En wat heeft het dan voor zin om de rest van het lichaam te verminken?quote:Op zondag 15 april 2007 23:47 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Je hersenen tellen niet als lichaam?
Het is onderdeel van, maar je gaat ook niet heel je huis verbouwen omdat het anders niet past bij het schilderij wat in de woonkamer hangt, dan hang je gewoon een nieuw schilderij op.quote:Op zondag 15 april 2007 23:47 schreef Diederik_Duck het volgende:
Je hersenen tellen niet als lichaam?
Wie zegt dat het lichaam verminkt wordt? Het probleem is hier: ofwel je hebt de verkeerde hersenen bij het juiste lichaam of je hebt de juiste hersenen bij het verkeerde lichaam. Behandeling kan er uit bestaan de hersenen aan te passen, of het lichaam aan te passen. Nu het eerste (nog?) niet kan, blijft alleen optie twee over.quote:Op zondag 15 april 2007 23:49 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
En wat heeft het dan voor zin om de rest van het lichaam te verminken?
Leuk, jij kan dus dit soort hersenoperaties doen.quote:Op zondag 15 april 2007 23:52 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het is onderdeel van, maar je gaat ook niet heel je huis verbouwen omdat het anders niet past bij het schilderij wat in de woonkamer hangt, dan hang je gewoon een nieuw schilderij op.
Heb je daar gegevens of teksten over?quote:Op zondag 15 april 2007 23:06 schreef BetaWolff het volgende:
Voor de derde keer in dit topic : Psycho-therapie sorteert geen effect bij genderdysforie.
Dat hebben ze dan zelf door medische kunstjes voor elkaar gekregen, mensen met de hormoonhuishouding van een man en de hersenen van een man met volledig werkende vrouwelijke geslachtsonderdelen worden bijna niet geboren.quote:Goed, vrouwen met penissen en mannen met een vagina beschouw ik als ernstige lichamelijke afwijkingen. Zal wel aan mij liggen dan.
Nee, ik zie dan ook verder geen noodzaak om van alles aan te passen, in ieder geval niet vanuit gemeenschappelijk geld.quote:Op zondag 15 april 2007 23:54 schreef Diederik_Duck het volgende:
Leuk, jij kan dus dit soort hersenoperaties doen.
Waar wordt bepaald of je man of vrouw bent? In je hersenen toch? Het fysieke geslacht aanpassen aan het geslacht dat bij de hersenen past lijkt me dus geen symptoombestrijding.quote:Op maandag 16 april 2007 00:00 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nee, ik zie dan ook verder geen noodzaak om van alles aan te passen, in ieder geval niet vanuit gemeenschappelijk geld.
Fysiek ombouwen is hele dure symptoombestrijding, geen oplossing voor een verstoorde geest.
Ja, hoor. Geen probleem.quote:Op maandag 16 april 2007 00:05 schreef Evil_Jur het volgende:
En de mensen die hier zo begripvol en steunend tegenover geslachtsoperaties staan, wees eens eerlijk; Zouden jullie net zo open staan voor een (intieme) relatie met een transsexuele man / vrouw, als met een 'normale' man / vrouw? Dus zou je bijvoorbeeld als hetero man een transsexuele vrouw echt als volwaardige vrouw zien?
Welk "symptoom" wordt er dan bestreden?quote:Op maandag 16 april 2007 00:00 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nee, ik zie dan ook verder geen noodzaak om van alles aan te passen, in ieder geval niet vanuit gemeenschappelijk geld.
Fysiek ombouwen is hele dure symptoombestrijding, geen oplossing voor een verstoorde geest.
Bewonderenswaardig, als je dat echt meent. Ik denk dat velen dan toch een beetje hypocrieter zijn wanneer het op intimiteit aankomt.quote:
Nee dat denk ik niet (niet dat ik er ooit mee te maken heb gehad).quote:Op maandag 16 april 2007 00:05 schreef Evil_Jur het volgende:
En de mensen die hier zo begripvol en steunend tegenover geslachtsoperaties staan, wees eens eerlijk; Zouden jullie net zo open staan voor een (intieme) relatie met een transsexuele man / vrouw, als met een 'normale' man / vrouw?
Nee, maar dat is meer mijn eigen bekrompenheid denk ik. Dat neemt niet weg dat ik wel inzie dat er objectief iets niet goed zit bij deze mensen, en dat een operatie dehalve passend kan zijn.quote:Dus zou je bijvoorbeeld als hetero man een transsexuele vrouw echt als volwaardige vrouw zien?
Nee, echt. Ik heb ook eens een man ontmoet die restauratieve chirurgie nodig had gehad aan zijn penis na een naar ongeluk, en dat was ook geen probleem.quote:Op maandag 16 april 2007 00:07 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Bewonderenswaardig, als je dat echt meent. Ik denk dat velen dan toch een beetje hypocrieter zijn wanneer het op intimiteit aankomt.
Dan wil je van iets normaals naar iets abnormaals, a la Lolo Ferrari.quote:Op maandag 16 april 2007 00:14 schreef Evil_Jur het volgende:
Dat het passend kan zijn voor sommige mensen wil ik best onderkennen. Maar het gaat mij te ver, ik heb er problemen mee uit principe, waar leg je de grens?
Wat denken jullie bijvoorbeeld over het vergoeden van de gewenste operaties voor mensen met deze stoornis?
http://en.wikipedia.org/wiki/Apotemnophilia
Normaal is nogal een rekbaar begrip, ik dacht ook niet dat dat de basis was voor deze discussie. Het gaat toch om mensen met een probleem helpen, kennelijk by any means necessary?quote:Op maandag 16 april 2007 00:16 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dan wil je van iets normaals naar iets abnormaals, a la Lolo Ferrari.
Vrouw-zijn is niet abnormaal.
Mensen die hun benen amputeren zijn objectief gek, mensen die zich laten ombouwen niet.quote:Op maandag 16 april 2007 00:18 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Normaal is nogal een rekbaar begrip, ik dacht ook niet dat dat de basis was voor deze discussie. Het gaat toch om mensen met een probleem helpen, kennelijk by any means necessary?
Kom nou, dat is objectief echt niet hard te maken. Gek, normaal, het zijn allemaal subjectieve en dynamische begrippen die veranderen van persoon tot persoon, maatschappij tot maatschappij en jaar tot jaar.quote:Op maandag 16 april 2007 00:22 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Mensen die hun benen amputeren zijn objectief gek, mensen die zich laten ombouwen niet.
Wat normaal gedrag is, daar valt best een consensus over te bereiken, dat noemen we dan 'objectief normaal'... Dat gezegd hebbende, denk jij dat het raar is om als vrouw een vrouwenlichaam te hebben?quote:Op maandag 16 april 2007 00:26 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Kom nou, dat is objectief echt niet hard te maken. Gek, normaal, het zijn allemaal subjectieve en dynamische begrippen die veranderen van persoon tot persoon, maatschappij tot maatschappij en jaar tot jaar.
Ik denk dat je het niet snapt, met de hersenen van transseksuelen is objectief niet zoveel mis (je kunt ze dus ook niet gek noemen), alleen past het bijbehorende lichaam er niet bij...quote:Op maandag 16 april 2007 00:32 schreef Evil_Jur het volgende:
Nee, maar ik denk wel dat het raar is om te denken dat een cosmetische operatie je geslacht kan veranderen, hoe je dat ook wil formuleren. Voor mij zijn transsexuelen gek, dat bedoel ik niet pers se negatief, maar net zo gek als iemand met een amputatiefetisj. Dat is een persoonlijk oordeel, maar wel eentje die over het algemeen breed gedragen wordt, dus is er sprake van een consensus.
Niet alle transsexuelen zijn geboren met een hersenstructuur die afwijkt van hun uitwendige geslacht, dus hoe zit het dan met die groepen?quote:Op maandag 16 april 2007 00:36 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik denk dat je het niet snapt, met de hersenen van transseksuelen is objectief niet zoveel mis (je kunt ze dus ook niet gek noemen), alleen past het bijbehorende lichaam er niet bij...
Inderdaad, doet me denken aan die tv-dominees in Amerika die homo's proberen te laten geloven dat ze psychisch ziek zijn...quote:Op maandag 16 april 2007 00:33 schreef Maisnon het volgende:
Depressief leven en het gevoel dat je kapot gaat, volstrekt normaal toch? Even naar de psychiater sturen, onder de medicijnen stoppen en klaar met die gekke mensen zodat we daar niet naar om hoeven kijken toch?
Alsjeblieft zeg
Ik heb daar een simpele tegenvraag op: zou jij (of ook maar iemand die je kent) je (zijn/haar) geslacht operatief willen laten veranderen? Als het goed is gruwel je van dat idee.quote:Op maandag 16 april 2007 00:39 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Niet alle transsexuelen zijn geboren met een hersenstructuur die afwijkt van hun uitwendige geslacht, dus hoe zit het dan met die groepen?
Voor een dagje?quote:Op maandag 16 april 2007 00:45 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik heb daar een simpele tegenvraag op: zou jij (of ook maar iemand die je kent) je (zijn/haar) geslacht operatief willen laten veranderen? Als het goed is gruwel je van dat idee.
Ik snap je vraag niet helemaal. Bedoel je dat ik dat zou toelaten?quote:Op maandag 16 april 2007 00:45 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik heb daar een simpele tegenvraag op: zou jij (of ook maar iemand die je kent) je (zijn/haar) geslacht operatief willen laten veranderen? Als het goed is gruwel je van dat idee.
Maar voor jou ook de vraag met betrekking tot http://nl.wikipedia.org/wiki/Apotemnofilie, die staat als het goed is binnenkort ook op de DSM lijst.quote:Op maandag 16 april 2007 00:44 schreef Maisnon het volgende:
Mensen die zeiken dat ze hier voor moeten betalen wens ik al helemaal een moeilijk te genezen ziekte toe trouwens
EDIT: Sorry als ik agressief wordt over dit onderwerp
Ja hoor, geen enkel probleem meequote:Op maandag 16 april 2007 00:05 schreef Evil_Jur het volgende:
En de mensen die hier zo begripvol en steunend tegenover geslachtsoperaties staan, wees eens eerlijk; Zouden jullie net zo open staan voor een (intieme) relatie met een transsexuele man / vrouw, als met een 'normale' man / vrouw? Dus zou je bijvoorbeeld als hetero man een transsexuele vrouw echt als volwaardige vrouw zien?
Geen idee, maar dat doet er ook niet toe. Het ging om de discussie of je vind dat transsexuelen recht hebben op volledige vergoeding. Ik vind dat wel en daar heeft mijn geaardheid of persoonlijke voorkeur niets mee te maken.quote:Op maandag 16 april 2007 00:05 schreef Evil_Jur het volgende:
Nouja, hoewel ik me alleen kan identificeren met de depressiviteit enzo, is het wel zo dat bij apotemnofilie de maatschappij een veel minder belangrijke rol lijkt te spelen, maar dit meer een soort van drang lijkt om van één stuk af te komen. Bij transsexualiteit is het ook nog eens zo dat het niet zo maar iets is wat zich even ontwikkeld, maar vanaf je vroege jeugd al aanwezig is, en waar je als onwetend kindje zelfs last van lijkt te hebbenquote:Op maandag 16 april 2007 00:54 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Maar voor jou ook de vraag met betrekking tot http://nl.wikipedia.org/wiki/Apotemnofilie, die staat als het goed is binnenkort ook op de DSM lijst.
Je zou kunnen beginnen bij de bevindingen van Dr. Harry Benjamin.quote:Op zondag 15 april 2007 23:57 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Heb je daar gegevens of teksten over?
Dat is deels ook zo omdat het in DSM-IV vermeld wordt, denk ik. Naar verluid schijnt het in de nog te schrijven DSM-V niet meer voor te komen als stoornis...quote:Op zondag 15 april 2007 23:45 schreef Diederik_Duck het volgende:
Werkelijk merkwaardig dat hersenafwijkingen hier nog steeds als een psychisch probleem worden opgevat.
Ik denk dat je je daar op verkijkt. Wanneer er vroeg genoeg wordt begonnen met de geslachtsaanpassing en iemand heeft de lichaamsbouw een beetje mee valt er, zeker op het eerste gezicht, vaak weinig aan te zien. Een geslachtsaanpassende behandeling bestaat ook uit veel meer dan alleen een operatie, voor het geval je dat nog niet duidelijk was. Uit de interactie van mijn medemens maak ik zelf niet op dat ik als vent wordt gezien. Kennelijk kan het dus wel.quote:Op maandag 16 april 2007 14:00 schreef kriele het volgende:
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat een omgebouwde transseksueel erg gelukkig kan zijn op haar/zijn lichaam. Iemand die eerder een man was en nu omgebouwd is tot vrouw ziet er nog steeds uit als vent. En vice versa.
Zo'n Kelly ziet er toch ook niet uit? Maar ok, dat is weer een andere discussie.
Momenteel wordt het meeste vergoed. In ieder geval psychologische screening, hormoontherapieen en geslachtsoperatie worden vergoed. Nog los van de veronderstelling van sommigen dat het geen legitieme behandelmethode is zijn de kosten dusdanig laag dat niemand er iets van merkt.quote:Op maandag 16 april 2007 14:23 schreef zoalshetis het volgende:
ik erger me aan mensen die voor een heel erg kleine groep iets willen tegenhouden.
dit gaat over een paar honderd man/vrouw per jaar hooguit. het is niet zo dat als we dit gaan vergoeden er ineens mensenmassa's opstaan die zeggen "ja als het gratis is, dan doe maar".
het gaat om zo weinig mensen dat i er nooit wakker van kan liggen. ik wil liever dat de burgers eens goed kijken naar andere organen die veel minder effectief zijn voor de samenleving.quote:Op maandag 16 april 2007 14:31 schreef BetaWolff het volgende:
[..]
Momenteel wordt het meeste vergoed. In ieder geval psychologische screening, hormoontherapieen en geslachtsoperatie worden vergoed. Nog los van de veronderstelling van sommigen dat het geen legitieme behandelmethode is zijn de kosten dusdanig laag dat niemand er iets van merkt.
Als we inderdaad toch bezig zijn.quote:Op maandag 16 april 2007 14:52 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
het gaat om zo weinig mensen dat i er nooit wakker van kan liggen. ik wil liever dat de burgers eens goed kijken naar andere organen die veel minder effectief zijn voor de samenleving.
Het is toch helemaal niet relevant om hoeveel mensen het gaat, al was het er maar 1.quote:Op maandag 16 april 2007 14:23 schreef zoalshetis het volgende:
ik erger me aan mensen die voor een heel erg kleine groep iets willen tegenhouden.
dit gaat over een paar honderd man/vrouw per jaar hooguit. het is niet zo dat als we dit gaan vergoeden er ineens mensenmassa's opstaan die zeggen "ja als het gratis is, dan doe maar".
dat vind ik passen bij een geciviliseerde maatschappij ja. daarom heb ik humanistisch gezien problemen bij bewegingen die 26.000 mensen hier wil hebben. en over een paar jaar weer.quote:Op maandag 16 april 2007 15:08 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het is toch helemaal niet relevant om hoeveel mensen het gaat, al was het er maar 1.
Tuurlijk is dat wel relevantquote:Op maandag 16 april 2007 15:08 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het is toch helemaal niet relevant om hoeveel mensen het gaat, al was het er maar 1.
Je vergoed iets om onverwachte medische kosten te compenseren. Je gaat niet iets vergoeden omdat het toch maar weinig mensen zijn en dat je dan maar even met geld kan gaan strooien.quote:Op maandag 16 april 2007 15:17 schreef Maisnon het volgende:
Tuurlijk is dat wel relevanthet gaat hier toch ook om de kosten die anderen hebben aan de vergoeding. Anders maakte men er volgens mij niet zo'n groot probleem van.
Ja, ik zou er wel voor openstaan, maar uiteindelijk val ik niet op mannen. Voordat ik erop zou vallen, moet hij => zij dus niet al te gemakkelijk te onderscheiden zijn van een vrouw.quote:Op maandag 16 april 2007 00:05 schreef Evil_Jur het volgende:
En de mensen die hier zo begripvol en steunend tegenover geslachtsoperaties staan, wees eens eerlijk; Zouden jullie net zo open staan voor een (intieme) relatie met een transsexuele man / vrouw, als met een 'normale' man / vrouw
Dus zou je bijvoorbeeld als hetero man een transsexuele vrouw echt als volwaardige vrouw zien?
Dat is natuurlijk niet waar! Je verzekerd jezelf om onverwachte kosten te dekken. Dingen worden vergoed als we vinden dat het niet eerlijk is als deze persoon alles zelf zou moeten betalen. En in sommige gevallen is het vrijwel onmogelijk om al deze kosten zelf te betalen. Het idee achter verzekeren is toch dat je de kosten gezamelijk draagt?quote:Op maandag 16 april 2007 16:12 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Je vergoed iets om onverwachte medische kosten te compenseren. Je gaat niet iets vergoeden omdat het toch maar weinig mensen zijn en dat je dan maar even met geld kan gaan strooien.
Een mooi voorbeeld. Ik weet eigenlijk niet of je dit zou moeten vergoeden. Er is 1 groot essentieel verschil als je het vergelijkt met het verlangen van een transseksueel. Een transseksueel wil bijvoorbeeld een vrouw zijn. Wat opzich heel normaal is. De halve wereld wil zo'n beetje een vrouw zijn, en de halve wereld is dat ook. Maar het gevoel een man of een vrouw te zijn is in die zin redelijk normaal, dat is immers ook de natuurlijke sekse indeling. Maar het gevoel 1 been te moeten/willen missen is toch iets anders. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die vrijwillig een been laten amputeren.quote:Op maandag 16 april 2007 00:54 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Maar voor jou ook de vraag met betrekking tot http://nl.wikipedia.org/wiki/Apotemnofilie, die staat als het goed is binnenkort ook op de DSM lijst.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |