http://www.brabantsdagblad.nl/bdbuitenland/article1420370.ecequote:Amerikanen lijden onder benzineprijs
door onze correspondent
Woensdag 16 mei 2007 - Frank Hendrickx- WASHINGTON - Amerikanen pikken de hoge benzineprijzen niet meer. Actiegroepen riepen automobilisten gisteren op het benzinestation voor een dag te boycotten. "Oliemaatschappijen kloppen het geld uit de zakken van hardwerkende Amerikanen."
Nani Osario houdt van haar Lincoln Navigator, de driehonderd pk terreinwagen met een 5,4 liter, achtcilinder motor. Dat het gevaarte per zes kilometer één liter benzine verbruikt was tot kort geen probleem. Benzine was ten slotte spotgoedkoop.
Dat ligt inmiddels wel anders. Met leedwezen kijkt Osario naar haar pomp bij het Esso benzinestation naast de snelweg 66, westelijk van Washington. "Daar gaat weer zeventig dollar", zegt ze treurig. "En daar kom je echt niet ver mee met deze auto." Openbaar vervoer is geen optie. "Ik ga toch niet in een Greyhound bus zitten." De klacht is overal te horen in de VS: autorijden is niet meer te betalen. Uit protest tegen de hoge prijzen riepen actievoerders via miljoenen e-mails op tot een boycot van een dag.
Zo zouden de oliemaatschappijen gestraft moeten worden die volgens de actievoerders de prijzen kunstmatig hoog houden door het aanbod te beperken. Terwijl de gewone Amerikanen bloeden voor hun auto's, boeken oliemaatschappijen recordwinsten.
In Amerika steeg de prijs van benzine deze week wederom naar een historisch hoogtepunt: 3,10 dollar voor een gallon, een prijsstijging van bijna 30 procent in een jaar tijd. Voor Nederlandse begrippen is dat een schijntje: het komt neer op zestig eurocent per liter.
http://www.sargasso.nl/ar(...)te-sinds-oliecrisis/quote:Benzineprijs VS bereikt recordhoogte
In Europa lachen we erom, een benzineprijs die de helft lager ligt dan wat wij dagelijks moeten tanken. De gemiddelde Amerikaanse burger is echter wat minder blij met de benzineprijs die de afgelopen weken het hoogste niveau sinds de oliecrises van de '70 en '80 er jaren bereikte. Maarliefst 3.15 dollar per gallon oftewel 60 eurocent per liter voor de gemiddelde verkoopprijs van benzine. Daarmee moeten de Amerikanen dubbel zoveel betalen om de tank vol te gooien dan een paar jaar terug. Vooralsnog lijkt het de verkoop van lichte trucks en SUV's niet af te remmen, welke nog steeds een marktaandeel van 53% behouden. Men lijkt alleen wat kleinere SUV's te kopen. De prijs is ook nog niet voldoende om de vraag naar benzine af te remmen.
Dat het einde van de prijsstijging nog niet in zicht is wordt duidelijk uit de benzinevoorraden van de Verenigde Staten. Deze bestaan uit alle benzine die in de keten zit vanaf de raffinaderij, in pijpleidingen, schepen, laadstations tot aan de trucks die de benzine naar het pompstation brengen. Deze voorraden liggen met 195 miljoen vaten (1 vat = 159 liter) aan benzine op het laagste niveau sinds decennia. Volgens een rapport van het Amerikaanse Congres uit 2004 is het minimum aan benodigde voorraden 185 miljoen vaten om te voorkomen dat er tekorten ontstaan in de benzineketen van de VS. Het lage niveau wordt veroorzaakt door een gebrek aan voldoende raffinagecapaciteit om aan de toegenomen vraag te voldoen. Van de totale raffinagecapaciteit wordt maar 90% gebruikt vanwege onderhoud en incidenten. Gezien de geplande onderhoudswerken is het niet te verwachten dat dit utilisatieniveau in de komende maanden veel zal stijgen. Ondanks de lage raffinagecapaciteit is de productie van benzine in de VS echter gestegen naar 8.81 miljoen vaten per dag in April. Dat is alleen een stuk lager dan de dagelijkse benzineconsumptie, welke volgens de laatste cijfers van februari op 9 miljoen vaten per dag lag. Om het verschil te overbruggen importeren de Verenigde Staten nu dagelijks 1.5 miljoen vaten per dag aan benzine.
Vraag en aanbod liggen daarmee zo dicht bij elkaar dat elk flink incident waardoor of de raffinagecapaciteit of de import afneemt de benzineprijs opstuwt. En dat vlak voor aanvang van het rijseizoen van juni tot en met augustus waar de vraag naar benzine op zijn hoogst ligt in het jaar. In Amerika wordt dan ook gesproken over 4 dollar per gallon oftewel 77 eurocent per liter, een prijs die bij sommige tankstations al is bereikt.
En terecht.quote:Op maandag 21 mei 2007 17:29 schreef Houtspeer het volgende:
Tja, ze gingen ook al zeiken toen IKEA 5 cent per plastic tasje vroeg
Amerikanen zijn echt hardleersquote:Op maandag 21 mei 2007 17:30 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Stelletje mongolen daaro. Gooi die prijzen maar verder omhoog.
Typisch zo'n irrationele handelswijze men gaat strax tot god bidden om hun benzinetank te vullenquote:Vooralsnog lijkt het de verkoop van lichte trucks en SUV's niet af te remmen, welke nog steeds een marktaandeel van 53% behouden
Kun je tenminste in stijl naar je werk toe.quote:Op maandag 21 mei 2007 17:51 schreef xman het volgende:
Damn..wat moet je eigenlijk met zo'n SUV? Als je er in wil blijven rijden moet je niet gaan zeiken over de kosten.
Amerikaanse toeristen kijken me ook heel geshockeerd aan als ik 20 cent voor een tasje vraag bij de AH.quote:Op maandag 21 mei 2007 17:29 schreef Houtspeer het volgende:
Tja, ze gingen ook al zeiken toen IKEA 5 cent per plastic tasje vroeg
Ja, daar zijn ze een of andere neger / mongool gewend die het voor ze inpakt.quote:Op maandag 21 mei 2007 19:09 schreef IHVK het volgende:
[..]
Amerikaanse toeristen kijken me ook heel geshockeerd aan als ik 20 cent voor een tasje vraag bij de AH.
En ik kijk dan zo.![]()
Deze is ook irritant.quote:Op maandag 21 mei 2007 19:16 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja, daar zijn ze een of andere neger / mongool gewend die het voor ze inpakt.
Idd, en dan denken dat zulke SUV 'krachtige' auto's zijnquote:Op maandag 21 mei 2007 19:10 schreef xFriendx het volgende:
Doet mij meteen denken aan Jeremy Clarkson die er maar niet bij kan dat die Amerikaanse bakken zo weinig pk halen uit zoveel liter.
Ze denken daar dan ook: wil je meer vermogen? Dan gooien we er gewoon een grotere motor in. Dus dan rij ik nu in een 4.8 liter die een whooping 170 pk levert. Al die technieken die je bij Honda motoren bijv zag worden daar meestal niet toegepast.
Ja, en dan later klagen dat de euro alles zo duur heeft gemaakt. Totaal geen enige zelfreflectie.quote:Op maandag 21 mei 2007 19:35 schreef MrFl0ppY het volgende:
En wat kopen we hier in Nederland steeds meer: juist SUV's.
Ja die Amerikanen zijn gewoon lui lekkerland gewend. Dus die beginnen wel met klagen ja.
Inderdaad, daar zijn ze gewend om lekker op de pof te leven. Of, als je geen geld meer hebt lekker veel rente betalen over je dagelijkse boodschappen, omdat je die SUV moest hebben en je er nu zoveel benzine voor moet betalen. Kutamerikanen zijn dat.quote:Op maandag 21 mei 2007 19:25 schreef IHVK het volgende:
[..]
Deze is ook irritant.
Don't you accept credit cards? Why?
Dan kijk ik zo.![]()
Dat zei ik. Dat meelopen doen ze trouwens ook alleen maar als het niet druk is.quote:Op maandag 21 mei 2007 19:52 schreef StefanP het volgende:
Ik heb nergens last van hoor. Over 2 weken komt m'n 5.7 liter corvette aan en ik zal er geen dag over peinzen of ik een mijl meer of minder rijd. Overigens kan ik ook hard lachen om al die lui met hun domme SUVs die klagen over de prijs, omdat ze van zuinig rijden geen kaas gegeten hebben, de prijs nog steeds de helft zo laag is als in de EU en omdat ik gewoon een hekel heb aan die kutdingen.
O ja: plastic tasjes zijn hier gratis hoor. Of je er nu 1 of 10 nodig hebt. Je spullen worden bij de supermarkt zelfs voor je ingepakt en naar je auto gebracht!
Ik vind het wezensvreemd dat zichzelf intelligent vindende mensen er prat op gaan dat ze verspillen.quote:Op maandag 21 mei 2007 19:52 schreef StefanP het volgende:
Ik heb nergens last van hoor. Over 2 weken komt m'n 5.7 liter corvette aan en ik zal er geen dag over peinzen of ik een mijl meer of minder rijd. Overigens kan ik ook hard lachen om al die lui met hun domme SUVs die klagen over de prijs, omdat ze van zuinig rijden geen kaas gegeten hebben, de prijs nog steeds de helft zo laag is als in de EU en omdat ik gewoon een hekel heb aan die kutdingen.
O ja: plastic tasjes zijn hier gratis hoor. Of je er nu 1 of 10 nodig hebt. Je spullen worden bij de supermarkt zelfs voor je ingepakt en naar je auto gebracht!
En dan heb je geen last van die nare paupers met hun goedkope enquote:Op maandag 21 mei 2007 17:55 schreef pberends het volgende:
[..]
Kun je tenminste in stijl naar je werk toe.
Jij maakt tenminste een weloverwogen keuze. Dat is wat anders dan al die paupers die zonodig zo'n bak moest om erbij te horen en nu klagen over de benzineprijs.quote:Op maandag 21 mei 2007 19:52 schreef StefanP het volgende:
Ik heb nergens last van hoor. Over 2 weken komt m'n 5.7 liter corvette aan en ik zal er geen dag over peinzen of ik een mijl meer of minder rijd. Overigens kan ik ook hard lachen om al die lui met hun domme SUVs die klagen over de prijs, omdat ze van zuinig rijden geen kaas gegeten hebben, de prijs nog steeds de helft zo laag is als in de EU en omdat ik gewoon een hekel heb aan die kutdingen.
Dat heet nou klantenservice ...quote:Op maandag 21 mei 2007 20:28 schreef xFriendx het volgende:
Nou ja, als StefanP graag zo'n auto wil is er niets aan de hand. Zolang je maar niet zeurt over die benzine. Als je zo'n ding koopt weet je dat het zal slurpen, maar zo te horen weet StefanP goed waar aan hij aan toe is dus maakt hij een weloverwogen keuze.
Offtopic: dat je boodschappen (soms) naar je auto worden gebracht, is dat echt uit praktische zin gedaan (denk aan oude vrouwtjes die minder goed te been zijn en zo) of is het simpelweg slijmen bij de klant tot zelfs postzegels minder afgelikt worden dan de klanten?
In Frankrijk ook hoor, zelfs in alle afrikaanse landen waar ik geweest ben.. zijn die nu goed?quote:Op maandag 21 mei 2007 19:52 schreef StefanP het volgende:
O ja: plastic tasjes zijn hier gratis hoor. Of je er nu 1 of 10 nodig hebt. Je spullen worden bij de supermarkt zelfs voor je ingepakt en naar je auto gebracht!
Ok, maar het is dus echt om klanten te binden en te slijmen bij die figuren in de hoop meer te verkopen.quote:Op maandag 21 mei 2007 21:04 schreef Xith het volgende:
[..]
Dat heet nou klantenservice ...![]()
En dat doen ze om meer te verkopen.
Toen ik daar was vond ik dat ook. Leuk land hoor, maar dat ging me een beetje te ver. Ik heb daar ook helemaal geen behoefte aan eigenlijk. Sowieso vind ik mensen die me in de winkel willen helpen irritant.quote:Op maandag 21 mei 2007 21:16 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Ok, maar het is dus echt om klanten te binden en te slijmen bij die figuren in de hoop meer te verkopen.
Misschien ligt het aan mij, maar ik zou mezelf best stom voelen als ik als gezonde man m'n boodschappen door een figuur naar mijn auto liet brengen.
God, wat ben je een kneus als je zo denkt.quote:Op maandag 21 mei 2007 21:47 schreef wonderer het volgende:
Oh ja, nog iets leuks. Als het mooi weer is, gaat mijn vent op de fiets naar zijn werk. Kwam ie zo'n Hummer tegen, die begon te lachen. "Mooi! Nu spaar je benzine uit die ik nodig heb voor mijn Hummer!"![]()
Heeft Gordon geen Hummer?quote:Op maandag 21 mei 2007 22:00 schreef wonderer het volgende:
Je bent sowieso een kneus als je een hummer koopt, maar er dan zo trots op zijn en iemand uitlachen die niet zo'n dom schaap is, is nog een factor kneuzeriger.
Dat zou best kunnen. Een gele? Je ziet hier zoveel gele rondrijden, echt belachelijkquote:
Ik recycle die plastic zakjes en rijd per jaar misschien 5000Km. Stukken minder dan gemiddeld dus.quote:Op maandag 21 mei 2007 20:21 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik vind het wezensvreemd dat zichzelf intelligent vindende mensen er prat op gaan dat ze verspillen.
Zijn al die nieuwsberichten dat er aan die olie toch echt een einde komt je misschien ontgaan ofzo?
Uiteindelijk is olie wel voor duurzamere dingen in te zetten dan plasticzakjes, die je waarschijnlijk thuis meteen weggooid, en benzine voor je protserige auto.
Hier woont iedereen dicht bij z'n werk. Er zijn overal woningen te vinden. 20 mijl is al erg veel denk ik.quote:Op maandag 21 mei 2007 21:16 schreef xFriendx het volgende:
Nog een vraagje aan StefanP. De benzine is daar dus goedkoper i.v.m. hier, maar hoe zit het met het aantal kilometers dat men maakt? Wonen veel mensen dicht bij hun werk of rijden zij die lange routes die wij zo vaak in de films ook zien? Als je twee keer zoveel moet rijden (ook al mag je desnoods een heel stuk of alles 120 km/h karren en ben je qua tijd net zoveel onderweg als hier) dan kan het alsnog een dure grap worden.
Mijn medelijden kent geen grenzen.quote:
Precies, mag op zelfde niveau als hier. En of ze zuinigere auto's gaan kopen. Maja die "domme" amerikanen willen het maar niet leren. Lekker (overbodig) grote auto kopen met een 5.7L V8 en dan klagen dat het tanken zoveel kostquote:Op maandag 21 mei 2007 17:30 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Stelletje mongolen daaro. Gooi die prijzen maar verder omhoog.
Er zijn wel steeds meer automerken die adverteren met zuinige modellen. Dus langzaam komt er wel verandering in. Veel te laat natuurlijk, maar toch beter dan niks.quote:Op maandag 21 mei 2007 22:22 schreef Party_P het volgende:
[..]
Precies, mag op zelfde niveau als hier. En of ze zuinigere auto's gaan kopen. Maja die "domme" amerikanen willen het maar niet leren. Lekker (overbodig) grote auto kopen met een 5.7L V8 en dan klagen dat het tanken zoveel kost
Klopt ja. Amerikaanse autofabrikanten hebben al te maken met teruglopende omzet, omdat de amerikanen eindelijk een beetje wakker geschud worden en een zuinigere auto kopen. De japanse merken groeien flink op de amerikaanse markt, omdat ze zuiniger zijn.quote:Op maandag 21 mei 2007 22:25 schreef wonderer het volgende:
[..]
Er zijn wel steeds meer automerken die adverteren met zuinige modellen. Dus langzaam komt er wel verandering in. Veel te laat natuurlijk, maar toch beter dan niks.
Ja, inderdaad! Nissan, Toyota, Honda... Er staat me ook een zuinige Ford bij, maar ik let meestal niet zo op autoreclames dus dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.quote:Op maandag 21 mei 2007 22:27 schreef Party_P het volgende:
[..]
Klopt ja. Amerikaanse autofabrikanten hebben al te maken met teruglopende omzet, omdat de amerikanen eindelijk een beetje wakker geschud worden en een zuinigere auto kopen. De japanse merken groeien flink op de amerikaanse markt, omdat ze zuiniger zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |