abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 april 2007 @ 21:08:56 #1
103590 dvdfreak
geen dvdfreak maar kc27
pi_47940382
De Israël Lobby
Portret van een groot taboe: de macht van de Israël lobby in de Verenigde Staten
Irak is een puinhoop. Iran gaat nucleair. Israël is gedemoraliseerd en Amerika tot op het bot verdeeld. Tegenlicht zoomt zes weken lang in op de Plaats des Oordeels, het Midden-Oosten, en schetst ontwikkelingen en toekomstscenario's.
Deze week de Israël lobby in Amerika. Want hoe reëel is het voor de VS nog Israël volop te steunen, nu de lont in het Midden-Oosten-kruitvat steeds korter wordt.
Welke rol spelen de belangen van Israël in Amerika's omgang met Irak en Iran? Hoe oneindig is de Israëlisch-Amerikaanse vriendschap?
Mogen in de Verenigde Staten wel kanttekeningen worden geplaatst bij die wederzijdse verbondenheid, of is de Israël lobby financieel en politiek zo sterk dat kritiek op de relatie tot Israël taboe is? En wat gebeurt er met hen die het onzegbare toch bespreekbaar willen maken?

In maart 2006 publiceerden de Amerikaanse politicologen John Mearsheimer (University of Chicago) en Steve Walt (Harvard) het controversiële artikel The Israel Lobby and US foreign policy. Zij beschuldigen de Israël lobby ervan dat mede door hun toedoen de VS, tegen het Amerikaanse eigenbelang in, ten strijde trok tegen Irak. Samen met politieke verschuivingen in het Congres en het steeds verder uitdijende Irak-moeras, heeft deze beschuldiging het debat over de Amerikaanse Midden-Oosten politiek verder gepolariseerd. Tegenlicht spreekt met de betrokkenen.

Fervente voorstanders van de innige band tussen Amerika en Israël wijzen op gemeenschappelijke politieke belangen (zoals neoconservative Richard Perle) of de geloofsverwantschap (evangelist John Hagee). Op het jaarcongres van de belangrijkste lobby organisatie AIPAC (American Israel Public Affairs Committee) in Washington filmde Tegenlicht het vuur waarmee, ook door Amerikaanse politici, de Israëlische zaak wordt verdedigd en actie tegen Iran wordt bepleit.

Critici van de Israël lobby die aan het woord komen: Amerikaans congreslid Earl Hilliard uit Alabama, zocht toenadering tot de Arabische wereld en werd vervolgens verslagen door een opponent die zich mocht verheugen in de financiële steun van AIPAC. De historicus Tony Judt, die durfde te beweren dat Israël 'een oorlogszuchtige en intolerante, door geloof gedreven etnostaat aan het worden is'. Maar ook Human Rights Watch directeur Kenneth Roth, die persoonlijk doelwit werd na berichtgeving over de Libanon-oorlog van afgelopen zomer. En voormalig Israëlisch vredesonderhandelaar Daniel Levy, die de belangen van Israël zelf in gevaar ziet komen door de Israël lobby.

Tenslotte wordt door de stafchef van Colin Powell, kolonel Lawrence Wilkerson, uitgelegd welke rol de Israël lobby heeft gespeeld bij de inval in Irak. AIPAC, het Amerikaans Congres, het Witte Huis en Israël zelf lijken in een verstikkende omhelzing beland te zijn...
Kolonel Lawrence Wilkerson: "We can't get out of there even if we want to. You just cannot say: Israel you are on your own."

Regie: Marije Meerman
Research: William de Bruijn

Uitzending: maandag 2 april, 20.55 - 21.55 uur op Nederland 2
Herhaling: woensdag 4 april, 14.30 uur, Nederland 2
Ik weet dat het te laat is maar kijk als je nog kijken kan
  maandag 2 april 2007 @ 21:13:39 #2
161108 JohannesPaulus
Divide and conquer
pi_47940599
Danke. Lijkt mij erg interessant. ff kijken dus.
In peace, sons bury their fathers; in war, fathers bury their sons. (484 BC–ca.425 BC, Herodotus)
He who knows when he can fight and when he cannot will be victorious. (c. 544 – 496 BC, Sun Tzu)
  maandag 2 april 2007 @ 21:22:03 #3
96925 gunk77
Zo ik iets ben, ben ik ADO fan
pi_47941055
Dat wordt de herhaling dus.... i.i.g. bedankt.
pi_47941311
* venomsnake kijkt.
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_47941629
VPRO Tegenlicht

Na het eerste half uur heb ik het idee dat het maar weinig met Israël te maken heeft, maar meer met de Amerikaanse invulling van de Evangelisch Christelijke, en Joodse religie beleving.
pi_47942445
Bedankt voor de mededeling, maar deze aankondiging van televisieprogramma's lijkt mij niet in NWS thuishoren. Misschien iets voor GC.
  maandag 2 april 2007 @ 21:48:34 #7
161108 JohannesPaulus
Divide and conquer
pi_47942561
Kijk daar hebben we de Israël lobby ^^ het is een complot!
In peace, sons bury their fathers; in war, fathers bury their sons. (484 BC–ca.425 BC, Herodotus)
He who knows when he can fight and when he cannot will be victorious. (c. 544 – 496 BC, Sun Tzu)
pi_47942616
Goede ducu
Helaas de eerste 25m gemist dus die morgen maar kijken op uitzendinggemist.nl.
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
  maandag 2 april 2007 @ 21:51:09 #9
103590 dvdfreak
geen dvdfreak maar kc27
pi_47942706
quote:
Op maandag 2 april 2007 21:46 schreef rutger05 het volgende:
Bedankt voor de mededeling, maar deze aankondiging van televisieprogramma's lijkt mij niet in NWS thuishoren. Misschien iets voor GC.
is dit door de AIPAC besloten om het naar GC te laten verhuizen?

Ik hebniet alles gezien ik kom woensdag wel met een oordeel

[ Bericht 8% gewijzigd door dvdfreak op 02-04-2007 22:02:47 ]
pi_47943326
quote:
Op maandag 2 april 2007 21:51 schreef dvdfreak het volgende:

[..]

is dit door de AIPAC besloten om het naar GC te laten verhuizen?

Interessante docu. Wat je met een bak geld allemaal niet kunt doen...

Die Amerikaanse strateeg was trouwens ijzersterk.
Je länger ein Blinder lebt, desto mehr sieht er - Viva la revolucion !
pi_47943979
Ter informatie:

Pro-Israel Lobby Groups:

AIPAC- (America Israel Public Affairs Committee)
NACPAC- (National Action Committee)
JINSA- (Jewish Institute for National Security Affairs)
CUFI- (Christians United for Israel "Christian AIPAC)

*These 4 groups actively advocate for Israel in congress
*All 4 of these groups support the creation of a Palestinian state.
*All 4 of these groups support U.S. aid to the Palestinians so long as the aid is "used properly"

Anti-Israel Lobby Groups:

CAIR- (Council on American-Islamic Relations)
MPAC- (Muslim Public Affairs Council)
ADC- (American-Arab Anti Discrimination Committee)
Al-AWDA - (The Right of Return Coalition)
Atlanta Palestine Solidarity
ISM- (International Solidarity Movement)
AAPER - (American Association for Palestinian Equal Rights)
NAAA - (National Association of Arab Americans)

These does not include the powerful "arab oil lobbies"
*These 8 groups actively lobby congress against Israel
*All 8 of these groups support eliminating all U.S. aid to Israel
*All but 2 of these groups support the complete destruction of Israel.

Gaat Tegenlicht ook aandacht besteden aan die anti-Israël lobbygroepen in de VS?
pi_47944174
Nee, zij kunnen met hun nietige budgetten geen invloed uit oefenen op het buitenlandse beleid van de VS.

Je vergeet trouwens de anti-defamation league.
  maandag 2 april 2007 @ 22:30:15 #13
19775 Slam
The True AoD
pi_47944638
quote:
Op maandag 2 april 2007 22:17 schreef rutger05 het volgende:Gaat Tegenlicht ook aandacht besteden aan die anti-Israël lobbygroepen in de VS?
Nee, het gaat over de Israel Lobby niet over de Anti-Israel Lobby. Staat er toch duidelijk.
Es ist geil ein Arschloch zu sein!!!!
pi_47944647
quote:
Op maandag 2 april 2007 22:21 schreef druide het volgende:
Nee, zij kunnen met hun nietige budgetten geen invloed uit oefenen op het buitenlandse beleid van de VS.

Je vergeet trouwens de anti-defamation league.
Zij hebben minder invloed, omdat de meeste politici zich niet kunnen vinden in hun denkbeelden... Er zijn ook genoeg landen en stinkend rijke Arabieren met een aversie tegen Israël die geld over hebben voor de anti-Israëllobby in de VS. Of het dan altijd om legale en zichtbare geldstromen gaat, lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
  maandag 2 april 2007 @ 22:38:01 #15
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_47944973
ik hoop dat ze een niet al te anti-zinonistisch beeld uit hun vooroordelen kunnen persen.

anders wordt het weer zo'n meki verhaal zonder gebruikmakend van geschiedenis, bronnen en vooral onderbuik, arabische haat en eenzijdigheid.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_47945015
quote:
Op maandag 2 april 2007 22:30 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Zij hebben minder invloed, omdat de meeste politici zich niet kunnen vinden in hun denkbeelden...
Ik raad je aan om bovengenoemde docu eens te bekijken.

Daarin komt naar voren dat israel een onvoorwaardelojke steun krijgt door enerzijds een krachtige en goed georganiseerde lobbygroep, die iedereen met een onwelgevallige mening buitenspel weet te zetten en anderzijds door een religieuze sekte, die vanuit de Bijbel Israels acties legitimieert.

In beide gevallen wordt er nog geen eens gekeken of Israel wel moreel/strafrechterlijk bezien juist handelt.
pi_47945447
Veel islamitische landen zouden overigens wel een pro-Israëllobby kunnen gebruiken gezien de, vaak door de staat zelf aangemoedigde, haat tegen Israël en joden in het algemeen onder de bevolking. Zie bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=qdFMslbDccs .
  maandag 2 april 2007 @ 23:17:01 #18
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_47946790
quote:
Ik heb de vraag ff neergelegd bij de [HOC] mods. Daar past het imo nog beter.
pi_47949819
quote:
Jaja, veilig weggestopt tussen de domste Nederlander en de mooiste negerin.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_47950598
Ja, tuurlijk hebben de Joden veel macht in Amerika maar dat kan je ook van de Arabieren zeggen. Hadden de oliesjeiks niet iets van 10% van al het kapitaal in Amerika in handen?

Het is maar net hoe je t bekijkt.
pi_47952224
quote:
Op maandag 2 april 2007 23:17 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Ik heb de vraag ff neergelegd bij de [HOC] mods. Daar past het imo nog beter.
als iets onder "achtergronden" valt is dit het wel.
pi_47952293
Edit; verkeerde topic *blush*
pi_47953585
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 01:42 schreef alex4allofyou het volgende:
Ja, tuurlijk hebben de Joden veel macht in Amerika maar dat kan je ook van de Arabieren zeggen. Hadden de oliesjeiks niet iets van 10% van al het kapitaal in Amerika in handen?

Het geld hebben of netwerken aanwenden om beleid gewijgd zien te worden dat vindt ik nogal een verschil.

Diep triest die verhalen om te horen dat sommige senatoren niets over israels gedragingen kunnen zeggen omdat anders andere voorstellen van hun er per defenitie niet meer doorheen komen.

Ook het verhaal van die historicus en het willen hebben van een eigen identitiet en dat de joden in amerika daar ene probleem mee hebben was wel een aannemelijke verklaring.

En die joodse man die met een joods ander geluid komt vondt ik ook nogal een eye opener. Maar als we dan daarna weer de beelden van een aipac bijeenkomst zagen dan heb ik toch het idee dat het vechten tegen de bierkaai is voor mensen die niet meedoen met het aipac inlik spel. Als ik dit zo zag zou ik toch bijna durven te stellen dat ik blij ben met ons democratisch systeem en dat we hier niet zulke vage toestanden hebben.
pi_47953786
quote:

"De oliesjeiks" dienen niet de Palestijnse belangen.

Overigens is de invloed van de pro-Israëllobby veel groter dan die van de veel kleinere pressiegroepen die Rutger05 noemt. George Bush senior werd bijvoorbeeld tijdens de Amerikaanse verkiezingen in 1992 niet herkozen, grotendeels door toedoen van de Israël-lobby. Hij had immers daarvoor de Israëlische premier Peres gedwongen om deel te nemen aan een vredesoverleg, en dat werd door zowel fundamentalistische christenen als zionisten gezien als een uiting van vijandschap ten opzichte van Israël.
"...en toen spuugde ze die piemel uit, récht in het gezicht van die nazi-officier! jaah, daar moet je bij de nazi's niet mee aankomen."
pi_47953866
quote:

Het gaat niet om 'de joden'. Niet alle joden staan onvoorwaardelijk achter Israël - sommige joodse intellectuelen zijn gedesillusioneerd geraakt door hetgeen de zionisten hebben aangericht. Je hebt in Nederland bijvoorbeeld Een Ander Joods Geluid.
"...en toen spuugde ze die piemel uit, récht in het gezicht van die nazi-officier! jaah, daar moet je bij de nazi's niet mee aankomen."
  dinsdag 3 april 2007 @ 10:04:43 #26
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_47953997
Het enige wat ik overtuigend vond (de rest kon ik niet zo goed beoordelen) is dat er onder Congresleden zo'n angst heerst om iets te zeggen wat Israël niet zo goed uitkomt. Ze willen het wel, maar als ze dat doen kunnen ze politieke steun op andere punten ook wel vergeten. Het zag er wel uit alsof die lobby aardig sterk was.
pi_47954140
Je zou bijna bang worden van de pro-Israel lobby als je het tekstje leest: "En wat gebeurt er met hen die het onzegbare toch bespreekbaar willen maken?"
Ja, wat gebeurt er met hen, worden die geliquideerd door die onzichtbare machtige lobby?

Maar aangezien Amerika pro-Israel is kan het geen kwaad e.e.a. te belichten. Uit het stukje komt wel naar voren dat de PIL belang heeft bij de Amerikaanse vredesmacht in Irak. Ik ben er nog niet achter wat dat zou kunnen zijn en hoe belangrijk het is voor Israel.

[ Bericht 1% gewijzigd door buachaille op 03-04-2007 10:22:42 ]
pi_47954200
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 10:00 schreef retteketet het volgende:

[..]

Het gaat niet om 'de joden'. Niet alle joden staan onvoorwaardelijk achter Israël - sommige joodse intellectuelen zijn gedesillusioneerd geraakt door hetgeen de zionisten hebben aangericht. Je hebt in Nederland bijvoorbeeld Een Ander Joods Geluid.
Ja, zoals je in de palestijnse gebieden een "ander palestijns geluid" hebt. Palestijnen die pro-Israel zijn! Bijvoorbeeld Naim Khoury. Dus ook niet alle palestijnen zijn tegen Israel!
  dinsdag 3 april 2007 @ 11:59:59 #29
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_47957693
Staat nu ook online hier
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_47958393
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 11:59 schreef -skippybal- het volgende:
Staat nu ook online hier
Ga ik nu de eerste 25m nog even kijken..
pi_47960867
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 09:48 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het geld hebben of netwerken aanwenden om beleid gewijgd zien te worden dat vindt ik nogal een verschil.
In Amerika is het zo dat wanneer je geld hebt je ook (politieke) macht hebt. Reken maar dat veel van de policies van Amerika beinvloed worden door de Saudi oliedollars. Ze zijn er alleen niet zo openlijk in.
pi_47961374
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 13:30 schreef alex4allofyou het volgende:

[..]

In Amerika is het zo dat wanneer je geld hebt je ook (politieke) macht hebt. Reken maar dat veel van de policies van Amerika beinvloed worden door de Saudi oliedollars. Ze zijn er alleen niet zo openlijk in.
Sommigen denken dat de Irak-oorlog mede veroorzaakt is door de sponsoring van Bush door Haliburton (Cheney). Het geld komt dus van een paar kanten tegelijkertijd.
  dinsdag 3 april 2007 @ 14:14:39 #33
122170 ImmovableMind
Beat your mind
pi_47962485
De aflevering van volgende week lijkt me interessanter. TVP
Wie met niets tevreden is, bezit alles.
pi_47962689
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 14:14 schreef ImmovableMind het volgende:
De aflevering van volgende week lijkt me interessanter. TVP
waar gaat ie over?
pi_47962991
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 14:19 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

waar gaat ie over?
Over hoe de media bericht over het midden-oosten dacht ik..
Allah Al Watan Al Malik
pi_47964869
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 14:19 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

waar gaat ie over?
quote:
HET MIDDEN-OOSTEN GEDECODEERD
maandag 9 april 2007 20:55
woensdag 11 april 2007 14:30 (Herhaling)

Deze week in deel 2 analyseert voormalig buitenland correspondent Joris Luyendijk de mechanismen van de berichtgeving op televisie over het Midden-Oosten

Dramatische bomaanslagen, zelfmoordvideo's, stenengooiende Palestijnen en ruziemakende wereldleiders. Als je naar de beelden van het Midden-Oosten op de televisie kijkt, dan slaat er bij de kijker een grote vermoeidheid toe. Door de slepende conflicten, zijn we inmiddels al lang immuun geworden voor het gruwelijke beeldmateriaal uit dat deel van de wereld. Het Midden-Oosten op televisie is voor veel kijkers het ultieme wegzap moment. Maar vertellen de beelden die we zien wel het echte verhaal? Op welke manier wordt onze beeldvorming over het Midden-Oosten beïnvloed? En wie zijn de mensen die de beslissingen nemen over wat wij wel en niet te zien krijgen op TV?

Tegen alle regels van de kijkcijferdeskundigen in nodigt Tegenlicht programmamaker Shuchen Tan voormalig Midden-Oosten correspondent Joris Luyendijk (ex-NOS-journaal, Volkskrant en NRC) uit om een avondje televisie te kijken. Aan de hand van een aantal voorbeelden analyseert Luyendijk de mechanismen die een rol spelen bij de berichtgeving over het Midden-Oosten op televisie. Belangrijke momenten uit het recente verleden, zoals de Camp David vredesonderhandelingen, de tweede Intifada, 9/11 en de Irak-oorlog passeren de revue. Luyendijk pleit voor meer openheid bij journalisten over de mogelijkheden en vooral ook de onmogelijkheden bij hun werk en geeft aan waar de vertekeningen optreden. Luyendijk: "Wat we ons goed moeten realiseren is dat de beeldvorming over het Midden-Oosten ook grote invloed heeft hier in Nederland. Wij zitten in Uruzgan, mede vanwege de beeldvorming die wij en onze politici hierover hebben. En als je vaststelt dat die beeldvorming misschien wel zwaar vertekend is, dan moet je je afvragen of niet ook de besluitvorming daarover niet zwaar vertekend is."

VPRO Tegenlicht
edit - Volgens mij wil de ë van Israël niet echt meewerken in de TT.
  dinsdag 3 april 2007 @ 15:23:29 #37
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_47965363
Benieuwd of ze ook de beelden laten zien van "dode" Palestijnen die zomaar opstaan van de brancard...
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_47966418
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 15:23 schreef -skippybal- het volgende:
Benieuwd of ze ook de beelden laten zien van "dode" Palestijnen die zomaar opstaan van de brancard...
Dat gebeurt nauwelijks. De PR van de Palestijnen is dramatisch slecht...
pi_48030542
Kwam er deze week achter dat zowat elke Amerikaan besneden is. Het argument dat de meeste ouders gebruiken: "We willen niet dat hij in de kleedkamer in school bespot wordt omdat z'n penis er vreemd uitziet"...
Hoe is dit ooit ontstaan? Lijkt me vreemd dat besnijden wegens hygiënische redenen enkel in de VS zo verspreid is als medische argumenten werkelijk de enige aanleiding zouden zijn.
pi_48031710
quote:
Op donderdag 5 april 2007 04:01 schreef Doderok het volgende:
Kwam er deze week achter dat zowat elke Amerikaan besneden is. Het argument dat de meeste ouders gebruiken: "We willen niet dat hij in de kleedkamer in school bespot wordt omdat z'n penis er vreemd uitziet"...
Hoe is dit ooit ontstaan? Lijkt me vreemd dat besnijden wegens hygiënische redenen enkel in de VS zo verspreid is als medische argumenten werkelijk de enige aanleiding zouden zijn.
Vergeet niet dat veel kolonisten naar Amerika zijn gegaan om te genieten van hun vrijheid van religie. Veel van deze mensen nemen het woord heel erg letterlijk. In Genesis 17 geeft God aan Abraham het bevel dat alle mannen in zijn huis besneden moeten worden. Bij pasgeborenen gebeurt dat op de achtste dag. Mozes besneed zijn zoon niet, en de Here wilde Mozes daarom doden. Vandaag de dag gebeurt het waarschijnlijk wegens hygienische redenen.

p.s.: In de islam is besnijdenis niet verplicht (het staat niet vermeld in de Koran), maar wel gebruikelijk, omdat de Profeet Mohammed besneden was.
Wie met niets tevreden is, bezit alles.
  donderdag 5 april 2007 @ 22:55:12 #41
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_48061634
quote:
Op donderdag 5 april 2007 04:01 schreef Doderok het volgende:
mensen die op jonge leeftijd (lees voor de pubertijd) besneden zijn, worden later heel erg agressief. misschien dat sommige volwassenen bij bepaalde volkeren wel graag pitbulls willen kweken? ik noem een dagewlijks aanzwellende religieuze wereld oorlog.

misschien wordt het ook tijd voor katholieken of andere christenen om ook hun kind snel te kappen van voorhuid. leuk vooruitzicht.
  vrijdag 6 april 2007 @ 18:00:18 #42
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_48085833
quote:
Op donderdag 5 april 2007 22:55 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

mensen die op jonge leeftijd (lees voor de pubertijd) besneden zijn, worden later heel erg agressief. misschien dat sommige volwassenen bij bepaalde volkeren wel graag pitbulls willen kweken? ik noem een dagewlijks aanzwellende religieuze wereld oorlog.

misschien wordt het ook tijd voor katholieken of andere christenen om ook hun kind snel te kappen van voorhuid. leuk vooruitzicht.
Wtf is dat nou weer voor onzin?
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  vrijdag 6 april 2007 @ 18:12:22 #43
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_48086206
Hey Sigme, was het nou echt nodig, vanwege het dubbeltopic de mijne te sluiten? Het past toch net zo goed in het politiek forum? (Overigens was het niet opzettelijk gedaan)
  vrijdag 6 april 2007 @ 22:17:42 #44
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_48094354
deze (noorderlicht docu) zou, gezien deze specifieke linkse anti-joods campagne, misschien beter in tru passen. dan kan 'noordster' nog wat vage afa linkjes plaatsen.

verder is nl toppie.
pi_48100034
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 22:17 schreef zoalshetis het volgende:
deze (noorderlicht docu) zou, gezien deze specifieke linkse anti-joods campagne, misschien beter in tru passen. dan kan 'noordster' nog wat vage afa linkjes plaatsen.

verder is nl toppie.
Het is niet alsof het geheim is ofzo hoor, dat er meerdere joodse/zionistische lobbies zijn.
pi_48100053
quote:
Op donderdag 5 april 2007 22:55 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

zaterdag 7 april 2007 @ 01:14:07 #47
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_48100058
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 01:12 schreef Xith het volgende:

[..]

Het is niet alsof het geheim is ofzo hoor, dat er meerdere joodse/zionistische lobbies zijn.
geheim of 'de eeuwige jood'?

het is ook geen geheim dat links niet zo pro-joods is.
  zaterdag 7 april 2007 @ 01:14:35 #48
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_48100070
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 01:13 schreef Xith het volgende:

[..]

ga ff googelen.
pi_48100095
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 01:13 schreef Xith het volgende:

[..]

Ja, hij zit in een ander topic ook al flink te raaskallen. Ook niet voor het eerst trouwens.
  zaterdag 7 april 2007 @ 01:17:08 #50
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_48100113
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 01:15 schreef gelly het volgende:

[..]

Ja, hij zit in een ander topic ook al flink te raaskallen. Ook niet voor het eerst trouwens.
je bedoeld dat je ook in het andere topic met je bek vol tanden staat?

peuter.
pi_48100136
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 01:17 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

je bedoeld dat je ook in het andere topic met je bek vol tanden staat?

peuter.
Nee, ik bedoel dat je psychisch niet helemaal in orde bent.
  zaterdag 7 april 2007 @ 01:20:09 #52
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_48100167
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 01:18 schreef gelly het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel dat je psychisch niet helemaal in orde bent.
leg eens uit dan. ik reageer, jij hebt geen verweer behalve te zeggen dat ik geestelijk niet in orde zou zijn.

wat ben je toch eigenlijk ook een laf onderkruipsel. bewijs het tegendeel.

ik zag trouwens dat je lekker zat te crossen. je bent nog laffer dan een vuige hyena.
pi_48100519
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 01:14 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

Traditioneel zaten er meer Joden bij linkse partijen dan bij rechtse partijen.
Wat het nazisme als bewijs zag dat marxisme een uitvinding was van " de Joden" dan wel door een Joods complot aangestuurd werd.
De PvdA bijv heeft zich altijd tot veel te vaak pro-Israel opgesteld.
In de oorlog waagden communisten hun leven voor de organisatie van het Joodse onderduiken.
De eerste idealistische zionisten te Israel waren links georienteerd... om diverse redenen, maar ook omdat ze zich bij links meer geaccepteerd/thuis voelden
Liberalen waren te rijk en te bekakt en Christenen vonden Joden ongewenst in hun organisaties..
Ter uiterste rechterzijde was er dus in Nederland de anti-joodse NSB..

Jouw ' geen geheim' is een misvatting ...eerder gebaseerd op haat naar links dan op werkelijke verbondenheid met Joden...en/of je bent blijven steken in de politieke correctheid van de fifties.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bluesdude op 07-04-2007 01:46:11 ]
  zaterdag 7 april 2007 @ 01:45:02 #54
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_48100624
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 01:39 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wat het nazisme als bewijs zag dat marxisme een uitvinding was van " de Joden" dan wel door een Joods complot aangestuurd werd.
In de oorlog waagden communisten hun leven voor de organisatie van het Joodse onderduiken.De eerste idealistische zionisten te Israel waren links georienteerd... om diverse redenen, maar ook omdat ze zich bij links meer geaccepteerd/thuis voelden
Liberalen waren te rijk en te bekakt en Christenen vonden Joden ongewenst in hun organisaties..

Jouw ' geen geheim' is een misvatting ...eerder gebaseerd op haat naar links dan op werkelijke verbondenheid met Joden...
ik heb het over nu knaap. het zwart gemarkeerde zegt toch wel genoeg lijkt me?

en kap eens met de 2e wo vergelijking.
pi_48100665
er was geen 2e WO-vergelijking...
en wat bedoel je met "knaap" en zwart gemarkeerde?

oh..je hebt over NU?
Nu is links nog steeds niet anti-semitischer dan rechts..maar wel kritischer tav israelisch geweld.
Te gemakkelijk veeg je de kritiek onder tafel met ..'allemaal jodenhaat..'
Dat werkte nog wel vroeger...maar nu gelukkig steeds minder
pi_48101114
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 01:39 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

In de oorlog waagden communisten hun leven voor de organisatie van het Joodse onderduiken.
De eerste idealistische zionisten te Israel waren links georienteerd... om diverse redenen, maar ook omdat ze zich bij links meer geaccepteerd/thuis voelden

Jouw ' geen geheim' is een misvatting ...eerder gebaseerd op haat naar links dan op werkelijke verbondenheid met Joden...en/of je bent blijven steken in de politieke correctheid van de fifties.
Onzin, de NSB was niet antisemitisch, pas na de Duitse inval werd dat de norm en pas in 1942 werd de NSB door de bezetter opgedragen zijn joodse leden te royeren.
De rest van je verhaal is trouwens ook tamelijk zinloos maar daar heb ik nu even geen zin in.
  zaterdag 7 april 2007 @ 21:06:55 #57
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_48120363
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 01:14 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

Van die achterlijke gasten die gelijk maar antisemitisme erachter zien, ja daar gaat deze docu ook over. Wordt wel een beetje moeilijk voor die lobby als blijkt dat er ook zelf Joden zijn die negatief zijn over deze lobby, die kun je namelijk niet uitmaken voor anti semieten.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 8 april 2007 @ 22:49:50 #58
862 Arcee
Look closer
pi_48129206
Interessant.

VPRO's Tegenlicht.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_48140136
Intressant.
Uitzendinggemist?
pi_48150523
het vervolg vanavond.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_48150555
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 21:06 schreef rood_verzet het volgende:

[..]

Van die achterlijke gasten die gelijk maar antisemitisme erachter zien, ja daar gaat deze docu ook over. Wordt wel een beetje moeilijk voor die lobby als blijkt dat er ook zelf Joden zijn die negatief zijn over deze lobby, die kun je namelijk niet uitmaken voor anti semieten.
ligt er een beetje aan hoe je het brengt je kunt net als NS alles vanaf 1 kant brengen of net als tegenlicht meerdere kanten
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_48154645
quote:
Op vrijdag 6 april 2007 22:17 schreef zoalshetis het volgende:

verder is nl toppie.
Het is Tegenlicht, en jij wil AIPAC geen joodse lobbygroep noemen?
pi_48156003
* venomsnake gaat zometeen kijken.

[ Bericht 28% gewijzigd door venomsnake op 09-04-2007 20:56:01 ]
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 9 april 2007 @ 20:57:38 #64
862 Arcee
Look closer
pi_48156384
Yep, nu op Ned. 2.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  maandag 9 april 2007 @ 21:00:23 #65
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_48156489
Waarom komen die zeldzame goeie docu's hier op tv altijd tegelijk
LastFM
pi_48156912
quote:
Op maandag 9 april 2007 21:00 schreef -skippybal- het volgende:
Waarom komen die zeldzame goeie docu's hier op tv altijd tegelijk
wat is er nog meer op dan
  maandag 9 april 2007 @ 21:11:05 #67
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_48156955
quote:
Op maandag 9 april 2007 21:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

wat is er nog meer op dan
Docu ovet het ADR team van '89 met Lemond die de Tour won enzo op Canvas
LastFM
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 9 april 2007 @ 21:59:55 #68
862 Arcee
Look closer
pi_48159049
Erg goed verhaal.

"We gaan een pannenkoek bakken".

Toch had-ie best wel eens een pannenkoek kunnen bakken en het in zijn ogen juiste verhaal kunnen vertellen.
pi_48159333
Pfff ... ik geloof na vanavond niets meer wat in het journaal over het MO verschijtn.
  maandag 9 april 2007 @ 22:06:14 #70
159979 G.Fawkes
Libera eas de ore leonis!
pi_48159356
quote:
Deze week in deel 2 analyseert voormalig buitenlandcorrespondent Joris Luyendijk de mechanismen van de berichtgeving op televisie over het Midden-Oosten
Dramatische bomaanslagen, zelfmoordvideo's, stenengooiende Palestijnen en ruziemakende wereldleiders. Als je naar de beelden van het Midden-Oosten op de televisie kijkt, dan slaat er bij de kijker een grote vermoeidheid toe. Door de slepende conflicten, zijn we inmiddels al lang immuun geworden voor het gruwelijke beeldmateriaal uit dat deel van de wereld. Het Midden-Oosten op televisie is voor veel kijkers het ultieme wegzap moment.
Maar vertellen de beelden die we zien wel het echte verhaal? Op welke manier wordt onze beeldvorming over het Midden-Oosten beïnvloed? En wie zijn de mensen die de beslissingen nemen over wat wij wel en niet te zien krijgen op TV? Tegen alle regels van de kijkcijferdeskundigen in nodigt Tegenlicht programmamaker Shuchen Tan voormalig Midden-Oosten correspondent Joris Luyendijk (ex-NOS-journaal, Volkskrant en NRC) uit om een avondje televisie te kijken. Aan de hand van een aantal voorbeelden analyseert Luyendijk de mechanismen die een rol spelen bij de berichtgeving over het Midden-Oosten op televisie. Belangrijke momenten uit het recente verleden, zoals de Camp David vredesonderhandelingen, de tweede Intifada, 9/11 en de Irak-oorlog passeren de revue. Luyendijk pleit voor meer openheid bij journalisten over de mogelijkheden en vooral ook de onmogelijkheden bij hun werk en geeft aan waar de vertekeningen optreden. Luyendijk: "Wat we ons goed moeten realiseren is dat de beeldvorming over het Midden-Oosten ook grote invloed heeft hier in Nederland. Wij zitten in Uruzgan, mede vanwege de beeldvorming die wij en onze politici hierover hebben. En als je vaststelt dat die beeldvorming misschien wel zwaar vertekend is, dan moet je je afvragen of niet ook de besluitvorming daarover niet zwaar vertekend is."

Regie: Shuchen Tan / Joris Luyendijk
Research: Carine Eijsbouts
Productie: Miriam Bos
Hoewel velen van ons weten dat het nieuws welke wij gepresenteerd krijgen niet altijd even objectief is, vond ik deze analyse toch vrij ontluisterend. Het lijkt er bijna op dat we constant leugens voorgeschoteld krijgen onder het mom van nieuws, en welke leugen we dan voor waarheid aannemen wordt bepaald door welke leugen beter gefabriceerd is. Alsof je net hoort dat je vriendin die vertelde dat ze je nooit zo verlaten, al weg is als je thuis komt

PS: Ik overdrijf wellicht een beetje maar de bijdrage stemde mij diep treurig

[ Bericht 1% gewijzigd door Disciple_of_Guinness op 09-04-2007 22:07:52 ]
pi_48159490
Hoe laat waar?
Xbox Live: koenpijl
pi_48159569
Goeie docu, misschien maar eens dat boek van Luyendijk lezen. Ik vond trouwens wel dat de muziek wat zachter mocht, dat werd echt te irritant als je dan en muziek en Joris hoorde....

Volgende week over Iran, ik ben benieuwd .
  maandag 9 april 2007 @ 22:11:40 #73
89730 Drugshond
  maandag 9 april 2007 @ 22:12:26 #74
159979 G.Fawkes
Libera eas de ore leonis!
pi_48159663
Net nog ik ben vanaf rond 9.15 gaan kijken....
pi_48159666
Is net geweest, in dit topic: [Tegenlicht VPRO] De Israel Lobby wordt ook de eerdere uitzending besproken...
pi_48159668
quote:
Op maandag 9 april 2007 22:09 schreef koen_pijl het volgende:
Hoe laat waar?
een uur terug op ned 2

dat wordt dus uitzending gemist
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  maandag 9 april 2007 @ 22:12:40 #77
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_48159673
Hoe lang duurt het meestal voordat een aflevering online staat?
LastFM
pi_48159862
Het boek 'Het zijn net Mensen' vertelt in feite hetzelfde verhaal, en blijft een aanrader.
pi_48159907
quote:
Op maandag 9 april 2007 22:10 schreef Fiama het volgende:
Goeie docu, misschien maar eens dat boek van Luyendijk lezen. Ik vond trouwens wel dat de muziek wat zachter mocht, dat werd echt te irritant als je dan en muziek en Joris hoorde....

Volgende week over Iran, ik ben benieuwd .
Is een goed boek van hem. Heb het met veel interesse gelezen. Dus een aanrader.
quote:
Op maandag 9 april 2007 22:05 schreef Dodecahedron het volgende:
Pfff ... ik geloof na vanavond niets meer wat in het journaal over het MO verschijtn.
Had ik nadat ik het boek van hem gelezen had ook al. Nu is dat gevoel eigenlijk alleen maar sterker geworden.
pi_48160186
quote:
Op maandag 9 april 2007 22:05 schreef Dodecahedron het volgende:
Dat hoeft niet, wat je wel zou kunnen doen met het verhaal van Joris Luyendijk is kritisch kijken en dingen in context plaatsen. Kortom; zelf vragen blijven stellen.
pi_48160532
Ik moet eerlijk toegeven dat ik er ook best ben ingetrapt wat betreft de Israel / Palastina beeldvorming.
Zeer helder en open verhaal, een goede docu!
Dit bericht is automatisch gegenereerd. U kunt hierop niet reageren.
pi_48160684
deze is deze week, die andere is vorige week
moge er gedronken worden
pi_48160739
maar het was een mooi verhaal, als IEDEREEN gekeken had was er morgen complete chaos onder de gemiddelde nederlander
moge er gedronken worden
  maandag 9 april 2007 @ 22:39:18 #84
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_48160871
Echt een goede documentaire, over drie dagen staat hij waarschijnlijk wel op uitzendinggemist.nl. Ik ben echt blij dat niet alle tv zenders geprivatiseerd zijn, want anders kwam dit er niet op.
pi_48161962
quote:
Op maandag 9 april 2007 22:39 schreef rood_verzet het volgende:

Ik ben echt blij dat niet alle tv zenders geprivatiseerd zijn, want anders kwam dit er niet op.
hopen dat de nieuwe opzet van de publieke omroep aanslaat en dat ervan kunnen blijven genieten
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_48162112
Dit stuk schreef Joris Luyendijk in de VPRO gids over deze uitzending:
quote:
Geen oorlog zonder media
Gidsartikel door Joris Luyendijk

In het Midden-Oostenconflict is beeldvorming cruciaal en manipulatie van journalisten vaste prik. Hoe gaan journalisten om met dilemma's en kritiek?

Kun je op televisie journalistiek bedrijven over journalistiek? Wordt dat niet afschuwelijk saai, een even kansloos concept als, ik zeg maar wat, twee mensen in een studio een zomeravond lang met elkaar laten praten over door een van hen uitgekozen fragmenten? This is tv man! Met deze vragen in mijn achterhoofd fietste ik naar huis nadat we de Tegenlicht-aflevering Het Midden-Oosten gedecodeerd hadden opgenomen. Het plan was dit: Tegenlicht hield een Midden-Oosten maand en had mij uitgenodigd om de verslaggeving over dat gebied te analyseren. Want daarmee is iets aan de hand.
Denk aan oorlogen vroeger en oorlogen nu. Ooit had je, pak 'm beet, Alexander de Grote met een enorm goed leger, en de Bongo Bongo met een stel enthousiaste houtje-touwtjestrijders. Alexander de Grote liet zijn oog vallen op Bongo Bongoland, trok er naartoe en hakte de Bongo Bongo in de pan. Klaar was Alexander en de journalisten van toen, historici eigenlijk, schreven het op. Pietje vocht met Kareltje, Pietje was sterker dus Pietje won.
Fast forward drieëntwintig eeuwen. Ook nu heb je Alexander de Grote met superieure vechtmachines, zoals Amerika en Israël. En net als vroeger heb je houtje-touwtje strijders; het Irak van Saddam, de Palestijnen en de Libanezen. Tegelijk is er minstens één groot verschil. Toen Alexander de Grote in 332 voor Christus de stad Tyre in het huidige Libanon aanviel, had hij niet eerst met een wereldwijde public relations-campagne de Farao's en de Inca's en de Maya's en de Oude Chinezen overtuigd van de juistheid van die aanval. Alexander mepte er gewoon op los.

Podia
Vergelijk dat eens met het moment waarop de Israëlische of Amerikaanse regering tegenwoordig hun militaire machines willen inzetten, bijvoorbeeld omdat ze hun oog hebben laten vallen op de olie- en vleespotten van Irak, of omdat ze vermoeden dat een land stiekem probeert aan dezelfde kernwapens te komen waarmee zijzelf al decennia hun buren bedreigen. Op zo'n moment kunnen de regeringen van Israël of Amerika niet zomaar hun totale militaire overwicht verzilveren. Eerst moet er een pr-campagne tegenaan en pas als die overtuigend is, kunnen ze een veldtocht beginnen. Zo'n pr-campagne loopt via de massamedia, en dus bepaalt de wijze waarop media berichten over de plannen voor die veldtocht mede of die veldtocht er komt. Deftig gezegd: in een media-oorlog zijn nieuwsmedia niet alleen vensters op een conflict, ze zijn ook podia waarop dat conflict wordt uitgevochten. Geen wonder dus dat de Alexander de Grote van deze tijd miljoenen investeren in pr-beleid oftewel mediamanipulatie, en doorgaans met succes.
Als Alexander de Grote nu had geleefd, zou hij nog steeds de Bongo Bongo te grazen hebben genomen. Alleen had hij eerst de wereld ervan overtuigd dat de Bongo Bongo een bedreiging voor de wereld waren. En de wereld had het geloofd, want de voorlichter van die Bongo Bongo kwamen dus echt helemaal niet over op televisie.

Kritiek negeren
En er is nog iets aan de hand met verslaggeving over het Midden-Oosten. Het idee van journalistiek is: er gebeurt iets dus wij gaan erop af. Maar omdat beeldvorming zo cruciaal is, zie je in het Midden-Oosten vaak het tegenovergestelde: er zijn geen camera's omdat er iets gebeurt, maar er gebeurt iets omdat er camera's zijn. Of er gebeurt iets zodat er camera's zijn. Neem terreuraanslagen. Een terrorist is er niet op uit om zijn vijanden allemaal dood te maken - daarvoor mist hij de middelen - maar om zijn vijanden allemaal bang te maken. En daarvoor zijn de media essentieel. Waarom zou je je opblazen als je weet dat niemand ooit zal horen van je offer? Terreur kan niet zonder televisie, en dus wordt het heel ingewikkeld: iemand doet iets afschuwelijks puur in de hoop dat jij als journalist daar verslag van doet. Negeren? Maar hoe kun je een aanslag in een restaurant van een grote stad negeren? Uitgebreid coveren? Maar dan doe je precies wat de terroristen willen.
Dat zijn de dilemma's, en toch blijft de vraag: kan het, journalistiek bedrijven over journalistiek? En mag het? Als er één beroepsgroep niet in staat is tot het incasseren van kritiek, zijn het journalisten wel. Journalisten zijn net mensen, en reageren dus op kritiek zoals ieder ander: negeren, ontkennen, bagatelliseren en ten slotte ridiculiseren dan wel verdacht maken:
- Er is geen gemanipuleerde beeldvorming .
- Er is inderdaad gemanipuleerde beeldvorming, maar dat wisten we allang, gaap.
- Er is inderdaad gemanipuleerde beeldvorming, maar uiteindelijk valt het wel mee.
- Er is inderdaad gemanipuleerde beeldvorming maar jij bent een arrogante zak. Waarom ben jij zo'n arrogante zak?
Zo pak je dat aan, althans: zo pak ik dat aan bij kritiek. Als ik terugkijk op mijn eigen tijd als Midden-Oostencorrespondent, zie ik ook iemand die zich afsloot voor kritiek, want die kritiek was altijd zo - hoe zal ik het zeggen - grofbesnaard: uw correspondent is Hitler, een nazi, een collaborerende gemeenteambtenaar tijdens de Tweede Wereldoorlog, een kampbeul, een racist, een Jodenhater, een moslimhater, een Arabierenhater... Ellendig werd ik van die brievenschrijvers ('Ooit was NRC een kwaliteitskrant maar sinds uw correspondent...'), totdat ik mij - en daar ging ik - afsloot voor kritiek.

Pionierswerk
Is het gelukt, journalistiek over journalistiek op televisie? Na allerlei plannen te hebben overwogen en verworpen, kozen we ervoor om in een studio een dertigtal fragmenten uit Journaals en actualiteitenrubrieken te analyseren: wat zie je? Wat blijft buiten beeld? Wat hadden ze anders kunnen vertellen, met dus een andere conclusie? Hoe anders komt dit over bij een Arabisch publiek dan bij een Westers?
Het is pionierswerk want journalistiek over journalistiek is pionierswerk. Maar zulke meta-journalistiek gaat er komen, want als wij journalisten niet naar buiten brengen dat we ondanks al onze hoor en wederhoor en onze keurige scheiding tussen feit en opinie toch een gefilterd en gemanipuleerd beeld van het Midden-Oosten geven, hoe komt het publiek er dan achter?
pi_48162665
quote:
Vergelijk dat eens met het moment waarop de Israëlische of Amerikaanse regering tegenwoordig hun militaire machines willen inzetten, bijvoorbeeld omdat ze hun oog hebben laten vallen op de olie- en vleespotten van Irak, of omdat ze vermoeden dat een land stiekem probeert aan dezelfde kernwapens te komen waarmee zijzelf al decennia hun buren bedreigen.
En deze persoon gaat anderen de les leven over objectieve journalistiek ? Canada en Mexico zijn niet bepaald bedreigd door de Amerikaanse kernwapens en het bestaan van Israelische kernwapens is nooit bewezen met het soort bewijs dat bij Irak wordt geeist.
pi_48162917
quote:
Op maandag 9 april 2007 23:27 schreef CeeJee het volgende:

[..]

En deze persoon gaat anderen de les leven over objectieve journalistiek ? Canada en Mexico zijn niet bepaald bedreigd door de Amerikaanse kernwapens
Lijkt me nogal logisch dat hij daar Israel bedoelt.
quote:
en het bestaan van Israelische kernwapens is nooit bewezen met het soort bewijs dat bij Irak wordt geeist.
Right, Israel heeft wel degelijk kernwapens. Olmert heeft het vorig jaar in een Freudiaanse verspreking toegeven.
  maandag 9 april 2007 @ 23:38:31 #89
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_48163025
quote:

[..]

En deze persoon gaat anderen de les leven over objectieve journalistiek ? Canada en Mexico zijn niet bepaald bedreigd door de Amerikaanse kernwapens en het bestaan van Israelische kernwapens is nooit bewezen met het soort bewijs dat bij Irak wordt geeist.
Ik zou zeggen bekijk de aflevering voordat je conclussies gaat trekken.
  maandag 9 april 2007 @ 23:39:10 #90
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_48163039
Overigens had de man een zeer vermakelijke manier van vertellen, in de positieve zin welteverstaan
pi_48163482
quote:

[..]

Als je had gekeken, had je ook gezien dat hij zelf ook de fout in is gegaan. Hij gaf het daarnaast ook toe.

Voor de rest vertelde joris wat ik al wist, dat objectiviteit niet bestaat.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 10 april 2007 @ 00:00:56 #92
862 Arcee
Look closer
pi_48163643
quote:
Op maandag 9 april 2007 23:39 schreef rood_verzet het volgende:
Overigens had de man een zeer vermakelijke manier van vertellen, in de positieve zin welteverstaan
Hij deed me aan Raoul Heertje denken.
pi_48164045
quote:

[..]

Rusland is zeker geen buurland van de Verenigde Staten? Wie is Alaska dan binnengevallen?
pi_48164555
Helaas hebben de huidige machthebbers veel kunnen leren van Goebels.
Propaganda is het wapen waarmee de elite de hele wereld naar de hand kan zetten en zo kan het gebeuren dat er in Irak honderdduizenden doden zijn gevallen omdat de de olie en wapenindustrie nog meer wil verdienen (en de pensioenfondsen natuurlijk).
In tegenlicht zag je precies hoe gemeen de burger bespeelt wordt door de propaganda van de machthebbers.
Denk daar maar eens aan als je je afvraagt hoe het toch komt dat de huidige politieke partijen keer op keer weer aan de macht komen ondanks hun leugens.
Audaces fortuna juvat
pi_48164619
Goede docu.

Tegenlicht.
  dinsdag 10 april 2007 @ 10:39:25 #96
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_48169287
Ahh, staat alweer snel online
LastFM
pi_48170163
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 00:42 schreef Colnago het volgende:
In tegenlicht zag je precies hoe gemeen de burger bespeelt wordt door de propaganda van de machthebbers.
Ik vond eerder naar voren komen dat het eerder de niet objectieve verslageving van onze journalisten is. Maar ook dat journalisten voor de kijkcijfers maar snel een verhaal in elkaar moeten flanzen terwijl er totaal andere dingen aan de gang zijn.

De niet objectiviteit kan grotendeels verklaard worden door de culturele verschillen die er zitten tusssen het westerse cultuur en de islamitische cultuur.
pi_48170229
quote:

[..]

kortom je hebt het niet gezien
pi_48174620
Zeer goeie docu zeg.
Allah Al Watan Al Malik
pi_48176315
edit...

[ Bericht 97% gewijzigd door pberends op 10-04-2007 14:46:58 ]
pi_48183952
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 10:39 schreef -skippybal- het volgende:
Ahh, staat alweer snel online
sank yoew!
-Rabia Al-Basri
pi_48209669
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 13:27 schreef Mutant01 het volgende:
Zeer goeie docu zeg.
Niet iedereen is zo dolletjes enthousiast als jij (gelukkig)
quote:
De hele documentaire ademde een sfeer van geheimzinnigheid, van verborgen zaken die men op het spoor is en onthult, zaken die het daglicht eigenlijk niet verdragen en een schok teweeg zullen brengen. De feiten die de theorie over de Joodse lobby moesten ondersteunen waren niet overtuigend; en waar men geen feiten had werden suggesties gewekt.
http://www.israel-palestina.info/modules.php?name=News&file=article&sid=500
pi_48209895
quote:
Op woensdag 11 april 2007 11:37 schreef buachaille het volgende:

[..]

Niet iedereen is zo dolletjes enthousiast als jij (gelukkig)
[..]

http://www.israel-palestina.info/modules.php?name=News&file=article&sid=500
Dat mag, iedereen mag zijn mening hebben omtrent deze docu. Feit is dat het een eye-opener is voor velen. De mensen die met hun kop in het zand zitten, zullen altijd met hun kop in het zand blijven zitten.. Die zal je dus toch nooit bereiken, hoe goed een docu ook is.
Allah Al Watan Al Malik
pi_48210589
quote:
Op woensdag 11 april 2007 11:43 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat mag, iedereen mag zijn mening hebben omtrent deze docu. Feit is dat het een eye-opener is voor velen. De mensen die met hun kop in het zand zitten, zullen altijd met hun kop in het zand blijven zitten.. Die zal je dus toch nooit bereiken, hoe goed een docu ook is.
ze hebben een punt natuurlijk al ben ik het niet mee eens
pi_48210732
quote:
Op woensdag 11 april 2007 11:43 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

"dat mag", ja gelukkig nog wel! En je hoeft voor mij heus je kop niet helemaal uit het zand te trekken hoor, start eerst maar eens met één oor om ook eens naar de andere kant van het verhaal te luisteren
pi_48211019
quote:
De hele documentaire ademde een sfeer van geheimzinnigheid, van verborgen zaken die men op het spoor is en onthult, zaken die het daglicht eigenlijk niet verdragen en een schok teweeg zullen brengen. De feiten die de theorie over de Joodse lobby moesten ondersteunen waren niet overtuigend; en waar men geen feiten had werden suggesties gewekt.
Wanneer dit de kritiek is die sommige mensen uiten, dan ben ik toch heel benieuwd welke dingen in hun optiek als feiten en welke dingen die men als fictie heeft gezien. Want met dit om de feiten heen draai gedraai dan kan ik alles wel zwart maken en het komt voor mij over juist weer neer de dingen die men al in de docu aanhaalde dat zionisten wanneer men het er niet mee eens is maar met vage verhalen aan komen om de boel in verwarring te brengen.
pi_48211180
quote:
Op woensdag 11 april 2007 12:16 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wanneer dit de kritiek is die sommige mensen uiten, dan ben ik toch heel benieuwd welke dingen in hun optiek als feiten en welke dingen die men als fictie heeft gezien. Want met dit om de feiten heen draai gedraai dan kan ik alles wel zwart maken en het komt voor mij over juist weer neer de dingen die men al in de docu aanhaalde dat zionisten wanneer men het er niet mee eens is maar met vage verhalen aan komen om de boel in verwarring te brengen.
Kijk nou naar de inleidende tekst: "En wat gebeurt er met hen die het onzegbare toch bespreekbaar willen maken?" Zo'n tekst is niets anders dan stemmingmakerij. Net alsof de "machtige joodse lobby" de mensen die het bespreekbaar willen maken zou afmaken of iets in die geest. De makers van deze docu zouden er beter aan gedaan hebben eerst deze tekst van de Anne Frank Stichting te hebben gelezen: http://www.annefrank.org/content.asp?PID=508&LID=1
pi_48211216
En meteen komt het woordje antisemitisme om de hoek kijken.
Allah Al Watan Al Malik
pi_48211293
quote:
Op woensdag 11 april 2007 12:22 schreef Mutant01 het volgende:
En meteen komt het woordje antisemitisme om de hoek kijken.
Volgens mij ben jij de eerste die dit woord gebruikt hier
pi_48211835
quote:
Op woensdag 11 april 2007 12:21 schreef buachaille het volgende:

[..]

Kijk nou naar de inleidende tekst: "En wat gebeurt er met hen die het onzegbare toch bespreekbaar willen maken?" Zo'n tekst is niets anders dan stemmingmakerij. Net alsof de "machtige joodse lobby" de mensen die het bespreekbaar willen maken zou afmaken of iets in die geest. De makers van deze docu zouden er beter aan gedaan hebben eerst deze tekst van de Anne Frank Stichting te hebben gelezen: http://www.annefrank.org/content.asp?PID=508&LID=1
Waarom zou ik voor een discussie die we hier aan het voeren zijn op een ander forum moeten gaan kijken?
Vertel maar eens in je eigen bewoording waarom je iets vind ipv met andere mensen die beter zijn in om de hete brij heen draaien mee te lopen.

En het onzegbaar toch bespreekbaar maken, heb je uberhaubt aflevering 1 gezien van deze documanaire reeks dan mag je wel even vertellen welke reden het dan zou zijn dat in de VS zo weinig kritiek op israel geuit wordt. Dat je perse bij de aipac beleids lijnen mee moet lopen om voldoende steun te krijgen voor andere punten die op je agenda staan.
pi_48212195
quote:
Op woensdag 11 april 2007 12:39 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom zou ik voor een discussie die we hier aan het voeren zijn op een ander forum moeten gaan kijken?
Vertel maar eens in je eigen bewoording waarom je iets vind ipv met andere mensen die beter zijn in om de hete brij heen draaien mee te lopen.

En het onzegbaar toch bespreekbaar maken, heb je uberhaubt aflevering 1 gezien van deze documanaire reeks dan mag je wel even vertellen welke reden het dan zou zijn dat in de VS zo weinig kritiek op israel geuit wordt. Dat je perse bij de aipac beleids lijnen mee moet lopen om voldoende steun te krijgen voor andere punten die op je agenda staan.
Ik link niet naar een ander forum maar naar een site waar wordt e.e.a. wordt uitgelegd. Waarom zou ik het zelf opschrijven als iemand anders dat al gedaan heeft en nog beter ook?

En de reden dat er in de US zo weinig kritiek op Israel is zal gelegen zijn in het feit dat men dat minder noodzakelijk vindt. In andere landen is er al kritiek genoeg (onterecht m.i.) op Israel dus waarom zou men dat nog eens overdoen. De US richten haar pijlen op de ander staten die misschien net iets urgenter zijn (iran, noord-korea, syrie). En ik blijf erbij dat het hier stemmingmakerij is, ipv het woord "invloed" te gebruiken heeft men het over "macht".
pi_48212313
quote:
Op woensdag 11 april 2007 12:49 schreef buachaille het volgende:

Ik link niet naar een ander forum maar naar een site waar wordt e.e.a. wordt uitgelegd. Waarom zou ik het zelf opschrijven als iemand anders dat al gedaan heeft en nog beter ook?
Nogmaals heb je aflevering 1 gezien van deze serie?

In die documataire wordt in ieder geval een stuk sterkere aipac voorgespiegeld dan dat ik op de annefrank link zie.
pi_48214560
quote:

[..]

En de reden dat er in de US zo weinig kritiek op Israel is zal gelegen zijn in het feit dat men dat minder noodzakelijk vindt. In andere landen is er al kritiek genoeg (onterecht m.i.) op Israel dus waarom zou men dat nog eens overdoen. De US richten haar pijlen op de ander staten die misschien net iets urgenter zijn (iran, noord-korea, syrie). En ik blijf erbij dat het hier stemmingmakerij is, ipv het woord "invloed" te gebruiken heeft men het over "macht".
Het is toch niet zo van "kom, ga dat land bekritseren, dan doe ik dit land. Dan zie jij de acties van dit land door de vingers, dan zie ik de acties van dat land door de vingers."

Met kritiek kun je het eens zijn of niet. Iemand vraagt aan jou: "Vind jij dat Piet smakt tijdens het eten?" En dan zeg jij: "Nee, want ik concentreer me liever op de winden van Wim." Waarom dan niet zeggen: "Inderdaad, en die winden van Wim zijn ook niet mis."

Het is verontrustend dat clubjes als AIPAC waar ze denken dat Israel door God aan de Israeliers gegeven is zo'n invloed kunnen uitoefenen op het Amerikaanse beleid.
pi_48221311
Tis wel mooi dat die ex-adviseur elke connectie glashard ontkent en zelfs belachelijk maakt. Vervolgens lieten ze die predikant zien, die gewoon glashard de waarheid zegt en dat ze Israel door dik en dun steunen . Wie loopt er nou te liegen... .
pi_48221805
quote:
Op woensdag 11 april 2007 16:48 schreef pberends het volgende:
Tis wel mooi dat die ex-adviseur elke connectie glashard ontkent en zelfs belachelijk maakt. Vervolgens lieten ze die predikant zien, die gewoon glashard de waarheid zegt en dat ze Israel door dik en dun steunen . Wie loopt er nou te liegen... .
Tja, wat een wereldnieuws, Amerika steunt Israel! Waar gaat dit over?
pi_48223302
quote:
Op woensdag 11 april 2007 17:00 schreef buachaille het volgende:

[..]

Tja, wat een wereldnieuws, Amerika steunt Israel! Waar gaat dit over?
Waarschijnlijkheb je dus die aflevering niet gezien omdat je je nog steeds afvraagd waar het over gaat.

Het gaat er over dat israel door de VS door dik en dun gesteund wordt , dat er vanuit de VS geen kritiek geleverd mag worden op israel omdat je anders in de politiek niet meer functioneerd, daar gaat dit over.

Ik vind dat niet normaal bij normale relaties tussen landen wordt er over en weer wel eens wat kritiek geleverd als het ene land wat doet waarvan het andere denkt is dat nu wel zo slim. Maar geen woord kritiek vanuit de VS richting israel.
  woensdag 11 april 2007 @ 21:47:19 #117
89730 Drugshond
pi_48233758
quote:

[..]

Nou nee, ik ga een stap verder. Ik ben het wel eens met de ingekleurde media vorming over een bepaald conflict. Nieuws wordt steeds vaker gebracht in de context wat mensen willen horen... en niet meer verder willen nadenken. Ergens zit er wel een gezonde ontwikkeling achter het gehele internet gebeuren.... nieuws komt met warpspeed op je beeldscherm. Maar tussen al die objectieve (uche uche) informatie zit een heleboel ruis/(bewust) paradigma verschuivend of niet.
En op dit moment heb ik serieuze vraagtekens of we alles wat we te zien of te horen krijgen wel past in het straatje van het globale geheel. Heel soms is het verschil tussen [TRU] en/of [NWS] flinterdun. En ook gerenomeerde media kanalen maken zich hier schuldig aan.
De ontwikkeling van Al Jazeera als een kritisch tegengeluid met een goede PR is eigenlijk iets wat je zou moeten koesteren. Maar goed e.e.a. hangt wel af van het bevattingsvermogen van het invidue an sich en de mate waarin hij concessies wil doen naar hetgeen wat op zijn netvlies geprojecteerd wordt.
De snellere digitale ontwikkelingen hebben ons nog steeds geen expert gemaakt om een bepaald conflict beter te begrijpen. Zeker niet als we elke keer teruggrijpen naar nieuwsbronnen om onze eigen barricade te verstevigen omdat dat beter past bij ons culturele erfgoed (ff los van het leed gezien).

[ Bericht 0% gewijzigd door Drugshond op 11-04-2007 21:59:57 ]
pi_48234294
Die Joris is echt geweldig. "De Palestijnen hebben gewoon een slechte PR-afdeling"

Arafat is een gek met een theedoek .
  maandag 16 april 2007 @ 17:31:07 #119
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_48386514
Kickje.

Vanavond weer dus op 2 om 20.55.
quote:
Deze week in deel 3: STANDPUNT TEHERAN; impressies uit een samenleving waarin religie en politiek op potentieel explosieve manier verweven zijn.

Iran, 70 miljoen inwoners, wordt door het Westen, Amerika voorop, vooral gezien als 'het land van het kwaad' en is hét speerpunt in de ídeologische strijd van president Bush. Het Westen houdt Iran verantwoordelijk voor de chaos in de regio.
In TEGENLICHT onderzoekt Doke Romeijn in Iran zelf hoe dit vijandbeeld zijn stempel drukt op het openbare leven. Bezoeken aan scholen, moskeeën en overheidsorganen laten zien hoe er in Iran gewerkt wordt aan een antwoord op eventuele buitenlandse agressie. Ook de toespraak van president Ahmadinejad, tijdens de viering van de verjaardag van de Islamitische revolutie, en de bijdragen van de minister van Buitenlandse Zaken Manouchehr Mottaki en Ayatollah Ahmad Khatami aan het vrijdaggebed, staan in het teken van de bestrijding van de vijanden van de islam en het recht op zelfverdediging.

TEGENLICHT is in Iran aan het begin van februari 2007, tijdens de viering van de verjaardag van de Islamitische revolutie, en ziet een land dat vastberadenheid en strijdlust uitstraalt. Een samenleving die er niet over denkt om te stoppen met de ontwikkeling van kernenergie, zolang Amerika geen veiligheidsgaranties geeft en toezeggingen doet over de normalisering van de betrekkingen. Een land dat vreest voor haar veiligheid gezien de aanwezigheid van ruim 150.000 Amerikaanse militairen in Irak en Afghanistan; een land waarin men zich voorbereid op een naderende oorlog.
Zo heeft The Committee for the Commemoration of Martyrs of Global Islamic Campaign in Teheran de leus 'Klaar staan is voorkomen' gekozen voor haar beweging, waar alleen al in Teheran 60.000 mensen zich bij hebben aangemeld. Uit hun midden worden zogenaamde 'martelaren' (suicide bombers ) geselecteerd om bij een mogelijke aanval direct te reageren door met zelfmoordaanslagen chaos te creëren. "De cultuur van martelaarschap is sterker dan het militarisme van de vijand", aldus de leider van deze organisatie . Het Bright Future Institute in het religieuze stadje Qom, geeft met het Islamitische persbureau antwoord op de in hun ogen psychologische oorlogsvoering van Amerika, dat doelbewust leugens verspreid en de eenheid van de Iraanse bevolking probeert te ondermijnen'. En tijdens het wekelijkse vrijdaggebed in Teheran beschuldigt Ayatollah Khatami,een geestelijke van de harde lijn, de Amerikanen ervan onenigheid te zaaien onder moslims in de regio en waarschuwt hij Sjiieten en Soennieten zich niet tegen elkaar uit te laten spelen.
Toch bespeurt Tegenlicht in Iran ook een wens tot dialoog met het Westen en het voorzichtig zoeken naar een oplossing voor het conflict. Maar de nog kwetsbare oppositie zal op houden te bestaan bij een aanval op het land. Militaire actie vanuit Israël of Amerika zal een onmiddellijke eenheid bewerkstelligen. Jong, oud, fundamentalist of hervormingsgezind, een ieder zal zich dan achter de natie scharen. Dit zal de positie van de Islamitische fundamentalisten in Iran versterken en de hervormingsbeweging kansloos maken. "Ik houd er niet van mee te doen aan demonstratie voor de regering, ik ben niet voor de regering, maar ik ga mijn land verdedigen als dat nodig is", aldus een middelbare scholier.

In TEGENLICHT een indringend portret vanuit een samenleving waarin religie en politiek op een potentieel explosieve manier verweven zijn.

Regie: Doke Romeijn
Research: Henneke Hagen/Negin Kianfar
Productie: Judith van den Berg
LastFM
  maandag 16 april 2007 @ 20:51:25 #120
103590 dvdfreak
geen dvdfreak maar kc27
pi_48393530
danke
  maandag 16 april 2007 @ 21:01:03 #121
121310 venomsnake
El Saltador
pi_48393911
quote:
Op maandag 16 april 2007 17:31 schreef -skippybal- het volgende:
Kickje.

Vanavond weer dus op 2 om 20.55.
[..]

* venomsnake kijkt
pi_48394991
Ik kijk ook maar word er een beetje misselijk van, martelaar zus en martelaar zo Hoe diep kan een volk zinken onder invloed van satan.
  maandag 16 april 2007 @ 21:58:22 #123
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_48396674
Die martelaars shit was wel smerig ja.
Maar totaal geen goeie docu die laat zien hoe de gemiddelde Iraanse inwoner door het leven gaat.

Niks van pijpende moslimmeisjes die graag dure merkkleiding goedkoop/gratis willen, niks van zuipende jongeren wat de overheid weet maar door de vingers ziet.
Veelal vieze lelijke wijven met "scary" strijktonen op de achtergrond om de demonstraties nog enger over te laten komen.

Niet echt geslaagd dus naar mijn mening
LastFM
  maandag 16 april 2007 @ 22:01:19 #124
121310 venomsnake
El Saltador
pi_48396824
Lekkere chaos op de wegen daar..

Wederom een goede docu van Tegenlicht.
Er wordt weer eens duidelijk op wat voor manier Iran de bevolking klaarstoomt voor een eventuele oorlog.
Het is het bekende wij/zij verhaal. het volk duidelijk maken dat wij de goede zijn en zij de slechte..

Iran maakt hier handig gebruik van de koran en kweekt op die manier een enorme lading ''martelaren''. treurig om te zien.
De mensen zijn hier vatbaar voor vanwege de Israelische bezetting die in de regio niet erg lekker ligt en natuurlijk de Irak oorlog.

Haat, haat, haat, dat is wat duidelijk naar voren kwam in deze docu. jammer maar helaas de harde waarheid.

Iran is (net als Irak) duidelijk nog niet klaar voor een democratie zoals wij die kennen.
Als je daar verandering wilt zal het van binnenuit moeten komen, een oorlog om regime change te bewerkstelligen is dan ook zinloos imo.
En dan heb ik het nog niet eens over het probleem van de eventuele atoomwapens..
Maar oorlog met Iran gaan voeren lijkt me niet echt verstandig, de haat zal alleen maar toenemen.

Volgens Israel en de VS is Iran de grote boosdoener, volgens Iran is het de VS en Israel.. wij/zij..

Hoe dit allemaal op te lossen, geen idee
  maandag 16 april 2007 @ 22:04:19 #125
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_48396986
Die ene vrouw was trouwens wel grappig.
"We want to keep our freedom"

LastFM
pi_48397494
Tja wat moet je hier nu over zeggen.
Aangezien er geen enkele "gewone" Iraniers aan het woord zijn geweest, zegt het me allemaal niet zo veel.

Beetje jammer.
  maandag 16 april 2007 @ 22:20:39 #127
121310 venomsnake
El Saltador
pi_48397828
quote:
Op maandag 16 april 2007 22:14 schreef Mr_Memory het volgende:

Aangezien er geen enkele "gewone" Iraniers aan het woord zijn geweest, zegt het me allemaal niet zo veel.

Beetje jammer.
dat is wel jammer idd.
Maar dat krijg je als er de hele dag mannetjes van het ministerie van informatie met je meereizen..
  maandag 16 april 2007 @ 22:23:03 #128
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_48397947
quote:
Op maandag 16 april 2007 22:20 schreef venomsnake het volgende:

[..]

dat is wel jammer idd.
Maar dat krijg je als er de hele dag mannetjes van het ministerie van informatie met je meereizen..
Vorige week was er nog een docu van EO, NMO, Joodsche Omroep en de Boedisten dancht ik van iemand die wel in z'n uppie ging.
Veel beter mijn inziens.

Ik zal een kijken of ik 'm kan vinden op uitzendinggemist
LastFM
pi_48398088
quote:
Op maandag 16 april 2007 22:20 schreef venomsnake het volgende:

[..]

dat is wel jammer idd.
Ja dat is waar, het is al heel wat dat er gefilmd mocht worden imo.

De enige die een beetje open waren, waren die schoolmeiden, maar dat werdt dan ook gelijk afgekapt.
  maandag 16 april 2007 @ 22:32:56 #130
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_48398390
quote:
Op maandag 16 april 2007 22:23 schreef -skippybal- het volgende:

[..]

Vorige week was er nog een docu van EO, NMO, Joodsche Omroep en de Boedisten dancht ik van iemand die wel in z'n uppie ging.
Veel beter mijn inziens.

Ik zal een kijken of ik 'm kan vinden op uitzendinggemist
Deze dus.
quote:
3-delige reisverslag. Drieëntwintig landen, vijf wereldreligies, één treinreis. Maker Rob Hof reist per trein door drieëntwintig landen en ontmoet onderweg treinpassagiers die een inkijkje geven in hun leven en cultuur. Een reis van oost naar west, van Vietnam naar Turkije. Een reis over duizenden kilometers spoor langs vijf wereldgodsdiensten. Afl.9 : De licht geklede revolutie. Per trein van via Zahedan, Kerman naar Teheran. Vandaar door naar Turkije. In de trein portretten van jonge Iraniërs en hun omgang met het Ayatollahbewind. Een reiziger vertelt hoe leeg de moskeeën zijn uit stil protest tegen het repressieve beleid van de Ayatollahs. In Teheran een portret van de gesluierde vrouwelijke autocoureur Lale Seddigh. Sluiers en burka's verdwijnen massaal zodra de Iranese trein de Turkse grens gepasseerd is. Alles wat verboden is, alcohol, kaartspel, zang, lichte kleding en een ongesluierd samenzijn beheersen de restauratiewagen, zodra Iran verlaten is.
Aanradertje op zich
LastFM
  maandag 16 april 2007 @ 22:52:19 #131
121310 venomsnake
El Saltador
pi_48399299
quote:
Op maandag 16 april 2007 22:32 schreef -skippybal- het volgende:

[..]

Deze dus.
[..]

Aanradertje op zich
thanks.

Zal het morgen bekijken..
pi_48399700
quote:
Op maandag 16 april 2007 22:14 schreef Mr_Memory het volgende:
Tja wat moet je hier nu over zeggen.

Beetje jammer.
idd en echt symphatie voor hun ideeen heb ik niet gekregen ik ben alleen wat behoudener geworden voor een aanval omdat ze al 60.000 martelaren hebben klaarstaan
pi_48401870
quote:
Op maandag 16 april 2007 23:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

idd en echt symphatie voor hun ideeen heb ik niet gekregen ik ben alleen wat behoudener geworden voor een aanval omdat ze al 60.000 martelaren hebben klaarstaan
Die petitie van de martelaars was voor mij het omslagpunt:

1) Jezelf opblazen voor de bevrijding van Jeruzalem (ok, whats new, zielige Joden)
2) Amerikanen opblazen (ook inkoppertje)

maar dan 3:

3) Salman Rushdie opblazen

Dat was voor mij het punt om maar weer de term 'nuke em' van tafel te halen, gestoorde neanderthalers
pi_48402054
Waardeloze aflevering vandaag, er waren enkel door de overheid goedgekeurde Iraniers in te zien, hetgeen een nogal een eenzijdig beeld opleverde.
pi_48406816
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 00:03 schreef Pony-Lover het volgende:
Waardeloze aflevering vandaag, er waren enkel door de overheid goedgekeurde Iraniers in te zien, hetgeen een nogal een eenzijdig beeld opleverde.
Er waren fundamentalistische martelaars te zien, een liberale sociologe, een sceptische jongere ... dat is toch niet zo eenzijdig?
pi_48406879
quote:
Op maandag 16 april 2007 21:22 schreef buachaille het volgende:
Ik kijk ook maar word er een beetje misselijk van, martelaar zus en martelaar zo Hoe diep kan een volk zinken onder invloed van satan.
Dat zinken komt door anderen als "satan" te zien.
pi_48406927
quote:
Op maandag 16 april 2007 21:58 schreef -skippybal- het volgende:
Die martelaars shit was wel smerig ja.
Maar totaal geen goeie docu die laat zien hoe de gemiddelde Iraanse inwoner door het leven gaat.

Niks van pijpende moslimmeisjes die graag dure merkkleiding goedkoop/gratis willen, niks van zuipende jongeren wat de overheid weet maar door de vingers ziet.
Veelal vieze lelijke wijven met "scary" strijktonen op de achtergrond om de demonstraties nog enger over te laten komen.

Niet echt geslaagd dus naar mijn mening
Het gaat dan ook over "hoe Iran denkt over Amerika & Israel", niet over "jeugd in Iran".
pi_48406956
Ik snap het niet dat er hier mensen zijn die omdat die iraniers er een wat vreemde cultuur erop nahouden waarbij sommige mensen het martelaarschap als iets hogers beschouwen., Maar jullie willen daar gewoon bommen op gooien omdat je je bedreigd voelt. Wie is er dan de beul, en waardoor wordt het martelaarschap veroorzaakt.

En dat eenzijdig beeld vond ik best meevallen. Denken er sommmige mensen serieus dat er ook verwesterde iraniers zijn die in ommuurd nederzettingen wonen, waar coca cola, marlboro en alcohol te verkrijgen is .

Het was wel opvallend hoe goed die meiden onder de duim werden gehouden door het hoofd van de school. Maar oo dat wanneer ze filmden in een onbewaakt moment je toch genoeg mieden ziet rondlopen zonder hoofddoeken, of met halve hoofddoeken.
pi_48407258
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 08:54 schreef Basp1 het volgende:
En dat eenzijdig beeld vond ik best meevallen. Denken er sommmige mensen serieus dat er ook verwesterde iraniers zijn die in ommuurd nederzettingen wonen, waar coca cola, marlboro en alcohol te verkrijgen is .
Uiteraard. Ze hadden ook Windows XP en mobieltjes daar.
pi_48407438
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 09:08 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Uiteraard. Ze hadden ook Windows XP en mobieltjes daar.
Ja je snapt niet dat microsoft gewoon arabische versies van XP mag maken, dan kunnen potentiele terroristen gewoon van onze technologie gebruik maken om aanslagen via msn af te spreken.
pi_48408206
quote:
Ik snap het niet dat er hier mensen zijn die omdat die iraniers er een wat vreemde cultuur erop nahouden waarbij sommige mensen het martelaarschap als iets hogers beschouwen., Maar jullie willen daar gewoon bommen op gooien omdat je je bedreigd voelt. Wie is er dan de beul, en waardoor wordt het martelaarschap veroorzaakt.
Kan wel zijn maar ik ben liever de beul dan dat we afwachten totdat er iets gebeurt. Kijk naar 1938 om te zien wat er gebeurt als je een dreiging niet serieus neemt.

In de docu kwam goed naar voren dat de Iraniers net doen alsof de nucleaire energie legitiem verkregen is en dat de internationale protocollen gemaakt zijn om hun af te remmen terwijl iedereen zich eraan heeft te houden. Het is niet logisch om een miljarden kostend nucleair programma op touw te zetten voor energie terwijl ze daar leven op olierivieren. Sowieso kunnen ze dat geld wel voor andere dingen gebruiken.

Tot slot zou ik willen zeggen dat 'de vreemde cultuur' geen issue is maar het feit dat die gasten gedrillt worden om allemaal hetzelfde te denken. Die cultuur wordt opgedrongen door de overheid, er zijn genoeg weldenkende Iraniers maar die mogen hun mond niet open doen.
pi_48408896
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 09:44 schreef alex4allofyou het volgende:

Kan wel zijn maar ik ben liever de beul dan dat we afwachten totdat er iets gebeurt. Kijk naar 1938 om te zien wat er gebeurt als je een dreiging niet serieus neemt.
En als we dan eens kijken hoe het komt dat in 1938 weer die dreiging ontstaan is, dan blijkt toch ook weer dat het voor een groot gedeelte komt door onvrede die bij het volk is opgekomen door de economische sancties die na de 1e wo zijn getroffen.
quote:
In de docu kwam goed naar voren dat de Iraniers net doen alsof de nucleaire energie legitiem verkregen is en dat de internationale protocollen gemaakt zijn om hun af te remmen terwijl iedereen zich eraan heeft te houden. Het is niet logisch om een miljarden kostend nucleair programma op touw te zetten voor energie terwijl ze daar leven op olierivieren. Sowieso kunnen ze dat geld wel voor andere dingen gebruiken.
Olierivieren? Ik weet niet in welke waanwereld jij leeft, maar de bronnen beginnen toch echt allemaal over hun top heen te geraken. Verder heeft iran zich geconformeerd aan het kyotoprotocol en is dit een goede manier om hun co2 uitstoot te reduceren.

En het geld voor andere dingen gebruiken, ja dat kan de VS ook zijn met zijn budget voor wapens.
quote:
Tot slot zou ik willen zeggen dat 'de vreemde cultuur' geen issue is maar het feit dat die gasten gedrillt worden om allemaal hetzelfde te denken. Die cultuur wordt opgedrongen door de overheid, er zijn genoeg weldenkende Iraniers maar die mogen hun mond niet open doen.
Ow hadden we niet in de eerste aflevering zoiets gezien vanuit amerika en het niet kunnen geven van kritiek op israel, omdat anders je politieke carriere door de toilet gespoeld wordt. Zie hier de paralellen.
pi_48427182
quote:
-snip-
Het was wel opvallend hoe goed die meiden onder de duim werden gehouden door het hoofd van de school. Maar oo dat wanneer ze filmden in een onbewaakt moment je toch genoeg mieden ziet rondlopen zonder hoofddoeken, of met halve hoofddoeken.
Dat viel mij ook gelijk op, volgens mij waren ze gewoon aan het provoceren die meiden, ik moest er wel om glimlachen.
Vooral om de manier van het schoolhoofd om de zaak toch nog enigzins te redden.
pi_48427460
quote:

[..]

-snip-
Juist dat miste ik een beetje in die docu, die geloof fanaten zien we zo vaak, dat die er zijn weet ik nou wel.
Al hoe wel de leidster van die martelaren me wederom weer verbaaste, wat een eng mens!
pi_48441906
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 10:09 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En als we dan eens kijken hoe het komt dat in 1938 weer die dreiging ontstaan is, dan blijkt toch ook weer dat het voor een groot gedeelte komt door onvrede die bij het volk is opgekomen door de economische sancties die na de 1e wo zijn getroffen.
[..]
Ja en daarom moet je niet ingrijpen? Wetende dat je dat niet meer ongedaan kan maken?
quote:
Olierivieren? Ik weet niet in welke waanwereld jij leeft, maar de bronnen beginnen toch echt allemaal over hun top heen te geraken. Verder heeft iran zich geconformeerd aan het kyotoprotocol en is dit een goede manier om hun co2 uitstoot te reduceren.
De bronnen in Iran zijn nog talrijk en zelfs in Saudi Arabie is het nog maar de vraag of ze dicht bij de helft zijn.
quote:
En het geld voor andere dingen gebruiken, ja dat kan de VS ook zijn met zijn budget voor wapens.
[..]
Alleen is het budget van Amerika voor defensie eigenlijk heel normaal relatief gezien, het land is echter zeer zeer rijk dus dan spreek je idd van enkel honderden miljarden. Volgens mij is de levensstandaard van de gemiddelde Iranier wel ietsje 'soberder' dan die van een Amerikaan
quote:
Ow hadden we niet in de eerste aflevering zoiets gezien vanuit amerika en het niet kunnen geven van kritiek op israel, omdat anders je politieke carriere door de toilet gespoeld wordt. Zie hier de paralellen.

Oh dus jij beweerd dat er weinig Amerikanen zijn die openlijk kritiek hebben op het beleid omtrent Israel?
pi_48442058
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 17:52 schreef Mr_Memory het volgende:

[..]

Juist dat miste ik een beetje in die docu, die geloof fanaten zien we zo vaak, dat die er zijn weet ik nou wel.
Al hoe wel de leidster van die martelaren me wederom weer verbaaste, wat een eng mens!
Ja idd, grappig was dat ik eerst dacht dat het een progressief vrouwtje was; gestudeerd in het Westen en koppie koppie. Maar nee hoor, wat een heks vond ik r al snel, met name die petitie tegen Rushdie

En gvd studeren in, je gelooft t niet, Amerika! Hoe hypocriet wil je t hebben?

Oh, en die gasten moeten eens leren om filmpjes ordentelijk te editten, die vage filmpjes zijn zooo 1970.
pi_48445337
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 23:23 schreef alex4allofyou het volgende:

Alleen is het budget van Amerika voor defensie eigenlijk heel normaal relatief gezien, het land is echter zeer zeer rijk dus dan spreek je idd van enkel honderden miljarden.
Fout.

Laten we deze 4 landen nemen. ik wilde de top5 rijkste landen nemen maar Japan heeft geen leger (op totaal GDP) ( http://www.armedforces.co.uk/mod/listings/l0012.html )
United States $11,700 billion
Germany $2,570 billon
United Kingdom $2,001 billion
France $1,927 billion

en nu de defence budget:
United States $465.0 billion
Germany $30.2 billion
United Kingdom $51.1 billion
France $41.6 billion

Nu ff rekenen:
% GDP dat naar defence gaat:
USA: 3.97%
Germany: 1.18%
UK: 2.55%
France: 2.15%

--

Dus ook relatief/procentueel geeft de USA bijna 2x zoveel uit.
pi_48447198
quote:

[..]

Achteraf lullen is altijd makkelijk.
pi_48447255
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 10:09 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Sceptische Amerikanen worden verguisd.
Sceptische Iraniërs worden gemarteld.
pi_48447960
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 23:27 schreef alex4allofyou het volgende:

En gvd studeren in, je gelooft t niet, Amerika! Hoe hypocriet wil je t hebben?
Ik zou zeggen verdiep je eerst eens in de geschiedenis van iran voordat je nog meer uitspraken doet waaruit blijkt dat je gespeend bent van enig historische kennis van het land iran

http://nl.wikipedia.org/wiki/Iraanse_Revolutie

En voor nog wat meer informatie zou ik aanbevelen om het boek de grote beschavingsoorlog van robert fisk te lezen.

Tijdens het bewind van de sjah hebben ongeveer 500.000 iraniers in de VS gestudeerd.
pi_48448101
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 23:23 schreef alex4allofyou het volgende:

Ja en daarom moet je niet ingrijpen? Wetende dat je dat niet meer ongedaan kan maken?
Igrijpen is zwaar overrated. Kijk maar eens hoe slecht het nu in irak gaat, teriwjl de oorloghitsers ook riepen dat wanneer we daar zouden ingrijpen er een democratie zou ontstaan.
quote:
De bronnen in Iran zijn nog talrijk en zelfs in Saudi Arabie is het nog maar de vraag of ze dicht bij de helft zijn.
De bronnen in de VS zijn ook nog wel aanwezig hun moeten maar sneller hun eigen bronne opmaken. Het is en blijft een niet valide argument om een land te dwingen eerst zijn eigen reserves op te maken voordat ze dan heel mischien wel nuclaire energie mogen gaan opwekken.
quote:
Alleen is het budget van Amerika voor defensie eigenlijk heel normaal relatief gezien, het land is echter zeer zeer rijk dus dan spreek je idd van enkel honderden miljarden. Volgens mij is de levensstandaard van de gemiddelde Iranier wel ietsje 'soberder' dan die van een Amerikaan
Volgens het cia factbook Ijn de defensie uitgeven respectievelijk 3.9% van het gpd in de VS en in IRAN 3.3%.
quote:
Oh dus jij beweerd dat er weinig Amerikanen zijn die openlijk kritiek hebben op het beleid omtrent Israel?
Ja hoeveel kritiiek op israel kun jij vinden wat vanuit de VS komt.
  woensdag 18 april 2007 @ 11:56:52 #152
166367 Opzoutvaatje
What goes around comes around
pi_48454849
Het is toch wel grappig om te zien dat leden van de Israel Lobby steeds maar weer zeggen dat het onzin is dat mensen in Israel het buitenlandse beleid van Amerika dicteren. Terwijl het duidelijk gaat om joodse Amerikanen, die Israel op de agenda zetten en die zelf zelden in Israel zijn geweest.

Hoe dan ook, het is mooi om te zien hoe de lobby al die tijd geen kritiek toestond. Ze hebben het goed geregeld.
pi_48455478
quote:
Op woensdag 18 april 2007 11:56 schreef Opzoutvaatje het volgende:
Het is toch wel grappig om te zien dat leden van de Israel Lobby steeds maar weer zeggen dat het onzin is dat mensen in Israel het buitenlandse beleid van Amerika dicteren. Terwijl het duidelijk gaat om joodse Amerikanen, die Israel op de agenda zetten en die zelf zelden in Israel zijn geweest.

Hoe dan ook, het is mooi om te zien hoe de lobby al die tijd geen kritiek toestond. Ze hebben het goed geregeld.

Invloed hebben is iets anders als dicteren. En het niet toestaan van kritiek is iets anders als die kritiek verwijzen naar de prullenbak. En de Israel-lobby bestaat heus niet alleen uit joodse amerikanen
pi_48455981
quote:
Op woensdag 18 april 2007 08:14 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Sceptische Amerikanen worden verguisd.
Sceptische Iraniërs worden gemarteld.
Ah dus de VS is net niet zo slecht als iran! Dat maakt de VS natuurlijk goed!
  woensdag 18 april 2007 @ 12:30:38 #155
166367 Opzoutvaatje
What goes around comes around
pi_48456287
quote:
Op woensdag 18 april 2007 12:11 schreef buachaille het volgende:

[..]

Invloed hebben is iets anders als dicteren. En het niet toestaan van kritiek is iets anders als die kritiek verwijzen naar de prullenbak. En de Israel-lobby bestaat heus niet alleen uit joodse amerikanen
Ze verwijzen die kritiek op zo'n idiote manier. Ze gaan er nooit op in, maar omzeilen het altijd. En dat is gewoon een excuus voor het niet kunnen weerleggen van de kritiek die ze krijgen.
pi_48461544
quote:
Op woensdag 18 april 2007 12:24 schreef Xith het volgende:

[..]

Ah dus de VS is net niet zo slecht als iran! Dat maakt de VS natuurlijk goed!
Ik zou de laatste zijn die dat zegt.

Maar je kan toch niet ontkennen dat er in Iran meer gemarteld wordt om nóg dommere redenen dan in de VS?
pi_48463222
Nee, maar dat zegt dus 0.0% over de USA.
pi_48463273
quote:
Op woensdag 18 april 2007 15:02 schreef Xith het volgende:
Nee, maar dat zegt dus 0.0% over de USA.
He, jij trok de vergelijking, ik niet.
pi_48485144
quote:
Op woensdag 18 april 2007 08:57 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Igrijpen is zwaar overrated. Kijk maar eens hoe slecht het nu in irak gaat, teriwjl de oorloghitsers ook riepen dat wanneer we daar zouden ingrijpen er een democratie zou ontstaan.
[..]
Ik heb het ook niet over of het slecht is voor het land dat ingevallen is maar of het beter is voor ons, dat is wel het geval als er een echt gevaar is.
quote:
De bronnen in de VS zijn ook nog wel aanwezig hun moeten maar sneller hun eigen bronne opmaken. Het is en blijft een niet valide argument om een land te dwingen eerst zijn eigen reserves op te maken voordat ze dan heel mischien wel nuclaire energie mogen gaan opwekken.
[..]
Dat is de issue ook niet, Iran is gewoon niet een rijk land en de vraag is of ze het wel daadwerkelijk voor dat gebruiken. Elk land mag nucleaire energie opwekken mits het gaat volgens de richtlijnen, Iran doet dat dus niet. Het ging mij niet over het vraagstuk of ze energie mogen opwekken via nucleaire technologie maar of ze t daar wel voor gebruiken.
quote:
Volgens het cia factbook Ijn de defensie uitgeven respectievelijk 3.9% van het gpd in de VS en in IRAN 3.3%.
[..]
Alsof ze de kosten van de centrales openlijk binnen de defensie laten vallen
quote:
Ja hoeveel kritiiek op israel kun jij vinden wat vanuit de VS komt.
Heel veel kritiek bij veel Amerikanen, alleen van de Senaat niet vanwege de lobby.
pi_48643193
ff een schopje

Vanavond 20:55 Ned2, deel 4 van deze serie: "In gespek met Amos Oz"

Chris Kijne onderzoekt in een gesprek met de Israëlische schrijver Amos Oz de Iraëlische ziel,
uitkomend bij de huidige gemoedstoestand in het land.

Ben weer benieuwd
pi_48649977
Niemand gekeken?

Was wederom zeer interesant, wat een ongeloofelijk complex volk is het toch.
Opgebouwd om nooit meer onderdrukt of vervolgt teworden, maar nu zover is door geslagen dat het zelf onderdrukt.

Voor mij was "Make Peace, Not Love" wel de quote van het programma, geniaal.
pi_48652729
Jep. Ook weer gekeken, hij was weer goed. Wel anders dan de rest van de docu's maar wel interessant genoeg!

En idd, die quote .
pi_48660504
quote:
Op maandag 23 april 2007 23:25 schreef Fiama het volgende:
Jep. Ook weer gekeken, hij was weer goed. Wel anders dan de rest van de docu's maar wel interessant genoeg!

En idd, die quote .
klopt wel veel pratende hoofden
  dinsdag 24 april 2007 @ 11:06:50 #166
121310 venomsnake
El Saltador
pi_48660559
straks maar eens kijken op uitzendinggemist..
pi_48661756
Apart figuur, die Amos Oz. Heb wel eens een boek van hem gelezen.

De quote hierboven is niet alleen leuk, hij is ook erg waar.
pi_48700550
quote:
Hier een commentaar: http://www.israel-palestina.info/modules.php?name=News&file=article&sid=512 waarin Joris Luyendijk op zijn zachts gezegd enigszins in de zeik gezet wordt
pi_48872683
waarom gaf niemand een kick?
-Rabia Al-Basri
pi_48873139
quote:
Op maandag 30 april 2007 21:49 schreef Slayage het volgende:
waarom gaf niemand een kick?
In mijn ogen heb je niet veel gemist.
Ging over Israeliers die dienstweigerde of niet langer meer in de bezette gebieden wilde dienen.
Ik vond het dit keer niet zo veel.
pi_48873367
Wat een bagger dit keer, ze kunnen beter ophouden met de serie...
pi_48873678
quote:
Op maandag 30 april 2007 22:02 schreef Mr_Memory het volgende:

[..]

Ging over Israeliers die dienstweigerde of niet langer meer in de bezette gebieden wilde dienen.
ah ok, dan hoef ik em online niet te checken
-Rabia Al-Basri
pi_48897663
quote:
Op maandag 30 april 2007 22:02 schreef Mr_Memory het volgende:

[..]

Ik ook niet. Ben wezen zappen.
  dinsdag 1 mei 2007 @ 18:52:36 #175
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_48897714
Die aflevering van volgende week lijkt me wel boeiend. Met dat doemscenario
LastFM
  maandag 7 mei 2007 @ 13:07:07 #176
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_49097225
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 18:52 schreef -skippybal- het volgende:
Die aflevering van volgende week vanavond lijkt me wel boeiend. Met dat doemscenario
Subtiel kickje
LastFM
  maandag 7 mei 2007 @ 20:55:52 #177
121310 venomsnake
El Saltador
pi_49116662
zo maar even kijken..
  maandag 7 mei 2007 @ 21:00:41 #178
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_49116945
Nu dus!
LastFM
  maandag 7 mei 2007 @ 21:28:50 #179
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_49118412
Prachtig die Perle over hoe leiders van andere landen een boeman maken:

"Helaas trappen er veel mensen in "

He should know
LastFM
  maandag 7 mei 2007 @ 21:49:52 #180
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_49119516
Goed slotstuk van de reeks

Mooi duidelijk gemaakt dat het gewoon niet op een positieve manier kan aflopen daar....
LastFM
  maandag 7 mei 2007 @ 21:58:11 #181
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49119962
Ik vond ze wel erg pessimistisch. Volgens hun wil Iran een kernbom afwerpen. Dat zouden ze inderdaad wel willen om zo hun inter-revolutionaire agenda uit te voeren, maar áls ze dat doen dan weten ze dondersgoed dat het snel gedaan zal zijn met hun heilige roeping.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_49120079
quote:
Op maandag 7 mei 2007 21:58 schreef Klopkoek het volgende:
Ik vond ze wel erg pessimistisch. Volgens hun wil Iran een kernbom afwerpen. Dat zouden ze inderdaad wel willen om zo hun inter-revolutionaire agenda uit te voeren, maar áls ze dat doen dan weten ze dondersgoed dat het snel gedaan zal zijn met hun heilige roeping.
Inderdaad, daarom zei die militair strateeg zonder kunstgebit in (ik weet zn naam niet meer ) : "Geef Iran gewoon 10 kernwapens. Geen Caligula in het Witte Huis die het dan nog in z'n hoofd haalt om Iran aan te vallen. Probleem opgelost."

pi_49120427
quote:
Op maandag 7 mei 2007 22:00 schreef Dodecahedron het volgende:
Inderdaad, daarom zei die militair strateeg zonder kunstgebit in (ik weet zn naam niet meer ) : "Geef Iran gewoon 10 kernwapens. Geen Caligula in het Witte Huis die het dan nog in z'n hoofd haalt om Iran aan te vallen. Probleem opgelost."
Helaas heeft hij waarschijnlijk nog een punt ook. Het lijkt het enige middel om Israel en de VS op afstand te houden. Zeker geen goede reclame voor Israel deze serie.

Hij heet trouwens Martin van Creveld.
  maandag 7 mei 2007 @ 22:21:44 #184
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_49121140
quote:
Op maandag 7 mei 2007 22:07 schreef Tirion het volgende:

[..]

Helaas heeft hij waarschijnlijk nog een punt ook. Het lijkt het enige middel om Israel en de VS op afstand te houden. Zeker geen goede reclame voor Israel deze serie.
Ik vond deze serie dan ook weinig evenwichtig, maar misschien was dat de opzet wel.
De beste aflevering vond ik die met Amos Oz.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  maandag 7 mei 2007 @ 22:41:18 #185
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_49122175
quote:
Op maandag 7 mei 2007 22:00 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Het zou de wereld een Tweede Koude Oorlog in jagen, en vreemd genoeg is de mogelijkheid elkaar te vernietigen een van de grootste stabiliserende factoren geweest in de Eerste. Dus ik ben het wel met hem eens.

Was een goede documentaire en het geeft inderdaad maar weer eens aan wat voor enorme zooi het daar is. Ook bijzonder om te zien dat Israel eigenlijk in leven wordt gehouden door de VS.
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
  maandag 7 mei 2007 @ 22:51:17 #186
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_49122727
quote:
Op maandag 7 mei 2007 22:41 schreef Rock-shocker het volgende:

[..]

Het zou de wereld een Tweede Koude Oorlog in jagen, en vreemd genoeg is de mogelijkheid elkaar te vernietigen een van de grootste stabiliserende factoren geweest in de Eerste. Dus ik ben het wel met hem eens.

Was een goede documentaire en het geeft inderdaad maar weer eens aan wat voor enorme zooi het daar is. Ook bijzonder om te zien dat Israel eigenlijk in leven wordt gehouden door de VS.
Zo moet je dat niet zien. Ik denk niet dat Amerika Israel als een verliespost ziet zoals wij hier bijv. naar de hypotheekrenteaftrek kijken. Je moet goed bedenken dat Amerikaanse bedrijven veel filialen daar hebben zitten, niet zonder reden want als Amerika slaapt is Israel wakker en andersom, alhoewel Israel niet eens zo heel strategisch ligt eigenlijk.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 7 mei 2007 @ 23:06:41 #187
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_49123723
Wat niet wegneemt dat Israel zonder investeringen en ecomomische hulp uit de States nooit op eigen benen zou kunnen staan. Onafhankelijk van hoe Amerika daar tegenaan kijkt.
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
pi_49124178
Heb deze afl. even opgenomen op HD, ivm de snooker finalen, morgen lekker kijken ben benieuwd.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 10:52:03 #189
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_49134793
quote:
Op maandag 7 mei 2007 21:49 schreef -skippybal- het volgende:
Goed slotstuk van de reeks

Mooi duidelijk gemaakt dat het gewoon niet op een positieve manier kan aflopen daar....
en het werd ook duidelijk dat iran gewoon voor het kernwapen gaat en dat ze gek zijn wanneer ze het niet zouden doen
  dinsdag 8 mei 2007 @ 11:13:55 #190
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_49135571
En nóg gestoorder als ze het dan ook zouden inzetten. Ahmedjinebad beseft volgens mij best dat Iran binnen no-time zelf ook van de kaart geveegd is als ze dat met Israël zouden doen...
  dinsdag 8 mei 2007 @ 11:32:17 #191
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_49136188
Ik vond het goed dat benadrukt is, dat het Midden-Oosten (maar ook daarbuiten) aan het voorportaal staat van escalatie. Wanneer Iran zijn eerste atoomwapen heeft zullen de Saoedi's en de Egyptenaren niet acher willen blijven.
Dat dit geen rooskleurig scenario is, een regio dat al decennialang oorlogen en sektarisch geweld kent en haar palet van mogelijkheden die zij daarvoor in de strijd kan werpen ziet uitgebreid met nucleaire en/of atoomwapens, lijkt mij evident.
De vraag is of de rest van de wereld (Europa, VS) zich dat laat gebeuren, omdat het een soeverein recht is van Iran, (maar ook Egypte, Saoedië-Arabië en andere landen uit het Midden-Oosten) of zij een morele plicht heeft Iran te laten afzien van nucleaire bewapening en de weg naar escalatie ombuigt.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_49137208
Maar als je Israel van de kaart veegt, dan gaat toch ook een groot deel van Palestina eraan, en de andere landen die er aan grenzen.

Ik heb gisteren op de Belg ook nog die docu gezien van die Palestijn met dat pompstation, bevestigde weer mijn vermoeden.
Ze moeten in Israel en Palestina op dezelfde dag verkiezingen houden, en 1 Partij voor de Vrede in beide landen laten meedoen.
Dan kan in 1 klap al het oorlogszuchtige tuig weggestemd worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door NLweltmeister op 08-05-2007 12:13:00 ]
  dinsdag 8 mei 2007 @ 12:28:27 #193
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_49138253
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 11:32 schreef damian5700 het volgende:
Ik vond het goed dat benadrukt is, dat het Midden-Oosten (maar ook daarbuiten) aan het voorportaal staat van escalatie. Wanneer Iran zijn eerste atoomwapen heeft zullen de Saoedi's en de Egyptenaren niet acher willen blijven.
Dat dit geen rooskleurig scenario is, een regio dat al decennialang oorlogen en sektarisch geweld kent en haar palet van mogelijkheden die zij daarvoor in de strijd kan werpen ziet uitgebreid met nucleaire en/of atoomwapens, lijkt mij evident.
De vraag is of de rest van de wereld (Europa, VS) zich dat laat gebeuren, omdat het een soeverein recht is van Iran, (maar ook Egypte, Saoedië-Arabië en andere landen uit het Midden-Oosten) of zij een morele plicht heeft Iran te laten afzien van nucleaire bewapening en de weg naar escalatie ombuigt.
Aan de andere kant heeft de wereld een langdurige periode gekend waarin een dictatoriale staat en een vrije wereldmacht jarenlang in relatieve rust de wereld gedeeld hebben. De kans is vrij groot dat nucleaire bewapening in die regio de wereld een Tweede Koude Oorlog in jaagt.

Wat het allemaal zo eng maakt is dat niemand zeker weet wat er gaat gebeuren...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')