Ik heb die 16 yr van aberlour en die is inderdaad echt lekker te doen met dit weerquote:Op zaterdag 5 mei 2007 13:47 schreef Crucisalus het volgende:
Nee, hoor. Ik houd van beide. Een derde van wat ik heb staan is geturfd.
Met name met dit warmere weer geef ik de voorkeur voor een iets zoetere whisky.
Rosebank of Aberlour bijvoorbeeld.
Die kan je alleen maar halen in een bepaald oost Europees land...!quote:Op zaterdag 5 mei 2007 23:37 schreef knnth het volgende:
Zeg, die whisky uit je icon, waar kan je die halen?
Bulgarije, toch....?quote:Op zondag 6 mei 2007 12:58 schreef neutimo het volgende:
[..]
Die kan je alleen maar halen in een bepaald oost Europees land...!
Bedankt voor de link, maar ik denk niet dat hier veel mensen die Bulgaars kunnenquote:Op maandag 7 mei 2007 09:27 schreef neutimo het volgende:
Ja Bulgarije voor omgerekend ongeveer 1 euro per heupflesje.
http://www.blackramwhisky.com/
Leuk! Viel het verschil tussen de 3 12-jarigen niet meteen op? Of waren de verschillen moeilijk waar te nemen? Hou ons op de hoogte van de 2e ronde.quote:Op maandag 14 mei 2007 16:12 schreef parterrepact het volgende:
Line up van een proeverijtje gisteren:
- Highland Park 1993 - 2005 (signatory vintage)
- Highland Park 12 yrs (ronde koker)
- Highland Park 12 yrs (vierkanten doos)
- Highland Park 12 yrs (de nieuwe)
- Highland Park 18 yrs
Wat kan dezelfde whisky veranderen in een paar jaar tijd!!
Welke van de 3 twaalfjarigen de lekkerste was moeten we nog een her-tasting voor doen
da's een goede voor de volgende keer! Nu hadden we in het achterhoofd de gedachte dat de oudste de lekkerste zou moeten zijn.. (zoals op internet vaak gezegd wordt) je begint dan al wat bevooroordeeld te proeven.quote:Op maandag 14 mei 2007 20:27 schreef pavv het volgende:
Wel lekker blind proeven he...dat houdt de vergelijking zuiver....
En dit weekend maak ik zo'n 50 uur met 1 project en 2 baantjes, en van dat geld ga ik ook een erg mooie fles kopen!quote:
waar zit ie in Den Bosch?quote:Op zondag 20 mei 2007 16:11 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Iemand ervaring met de Koning in Den Bosch?
En voor een verjaardag deze:quote:Laphroaig 15 yo 1991/2007 (52.1%, Signatory, cask #6978, 183 bottles) A brand new cask from Signatory’s series of well-reputed 1991 Laphroaigs. I hope this is not a death seat after that great sherried 1987. Colour: white wine. Nose: yes, it’s a little shyer but let’s be fair and give it a little time... Okay, now it is very expressive indeed. More natural but also fresher than the 1987, starting with fresh butter and vanilla, crystal-clean peat and a whole plate of oysters. It stays very maritime for a while and gets then more medicinal, quite expectedly, with also notes of diesel oil. We have also quite some freshly cut apples, fresh almonds again and whiffs of garden bonfire. This one isn’t too boldly peaty and smoky but rather ultra-clean – yet complex. Excellent. Mouth: totally excellent again at the attack, punchy, peaty, tarry, coastal and medicinal as it should be but not raw or aggressive in any way. Perfect balance between the sweetness and the phenols, a prototypical ‘Bourbon-style’ Laphroaig. Mr Symington, we hope you still have a few other casks from the same series. Finish: extremely long, extremely compact, getting very peppery besides the heavy peatiness, with no flaws whatsoever that I could spot (and believe me, I tried hard). ‘Natural’ Laphroaig in its full glory. Cask #6981 was worth 91 points in my books, this one will fetch 92 points, well-deserved.
Zo, dat zijn twee hele mooie flesjes.....Zeker die laphroaig lijkt me zeer interessant.quote:Op zaterdag 26 mei 2007 01:07 schreef -Lone- het volgende:
Jeej morgen mag ik weer naar me slijterGaan we deze op halen:
Laphroaig 15 yo 1991/2007 (52.1%, Signatory, cask #6978, 183 bottles)
RedBreast - non chill filtered 15 years ( 0,7 ltr, 46%)
Je kunt whisky op zich wel lang open laten staan. Ligt er wel een beetje aan hoe lang. Als het enkele jaren worden kun je het restant ook overgieten in kleinere flesjes. Deze zijn te verkrijgen bij zo'n beetje iedere apotheek.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 01:56 schreef Parkinson_XTC het volgende:
nu heb ik de gewoonte om de flessen die ik echt lekker vind, zo lang mogelijk bij te houden...
er zit dan vaak nog een centimeter of drie in...
hoe lang kan ik deze flessen open laten staan?
het is zooo zonde om ze helemaal leeg te drinken, zeker de duurdere
Hoe is deze. Ik heb hem nog dicht staan want hij is (eigenlijk) bedoeld als cadeau.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 23:53 schreef golfer het volgende:
Vandaag van het stiefzoontje weer eens een heerlijk Balvenie, finished in Port Wood uit 1993 cadeau gekregen.![]()
Ik ookquote:Op dinsdag 26 juni 2007 21:16 schreef phish852 het volgende:
.
Ps. in de openingspost bij het kopje: waar haal ik whisky?
mis ik toch eigenlijk wel de slijterij Versailles Dranken in Nijmegen, maar dit terzijde.
aangepast! -----helaas...dat lukt nietquote:Op woensdag 27 juni 2007 19:36 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Ik ook.
heb je dat huismerk van hen al eens gedronken?
Ik heb gisteren 1 glaasje genipt en zal hem sporadisch drinken naast m'n dagelijkse slobberwhisky.quote:Op woensdag 27 juni 2007 19:32 schreef Crucisalus het volgende:
Hoe is deze. Ik heb hem nog dicht staan want hij is (eigenlijk) bedoeld als cadeau.
Welk merk is je slobber whisky? Voor mij de Black Bush, 25 euro/liter.quote:Op woensdag 27 juni 2007 23:40 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik heb gisteren 1 glaasje genipt en zal hem sporadisch drinken naast m'n dagelijkse slobberwhisky.
Smaak: apart...beetje fruitig/noten en houterig tegelijkertijd.
Geur: sterk.
Glen Talloch, 15 euro de liter bij de Dekamarkt, afgewisseld met de literflessen Famous Grouse van ca. 20 euro.quote:Op donderdag 28 juni 2007 00:03 schreef Gimmick het volgende:
Welk merk is je slobber whisky? Voor mij de Black Bush, 25 euro/liter.
heb je al andere Japanse whiskies geprobeerd?quote:Op zondag 1 juli 2007 22:27 schreef Crucisalus het volgende:
Ik heb me net een glaasje van deze ingeschonken.
[afbeelding]
Nikka Yoichi Hokkaido, 19y, 63%
Mwooahh, lekker.
En die is errug lekker.quote:Op donderdag 12 juli 2007 01:27 schreef pavv het volgende:
Er zitten geniale dingen tussen bij de Japanners!
Nikka 1987 63% peat & sherry (dat is dus de fles die Crucisalus heeft)
Ja dat zag ik ook al vond ik ook al vreemdquote:Op woensdag 8 augustus 2007 23:52 schreef pavv het volgende:
dat zijn 2 hele lekkere idd
vooral die OBAN Distillers Edition geniet ik ook erg van (fles is bijna leeg)
rare doos trouwens achter die fles lagavulin
Na deze zin dacht ik dat dit een post was van iemand die zo nu en dan een Red Label drinkt, afgewisseld met een Ballantines...quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:02 schreef Chevy454 het volgende:
Tis alweer eventjes dat ik een glas whisky heb gedronken.
Na deze zin denk ik plots het tegenovergestelde...quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:02 schreef Chevy454 het volgende:
Maar ik heb thuis nog
1/3 fles Port Ellen 6th annual edition
Gaf te veel uit aan whisky. Ben daarom wat kalm aan gaan doen. Maar ik doe mijn inkopen tijdens de wintermaanden. Er staat een bepaald lijstje klaar maar op het whiskyfestival wil ik enkele proberen.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 19:23 schreef parterrepact het volgende:
Na deze zin denk ik plots het tegenovergestelde...
Verklaart u nader..?![]()
Ehmmquote:Op donderdag 23 augustus 2007 16:37 schreef Venderwel het volgende:
Is er hier toevallig iemand die een internetsite weet waar je van die proefsetjes kunt bestellen?? Op marktplaats na dan...-)
Ijs bij voorkeur niet in een malt.....het verdooft de smaakpapillen en verdunt de whisky nogal onevenwichtig....quote:Trouwens, dat je ijs gooit in een blend....dat is niet geheel verboden geloof ik, maar niet in een Malt.
Maar hoe zit het met het glas? Een blend mag in een tumbler, maar een malt dan? Moet die perse in een tulpglas?
Neem een paar Glencairn glazen. Zijn mooie glazen vind ik. Maar ik drink mijn "zuipwhisky" uit een tumbler. Wil ik genieten van mijn whisky dan komt die Glencairn naar boven.quote:Op donderdag 23 augustus 2007 21:32 schreef Venderwel het volgende:
Mmmmm...heb vanavond 2 Frysk hynder glazen gekocht als kado voor een vriend, misschien dat ik er toch ook maar een paar voor mezelf aanschaf.
Ik begrijp dus dat je de Frysk Hynder niet lekker vind? Wanneer heb je deze gehad?quote:Op donderdag 23 augustus 2007 21:47 schreef Doffy het volgende:
Fryske Hynder
Mijn whisky zou me al een stuk minder lekker smaken als het in een FH-glas zat
13 pond voor een glasquote:Op donderdag 23 augustus 2007 21:56 schreef Chevy454 het volgende:
[..]
Neem een paar Glencairn glazen. Zijn mooie glazen vind ik. Maar ik drink mijn "zuipwhisky" uit een tumbler. Wil ik genieten van mijn whisky dan komt die Glencairn naar boven.
Goed lezen en je ziet dat je er voor dat geld wel 2 krijgtquote:Op vrijdag 24 augustus 2007 12:20 schreef _Henry_ het volgende:
[..]
13 pond voor een glasje zou bijna denken dat het incl whisky is
![]()
Ze zijn ook van kristalquote:Op vrijdag 24 augustus 2007 12:20 schreef _Henry_ het volgende:
13 pond voor een glasje zou bijna denken dat het incl whisky is
![]()
ehmmm....er zijn er 2000 (!) gedistribueerd in Nederland. Er zullen dus echt maar weinig slijters zijn die deze flessen niet in het assortiment hebben of anders kunnen bestellen. Prijzen ergens tussen de 44 en 50 euro.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 13:44 schreef Hoogbevaegd het volgende:
zijn hier trouwens nog vrienden van de Classic Malt series die de Talisker 12 speciale botteling hebben besteld? deze botteling is NIET te koop en dus speciaal voor de vrienden
Whisky-wereldje les 1; Diageo (soort Unilever, maar dan van heel veel dranken, waaronder Talisker) weet zijn producten altijd erg mooi aan te prijzen, en iets bijzonder laten lijken zijn ze erg goed in.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 17:25 schreef Hoogbevaegd het volgende:
hmm, ik heb iets gelezen over een hele speciale botteling die je alleen als Friend kon bestellen, maar dat kan ik ook wel verkeerd hebben begrepen, hebben jullie m al geproefd?
Ik heb het twee keer gehad. De tweede keer moest ik wel over een mentale drempel heen om dat spul nóg eens tot mij te nemen. Maar als je van organische plastictonen houdt, dan moet je het zeker proberen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 11:02 schreef Venderwel het volgende:
[..]
Ik begrijp dus dat je de Frysk Hynder niet lekker vind? Wanneer heb je deze gehad?
De glazen zijn in elk geval een stuk goedkoper dan die Glencairn! Damm!!
quote:Aanbieding Talisker 12 jaar Malt Whisky
Unieke botteling ter gelegenheid van 10 jaar
"Vrienden van Classic Malts:
Malt Whisky alleen op Oloroso vaten
TALISKER 12 YEARS OLD
quote:Op zondag 26 augustus 2007 09:07 schreef SevenWonders het volgende:
@Hellrazor. Of het een goede keus geweest is ligt helemaal aan jouw eigen smaak. Als jij hem lekker vind, dan is het dus ok. Ik zou persoonlijk dan geen Glenfiddich hebben gekocht, maar dat terzijde. Balvenie of Glenlivet zou dan als eerste SM meer in mijn straatje passen.
Ja erg lekker, ik vind dat flesje met het donkergroene etiket het lekkerste, het is ook niet eens duur, onder de 15 euro! 12 nogwat geloof ik.quote:Op woensdag 5 september 2007 09:37 schreef Venderwel het volgende:
Heb dat setje ook zien staan bij de Whiskyschuur, misschien dat ik het toch maar aan moet schaffen! ;-)
Volgens mij is het, net als iedere andere drank, vergif (alcohol).quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:53 schreef LaFemmeObscur het volgende:
Is whisky of whiskey slecht voor je?
Dat vraag ik me ineens af.
![]()
Tijdje terug kwam in het nieuws dat gematigd alcohol gebruik veel positieve effecten heeft. De veilige norm werd zelfs een glas naarboven bij gesteld. Het maakte hierbij niet uit welke alcoho je drinkt. Bij sterke drank zou ik er wel voldoende water naast drinken. Daarnaast is genieten sowieso veel gezonder dan niet-genieten.quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:53 schreef LaFemmeObscur het volgende:
Is whisky of whiskey slecht voor je?
Dat vraag ik me ineens af.
![]()
quote:Op zaterdag 8 september 2007 11:37 schreef Gimmick het volgende:
Daarnaast is genieten sowieso veel gezonder dan niet-genieten.
Die is echt verschrikkelijk lekker, heb hem al aan veel mensen laten proeven en ben nog niemand tegen gekomen die niet gelijk een fles wou halen.quote:Op vrijdag 21 september 2007 17:25 schreef Meeh het volgende:
Kon het natuurlijk ook niet laten om voor mezelf wat te halen
http://www.whiskyvanzuylen.nl/whiskydetail.cfm?selwhisky=1029
Vanavond maar even proeven.
Hij is inderdaad erg lekker. Met een drupje water erin vind ik hem het lekkerste.quote:Op zaterdag 29 september 2007 15:55 schreef Tweek het volgende:
[..]
Die is echt verschrikkelijk lekker, heb hem al aan veel mensen laten proeven en ben nog niemand tegen gekomen die niet gelijk een fles wou halen.
Typerend die winterquote:
tinuva, ouwe trekpaling, lange tijd geen zien.quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:34 schreef Tinuva het volgende:
Ook nog een fles Millstone gekocht, waarvan ik zo vlug geen plaatje kon vinden. Komt uit het pitoreske baarle-nassau. Deze viel, ondanks dat hij nog maar 5 jaar is niet tegen voor een Nederlandse maltwhiskey.
Pas je wel op voor de splinters die daar nog inzitten...quote:Op zaterdag 29 september 2007 22:49 schreef Doffy het volgende:
Vanmiddag een G&M Benrinnes 31 1975 55.5% van 1st fill sherry gekocht
Da's inderdaad lang geleden ja. We werken weer he...quote:Op zondag 30 september 2007 04:11 schreef Parkinson_XTC het volgende:
[..]
tinuva, ouwe trekpaling, lange tijd geen zien.
had jij ook die tweede botteling gehaald ofnie?
ik weet niet meer welke ik precies geproefd heb bij jou...
quote:Op zondag 7 oktober 2007 19:26 schreef Modder-eter het volgende:
Welke Auld Edingburgh als ik vragen mag?
Ik heb de Islay versie op, waar Bruichladdich in zit. Was niet heel erg bijzonder.
Ik vond 'm voor een drie jaar oude whisky niet slecht. En is 't niet een beetje vergezocht om 'm te vergelijken met een 18 jaar oude Glenlivet.quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 09:28 schreef Parkinson_XTC het volgende:
lol
ik ben maandag en dinsdag in Leeuwarden geweest en heb daar even geproefd van de Fryske Hynder... niet echt mijn whisky moet ik zeggen.
Niet slecht hoor, maar we hadden ook nog o.a. een Glenlivet 18yo geproefd en dat is dan toch weer net even wat lekkerder
Ik heb ondertussen al geleerd dat het geen Bourbon is maar een Tennessee Whiskeyquote:Op vrijdag 12 oktober 2007 15:32 schreef Venderwel het volgende:
Een jameson kun je thuis wel proberen, als je in Dublin bent zou ik eens wat meer van de localeren drankjes proeven!!
Jack Daniels is een Bourbon en daardoor geen Whisky, maar wel weer een Whiskey. ;-)
Ik heb eens een Aberlour gedronken bij iemand, was volgens mij een CS. Ik zal eens kijken naar de standaard versies. Bedankt voor de tip; zaterdag maar weer eens de slijter plunderen (heb nog een aantal andere whiskies op m'n whishlist staan... o.a. Laphroaig 10y CS en Ardbeg Uigadail; Islay is in mijn whiskies vooralsnog ondervertegenwoordigd hoewel ik de whiskies van het eiland best kan waarderen).quote:Op maandag 15 oktober 2007 16:58 schreef Modder-eter het volgende:
Standaard Aberlour van 10 of 12 jaar. Zeer aangenaam voor het geld.
Nu wordt ik nieuwsgierigquote:Op zaterdag 29 september 2007 15:55 schreef Tweek het volgende:
[..]
Die is echt verschrikkelijk lekker, heb hem al aan veel mensen laten proeven en ben nog niemand tegen gekomen die niet gelijk een fles wou halen.
Die heb ik ook nog staanquote:Op zaterdag 27 oktober 2007 20:22 schreef Mert het volgende:
Vandaag een Glen Moray 1984 Limited Edition aangeschaft.
Erg lekker![]()
Dat idee had ik vandaag dus ook, meteen een fles 10yo gehaald. Tis trouwens wel Laphroaig (blijft niet om uit te spreken...)quote:Op maandag 5 november 2007 23:33 schreef joost2 het volgende:
op het verlanglijstje voor de koude winterdagen: Laproaigh![]()
Hoezo?quote:Op dinsdag 6 november 2007 00:15 schreef notepad het volgende:
[..]
Dat idee had ik vandaag dus ook, meteen een fles 10yo gehaald. Tis trouwens wel Laphroaig (blijft niet om uit te spreken...)
ik wist dat ik het niet juist schreef, maar had geen zin om even de fles erbij te pakkenquote:Op dinsdag 6 november 2007 00:15 schreef notepad het volgende:
[..]
Dat idee had ik vandaag dus ook, meteen een fles 10yo gehaald. Tis trouwens wel Laphroaig (blijft niet om uit te spreken...)
Tis toch Gaelic en geen Frans? Is het niet gewoon La froyk?quote:Op dinsdag 6 november 2007 09:57 schreef Gripper het volgende:
[..]
Hoezo?
Fonetisch is het alleen maar: la-frwà!
OK, my bad. Mij werd het verteld door een expert bij versailles in Nijmegen, dus daar durfde ik dan weer niet tegenin te gaanquote:Op dinsdag 6 november 2007 23:21 schreef knnth het volgende:
dat dacht ik ook, maar ik durfde er niet tegen in te gaan
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=pronounce+laphroaig
Wil je m kwijt, of schenk je m weg aan bezoek?quote:Op woensdag 7 november 2007 21:44 schreef knnth het volgende:
Stom he, ik ben gek op Islay, maar Laphroaig is echt (voor mij persoonlijk) een pure miskoop
Wel herkenbaar. Ik heb gisteren ook een fles Laphroaig Quarter cask gekocht. En ik blijk toch meer een Caol Ila liefhebber te zijnquote:Op woensdag 7 november 2007 21:44 schreef knnth het volgende:
hmm, ik vind 'm de minste die ik heb staan, die gaat echt nooit meer op
Stom he, ik ben gek op Islay, maar Laphroaig is echt (voor mij persoonlijk) een pure miskoop
Ik heb de Black Grouse in Leusden en ik vond hem niet lekker, zeer gefabriceerd. Kunstmatig en zonder balans. De Port finish van Famous Grouse vind ik beter.quote:Op zondag 11 november 2007 21:53 schreef Tweek het volgende:
En natuurlijk de black grouse, die verdomd anders is als de famous, vreemd maar ergens wel lekker, moet er nog aan wennen denk ik.
Heb al in geen maanden meer een nieuwe whisky gekochtquote:Op zondag 2 december 2007 09:21 schreef Crucisalus het volgende:
Op de site van WhiskyFun hebben de MaltManiacs hun awards weer toegekend.
http://www.whiskyfun.com/index.html
Groet,
Crucisalus
Johnnie Walker is zeker geen single malt, het is een blended en zwaar overrated naar mijn mening, als je een lekkere goedkope single malt wilt zou je eens kunnen gaan voor een Glen Grant of Glen Moray.quote:Op donderdag 13 december 2007 19:08 schreef -J-D- het volgende:
Johnny Walker en Glenfiddich en zo zijn single malts.
Die vind ik van een heel ander kaliber dan een blendid zoals Famous Grouse of een Jameson.
Als je een beperkt budget hebt, moet je keuzes maken, maar hier komt geen blendid in huis.
heb je al eens een klein beetje water toegevoegd? druppel is vaak al genoeg, probeer dat eensquote:Op woensdag 7 november 2007 21:44 schreef knnth het volgende:
hmm, ik vind 'm de minste die ik heb staan, die gaat echt nooit meer op
oops foutjequote:Op donderdag 13 december 2007 20:12 schreef Hoogbevaegd het volgende:
[..]
Johnnie Walker is zeker geen single malt, het is een blended en zwaar overrated naar mijn mening, als je een lekkere goedkope blended wilt zou je eens kunnen gaan voor een Glen Grant of Glen Moray.
Heb je al eens een Campbeltown loch 21 yrs of een Johnnie Walker gold uit de vriezer gehad? Dat zijn m.i. toch hele lekkere en smaakvolle blends. Het enige nadeel is dat ze relatief duur zijn.quote:Op donderdag 13 december 2007 19:08 schreef -J-D- het volgende:
Die vind ik van een heel ander kaliber dan een blendid zoals Famous Grouse of een Jameson.
Als je een beperkt budget hebt, moet je keuzes maken, maar hier komt geen blendid in huis.
Al gedaanquote:Op donderdag 13 december 2007 20:14 schreef Hoogbevaegd het volgende:
[..]
heb je al eens een klein beetje water toegevoegd? druppel is vaak al genoeg, probeer dat eens
short minded helaas, al eens een goede blend gevat? mijn motto: provoordquote:Op donderdag 13 december 2007 19:08 schreef -J-D- het volgende:
Idd, dat zullen vast lekker whiskey's zijn. Maar betaalbare blends vind ik niet echt lekker.quote:Op vrijdag 14 december 2007 11:03 schreef Modder-eter het volgende:
[..]
Heb je al eens een Campbeltown loch 21 yrs of een Johnnie Walker gold uit de vriezer gehad? Dat zijn m.i. toch hele lekkere en smaakvolle blends. Het enige nadeel is dat ze relatief duur zijn.
Dat is inderdaad een hele mooie kandidaat voor de "slobberwhisky"quote:Op maandag 17 december 2007 15:23 schreef Venderwel het volgende:
Als slobberwhisky pak ik toch liever een Jameson!
mooie truiquote:Op maandag 17 december 2007 20:22 schreef MPG het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een hele mooie kandidaat voor de "slobberwhisky"
quote:
Misschien is het een idee om een setje met kleine flesjes te halen? Bijvoorbeeld de Classic Malts serie. Natuurlijk niet de top, maar in zo'n set zitten wel van alle Schotse regio's één flesje. Alhoewel uiteraard niet alle whiskies hetzelfde smaken uit dezelfde regio geeft het toch aardig aan hoe de verschillende gebieden smaken. Je leert dan wel het verschil proeven tussen islay en highlands etc.quote:Op vrijdag 4 januari 2008 23:42 schreef nicoo het volgende:
Wie heeft er voor ons advies over wat voor soort betaalbare whiskey
geschikt is voor beginnende whiskey drinkers
Neem aan dat je die whiskies drinkt met een aantal anderen? Ieder één fles? Zijn toch whiskies uit 'het hogere segment".....Moet je ook nog vrienden hebben die zulke flessen willen kopen...quote:Op zaterdag 5 januari 2008 02:20 schreef knnth het volgende:
whiskey moet je niet zuipen gewoon rustig genieten
net na zes guinness nog whiskey op, beetje zonde van de smaak, wel gewoon simpele blend (blackbush) op, maar toch he ...
gister port ellen 25yo, macallan 1851 imitation, highland park 10yo 63.7% CS, ardbeg uigeadail, talisker 18yo ... allemaal erg lekker, maar port ellen is gewoon de top van de top
waarom uberhaubt JW.... voor iets meer dan een fles red label kan je ook wel een lekkere single malt kopenquote:Op zaterdag 5 januari 2008 15:15 schreef nicoo het volgende:
Weet iemand wat het verschil is tussen johnie walker's black label en johnnie walker's red label
qua smaak dan
De Red Label is echt een van de minst smakleijke whiskies die ik ken (in de categoriequote:Op zaterdag 5 januari 2008 15:15 schreef nicoo het volgende:
Weet iemand wat het verschil is tussen johnie walker's black label en johnnie walker's red label
qua smaak dan
Deze heb ik ook staanquote:Op vrijdag 28 december 2007 15:13 schreef joost2 het volgende:
Met de kerstdagen 2 fijne whiskies gehad....
De standaard Glenfiddich 12 years. Altijd lekker. Bij iedereen vast bekend.
[ afbeelding ]
ik ben afgelopen zomer in de stokerij geweestquote:Op zaterdag 5 januari 2008 16:33 schreef pavv het volgende:
[..]
De Red Label is echt een van de minst smakleijke whiskies die ik ken (in de categorie![]()
![]()
)
De Black Label is een ietsje betere blend die wat rokeriger van samenstelling is en iets minder wrang.
Dus Red![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Black![]()
![]()
![]()
Als je dan toch een geeltje wilt uitgeven (vroeger de bijnaam van 25 gulden, maar in deze zinsnede bedoeld als het equivalent van 25 euro, red) kun je misschien beter een leuke instap single malt whisky proberen
Zoals daar zijn:
Aberlour 10
Glenlivet 12
Dalmore 12 (zoet)
Bowmore Legend (rokerig/turf)
Laphroaig 10 (ZEER turfig/medicinaal!)
en als enigszins acceptabele blend aan te raden: de wat rokerige Black Bottle 10
red label is eigenlijk alleen maar scherp. Verder geen smaak aanquote:Op zaterdag 5 januari 2008 15:15 schreef nicoo het volgende:
qua smaak dan
quote:Op zaterdag 5 januari 2008 17:16 schreef nicoo het volgende:
Heb nu een fles glen talloch gekocht op aanraden van de slijter dus die gaan we eerst eens proberen
Ik ben zn broer,quote:Op zaterdag 5 januari 2008 21:23 schreef pavv het volgende:
[..]
Dan heb ik een tip voor je......
niet meer luisteren naar DIE slijter...wat was in vredesnaam de argumentatie van die man/vrouw om je aan de GlenTalloch te zetten (een Blend uit het Ramsj-segment....)? Ja, het kost geen drol, maar dan heb je ook nix
Prima voor door de cola, maar met lekkere whisky heeft het niet echt veel te maken.
Sterkte
Gewoon lekker van drinken...Volgende keer weer net ff een betere. Om een smaak te ontwikkelen moet je onderaan beginnen...Maargoed, er zijn betere te verzinnen dan glentalloch das helemaal waar.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 21:31 schreef Game_Error het volgende:
[..]
Ik ben zn broer,
en we hebben hier op Fok er ff naar gezocht, en er bleken toch behoorlijk wat users door de whiskytopics heen te zijn die deze whisky erg lekker vinden, dus ik denk toch wel dat we een goed keus hebben gemaakt?
Als dat de goedkoopste van de serie is, heb je echt bocht gekocht. De gold label van Glen Talloch (12 yrs) heeft nog wel een beetje smaak.quote:Op zaterdag 5 januari 2008 17:16 schreef nicoo het volgende:
Heb nu een fles glen talloch gekocht op aanraden van de slijter dus die gaan we eerst eens proberen
Ja, bring-your-own-tastingquote:Op zaterdag 5 januari 2008 15:09 schreef joost2 het volgende:
[..]
Neem aan dat je die whiskies drinkt met een aantal anderen? Ieder één fles? Zijn toch whiskies uit 'het hogere segment".....Moet je ook nog vrienden hebben die zulke flessen willen kopen...
Ik zou dan voor een Glefiddich 12 yo gaan:quote:Op dinsdag 8 januari 2008 16:20 schreef nicoo het volgende:
ok niet zo geweldig die geln tallochdus zitten we te denken over het kopen van een betaalbare single malt, advies gevraagd
gall n gall heeft een glen moray in de aanbiedingquote:Op dinsdag 8 januari 2008 16:20 schreef nicoo het volgende:
ok niet zo geweldig die geln tallochdus zitten we te denken over het kopen van een betaalbare single malt, advies gevraagd
ik was vorige week bij de g&g en toen hadden ze de 15yo Glenfiddich in de aanbieding, weet niet of die actie nog loopt... heb 'm wel meegenomen want de mijne was bijna op.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 18:30 schreef Teqronaut het volgende:
[..]
gall n gall heeft een glen moray in de aanbieding
ook best te goed te drinken
quote:Op dinsdag 8 januari 2008 16:20 schreef nicoo het volgende:
quote:Op maandag 14 januari 2008 20:44 schreef Bylie77 het volgende:
Na een tijd Whisky Cola gedronken te hebben na ik de gok om een glas puur te drinken, helaas, deze beviel niet. Merk van de whisky was Johnny Walker red label. Vervolgens heb ik de fles maar leeg gemaakt door hem te mixen met cola. Daarna kocht ik een fles Famous Grouse, weer een test puur. Ging weer niet zo best. Hoewel ik moet zeggen dat ik de Grouse iets lekkerder vind in de cola maar, dat terzijde.
Echter bleef er een soort drang te bestaan om eens een goede Whisky te testen, helaas drinkt er in mijn omgeving niemand Whisky. Ik ben toen gaan zoeken op internet voor een Whisky die goed is voor een beginnend Whisky drinker. Tijdens het zoeken kwam hier terecht en ik kwam de naam Highland Park regelmatig tegen. Vorige week trok ik de stoute schoenen aan en ik kocht een fles Highland Park 12 yo. Bij het openen van de fles kreeg ik al een kleine verrassing, er zat een kurkdop op, grappig! Na het openen van de fles eerst even de geur testen en deze vergeleken met die van Grouse die ik nog heb staan, alleen de geur van de Highland vond ik al een stuk beter, heerlijk gewoon. Vervolgens een laagje in mijn glas geschonken nogmaals geroken en toen mijn eerste slok……………………en toen stond de wereld heel even stil! Heerlijk wat een genot zeg!
Ik ben zeer blij dat ik eigenwijs ben en nu kan genieten van een drank zo als ik voor ogen had!
[ afbeelding ]
Zal eens kijken vanavond of de slijter iets van die 3 heeft staan als ik straks boodschappen ga doen.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 14:49 schreef knnth het volgende:
Hangt ervan af wat je bedoelt.
Jongere whisky's zijn wat scherper en oudere wat zachter.
Maar als je met stevig bedoelt dat hij een heel volle, niet eenvoudige en complexe smaak heeft, ja dat is wel typisch voor oudere whisky's, en jongere whisky's zijn meestal wat toegankelijker.
Probeer eens een Balvenie 10, of iets lastiger maar zeker veel lekkerder de Balvenie 12 (Double Wood). Of een Bushmills, Redbreast. Dat zijn Ierse whiskeys, en die zijn redelijk zacht van smaak (komt door distillatieproces dat anders is).
Ik denk dat de meesten hier wel weten hoe die smaakt...quote:Op vrijdag 18 januari 2008 16:11 schreef Game_Error het volgende:
wij hebben nu een glenfiddich van 12 jaar oud gekocht, ik zal morgen eens laten weten hoe hij bevalt
maar het is dus een goede keus?quote:Op vrijdag 18 januari 2008 16:19 schreef Tinuva het volgende:
[..]
Ik denk dat de meesten hier wel weten hoe die smaakt...![]()
Ik heb laatst de Glenfiddich 1991 Vintage reserve op de kop kunnen tikken, Nu alleen de '74 vintage reserve, de 40- en 50-jaar nog![]()
Alleen zo jammer dat er voor dat geld veel lekkerdere whisky is!
Mocht je nu echt op zoek zijn naar een hele zachte whisky, dan kun je ook Glenkinchie eens proberen, een heel fruitige lowlandswhisky, ikzelf vind deze heel erg lekker (terwijl ik ze meestal toch liever wat steviger heb..)
Ikzelf zou eerder voor de Balvanie zijn gegaan, maar om te beginnen is Glenfiddich een goede keus!quote:Op vrijdag 18 januari 2008 16:25 schreef Game_Error het volgende:
[..]
maar het is dus een goede keus?
Het topic zit bijna vol, hendigquote:Op vrijdag 18 januari 2008 21:01 schreef Conekiller het volgende:
tvp
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |