abonnement Unibet Coolblue
  zondag 28 mei 2017 @ 21:57:15 #201
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_171287450
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2017 12:43 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Waarom wil je het fysische aspect meten van bidden als je empirisch weet dat de effecten psychisch zijn of mogelijk psychosomatisch?
Omdat ik best wil aannemen dat bidden psychisch effecten heeft, al valt er over de precieze effecten vast wel nog het een en ander te onderzoeken.

Ik heb mensen zien claimen dat bidden ook fysische effecten heeft. Vandaar dat ik daar benieuwder naar ben.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  zondag 28 mei 2017 @ 22:21:50 #202
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171288641
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2017 18:34 schreef Boca_Raton het volgende:
Molurus, wat zou jouw antwoord op deze stelling zijn? En dan het liefst zonder mits, maar, tenzij en zo.

'Alleen de wetenschap beoordeelt het bestaan of de werking van iets.'
Heb je ook maar het begin van een idee wat wetenschap is en wat de wetenschappelijke methode inhoud?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 mei 2017 @ 00:57:05 #203
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171292444
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2017 14:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

De claims "homeopathie werkt" en "gebed werkt" zijn geen uitspraken over hoop, geluk, tevredenheid en dergelijke. Dat zijn gewoon concreet toetsbare uitspraken.

Waarom je die erbij haalt ontgaat me.
Omdat bidden wel werkt, maar niet als het om gezondheid gaat. Of een nieuwe fiets. Bidden geeft hoop, troost, tevredenheid, berusting etc. Als je dat kunt meten, kun je kijken of bidden werkt.

Diverse middeleeuwse toverspreuken, magische drankjes etc laten zien dat ook toen bidden niet hielp bij gezondheidsklachten, er werd eerder gebeden om het vergeven van zonden (en opname in de hemel na de dood). Als je dàt kunt meten ben je spekkoper.
  maandag 29 mei 2017 @ 01:06:56 #204
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171292550
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2017 20:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heeft bidden een aantoonbaar en meetbaar effect?
Definitie van bidden mag jij invullen, objectief: begin maar met aantoonbaar effect, herhaalbaar, meetbaar en verifieerbaar.
Daar kom je dus niet ver mee als mijn definitie van bidden betrekking heeft op (nog) niet-meetbare zaken als emoties die alleen het subject kan ervaren. Bidden heeft niet voor niets te maken met mystiek. Waarom zou je het willen meten? Wat is het doel daarvan? Kun je niet leven met mystieke principes?
  maandag 29 mei 2017 @ 07:26:21 #205
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171293146
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 01:06 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Daar kom je dus niet ver mee als mijn definitie van bidden betrekking heeft op (nog) niet-meetbare zaken als emoties die alleen het subject kan ervaren. Bidden heeft niet voor niets te maken met mystiek. Waarom zou je het willen meten? Wat is het doel daarvan? Kun je niet leven met mystieke principes?
Je draait.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 mei 2017 @ 08:25:27 #206
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171293449
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 07:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je draait.
Nee. Jij hebt geen flauw benul wat bidden is, daarom snap je niet dat het niet gemeten kan worden en dat dat ook nergens voor nodig is.
Bidden werkt omdat mensen geloven, èn uit ervaring weten, dat het werkt. Daar valt gewoon niet zo veel aan te meten. Nergens voor nodig, want je kunt bidden niet buiten de mystieke setting gebruiken, want daar werkt het niet.
  maandag 29 mei 2017 @ 10:04:37 #207
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_171294830
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 08:25 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee. Jij hebt geen flauw benul wat bidden is, daarom snap je niet dat het niet gemeten kan worden en dat dat ook nergens voor nodig is.
Bidden werkt omdat mensen geloven, èn uit ervaring weten, dat het werkt. Daar valt gewoon niet zo veel aan te meten. Nergens voor nodig, want je kunt bidden niet buiten de mystieke setting gebruiken, want daar werkt het niet.
Bidden, mediteren, mantra's opzeggen, rozenkransjes draaien, het werkt allemaal maar is niet te controleren. Alleen voor je Karma werkt het. :P
pi_171295130
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2017 15:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je wilt zeggen dat de wetenschappelijke methode geen voortgang heeft geboekt de laatste 100-150 jaar? Ook niet daar waar de resultaten volledig contra intuitief waren? (Quantum mechanica, relativiteit, evolutiebiologie)
De evolutiebiologie is inmiddels één grote achterhaalde farce te noemen. Zelden zo'n hoop zelfgeproduceerde onzin gelezen wat zichzelf telkens moet gaan bijstellen.

Tja, een 150 jaar een niet te verifieerbare waarheid te blijven claimen verliest uiteindelijk zijn geloofwaardigheid. Een nooit aangetoonde missing-link ten spijt.

Maar laten we vooral onze fantasie botvieren op wat gevonden apenbotjes ergens verscholen in een diepe grot naast Johannesburg en claimen dat dit weleens de missing-link zou kunnen zijn. Gelooft U het nog? :')
  maandag 29 mei 2017 @ 11:01:26 #209
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171296104
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 10:17 schreef Elzies het volgende:

[..]

De evolutiebiologie is inmiddels één grote achterhaalde farce te noemen. Zelden zo'n hoop zelfgeproduceerde onzin gelezen wat zichzelf telkens moet gaan bijstellen.

Tja, een 150 jaar een niet te verifieerbare waarheid te blijven claimen verliest uiteindelijk zijn geloofwaardigheid. Een nooit aangetoonde missing-link ten spijt.

Maar laten we vooral onze fantasie botvieren op wat gevonden apenbotjes ergens verscholen in een diepe grot naast Johannesburg en claimen dat dit weleens de missing-link zou kunnen zijn. Gelooft U het nog? :')
Het zijn vooral religekkies die evolutie verwerpen. In de VS leidde dat zelfs tot een rechtszaak, waarin de (christelijke) rechter de wetenschap toch volledig in het gelijk moest stellen.

Kitzmiller v. Dover Area School District

Overigens gaan de bewijzen voor evolutie wel wat verder dan een paar botjes. Veel verder.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171296331
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 11:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het zijn vooral religekkies die evolutie verwerpen. In de VS leidde dat zelfs tot een rechtszaak, waarin de (christelijke) rechter de wetenschap toch volledig in het gelijk moest stellen.

Kitzmiller v. Dover Area School District

Overigens gaan de bewijzen voor evolutie wel wat verder dan een paar botjes. Veel verder.
Je kunt niet blijven vasthouden aan een stelling als die na 150 jaar nog steeds niet is aangetoond. Dan wordt het eens tijd pas op de plaats te maken en toe te geven dat jouw stellingname hieromtrent niet deugt.

Als we één ding intussen hebben aangetoond is het wel de onkunde en de onwetendheid betreffende de evolutie van de mensensoorten. Constant moeten bestaande stellingen worden aangepast, constant zit men er naast.

Zelfbenoemde missing links (zoals de Homo Naledi) die met hernieuwde onderzoekstechnieken geen voorouders blijken te zijn maar zelfs naast de Homo Sapien te hebben samengeleefd.

Hoeveel decennia aan onzin is verkondigd over de Neanderthaler? Bleek die toch meer mens te zijn (met al zijn rituelen) dan werd aangenomen. Maar men moest en zou een apenvergelijking blijven maken want anders werd de bestaande theorie iets wat te ongeloofwaardig.

De theorie is inmiddels achterhaald. Er is intussen weinig concreets meer van overgebleven. Feitelijk zijn we weer terug bij af en de stoïcijnen die deze stellingname blijven koesteren kunnen niet anders dan hun apenvergelijking te blijven maken. Koesteren hun heilige graal van een missing link die nooit en te nimmer is aangetoond. Maar geloof volhard. Dat is inmiddels wel duidelijk geworden.
  maandag 29 mei 2017 @ 11:17:35 #211
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171296379
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 11:14 schreef Elzies het volgende:

[..]

Je kunt niet blijven vasthouden aan een stelling als die na 150 jaar nog steeds niet is aangetoond. Dan wordt het eens tijd pas op de plaats te maken en toe te geven dat jouw stellingname hieromtrent niet deugt.
Jouw stelling dat de evolutietheorie niet bewezen is wordt door de gehele wetenschappelijke wereld verworpen. ;)

Verder is dit compleet off topic lijkt me.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171296557
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 11:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Jouw stelling dat de evolutietheorie niet bewezen is wordt door de gehele wetenschappelijke wereld verworpen. ;)

Verder is dit compleet off topic lijkt me.
De evolutietheorie inzake de evolutie van de mensensoorten is inderdaad onvolledig en allesbehalve bewezen.

Ik kan niets met een fictieve missing link. Er was geen missing link en er is geen missing link totdat het tegendeel is aangetoond. Na 150 jaar tevergeefs zoeken mogen we dan toch eindelijk de conclusie trekken dat die missing link simpelweg niet bestaat.
  maandag 29 mei 2017 @ 11:26:25 #213
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171296559
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2017 18:52 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Tuurlijk hoef je je mond niet te houden. Maar het komt aardig arrogant op mij over om in wezen, al die mensen toch enigszins voor gek te verklaren om in bidden te geloven, omdat het niet bewezen is. Dat je zoiets niet begrijpt, of uit mijn woorden kunt opmaken, vind ik op zich al heel vreemd trouwens.
Het punt is... het tegendeel is bewezen. Het is ondubbelzinnig bewezen dat homeopathie en gebedsgenezing niks doen. Dit is geen kwestie van "de werkzaamheid zou nog wel eens aangetoond kunnen worden", nee... het is aangetoond dat die werkzaamheid niet bestaat.

Dat is dus anders dan het wel of niet bestaan van goden wat linksom of rechtsom niet is bewezen.

Dat jij die constatering arrogant noemt vind ik verder niet zo interessant.

quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2017 18:52 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dat klopt dat ik dat heel persoonlijk opvat. Eén van de rode draden die door mijn leven loopt is de ontkenning van wat ik voelde, wat ik zag, wat ik hoorde. Tot op het moment dat ik mijn eigen waarnemingen niet meer vertrouwde. (Overigens heeft mijn broer tot op de dag van vandaag hetzelfde, dus het zal iets van thuis zijn geweest.) Daar ben ik letterlijk gek van geworden.

Voorbeelden van thuis weet ik niet meer. Wel dat ik verdacht vaak aanloop tegen medici waar ik afhankelijk van ben (door behandeling) die mijn ervaring met een medicijn of behandeling onmiddellijk afdoen met 'dat kan niet'. Tot en met afgelopen zomer nog toen ik bij een GGZ-arts kwam en die mijn ervaring met een nieuw medicijn gelijk afschoot.

En daar sta ik dan. Verwezen door mijn huisarts naar de GGZ voor medicatie-advies en ik heb iemand tegenover mij zitten die mij niet gelooft. Om de één of andere reden kan mijn ervaring niet. En zo heb ik er nog wel 20 op de plank liggen.

Daarom trek ik het niet meer, dat rigide 'Als het niet onderzocht is, bestaat het niet'. 'Nee dat kan niet. 'Jouw ervaringen kunnen niet.'
Het is goed om iets te weten van de achtergrond van jouw frustratie daarover. Maar ik hoop dat je ook begrijpt dat je mij die achtergrond niet kunt verwijten. Noch zie ik waarom ik, als we het hebben over de feiten aangaande homeopathie en gebedsgenezing, rekening zou houden met jouw persoonlijke achtergrond. Die heeft daar wat mij betreft niets mee te maken.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 29 mei 2017 @ 11:28:24 #214
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171296583
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 00:57 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Omdat bidden wel werkt, maar niet als het om gezondheid gaat. Of een nieuwe fiets. Bidden geeft hoop, troost, tevredenheid, berusting etc. Als je dat kunt meten, kun je kijken of bidden werkt.

Diverse middeleeuwse toverspreuken, magische drankjes etc laten zien dat ook toen bidden niet hielp bij gezondheidsklachten, er werd eerder gebeden om het vergeven van zonden (en opname in de hemel na de dood). Als je dàt kunt meten ben je spekkoper.
Nu maak je wel een radicaal andere stelling van "gebed werkt". Dat meditatie bepaalde psychologische voordelen kan hebben staat denk ik niet ter discussie.

Maar dat is niet wat er werd onderzocht in het STEP project (gefinancierd overigens door een rijke club gelovigen), noch wat gebedsgenezers beweren.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 29 mei 2017 @ 11:31:16 #215
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171296638
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 11:26 schreef Elzies het volgende:

[..]

De evolutietheorie inzake de evolutie van de mensensoorten is inderdaad onvolledig en allesbehalve bewezen.

Ik kan niets met een fictieve missing link. Er was geen missing link en er is geen missing link totdat het tegendeel is aangetoond. Na 150 jaar tevergeefs zoeken mogen we dan toch eindelijk de conclusie trekken dat die missing link simpelweg niet bestaat.
Nogmaals, de volledige wetenschappelijke wereld is dit niet met je eens. En je verhaal over "missing links" demonstreert maar 1 ding: dat je niet veel weet van het onderwerp.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171296695
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 11:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nogmaals, de volledige wetenschappelijke wereld is dit niet met je eens. En je verhaal over "missing links" demonstreert maar 1 ding: dat je niet veel weet van het onderwerp.
De volledige wetenschappelijke wereld. :')

Je weet niet veel van het onderwerp. :')

Wat een bullshit. Toon me die missing link. Continue zit men bij het verkeerde eind,. Er is nul, nop nada fysiek bewijs gevonden van zo'n vermeende gemeenschappelijke voorouder.

We bestuderen wat botjes van apen die we gemakshalve maar onze voorouders noemen. Dat is toch geen wetenschap maar veelal krampachtig blijven vastplakken een nimmer aangetoonde stellingname? :')
  maandag 29 mei 2017 @ 11:39:03 #217
37248 BertV
Handgemaakt
pi_171296758
Waarom zou god ineens extra om tante Betsy geven omdat er wordt gebeden?
Zou hij haar wel laten sterven als je geen gebed had georganiseerd?

...en wat te denken van een naamloos graatmager jongetje in Afrika dat sterft?
Niet genoeg voor gebeden?

[ Bericht 0% gewijzigd door BertV op 29-05-2017 11:44:11 ]
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  maandag 29 mei 2017 @ 11:45:56 #218
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171296868
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 11:35 schreef Elzies het volgende:

[..]

Er is nul, nop nada fysiek bewijs gevonden van zo'n vermeende gemeenschappelijke voorouder.
Correctie, jij bent niet bekend met de bewijzen. Zoals deze:


https://en.wikipedia.org/wiki/Chromosome_2_(human)#Evolution

quote:
All members of Hominidae except humans, Neanderthals, and Denisovans have 24 pairs of chromosomes. Humans have only 23 pairs of chromosomes. Human chromosome 2 is a result of an end-to-end fusion of two ancestral chromosomes.

The evidence for this includes:

The correspondence of chromosome 2 to two ape chromosomes. The closest human relative, the chimpanzee, has near-identical DNA sequences to human chromosome 2, but they are found in two separate chromosomes. The same is true of the more distant gorilla and orangutan.
The presence of a vestigial centromere. Normally a chromosome has just one centromere, but in chromosome 2 there are remnants of a second centromere in the q21.3-q22.1 region.
The presence of vestigial telomeres. These are normally found only at the ends of a chromosome, but in chromosome 2 there are additional telomere sequences in the q13 band, far from either end of the chromosome.
According to researcher J. W. IJdo, "We conclude that the locus cloned in cosmids c8.1 and c29B is the relic of an ancient telomere-telomere fusion and marks the point at which two ancestral ape chromosomes fused to give rise to human chromosome 2."
En dat is maar een willekeurig voorbeeld op een bijna eindeloze berg van bewijzen.

[ Bericht 22% gewijzigd door Molurus op 29-05-2017 13:23:07 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 29 mei 2017 @ 11:48:11 #219
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171296911
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 11:39 schreef BertV het volgende:
Waarom zou god ineens extra om tante Betsy geven omdat er wordt gebeden?
Zou hij haar wel laten sterven als je geen gebed had georganiseerd?

...en wat te denken van een naamloos graatmager jongetje in Afrika dat sterft?
Niet genoeg voor gebeden?
Iemand die hardnekkig gelooft in gebedsgenezing zou natuurlijk kunnen volhouden dat god alleen gebeden verhoort "als je niet kijkt". Maw: als je de eventuele werking nooit meeneemt in statistieken van wat voor soort dan ook.

Maar inderdaad... er worden dan nogal wat levens opgeofferd alleen maar om god onmeetbaar en fundamenteel onaantoonbaar te houden. Ockham's Razor --> exit gebedsgenezing.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 29 mei 2017 @ 11:57:10 #220
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_171297062
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2017 22:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb je ook maar het begin van een idee wat wetenschap is en wat de wetenschappelijke methode inhoud?
Je wéét dat je antwoord geen stand zal houden. En je zult dus ook niet antwoorden, hoe vaak ik het je ook vraag.
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 01:06 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Kun je niet leven met mystieke principes?
Die indruk blijft er bij mij ook over.
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 11:26 schreef Molurus het volgende:

Het punt is... het tegendeel is bewezen. Het is ondubbelzinnig bewezen dat homeopathie en gebedsgenezing niks doen.

Molurus, ik heb groot respect voor jou als het gaat om filosoferen. Maar hier gaat het wat mij betreft toch echt lachwekkend worden. Die wetenschap lijkt wel een boei waaraan je je vasthoudt.

En ook jij beantwoordt mijn stelling niet!

Molurus, wat zou jouw antwoord op deze stelling zijn? En dan het liefst zonder mits, maar, tenzij en zo.

'Alleen de wetenschap beoordeelt het bestaan of de werking van iets.'
  maandag 29 mei 2017 @ 12:00:44 #221
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171297138
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 11:57 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Je wéét dat je antwoord geen stand zal houden. En je zult dus ook niet antwoorden, hoe vaak ik het je ook vraag.


Ik wil gewoon weten wat je vraagt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 mei 2017 @ 12:02:28 #222
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171297165
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 08:25 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee. Jij hebt geen flauw benul wat bidden is, daarom snap je niet dat het niet gemeten kan worden en dat dat ook nergens voor nodig is.
Bidden werkt omdat mensen geloven, èn uit ervaring weten, dat het werkt. Daar valt gewoon niet zo veel aan te meten. Nergens voor nodig, want je kunt bidden niet buiten de mystieke setting gebruiken, want daar werkt het niet.
Wederom een zwaktebod en geen antwoord.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 mei 2017 @ 12:24:59 #223
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171297717
Over placebo
Er is hier een fundamenteel onbegrip van wat het placebo effect is.
Als je een placebo of homeopatisch middel inzet tegen verkoudheid, zal je zien dat vrijwel alle patienenten genezen, dat heeft geef fuck te maken met de placebo, dat is gewoon de nullijn van je onderzoek
Als je een placebo of homeopatisch middel inzet tegen een acute hoogdosis nicotinevergiftiging zal geen enkele patient het overleven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 mei 2017 @ 12:25:24 #224
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171297723
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 11:57 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Molurus, ik heb groot respect voor jou als het gaat om filosoferen. Maar hier gaat het wat mij betreft toch echt lachwekkend worden. Die wetenschap lijkt wel een boei waaraan je je vasthoudt.

En ook jij beantwoordt mijn stelling niet!

Molurus, wat zou jouw antwoord op deze stelling zijn? En dan het liefst zonder mits, maar, tenzij en zo.

'Alleen de wetenschap beoordeelt het bestaan of de werking van iets.'
Ik sta open voor andere kennismethodes, maar (ja, 'maar') die zullen zich wel eerst moeten bewijzen. "X miljard mensen geloven erin" is een ordinaire ad populum. Je zult wel minimaal een poging moeten doen om andere kennismethodes aannemelijk te maken, anders zie ik niet waarom ik die serieus zou moeten nemen.

Bovendien... andere kennismethodes is 1 ding, het verwerpen van de wetenschappelijke methode is een volledige tweede. Ten aanzien van homeopathie en gebedsgenezing lijk jij de wetenschappelijke methode te verwerpen. Kun je ook aangeven waarom je dat doet?

Nogmaals: of homeopathie en/of gebedsgenezing werkt kun je gewoon vaststellen / waarnemen. Het antwoord is 'nee'. Die veronderstelling is direct strijdig met onze waarnemingen. En er is geen hypothetische kennismethode die dat verandert.

[ Bericht 4% gewijzigd door Molurus op 29-05-2017 13:12:32 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 29 mei 2017 @ 12:29:53 #225
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171297821
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 12:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Over placebo
Er is hier een fundamenteel onbegrip van wat het placebo effect is.
Als je een placebo of homeopatisch middel inzet tegen verkoudheid, zal je zien dat vrijwel alle patienenten genezen, dat heeft geef fuck te maken met de placebo, dat is gewoon de nullijn van je onderzoek
Als je een placebo of homeopatisch middel inzet tegen een acute hoogdosis nicotinevergiftiging zal geen enkele patient het overleven.
Ook leuk: probeer eens een heel potje homeopathische slaapmiddelen te slikken, de sterkste die je kunt vinden. :D Wellicht dat het placebo-effect nog een gaapje opwekt, maar meer dan dat valt er niet te verwachten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 29 mei 2017 @ 12:35:07 #226
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171297924
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 12:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ook leuk: probeer eens een heel potje homeopathische slaapmiddelen te slikken, de sterkste die je kunt vinden. :D Wellicht dat het placebo-effect nog een gaapje opwekt, maar meer dan dat valt er niet te verwachten.
Hoe meer je er neemt, hoe minder ze werkzaam moeten zijn volgens de leer van de homeopatie. Vond ooit eens een leuke opmerking van een homeopaat, dat als je bang was voor een bijwerking, moest je een kwart of halve dosis nemen. Dat zou nu juist krachtiger moeten werken volgens de homeopatie, immers, hoe groter de verdunning hoe krachiger de werking.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 mei 2017 @ 12:41:55 #227
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171298067
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 12:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe meer je er neemt, hoe minder ze werkzaam moeten zijn volgens de leer van de homeopatie. Vond ooit eens een leuke opmerking van een homeopaat, dat als je bang was voor een bijwerking, moest je een kwart of halve dosis nemen. Dat zou nu juist krachtiger moeten werken volgens de homeopatie, immers, hoe groter de verdunning hoe krachiger de werking.
Hmm, verdunning en hoeveelheid lijken mij niet hetzelfde?

Maar goed, dat hele verdunningsprincipe is absurd. Ik zou het niet durven uitleggen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 29 mei 2017 @ 12:59:08 #228
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171298475
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 12:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hmm, verdunning en hoeveelheid lijken mij niet hetzelfde?

Maar goed, dat hele verdunningsprincipe is absurd. Ik zou het niet durven uitleggen.
Het is verschrikkelijk absurd, het mooiste is dat mensen die hier homeopatie verdedigen het geeneens begrijpen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 mei 2017 @ 13:10:09 #229
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171298744
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 12:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het is verschrikkelijk absurd, het mooiste is dat mensen die hier homeopatie verdedigen het geeneens begrijpen.
Ik vermoed dat ze eigenlijk geen idee hebben welke "theorie" hierachter schuil gaat. Althans, ik ben nog nooit iemand tegengekomen die gelooft dat homeopathie werkt *en* die beweert dat water een geheugen heeft - want daar komt het op neer.

De meesten lijken zoiets te hebben van... alternatief en natuurlijk.. dus het zal wel goed zijn. De vraag hoe het dan zou werken vinden ze alleen maar lastig.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 29 mei 2017 @ 13:11:36 #230
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171298776
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik vermoed dat ze eigenlijk geen idee hebben welke "theorie" hierachter schuil gaat. Althans, ik ben nog nooit iemand tegengekomen die gelooft dat homeopathie werkt *en* die beweert dat water een geheugen heeft - want daar komt het op neer.

De meesten lijken zoiets te hebben van... alternatief en natuurlijk.. dus het zal wel goed zijn. De vraag hoe het dan zou werken vinden ze alleen maar lastig.
Komen niet verder dan, ja maar ik zie het toch, ik heb levenservaring
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 mei 2017 @ 13:26:31 #231
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_171299157
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 12:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik sta open voor andere kennismethodes, maar (ja, 'maar') die zullen zich wel eerst moeten bewijzen. "X miljard mensen geloven erin" is een ordinaire ad populum. Je zult wel minimaal een poging moeten doen om andere kennismethodes aannemelijk te maken, anders zie ik niet waarom ik die serieus zou moeten nemen.
Te sneu voor woorden, sorry.
quote:
Bovendien... andere kennismethodes is 1 ding, het verwerpen van de wetenschappelijke methode is een volledige tweede. Ten aanzien van homeopathie en gebedsgenezing lijk jij de wetenschappelijke methode te verwerpen. Kun je ook aangeven waarom je dat doet?
Nee.
quote:
[...]Die veronderstelling is direct strijdig met onze waarnemingen. [...]
Hiermee zeg je dat alle meetmethodes bekend zijn. Er zullen dus geen nieuwe meetmethodes komen? Alles valt nu te meten?
  maandag 29 mei 2017 @ 13:29:12 #232
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_171299223
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 08:25 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee. Jij hebt geen flauw benul wat bidden is, daarom snap je niet dat het niet gemeten kan worden en dat dat ook nergens voor nodig is.
Eens.
  maandag 29 mei 2017 @ 13:30:47 #233
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171299254
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:26 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Te sneu voor woorden, sorry.
Ik vind op mijn beurt een niet-inhoudelijke reactie zoals deze weer heel sneu. Als je niet inhoudelijk kunt reageren kun je beter niet reageren.

quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:26 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Nee.
Niet? Dus je erkent de wetenschappelijke onderzoeken die er zijn gedaan naar homeopathie en gebedsgenezing en de uitkomsten daarvan?

quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:26 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Hiermee zeg je dat alle meetmethodes bekend zijn. Er zullen dus geen nieuwe meetmethodes komen? Alles valt nu te meten?
Nee, ik zeg alleen dat alternatieve methodes zich zullen moeten bewijzen, wat jij afdoet als "sneu". Is dat zo'n onredelijke voorwaarde?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 29 mei 2017 @ 13:31:51 #234
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_171299285
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2017 20:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heeft bidden een aantoonbaar en meetbaar effect?
Definitie van bidden mag jij invullen, objectief: begin maar met aantoonbaar effect, herhaalbaar, meetbaar en verifieerbaar.
:') :') :')
  maandag 29 mei 2017 @ 13:32:32 #235
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171299307
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:31 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

:') :') :')
Argumenten zijn niet je sterke kant, niet?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 mei 2017 @ 13:36:24 #236
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_171299392
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik vind op mijn beurt een niet-inhoudelijke reactie zoals deze weer heel sneu. Als je niet inhoudelijk kunt reageren kun je beter niet reageren.
Dit kun je toch niet menen Molurus? De ervaring van zoveel mensen niet serieus nemen? En dan zeggen dat je er niet voor open staat.

Het is een vrij kinderlijke opvatting: wat ik niet zie (wat niet te meten is, zo je wil) dat bestaat niet. Het is zó bizar, om dit maar te blijven verdedigen.

Ik denk als je 100 mensen zou vragen of ze waarnemingen hebben of ervaringen, die niet te verklaren zijn, dat dan 50% wel 'ja' zou zeggen.
  maandag 29 mei 2017 @ 13:37:33 #237
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171299421
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:36 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dit kun je toch niet menen Molurus? De ervaring van zoveel mensen niet serieus nemen? En dan zeggen dat je er niet voor open staat.

Het is een vrij kinderlijke opvatting: wat ik niet zie (wat niet te meten is, zo je wil) dat bestaat niet. Het is zó bizar, om dit maar te blijven verdedigen.

Ik denk als je 100 mensen zou vragen of ze waarnemingen hebben of ervaringen, die niet te verklaren zijn, dat dan 50% wel 'ja' zou zeggen.
Heb je nu al een antwoord op wat jij als wetenschap ziet?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 mei 2017 @ 13:39:12 #238
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_171299468
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Argumenten zijn niet je sterke kant, niet?
Piet, nogmaals: volgens mij heb jij naast je PC een vergeeld briefje hangen met een paar onderzoeken die je te pas en te onpas hier post, om andersdenkenden de mond te snoeren. Dat mag, is prima, maar het ademt wel wat stoffigs uit. Vind ik.

Vraag mij niet om de werking van homeopathie te verklaren. Geen benul. Evenals de werking van bidden. Geen benul. Mijn ervaring is dat het werkt. Ik weet niks van scheikunde en ook niets van mystiek. Maar ik ben er ook niet bang voor. Snap je de hint?
  maandag 29 mei 2017 @ 13:40:47 #239
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171299512
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:36 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dit kun je toch niet menen Molurus? De ervaring van zoveel mensen niet serieus nemen? En dan zeggen dat je er niet voor open staat.
Nogmaals, argumentum ad populum is een drogreden. De geschiedenisboeken staan vol met zaken die mensen massaal geloven of geloofden die aantoonbaar onjuist zijn.

quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:36 schreef Boca_Raton het volgende:

Het is een vrij kinderlijke opvatting: wat ik niet zie (wat niet te meten is, zo je wil) dat bestaat niet. Het is zó bizar, om dit maar te blijven verdedigen.
Nogmaals, dit gaat niet over "niet zien". Als we het over goden hadden zou je dit kunnen volhouden. De eventuele werkzaamheid van homeopathie en gebedsgenezing kunnen we gewoon waarnemen, als die bestaat.

quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:36 schreef Boca_Raton het volgende:

Ik denk als je 100 mensen zou vragen of ze waarnemingen hebben of ervaringen, die niet te verklaren zijn, dat dan 50% wel 'ja' zou zeggen.
En ik zou tot die 50% behoren. So what? (Ik vermoed trouwens dat het meer is dan 50%. Mensen die alles wat ze waarnemen begrijpen bestaan niet.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 29 mei 2017 @ 13:42:02 #240
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_171299550
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb je nu al een antwoord op wat jij als wetenschap ziet?
Doe deze maar F&L / De wetenschappelijke methode
  maandag 29 mei 2017 @ 13:42:48 #241
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171299568
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:39 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Vraag mij niet om de werking van homeopathie te verklaren. Geen benul.
Heb je wel een beetje een beeld van wat het principe achter homeopathie zou zijn? Of dat ook niet?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 29 mei 2017 @ 13:43:15 #242
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171299586
quote:
Kijk, heb ik toch nog eer van die effort. ^O^
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 29 mei 2017 @ 13:43:51 #243
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171299600
quote:
Jij deed toch niet aan linkdumps?
Je hebt dus wederom geen idee
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 mei 2017 @ 13:45:21 #244
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_171299644
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:40 schreef Molurus het volgende:

Nogmaals, dit gaat niet over "niet zien". Als we het over goden hadden zou je dit kunnen volhouden. De eventuele werkzaamheid van homeopathie en gebedsgenezing kunnen we gewoon waarnemen, als die bestaat.
Alle meetinstrumenten zijn uitgevonden?
quote:
En ik zou tot die 50% behoren. So what? (Ik vermoed trouwens dat het meer is dan 50%. Mensen die alles wat ze waarnemen begrijpen bestaan niet.)
De meetinstrumenten zien niks.
  maandag 29 mei 2017 @ 13:45:45 #245
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_171299656
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kijk, heb ik toch nog eer van die effort. ^O^
Ook van jou verwacht ik nog een antwoord op mijn stelling.
  maandag 29 mei 2017 @ 13:47:03 #246
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171299689
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:45 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ook van jou verwacht ik nog een antwoord op mijn stelling.
Die heb je al gehad. Jij reageerde daarop met "te sneu voor woorden".

Als dat je inhoudelijke kritiek daarop is heb ik verder niks te zeggen. (Grow up!!)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 29 mei 2017 @ 13:47:31 #247
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_171299699
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Heb je wel een beetje een beeld van wat het principe achter homeopathie zou zijn? Of dat ook niet?
Daar gaat het dus om hè, dát is wat telt. Ik moet het kunnen verklaren zoals jullie dat doen.
(Ik heb deze vraag overigens al 5 keer beantwoord.)

Begrijp ik inmiddels goed dat je nog nooit iets verklaarbaars in je leven hebt meegemaakt?
  maandag 29 mei 2017 @ 13:48:05 #248
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_171299715
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jij deed toch niet aan linkdumps?
Je hebt dus wederom geen idee
Ook van jou verwacht ik nog een antwoord op mijn stelling. Al -tig posts geleden herhaaldelijk aan jou gevraagd.
  maandag 29 mei 2017 @ 13:49:43 #249
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_171299765
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die heb je al gehad. Jij reageerde daarop met "te sneu voor woorden".

Als dat je inhoudelijke kritiek daarop is heb ik verder niks te zeggen. (Grow up!!)
Ik had een hele simpele stelling, en ik vroeg gewoon 'ja' of 'nee'. Volgens mij moet dat een inkoppertje zijn, maar zowel van Piet als van jou nog geen 'ja' of 'nee' gelezen.
  maandag 29 mei 2017 @ 13:56:06 #250
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171299937
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:48 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ook van jou verwacht ik nog een antwoord op mijn stelling. Al -tig posts geleden herhaaldelijk aan jou gevraagd.
En ik vroeg je die vraag duidelijker te maken om duidelijk te krijgen wat je precies vroeg
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 mei 2017 @ 13:57:01 #251
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171299958
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:49 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik had een hele simpele stelling, en ik vroeg gewoon 'ja' of 'nee'. Volgens mij moet dat een inkoppertje zijn, maar zowel van Piet als van jou nog geen 'ja' of 'nee' gelezen.
Je bent meer bezig met mijn posts uit te leggen dan je eigen posts te verduidelijken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 mei 2017 @ 13:58:22 #252
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_171299980
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En ik vroeg je die vraag duidelijker te maken om duidelijk te krijgen wat je precies vroeg
Laatste poging: zie post #240.

Als het je nú nog niet lukt :|W
  maandag 29 mei 2017 @ 13:59:27 #253
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171300008
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:58 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Laatste poging: zie post #240.

Als het je nú nog niet lukt :|W
In je eigen woorden graag, niet een linkdumpje of een youtube filmpje
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 mei 2017 @ 14:07:54 #254
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171300211
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:49 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik had een hele simpele stelling, en ik vroeg gewoon 'ja' of 'nee'. Volgens mij moet dat een inkoppertje zijn, maar zowel van Piet als van jou nog geen 'ja' of 'nee' gelezen.
Dat antwoord was "ja", maar het is wel een antwoord dat toelichting behoeft. Namelijk dat ik niet kan uitsluiten dat andere kennismethodes zich gaan bewijzen.

Wel sluit ik volledig uit dat er andere kennismethodes gaan komen die resultaten geven die direct strijdig zijn met wetenschappelijke bevindingen. Dus:

1) ik acht het niet a priori onmogelijk dat je op een andere dan wetenschappelijke manier tot kennis kunt komen. Het kan echter niet zo zijn dat die kennis strijdig is met wetenschappelijke kennis. Kortom: als twee weetjes A en B onderling strijdig zijn kunnen ze niet allebei kennis zijn. Dan wordt het een contradictie.

2) die alternatieve kennismethodes bestaan momenteel niet. In die zin is het korte antwoord "ja".

3) ongeacht met wat voor alternatieve methodes je komt... die kunnen per definitie niet de uitkomsten van de onderzoeken naar homeopathie en gebedsgenezing weerleggen. Die zijn wat ze zijn. (Dat zou de onder 1) genoemde contradictie opleveren.)

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 29-05-2017 14:22:15 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 29 mei 2017 @ 14:14:28 #255
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171300391
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:47 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Daar gaat het dus om hè, dát is wat telt. Ik moet het kunnen verklaren zoals jullie dat doen.
(Ik heb deze vraag overigens al 5 keer beantwoord.)
Ik zeg niet dat je het moet kunnen verklaren. Lees de vraag nog eens goed.

quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:47 schreef Boca_Raton het volgende:

Begrijp ik inmiddels goed dat je nog nooit iets verklaarbaars in je leven hebt meegemaakt?
Over reeds beantwoorde vragen gesproken....

Maar nogmaals: ik zie regelmatig dingen die ik niet kan verklaren. Er zijn geen mensen die alles wat ze waarnemen begrijpen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 29 mei 2017 @ 14:56:49 #256
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_171301302
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 17:12 schreef Mirel het volgende:
Placebo? Ja.

Psychologisch kan het lichtelijk helpen, maar iets zoals mediteren (mindfulness) is veel gerichter en daardoor effectiever. Christelijk of Islamitisch bidden is gericht naar een god naar wie je om hulp vraagt, terwijl je bij oosterse meditatie het vergrootglas op jezelf richt. En dan kom je dus ook wat dingen te weten over jezelf, realisaties en dergelijke.
Christelijk bidden is ook voornamelijk ingaan in jezelf. Je bespreekt dingen met je God die jou of jouw leven persoonlijk raken.
  maandag 29 mei 2017 @ 15:04:11 #257
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_171301497
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In je eigen woorden graag, niet een linkdumpje of een youtube filmpje
Ik weet genoeg. ;)
  maandag 29 mei 2017 @ 15:30:31 #258
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171302193
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 15:04 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik weet genoeg. ;)
Mag ik aannemen dat ik je vragen aan mij voldoende heb beantwoord en toegelicht? ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 29 mei 2017 @ 15:33:45 #259
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171302283
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 15:04 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik weet genoeg. ;)
En wederom draai je.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 mei 2017 @ 15:52:25 #260
37248 BertV
Handgemaakt
pi_171302745
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En wederom draai je.
Ik begrijp de frustratie maar het lijkt zinloos.
De overlevenden van de concentratiekampen bleven gewoon braaf joods.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  maandag 29 mei 2017 @ 15:53:21 #261
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171302773
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 15:52 schreef BertV het volgende:

[..]

De overlevenden van de concentratiekampen bleven gewoon braaf joods.
_O- _O_
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 29 mei 2017 @ 16:13:58 #262
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_171303319
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 11:35 schreef Elzies het volgende:

[..]

De volledige wetenschappelijke wereld. :')

Je weet niet veel van het onderwerp. :')

Wat een bullshit. Toon me die missing link. Continue zit men bij het verkeerde eind,. Er is nul, nop nada fysiek bewijs gevonden van zo'n vermeende gemeenschappelijke voorouder.

We bestuderen wat botjes van apen die we gemakshalve maar onze voorouders noemen. Dat is toch geen wetenschap maar veelal krampachtig blijven vastplakken een nimmer aangetoonde stellingname? :')
Er is helemaal geen "missing link".

Het woord is gecreëerd door creationisten. Telkens als ergens een tussensoort werd gevonden was onmiddellijk de reactie: ja maar waar is de schakel tussen die tussensoort en de huidige variant? Ja zo kun je makkelijk 150 jaar volmaken...
  maandag 29 mei 2017 @ 16:19:32 #263
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171303452
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 16:13 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Er is helemaal geen "missing link".

Het woord is gecreëerd door creationisten. Telkens als ergens een tussensoort werd gevonden was onmiddellijk de reactie: ja maar waar is de schakel tussen die tussensoort en de huidige variant? Ja zo kun je makkelijk 150 jaar volmaken...
Yep, show a creationist a missing link and he will then claim there are now two missing links instead of just one.

Die hele missing link discussie heeft een enorme baard.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 29 mei 2017 @ 16:21:23 #264
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_171303503
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 11:39 schreef BertV het volgende:
Waarom zou god ineens extra om tante Betsy geven omdat er wordt gebeden?
Zou hij haar wel laten sterven als je geen gebed had georganiseerd?

...en wat te denken van een naamloos graatmager jongetje in Afrika dat sterft?
Niet genoeg voor gebeden?
Zieke dominees bestaan natuurlijk al helemaal niet, vooral niet als ze (landelijk) bekend zijn. Want daar word enorm veel voor gebeden.... Hm...ik ken nochtans een paar christelijk gereformeerde dominees die ernstig ziek waren dan wel van't padje geraakt door overspel en uit het ambt gezet. Van eén van de bekendste chr gereformeerde dominees (A van der Veer) is 2 jaar geleden zijn zoon (ook dominee, vader van 7 en echtgenoot) plotseling overleden....
  maandag 29 mei 2017 @ 16:41:29 #265
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_171303926
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 15:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Mag ik aannemen dat ik je vragen aan mij voldoende heb beantwoord en toegelicht? ;)
Ik kom er nog op terug, m'n energie was op.
  maandag 29 mei 2017 @ 16:41:45 #266
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_171303929
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En wederom draai je.
Man ga toch fietsen! :( :( :(

Ik heb jou 6 keer dezelfde vraag gesteld, en elke keer wil je weer iets horen, anders beantwoord je 'm niet. Gadver.
  maandag 29 mei 2017 @ 16:49:35 #267
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171304076
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 16:41 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik kom er nog op terug, m'n energie was op.
No problem, ik hoor het wel.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 29 mei 2017 @ 17:23:16 #268
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171304762
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 16:41 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Man ga toch fietsen! :( :( :(

Ik heb jou 6 keer dezelfde vraag gesteld, en elke keer wil je weer iets horen, anders beantwoord je 'm niet. Gadver.
Pot, Ketel
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 mei 2017 @ 18:24:19 #269
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171306098
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 12:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wederom een zwaktebod en geen antwoord.
Als jij het instrument uitvindt waarmee objectief geloof, hoop en liefde gemeten kunnen worden, dan kan ik een wetenschappelijk verantwoord antwoord geven.

Je kunt dit alleen via psychologisch onderzoek doen, en dat wordt hier over het algemeen niet erkend als "echt" wetenschappelijk onderzoek, onder meer door het ontbreken van meetinstrumenten. Dus hieronder de parel voor de zwijnen:

Je begint met een duidelijke definitie van bidden. Aangezien we het daar blijkbaar niet over eens kunnen worden, kan het onderzoek verder direct de prullenbak in. Jij denkt alleen aan gebedsgenezing en dat is onzin.

Daarna komt de onderzoeksvraag. "Werkt bidden?" is erg kaal, zeker als je niet weet wat bidden is omdat je geen definitie kunt geven die iedereen bevalt, met name de atheïsten niet want die geloven helemaal niet in bidden, terwijl je het mensen toch regelmatig ziet doen. Dus eerst moeten die oogkleppen operatief verwijderd worden, zodat je kunt zien wat er onderzocht wordt.
Werken is een ander probleem van definitie. Wat is werken? Een arbeider kan werken, maar bidden? Blijkbaar gaat het eerder om de werking van bidden. Wat is de werking van bidden? Maar dat hoort eerder in de definitie thuis. Of die werking dan effect heeft, daarvoor moet je dus eerst die definitie helder hebben.

Stel dat je tot een definitie komt die uitgaat van dat de werking van bidden is dat mensen een bepaald gevoel oproepen (in hun beleving via een god of heilige, maar dat doet niet echt ter zake als je de empirisch ervaren werking wilt onderzoeken).
In de basis komt het onderzoek er op neer om een significante steekproef onder biddende mensen te doen waarin ze gedurende een zekere periode aangeven hoe ze zich voor en na het bidden voelen, al dan niet gerelateerd aan hetgeen waarvoor ze bidden. Aan die vragen kunnen persoonlijke zaken gekoppeld worden, zoals hoe hun situatie is die kan samenhangen met het bidden en het waarom van het bidden.
Daarin kun je een verschil maken tussen de gewoontebidders, de mensen die standaard enkele keren per dag bidden, en de gelegenheidsbidders die alleen bidden als ze dat nodig vinden.
Belangrijk is ook te kijken naar een hoe de mensen hun gedrag veranderen na het bidden. Bijvoorbeeld: bidden om gezondheid en dan gezonder gaan eten. Daarbij doorvragen hoe dat precies zit, want een hypothese is, zoals al genoemd, dat de concentratie die door bidden wordt gekregen een focus richt op dat wat gevraagd werd waardoor dat belangrijker wordt gevonden en men dat prioriteit geeft boven andere zaken (dus gezondheid boven gezelligheid bij het eten, bijvoorbeeld).

Je zou kunnen overwegen deze mensen gedurende enige tijd het bidden te verbieden om te kijken welk effect dat dit heeft.

Uitkomsten gaan in de grote zwarte doos der statistiek en dan kun je met taartdiagrammen etc je gevolgen trekken. Namelijk dat mensen die bidden zelf vinden dat het hen helpt. En daar zijn talloze psychologiosche dingen bij te bedenken als cognitieve dissonantie en placebo-effect en wat al niet, maar dat is iets anders dan het aantonen dat bidden een uitwerking heeft op mensen. Min of meer als "met de auto kun je ergens komen, bijvoorbeeld in Utrecht", zonder dat de werking van de motor of de soort brandstof nader wordt onderzocht.
  maandag 29 mei 2017 @ 18:26:36 #270
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171306155
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 12:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe meer je er neemt, hoe minder ze werkzaam moeten zijn volgens de leer van de homeopatie. Vond ooit eens een leuke opmerking van een homeopaat, dat als je bang was voor een bijwerking, moest je een kwart of halve dosis nemen. Dat zou nu juist krachtiger moeten werken volgens de homeopatie, immers, hoe groter de verdunning hoe krachiger de werking.
Die zienswijze is terecht. Het draait er immers om dat je gelooft dat de verdunning werkt. Alleen iemand die niet gelooft, zal meer willen nemen, "voor de zekerheid". Ja, dan werkt het niet, als je er niet in gelooft.
  maandag 29 mei 2017 @ 18:37:45 #271
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171306464
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 18:26 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Die zienswijze is terecht. Het draait er immers om dat je gelooft dat de verdunning werkt. Alleen iemand die niet gelooft, zal meer willen nemen, "voor de zekerheid". Ja, dan werkt het niet, als je er niet in gelooft.
Homeopatie heeft geen werking, ook niet als je er in gelooft.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 mei 2017 @ 18:40:23 #272
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171306537
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 18:26 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Die zienswijze is terecht. Het draait er immers om dat je gelooft dat de verdunning werkt. Alleen iemand die niet gelooft, zal meer willen nemen, "voor de zekerheid". Ja, dan werkt het niet, als je er niet in gelooft.
Ik vraag me werkelijk af hoeveel mensen die geloven dat homeopathie werkt uberhaupt weten dat het gaat om stoffen die dusdanig verdund zijn dat er alleen water overblijft. Het zou mij verbazen als dat meer dan de helft is.

Het is niet voor niets dat ik boca_raton daarnaar vroeg.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 29 mei 2017 @ 18:42:12 #273
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171306585
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 18:24 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Als jij het instrument uitvindt waarmee objectief geloof, hoop en liefde gemeten kunnen worden, dan kan ik een wetenschappelijk verantwoord antwoord geven.
Dat zijn abstracte begrippen en alleen al daarom lastig te meten.

Maar dat lijkt me hier helemaal niet aan de orde. Als homeopathie werkt, dan is dat ondubbelzinnig meetbaar. Gebedsgenezing dito.

Daarna zouden we eventueel de vraag kunnen stellen hoe het werkt en wat de verklaring is voor die werking. Maar ook dat is nog helemaal niet aan de orde.

Je vergelijking met geloof, hoop en liefde snijdt echt geen hout.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 29 mei 2017 @ 18:45:06 #274
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171306665
Overigens zijn aanbieders van homeopathische middelen in de VS sinds vorig jaar verplicht te vermelden dat de werking van die middelen niet is aangetoond. :) (De formulering had sterker gemogen, het tegendeel is namelijk wel degelijk aangetoond.)

Wat mij betreft een uistekende zaak, hoewel ik me afvraag of dat werkelijk gaat drukken op de 6 miljard dollar aan gedistilleerd water die daar jaarlijks wordt verkocht.

[ Bericht 16% gewijzigd door Molurus op 29-05-2017 18:54:27 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 29 mei 2017 @ 18:54:32 #275
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_171307028
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 14:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat antwoord was "ja", maar het is wel een antwoord dat toelichting behoeft. Namelijk dat ik niet kan uitsluiten dat andere kennismethodes zich gaan bewijzen.

Wel sluit ik volledig uit dat er andere kennismethodes gaan komen die resultaten geven die direct strijdig zijn met wetenschappelijke bevindingen. Dus:

1) ik acht het mogelijk dat je op een andere dan wetenschappelijke manier tot kennis kunt komen. Het kan echter niet zo zijn dat die kennis strijdig is met wetenschappelijke kennis. Kortom: als twee weetjes A en B onderling strijdig zijn kunnen ze niet allebei kennis zijn. Dan wordt het een contradictie.

2) die alternatieve kennismethodes bestaan momenteel niet. In die zin is het korte antwoord "ja".

3) ongeacht met wat voor alternatieve methodes je komt... die kunnen per definitie niet de uitkomsten van de onderzoeken naar homeopathie en gebedsgenezing weerleggen. Die zijn wat ze zijn. (Dat zou de onder 1) genoemde contradictie opleveren.)
Ik heb dit zes keer moeten lezen. Wel dank voor je uitgebreide antwoord. Ik denk, denk dat ik het snap. Maar veel slagen om de arm hoor.

Wetenschappelijk bewijs zal bij jou altijd het belangrijkste bewijs zijn, dat haal ik eruit.

Dat is duidelijk.
  maandag 29 mei 2017 @ 18:56:29 #276
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_171307075
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 18:45 schreef Molurus het volgende:
Overigens zijn aanbieders van homeopathische middelen in de VS sinds vorig jaar verplicht te vermelden dat de werking van die middelen niet is aangetoond. :) (De formulering had sterker gemogen, het tegendeel is namelijk wel degelijk aangetoond.)

Wat mij betreft een uistekende zaak, hoewel ik me afvraag of dat werkelijk gaat drukken op de 6 miljard dollar aan gedistilleerd water die daar jaarlijks wordt verkocht.
Is al het wetenschappelijk onderzoek onfeilbaar? Ik lees elke week wel weer één of ander onderzoek wat aantoont dat je wel/geen rode wijn moet drinken voor je gezondheid, wel/geen huppeldepup moet doen/eten/laten etc. Doorgaans is het één geheel in strijd met het ander.

Hoe kan dat nou? Zitten er prutsers tussen?
  maandag 29 mei 2017 @ 18:58:04 #277
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_171307108
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 18:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik vraag me werkelijk af hoeveel mensen die geloven dat homeopathie werkt uberhaupt weten dat het gaat om stoffen die dusdanig verdund zijn dat er alleen water overblijft. Het zou mij verbazen als dat meer dan de helft is.

Het is niet voor niets dat ik boca_raton daarnaar vroeg.
Ik weet ook niet hoe een trein werkt. Maar als ik er in ga zitten, rijdt ie altijd.
  maandag 29 mei 2017 @ 18:58:20 #278
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171307113
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 18:24 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Als jij het instrument uitvindt waarmee objectief geloof, hoop en liefde gemeten kunnen worden, dan kan ik een wetenschappelijk verantwoord antwoord geven.

Je kunt dit alleen via psychologisch onderzoek doen, en dat wordt hier over het algemeen niet erkend als "echt" wetenschappelijk onderzoek, onder meer door het ontbreken van meetinstrumenten. Dus hieronder de parel voor de zwijnen:

Je begint met een duidelijke definitie van bidden. Aangezien we het daar blijkbaar niet over eens kunnen worden, kan het onderzoek verder direct de prullenbak in. Jij denkt alleen aan gebedsgenezing en dat is onzin.

Daarna komt de onderzoeksvraag. "Werkt bidden?" is erg kaal, zeker als je niet weet wat bidden is omdat je geen definitie kunt geven die iedereen bevalt, met name de atheïsten niet want die geloven helemaal niet in bidden, terwijl je het mensen toch regelmatig ziet doen. Dus eerst moeten die oogkleppen operatief verwijderd worden, zodat je kunt zien wat er onderzocht wordt.
Werken is een ander probleem van definitie. Wat is werken? Een arbeider kan werken, maar bidden? Blijkbaar gaat het eerder om de werking van bidden. Wat is de werking van bidden? Maar dat hoort eerder in de definitie thuis. Of die werking dan effect heeft, daarvoor moet je dus eerst die definitie helder hebben.

Stel dat je tot een definitie komt die uitgaat van dat de werking van bidden is dat mensen een bepaald gevoel oproepen (in hun beleving via een god of heilige, maar dat doet niet echt ter zake als je de empirisch ervaren werking wilt onderzoeken).
In de basis komt het onderzoek er op neer om een significante steekproef onder biddende mensen te doen waarin ze gedurende een zekere periode aangeven hoe ze zich voor en na het bidden voelen, al dan niet gerelateerd aan hetgeen waarvoor ze bidden. Aan die vragen kunnen persoonlijke zaken gekoppeld worden, zoals hoe hun situatie is die kan samenhangen met het bidden en het waarom van het bidden.
Daarin kun je een verschil maken tussen de gewoontebidders, de mensen die standaard enkele keren per dag bidden, en de gelegenheidsbidders die alleen bidden als ze dat nodig vinden.
Belangrijk is ook te kijken naar een hoe de mensen hun gedrag veranderen na het bidden. Bijvoorbeeld: bidden om gezondheid en dan gezonder gaan eten. Daarbij doorvragen hoe dat precies zit, want een hypothese is, zoals al genoemd, dat de concentratie die door bidden wordt gekregen een focus richt op dat wat gevraagd werd waardoor dat belangrijker wordt gevonden en men dat prioriteit geeft boven andere zaken (dus gezondheid boven gezelligheid bij het eten, bijvoorbeeld).

Je zou kunnen overwegen deze mensen gedurende enige tijd het bidden te verbieden om te kijken welk effect dat dit heeft.

Uitkomsten gaan in de grote zwarte doos der statistiek en dan kun je met taartdiagrammen etc je gevolgen trekken. Namelijk dat mensen die bidden zelf vinden dat het hen helpt. En daar zijn talloze psychologiosche dingen bij te bedenken als cognitieve dissonantie en placebo-effect en wat al niet, maar dat is iets anders dan het aantonen dat bidden een uitwerking heeft op mensen. Min of meer als "met de auto kun je ergens komen, bijvoorbeeld in Utrecht", zonder dat de werking van de motor of de soort brandstof nader wordt onderzocht.
Paar issues met dit onderzoeksopzet
Je geeft nog steeds geen definitie van bidden.
Wil je bidden zien als het vragen aan een hogere macht in te grijpen in de realiteit?
Mensen die zelf hun gedrag veranderen na het bidden, dat is net zo als zeggen dat vegetarier zijn gezonder is omdat ze niet roken.
Onderzoeks vraag zou alternatief kunnen zijn, heeft bidden een meetbaar effect. Bidden voor de genezing van anderen (zieken) of voor een betere oogst werkt aantoonbaar niet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 31 mei 2017 @ 07:28:12 #279
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171341162
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Homeopatie heeft geen werking, ook niet als je er in gelooft.
Het werkt wel. Alleen niet op de manier waarop jij en andere ongelovigen eisen dat het zou moeten werken.

Die fijne wetenschappelijke Aspirine werkt bijvoorbeeld ook niet- bij het genezen van een gebroken been of tegen depressies.
  woensdag 31 mei 2017 @ 07:31:08 #280
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171341182
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 18:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik vraag me werkelijk af hoeveel mensen die geloven dat homeopathie werkt uberhaupt weten dat het gaat om stoffen die dusdanig verdund zijn dat er alleen water overblijft. Het zou mij verbazen als dat meer dan de helft is.

Het is niet voor niets dat ik boca_raton daarnaar vroeg.
Het merendeel neem ik aan. De verdunning is waarmee wordt geadverteerd omdat het juist dat deel is dat vertrouwen werkt, in tegenstelling tot de hoge dosis gif die je van de reguliere artsen krijgt toegediend.
  woensdag 31 mei 2017 @ 07:37:31 #281
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171341213
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 18:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat zijn abstracte begrippen en alleen al daarom lastig te meten.

Maar dat lijkt me hier helemaal niet aan de orde. Als homeopathie werkt, dan is dat ondubbelzinnig meetbaar. Gebedsgenezing dito.

Daarna zouden we eventueel de vraag kunnen stellen hoe het werkt en wat de verklaring is voor die werking. Maar ook dat is nog helemaal niet aan de orde.

Je vergelijking met geloof, hoop en liefde snijdt echt geen hout.
Nee, jij gaat bij "werking" uit van fysieke genezing, die meetbaar is. Ik zeg je dat die werking er niet is, dat je de werking op een ander vlak moet zoeken. Helaas valt er op dat vlak weinig te meten tot dusver.
  woensdag 31 mei 2017 @ 08:10:10 #282
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171341457
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2017 07:37 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, jij gaat bij "werking" uit van fysieke genezing, die meetbaar is. Ik zeg je dat die werking er niet is, dat je de werking op een ander vlak moet zoeken. Helaas valt er op dat vlak weinig te meten tot dusver.
Dan maak je er een heel andere claim van. Nogmaals, dat is niet wat de Templeton Foundation beoogde te onderzoeken. (Let wel: dat is een fonds dat speciaal door gelovigen is opgericht om aan te tonen dat zaken zoals gebedsgenezing werken. In medische zin, niet in de 1 of andere abstracte zin.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 31 mei 2017 @ 08:29:24 #283
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171341645
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 08:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan maak je er een heel andere claim van. Nogmaals, dat is niet wat de Templeton Foundation beoogde te onderzoeken. (Let wel: dat is een fonds dat speciaal door gelovigen is opgericht om aan te tonen dat zaken zoals gebedsgenezing werken. In medische zin, niet in de 1 of andere abstracte zin.)
Ik was me er niet van bewust dat de OP over die ene specifieke werking gaat, met een specifiek onderzoek. Bovendien betreft dat alleen christenen, en dan nog een heel bepaald soort christenen.
Maar zoals ik eerder schreef, dat onderzoek toont alleen aan dat bidden in die situatie en die omstandigheden niet werkt. Het zegt niks over andere omstandigheden of een andere werking. Het is daarom (wetenschappelijk) onjuist en moreel ongepast om op basis van dat onderzoek alle mensen die bidden belachelijk te maken "omdat het toch niet werkt".
pi_171341666
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2017 07:28 schreef Lunatiek het volgende:
Die fijne wetenschappelijke Aspirine werkt bijvoorbeeld ook niet- bij het genezen van een gebroken been of tegen depressies.
Antidepressiva werkt ook niet tegen diarree, maar je trekt het je zo niet meer aan.
( tjonge, hier wordt wel wat afgelult op dit draadje )
  woensdag 31 mei 2017 @ 08:34:19 #285
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171341681
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2017 08:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik was me er niet van bewust dat de OP over die ene specifieke werking gaat, met een specifiek onderzoek. Bovendien betreft dat alleen christenen, en dan nog een heel bepaald soort christenen.
De OP gaat over geen enkel onderzoek in het bijzonder, maar het STEP project is hier wel een aantal keren ter sprake gekomen. Het illustreert ieg dat er grote groepen gelovigen zijn die geloven dat bidden werkt in medische zin.

Dat je dat ook anders kunt uitleggen lijkt me verder niet zo heel spannend. Ja, je kunt het ook uitleggen als een vorm van meditatie ofzo.

quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2017 08:29 schreef Lunatiek het volgende:

Maar zoals ik eerder schreef, dat onderzoek toont alleen aan dat bidden in die situatie en die omstandigheden niet werkt. Het zegt niks over andere omstandigheden of een andere werking.
Er zijn nog zo veel zaken die je open zou kunnen houden. Het is niet mijn hypothese, dus wat de omstandigheden of werking zouden moeten zijn is niet aan mij om te specificeren. Dat is aan degenen die geloven dat er een werking is, zoals de mensen achter de Templeton Foundation.

Als die iets anders hebben onderzocht dan wat ze beweren dan was dat niet handig. Maar dat is bij mijn weten niet aan de orde.

quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2017 08:29 schreef Lunatiek het volgende:

Het is daarom (wetenschappelijk) onjuist en moreel ongepast om op basis van dat onderzoek alle mensen die bidden belachelijk te maken "omdat het toch niet werkt".
Jazeker, dat is het wel.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 31 mei 2017 @ 08:36:27 #286
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171341700
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 08:32 schreef ATON het volgende:

[..]

Antidepressiva werkt ook niet tegen diarree, maar je trekt het je zo niet meer aan.
( tjonge, hier wordt wel wat afgelult op dit draadje )
Dat zeg ik. Bidden helpt niet voor de zaken waar het niet voor bedoeld is. Pietverdriet en Molerus blijven echter de antidepressiva op diarree testen en concluderen daaruit dat antidepressiva helemáál niet werken. Wat een zeer onwetenschappelijk standpunt is.
  woensdag 31 mei 2017 @ 08:38:04 #287
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171341720
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2017 07:28 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het werkt wel. Alleen niet op de manier waarop jij en andere ongelovigen eisen dat het zou moeten werken.

Vertel, hoe werkt het wel? En waarom is dat nooit aangetoont op zo een manier dat dit controleerbaar en verfieerbaar is?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_171341832
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2017 08:36 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat zeg ik. Bidden helpt niet voor de zaken waar het niet voor bedoeld is. Pietverdriet en Molerus blijven echter de antidepressiva op diarree testen en concluderen daaruit dat antidepressiva helemáál niet werken. Wat een zeer onwetenschappelijk standpunt is.
Vertel me eens, tot wie of wat richt jij je gebeden en wat of welke vragen komen daarvoor in aanmerking ?
pi_171341948
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 16:13 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Er is helemaal geen "missing link".

Het woord is gecreëerd door creationisten. Telkens als ergens een tussensoort werd gevonden was onmiddellijk de reactie: ja maar waar is de schakel tussen die tussensoort en de huidige variant? Ja zo kun je makkelijk 150 jaar volmaken...
Creationisten. Dat deterministische oudje heb ik al een tijdje niet zien langskomen. De spreekwoordelijke kabouter won aan populariteit. :)

Precies zoals je opschreef. Er bestaat geen missing link. Na 150 jaar aan verloren aannames en dito claims is er nog nooit één grammetje hard fysiek bewijs gevonden van een gemeenschappelijke voorouder.

Tevergeefs werd telkens die suggestie gedaan. Telkens bleek men er faliekant naast te zitten. Nooit een theorie meegemaakt die op onderdelen zich zo vaak heeft moeten bijstellen omdat die weer voor de zoveelste maal bij het verkeerde eind zat. Nu weer die onzinpraatjes rondom de gevonden soort homo naledi.

Men fantaseert er lustig op los rondom een paar gevonden apenbotjes en dit wordt gemakshalve voor de zoveelste maal een gemeenschappelijke voorouder genoemd? Alstublieft, dergelijke onzin kun je toch geen serieuze wetenschap meer blijven noemen? Daar hoef je niet eens een creationist voor te zijn, louter iemand met een beetje nuchter en gezond verstand. :')
  woensdag 31 mei 2017 @ 09:59:03 #290
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_171342798
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 08:59 schreef Elzies het volgende:

[..]

Creationisten. Dat deterministische oudje heb ik al een tijdje niet zien langskomen. De spreekwoordelijke kabouter won aan populariteit. :)

Precies zoals je opschreef. Er bestaat geen missing link. Na 150 jaar aan verloren aannames en dito claims is er nog nooit één grammetje hard fysiek bewijs gevonden van een gemeenschappelijke voorouder.

Tevergeefs werd telkens die suggestie gedaan. Telkens bleek men er faliekant naast te zitten. Nooit een theorie meegemaakt die op onderdelen zich zo vaak heeft moeten bijstellen omdat die weer voor de zoveelste maal bij het verkeerde eind zat. Nu weer die onzinpraatjes rondom de gevonden soort homo naledi.

Men fantaseert er lustig op los rondom een paar gevonden apenbotjes en dit wordt gemakshalve voor de zoveelste maal een gemeenschappelijke voorouder genoemd? Alstublieft, dergelijke onzin kun je toch geen serieuze wetenschap meer blijven noemen? Daar hoef je niet eens een creationist voor te zijn, louter iemand met een beetje nuchter en gezond verstand. :')
Men fantaseert maar wat. Ja ok, als dat je insteek is ga ik er verder maar niet op in.
  woensdag 31 mei 2017 @ 10:04:34 #291
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171342903
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2017 08:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vertel, hoe werkt het wel? En waarom is dat nooit aangetoont op zo een manier dat dit controleerbaar en verfieerbaar is?
En niet eens zozeer 'hoe' maar wat betekent 'het werkt' als het niet betekent 'het werkt in medische zin'?

Ik vind het ook maar een vaag verhaal. En zoals gezegd: het lijkt er minimaal heel veel op dat een groot deel van de gelovigen hieronder verstaat 'het werkt in medische zin'. Dit lijkt vooral een poging om waanzin die verder nergens op gebaseerd is te beschermen tegen kritiek.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 31 mei 2017 @ 10:14:44 #292
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171343116
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 10:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

En niet eens zozeer 'hoe' maar wat betekent 'het werkt' als het niet betekent 'het werkt in medische zin'?

Ik vind het ook maar een vaag verhaal. En zoals gezegd: het lijkt er minimaal heel veel op dat een groot deel van de gelovigen hieronder verstaat 'het werkt in medische zin'. Dit lijkt vooral een poging om waanzin die verder nergens op gebaseerd is te beschermen tegen kritiek.
Bovendien, hoe wil je weten dat eendenhart en lever tegen griep helpt als je het niet onderzoekt?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 31 mei 2017 @ 10:43:57 #293
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171343552
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 08:59 schreef Elzies het volgende:

[..]

Na 150 jaar aan verloren aannames en dito claims is er nog nooit één grammetje hard fysiek bewijs gevonden van een gemeenschappelijke voorouder.
Als je doelbewust post #218 (en bergen ander bewijs) negeert en lekker je mantra blijft herhalen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 31 mei 2017 @ 10:45:53 #294
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171343582
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 08:59 schreef Elzies het volgende:

[..]

Creationisten. Dat deterministische oudje heb ik al een tijdje niet zien langskomen. De spreekwoordelijke kabouter won aan populariteit. :)

Precies zoals je opschreef. Er bestaat geen missing link. Na 150 jaar aan verloren aannames en dito claims is er nog nooit één grammetje hard fysiek bewijs gevonden van een gemeenschappelijke voorouder.

Tevergeefs werd telkens die suggestie gedaan. Telkens bleek men er faliekant naast te zitten. Nooit een theorie meegemaakt die op onderdelen zich zo vaak heeft moeten bijstellen omdat die weer voor de zoveelste maal bij het verkeerde eind zat. Nu weer die onzinpraatjes rondom de gevonden soort homo naledi.

Men fantaseert er lustig op los rondom een paar gevonden apenbotjes en dit wordt gemakshalve voor de zoveelste maal een gemeenschappelijke voorouder genoemd? Alstublieft, dergelijke onzin kun je toch geen serieuze wetenschap meer blijven noemen? Daar hoef je niet eens een creationist voor te zijn, louter iemand met een beetje nuchter en gezond verstand. :')
Over verstand gesproken, heb je ooit de definities opgezocht van determinisme? Het lijkt er namelijk niet op, al neem je het woord regelmatig in de vingers.

Bijstellen van het kennisdomein is inherent aan wetenschap. Al eens een Wikipedia-pagina gelezen over wetenschap? Voor jou een echte aanrader.

Voorouders apen noemen is een duidelijk gebrek aan verstand. Iets wat een creationist zou zeggen, zonder verstand van waarover die spreekt. Ga een lezen voor je uitspraken doet, dan zie je meteen dat er kilo's aan bewijs van een gemeenschappelijke voorouder zijn gevonden.

Succes! Als je vragen hebt over wat je leest (begrijpend lezen blijkt best lastig voor sommigen), stel ze gerust! Weet dat het minder beschamend is om vragen te stellen, dan stellingen maken om je voor te schamen. ^O^
1 + 1 = blauw
  woensdag 31 mei 2017 @ 10:55:41 #295
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171343769
Ja, het is mij ook een beetje een raadsel wat evolutie en determinisme met elkaar te maken.

Elzies noemt gewoon alles wat hem niet bevalt "deterministisch" of "materialistisch". Het is om simpel van te worden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 31 mei 2017 @ 12:08:26 #296
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171345107
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 10:55 schreef Molurus het volgende:
Ja, het is mij ook een beetje een raadsel wat evolutie en determinisme met elkaar te maken.

Elzies noemt gewoon alles wat hem niet bevalt "deterministisch" of "materialistisch". Het is om simpel van te worden.
1 + 1 = blauw
  woensdag 31 mei 2017 @ 12:33:55 #297
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171345591
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 18:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Paar issues met dit onderzoeksopzet
Je geeft nog steeds geen definitie van bidden.
Wil je bidden zien als het vragen aan een hogere macht in te grijpen in de realiteit?
Mensen die zelf hun gedrag veranderen na het bidden, dat is net zo als zeggen dat vegetarier zijn gezonder is omdat ze niet roken.
Onderzoeks vraag zou alternatief kunnen zijn, heeft bidden een meetbaar effect. Bidden voor de genezing van anderen (zieken) of voor een betere oogst werkt aantoonbaar niet.
De definitie van bidden maakt deel uit van dat onderzoek. Ik was niet van plan hier gratis en voor niets dat onderzoek uit te voeren.
pi_171346271
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 09:59 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Men fantaseert maar wat. Ja ok, als dat je insteek is ga ik er verder maar niet op in.
Mijn enige insteek is dat men op dit vlak er telkens naast zit. Veel te vroeg en voorbarig conclusies trekt over wat gevonden botjes waarvan de discussie nog open staat of die van een mens of van een aapje is. Of diens krampachtige poging er één geheel van te willen maken. Het eerlijke verhaal is dat we het nooit zeker zullen weten.

Vooral met betrekking tot de ouderdom zit men er vaak volledig naast. (zie mijn vorige voorbeeld) Waarom zou je dan met een zelfbedachte stamboom komen om die vervolgens weer te moeten gaan bijstellen? Of vanuit bepaalde gedachtekronkels allerlei aannames over een soort te doen waarvan je eigenlijk weet dat het zelfbedachte aannames zijn?

Er was geen missing link, er is geen missing link en er zal geen missing link gevonden worden. Daarmee dien je het verloop van die evolutietheorie te herzien in plaats te blijven vasthouden aan inmiddels achterhaalde standpunten en ideeën. Dit is geen wetenschap meer maar puur geloof in iets wat niet bestaat. Tja, dat laatste dat klinkt bekend. :')
  woensdag 31 mei 2017 @ 13:18:09 #299
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171346515
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 13:06 schreef Elzies het volgende:

[..]

Er was geen missing link, er is geen missing link en er zal geen missing link gevonden worden. Daarmee dien je het verloop van die evolutietheorie te herzien in plaats te blijven vasthouden aan inmiddels achterhaalde standpunten en ideeën. Dit is geen wetenschap meer maar puur geloof in iets wat niet bestaat. Tja, dat laatste dat klinkt bekend. :')
https://en.wikipedia.org/wiki/Transitional_fossil#Missing_links

quote:
"Missing link" is still a popular term, well recognized by the public and often used in the popular media. It is, however, avoided in the scientific press, as it relates to the concept of the great chain of being and to the notion of simple organisms being primitive versions of complex ones, both of which have been discarded in biology. In any case, the term itself is misleading, as any known transitional fossil, like Java Man, is no longer missing. While each find will give rise to new gaps in the evolutionary story on each side, the discovery of more and more transitional fossils continues to add to our knowledge of evolutionary transitions.
En als het gaat over menselijke evolutie in het bijzonder, zie post #218.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 31 mei 2017 @ 13:19:04 #300
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_171346536
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 13:06 schreef Elzies het volgende:

[..]

Mijn enige insteek is dat men op dit vlak er telkens naast zit. Veel te vroeg en voorbarig conclusies trekt over wat gevonden botjes waarvan de discussie nog open staat of die van een mens of van een aapje is. Of diens krampachtige poging er één geheel van te willen maken. Het eerlijke verhaal is dat we het nooit zeker zullen weten.

Vooral met betrekking tot de ouderdom zit men er vaak volledig naast. (zie mijn vorige voorbeeld) Waarom zou je dan met een zelfbedachte stamboom komen om die vervolgens weer te moeten gaan bijstellen? Of vanuit bepaalde gedachtekronkels allerlei aannames over een soort te doen waarvan je eigenlijk weet dat het zelfbedachte aannames zijn?

Er was geen missing link, er is geen missing link en er zal geen missing link gevonden worden. Daarmee dien je het verloop van die evolutietheorie te herzien in plaats te blijven vasthouden aan inmiddels achterhaalde standpunten en ideeën. Dit is geen wetenschap meer maar puur geloof in iets wat niet bestaat. Tja, dat laatste dat klinkt bekend. :')
Over veel te vroege en voorbarig conclusies trekken gesproken..

Het is een theorie, geen wet. Dat er af en toe fouten gemaakt worden en dat men er soms faliekant naast zit haalt deze theorie geenszins onderuit.

[ Bericht 3% gewijzigd door hoatzin op 31-05-2017 13:28:22 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')