Je staat werkelijk geen seconde stil bij de vraag of die maatregelen wel helpen. Als het resultaat van al die goede bedoelingen van je uiteindelijk op méér drankmisbruik neerkomt geef je natuurlijk niet thuis, of verzin je nóg draconischere maatregelen. Je schuift je verantwoordelijkheid als vanouds af op anderen en wast je handen in onschuld als blijkt dat je het probleem niet verkleind maar verergerd hebt. Wie is hier nu de struisvogel?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:27 schreef SCH het volgende:
Lekkere struisvogelpolitiek?
Blijkbaar vinden jullie het wenselijker dat jongeren zich klem zuipen met alle gevolgen vandien dan dat er iets tegen wordt ondernomen, want oh...oh...oh..........stel dat de overheid eens wat reguleert, het is me toch wat. Tuurlijk moeten de overheid hun kinders in de gaten houden maar die staan toch ook vrij machteloos als de breezers bijna in de schoolkantine te krijgen zijn, of in ieder geval op de hoek. Belachelijk hoor SCH - dat jij wel de gevolgen van alcoholmisbruik ziet en kinderen en de maatschappij wilt behoeden voor misbruik![]()
Beter dagelijks een paar biertjes dan in het weekend heel veel tegelijkquote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:22 schreef JamesBrowny het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook onzin.
Ik ben niet tegen het drinken van alcohol overigens en ik vind dat een biertje of een borreltje best moet kunnen, ook voor jongeren, maar precies wat ik zeg EEN biertje of borreltje.
Ik drink zelf nooit doordeweeks en zou ok niet willen dat mijn kinderen dat deden, ik zou bang zijn dat het een gewoonte werd, en DAT is het grootste probleem volgens mij, dat het niet meer iets is dat je in het weekend doet, maar dat het heel normaal is om elke avond een borrel te pakken, of misschien meer.
Drank moet geen gewoonte worden.
Waarom hogere premies? Als je veel zuipt krijg je op je 50ste gewoon leverproblemen en ga je dood. Kost de maatschappij niks. Niet dat dat wenselijk is verder maar het is uiteindelijk wel de verantwoordelijkheid van de betreffende persoon zelf. Je weet wat de gevaren van alcohol kunnen zijn zo simpel is het.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:27 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Maar wel hogere ziektekostenpremies voor zuiplappen, maar dat mag niet van de linkse luitjes die "solidariteit" als alfa en omega hebben.
Zo simpel is het niet; veel hartklachten met dure operaties en zo.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:33 schreef dazzle123 het volgende:
Waarom hogere premies? Als je veel zuipt krijg je op je 50ste gewoon leverproblemen en ga je dood.
Ik denk ook dat het geen zin heeft. Zeker om de grens omhoog te gooien, dat slaat nergens op, ik vind dat in amerika ook zo raar, alcohol mag je pas drinken als je 21 bent, maar je mag wel rijden op je 16e...quote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:28 schreef Reya het volgende:
[..]
Absoluut niet, ik heb dat zelf ook aan den lijve ondervonden, maar verbieden is zinloos; daarmee speel je alleen maar zwarte handel in de kaart en beknot je het overgrote deel dat wel verantwoord kan omgaan met alcohol navenant in hun vrijheden.
Het is allebei slecht. Ik vind het trouwens ook goed als je elke dinsdag een biertje pakt, als het maar niet te vaak of teveel wordt(ik heb me ook wel eens zat gezopen, trouwens en ik vind dat ook niet zo'n probleem, maar niet te vaak alsjeblieft)quote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:32 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Beter dagelijks een paar biertjes dan in het weekend heel veel tegelijk
Inderdaad, het wordt zelfs aanbevolenquote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:41 schreef Chewie het volgende:
[..]
1 - 2 glazen alcohol per dag is helemaal niet slecht.
En ik zeg van wel, dan zijn we het dus niet eens.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:41 schreef Chewie het volgende:
[..]
nah, ligt eraan hoor. Ligt aan het tijdstip bijvoorbeeld. Een glas wijn bij het eten is een stuk beter dan s'ávonds laat. En elke dag een glas wijn ofzo is ook niet goed.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:42 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Inderdaad, het wordt zelfs aanbevolen
door wie?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:42 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Inderdaad, het wordt zelfs aanbevolen
Je hele huisarts is achterhaaldquote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:52 schreef Chewie het volgende:
Mijn huisarts maar die rookt ook nog
Ten eerste is het niet mijn verantwoordelijkheid om het kind van de drank af te helpen (als jij dat wel voelt, ga ze vooral helpen), maar inderdaad de verantwoordelijkheid van de ouders. Ik vraag me af waar de ouders bezielt als ze hun kind op hun veertiende naar de kroeg sturen....maar het is hun kind. Ten tweede zou ik best kunnen bedenken dat ouders tegen alcoholverkoop aan kinderen zich verenigen en van de supermarkt eisen dat ze geen drank aan kinderen verkopen omdat ze anders niet meer naar die supermarkt gaan.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:13 schreef SCH het volgende:
[..]
KOm dan eens met oplossingen behalve : ouders moeten beter opletten
Maar die kinderen gaan feesten.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 18:08 schreef Autodidact het volgende:
de kinderen stiekem aan de zelfgestookte vodka laten sabbelen.
Als jongeren minder zou drinken als de alcohol duurder werd dan zouden jongeren nu minder drinken dan wat jaren terug. Het is duurder geworden en we hebben sinds de recente ontdekking ook nog eens met prijsafspraken te maken.quote:Volgens Alcohol in Europa hebben voorlichtingscampagnes tegen alcohol weinig effect. Drank duurder maken door hogere accijnzen helpt wél, vooral bij jongeren. “Als accijnzen zouden worden gebruikt om de alcoholprijs in de vijftien (oude) EU-landen met tien procent te verhogen, zou dat leiden tot een afname van meer dan negenduizend doden in een volgend jaar”, aldus de onderzoekers. Een verbod op alcoholreclame leidt naar schatting tot 200.000 minder ziektejaren en jaren van vroegtijdig sterven. De onderzoekers bevelen daarom aan te komen tot een systeem van minimumaccijnzen, een verbod op alcoholreclame op tv en in de bioscoop en een verbod op de verkoop van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar.
Dan maar je ongecontroleerd de tering zuipen in de caravan op de hei voor 20ct per flesje?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 18:45 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Als je die groep wil aanpakken, kom dan met maatregelen die ook die groep raken en niet iedereen die lekker een biertje wil drinken. Voer dan gewoon controles uit op slijterijen, supermarkten en uitgaansgelegenheden. Daarmee haal je verre van het probleem weg, want zoals hier al vaker gemeldt, er is altijd wel een oudere vriend die even voor ze wil halen, maar je maakt het wel een stuk moelijker, in ieder geval in uitgaansgelegenheden.
Op je 14e ook niet?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:41 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dezelfde die je geslachtsziekte niet opmerkte?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:52 schreef Chewie het volgende:
Mijn huisarts maar die rookt ook nog
Ja de combi wel. Ik vind de leeftijdsgrens nog het minst belangrijk. Alcohol duurder maken en boetes op het kopen onder de leeftijdsgrens vind ik beter maar 18 is wel logisch omdat je dan de grens voor alle alcohol gelijk trekt.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 17:28 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Denk je dat deze maatregelen helpen dan? Concreet dus, minder drankgebruik door 16-minners?
Dat gebeurt nu ook al en het stoort mij voor geen meterquote:Op dinsdag 8 mei 2007 19:10 schreef Autodidact het volgende:
Dan maar je ongecontroleerd de tering zuipen in de caravan op de hei voor 20ct per flesje?
Ja, maar de huidige leeftijd grens is al niet te controleren.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 19:24 schreef SCH het volgende:
Ja de combi wel. Ik vind de leeftijdsgrens nog het minst belangrijk.
Tuurlijk draai de mensen die het wel mogen drinken ook maar weer een poot uitquote:Op dinsdag 8 mei 2007 19:24 schreef SCH het volgende:
Alcohol duurder maken
Hoe wil je dat gana controleren? En er zit mijn inziens toch een wezelijk verschil tussen alcohol onder en bover de 15 % dus tussen het spull wat wel in de supermarkt verkocht mag worden en wat niet.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 19:24 schreef SCH het volgende:
boetes op het kopen onder de leeftijdsgrens vind ik beter maar 18 is wel logisch omdat je dan de grens voor alle alcohol gelijk trekt.
Helderder kan het bijna niet.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 20:50 schreef pberends het volgende:
Ik snap wel dat ze drankmisbruik onder jongeren willen tegen gaan, maar het kan gewoon niet.
Om nou iedereen die 16 tot 18 is crimineel te verklaren voor alcoholgebruik los je het probleem niet mee op.
Je beseft dat het veelal de christelijke jongeren zijn die gezellig voor het eerst naar Zeeland oid. gaan die zich de pleuris zuipen?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 22:13 schreef Jurgen21 het volgende:
Ik vind het een uitstekend voorstel van de PvdA-politica. Ik heb het idee dat velen op dit forum niet weten hoe schrijnend het drankgebruik onder 12 tot 18 jarigen thans is. Als je voor je 14e niet dronken bent geweest hoor je er niet meer bij, in zuipcaravans worden tientallen kratten bier elk weekend weer naar binnen gewerkt etc. etc. Een overheid die z'n grondwettelijke taak als hoeder van de volksgezondheid serieus neemt had al veel eerder ingegrepen. Daarom:
- Kopen van alcohol strafbaar voor personen onder de 18 jaar
- Verkoop van alcohol enkel nog in slijterijen
- Verbod op deelname aan het verkeer na alcoholgebruik
Dan leren ze dat maar af.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 22:53 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Je beseft dat het veelal de christelijke jongeren zijn die gezellig voor het eerst naar Zeeland oid. gaan die zich de pleuris zuipen?
Je kunt als overheid niet doelloos achterover gaan leunen.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 23:19 schreef Reya het volgende:
[..]
Maakbaarheid is een illusie.
Albeit a very persistent one, zou Einstein zeggen.
Dat is nog altijd beter dan allerlei beleid tegen problematiek aan gaan gooien zonder dat er duidelijk is of het ook maar enige effectiviteit sorteert, en waarmee tegelijkertijd de vrijheid van het overgrote deel van de bevolking dat wel verantwoord met alcohol weet om te gaan wordt ingeknot.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 23:27 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Je kunt als overheid niet doelloos achterover gaan leunen.![]()
Die Klink is ook al zo'n kaartenbaknazi.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 23:27 schreef Aoristus het volgende:
Ter Horst is een echte bureaucraat, was ze al toen ze wethouder in Amsterdam was. Wat een vreselijk fantasieloos en rechtlijnig mens was dat... Ik denk dat ze het prima kan vinden met Cda minister voor volksgezondheid Ab Klink..
En als ze, als gevolg van deze maatregelen zich de tering zuipen in een caravan in de achtertuin kijk jij, samen met de overheid, de andere kant op? Of gaan we achtertuinen controleren op alcohol met onze politiemacht?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 22:13 schreef Jurgen21 het volgende:
Ik vind het een uitstekend voorstel van de PvdA-politica. Ik heb het idee dat velen op dit forum niet weten hoe schrijnend het drankgebruik onder 12 tot 18 jarigen thans is. Als je voor je 14e niet dronken bent geweest hoor je er niet meer bij, in zuipcaravans worden tientallen kratten bier elk weekend weer naar binnen gewerkt etc. etc. Een overheid die z'n grondwettelijke taak als hoeder van de volksgezondheid serieus neemt had al veel eerder ingegrepen. Daarom:
Vooral dit staat me tegen. Waarom moet ik omrijden naar de slijter omdat het kabinet problemen heeft met iets dat ze niet aangaat?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 22:13 schreef Jurgen21 het volgende:
Wat is daar mis mee?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 20:49 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja, maar de huidige leeftijd grens is al niet te controleren.Of moeten we ons straks allemaal eerst legitimeren
![]()
Gelukkig nog een heldere geest hierquote:Op dinsdag 8 mei 2007 22:13 schreef Jurgen21 het volgende:
Motiveer eens?quote:Op woensdag 9 mei 2007 08:59 schreef I.R.Baboon het volgende:
Als scriptieovermaakbaarheidschrijvendestudent ben ik helemaal voor deze ontwikkeling.
Ja, Het kabinet van de hypes en bemoeizuchtquote:Op woensdag 9 mei 2007 09:54 schreef lady-wrb het volgende:
is er ook een topic over het verbod op snoepreclames overdag?
is van dezelfde catagorie betutteling als dat alcohol-gezeur.
quote:Driekwart bevolking wil alcoholverbod voor 16-17 jarigen
76 procent van de Nederlanders vindt het een goed idee om geen zwakalcoholische dranken meer aan minderjarige jongeren te verkopen. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO, in opdracht van RTL Nieuws.
Minister Ter Horst van Binnenlands Zaken stelde gisteren voor om zo'n verbod voor supermarkten, cafés en discotheken in te stellen. Het tweede voorstel van Ter Horst om zwakalcoholische dranken helemaal uit de supermarkt te verbannen krijgt minder bijval. 55 procent van de Nederlanders is daar tegen.
De mening van de jongeren wijkt iets af. 71 procent van de zestien tot negentien jarigen is voor het voorstel van Ter Horst. Wel denkt 83 procent van de Nederlanders dat jongeren van zestien of zeventien jaar toch wel aan alcohol zullen komen, ook al is er een verkoopverbod.
Een minderheid van 29 procent van de Nederlanders is van mening dat een verkoopverbod van alcohol voor jongeren van zestien en zeventien jaar niet moet worden afgedwongen door de overheid, maar moet worden overgelaten aan supermarkten en horeca.
Dus waarom verbieden? Zodat je het niet ziet?quote:De mening van de jongeren wijkt iets af. 71 procent van de zestien tot negentien jarigen is voor het voorstel van Ter Horst. Wel denkt 83 procent van de Nederlanders dat jongeren van zestien of zeventien jaar toch wel aan alcohol zullen komen, ook al is er een verkoopverbod.
Hem uitschelden voor rechtse bal en vervolgens liberalisme bepleiten?quote:Op dinsdag 8 mei 2007 11:05 schreef Chewie het volgende:
[..]
Rechtse bal.
Alcohol is al jaren geen onderschat probleem meer, dat was het eeuwen geleden wellicht toen het door iedereen gedronken werd omdat het water nog onbetrouwbaarder was. Het valt me de laatste tijd bij de onderzoeken naar alcoholgebruik dat er nogal veel verschillende uitkomsten zijn, de ene keer zijn de Denen de grootste alcoholisten, dan weer de Nederlanders en de volgende keer de Engelsen. Die onderzoekjes komen vaak overeen met proefballonetjes van beleidsmakers heb ik het idee.
Juist door dit soort maatregelen maak je alcohol alleen maar aantrekkelijker voor jeugd, verboden dus spannend. Het gebruik onder jeugd voorkom je al helemaal niet, dan wordt de alcohol wel gekocht door een vriendje of vriendinnetje die wel 18 is of door de ouders, de meeste jongeren krijgen hun eerste alcoholische versnapering namelijk van hun ouders en dat is meestal zo rond de 13/14 jaar.
Laat de opvoeders maar bepalen wanneer hun kroost aan de alcohol mag.
Wat is daar vreemd aan? Jij lijkt me een kandidaat voor de politieke quiz, om te leren dat het politieke spectrum vier uiteinden heeft, niet twee.quote:Op woensdag 9 mei 2007 15:41 schreef Arkaneor het volgende:
Hem uitschelden voor rechtse bal en vervolgens liberalisme bepleiten?![]()
In deze context is het zogenaamde liberalisme conservatiefquote:Op woensdag 9 mei 2007 16:10 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Wat is daar vreemd aan? Jij lijkt me een kandidaat voor de politieke quiz, om te leren dat het politieke spectrum vier uiteinden heeft, niet twee.
Leg uit.quote:Op woensdag 9 mei 2007 16:15 schreef Arkaneor het volgende:
In deze context is het zogenaamde liberalisme conservatief![]()
Vreemd, normaal werkt ie wel. Doe de originele versie dan maar.quote:De quiz werkt trouwens niet, ik krijg consequent 0 punten en ben dus een fascist![]()
Zo te horen zat jij altijd thuis de weekenden.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 22:13 schreef Jurgen21 het volgende:
Ik vind het een uitstekend voorstel van de PvdA-politica. Ik heb het idee dat velen op dit forum niet weten hoe schrijnend het drankgebruik onder 12 tot 18 jarigen thans is. Als je voor je 14e niet dronken bent geweest hoor je er niet meer bij, in zuipcaravans worden tientallen kratten bier elk weekend weer naar binnen gewerkt etc. etc. Een overheid die z'n grondwettelijke taak als hoeder van de volksgezondheid serieus neemt had al veel eerder ingegrepen.
Hoe ga je dit controleren? Of gooien we er wat extra controleurs tegenaan? Geef dan ook aan hoe je dit gaat afdwingen. Want klakkeloos de leeftijd verhogen werkt an sich niet. Of denk je dat ze ineens allemaal braaf aan de fris gaanquote:Daarom:
Waarom? beter is het om de breezers uit het assortiment te halenquote:- Verkoop van alcohol enkel nog in slijterijen
Tja, dat is helemaall niet sllecht. dat zouden ze wel mogen invoeren.quote:- Verbod op deelname aan het verkeer na alcoholgebruik
Vrij beknopt en derhalve niet bepaald een watervaste indicatie, maar ik kwam uit op de grens tussen Libertarian en Centrist, iets links van het midden.quote:Op woensdag 9 mei 2007 16:18 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Vreemd, normaal werkt ie wel. Doe de originele versie dan maar.
quote:Op woensdag 9 mei 2007 16:18 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Leg uit.
quote:Alcohol is een onderschat probleem, ik vind het erg goed dat het kabinet er zo bovenop zit. Het is moeilijk om precies de goede maatregelen te treffen. Het lijkt mij op zich goed dat er veel strenger wordt gecontroleerd, ook boetes voor degenen die het kopen en veel controle en lik op stuk.
Nu kan ik het natuurlijk mis hebben, maar wat Chewie hierboven schrijft neigt volgens mij naar de conservatieve houding: Tegen een (verdere) restrictie van alcoholgebruik. Liberalisme (als in: de zelfbeschikking van het individu) en het conservatisme (als in het behouden van de huidige regelgeving) gaan hier hand in hand, mag ik veronderstellen? Het lijkt mij althans niet zijn intentie te zijn geweest om te suggereren alcoholgebruik voor alle leeftijden te legaliseren.quote:Rechtse bal.
Alcohol is al jaren geen onderschat probleem meer, dat was het eeuwen geleden wellicht toen het door iedereen gedronken werd omdat het water nog onbetrouwbaarder was. Het valt me de laatste tijd bij de onderzoeken naar alcoholgebruik dat er nogal veel verschillende uitkomsten zijn, de ene keer zijn de Denen de grootste alcoholisten, dan weer de Nederlanders en de volgende keer de Engelsen. Die onderzoekjes komen vaak overeen met proefballonetjes van beleidsmakers heb ik het idee.
Juist door dit soort maatregelen maak je alcohol alleen maar aantrekkelijker voor jeugd, verboden dus spannend. Het gebruik onder jeugd voorkom je al helemaal niet, dan wordt de alcohol wel gekocht door een vriendje of vriendinnetje die wel 18 is of door de ouders, de meeste jongeren krijgen hun eerste alcoholische versnapering namelijk van hun ouders en dat is meestal zo rond de 13/14 jaar.
Laat de opvoeders maar bepalen wanneer hun kroost aan de alcohol mag.
Het is iets te simpel om 'conservatief' te definiëren als 'niets willen veranderen'. Juist het steeds verder willen reguleren van iemands levensstijl en het daarbij aan banden leggen van alcohol en/of drugsgebruik valt als conservatief aan te merken. Chewie's opvattingen in deze zijn dus liberaal, niet conservatief. Verder zou zijn laatste opmerking erop kunnen wijzen dat hij inderdaad alcoholgebruik niet aan een leeftijdsgrens wil ophangen maar dat moet hij zelf maar verder toelichten.quote:Op woensdag 9 mei 2007 16:33 schreef Arkaneor het volgende:
Nu kan ik het natuurlijk mis hebben, maar wat Chewie hierboven schrijft neigt volgens mij naar de conservatieve houding: Tegen een (verdere) restrictie van alcoholgebruik. Liberalisme (als in: de zelfbeschikking van het individu) en het conservatisme (als in het behouden van de huidige regelgeving) gaan hier hand in hand, mag ik veronderstellen? Het lijkt mij althans niet zijn intentie te zijn geweest om te suggereren alcoholgebruik voor alle leeftijden te legaliseren.
Wat betreft het gebruik vind ik een leeftijdsgrens niet zo belangrijk, het lijkt mij een stuk verstandiger als ouders er redelijk vrij mee omgaan en zelf bepalen wanneer hun kind klaar is om een biertje te drinken. Dan heb je als ouder meer controle en voorkom je sneller excessen.quote:Op woensdag 9 mei 2007 16:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Verder zou zijn laatste opmerking erop kunnen wijzen dat hij inderdaad alcoholgebruik niet aan een leeftijdsgrens wil ophangen maar dat moet hij zelf maar verder toelichten.
Je quiz is stuk, als je alles op eens zet (netjes de vragen beantwoord) dan ben je een fascist.quote:Op woensdag 9 mei 2007 16:10 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Wat is daar vreemd aan? Jij lijkt me een kandidaat voor de politieke quiz, om te leren dat het politieke spectrum vier uiteinden heeft, niet twee.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |