abonnement Unibet Coolblue
pi_38034982
Welkom in het politiek cafe van het politieke subforum van Fok!. Hier kan gepraat worden over politieke complotjes die niet worden besproken in POL, of over niet-politieke zaken die óók niet worden besproken in dit subforum, oftewel: het passioneel spuien van politieke ideeën en populistisch geblaat zonder feitelijke justificatie. Ook geschikt voor al het politieke non-nieuws en andere onzin.

Iedereen is welkom. Iedereen houdt van doekoe.
  zondag 21 mei 2006 @ 00:24:32 #2
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
  zondag 21 mei 2006 @ 00:25:45 #3
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_38035175
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 23:29 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Zoals er geen bewijs is dat Achmadinejad's uitlatingen over de vernietiging van de staat Israel etc. verkeerd vertaald zijn?
Mja, daar zat ik er misschien net even naast, daar heb ik ook sorry over gezegd.

Maar wat is er mis met een beetje kritisch naar het nieuws kijken, en niet alles in 1 keer voor waar aannemen?
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zondag 21 mei 2006 @ 00:26:24 #4
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_38035232
quote:
Op zondag 21 mei 2006 00:25 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Mja, daar zat ik er misschien net even naast, daar heb ik ook sorry over gezegd.

Maar wat is er mis met een beetje kritisch naar het nieuws kijken, en niet alles in 1 keer voor waar aannemen?
Niets. In dit geval vond ik het ook al een vreemd bericht, en naar nu blijkt is het onwaar. Jammer dat veel mensen er al over zijn gevallen, terwijl er over de antisemitische preek in ons eigen land, waar wel zekerheid over bestaat, veel minder beroering ontstond.
  zondag 21 mei 2006 @ 00:28:04 #6
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_38035240
quote:
Op zondag 21 mei 2006 00:26 schreef Drugshond het volgende:
Mijn topic valt niet meer te reanimeren.
[afbeelding]
Kruisje.

Edit, verbeterd.

Edit 2: ja, nu is ie weer kapot!
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_38035336
quote:
Op zondag 21 mei 2006 00:24 schreef Finder_elf_towns het volgende:
....
pi_38035340
quote:
Op zondag 21 mei 2006 00:27 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Niets. In dit geval vond ik het ook al een vreemd bericht, en naar nu blijkt is het onwaar. Jammer dat veel mensen er al over zijn gevallen, terwijl er over de antisemitische preek in ons eigen land, waar wel zekerheid over bestaat, veel minder beroering ontstond.
Het hield de FP niet eens..
pi_38035384
quote:
Op zondag 21 mei 2006 00:31 schreef gelly het volgende:

[..]

Het hield de FP niet eens..
Je bedoelt ''haalde'' ?
pi_38035390
mja.
  zondag 21 mei 2006 @ 00:33:44 #11
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_38035405
quote:
Op zondag 21 mei 2006 00:27 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Niets. In dit geval vond ik het ook al een vreemd bericht, en naar nu blijkt is het onwaar. Jammer dat veel mensen er al over zijn gevallen, terwijl er over de antisemitische preek in ons eigen land, waar wel zekerheid over bestaat, veel minder beroering ontstond.
Dat is zo-ie-zo het probleem met NWS-berichten in het algemeen. Wat moet je als maatstaf gaan gebruiken. En rondzingen van een vaag nieuws door betere nieuwssites komt veelvuldig voor.
Nieuws is altijd suggestief.

Qua discussie(forum) kun je uit minder valide berichten toch een aardige discussie op gang zetten.
We zijn niet de PRAVDA of iets dergelijks. Maar ergens moeten we wel een grens stellen.
pi_38035406
Da's gronings gok ik
pi_38035463
quote:
Op zondag 21 mei 2006 00:33 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Dat is zo-ie-zo het probleem met NWS-berichten in het algemeen. Wat moet je als maatstaf gaan gebruiken. En rondzingen van een vaag nieuws door betere nieuwssites komt veelvuldig voor.
Nieuws is altijd suggestief.

Qua discussie(forum) kun je uit minder valide berichten toch een aardige discussie op gang zetten.
We zijn niet de PRAVDA of iets dergelijks. Maar ergens moeten we wel een grens stellen.
O, het ging niet over de toezichthouders, hoor, maar over de debattisten zelf.
  zondag 21 mei 2006 @ 00:38:59 #14
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_38035565
quote:
Op zondag 21 mei 2006 00:27 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Niets. In dit geval vond ik het ook al een vreemd bericht, en naar nu blijkt is het onwaar. Jammer dat veel mensen er al over zijn gevallen, terwijl er over de antisemitische preek in ons eigen land, waar wel zekerheid over bestaat, veel minder beroering ontstond.
Dat is aan de ene kant een heel vreemde waarneming, echter denk ik dat het heel eenvoudig te verklaren is.

Er wordt vaak gezegd dat Nederland goed is in klagen over een ander, maar niet op zichzelf.
Balk, splinter, oog. Die.

Ik maak even deels gebruik van deze:

Toelichting, zie de persoon zelve linksboven, en de 'foute persoon' linksonder.

Daarnaast, gaat het om herkenning, een voorbeeld welke ik al eerder gaf.

De Nederlander woont in Nederland, heeft een hypotheek bij een Nederlandse bank, kijkt Nederlandse TV en heeft interesses als auto's, voetbal, tijdschriften daarover, et cetera.

Iemand ergens anders woont dus niet in Nederland, heeft niet die hypotheek, kijkt niet naar onze TV en heeft een hele andere interesse.

Daarmee is het 'veilig' om te zeggen dat het fout is, zonder zichzelf fout te noemen.
Immers, als de 'foute persoon' ook van diezelfde voetbal houdt, zou dat wel eens (ja, dat is een drogreden) kunnen betekenen dat voetbal niet zo goed is. Zie het met lezen van de Koran bijvoorbeeld. In vergelijking met lezen van de Bijbel. Beiden maakt niks uit. Maar de Bijbel leest men zelf, en de Koran 'de andere, foute' mens. Heel veilig om te zeggen dat de Koran fout is dus.

Dit reflecterend naar dit topic [ Antisemitische predikant neemt het op voor Hitler ), is het voor velen lastig om er een mening over te vormen. Deze persoon woont namelijk in Nederland, en heeft waarschijnlijk bijna hetzelfde leven als elke andere Nederlander. Daarmee is het een stuk dunner ijs, om hierover een mening te vormen, voor de persoon zelf.

Persoonlijk hou ik mezelf er ook een beetje buiten... Mede eigenlijk om de reacties die er al staan.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_38035631
pindasaus is toch helemaal niet authentiek Indonesisch ?
pi_38035756
Ik denk wel dat de pindasaus hier aangepast is aan onze smaak. Of het niet authentiek Indonesisch is weet ik niet.
pi_38035792
quote:
Op zondag 21 mei 2006 00:41 schreef gelly het volgende:
pindasaus is toch helemaal niet authentiek Indonesisch ?
Net zo min als rijsttafel.
pi_38036050
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 23:29 schreef Johan_de_With het volgende:

Zoals er geen bewijs is dat Achmadinejad's uitlatingen over de vernietiging van de staat Israel etc. verkeerd vertaald zijn?
Nou ik las laatst toch een goed doortimmerd verhaal over die vertalingen.
Hier staat een link naar dat verhaal, onderaan het het eerste artikel
pi_38036053
quote:
Op zondag 21 mei 2006 00:48 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Net zo min als rijsttafel.
Net een reclame van Beckers voor saté in authentiek Indonesische pindasaus. Je vraagt je dan wat af he..
  zondag 21 mei 2006 @ 00:58:44 #20
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_38036093
overigens heb ik best een aardig boek in die bieb opgesnort, al is het al 20 jaar oud.. Gödel, Escher, Bach : een eeuwige gouden band.
pi_38036130
quote:
Op zondag 21 mei 2006 00:58 schreef gelly het volgende:

[..]

Net een reclame van Beckers voor saté in authentiek Indonesische pindasaus. Je vraagt je dan wat af he..
http://kokkieblanda.nl/Content/pid=746.html
Dit recept ziet er toch indonesisch uit..
pi_38036143
kokkieblanda
pi_38036215
quote:
Op zondag 21 mei 2006 01:00 schreef gelly het volgende:
overigens heb ik best een aardig boek in die bieb opgesnort, al is het al 20 jaar oud.. Gödel, Escher, Bach : een eeuwige gouden band.
Staan er ook plaatjes in?
(ah joh .. het is toch al laat enzo)
pi_38036261
quote:
Op zondag 21 mei 2006 01:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Staan er ook plaatjes in?
(ah joh .. het is toch al laat enzo)
Anti-elitist tot in de kist.
  zondag 21 mei 2006 @ 01:08:27 #26
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_38036302
quote:
Op zondag 21 mei 2006 00:38 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dus, niets? Geen feedback?
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zondag 21 mei 2006 @ 01:08:59 #27
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_38036326
Ja, van Escher o.a.

De subtitel is "Een metaforische fuga op mensen en machines". Gaat over formele systemen en kunstmatige intelligentie. De schrijver past wederkerende patronen toe op de werken van Bach, Escher en Gödel en schept een onderling verband. Dus. Maar het is dus 20 jaar geleden geschreven en dat maakt het best interessant.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 21-05-2006 01:09:48 ]
  zondag 21 mei 2006 @ 01:12:14 #29
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_38036396
quote:
Op zondag 21 mei 2006 01:08 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Dus, niets? Geen feedback?
Nee, als mensen met een dergelijke powerpoint presentatie komen haak ik af.
Het is meer het verkopen van hun eigen inzetbaarheid dan de waarheid verkondigen.
Mensen zijn (lees : denken) niet zwart-wit, en laten zich niet altijd in hokjes duwen.
Hoe zou de wereld eruit hebben gezien zonder PowerPoint (kun je je soms afvragen).
pi_38036436
quote:
Satésaus (ook wel: pindasaus) is oorspronkelijk een oosterse saus. Het wordt gemaakt van het hoofdingrediënt pindakaas, ketjap geeft pindasaus zijn zoutige en pittige smaak. De saus was oorspronkelijk bedoeld als saus over saté. In Nederland is pindasaus inmiddels een typisch Nederlands gerecht geworden, het wordt veelal gegeten bij vlees (bijvoorbeeld barbecue en gourmet) met patates frites en frikandellen. Pindasaus wordt ook wel gegeten met stokbrood, brood, komkommer of aardappellen, dit is echter wat minder algemeen.

Er bestaan verschillende recepten voor het maken van satésauzen, dit betekent ook dat al deze satésauzen anders smaken. Een recept dat vaak thuis wordt gemaakt bevat onder andere: pindakaas, melk, ketjap en kruiden (zoals gember en andere kruiden om het pittiger te maken). Sommige pindasauzen bevatten ook gebakken uien, sesamzaad of olijfolie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pindasaus

Als ik het eerder had geweten had ik het aan mijn opa kunnen vragen die is in Indonesië geboren althans toen het nog Nederlands-Indië heette .
pi_38036579
Wat een vage film op veronica..
  zondag 21 mei 2006 @ 01:19:20 #32
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_38036604
quote:
Op zondag 21 mei 2006 01:12 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Nee, als mensen met een dergelijke powerpoint presentatie komen haak ik af.
Het is meer het verkopen van hun eigen inzetbaarheid dan de waarheid verkondigen.
Mensen zijn (lees : denken) niet zwart-wit, en laten zich niet altijd in hokjes duwen.
Hoe zou de wereld eruit hebben gezien zonder PowerPoint (kun je je soms afvragen).
Dus, dat deed ik daar, en toen ging er iets niet goed? Of snap ik er nu geen bal van?
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_38036765
quote:
Op zondag 21 mei 2006 01:13 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pindasaus

Als ik het eerder had geweten had ik het aan mijn opa kunnen vragen die is in Indonesië geboren althans toen het nog Nederlands-Indië heette .
Spanjaarden en Portugezen hebben in de 16de eeuw de pinda en de rawit (lombok) ingevoerd in z.o-azie. Het zijn oorspronkelijk zuidamerikaanse planten.
Rawit is een belangrijke basis voor sambal..
pi_38038715
quote:
Op zondag 21 mei 2006 00:05 schreef MrX1982 het volgende:
Daar hij een liefhebber van klassieke muziek was en dan met name Wagner.
Wagner, uiteraard, fervent antisemiet (de reden dat Nietzsche met hem brak).

Moet je dit toch lezen, wat een taalkunstenaar...
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 23:32 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Een nogal mager stukje tekst en de conclusie is geheel uit de lucht gegrepen. Ik ben blij dat de "islamofobie is fout "-bende zich moet bedienen met "argumenten" als "it's unamerican", "Many Western conservatives focus exclusively on the rhetoric and teachings of radical Muslims." en last but not least een logica van lik-me-vestje gecombineerd met een behoorlijke gedesillusioneerde indruk.

De hele column is een capitulatie voor islamkritische elementen die enorme vlucht nemen sinds überpotentieel Ahmehoela ©Godslasteraar president is.
Over "argumenten" gesproken. Je hebt een hoop stempels in je hand, maar kun je ook op een beschaafde manier debatteren?

[ Bericht 1% gewijzigd door Autodidact op 21-05-2006 04:38:47 ]
pi_38038827
Terug naar pindasaus.
pi_38040188
quote:
Op zondag 21 mei 2006 00:38 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Dat is aan de ene kant een heel vreemde waarneming, echter denk ik dat het heel eenvoudig te verklaren is.

Er wordt vaak gezegd dat Nederland goed is in klagen over een ander, maar niet op zichzelf.
Balk, splinter, oog. Die.

Ik maak even deels gebruik van deze:
[afbeelding]
Toelichting, zie de persoon zelve linksboven, en de 'foute persoon' linksonder.

Daarnaast, gaat het om herkenning, een voorbeeld welke ik al eerder gaf.

De Nederlander woont in Nederland, heeft een hypotheek bij een Nederlandse bank, kijkt Nederlandse TV en heeft interesses als auto's, voetbal, tijdschriften daarover, et cetera.

Iemand ergens anders woont dus niet in Nederland, heeft niet die hypotheek, kijkt niet naar onze TV en heeft een hele andere interesse.

Daarmee is het 'veilig' om te zeggen dat het fout is, zonder zichzelf fout te noemen.
Immers, als de 'foute persoon' ook van diezelfde voetbal houdt, zou dat wel eens (ja, dat is een drogreden) kunnen betekenen dat voetbal niet zo goed is. Zie het met lezen van de Koran bijvoorbeeld. In vergelijking met lezen van de Bijbel. Beiden maakt niks uit. Maar de Bijbel leest men zelf, en de Koran 'de andere, foute' mens. Heel veilig om te zeggen dat de Koran fout is dus.

Dit reflecterend naar dit topic [ Antisemitische predikant neemt het op voor Hitler ), is het voor velen lastig om er een mening over te vormen. Deze persoon woont namelijk in Nederland, en heeft waarschijnlijk bijna hetzelfde leven als elke andere Nederlander. Daarmee is het een stuk dunner ijs, om hierover een mening te vormen, voor de persoon zelf.

Persoonlijk hou ik mezelf er ook een beetje buiten... Mede eigenlijk om de reacties die er al staan.
Ik herken me voor geen meter in die rare dominee. Maar als niemand het voor hem opneemt (op fok!), zelfs niet een beetje, een beetje relativeren of vergoeilijken, dan is er weinig discussie. Die dominee veroordelen lijkt mij een beetje een open deur intrappen. Ik voel geen noodzaak.

Wat mij zou kunnen intrigeren is hóe iemand tot uitspraken komt als hij, en waarom zijn gemeenteleden hem blijven steunen ed. Maar dan zou iemand die zich daar enigzins (of geheel) in kan verplaatsen dat moeten toelichten & verdedigen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_38040226
quote:
Uitzending : zondag 21 mei, ca. 12.05-13.05 uur, Nederland 3. Herhaling zondagnacht in de 'carrousel' op Nederland 3 en maandagmiddag 13.20 op Nederland 1

// Zo in Buitenhof

> Toekomst van Europa

Uit een grootscheepse internetpeiling blijkt dat de Nederlandse bevolking niets voelt voor verdere uitbreiding van de Europese Unie. In hoeverre zal het kabinet gehoor geven aan deze stem van het volk en op welke manier kan Europa dan wel worden gemoderniseerd. Een debat hierover tussen Ben Bot, minister van Buitenlandse Zaken, Arjo Klamer, econoom en Anthony Burgmans, de hoogste Nederlandse baas bij Unilever.

> Nederland in de war?
Regels zijn regels, zei Rita Verdonk deze week in de Tweede Kamer. Geldt dat in alle gevallen en gaan we tegenwoordig anders om met regels dan vroeger? Een gesprek hierover met hoogleraar rechtstheorie Dorien Pessers.

p.s. de genoemde onderwerpen zijn onder voorbehoud, en kunnen door ontwikkelingen in de actualiteit nog veranderen.

Presentatie:
Paul Witteman

Columnist:
Désanne van Brederode
pi_38040686
quote:
Op zondag 21 mei 2006 11:09 schreef pberends het volgende:
[afbeelding]

Zeg, waar heb je Ken gelaten?
Ze is in iedergeval beter om naar te kijken dan Harry.
pi_38041405
Rita bij Harry Mens straks..
pi_38041753
Laten we Nawijn bedanken voor het zwart maken van ons imago .
pi_38041837
Waar kijk je naar ?
pi_38041883
quote:
Op zondag 21 mei 2006 12:20 schreef gelly het volgende:
Waar kijk je naar ?
Wat doe jij in POL?

Buitenhof natuurlijk.
pi_38041982
quote:
Op zondag 21 mei 2006 10:53 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik herken me voor geen meter in die rare dominee. Maar als niemand het voor hem opneemt (op fok!), zelfs niet een beetje, een beetje relativeren of vergoeilijken, dan is er weinig discussie. Die dominee veroordelen lijkt mij een beetje een open deur intrappen. Ik voel geen noodzaak.

Wat mij zou kunnen intrigeren is hóe iemand tot uitspraken komt als hij, en waarom zijn gemeenteleden hem blijven steunen ed. Maar dan zou iemand die zich daar enigzins (of geheel) in kan verplaatsen dat moeten toelichten & verdedigen.
Helaas is het bericht behoorlijk vaag. Aan wie heeft hij bijvoorbeeld zijn excuses aangeboden? Voor de rest heb je wel gelijk.
pi_38042055
quote:
Op zondag 21 mei 2006 12:22 schreef pberends het volgende:

[..]

Wat doe jij in POL?

Buitenhof natuurlijk.
Lol, ik kijk meestal geen tv op dit tijdstip 's zondags
pi_38042111
quote:
Op zondag 21 mei 2006 12:25 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Helaas is het bericht behoorlijk vaag. Aan wie heeft hij bijvoorbeeld zijn excuses aangeboden? Voor de rest heb je wel gelijk.
Het grappige is natuurlijk wel dat 'we' van moslims wel verwachten dat ze het openlijk afkeuren als een imam dergelijke uitspraken doet, terwijl we van onszelf vinden 'dat iedereen het wel zal afkeuren' en het dus niet nodig is je openlijke afkeur uit te spreken.
pi_38042739
Party people, party hard! De euforiemens presenteert zich!
pi_38042782
Ik moet zo naar de stad.
pi_38042830
quote:
Op zondag 21 mei 2006 12:53 schreef Monidique het volgende:
De euforiemens presenteert zich!
Slechtste woord. Aller tijden.
pi_38043034
Waar om... ?
pi_38043058
quote:
Op zondag 21 mei 2006 12:54 schreef MrX1982 het volgende:
Ik moet zo naar de stad.
Overmorgen examen.
pi_38043076
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:02 schreef Monidique het volgende:
Waar om... ?
Zoveel oorzaken, zo weinig tijd...
pi_38043130
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:03 schreef Monidique het volgende:
Overmorgen examen.
Ik zal voor je duimen .
pi_38043150
"Het blijft onrustig in de Iraakse hoofdstad Bagdad. Voor de derde keer vandaag ontplofte er een bom, die..." Waarom wordt het zo als nieuws gebracht? Interessant.
pi_38043168
Zou het ooit rustig worden in Irak?
  zondag 21 mei 2006 @ 13:07:54 #57
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_38043189
goed dat die vrouw ons rechtsbewustzijn weer heeft wakker gemaakt
pi_38043227
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:07 schreef MrX1982 het volgende:
Zou het ooit rustig worden in Irak?
Ja.
pi_38043232
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:07 schreef zakjapannertje het volgende:
goed dat die vrouw ons rechtsbewustzijn weer heeft wakker gemaakt
Op wie doelt u nu?
pi_38043294
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:09 schreef Monidique het volgende:
Ja.
Positief.

Je hoort eigenlijk niet meer zoveel over Irak. Zou het geen niuews meer zijn.
  zondag 21 mei 2006 @ 13:12:22 #61
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_38043315
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:09 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Op wie doelt u nu?
die rechtstheoreticus geinterviewd door Witteman op het eind van Buitenhof, over dat zoiets als 'regel zijn regels' ook op een kwaadaardige manier kan uitpakken voor mensen
pi_38043336
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:03 schreef Monidique het volgende:

[..]

Overmorgen examen.
Hoeveel zinnen?
pi_38043387
quote:
Op zondag 21 mei 2006 12:25 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Helaas is het bericht behoorlijk vaag. Aan wie heeft hij bijvoorbeeld zijn excuses aangeboden? Voor de rest heb je wel gelijk.
Ik had dit artikel in de volkskrant erover gelezen:
quote:
vrijdag 19 mei 2006 uur.
Dominee omstreden na preek over joden
Van onze verslaggever Menno van Dongen

AMSTERDAM - Een dominee uit Wassenaar is in opspraak geraakt vanwege een antisemitische preek. Het Centrum Documentatie en Informatie over Israël (CIDI) vindt dat hij op non-actief moet worden gesteld.

De preek is uitgesproken door predikant Kees Mos, in de Messiaskerk – volgens de website een ‘moderne protestantse gemeente’. In zijn voordracht stelt Mos dat ‘de jood in ons een verrader’ en ‘een silent killer’ is. Ook beweert hij ‘dat het heil door de jood voor geld verkwanseld wordt.’

Hij haalt zelfs Adolf Hitler erbij. ‘Hitler wilde de jood in ons midden definitief uitdrijven. Dat klinkt misschien heel vreemd, maar hij staat daarmee op bijbelse bodem. Want de jood in ons leeft aan zijn goddelijke roeping voorbij en hij doet zijn schepper lelijk tekort. We hebben Hitler in de afgelopen decennia als monster afgeschilderd. Maar monsters bestaan niet.’

Het CIDI kreeg de preek, die dateert van maart 2005, van een verontrust gemeentelid.

Vorige maand oordeelde een commissie, die was ingesteld door het lokale kerkbestuur, dat de preek ‘zo niet gehouden had mogen worden’. Maar Mos mag blijven, omdat hij voldoende steun zou hebben binnen de gemeenschap.

‘Dit houdt de gemoederen hier flink bezig’, zegt de andere predikant van de Messiaskerk, Bert Schüssler. Hij is teleurgesteld in de kerkenraad. ‘Die preek was verwerpelijk. Ik schaam me ervoor dat we dit als kerk niet zelf konden oplossen, maar dat de joodse gemeenschap dit aan de orde moest stellen.’

De kerkenraad erkent dat de woorden van Mos ‘tegen het antisemitisme aanschurken’. Maar volgens secretaris Nico Visscher is het moeilijk een afgewogen oordeel te geven. ‘Je moet dit in de context van de hele preek zien. We kunnen niet beoordelen of dit theologisch verdedigbaar is. Dat laten we uitzoeken door theologen.’

Gisteravond heeft de kerkenraad weer vergaderd over de positie van Mos. Het is nog onbekend wat dat overleg heeft opgeleverd.
Roept meer vragen op dan het beantwoordt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_38043411
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:12 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

die rechtstheoreticus geinterviewd door Witteman op het eind van Buitenhof, over dat zoiets als 'regel zijn regels' ook op een kwaadaardige manier kan uitpakken voor mensen
Je kunt iig wel een heerlijke vergelijking maken met 60 jaar geleden natuurlijk. Joden werden ook door ijverige regelneukende ambtenaren afgevoerd onder het mom 'regels zijn regels'. Zo kun je tenminste als ambtenaar je geweten rein houden.
pi_38043416
Is dat een toelatingsexamen voor de universiteit M?
pi_38043445
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:13 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Hoeveel zinnen?
Nog steeds twee. Moet ik wel voor leren, maar het hoeft maar een dag in mijn hoofd te zitten.
pi_38043453
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:15 schreef MrX1982 het volgende:
Is dat een toelatingsexamen voor de universiteit M?
Ja.
pi_38043488
Wat dat betreft vind ik het jammer dat ''bekeken moet worden of het theologisch verantwoord is'' en ''het vooral in de context beschouwd moet worden.'' Frappant natuurlijk, dat ''monsters niet bestaan'' maar ''de jood'' tot een vergaarbak van al het aardse vuil wordt gemaakt. Om van dat ''verwijderen'' - een echt Hitlerwoord - op Bijbelse gronden nog maar te zwijgen! Hier past een ruiterlijke verwerping.
pi_38043518
Ik kan volgend jaar als alles goed gaat ook naar de universiteit.

Hoewel het nu eigenlijk al kan met mijn p maar ik maak mijn hbo lekker af .
pi_38043524
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:16 schreef Monidique het volgende:

[..]

Nog steeds twee. Moet ik wel voor leren, maar het hoeft maar een dag in mijn hoofd te zitten.
Latijns, he?
  zondag 21 mei 2006 @ 13:19:54 #71
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_38043532
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:15 schreef gelly het volgende:

[..]

Je kunt iig wel een heerlijke vergelijking maken met 60 jaar geleden natuurlijk. Joden werden ook door ijverige regelneukende ambtenaren afgevoerd onder het mom 'regels zijn regels'. Zo kun je tenminste als ambtenaar je geweten rein houden.
of het voorbeeld van vandaag de dag over die gepensioneerde veteraan die bevangen door de emoties na een herdenking vergeten was een treinkaartje te kopen, waar de conducteur geen boodschap aan had en hem toch een boete gaf, geen schone staat van dienst
pi_38043540
quote:
Op zondag 21 mei 2006 12:30 schreef gelly het volgende:

[..]

Het grappige is natuurlijk wel dat 'we' van moslims wel verwachten dat ze het openlijk afkeuren als een imam dergelijke uitspraken doet, terwijl we van onszelf vinden 'dat iedereen het wel zal afkeuren' en het dus niet nodig is je openlijke afkeur uit te spreken.
Nah. Enerzijds vind ik 'afkeur uitspreken' verlangen (eisen) van moslims (door niet-moslims, zeg maar even voor het gemak) een rare houding. Anderzijds vind ik de verwachting niet altijd en niet geheel onterecht.
Daarbij vind ik het bevreemdend dat de gemeenteleden van deze dominee / de kerkeraad niet meer afstand nemen cq hun steun niet duidelijk motiveren. In zekere zin verwacht ik van hun dus ook wat.

En nu ga ik buitenspelen. Het is weer mooi weer .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_38043556
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:11 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Positief.
Ik ben een optimist en geloof dat de liberale democratie zo aantrekkelijk is dat het wereldwijd zal worden ingevoerd en dat oorlog uiteindelijk, zij het wellicht over decennia, zo vermoeiend wordt en uitgestreden, dat het stopt.
quote:
Je hoort eigenlijk niet meer zoveel over Irak. Zou het geen niuews meer zijn.
Nee. Inderdaad. Het is geen nieuws meer. Er zijn tientallen aanvallen per dag, er vallen tientallen of honderden doden. Etnische zuiveringen, burgeroorlog. Elkander bestrijdende milities. Maar zo is het nu in Irak en, ja, dat is niet echt nieuws. Nu hebben, de Nederlandse media in ieder geval, ze sowieso al vrij weinig aandacht , zeker geïnformeerde, gehad voor het hele conflict.
pi_38043577
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:19 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Latijns, he?
Klopt. Latijns.

Tu esta l'amorado.
pi_38043628
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:18 schreef Johan_de_With het volgende:
Wat dat betreft vind ik het jammer dat ''bekeken moet worden of het theologisch verantwoord is'' en ''het vooral in de context beschouwd moet worden.'' Frappant natuurlijk, dat ''monsters niet bestaan'' maar ''de jood'' tot een vergaarbak van al het aardse vuil wordt gemaakt. Om van dat ''verwijderen'' - een echt Hitlerwoord - op Bijbelse gronden nog maar te zwijgen! Hier past een ruiterlijke verwerping.
Persoonlijk vond ik ''bekeken moet worden of het theologisch verantwoord is'' wel echt een giller. Te triest voor woorden maar daardoor hilarisch. Sowieso werken streng-gereformeerden altijd erg op mijn lachspieren (NOFI). Ik vind ook weinig boeken zó enorm grappig als Maarten 't Hart over streng gelovigen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')