die spilzucht hier is om te janken.
Bullshit. Mensen die door een SUV aangereden worden zijn er vaker slechter aan toe dan mensen die door een normale auto worden gereden. Bij een SUV kom je er al snel 'onder'; bij een normale auto schamp je over de vooruit.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 08:26 schreef Woutervn het volgende:
[..]
Dat krijg je als je argumenten baseert op meningen. Ik doe niets anders dan Kees22
Als je ziet wat die krengen verbruiken ik ook niet...quote:Op dinsdag 22 mei 2007 11:31 schreef freud het volgende:
Ze betalen maar 70 cent per liter, ik heb dus GEEN medelijden met die huilies.
In Amerika is een creditcard net zo gewoon als hier een pinpas. En eerlijk is eerlijk, als ik in Belgie of frankrijk ben kan ik ook in elk boerengehucht overal met een creditcard betalen, Alleen nederland schijnt daar niet aan te willen op de een of andere manierquote:Op maandag 21 mei 2007 19:25 schreef IHVK het volgende:
[..]
Deze is ook irritant.
Don't you accept credit cards? Why?
Dan kijk ik zo.![]()
Jawel hoor, dat heeft gewoon in de krant gestaan.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:35 schreef OxygeneFRL het volgende:
hybride auto's. Een Toyota Prius is milieuonvriendelijker om te fabriceren dan een Hummer. Dus alles is relatief. Alleen die verhalen hoor je dan weer niet.
Nee hoor in Frankrijk ook niet.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:20 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
In Amerika is een creditcard net zo gewoon als hier een pinpas. En eerlijk is eerlijk, als ik in Belgie of frankrijk ben kan ik ook in elk boerengehucht overal met een creditcard betalen, Alleen nederland schijnt daar niet aan te willen op de een of andere manier
de productie en verwerking van een auto kosten meer energie dan de auto in zijn hele leven als brandstof wegstookt.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:57 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Jawel hoor, dat heeft gewoon in de krant gestaan.
Het betekent verder nog geen ene drol, want tijdens zijn levensduur maakt de Toyota Prius dat verschil vele malen goed.
In frankrijk (tenminste, Lyon) is de creditcard standard, pinkaart niet..quote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:59 schreef Deprater het volgende:
[..]
Nee hoor in Frankrijk ook niet.
en de creditpas gaat weg en maakt plaats voor creditpas met pincode.
quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:00 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
de productie en verwerking van een auto kosten meer energie dan de auto in zijn hele leven als brandstof wegstookt.
Dat maakt een prius dus ECHT niet goed door zuinig te zijn.
Ik kan in frankrijk anders bij elke supermarkt en bij elk benzinestation (ook al is het zo'n klein station met 1 pompje en een plaggehut als kantoor) met creditcard betalen. Wel vaak icm pincode inderdaad.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:59 schreef Deprater het volgende:
[..]
Nee hoor in Frankrijk ook niet.
en de creditpas gaat weg en maakt plaats voor creditpas met pincode.
Jij snapt er duidelijk weer niets van. Jij zegt ook "een auto". We hebben het nu niet over een auto maar over de Prius. Doordat er 2 motoren inzitten en grote accu's is dat ding heul milieuonvriendelijk om te maken. Er worden bossen in azie gekapt om maar aan het speciale metaal te komen die in die accu's komen.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:06 schreef Nielsch het volgende:
[..]
![]()
Wat een onzin. Tijdens de productie van een auto wordt ongeveer 15% energie gebruikt, tijdens het rijden 85%.
omdat NL een goed alternatief heeft nml pinnenquote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:20 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
In Amerika is een creditcard net zo gewoon als hier een pinpas. En eerlijk is eerlijk, als ik in Belgie of frankrijk ben kan ik ook in elk boerengehucht overal met een creditcard betalen, Alleen nederland schijnt daar niet aan te willen op de een of andere manier
En wat dan nog vreemder is, dat je soms je CC niet kan gebruiken, maar wel je gewone bankpasje en dan geen pincode hoeft in te voeren.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:36 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik kan in frankrijk anders bij elke supermarkt en bij elk benzinestation (ook al is het zo'n klein station met 1 pompje en een plaggehut als kantoor) met creditcard betalen. Wel vaak icm pincode inderdaad.
Invidiaquote:Op dinsdag 22 mei 2007 01:25 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik vind ze eigenlijk wel ziel voor lul rijden, die Hummers en SUV's. Denk even mee:
1) een eend (2CV) heeft nog een betere prijs/kwaliteits-verhouding. Dus je hebt je een oor laten aannaaien door de verkoper.
