abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48349784
Hoe denken jullie over Transseksuelen mensen? En wat vind jij dat er vergoed moet worden zoals geslachtsoperatie('s), ontharing, hormonen e.d.? word er teveel of te weinig vergoed?
geef hier je mening, leef je uit!?!
pi_48349811
Wordt er iets vergoed dan?!
  † In Memoriam † zondag 15 april 2007 @ 15:58:09 #3
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48349952
Cosmetische veranderingen om gevolgen van een ongeluk (bv. brandwonden) vind ik prima om te vergoeden, maar cosmetische veranderingen omdat je toevallig niet lekker in je vel zit en je je geslacht wil laten veranderen ga je maar lekker voor sparen.
Carpe Libertatem
  zondag 15 april 2007 @ 15:59:46 #4
45537 oor
Kloon van Yvonne
pi_48350001
quote:
Op zondag 15 april 2007 15:58 schreef Boze_Appel het volgende:
Cosmetische veranderingen om gevolgen van een ongeluk (bv. brandwonden) vind ik prima om te vergoeden, maar cosmetische veranderingen omdat je toevallig niet lekker in je vel zit en je je geslacht wil laten veranderen ga je maar lekker voor sparen.
pshygologische mensen worden toch ook geholpen? waarom een transexueel niet?
OOЯ
pi_48350008
Nee. Individuele keuze, geen medische noodzaak -> dus voor eigen rekening.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  † In Memoriam † zondag 15 april 2007 @ 16:03:41 #6
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48350125
quote:
Op zondag 15 april 2007 15:59 schreef oor het volgende:
Een transeksueel krijgt gewoon psychologische hulp als hij/zij/het dat nodig heeft.
Carpe Libertatem
pi_48350133
quote:
Op zondag 15 april 2007 15:59 schreef oor het volgende:

[..]

Waar is de noodzaak bij een transseksuele? Wordt deze bijvoorbeeld gevaarlijk als hij of zij niet snel van geslacht veranderd?

Ik zou een minder dure hobby kiezen.
  zondag 15 april 2007 @ 16:05:01 #8
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_48350177
als je zo gek bent dat je denkt dat je in een ander lichaam zit, dan moet je volledige begeleiding krijgen. kost wat maar anders krijg je john wayne's
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_48350200
domme reacties van mensen die blijkbaar niet snappen wat transseksualiteit inhoudt.
God is nothing more than a teddy bear for grown ups
  zondag 15 april 2007 @ 16:15:33 #10
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_48350458
quote:
Op zondag 15 april 2007 16:05 schreef Sailmaker het volgende:
domme reacties van mensen die blijkbaar niet snappen wat transseksualiteit inhoudt.
leg het eens psychologisch uit dan.
pi_48350535
quote:
Op zondag 15 april 2007 16:05 schreef Sailmaker het volgende:
Helemaal mee eens!!! volgens mij dwalen er hier een flink aantal mensen rond die totaal geen gevoel hebben!
waarom zou een transseksueel geen hulp mogen hebben op operationeel gebied?
ik ben zelf een transseksueel en heb daar echt niet voor gekozen en een hobby is het zeker niet!
  zondag 15 april 2007 @ 16:20:32 #12
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_48350608
quote:
Op zondag 15 april 2007 16:18 schreef Noukske het volgende:

[..]

Helemaal mee eens!!! volgens mij dwalen er hier een flink aantal mensen rond die totaal geen gevoel hebben!
ik ben zelf een transseksueel en heb daar echt niet voor gekozen en een hobby is het zeker niet!
ik denk dat mensen het niet begrijpen omdat het vaak zover van hun bed staat dat het lachwekkend is om te zien op tv, in bepaalde kroegen of gayparades.

snap jij dat?
pi_48350655
ik snap zeker wel dat het lachwekkend is voor mensen die er verder vanaf staan, maar een beetje respect zou ook welkom zijn!
  † In Memoriam † zondag 15 april 2007 @ 16:23:54 #14
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48350708
quote:
Geslachtsverandering is geen medische noodzaak. Als ik liposuctie of een neuscorrectie operatie wil ondergaan omdat ik daar diep emotioneel onder zou lijden dan wordt dat ook niet vergoed, de mentale verzorging wel.

Ik zie echt geen zinnige reden waarom andere mensen voor jouw operatie van man/vrouw naar vrouw/man zouden moeten betalen, dat heeft geen reet met wel of niet gevoel hebben te maken. Met diezelfde reden worden borstverkleiningen omdat een vrouw enorme tieten heeft en daar fysieke klachten van ondervind WEL vergoed en een operatie om een cup A naar C op te pompen NIET.
Carpe Libertatem
pi_48350722
quote:
Op zondag 15 april 2007 16:00 schreef sizzler het volgende:
Ja dit.
  † In Memoriam † zondag 15 april 2007 @ 16:25:21 #16
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48350740
quote:
Op zondag 15 april 2007 16:22 schreef Noukske het volgende:
ik snap zeker wel dat het lachwekkend is voor mensen die er verder vanaf staan, maar een beetje respect zou ook welkom zijn!
Als je de bovenstaande replieken als "geen respect" vind overkomen dan zal jij wel een heel, heel zwaar leven hebben.
Carpe Libertatem
pi_48350757
quote:

[..]

Vrijheid van satire he. Maar leg eens uit, is het nou een geestesziekte of zo?
pi_48350889
Je hebt er wel voor gekozen! Anders had je het niet gedaan toch? Het is niet dat je verplicht was je om te laten bouwen, toch?
pi_48351219
het is allesbehalve een geestesziekte! dit zijn foutjes van de natuur waar je mee op de wereld komt. stel dat jij die gene bent die zo geboren word. dan zou jij ook maar al te blij zijn met de hulp die tegenwoordig geboden word. een trans betaald zelf ook genoeg om recht te hebben op deze hulp. waarschijnlijk meer dan jij betaald. echt niet alles word vergoed. bijvoorbeeld ontharen word niet vergoed, maar de hormonen wel voor een groot gedeelte. de geslachtsoperatie word volledig vergoed.
pi_48351271
Bullcrap.
pi_48351344
quote:
Op zondag 15 april 2007 16:40 schreef Noukske het volgende:
het is allesbehalve een geestesziekte! dit zijn foutjes van de natuur waar je mee op de wereld komt. [...]

de geslachtsoperatie word volledig vergoed.
Krijgen transseksuelen ook borstvergroting vergoed? Ben nl wel benieuwd wat daar de precedentwerking van zal zijn. M.a.w. kunnen we borstvergroting niet opnemen in het basispakket?
pi_48351377
quote:
Op zondag 15 april 2007 16:42 schreef Beelzebub85 het volgende:
Bullcrap.
lastig hè, als je nniks nuttigs weet te zeggen?
pi_48351432
quote:
Op zondag 15 april 2007 16:43 schreef sizzler het volgende:

[..]

Krijgen transseksuelen ook borstvergroting vergoed? Ben nl wel benieuwd wat daar de precedentwerking van zal zijn. M.a.w. kunnen we borstvergroting niet opnemen in het basispakket?
je krijgt over het algemeen 1 cupmaat vergoed, maar daar houd het wel mee op. je krijgt van de hormonen wel enige borstvorming, de één wat meer dan de ander, maar veel is het niet. je moet dan denken aan een kleine a cup
pi_48351560
quote:
Op zondag 15 april 2007 16:47 schreef Noukske het volgende:

[..]

je krijgt over het algemeen 1 cupmaat vergoed, maar daar houd het wel mee op. je krijgt van de hormonen wel enige borstvorming, de één wat meer dan de ander, maar veel is het niet. je moet dan denken aan een kleine a cup
Zou je het terecht vinden als iedereen (ook vrouwen dus) gratis borstvergroting kon krijgen? Zeg ook één cup groter.
  † In Memoriam † zondag 15 april 2007 @ 16:53:02 #25
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48351624
quote:
Op zondag 15 april 2007 16:40 schreef Noukske het volgende:
het is allesbehalve een geestesziekte! dit zijn foutjes van de natuur waar je mee op de wereld komt. stel dat jij die gene bent die zo geboren word. dan zou jij ook maar al te blij zijn met de hulp die tegenwoordig geboden word.
Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om ermee te leren leven zonder je om te laten bouwen.
quote:
een trans betaald zelf ook genoeg om recht te hebben op deze hulp. waarschijnlijk meer dan jij betaald.
Aha, er zijn speciale ziektekostentarieven voor transseksuelen die afwijken van de normale basis ziektekostenpremies?
quote:
echt niet alles word vergoed. bijvoorbeeld ontharen word niet vergoed, maar de hormonen wel voor een groot gedeelte. de geslachtsoperatie word volledig vergoed.
Als jij voor je verandering allemaal operaties vergoed krijgt, waar moet je dan een grens stellen? Ik bedoel, misschien lijdt ik wel enorm onder het hebben van geen haar op mijn harses en zou het mij emotioneel helpen om haarimplantaten te laten nemen. Dat moet volgens jouw filosofie ook maar opgehoest worden door iedereen?

Emotionele begeleiding wordt al vergoed. Waarom zou in godsnaam (ohnee, die maakte het foutje) andere mensen geld moeten ophoesten voor jouw operaties die verder geen enkele toegevoegde waarde hebben in jouw functioneren?
Carpe Libertatem
pi_48351641
als het bij 1 cupmaat groter blijft wel ja, maar alleen in gevallen zoals een kleine a cup of als deze vrouw haar borsten heeft moeten laten afzetten door borstkanker. heb je al een redelijk afdak dan zeg ik nee.
pi_48351866
quote:
Op zondag 15 april 2007 16:53 schreef Noukske het volgende:
als het bij 1 cupmaat groter blijft wel ja, maar alleen in gevallen zoals een kleine a cup of als deze vrouw haar borsten heeft moeten laten afzetten door borstkanker. heb je al een redelijk afdak dan zeg ik nee.
En iedereen die zijn of haar neus te groot vindt? Of liposuctie wil? Facelifts? Gebitrenovatie? Rimpelbehandelingen? Maagbandjes? Etc.

Allemaal maar vergoeden?
  zondag 15 april 2007 @ 17:05:36 #28
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_48352031
quote:
Op zondag 15 april 2007 17:00 schreef sizzler het volgende:

[..]

En iedereen die zijn of haar neus te groot vindt? Of liposuctie wil? Facelifts? Gebitrenovatie? Rimpelbehandelingen? Maagbandjes? Etc.

Allemaal maar vergoeden?
Maagbandjes worden vergoed. Tot vorig jaar werd ook cosmetische chirurgie die het gevolg was van op doktersadvies gewicht verliezen vergoed. Met dank aan het nieuwe zorgstelsel en balkenende lopen er nu veel mensen rond die op medisch advies gewicht verloren hebben (hetzij door een maagband hetzij door andere medische oplossingen voor overgewicht), die hun overtollige huid niet kunnen laten verwijderen. En dat is erg vervelend voor die mensen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_48352063
Stel ik heb behoefte aan hele lange neus omdat ik me soms net een neushoorn voel. Op kosten van de staat vergoeden?
  † In Memoriam † zondag 15 april 2007 @ 17:08:52 #30
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48352137
quote:
Op zondag 15 april 2007 17:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Maagbandjes worden vergoed. Tot vorig jaar werd ook cosmetische chirurgie die het gevolg was van op doktersadvies gewicht verliezen vergoed. Met dank aan het nieuwe zorgstelsel en balkenende lopen er nu veel mensen rond die op medisch advies gewicht verloren hebben (hetzij door een maagband hetzij door andere medische oplossingen voor overgewicht), die hun overtollige huid niet kunnen laten verwijderen. En dat is erg vervelend voor die mensen.
Ze hadden ook gewoon kunnen gaan sporten
Carpe Libertatem
  zondag 15 april 2007 @ 17:09:19 #31
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_48352153
quote:
Op zondag 15 april 2007 17:08 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Je lult nog dommer dan je username is...
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_48352265
ik denk dat jullie eerst maar eens wat informatie moeten gaan lezen voordat er hier nog meer van al die kant en klare bullshit komt te staan. ik ben er inmiddels achter dat er met van die uit de kluite gewassen pubers niet te discussieren valt. het is maar een tip, maar als je een raam of deur open zet en wat frisse lucht binnenlaat, dan krijgen je hersenen wat meer lucht. misschien dat jullie dan wat beter functioneren. moet zelf weten wat je er mee doet, maar misschien is het nog niet eens zo'n slecht plan.
pi_48352298
In feite is genderdyforie een ziekte, waar je niks aan kan doen, en doodongelukkig bent in het lichaam waar je in zit. Dus ja, ik vind dat het best verzekerd zou mogen worden.
Vivre
pi_48352309
Ik denk van niet.
pi_48352339
quote:
Op zondag 15 april 2007 17:08 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Wat een bullshit. Zeg iets nuttigs, wat te onderbouwen is met argumenten, of zeg niets. Het is namelijk niet grappig.
Vivre
pi_48352359
quote:
Op zondag 15 april 2007 15:58 schreef Boze_Appel het volgende:
Helemaal mee eens.

En transeksualitiet zit gewoon tussen de oren denk ik.
When god said "Let there be light" Chuck Norris said "Say please".
pi_48352494
quote:
Op zondag 15 april 2007 17:15 schreef Chillur het volgende:

[..]

Helemaal mee eens.

Als ik als kind een pan kokend water over me heen heb gekregen en mijn hele linkerarm en buik is verbrand. Ik heb er geen pijn aan, maar het ziet er lelijk uit, en zorgt ervoor dat ik me ongemakkelijk voel.

Het kan wel geopereerd worden, maar, dat kost geld, en dat geld heb ik niet.

Gelukkig zit het tussen mijn oren dat het er lelijk uit ziet en dat ik er onzeker en verdrietig over ben. Ik ga maar eens een psychiater bezoeken dan. Stuk goedkoper.

overigens ben ik niet verbrand, ik heb het alleen in eerste persoon geschreven alleen als voorbeeld.
Vivre
pi_48352556
quote:

[..]
Waar het om gaat is dat er tig correcties zijn die grote groepen mensen zouden willen. Ik zie niet in waarom ik moet betalen voor de correctie van een ander.
pi_48352590
quote:

[..]

Helemaal mee eens.

Dat klopt, transseksuelen hebben aantoonbaar een afwijkende hersenopmaak. Dat is helaas (nog) niet operabel.
  † In Memoriam † zondag 15 april 2007 @ 17:23:19 #40
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48352664
quote:
Op zondag 15 april 2007 17:14 schreef Strychnine het volgende:
Wat een bullshit. Zeg iets nuttigs, wat te onderbouwen is met argumenten, of zeg niets. Het is namelijk niet grappig.
Sporten is een effectieve en duurzame manier om overgewicht te verliezen en vereist geen medisch zware ingrepen zoals maagbanden. Voor mensen die afwijkingen hebben en daardoor dik worden heeft een maagband weinig effect, want daar is veelal het eten zelf niet de oorzaak. Bij mensen die achter elkaar ongezond en vooral veel eten naar binnen proppen is het hun eigen verantwoordelijkheid en zie ik niet in waarom de maatschappij voor maagbanden zou moeten betalen en door verandering in de wet nu met huidflappen zitten terwijl ze ook net zo goed hadden kunnen beginnen met elke dag even een stevig stukje te wandelen en dat opbouwen naar echt sporten.
Carpe Libertatem
  zondag 15 april 2007 @ 17:24:21 #41
66825 Reya
Fier Wallon
pi_48352707
Ik wil even het beeld rechtzetten dat transseksualiteit een hobby is of iets waar iemand voor kiest; dat is namelijk allesbehalve het geval. Vaak voelt een transseksueel zichzelf al zijn/haar hele leven ongemakkelijk met het bij geboorte verkregen geslacht, en zoiets is niet zelden psychisch zeer belastend. Het is geen keuze om transsesksueel te zijn, alhoewel ik me kan voorstellen dat het lastig is om dat in te beelden waar de algemene norm is dat je identiteit automatisch gekoppeld is aan het lichaam waar je in bent geboren.
  † In Memoriam † zondag 15 april 2007 @ 17:27:04 #42
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48352816
quote:
Op zondag 15 april 2007 17:12 schreef Noukske het volgende:
ik denk dat jullie eerst maar eens wat informatie moeten gaan lezen voordat er hier nog meer van al die kant en klare bullshit komt te staan. ik ben er inmiddels achter dat er met van die uit de kluite gewassen pubers niet te discussieren valt. het is maar een tip, maar als je een raam of deur open zet en wat frisse lucht binnenlaat, dan krijgen je hersenen wat meer lucht. misschien dat jullie dan wat beter functioneren. moet zelf weten wat je er mee doet, maar misschien is het nog niet eens zo'n slecht plan.
Als je er niet tegen kan dat mensen een andere mening hebben moet je geen discussie starten.

Je hebt in heel dit topic trouwens nog nergens een (voor mij) overtuigende reden genoemd waarom operaties voor transseksuelen wel vergoed zouden moeten worden. Alle onderbouwde tegenargumenten doe je nu af met een poging tot beledigen van die mensen. Misschien moet je zelf maar even een luchtje scheppen en een zinnige reden bedenken waarom het wel vergoed zou moeten worden.
Carpe Libertatem
pi_48352885
quote:
Op zondag 15 april 2007 17:21 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Dat klopt, transseksuelen hebben aantoonbaar een afwijkende hersenopmaak. Dat is helaas (nog) niet operabel.
Die zit! kijk, daar hebben we iemand die met rake opmerkingen komt. mijn complimenten voor deze heldere actie!
pi_48352927
quote:
Op zondag 15 april 2007 17:19 schreef Strychnine het volgende:

[..]

Als ik als kind een pan kokend water over me heen heb gekregen en mijn hele linkerarm en buik is verbrand. Ik heb er geen pijn aan, maar het ziet er lelijk uit, en zorgt ervoor dat ik me ongemakkelijk voel.

Gelukkig zit het tussen mijn oren dat het er lelijk uit ziet en dat ik er onzeker en verdrietig over ben. Ik ga maar eens een psychiater bezoeken dan. Stuk goedkoper.

overigens ben ik niet verbrand, ik heb het alleen in eerste persoon geschreven alleen als voorbeeld.
Ik ben het met je redenering eens, met dien verstande dat transseksualiteit een hersenafwijking is, en derhalve geen psychisch probleem, maar een lichamelijk.
pi_48354604
quote:
Op zondag 15 april 2007 17:19 schreef Strychnine het volgende:
[..]

Als je onder de brandwonden zit is het meer dan tussen je oren alleen. Ik denk dat transeksualitiet een soort van ziekte is die wel genezen zou kunnen worden.
When god said "Let there be light" Chuck Norris said "Say please".
  zondag 15 april 2007 @ 18:40:47 #46
125878 Gabry
Lento Violento
pi_48354892
Je kunt er voor kiezen psychologische hulp te zoeken om jezelf te leren accepteren. Net als elk ander persoon die niet tevreden is over zijn lichaam.

Niemand is perfect, live with it

"Mijn kaak is te mannelijk, mijn penis is te lang, mijn haar valt uit. Ik heb hulp nodig." vindt ik echt een non-argument. Behalve als iemand mij kan uitleggen dat transseksualiteit heel anders is

[ Bericht 11% gewijzigd door Gabry op 15-04-2007 18:48:52 ]
Dan hoopt gij vurige kolen op zijn hoofd.
pi_48355160
quote:
Op zondag 15 april 2007 16:30 schreef Beelzebub85 het volgende:
Je hebt er wel voor gekozen! Anders had je het niet gedaan toch? Het is niet dat je verplicht was je om te laten bouwen, toch?
ik neem aan dat je een geintje maakt? anders ben je echt wel heel achterlijk
God is nothing more than a teddy bear for grown ups
  zondag 15 april 2007 @ 18:51:47 #48
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48355229
Er zijn genoeg mensen die een verkeerd geslacht hebben bij hun genetische opmaak. Die hebben een aangeboren afwijking, zoiets als een hazenlip of een staartje. Als dat wel wordt geopereerd en vergoed, waarom dit dan niet?
  zondag 15 april 2007 @ 18:52:06 #49
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_48355237
quote:

[..]

De buikwandcorrectie is voor bepaalde gevallen sinds 1 januaril jl weer terug in het basispakket.
  † In Memoriam † zondag 15 april 2007 @ 19:04:32 #50
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48355709
quote:
Op zondag 15 april 2007 18:51 schreef Floripas het volgende:
Er zijn genoeg mensen die een verkeerd geslacht hebben bij hun genetische opmaak. Die hebben een aangeboren afwijking, zoiets als een hazenlip of een staartje. Als dat wel wordt geopereerd en vergoed, waarom dit dan niet?
Een hazenlip gaat vaak gepaard met fysieke problemen zoals gespleten gehemelte of onderontwikkelde kaak. Dat is niet vergelijkbaar met iemand met een gezond lichaam, maar hersens waar een foutje in zit.
Carpe Libertatem
pi_48355969
Tja dit is een moeilijke casus.... In principe zou een hersenoperatie het beste zijn, maar dat is nog niet mogelijk, want anders zouden ze ook zo wel dyslexie en homoseksualiteit kunnen genezen... Die operatie zou naar mijn mening sowieso vergoed mogen worden.

Dus tot die tijd en als het juridisch helemaal dichtgetimmerd wordt, met o.a. psychologische onderzoeken en dat buitenlanders niet naar hier kunnen komen voor zo'n operatie (want dat ga je ook weer krijgen dan), moet er wel wat eventueel mogelijk zijn.
Het moet zegmaar zo'n moeilijk en dichtgetimmerd gebeuren worden, dat alleen mensen het door willen zetten die het echt 100% willen en dat zegmaar 99% daardoor afhaakt.

[ Bericht 16% gewijzigd door JohnDope op 15-04-2007 19:22:18 ]
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_48356329
quote:
Ho ho, meestal is er wel degelijke medische noodzaak. Psychische nood valt daar ook onder.
pi_48356378
quote:
Op zondag 15 april 2007 16:50 schreef sizzler het volgende:

[..]

Zou je het terecht vinden als iedereen (ook vrouwen dus) gratis borstvergroting kon krijgen? Zeg ook één cup groter.
Nee, alleen als er medische noodzaak is.
  zondag 15 april 2007 @ 19:23:23 #54
125878 Gabry
Lento Violento
pi_48356477
In de Verenigde Arabische Emiraten wordt behandeling volgens mij wel vergoed.
pi_48356598

We moeten het aanmoedigen, dan winnen we eindelijk eens het songfestival
pi_48356622
quote:
Op zondag 15 april 2007 19:20 schreef SCH het volgende:

[..]

Wanneer is dat "noodzakelijk"?
  † In Memoriam † zondag 15 april 2007 @ 19:28:41 #57
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48356673
quote:
Op zondag 15 april 2007 19:20 schreef SCH het volgende:
Psychologische redenen was net nog een medische noodzaak. Mannen met kleine piemels en vrouwen met kleine borsten maar vergoeden dan, als ze er geestelijk onder lijden?
Carpe Libertatem
pi_48356695
quote:
Op zondag 15 april 2007 19:27 schreef sizzler het volgende:

[..]
Transseksualiteit kent een medische noodzaak in de meeste gevallen en daarom wordt het volgens mij ook voor een groot deel vergoed.
  † In Memoriam † zondag 15 april 2007 @ 19:29:30 #59
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48356712
quote:
Op zondag 15 april 2007 19:26 schreef SCH het volgende:
[afbeelding]

We moeten het aanmoedigen, dan winnen we eindelijk eens het songfestival
Dat is juist een reden om het zoveel mogelijk te ontmoedigen.
Carpe Libertatem
  zondag 15 april 2007 @ 19:29:31 #60
125878 Gabry
Lento Violento
pi_48356714
quote:
Op zondag 15 april 2007 17:21 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Afwijkend van mannen of afwijkend van vrouwen?
pi_48356743
quote:
Op zondag 15 april 2007 19:28 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Psychologische redenen was net nog een medische noodzaak. Mannen met kleine piemels en vrouwen met kleine borsten maar vergoeden dan, als ze er geestelijk onder lijden?
Als ze er ernstig geestelijk onder lijden, dan kun je dat overwegen inderdaad. Dat gebeurt ook al wel, net als met flaporen. Is vaak goedkoper dan jarenlang psychiatrische hulpverlening om maar even in het oh zo belangrijke financiele straatje mee te praten
pi_48356780
quote:
Op zondag 15 april 2007 19:27 schreef sizzler het volgende:

[..]

Wanneer is dat "noodzakelijk"?
Als iemand er zodanig onder lijdt dat hij niet meer functioneert bijvoorbeeld, of zwaar depressief is enz. Psychiaters bepalen dat wel.
  zondag 15 april 2007 @ 19:35:15 #63
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48356932
quote:
Op zondag 15 april 2007 19:28 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Een vriendin van me had een cup C en een cup A. Die is toen ook geopereerd, hoewel ze prima gezond was. Dat werd vergoed, en terecht. Of vind jij van niet?
  zondag 15 april 2007 @ 19:35:35 #64
66825 Reya
Fier Wallon
pi_48356940
quote:
Op zondag 15 april 2007 19:11 schreef JohnDope het volgende:
Het moet zegmaar zo'n moeilijk en dichtgetimmerd gebeuren worden, dat alleen mensen het door willen zetten die het echt 100% willen en dat zegmaar 99% daardoor afhaakt.
Een dergelijke drempel bestaat al in de vorm van de zgn. 'Real Life Test', waarin mensen binnen enkele jaren langzaam - door middel van hormoonkuren - transformeren naar het andere geslacht. Die periode is over het algemeen bijzonder zwaar; mensen stuiten op veel onbegrip vanuit hun omgeving en raken veel vrienden en kennissen kwijt. Het grootste deel van de mensen die deze test ondergaat doorloopt hem echter wel volledig, hetgeen wat zegt over hoe sterk het betreffende gevoel bij hen verankerd zit
  zondag 15 april 2007 @ 19:35:51 #65
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48356952
quote:
Geloof me, ze snijden 'm er niet zomaar af.
  † In Memoriam † zondag 15 april 2007 @ 19:43:50 #66
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48357270
quote:
Op zondag 15 april 2007 19:35 schreef Floripas het volgende:
Een vriendin van me had een cup C en een cup A. Die is toen ook geopereerd, hoewel ze prima gezond was. Dat werd vergoed, en terecht. Of vind jij van niet?
Als het in een aanvullende verzekering zit prima, maar ik zie niet in waarom er collectief voor gezorgd moet worden dat die vriendin van jou gelijke cupjes heeft.

Er zijn bergen mensen met "schoonheidsfoutjes". Hele legers aan mannen die er trauma's van hebben dat ze hun haar verliezen. Leer er mee leven of ga gezellig sparen om het op te lossen.
Carpe Libertatem
pi_48359717
Hier zijn al meerdere topics over geweest.

Geslachtsoperaties zouden helemaal niet vergoed moeten worden naar mijn mening, ik vind niet dat snijden in een gezond lichaam iets is waarvoor de samenleving zou moeten betalen.
  zondag 15 april 2007 @ 20:52:48 #68
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48359847
quote:
Op zondag 15 april 2007 20:48 schreef Evil_Jur het volgende:
Hier zijn al meerdere topics over geweest.

Geslachtsoperaties zouden helemaal niet vergoed moeten worden naar mijn mening, ik vind niet dat snijden in een gezond lichaam iets is waarvoor de samenleving zou moeten betalen.
Het lichaam is niet gezond, het is verkeerd.
pi_48359960
quote:
Op zondag 15 april 2007 20:52 schreef Floripas het volgende:

[..]

Het lichaam is niet gezond, het is verkeerd.
En een cosmetische behandeling verandert daar in weze weinig aan. Het is natuurlijk een persoonlijke kwestie, maar voor mij maakt een operatie iemand niet een ander geslacht.

Maar ik zoek wel even een link naar een vorig topic want anders herhaal ik mezelf alleen.

Dit was een interessant topic hierover:

Sekse-operaties moeten worden vergoed?

[ Bericht 13% gewijzigd door Evil_Jur op 15-04-2007 21:05:44 ]
pi_48360912
quote:
Op zondag 15 april 2007 16:23 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Geslachtsverandering is geen medische noodzaak.
Daar denken artsen anders over.
pi_48360935
quote:
Op zondag 15 april 2007 16:30 schreef Beelzebub85 het volgende:
De alternatieven zijn zelfmoord of een leven lang depressief. Beide opties kosten de gemeenschap bovendien veel meer.
pi_48360951
quote:
Op zondag 15 april 2007 16:43 schreef sizzler het volgende:

[..]

Tegenwoordig niet meer. Vroeger wel.
pi_48361030
quote:

[..]

Helemaal mee eens.

Dat hangt er van af hoe je er naar kijkt. De hersenen zijn anders ontwikkeld dan het lichaam. Uit onderzoek blijkt dat een geslachtsaanpassende behandeling de enige behandeling is die duurzaam resultaat boekt. Andere behandelingen slaan niet of onvoldoende aan.
pi_48361117
quote:
Op zondag 15 april 2007 18:40 schreef Gabry het volgende:
Je kunt er voor kiezen psychologische hulp te zoeken om jezelf te leren accepteren. Net als elk ander persoon die niet tevreden is over zijn lichaam.
Dat kan niet. Althans, dat kan wel, maar psycho-therapie werkt niet bij genderdysforie.
pi_48361193
quote:
Op zondag 15 april 2007 19:29 schreef Gabry het volgende:

[..]

Afwijkend van mannen of afwijkend van vrouwen?
Transseksuele vrouwen hebben een hersenstructuur die overeenkomt met biologische vrouwen. Transseksuele mannen hebben een hersenstructuur die overeenkomt met biologische mannen. Gemene deler is dat het lichamelijke geslacht zoals dit bij geboorte is of was niet overeenkomt met het gender.
  † In Memoriam † zondag 15 april 2007 @ 21:34:50 #76
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48361356
quote:
Op zondag 15 april 2007 21:22 schreef BetaWolff het volgende:
Daar denken artsen anders over.
Natuurlijk. Geslachtsoperaties en alle medicatie daarvoor en er omheen is leuk geld verdienen. Het zijn geen artsen die het vak in zijn gegaan om levens te redden, het zijn plastisch chirurgen.
Carpe Libertatem
pi_48361407
quote:

Dat is het ook wel hoor. Je wordt psychologisch gescreend, krijgt zwart op wit wat de gevolgen zijn van hormoontherapieen, je wordt tijdens de RLE ook enigszins gemonitord en herhaaldelijk wordt nog eens verteld dat als je ook maar enigszins twijfel hebt je nog steeds kunt afhaken.
  zondag 15 april 2007 @ 21:36:27 #78
66825 Reya
Fier Wallon
pi_48361422
quote:
Op zondag 15 april 2007 21:34 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Natuurlijk. Geslachtsoperaties en alle medicatie daarvoor en er omheen is leuk geld verdienen. Het zijn geen artsen die het vak in zijn gegaan om levens te redden, het zijn plastisch chirurgen.
Jij weet het dus beter dan de medische wetenschap?
  † In Memoriam † zondag 15 april 2007 @ 21:38:21 #79
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48361500
quote:
Op zondag 15 april 2007 21:36 schreef Reya het volgende:
Jij weet het dus beter dan de medische wetenschap?
Nee, ik zet alleen mijn vraagtekens bij de motivatie van plastisch chirurgen.
Carpe Libertatem
pi_48361509
quote:
Op zondag 15 april 2007 21:34 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

DSM-IV is niet door plastisch chirurgen geschreven.
  zondag 15 april 2007 @ 21:41:38 #81
66825 Reya
Fier Wallon
pi_48361605
quote:
Op zondag 15 april 2007 21:38 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Nee, ik zet alleen mijn vraagtekens bij de motivatie van plastisch chirurgen.
Zie dus de reactie hierboven
  † In Memoriam † zondag 15 april 2007 @ 21:46:28 #82
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48361776
quote:
Op zondag 15 april 2007 21:39 schreef BetaWolff het volgende:
DSM-IV is niet door plastisch chirurgen geschreven.
Ik heb er ook helemaal geen problemen mee dat ze medicatie krijgen om het foutje in hun hersenen te reguleren, alhoewel ik wel denk dat er tegenwoordig te snel naar de pillen gegrepen wordt, maar dat terzijde.

Ik heb er wel problemen mee als cosmetische handelingen, waarbij er dus niets in de geest van die persoon veranderd betaald moet worden door jan en alleman.
Carpe Libertatem
  zondag 15 april 2007 @ 21:49:35 #83
66825 Reya
Fier Wallon
pi_48361863
quote:
Op zondag 15 april 2007 21:46 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik heb er ook helemaal geen problemen mee dat ze medicatie krijgen om het foutje in hun hersenen te reguleren, alhoewel ik wel denk dat er tegenwoordig te snel naar de pillen gegrepen wordt, maar dat terzijde.

Ik heb er wel problemen mee als cosmetische handelingen, waarbij er dus niets in de geest van die persoon veranderd betaald moet worden door jan en alleman.
Vind je dat hormoonkuren wel vergoed zouden moeten worden?
pi_48361881
quote:
Op zondag 15 april 2007 21:46 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ok. Dus HRT beschouw je niet als problematisch?

[/quote]

Een geslachtsaanpassing is geen cosmetische behandeling maar een reconstructieve behandeling.
pi_48362016
* JohnDope is playing: De_Apres_Skihut_2_-_23_-_Ronald_-_Transsexueel.mp3
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  † In Memoriam † zondag 15 april 2007 @ 22:00:00 #86
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48362258
quote:
Op zondag 15 april 2007 21:49 schreef Reya het volgende:
Vind je dat hormoonkuren wel vergoed zouden moeten worden?
Hormoonkuren hebben bij een hoop mensen een heel positieve uitwerking en is bovendien handig voor bv. de pil, vrouwen in de overgang, etc.

Ja, dus. Eventueel in een aanvullend pakket, maar wel vergoed.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † zondag 15 april 2007 @ 22:04:15 #87
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48362439
quote:
Op zondag 15 april 2007 21:50 schreef BetaWolff het volgende:
Ok. Dus HRT beschouw je niet als problematisch?
Of ik de therapie als niet problematisch beschouw?
quote:
Een geslachtsaanpassing is geen cosmetische behandeling maar een reconstructieve behandeling.
Wat wordt er dan precies gereconstrueerd wat er eerst was?
Carpe Libertatem
pi_48362558
quote:
Op zondag 15 april 2007 22:04 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Of ik de therapie als niet problematisch beschouw?
De hormoontherapie, maar daar heb je al op gereageerd.
quote:
Wat wordt er dan precies gereconstrueerd wat er eerst was?
Het juiste geslacht.
  † In Memoriam † zondag 15 april 2007 @ 22:15:30 #89
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48362882
quote:
Op zondag 15 april 2007 22:07 schreef BetaWolff het volgende:
Het juiste geslacht.
Dat is dan gewoon een cosmetische handeling om het lijf, wat betreft uiterlijk, te veranderen naar de aard van de hersenen.

Als je zo graag je piemel naar binnen wil vouwen of je poesje naar buiten wil klappen om je daardoor goed te voelen, buiten de al vergoede hormonen, therapie en andere behandelingen kan je best wat geld bij elkaar sprokkelen om dat zelf op te hoesten. Als dit allemaal vergoed wordt in het basispakket dan wordt er gewoon een precedent gecreeerd om elk futiel schoonheidsfoutje ook te laten vergoeden.

Het basispakket is er voor medische noodzaken, om er voor te zorgen dat als je je auto om een boom heen vouwt je niet daarnee nogeens duizenden euro's moet ophoesten voor je behandelingen.

Als een verzekeraar een aparte aanvullende verzekering maakt voor transseksuelen om dat allemaal te vergoeden, prima.
Carpe Libertatem
  zondag 15 april 2007 @ 22:17:29 #90
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48362956
quote:
Op zondag 15 april 2007 22:15 schreef Boze_Appel het volgende:

Als je zo graag je piemel naar binnen wil vouwen of je poesje naar buiten wil klappen om je daardoor goed te voelen,
Jij weet heus wel dat gender meer is dan innie of outie zijn. Kijk maar naar mijn avatar.
pi_48363052
quote:
Op zondag 15 april 2007 22:15 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Dat is dan gewoon een cosmetische handeling om het lijf, wat betreft uiterlijk, te veranderen naar de aard van de hersenen.

Als je zo graag je piemel naar binnen wil vouwen of je poesje naar buiten wil klappen om je daardoor goed te voelen, buiten de al vergoede hormonen, therapie en andere behandelingen kan je best wat geld bij elkaar sprokkelen om dat zelf op te hoesten. Als dit allemaal vergoed wordt in het basispakket dan wordt er gewoon een precedent gecreeerd om elk futiel schoonheidsfoutje ook te laten vergoeden.
Als kankerpatienten zo graag willen genezen kunnen ze dat vast ook wel zelf bij elkaar sprokkelen. Ik hoop dat je in ziet dat je argumentatie niet deugt. Het wordt al jaren lang vergoed door het basis-pakket zonder dat het een precedent-werking had. Verder vraag ik me af waarom je het een futiel schoonheidsfoutje noemt. Je hebt er geen probleem mee wanneer je partner geen vagina heeft maar een penis? Ik weet in ieder geval dat ik een man met een vagina toch wel freaky zou vinden.
quote:
Het basispakket is er voor medische noodzaken, om er voor te zorgen dat als je je auto om een boom heen vouwt je niet daarnee nogeens duizenden euro's moet ophoesten voor je behandelingen.
Waar ligt voor jou de grens?
quote:
Als een verzekeraar een aparte aanvullende verzekering maakt voor transseksuelen om dat allemaal te vergoeden, prima.
Heb je enig idee hoeveel (of beter hoe weinig) transseksuelen er in Nederland zijn?
  † In Memoriam † zondag 15 april 2007 @ 22:35:58 #92
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48363794
quote:
Op zondag 15 april 2007 22:17 schreef Floripas het volgende:
Jij weet heus wel dat gender meer is dan innie of outie zijn. Kijk maar naar mijn avatar.
Natuurlijk. Dat zit dan ook in hun hoofd en daar kunnen ze hormoonkuren en therapie voor krijgen. De finishing touch mogen ze zelf betalen.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † zondag 15 april 2007 @ 22:41:52 #93
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48364065
quote:
Op zondag 15 april 2007 22:19 schreef BetaWolff het volgende:
Als kankerpatienten zo graag willen genezen kunnen ze dat vast ook wel zelf bij elkaar sprokkelen. Ik hoop dat je in ziet dat je argumentatie niet deugt. Het wordt al jaren lang vergoed door het basis-pakket zonder dat het een precedent-werking had. Verder vraag ik me af waarom je het een futiel schoonheidsfoutje noemt. Je hebt er geen probleem mee wanneer je partner geen vagina heeft maar een penis? Ik weet in ieder geval dat ik een man met een vagina toch wel freaky zou vinden.
Kanker is potentieel levensbedreigend, het vastzitten in een vreemd lijf niet, daar kan je met gemak heel erg oud mee worden.

Ik zou geen partner nemen met een penis en ook geen mannelijke partner, dus dat probleem is makkelijk opgelost.
quote:
Waar ligt voor jou de grens?
Medische noodzaak voor levensbedreigende zaken of potentieel levensbedreigende zaken in het basispakket en de rest kan je aanvullend verzekeren. Kan meteen het basistarief omlaag.
quote:
Heb je enig idee hoeveel (of beter hoe weinig) transseksuelen er in Nederland zijn?
Geen flauw idee. In ieder geval twee, TS en iemand die ik ken, verder zou ik het echt niet weten en hou ik mij daar ook helemaal niet mee bezig.
Carpe Libertatem
pi_48364222
quote:
Op zondag 15 april 2007 22:41 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Kanker is potentieel levensbedreigend, het vastzitten in een vreemd lijf niet, daar kan je met gemak heel erg oud mee worden.
Zeg dat tegen al diegenen die langs 100 meter spoor verspreid liggen.
quote:
Ik zou geen partner nemen met een penis en ook geen mannelijke partner, dus dat probleem is makkelijk opgelost.
Oftewel, een vrouw met een penis is dus kennelijk ook in jouw ogen niet lichamelijk gezond.
quote:
Medische noodzaak voor levensbedreigende zaken of potentieel levensbedreigende zaken in het basispakket en de rest kan je aanvullend verzekeren. Kan meteen het basistarief omlaag.
Dan blijft er weinig meer over van het basispakket.
quote:
Geen flauw idee. In ieder geval twee, TS en iemand die ik ken, verder zou ik het echt niet weten en hou ik mij daar ook helemaal niet mee bezig.
De hoogste schatting is 3000. Het aantal nieuw behandelden per jaar ligt ergens tussen de 50 en 100.
  † In Memoriam † zondag 15 april 2007 @ 22:53:12 #95
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48364594
quote:
Op zondag 15 april 2007 22:44 schreef BetaWolff het volgende:
Zeg dat tegen al diegenen die langs 100 meter spoor verspreid liggen.
Zelfmoord komt nou niet echt alleen bij transseksuelen voor en wat ze met hun eigen lijf doen moeten ze vooral zelf weten, ookal verspreiden ze die graag over 100 meter spoor.
quote:
Oftewel, een vrouw met een penis is dus kennelijk ook in jouw ogen niet lichamelijk gezond.
Jawel, ik hoef diegene alleen niet als partner.
quote:
Dan blijft er weinig meer over van het basispakket.
Precies. Goedkoop basispakket en de keuze om extra dingen zelf bij te verzekeren, zoals het hoort.
quote:
De hoogste schatting is 3000. Het aantal nieuw behandelden per jaar ligt ergens tussen de 50 en 100.
Oh, valt nog mee, had het zelf hoger geschat, maar is dat verder relevant?
Carpe Libertatem
pi_48364886
quote:
Op zondag 15 april 2007 22:53 schreef Boze_Appel het volgende:

Zelfmoord komt nou niet echt alleen bij transseksuelen voor en wat ze met hun eigen lijf doen moeten ze vooral zelf weten, ookal verspreiden ze die graag over 100 meter spoor.
Genderdysforie is hiermee echter levensbedreigend.
quote:
Jawel, ik hoef diegene alleen niet als partner.
Zoals je een partner met blond haar niete hoeft?
quote:
Precies. Goedkoop basispakket en de keuze om extra dingen zelf bij te verzekeren, zoals het hoort.

Oh, valt nog mee, had het zelf hoger geschat, maar is dat verder relevant?
Omdat je dan had kunnen bedenken dat het vrij zinloos is om zoiets in een apart pakket te stoppen, temeer omdat er nauwelijks kosten aan verbonden zijn op individueel niveau. Verder komt dat idee ook niet helemaal overeen met hoe een verzekering werkt, maar dat lijkt me niet echt een relevant praatje hier.
  † In Memoriam † zondag 15 april 2007 @ 23:03:19 #97
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48365069
quote:
Op zondag 15 april 2007 22:59 schreef BetaWolff het volgende:
Genderdysforie is hiermee echter levensbedreigend.
Daarvoor hebben we toch psychologen. Het is niet alsof je ze wat cosmetische correcties geeft en alles is opeens opgelost.
quote:
Zoals je een partner met blond haar niete hoeft?
Bijvoorbeeld. Gelukkig is iedereen vrij om zijn/haar eigen partner te kiezen
Carpe Libertatem
pi_48365240
quote:
Op zondag 15 april 2007 23:03 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Daarvoor hebben we toch psychologen. Het is niet alsof je ze wat cosmetische correcties geeft en alles is opeens opgelost.
Voor de derde keer in dit topic : Psycho-therapie sorteert geen effect bij genderdysforie.
quote:
Bijvoorbeeld. Gelukkig is iedereen vrij om zijn/haar eigen partner te kiezen
Goed, vrouwen met penissen en mannen met een vagina beschouw ik als ernstige lichamelijke afwijkingen. Zal wel aan mij liggen dan.
pi_48366944
Werkelijk merkwaardig dat hersenafwijkingen hier nog steeds als een psychisch probleem worden opgevat.
pi_48367009
quote:
Op zondag 15 april 2007 19:04 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Een hazenlip gaat vaak gepaard met fysieke problemen zoals gespleten gehemelte of onderontwikkelde kaak. Dat is niet vergelijkbaar met iemand met een gezond lichaam, maar hersens waar een foutje in zit.
Je hersenen tellen niet als lichaam?
pi_48367094
quote:
Op zondag 15 april 2007 23:47 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

En wat heeft het dan voor zin om de rest van het lichaam te verminken?
  † In Memoriam † zondag 15 april 2007 @ 23:52:59 #102
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48367232
quote:
Op zondag 15 april 2007 23:47 schreef Diederik_Duck het volgende:
Het is onderdeel van, maar je gaat ook niet heel je huis verbouwen omdat het anders niet past bij het schilderij wat in de woonkamer hangt, dan hang je gewoon een nieuw schilderij op.
Carpe Libertatem
pi_48367244
quote:
Op zondag 15 april 2007 23:49 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

En wat heeft het dan voor zin om de rest van het lichaam te verminken?
Wie zegt dat het lichaam verminkt wordt? Het probleem is hier: ofwel je hebt de verkeerde hersenen bij het juiste lichaam of je hebt de juiste hersenen bij het verkeerde lichaam. Behandeling kan er uit bestaan de hersenen aan te passen, of het lichaam aan te passen. Nu het eerste (nog?) niet kan, blijft alleen optie twee over.
pi_48367286
quote:
Op zondag 15 april 2007 23:52 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Het is onderdeel van, maar je gaat ook niet heel je huis verbouwen omdat het anders niet past bij het schilderij wat in de woonkamer hangt, dan hang je gewoon een nieuw schilderij op.
Leuk, jij kan dus dit soort hersenoperaties doen.
  † In Memoriam † zondag 15 april 2007 @ 23:57:17 #105
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48367374
quote:
Op zondag 15 april 2007 23:06 schreef BetaWolff het volgende:
Voor de derde keer in dit topic : Psycho-therapie sorteert geen effect bij genderdysforie.
Heb je daar gegevens of teksten over?
quote:
Goed, vrouwen met penissen en mannen met een vagina beschouw ik als ernstige lichamelijke afwijkingen. Zal wel aan mij liggen dan.
Dat hebben ze dan zelf door medische kunstjes voor elkaar gekregen, mensen met de hormoonhuishouding van een man en de hersenen van een man met volledig werkende vrouwelijke geslachtsonderdelen worden bijna niet geboren.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † maandag 16 april 2007 @ 00:00:59 #106
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48367507
quote:
Op zondag 15 april 2007 23:54 schreef Diederik_Duck het volgende:
Leuk, jij kan dus dit soort hersenoperaties doen.
Nee, ik zie dan ook verder geen noodzaak om van alles aan te passen, in ieder geval niet vanuit gemeenschappelijk geld.

Fysiek ombouwen is hele dure symptoombestrijding, geen oplossing voor een verstoorde geest.
Carpe Libertatem
pi_48367629
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:00 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Nee, ik zie dan ook verder geen noodzaak om van alles aan te passen, in ieder geval niet vanuit gemeenschappelijk geld.

Fysiek ombouwen is hele dure symptoombestrijding, geen oplossing voor een verstoorde geest.
Waar wordt bepaald of je man of vrouw bent? In je hersenen toch? Het fysieke geslacht aanpassen aan het geslacht dat bij de hersenen past lijkt me dus geen symptoombestrijding.
pi_48367656
En de mensen die hier zo begripvol en steunend tegenover geslachtsoperaties staan, wees eens eerlijk; Zouden jullie net zo open staan voor een (intieme) relatie met een transsexuele man / vrouw, als met een 'normale' man / vrouw? Dus zou je bijvoorbeeld als hetero man een transsexuele vrouw echt als volwaardige vrouw zien?
  maandag 16 april 2007 @ 00:05:52 #109
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48367683
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:05 schreef Evil_Jur het volgende:
En de mensen die hier zo begripvol en steunend tegenover geslachtsoperaties staan, wees eens eerlijk; Zouden jullie net zo open staan voor een (intieme) relatie met een transsexuele man / vrouw, als met een 'normale' man / vrouw? Dus zou je bijvoorbeeld als hetero man een transsexuele vrouw echt als volwaardige vrouw zien?
Ja, hoor. Geen probleem.
  maandag 16 april 2007 @ 00:06:28 #110
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48367709
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:00 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Welk "symptoom" wordt er dan bestreden?
pi_48367732
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:05 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ja, hoor. Geen probleem.
Bewonderenswaardig, als je dat echt meent. Ik denk dat velen dan toch een beetje hypocrieter zijn wanneer het op intimiteit aankomt.
pi_48367801
quote:
En de mensen die hier zo begripvol en steunend tegenover geslachtsoperaties staan, wees eens eerlijk; Zouden jullie net zo open staan voor een (intieme) relatie met een transsexuele man / vrouw, als met een 'normale' man / vrouw?
Nee dat denk ik niet (niet dat ik er ooit mee te maken heb gehad).
quote:
Dus zou je bijvoorbeeld als hetero man een transsexuele vrouw echt als volwaardige vrouw zien?
Nee, maar dat is meer mijn eigen bekrompenheid denk ik. Dat neemt niet weg dat ik wel inzie dat er objectief iets niet goed zit bij deze mensen, en dat een operatie dehalve passend kan zijn.
  maandag 16 april 2007 @ 00:13:04 #113
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48367907
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:07 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Bewonderenswaardig, als je dat echt meent. Ik denk dat velen dan toch een beetje hypocrieter zijn wanneer het op intimiteit aankomt.
Nee, echt. Ik heb ook eens een man ontmoet die restauratieve chirurgie nodig had gehad aan zijn penis na een naar ongeluk, en dat was ook geen probleem.

Alle transsexuelen die ik ooit heb ontmoet zijn overigens extreem mannelijk / vrouwelijk (wat van toepassing is). Het zijn niet allemaal Kelly's.
pi_48367954
Dat het passend kan zijn voor sommige mensen wil ik best onderkennen. Maar het gaat mij te ver, ik heb er problemen mee uit principe, waar leg je de grens?

Wat denken jullie bijvoorbeeld over het vergoeden van de gewenste operaties voor mensen met deze stoornis?

http://en.wikipedia.org/wiki/Apotemnophilia
  maandag 16 april 2007 @ 00:16:07 #115
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48368000
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:14 schreef Evil_Jur het volgende:
Dat het passend kan zijn voor sommige mensen wil ik best onderkennen. Maar het gaat mij te ver, ik heb er problemen mee uit principe, waar leg je de grens?

Wat denken jullie bijvoorbeeld over het vergoeden van de gewenste operaties voor mensen met deze stoornis?

http://en.wikipedia.org/wiki/Apotemnophilia
Dan wil je van iets normaals naar iets abnormaals, a la Lolo Ferrari.
Vrouw-zijn is niet abnormaal.
pi_48368083
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:16 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dan wil je van iets normaals naar iets abnormaals, a la Lolo Ferrari.
Vrouw-zijn is niet abnormaal.
Normaal is nogal een rekbaar begrip, ik dacht ook niet dat dat de basis was voor deze discussie. Het gaat toch om mensen met een probleem helpen, kennelijk by any means necessary?
pi_48368165
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:18 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Normaal is nogal een rekbaar begrip, ik dacht ook niet dat dat de basis was voor deze discussie. Het gaat toch om mensen met een probleem helpen, kennelijk by any means necessary?
Mensen die hun benen amputeren zijn objectief gek, mensen die zich laten ombouwen niet.
pi_48368262
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:22 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Mensen die hun benen amputeren zijn objectief gek, mensen die zich laten ombouwen niet.
Kom nou, dat is objectief echt niet hard te maken. Gek, normaal, het zijn allemaal subjectieve en dynamische begrippen die veranderen van persoon tot persoon, maatschappij tot maatschappij en jaar tot jaar.
pi_48368343
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:26 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Kom nou, dat is objectief echt niet hard te maken. Gek, normaal, het zijn allemaal subjectieve en dynamische begrippen die veranderen van persoon tot persoon, maatschappij tot maatschappij en jaar tot jaar.
Wat normaal gedrag is, daar valt best een consensus over te bereiken, dat noemen we dan 'objectief normaal'... Dat gezegd hebbende, denk jij dat het raar is om als vrouw een vrouwenlichaam te hebben?
pi_48368434
Nee, maar ik denk wel dat het raar is om te denken dat een cosmetische operatie je geslacht kan veranderen, hoe je dat ook wil formuleren. Voor mij zijn transsexuelen gek, dat bedoel ik niet pers se negatief, maar net zo gek als iemand met een amputatiefetisj. Dat is een persoonlijk oordeel, maar wel eentje die over het algemeen breed gedragen wordt, dus is er sprake van een consensus.
pi_48368462
Depressief leven en het gevoel dat je kapot gaat, volstrekt normaal toch? Even naar de psychiater sturen, onder de medicijnen stoppen en klaar met die gekke mensen zodat we daar niet naar om hoeven kijken toch?

Alsjeblieft zeg
pi_48368553
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:32 schreef Evil_Jur het volgende:
Nee, maar ik denk wel dat het raar is om te denken dat een cosmetische operatie je geslacht kan veranderen, hoe je dat ook wil formuleren. Voor mij zijn transsexuelen gek, dat bedoel ik niet pers se negatief, maar net zo gek als iemand met een amputatiefetisj. Dat is een persoonlijk oordeel, maar wel eentje die over het algemeen breed gedragen wordt, dus is er sprake van een consensus.
Ik denk dat je het niet snapt, met de hersenen van transseksuelen is objectief niet zoveel mis (je kunt ze dus ook niet gek noemen), alleen past het bijbehorende lichaam er niet bij...
pi_48368610
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:36 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Ik denk dat je het niet snapt, met de hersenen van transseksuelen is objectief niet zoveel mis (je kunt ze dus ook niet gek noemen), alleen past het bijbehorende lichaam er niet bij...
Niet alle transsexuelen zijn geboren met een hersenstructuur die afwijkt van hun uitwendige geslacht, dus hoe zit het dan met die groepen?
  maandag 16 april 2007 @ 00:41:50 #124
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_48368658
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:33 schreef Maisnon het volgende:
Depressief leven en het gevoel dat je kapot gaat, volstrekt normaal toch? Even naar de psychiater sturen, onder de medicijnen stoppen en klaar met die gekke mensen zodat we daar niet naar om hoeven kijken toch?

Alsjeblieft zeg
Inderdaad, doet me denken aan die tv-dominees in Amerika die homo's proberen te laten geloven dat ze psychisch ziek zijn...
pi_48368720
Mensen die zeiken dat ze hier voor moeten betalen wens ik al helemaal een moeilijk te genezen ziekte toe trouwens

EDIT: Sorry als ik agressief wordt over dit onderwerp
pi_48368753
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:39 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Niet alle transsexuelen zijn geboren met een hersenstructuur die afwijkt van hun uitwendige geslacht, dus hoe zit het dan met die groepen?
Ik heb daar een simpele tegenvraag op: zou jij (of ook maar iemand die je kent) je (zijn/haar) geslacht operatief willen laten veranderen? Als het goed is gruwel je van dat idee.
  maandag 16 april 2007 @ 00:49:43 #127
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48368830
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:45 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Ik heb daar een simpele tegenvraag op: zou jij (of ook maar iemand die je kent) je (zijn/haar) geslacht operatief willen laten veranderen? Als het goed is gruwel je van dat idee.
Voor een dagje?
Oeh, geil
  maandag 16 april 2007 @ 00:50:01 #128
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_48368839
Het gaat er volgens mij ook om dat met een operatie (met een reeks operaties, om het correcter te zeggen), de wereld jou ziet zoals jij je vanbinnen voelt. Hoe zou jij het vinden als man, om constant te worden aangesproken met "mevrouw"?

Het uiterlijk is heel belangrijk in deze wereld en hoe men op dat uiterlijk reageert bepaalt een vrij groot deel van je persoonlijkheid. Als de wereld constant op de verkeerde manier op jou reageert, als je paspoort en geboorteregister zeggen dat je op elk formulier "man" moet invullen maar je eigenlijk vanuit je gevoel het hokje "vrouw" wil aankruisen... dat kan er best wel heftig inhakken.

Sommigen (een aantal, veel, ik heb geen cijfers) zullen het zonder operatie kunnen stellen, anderen niet. En ik vind dat die laatste groep [tot op zekere hoogte] geholpen moet worden door (een deel van) de behandeling te vergoeden. Gelukkige mensen kosten de staat uiteindelijk veel minder geld dan ongelukkige.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_48368858
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:45 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Ik snap je vraag niet helemaal. Bedoel je dat ik dat zou toelaten?

Ik heb echt geen problemen met mensen die een geslachtsoperatie willen ondergaan en iedereen die dat nodig vindt moet dat lekker zelf weten, of ik ze nou ken of niet. Maar ik zie niet in waarom ik en de maatschappij daarvoor zouden moeten betalen. En je kunt ook niet van mij verwachten dat ik je dan als volwaardig man / vrouw zal beschouwen.

Ikzelf heb er ook geen behoefte aan overigens.
pi_48368926
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:44 schreef Maisnon het volgende:
Mensen die zeiken dat ze hier voor moeten betalen wens ik al helemaal een moeilijk te genezen ziekte toe trouwens

EDIT: Sorry als ik agressief wordt over dit onderwerp
Maar voor jou ook de vraag met betrekking tot http://nl.wikipedia.org/wiki/Apotemnofilie, die staat als het goed is binnenkort ook op de DSM lijst.
  maandag 16 april 2007 @ 00:57:01 #131
66825 Reya
Fier Wallon
pi_48368969
quote:
Ja hoor, geen enkel probleem mee
  maandag 16 april 2007 @ 01:01:45 #132
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_48369049
quote:
Geen idee, maar dat doet er ook niet toe. Het ging om de discussie of je vind dat transsexuelen recht hebben op volledige vergoeding. Ik vind dat wel en daar heeft mijn geaardheid of persoonlijke voorkeur niets mee te maken.
pi_48369232
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:54 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Maar voor jou ook de vraag met betrekking tot http://nl.wikipedia.org/wiki/Apotemnofilie, die staat als het goed is binnenkort ook op de DSM lijst.
Nouja, hoewel ik me alleen kan identificeren met de depressiviteit enzo, is het wel zo dat bij apotemnofilie de maatschappij een veel minder belangrijke rol lijkt te spelen, maar dit meer een soort van drang lijkt om van één stuk af te komen. Bij transsexualiteit is het ook nog eens zo dat het niet zo maar iets is wat zich even ontwikkeld, maar vanaf je vroege jeugd al aanwezig is, en waar je als onwetend kindje zelfs last van lijkt te hebben Bij dat amputatie dinges lijkt het te gaan om een fetisj ofzo, dat het alleen om het seksuele (van een geamputeerd lichaamsdeel ) lijkt te gaan.

"omdat het verlangen naar amputatie wel wordt gezien als een vorm van zoeken naar seksuele bevrediging"

Ook bestaat de behandeling bij transseksuelen niet uit *HAK* alleen zeg maar

Apotemnofil...isten? zijn dus naar mijn mening wel iets vreemder.
pi_48371462
quote:
Op zondag 15 april 2007 23:57 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Heb je daar gegevens of teksten over?
Je zou kunnen beginnen bij de bevindingen van Dr. Harry Benjamin.
pi_48371539
quote:
Op zondag 15 april 2007 23:45 schreef Diederik_Duck het volgende:
Werkelijk merkwaardig dat hersenafwijkingen hier nog steeds als een psychisch probleem worden opgevat.
Dat is deels ook zo omdat het in DSM-IV vermeld wordt, denk ik. Naar verluid schijnt het in de nog te schrijven DSM-V niet meer voor te komen als stoornis...
pi_48380453
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat een omgebouwde transseksueel erg gelukkig kan zijn op haar/zijn lichaam. Iemand die eerder een man was en nu omgebouwd is tot vrouw ziet er nog steeds uit als vent. En vice versa.
Zo'n Kelly ziet er toch ook niet uit? Maar ok, dat is weer een andere discussie.
pi_48380871
quote:
Op maandag 16 april 2007 14:00 schreef kriele het volgende:
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat een omgebouwde transseksueel erg gelukkig kan zijn op haar/zijn lichaam. Iemand die eerder een man was en nu omgebouwd is tot vrouw ziet er nog steeds uit als vent. En vice versa.
Zo'n Kelly ziet er toch ook niet uit? Maar ok, dat is weer een andere discussie.
Ik denk dat je je daar op verkijkt. Wanneer er vroeg genoeg wordt begonnen met de geslachtsaanpassing en iemand heeft de lichaamsbouw een beetje mee valt er, zeker op het eerste gezicht, vaak weinig aan te zien. Een geslachtsaanpassende behandeling bestaat ook uit veel meer dan alleen een operatie, voor het geval je dat nog niet duidelijk was. Uit de interactie van mijn medemens maak ik zelf niet op dat ik als vent wordt gezien. Kennelijk kan het dus wel.
  maandag 16 april 2007 @ 14:23:14 #138
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_48381103
ik erger me aan mensen die voor een heel erg kleine groep iets willen tegenhouden.

dit gaat over een paar honderd man/vrouw per jaar hooguit. het is niet zo dat als we dit gaan vergoeden er ineens mensenmassa's opstaan die zeggen "ja als het gratis is, dan doe maar".
pi_48381326
quote:
Op maandag 16 april 2007 14:23 schreef zoalshetis het volgende:
ik erger me aan mensen die voor een heel erg kleine groep iets willen tegenhouden.

dit gaat over een paar honderd man/vrouw per jaar hooguit. het is niet zo dat als we dit gaan vergoeden er ineens mensenmassa's opstaan die zeggen "ja als het gratis is, dan doe maar".
Momenteel wordt het meeste vergoed. In ieder geval psychologische screening, hormoontherapieen en geslachtsoperatie worden vergoed. Nog los van de veronderstelling van sommigen dat het geen legitieme behandelmethode is zijn de kosten dusdanig laag dat niemand er iets van merkt.
  maandag 16 april 2007 @ 14:52:46 #140
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_48381915
quote:
Op maandag 16 april 2007 14:31 schreef BetaWolff het volgende:

[..]

Momenteel wordt het meeste vergoed. In ieder geval psychologische screening, hormoontherapieen en geslachtsoperatie worden vergoed. Nog los van de veronderstelling van sommigen dat het geen legitieme behandelmethode is zijn de kosten dusdanig laag dat niemand er iets van merkt.
het gaat om zo weinig mensen dat i er nooit wakker van kan liggen. ik wil liever dat de burgers eens goed kijken naar andere organen die veel minder effectief zijn voor de samenleving.
pi_48382139
quote:
Op maandag 16 april 2007 14:52 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

het gaat om zo weinig mensen dat i er nooit wakker van kan liggen. ik wil liever dat de burgers eens goed kijken naar andere organen die veel minder effectief zijn voor de samenleving.
Als we inderdaad toch bezig zijn.
  † In Memoriam † maandag 16 april 2007 @ 15:08:31 #142
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48382381
quote:
Op maandag 16 april 2007 14:23 schreef zoalshetis het volgende:

Het is toch helemaal niet relevant om hoeveel mensen het gaat, al was het er maar 1.
Carpe Libertatem
  maandag 16 april 2007 @ 15:15:31 #143
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_48382578
quote:
Op maandag 16 april 2007 15:08 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Het is toch helemaal niet relevant om hoeveel mensen het gaat, al was het er maar 1.
dat vind ik passen bij een geciviliseerde maatschappij ja. daarom heb ik humanistisch gezien problemen bij bewegingen die 26.000 mensen hier wil hebben. en over een paar jaar weer.

liever kijk ik naar het individuele geval, doen de gemeentes beter onderzoek naar de personalia van die persoon en besluiten dan ja of nee. bij nee is geen dure advocaat meer nodig. die hebben hun zakken nu wel genoeg gevuld.
pi_48382670
quote:
Op maandag 16 april 2007 15:08 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Tuurlijk is dat wel relevant het gaat hier toch ook om de kosten die anderen hebben aan de vergoeding. Anders maakte men er volgens mij niet zo'n groot probleem van.
  † In Memoriam † maandag 16 april 2007 @ 16:12:47 #145
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48384355
quote:
Op maandag 16 april 2007 15:17 schreef Maisnon het volgende:
Tuurlijk is dat wel relevant het gaat hier toch ook om de kosten die anderen hebben aan de vergoeding. Anders maakte men er volgens mij niet zo'n groot probleem van.
Je vergoed iets om onverwachte medische kosten te compenseren. Je gaat niet iets vergoeden omdat het toch maar weinig mensen zijn en dat je dan maar even met geld kan gaan strooien.
Carpe Libertatem
pi_48389367
quote:
En de mensen die hier zo begripvol en steunend tegenover geslachtsoperaties staan, wees eens eerlijk; Zouden jullie net zo open staan voor een (intieme) relatie met een transsexuele man / vrouw, als met een 'normale' man / vrouw
Dus zou je bijvoorbeeld als hetero man een transsexuele vrouw echt als volwaardige vrouw zien?
Ja, ik zou er wel voor openstaan, maar uiteindelijk val ik niet op mannen. Voordat ik erop zou vallen, moet hij => zij dus niet al te gemakkelijk te onderscheiden zijn van een vrouw.

Hoe ik hem / haar zie hangt er mede van af hoe geloofwaardig hij of zij in de nieuwe rol overkomt.

En de operaties en verdere behandelingen voor man => vrouwen en voor vrouw => mannen mogen van mij best vergoed worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Petera op 16-04-2007 19:15:43 ]
  maandag 16 april 2007 @ 23:30:56 #147
99433 Tup
Tupperwaar
pi_48400942
Ik ga er van uit dat vrijwel niemand zich voor de lol laat opereren.
Wasserwunderland
pi_48921376
In veel opzichten vind ik het een beetje een non-discussie!

Transseksualiteit is in diezin een keuze dat je er voor kiest om er eindelijk is iets aan te doen! Het gevoel vrouw te zijn hebben deze mensen iedere dag de hele dag, en dat is geen keuze. Deze mensen hebben het vaak psychisch zwaar. Je weet niet beter dan dat je de heledag iemand anders moet zijn. En de behandeling is vaak ook de enige uitweg naar een enigsinds normaal leven. Want een vrouw wordt je nooit, je blijft altijd een transseksueel, een operatie maakt alles net even iets dragelijker maar het lost geenzins alle problemen op. Vind ik dat je deze mensen moet helpen? Ik denk van wel. Ik denk van wel! Transseksuelen kunnen immers niet geholpen worden zonder proffecionele hulp, en dat is vaak erg duur. Zodanig duur dat ik vind dat je ze er financieel mee mag helpen. Ik vind daarintegen niet dat je zomaar alles moet gaan vergoeden, zoek daar een gezonde balans in.

En als we het over vergoeden van allerlei behandelingen hebben! Wat vinden jullie dan van mensen die jaren lang roken en veel te vet en zout eten? Moeten deze mensen niet hun eigen hartoperatie betalen? Want roken en vet eten is wel een keuze! Ondanks dat het een verslaving kan zijn is er voldoende preventieve hulp te krijgen! Als iedereen dat nou is doet, dan kunnen we geld gaan besparen! En die paar transseksuelen die een vaginaatje laten maken, dat zijn echt de kosten niet.

En vergeet niet, of je man of vrouw bent dat is, naast het feit dat je mens bent, de belangrijkste basis waarop je je persoonlijkheid vormt. Geef ze een kans om zich in de maatschapij te ontplooien.
pi_48921568
quote:
Op maandag 16 april 2007 16:12 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Je vergoed iets om onverwachte medische kosten te compenseren. Je gaat niet iets vergoeden omdat het toch maar weinig mensen zijn en dat je dan maar even met geld kan gaan strooien.
Dat is natuurlijk niet waar! Je verzekerd jezelf om onverwachte kosten te dekken. Dingen worden vergoed als we vinden dat het niet eerlijk is als deze persoon alles zelf zou moeten betalen. En in sommige gevallen is het vrijwel onmogelijk om al deze kosten zelf te betalen. Het idee achter verzekeren is toch dat je de kosten gezamelijk draagt?
pi_48922195
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:54 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Een mooi voorbeeld. Ik weet eigenlijk niet of je dit zou moeten vergoeden. Er is 1 groot essentieel verschil als je het vergelijkt met het verlangen van een transseksueel. Een transseksueel wil bijvoorbeeld een vrouw zijn. Wat opzich heel normaal is. De halve wereld wil zo'n beetje een vrouw zijn, en de halve wereld is dat ook. Maar het gevoel een man of een vrouw te zijn is in die zin redelijk normaal, dat is immers ook de natuurlijke sekse indeling. Maar het gevoel 1 been te moeten/willen missen is toch iets anders. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die vrijwillig een been laten amputeren.

Daarom zou ik zeggen, niet vergoeden!
pi_48940669
Ik vind het een moeilijke vraag. Ik geloof heel graag dat het zeer onprettig is om in het verkeerde lichaam geboren te worden. Andere mensen voelen zich echter heel onprettig over andere lichaamkenmerken, zoals hun neus, hun borsten, penis en weet ik veel wat nog meer. Voor deze mensen zal dat heel erg zijn en zal het grote invloed hebben op hun leven, maar moeten we het allemaal vergoeden? Waar moet de grens gelegd worden? Het compleet vergoeden voor het behandelen van brandwonden en grote (zichtbare) littekens heb ik helemaal niks op tegen. Maar of iedereen mee moet betalen voor de operaties voor mensen die ontevreden zijn over hun lichaam? Bij grote zichtbare afwijkingen (hazenlip bijvoorbeeld) heb ik er ook niks op tegen, maar in andere gevallen zeg ik nee. Dus ook voor transseksuelen.
pi_48940729
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 20:52 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik vind het een moeilijke vraag. Ik geloof heel graag dat het zeer onprettig is om in het verkeerde lichaam geboren te worden. Andere mensen voelen zich echter heel onprettig over andere lichaamkenmerken, zoals hun neus, hun borsten, penis en weet ik veel wat nog meer. Voor deze mensen zal dat heel erg zijn en zal het grote invloed hebben op hun leven, maar moeten we het allemaal vergoeden? Waar moet de grens gelegd worden? Het compleet vergoeden voor het behandelen van brandwonden en grote (zichtbare) littekens heb ik helemaal niks op tegen. Maar of iedereen mee moet betalen voor de operaties voor mensen die ontevreden zijn over hun lichaam? Bij grote zichtbare afwijkingen (hazenlip bijvoorbeeld) heb ik er ook niks op tegen, maar in andere gevallen zeg ik nee. Dus ook voor transseksuelen.
Een mannelijk lichaam is voor een vrouw een kleine onzichtbare afwijking?
pi_48941026
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 20:54 schreef BetaWolff het volgende:

[..]

Een mannelijk lichaam is voor een vrouw een kleine onzichtbare afwijking?
Voor buitenstaanders is er geen zichtbare afwijking, voor haarzelf is dat er wel. Hetzelfde geldt voor iemand die vindt dat hij/zij een lelijke neus heeft, voor mij ziet diegene er misschien doodnormaal uit, maar voor zichzelf heeft diegene een zichtbare, vreselijke afwijking. In beide gevallen vind ik het erg voor deze mensen, maar ik vind niet dat het vergoed dient te worden.
  woensdag 2 mei 2007 @ 21:04:42 #154
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_48941230
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 21:00 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Voor buitenstaanders is er geen zichtbare afwijking, voor haarzelf is dat er wel. Hetzelfde geldt voor iemand die vindt dat hij/zij een lelijke neus heeft, voor mij ziet diegene er misschien doodnormaal uit, maar voor zichzelf heeft diegene een zichtbare, vreselijke afwijking. In beide gevallen vind ik het erg voor deze mensen, maar ik vind niet dat het vergoed dient te worden.
Maar omdat het voor haarzelf een afwijking is, blijft de buitenwereld haar als man zien en aanspreken. Denk je niet dat dat behoorlijk invloed kan hebben op iemand? Dat de rest van de wereld je constant als iets anders ziet dan je bent?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  woensdag 2 mei 2007 @ 21:08:01 #155
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_48941361
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 12:12 schreef supershape het volgende:

[..]

Een mooi voorbeeld. Ik weet eigenlijk niet of je dit zou moeten vergoeden. Er is 1 groot essentieel verschil als je het vergelijkt met het verlangen van een transseksueel. Een transseksueel wil bijvoorbeeld een vrouw zijn. Wat opzich heel normaal is. De halve wereld wil zo'n beetje een vrouw zijn, en de halve wereld is dat ook. Maar het gevoel een man of een vrouw te zijn is in die zin redelijk normaal, dat is immers ook de natuurlijke sekse indeling. Maar het gevoel 1 been te moeten/willen missen is toch iets anders. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die vrijwillig een been laten amputeren.

Daarom zou ik zeggen, niet vergoeden!
geestig, daarom zou ik zeggen, wel vergoeden!

nogmaals. met die vergoeding komt geen horde mensen aanlopen een amputatie te ondergaan.
  woensdag 2 mei 2007 @ 21:13:18 #156
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_48941577
Mja, de conclusie van dit topic stond al in het begin:
quote:
pi_48942491
quote:

[..]

iemand met een lelijke neus wordt niet constant als lelijkneus aangesproken
pi_48946752
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 20:52 schreef MrBadGuy het volgende:
Het is niet zozeer onvrede met het lichaam, het is meer een identiteits qwestie. Een verkeerd lichaam heeft dan behoorlijke gevolgen. Het maakt het sociaal maatschappelijke leven toch wel erg moeilijk. En nogmaals, op de eerste plaats ben je mens en op de tweede plaats man of vrouw. Als dat al iets is wat niet klopt, dan...tja, je begrijpt wel wat ik bedoel denk ik.
pi_48947213
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 21:08 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

geestig, daarom zou ik zeggen, wel vergoeden!

nogmaals. met die vergoeding komt geen horde mensen aanlopen een amputatie te ondergaan.
Het feit dat het er maar weinig zijn is geen reden om het te vergoeden!

En je begrijpt me verkeerd. Wat ik bedoel te zeggen is het volgende: Het is voor een mens in beide gevallen niet normaal om deze wens te hebben, of je laten "ombouwen"of een gezond lichaamsdeel te laten amputeren. Het doel van een geslachts verandering is het imiteren van een vrouwenlijf zodat deze persoon zich als vrouw in de maatschappij kan manifesteren. En vrouwen zijn een normaal onderdeel van de maatschappij (al klinkt dat misschien raar...).

Het doel van een amputatie is alleen omdat deze mensen dat wensen, je sociaale positie in de maatschappij zal veel minder veranderen.

Het hebben van transseksuele gevoelens is in beginsel veel elementairder. Het is veel, denk ik.moeilijker om mee te leven.
pi_48947276
quote:

[..]

Een neus correctie is met een beetje spaarwerk heel goed zelf te betalen.
pi_48966468
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 23:01 schreef supershape het volgende:

[..]

Het is niet zozeer onvrede met het lichaam, het is meer een identiteits qwestie. Een verkeerd lichaam heeft dan behoorlijke gevolgen. Het maakt het sociaal maatschappelijke leven toch wel erg moeilijk. En nogmaals, op de eerste plaats ben je mens en op de tweede plaats man of vrouw. Als dat al iets is wat niet klopt, dan...tja, je begrijpt wel wat ik bedoel denk ik.
Iemand die zichzelf lelijk vindt kan daardoor ook problemen krijgen in het sociaal maatschappelijk leven. Als je jezelf lelijk vindt dan kan dat resulteren in weinig zelfvertrouwen en mogelijk zelf dat zo'n iemand zichzelf afsluit van de samenleving. Ik snap dat het niet hetzelfde is als een transseksueel, dat daarbij ook andere gevoelens spelen, maar het resultaat kan best hetzelfde zijn.

Zoals ik al zei is het een moeilijk onderwerp, maar ik vind niet dat het vergoed moet worden. Wat zijn trouwens de kosten van een beetje geslachtverandering?
pi_48966895
Ik denk ook dat er minder transseksuelen zijn dan mensen die hun neus lelijk vinden trouwens
pi_48969699
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 14:57 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Iemand die zichzelf lelijk vindt kan daardoor ook problemen krijgen in het sociaal maatschappelijk leven. Als je jezelf lelijk vindt dan kan dat resulteren in weinig zelfvertrouwen en mogelijk zelf dat zo'n iemand zichzelf afsluit van de samenleving. Ik snap dat het niet hetzelfde is als een transseksueel, dat daarbij ook andere gevoelens spelen, maar het resultaat kan best hetzelfde zijn.

Zoals ik al zei is het een moeilijk onderwerp, maar ik vind niet dat het vergoed moet worden. Wat zijn trouwens de kosten van een beetje geslachtverandering?
Ik weet het eigenlijk niet, ik denk dat het wel meer is dan 10.000 euro. Ik denk wel aanzienlijk meer.
  donderdag 3 mei 2007 @ 21:17:05 #164
178246 Sexy_Sadie
Doesn't care
pi_48980026
Voordat ik hier op de gestelde vraag kan antwoorden, vraag ik me allereerst iets af.

Wat is de geschiedenis van transseksuelen? Is het een groeiende groep? Is het een modern verschijnsel? Is het een ziekte? Een afwijking? Is het waarschijnlijk dat er meer transseksuelen zullen komen in de loop van de tijd?
Ja, ik mag weer :6
*O* 9-12-2009 @ Paul McCartney *O*
pi_48980492
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 21:17 schreef Sexy_Sadie het volgende:
Voordat ik hier op de gestelde vraag kan antwoorden, vraag ik me allereerst iets af.

Wat is de geschiedenis van transseksuelen?
Reeds in de oudheid zijn gevallen van transseksualiteit gedocumenteerd alsmede zeer primitief uitgevoerde SRS'en.
quote:
Is het een groeiende groep?
Het lijkt er op van niet. Cijfers en schattingen lopen uiteen, maar de grootste prevalentie-cijfers zijn 1:12.000 voor man->vrouw en 1:30.000 voor vrouw->man. Andere cijfers gaan tot 1:50.000 voor man->vrouw en 1:100.000 voor vrouw->man.
quote:
Is het een modern verschijnsel?
Nee, in de oudheid kwam het ook al voor en daarvoor waarschijnlijk ook, maar dat is niet gedocumenteerd.
quote:
Is het een ziekte? Een afwijking?
Op dit moment wordt genderdysforie behandeld op basis van de opname in DSM-IV, waardoor het als een psychische stoornis geldt. Mogelijk verandert dit in de toekomst omdat er feitelijk geen sprake van een storing in de hersenen. De hersenen zijn gevormd als gezonde hersenen, zij het met de structuur van het andere geslacht dan het lichaam doet geloven.
quote:
Is het waarschijnlijk dat er meer transseksuelen zullen komen in de loop van de tijd?
De prevalentie is voor zover ik weet redelijk constant. Sowieso is de prevalentie van transseksualiteit veel kleiner dan (andere?) vormen van interseksualiteit. Sommige vormen van interseksualiteit hebben een prevalentie van 1:1.000 en hoger.
  donderdag 3 mei 2007 @ 21:30:57 #166
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_48980687
quote:

Wat is de geschiedenis van transseksuelen? Is het een groeiende groep? Is het een modern verschijnsel? Is het een ziekte? Een afwijking? Is het waarschijnlijk dat er meer transseksuelen zullen komen in de loop van de tijd?
dat laatste hangt helemaal van de ontwikkeling in godsdienstige boekenvrijheid af.

is 2012 het einde van de bestaande monotheïsten? krijgen we eindelijk iets relevants waar we in deze tijd mee kunnen leven? of duurt dat nog even? voordat we de vrije sprong voorwaarts maken.

cosmetisch of religieus, neen.
psychisch, ja graag. ik wil graag voor het geluk van anderen betalen als het om iets groot-psychisch gaat.

de rest betaalt het maar lekker zelf.
pi_48993190
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 21:30 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

dat laatste hangt helemaal van de ontwikkeling in godsdienstige boekenvrijheid af.

is 2012 het einde van de bestaande monotheïsten? krijgen we eindelijk iets relevants waar we in deze tijd mee kunnen leven? of duurt dat nog even? voordat we de vrije sprong voorwaarts maken.

psychisch, ja graag. ik wil graag voor het geluk van anderen betalen als het om iets groot-psychisch gaat.

de rest betaalt het maar lekker zelf.
En als blijkt dat de enige echte optie om een psychisch probleem op te lossen en cosmetische ingreep is?
pi_48993212
quote:

Ik kan me voorstellen dat er iets meer transseksuelen komen als het ze iets makkelijker gemaakt word, maar ik denk dat het nauwelijks uit gaat maken!
pi_48993869
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 21:30 schreef zoalshetis het volgende:

Beschouw je het juiste geslacht aanmeten als iets cosmetisch? Functioneel is het nogal verschillend namelijk.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 10:12:23 #170
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_48994721
Interessante discussie. Als het puur een kwestie zou zijn van vergoedingen dan denk ik dat er meer redenen zijn om zoiets wel te vergoeden, dan niet;
- het is een marginaal verschijnsel
- er ligt een niet-herstelbare afwijking in de hersenen aan ten grondslag
- niemand doet dit voor zijn of haar lol; het is niet te verwachten dat zulke operaties veel populairder zullen worden als het wordt vergoed
- een operatie is veel goedkoper dan al het leed wat mensen moeten doormaken als ze hun hele leven in het verkeerde lichaam zitten; materieel (therapie) en immaterieel (geestelijke gezondheid).

Ik vind dat hele valide argumenten. Maar als je het bekijkt op maatschappelijk niveau, dan wil ik - als iemand met gewetensbezwaren- er niet toe verplicht worden om door het betalen van mijn premie er voor verantwoordelijk te zijn dat ik zulke operaties mede mogelijk maak. Aangezien apart hiervoor verzekeren mij geen optie lijkt, vind ik dat je het gewoon zelf moet betalen.
pi_48994910
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 10:12 schreef Heerlijkheid het volgende:
Interessante discussie. Als het puur een kwestie zou zijn van vergoedingen dan denk ik dat er meer redenen zijn om zoiets wel te vergoeden, dan niet;
- niemand doet dit voor zijn of haar lol; het is niet te verwachten dat zulke operaties veel populairder zullen worden als het wordt vergoed
- een operatie is veel goedkoper dan al het leed wat mensen moeten doormaken als ze hun hele leven in het verkeerde lichaam zitten; materieel (therapie) en immaterieel (geestelijke gezondheid).

Ik vind dat hele valide argumenten. Maar als je het bekijkt op maatschappelijk niveau, dan wil ik - als iemand met gewetensbezwaren- er niet toe verplicht worden om door het betalen van mijn premie er voor verantwoordelijk te zijn dat ik zulke operaties mede mogelijk maak. Aangezien apart hiervoor verzekeren mij geen optie lijkt, vind ik dat je het gewoon zelf moet betalen.
Kun je uitleggen waarom het uitvoeren tegen je geweten in gaat? Gewetensbezwaring is iets wat ik in dit topic nog niet gehoord heb.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 10:18:54 #172
178246 Sexy_Sadie
Doesn't care
pi_48994954
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 21:27 schreef BetaWolff het volgende:

Reeds in de oudheid zijn gevallen van transseksualiteit gedocumenteerd alsmede zeer primitief uitgevoerde SRS'en.

Het lijkt er op van niet. Cijfers en schattingen lopen uiteen, maar de grootste prevalentie-cijfers zijn 1:12.000 voor man->vrouw en 1:30.000 voor vrouw->man. Andere cijfers gaan tot 1:50.000 voor man->vrouw en 1:100.000 voor vrouw->man.
Sorry, maar ik snap niet helemaal hoe ik hier een eventuele groei in kan zien, of niet... Is dit voor nu?
quote:
Nee, in de oudheid kwam het ook al voor en daarvoor waarschijnlijk ook, maar dat is niet gedocumenteerd.

Op dit moment wordt genderdysforie behandeld op basis van de opname in DSM-IV, waardoor het als een psychische stoornis geldt. Mogelijk verandert dit in de toekomst omdat er feitelijk geen sprake van een storing in de hersenen. De hersenen zijn gevormd als gezonde hersenen, zij het met de structuur van het andere geslacht dan het lichaam doet geloven.
Dus als ik het goed begrijp, worden transseksuelen letterlijk met het lichaam van een man, en de hersenen van een vrouw (en vice versa) geboren? Hoe moet ik met dat voorstellen? Sinds wanneer wordt het geslacht in de hersenen bepaald? Is er zo'n significant verschil tussen mannen- en vrouwenhersenen dat je het geslacht er vanaf kan leiden? Of is het het 'idee' dat men in het verkeerde lichaam zit?
quote:
De prevalentie is voor zover ik weet redelijk constant. Sowieso is de prevalentie van transseksualiteit veel kleiner dan (andere?) vormen van interseksualiteit. Sommige vormen van interseksualiteit hebben een prevalentie van 1:1.000 en hoger.
Over wat voor vormen van interseksualiteit heb je het dan?
Ja, ik mag weer :6
*O* 9-12-2009 @ Paul McCartney *O*
pi_48995266
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 10:18 schreef Sexy_Sadie het volgende:

[..]

Sorry, maar ik snap niet helemaal hoe ik hier een eventuele groei in kan zien, of niet... Is dit voor nu?
Dit zijn de huidige cijfers die niet lijken te veranderen. Er wordt echter pas sinds WO2 onderzoek gedaan, dus of er veel uit dat feit is af te lezen valt natuurlijk te bezien.
quote:
Dus als ik het goed begrijp, worden transseksuelen letterlijk met het lichaam van een man, en de hersenen van een vrouw (en vice versa) geboren? Hoe moet ik met dat voorstellen? Sinds wanneer wordt het geslacht in de hersenen bepaald? Is er zo'n significant verschil tussen mannen- en vrouwenhersenen dat je het geslacht er vanaf kan leiden? Of is het het 'idee' dat men in het verkeerde lichaam zit?
Er zijn onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat bepaalde (kleine) delen van de hersenen verschillen tussen mannen en vrouwen. Er is tevens gebleken dat bij mensen met genderdysforie dat deel is ontwikkeld zoals het andere geslacht dan het geborene. Een kanttekening die hier wel bij gemaakt moet worden is dat dit uit sectie gebleken is en dat onbekend is in hoeverre hormoontherapieen invloed er op hebben gehad.
quote:
Over wat voor vormen van interseksualiteit heb je het dan?
Bijvoorbeeld AIS.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 11:00:09 #174
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_48996253
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 10:17 schreef BetaWolff het volgende:

[..]

Kun je uitleggen waarom het uitvoeren tegen je geweten in gaat? Gewetensbezwaring is iets wat ik in dit topic nog niet gehoord heb.
Vooropgesteld: ik wil helemaal niemand veroordelen, als ik zo alles lees snap ik hoe moeilijk het moet zijn om te leven met de gedachte dat je in een verkeerd lichaam zit.

Mijn gewetensbezwaren zitten er in dat ik mijn bedenkingen heb. Ik ben christelijk, en je ziet dan de natuur als door God gegeven aan de mens. En dan vind ik het raar dat we dat als mensen dat helemaal proberen om te bouwen naar eigen inzichten.

Tegelijkertijd zie ik ook wel dat er sprake is van een soort van 'fout', en dat je niet alles moet afdoen als Gods wil e.d. Ziektes en afwijkingen proberen we immers ook te genezen, dat zullen christenen ook accepteren . Daarom zul je mij niet horen zeggen dat het verwerpelijk is om een dergelijke operatie uit te voeren, eerder kun je spreken van bedenkelijk - als in: ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken.

Daarom hecht ik er aan dat mensen die vinden dat ze in een verkeerd lichaam zijn geboren, zo'n operatie voor hun eigen rekening nemen: financieel en moreel, zonder er andere mensen mede verantwoordelijk voor te maken.

(Voor ik selectief gequote wordt: de tweede alinea kan niet zonder de derde worden gelezen)
pi_48996588
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 10:12 schreef Heerlijkheid het volgende:

Zo werkt het princiepe van verzekeren niet. Jij koopt een produkt wat jou voor bepaalde situaties verzekerd, en daar betaal jij dus voor. Jij betaald niet voor de behandeling van die transseksueel.

Als je alles helemaal terug rekent dan zal het inderdaad zo zijn dat geld wat jij betaald hebt aan de zorgverzekeraar dat dat besteeds wordt aan de behandeling van een transseksueel, maar het is eigenlijk niet meer jou geld.
quote:
Aangezien apart hiervoor verzekeren mij geen optie lijkt, vind ik dat je het gewoon zelf moet betalen.
Ik vind het ook maar goed dat je als burger dit niet kunt kiezen. Ik wil namelijk ook niet betalen voor mensen die nieuwe longen nodig hebben omdat ze jaren lang gerookt hebben. Ik wil ook niet betalen voor een dotter behandeling omdat mensen altijd te vet eten. Ik wil ook niet betalen voor een zwaar gahandicapt kind terwijl de ouders ver voor de bevalling al wisten dat het gehandicapt zou zijn. Al deze kosten worden collectief gedragen, dat is ook de bedoeling! Gelukkig maar! Iedereen betaald een beetje geld om er voor te zorgen dat het overgrote deel van de Nederlanders een eerlijke kans heeft om gelukkig te zijn/worden. En dat je het als individu niet altijd eens bent met de situatie van een ander individu, dat is dan jammer.
pi_48996882
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 10:18 schreef Sexy_Sadie het volgende:

Alles wat jou als persoon defineerd zit in je hersenen. er word vaak een onderscheit gemaakt tussen fysieke sekse en geestelijke sekse. Lichaamlijk ben je inprenciepe of man of vrouw, de natuur heeft, normaal gesproken, geen andere opties. qua geestelijke sex zou je overal kunnen zitten tussen ultra vrouwlijk tot ultra mannelijk, onafhankelijk van je lichaamlijke geslacht. In de meeste gevallen is er geen conflict tussen deze twee. Een man is gewoon een man en een vrouw een vrouw, je bent je dus ook niet bewust van de mogelijkheid dat dat wel is niet zo kan zijn. Er is ook geen drang om te onderzoeken of je een man of een vrouw voelt, je bent een vrouw en je voelt je prima, of je bent een man en je voelt je prima. Dat geld voor een transseksueel vaak niet. Of dat verschil aantoonbaar is in de hersen structuur weet ik niet, dat vind ik ook niet zo heel relevant.
pi_48996897
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 11:00 schreef Heerlijkheid het volgende:

[..]

Vooropgesteld: ik wil helemaal niemand veroordelen, als ik zo alles lees snap ik hoe moeilijk het moet zijn om te leven met de gedachte dat je in een verkeerd lichaam zit.

Mijn gewetensbezwaren zitten er in dat ik mijn bedenkingen heb. Ik ben christelijk, en je ziet dan de natuur als door God gegeven aan de mens. En dan vind ik het raar dat we dat als mensen dat helemaal proberen om te bouwen naar eigen inzichten.

Tegelijkertijd zie ik ook wel dat er sprake is van een soort van 'fout', en dat je niet alles moet afdoen als Gods wil e.d. Ziektes en afwijkingen proberen we immers ook te genezen, dat zullen christenen ook accepteren . Daarom zul je mij niet horen zeggen dat het verwerpelijk is om een dergelijke operatie uit te voeren, eerder kun je spreken van bedenkelijk - als in: ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken.

Daarom hecht ik er aan dat mensen die vinden dat ze in een verkeerd lichaam zijn geboren, zo'n operatie voor hun eigen rekening nemen: financieel en moreel, zonder er andere mensen mede verantwoordelijk voor te maken.
Oke, ik dacht eigenlijk al zoiets. In hoeverre ben je bang voor die verantwoordelijkheid (Ik ga er tenminste op grond van je verhaal vanuit dat het geen financiele kwestie is voor jou)?

Als ik je overigens nog een gewetensvraag mag stellen : Hoe ga je er mee om als je eigen kind, of iemand die voor jou belangrijk is, een GAB wil ondergaan?
  vrijdag 4 mei 2007 @ 11:21:27 #178
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_48996970
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 11:10 schreef supershape het volgende:

[..]

Zo werkt het princiepe van verzekeren niet. Jij koopt een produkt wat jou voor bepaalde situaties verzekerd, en daar betaal jij dus voor. Jij betaald niet voor de behandeling van die transseksueel.

Als je alles helemaal terug rekent dan zal het inderdaad zo zijn dat geld wat jij betaald hebt aan de zorgverzekeraar dat dat besteeds wordt aan de behandeling van een transseksueel, maar het is eigenlijk niet meer jou geld.
Verzeker is niets anders dan geld in een pot gooien en er als het nodig is weer geld uithalen. Ik betaal - weliswaar indirect- mee aan de behandeling van een transseksueel, ik maak het dus ook medemogelijk.
quote:
[..]

Ik vind het ook maar goed dat je als burger dit niet kunt kiezen. Ik wil namelijk ook niet betalen voor mensen die nieuwe longen nodig hebben omdat ze jaren lang gerookt hebben. Ik wil ook niet betalen voor een dotter behandeling omdat mensen altijd te vet eten. Ik wil ook niet betalen voor een zwaar gahandicapt kind terwijl de ouders ver voor de bevalling al wisten dat het gehandicapt zou zijn. Al deze kosten worden collectief gedragen, dat is ook de bedoeling! Gelukkig maar! Iedereen betaald een beetje geld om er voor te zorgen dat het overgrote deel van de Nederlanders een eerlijke kans heeft om gelukkig te zijn/worden. En dat je het als individu niet altijd eens bent met de situatie van een ander individu, dat is dan jammer.
Zo denk ik dus wel: ik wil ook niet betalen voor mensen die moedwillig hun gezondheid op het spel zetten. Niet zozeer omdat ik die kosten niet kan opbrengen, maar omdat ik het in die gevallen moreel verwerpelijk vind dat ik het medemogelijk maak dat mensen zonder enige grens kunnen leven. De mogelijkheid van dik worden of roken, zonder de kosten er van te hoeven dragen, stimuleert dat gedrag gewoon. Prima dat je dat wil doen, maar doe dat dan voor eigen rekening.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 11:26:51 #179
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_48997183
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 11:19 schreef BetaWolff het volgende:

[..]

Oke, ik dacht eigenlijk al zoiets. In hoeverre ben je bang voor die verantwoordelijkheid (Ik ga er tenminste op grond van je verhaal vanuit dat het geen financiele kwestie is voor jou)?
Het is niet zozeer dat ik bang voor de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan zo'n operatie, maar ik vind het onnodig om via collectieve bijdragen mensen er toe te verplichten iets mogelijk te maken waar zij gewetensbezwaren tegen hebben.

Die grens is natuurlijk wel flinterdun, want heel veel mensen zouden dan kunnen zeggen dat belasting betalen ook immoreel is: dan draag je ook bij aan dingen die je misschien onnodig of onbehoorlijk vind.
quote:
Als ik je overigens nog een gewetensvraag mag stellen : Hoe ga je er mee om als je eigen kind, of iemand die voor jou belangrijk is, een GAB wil ondergaan?
Weet ik niet. Zulke dingen gebeuren trouwens wel in christelijke kringen hoor.
pi_48997826
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 11:00 schreef Heerlijkheid het volgende:

[..]

Ten eerste: je bent niet verantwoordelijk voor het geld dat de zorgverzekeraar besteed. Het is namelijk het geld van de zorgverzekeraar. Vind je het niet prettig dat je je zelf die afweging niet hoeft te maken? Want als je niet wil betalen voor dingen waar je niet voorverantwoordelijk wil zijn dan zal je dus heel veel tijd moeten besteden om te kijken waar je je geld aan uitgeeft. Je zou voor iedere aandoening aan moeten geven of je vindt dat jou geld daaraan besteed mag worden. En dan heb je een lange lijst af te werken. En als je daar dan mee klaar bent, dan moet je nog naar de belastingdienst want ik wil niet dat mijn geld wordt gebruikt voor de oorlog in Irak. Voor dat soort zaken hebben we de politiek!

Eigenlijk vind ik het best wel hypocriet.

En het volgende is niet geheel serieus en mag je met een korreltje zout nemen. Als ik zeg dat als er mensen zijn die liever van het andere geslacht zijn en die mensen krijgen die behandeling vergoed in nederland, dan is dat kennelijk de wil van god!

Al met al vind ik dat we het, als collectief, deze mensen een stuk aangenamer kunnen maken. Zo'n behandeling is no walk in the park.
pi_48997968
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 11:26 schreef Heerlijkheid het volgende:

[..]

Het is niet zozeer dat ik bang voor de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan zo'n operatie, maar ik vind het onnodig om via collectieve bijdragen mensen er toe te verplichten iets mogelijk te maken waar zij gewetensbezwaren tegen hebben.

Die grens is natuurlijk wel flinterdun, want heel veel mensen zouden dan kunnen zeggen dat belasting betalen ook immoreel is: dan draag je ook bij aan dingen die je misschien onnodig of onbehoorlijk vind.
Dat is inderdaad wel een beetje hetzelfde... Maar omdat je niet zeker weet hoe God denkt over de behandeling van genderdysforie, heb je liever dat iemand een ellendig leven heeft dan dat met jouw bijdrage lijden wordt verlicht?
quote:
Weet ik niet. Zulke dingen gebeuren trouwens wel in christelijke kringen hoor.
Ik weet er alles van. Er wordt ook door verschillende christenen heel anders over gedacht. Ook kunnen christenen soms van mening veranderen wanneer ze het van dichtbij meemaken. Hoe sommige christenen zich tegen mij hebben opgesteld zal ik helaas echter niet snel vergeten. Voor mij is denk ik een grens waar mensen op basis van hun religie vrijheid, geluk en waardigheid van anderen proberen te saboteren. Dit is overigens niet aan jou gericht, dus vat het alsjeblieft niet persoonlijk op.
pi_48998274
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 11:21 schreef Heerlijkheid het volgende:

Zo denk ik dus wel: ik wil ook niet betalen voor mensen die moedwillig hun gezondheid op het spel zetten. Niet zozeer omdat ik die kosten niet kan opbrengen, maar omdat ik het in die gevallen moreel verwerpelijk vind dat ik het medemogelijk maak dat mensen zonder enige grens kunnen leven. De mogelijkheid van dik worden of roken, zonder de kosten er van te hoeven dragen, stimuleert dat gedrag gewoon. Prima dat je dat wil doen, maar doe dat dan voor eigen rekening.
Ik ben het wel met je eens, maar toch denk ik dat het goed is dat we deze mensen helpen en niet zomaar als een baksteen laten vallen. Uit eindelijk is het toch wel prettig dat je in nood een bijna onvoorwaardelijke hulp kunt krijgen. Mensen maken nu eenmaal fouten. Dit soort dingen zijn al heel snel terug te brengen tot hele dagelijkse situaties. Als jij gewond op straat ligt is het wel prettig dat ze je eerst helpen inplaats van eerst aan je vragen of je wel verzekerd bent en of je niet door rood bent gefietst.

Al met al is het een discussie die we nooit echt gaan afronden denk ik.
  vrijdag 4 mei 2007 @ 11:59:05 #183
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_48998442
quote:
Op vrijdag 4 mei 2007 11:55 schreef supershape het volgende:

[..]

Ik ben het wel met je eens, maar toch denk ik dat het goed is dat we deze mensen helpen en niet zomaar als een baksteen laten vallen. Uit eindelijk is het toch wel prettig dat je in nood een bijna onvoorwaardelijke hulp kunt krijgen. Mensen maken nu eenmaal fouten. Dit soort dingen zijn al heel snel terug te brengen tot hele dagelijkse situaties. Als jij gewond op straat ligt is het wel prettig dat ze je eerst helpen inplaats van eerst aan je vragen of je wel verzekerd bent en of je niet door rood bent gefietst.

Al met al is het een discussie die we nooit echt gaan afronden denk ik.
Ik denk het ook niet... Ik zeg ook niet dat ik het allemaal wel weet. Het is lastig, ik gun iedereen van harte het allerbeste, bovenal snap ik vrouwen die een man willen zijn maar al te goed , maar het enige probleem wat ik er mee heb is dat mensen die tegen zoiets zijn er wel aan mee betalen. Als daar nou een oplossing voor komt, dan moeten alle mensen als ik maar gewoon hun mond houden en het gooien op eigen verantwoordelijkheid.

(ik moet druk bezig zijn, dus ik ga weer )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')