abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 april 2007 @ 21:08:56 #1
103590 dvdfreak
geen dvdfreak maar kc27
pi_47940382
De Israël Lobby
Portret van een groot taboe: de macht van de Israël lobby in de Verenigde Staten
Irak is een puinhoop. Iran gaat nucleair. Israël is gedemoraliseerd en Amerika tot op het bot verdeeld. Tegenlicht zoomt zes weken lang in op de Plaats des Oordeels, het Midden-Oosten, en schetst ontwikkelingen en toekomstscenario's.
Deze week de Israël lobby in Amerika. Want hoe reëel is het voor de VS nog Israël volop te steunen, nu de lont in het Midden-Oosten-kruitvat steeds korter wordt.
Welke rol spelen de belangen van Israël in Amerika's omgang met Irak en Iran? Hoe oneindig is de Israëlisch-Amerikaanse vriendschap?
Mogen in de Verenigde Staten wel kanttekeningen worden geplaatst bij die wederzijdse verbondenheid, of is de Israël lobby financieel en politiek zo sterk dat kritiek op de relatie tot Israël taboe is? En wat gebeurt er met hen die het onzegbare toch bespreekbaar willen maken?

In maart 2006 publiceerden de Amerikaanse politicologen John Mearsheimer (University of Chicago) en Steve Walt (Harvard) het controversiële artikel The Israel Lobby and US foreign policy. Zij beschuldigen de Israël lobby ervan dat mede door hun toedoen de VS, tegen het Amerikaanse eigenbelang in, ten strijde trok tegen Irak. Samen met politieke verschuivingen in het Congres en het steeds verder uitdijende Irak-moeras, heeft deze beschuldiging het debat over de Amerikaanse Midden-Oosten politiek verder gepolariseerd. Tegenlicht spreekt met de betrokkenen.

Fervente voorstanders van de innige band tussen Amerika en Israël wijzen op gemeenschappelijke politieke belangen (zoals neoconservative Richard Perle) of de geloofsverwantschap (evangelist John Hagee). Op het jaarcongres van de belangrijkste lobby organisatie AIPAC (American Israel Public Affairs Committee) in Washington filmde Tegenlicht het vuur waarmee, ook door Amerikaanse politici, de Israëlische zaak wordt verdedigd en actie tegen Iran wordt bepleit.

Critici van de Israël lobby die aan het woord komen: Amerikaans congreslid Earl Hilliard uit Alabama, zocht toenadering tot de Arabische wereld en werd vervolgens verslagen door een opponent die zich mocht verheugen in de financiële steun van AIPAC. De historicus Tony Judt, die durfde te beweren dat Israël 'een oorlogszuchtige en intolerante, door geloof gedreven etnostaat aan het worden is'. Maar ook Human Rights Watch directeur Kenneth Roth, die persoonlijk doelwit werd na berichtgeving over de Libanon-oorlog van afgelopen zomer. En voormalig Israëlisch vredesonderhandelaar Daniel Levy, die de belangen van Israël zelf in gevaar ziet komen door de Israël lobby.

Tenslotte wordt door de stafchef van Colin Powell, kolonel Lawrence Wilkerson, uitgelegd welke rol de Israël lobby heeft gespeeld bij de inval in Irak. AIPAC, het Amerikaans Congres, het Witte Huis en Israël zelf lijken in een verstikkende omhelzing beland te zijn...
Kolonel Lawrence Wilkerson: "We can't get out of there even if we want to. You just cannot say: Israel you are on your own."

Regie: Marije Meerman
Research: William de Bruijn

Uitzending: maandag 2 april, 20.55 - 21.55 uur op Nederland 2
Herhaling: woensdag 4 april, 14.30 uur, Nederland 2
Ik weet dat het te laat is maar kijk als je nog kijken kan
  maandag 2 april 2007 @ 21:13:39 #2
161108 JohannesPaulus
Divide and conquer
pi_47940599
Danke. Lijkt mij erg interessant. ff kijken dus.
In peace, sons bury their fathers; in war, fathers bury their sons. (484 BC–ca.425 BC, Herodotus)
He who knows when he can fight and when he cannot will be victorious. (c. 544 – 496 BC, Sun Tzu)
  maandag 2 april 2007 @ 21:22:03 #3
96925 gunk77
Zo ik iets ben, ben ik ADO fan
pi_47941055
Dat wordt de herhaling dus.... i.i.g. bedankt.
pi_47941311
* venomsnake kijkt.
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_47941629
VPRO Tegenlicht

Na het eerste half uur heb ik het idee dat het maar weinig met Israël te maken heeft, maar meer met de Amerikaanse invulling van de Evangelisch Christelijke, en Joodse religie beleving.
pi_47942445
Bedankt voor de mededeling, maar deze aankondiging van televisieprogramma's lijkt mij niet in NWS thuishoren. Misschien iets voor GC.
  maandag 2 april 2007 @ 21:48:34 #7
161108 JohannesPaulus
Divide and conquer
pi_47942561
Kijk daar hebben we de Israël lobby ^^ het is een complot!
In peace, sons bury their fathers; in war, fathers bury their sons. (484 BC–ca.425 BC, Herodotus)
He who knows when he can fight and when he cannot will be victorious. (c. 544 – 496 BC, Sun Tzu)
pi_47942616
Goede ducu
Helaas de eerste 25m gemist dus die morgen maar kijken op uitzendinggemist.nl.
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
  maandag 2 april 2007 @ 21:51:09 #9
103590 dvdfreak
geen dvdfreak maar kc27
pi_47942706
quote:
Op maandag 2 april 2007 21:46 schreef rutger05 het volgende:
Bedankt voor de mededeling, maar deze aankondiging van televisieprogramma's lijkt mij niet in NWS thuishoren. Misschien iets voor GC.
is dit door de AIPAC besloten om het naar GC te laten verhuizen?

Ik hebniet alles gezien ik kom woensdag wel met een oordeel

[ Bericht 8% gewijzigd door dvdfreak op 02-04-2007 22:02:47 ]
pi_47943326
quote:
Op maandag 2 april 2007 21:51 schreef dvdfreak het volgende:

[..]

is dit door de AIPAC besloten om het naar GC te laten verhuizen?

Interessante docu. Wat je met een bak geld allemaal niet kunt doen...

Die Amerikaanse strateeg was trouwens ijzersterk.
Je länger ein Blinder lebt, desto mehr sieht er - Viva la revolucion !
pi_47943979
Ter informatie:

Pro-Israel Lobby Groups:

AIPAC- (America Israel Public Affairs Committee)
NACPAC- (National Action Committee)
JINSA- (Jewish Institute for National Security Affairs)
CUFI- (Christians United for Israel "Christian AIPAC)

*These 4 groups actively advocate for Israel in congress
*All 4 of these groups support the creation of a Palestinian state.
*All 4 of these groups support U.S. aid to the Palestinians so long as the aid is "used properly"

Anti-Israel Lobby Groups:

CAIR- (Council on American-Islamic Relations)
MPAC- (Muslim Public Affairs Council)
ADC- (American-Arab Anti Discrimination Committee)
Al-AWDA - (The Right of Return Coalition)
Atlanta Palestine Solidarity
ISM- (International Solidarity Movement)
AAPER - (American Association for Palestinian Equal Rights)
NAAA - (National Association of Arab Americans)

These does not include the powerful "arab oil lobbies"
*These 8 groups actively lobby congress against Israel
*All 8 of these groups support eliminating all U.S. aid to Israel
*All but 2 of these groups support the complete destruction of Israel.

Gaat Tegenlicht ook aandacht besteden aan die anti-Israël lobbygroepen in de VS?
pi_47944174
Nee, zij kunnen met hun nietige budgetten geen invloed uit oefenen op het buitenlandse beleid van de VS.

Je vergeet trouwens de anti-defamation league.
  maandag 2 april 2007 @ 22:30:15 #13
19775 Slam
The True AoD
pi_47944638
quote:
Op maandag 2 april 2007 22:17 schreef rutger05 het volgende:Gaat Tegenlicht ook aandacht besteden aan die anti-Israël lobbygroepen in de VS?
Nee, het gaat over de Israel Lobby niet over de Anti-Israel Lobby. Staat er toch duidelijk.
Es ist geil ein Arschloch zu sein!!!!
pi_47944647
quote:
Op maandag 2 april 2007 22:21 schreef druide het volgende:
Nee, zij kunnen met hun nietige budgetten geen invloed uit oefenen op het buitenlandse beleid van de VS.

Je vergeet trouwens de anti-defamation league.
Zij hebben minder invloed, omdat de meeste politici zich niet kunnen vinden in hun denkbeelden... Er zijn ook genoeg landen en stinkend rijke Arabieren met een aversie tegen Israël die geld over hebben voor de anti-Israëllobby in de VS. Of het dan altijd om legale en zichtbare geldstromen gaat, lijkt mij erg onwaarschijnlijk.
  maandag 2 april 2007 @ 22:38:01 #15
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_47944973
ik hoop dat ze een niet al te anti-zinonistisch beeld uit hun vooroordelen kunnen persen.

anders wordt het weer zo'n meki verhaal zonder gebruikmakend van geschiedenis, bronnen en vooral onderbuik, arabische haat en eenzijdigheid.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_47945015
quote:
Op maandag 2 april 2007 22:30 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Zij hebben minder invloed, omdat de meeste politici zich niet kunnen vinden in hun denkbeelden...
Ik raad je aan om bovengenoemde docu eens te bekijken.

Daarin komt naar voren dat israel een onvoorwaardelojke steun krijgt door enerzijds een krachtige en goed georganiseerde lobbygroep, die iedereen met een onwelgevallige mening buitenspel weet te zetten en anderzijds door een religieuze sekte, die vanuit de Bijbel Israels acties legitimieert.

In beide gevallen wordt er nog geen eens gekeken of Israel wel moreel/strafrechterlijk bezien juist handelt.
pi_47945447
Veel islamitische landen zouden overigens wel een pro-Israëllobby kunnen gebruiken gezien de, vaak door de staat zelf aangemoedigde, haat tegen Israël en joden in het algemeen onder de bevolking. Zie bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=qdFMslbDccs .
  maandag 2 april 2007 @ 23:17:01 #18
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_47946790
quote:
Ik heb de vraag ff neergelegd bij de [HOC] mods. Daar past het imo nog beter.
pi_47949819
quote:
Jaja, veilig weggestopt tussen de domste Nederlander en de mooiste negerin.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_47950598
Ja, tuurlijk hebben de Joden veel macht in Amerika maar dat kan je ook van de Arabieren zeggen. Hadden de oliesjeiks niet iets van 10% van al het kapitaal in Amerika in handen?

Het is maar net hoe je t bekijkt.
pi_47952224
quote:
Op maandag 2 april 2007 23:17 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Ik heb de vraag ff neergelegd bij de [HOC] mods. Daar past het imo nog beter.
als iets onder "achtergronden" valt is dit het wel.
pi_47952293
Edit; verkeerde topic *blush*
pi_47953585
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 01:42 schreef alex4allofyou het volgende:
Ja, tuurlijk hebben de Joden veel macht in Amerika maar dat kan je ook van de Arabieren zeggen. Hadden de oliesjeiks niet iets van 10% van al het kapitaal in Amerika in handen?

Het geld hebben of netwerken aanwenden om beleid gewijgd zien te worden dat vindt ik nogal een verschil.

Diep triest die verhalen om te horen dat sommige senatoren niets over israels gedragingen kunnen zeggen omdat anders andere voorstellen van hun er per defenitie niet meer doorheen komen.

Ook het verhaal van die historicus en het willen hebben van een eigen identitiet en dat de joden in amerika daar ene probleem mee hebben was wel een aannemelijke verklaring.

En die joodse man die met een joods ander geluid komt vondt ik ook nogal een eye opener. Maar als we dan daarna weer de beelden van een aipac bijeenkomst zagen dan heb ik toch het idee dat het vechten tegen de bierkaai is voor mensen die niet meedoen met het aipac inlik spel. Als ik dit zo zag zou ik toch bijna durven te stellen dat ik blij ben met ons democratisch systeem en dat we hier niet zulke vage toestanden hebben.
pi_47953786
quote:

"De oliesjeiks" dienen niet de Palestijnse belangen.

Overigens is de invloed van de pro-Israëllobby veel groter dan die van de veel kleinere pressiegroepen die Rutger05 noemt. George Bush senior werd bijvoorbeeld tijdens de Amerikaanse verkiezingen in 1992 niet herkozen, grotendeels door toedoen van de Israël-lobby. Hij had immers daarvoor de Israëlische premier Peres gedwongen om deel te nemen aan een vredesoverleg, en dat werd door zowel fundamentalistische christenen als zionisten gezien als een uiting van vijandschap ten opzichte van Israël.
"...en toen spuugde ze die piemel uit, récht in het gezicht van die nazi-officier! jaah, daar moet je bij de nazi's niet mee aankomen."
pi_47953866
quote:

Het gaat niet om 'de joden'. Niet alle joden staan onvoorwaardelijk achter Israël - sommige joodse intellectuelen zijn gedesillusioneerd geraakt door hetgeen de zionisten hebben aangericht. Je hebt in Nederland bijvoorbeeld Een Ander Joods Geluid.
"...en toen spuugde ze die piemel uit, récht in het gezicht van die nazi-officier! jaah, daar moet je bij de nazi's niet mee aankomen."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')