2) vrouwen geven het toe, mannen niet: je laat zien dat je een schijterd bent die niet in een gewone auto durft te rijden,
3) je bent asociaal, omdat je de gevolgen van je eigen angst aan anderen oplegt (bij een botsing komen bestuurders van gewone auto's er beduidend slechter af dan bestuurders van SUV's)
4) je laat zien dat je geen besef hebt van nut, want welke gek rijdt er in Nederland nou rond in een auto die door woest terrein kan rijden.
5) je bent een ongelofelijke loser. Want als je zo'n belachelijke machine nodig hebt om je normaal in het verkeer te kunnen bewegen, ben je toch eigenlijk van jezelf wel een erg miezerig mannetje/vrouwtje.
Ow verklap ons eens aan welke boom dan de NiMH accus groeien dat we die moeten kappen.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:45 schreef OxygeneFRL het volgende:
. Er worden bossen in azie gekapt om maar aan het speciale metaal te komen die in die accu's komen.
of de li polymeerquote:Op dinsdag 22 mei 2007 20:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ow verklap ons eens aan welke boom dan de NiMH accus groeien dat we die moeten kappen.![]()
Er is hier een onderwerp over geweest, niet lang geleden.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 15:45 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Jij snapt er duidelijk weer niets van. Jij zegt ook "een auto". We hebben het nu niet over een auto maar over de Prius. Doordat er 2 motoren inzitten en grote accu's is dat ding heul milieuonvriendelijk om te maken. Er worden bossen in azie gekapt om maar aan het speciale metaal te komen die in die accu's komen.
Met de nadruk op "loosde" ja, aangezien ze het hebben over iets wat 30 jaar geleden gebeurde, ver voordat de Prius bestond. Het hele "Prius slechter dan Hummer" is weinig meer dan propaganda van organisaties met andere belangen dan Toyota.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:38 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Er is hier een onderwerp over geweest, niet lang geleden.
De crux was de nikkelfabriek in Canada (echt waar!) die zijn rookgassen "gewoon" loosde, dus de hele omgeving was vergiftigd van de zwaveldioxyde.
Bronquote:Pricey gasoline costs U.S. consumers extra $20 bln
By Tom Doggett
WASHINGTON (Reuters) - The jump in U.S. gasoline prices this year has so far drained consumers of an extra $20 billion, or about $146 for each passenger car in the country, the Government Accountability Office told Congress on Tuesday.
The national price for regular unleaded gasoline hit a record $3.22 a gallon this week, and is up $1.05 since the beginning of February, according to the Energy Department.
The added expense is taking money away from consumers to spend on other goods and services.
"Spending billions more on gasoline constrains consumers' budgets, leaving less money available for other purchases," GAO's Thomas McCool said in written testimony to a House Oversight and Investigations Subcommittee hearing on the cause of record prices.
Like many other energy experts, McCool said the GAO has found that current high pump costs are the result of a large amount of oil refining capacity being offline, strong gasoline demand and lower fuel inventories.
Many lawmakers blame the lack of competition in the oil industry from mega oil company mergers for the run-up in gasoline prices.
McCool said company mergers in the 1990s caused wholesale gasoline prices to rise during that period, but the agency has not performed modeling on mergers that occurred since 2000 and therefore could not say what the effect has been on current fuel prices.
However, he said, "These mergers would further increase market concentration nationwide since there are now fewer oil companies."
Officials from oil giants Exxon Mobil, Chevron and Shell Oil, along with major oil refiner Valero Energy Corp., were asked to testify at the hearing but declined to appear.
Federal Trade Commission member William Kovacic said his agency was closely monitoring the U.S. gasoline market for any unusual moves in prices.
"Because gasoline consumers typically do not reduce their purchases substantially in response to price increases, they are vulnerable to substantial price increases," he said.
Speaking to reporters before the hearing, he declined to comment on whether the FTC has found any evidence in the current price rise of oil companies overcharging consumers.
However, he said in his written testimony that the FTC was investigating questionable pricing and supply patterns for gasoline and diesel fuel in the Pacific Northwest.
Kovacic said the "lion's share" of the increase in pump prices nationwide appears to be attributable to refinery outages, higher gasoline use and lower fuel imports.
He said the FTC's experience from past investigations and from its current monitoring program shows that unusual movements in gasoline prices "typically have a business-related cause," such as changes in crude oil costs, refinery problems or pipeline disruptions.
Oil companies have pointed out that over 30 prior government investigations into alleged gasoline profiteering has proven the industry did nothing illegal.
Rep. Bart Stupak (news, bio, voting record), the chairman of the subcommittee, said the FTC needs more authority to punish oil companies that gouge drivers at the pump.
A bill he has introduced that would give the agency that authority, which has support from over 120 lawmakers, is scheduled to be voted on Wednesday by the House of Representatives
Overheidssubsidie ?quote:Op woensdag 23 mei 2007 04:33 schreef StefanP het volgende:
In TX wordt overigens de prijs met 20 cent verlaagd gedurende de zomermaanden, om mensen een break te geven. Daar kunnen die dieven in NL nog wat van leren.
De volgende smilie verwoord het wel goed,quote:
Zolang Bush in het Witte Huis zit denk ik dat ze niet zo veel te vrezen hebben. Dat is immers de President van de olie-lobby.quote:Op woensdag 23 mei 2007 00:18 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Bron
Al 30 onderzoeken gedaan zonder resultaat en dan gewoon de volgende weer oprichten![]()
En wanneer er een ander komt te zitten zal het ook nog niets uitmaken. Wat wel frappant om te constateren is , dat men begint af te geven op te vrije markt dat hierdoor de hoge prijzen zouden ontstaan zijn. Ja wat wil men nu maximaal geld overal uitslaan of de burgers producten tegen kostprijzen kunnen aanbieden.quote:Op woensdag 23 mei 2007 10:21 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Zolang Bush in het Witte Huis zit denk ik dat ze niet zo veel te vrezen hebben. Dat is immers de President van de olie-lobby.
http://www.nu.nl/news/1086522/1202/Hybride_is_niet_slecht%21.htmlquote:Hybride is niet slecht!
Uitgegeven: 23 mei 2007 07:33
Iedereen heeft tegenwoordig wel een mening over de hybride auto. Volgens loser Al Gore is het onze redding, volgens steeds meer media is het echter een deceptie. De Toyota Prius zou zelfs nog milieu-onvriendelijker zijn dan een Hummer. Yeah right, tijd voor een update. Door Vincent van Twillert/Autoblog.
De bron van alle negatieve berichtgeving lijkt afkomstig van de Engelse tabbloid Daily Mail, die het betreffende artikel overigens alweer verwijderd heeft. De strekking van het verhaal was dat de batterij van de Prius veel nikkel bevat, deze nikkel zou afkomstig zijn uit een Toyota-fabriek bij Ontario (Canada). De omgeving van die fabriek is door de nikkel zo vervuild dat het landschap lijkt op een andere planeet. Vandaar dat NASA er robotjes laat rondlopen om te testen hoe ze reageren op een maanlandschap. Ja, echt waar!
Anyway, de vervuiling rond de nikkel-fabriek is al ruim 30 jaar gaande, lang voordat de Prius het levenslicht zag. Daarnaast is de fabriek geen eigendom van Toyota, de Japanners zijn er wel klant maar nemen slechts een half procent van de jaarproductie af.
Op basis van het nikkelverhaal is automotive researcher Art Spinella (CNW Marketing Research) een tendentieus onderzoek gestart. Hij heeft gekeken naar de verwachte levensduur van diverse modellen en de kosten om deze auto's te produceren (AKA Lifecycle analysis). In december vorig jaar werden de eerste resultaten van het onderzoek "Dust to Dust: The Energy Cost of New Vehicles from Concept to Disposal" gepubliceerd. Wat bleek, de Hummer was milieuvriendelijker dan de Prius.
Artikel
Dit gaf een student journalistiek van de Connecticut State University inspiratie voor een artikel. Dit journalistieke hoogstandje werd wereldwijd opgepakt en klakkeloos overgenomen. De catchy titel was natuurlijk ook te mooi om te laten liggen: de Prius is 2x zo vervuilend als de Hummer!
Vooral de drie keer zo lange levensduur van de Hummer H1 leek de basis voor bovenstaande stelling. Niet echt een solide observatie volgens mij, je kunt tegenwoordig toch niet meer ontkennen dat Japanse auto's een stuk beter en betrouwbaarder zijn dan Amerikanen? Het enige nadeel van de Prius is dat deze gebruik maakt van nieuwe technieken, waardoor de exacte levensduur wellicht wat onzeker is.
Maar goed, een paar weken later kon de student toch nog wat nuance aanbrengen. Ook hij schreef dat er genoeg vraagtekens gezet kunnen worden bij de objectiviteit van het CNW rapport. Jammer genoeg was het te laat voor een groot deel van de publieke opinie, de media was de student alweer vergeten en op zoek naar een nieuw sensatieverhaal.
Update
Afgelopen maand kwam er een update van het CNW onderzoek. Volgens de nieuwe cijfers was de Prius nog steeds erg vervuilend. Maar de hybride auto won het ditmaal wel van de Hummer H1. De Prius zou $3,25 per mijl kosten (met een levensduur van 109.000 mijl) en de H1 kost $3,50 per mijl (met een levensduur van 380.000 mijl). Ter vergelijking, een Porsche Cayenne en een Volkswagen Touareg zouden rond de $4,10 per mijl kosten. De meest duurzame auto zou de Scion xB zijn (ook van Toyota), met $0,50 per mijl. Wat overigens opvalt is dat het rapport voornamelijk spreekt over bedragen, je leest nergens iets terug over milieubelasting of schadelijke uitstoot. Tja, op die manier is een Bugatti Veyron ook schoner dan een Prius. Voor de prijs van één Veyron koop je immers 54 Priussen. Als je dat meerekent dan verbruiken 54 Priussen veeeel meer dan één Veyron, zoals een lezer opmerkte. Je mag je eigen conclusies trekken, maar er zijn inmiddels genoeg voorbeelden van partijen die het "onderzoek" van CNW zeer ongeloofwaardig maken. Ik heb hybride auto's dan ook nog lang niet afgeschreven.
(c) NU.nl/Autoblog
Ja want Nederlanders klagen nooit over benzineprijzenquote:Op woensdag 23 mei 2007 11:09 schreef M42 het volgende:
Wat een kut Amerikanen zeg... de hele wereld past zich aan en zij kunnen maar lekker in hun dikke bakken blijven rijden en tanken alsof het water is.
Ze moeten eens kijken wat wij in Europa ervoor moeten betalen! af en toe wordt ik echt niet goed van die zeikende Yankees
Grappige uitspraak, zeker omdat ik op termijn zie dat water een veel meer bevochten iets zal worden dan olie...quote:Op woensdag 23 mei 2007 11:09 schreef M42 het volgende:
Wat een kut Amerikanen zeg... de hele wereld past zich aan en zij kunnen maar lekker in hun dikke bakken blijven rijden en tanken alsof het water is.
Ze moeten eens kijken wat wij in Europa ervoor moeten betalen! af en toe wordt ik echt niet goed van die zeikende Yankees
Ach onze overheden hebben tenminste een visie en dat is de wereld niet nog meer vervuilen. Dat we hierdoor als burgers niet zo goedkope brandstoffen hebben als die amerkianen nemen we op de koop toe. En dat hierdoor onze econmische groei mischien met 12% achterblijft ook dat nemen we op de koop toe. Niet alles in de wereld draait om de individuen die alleen maar aan groter en meer kunnen denken.quote:Op woensdag 23 mei 2007 11:28 schreef American_Nightmare het volgende:
Lachen hier.. al die jaloerse pikkies. Ik ben benieuwd wat men hier ervan zou vinden als de benzineprijs in een jaar met 30% ophoog knalde
De hoge benzineprijzen worden hier nog altijd veroorzaakt door de gigantische accijnzen en dus de overheid die de auto als melkkoe gebruikt. En de reden dat wij in allemaal kleine kutautootjes rijden is niet omdat we niet in grote bakken WILLEN rijden, of omdat we zo begaan zijn met het milieu maar omdat de BPM en brandstofprijzen hier gigantisch zijn en we grote bakken simpelweg niet kunnen betalen.
Dus kijk effe naar je eigen hypochriete volkje voordat je de Amerikanen belachelijk probeert te maken.
Onze overheden, dat zijn WIJ in een democatisch land als het onze. En het meerendeel van de automobilisten zou de benzineprijs echtwel omlaag willen hebben, als hem of haar dat honderden euro's per maand zou schelen. Maar natuurlijk stroomt er dan minder geld de schatkist binnen. We worden voorgelogen om die prijs kunstmatig hoog te houden, zie het kwartje van Kok. Doe nou niet alsof wij allemaal zo milieubewust bezig zijn.quote:Op woensdag 23 mei 2007 11:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ach onze overheden hebben tenminste een visie en dat is de wereld niet nog meer vervuilen. Dat we hierdoor als burgers niet zo goedkope brandstoffen hebben als die amerkianen nemen we op de koop toe. En dat hierdoor onze econmische groei mischien met 12% achterblijft ook dat nemen we op de koop toe. Niet alles in de wereld draait om de individuen die alleen maar aan groter en meer kunnen denken.
Ja laten we de prijzen omhoogknallen en daarbij liegen dat het tijdelijk is, dan worden de mensen niet zo boosquote:En hoeveel knalde onze benzineprijs omhoog toen het kwartje van kok erbij kwam.
Preciesquote:Op woensdag 23 mei 2007 11:47 schreef MrX1982 het volgende:
De overheid die rekening houdt met het grotere plaatje in het kader van een visie. Sorry ik viel echt bijna van mijn stoel![]()
.
De overheid die om iets anders geeft dan geld. Ik ken die overheid niet. In welke utopische wereld leef je?
Of laat het de mensen zelf bepalen. Benzines hebben hun langste tijd toch gehad. Over 20 jaar rijdt iedereen in een hybride dus dat aspect van het milieuprobleem lost zichzelf op termijn wel op.quote:Je kunt zien in hoe wij hier in Nederland worden bestolen door de overheid. Doe mij die Amerikaanse brandstofprijzen. Het is begrijpelijk dat die Amerikanen met hun brandstof zuipende auto's klagen. Misschien moeten ze meer Europese auto's en/of diesels gaan rijden.
Mocht benzine ooit als fossiele brandstof verdwijnen bedenkt de overheid wel een andere manier om de zaak te belasten. Uiteindelijk draait het daar toch om bij de overheid. Het belasten van producten, diensten etc om het primaire doel van een overheid veilig te stellen namelijk geld. Dat zou je visie kunnen noemenquote:Op woensdag 23 mei 2007 11:55 schreef American_Nightmare het volgende:
Precies
Of laat het de mensen zelf bepalen. Benzines hebben hun langste tijd toch gehad. Over 20 jaar rijdt iedereen in een hybride dus dat aspect van het milieuprobleem lost zichzelf op termijn wel op.
Overigens heb ik in 2 weken Californie meer windmolens gezien dan in mijn hele leven in Nederland bij elkaar. Ze doen daar dus wel degelijk wat aan schone energie. Maar de gemiddelde fokker heeft zijn mening helaas al klaar over Amerikanen op basis van de nieuwsberichten op de fok frontpage
Yanks = Yankees = Jan-Kees = Scheldwoord voor de oorspronkelijke nederlandse 'settlers' in New York en New England. Dus je jankt over jezelf Kees22.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:38 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar om bij het onderwerp te blijven: die yanks kunnen wel goed janken, inderdaad.
Dat klopt. Misschien schroeven ze de BTW wel weer omhoog. Dan heb je in ieder geval een maatregel die de hele bevolking treft en niet alleen de automobilist.quote:Op woensdag 23 mei 2007 12:07 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Mocht benzine ooit als fossiele brandstof verdwijnen bedenkt de overheid wel een andere manier om de zaak te belasten. Uiteindelijk draait het daar toch om bij de overheid. Het belasten van producten, diensten etc om het primaire doel van een overheid veilig te stellen namelijk geld. Dat zou je visie kunnen noemen.
In New York wordt het hele wagenpark vervangen door hybrideauto's, in 2010. Verder rijden ergens in de VS (weet iemand waar?) taxi's op waterstof.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 13:09 schreef Chadi het volgende:
Kunnen ze geen zuinige auto gaan rijden of is dat niet the American way ??
Het hele wagenpark in newyork, of alleen de taxi's?quote:Op woensdag 23 mei 2007 12:51 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
In New York wordt het hele wagenpark vervangen door hybrideauto's, in 2010. Verder rijden ergens in de VS (weet iemand waar?) taxi's op waterstof.
De taxi's. Lijkt me een mooi plan overigens.. kan Nederland een voorbeeld aan nemen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 12:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het hele wagenpark in newyork, of alleen de taxi's?
Hier zitten ze nog steeds te overleggen over hoe ze nu weer de taxibranche willen veranderen om de ritprijs transparanter te maken.quote:Op woensdag 23 mei 2007 13:01 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
De taxi's. Lijkt me een mooi plan overigens.. kan Nederland een voorbeeld aan nemen.
quote:Op woensdag 23 mei 2007 13:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hier zitten ze nog steeds te overleggen over hoe ze nu weer de taxibranche willen veranderen om de ritprijs transparanter te maken.![]()
Ik heb alleen het idee dat het merendeel van de autos die veel gebruikt worden toch echt de leasebakken zijn, als we de bijtelling afhankelijk maken van het verbruik van die auto's zal het ook een heel stuk helpen.
Het is nogal een verschil he met wat we hier betalen..quote:Op woensdag 23 mei 2007 11:29 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Ja want Nederlanders klagen nooit over benzineprijzenik heb ooit in een grijs verleden eens bij een benzinepomp gewerkt en je moest eens weten..
Dus? Als de bezineprijzen in een land aan de andere kant van de wereld 5 euro per liter zijn, mogen we dan ook niet klagen als ze hier opeens naar 3 euro per liter gaanquote:Op woensdag 23 mei 2007 13:12 schreef Dr.Daggla het volgende:
[..]
Het is nogal een verschil he met wat we hier betalen...
''in een grijs verleden''quote:Op woensdag 23 mei 2007 13:18 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Dus? Als de bezineprijzen in een land aan de andere kant van de wereld 5 euro per liter zijn, mogen we dan ook niet klagen als ze hier opeens naar 3 euro per liter gaan
De werknemer heeft bij de meest banen wel de keus tussen verschillende auto's. De meesten van hun moeten de lengte van hun geslacht compenseren met de grote van de auto. Deze grote autos verbruiken per defnitie meer per kilometer dan een kleine lichte auto, zou het dan niet meer dan normaal zijn om de bijtelling ook nog eens bij oplopend verbruik van de auto op te laten lopenquote:Op woensdag 23 mei 2007 13:10 schreef American_Nightmare het volgende:Leasebakken rijden over het algemeen toch zakelijke kilometers. Waarom zou je de werknemer daarvoor extra gaan belasten?
En wat merkt de leaserijder van de bpm, wegenbelasting en accijnsen? Het enigste waar hij na de keus van zijn auto nog extra voor belast wordt is de bijtelling, die alleen afhankelijk is van de nieuwprijs, en niet het vebruik van die auto.quote:Dat lijkt me volstrekt onlogisch. Duurdere auto's zijn al per definitie duurder in bijtelling.
Ik vind dat auto's al VEEL meer dan voldoende belast zijn. We hebben BPM, wegenbelasting, accijnzen, boetes.. is dat niet voldoende ondertussen?
Ik heb dan toch wat gemist is de laatse tijd iets omhoog gegaan voor de weggebruikersquote:Van mij mag er best wat af, en smeer dat maar uit over de bevolking. Maar nee onder het mom van terugdringen files (hoewel bekend dat dat helemaal niet kan) blijft men de belasting maar opvoeren
Wat ik zeg, bij grotere auto's heb je al meer bijtelling omdat deze duurder zijn.quote:Op woensdag 23 mei 2007 13:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De werknemer heeft bij de meest banen wel de keus tussen verschillende auto's. De meesten van hun moeten de lengte van hun geslacht compenseren met de grote van de auto. Deze grote autos verbruiken per defnitie meer per kilometer dan een kleine lichte auto, zou het dan niet meer dan normaal zijn om de bijtelling ook nog eens bij oplopend verbruik van de auto op te laten lopen
Hoe groter de auto -> hoe duurder -> hoe meer verbruik geldt over het algemeen. En bpm etc zit natuurlijk allemaal in de leaseprijs uiteindelijk en in de bijtelling.quote:[..]
En wat merkt de leaserijder van de bpm, wegenbelasting en accijnsen? Het enigste waar hij na de keus van zijn auto nog extra voor belast wordt is de bijtelling, die alleen afhankelijk is van de nieuwprijs, en niet het vebruik van die auto.
Tuurlijk dat doe ik ook, daar betaal je tenslotte bijtelling voor.quote:Bijtelling vindt alleen plaats op het moment dat de werknemer meer dan 500 kilomter prive kilometers met zijn leasauto rijdt. Nou we zien het resultaat in sommige topics al dat mensen gewoon aan te geven lekker de lease bak overal naar toe te pakken want je tankpasje mag je niet gebruiken voor je normale boodschappen autotje.
[..]
Tuurlijk, de lasten stijgen jaarlijks hoor.quote:Ik heb dan toch wat gemist is de laatse tijd iets omhoog gegaan voor de weggebruikers
Ja en als de bijtelling voor zuinigere autos minder zou zijn, en voor benzine slurpers een stuk meer, zou je dan voor een zuiniger type auto gekozen hebben?quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:12 schreef American_Nightmare het volgende:
Tuurlijk dat doe ik ook, daar betaal je tenslotte bijtelling voor.
Dat heet inflatiequote:Tuurlijk, de lasten stijgen jaarlijks hoor.
De overheid die inspringt omdat sommige Amerikanen aan het zeiken zijn dat ze hun SUV niet meer kunnen volgooien!? Gadverdamme, het lijkt wel verkiezingstijd. Een socialistische heilstaat in Texas, wie had dat ooit gedachtquote:Op woensdag 23 mei 2007 04:33 schreef StefanP het volgende:
In TX wordt overigens de prijs met 20 cent verlaagd gedurende de zomermaanden, om mensen een break te geven. Daar kunnen die dieven in NL nog wat van leren.
Het scheldwoord zelf is niet Jan-Kees, maar Jan Cheese, wat later Yankees is geworden. Het was een spotnaam die de Engelsen in de Nieuwe Wereld hadden voor de Nederlanders, omdat de Nederlanders zoveel met kaas deden.quote:Op woensdag 23 mei 2007 12:18 schreef rashudo het volgende:
[..]
Yanks = Yankees = Jan-Kees = Scheldwoord voor de oorspronkelijke nederlandse 'settlers' in New York en New England. Dus je jankt over jezelf Kees22.
Wat een onzin! Of benzine nu verdwijnt in een lease-auto of een auto die eigendom is van de bestuurder, doet niet terzake. De benzinerekening wordt betaald. Er wordt dus ook betaald voor het verbruik van de auto in kwestie. Er is geen enkele reden om leaserijders dubbelop te belasten. Ook je geneuzel over de grootte van de auto snijdt geen hout. Ik rijd ongeveer 40.000 kilometer per jaar, waarvan zeker 25.000 zakelijk. Die kilometers wil ik graag een beetje comfortabel afleggen. Ik heb ooit in een kleine Suzuki moeten rijden en het was ronduit onveilig en onprettig. Ik wil een veilige, degeljke auto, met voldoende beenruimte en een goede wegligging. En dat zo'n auto wat meer verbruikt dan een Suzuki Alto, nemen mijn werkgever EN ik voor lief. Er wordt netjes voor betaald.quote:Op woensdag 23 mei 2007 13:59 schreef Basp1 het volgende:
De werknemer heeft bij de meest banen wel de keus tussen verschillende auto's. De meesten van hun moeten de lengte van hun geslacht compenseren met de grote van de auto. Deze grote autos verbruiken per definitie meer per kilometer dan een kleine lichte auto, zou het dan niet meer dan normaal zijn om de bijtelling ook nog eens bij oplopend verbruik van de auto op te laten lopen
Dat is een aanname die je niet hard kunt maken. Ik betaal namelijk ook nog een eigen bijdrage voor privégebruik van de auto. Het is aan de werkgever in hoeverre hij de gestegen kosten 'doorbelast' aan de werknemer. Je kunt het feitelijk zien als een soort 'arbeidsvoorwaarde', waarmee je kunt spelen. De één krijgt misschien wat meer loonsverhoging, de ander ziet zijn eigen bijdrage niet stijgen. Je veroordeelt iets waar je je niet in moet willen mengen.quote:Op woensdag 23 mei 2007 13:59 schreef Basp1 het volgende:
En wat merkt de leaserijder van de bpm, wegenbelasting en accijnsen? Het enigste waar hij na de keus van zijn auto nog extra voor belast wordt is de bijtelling, die alleen afhankelijk is van de nieuwprijs, en niet het vebruik van die auto.
Nee, het gaat er om dat je hier veel meer kwijt bent voor benzine en die mensen terecht zeuren. (gezien de prijzen in landen als Amerika)quote:Op woensdag 23 mei 2007 13:18 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Dus? Als de bezineprijzen in een land aan de andere kant van de wereld 5 euro per liter zijn, mogen we dan ook niet klagen als ze hier opeens naar 3 euro per liter gaan
Ik ken genoeg mensen die niets meer aan de werkgever hoeven te betalen voor eigen gebruik, ik denk dat je salarisonderhandelingen niet goed hebt gevoerd.quote:Op woensdag 23 mei 2007 15:37 schreef Elfletterig het volgende:
Dat is een aanname die je niet hard kunt maken. Ik betaal namelijk ook nog een eigen bijdrage voor privégebruik van de auto. Het is aan de werkgever in hoeverre hij de gestegen kosten 'doorbelast' aan de werknemer. Je kunt het feitelijk zien als een soort 'arbeidsvoorwaarde', waarmee je kunt spelen. De één krijgt misschien wat meer loonsverhoging, de ander ziet zijn eigen bijdrage niet stijgen. Je veroordeelt iets waar je je niet in moet willen mengen.
Klopt.. wij Nederlanders klagen zelfs over het klagen van Amerikanenquote:Op woensdag 23 mei 2007 16:02 schreef popolon het volgende:
Als die prijzen veel hoger liggen dan normaal dan is het logisch dat er mensen gaan balen.
Maar echt, Amerikanen zijn bij lange na niet zulke klagers als Nederlanders.
Nee hoor, we lachen eromquote:Op woensdag 23 mei 2007 16:23 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Klopt.. wij Nederlanders klagen zelfs over het klagen van Amerikanen
Da's dan weer tekenend voor de Nederlandse domheid. We lachen een volk uit als ze in opstand komen tegen een prijsverhoging, maar alleen als de prijzen daar lager liggen dan hier. Maar oh wee als hier de prijzen verhoogd worden, dan schreeuwt iedereen moord en brandquote:
Nee hoor, je zit er weer eens naast. Kijk, ik heb een aantal Amerikaanse vrienden die in normale auto's rijden. Zij hebben ook last van de hogere benzineprijzen en als zij klagen dan begrijp ik dat.quote:Op woensdag 23 mei 2007 16:27 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Da's dan weer tekenend voor de Nederlandse domheid. We lachen een volk uit als ze in opstand komen tegen een prijsverhoging, maar alleen als de prijzen daar lager liggen dan hier. Maar oh wee als hier de prijzen verhoogd worden, dan schreeuwt iedereen moord en brand
ja hoor jij hebt vriendenquote:Op woensdag 23 mei 2007 17:10 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee hoor, je zit er weer eens naast. Kijk, ik heb een aantal Amerikaanse vrienden die in normale auto's rijden. Zij hebben ook last van de hogere benzineprijzen en als zij klagen dan begrijp ik dat.
Ik lach om het feit dat Amerikanen eerst en masse SUV's en hummers aanschaffen terwijl ze weten dat die dingen niet bepaald zuinig zijn en er daarna achter komen dat die dingen best wel duur zijn in gebruik. Als dat al iets met domheid te maken heeft, dan heeft dat met Amerikaanse domheid te maken.
Wat doe jij eigenlijk in Amerika? De meeste mensen daar zijn een stuk vriendelijker. Wacht, je bent natuurlijk zo'n verzuurde Hollander.quote:Op woensdag 23 mei 2007 17:25 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
ja hoor jij hebt vriendenga eens naar Amerika toe zou ik zeggen.. dan moet je echt flink je best doen om kleine autootjes (wat wij hier middenklassers noemen) te vinden
Eerder andersom.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 22:38 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Overigens zijn de relatieve cijfers inderdaad dat ongeveer 15 % van het totale energieverbruik uit de productie komt en 85 % uit het gebruik.
Niet waar, Kees22 heeft gelijk.quote:
quote:Op woensdag 23 mei 2007 11:29 schreef freud het volgende:
[..]
Grappige uitspraak, zeker omdat ik op termijn zie dat water een veel meer bevochten iets zal worden dan olie...
13 dollar?quote:Op woensdag 23 mei 2007 18:25 schreef charon het volgende:
Ik ben een weekje in de US nu, en mijn collega begon er ook al over te klagen.
Tot ik hem uitlegde dat wij 13 dollar per gallon betalen. Toen was tie wel even stil.
1 US gallon = 3.7854118 litersquote:Op woensdag 23 mei 2007 20:58 schreef Aasgier het volgende:
[..]
13 dollar?
Volgens mij 7.7 dollar/us gallon..
Hier stijgen ze geleidelijkquote:Op woensdag 23 mei 2007 23:21 schreef popolon het volgende:
Ach wees blij.
In de VS schieten de benzineprijzen als een raket omhoog en dalen als een baksteen. Het kan nooit eens geleidelijk.
Dat heb je in Nederland niet.
Nee hoor: ik jank niet over de benzineprijs. Ik tank nooit: ik heb een fiets.quote:Op woensdag 23 mei 2007 12:18 schreef rashudo het volgende:
[..]
Yanks = Yankees = Jan-Kees = Scheldwoord voor de oorspronkelijke nederlandse 'settlers' in New York en New England. Dus je jankt over jezelf Kees22.
Ik ben bang dat de hybride (althans in Europa) een langzame pijnlijke dood sterft.quote:Op woensdag 23 mei 2007 11:55 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Precies
[..]
Of laat het de mensen zelf bepalen. Benzines hebben hun langste tijd toch gehad. Over 20 jaar rijdt iedereen in een hybride dus dat aspect van het milieuprobleem lost zichzelf op termijn wel op.
Overigens heb ik in 2 weken Californie meer windmolens gezien dan in mijn hele leven in Nederland bij elkaar. Ze doen daar dus wel degelijk wat aan schone energie. Maar de gemiddelde fokker heeft zijn mening helaas al klaar over Amerikanen op basis van de nieuwsberichten op de fok frontpage
Over 20 jaar komt Shell als de grote redder met een auto die niet op fossiele brandstoffen rijdt. Het rijdt echter wel op een andere stof die grote winsten voor Shell zal opleveren.quote:Op donderdag 24 mei 2007 09:31 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik ben bang dat de hybride (althans in Europa) een langzame pijnlijke dood sterft.
ten eerste is de besparing minimaal, ten tweede zijn er maar weinig hybride auto's te koop en ten derde is de productie en verwerking van hybride auto's enorm vervuilend.
Ik vind de techniek best interessant en mooi maar niet praktisch als iedereen morgen een hybride zou kopen. Dat schiet nog niet op. We moeten gewoon helemaal af van fossiele brandstoffen. Niet al die halfbakken oplossingen.
Ik kan leven met de huidige situatie. Door deze opmerking bewijs je feitelijk wel je eigen ongelijk ten opzichte van wat je eerder schreef, namelijk dat leaserijders alleen met bijtelling hebben te maken. Is dus gewoon niet waar: veel mensen betalen een eigen bijdrage voor privé-gebruik.quote:Op woensdag 23 mei 2007 15:58 schreef Basp1 het volgende:
Ik ken genoeg mensen die niets meer aan de werkgever hoeven te betalen voor eigen gebruik, ik denk dat je salarisonderhandelingen niet goed hebt gevoerd.
Nogmaals: waarom dit soort regels alleen voor leaserijders invoeren?quote:Op woensdag 23 mei 2007 15:58 schreef Basp1 het volgende:Ik wil alleen dat autos die onzuiniger zijn niet meer vanzelfspreken als leasbak gekozen worden. Aangezien de mensen als individueen toch alleen maar aan hun zelf kunnen denkenen niet aan de maatschappij als geheel zie ik de variablee bijtelling door de belasting als een goede stiimulans om leaserijders in zuinigere autos te krijgen. Ik ben zelfs voorstander voor geen bijtelling bij de zuinigste auto's (auto's die 3 liter per 100 km verbruiken) Maar een flinke bijtelling (dus niet die 20% van nu maar bijvoorbeeld 40% voor autos die nog niet eens met 10 liter 100 km halen)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |