quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 14:31 schreef revpolen het volgende:
Iemand tips?
Ik wil hier over heen een afdakje maken, maar...
Wil ook graag zonlicht houden.. Dus dacht aan soort verranda met glasplaten er op. Alleen zit ik met de schoorsteen! ( en ja die word so hoog heet!)
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 18:07 schreef lipje het volgende:
[..]
royaal gat voor de pijp en een rvs dakje aan de pijp. Het dakje moet lekker groter zijn dan het gat, dan valt de regen op het dak
Dacht het niet. Ken wel kapotte tyleenslangen bij mijn ouders thuis na een flinke vorstquote:Op zondag 14 augustus 2016 15:48 schreef Isane het volgende:
Kan tyleen tegen vorst?
Ik wil namelijk aan de schuur een aansluiting maken voor een tuinslang.
In de winter gebruik ik de tuinslang toch niet, dus het maakt niet uit dat de waterleiding bevriest.
https://tuineninfra.nl/ni(...)aanleggen-in-de-tuinquote:Op zondag 14 augustus 2016 15:48 schreef Isane het volgende:
Kan tyleen tegen vorst?
Ik wil namelijk aan de schuur een aansluiting maken voor een tuinslang.
In de winter gebruik ik de tuinslang toch niet, dus het maakt niet uit dat de waterleiding bevriest.
Klopt, bij vorst tyleenleiding leeg laten lopen, dan kan tyleen prima tegen de vorst.quote:Op zondag 14 augustus 2016 15:59 schreef Gia het volgende:
Denk alleen niet dat je er in de winter water in moet laten staan, want water zet uit als het ijs wordt.
Hoe kan ik zorgen dat de waterleiding leeg is? Kwestie van doorsproeien tot dat er niks meer uit komt?quote:Op zondag 14 augustus 2016 16:39 schreef blomke het volgende:
[..]
Klopt, bij vorst tyleenleiding leeg laten lopen, dan kan tyleen prima tegen de vorst.
Afsluiten blazen op hoog punt, leeg laten lopen op een eindpunt bvk ook het laagste punt.quote:Op zondag 14 augustus 2016 17:59 schreef Isane het volgende:
[..]
Hoe kan ik zorgen dat de waterleiding leeg is? Kwestie van doorsproeien tot dat er niks meer uit komt?
Mag ik zeggen dat ik er niks van begrijp ?quote:Op zondag 14 augustus 2016 18:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Afsluiten blazen op hoog punt, leeg laten lopen op een eindpunt bvk ook het laagste punt.
Dat mag, dat zal wel aan mij liggen.quote:Op zondag 14 augustus 2016 18:02 schreef Isane het volgende:
Mag ik zeggen dat ik er niks van begrijp ?
Bedankt voor je heldere uitleg! Ik zal er rekening mee houden.quote:Op zondag 14 augustus 2016 18:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat mag, dat zal wel aan mij liggen.
Duidelijker: het stuk tyleenbuis dat kan bevriezen, sluit je af van de reguliere waterleidingsysteem op een punt waar het én niet vriest en waar je ook een aftappunt hebt. Daarna blaas je met een slang op de buitenkraan met je mond of met compressor, alle water uit de tyleenslang zodat het resterende water op het eerder genoemde aftappunt eruit stroomt. (Of andersom: bij aftappunt blazen en water uit de buitenkraan laten stomen)
60 cm is diep zat.quote:Op zondag 14 augustus 2016 18:11 schreef Isane het volgende:
Nog een advies hoe diep ik de tylenen leiding moet leggen?
Klopt.quote:Op zondag 14 augustus 2016 20:03 schreef Teslynd het volgende:
Wat bepaalt die diepte, is daar geen vorst?
Bevroren fifileidingen.. oh the horror..quote:Op zondag 14 augustus 2016 21:19 schreef bluemoon23 het volgende:
60cm in Nederland inderdaad vorstvrij, en met de winters die we de laatste jaren in NL hebben is dat zelfs wat overdreven, maar je weet nooit wat nog gaat komen.....
Als het water opgesloten zit in de leiding (doordat er aan beide kanten een kraan dicht staat bijvoorbeeld) dan krijg je heel veel materialen stuk.
Het volume van ijs is namelijk groter dan het volume van water, iets van 9%
Leuk filmpje
If only..quote:Op zondag 14 augustus 2016 22:37 schreef bluemoon23 het volgende:
Dat is allemaal geheattraced en geisoleerd.
Wat saaiquote:Op maandag 15 augustus 2016 09:19 schreef Barrah het volgende:
Wat heerlijk om in een omgeving te werken waar de grootst mogelijke ramp een omgestoten kop koffie is
urethaanlijm.quote:Op maandag 15 augustus 2016 13:53 schreef Sheane het volgende:
Ik heb wat aluminium profielen voor om mijn houtentafelblad heen gemaakt. Nu wil ik ze vastmaken rondom de randen, maar vroeg me af of iemand nog een goed idee heeft met wat voor materiaal? Ik zat al aan montage kit te denken of dubbelzijdig plakband te overwegen. Ik wil juist geen schroeven of spijkers gebruiken. De tafel zal niet heel intensief gebruikt worden, maar het moet er niet van ellende afvallen.
Kan je de plint niet in z'n geheel vervangen? Anders zou ik zoeken op 'fineer strip'.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 14:40 schreef Lienekien het volgende:
In onze keuken is een stuk uit de bovenkant van een plint gezaagd, waardoor je van boven tegen het geperste hout aankijkt. Dit viel eerder weg achter het ventilatierooster voor de onderbouw vrieskast. Nu is er een nieuwe vrieskast ingekomen en zit je wel tegen dit kale hout aan te kijken als je de vriezer opent.
Die rand is vast wel met een of ander kunststof stripje netter af te werken. Iemand tips waar ik dan het beste op kan googelen?
Nee, die uitsparing is wel nodig, dus in een ander plint zou ook een uitsparing moeten komen, dus zelfde probleem.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 14:50 schreef Burdie het volgende:
[..]
Kan je de plint niet in z'n geheel vervangen? Anders zou ik zoeken op 'fineer strip'.
Kan je daar geen kantfineer voor gebruiken? (zelfde spul als voor de zijkant van je vensterbank) Of zoek anders eens op 'afwerkprofiel'? https://www.karwei.nl/adv(...)ensterbank-vervangenquote:Op donderdag 18 augustus 2016 14:40 schreef Lienekien het volgende:
In onze keuken is een stuk uit de bovenkant van een plint gezaagd, waardoor je van boven tegen het geperste hout aankijkt. Dit viel eerder weg achter het ventilatierooster voor de onderbouw vrieskast. Nu is er een nieuwe vrieskast ingekomen en zit je wel tegen dit kale hout aan te kijken als je de vriezer opent.
Die rand is vast wel met een of ander kunststof stripje netter af te werken. Iemand tips waar ik dan het beste op kan googelen?
Jaaaaa!quote:Op donderdag 18 augustus 2016 15:34 schreef Chicolade het volgende:
[..]
Kan je daar geen kantfineer voor gebruiken? (zelfde spul als voor de zijkant van je vensterbank) Of zoek anders eens op 'afwerkprofiel'? https://www.karwei.nl/adv(...)ensterbank-vervangen
Edit; oh dat is hetzelfde als kantenband. Daarvan moet je bij een doorsnee bouwmarkt toch wel een korter stukje kunnen vinden? (http://www.hornbach.nl/sh(...)4110976/artikel.html 1.27EUR/rol)
Hier kan je gratis monsterstukjes aanvragen, die zijn misschien zelfs al groot genoeg voor je? https://www.rehau.com/nl-(...)producten/kantenbandquote:Op donderdag 18 augustus 2016 15:38 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jaaaaa!
Die gaat op mijn lijstje. Bedankt.
Hoe is het platte dak opgebouwd?quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 10:09 schreef FranticDJ het volgende:
M'n ouders gaan dus een nieuwe keuken zetten.. De afzuigkap komt op een andere plek. De huidige afvoer van de afzuigkap komt uit in een platdak. Hoe kunnen we deze dakdoorvoer het beste afdichten?
De oude kap op het platte dak laten staan en dan de doorvoer in het plafond dichtmaken lijkt de beste optie.. Iemand enig inzicht hoe we dit het beste doen zonder dat er (condens)vocht binnen kan komen?
Van die beton kanaalplaten bedoel je?quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 11:56 schreef FranticDJ het volgende:
Van die snelbouwbetonplaten met ingebouwde piepschuimachitige isolatie met daarop asfalt dakbedekking.
Yes dat spul idd.. Naja het is waarschijnlijk de bedoeling om gewoon die dakdoorvoer (t pijpje op t platte dak) te laten zitten (don't ask ). Maar idd met een plaat er onder en dan langs boven afgieten met beton is een goeie optie.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 13:23 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Van die beton kanaalplaten bedoel je?
Ik zou met een stud oid een plankje tegen het plafond aan zetten zodat het gat afgesloten wordt.
Dan vanaf de bovenkant met wat beton de boel dichtgieten (ff opletten dat je niet zo'n kanaal aan het dichtgieten bent)
Dan laten drogen. Daarna kun je het aan de bovenkant afwerken met dakbedekking en aan de binnenkant afwerken met wat moois
Bedankt voor je tip. Ben alleen bang dat ze geen halve meter gaan opsturen als monster.quote:Op donderdag 18 augustus 2016 15:39 schreef Chicolade het volgende:
[..]
Hier kan je gratis monsterstukjes aanvragen, die zijn misschien zelfs al groot genoeg voor je? https://www.rehau.com/nl-(...)producten/kantenband
Als je de pijp laat zitten, zorg dan wel voor een beetje "wapening", niet zodat je rondje beton langzaam het pijpje uit glijdquote:Op vrijdag 19 augustus 2016 13:47 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Yes dat spul idd.. Naja het is waarschijnlijk de bedoeling om gewoon die dakdoorvoer (t pijpje op t platte dak) te laten zitten (don't ask ). Maar idd met een plaat er onder en dan langs boven afgieten met beton is een goeie optie.
Das geen porum Binnenkant wordt wel helemaal mooi afgewerkt (ok 2 pijpjes op dat platte dak ook niet, maarja ze willen niet aan de waterdichtheid van het platte dak tornen).quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 16:36 schreef lipje het volgende:
Kan je niet met platte buizen het kanaal verleggen en de doorvoer gewoon blijven gebruiken?
Ja goeie tip haha! Thanks.quote:Op vrijdag 19 augustus 2016 16:27 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Als je de pijp laat zitten, zorg dan wel voor een beetje "wapening", niet zodat je rondje beton langzaam het pijpje uit glijd
Geen ervaring met die verfspuit maar voor verf zou ik Wijzonol adviseren, niet duur en dekt goed. Gewoon online te bestellenquote:Op woensdag 17 augustus 2016 20:35 schreef janus84 het volgende:
Sinds kort in het bezit van een Wagner Airless Plus-verfspuit. Heb de Perfection-latex 9003 verdund gebruikt maar zie door de strepen het bos niet meer. Daarnaast dekt het voor geen meter.
Is er hier iemand die recentelijk goede ervaringen met een bepaalde techniek of latex heeft gekregen en die deze wil delen?
Zo'n ding?quote:Op zondag 21 augustus 2016 19:26 schreef Makrolon het volgende:
Ze hebben bij de gamma van die aanleg ogen, vierkante muurplaat met 4 gaten en een ringetje waar een grotere ring doorheen zit. Dat voldoet wel.
Heb het nou zo opgelost, lijkt me stevig genoegquote:Op zondag 21 augustus 2016 19:26 schreef Makrolon het volgende:
Ze hebben bij de gamma van die aanleg ogen, vierkante muurplaat met 4 gaten en een ringetje waar een grotere ring doorheen zit. Dat voldoet wel.
Het vocht komt er toch wel .quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 07:56 schreef Tessamo het volgende:
Zoals ik eerder al eens een paar vragen stelde over mijn overkapping heb ik toch nog een laatste vraag.
De stalen damwandplaten komen op een dakbeschot van osb 18mm te liggen.
Om er nu voor te zorgen dat er gewoon geen vocht bij het osb kan komen wil ik er folie tussen plaatsen. Welke folie is hier het meest geschikt voor, en hebben jullie sites wwaar je dit per meter kunt kopen ipv een hele rol?
Die ogen waarmee het tegen de balk geschroefd zit zijn nu het zwakke punt in de constructie .quote:Op maandag 22 augustus 2016 18:21 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Heb het nou zo opgelost, lijkt me stevig genoeg
[ afbeelding ]
Dit dus. Als je één oogje onderaan die balk bevestigd, dan is het heel veel steviger dan zoals het nu zit. Die dingen zijn niet gemaakt voor laterale krachten. Op alle punten overdrijf je zelfs iets maar hier heb je een zwak punt geïntroduceerd.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 08:43 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Die ogen waarmee het tegen de balk geschroefd zit zijn nu het zwakke punt in de constructie .
Ik weet niet hoeveel kg trekkracht er op komt? Maar mijn ervaring is dat die oogjes aan de achterkant van de plaatjes met wat laspuntjes vast zitten waardoor ze hefboomkrachten niet heel tof vinden.
Kan ik halen maar da s zo n troep ik krijg daar altijd tranende ogen van. Ik dacht dat als het puur om het ontvetten gaat dasty misschien een vriendelijke alternatief zou zijn.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 09:18 schreef bluemoon23 het volgende:
Heb je geen ammoniak ?
Verkopen ze ook bij de supermarkt, kost geen drol.
Dasty gebruik ik voor m'n motor geniaal spul.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 09:14 schreef valentijn101 het volgende:
Voor het schuren en verven hoor je te ontvetten.
Dit heb ik altijd met St Marc gedaan. Nu vraag ik me af of Dasty bv ook geschikt is? (Geen st marc in huis)
Ben benieuwd dan, kan het zo verplaatsen indien nodig. Wel mooi dat er nu 2 inhoudelijk nuttige reacties zijn nadat het gemonteerd is, die redelijk haaks staan op de eerste commentquote:Op dinsdag 23 augustus 2016 09:03 schreef nanuk het volgende:
[..]
Dit dus. Als je één oogje onderaan die balk bevestigd, dan is het heel veel steviger dan zoals het nu zit. Die dingen zijn niet gemaakt voor laterale krachten. Op alle punten overdrijf je zelfs iets maar hier heb je een zwak punt geïntroduceerd.
Ah, goede tip!quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 11:39 schreef nanuk het volgende:
Als je de beide ogen een kwartslag draait kan je de zelfde gaten gebruiken en is het al een stuk steviger dan nu. Je belast die dingen nu net op het zwakste punt
Om eerlijk te zijn heb ik nog steeds geen flauw idee wat een suspension set is en doet.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 11:37 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Ben benieuwd dan, kan het zo verplaatsen indien nodig. Wel mooi dat er nu 2 inhoudelijk nuttige reacties zijn nadat het gemonteerd is, die redelijk haaks staan op de eerste comment
Krachten zijn gedeeld over 2 ogen, dus zal vast nog wel loslopen. Zal het even in de gaten houden, en anders monteer ik wel gewoon draadeinden met zo'n oog oid.
Krachten gaan net zoveel zijwaarts als naar beneden denk ik, ter beeldvorming een plaatje van de oefeningen die je met zo'n set doet:quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 11:47 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn heb ik nog steeds geen flauw idee wat een suspension set is en doet.
Maar met die foto begrijp ik in ieder geval wat je plan is en had ik het anders gedaan .
Nog beter is om de ogen gewoon aan de onderkant van de balk te monteren.
Zeker wanneer trekkrachten recht naar beneden gaan (vind de plafondbalk ook fijner).
De ogen een kwartslag draaien scheelt al een stukje maar is nog steeds niet ideaal.
Daarom vroeg ik het me af. Als er iets ontvet is het dasty wel. Ik dacht lekker afsoppen. Even navegen om resten dasty weg te spoelen, laten drogen en daarna schuren.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 10:58 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Dasty gebruik ik voor m'n motor geniaal spul.
Geen idee of t op hout ook lekker werkt..
Niet helemaal waar..quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 14:50 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Krachten gaan net zoveel zijwaarts als naar beneden denk ik, ter beeldvorming een plaatje van de oefeningen die je met zo'n set doet:
[ afbeelding ]
Ik bedoelde te zeggen dat er zowel zijwaarts als recht naar beneden kracht op gezet wordt. Je hebt helemaal gelijk dat de hoeveelheid kracht daarmee anders isquote:Op woensdag 24 augustus 2016 08:38 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Niet helemaal waar..
[ afbeelding ]
Ook om die reden mag er met een D-sluiting alleen verlengd worden.
Magoed, geen tijd om hier een college mechanica te geven
Bedoel je gipsplaten en multiplex tegenover gipsblokken?quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 16:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
Als jullie de keuze hadden, zouden jullie dan de (binnen)muur van badkamer en toilet van gips en multiplex of van gyproc maken? De ene aannemer wil het een en de andere het ander. Het toilet wordt in een hoek van de woonkamer geplaatst (deur wel in de gang) dus geluidsisolatie is wel van belang.
Wij hebben de binnenmuur van kalkzandsteen gemaakt; is een stuk zwaarder dan gipsblokken maar ook steviger, dan kan je er nog eens een wastafelmeubel/kast aan hangen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 16:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
Als jullie de keuze hadden, zouden jullie dan de (binnen)muur van badkamer en toilet van gips en multiplex of van gyproc maken? De ene aannemer wil het een en de andere het ander. Het toilet wordt in een hoek van de woonkamer geplaatst (deur wel in de gang) dus geluidsisolatie is wel van belang.
Dat bedoel ik inderdaad. De ene aannemer wil gips aan de toilet- en badkamerkant en multiplex aan de buitenkant zodat ik daar nog dingen aan kan ophangen. De andere aannemer wil gipsblokken.quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 16:25 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Bedoel je gipsplaten en multiplex tegenover gipsblokken?
Ik zou eigenlijk voor geluidsdempende gipsblokken gaan, daar worden in nieuwbouw tegenwoordig ook de tussenwanden van gemaakt.
Voorbeeld: http://www.knauf.nl/show/nl/product/item/652,660,771/Isomur-Zwaar
quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 16:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
Als jullie de keuze hadden, zouden jullie dan de (binnen)muur van badkamer en toilet van gips en multiplex of van gyproc maken? De ene aannemer wil het een en de andere het ander. Het toilet wordt in een hoek van de woonkamer geplaatst (deur wel in de gang) dus geluidsisolatie is wel van belang.
Dan ben je weer 8 weken verder.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 22:15 schreef bluemoon23 het volgende:
Jij wilt hem verkopen dus ?
Anders zou ik zeggen gelijk goed doorpakken en er een geisoleerde betonvloer in leggen.
Hoe oud zijn je voegen? Die dingen hebben inderdaad niet het eeuwige leven. Als er met een slecht/goedkoop voegmiddel gekit is zal die eerder gaan verpulveren ja.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 15:09 schreef Geerd het volgende:
Simpel klusje als in ff nieuw voegen klaar?
In gebruik net 3 jaar.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 22:22 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Hoe oud zijn je voegen? Die dingen hebben inderdaad niet het eeuwige leven. Als er met een slecht/goedkoop voegmiddel gekit is zal die eerder gaan verpulveren ja.
Maar zoals je zelf al zegt, even de oude voeg uitkrabben, schoonmaken/ontvetten en opnieuw kitten.
3 jaar is wel erg kort. We hebben hier voegen die er 80 jaar in zitten en die zijn nog keihard.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 22:31 schreef Geerd het volgende:
[..]
In gebruik net 3 jaar.
IN het begin dacht ik ook, zal wel een laagje zijn maar....
Zou ik er een mailtje tegen aan kunnen gooien? Opzet lijkt mij niet echt te sprake ze hebben het hele huis succesvol verbouwdquote:Op woensdag 31 augustus 2016 22:36 schreef bleiblei het volgende:
[..]
3 jaar is wel erg kort. We hebben hier voegen die er 80 jaar in zitten en die zijn nog keihard.
Lijkt mij prutswerk van de badkamerzetter.
Edit: eeh oeps ik dacht dat we het over kitvoegen hadden.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 22:43 schreef Geerd het volgende:
Zou ik er een mailtje tegen aan kunnen gooien? Opzet lijkt mij niet echt te sprake ze hebben het hele huis succesvol verbouwd
Voor rond de 15k hebben ze alles gedaan,( 6 jaar terug, 3 jaar in gebruik)quote:Op woensdag 31 augustus 2016 22:45 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Zou ik zeker doen ja, 3 jaar is vrij kort. Als je een aannemer heb ingeschakeld dan zou je verwachten dat ze een kwalitatief goede kit hebben gebruikt, die jaren meegaat.
Ja, dat bestaat echt. Lekkage waardoor een heel nieuw toilet nodig was. Of ineens vocht onder de deurmat wat er in 12 jaar nooit zat.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 22:11 schreef faptist het volgende:
Is dat de onuitgesproken regel trouwens? Dat zo gauw jij je huis te koop zet zich er opeens gebreken gaan voordoen ? (een deur die klemt, een voorruit dat kapot gaat, etc.. )
Wie is ze? Lijkt mij een raar verhaal, volgensmij moet je gewoon dampdicht folie aan de warme kant toepassen, anders rot je balkconstructie weg.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 22:35 schreef bleiblei het volgende:
Iemand enig idee wat voor folie je aan de binnenkant moet gebruiken als je een gebitumeerd platdak isoleert? Ze hebben het vaak over dampdoorlatend, maar dat snap ik niet. Want dan komt het vocht alsnog in de dakconstructie. En het kan er niet uit door de dakbedekking.
Ik ben daarom geneigd om dampremmend te gebruiken. Dan kan het er wel uit, hetzij langzaam.
Of kan ik er beter geen folie tegen aan zetten aan de onderkant?
Ja, mits je dus vocht aan de koude kant kwijt kan. Wat niet het geval is bij plat dak . Jouw optie komt iig. nergens voor in de adviezen (miofol a4tje op rol folie, sites van isover, gamma, etc.)quote:Op woensdag 31 augustus 2016 23:23 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Wie is ze? Lijkt mij een raar verhaal, volgensmij moet je gewoon dampdicht folie aan de warme kant toepassen, anders rot je balkconstructie weg.
Vreemd... Durf het ook niet met zekerheid te zeggen, ben geen expert. Weet wel dat bij mijn zus 12cm glaswol in het plafond zit, komt ook dampdicht overheen dacht ik. Ook een plat dak.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 23:27 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja, mits je dus vocht aan de koude kant kwijt kan. Wat niet het geval is bij plat dak . Jouw optie komt iig. nergens voor in de adviezen (miofol a4tje op rol folie, sites van isover, gamma, etc.)
Zie mijn 2e reactie. Cementvoegen moeten echt langer meegaan. Ook langer dan 6 jaar.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 22:53 schreef Geerd het volgende:
Voor rond de 15k hebben ze alles gedaan,( 6 jaar terug, 3 jaar in gebruik)
H balken in het plafond nieuw beton gestort, wc wastafel alles.
Volgens mij is er geen goede optie mogelijk om een plat dak na te isoleren.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 22:35 schreef bleiblei het volgende:
Iemand enig idee wat voor folie je aan de binnenkant moet gebruiken als je een gebitumeerd platdak isoleert? Ze hebben het vaak over dampdoorlatend, maar dat snap ik niet. Want dan komt het vocht alsnog in de dakconstructie. En het kan er niet uit door de dakbedekking.
Ik ben daarom geneigd om dampremmend te gebruiken. Dan kan het er wel uit, hetzij langzaam.
Of kan ik er beter geen folie tegen aan zetten aan de onderkant?
Heb er ook naar gekeken, Ik vind het nogal duur allemaal. Ik moet zelf 2 halve-draai trappen bekleden. Dus ben ook wel benieuwd naar tips/ervaringen.quote:Op donderdag 1 september 2016 14:49 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Iemand ervaring met flexx stairs? Vroeg me af of het veel moeilijker is dan laminaat leggen
Ik vond de prijs dan juist weer meevallen haha. Wij gaan eerst de trap van begane grond naar eerste verdieping doen dat is een dichte trap.quote:Op donderdag 1 september 2016 16:51 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Heb er ook naar gekeken, Ik vind het nogal duur allemaal. Ik moet zelf 2 halve-draai trappen bekleden. Dus ben ook wel benieuwd naar tips/ervaringen.
Al die hoekjes lijken me vooral drama...
Wat voor palen heb je? Want angelim vermelho stinkt naar kattenzeik als het nat wordt. Niet relaxt als je kozijnen dat doen. Azobe is kei en keihard waardoor het een crime is om er een profiel in te frezen. Daarnaast trekt het snel krom, wat niet handig is voor kozijnen. Hou je meranti of teak over wat ook gebruikt wordt voor kozijnen .quote:Op donderdag 1 september 2016 17:00 schreef Geerd het volgende:
Uhmzz even domme vraag,
Vorig jaar nieuwe tuin/schutting hardhoutenpalen in beton die shit staat er over 25 jaar nog zonder verf of lak, waarom worden kozijnen daar niet van gemaakt dan/>
Dat zou het idd wel zijn, timmerman had schroeven met boorkopjes, anders moest die alles voorboren zei die knikker hard.quote:Op donderdag 1 september 2016 18:09 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Wat voor palen heb je? Want angelim vermelho stinkt naar kattenzeik als het nat wordt. Niet relaxt als je kozijnen dat doen. Azobe is kei en keihard waardoor het een crime is om er een profiel in te frezen. Daarnaast trekt het snel krom, wat niet handig is voor kozijnen. Hou je meranti of teak over wat ook gebruikt wordt voor kozijnen .
Als wij hier hadden blijven wonen hadden we dat ook zeker gedaan.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 22:15 schreef bluemoon23 het volgende:
Jij wilt hem verkopen dus ?
Anders zou ik zeggen gelijk goed doorpakken en er een geisoleerde betonvloer in leggen.
Intelligente folie. Dampopen in de zomer dampdicht in de winter. Iets meer opletten had je het zelf kunnen weten.quote:Op woensdag 31 augustus 2016 22:35 schreef bleiblei het volgende:
Iemand enig idee wat voor folie je aan de binnenkant moet gebruiken als je een gebitumeerd platdak isoleert? Ze hebben het vaak over dampdoorlatend, maar dat snap ik niet. Want dan komt het vocht alsnog in de dakconstructie. En het kan er niet uit door de dakbedekking.
Ik ben daarom geneigd om dampremmend te gebruiken. Dan kan het er wel uit, hetzij langzaam.
Of kan ik er beter geen folie tegen aan zetten aan de onderkant?
Jup, naaimachineolie bijv.quote:Op vrijdag 2 september 2016 00:12 schreef Andromache het volgende:
Hoi, mijn schuifpui loopt heel stroef. Hij liep gewoon stroef, toen heb ik er WD-40 op gespoten wat als een tierelier werkte, tot het een paar dagen geleden was en het juist stroever ging. Wat nu? Kruipolie?
Klinkt als een plintentrapje. Maar ben zoiets wel tegen gekomen, al lijkt mij zoals jij beschrijft verkeerd om .quote:Op vrijdag 2 september 2016 00:14 schreef tiho1 het volgende:
[..]
Intelligente folie. Dampopen in de zomer dampdicht in de winter. Iets meer opletten had je het zelf kunnen weten.
Miofol active of isover vario km duplex uv. Precies zoals tiho zegt...quote:Op vrijdag 2 september 2016 04:54 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Klinkt als een plintentrapje. Maar ben zoiets wel tegen gekomen, al lijkt mij zoals jij beschrijft verkeerd om .
WD40 is geen smeermiddel maar meer een schoonmaak middel. Op zich prima. Maar als je het gebruikt heb moet je het even schoonvegen en dan met een smeermiddel bijvoorbeeld standaard smeerolie in jouw geval insmeren.quote:Op vrijdag 2 september 2016 00:12 schreef Andromache het volgende:
Hoi, mijn schuifpui loopt heel stroef. Hij liep gewoon stroef, toen heb ik er WD-40 op gespoten wat als een tierelier werkte, tot het een paar dagen geleden was en het juist stroever ging. Wat nu? Kruipolie?
Check even goed of de profielen/stroken lang genoeg zijn voor je schuinste trede. Ik geloof dat ik net een paar cm tekort kwam. Ik ben ook erg benieuwd naar de kwaliteit van het spul, bij de "rvs" trapleuningen van soortgelijk systeem waren het gewoon aluminium leuningen met een rvs verfje erop die heel makkelijk kraste.quote:Op donderdag 1 september 2016 16:53 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik vond de prijs dan juist weer meevallen haha. Wij gaan eerst de trap van begane grond naar eerste verdieping doen dat is een dichte trap.
Die naar zolder is een open trap en ik weet niet of dat wel mooi gaat worden omdat je dan niet meer het contrast hebt van de witte stoot borden in ons geval.
Onze trap draait ook dus ben ook benieuwd haha.
Precies dat !quote:Op zaterdag 3 september 2016 20:44 schreef bleiblei het volgende:
Waarom moet je em afsmeren?
Hij moet in de menie staan, hout vindt cement niet tof, en je moet er voor zorgen dat er geen beweging in de balk zit, als er bijv. ruimte omheen is, kan je dat inderdaad volsmeren met cement en beton.
Ja precies dat bedoelde ik dus.quote:Op zaterdag 3 september 2016 20:44 schreef bleiblei het volgende:
Waarom moet je em afsmeren?
Hij moet in de menie staan, hout vindt cement niet tof, en je moet er voor zorgen dat er geen beweging in de balk zit, als er bijv. ruimte omheen is, kan je dat inderdaad volsmeren met cement of beton.
Die balk krijg je er toch nooit uit als ie precies past, en ook niet er in... dus maak je t gat iets groter in de muur en smeer je m later weer af. Met metselspecie of ondersabelingsmortelquote:Op zaterdag 3 september 2016 22:02 schreef faptist het volgende:
[..]
Ja precies dat bedoelde ik dus.
De gaten in de muren vullen. Sorry. Ik verwoorde het te knullig.
Maar voor jullie is het ook geen moetje? Het is iets dat je kúnt doen, maar niet precies hoeft?
Die nieuwe balk past toch nooit 100% in één keer in het bestaande gat ?quote:Op zaterdag 3 september 2016 22:02 schreef faptist het volgende:
[..]
Ja precies dat bedoelde ik dus.
De gaten in de muren vullen. Sorry. Ik verwoorde het te knullig.
Maar voor jullie is het ook geen moetje? Het is iets dat je kúnt doen, maar niet precies hoeft?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 4 september 2016 11:10 schreef faptist het volgende:
Balken passen wel strak in de inkepingen. Dat moet ik toegeven. Aan 1 kant zit alleen een opening nu, omdat we de balk er schuivend ingedraaid hebben. Snap je wat ik bedoel?
omdat alles zo goed strak zit is hij van mening dat we het zo kunnen laten.Mooi pandSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, maar met wat voor lak is nu juist de vraag, want de bewoner houdt ervan aan de tralies te knagen . Wat ik tot nu toe tegenkom online is dat je of lak moet gebruiken voor kinderspeelgoed (want niet giftig) of het niet zelf moet proberen omdat de lak die ze normaal hiervoor gebruiken niet te koop is voor de consument. Wat erop zit is een soort epoxy/kunststof laagje.quote:Op zondag 4 september 2016 12:17 schreef Tessamo het volgende:
Je kunt de voorkant er toch afhalen & in de juiste kleur spuiten? Even tijdelijk afdekken met iets & dan is het weer snel als nieuw...
Wat ik zelf al heb gevonden; gebruik lak voor kinderspeelgoed (maar of dat ook knaagvast is?). Ik kom bijv bij deze spuitverf van flexa uit; https://www.praxis.nl/ver(...)ns-wit-400ml/1556299quote:Op zondag 4 september 2016 11:55 schreef Chicolade het volgende:
Misschien past dit beter in F&F ... met wat voor verf kan ik de metalen tralies/spijlen van een konijnenhok verven/spuiten, zonder dat de bewoner (een lief maar knaaggraag konijn) doodgaat? Een nieuw hok zou misschien een betere optie zijn, maar ik kan dit model nergens vinden online en die open voorkant is wel heel erg praktisch .
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Niet te bang voor zijn. Alleen oppassen met belasting zolang het niet is afgetrilt. En goed vegen voor het trillen. En daarna uiteraard weer blijven aanvullen totdat alle voegen helemaal vol zitten.quote:Op zondag 4 september 2016 12:17 schreef Tessamo het volgende:
Je kunt de voorkant er toch afhalen & in de juiste kleur spuiten? Even tijdelijk afdekken met iets & dan is het weer snel als nieuw...
Ik had gisteren een ´discussie´ met iemand wbt het aftrillen van nieuw gelegde bestrating. Ik heb allereerst een zandbed heel goed afgetrild, daarna de bestrating gelegen & alle voegen alvast vol geveegd met split (aangezien het flink getrommelde stenen zijn ging er nogal wat in). Aftrillen wil ik pas over een week of 2 doen als ik kans heb gehad om alle knipstukken/oude rioleringen &ander bouwafval naar de stort heb gebracht zodat ik niet constant spullen hoef te verplaatsen.
Nu is diegene van mening dat als er ook maar 1 middelmatig buitje over mijn bestrating komt dat alles gaat verzakken. Ik kan er me iets bij voorstellen (bbij langdurige regenval) dat als de voegen leeg zijn het afgevoerde water het zand onder de bestrating deels weet te verplaatsen. Maar aangezien het een aangetrild zandbed betreft kan ik me niet voorstellen dat mijn bestrating vol met putten komt te zitten na een regenbui, ze trillen zoveel terrasjes niet eens meer na.
Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Zie je dat alleen al door de gang? staat nog op funda.quote:
Misschien een spuitbus op waterbasis?quote:Op zondag 4 september 2016 11:55 schreef Chicolade het volgende:
Misschien past dit beter in F&F ... met wat voor verf kan ik de metalen tralies/spijlen van een konijnenhok verven/spuiten, zonder dat de bewoner (een lief maar knaaggraag konijn) doodgaat? Een nieuw hok zou misschien een betere optie zijn, maar ik kan dit model nergens vinden online en die open voorkant is wel heel erg praktisch .
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Waarom op waterbasis? Dat iets wateroplosbaar is, maakt het niet minder giftig . Al kan ik me wel voorstellen dat het tijdens de 'droogperiode' minder schadelijk is, omdat er minder oplosmiddel hoeft te verdampen (maar ik wil mn konijn sowieso tijdelijk in een ander hok zetten zolang z'n huidige hok niet droog is).quote:Op zondag 4 september 2016 13:45 schreef faptist het volgende:
[..]
Misschien een spuitbus op waterbasis?
Kitand op de eerste foto in het hoekje moet ook worden vernieuwd.quote:Op maandag 5 september 2016 19:36 schreef Geerd het volgende:
Nieuw kozijn uit 2013 met meerdere zulke plekken/begin van nog meer ellende ?
Gewoon licht opschuren en verven ?
Zijn echt de hoeken/verbindingsstukken
[ afbeelding ]
Andere hoek
[ afbeelding ]
Ik dacht zelf even goed opschuren ontvetten en weer aflakken?
Schikt deze week nog een keer? Kijkje nemen ..quote:Op maandag 5 september 2016 20:44 schreef machtpen het volgende:
Zo te zien is de hechting van de verf ook niet al te fantastisch.Ik zou het toch redelijk goed opschuren en heel erg goed ontvetten. Zoals het er nu uitziet gaat het wel problemen geven.
Neem een goede urethaanverf en kit alle hoekjes waar het vochtig blijft af met een polymeer of urethaankit. Het probleem is wel dat je in een nat seizoen zit en hout moet echt droog zijn ook mag de luchtvochtigheid niet boven de 85% komen voor de verf.
Maar voor een paar gladiatortjes wil ik wel ff langskomen. Ik woon een paar straten verderop en ben ook goed bekend met het hout wat in de huizen zit.
Gewoon weg pulken en trekken en nieuwe der in /quote:Op maandag 5 september 2016 21:20 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Kitand op de eerste foto in het hoekje moet ook worden vernieuwd.
Waar is het plafond van gemaakt? Ik had precies hetzelfde. Bij mij is het plafond/zoldervloer van hout. Met wat luikjes kon ik vanaf de zolder bij het centrale lichtpunt een aftakking naar boven de inloopdouche maken voor twee led-spotjes. Geen gedoe met batterijen en draadloos schakelen.quote:Op dinsdag 6 september 2016 20:28 schreef janus84 het volgende:
Mijn douchehoek/inloopdouche is nogal donker, een inbouwspotje was fraai geweest. Maar... die zit er niet. Het is dus een gemetselde inloopdouche en het licht van de centrale lamp word geblokt door het muurtje. Heeft er iemand suggesties om meer licht in de hoek te krijgen? Led op batterijen type opbouwlamp?
En een douchekop met LED-verlichting vind ik niet zo fraai
Niemand een idee?quote:Op dinsdag 6 september 2016 17:54 schreef Barrah het volgende:
Weet iemand van welk merk / leverancier deze trapleuningen en bevestigingsmateriaal kunnen zijn?
Het gaat om standaard projectbouw leuningen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zou graag een identieke bestellen. Na het doortrekken van een standleidingkoof kan een daar ontbrekend deel alsnog worden geplaatst.
Het bouwbedrijf dat de woning gebouwd heeft al geraadpleegd ?quote:
das 1 optie idd lekker glad en als ik de muur op de 1 of andere manier zou willen behouden?quote:
oud laten lijkenquote:Op donderdag 8 september 2016 19:58 schreef Slayage het volgende:
[..]
das 1 optie idd lekker glad en als ik de muur op de 1 of andere manier zou willen behouden?
wowquote:Op donderdag 8 september 2016 22:00 schreef akatar het volgende:
[..]
oud laten lijken
https://www.google.nl/sea(...)C8AKHYnVAcgQ_AUIBigB
deal!quote:
Sterkte om dat effect te krijgen met een jaren 70 strakke baksteen. Maar ben benieuwd naar het resultaat!quote:
Zou je niet liever je monitor aan een beweegbare beugel bevestigen? Zodat je hem omhoog en omlaag kan verplaatsen en je eventueel ook zittend kunt werken (indien nodig i.c.m. een wat hogere stoel).quote:Op vrijdag 9 september 2016 10:38 schreef De-Hamster het volgende:
ureau gaan maken waar ik kan staan. Maar dat ik dan kan plaatsen op mijn huidige bureau waar ik aan zit. Nu ben ik in Sketchup eens wat gaan knutselen en ben ik tev
Wellicht niet duidelijk, maar dit hele stuk komt op mijn huidge bureau te staan. Dus als ik staand wil werken is het eventjes scherm op de bovenste plank zetten en mijn toetsenbord en muis (draadloos) pakken. Wil ik zitten, dan zet ik dit hele ding weer weg.quote:Op vrijdag 9 september 2016 13:45 schreef Barrah het volgende:
[..]
Zou je niet liever je monitor aan een beweegbare beugel bevestigen? Zodat je hem omhoog en omlaag kan verplaatsen en je eventueel ook zittend kunt werken (indien nodig i.c.m. een wat hogere stoel).
En weet je zeker dat je die steun in het midden wilt? Staand heb je niet echt last van zo'n paal tussen je benen, maar ik zou eerder neigen naar twee poten en dan op de hoeken. Of zwevend en dan met een schuin stuk buis van onderaan de verticale constructie naar de voorkant van je blad toe. Dat is makkelijker met stofzuigen en staat ook wel stoer. Je zou zo'n driehoek in het klein ook onder het blad waar de monitor op staat kunnen toepassen.
misschien voor tijdelijk een andere oplossing als het toch op je bureau komt?quote:Op vrijdag 9 september 2016 10:38 schreef De-Hamster het volgende:
Ik heb een vraagje, ik ben een relatieve klusnoobie en ik wil een bureau gaan maken waar ik kan staan. Maar dat ik dan kan plaatsen op mijn huidige bureau waar ik aan zit. Nu ben ik in Sketchup eens wat gaan knutselen en ben ik tevreden met mijn 'ontwerp'.
[ afbeelding ]
De vraag is: Welk type hout moet ik gebruiken voor de bureaubladen? Kun je zoiets gewoon bij de Gamma, Praxis, Karwei of Hornbach halen. Of juist niet?
Eigenlijk wil ik ook eens met deze Kee Klamps wat gaan maken, en ik kan hem nu in hoogte verstellen naar wens. Dus dan staan de afmetingen precies zoals ik ze zelf het prettigst vind.quote:Op vrijdag 9 september 2016 14:08 schreef kovenant het volgende:
[..]
misschien voor tijdelijk een andere oplossing als het toch op je bureau komt?
http://www.ikeahackers.ne(...)e-standing-desk.html
Niet meer nodigquote:Op vrijdag 9 september 2016 17:46 schreef Atmoz het volgende:
Vraagje over het egaliseren (en erna coaten) van een cement dekvloer die uit 2 delen bestaat: 1 bestaand (3 jaar oud) en 1 nieuw (enkele weken) gedeelte. Hoe ga ik te werk? Waar ze elkaar raken zit een naad, dat gaat natuurlijk scheuren... Wat zou ik daarmee doen? Er zitten ook wat putjes etc op die naad. Verder zijn beide vloeren netjes vlak. Dan hoeft ik toch niet overal dat egalisatie spul te smeren, right? Putjes dichtsmeren met snelcement ofzo? En dan zo'n apparaat huren om de boel op te schuren?
Erna hechtmiddel (voorstrijk) erop? En in/op die voeg waar beide vloeren elkaar raken, wat zou ik daar doen? Of gewoon niets, en als het gaat scheuren even dichtsmeren met iets, en dan weer met wat coating bijwerken?
Wie 'O wie heeft er goede tips?
Net 1 sec. geleden gedaanquote:Op zondag 11 september 2016 20:12 schreef Vonkenboer het volgende:
Deel de oplossing dan wel met ons ! ;)
Ik heb over de oude tegels heen laten stucen (oude zaten in beton vast). Bij de inloopdouche zitten tegels op tegels. Tegels zijn toch net ff wat makkelijker schoon te houden.quote:Op zondag 11 september 2016 20:30 schreef ShoNuf het volgende:
Voorjaar 2016 willen wij de badkamer aanpakken, dus helemaal slopen en opbouwen. De klus gaat voor een groot gedeelte uit handen gegeven worden aan de lokale loodgieter voor het loodgieterswerk. Het sloopwerk ga ik zelf doen (muur- en vloertegels), lijkt mij niet zo moeilijk.
Nu lijkt het ons mooi om een gestucte badkamer te hebben zonder tegels, dit is dus een klus voor de stucador.
Mijn concrete vraag is wat de ervaringen zijn van klussers en mensen met een gestucte badkamer (muren en vloer). Oftewel wat zijn de voor- en nadelen van een gestucte badkamer?
Gezien de datum van posten ben je aardig aan de late kant met beginnen.quote:Op zondag 11 september 2016 20:30 schreef ShoNuf het volgende:
Voorjaar 2016 willen wij de badkamer aanpakken,
Nope. Kostte 15 minuten per tegel van 15x15cm om te verwijderen met fikse beschadiging tot gevolg.quote:Op maandag 12 september 2016 00:09 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Denk dat je cement bedoelt?
Dus zonder enige vorm van tegelwerk of speciaal stucwerk wat geschikt is voor natte ruimten (beton cire ?) ?quote:Op zondag 11 september 2016 20:30 schreef ShoNuf het volgende:
Mijn concrete vraag is wat de ervaringen zijn van klussers en mensen met een gestucte badkamer (muren en vloer). Oftewel wat zijn de voor- en nadelen van een gestucte badkamer?
Klinkt heel gek maar een fohn. Je laat de lijmresten er mee smelten en je trekt het zo van je plafond. Wel even de tijd voor nemen.quote:Op woensdag 14 september 2016 09:31 schreef Justinn het volgende:
Ik heb op het plafond lijmresten zitten van een kabelgoot (met plakstrip) dat was bedoeld voor de eettafellamp van de vorige bewoners. Hoe haal ik deze resten het makkelijkst weg? Het gaat om een stuk van ca 0,5 cm bij 1 meter.
Dat ga ik vanavond eens proberen. Dank je wel!quote:Op woensdag 14 september 2016 16:24 schreef ook_gek het volgende:
[..]
Klinkt heel gek maar een fohn. Je laat de lijmresten er mee smelten en je trekt het zo van je plafond. Wel even de tijd voor nemen.
Het lijkt mij gewone cement; niet iets om steenstrips mee te lijmen...quote:Op vrijdag 16 september 2016 13:33 schreef Atmoz het volgende:
Vraagje: kan ik dit:
[ afbeelding ]
gebruiken om steenstrips aan een gasbetonwand te maken?
En zoja: moet ik dan eerst nog voorstrijk (of iets) gebruiken?
Wat voor steenstrips? Want met natuursteenstrips moet je ook nog uitkijken voor het kalkgehalte in de lijm.quote:Op vrijdag 16 september 2016 13:33 schreef Atmoz het volgende:
Vraagje: kan ik dit:
[ afbeelding ]
gebruiken om steenstrips aan een gasbetonwand te maken?
En zoja: moet ik dan eerst nog voorstrijk (of iets) gebruiken?
Ik zou denk ik gewoon witte acrylaat kit gebruiken, kun je ook gewoon overheen schilderen. Tip: bespaar niet op kit, haal wat degelijker spul. Goedkope witte kit vergeelt snel en werkt veel minder makkelijk af.quote:Op vrijdag 16 september 2016 22:28 schreef janus84 het volgende:
Afgelopen week is mijn plafond glad gestuct, mijn spachtelputz muren zijn behouden. Voor de Stucadoors- lastig om een goede aansluiting te maken. Hij adviseerde mij te kitten om een nette overgang te maken en deze mee te schilderen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Welke kit zou het beste zijn?
Zoals hierboven al word aanbevolen, als je nog moet schilderen anti-crack acrylaatkit halen. afkitten, en goed laten drogen. Daarna pas schilderen. (Anders is de verf eerder droog dan je kit, en krijg je scheurtjes in je verflaag)quote:Op vrijdag 16 september 2016 22:28 schreef janus84 het volgende:
Afgelopen week is mijn plafond glad gestuct, mijn spachtelputz muren zijn behouden. Voor de Stucadoors- lastig om een goede aansluiting te maken. Hij adviseerde mij te kitten om een nette overgang te maken en deze mee te schilderen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Welke kit zou het beste zijn?
Welke spuitbus? Ken er geen die spachtelputz weer vastplakt.quote:Op zondag 18 september 2016 00:36 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Op de muur laat een groot stuk spachtelputz los . Kan ik hier een spuitbus van albastine overspuiten en dan verfen? Of is die spuitbus zooi
Alabastine http://www.alabastine.nl/product/spackspray/quote:Op zondag 18 september 2016 07:17 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Welke spuitbus? Ken er geen die spachtelputz weer vastplakt.
Spack is wat anders dan spachtelputz..quote:Op zondag 18 september 2016 10:38 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Alabastine http://www.alabastine.nl/product/spackspray/
Het gaat mij er vooral om dat er wat reliëf opzitquote:Op zondag 18 september 2016 11:59 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Spack is wat anders dan spachtelputz..
Het frame zelf staat uiteraard gewoon verankerd op de dekvloer en tegen de gipsblokkenwand (7cm) erachter, dat staat mooi stevig. Ik lees verhalen waar een enkele gipsplaat is gebruikt en de tegels onder de pot gaan barsten doordat de gipsplaat door gebruik plat wordt gedrukt, je snapt dat ik dat risico dan niet wil lopen.quote:Op zondag 18 september 2016 21:25 schreef bleiblei het volgende:
Die pot hangt aan het inbouwframe, niet aan de wand tussen inbouwframe en pot. Dus als je doelt op een gipsplaatje tussen pot en inbouwframe, dan kan dat zonder meer. Ik zou het daarentegen niet aandurven om het frame aan een gipsplaatje te hangen.
Dat zal vast een hoop schelen qua stevigheid ja.quote:Op zondag 18 september 2016 21:48 schreef Makrolon het volgende:
Ik zou er wel 1 mm multiplex achter doen. Watervast is nergens voor nodig in een wc..
Ik bedoelde natuurlijk 18 😂quote:Op zondag 18 september 2016 21:59 schreef Tom_ het volgende:
[..]
Dat zal vast een hoop schelen qua stevigheid ja.
Het is het toilet op een badkamer trouwens, maar idd niet in direct contact met water.
Als ik het goed heb moet er vanuit de meterkast een blanke draad naar het CAP, ook vanuit de centraaldoos een 2,5mm2 groen/gele draad. Van het CAP naar metalen onderdelen zoals de zwaluwstaartvloer etc, mag gewoon los. De groen/gele vanuit de centraaldoos wel in een buisje.quote:Op maandag 19 september 2016 11:46 schreef Roschambo het volgende:
Ik ga een centraal aardpunt aanleggen in de badkamer.
Vanaf de centraaldoos gaat er naar het CAP door een pvc buis een gewone groen gele draad.
Vanaf het CAP mag een kale 4mm2 draad naar de verschillende metalen onderdelen in de badkamer gaan. Deze hoeft niet in een pvc buis te liggen maar mag als ik het goed heb ook gewoon achter de tegeltjes worden geplakt. Mag je ook een 2,5mm2 groengele draad op dezelfde manier verwerken?
Moeten de rvs en aluminium tegelprofielen ook geaard worden?
volgens mij hoef je tegenwoordig vanuit het CAP geen draad meer direct naar de meterkast en is een 2,5mm2 vanuit het cap naar de centraaldoos voldoende. Maar de vraag is of ik ook ipv blanke draad groengele draad 2,5mm2 naar de metalen onderdelen mag leggen?quote:Op maandag 19 september 2016 12:17 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Als ik het goed heb moet er vanuit de meterkast een blanke draad naar het CAP, ook vanuit de centraaldoos een 2,5mm2 groen/gele draad. Van het CAP naar metalen onderdelen zoals de zwaluwstaartvloer etc, mag gewoon los. De groen/gele vanuit de centraaldoos wel in een buisje.
Waarom niet gewoon vertint koper halen? 2.5mm mag sowieso niet zonder buis in de muur.quote:Op maandag 19 september 2016 12:25 schreef Roschambo het volgende:
[..]
volgens mij hoef je tegenwoordig vanuit het CAP geen draad meer direct naar de meterkast en is een 2,5mm2 vanuit het cap naar de centraaldoos voldoende. Maar de vraag is of ik ook ipv blanke draad groengele draad 2,5mm2 naar de metalen onderdelen mag leggen?
Kan ik hier beter een topic voor aanmaken?
Ik heb een grote rol 2,5mm2 groengele draad, dus als ik dat kan gebruiken hoef ik geen 4mm2 blanke draad te kopen welke duurder is.quote:Op maandag 19 september 2016 12:27 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Waarom niet gewoon vertint koper halen? 2.5mm mag sowieso niet zonder buis in de muur.
En idd, hij hoeft niet meer naar de meterkast.
Gewoon vd 2,5 mm² moet je voor het aardpunt gewoon verwerken in pvc buis.quote:Op maandag 19 september 2016 11:46 schreef Roschambo het volgende:
Mag je ook een 2,5mm2 groengele draad op dezelfde manier verwerken?
Nope, deze dienen niet geaard te worden op het centraal aardpunt.quote:Op maandag 19 september 2016 11:46 schreef Roschambo het volgende:
Moeten de rvs en aluminium tegelprofielen ook geaard worden?
Hand grof zand door je latex gooienquote:Op zondag 18 september 2016 20:43 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Het gaat mij er vooral om dat er wat reliëf opzit
Ik heb het geprobeerd, maar leek nergens op. Beter eventueel hoogteverschil wegsmeren en dan met een structuurverf relief aanbrengen, dat ziet er veel beter uit.quote:Op zondag 18 september 2016 20:43 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Het gaat mij er vooral om dat er wat reliëf opzit
is dat de aarde draad of is je waterleiding geaard? is er geen aardpen te vinden in je kruipruimte?quote:Op maandag 19 september 2016 20:24 schreef metck het volgende:
We hebben een nieuw huis gekocht en ik twijfel over de manier waarop de aardedraad in de meterkast 'bevestigd' zit. Wie kan me zeggen of deze manier veilig en acceptabel is?
http://imgur.com/a/yo3c6
Hoe kom ik erachter of de waterleiding geaard is?quote:Op maandag 19 september 2016 21:12 schreef MrDrako het volgende:
[..]
is dat de aarde draad of is je waterleiding geaard? is er geen aardpen te vinden in je kruipruimte?
In mijn oude woning hebben we ook met vinyl gewerkt, daar hebben we het met tapijt tape op de onderliggende linoleum vloer geplakt en dat ging super. Maar het is wel afhankelijk van wat er onder het vinyl ligt.quote:Op maandag 19 september 2016 21:48 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
Ik heb besloten om gezien het een huurwoning is en ik geen idee heb hoe lang ik daar woon, voor vinyl (zeil) te gaan. Zou dan totaal 90m2 worden over verschillende ruimtes. Volgens mij 2,80mm dik. Sommige grote stukken zoals de woonkamer lijmen doe ik liever niet want dat is echt een rotklus als je de woning moet verlaten. Ik lees dat sommige mensen het dan vastmaken met dubbelzijdige plakband?? Werkt dat serieus ja? Oh, en een ondervloer is volgens mij niet verplicht maar is dit aan te raden? Ze komen nog opmeten, dus kan alles zowel maten, ondervloer en plakken nog aanpassen.
Beton, hopelijk redelijk egaal achtergelaten.quote:Op maandag 19 september 2016 22:06 schreef Roschambo het volgende:
[..]
In mijn oude woning hebben we ook met vinyl gewerkt, daar hebben we het met tapijt tape op de onderliggende linoleum vloer geplakt en dat ging super. Maar het is wel afhankelijk van wat er onder het vinyl ligt.
Ik heb het vandaag geprobeerd en vind het dus wel een succesquote:Op maandag 19 september 2016 20:50 schreef MrDrako het volgende:
[..]
Ik heb het geprobeerd, maar leek nergens op. Beter eventueel hoogteverschil wegsmeren en dan met een structuurverf relief aanbrengen, dat ziet er veel beter uit.
hmm bijzonder, misschien was mijn spuitbus dan niet helemaal lekker ofzo, leek er haast meer op alsof iemand met een epileptische aanval over mijn muur stond te niezen.quote:Op dinsdag 20 september 2016 22:48 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Ik heb het vandaag geprobeerd en vind het dus wel een succes
Goed geschud? 30cm afstand gehouden? Rond draaiend er over geweest?quote:Op woensdag 21 september 2016 08:01 schreef MrDrako het volgende:
[..]
hmm bijzonder, misschien was mijn spuitbus dan niet helemaal lekker ofzo, leek er haast meer op alsof iemand met een epileptische aanval over mijn muur stond te niezen.
Hij zou met een waterleidingklem vast moeten zitten om de leiding.quote:Op maandag 19 september 2016 20:24 schreef metck het volgende:
We hebben een nieuw huis gekocht en ik twijfel over de manier waarop de aardedraad in de meterkast 'bevestigd' zit. Wie kan me zeggen of deze manier veilig en acceptabel is?
http://imgur.com/a/yo3c6
Tnx Vonkenboerquote:Op woensdag 21 september 2016 20:25 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Hij zou met een waterleidingklem vast moeten zitten om de leiding.
[ afbeelding ]
Koppel x toerental = vermogen. Dus als je hard wil fietsen met snel ronddraaiende beentjes heb je veel vermogen nodig, als je helling op uit stilstand wil wegfietsen heb je veel koppel nodig.quote:Op vrijdag 23 september 2016 11:41 schreef Andromache het volgende:
Waar is het draaiwiel op mijn accuboormachine eigenlijk voor? Iets met koppel, maar wat het precies betekent, weet ik niet goed. Is dit hetzelfde als toerental?
Je hebt het niet toevallig over de slip(koppeling)? Waar zit die draaiknop?quote:Op vrijdag 23 september 2016 11:50 schreef Andromache het volgende:
Dus idealiter wil je de knop in de schroefstand zachtjes indrukken, en bij standje 1 hard indrukken?
Je wilt in de schroefstand niet dat hij keihard gaat ronddraaien met weinig kracht. Dus als je het kunt instellen moet je dat zo doen dat je de kop langzaam kunt laten draaien zonder dat je extreem gevoelig de knop heel ietsje moet indrukken.quote:Op vrijdag 23 september 2016 11:50 schreef Andromache het volgende:
Dus idealiter wil je de knop in de schroefstand zachtjes indrukken, en bij standje 1 hard indrukken?
Die ring die rond de boorkop zit is de slipkoppeling. Dit beperkt de "koppel" waarmee je een schroef kunt aandraaien. Simpel gezegd met hoeveel kracht je de schroef maximaal vastdraait.quote:Op vrijdag 23 september 2016 11:41 schreef Andromache het volgende:
Waar is het draaiwiel op mijn accuboormachine eigenlijk voor? Iets met koppel, maar wat het precies betekent, weet ik niet goed. Is dit hetzelfde als toerental? Hoe kies ik het juiste getal? En wanneer moet ik wel/niet voor de stand met het schroefdraadje kiezen?
Nee, voor naast m'n werkplaats (slaapkamer )quote:
lijkt me correct, zou er wel een mailtje aan wagen richting warmteservice, heb nog nooit 1 geplaatst, misschien heb je nog bepaalde koppelingen/maten nodigquote:Op zaterdag 24 september 2016 09:05 schreef Atmoz het volgende:
Als ik een urinoir wil hebben/plaatsen, heb ik dan voldoende aan dit?
https://www.warmteservice(...)nlaat-wit/p/A0008565
+
https://www.warmteservice(...)p-chr-1-2/p/69552205
+
https://www.warmteservice(...)afv-onder/p/67653365
Of mis ik nog vanalles?
Die urinoirspoeler is een soort klep/kraan die vanzelf weer dicht gaat, right?
Dus rechtstreeks aangesloten op de (koud)waterleiding? Er hoeft geen reservoir meer bij toch?
Als ik van jouw plaatje uit ga hoef ik mijn metalstud wand dus ook niet te aarden/vereffenen?quote:Op maandag 19 september 2016 18:54 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Gewoon vd 2,5 mm² moet je voor het aardpunt gewoon verwerken in pvc buis.
Blank koper 4mm² mag zonder buis direct in de muur en vloer verwerkt worden.
[..]
Nope, deze dienen niet geaard te worden op het centraal aardpunt.
[ afbeelding ]
Lees mijn post in dit topic; K&W / Metalstud wand in bijkeuken, aarden? even door.quote:Op zaterdag 24 september 2016 20:26 schreef Tom_ het volgende:
[..]
Als ik van jouw plaatje uit ga hoef ik mijn metalstud wand dus ook niet te aarden/vereffenen?
Thanks! Da's mooi, scheelt weer een buisje trekken voordat de wand dichtgaat.quote:Op zondag 25 september 2016 10:32 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Lees mijn post in dit topic; K&W / Metalstud wand in bijkeuken, aarden? even door.
Dan hoef je inderdaad de wanden niet te aarden.
Altijd even een paar seconde op zijn kop houden, dan wegzetten. Komt omdat er nog lucht in de pot zit waardoor de bovenste laag kan harden en er zo velvorming ontstaat.quote:Op zondag 25 september 2016 21:56 schreef _VoiD_ het volgende:
Ben momenteel de deuren aan het schilderen, maar elke keer als ik een laag zet, zit er een vel op de alkydverf... overgieten in nieuwe pot heeft geen effect, vanmorfen weer een vel. Met de primer geen probleem, enkel met de satijnlaag (sikkens rubbol). Nu de pot maar op zn kop weggezet, dat moet toch wel helpen.
Iemand idee hoe dit komt? Pot is naar mijn mening goed dicht...
quote:Op zaterdag 24 september 2016 11:50 schreef akatar het volgende:
lijkt me correct, zou er wel een mailtje aan wagen richting warmteservice, heb nog nooit 1 geplaatst, misschien heb je nog bepaalde koppelingen/maten nodig
Ligt er een beetje aan wat je precies gaat doen...quote:Op maandag 26 september 2016 09:33 schreef Goddelijker het volgende:
Met welke korrel kun je het beste de buitenkozijnen schuren? 240?
Schilder je direct vanuit het blik? Of giet je het eerst in een bakje?quote:Op zondag 25 september 2016 21:56 schreef _VoiD_ het volgende:
Ben momenteel de deuren aan het schilderen, maar elke keer als ik een laag zet, zit er een vel op de alkydverf... overgieten in nieuwe pot heeft geen effect, vanmorfen weer een vel. Met de primer geen probleem, enkel met de satijnlaag (sikkens rubbol). Nu de pot maar op zn kop weggezet, dat moet toch wel helpen.
Iemand idee hoe dit komt? Pot is naar mijn mening goed dicht...
Als er geen aansluiting zit, zal geen enkele shop hem aansluiten, daar moet je sowieso zelf voor zorgen. Maar als de aansluiting (kraan en afvoer) er al zit, dan kan je dat makkelijk zelf. Voordeel van laten aansluiten is dat ze hem dan precies neerzetten waar jij wil, dus je hoeft niet zelf te tillen/slepen . Bij oa bcc en wehkamp is dat gratis voor zover ik weet, misschien kan je daar een goede machine vinden?quote:Op maandag 26 september 2016 11:49 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
Is een wasmachine makkelijk aan te sluiten? Volgens mij zit er al zo'n aansluitpunt in de badkamer... Goedkoopste shop scheelt bijna 80 euro maar rekent 40 euro voor het aansluiten...
Die verkopen de wasmachine ook inderdaad maar daar is ie duurder, dus dan betaal je uiteindelijk nog zelf voor de aansluiting indirect Hier kan ik cashback op cashback op combivoordeel krijgen. De oude huurders hadden ook een wasmachine dus neem aan dat alles er nog zit dan. Ze leveren hem sowieso tot in de kamer en aangezien de badkamer in de hal zit hoef ik zelf niet ver te slepen 10 seconde ofzo haha, geen trappen gelukkig.quote:Op maandag 26 september 2016 11:53 schreef Chicolade het volgende:
[..]
Als er geen aansluiting zit, zal geen enkele shop hem aansluiten, daar moet je sowieso zelf voor zorgen. Maar als de aansluiting (kraan en afvoer) er al zit, dan kan je dat makkelijk zelf. Voordeel van laten aansluiten is dat ze hem dan precies neerzetten waar jij wil, dus je hoeft niet zelf te tillen/slepen . Bij oa bcc en wehkamp is dat gratis voor zover ik weet, misschien kan je daar een goede machine vinden?
Kijk anders eens op youtube? Genoeg filmpjes te vinden waar ze laten zien hoe je een wasmachine moet aansluiten als je zoekt op 'wasmachine aansluiten'.quote:Op maandag 26 september 2016 11:59 schreef DatIsJammurZeg het volgende:
[..]
Die verkopen de wasmachine ook inderdaad maar daar is ie duurder, dus dan betaal je uiteindelijk nog zelf voor de aansluiting indirect Hier kan ik cashback op cashback op combivoordeel krijgen. De oude huurders hadden ook een wasmachine dus neem aan dat alles er nog zit dan. Ze leveren hem sowieso tot in de kamer en aangezien de badkamer in de hal zit hoef ik zelf niet ver te slepen 10 seconde ofzo haha, geen trappen gelukkig.
Dat lijkt mij inderdaad ook. Dus niet behandelen? Het hoeft ook geen strakke brug te worden, moet wel een beetje in het sfeertje blijven passen. Maar nu zitten er flinke gaten in, en een brug in 1 geheel lijkt mij ook wel prettiger rijden.quote:Op woensdag 28 september 2016 09:00 schreef derLudolf het volgende:
Azobe of ander hout wat gebruikt wordt voor brugdekken rot niet zomaar weg hoor
Tsja, het is in ieder geval geen Azobe. Maar een Slowaakse hardhout soort... We gaan ons er nog even in verdiepen.quote:Op woensdag 28 september 2016 09:25 schreef bluemoon23 het volgende:
Nee, Azobe hoef je niet te behandelen.
Bruggen, sluisdeuren, beschoeiingen, alles maken ze daar van.
Of robinia of kastanje?quote:Op woensdag 28 september 2016 19:30 schreef bluemoon23 het volgende:
"Slowaaks hardhout"
Is dat niet gewoon eiken ofzo ?
Als het geregend heeft eerst wachten tot het goed droog is en dan nog even schoonmaken met universol of iets dergelijks. Het maakt niet uit hoe lang je wacht tussen het schuren en schilderen, zolang de boel maar goed droog en vetvrij/schoon is.quote:Op vrijdag 30 september 2016 16:57 schreef Goddelijker het volgende:
Ik ben thuis de kozijnen aan 't schilderen.
Maar nu heb ik een kleine vraag, kan het dat als je vandaag je kozijn schuurt en hem morgen verft? Of kan dit bijvoorbeeld alleen als het niet tussendoor gaat regenen?
Of is het het beste om meteen na 't schuren te gaan schilderen?
Dit.quote:Op vrijdag 30 september 2016 17:39 schreef usernaamvergeten het volgende:
[..]
Als het geregend heeft eerst wachten tot het goed droog is en dan nog even schoonmaken met universol of iets dergelijks. Het maakt niet uit hoe lang je wacht tussen het schuren en schilderen, zolang de boel maar goed droog en vetvrij/schoon is.
Dat weet ik.quote:Op vrijdag 30 september 2016 20:28 schreef Barrah het volgende:
[..]
Dit.
En dan niet denken: eerst schuren en dan schoonmaken. Ook voor het schuren moet je schoonmaken, anders schuur je vet en vuil er juist in.
Thermostaatkranen worden gebruikt om kamers buiten de kamer waar de hoofd thermostaat hangt te laten stoppen met verwarmen als ze eerder warm zijn dan de hoofdruimte.quote:
Dit hangt af van de kranen die je nu hebt zitten. Als je een kranen hebt waar je de knop van kan demonteren en er een pinnetje uitsteekt wat je (een klein stukje) kunt induwen en loslaten en het dan terug veert dan hoef je alleen de knoppen te vervangen.quote:
Dank voor je antwoord. Het zou gaan om radiatoren op 1e en 2e verdieping, terwijl kamerthermostaat op begane grond hangt (maar wel aanvoer van radiatoren boven regelt).quote:Op vrijdag 30 september 2016 22:31 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Thermostaatkranen worden gebruikt om kamers buiten de kamer waar de hoofd thermostaat hangt te laten stoppen met verwarmen als ze eerder warm zijn dan de hoofdruimte.
Als je een thermostaatkraan plaatst in de ruimte waar de hoofd thermostaat zelf hangt kun je dus een situatie krijgen dat de radiator word dichtgezet door de thermostaatkraan omdat die het warm genoeg vind, maar de hoofdthermostaat nog niet, dus die oneindig de ketel aan laat.
Maar als jij dat wil, kun je best een thermostaatkraan plaatsen in dezelfde ruimte. Ik ken gelijke situaties. en ag, tis maar net wat je wil.
Voor de kraan zelf maakt het geen hol uit, tis gewoon een advies omdat je je "regeling" ermee verstoord.
Helder. Verschillende soorten kranen was me opgevallen inderdaad, ga opletten!quote:Op vrijdag 30 september 2016 22:31 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Dit hangt af van de kranen die je nu hebt zitten. Als je een kranen hebt waar je de knop van kan demonteren en er een pinnetje uitsteekt wat je (een klein stukje) kunt induwen en loslaten en het dan terug veert dan hoef je alleen de knoppen te vervangen.
Maar hoogstwaarschijnlijk heb je van die simpele schroef kranen erop en moet je zowel de knop als het "kraanmechanisme" vervangen. Dus inderdaad je systeem aftappen.
Let erop dat je die kraanmechanismes in een aantal variaties kan krijgen, zorg dat je de goede heb. een thermostaatknop moet zo ver mogelijk van de radiator vandaan steken om niet "beïnvloed" te worden.
Sorry ik begreep je verkeerd. Ik dacht dat je een thermostaatkraan beneden wou plaatsen bij de hoofdthermostaat. Dan vind ik het advies van bouwmarkt G helemaal debiel, want je doet juist precies waar ze voor bedoelt zijn.quote:Op vrijdag 30 september 2016 22:35 schreef Tanin het volgende:
Dank voor je antwoord. Het zou gaan om radiatoren op 1e en 2e verdieping, terwijl kamerthermostaat op begane grond hangt (maar wel aanvoer van radiatoren boven regelt).
Ik begrijp uit je verhaal dat het dus geen probleem zou zijn.
Maar boven hebben de radiators een kleinere capaciteit. Daardoor wordt het bij mij boven nooit zo warm als in de woonkamer.quote:Op vrijdag 30 september 2016 22:31 schreef Nixxor het volgende: [..]
Thermostaatkranen worden gebruikt om kamers buiten de kamer waar de hoofd thermostaat hangt te laten stoppen met verwarmen als ze eerder warm zijn dan de hoofdruimte.
Als je een thermostaatkraan plaatst in de ruimte waar de hoofd thermostaat zelf hangt kun je dus een situatie krijgen dat de radiator word dichtgezet door de thermostaatkraan omdat die het warm genoeg vind, maar de hoofdthermostaat nog niet, dus die oneindig de ketel aan laat.
(...)
Uit praktijk ervaring weet ik: Dit klopt.quote:Op vrijdag 30 september 2016 20:28 schreef Barrah het volgende:
[..]
Dit.
En dan niet denken: eerst schuren en dan schoonmaken. Ook voor het schuren moet je schoonmaken, anders schuur je vet en vuil er juist in.
Wij hebben in huis overal thermostaatkranen, ook in de woonkamer waar de hoofdthermostaat hangt. Geen probleem, die thermostaatkranen staan altijd op de heetste stand. Zo lang de kranen warmer staan dan je hoofdthermostaat zullen ze niet zo snel te vroeg dichtgaan.quote:Op vrijdag 30 september 2016 22:38 schreef Nixxor het volgende:
[..]
Sorry ik begreep je verkeerd. Ik dacht dat je een thermostaatkraan beneden wou plaatsen bij de hoofdthermostaat. Dan vind ik het advies van bouwmarkt G helemaal debiel, want je doet juist precies waar ze voor bedoelt zijn.
Bij de Action hebben ze spuitbussen met spul tegen vocht en rookschade. Werkt fantastischquote:Op zaterdag 1 oktober 2016 01:52 schreef bluemoon23 het volgende:
Ik ga binnenkort het plafond opnieuw sausen en de muren behangen in het huis van mijn moeder.
Maar daar is nog wat vochtschade uit het verleden.
[ link | afbeelding ]
Wat voor spul moet ik daar over smeren als voorbehandeling ?
En in de gewone bouwmarkt hebben ze het ook, van een bekend merk en waarschijnlijk duurder.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 07:36 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Bij de Action hebben ze spuitbussen met spul tegen vocht en rookschade. Werkt fantastisch
Veel duurder inderdaad (18 vs 3,50 oid) maar het werkt ook ja. Ik had ook meer last van de damp van Alabastine dan van de Action spuitbus. Je moet echt goed ventileren met dat spul.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 07:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En in de gewone bouwmarkt hebben ze het ook, van een bekend merk en waarschijnlijk duurder.
[ afbeelding ]
Het verschilt per situatie natuurlijk. Soms wil je de huiskamer bijvoorbeeld lekker warm hebben en je slaapkamer een stuk koeler. Je kan natuurlijk de kraan half dicht draaien, maar met een thermostaatkraan is dat makkelijker te regelen.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 00:30 schreef Teslynd het volgende:
Maar boven hebben de radiators een kleinere capaciteit. Daardoor wordt het bij mij boven nooit zo warm als in de woonkamer.
De keuken heeft weer wel een radiator die bedoeld is om op woonkamertemperatuur te verwarmen. Keukens horen het koelste vertrek in huis te zijn.
Ik kan die spuitbus van de Action ook aanbevelen. tis een primer tegen vlekken. Daarna kun je gewoon eroverheen schilderen. Het is een groene spuitbus met witte dop.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 01:52 schreef bluemoon23 het volgende:
Wat voor spul moet ik daar over smeren als voorbehandeling ?
Precies ja. Ik ken meerdere huizen waar ze ook in de woonkamer (met de hoofdthermostaat) ook thermostaatkranen hebben. Werkt prima.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 07:12 schreef Barrah het volgende:
Als je de kranen nog moet kopen kun je ze in de woonkamer ook achterwege laten. Je kunt ze daar prima missen.
Dat je thermostaatkranen weglaat in de ruimte waar de kamerthermostaat hangt, is prijzenswaardig. Maar ik zou dan wel "gewone" radiatorkranen plaatsen, mocht je eens een radiator willen vervangen/ontluchten is 'm dichtdraaien wel een handig hulpmiddel.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 07:12 schreef Barrah het volgende:
Als je de kranen nog moet kopen kun je ze in de woonkamer ook achterwege laten. Je kunt ze daar prima missen.
Je kunt de plug er ook niet uittrekken ? En dan het gat vullen ?quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 12:49 schreef Jiang153 het volgende:
Snelle vraag tussendoor:
Hoe vul je kleine gaatjes in het plafond van pluggen etc.? Heb gisteren wel een wat grotere gat kunnen vullen maar deze is zo klein je krijgt er amper spul diep in. Moet ik het gewoon met een stokje erin duwen, want met een plamuurmes krijg je het er alleen op de oppervlakte in?
Had dit gebruikt
[ afbeelding ]
Exact dat is wat de erkende installateur mij oplegde: "géén thermostaatkranen op de slaapkamers als je al een thermostaat in de woonkamer hebt. Da's een dubbele regeling".quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 11:24 schreef Nixxor het volgende:
Maar dat een bouwmarkt zegt van: U kunt geen thermostaatkraan boven plaatsen omdat u in de ruimte beneden een thermostaat heeft vind ik best wel:
Uiteraard, ik had het niet anders bedoeld.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 16:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat je thermostaatkranen weglaat in de ruimte waar de kamerthermostaat hangt, is prijzenswaardig. Maar ik zou dan wel "gewone" radiatorkranen plaatsen, mocht je eens een radiator willen vervangen/ontluchten is 'm dichtdraaien wel een handig hulpmiddel.
Die installateur heeft de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt. In de ruimte waar de thermostaat hangt, daar monteer je geen th. kranen. In de overige ruimtes is het geen probleem.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 16:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Exact dat is wat de erkende installateur mij oplegde: "géén thermostaatkranen op de slaapkamers als je al een thermostaat in de woonkamer hebt. Da's een dubbele regeling".
Ik kon hoog en laag springen: boven (en in de hal/badkamer/keuken) kwamen gewone open dicht kranen. Goddank van het type waarbij ik zelf later het binnenwerk kon vervangen door SAR th. kraan plus -knop
Ik bedoelde het andersom: als het vriest krijg ik de slaapkamer niet boven 16º.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 11:24 schreef Nixxor het volgende: [..]
Het verschilt per situatie natuurlijk. Soms wil je de huiskamer bijvoorbeeld lekker warm hebben en je slaapkamer een stuk koeler. Je kan natuurlijk de kraan half dicht draaien, maar met een thermostaatkraan is dat makkelijker te regelen.
[..]
Waarom zou een slaapkamer warmer moeten zijn dan 16 graden? Koel slapen is veel gezonder en daarbij lig je nog onder een deken.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 22:12 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Ik bedoelde het andersom: als het vriest krijg ik de slaapkamer niet boven 16º.
Je kunt een slaapkamer ook gebruiken voor iets anders dan slapen; bureau om aan te werken, kinderen die spelen/huiswerk maken. En dan is het wel fijn als je handen niet al te koud zijn zodat je nog kunt typen .quote:Op zondag 2 oktober 2016 10:08 schreef Barrah het volgende:
[..]
Waarom zou een slaapkamer warmer moeten zijn dan 16 graden? Koel slapen is veel gezonder en daarbij lig je nog onder een deken.
Tochtig oud hok ?quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 22:12 schreef Teslynd het volgende:
Ik bedoelde het andersom: als het vriest krijg ik de slaapkamer niet boven 16º.
Wat is waterzijdig?quote:Op zondag 2 oktober 2016 14:56 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Tochtig oud hok ?
Is de CV installatie wel waterzijdig ingeregeld ?
Wat is er gezonder aan koele lucht?quote:Op zondag 2 oktober 2016 10:08 schreef Barrah het volgende:
[..]
Waarom zou een slaapkamer warmer moeten zijn dan 16 graden? Koel slapen is veel gezonder en daarbij lig je nog onder een deken.
zojuist gehoord dat het on eiken gaat. Is dat "hard" genoeg om niet te behandelen?quote:
Ik ben geen expert op het gebied van slapen en gezondheid, maar als je gaat googlen naar de ideale slaaptemperatuur worden temperaturen tussen de 15 en 20 graden genoemd. Ik krijg zelf knallende koppijn als het te warm wordt. Dit topic bevestigt dat beeld.quote:
Een aanrechtblad is sterk maar ook vrij log en zwaar. Dunner materiaal, zoals meubelpaneel, MDF of multiplex, kan wel mits je constructie voldoende is.quote:Op maandag 3 oktober 2016 09:50 schreef Cathmar het volgende:
Ik wil een bureau/werkblad maken voor mijn dochter. Dacht dat op maat te laten zagen bij de bouwmarkt. Wat zou een geschikte houtsoort zijn? Iemand adviseerde een aanrechtblad..
Wat zouden jullie keuzen?
Het is voor mijn dochter. Geen garantie dat ze er niet op gaat zitten. Dus ja: poten.quote:Op maandag 3 oktober 2016 09:56 schreef Barrah het volgende:
[..]
Een aanrechtblad is sterk maar ook vrij log en zwaar. Dunner materiaal, zoals meubelpaneel, MDF of multiplex, kan wel mits je constructie voldoende is.
Hoe ga je het blad bevestigen? Komen er poten onder? Wat wordt de maximale overspanning in de breedte? En in de diepte?
Gewoon met een scherpe beitel.quote:Op maandag 3 oktober 2016 11:34 schreef Goddelijker het volgende:
Ik ben bezig met mijn kozijnen schilderen.
Alleen nu ben ik een stukje houtrot tegen gekomen.
Dat moet ik dus weghalen tot op het gezonde hout. Dit kan ik denk ik het beste doen met een houtfreesje op de accuschroef boormachine? Alleen wat voor een frees/bit kan ik het beste gebruiken?
Zoiets als dit?:
https://www.praxis.nl/ger(...)raspset-2540/1755693
Ook modjes moeten werken he.quote:Op zondag 2 oktober 2016 20:59 schreef bluemoon23 het volgende:
Dat kan cvboer2 beter uitleggen, waar zijn de modjes als je ze nodig bent
[..]
Waterzijdig inregelen in het in balans brengen van de waterstroom in de cv installatie.quote:
Bedankt voor de duidelijke uitleg met duidelijke illustraties.quote:Op maandag 3 oktober 2016 18:22 schreef cvboer2 het volgende: [..]
Waterzijdig inregelen in het in balans brengen van de waterstroom in de cv installatie.
http://www.cv-inregelen.nl/waterzijdig-inregelen
... Dat ze voorafgaand aan het berekenen van de radiatorsterkte vonden dat de bloemen op de ruiten misschien te straf was voor de jaren '70, maar dat 18º uit den boze is voor slaapkamers, want Barrah en veel andere mannen en de ene helft van de bejaarden krijgen hoofdpijn als het warm wordt. Gelukkig blijkt hij wel te weten dat het anders zit en noemt bij nadere beschouwing 15-20º.quote:Op zondag 2 oktober 2016 10:08 schreef Barrah het volgende: [..] Waarom zou een slaapkamer warmer moeten zijn dan 16 graden? Koel slapen is veel gezonder en daarbij lig je nog onder een deken.
quote:Op maandag 3 oktober 2016 20:49 schreef Teslynd het volgende:
Vraag over de boortjes van de accuschroefboor. Ze zijn uit de doos gevallen en door elkaar geraakt. Hoe kan je zien wat de houtboortjes, plastic boortjes en metaalboortjes zijn?
of met houtboorquote:Op maandag 3 oktober 2016 21:05 schreef NotToBe het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Een houtboor heeft puntjes aan de zijkanten, metaalboor alleen een punt in het midden en steenboor heeft aan de punt twee uitstekende stukjes die hem breder maken.
Plasticboor is er niet, kan met metaalboor
Klopt, of een gatenzaag of vlinderboor etc.quote:
Een elektrisch iets of eentje waarbij jezelf mocht zagen? Mijn pa heeft zo'n el cheapo dingetje van OK ofzo gekocht maar daar is echt niet netjes mee te zagen. Maar misschien is Ferm iets beter als helemaal merkloos.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 22:48 schreef Sounddragon het volgende:
Ik heb vandaag toevallig zo'n Ferm verstekzaag weggegeven waar ik vroeger menig plintje mee heb gezaagd. Tegenwoordig heb ik daar iets moois voor, maar ik had dat ding nog steeds, en voor iets waar Ferm op stond, functioneerde dat ding eigenlijk best goed voor die paar knaken die hij had gekost.
die dus, en daar is prima mee te zagen, zolang je de zaag het werk maar laat doen.quote:
Deze ziet er ook wel een heel stuk steviger als dat ding wat mijn pa toen heeft gekochtquote:Op donderdag 6 oktober 2016 23:41 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
die dus, en daar is prima mee te zagen, zolang je de zaag het werk maar laat doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |