Vooral dat bewijzen... Met het antwoord erbij zie ik het meestal wel, maar als ik het zelf moet doen zie ik het nooitquote:Op dinsdag 3 april 2007 21:04 schreef Crazykill het volgende:
Goniometrie, rijen en bewijzen (in de vlakke meetkunde) (Hoofdstuk 22 B2 Getal en Ruimte boek 6), daar moet ik nog ff mee oefenen.
Precies, klote gedoe. En als je het een keertje vind, heb je zo'n klein kut antwoord en dan staat er een tekst in het antwoordenboek van een halve pagina.quote:Op dinsdag 3 april 2007 21:27 schreef Rikkert het volgende:
[..]
Vooral dat bewijzen... Met het antwoord erbij zie ik het meestal wel, maar als ik het zelf moet doen zie ik het nooit![]()
mee eens isquote:Op woensdag 4 april 2007 17:55 schreef K-mail het volgende:
dit vak mag echt sterven...
dit ook voor mij, maar het is wel lekker dat 't meteen in het begin is want dan kan je daarna het wat rustiger aan doenquote:Op vrijdag 6 april 2007 15:11 schreef Market_Garden het volgende:
Balen dat ze Nederlands en WB12 op dezelfde dag plannen. Dat is de enige dag dat ik twee examens heb en gelijk de twee lastigste (Voor mij dan)
Waarom ga je dan wiskunde studeren?quote:Op vrijdag 6 april 2007 15:11 schreef Market_Garden het volgende:
Balen dat ze Nederlands en WB12 op dezelfde dag plannen. Dat is de enige dag dat ik twee examens heb en gelijk de twee lastigste (Voor mij dan)
sos cas toaquote:Op maandag 9 april 2007 14:36 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
Er was toch iets met eh
je weet 1 zijde
en 1 hoek
en dan weet je alles
van een driehoek dus
ja die regel ken ik wel maar ik weet niet wat ik er mee moetquote:
leg eens uitquote:Op maandag 9 april 2007 14:57 schreef dubidub het volgende:
Wel tof dat we die dag ook nog 3 uur Nederlands hebben!
dat begrijp ik nog wel, maar waarom vind je ' ttof?quote:Op maandag 9 april 2007 14:59 schreef dubidub het volgende:
Woensdag 16 mei:
VWO:
Nederlands
Wiskunde B1,2
14.gif!
Is dat een vraag?quote:Op maandag 9 april 2007 14:36 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
Er was toch iets met eh
je weet 1 zijde
en 1 hoek
en dan weet je alles
van een driehoek dus
Omdat het een geweldig leuk vak is. Ik ben er geen held in maar het zijn de enige toetsen waar ik altijd weg kom met een lekker gevoel, maakt niet uit hoe ik 't gemaakt heb.quote:
hhh is geen congruentiegeval, terwijl je wel 3 van de 6 dingen kent. De congruentiegevallen staan allemaal in je formulekaart als het goed is.quote:Op maandag 9 april 2007 22:07 schreef Pozo het volgende:
[..]
Zo ja: nee, tenzij een van de hoeken 90 graden is dus (dan weet je 2 hoeken). Je moet altijd 3 van de 6 dingen kennen en dan kan je met sinus/cosinus regeltjes aan de slag (als dat mag bij B2).
netjesquote:Op dinsdag 10 april 2007 12:59 schreef dubidub het volgende:
Net een 4,2 binnengekregen voor m'n laatste SO. Ik sta nog een 6
whehehehe, bij ons hebben we ook allen nog maar schoolexamens in de 6equote:
Oja stom van me, je hebt gelijk inderdaad. Enige wat je dan zou kunnen bepalen zijn de verhoudingen.quote:Op dinsdag 10 april 2007 12:51 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
hhh is geen congruentiegeval, terwijl je wel 3 van de 6 dingen kent. De congruentiegevallen staan allemaal in je formulekaart als het goed is.
had vandaag maar 3 lesuren(van half9 tot 12 ofzo, hier zot nog 1 tussenuur in en een pauze) van die 3 moesten we 1tje dingen gaan zoeken op 't inet en sinds ik thuis ben ben ik niet zo heel veel aan 't doenquote:Op dinsdag 10 april 2007 14:52 schreef Pozo het volgende:
[..]
Oja stom van me, je hebt gelijk inderdaad. Enige wat je dan zou kunnen bepalen zijn de verhoudingen.
@ zquing: wat voor school doe jij hee dat je altijd hier rondhangt![]()
moet ik eigenlijk ook een keer gaan doenquote:Op dinsdag 10 april 2007 15:13 schreef timbastiaansen het volgende:
Vrijdag krijgen we proefexamen wiskunde, dan krijgen we een oud examen en gewoon 3 uur lang eraan werken en geen overleg etc. Kan ik eens zien hoe ik ervoor sta.
volgens mij valt 't nog wel mee met het zelf te veel punten geven, bij wiskunde is een antwoord meestal niet een beetje geod. Of je mist een deel van je uitwerking of nietquote:Op dinsdag 10 april 2007 15:27 schreef timbastiaansen het volgende:
Ik wil het zelf ook wel maar heb zelf niet het initiatief om het te doen, gelukkig hebben ze dit nu zo geregeld dat je ook echt die tijd eraan bezig bent. Ze kijken het ook precies volgens norm na, dat is altijd beter dan zelf nakijken, dan geef je jezelf altijd meer punten.
vervelend is dat he, als je weet dat je iets moet doen maar geen zin heb xDquote:Op dinsdag 10 april 2007 15:36 schreef timbastiaansen het volgende:
Dat is ook weer zo trouwens, maar dan is er altijd nog te weinig ambitie om het uit mezelf te doen. Ze zouden het eigenlijk voor alle vakken moeten doen.
bol.com? FF samengevat bestellen, overmogen in huisquote:Op maandag 16 april 2007 16:12 schreef Cinch het volgende:
ik snap helemaal geen reet van die kansen. Waarschijnlijk ook omdat ik er geen flikker aan heb gedaan..
Kan niemand dit ff snel uitleggenof een link geven waar al die shit met dezelfde begrippen als in het boek duidelijk staat uitgelegd.
Kansen? Die zijn niet zo heel erg lastigquote:Op maandag 16 april 2007 16:12 schreef Cinch het volgende:
ik snap helemaal geen reet van die kansen. Waarschijnlijk ook omdat ik er geen flikker aan heb gedaan..
Kan niemand dit ff snel uitleggenof een link geven waar al die shit met dezelfde begrippen als in het boek duidelijk staat uitgelegd.
zoek uit hoe de solver werkt, dan zijn al je problemen al heel snel opgelostquote:Op maandag 16 april 2007 16:12 schreef Cinch het volgende:
Solverquote:Op maandag 16 april 2007 20:04 schreef zquing het volgende:
[..]
zoek uit hoe de solver werkt, dan zijn al je problemen al heel snel opgelost
je kan al die standaard verdelings vragen echt super makkelijk oplossenquote:Op maandag 16 april 2007 20:06 schreef freiss het volgende:
[..]
SolverDie gebruik ik bij kansrekenen dus echt nooit
samengevat+examenbundel werktprima voor mij, ik heb ook getal en ruimtequote:Op maandag 16 april 2007 20:20 schreef Crazykill het volgende:
Samengevat voor wiskunde, is die een beetje goed uitgelegd?
Of kan ik net zo goed alles gewoon uit het boek leren?(Getal en Ruimte)
Hoeveel bladzijdes heeft Samengevat?quote:Op maandag 16 april 2007 20:25 schreef zquing het volgende:
[..]
samengevat+examenbundel werktprima voor mij, ik heb ook getal en ruimte
ik heb het zelfde in mn solver staan. Die solver is echt handig voor als je dingen alleen hoeft uit te rekenenquote:Op maandag 16 april 2007 21:36 schreef MaxC het volgende:
Ik heb Texas 83+ en dit staat in mijn solver
0=Normalcdf(L,R,M,S)-A
L=Linkergrens
R=Rechtergrens
M=Gemiddelde
S=Standaardafwijking
A=Area/aantal procent/kans
Zo kan je alle normale verdeling vraagstukken oplossen![]()
Getal & Ruimte zelf is ook een vrij goed boek. Die terugblik na elke paragraaf en na elk hoofdstuk werken samen met de voorbeelden ook ontzettend goed om alles weer onder te knie te krijgenquote:Op maandag 16 april 2007 20:25 schreef zquing het volgende:
[..]
samengevat+examenbundel werktprima voor mij, ik heb ook getal en ruimte
de zelftest in getal en ruimte is van behoorlijk laag niveau, iig voor ons( de SE's zijn moeilijker dan de eindexamensquote:Op maandag 16 april 2007 21:38 schreef MWP het volgende:
[..]
Getal & Ruimte zelf is ook een vrij goed boek. Die terugblik na elke paragraaf en na elk hoofdstuk werken samen met de voorbeelden ook ontzettend goed om alles weer onder te knie te krijgen![]()
Samengevat gebruik ik eigenlijk alleen als ik even last minute nog dingen moet weten of het écht niet snap in getal & ruimte.
De D-toetsen in het boek zijn inderdaad van bedenkelijk niveau jaquote:Op maandag 16 april 2007 21:43 schreef zquing het volgende:
[..]
de zelftest in getal en ruimte is van behoorlijk laag niveau, iig voor ons( de SE's zijn moeilijker dan de eindexamens)
het examen valt behoorlijk mee als je 't vergelijkt met de schoolexamens die we kregenquote:Op maandag 16 april 2007 21:48 schreef MWP het volgende:
[..]
De D-toetsen in het boek zijn inderdaad van bedenkelijk niveau ja(Ik neem aan dat je het daarover hebt?) De gemengde opgaven daarentegen zijn toch uitdagender.
Maar ik weet niet of je de examens wiskunde hebt bekeken? Die vragen zijn ook niet echt pittig.
Maar ik had het meer over de samenvattingen dan over de D-toetsen en opgaven![]()
Bij wie nietquote:Op maandag 16 april 2007 22:00 schreef zquing het volgende:
[..]
het examen valt behoorlijk mee als je 't vergelijkt met de schoolexamens die we kregen
de klassen na mij hebben een adnere leraar en veel makkelijkere schoolexamens, maar idd het wiskunde examen valt erg meequote:Op maandag 16 april 2007 22:07 schreef MWP het volgende:
[..]
Bij wie nietHet is even wennen, die examenopgaven, als je ze vergelijkt met wat we op onze schoolexamens kregen. Eigenlijk wel handig, daardoor valt het wiskunde examen echt ontzettend mee.
Opzich is dat een week geleden gepost, maar ja, ik zou zelfs mavo durven zeggen.quote:Op dinsdag 17 april 2007 20:28 schreef hello_moto1992 het volgende:
[..]
Dit is toch 3e klas havo werk?
oke, want ik ben er nu ook mee bezigquote:Op dinsdag 17 april 2007 20:35 schreef Pozo het volgende:
[..]
Opzich is dat een week geleden gepost, maar ja, ik zou zelfs mavo durven zeggen.
Wat doe je hier danquote:Op dinsdag 17 april 2007 20:35 schreef Vector_SLD het volgende:
Ik gebruik de Solver ook altijd bij de SNV, maar ik heb dan ook wiskunde A
Hoi meesterquote:Op donderdag 26 april 2007 12:12 schreef -J-D- het volgende:
Docent Wiskunde meldt zich.
Geheimhouding?quote:
quote:
quote:Op donderdag 26 april 2007 20:10 schreef Houtspeer het volgende:
Jij hebt dus in de examens gekeken?
Ik wil best helpen, maar om even alle hoofdstukken over kansen te gaan herhalen, is iets teveel van het goede. Misschien kan je iets concreter zijn?quote:Op vrijdag 27 april 2007 05:23 schreef Cinch het volgende:
[..]
Hoe werken kansen![]()
Ik snap er echt niks van
En wtf is een solver![]()
![]()
dat is de solver iddquote:Op vrijdag 27 april 2007 09:48 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Ik wil best helpen, maar om even alle hoofdstukken over kansen te gaan herhalen, is iets teveel van het goede. Misschien kan je iets concreter zijn?
Bedoel je met Solver het commando dat je vindt bij Math en dan Solve?
quote:
1.8 Het Math-Solve commando.
De ti84 bezit een krachtige solver om vergelijkingen op te lossen (ook niet lineaire).
2 voorbeelden worden gegeven. Voorbeeld 1 : voor welke waarde van x geldt :
x2-tan-1(1/x)=6. De solver lost op 0=f(x) dus de vergelijking moet daartoe herleid
worden: 0=x2-tan-1(1/x)-6=0. De werkwijze:
1: kies Math-Solver (nr.0 na nr.9)-enter en voer de vergelijking in.
2: ga met de cursor op de regel x=0 staan en type ALPHA ENTER (= Solve command)
3: de vergelijking wordt opgelost.
Opmerking : Bij start mag voor x=0 ook een andere waarde als startwaarde ingevoerd
worden. Liefst een waarde die dicht bij de oplossing ligt. (spaart tijd).
Bound =(a,b) is het gebied waar de oplossing gezocht wordt. Als een vergelijking meerdere
oplossingen heeft dan moet dit gebied aangepast worden als nog een oplossing berekend moet worden. Ook de startwaarde van x moet in dit gebied liggen.
Heb je het tegen mij??!!!quote:Op vrijdag 27 april 2007 08:24 schreef fokME2 het volgende:
Hee mensen ga leren en stel vragen aan -J-D-, ipv te zeuren over de evt inhoud van het examen..
quote:Op donderdag 26 april 2007 19:59 schreef Houtspeer het volgende:
[..]
Hoi meester
Ik vroeg me af of jij op de een of andere manier weet wat er niet wordt gevraagd dit jaar.
quote:Op vrijdag 27 april 2007 17:36 schreef fokME2 het volgende:
[..]
3. Wiskunde B1
2006 en 2007
Uit de Regeling profielen 2000 wordt de volgende passage geciteerd, onder het kopje Permanente aanpassing
Voor het centraal examen vervalt het domein Cb, Continue dynamische modellen. Dit domein komt wel aan de orde in het schoolexamen.
4. Wiskunde B1,2
![]()
2006 en 2007
Uit de Regeling profielen 2000 worden de volgende passages geciteerd, onder het kopje Permanente aanpassing
Voor het centraal examen vervalt het domein Cb, Continue dynamische modellen. Dit domein komt wel aan de orde in het schoolexamen.
Voor het centraal examen èn het schoolexamen vervallen:
* een deel van het Domein Gb, 'Voortgezette meetkunde', te weten: het subdomein Beginselen van de analytische meetkunde (eindtermen 140 tot en met 144) alsmede uit het subdomein Meetkundige plaatsen en kegelsneden de eindtermen 151, 152 en 153
* een deel van het domein Hb, 'Voortgezette analyse' te weten de subdomeinen Sommeerbare rijen (eindtermen 167, 168, 169), Irrationale getallen (eindtermen 170, 171 en 172) en Limieten en functies (eindtermen 173, 174,175)
bron
f'(x) = f(x)*x enz.quote:Op zaterdag 28 april 2007 21:43 schreef Houtspeer het volgende:
Continue dynamische modellen? Nog nooit van gehoord!
Jij blij dat je het niet hoeft te kennen dan ;-) Differentiaalvergelijkingen worden ze ook wel eens genoemd (dyn. mod. is een beetje een subonderdeel daarvan)quote:Op zaterdag 28 april 2007 21:43 schreef Houtspeer het volgende:
Continue dynamische modellen? Nog nooit van gehoord!
Volgens mij is dat haast altijd zo om de 1 of andere reden. Toch handig om gehad te hebben als je iets technisch wil gaan doen.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 10:15 schreef dubidub het volgende:
Wel goud dat Diff. vgl. vervallen, wat een hoerendingen zijn dat
Waarom zou je daar de Solver voor gebruiken?quote:Op woensdag 2 mei 2007 15:43 schreef Cinch het volgende:
Ok ik heb nu iets ingevoerd.
Als ik nu naar solver ga staat er
A=0
B=0
m=0
s=0
p=0
bound={-1e99,1e99)
Nu hadden wij een oefenopgave over lengtes van babies, dat moet dus heel simpel hiermee zijn?
Een baby van 1 jaar had een gemiddelde lengte van 53,5 cm (dus m=53,5) met standaarddeviatie 3,8 cm. Normale verdeling gebruiken
Wat is de kans dat een baby groter dan 54,5 cm is.
En wat is de kans dat een baby 54,5 cm lang is.
Hoe moeten deze opgaven dan? Mbv de solver bedoel ik dus.
Mijn docent zei dat je normalpdf nergens voor nodig had bij het oplossen, daarom hebben wij het ook niet geleerd..quote:Btw voor baby=54,5 cm kun je toch beter normalpdf gebruiken of is dat weer iets heel anders?
1^99 maar vervangen door 10^99, en wat komma's door puntenquote:Op woensdag 2 mei 2007 15:53 schreef Crazykill het volgende:
[..]
Waarom zou je daar de Solver voor gebruiken?![]()
Gewoon normalcdf(54,5 , 1^99 , 53,5 , 3,8) = 0,396214.....
Bij een normale verdeling is de lengte nooit gelijk aan 54,5 (met kans 0). De lengte zit wel met positieve kans tussen 54,99999999999999999999 en 55,00000000000001; dat is het leuke aan een continue verdeling zoals de normale verdeling. Bij een discrete verdeling (zoals de binomiale verdeling) kun je de afzonderlijke kansen optellen voor de cumulatieve verdelingsfunctie; bij een continue verdeling moet je integreren. Dat valt buiten de vwo-stof, dus hoef je normpdf nooit te gebruiken.quote:Btw voor baby=54,5 cm kun je toch beter normalpdf gebruiken of is dat weer iets heel anders?
Zo klonk je ook al bij het Na topic. Ga dan een examen maken, of vraag mensen hiero hoe iets moet als je dr niet uitkomtquote:Op woensdag 2 mei 2007 22:12 schreef MaxC het volgende:
Kansen doe ik alles goed met mijn ogen dicht
Tjah, rest gaat soms kut, soms goed(alles-of-niets-wet) maar van Meetkunde en Gonio snap ik helemaal niks
Dank je, ik was deze stap vergeten!quote:Op donderdag 3 mei 2007 13:52 schreef B.ertha het volgende:
t*wortel-t is moeilijker. Ff nadenken. Herschrijven als t * t1/2 = t 3/2
Wat dachten we van... Uitschrijvenquote:Op donderdag 3 mei 2007 15:04 schreef MaxC het volgende:
Jaja, nog een vraagje!
Ik moet van (2a + 0.8)(5/2a + 0.4) uitschrijven naar 0.8a+2/a+5.32
Hoe kom ik daar?![]()
Jupquote:Op donderdag 3 mei 2007 14:54 schreef Cinch het volgende:
Moet je trouwens niet altijd + c erachter zetten bij primitiveren?
conflictlijnen zijn simpelquote:Op donderdag 3 mei 2007 18:49 schreef Crazykill het volgende:
Klotezooi, ik moet nog 1 hoofdstuk maken (over conflictlijnen). En in de examens die ik tot nu toe heb gemaakt zijn ze elke keer weer in voorgekomen.
Ach ja, weekend en volgende week maar ff doen dan.
-edit-
Snapt iemand trouwens vraag 7 uit examen van 2003 2e tijdvak B1,2![]()
4. Toon dit aan.quote:Bij een experiment doen proefpersonen een test. Zodra de test succesvol is, is de
proefpersoon klaar. Als de eerste test niet succesvol is, doet de proefpersoon een tweede
test; als die tweede test ook niet succesvol is, doet de proefpersoon een derde test. Een
proefpersoon doet hoogstens drie keer een test.
We nemen aan dat elke keer dat de test wordt gedaan de kans op succes 0,3 is,
onafhankelijk van eventuele vorige testen.
De verwachtingswaarde van het aantal keren dat een proefpersoon de test doet, is 2,19.
Als je klaar bent met VWO begin je toch helemaal opnieuw, op een hoger niveau. M'n broer doet Werktuigbouw op TU Delft, hij zegt ook dat de aansluiting van VWO met TU heel slecht is.quote:Op dinsdag 1 mei 2007 17:56 schreef Pozo het volgende:
[..]
Volgens mij is dat haast altijd zo om de 1 of andere reden. Toch handig om gehad te hebben als je iets technisch wil gaan doen.
Dat heeft volgens mij iets te maken met volledige inductie ofzo, is 1 paragraaf van je hele WB2 gedeelte, paragraaf 5 hoofdstuk 1 (oude druk dus) van NT7 als ik me niet vergis. Misschien staan er ergens opgaven in die paragraaf waar je wijzer van wordt..quote:Op vrijdag 4 mei 2007 15:59 schreef Agiath het volgende:
Ik zat vorige week Examen vwo Wiskunde B1,2 2005 tweede tijdvlak te doen (staat in examenbundel blz. 254)
En ik kwam helemaal vast bij vraag 4, en bij de uitwerkingen stonden dingen met je GR die ik nog nooit geleerd had![]()
Het kwam er kort op neer dat je dit moest uitrekenen
(1/101)* 100∑k=0 ((10/20+0,1k)+(10/20-0,1k)) = ??
Examenbundel zegt dit
TI-83 of TI-84: gebruik in menu LIST (2nd STAT) onder MATH 5: sum( en in menu LIST (2nd STAT) onder OPS 5: seq(
ja daar word ik ook niet veel wijzer van, kheb het geprobeerd maar steeds weer errors...
Hoe doe je dit?
Ik dacht zelf aan riemann-sommen om dit op te lossen, maar dat is geen examenstofquote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:02 schreef Cinch het volgende:
[..]
Dat heeft volgens mij iets te maken met volledige inductie ofzo, is 1 paragraaf van je hele WB2 gedeelte, paragraaf 5 hoofdstuk 1 (oude druk dus) van NT7 als ik me niet vergis. Misschien staan er ergens opgaven in die paragraaf waar je wijzer van wordt..
Jah daar was ik ook mee bezig. Ik kwam redelijk in de buurt. Je moet volgens mij: stapgroote* sum(seq(functie,variable(X dus), laagste waarde, hoogste waarde ))quote:Op vrijdag 4 mei 2007 15:59 schreef Agiath het volgende:
Ik zat vorige week Examen vwo Wiskunde B1,2 2005 tweede tijdvlak te doen (staat in examenbundel blz. 254)
En ik kwam helemaal vast bij vraag 4, en bij de uitwerkingen stonden dingen met je GR die ik nog nooit geleerd had![]()
Het kwam er kort op neer dat je dit moest uitrekenen
(1/101)* 100∑k=0 ((10/20+0,1k)+(10/20-0,1k)) = ??
Examenbundel zegt dit
TI-83 of TI-84: gebruik in menu LIST (2nd STAT) onder MATH 5: sum( en in menu LIST (2nd STAT) onder OPS 5: seq(
ja daar word ik ook niet veel wijzer van, kheb het geprobeerd maar steeds weer errors...
Hoe doe je dit?
Omdat niet alles een continue-proces is.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:12 schreef zquing het volgende:
je moet ook riemann gebruiken, maar ik snap echt niet waarom we dat moeten kunnen. Differentieren geeft betere antwoorden en het is toch bijna het zelfde
ik moet het ook even gaan oefenen hoe dat moest, was een van de weinige opgaven die ik niet kon maken gisterenquote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:17 schreef MaxC het volgende:
[..]
Jah daar was ik ook mee bezig. Ik kwam redelijk in de buurt. Je moet volgens mij: stapgroote* sum(seq(functie,variable(X dus), laagste waarde, hoogste waarde ))
Bedankt, dit lijkt goed te werkenquote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:17 schreef MaxC het volgende:
[..]
Jah daar was ik ook mee bezig. Ik kwam redelijk in de buurt. Je moet volgens mij: stapgroote* sum(seq(functie,variable(X dus), laagste waarde, hoogste waarde ))
Ja en daarmee reken je de 100∑k=0 ((10/20+0,1k)+(10/20-0,1k)) uit.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 16:21 schreef Merkie het volgende:
sum(seq(functie,variable(X dus), laagste waarde, hoogste waarde, stapgrootte)) is het eigenlijk, en niet stapgrootte*sum(seq(functie,variable(X dus), laagste waarde, hoogste waarde )).
sin²(3x) is inderdaad ( sin(3x) )². De afgeleide moet je dus bepalen met de kettingregel: 2*sin(3x)*cos(3x)*3.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 15:07 schreef Sjizzel het volgende:
volgens mij is dat sin(x) in het kwadraat, als geheel
en sin^2 (3x) afleiden maakt toch gewoon 3sin(3x) ?
ik weet het ook niet zeker hoor, misschien dat iemand met verstand van wiskunde me kan corrigeren
'Gewoon n*p doen', en daarna een heel andere uitleg gevenquote:Verwachtingswaarde is erg simpel. Gewoon n*p doen.
Dus krijg je:(s=succes, m=mislukt)
P(s) + P(ms) + P(mms) + P(mmm)
1*0.3 + 2*0.7*0.3 + 3*0.7*0.7*0.3 + 3*0.7*0.7*0.7 = 2.19!
Aha thanks.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 03:38 schreef Cinch het volgende:
[..]
conflictlijnen zijn simpel
Gewoon gelijkbenige driehoeken tekenen
Lijn en punt
Vb gegeven: punt A en een lijn k (met A niet op k)
1. kies een punt B op k en teken lijnstuk AB
2. teken een lijn l loodrecht op k door B
3. teken de middelloodlijn m van AB
4. het snijpunt van l en m is een conflictpunt van punt A en lijn k
5. kies nu een ander punt voor punt B en construeer zo meerdere conflictpunten, trek een lijn tussen deze punten en je hebt de conflictlijn
Punt binnen cirkel:
gegeven punt A en cirkel c (punt A binnen c)
1. Kies een punt B op cirkel c
2. Teken een lijn l door middelpunt en punt B
3. Teken lijnstuk AB
4. teken de middelloodlijn m van AB
5. het snijpunt van l en m is een conflictpunt van punt A en cirkel c
6. kies nu een ander punt voor punt B en construeer zo meerdere conflictpunten, trek een lijn tussen deze punten en je hebt de conflictlijn (dit is bij een punt binnen een cirkel altijd een ellips)
Zoiets dus
De kans dat de proef slechts één keer wordt gedaan is 0,3.quote:Op vrijdag 4 mei 2007 23:58 schreef Cinch het volgende:
Maar waarom is het dan 1*0.3 + 2*0.7*0.3 + 3*0.7*0.7*0.3 + 3*0.7*0.7*0.7 = 2.19!
X is de zogeheten stochast, en in deze som telt de stochast het aantal keer dat de test is uitgevoerd.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 01:47 schreef Cinch het volgende:
Dat had toch iets te maken met zoeen tabel met x en P(X=x)?
dat je x * kans op x doet en dan die bij elkaar optellen..?
En X staat dan voor het aantal keer dat de test is uitgevoerd ?
MaxC gebruikt voor de kans dat de proef drie keer wordt gedaan: 3*0.7*0.7*0.3 + 3*0.7*0.7*0.7.quote:Oh en btw jij zegt: De kans dat de proef drie keer gedaan wordt is de kans dat de eerste twee proeven niet succesvol zijn, maar de uitkomst van de derde proef maakt niets uit, aangezien de derde proef toch de laatste is, dus 0,7*0,7=0,49.
Maar MaxC gebruikt wel mms en mmm en komt toch op hetzelde uit, is dit altijd zo?
Sorry voor al die vragen maar heb nooit iets aan wiskunde gedaan maar het CE lijkt me toch wel een beetje belangrijk
Ja maar ik vraag dus, kan dat altijd?quote:Op zaterdag 5 mei 2007 10:20 schreef freiss het volgende:
[..]
X is de zogeheten stochast, en in deze som telt de stochast het aantal keer dat de test is uitgevoerd.
[..]
MaxC gebruikt voor de kans dat de proef drie keer wordt gedaan: 3*0.7*0.7*0.3 + 3*0.7*0.7*0.7.
Dit valt om te schrijven naar 3*0.7*0.7(0.3+0.7) = 3*0.7*0.7 = 0.49.
Klopt.quote:Op zaterdag 5 mei 2007 14:17 schreef Cinch het volgende:
Kans op welke waarde is dat in dit geval, waar staat X voor dan, voor het aantal keer dat de test uitgevoerd wordt?
Dus P(X=1) betekent hier de kans dat de test 1 keer uitgevoerd moet worden toch?
en P(X=3) is dan 0.7*0.7 omdat de derde test er eigenlijk toch niet toe doet?
Dat laat ik toch zien?quote:Maar als je die derde test nou wel meerekent, dus net als MaxC, dus je rekent de kans dat de derde test succesvol of niet succesvol is wel mee, dan krijg je nog steeds hetzelfde omdat 0,7 en 0,3 elkaar 'opheffen', omdat ze eigenlijk samen 1 vormen ofzo?
(dit zijn mijn gedachten even zon beetje uitgetypt)
Zoiets dus, zo zie ik het dan, klopt dat?
Dus het maakt in principe niks uit of je MaxC's manier of die van freiss/glowmouse gebruikt.
Weet ik, maar ik wilde het even zeker wetenquote:Op zaterdag 5 mei 2007 14:25 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Klopt.
[..]
Dat laat ik toch zien?
3 * 0,7*0,7 = 3 * 0,7*0,7*1 = 3*0,7*0,7 * (0,7+0,3) = 3*0,7*0,7*0,7 + 3*0,7*0,7*0,3
Klopt, ik had al een examenbundel voor mijn 3 andere profielvakken maar Wiskunde niet. Ik snapte niks van de examens en heb hem besteld. Nu heb ik het meeste aardig onder controlequote:Op zondag 6 mei 2007 17:16 schreef Crazykill het volgende:
Wow, die examenbundel i.c.m Samengevat is echt goed man. Ik wist dat het handig was, maar ik leer er echt veel vanWhehehehe, wel een opluchting dat ik niet alle boeken weer moet gaan doornemen. Vooral die gerichte onderwerpen uit het examenbundel zijn erg goed.
De echte meerwaarde van de examenbundel vind ik eigenlijk maar matig. De examens zelf kan je ook op internet vinden, en de orientatietoets en de opgaven voorin zijn heel anders geformuleerd en oplosbaar dan de examenopgaven.quote:Op maandag 7 mei 2007 12:48 schreef MaxC het volgende:
[..]
Klopt, ik had al een examenbundel voor mijn 3 andere profielvakken maar Wiskunde niet. Ik snapte niks van de examens en heb hem besteld. Nu heb ik het meeste aardig onder controle
Als je de grafiek tekent, zie je dat y 0 is bij x=0 en bij x=30. Je moet dus de functie omwentelen rond de x-as met als grenzen 0 tot 30quote:Op maandag 7 mei 2007 14:27 schreef Rikkert het volgende:
Ik heb hier uit een of ander boekje een opgave over een rugby bal:
De bovelste helft van de bal voldoet aan de formule:
y = 0,564 wortel ( x ( 30-x ))
met x in cm en x = 0 aan de linkerzijde van de bal. Bereken de inhoud van de bal in cm³.
Snapt iemand deze (en kan hij hem uitleggen)?
Het moet m.b.v. het omwentelingslichaam, maar hoe heb ik geen idee.
het antwoordenboekje staat vol met fouten, maar zij hebben er ongeveer 4497 cm³ uit
Uuhm, sinds wanneer zijn rugby ballen rond ?quote:Op maandag 7 mei 2007 14:48 schreef GlowMouse het volgende:
In plaats van wentelen zou ik er gebruik van maken dat je weet dat het een ronde bal is. Van een bal kun je van de straal immers makkelijk naar de inhoud komen. Dat je hier met een perfecte halve cirkel te maken hebt, is in te zien met Pythagoras. Het middelpunt ligt op (0,15), zodat voor een punt (x,y) op de cirkel moet gelden dat (x-15)²+(y-0)²=15², dit is waar wanneer y=wortel(x(30-x)).
Nu je weet dat de straal 15 is, is de inhoud 4/3*pi*15³.
het gaat om een rugbybal:quote:Op maandag 7 mei 2007 14:48 schreef GlowMouse het volgende:
In plaats van wentelen zou ik er gebruik van maken dat je weet dat het een ronde bal is. Van een bal kun je van de straal immers makkelijk naar de inhoud komen. Dat je hier met een perfecte halve cirkel te maken hebt, is in te zien met Pythagoras. Het middelpunt ligt op (0,15), zodat voor een punt (x,y) op de cirkel moet gelden dat (x-15)²+(y-0)²=15², dit is waar wanneer y=wortel(x(30-x)).
Waar zit dan de 0,564 in?quote:Op maandag 7 mei 2007 14:48 schreef GlowMouse het volgende:
quote:Op maandag 7 mei 2007 14:30 schreef freiss het volgende:
[..]
Als je de grafiek tekent, zie je dat y 0 is bij x=0 en bij x=30. Je moet dus de functie omwentelen rond de x-as met als grenzen 0 tot 30
Integraal van 0 tot 30 van je functie in het kwadraat maal pi doen.quote:Op maandag 7 mei 2007 14:27 schreef Rikkert het volgende:
Ik heb hier uit een of ander boekje een opgave over een rugby bal:
De bovelste helft van de bal voldoet aan de formule:
y = 0,564 wortel ( x ( 30-x ))
met x in cm en x = 0 aan de linkerzijde van de bal. Bereken de inhoud van de bal in cm³.
Snapt iemand deze (en kan hij hem uitleggen)?
Het moet m.b.v. het omwentelingslichaam, maar hoe heb ik geen idee.
het antwoordenboekje staat vol met fouten, maar zij hebben er ongeveer 4497 cm³ uit
Dat dacht ik ook, maar als ik dat ga doen, gaat het fout.quote:Op maandag 7 mei 2007 14:30 schreef freiss het volgende:
[..]
Als je de grafiek tekent, zie je dat y 0 is bij x=0 en bij x=30. Je moet dus de functie omwentelen rond de x-as met als grenzen 0 tot 30
Er staat x is in cm, dus dan kan het welquote:Op maandag 7 mei 2007 14:53 schreef GlowMouse het volgende:
Ah, die 0,564 vervormt hem natuurlijk; wentelen is dan wel de makkelijkste weg
Fouten maken valt niet mee in dit topic, dat is dan wel weer mooi. Toch een kleine opmerking bij
"ik kom bij 4/3*pi*15³ uit op een inhoud van 14137 cm³. Dat is iets meer dan 14 liter."; je kunt niet zomaar stellen dat een eenheid gelijk is aan een cm.
Tnx! Ik heb hem nu.quote:Op maandag 7 mei 2007 14:52 schreef Merkie het volgende:
[..]
[..]
Integraal van 0 tot 30 van je functie in het kwadraat maal pi doen.
Dus integraal van 0 tot 30 van (0,564 wortel (x(30-x)))², dat maal pi.
Dan krijg je 0,564² * 30x - x². Primitieve daarvan is (0,564² / 3)³ * 15x² - 1/3x². Invullen voor 30 en 0, van elkaar aftrekken, die waarde * pi.
x³ ipv x² dan, tikfoutquote:Op maandag 7 mei 2007 14:53 schreef GlowMouse het volgende:
Ah, die 0,564 vervormt hem natuurlijk; wentelen is dan wel de makkelijkste weg
Fouten maken valt niet mee in dit topic, dat is dan wel weer mooi.
Hee, ik had het net weggehaald![]()
Ohooh, Merkie kan niet primitiveren![]()
Ja, maar daar word je dom vanquote:Op maandag 7 mei 2007 16:08 schreef Rikkert het volgende:
Gewoon op de GR doen, gaat een stuk makkelijker![]()
Primitiveren op de GR?quote:Op maandag 7 mei 2007 16:08 schreef Rikkert het volgende:
Gewoon op de GR doen, gaat een stuk makkelijker![]()
Het primitiveren zelf kan niet, maar je kan wel de berekening doen. Dan zeg je dat je de integraal van die formule wil en wat het begin en het eind is en dan geeft hij het antwoord.quote:
Op het examen: ja.quote:Op maandag 7 mei 2007 18:07 schreef Lakai het volgende:
Wordt er geen onderscheid gemaakt tussen wiskunde b1 en b1,2?
Volgens mij zijn jullie dr al uit inmiddels, maar getallen primitiveren kan prima via het standaard regeltje hoor:quote:Op maandag 7 mei 2007 15:24 schreef Merkie het volgende:
Ohja, ik zit een getal te primitiveren. Beetje onzin. Naja, het ging om het idee
.
Oh, ja, idd.quote:Op maandag 7 mei 2007 22:44 schreef GlowMouse het volgende:
Je had al c*f(x), dus dat had gewoon c*F(x) moeten zijn, en je primiveerde trouwens tot 1/9c³
Je kunt dan altijd nog de productregel gebruiken als je dat graag zou willenquote:Op dinsdag 8 mei 2007 13:46 schreef Pozo het volgende:
Ooh een (constante) factor :-) ik dacht een 'gewone constante', dwz iets wat je erbij opteldt.
Hoewel ik vrij goed ben ik talen in het algemeen kan ik geen d/t's, daarom lever ik mijn verslagen altijd in het engels inquote:Op dinsdag 8 mei 2007 13:55 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Je kunt dan altijd nog de productregel gebruiken als je dat graag zou willenlaatst kwam ik er trouwens achter dat de quotiëntregel gewoon een combinatie is van de productregel en de kettingregel
![]()
Thanksquote:Op dinsdag 8 mei 2007 20:44 schreef GlowMouse het volgende:
Gecheckt, hij kloptDe afgeleide van 1/h(x) is d/dx [h(x)]-1.
Het is al 4 jaar een zwart gat en toch sta je zo goed dat je een 1,7 mag halenquote:Op woensdag 9 mei 2007 14:16 schreef Platina het volgende:
Vandaag met wiskunde begonnen, ik snap er alleen de ballen van. Enige wat lukt zijn simpele vergelijkingen en kansberekeningen. Voor de rest is het een groot zwart gat, net zoals de afgelopen 4 jaren.
Achja, moet minimaal een 1,7 halen dus dat moet te doen zijn
Misschien om een vier te staan?quote:Op woensdag 9 mei 2007 14:29 schreef B.ertha het volgende:
[..]
Het is al 4 jaar een zwart gat en toch sta je zo goed dat je een 1,7 mag halen
Ik hoef alleen mijn naam op het papier te zetten voor een 5 gemiddeldquote:Op woensdag 9 mei 2007 15:18 schreef MaxC het volgende:
Ik hoef alleen mijn naam op het papier te zetten voor een 4 gemiddeld![]()
Nee joh, denk je maar. Zijn ook gewoon functies, niet veel lastiger dan die in x & y. Als je ze gaat plotten kunnen ze dr heel anders uitzien ineens maar daar moet je gewoon niet op letten.quote:Op woensdag 9 mei 2007 16:59 schreef MaxC het volgende:
Sta je een 8?Nerd
![]()
Ik heb alles redelijk onder controleIk ben er zo goed als klaar voor.
Alleen parameter kromme zijn soms lastig
Vraagt om hulp hier dan (iets specifieker dan 'de rest'), ik heb niets te doen totdat ik uitga straks en verveel mequote:Op donderdag 10 mei 2007 19:43 schreef Crazykill het volgende:
Ik zit nu wel ff te stressen. 2004 1e tijdvak net gemaakt en echt teveel fout. De kansrekening opdrachten gingen wel maar de rest...![]()
![]()
Het zijn meer van die "ooo zooo" momenten. Als ik de uitleg zie snap ik het helemaal, maar zelf verzinnen. Volgens mij gewoon ff leren nogquote:Op donderdag 10 mei 2007 20:19 schreef Pozo het volgende:
[..]
Vraagt om hulp hier dan (iets specifieker dan 'de rest'), ik heb niets te doen totdat ik uitga straks en verveel me
Ik had iets van een 7,3quote:Op vrijdag 11 mei 2007 14:48 schreef MaxC het volgende:
Net mijn generale repetitie gedaan met 2005-I een 6,9![]()
Ik heb wel vaak moeite met een e-functie te differentïeren. bv:
2005-IL(t)= 3,6(1-e-2.5t)
2006-IIH(t) = 0,1 * e7700/T
Hoe doe je dit precies?
Als je de haakjes uitwerkt krijg je 3,6 - 3,6*e-2.5tquote:Op vrijdag 11 mei 2007 14:48 schreef MaxC het volgende:
Net mijn generale repetitie gedaan met 2005-I een 6,9![]()
Ik heb wel vaak moeite met een e-functie te differentïeren. bv:
2005-IL(t)= 3,6(1-e-2.5t)
H(t) = 0,1 * e7700/T = 0,1 * e7700 * e1/Tquote:2006-IIH(t) = 0,1 * e7700/T
Hoe doe je dit precies?
Dat zeg ikquote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:04 schreef freiss het volgende:
[..]
Als je de haakjes uitwerkt krijg je 3,6 - 3,6*e-2.5t
Differentiëren levert dan -3,6*e-2.5t * -2,5 = 9*e-2.5t
[..]
H(t) = 0,1 * e7700/T = H(t) = 0,1 * e7700 * e1/T
H'(t) = 0,1 * e7700 * e1/T * -1/T2
Dat laatste stuk is dus de kettingregel (als je 1/T differentieert krijg je -1/T2)
Ik had niet gerefresht voordat ik begon met de reactiequote:
Zoiets dacht ik al hahaquote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:07 schreef freiss het volgende:
[..]
Ik had niet gerefresht voordat ik begon met de reactie
Ohja, natuurlijkquote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:49 schreef Pozo het volgende:
Wel goed doen dan he als je iets voordoet
H'(t) = (- 7700*0,1 * e7700/T) / T2
e7700 * e1/T = e7700+1/T en dus niet wat dr stond.
Het is nog makkelijker ook vind ik als je Agiath's regeltje volgt.
u(T) = 7700/T kan je ook prima differentieren, en dan gewoon c*u'(T)*eu(T), met c = factor (hier 0.1)
Dat eerst vind ik wel makkelijk eigenlijk...quote:Op zondag 13 mei 2007 14:47 schreef Crazykill het volgende:
Hoe ver zijn we al met leren?
Ik heb net 2006 eerste tijdvak gemaakt en het ging wel redelijk. Later vanavond nog de tweede tijdvak maken en dan de stof een beetje herhalen.
Omwentelingslichamen exact berekenen valt nog wel tegen. Zelfde geldt voor bewijzen.![]()
Bewijzenquote:Op zondag 13 mei 2007 15:19 schreef Agiath het volgende:
[..]
Dat eerst vind ik wel makkelijk eigenlijk...
Bewijzen daarin tegen
Bewijzen is gewoon een kwestie van heel vaak doen, zodat je het inzicht krijgt. En handigheidjes toepassen.quote:Op zondag 13 mei 2007 15:19 schreef Agiath het volgende:
[..]
Dat eerst vind ik wel makkelijk eigenlijk...
Bewijzen daarin tegen
Moet er nog wel ff op oefenen idd...quote:Op zondag 13 mei 2007 15:22 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Bewijzen is gewoon een kwestie van heel vaak doen, zodat je het inzicht krijgt. En handigheidjes toepassen.
Volgens mij hoef je sowieso geen coordinaten te weten van het zwaartepunt, behalve als een formule wordt gegeven. Dat is wel voorgekomen in een examen, maar daar was de functie spiegelbaar in de lijn y=x, waardoor de x-coordinaat gelijk was aan de y-coordinaat.quote:Op zondag 13 mei 2007 16:45 schreef Nad-ja het volgende:
Moeten we ook de y-coordinaat kunnen berekenen van een zwaartepunt? Snap er niets van, maar ik heb het volgens mij in geen enkel oud examen gezien..
Die heb ik volgens mij ook gezien. Ligt het aan mij dan dat ik de y-coordinaat berekenen van het zwaartepunt zoveel moeilijker vind dan de x-coordinaat?quote:Op zondag 13 mei 2007 16:50 schreef freiss het volgende:
[..]
Volgens mij hoef je sowieso geen coordinaten te weten van het zwaartepunt, behalve als een formule wordt gegeven. Dat is wel voorgekomen in een examen, maar daar was de functie spiegelbaar in de lijn y=x, waardoor de x-coordinaat gelijk was aan de y-coordinaat.
Zwaartepunt van een driehoek: het snijpunt van de zwaartelijnen van de zijden van de driehoek.quote:Op zondag 13 mei 2007 16:58 schreef B.ertha het volgende:
Wat bedoel je met het zwaartepunt?
2e tijdvak welk jaarquote:Op zondag 13 mei 2007 18:24 schreef MaxC het volgende:
Even vraagje:
Wiskunde B1, 2e tijdvak
1e vraag is een formule gegeven. Dan is de vraag:
Toon algebraïsch aan dat de helling van de grafiek van f gelijk is aan 0 voor x=0 en x=4
Dan moet je f differentieren, maar is dan het dan genoeg om gewoon 0 en 4 in te vullen in de afgeleide functie? of moet je hem helemaal herschrijven met haakjes enzo? Van het antwoordmodel word ik ook niet wijzer
Ligt dus toch niet aan mij dat de y-coordinaat moeilijker is?quote:Op zondag 13 mei 2007 17:19 schreef GlowMouse het volgende:
Het zwaartepunt in natuurkundige betekenis: wanneer je daaronder zou ondersteunen, zou het lichaam in evenwicht zijn.
Voorbeeldje:
Het gebied ingesloten door de figuur y=1-0.25*x² op het interval [0,2], de x-as en de y-as.
Voor bepaling van de x-coordinaat reken je uit: integraal[0 tot 2] (1-0.25x²)x dx = [.5x² - 1/16 x^4][0 tot 2] = 1
Dat deel je door de massa: integraal[0 tot 2] (1-0.25x²)dx = [x-1/12 x³][0 tot 2] = 4/3.
Dan krijg je voor de x-coordinaat 3/4.
Nu kun je y=1-0.25*x² iets herschrijven: x = wortel(4-4y).
We doen nu hetzelfde trucje: integraal[0 tot 1]wortel(4-4y)ydy = 8/15 (neem maar van mij aan; de uitwerking is vrij lastig - op een examen is de formule vast makkelijker).
We delen weer door de massa, wat 2/5 oplevert als y-coordinaat.
De coordinaat van het zwaartepunt is dus (3/4, 2/5).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |