Je kunt dan altijd nog de productregel gebruiken als je dat graag zou willenquote:Op dinsdag 8 mei 2007 13:46 schreef Pozo het volgende:
Ooh een (constante) factor :-) ik dacht een 'gewone constante', dwz iets wat je erbij opteldt.
Hoewel ik vrij goed ben ik talen in het algemeen kan ik geen d/t's, daarom lever ik mijn verslagen altijd in het engels inquote:Op dinsdag 8 mei 2007 13:55 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Je kunt dan altijd nog de productregel gebruiken als je dat graag zou willenlaatst kwam ik er trouwens achter dat de quotiëntregel gewoon een combinatie is van de productregel en de kettingregel
![]()
Thanksquote:Op dinsdag 8 mei 2007 20:44 schreef GlowMouse het volgende:
Gecheckt, hij kloptDe afgeleide van 1/h(x) is d/dx [h(x)]-1.
Het is al 4 jaar een zwart gat en toch sta je zo goed dat je een 1,7 mag halenquote:Op woensdag 9 mei 2007 14:16 schreef Platina het volgende:
Vandaag met wiskunde begonnen, ik snap er alleen de ballen van. Enige wat lukt zijn simpele vergelijkingen en kansberekeningen. Voor de rest is het een groot zwart gat, net zoals de afgelopen 4 jaren.
Achja, moet minimaal een 1,7 halen dus dat moet te doen zijn
Misschien om een vier te staan?quote:Op woensdag 9 mei 2007 14:29 schreef B.ertha het volgende:
[..]
Het is al 4 jaar een zwart gat en toch sta je zo goed dat je een 1,7 mag halen
Ik hoef alleen mijn naam op het papier te zetten voor een 5 gemiddeldquote:Op woensdag 9 mei 2007 15:18 schreef MaxC het volgende:
Ik hoef alleen mijn naam op het papier te zetten voor een 4 gemiddeld![]()
Nee joh, denk je maar. Zijn ook gewoon functies, niet veel lastiger dan die in x & y. Als je ze gaat plotten kunnen ze dr heel anders uitzien ineens maar daar moet je gewoon niet op letten.quote:Op woensdag 9 mei 2007 16:59 schreef MaxC het volgende:
Sta je een 8?Nerd
![]()
Ik heb alles redelijk onder controleIk ben er zo goed als klaar voor.
Alleen parameter kromme zijn soms lastig
Vraagt om hulp hier dan (iets specifieker dan 'de rest'), ik heb niets te doen totdat ik uitga straks en verveel mequote:Op donderdag 10 mei 2007 19:43 schreef Crazykill het volgende:
Ik zit nu wel ff te stressen. 2004 1e tijdvak net gemaakt en echt teveel fout. De kansrekening opdrachten gingen wel maar de rest...![]()
![]()
Het zijn meer van die "ooo zooo" momenten. Als ik de uitleg zie snap ik het helemaal, maar zelf verzinnen. Volgens mij gewoon ff leren nogquote:Op donderdag 10 mei 2007 20:19 schreef Pozo het volgende:
[..]
Vraagt om hulp hier dan (iets specifieker dan 'de rest'), ik heb niets te doen totdat ik uitga straks en verveel me
Ik had iets van een 7,3quote:Op vrijdag 11 mei 2007 14:48 schreef MaxC het volgende:
Net mijn generale repetitie gedaan met 2005-I een 6,9![]()
Ik heb wel vaak moeite met een e-functie te differentïeren. bv:
2005-IL(t)= 3,6(1-e-2.5t)
2006-IIH(t) = 0,1 * e7700/T
Hoe doe je dit precies?
Als je de haakjes uitwerkt krijg je 3,6 - 3,6*e-2.5tquote:Op vrijdag 11 mei 2007 14:48 schreef MaxC het volgende:
Net mijn generale repetitie gedaan met 2005-I een 6,9![]()
Ik heb wel vaak moeite met een e-functie te differentïeren. bv:
2005-IL(t)= 3,6(1-e-2.5t)
H(t) = 0,1 * e7700/T = 0,1 * e7700 * e1/Tquote:2006-IIH(t) = 0,1 * e7700/T
Hoe doe je dit precies?
Dat zeg ikquote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:04 schreef freiss het volgende:
[..]
Als je de haakjes uitwerkt krijg je 3,6 - 3,6*e-2.5t
Differentiëren levert dan -3,6*e-2.5t * -2,5 = 9*e-2.5t
[..]
H(t) = 0,1 * e7700/T = H(t) = 0,1 * e7700 * e1/T
H'(t) = 0,1 * e7700 * e1/T * -1/T2
Dat laatste stuk is dus de kettingregel (als je 1/T differentieert krijg je -1/T2)
Ik had niet gerefresht voordat ik begon met de reactiequote:
Zoiets dacht ik al hahaquote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:07 schreef freiss het volgende:
[..]
Ik had niet gerefresht voordat ik begon met de reactie
Ohja, natuurlijkquote:Op vrijdag 11 mei 2007 15:49 schreef Pozo het volgende:
Wel goed doen dan he als je iets voordoet
H'(t) = (- 7700*0,1 * e7700/T) / T2
e7700 * e1/T = e7700+1/T en dus niet wat dr stond.
Het is nog makkelijker ook vind ik als je Agiath's regeltje volgt.
u(T) = 7700/T kan je ook prima differentieren, en dan gewoon c*u'(T)*eu(T), met c = factor (hier 0.1)
Dat eerst vind ik wel makkelijk eigenlijk...quote:Op zondag 13 mei 2007 14:47 schreef Crazykill het volgende:
Hoe ver zijn we al met leren?
Ik heb net 2006 eerste tijdvak gemaakt en het ging wel redelijk. Later vanavond nog de tweede tijdvak maken en dan de stof een beetje herhalen.
Omwentelingslichamen exact berekenen valt nog wel tegen. Zelfde geldt voor bewijzen.![]()
Bewijzenquote:Op zondag 13 mei 2007 15:19 schreef Agiath het volgende:
[..]
Dat eerst vind ik wel makkelijk eigenlijk...
Bewijzen daarin tegen
Bewijzen is gewoon een kwestie van heel vaak doen, zodat je het inzicht krijgt. En handigheidjes toepassen.quote:Op zondag 13 mei 2007 15:19 schreef Agiath het volgende:
[..]
Dat eerst vind ik wel makkelijk eigenlijk...
Bewijzen daarin tegen
Moet er nog wel ff op oefenen idd...quote:Op zondag 13 mei 2007 15:22 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Bewijzen is gewoon een kwestie van heel vaak doen, zodat je het inzicht krijgt. En handigheidjes toepassen.
Volgens mij hoef je sowieso geen coordinaten te weten van het zwaartepunt, behalve als een formule wordt gegeven. Dat is wel voorgekomen in een examen, maar daar was de functie spiegelbaar in de lijn y=x, waardoor de x-coordinaat gelijk was aan de y-coordinaat.quote:Op zondag 13 mei 2007 16:45 schreef Nad-ja het volgende:
Moeten we ook de y-coordinaat kunnen berekenen van een zwaartepunt? Snap er niets van, maar ik heb het volgens mij in geen enkel oud examen gezien..
Die heb ik volgens mij ook gezien. Ligt het aan mij dan dat ik de y-coordinaat berekenen van het zwaartepunt zoveel moeilijker vind dan de x-coordinaat?quote:Op zondag 13 mei 2007 16:50 schreef freiss het volgende:
[..]
Volgens mij hoef je sowieso geen coordinaten te weten van het zwaartepunt, behalve als een formule wordt gegeven. Dat is wel voorgekomen in een examen, maar daar was de functie spiegelbaar in de lijn y=x, waardoor de x-coordinaat gelijk was aan de y-coordinaat.
Zwaartepunt van een driehoek: het snijpunt van de zwaartelijnen van de zijden van de driehoek.quote:Op zondag 13 mei 2007 16:58 schreef B.ertha het volgende:
Wat bedoel je met het zwaartepunt?
2e tijdvak welk jaarquote:Op zondag 13 mei 2007 18:24 schreef MaxC het volgende:
Even vraagje:
Wiskunde B1, 2e tijdvak
1e vraag is een formule gegeven. Dan is de vraag:
Toon algebraïsch aan dat de helling van de grafiek van f gelijk is aan 0 voor x=0 en x=4
Dan moet je f differentieren, maar is dan het dan genoeg om gewoon 0 en 4 in te vullen in de afgeleide functie? of moet je hem helemaal herschrijven met haakjes enzo? Van het antwoordmodel word ik ook niet wijzer
Ligt dus toch niet aan mij dat de y-coordinaat moeilijker is?quote:Op zondag 13 mei 2007 17:19 schreef GlowMouse het volgende:
Het zwaartepunt in natuurkundige betekenis: wanneer je daaronder zou ondersteunen, zou het lichaam in evenwicht zijn.
Voorbeeldje:
Het gebied ingesloten door de figuur y=1-0.25*x² op het interval [0,2], de x-as en de y-as.
Voor bepaling van de x-coordinaat reken je uit: integraal[0 tot 2] (1-0.25x²)x dx = [.5x² - 1/16 x^4][0 tot 2] = 1
Dat deel je door de massa: integraal[0 tot 2] (1-0.25x²)dx = [x-1/12 x³][0 tot 2] = 4/3.
Dan krijg je voor de x-coordinaat 3/4.
Nu kun je y=1-0.25*x² iets herschrijven: x = wortel(4-4y).
We doen nu hetzelfde trucje: integraal[0 tot 1]wortel(4-4y)ydy = 8/15 (neem maar van mij aan; de uitwerking is vrij lastig - op een examen is de formule vast makkelijker).
We delen weer door de massa, wat 2/5 oplevert als y-coordinaat.
De coordinaat van het zwaartepunt is dus (3/4, 2/5).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |