abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_48367094
quote:
Op zondag 15 april 2007 23:47 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Je hersenen tellen niet als lichaam?
En wat heeft het dan voor zin om de rest van het lichaam te verminken?
  † In Memoriam † zondag 15 april 2007 @ 23:52:59 #102
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48367232
quote:
Op zondag 15 april 2007 23:47 schreef Diederik_Duck het volgende:
Je hersenen tellen niet als lichaam?
Het is onderdeel van, maar je gaat ook niet heel je huis verbouwen omdat het anders niet past bij het schilderij wat in de woonkamer hangt, dan hang je gewoon een nieuw schilderij op.
Carpe Libertatem
pi_48367244
quote:
Op zondag 15 april 2007 23:49 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

En wat heeft het dan voor zin om de rest van het lichaam te verminken?
Wie zegt dat het lichaam verminkt wordt? Het probleem is hier: ofwel je hebt de verkeerde hersenen bij het juiste lichaam of je hebt de juiste hersenen bij het verkeerde lichaam. Behandeling kan er uit bestaan de hersenen aan te passen, of het lichaam aan te passen. Nu het eerste (nog?) niet kan, blijft alleen optie twee over.
pi_48367286
quote:
Op zondag 15 april 2007 23:52 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Het is onderdeel van, maar je gaat ook niet heel je huis verbouwen omdat het anders niet past bij het schilderij wat in de woonkamer hangt, dan hang je gewoon een nieuw schilderij op.
Leuk, jij kan dus dit soort hersenoperaties doen.
  † In Memoriam † zondag 15 april 2007 @ 23:57:17 #105
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48367374
quote:
Op zondag 15 april 2007 23:06 schreef BetaWolff het volgende:
Voor de derde keer in dit topic : Psycho-therapie sorteert geen effect bij genderdysforie.
Heb je daar gegevens of teksten over?
quote:
Goed, vrouwen met penissen en mannen met een vagina beschouw ik als ernstige lichamelijke afwijkingen. Zal wel aan mij liggen dan.
Dat hebben ze dan zelf door medische kunstjes voor elkaar gekregen, mensen met de hormoonhuishouding van een man en de hersenen van een man met volledig werkende vrouwelijke geslachtsonderdelen worden bijna niet geboren.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † maandag 16 april 2007 @ 00:00:59 #106
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48367507
quote:
Op zondag 15 april 2007 23:54 schreef Diederik_Duck het volgende:
Leuk, jij kan dus dit soort hersenoperaties doen.
Nee, ik zie dan ook verder geen noodzaak om van alles aan te passen, in ieder geval niet vanuit gemeenschappelijk geld.

Fysiek ombouwen is hele dure symptoombestrijding, geen oplossing voor een verstoorde geest.
Carpe Libertatem
pi_48367629
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:00 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Nee, ik zie dan ook verder geen noodzaak om van alles aan te passen, in ieder geval niet vanuit gemeenschappelijk geld.

Fysiek ombouwen is hele dure symptoombestrijding, geen oplossing voor een verstoorde geest.
Waar wordt bepaald of je man of vrouw bent? In je hersenen toch? Het fysieke geslacht aanpassen aan het geslacht dat bij de hersenen past lijkt me dus geen symptoombestrijding.
pi_48367656
En de mensen die hier zo begripvol en steunend tegenover geslachtsoperaties staan, wees eens eerlijk; Zouden jullie net zo open staan voor een (intieme) relatie met een transsexuele man / vrouw, als met een 'normale' man / vrouw? Dus zou je bijvoorbeeld als hetero man een transsexuele vrouw echt als volwaardige vrouw zien?
  maandag 16 april 2007 @ 00:05:52 #109
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48367683
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:05 schreef Evil_Jur het volgende:
En de mensen die hier zo begripvol en steunend tegenover geslachtsoperaties staan, wees eens eerlijk; Zouden jullie net zo open staan voor een (intieme) relatie met een transsexuele man / vrouw, als met een 'normale' man / vrouw? Dus zou je bijvoorbeeld als hetero man een transsexuele vrouw echt als volwaardige vrouw zien?
Ja, hoor. Geen probleem.
  maandag 16 april 2007 @ 00:06:28 #110
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48367709
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:00 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Welk "symptoom" wordt er dan bestreden?
pi_48367732
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:05 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ja, hoor. Geen probleem.
Bewonderenswaardig, als je dat echt meent. Ik denk dat velen dan toch een beetje hypocrieter zijn wanneer het op intimiteit aankomt.
pi_48367801
quote:
En de mensen die hier zo begripvol en steunend tegenover geslachtsoperaties staan, wees eens eerlijk; Zouden jullie net zo open staan voor een (intieme) relatie met een transsexuele man / vrouw, als met een 'normale' man / vrouw?
Nee dat denk ik niet (niet dat ik er ooit mee te maken heb gehad).
quote:
Dus zou je bijvoorbeeld als hetero man een transsexuele vrouw echt als volwaardige vrouw zien?
Nee, maar dat is meer mijn eigen bekrompenheid denk ik. Dat neemt niet weg dat ik wel inzie dat er objectief iets niet goed zit bij deze mensen, en dat een operatie dehalve passend kan zijn.
  maandag 16 april 2007 @ 00:13:04 #113
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48367907
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:07 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Bewonderenswaardig, als je dat echt meent. Ik denk dat velen dan toch een beetje hypocrieter zijn wanneer het op intimiteit aankomt.
Nee, echt. Ik heb ook eens een man ontmoet die restauratieve chirurgie nodig had gehad aan zijn penis na een naar ongeluk, en dat was ook geen probleem.

Alle transsexuelen die ik ooit heb ontmoet zijn overigens extreem mannelijk / vrouwelijk (wat van toepassing is). Het zijn niet allemaal Kelly's.
pi_48367954
Dat het passend kan zijn voor sommige mensen wil ik best onderkennen. Maar het gaat mij te ver, ik heb er problemen mee uit principe, waar leg je de grens?

Wat denken jullie bijvoorbeeld over het vergoeden van de gewenste operaties voor mensen met deze stoornis?

http://en.wikipedia.org/wiki/Apotemnophilia
  maandag 16 april 2007 @ 00:16:07 #115
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48368000
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:14 schreef Evil_Jur het volgende:
Dat het passend kan zijn voor sommige mensen wil ik best onderkennen. Maar het gaat mij te ver, ik heb er problemen mee uit principe, waar leg je de grens?

Wat denken jullie bijvoorbeeld over het vergoeden van de gewenste operaties voor mensen met deze stoornis?

http://en.wikipedia.org/wiki/Apotemnophilia
Dan wil je van iets normaals naar iets abnormaals, a la Lolo Ferrari.
Vrouw-zijn is niet abnormaal.
pi_48368083
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:16 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dan wil je van iets normaals naar iets abnormaals, a la Lolo Ferrari.
Vrouw-zijn is niet abnormaal.
Normaal is nogal een rekbaar begrip, ik dacht ook niet dat dat de basis was voor deze discussie. Het gaat toch om mensen met een probleem helpen, kennelijk by any means necessary?
pi_48368165
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:18 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Normaal is nogal een rekbaar begrip, ik dacht ook niet dat dat de basis was voor deze discussie. Het gaat toch om mensen met een probleem helpen, kennelijk by any means necessary?
Mensen die hun benen amputeren zijn objectief gek, mensen die zich laten ombouwen niet.
pi_48368262
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:22 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Mensen die hun benen amputeren zijn objectief gek, mensen die zich laten ombouwen niet.
Kom nou, dat is objectief echt niet hard te maken. Gek, normaal, het zijn allemaal subjectieve en dynamische begrippen die veranderen van persoon tot persoon, maatschappij tot maatschappij en jaar tot jaar.
pi_48368343
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:26 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Kom nou, dat is objectief echt niet hard te maken. Gek, normaal, het zijn allemaal subjectieve en dynamische begrippen die veranderen van persoon tot persoon, maatschappij tot maatschappij en jaar tot jaar.
Wat normaal gedrag is, daar valt best een consensus over te bereiken, dat noemen we dan 'objectief normaal'... Dat gezegd hebbende, denk jij dat het raar is om als vrouw een vrouwenlichaam te hebben?
pi_48368434
Nee, maar ik denk wel dat het raar is om te denken dat een cosmetische operatie je geslacht kan veranderen, hoe je dat ook wil formuleren. Voor mij zijn transsexuelen gek, dat bedoel ik niet pers se negatief, maar net zo gek als iemand met een amputatiefetisj. Dat is een persoonlijk oordeel, maar wel eentje die over het algemeen breed gedragen wordt, dus is er sprake van een consensus.
pi_48368462
Depressief leven en het gevoel dat je kapot gaat, volstrekt normaal toch? Even naar de psychiater sturen, onder de medicijnen stoppen en klaar met die gekke mensen zodat we daar niet naar om hoeven kijken toch?

Alsjeblieft zeg
pi_48368553
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:32 schreef Evil_Jur het volgende:
Nee, maar ik denk wel dat het raar is om te denken dat een cosmetische operatie je geslacht kan veranderen, hoe je dat ook wil formuleren. Voor mij zijn transsexuelen gek, dat bedoel ik niet pers se negatief, maar net zo gek als iemand met een amputatiefetisj. Dat is een persoonlijk oordeel, maar wel eentje die over het algemeen breed gedragen wordt, dus is er sprake van een consensus.
Ik denk dat je het niet snapt, met de hersenen van transseksuelen is objectief niet zoveel mis (je kunt ze dus ook niet gek noemen), alleen past het bijbehorende lichaam er niet bij...
pi_48368610
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:36 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Ik denk dat je het niet snapt, met de hersenen van transseksuelen is objectief niet zoveel mis (je kunt ze dus ook niet gek noemen), alleen past het bijbehorende lichaam er niet bij...
Niet alle transsexuelen zijn geboren met een hersenstructuur die afwijkt van hun uitwendige geslacht, dus hoe zit het dan met die groepen?
  maandag 16 april 2007 @ 00:41:50 #124
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_48368658
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:33 schreef Maisnon het volgende:
Depressief leven en het gevoel dat je kapot gaat, volstrekt normaal toch? Even naar de psychiater sturen, onder de medicijnen stoppen en klaar met die gekke mensen zodat we daar niet naar om hoeven kijken toch?

Alsjeblieft zeg
Inderdaad, doet me denken aan die tv-dominees in Amerika die homo's proberen te laten geloven dat ze psychisch ziek zijn...
pi_48368720
Mensen die zeiken dat ze hier voor moeten betalen wens ik al helemaal een moeilijk te genezen ziekte toe trouwens

EDIT: Sorry als ik agressief wordt over dit onderwerp
pi_48368753
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:39 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Niet alle transsexuelen zijn geboren met een hersenstructuur die afwijkt van hun uitwendige geslacht, dus hoe zit het dan met die groepen?
Ik heb daar een simpele tegenvraag op: zou jij (of ook maar iemand die je kent) je (zijn/haar) geslacht operatief willen laten veranderen? Als het goed is gruwel je van dat idee.
  maandag 16 april 2007 @ 00:49:43 #127
130955 Floripas
Blast from the past
pi_48368830
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:45 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Ik heb daar een simpele tegenvraag op: zou jij (of ook maar iemand die je kent) je (zijn/haar) geslacht operatief willen laten veranderen? Als het goed is gruwel je van dat idee.
Voor een dagje?
Oeh, geil
  maandag 16 april 2007 @ 00:50:01 #128
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_48368839
Het gaat er volgens mij ook om dat met een operatie (met een reeks operaties, om het correcter te zeggen), de wereld jou ziet zoals jij je vanbinnen voelt. Hoe zou jij het vinden als man, om constant te worden aangesproken met "mevrouw"?

Het uiterlijk is heel belangrijk in deze wereld en hoe men op dat uiterlijk reageert bepaalt een vrij groot deel van je persoonlijkheid. Als de wereld constant op de verkeerde manier op jou reageert, als je paspoort en geboorteregister zeggen dat je op elk formulier "man" moet invullen maar je eigenlijk vanuit je gevoel het hokje "vrouw" wil aankruisen... dat kan er best wel heftig inhakken.

Sommigen (een aantal, veel, ik heb geen cijfers) zullen het zonder operatie kunnen stellen, anderen niet. En ik vind dat die laatste groep [tot op zekere hoogte] geholpen moet worden door (een deel van) de behandeling te vergoeden. Gelukkige mensen kosten de staat uiteindelijk veel minder geld dan ongelukkige.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_48368858
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:45 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Ik snap je vraag niet helemaal. Bedoel je dat ik dat zou toelaten?

Ik heb echt geen problemen met mensen die een geslachtsoperatie willen ondergaan en iedereen die dat nodig vindt moet dat lekker zelf weten, of ik ze nou ken of niet. Maar ik zie niet in waarom ik en de maatschappij daarvoor zouden moeten betalen. En je kunt ook niet van mij verwachten dat ik je dan als volwaardig man / vrouw zal beschouwen.

Ikzelf heb er ook geen behoefte aan overigens.
pi_48368926
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:44 schreef Maisnon het volgende:
Mensen die zeiken dat ze hier voor moeten betalen wens ik al helemaal een moeilijk te genezen ziekte toe trouwens

EDIT: Sorry als ik agressief wordt over dit onderwerp
Maar voor jou ook de vraag met betrekking tot http://nl.wikipedia.org/wiki/Apotemnofilie, die staat als het goed is binnenkort ook op de DSM lijst.
  maandag 16 april 2007 @ 00:57:01 #131
66825 Reya
Fier Wallon
pi_48368969
quote:
Ja hoor, geen enkel probleem mee
  maandag 16 april 2007 @ 01:01:45 #132
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_48369049
quote:
Geen idee, maar dat doet er ook niet toe. Het ging om de discussie of je vind dat transsexuelen recht hebben op volledige vergoeding. Ik vind dat wel en daar heeft mijn geaardheid of persoonlijke voorkeur niets mee te maken.
pi_48369232
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:54 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Maar voor jou ook de vraag met betrekking tot http://nl.wikipedia.org/wiki/Apotemnofilie, die staat als het goed is binnenkort ook op de DSM lijst.
Nouja, hoewel ik me alleen kan identificeren met de depressiviteit enzo, is het wel zo dat bij apotemnofilie de maatschappij een veel minder belangrijke rol lijkt te spelen, maar dit meer een soort van drang lijkt om van één stuk af te komen. Bij transsexualiteit is het ook nog eens zo dat het niet zo maar iets is wat zich even ontwikkeld, maar vanaf je vroege jeugd al aanwezig is, en waar je als onwetend kindje zelfs last van lijkt te hebben Bij dat amputatie dinges lijkt het te gaan om een fetisj ofzo, dat het alleen om het seksuele (van een geamputeerd lichaamsdeel ) lijkt te gaan.

"omdat het verlangen naar amputatie wel wordt gezien als een vorm van zoeken naar seksuele bevrediging"

Ook bestaat de behandeling bij transseksuelen niet uit *HAK* alleen zeg maar

Apotemnofil...isten? zijn dus naar mijn mening wel iets vreemder.
pi_48371462
quote:
Op zondag 15 april 2007 23:57 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Heb je daar gegevens of teksten over?
Je zou kunnen beginnen bij de bevindingen van Dr. Harry Benjamin.
pi_48371539
quote:
Op zondag 15 april 2007 23:45 schreef Diederik_Duck het volgende:
Werkelijk merkwaardig dat hersenafwijkingen hier nog steeds als een psychisch probleem worden opgevat.
Dat is deels ook zo omdat het in DSM-IV vermeld wordt, denk ik. Naar verluid schijnt het in de nog te schrijven DSM-V niet meer voor te komen als stoornis...
pi_48380453
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat een omgebouwde transseksueel erg gelukkig kan zijn op haar/zijn lichaam. Iemand die eerder een man was en nu omgebouwd is tot vrouw ziet er nog steeds uit als vent. En vice versa.
Zo'n Kelly ziet er toch ook niet uit? Maar ok, dat is weer een andere discussie.
pi_48380871
quote:
Op maandag 16 april 2007 14:00 schreef kriele het volgende:
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat een omgebouwde transseksueel erg gelukkig kan zijn op haar/zijn lichaam. Iemand die eerder een man was en nu omgebouwd is tot vrouw ziet er nog steeds uit als vent. En vice versa.
Zo'n Kelly ziet er toch ook niet uit? Maar ok, dat is weer een andere discussie.
Ik denk dat je je daar op verkijkt. Wanneer er vroeg genoeg wordt begonnen met de geslachtsaanpassing en iemand heeft de lichaamsbouw een beetje mee valt er, zeker op het eerste gezicht, vaak weinig aan te zien. Een geslachtsaanpassende behandeling bestaat ook uit veel meer dan alleen een operatie, voor het geval je dat nog niet duidelijk was. Uit de interactie van mijn medemens maak ik zelf niet op dat ik als vent wordt gezien. Kennelijk kan het dus wel.
  maandag 16 april 2007 @ 14:23:14 #138
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_48381103
ik erger me aan mensen die voor een heel erg kleine groep iets willen tegenhouden.

dit gaat over een paar honderd man/vrouw per jaar hooguit. het is niet zo dat als we dit gaan vergoeden er ineens mensenmassa's opstaan die zeggen "ja als het gratis is, dan doe maar".
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_48381326
quote:
Op maandag 16 april 2007 14:23 schreef zoalshetis het volgende:
ik erger me aan mensen die voor een heel erg kleine groep iets willen tegenhouden.

dit gaat over een paar honderd man/vrouw per jaar hooguit. het is niet zo dat als we dit gaan vergoeden er ineens mensenmassa's opstaan die zeggen "ja als het gratis is, dan doe maar".
Momenteel wordt het meeste vergoed. In ieder geval psychologische screening, hormoontherapieen en geslachtsoperatie worden vergoed. Nog los van de veronderstelling van sommigen dat het geen legitieme behandelmethode is zijn de kosten dusdanig laag dat niemand er iets van merkt.
  maandag 16 april 2007 @ 14:52:46 #140
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_48381915
quote:
Op maandag 16 april 2007 14:31 schreef BetaWolff het volgende:

[..]

Momenteel wordt het meeste vergoed. In ieder geval psychologische screening, hormoontherapieen en geslachtsoperatie worden vergoed. Nog los van de veronderstelling van sommigen dat het geen legitieme behandelmethode is zijn de kosten dusdanig laag dat niemand er iets van merkt.
het gaat om zo weinig mensen dat i er nooit wakker van kan liggen. ik wil liever dat de burgers eens goed kijken naar andere organen die veel minder effectief zijn voor de samenleving.
pi_48382139
quote:
Op maandag 16 april 2007 14:52 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

het gaat om zo weinig mensen dat i er nooit wakker van kan liggen. ik wil liever dat de burgers eens goed kijken naar andere organen die veel minder effectief zijn voor de samenleving.
Als we inderdaad toch bezig zijn.
  † In Memoriam † maandag 16 april 2007 @ 15:08:31 #142
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48382381
quote:
Op maandag 16 april 2007 14:23 schreef zoalshetis het volgende:

Het is toch helemaal niet relevant om hoeveel mensen het gaat, al was het er maar 1.
Carpe Libertatem
  maandag 16 april 2007 @ 15:15:31 #143
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_48382578
quote:
Op maandag 16 april 2007 15:08 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Het is toch helemaal niet relevant om hoeveel mensen het gaat, al was het er maar 1.
dat vind ik passen bij een geciviliseerde maatschappij ja. daarom heb ik humanistisch gezien problemen bij bewegingen die 26.000 mensen hier wil hebben. en over een paar jaar weer.

liever kijk ik naar het individuele geval, doen de gemeentes beter onderzoek naar de personalia van die persoon en besluiten dan ja of nee. bij nee is geen dure advocaat meer nodig. die hebben hun zakken nu wel genoeg gevuld.
pi_48382670
quote:
Op maandag 16 april 2007 15:08 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Tuurlijk is dat wel relevant het gaat hier toch ook om de kosten die anderen hebben aan de vergoeding. Anders maakte men er volgens mij niet zo'n groot probleem van.
  † In Memoriam † maandag 16 april 2007 @ 16:12:47 #145
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_48384355
quote:
Op maandag 16 april 2007 15:17 schreef Maisnon het volgende:
Tuurlijk is dat wel relevant het gaat hier toch ook om de kosten die anderen hebben aan de vergoeding. Anders maakte men er volgens mij niet zo'n groot probleem van.
Je vergoed iets om onverwachte medische kosten te compenseren. Je gaat niet iets vergoeden omdat het toch maar weinig mensen zijn en dat je dan maar even met geld kan gaan strooien.
Carpe Libertatem
pi_48389367
quote:
En de mensen die hier zo begripvol en steunend tegenover geslachtsoperaties staan, wees eens eerlijk; Zouden jullie net zo open staan voor een (intieme) relatie met een transsexuele man / vrouw, als met een 'normale' man / vrouw
Dus zou je bijvoorbeeld als hetero man een transsexuele vrouw echt als volwaardige vrouw zien?
Ja, ik zou er wel voor openstaan, maar uiteindelijk val ik niet op mannen. Voordat ik erop zou vallen, moet hij => zij dus niet al te gemakkelijk te onderscheiden zijn van een vrouw.

Hoe ik hem / haar zie hangt er mede van af hoe geloofwaardig hij of zij in de nieuwe rol overkomt.

En de operaties en verdere behandelingen voor man => vrouwen en voor vrouw => mannen mogen van mij best vergoed worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Petera op 16-04-2007 19:15:43 ]
  maandag 16 april 2007 @ 23:30:56 #147
99433 Tup
Tupperwaar
pi_48400942
Ik ga er van uit dat vrijwel niemand zich voor de lol laat opereren.
Wasserwunderland
pi_48921376
In veel opzichten vind ik het een beetje een non-discussie!

Transseksualiteit is in diezin een keuze dat je er voor kiest om er eindelijk is iets aan te doen! Het gevoel vrouw te zijn hebben deze mensen iedere dag de hele dag, en dat is geen keuze. Deze mensen hebben het vaak psychisch zwaar. Je weet niet beter dan dat je de heledag iemand anders moet zijn. En de behandeling is vaak ook de enige uitweg naar een enigsinds normaal leven. Want een vrouw wordt je nooit, je blijft altijd een transseksueel, een operatie maakt alles net even iets dragelijker maar het lost geenzins alle problemen op. Vind ik dat je deze mensen moet helpen? Ik denk van wel. Ik denk van wel! Transseksuelen kunnen immers niet geholpen worden zonder proffecionele hulp, en dat is vaak erg duur. Zodanig duur dat ik vind dat je ze er financieel mee mag helpen. Ik vind daarintegen niet dat je zomaar alles moet gaan vergoeden, zoek daar een gezonde balans in.

En als we het over vergoeden van allerlei behandelingen hebben! Wat vinden jullie dan van mensen die jaren lang roken en veel te vet en zout eten? Moeten deze mensen niet hun eigen hartoperatie betalen? Want roken en vet eten is wel een keuze! Ondanks dat het een verslaving kan zijn is er voldoende preventieve hulp te krijgen! Als iedereen dat nou is doet, dan kunnen we geld gaan besparen! En die paar transseksuelen die een vaginaatje laten maken, dat zijn echt de kosten niet.

En vergeet niet, of je man of vrouw bent dat is, naast het feit dat je mens bent, de belangrijkste basis waarop je je persoonlijkheid vormt. Geef ze een kans om zich in de maatschapij te ontplooien.
pi_48921568
quote:
Op maandag 16 april 2007 16:12 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Je vergoed iets om onverwachte medische kosten te compenseren. Je gaat niet iets vergoeden omdat het toch maar weinig mensen zijn en dat je dan maar even met geld kan gaan strooien.
Dat is natuurlijk niet waar! Je verzekerd jezelf om onverwachte kosten te dekken. Dingen worden vergoed als we vinden dat het niet eerlijk is als deze persoon alles zelf zou moeten betalen. En in sommige gevallen is het vrijwel onmogelijk om al deze kosten zelf te betalen. Het idee achter verzekeren is toch dat je de kosten gezamelijk draagt?
pi_48922195
quote:
Op maandag 16 april 2007 00:54 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Een mooi voorbeeld. Ik weet eigenlijk niet of je dit zou moeten vergoeden. Er is 1 groot essentieel verschil als je het vergelijkt met het verlangen van een transseksueel. Een transseksueel wil bijvoorbeeld een vrouw zijn. Wat opzich heel normaal is. De halve wereld wil zo'n beetje een vrouw zijn, en de halve wereld is dat ook. Maar het gevoel een man of een vrouw te zijn is in die zin redelijk normaal, dat is immers ook de natuurlijke sekse indeling. Maar het gevoel 1 been te moeten/willen missen is toch iets anders. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die vrijwillig een been laten amputeren.

Daarom zou ik zeggen, niet vergoeden!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')