abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 21 januari 2015 @ 09:20:38 #1
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_148900359
Welkom bij de FOK! Moestuin-topic reeks!
Discussieer hier over de groenten, fruit en kruiden die je in je eigen tuin teelt.
Ook kun je hier terecht met vragen over bemesting, ziekten en plagen en alle andere moestuingerelateerde onderwerpen.

Noemenswaardige topics:
sigme's moestuin
sigme's moestuin, 2e jaar

Handige sites met veel tips:
Sjefs Tuintips
Mooie moestuin
Makkelijke moestuin (vierkantemetertuin)
Diana's mooie moestuin
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_148943388
Zelf inmiddels ook al begonnen. 5 Jan gezaaid (pepers; Bhut Jolokia, Naga Morich, Pimenta de Neyde, Habanero White, Jalapeno Purple, Penguin pepper, Rawit en doodgewone spaanse pepers) en van bijna alle plantsoorten heb ik inmiddels al wat plantjes:


(Zit in een 60 liter aquarium die van binnen met folie is afgedekt voor extra licht)

Paar dagen terug ook alvast paprika's gezaaid (Lipari F1, Reina F1, Chocolate Beauty F1, 2 andere soorten uit eigen kweek) omdat paprika en pepers natuurlijk een langer seizoen nodig hebben.
Excuse me, but do you suck ballz?
pi_149007958
tomatenplantjes gezaaid op 2 januari en ik moet ze zo verpotten.
16 stuks opgekomen.

Zaad van vorig jaar doet het nog prima, zaad van een tomaat uit eigen tuin van vorig jaar doet het ook prima. Zaad van een tomaat uit de winkel doet het matig maar komt wel uit.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_149008034
Wanneer krijgt winterbloemkool zijn bloemen? Er ligt nu 2cm sneeuw op de bladeren, is het beter om dit weg te halen of maakt dat niks uit?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 24 januari 2015 @ 14:03:14 #5
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_149008685
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 13:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wanneer krijgt winterbloemkool zijn bloemen? Er ligt nu 2cm sneeuw op de bladeren, is het beter om dit weg te halen of maakt dat niks uit?
Gewoon laten gaan... in April oogsten, dus het duurt nog ff voor er bloemen komen... Sneeuw is een beetje een broeikas op de plant, dus das niet verkeerd
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_149009436
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 13:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
tomatenplantjes gezaaid op 2 januari en ik moet ze zo verpotten.
16 stuks opgekomen.

Zaad van vorig jaar doet het nog prima, zaad van een tomaat uit eigen tuin van vorig jaar doet het ook prima. Zaad van een tomaat uit de winkel doet het matig maar komt wel uit.
Waarom zaai je nu al tomaten? Zometeen heb je zwakke, gevoelige planten omdat je te vroeg hebt gezaaid...
Excuse me, but do you suck ballz?
pi_149011094
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:27 schreef RGS18 het volgende:

[..]

Waarom zaai je nu al tomaten? Zometeen heb je zwakke, gevoelige planten omdat je te vroeg hebt gezaaid...
vorig jaar zaaide ik ook al in januari en dat ging prima. Vorig jaar februari ook nog een aantal gezaaid en deze deden het zelfs minder goed.

Ik moet ze alleen binnenkort verspenen, maar mijn grond buiten is nog bevroren :( Dus dat wordt lastig in potjes doen...

[ Bericht 10% gewijzigd door sjorsie1982 op 24-01-2015 15:43:56 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_149012909
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 15:32 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

vorig jaar zaaide ik ook al in januari en dat ging prima. Vorig jaar februari ook nog een aantal gezaaid en deze deden het zelfs minder goed.

Ik moet ze alleen binnenkort verspenen, maar mijn grond buiten is nog bevroren :( Dus dat wordt lastig in potjes doen...
Ik zaai tomaten, zoals de meeste tuinders in NL, pas vanaf mid. Feb. of begin Maart.
Excuse me, but do you suck ballz?
pi_149014502
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 16:40 schreef RGS18 het volgende:

[..]

Ik zaai tomaten, zoals de meeste tuinders in NL, pas vanaf mid. Feb. of begin Maart.
Dat kan ook :)
ik weet uit ervaring dat het niet zo exact aankomt op weken.
Je moet uiteraard niet zaaien in november :N maar op een maandje eerder of later komt het niet zo nauw met veel groenten.
Alles hangt ook af van het weer trouwens.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 24 januari 2015 @ 21:02:21 #10
35189 Troel
scherp en bot
pi_149021479
Ik moet ook nodig weer eens gaan kijken wat ik wil :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_149028075
quote:
7s.gif Op zondag 18 januari 2015 14:59 schreef sigme het volgende:

[..]

Roundup is smerig gif, dat bij de waterzuivering handenvol geld kost. Maar blijf verder rustig in kaboutertjes geloven.
Welnee. Het is juist goed voor de waterkwaliteit. Als je niet aan grondbewerking doet omdat je je onkruiden met roundup aanpakt heb je een gezonde laag organisch materiaal op je bodem. Dus geen oppervlakkige afstroming. Daarmee voorkom je vervuiling van het oppervlaktewater.

Roundup zelf is biologisch afbreekbaar
pi_149028436
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 15:51 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

roundup staat op de nominatie om verboden te worden in Nederland. De reden is dat het de celdeling wordt beinvloed door de werkzame stof in roundup (glyfosaat).
...

Volgens mij is die keutel ingetrokken. PvdA diende een motie in om het voor particulieren te verbieden, maar wettelijk kan dat alleen als wetenschappelijk is aangetoond dat het schadelijk is.

Al die complottheorietjes die rondom roundup in omloop zijn doen dan niet terzake. Die motivering voor het verbod is vooral ideologisch ingegeven (past niet in antroposofische theorietjes over ecologische landbouw), vanuit die hoek schrijft men maar wat over Roundup. Ook veel geleuter over Monsanto, dat is niet het meest sympatieke bedrijf maar de patenten op roundup zijn verlopen dus het is nu open technologie. Voor de wet telt alleen dat het middel op wetenschappelijke gronden is beoordeeld als veilig.

[ Bericht 39% gewijzigd door Agronoom2 op 25-01-2015 01:13:45 ]
pi_149028754
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 19:52 schreef Elleska het volgende:
roundup mag vanaf november 2015 al niet meer verkocht worden aan particulieren.

ik geloof ook niet dat je met het spuiten van roundup mooi organisch materiaal krijgt.
beetje tegenstrijdig ook, er kiemen nauwelijks onkruidzaden maar toch moet er onkruid doodgespoten worden met roundup. welk onkruid? er kiemde toch nauwelijks iets? wat is er mis met wieden?
Het kost een tijdje om voldoende organisch materiaal op te bouwen, en inderdaad laat ik ook gewasresten liggen, zie http://en.wikipedia.org/wiki/No-till_farming

quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 19:52 schreef Elleska het volgende:
wat is er mis met wieden?
Je activeert onkruidzaden zie soms al eeuwen in je bodem zitten (soms honderden zaden per liter bodem).

Je brengt lucht in de bodem waardoor je organisch materiaal afbreekt. Daarmee is het slecht voor je bodemecologie en je stoot CO2 uit.

Het is een berg werk.
  zondag 25 januari 2015 @ 10:34:04 #14
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_149033757
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 00:27 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]

Welnee. Het is juist goed voor de waterkwaliteit. Als je niet aan grondbewerking doet omdat je je onkruiden met roundup aanpakt heb je een gezonde laag organisch materiaal op je bodem. Dus geen oppervlakkige afstroming. Daarmee voorkom je vervuiling van het oppervlaktewater.

Roundup zelf is biologisch afbreekbaar
Nee.. gewoon nee..
Ik zou nog maar en lesje extra nemen...
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_149033988
quote:
14s.gif Op zondag 25 januari 2015 10:34 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Nee.. gewoon nee..
Ik zou nog maar en lesje extra nemen...
Tja, het is een dogma van ecologische-landbouw-kerk dat geen "synthetische stoffen" gebruikt mogen worden. Het zou ze sieren als ze dat zouden toegeven, in plaats van dat ze argumenten tegen stoffen als Roundup fabriceren. Als je even op die argumenten doorzaagt, krijg je dit soort reacties. Het is echt een religie.
  zondag 25 januari 2015 @ 10:56:35 #16
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_149034010
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2015 10:53 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]

Tja, het is een dogma van ecologische-landbouw-kerk dat geen "synthetische stoffen" gebruikt mogen worden. Het zou ze sieren als ze dat zouden toegeven, in plaats van dat ze argumenten tegen stoffen als Roundup fabriceren. Als je even op die argumenten doorzaagt, krijg je dit soort reacties. Het is echt een religie.
Open er een topic over en ik wil wel een boompje opzetten.. maar niet in dit topic..
Dit gaat over moestuinen..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_149034085
Ik zou het wel interessant vinden om er meer over te lezen in een apart topic.
Spoilers!
pi_149034256
Ik ga eens proberen om preventief te sprayen met een oplossing van melk en water deze zomer op mijn meeldauwgevoelige planten. Het schijnt dat je het toch blijft houden in je tuin.

Fantastisch trouwens, ik heb juist bijna alleen maar planten in de tuin die gevoelig zijn voor meeldauw: tomaat, komkommer, augurk, courgette, aubergine, paprika, rozemarijn, aardbei.
Spoilers!
pi_149034805
Ik las in het vorige deel over koemestkorrels bij wijze van bemesting, nou heb ik kippen die geregeld in de moestuin scharrelen en in de composthoop, ook gaat het zaagsel uit hun hok op de composthoop (en de compost strooi ik weer in de moestuin), is bijmesten met koemestkorrels dan mog nodig?
pi_149034938
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 11:45 schreef Gwywen het volgende:
Ik las in het vorige deel over koemestkorrels bij wijze van bemesting, nou heb ik kippen die geregeld in de moestuin scharrelen en in de composthoop, ook gaat het zaagsel uit hun hok op de composthoop (en de compost strooi ik weer in de moestuin), is bijmesten met koemestkorrels dan mog nodig?
Wat ik zo snel vind is dat het goede alternatief is, je kunt kippenmest net als alle andere mest niet vers gebruiken. Dus de methode op de composthoop is slim. Al zou ik zelf 2 hopen maken, 1 compost en mestberg. Maar ik zit dan ook op zand en heb behoorlijk wat compost nodig om het zand luchtig te krijgen en dan wil ik doen met ieder bed maar ik wil niet ieder bed bemesten (bonen bijvoorbeeld niet).
pi_149035352
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 00:48 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]

Het kost een tijdje om voldoende organisch materiaal op te bouwen, en inderdaad laat ik ook gewasresten liggen, zie http://en.wikipedia.org/wiki/No-till_farming

[..]

Je activeert onkruidzaden zie soms al eeuwen in je bodem zitten (soms honderden zaden per liter bodem).

Je brengt lucht in de bodem waardoor je organisch materiaal afbreekt. Daarmee is het slecht voor je bodemecologie en je stoot CO2 uit.

Het is een berg werk.
fijn dat je de tegenstrijdigheid zelf niet opmerkt.
Je zei in je vorige post zelf dat je met een laag organisch materiaal bijna niet meer hoeft te wieden. Spitten doe ik ook niet aan. ik hoef ook maar amper te wieden en dat zonder het gebruik van gif. wieden berg werk? als de boel wordt verwaarloost misschien, hier een paar min per week.

die mini plantjes die ik wied brengen de grond amper in beweging. met oogsten breng je meer lucht in de grond.

idee van No-till_farming is juist dat je het bodemleven en alle nuttige beestjes hun werk laten doen. hallo round-up, doei beestjes.
maar ook ik benieuwd naar het topic waar jij met een onderbouwing komt van de argumenten dat round-up goed is voor de boden- / waterkwaliteit en biologisch afbreekbaar is zonder bijkomende schade.

[ Bericht 5% gewijzigd door Elleska op 25-01-2015 14:55:02 ]
pi_149039646
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 11:50 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Wat ik zo snel vind is dat het goede alternatief is, je kunt kippenmest net als alle andere mest niet vers gebruiken. Dus de methode op de composthoop is slim. Al zou ik zelf 2 hopen maken, 1 compost en mestberg. Maar ik zit dan ook op zand en heb behoorlijk wat compost nodig om het zand luchtig te krijgen en dan wil ik doen met ieder bed maar ik wil niet ieder bed bemesten (bonen bijvoorbeeld niet).
Met dat scharrelen laten ze ook weer niet zó veel verse mest achter, het meeste komt inderdaad via de compost pas weer in m'n plantvakken terecht. Ik was van plan binnenkort (als de sneeuw weg is) eens te beginnen met een laagje van 2-3 cm compost op de plantvakken, zo lees ik het althans in de boekjes. Niet alleen de moestuin maar ook in de siertuin.
Een aparte mestvaalt lukt mij niet, ik heb al twee flinke composthopen en wil er niet nog meer ruimte voor vrijmaken. Wel zit ik te overwegen de composthopen te verhuizen naar de kippenren, die dames verrichten echt nuttig werk als ik ze erop zet, mengen alles met die grote poten en eten slakken eruit en zo.
Compost is altijd heel fijn en zwart nadat zij er een middagje in hebben zitten wroeten :)
  zondag 25 januari 2015 @ 14:23:12 #23
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149040055
Staat het hok dicht bij de hoop?
pi_149040289
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 00:48 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]

Het kost een tijdje om voldoende organisch materiaal op te bouwen, en inderdaad laat ik ook gewasresten liggen, zie http://en.wikipedia.org/wiki/No-till_farming

[..]

Je activeert onkruidzaden zie soms al eeuwen in je bodem zitten (soms honderden zaden per liter bodem).

Je brengt lucht in de bodem waardoor je organisch materiaal afbreekt. Daarmee is het slecht voor je bodemecologie en je stoot CO2 uit.

Het is een berg werk.
Tuinieren zonder de bovenlaag te verstoren staat los van tuinieren met Roundup.
pi_149046614
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 14:13 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Met dat scharrelen laten ze ook weer niet zó veel verse mest achter, het meeste komt inderdaad via de compost pas weer in m'n plantvakken terecht. Ik was van plan binnenkort (als de sneeuw weg is) eens te beginnen met een laagje van 2-3 cm compost op de plantvakken, zo lees ik het althans in de boekjes. Niet alleen de moestuin maar ook in de siertuin.
Een aparte mestvaalt lukt mij niet, ik heb al twee flinke composthopen en wil er niet nog meer ruimte voor vrijmaken. Wel zit ik te overwegen de composthopen te verhuizen naar de kippenren, die dames verrichten echt nuttig werk als ik ze erop zet, mengen alles met die grote poten en eten slakken eruit en zo.
Compost is altijd heel fijn en zwart nadat zij er een middagje in hebben zitten wroeten :)
Eten de dames dan al de broodnodige wormen in de composthoop niet op?
Spoilers!
  zondag 25 januari 2015 @ 17:43:42 #26
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149046652
Die zitten ook dieper.
pi_149067060
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2015 17:42 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Eten de dames dan al de broodnodige wormen in de composthoop niet op?
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 17:43 schreef Erasmo het volgende:
Die zitten ook dieper.
Ja, dat wou ik ook net zeggen, de composthoop is een meter diep en de kippen komen hooguit tot de bovenste 20-30 cm. Wat ze wel veel vinden (en opeten :r ) zijn emelten, van meikevers. Ik dacht dat die altijd in het gazon zaten, maar bij mij zitten ze dus in de composthoop :)
pi_149071891
ik twijfel om mijn kweekkasje zonder lampen gewoon op de vensterbank op verwarming te zetten ,zou dat warm genoeg zijn om te ontkiemen ? iemand ervaring hiermee
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  maandag 26 januari 2015 @ 14:15:37 #29
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_149072690
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 13:46 schreef Thezappa het volgende:
ik twijfel om mijn kweekkasje zonder lampen gewoon op de vensterbank op verwarming te zetten ,zou dat warm genoeg zijn om te ontkiemen ? iemand ervaring hiermee
Tuurlijk. Hier ontkiemt alles al op kamer temperatuur. 21 graden
Gewoon doen.
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_149075051
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2015 14:15 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

Tuurlijk. Hier ontkiemt alles al op kamer temperatuur. 21 graden
Gewoon doen.
ik heb nog wel een oud aquarium staan , met lamp en verwarming, ga daar eens mee proberen

had dit jaar met sommige peper soort tijdsnood omdat ze niet groot genoeg gegroeid waren
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  maandag 26 januari 2015 @ 15:39:53 #31
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149075281
Pepers kun je prima binnen laten overwinteren.
pi_149075740
Ik ga dit jaar eens proberen om aardappels te kweken. Ik kan maar 2 bakken kwijt dus ga geen pootaardappels kopen. Ik heb bij Lidl een vroeg ras gevonden:Annabelle. Die ga ik maar eens in een eierbakje laten kiemen. Ik wil express een vroeg ras zodat ik na de oogst meer ruimte heb voor de dan nog groeiende tomaten enzo.
Spoilers!
pi_149077612
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2015 15:58 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ga dit jaar eens proberen om aardappels te kweken. Ik kan maar 2 bakken kwijt dus ga geen pootaardappels kopen. Ik heb bij Lidl een vroeg ras gevonden:Annabelle. Die ga ik maar eens in een eierbakje laten kiemen. Ik wil express een vroeg ras zodat ik na de oogst meer ruimte heb voor de dan nog groeiende tomaten enzo.
Verkoopt Lidl pootaardappelen?
pi_149078069
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2015 15:58 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ga dit jaar eens proberen om aardappels te kweken. Ik kan maar 2 bakken kwijt dus ga geen pootaardappels kopen. Ik heb bij Lidl een vroeg ras gevonden:Annabelle. Die ga ik maar eens in een eierbakje laten kiemen. Ik wil express een vroeg ras zodat ik na de oogst meer ruimte heb voor de dan nog groeiende tomaten enzo.
Al gekocht? Anders pak je er een uit de kast, kijkt waar de ogen zitten en snijdt hem in stukken met elk een oog erin. Elk stuk wordt een aardappelplant.
pi_149078076
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2015 15:58 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ga dit jaar eens proberen om aardappels te kweken. Ik kan maar 2 bakken kwijt dus ga geen pootaardappels kopen. Ik heb bij Lidl een vroeg ras gevonden:Annabelle. Die ga ik maar eens in een eierbakje laten kiemen. Ik wil express een vroeg ras zodat ik na de oogst meer ruimte heb voor de dan nog groeiende tomaten enzo.
Denk je erom dat aardappels en tomaten van dezelfde familie zijn en je dus extra kans op phytophtera loopt door ze beide te nemen?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_149078098
sorry, was ander topic dan ik even dacht.
pi_149078466
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2015 15:58 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ga dit jaar eens proberen om aardappels te kweken. Ik kan maar 2 bakken kwijt dus ga geen pootaardappels kopen. Ik heb bij Lidl een vroeg ras gevonden:Annabelle. Die ga ik maar eens in een eierbakje laten kiemen. Ik wil express een vroeg ras zodat ik na de oogst meer ruimte heb voor de dan nog groeiende tomaten enzo.
Agelopen jaar aardappels gepoot, zo leuk!
pi_149078745
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 16:53 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Verkoopt Lidl pootaardappelen?
Nee, zijn gewone krieltjes van het ras Annabelle.

quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 17:05 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Al gekocht? Anders pak je er een uit de kast, kijkt waar de ogen zitten en snijdt hem in stukken met elk een oog erin. Elk stuk wordt een aardappelplant.
Nog niet, ze staan op mijn boodschappenlijstje. Maar ik heb verder geen aardappels in huis op het moment. Ik koop gewoon een bakje van een kilo. Ik zal er een stuk of 6 bewaren voor de 'teelt', al dan niet in stukken gesneden. De rest eet ik lekker op want het zijn heel lekkere aardappeltjes. Ik wilde wel perse kleine, vroege, vastkokende aardappeltjes. Daar zijn er niet zo heel veel van, de meesten zijn middel tot laat. Ik ben blij dat ik toch heel makkelijk aan iets naar mijn wens en smaak kan komen. Ook al zijn het dan geen officiele pootaardappels, ik ga het gewoon proberen.

quote:
2s.gif Op maandag 26 januari 2015 17:05 schreef sigme het volgende:

[..]

Denk je erom dat aardappels en tomaten van dezelfde familie zijn en je dus extra kans op phytophtera loopt door ze beide te nemen?
Ik probeer ze zo ver mogelijk bij elkaar vandaan te houden maar meer dan 2,5 meter zal hier niet lukken. Op hoop van zegen ;) Ik had wel begrepen dat vroege aardappels daar niet zo heel gevoelig voor aardappelziekte zijn.

quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2015 17:18 schreef mootie het volgende:

[..]

Agelopen jaar aardappels gepoot, zo leuk!
Ik ben reuze benieuwd :Y
Spoilers!
pi_149079850
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 17:29 schreef Lucky_Strike het volgende:

Ik probeer ze zo ver mogelijk bij elkaar vandaan te houden maar meer dan 2,5 meter zal hier niet lukken. Op hoop van zegen ;) Ik had wel begrepen dat vroege aardappels daar niet zo heel gevoelig voor aardappelziekte zijn.
Voor die aardappels klopt dat, maar je tomaten lopen extra risico door de aardappels. Zorg dat de aardappels RUIM uit elkaar staan en het lekker kan doorwaaien, dat help ietwat. En ruim het loof zodra je aantasting ziet: de phytopthera kruipt in de grond.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_149079951
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 18:07 schreef sigme het volgende:

[..]

Voor die aardappels klopt dat, maar je tomaten lopen extra risico door de aardappels. Zorg dat de aardappels RUIM uit elkaar staan en het lekker kan doorwaaien, dat help ietwat. En ruim het loof zodra je aantasting ziet: de phytopthera kruipt in de grond.
Ik heb nauwelijks ruimte en nauwelijks wind. Ik heb een tuin van 3,5 bij 3, omgeven door 2 schuttingen van 1.80 en 2 huizen. En in die ruimte staat ook nog een schuur en een eettafel :+
Spoilers!
pi_149080025
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 18:11 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik heb nauwelijks ruimte en nauwelijks wind. Ik heb een tuin van 3,5 bij 3, omgeven door 2 schuttingen van 1.80 en 2 huizen. En in die ruimte staat ook nog een schuur en een eettafel :+
Dan zou ik, als ik jou was, investeren in pootaardappels met een hoge phytophera-resistentie. Ik wil wel samendoen :).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_149080278
Deze had ik vorig jaar: Ballerina, daar was ik wel over te spreken.
quote:
Vroeg, vrijwel vastkokend en zéér goed smakend consumptieras. De ovale geelvlezige knollen hebben een zeer mooie gladde gele huid. Het ras is zeer weinig gevoelig voor stootblauw en kan vanwege een lange kiemrust en trage suikervorming zeer goed bewaard worden. Prima opbrengst. Geeft rondovaal tot ovaal, middelmatig grof knollen met een zeer mooie huid. Geel schillig en geel vlezig. Matig vatbaar voor Phytophthora in het loof maar zéér sterk resistent in de knol. Wratziekte resistent. Zéér hoge consumptiekwaliteit met kooktype A(B).
Ik had ook Sarpo Mira, die heet phythophtora resistent te zijn, maar bij mij waren ze dat blijkbaar niet.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_149080503
sarpo mira is dan weer een laat ras.
deed het hier prima. maar voor een najaar/bewaar aardappel vind ik ze te vast kokend.
dus voor dit jaar een ander soort zoeken. in februari ff kijken wat de winkel heeft liggen.
pi_149081493
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 18:15 schreef sigme het volgende:

[..]

Dan zou ik, als ik jou was, investeren in pootaardappels met een hoge phytophera-resistentie. Ik wil wel samendoen :).
Je bent me aan het overtuigen ;) Interessant aanbod, passen de ballerina's door de brievenbus?
Spoilers!
pi_149081742
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2015 19:02 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Je bent me aan het overtuigen ;) Interessant aanbod, passen de ballerina's door de brievenbus?
Van de wal stuurt ze in een doosje, bij mij past dat door (het deurtje van) de brievenbus ;-)
Wanneer zou je ze willen hebben/poten? Ik heb ze vorig jaar half februari besteld, en toen eerst nog even bewaard voordat ik ze te kiemen heb gelegd. Ze kiemen niet makkelijk spontaan, dus ze zijn vrij goed houdbaar voordat ze de grond ingaan.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_149083066
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 18:11 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik heb nauwelijks ruimte en nauwelijks wind. Ik heb een tuin van 3,5 bij 3, omgeven door 2 schuttingen van 1.80 en 2 huizen. En in die ruimte staat ook nog een schuur en een eettafel :+
Zet dan de tomaten niet in de vollegrond maar in potten.
Sigme, moeten die potten dan afgesloten worden van de aarde?
pi_149084959
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 19:45 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Zet dan de tomaten niet in de vollegrond maar in potten.
Sigme, moeten die potten dan afgesloten worden van de aarde?
Ik heb alleen maar potten op hele lelijke tegels :P
Spoilers!
pi_149085044
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 19:09 schreef sigme het volgende:

[..]

Van de wal stuurt ze in een doosje, bij mij past dat door (het deurtje van) de brievenbus ;-)
Wanneer zou je ze willen hebben/poten? Ik heb ze vorig jaar half februari besteld, en toen eerst nog even bewaard voordat ik ze te kiemen heb gelegd. Ze kiemen niet makkelijk spontaan, dus ze zijn vrij goed houdbaar voordat ze de grond ingaan.
Ik wilde half maart gaan poten. Komt niet op een paar dagen. Ik zou het serieus heel tof vinden als je een paar aardappeltjes naar me op wilt sturen!
Spoilers!
pi_149085496
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2015 20:41 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik wilde half maart gaan poten. Komt niet op een paar dagen. Ik zou het serieus heel tof vinden als je een paar aardappeltjes naar me op wilt sturen!
Doen we! Ik zet ook altijd maar een paar aardappels, de rest geef ik altijd weg.
Ik heb een post-itje voor mezelf gemaakt, zal dit weekend even een bestellijst maken voor vd Wal, en dan even kijken hoever in het voren je kan bestellen (ze hebben daar iets voor, dat je bestelt en het pas later laat verzenden). Dan laat ik het spul begin maart bezorgen - ben ik zelf net weer terug uit Spanje. Zodra de bestelling geplaatst is stuur ik je een PM/DM ofzo :).

En dan hoop ik maar dat je ook echt geen phytopthera krijg en de Ballerina's zo lekker zijn als vorig jaar. Ze waren trouwens lekkerder van arme grond, van mest/compost groeien ze te snel en verliezen smaak.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_149085649
Top Sigme!

Goed dat je het zegt van die compost trouwens. Ik had gelezen dat je dat dus wel moest doen. En dat je ook vooral kali toe moet voegen. Dat wil ik sowieso eens gaan kopen.
Spoilers!
pi_149097055
Ik kan al bijna niet meer wachten om weer te kunnen zaaien.. ;( ;(
Dit jaar ga ik ook pompoenen en komkommers proberen te kweken, omdat we die best wel wat opeten.

Heeft iemand ervaring met pompoenen en komkommers?
Pompoenen wil ik eerst in de kas een beetje laten groeien, maar daarna zsm naar buiten ermee.
Komkommers uiteraard in de kas, maar daar komen ook kleine snoep tomaten in te staan.

Eerdaags even nog een rack maken, en dan kunnen daar een kleine 75 aardbeiplanten in hangen.

Al met al genoeg werk de komende tijd :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_149116437
ik ga toch maar eens beginnen , zo maar eens de pepers proberen te ontkiemen , heb goede hoop

mochten deze goed aanslaan ga ik verder via deze manier en de rest in potjes , dit jaar als doel 40 soorten pepers kweken




aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_149117059
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 09:30 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ik kan al bijna niet meer wachten om weer te kunnen zaaien.. ;( ;(
Dit jaar ga ik ook pompoenen en komkommers proberen te kweken, omdat we die best wel wat opeten.

Heeft iemand ervaring met pompoenen en komkommers?
Pompoenen wil ik eerst in de kas een beetje laten groeien, maar daarna zsm naar buiten ermee.
Komkommers uiteraard in de kas, maar daar komen ook kleine snoep tomaten in te staan.

Er zijn ook prima buitenkomkommers! Zowel klimrassen als kruiperds.
Komkommer en pompoenen pas naar buiten doen als je zeker weet dat het niet meer gaat vriezen, en als het toch gaat vriezen: beschermen! Als je een slakrijke tuin heb, ook de eerste tijd goed beschermen tegen slakken. Verder lusten pompoenen een flinke hoop mest. En ze worden erg groot. Ik hak de tentakels altijd gewoon af als ze te lang worden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_149117966
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 20:34 schreef Thezappa het volgende:
ik ga toch maar eens beginnen , zo maar eens de pepers proberen te ontkiemen , heb goede hoop

mochten deze goed aanslaan ga ik verder via deze manier en de rest in potjes , dit jaar als doel 40 soorten pepers kweken

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
40 :o

Zijn dat van die kartonnen bakjes? Kan je die dan met bakje en al in de aarde stoppen?
Spoilers!
pi_149117990
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 21:14 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

40 :o

Zijn dat van die kartonnen bakjes? Kan je die dan met bakje en al in de aarde stoppen?
ja , zou kunnen , ik trek ze altijd iets uit mekaar als ik ze over plant , haal meeste er dan af
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_149118303
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 21:15 schreef Thezappa het volgende:

[..]

ja , zou kunnen , ik trek ze altijd iets uit mekaar als ik ze over plant , haal meeste er dan af
Ik moet eens iets goeds verzinnen om in te zaaien. Ik heb van die kleine potjes maar die vallen weer om in mijn kasje omdat er uitsparingen in de bodem zitten waar ze niet in passen. Vierkant is misschien beter. Ik heb ook wel eens aarde in het kasje gedaan en dan zaaien in rijtjes maar dat werkt met verschillende kiemtijden weer niet lekker.
Ik had vorig jaar kleine terracotta potjes maar die zogen al het water zo uit de aarde. Niets wat ik daar in gezaaid had is uitgekomen.

Ik denk dat ik maar eens een keertje bij Vreeken ga neuzen. Ook voor de leuk natuurlijk ;)
Spoilers!
pi_149119151
ik gebruik kleine zaaitray waarvan er 2 in de kweekbakken van de action passen.

die turfpotjes van Thezappa gaan bij mij altijd schimmelen.
pi_149132947
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 21:40 schreef Elleska het volgende:
ik gebruik kleine zaaitray waarvan er 2 in de kweekbakken van de action passen.

die turfpotjes van Thezappa gaan bij mij altijd schimmelen.
Wat voor zaaitray, kan je die tonen op foto? Hoe kom je er aan / waar te koop?

Die kweekbakjes van Action heb ik idd ook.
En met die turfbakjes zelfde slechte ervaring, dat schimmelde
pi_149133046
bij mij hebben ze in al die jaren nog niet geschimmeld ? je kan ook drink bekertjes gebruiken
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_149133498
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 11:19 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Wat voor zaaitray, kan je die tonen op foto? Hoe kom je er aan / waar te koop?
Gewoon bij het tuincentrum.
Kan nu niet bij de tuinspullen maar zal ff kijken of google een foto kan vinden.
pi_149134254
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 11:23 schreef Thezappa het volgende:
bij mij hebben ze in al die jaren nog niet geschimmeld ? je kan ook drink bekertjes gebruiken
Bij mij schimmelen ze ook altijd. En dan denk ik dat ze vergaan, gaat mijn plantje dood omdat de worteltjes er niet doorheen komen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_149134378
quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2015 12:04 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Bij mij schimmelen ze ook altijd. En dan denk ik dat ze vergaan, gaat mijn plantje dood omdat de worteltjes er niet doorheen komen.
ja ? ik trek ze er wel zo veel mogelijk vanaf als ik ze over pot

ik zal laten weten hoe het hier gaat
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_149135651
een zaaitray kan je eindeloos hergebruiken. dat vind ik ook een voordeel.

ik kan zo geen foto vinden van mijn zaaitray.
een grotere kopen en op maat knippen is ook een optie. een plantentray met kleine vakjes werkt ook

Sommige tuincentra hebben bakken waar je dit soort plantenpoten mag meenemen.

zoiets lijkt me ook handig, past beter op de vensterbank
pi_149136198
quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2015 12:04 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Bij mij schimmelen ze ook altijd. En dan denk ik dat ze vergaan, gaat mijn plantje dood omdat de worteltjes er niet doorheen komen.
Ik lees net dat schimmel kan komen omdat er karton aan de bakjes is toegevoegd. En dat de wortels er alleen doorheen komen wanneer de bakjes vochtig zijn.
Spoilers!
pi_149138454
En de schimmel komt ook weer als ze nat zijn..
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_149138690
Ik gebruik sjefs tuintip 30:

Maar dan met van die bloempottrays die ik gratis bij de tuinland meeneem, met 12 of 13 ronde 'bakjes' in 1 tray.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_149139561
Ik ga gewoon een ander kasje kopen. In die ik nu heb zitten uitsparingen in de bodem voor kleine ronde potjes. Als je een andere maat potjes hebt, vallen ze vaak om. Ik ga mijn kas dus aanpassen aan mijn potjes en niet andersom. Verder ga ik eens experimenteren met die turfcups en met wat Sigme hierboven zegt. Als ik een groentesoort plant doe ik dat in beide soorten cups en dan zie ik wel wat het succesvolst is.
Spoilers!
pi_149140016
daarom is een tray handig, die valt niet om.
maar een beter passend kasje kopen is natuurlijk net zo makkelijk
pi_149148491
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 15:12 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ga gewoon een ander kasje kopen. In die ik nu heb zitten uitsparingen in de bodem voor kleine ronde potjes. Als je een andere maat potjes hebt, vallen ze vaak om. Ik ga mijn kas dus aanpassen aan mijn potjes en niet andersom. Verder ga ik eens experimenteren met die turfcups en met wat Sigme hierboven zegt. Als ik een groentesoort plant doe ik dat in beide soorten cups en dan zie ik wel wat het succesvolst is.
Kan je niet gaten opvullen met potgrond en nog een dun laagje waar je de potjes inzet?

Ik ben deze winter bezig lege wc-rollen tot potjes te vouwen. Onderkant platknijpen, opnieuw platknijpen met de twee vouwen op elkaar. Vouwen ca. 1,5 cm inknippen en flapjes dichtvouwen als bij een kartonnen doos. Er moet in het midden nog een vierkantje open blijven, dus evt. flappen inkorten. De wc-rol is dan van boven rond en aan de onderkant vierkant. Ik laat ze gewoon op volle hoogte, dan hebben de kiemplantjes in het begin misschien nog een steuntje aan de opstaande rand en bovendien geen tocht over de aarde/de stengel waar die uit de aarde ontspruit. Mijn ervaring is dat de planten dan minder gevoelig voor luis zijn.

Ik weet niet of ik het bij het verspenen wel met het potje in de grond zal zetten. Ik heb ook geen goede ervaringen met potjes die vanzelf oplossen. Ook zie je altijd aan het einde van het seizoen bij planten als geraniums dat ze nogal ingekneld zijn in dat manchetje wat hun "zaaipotje" geweest zal zijn, dat evenmin oploste of wortels doorliet.
pi_149155663
Ik gebruik vaak een emmer, die doe ik vol zand uit mijn tuin en daar zaai ik in. Als ze opkomen verspenen naar kleinere potjes en bij goed weer plant ik ze buiten.
Bij het verspenen doe ik mijn vingers om het plantje heen, steek ze in de grond en lepel zo het plantje eruit met wat grond erbij.
Het gaat 9 van de 10 keer goed.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_149323371
Ik heb iets last van schimmels , maar is voor chilipeperzaden niet schadelijk..

Maar is nog niets ontkiemt in het aquarium na een week ..

Ff wachten nog
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_149323952
Ik ga maar eens een lijst maken met groenten die ik dit jaar wil zaaien, en dan kijken wanneer dit allemaal gezaaid moet worden. In de moestuin staan nog twee preien die ik nog moet oogsten en wat broccoli waar het meeste al van af is.
Ik denk dat ik voor het seizoen begint de kippen nog even een paar dagen op het bewuste stuk grond laat scharrelen, dat scheelt tonnen onkruid later in het jaar. ;)
  dinsdag 3 februari 2015 @ 15:31:11 #73
35189 Troel
scherp en bot
pi_149328054
Zo, ik weet wat ik wil. Nu nog kijken hoe ik dat wil ;)

Eerst maar eens kijken of ik flink kan gaan spitten enzo :D
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_149339219
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 22:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik gebruik vaak een emmer, die doe ik vol zand uit mijn tuin en daar zaai ik in. Als ze opkomen verspenen naar kleinere potjes en bij goed weer plant ik ze buiten.
Bij het verspenen doe ik mijn vingers om het plantje heen, steek ze in de grond en lepel zo het plantje eruit met wat grond erbij.
Het gaat 9 van de 10 keer goed.
Vermoedelijk niet zand, maar grond of aarde.
pi_149356072
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 12:09 schreef Elleska het volgende:

[..]

fijn dat je de tegenstrijdigheid zelf niet opmerkt.
Je zei in je vorige post zelf dat je met een laag organisch materiaal bijna niet meer hoeft te wieden. Spitten doe ik ook niet aan. ik hoef ook maar amper te wieden en dat zonder het gebruik van gif. wieden berg werk? als de boel wordt verwaarloost misschien, hier een paar min per week.

die mini plantjes die ik wied brengen de grond amper in beweging. met oogsten breng je meer lucht in de grond.

idee van No-till_farming is juist dat je het bodemleven en alle nuttige beestjes hun werk laten doen. hallo round-up, doei beestjes.
maar ook ik benieuwd naar het topic waar jij met een onderbouwing komt van de argumenten dat round-up goed is voor de boden- / waterkwaliteit en biologisch afbreekbaar is zonder bijkomende schade.
Om nog even terug te komen op wel of niet spitten, ik stuitte op dit artikel erover.
Bij mij stikt het van de regenwormen, ik ga daar dus niets aan doen. :)
Alleen een laagje compost erop lijkt me zo, zal vanmiddag eens kijken of het droog wil blijven.
pi_149357079
^O^

Dat ik niet spit is eigenlijk gekomen doordat het me lichamelijk niet lukt. dus extra leuk om steeds meer te lezen dat niet spitten beter is, helemaal met wat aanpassingen zoals mulch *O*

er zijn buren die zodra het blad valt dagen bezig zijn om alles op te ruimen. nu zijn ze alweer begonnen met spitten(voor zover het weer dat toelaat) om maar op tijd klaar te zijn voor het voorjaar. Wat ik doe? helemaal niets. in het najaar hooguit wat uitgebloeide bloemen weghalen om te voorkomen dat deze zich overal uitzaaien. in het voorjaar haal ik pas het blad weg wat teveel is. ik wordt soms raar aangekeken maar ach.
  woensdag 4 februari 2015 @ 15:04:34 #77
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149357982
Ik leg er vaak nog wat karton zodat alles wat er nog aan plantmateriaal in de grond zit een langzame, donkere dood sterft.
pi_149413622
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 20:51 schreef sigme het volgende:

[..]

Er zijn ook prima buitenkomkommers! Zowel klimrassen als kruiperds.
Komkommer en pompoenen pas naar buiten doen als je zeker weet dat het niet meer gaat vriezen, en als het toch gaat vriezen: beschermen! Als je een slakrijke tuin heb, ook de eerste tijd goed beschermen tegen slakken. Verder lusten pompoenen een flinke hoop mest. En ze worden erg groot. Ik hak de tentakels altijd gewoon af als ze te lang worden.
Weet jij zo welke klimmers het buiten goed doen?
Dan gaat eerst alles de kas in, en dan later pas alles naar buiten als het weer er naar is
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_149424566
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 10:40 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Weet jij zo welke klimmers het buiten goed doen?
Dan gaat eerst alles de kas in, en dan later pas alles naar buiten als het weer er naar is
Nee, sorry. Ik zoek altijd kruipers :).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_149452691
Wie heeft er ervaring met pepers kweken?
Heb voor de grap enkele maanden geleden eens wat chili?? zaadjes in een potje gedaan en inmiddels zitten er 2 rode pepers aan, een groene en 3 puntjes die binnenkort ook gaan uitkomen.

Wanneer zijn deze goed om te plukken, want de zaadjes kwamen dacht ik uit een groen pepertje en inmiddels zijn er al 2 rood geworden.

Heb er verder vrij weinig aan gedaan dan water geven en voor het raam gezet, aarde komt gewoon uit de tuin, dus was wel verbaast dat het zo gemakkelijk ging.
pi_149456550
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 19:24 schreef 111210 het volgende:
Wie heeft er ervaring met pepers kweken?
Heb voor de grap enkele maanden geleden eens wat chili?? zaadjes in een potje gedaan en inmiddels zitten er 2 rode pepers aan, een groene en 3 puntjes die binnenkort ook gaan uitkomen.

Wanneer zijn deze goed om te plukken, want de zaadjes kwamen dacht ik uit een groen pepertje en inmiddels zijn er al 2 rood geworden.

Heb er verder vrij weinig aan gedaan dan water geven en voor het raam gezet, aarde komt gewoon uit de tuin, dus was wel verbaast dat het zo gemakkelijk ging.
Als de steeltjes verkleuren / verhouten / geel worden, dan is de peper iig klaar om geplukt te worden.
pi_149458827
Heeft iemand ervaring met wormenbuizen? Dat is de kleinste variant wormenbak en direct op lokatie. Regenpijp vol gaatjes in de grond steken, groenteafval erin, wurmen erin, deksel erop. Het zou ook goed gaan in grote bloembakken.

Ik vraag me vooral af wat wurmen en slakken ervan vinden.
  zaterdag 7 februari 2015 @ 22:51:22 #83
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149459007
Ja hier.
Werkt perfect, wormen vinden ze vanzelf wel en blijven in de buurt. Slakken komen er niet in omdat er een deksel op zit.
pi_149481446
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 22:51 schreef Erasmo het volgende:
Ja hier.
Werkt perfect, wormen vinden ze vanzelf wel en blijven in de buurt. Slakken komen er niet in omdat er een deksel op zit.
O fijn. Hoe hem je ze gemaakt? Gaten in regenpijp is natuurlijk geen probleem, maar dat deksel dat zó zit dat de slakken zich er niet onder kunnen wurmen?

Ik moet de wurmen kopen, want ze komen niet naar boven naar het balkon geschuifeld. Dus wurmen over verschillende buizen verdelen en hopen dat ze niet weglopen. De potten zijn formaat emmer en iets grotere langwerpige bakken. Eentje is een afvalcontainer van Ikea, voor balkon een ideale maat maar helaas vervangen door een andere, de Variera die groter is. Erg grote potten zijn te zwaar voor een uitstekend balkon.
  zondag 8 februari 2015 @ 19:24:51 #85
35189 Troel
scherp en bot
pi_149482173
Als ze het balkon niet zelf op kunnen, neem ik aan dat ze het ook niet zomaar af kunnen. Behalve dan misschien als kamikazepiloot zonder parachute ofzo ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 8 februari 2015 @ 19:42:50 #86
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149482940
Je moet geen regenpijp pakken maar standaard pvc pijp uit de bouwmarkt, heb je gelijk een passende dop.
pi_149484861
Ik wil munt gaan zaaien in mijn moestuinbak.
Er zijn toch verschillende soorten? (om thee mee te gaan zetten) en zo ja wanneer zal ik dat gaan beginnen? :9
pi_149486357
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 20:28 schreef Bluezz het volgende:
Ik wil munt gaan zaaien in mijn moestuinbak.
Er zijn toch verschillende soorten? (om thee mee te gaan zetten) en zo ja wanneer zal ik dat gaan beginnen? :9
In ieder geval zorgen dat hij in een bak staat, want woekert behoorlijk, munt. Of je moet ruimte zat hebben.

Kan wel vanaf april denk ik. Aldi heeft rond die tijd altijd kruidenplantjes als tijdelijk artikel / aanbieding
pi_149488428
quote:
7s.gif Op zondag 8 februari 2015 19:24 schreef Troel het volgende:
Als ze het balkon niet zelf op kunnen, neem ik aan dat ze het ook niet zomaar af kunnen. Behalve dan misschien als kamikazepiloot zonder parachute ofzo ;)
Ik denk dat je wat anders leest, maar ik begrijp niet waarom je denkt dat iets wat op balkon gebracht is en pootjes o.i.d. heeft, niet zelf vertrekken kan.

quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 19:42 schreef Erasmo het volgende:
Je moet geen regenpijp pakken maar standaard pvc pijp uit de bouwmarkt, heb je gelijk een passende dop.
Ik heb een paar weken geleden staan kijken. Ben ervan uitgegaan dat het regenpijpen waren. Doppen lagen er niet bij.
pi_149488435
munt kan je ook gemakkelijk stekken, misschien is er iemand die je wat verschillende stekjes wil opsturen?
ik ben er geen fan van dus kan je helaas niets aanbieden.
pi_149488818
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 20:53 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

In ieder geval zorgen dat hij in een bak staat, want woekert behoorlijk, munt. Of je moet ruimte zat hebben.

Kan wel vanaf april denk ik. Aldi heeft rond die tijd altijd kruidenplantjes als tijdelijk artikel / aanbieding
Ok tx.
Ik ga op zoek tegen die tijd.
pi_149498924
En ik heb een aardbeienrek gemaakt van een oude stalen stelling:


Binnenkort er nog eens een rek erbij maken als kruidentuin buiten :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_149499501
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 07:44 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
En ik heb een aardbeienrek gemaakt van een oude stalen stelling:
[ afbeelding ]

Binnenkort er nog eens een rek erbij maken als kruidentuin buiten :P
Cool :9~ _O_ *O* :Y
pi_149499820
Beetje slijpen/popnagelen en je hebt dit :D
Eenvoudig te maken, en het levert je zoveel plaats besparing op dat het echt de moeite is.
Ik heb nog genoeg materiaal om nog 2/3 rekken te maken en hieraan de koppelen, dus ik voel me een blij mens.

Kan ik de rest van de tuin mooi benutten voor andere dingen
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_149515109
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 09:05 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Beetje slijpen/popnagelen en je hebt dit :D
Eenvoudig te maken, en het levert je zoveel plaats besparing op dat het echt de moeite is.
Ik heb nog genoeg materiaal om nog 2/3 rekken te maken en hieraan de koppelen, dus ik voel me een blij mens.

Kan ik de rest van de tuin mooi benutten voor andere dingen
als ik plantjes in een bak doe dan groeien ze bij mij minder en geven ze minder opbrengst. Aardbeeien worden bij mij dan kleiner en ik krijger minder. Daarom doe ik ze in de volle grond.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_149525026
Ben alweer begonnen :)
3x moneymaker (tomaat) en 3x Malawi peppadew (peper) zijn al alive!
Morgen de cherry tomaat zaadjes in het kiembakje stoppen (wit bakje van de chinees) :P
pi_149531426
quote:
0s.gif Op maandag 9 februari 2015 18:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

als ik plantjes in een bak doe dan groeien ze bij mij minder en geven ze minder opbrengst. Aardbeeien worden bij mij dan kleiner en ik krijger minder. Daarom doe ik ze in de volle grond.
Ik ga dit jaar voor het eerst met bakken werken eerlijk gezegd..
Nu ga ik er wel vanuit dat ze veel meer voeding nodig hebben omdat de ruimte zo beperkt is.
We zullen zien
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_149582956
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 08:36 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Ik ga dit jaar voor het eerst met bakken werken eerlijk gezegd..
Nu ga ik er wel vanuit dat ze veel meer voeding nodig hebben omdat de ruimte zo beperkt is.
We zullen zien
gaat best hoor , beetje plantenvoeding vn action erdoor en gaan
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_149605992
Vanaf volgende week donderdag de 19e is er weer zaad te koop bij Lidl vanaf 19 cent per zakje.
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 21:03 schreef Thezappa het volgende:

[..]

gaat best hoor , beetje plantenvoeding vn action erdoor en gaan
Is die voeding goed voor eetbare planten?
Spoilers!
  † In Memoriam † donderdag 12 februari 2015 @ 18:11:43 #100
240917 Mula
pi_149606668
quote:
14s.gif Op donderdag 12 februari 2015 17:40 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vanaf volgende week donderdag de 19e is er weer zaad te koop bij Lidl vanaf 19 cent per zakje.

[..]

Is die voeding goed voor eetbare planten?
Action heeft ook voeding voor eetbare planten. Doosje van een kilo voor ¤0,49.
pi_149606946
quote:
0s.gif Op woensdag 11 februari 2015 21:03 schreef Thezappa het volgende:

[..]

gaat best hoor , beetje plantenvoeding vn action erdoor en gaan
deed ik ook, maar dan niet de action troep en toch deden mijn aarbeiplanten en tomaten het slechter vorig jaar dan degene in de buitenlucht.
De hoeveelheid zonlicht was nagenoeg gelijk.

Ik doe niet meer in bakken dit jaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_149607919
aardbeien werkt hier prima in bakken. natuurlijk wel bakken die groot genoeg zijn en extra bemesting en water.

tomaten staan ook in potten maar dan met pot en al in de volle grond. dat scheelt namelijk weer water geven.
pi_149608560
Zucht, ik wil weer veel te veel in mijn paar vierkante meter tuin met potten en bakken. Ik kom tot 26 soorten kruiden, groenten en fruit -O-

Gelukkig is er wel nog een en ander op elkaar aan te laten sluiten. Als de aardappels klaar zijn kunnen die bakken gebruikt worden voor tomaten en komkommers bijvoorbeeld. Met nieuwe aarde natuurlijk. En de bimi en knoflook gaat pas in het najaar de tuin in. Maar toch, het grootste deel komt echt allemaal tegelijk in de tuin. We zullen zien :P
Spoilers!
pi_149608862
kan je de hoogte in werken?
pi_149609485
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 19:26 schreef Elleska het volgende:
kan je de hoogte in werken?
Niet heel erg. Ik heb 3 langwerpige bakken tegen een muur. En 2 kleine bakjes aan de regenpijp. Verder zet ik onze eettafel zo vol dat we er nog net kunnen eten :') En er is nog plaats voor 6 bakken met grote planten zoals komkommers of snijbiet.

Maar het komt wel soort van goed denk ik. Ik ben een doorschuifschema aan het maken. Ruccola op, veldsla er in, op die toer.
Spoilers!
pi_149610103
quote:
14s.gif Op donderdag 12 februari 2015 17:40 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vanaf volgende week donderdag de 19e is er weer zaad te koop bij Lidl vanaf 19 cent per zakje.

[..]

Is die voeding goed voor eetbare planten?
ja moet je wel die voor eetbare planten hebben , niet die van kamerplanten
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_149610140
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 18:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

deed ik ook, maar dan niet de action troep en toch deden mijn aarbeiplanten en tomaten het slechter vorig jaar dan degene in de buitenlucht.
De hoeveelheid zonlicht was nagenoeg gelijk.

Ik doe niet meer in bakken dit jaar.
pokon kan ook haha

ik kweek ook altijd 2 emmers voor met aarbeien , ikvind ze goor maar mijn vriendin niet
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_149614140
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 19:41 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Niet heel erg. Ik heb 3 langwerpige bakken tegen een muur. En 2 kleine bakjes aan de regenpijp. Verder zet ik onze eettafel zo vol dat we er nog net kunnen eten :') En er is nog plaats voor 6 bakken met grote planten zoals komkommers of snijbiet.

Maar het komt wel soort van goed denk ik. Ik ben een doorschuifschema aan het maken. Ruccola op, veldsla er in, op die toer.
Kruiden kunnen in een toren. Naast die stapelbare driekantige bakken zijn er nu hoge bakken met openingen in de zijkant. Dat lijkt me een te hoge puntbelasting voor op balkon.
pi_149614446
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 21:17 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Kruiden kunnen in een toren. Naast die stapelbare driekantige bakken zijn er nu hoge bakken met openingen in de zijkant. Dat lijkt me een te hoge puntbelasting voor op balkon.
Zal eens kijken of ik nog iets beters tegenkom, dank je.

Ik ben nu tot een indeling gekomen waarbij ik 6 potten aardbeien, peper en kruiden op tafel moet zetten naast nog een lange bak met erwten. Dat valt me alles mee.
Het is niet zo dat we ooit in de tuin zitten ofzo trouwens. Veel te veel stank- en geluidsoverlast van de buren. Dus als de tuin vol staat boeit dat niet zo. Zo lang er maar ruimte is voor de bbq en een paadje langs de potten, tuinslang en schuurdeur :P
Spoilers!
pi_149628657
Bij mijn vriend een klein stukje tuin ingenomen waar ik witte en rode aardbeien mocht planten.
Ook vorig jaar 3 soorten druiven tegen zijn schutting gepland. ( rode, paarse en witte druiven ) en een kiwi plant. Hopelijk groeit alles goed door dit jaar !

Bij het tuincentrum een blauwe en een roze "blauwe" bessenstruik gehaald. En omdat mijn vriend weinig tijd heeft voor de kas mag ik de helft van de kas hebben waar ik van plan ben tomaten, komkommers, paprikas, etc te planten. Ben benieuwd hoe dat gaat dit jaar ! Ook zal ik de sierkallabassen gaan verzorgen.

Voor bloemen heb ik dubbelbloemige stokroos zaadjes besteld in verschillende kleuren. O+
pi_149637131
ik timmer altijd paar dingen , planten bakjes enzo , en die kan je zo tegen de muur zetten , gaan 2 jaar mee ofzo dan rotten ze weg ...

oude pallets _O_
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  vrijdag 13 februari 2015 @ 18:23:16 #112
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149640308
Kun je kiwibes eigenlijk ook bij de wat grotere tuincentra halen?
pi_149641584
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 18:23 schreef Erasmo het volgende:
Kun je kiwibes eigenlijk ook bij de wat grotere tuincentra halen?
Welkoop / Boerenbond heeft ze iig vaak rond pasen / pinksteren te koop
Maar online zal ongetwijfeld ook wel een webshop zijn. Laatst fruitboompjes op die manier besteld, maakte op mij wel goede indruk. Maar ik moet natuurlijk nog zien wat ze gaan doen
pi_149723735
net begonnen met de tweede ronde pepers
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_149734727
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 18:23 schreef Erasmo het volgende:
Kun je kiwibes eigenlijk ook bij de wat grotere tuincentra halen?
Kiwibes kun je overal wel halen inderdaad, heb de mijne vorig jaar in de tuin gezet. Hij verloor eerst alle bladeren en kreeg daarna nieuwe groene blaadjes. Hopelijk overleeft hij de kou en krijgt het plantje weer mooie groene blaadjes, het is even afwachten !
pi_149746504
quote:
14s.gif Op maandag 16 februari 2015 13:15 schreef Thezappa het volgende:
net begonnen met de tweede ronde pepers
Ik volgend weekend mijn 2de rond tomaten.
De eerste tomatenstekjes zijn nu al 5-6 cm hoog *O*

Peterselie en sla dit weekend gezaaid
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_149826651
Ik zag dat de Lidl weer zaden heeft vanaf vandaag. Heeft iemand toevallig gezien welk komkommer ras zij te koop hebben? Ik ben nog op zoek naar de Socrates.
pi_149827891
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 14:29 schreef Angelfrouk het volgende:
Ik zag dat de Lidl weer zaden heeft vanaf vandaag. Heeft iemand toevallig gezien welk komkommer ras zij te koop hebben? Ik ben nog op zoek naar de Socrates.
Ik ga over een half uurtje naar Lidl, ik zal even voor je kijken. Is Socrates een aanrader? Ik heb ook komkommer nodig.
Spoilers!
pi_149829971
straks een eigen stukje opeisen in de tuin, en morgen afgraven en grond halen :D
pi_149832059
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 14:29 schreef Angelfrouk het volgende:
Ik zag dat de Lidl weer zaden heeft vanaf vandaag. Heeft iemand toevallig gezien welk komkommer ras zij te koop hebben? Ik ben nog op zoek naar de Socrates.
Helaas, qua komkommer alleen Akita en Konsa. Ik heb de Konsa meegenomen.
Spoilers!
  donderdag 19 februari 2015 @ 17:38:20 #121
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_149832120
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 16:26 schreef elvin het volgende:
straks een eigen stukje opeisen in de tuin, en morgen afgraven en grond halen :D
Kan je niet je de aarde van de tuin zelf gebruiken? Eventueel mengen met gratis compost van de gemeente?
21 maart is nationale compostdag w/
Zie http://compostdag.nl .

Dan kan je gratis 2 zakken compost ophalen. Eventueel kom je nog een keer terug op de dag voor extra zakken
Als je deze mengt met je bovenlaag van je huidige tuingrond is dat toch perfect?


Hier heb ik in de kweekkastje aan het ontkiemen:

Peper
Tomaat cherry
Bloemkool
Lente-ui
Sla

>:)
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_149832324
2 zakken maar?
hier mag je gewoon je kar vol scheppen en op=op.

vorig jaar zelfs meerdere karren compost opgehaald want er was geen hond, enkel 1 mannetje van de gemeente die zich dood verveelde en ons kwam helpen de kar volscheppen. het was op een andere locatie dan normaal, men kon het blijkbaar niet vinden of was niet goed op de hoogte
pi_149834704
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 17:45 schreef Elleska het volgende:
2 zakken maar?
hier mag je gewoon je kar vol scheppen en op=op.

vorig jaar zelfs meerdere karren compost opgehaald want er was geen hond, enkel 1 mannetje van de gemeente die zich dood verveelde en ons kwam helpen de kar volscheppen. het was op een andere locatie dan normaal, men kon het blijkbaar niet vinden of was niet goed op de hoogte
vorig jaar mocht ik 7 zakken van 40 l ophalen. Jaar daarvoor 5 zakken en het jaar daarvoor 4 zakken. Wordt niet gecontroleerd. Je partner kan even later weer halen.
Sommige gemeentes doen niet mee :N
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_149851881
quote:
1s.gif Op donderdag 19 februari 2015 17:35 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Helaas, qua komkommer alleen Akita en Konsa. Ik heb de Konsa meegenomen.
Late reactie, maar bedankt voor het kijken! Much appreciated.

De Socrates schijnt veel komkommers te geven en dat wil ik wel eens proberen :), vandaar. Ik ga de Konsa en de Akita eens bekijken.
pi_149852205
Goed idee, laat ik es wat tegels weghalen en moestuintje maken. Vroeger moest ik wel eens (verplicht) mee, dan zei ik..hey wie z'n hobby is het nou eigenlijk.. :{

Verse vleestomaten ftw! en bedankt voor alle tips :)
pi_149860900


uitgekomen pepers

en nieuwe ter ontkieming



dit zijn puur eerst de pepers , ga later beginnen met courgettes , tomaat , paprika , ui , kweek dit jaar alleen dingen die veel en goed gaan haha
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_149862331
Hoe kan ik katten en vogels uit mijn moestuintje houden?

gr
pi_149867015
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 17:12 schreef elvin het volgende:
Hoe kan ik katten en vogels uit mijn moestuintje houden?

gr
Katten: Kattenschrik kopen bij de Action
Of de katten steeds wegjagen en water naar ze gooien.

Vogels? Waarom vogels weg? Meeste vogels geen gevaar, duiven kunnen wel ruineren. De oude Groningers hier zweren bij zwart plastic / vuilniszakken vlaggetjes.

Wij spannen nog wel eens videobanden (de tape), gewoon even gratis zoeken op marktplaats.
Maakt geluid in de wind en schittert.
Ook dvd of cd aan touwtjes die los rond bungelen bij bijvoorbeeld bonenstokken, zodat de vogels de nieuwe opgekomen bonenplantjes niet de grond uittrekken. Dat helpt echt
pi_149881326
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 17:12 schreef elvin het volgende:
Hoe kan ik katten en vogels uit mijn moestuintje houden?

gr
net over de planten spannen. Je moet dan wel af en toe dode vogels uit je tuin weghalen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 21 februari 2015 @ 10:10:25 #130
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149881416
Ik heb hier oude cd's die in de wind wapperen. Misschien als ik tijd en zin heb maak ik een automatisch vogelverjager met een arduino :P

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 10:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

net over de planten spannen. Je moet dan wel af en toe dode vogels uit je tuin weghalen.
Dan doe je het toch wel erg fout.
pi_149881425
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 10:10 schreef Erasmo het volgende:
Dan doe je het toch wel erg fout.
Ik heb geen last van vogels. Mijn ouders en zusje wel. Die spannen een net over hun struiken en halen ongeveer 5-7 dode vogels per maand uit hun tuin. Ze willen persee van die struik eten, komen onder het net en komen er niet meer onder vandaan... kwesite van eigen schuld
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 21 februari 2015 @ 12:00:48 #132
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_149883332
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 10:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik heb geen last van vogels. Mijn ouders en zusje wel. Die spannen een net over hun struiken en halen ongeveer 5-7 dode vogels per maand uit hun tuin. Ze willen persee van die struik eten, komen onder het net en komen er niet meer onder vandaan... kwesite van eigen schuld
Geen eigen schuld van die vogels. Je maakt eigenlijk een vogelval.
Zorg ervoor dat de vogels niet onder het net kunnen komen.
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_149886556
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 12:00 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

Geen eigen schuld van die vogels. Je maakt eigenlijk een vogelval.
Zorg ervoor dat de vogels niet onder het net kunnen komen.
Dat lukt helaas niet. Je vinden altijd wel een weg.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 21 februari 2015 @ 14:44:30 #134
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_149887473
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 14:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat lukt helaas niet. Je vinden altijd wel een weg.
Is toch zielig voor die beestjes?
Dus 30-40 dooie vogels is het waard? Ik zou kijken op er een andere optie is.
Net zal wel beschadigd zijn en gaten hebben .Nieuw net kopen? Beter net? Dubbel net? Groter net?
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_149890049
Doe het goed of doe het niet, een vogelval maken is niet de bedoeling.

ken meerdere mensen die netten over de tuin hebben om katten binnen te houden en geen daarvan ooit gehoord over een vogel onder het net (zou leuk worden met de katten erbij). zo onmogelijk is het dus niet.
pi_149891245
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 14:44 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

Is toch zielig voor die beestjes?
Dus 30-40 dooie vogels is het waard? Ik zou kijken op er een andere optie is.
Net zal wel beschadigd zijn en gaten hebben .Nieuw net kopen? Beter net? Dubbel net? Groter net?
tja wat moet ik ervan zeggen. Moeten ze zelf weten... Als zij het goed vinden, wie ben ik dan om het te veranderen als ze het niet willen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_149891694
Ik vind het nogal bruut, die dode vogels door dat net
  zaterdag 21 februari 2015 @ 17:28:01 #138
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_149892292
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 16:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

tja wat moet ik ervan zeggen. Moeten ze zelf weten... Als zij het goed vinden, wie ben ik dan om het te veranderen als ze het niet willen.
Geef ze een nieuw net voor hun verjaardag of iets dergelijks.

Problem solved

^O^
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
  zaterdag 21 februari 2015 @ 17:50:05 #139
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149892792
Of je leert ze hoe je een net fatsoenlijk op spant. Of je geeft ze een zangvogelkookboek.

Trouwens binnenkort leuk tuinspul bij de Lidl, vooral dat kleine kweekkastje is erg handig.
pi_149893918
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 februari 2015 17:05 schreef marcel.nl het volgende:
Ik vind het nogal bruut, die dode vogels door dat net
zelf heb ik geen last van vogels. Dat is het voordeel van tuinieren in je achtertuin in een stadswijk. Ook amper last van ziektes. *O*
Nadeel is weinig ruimte.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_149996902
Ik wil komende week van oude wijn kistjes zaadbakjes gaan maken.

Iemand een idee met wat voor soort olie/beits ik deze kistjes weerbestendig kan maken?

Gaat dus om eetbare gewassen/kruiden
hardcoholic
  dinsdag 24 februari 2015 @ 18:32:59 #142
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_149998562
Lijnzaadolie?
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_150019640
Ik heb alleen een dakterras dus geen ruimte voor een moestuin, wil nu wat kruiden in potten zetten. Mag dat ook hier? Of is er een speciaal kruiden in pot topic?
Ik ben nooit verder gekomen dan een plant uit de supermarkt die na een paar weken op was en in de container belandde. Nu wil ik t dus graag beter aanpakken. Wie heeft tips? Moet ik zaden kopen of planten in grotere potten? En kan dat naar buiten meteen of moet t nu nog binnen? Help!
Verder misschien aanraders voor groente/fruit die op een terras in een pot kunnen? Ik dacht misschien tomaten of aardbeien?
pi_150019832
Je kan op een dakterras toch ook van die vierkantemeter bakken proberen? Of is het heel klein? :)
pi_150021300
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 08:54 schreef Sjaam het volgende:
Ik heb alleen een dakterras dus geen ruimte voor een moestuin, wil nu wat kruiden in potten zetten. Mag dat ook hier? Of is er een speciaal kruiden in pot topic?
Ik ben nooit verder gekomen dan een plant uit de supermarkt die na een paar weken op was en in de container belandde. Nu wil ik t dus graag beter aanpakken. Wie heeft tips? Moet ik zaden kopen of planten in grotere potten? En kan dat naar buiten meteen of moet t nu nog binnen? Help!
Verder misschien aanraders voor groente/fruit die op een terras in een pot kunnen? Ik dacht misschien tomaten of aardbeien?
Ja hoor, kletsen over kruidenplantjes kan hier ook. Zaadjes voor kruidenplantjes kan je op de vensterbank zaaien. In een klein potje met huishoudfolie er over, of in een zaaikasje. Die zijn overdekt, daar wordt het dan lekker warm in waardoor de zaadjes sneller ontkiemen. Als de plantjes een centimeter of 10 zijn en het weer laat het toe kunnen ze overgepot worden in een grotere pot en naar buiten.

Het ligt er een beetje aan hoe veel ruimte je hebt. Een tomatenplant is heel leuk maar neemt al snel een halve vierkante meter in en wordt al snel 1,5-2 meter hoog. Aardbeien nemen niet heel veel meer ruimte in dan een flinke kruidenplant (niet zo'n supermarktding natuurlijk).
Sla is ook altijd leuk om zelf te zaaien. Ik ga dit jaar voor het eerst romaine zaaien. Ik zaai al jaren succesvol veldsla en rucola, dat gaat hartstikke snel,
Spoilers!
pi_150022404
Tomaten zo breed? Ik had afgelopen jaar tomaten in 30x30 vakken staan.

Bieslook van de Lidl (met grond ipv enkel wortels in het potje) doen het hier prima in een grotere bak.

Voor sla vind ik snij of pluksla een aanrader. Geen hele kroppen maar dagelijks pakken wat nodig is.
pi_150028186
net even bij action planten spulletjes gehaald , kost ook werkelijk geen reet haha, vooral voeding en bio spray tegen beestjes

iemand ervaring daarmee?
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_150028200
Mijn blauwe bosbes struiken gaan wat snel... De knoppen gaan open staan ! Heb ze maar tijdelijk in de glazen kas gezet. Ben bang dat ze alle knoppen verliezen als ik ze met dit weer buiten zet.

Ook paarse pootaardappels besteld. Knal paars en roze van binnen "3 duitse soorten". En misschien nog zoete aardappels, als we daar nog ruimte voor hebben.
pi_150028495
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 13:40 schreef Aloria het volgende:
Mijn blauwe bosbes struiken gaan wat snel... De knoppen gaan open staan ! Heb ze maar tijdelijk in de glazen kas gezet. Ben bang dat ze alle knoppen verliezen als ik ze met dit weer buiten zet.

Ook paarse pootaardappels besteld. Knal paars en roze van binnen "3 duitse soorten". En misschien nog zoete aardappels, als we daar nog ruimte voor hebben.
ik hou niet zo van aardappels , teveel ruimte nemen die in voor de opbrengst
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  woensdag 25 februari 2015 @ 14:35:27 #150
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_150029886
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 13:39 schreef Thezappa het volgende:
net even bij action planten spulletjes gehaald , kost ook werkelijk geen reet haha, vooral voeding en bio spray tegen beestjes

iemand ervaring daarmee?
Ik haal die spullen ook. Werkt goed allemaal
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_150041109
quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 09:03 schreef Puala het volgende:
Je kan op een dakterras toch ook van die vierkantemeter bakken proberen? Of is het heel klein? :)
Ongeveer 4 bij 4, dan is zo'n vierkantemeter dus al best wat... Helaas....

quote:
0s.gif Op woensdag 25 februari 2015 10:02 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ja hoor, kletsen over kruidenplantjes kan hier ook. Zaadjes voor kruidenplantjes kan je op de vensterbank zaaien. In een klein potje met huishoudfolie er over, of in een zaaikasje. Die zijn overdekt, daar wordt het dan lekker warm in waardoor de zaadjes sneller ontkiemen. Als de plantjes een centimeter of 10 zijn en het weer laat het toe kunnen ze overgepot worden in een grotere pot en naar buiten.

Het ligt er een beetje aan hoe veel ruimte je hebt. Een tomatenplant is heel leuk maar neemt al snel een halve vierkante meter in en wordt al snel 1,5-2 meter hoog. Aardbeien nemen niet heel veel meer ruimte in dan een flinke kruidenplant (niet zo'n supermarktding natuurlijk).
Sla is ook altijd leuk om zelf te zaaien. Ik ga dit jaar voor het eerst romaine zaaien. Ik zaai al jaren succesvol veldsla en rucola, dat gaat hartstikke snel,
Bedankt voor je antwoord. Is het dan ook beter om met zaadjes te beginnen dan met een plantje? Leuker sowieso natuurlijk denk ik... En zijn er nog eisen wat betreft de grond of is gewoon potgrond prima?

Tomaat gaat 'm dan dus niet worden. Aardbeien lijken me dan wel leuk. Zelfde vraag: plantje of zaadjes?

Zijn er nog andere mogelijkheden voor op een dakterras waar ik niet aan gedacht heb, wat groente/fruit betreft?
pi_150057494
quote:
1s.gif Op woensdag 25 februari 2015 20:01 schreef Sjaam het volgende:

[..]

Ongeveer 4 bij 4, dan is zo'n vierkantemeter dus al best wat... Helaas....

[..]

Bedankt voor je antwoord. Is het dan ook beter om met zaadjes te beginnen dan met een plantje? Leuker sowieso natuurlijk denk ik... En zijn er nog eisen wat betreft de grond of is gewoon potgrond prima?

Tomaat gaat 'm dan dus niet worden. Aardbeien lijken me dan wel leuk. Zelfde vraag: plantje of zaadjes?

Zijn er nog andere mogelijkheden voor op een dakterras waar ik niet aan gedacht heb, wat groente/fruit betreft?
Van aardbeien kan je beter plantjes kopen en dan een doordragend ras. Die geven langere tijd vrucht. Is prima te doen met wat lange rechthoekige bakken van de Action (er is ook een versie die kan hangen), moeten wel voldoende voeding in de grond hebben.
pi_150076984
Ik heb even een onderzoekje gedaan, misschien heeft iemand van jullie er iets aan:

Vloeibare biologische plantenvoeding, 1 liter:
Lidl: N3, K5, ¤ 1,49
Action: N4, K6, ¤ 1,49

Biologische mestkorrels, 1 kilo:
Lidl: N12, P12, K17, ¤ 2,99
Action: N4, P3, K2,5, ¤ 0,99
Spoilers!
pi_150080174
quote:
1s.gif Op donderdag 26 februari 2015 18:13 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb even een onderzoekje gedaan, misschien heeft iemand van jullie er iets aan:

Vloeibare biologische plantenvoeding, 1 liter:
Lidl: N3, K5, ¤ 1,49
Action: N4, K6, ¤ 1,49

Biologische mestkorrels, 1 kilo:
Lidl: N12, P12, K17, ¤ 2,99
Action: N4, P3, K2,5, ¤ 0,99
Geen P?
  donderdag 26 februari 2015 @ 19:55:16 #155
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_150081514
Ik ga dit jaar voor het eerst eens een vierkant moestuintje proberen. Dus ben dit topic een beetje aan het volgen.
Mijn buurman heb ik ook enthousiast gekregen, dus die begint er ook 1.
Ik ben van plan om de "makkelijke moestuin mix" te gebruiken en mijn buurman doet het met potgrond en compost.
Is wel grappig, kunnen we gelijk eens uittesten of het werkelijk verschil maakt wat voor grond je gebruikt ;)
Rayen 2½ jaar!
  donderdag 26 februari 2015 @ 21:55:08 #156
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_150089398
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 19:55 schreef TimeJumper het volgende:
Ik ga dit jaar voor het eerst eens een vierkant moestuintje proberen. Dus ben dit topic een beetje aan het volgen.
Mijn buurman heb ik ook enthousiast gekregen, dus die begint er ook 1.
Ik ben van plan om de "makkelijke moestuin mix" te gebruiken en mijn buurman doet het met potgrond en compost.
Is wel grappig, kunnen we gelijk eens uittesten of het werkelijk verschil maakt wat voor grond je gebruikt ;)
Competitie moestuin met de buren? Leuk ...Mits de bakken wel op dezelfde plek in de tuinen worden neergezet!
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
  donderdag 26 februari 2015 @ 22:08:38 #157
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_150090208
Ik zie het al voor me, stiekem bijlichten in de nacht enzo.
pi_150091171
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 19:28 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Geen P?
Alleen in de mestkorrels.
Spoilers!
  donderdag 26 februari 2015 @ 22:37:50 #159
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_150092224
quote:
1s.gif Op donderdag 26 februari 2015 21:55 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

Competitie moestuin met de buren? Leuk ...Mits de bakken wel op dezelfde plek in de tuinen worden neergezet!
Yep :P want we wonen in een appartementencomplexje, en hebben behalve een klein eigen tuintje ook een gemeenschappelijke tuin(tje) Daar gaan we ze naast elkaar zetten.
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 22:08 schreef Erasmo het volgende:
Ik zie het al voor me, stiekem bijlichten in de nacht enzo.
:9
Hij is al aan het "voorkweken", ik zeg nog je bent te vroeggggg.
Maar de bakken moeten nog gemaakt worden, gaat snel gebeuren en aankomende zondag alvast die grondmix halen.
Let the game begin *O*
Rayen 2½ jaar!
pi_150111307
Zo, mijn eerste zaadjes liggen in de aarde. Van de moestuintjes van AH heb ik aardbei, selderij, aubergine en paprika gezaaid. En van mezelf nog cherrytomaat, aubergine en marjolein.
Spoilers!
pi_150116587
Mijn bakken staan klaar voor gebruik *O*

Stuk of 5 oude wijnkistjes omgetoverd tot zaadbakjes. Nu nog kiezen wat erin gaat :)

In ieder geval rucola (wordt hier heel veel gegeten), rozemarijn en aardbeien.

Nu nog iets leuks voor de rest :)

Iemand suggesties?

Hoe lang is best om nog te wachten met zaaien? :P
hardcoholic
pi_150118772
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 22:37 schreef TimeJumper het volgende:
Hij is al aan het "voorkweken", ik zeg nog je bent te vroeggggg.
Het is daar helemaal niet te vroeg voor. De winter is warm en dan kan je eerder beginnen dan met een koude winter.
Ik heb al tig groentes voorgezaaid binnen.
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 17:16 schreef Ferdii het volgende:
Hoe lang is best om nog te wachten met zaaien? :P
Voor boerenkool, winterbloemkool, sperziebonen ben je nog te vroeg
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_150118803
Net roma tomaten, yellow pear tomaten, basilicum en koriander gezaaid en in een kasje gezet. Tomaten in een eierdoos, kruiden in plastic bakjes waar eerst hyacinten oid in hebben gezeten. Lekker makkelijk er weer uithalen :)
  vrijdag 27 februari 2015 @ 19:50:37 #164
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_150121411
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 18:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Het is daar helemaal niet te vroeg voor. De winter is warm en dan kan je eerder beginnen dan met een koude winter.
Ik heb al tig groentes voorgezaaid binnen.

Zet je ze dan ook eerder buiten? Lijkt me wel dan? Anders staan ze zo lang binnen
Rayen 2½ jaar!
pi_150126004
In Duitsland inkopen gedaan bij "sonderposten"winkels.
Was wel schrikken dat ik daar veel minder voor zaad kwijt was dan wat ik online bestelde/kon bestellen. Zoals zakje Borlotti bonen 50ct / 6 voor ¤2,50, maar ook paarse sperziebonen voor ¤1,49.

Zaai en stekgrond zak 20liter ¤1,29 was ook erg goedkoop.
Zakjes plantuitjes en sjalotten voor 100st ¤1,29. Zak koemest 25kg ¤5,49 enzovoort.
  vrijdag 27 februari 2015 @ 21:42:36 #166
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_150126404
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 21:33 schreef marcel.nl het volgende:
In Duitsland inkopen gedaan bij "sonderposten"winkels.
Was wel schrikken dat ik daar veel minder voor zaad kwijt was dan wat ik online bestelde/kon bestellen. Zoals zakje Borlotti bonen 50ct / 6 voor ¤2,50, maar ook paarse sperziebonen voor ¤1,49.

Zaai en stekgrond zak 20liter ¤1,29 was ook erg goedkoop.
Zakjes plantuitjes en sjalotten voor 100st ¤1,29. Zak koemest 25kg ¤5,49 enzovoort.
Zaai en stekgrond is ook erg overrated.
Is gewoon potgrond met zand / arme grond gemengd.

Niets bijzonders
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_150140205
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 19:50 schreef TimeJumper het volgende:

[..]

Zet je ze dan ook eerder buiten? Lijkt me wel dan? Anders staan ze zo lang binnen
ik zet het buiten als het kan. Volgende week wordt het weer wat kouder dus ik wacht nog even. Lang binnen staan is niet erg.
Vorig jaar bv sperziebonen eind maart binnen gezaaid en midden april naar buiten en er kwamen goede en veel bonen aan.
Dit jaar heb ik in het eerste weekend van januari al mijn eerste lading tomaten gezaaid. Net vorig weekend mijn 2de lading.

Alles hangt af van het weer
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 1 maart 2015 @ 17:43:35 #168
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_150183535
Weet iemand hier nog een leuk tv programma over tuinieren en beesten houden?

We kennen Maartens Moestuin, River Cottage (20 seizoenen ofzo plus Australische versie), Big Allotment Challenge.
Spoilers!
pi_150194383
De Moestuin volgens Wim, van VIER (belgische commerciële zender)

Mijn inspiratie verleden jaar om een bonenkegel te maken.
pi_150194432
Vanaf donderdag pootaardappelen bij de NL Lidl. Maar of het echt goedkoop is, durf ik niet te zeggen. Volgens mij 8stuks in een zak voor 99ct
  zondag 1 maart 2015 @ 22:12:30 #171
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_150196197
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 21:38 schreef marcel.nl het volgende:
De Moestuin volgens Wim, van VIER (belgische commerciële zender)

Mijn inspiratie verleden jaar om een bonenkegel te maken.
Dank je, zal het van de week eens gaan kijken.
Spoilers!
  zondag 1 maart 2015 @ 22:33:42 #172
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_150197406
zo eerste zaailingen door gegaan naar iets groter bakje in de kweekkas binnen ..en nieuwe ronde , en de halverwege ronde in het aquarium ..tot dusver alleen nog maar pepertjes..
main focus weer dit jaar




aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_150231738
M'n rozemarijn staat te bloeien.
  maandag 2 maart 2015 @ 21:59:47 #174
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_150232414
Mijn moestuintje gaat niet door :'( Het bestuur van de VVE heeft het afgekeurd. Dus nu moet het in de bewonersvergadering voorgelegd worden, kijken of het huishoudelijke reglement veranderd kan worden als er weinig tegenstanders zijn.

Dus het "wedstrijdje" met de buurman of Makkelijke Moestuin Mix of gewone potgrond beter werkt is nu effe uitgesteld ;(
Rayen 2½ jaar!
pi_150236460
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 21:59 schreef TimeJumper het volgende:
Mijn moestuintje gaat niet door :'( Het bestuur van de VVE heeft het afgekeurd. Dus nu moet het in de bewonersvergadering voorgelegd worden, kijken of het huishoudelijke reglement veranderd kan worden als er weinig tegenstanders zijn.

Dus het "wedstrijdje" met de buurman of Makkelijke Moestuin Mix of gewone potgrond beter werkt is nu effe uitgesteld ;(
Heb je een gezamenlijke tuin oid?

Anders gewoon doen??
hardcoholic
  maandag 2 maart 2015 @ 23:52:17 #176
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_150236698
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 21:43 schreef Teslynd het volgende:
M'n rozemarijn staat te bloeien.
mooi :) die van ons deed dat de laatste jaren ook in pot, maar na de verhuizing dit jaar staat ze in de volle grond, en we hebben haar nogal geplunderd, die bloeit even niet...
In de keuken staat van alles te kiemen, in onze nieuwe tuin hebben we in het najaar bramen, frambozen en bessen geplant. De tuin komt wel vol :)
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_150239280
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 21:59 schreef TimeJumper het volgende:
Mijn moestuintje gaat niet door :'( Het bestuur van de VVE heeft het afgekeurd. Dus nu moet het in de bewonersvergadering voorgelegd worden, kijken of het huishoudelijke reglement veranderd kan worden als er weinig tegenstanders zijn.

Dus het "wedstrijdje" met de buurman of Makkelijke Moestuin Mix of gewone potgrond beter werkt is nu effe uitgesteld ;(
bereid je goed voor op deze vergadering. Neem tekeningen mee van je plannen. Laat foto's zien hoe groot de sierwaarde van een moestuin is.
Er zijn zat voorbeelden van mensen die moestuinieren in hun normale achtertuin en dat je naast de hortensia ineens een rode kool tegenkomt.
Dan krijg je de andere bewoners makkelijker mee.

Wonen er kinderen die ook in de tuin komen? Dan kan je die ouders misschien overtuigen door het educatieve karakter van een moestuin....
pi_150239412
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 21:59 schreef TimeJumper het volgende:
Mijn moestuintje gaat niet door :'( Het bestuur van de VVE heeft het afgekeurd. Dus nu moet het in de bewonersvergadering voorgelegd worden, kijken of het huishoudelijke reglement veranderd kan worden als er weinig tegenstanders zijn.

Dus het "wedstrijdje" met de buurman of Makkelijke Moestuin Mix of gewone potgrond beter werkt is nu effe uitgesteld ;(
Op grond waarvan dan. Wat een gelul zeg. Is het een gemeenschappelijke tuin? Of een open tuin? Open zicht erop? Anders wellicht schuttinkje of haag er langs? Wat kan men nu tegen een moestuin hebben? Ben wel benieuwd, laat je het nog even weten?

Je kunt de "anderen" misschien ook enthousiast maken. Verwijs naar de moestuinrage van Albert Heijn enzo, misschien willen zij het zelf ook wel.
Succes ermee, hoop nog van je te horen
pi_150241921
In de eerdere post staat dat het een gemeenschappelijke tuin is.
  dinsdag 3 maart 2015 @ 10:48:49 #180
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_150241923
quote:
1s.gif Op maandag 2 maart 2015 23:46 schreef Ferdii het volgende:

[..]

Heb je een gezamenlijke tuin oid?

Anders gewoon doen??
Ja gezamenlijke tuin. Die bestaat uit een aantal parkeervakken. Dan een pleintje, en daarnaast een stuk grond.
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 08:02 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Op grond waarvan dan. Wat een gelul zeg. Is het een gemeenschappelijke tuin? Of een open tuin? Open zicht erop? Anders wellicht schuttinkje of haag er langs? Wat kan men nu tegen een moestuin hebben? Ben wel benieuwd, laat je het nog even weten?

Je kunt de "anderen" misschien ook enthousiast maken. Verwijs naar de moestuinrage van Albert Heijn enzo, misschien willen zij het zelf ook wel.
Succes ermee, hoop nog van je te horen
Tsja ik was misschien wat naïef begonnen .
Wij (en de buurman) wonen beneden. Daar hebben we een piepklein eigen tuintje. Wij hebben ook een schutting en daarachter begint de "gemeenschappelijke" tuin en een klein "gemeenschappelijk" pleintje.
Net achter onze schutting wilden we die bakken plaatsen.

Wij wonen hier sinds 2009 en verder maakt niemand gebruik van het pleintje of doet wat in de tuin.
Naïef dacht ik, wie kan er nou bezwaar tegen hebben als we 2.30 lang en 2,50 breed of zo "in beslag nemen" en daar moestuinbakken inzetten.
Ik was al diverse bewoners tegengekomen, en dit ook gezegd en hun alvast uitgenodigd om terzijnertijd een kropje sla te komen halen. ;)

Maar gisteren ontstak 1 buurvrouw haast in woede dat dit niet aangevraagd was, ouwe zuurpruim :P

Dus 30 euro aan hout en 50 euro aan makkelijke moestuinmix ligt nu in de schuur :'(

Ik wilde alle bewoners langsgaan (bijna 30 woningen) en persoonlijk vragen of ze moeite hadden met die moestuinbakken. Maar volgens "het bestuur" kon alleen het bestuur dit doen en mocht je niet persoonlijk langsgaan. (dus ik ben nu effe aan het googlen of dit zo is.)

Afijn ik ga dan maar "officieel" toestemming vragen.
En van al die planken die er nu liggen maak ik maar een klein bakje dan voor in mijn eigen privetuin. Kan ik er misschien wel 4 kroppen sla in kwijt :+ :P
Rayen 2½ jaar!
  dinsdag 3 maart 2015 @ 11:40:31 #181
35189 Troel
scherp en bot
pi_150243561
Waarom zou je niet bij je buren op bezoek mogen gaan :D
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 3 maart 2015 @ 13:48:17 #182
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_150247393
wat denken jullie , zonnebloemen al in potjes ontkiemt , al naar buiten doen of overleven ze da tniet
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_150247496
Ik denk dat het te vroeg is
pi_150254580
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 10:48 schreef TimeJumper het volgende:

[..]

Ja gezamenlijke tuin. Die bestaat uit een aantal parkeervakken. Dan een pleintje, en daarnaast een stuk grond.

[..]

Tsja ik was misschien wat naïef begonnen .
Wij (en de buurman) wonen beneden. Daar hebben we een piepklein eigen tuintje. Wij hebben ook een schutting en daarachter begint de "gemeenschappelijke" tuin en een klein "gemeenschappelijk" pleintje.
Net achter onze schutting wilden we die bakken plaatsen.

Wij wonen hier sinds 2009 en verder maakt niemand gebruik van het pleintje of doet wat in de tuin.
Naïef dacht ik, wie kan er nou bezwaar tegen hebben als we 2.30 lang en 2,50 breed of zo "in beslag nemen" en daar moestuinbakken inzetten.
Ik was al diverse bewoners tegengekomen, en dit ook gezegd en hun alvast uitgenodigd om terzijnertijd een kropje sla te komen halen. ;)

Maar gisteren ontstak 1 buurvrouw haast in woede dat dit niet aangevraagd was, ouwe zuurpruim :P

Dus 30 euro aan hout en 50 euro aan makkelijke moestuinmix ligt nu in de schuur :'(

Ik wilde alle bewoners langsgaan (bijna 30 woningen) en persoonlijk vragen of ze moeite hadden met die moestuinbakken. Maar volgens "het bestuur" kon alleen het bestuur dit doen en mocht je niet persoonlijk langsgaan. (dus ik ben nu effe aan het googlen of dit zo is.)

Afijn ik ga dan maar "officieel" toestemming vragen.
En van al die planken die er nu liggen maak ik maar een klein bakje dan voor in mijn eigen privetuin. Kan ik er misschien wel 4 kroppen sla in kwijt :+ :P
Wat kinderachtig, vooral als niemand nu gebruik maakt van de tuin. Ik zou toch alle bewoners langsgaan en vragen wat ze er van vinden. Desnoods handtekening laten zetten en die voorleggen aan het bestuur. Lijkt me dat ze er dan geen probleem meer van kunnen maken.. Aanstellerij. :N

Inmiddels heb ik peterselie, basilicum en bieslook gezaaid (19ct bij de Lidl). Hoop dat ik het goed gedaan heb. Op de plaatjes hebben ze t zo mooi over zoveel cm zo diep, enzo, ik heb gewoon een aantal zaadjes in een bakje grond gedaan (ene wel met grond afgedekt, ander niet, afhankelijk van wat er op het zakje stond). Dacht ook, beter teveel zaadjes dan te weinig.. Daarnaast zonnebloem pitten gezaaid. En een avocadopit, 2 satéprikkers erin zodat hij op een glas water blijft hangen. Ben benieuwd... Had het toevallig in huis, dacht eens proberen.

Jullie nog tips voor mijn rozemarijn? Aantal weken terug plantje meegenomen bij de Lidl, tijm doet het super, rozemarijn is bruin en valt uit. Zodra de eerste tekenen en waren ben ik gaan googlen. las dat rozemarijn weinig water nodig heeft dus op een warmere plek gezet, aantal dagen de zon achterna gelopen (om de zoveel uur naar een ander raam dus) en hem laten 'drogen'. Daarna steeds maar weinig water gegeven. Maar helaas, hij is nu bijna kaal en wat er nog aan zit is 3 kwart bruin. Is hij nog te redden? :'(
pi_150257491
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 13:48 schreef Thezappa het volgende:
wat denken jullie , zonnebloemen al in potjes ontkiemt , al naar buiten doen of overleven ze da tniet
ik zou het dit weekend doen, dan gaan mijn tomaten ook naar buiten.

Vorig jaar heb ik in maart buiten zonnebloemen gezaaid en die kwamen ook bijna allemaal op.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 3 maart 2015 @ 21:32:44 #186
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_150262875
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 18:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ik zou het dit weekend doen, dan gaan mijn tomaten ook naar buiten.

Vorig jaar heb ik in maart buiten zonnebloemen gezaaid en die kwamen ook bijna allemaal op.
ja volgens mij is het een rede lijk sterke plant , probeer ze wel in een emmer eerst kan ik ze later altijd nog overpotten
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  dinsdag 3 maart 2015 @ 22:13:33 #187
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_150264557
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 13:48 schreef Thezappa het volgende:
wat denken jullie , zonnebloemen al in potjes ontkiemt , al naar buiten doen of overleven ze da tniet
Overdag naar buiten en 's nachts weer naar binnen.
  woensdag 4 maart 2015 @ 11:52:09 #188
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_150277714
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 22:13 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Overdag naar buiten en 's nachts weer naar binnen.
ja komen ze in de schuur te staan , is het ook koud hahah
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  woensdag 4 maart 2015 @ 11:54:38 #189
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_150277789
Mijn eerste erwten komen op *O*
Spoilers!
  woensdag 4 maart 2015 @ 15:07:06 #190
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_150283840
Hmmm na een nog veel latere start vorig jaar ben ik ook dit jaar weer wat terughoudend met zaaien en al helemaal met dingen in de kas zetten. 't Is er echt nog frisjes steeds.

Vandaag mijn kleine blij gemaakt door haar "eigen kas" in gebruik te nemen: ze mocht wat dingen zaaien in de vensterbank.





Zometeen ook een paar potjes "voor mezelf" inzaaien met vanalles en nogwat ;)

In het "kasje" staan nu:
- Sugarsnaps
- Aubergines
- Bleekselderij
- Kas-komkommer
- Broccoli

Vervolgens ook voor mijn eigen wensen gecatered :)

- Cavolo Nero
- Romanesco
- Bloemkool
- Augurk
- Courgette
- Roma tomaat
- Kerstomaat
- Groene aubergine
- Gevlekte aubergine
- Groene koolrabi
- Paarse koolrabi



[ Bericht 9% gewijzigd door fietsie op 04-03-2015 16:41:18 ]
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_150289021
Wow, wat een mooi kasje voor je dochter fietsie! O+

En Sjaam ik ben heel benieuwd of het lukt met de avocadopit! Om me heen hoor ik vaker dat mensen dat met succes doen, maar mij lukt het nooit :?

Ik weet nog niet of het me lukt om hier vaak te posten maar lezen vind ik sowieso leuk. Ik heb sinds een paar jaar een tuin met mijn hele familie op een hele mooie rustige plek, en die tuin hebben we in stukjes verdeeld: een bloemenveld, een grasveld, en onze moestuinen. Ik heb er een jaar dagelijks doorgebracht en op goed geluk best wat kunnen oogsten, maar de jaren erna heb ik er te weinig aandacht aan besteed en is het meeste mislukt. Ik heb er nog helemaal niet veel verstand van en zoek vaak terwijl ik in mijn tuin sta op mijn telefoon op wat ik moet doen als ik weer iets zie misgaan.

Nu heb ik een handige site ontdekt die alleen niet op mijn macbook in Chrome werkt waar je heel handig kunt aangeven wat je wilt zaaien en dan rekent hij uit wat je erna nog kunt planten en je krijgt een handig to-do lijstje per maand.
Dit lijkt me de ideale stimulans voor mijn oogst ;)
Ik heb net die hele tuin uitgetekend en nu kan ik niet wachten! :D

SPOILER: Mijn voorlopige plan:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
-Zijn hier meer mensen die met kleigrond te kampen hebben?
-En wie weet waarom mijn komkommers na een superproductie altijd ineens wit uitslaan en dan doodgaan?
-Wie heeft ervaring met artisjok?
-Wat gaat er fout als je tomaten goed groeien en dan van geel naar verrot gaan en vergeten tussendoor rood te worden?

Ik heb ook nog een tip: bij de Hornbach zijn nu wat tuindingen de aanbieding, zoals een plastic tomatenkas.
  woensdag 4 maart 2015 @ 18:32:53 #192
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_150290786
Ik ga die site morgen eens bekijken Suikertante, ziet er heel handig uit.
Spoilers!
pi_150293130
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:40 schreef Suikertante het volgende:

-En wie weet waarom mijn komkommers na een superproductie altijd ineens wit uitslaan en dan doodgaan?
-Wie heeft ervaring met artisjok?
-Wat gaat er fout als je tomaten goed groeien en dan van geel naar verrot gaan en vergeten tussendoor rood te worden?

1: ik gok op meeldauw
2: ik. Bloeit pas het 2e jaar, dus je moet 'm de winter doorkrijgen, hoort eigenlijk in een warmer klimaat dan het onze
3: ik gok op phytophtera
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 4 maart 2015 @ 19:35:21 #194
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_150293214
quote:
7s.gif Op woensdag 4 maart 2015 19:33 schreef sigme het volgende:

[..]

1: ik gok op meeldauw
2: ik. Bloeit pas het 2e jaar, dus je moet 'm de winter doorkrijgen, hoort eigenlijk in een warmer klimaat dan het onze
3: ik gok op phytophtera
1. eens
2. eens (me too! ;))
3. eens
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_150297656
Dankjulliewel, meeldauw en phytophtera ga ik opzoeken :)
Die artisjok, dat duurt lang zeg, jemig. Maar toch leuk om te proberen denk ik!
  woensdag 4 maart 2015 @ 21:31:42 #196
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_150297929
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 21:24 schreef Suikertante het volgende:
Dankjulliewel, meeldauw en phytophtera ga ik opzoeken :)
Die artisjok, dat duurt lang zeg, jemig. Maar toch leuk om te proberen denk ik!
Ik heb je site geprobeerd en hij luistert niet naar me :( Ik mag geen komkommer plaatsen waar ik eerder aardappels had :N
Ik doe dat beide in potten dus ik mag dat best. In de vollegrond wordt het natuurlijk lastig.
Spoilers!
pi_150298192
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 21:31 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik heb je site geprobeerd en hij luistert niet naar me :( Ik mag geen komkommer plaatsen waar ik eerder aardappels had :N
Ik doe dat beide in potten dus ik mag dat best. In de vollegrond wordt het natuurlijk lastig.
:D
Is dat niet omdat je het ene nog niet geoogst hebt als je het andere al wilt planten?
Ik heb m'n kas in tweeen gesplitst zodat ik er twee dingen in kan zetten. De regels een beetje buigen :7
pi_150298228
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:40 schreef Suikertante het volgende:
-Zijn hier meer mensen die met kleigrond te kampen hebben?
jep.
veel compost toevoegen. niet zozeer voor de vruchtbaarheid maar voor de humus en de luchtigheid. ik maak dankbaar gebruik van gratis gemeentecompost.
  woensdag 4 maart 2015 @ 21:56:44 #199
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_150298891
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 21:38 schreef Suikertante het volgende:

[..]

:D
Is dat niet omdat je het ene nog niet geoogst hebt als je het andere al wilt planten?
Ik heb m'n kas in tweeen gesplitst zodat ik er twee dingen in kan zetten. De regels een beetje buigen :7
Ja, daar komt het door. Maar dat kan toevallig in mijn geval prima. Ik zaai de komkommer binnen, verpot dan in een kleine pot voor buiten en nadat de vroege aardappels geoogst zijn gaan ze in een grotere pot op de plaats waar eerst de aardappelpot stond. Waar bemoeit die site zich mee :6
Spoilers!
pi_150299387
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 21:56 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ja, daar komt het door. Maar dat kan toevallig in mijn geval prima. Ik zaai de komkommer binnen, verpot dan in een kleine pot voor buiten en nadat de vroege aardappels geoogst zijn gaan ze in een grotere pot op de plaats waar eerst de aardappelpot stond. Waar bemoeit die site zich mee :6
Landje splitsen ^O^
Of gewoon niet gebruiken! Ik vind het als beginner wel fijn maar het is wel beperkt natuurlijk.

Die gemeentecompost kan ik hier niet vinden Elleska, maar het terrein is van een tuincentrum dus de compost kan niet ver zijn!
pi_150299940
21maart is het nationale compostdag. doet je gemeente of een aangrenzende gemeente daar niet aan mee?
van tuincentrum is natuurlijk ook prima, zit dan wel wat meer voeding in wat bijvoorbeeld bonen wat minder fijn vinden.
pi_150301234
Oh, dat is wel goed om te weten.
Die dag leek me net ietsje laat, over twee weken wordt m'n tuin voor me gefreesd, het leek me handig als het er dan meteen doorheen geschept werd. Maar misschien stel ik het frezen dan even uit.
pi_150303036
kleigrond kan je beter voor de winter spitten is mij verteld. dan kan de klei kapot vriezen.
maar ik frees/spit niet. gewoon het compost verspreiden en wat door de bovenlaag mengen.
pi_150305644
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 23:58 schreef Elleska het volgende:
kleigrond kan je beter voor de winter spitten is mij verteld. dan kan de klei kapot vriezen.
maar ik frees/spit niet. gewoon het compost verspreiden en wat door de bovenlaag mengen.
Dat onthoud ik dan voor komend jaar! Als ik niet spit dan worden de penen maar 4 cm lang, het is echt dikke stevige klei. Zeker nu ik vorig jaar te weinig heb gedaan. Ik ga dit jaar proberen het wat grondiger aan te pakken en dan kan ik volgend jaar de vruchten plukken van mijn werk :)

Heb jij je tuin de hele winter onkruidvrij gehouden? Ik heb nu een soort grasveld.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 13% gewijzigd door Suikertante op 05-03-2015 09:13:05 ]
pi_150306747
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:40 schreef Suikertante het volgende:

Nu heb ik een handige site ontdekt die alleen niet op mijn macbook in Chrome werkt waar je heel handig kunt aangeven wat je wilt zaaien en dan rekent hij uit wat je erna nog kunt planten en je krijgt een handig to-do lijstje per maand.
Bedankt voor de tip van die site, echt heel leuk
pi_150309742
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 08:44 schreef Suikertante het volgende:

[..]

Dat onthoud ik dan voor komend jaar! Als ik niet spit dan worden de penen maar 4 cm lang, het is echt dikke stevige klei. Zeker nu ik vorig jaar te weinig heb gedaan. Ik ga dit jaar proberen het wat grondiger aan te pakken en dan kan ik volgend jaar de vruchten plukken van mijn werk :)

Heb jij je tuin de hele winter onkruidvrij gehouden? Ik heb nu een soort grasveld.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
volhouden, uiteindelijk wordt zelfs de ergste kleigrond luchter
de vakjes voor de wortels maak ik wel even extra los. maar de rest van de tuin niet.

ik heb een moestuin in mijn postzegel achtertuin en geen grasveld naast de moestuin. dat scheelt denk ik heel erg qua onkruiddruk want ik had heel weinig onkruid vergeleken met jou.
pi_150309835
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 08:44 schreef Suikertante het volgende:

[..]

Dat onthoud ik dan voor komend jaar! Als ik niet spit dan worden de penen maar 4 cm lang, het is echt dikke stevige klei. Zeker nu ik vorig jaar te weinig heb gedaan. Ik ga dit jaar proberen het wat grondiger aan te pakken en dan kan ik volgend jaar de vruchten plukken van mijn werk :)

Heb jij je tuin de hele winter onkruidvrij gehouden? Ik heb nu een soort grasveld.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ai, dat wordt afplaggen. Je kan er nog stapelmuurtjes mee bouwen (plaggen omgekeerd leggen), in elk geval tot je gelegenheid hebt om het af te voeren. Wel opletten dat het onkruid zich niet te verspreidt.
pi_150310746
waarom afvoeren? het wordt vanzelf compost, iets wat de grond hard nodig heeft.
maar frezen is nog makkelijker. tenzij het geen gewoon gras is maar kweek.
pi_150310970
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 12:35 schreef Elleska het volgende:
waarom afvoeren? het wordt vanzelf compost, iets wat de grond hard nodig heeft.
maar frezen is nog makkelijker. tenzij het geen gewoon gras is maar kweek.
Gras en onkruid.
  donderdag 5 maart 2015 @ 12:49:38 #210
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_150311155
Ik ga overmorgen aan het werk in de tuin, ik moet struiken verplaatsen en een kleine boom. Beter overmorgen doen anders is het straks weer te warm ervoor.
pi_150312132
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 12:44 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Gras en onkruid.
ook gras en onkruid composteren prima. het meeste staat nu nog niet in het zaad. bij goede compostering loopt de temperatuur hoog genoeg op om zaden onschadelijk te maken.
pi_150322759
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 21:56 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ja, daar komt het door. Maar dat kan toevallig in mijn geval prima. Ik zaai de komkommer binnen, verpot dan in een kleine pot voor buiten en nadat de vroege aardappels geoogst zijn gaan ze in een grotere pot op de plaats waar eerst de aardappelpot stond. Waar bemoeit die site zich mee :6
Dit heb ik de afgelopen 2 jaar met sperziebonen en peulen gedaan. Vroeg peulen zaaien (februari) en dan begin april sperziebonen binnen zaaien en juni/juli als de peulen op zijn de sperziebonen op die plaats. OM een wat gespreidener opbrengst te krijgen doe ik wat sperziebonen ook eerder naar buiten vlak naast mijn peulen. Als de sperziebonen dan groot zijn, moeten de peulen al weg.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_150322935
Mn broccoli is ontkiemd *O*
Nu moet het dus wat koeler gezet worden en steeds draaien lees ik.
pi_150322954
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 12:49 schreef kaasplankje het volgende:
Ik ga overmorgen aan het werk in de tuin, ik moet struiken verplaatsen en een kleine boom. Beter overmorgen doen anders is het straks weer te warm ervoor.
Wordt lekker weer om lekker in de tuin te werken O+
  donderdag 5 maart 2015 @ 19:19:37 #215
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_150324087
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 18:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dit heb ik de afgelopen 2 jaar met sperziebonen en peulen gedaan. Vroeg peulen zaaien (februari) en dan begin april sperziebonen binnen zaaien en juni/juli als de peulen op zijn de sperziebonen op die plaats. OM een wat gespreidener opbrengst te krijgen doe ik wat sperziebonen ook eerder naar buiten vlak naast mijn peulen. Als de sperziebonen dan groot zijn, moeten de peulen al weg.
Hier komt rucola en daarna veldsla en spinazie als de erwten klaar zijn.
Spoilers!
pi_150325893
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 08:44 schreef Suikertante het volgende:

[..]

Dat onthoud ik dan voor komend jaar! Als ik niet spit dan worden de penen maar 4 cm lang, het is echt dikke stevige klei. Zeker nu ik vorig jaar te weinig heb gedaan. Ik ga dit jaar proberen het wat grondiger aan te pakken en dan kan ik volgend jaar de vruchten plukken van mijn werk :)

Heb jij je tuin de hele winter onkruidvrij gehouden? Ik heb nu een soort grasveld.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een grasveld voorkom je het makkelijkste door de grond goed af te dekken. Met een flinke laag mulch, zou voor jouw kleigrond vast erg goed zijn (compost + organisch materiaal). Of met een laag zwart landbouwplastic. Dat laatste doe ik zelf in de wintermaanden, want ik ben lui. Werkt geweldig, kan niet anders zeggen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_150327542
Dat plastic onthoud ik!

Ik denk dat ik geen muurtjes van het gras durf te maken, maar compost is een goede! Sowieso wordt al het tuinafval gecomposteerd bij de moestuinen bij ons. Maar of ik daar zelf weer gebruik van kan maken moet ik even navragen.

Ik wilde jullie nog even tippen: vanaf volgende week is een soort Heel Holland Bakt maar dan op moestuingebied op Nederland 1. Op donderdag om 20:30, het heet Van Hollandse Bodem.
  donderdag 5 maart 2015 @ 20:43:18 #218
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_150327839
Ik kwam net ook melding doen van dat programma Van Hollandse Bodem.

Ik heb vandaag in tijdschrift Kitchen Garden gelezen dat een bed van 10-15 stro heel goed helpt om onkruid weg te krijgen. Veel sneller dan plastic.
Spoilers!
pi_150386815
net mijn tomatenplantjes buiten gezet en zomerwortels gezaaid. Ik ben benieuwd....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_150404269
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 20:43 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik kwam net ook melding doen van dat programma Van Hollandse Bodem.

Ik heb vandaag in tijdschrift Kitchen Garden gelezen dat een bed van 10-15 stro heel goed helpt om onkruid weg te krijgen. Veel sneller dan plastic.
Het trekt ook muizen en slakken aan.
  zaterdag 7 maart 2015 @ 23:59:26 #221
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_150405780
Mja, goed punt wel.
Spoilers!
  † In Memoriam † zondag 8 maart 2015 @ 07:23:47 #222
240917 Mula
pi_150411415
Ik heb een paar Ah moestuintjes, waaronder wortel. In het kleine bakje zijn behoorlijk wat zaadjes opgekomen. Als ik ga verpotten, moet ik dan elk opgekomen plantje in een apart potje zetten of moet ik een paar plantjes weghalen en dit potje gewoon in een grotere pot zetten?
pi_150411546
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2015 07:23 schreef Mula het volgende:
Ik heb een paar Ah moestuintjes, waaronder wortel. In het kleine bakje zijn behoorlijk wat zaadjes opgekomen. Als ik ga verpotten, moet ik dan elk opgekomen plantje in een apart potje zetten of moet ik een paar plantjes weghalen en dit potje gewoon in een grotere pot zetten?
Ik zou de hele inhoud maar in een grote pot zetten.
Ik verbaas me dat AH ook minipotjes worteltjes en radijsjes uitgeven. Groente waarvan de wortel de vrucht is, is meestal slecht over te poten. Bieten gaat wel, maar wortels en radijs :{
Kan beter direct in volle grond of grote pot of emmer.
pi_150412119
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 07:58 schreef marcel.nl het volgende:

[..]
Ik verbaas me dat AH ook minipotjes worteltjes en radijsjes uitgeven. Groente waarvan de wortel de vrucht is, is meestal slecht over te poten. Bieten gaat wel, maar wortels en radijs :{
Kan beter direct in volle grond of grote pot of emmer.
Dat heb ik ergens anders ook al geroepen, ja. Heel vreemd...
pi_150421013
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 08:44 schreef Suikertante het volgende:

[..]

Dat onthoud ik dan voor komend jaar! Als ik niet spit dan worden de penen maar 4 cm lang, het is echt dikke stevige klei. Zeker nu ik vorig jaar te weinig heb gedaan. Ik ga dit jaar proberen het wat grondiger aan te pakken en dan kan ik volgend jaar de vruchten plukken van mijn werk :)

Heb jij je tuin de hele winter onkruidvrij gehouden? Ik heb nu een soort grasveld.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op zoek naar "composteren in een melkpak" kwam ik deze handleiding voor je onkruidveldje tegen: https://sjeftuintips.wordpress.com/page/4/
pi_150423582
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 19:19 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Hier komt rucola en daarna veldsla en spinazie als de erwten klaar zijn.
waarom deze volgorde. Of begrijp ik het verkeerd dat je na veldsla nog spinazie gaat zaaien op hetzelfde stuk?
Veldsla kan heel goed tegen vorst en sneeuw. Ik zaai die in augustus en eet daar in de winter van.
pi_150423660
Bij die moestuintjes zit ook aubergine. Best een grote kans op mislukking moet heel erg warm en lang staan om de ontkiemen. Snap dat ze wat spreiding willen maar kies wat makkelijkere groenten.
pi_150424027
Vandaag de aarde van mijn vierkante meter weer los gemaakt, mest erin en nieuwe zaadjes besteld. Volgend weekend zaaien. O+

Voornamelijk kruiden overigens, dat vond ik vorig jaar wel erg fijn. Groenten waren een beetje een flop en ik ben enorm bang voor slakken, vooral naaktslakken. Dus ja. :')
  zondag 8 maart 2015 @ 18:15:20 #229
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_150425525
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 17:20 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

waarom deze volgorde. Of begrijp ik het verkeerd dat je na veldsla nog spinazie gaat zaaien op hetzelfde stuk?
Veldsla kan heel goed tegen vorst en sneeuw. Ik zaai die in augustus en eet daar in de winter van.
Ik zette het verkeerd om neer inderdaad. Eerst doperwten. Daarna spinazie en rucola tegelijk in dezelfde bak. En daarna veldsla tegen het eind van het seizoen. Ik zaai die drie overal waar een plekje vrijkomt.
Spoilers!
pi_150425656
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2015 18:15 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik zette het verkeerd om neer inderdaad. Eerst doperwten. Daarna spinazie en rucola tegelijk in dezelfde bak. En daarna veldsla tegen het eind van het seizoen. Ik zaai die drie overal waar een plekje vrijkomt.
die fout maakte ik ook met rucola, het is familie van de kolen........ Let op met knolvoet.
  zondag 8 maart 2015 @ 18:26:11 #231
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_150425924
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 18:19 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

die fout maakte ik ook met rucola, het is familie van de kolen........ Let op met knolvoet.
Ik snap even niet wat je bedoelt.
Spoilers!
pi_150426078
quote:
11s.gif Op zondag 8 maart 2015 18:26 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik snap even niet wat je bedoelt.
rucola is familie van de kolen (brassicaceae) en daarmee gevoelig voor alle ziekten waar kolen ook gevoelig voor zijn. Rucola zou daarom in je wisselteelt bij de kolen horen en niet zo maar overal tussendoor want dan loop je het risico op ziekten in je kolen.
pi_150426829
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 20:39 schreef Suikertante het volgende:

Ik wilde jullie nog even tippen: vanaf volgende week is een soort Heel Holland Bakt maar dan op moestuingebied op Nederland 1. Op donderdag om 20:30, het heet Van Hollandse Bodem.
Zag het net voorbij komen, lijkt me best leuk :D
http://www.npo.nl/artikelen/van-hollandse-bodem-op-npo-1
  zondag 8 maart 2015 @ 18:57:04 #234
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_150427153
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 18:30 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

rucola is familie van de kolen (brassicaceae) en daarmee gevoelig voor alle ziekten waar kolen ook gevoelig voor zijn. Rucola zou daarom in je wisselteelt bij de kolen horen en niet zo maar overal tussendoor want dan loop je het risico op ziekten in je kolen.
Oh ja logisch. Ik tuinier alleen in een paar potten, heb geen plek voor kolen. Al wil ik aan het eind van het seizoen wel een of twee bimi planten om te overwinteren. Ik zal dat in rucolaloze bakken doen ;)
Spoilers!
pi_150445056
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 16:11 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Op zoek naar "composteren in een melkpak" kwam ik deze handleiding voor je onkruidveldje tegen: https://sjeftuintips.wordpress.com/page/4/
Wat een bazenblog :o
Daar ga ik morgen eens doorheen struinen, dankjewel!
pi_150457805
Nou, er wordt volgende week gefreesd en dan ligt er een berg compost/mest voor me klaar.
Volgens Sjeftuintips kan ik dat er daarna dus met "voren" doorheen scheppen.
Of kan ik het er als er al gefreesd is gewoon doorheen schoffelen? Ik begreep van onze volkstuinenboss dat het niet zoveel zin heeft om mest heel diep te graven, want de dingen die wij planten hebben niet zulke diepe wortels.
pi_150467327
quote:
14s.gif Op zondag 8 maart 2015 17:33 schreef Myraela het volgende:
Vandaag de aarde van mijn vierkante meter weer los gemaakt, mest erin en nieuwe zaadjes besteld. Volgend weekend zaaien. O+

Voornamelijk kruiden overigens, dat vond ik vorig jaar wel erg fijn. Groenten waren een beetje een flop en ik ben enorm bang voor slakken, vooral naaktslakken. Dus ja. :')
Ik heb ook een naaktslakken plaag zovel in tuin als in huis :N
Vandaag maar aaltjes besteld en vanaf morgen bierpotjes in de tuin en hopen dat het dan minder wordt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_150467998
Aaltjes? Vertel!
pi_150468106
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2015 19:00 schreef Suikertante het volgende:
Aaltjes? Vertel!
Dat zijn kleine wormpjes die je koopt per miljoenen op internet. Je krijgt dan de wormpjes in klei. Je lost ze op in water en via een gieter giet je ze op de grond. Ze graven zich in en gaan op zoek naar slakken en infecteren deze, waarna ze doodgaat.
Deze wormpjes leven ongeveer 6 weken en ze tasten verder niks aan. Geen planten, dieren of andere dingen.

Ik vind ze alleen wel duur.

Ik ben de naakslakken zowel in huis als in tuin dan ook echt zo schijtziek dat ik het nu grondig aan ga pakken.
Vorig jaar alleen bierpotjes gedaan en had ongeveer 5 naaktslakken per nacht per potje.

http://biocontrole.nl/naaktslakken-bestrijden
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_150468305
Wow! Dat is inderdaad rigoureus! Ik ga dit doorsturen naar een kennis wiens huis 's zomers door slakken wordt geterroriseerd ^O^
pi_150468337
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2015 19:07 schreef Suikertante het volgende:
Wow! Dat is inderdaad rigoureus! Ik ga dit doorsturen naar een kennis wiens huis 's zomers door slakken wordt geterroriseerd ^O^
in mijn huis zitten er rond middernacht rusting 5-8 naaktslakken in de woonkamer elke dag. :N
in de tuin stap je bij elke stap op een naaktslak vanaf 10 uur in de avond.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 9 maart 2015 @ 19:56:59 #242
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_150470456
Wij hebben ook naaktslakken in huis. Alles is dichtgekit. Slakkenkorrels onder koelkast en vaatwasser. Ook liggen de kruipruimten vol met korrels.

Voor we naar bed gaan controleren we de woonkamer en keuken. Na 12 jaar zien we gelukkig nog maar een paar slakken per jaar. Vorige week wel weer sporen in mijn keukenkastje en op de bank :r
Spoilers!
pi_150478330
O wat afgrijselijk. Het is nieuw voor me, een slakkenplaag in huis.
  maandag 9 maart 2015 @ 23:09:24 #244
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_150482053
Oh sorry trouwens Myreala. Over slakken in huis lezen is vast niet tof als je er zo bang voor bent.
Spoilers!
pi_150503536
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2015 19:56 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij hebben ook naaktslakken in huis. Alles is dichtgekit. Slakkenkorrels onder koelkast en vaatwasser. Ook liggen de kruipruimten vol met korrels.

Voor we naar bed gaan controleren we de woonkamer en keuken. Na 12 jaar zien we gelukkig nog maar een paar slakken per jaar. Vorige week wel weer sporen in mijn keukenkastje en op de bank :r
ik gooi zout op ze als ik om ongeveer 11 uur in de tuin loop. Daarnaast komen binnenkort dus die aaltjes en ik denk dat ik er ook een zooi loslaat in mijn kruipruimte, hoewel ik daar eigenlijk nooit dieren zie, maar naaktslakken zitten vaak onder de grond.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_150505019
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 18:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ik gooi zout op ze als ik om ongeveer 11 uur in de tuin loop. Daarnaast komen binnenkort dus die aaltjes en ik denk dat ik er ook een zooi loslaat in mijn kruipruimte, hoewel ik daar eigenlijk nooit dieren zie, maar naaktslakken zitten vaak onder de grond.
Strooi je dat zout in de hele tuin uit of alleen op het pad?

Waarschijnlijk is het effectiever om te sproeien (met een flaconnetjes) met water waar wat zout in opgelost is of met een scheutje azijn erdoor. Daarmee zou ik ook alle kozijnen besproeien. Als je dat met water & azijn doet, hou je gelijk ook de mieren buitenshuis.
En dan na het sproeien het smerige verzamelen & afvoeren.
pi_150510318
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 19:25 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Strooi je dat zout in de hele tuin uit of alleen op het pad?

Waarschijnlijk is het effectiever om te sproeien (met een flaconnetjes) met water waar wat zout in opgelost is of met een scheutje azijn erdoor. Daarmee zou ik ook alle kozijnen besproeien. Als je dat met water & azijn doet, hou je gelijk ook de mieren buitenshuis.
En dan na het sproeien het smerige verzamelen & afvoeren.
ik gooi het op de slak :Y
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 11 maart 2015 @ 16:29:01 #248
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_150533807
Voortgangsrapportage:



Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_150533977
Ik heb ook moestuintjes! Wel tien!
Twiddel
pi_150539503
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 19:03 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat zijn kleine wormpjes die je koopt per miljoenen op internet. Je krijgt dan de wormpjes in klei. Je lost ze op in water en via een gieter giet je ze op de grond. Ze graven zich in en gaan op zoek naar slakken en infecteren deze, waarna ze doodgaat.
Deze wormpjes leven ongeveer 6 weken en ze tasten verder niks aan. Geen planten, dieren of andere dingen.

Ik vind ze alleen wel duur.

Ik ben de naakslakken zowel in huis als in tuin dan ook echt zo schijtziek dat ik het nu grondig aan ga pakken.
Vorig jaar alleen bierpotjes gedaan en had ongeveer 5 naaktslakken per nacht per potje.

http://biocontrole.nl/naaktslakken-bestrijden
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2015 19:56 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij hebben ook naaktslakken in huis. Alles is dichtgekit. Slakkenkorrels onder koelkast en vaatwasser. Ook liggen de kruipruimten vol met korrels.

Voor we naar bed gaan controleren we de woonkamer en keuken. Na 12 jaar zien we gelukkig nog maar een paar slakken per jaar. Vorige week wel weer sporen in mijn keukenkastje en op de bank :r
Wat een tip, die aaltjes ga ik ook zoeken, want ik heb ook overal slakken. Als ik ze 's nachts tegenkom in huis, spoel ik ze door de wc, en ik kom er elke nacht wel een of twee tegen, ik begrijp gewoon niet waar ze vandaan komen en hoe het er zoveel kunnen zijn. In de tuin zet ik van die bakjes van de chinees neer, met bier, en dan zitten er 's morgens wel 15 tot 20 dode slakken in zo'n bakje.
Zout erop strooien vind ik zielig, dan "verbranden" ze levend (en ik ben IS niet, zelfs niet tegen iets wat ik zo diepgaand haat als slakken).
Daarnaast heb ik ook kuddes en kuddes van die bruine huisjesslakken, die stengels aan de bodem doorslijpen, zodat de boel 's morgens reddeloos op de grond ligt.
Ik moestuin nu op het platte dak, maar de slakken hebben dat geroken, ook daar begint het een plaag te worden.

Maar aaltjes dus, bedankt voor de tip. :Y :Y :Y
  woensdag 11 maart 2015 @ 19:39:28 #251
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_150539640
Hier ook overal naaktslakken,. ze komen uit de kruipruimte en migreren massaal vanuit 1 plek via de spoumuur over de buitenmuur naar het dak. Ik begrijp er echt geen jota van.
Zou je die aaltjes ook en masse in de kruipruimte kunnen verspreiden zonder zelf onder de vloer te moeten?
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_150540192
Hier buiten ook, maar ze zitten ook binnen. Wat kan je daar aan doen?
Sterkheidsbaas van alles.
pi_150540264
_O- Die beesten verdienen een eigen topic :D
pi_150540736
quote:
1s.gif Op maandag 9 maart 2015 23:09 schreef Lucky_Strike het volgende:
Oh sorry trouwens Myreala. Over slakken in huis lezen is vast niet tof als je er zo bang voor bent.
Ik zit hier serieus met rillingen. :')
  woensdag 11 maart 2015 @ 20:59:01 #255
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_150542603
quote:
14s.gif Op woensdag 11 maart 2015 20:10 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ik zit hier serieus met rillingen. :')
Kan toch?

Ik heb een kikkerfobie gehad. Ik ging hyperventileren bij een plaatje, had nachtmerries, etc. Slaat helemaal nergens op maar was toen wel mijn realiteit. Nu niet meer gelukkig.
Spoilers!
pi_150556187
Hoi. Ga proberen hier wat vaker mee te schrijven voor tips enzo. Grote volkstuin hier en dit is m'n tweede jaar. Ben benieuwd allemaal, nu druk bezig met onkruidvrij maken want in de winter ook geen bal aan gedaan. Hoewel het me nog meeviel. Voor 1 april moet het zwart opgeleverd worden.
pi_150556203


Mag ik ook even mijn moestuintjes showen?
Tijd om de sla en radijs om te potten. Weet iemand hoe groot/ diep de volgende pot moet zijn? En hoe ver uit elkaar moet ik ze planten?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_150563749
Zoek even online, ik weet het ook niet, moet het ook nog even opzoeken ;)
Gevonden!

http://www.verticalfarm.n(...)ende-ah-moestuintje/

Bij mij gaat het ook goed met die potjes... ik wil sommigen al gaan verpotten in de moestuinbak, daar staat alleen nog knoflook in.
En een poes :')


(normaal staat daar een tafeltje waar ze vaak op ligt te zonnen, maar omdat ons huis in de steigers staat is het balkon zo goed als leeggehaald. Dan ga je toch gewoon met je dikke *** in die bak liggen :s) )

[ Bericht 11% gewijzigd door Blues op 12-03-2015 14:02:00 ]
pi_150564572
_O- gewoon een beetje water geven. >:)
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_150572552
ik hoop dat mijn tomatenplantjes de kou van vannacht hebben overleefd... ik ben bang van niet
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_150576373
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2015 16:29 schreef fietsie het volgende:
Voortgangsrapportage:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
wat is het allemaal?
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  donderdag 12 maart 2015 @ 20:30:49 #262
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_150576440
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_150577249
ben ook maar weer nieuwe rondes chili's ant knallen , grotere staan al buiten de kasjes





aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_150635195
Wat betreft de AH moestuintjes heb ik een vraag en hoop ik dat iemand hier mij verder kan helpen.

Aangezien sommige plantjes te "klein" zijn om succesvol te verpotten vroeg ik me af of je ook het meegeleverde bakje zo in de grond kan stoppen, aangezien bij sommige plantjes de wortels er gewoon doorheen kunnen aan de onderkant.

Weet iemand of dit mogelijk is, of belemmert dit de plant?
pi_150635661
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 16:34 schreef Peterd588 het volgende:
Wat betreft de AH moestuintjes heb ik een vraag en hoop ik dat iemand hier mij verder kan helpen.

Aangezien sommige plantjes te "klein" zijn om succesvol te verpotten vroeg ik me af of je ook het meegeleverde bakje zo in de grond kan stoppen, aangezien bij sommige plantjes de wortels er gewoon doorheen kunnen aan de onderkant.

Weet iemand of dit mogelijk is, of belemmert dit de plant?
Ja dat kan je proberen, zijkanten doorknippen en dan voorzichtig in de volle grond zetten.
Zorgen dat het blokje iig een geheel blijft
Nadeel van die potjes is nogal eens dat ze schimmelen
pi_150635839
Lekker tuincentrum geweest dus zodra de zon gaat schijnen weer aan de slag. Jammer dat het nu zulk boutweer is. ;(
pi_150635964
Deze kon ik niet laten liggen. Hoogstverbaasd dat er nog exemplaren waren, zijn al sinds verleden week zondag te koop/in de aanbieding:



Omschrijving rechts in rood beetje ingezoomd. Is met metalen onderrand/fundering, all-in
pi_150636826
Vandaag weer wat bedden onkruidvrij gemaakt. Voordat ik nu weer opgewarmd ben..... Wie heeft er aan de thermostaat gezeten??? :( :(

Vandaag ook de plantuien en de eerste wortelen gezaaid. Spinazie wilde ik ook zaaien maar wacht wel op een iets warmere dag..
pi_150656949
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2015 17:04 schreef marcel.nl het volgende:
Deze kon ik niet laten liggen. Hoogstverbaasd dat er nog exemplaren waren, zijn al sinds verleden week zondag te koop/in de aanbieding:

[ afbeelding ]

Omschrijving rechts in rood beetje ingezoomd. Is met metalen onderrand/fundering, all-in
Oh wauw, daar had ik ook wel voor getekend inderdaad. Maar zit maar tijdelijk in m;n volkstuin dus dat is een beetje overdreven voor hier. zonde wel.

Ken iemand pronkbonen trouwens? Heb er een paar gehad, echt prachtige bonen. Bijna zonde om ze te planten straks.


Zou deze op een rozenboog kunnen of is dat te 'steil'? Anders moet ik er even touw om gaan wikkelen.
pi_150657871
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 11:15 schreef Koettie het volgende:

[..]

Oh wauw, daar had ik ook wel voor getekend inderdaad. Maar zit maar tijdelijk in m;n volkstuin dus dat is een beetje overdreven voor hier. zonde wel.

Ken iemand pronkbonen trouwens? Heb er een paar gehad, echt prachtige bonen. Bijna zonde om ze te planten straks.
[ afbeelding ]

Zou deze op een rozenboog kunnen of is dat te 'steil'? Anders moet ik er even touw om gaan wikkelen.
Rozenboog doet het prima hoor. Je zou ook een bonenkegel kunnen maken of zoals in het moestuinprogramma op tv van de week, een ton met erboven een fietswiel. Neemt weinig ruimte in voor veel scheuten. Maar met 8 stuks zou ik voor die rozenboog gaan.
pi_150667394
Wanneer is het tijd om tomatenzaadjes im de grond te stoppen?
Aangezien we de benodigdheden/plaats niet hebben ze eerst te kweken in potjes willen we ze graag direct in de grond stoppen.
  zondag 15 maart 2015 @ 16:50:37 #272
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_150667666
Nooit, daar is het seizoen te kort voor.
pi_150667774
welke benodigdheden heb je niet in huis?
je hebt buiten tuingrond, je hebt vast ook wel een wcrolletje/plastic bakje en water. elk huis heeft wel iets van verwarming om te kiemen en een raam om voor te groeien.
pi_150679102
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 12:03 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Rozenboog doet het prima hoor. Je zou ook een bonenkegel kunnen maken of zoals in het moestuinprogramma op tv van de week, een ton met erboven een fietswiel. Neemt weinig ruimte in voor veel scheuten. Maar met 8 stuks zou ik voor die rozenboog gaan.
Ja, heb er maar 7 ofzo. Ben benieuwd. Hopelijk snel mooi weer, kan ik mooie before foto's maken.
pi_150682328
Op hoop van zegen de broccoliplantjes in de moestuinbak gezet.
Dit filmpje geeft me wel inzicht in hoe zoiets groeit :@
/insert psychedelische muzak :D

http://www.culy.nl/videos/mooi-filmpje-hoe-groeit-broccoli/
  zondag 15 maart 2015 @ 23:15:09 #276
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_150682843
Hmm, hier paar plantjes toch iets te nat gehouden. Hopelijk morgen het deksel eraf laten helpt en beetje stoken maar. O-)
  zondag 15 maart 2015 @ 23:25:07 #277
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_150683223
Vandaag veel plantjes verspeend. Mijn eigen tomaten, dille, ,pepers, basilicum, en de AH bakjes die moesten.
De jongens hebben al door dat het wat werk is zo'n moestuin, maar de oudste weet donders goed dat het heel lekker is wat er uit komt. Eerste groei-jaar in dit huis met tuin. bessen, bramen, frambozen dit najaar geplant.Perzikboom is echtergebleven van de vorige eigenaar :) en in de herfst twee emmers met hazelnoten :)
Veel zon de komende dagen, heel fijn voor het kiemende grut. Buiten mag er wel even een regenbui over, het is al een tijdje droog, en dat blijft nog even zo.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_150688248
Ik ga mijn tomaten eerdaags ook maar eens binnen zaaien :D
Echter gaan die daarna de kas in..
Hopelijk blijft het een beetje warm de komende week, en dan meer zaaien.
Ik heb er in ieder geval heel erg veel zin in
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_150689460
Leuk, iedereen weer aan de slag!
Ik heb paden gelopen en wat compost/mest door m'n kleigrond geschept. Maar nu heb ik een simpele vraag.
Hoe maken jullie van zulke grove grond:

...zulke fijne grond?


De fijne grond is de grond die vorig jaar ook actief bewerkt is, maar de grove grond is vorig jaar een beetje verwaarloosd.
  maandag 16 maart 2015 @ 14:01:53 #280
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_150695877
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2015 10:30 schreef Suikertante het volgende:
Leuk, iedereen weer aan de slag!
Ik heb paden gelopen en wat compost/mest door m'n kleigrond geschept. Maar nu heb ik een simpele vraag.
Hoe maken jullie van zulke grove grond:
[ afbeelding ]
...zulke fijne grond?
[ afbeelding ]

De fijne grond is de grond die vorig jaar ook actief bewerkt is, maar de grove grond is vorig jaar een beetje verwaarloosd.
Kippen een dagje op laten scharrelen. Ken je misschien iemand wiens kippen je kunt lenen? :)
pi_150703621
Goedendag,

Weet iemand waar deze zaden van zijn?
Het kwam uit die besjes.
Ik heb het van mijn schoonmoeder gehad en ze zei dat het een soort (marokkaanse) safraan is.
Maar dat komt toch uit bollen? (zover ik weet)

Groetjes ;)
pi_150708720
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2015 10:30 schreef Suikertante het volgende:
Leuk, iedereen weer aan de slag!
Ik heb paden gelopen en wat compost/mest door m'n kleigrond geschept. Maar nu heb ik een simpele vraag.
Hoe maken jullie van zulke grove grond:
[ afbeelding ]
...zulke fijne grond?
[ afbeelding ]

De fijne grond is de grond die vorig jaar ook actief bewerkt is, maar de grove grond is vorig jaar een beetje verwaarloosd.
Met een frees of handmatig, met een tuinklauw (de laatste heeft de voorkeur voor je bodemleven).
Beste is al voor de winter los te maken, dan vriest het kapot en losser.
Nu begint het na paar dagen droogte al weer behoorlijk hard te worden (net heeft mijn vrouw zich weer staan vermoorden op kleigrond met graspollen, waar wij nu aardbeien wilden planten)
pi_150710659
Die tuinklauw is echt vreselijk :'(
Dit is dus al een keer gefreesd. Maar ik moet eraan geloven dus! En ik heb nog wat compost over dus ik kan het nog een beetje mengen. Die klei is echt terror, dat wordt meteen weer zo'n dikke smotsklont.
Respect voor je vrouw dus :D

Cosaluna, ik heb geen flauw idee!

Oh en het is niet afgesloten dus kippen loslaten lijkt me een heftige uitdaging :D
  maandag 16 maart 2015 @ 20:19:51 #285
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_150711008
quote:
7s.gif Op maandag 16 maart 2015 17:14 schreef cosaluna het volgende:
Goedendag,

Weet iemand waar deze zaden van zijn?
Het kwam uit die besjes.
Ik heb het van mijn schoonmoeder gehad en ze zei dat het een soort (marokkaanse) safraan is.
Maar dat komt toch uit bollen? (zover ik weet)

Groetjes ;)
Saffraan komt uit een krokus. Dit is wellicht papaver?
pi_150712804
safraan zijn de meeldraden. lijkt me dat het plantje ook zaden maakt ?

quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2015 20:13 schreef Suikertante het volgende:
Die tuinklauw is echt vreselijk :'(
Dit is dus al een keer gefreesd. Maar ik moet eraan geloven dus! En ik heb nog wat compost over dus ik kan het nog een beetje mengen. Die klei is echt terror, dat wordt meteen weer zo'n dikke smotsklont.
compost, compost en nog meer compost. zowel inwerken als een toplaag (of mulchen).
vooral die toplaag zorgt ervoor dat het geen modderpoel wordt of dat de grond keihard uitdroogt.
pi_150714380
Hoi allemaal,
ik kom me hier ook maar eens melden. We zijn een paar maanden geleden verhuisd en hebben nu voor het eerst een eigen tuin. Het grootste gedeelte van de tuin ligt op een steile helling en is nog nooit bewerkt. Het is keiharde kleigrond met flink wat stenen ertussen. We zijn van plan er 3 terrassen in aan te brengen en dan een van die terrassen te gebruiken als moestuin. Er moet dus nog flink wat structureel werk gebeuren voor we daadwerkelijk de moestuin aan kunnen leggen.
We hebben wel al wat stuiken en bomen geplant de afgelopen tijd, op andere plekken in de tuin. Tot nu toe hebben we een wilde overgroeide pruimenboom (die stond er al en die moeten we dus nog flink terug snoeien voor hij op het huis van de buren valt), een kleine citroenboom, een jong appelboompje, een olijfstruik en twee avocadoboompjes. We wonen in het buitenland op het zuidelijk halfrond, dus de seizoenen zijn hier andersom dan in Nederland, maar ik hoop toch gezellig met jullie mee te kunnen schrijven.

Oh ja, en voor ik het vergeet, ik wil ook heel graag een composthoop maken. Groenafval wordt hier niet gescheiden en het lijkt me zoveel voldoening brengen dat je je planten voedt met je eigen afval. Dat staat dus ook nog op de planning.
pi_150724528
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 21:20 schreef dodoria het volgende:
Hoi allemaal,
ik kom me hier ook maar eens melden. We zijn een paar maanden geleden verhuisd en hebben nu voor het eerst een eigen tuin. Het grootste gedeelte van de tuin ligt op een steile helling en is nog nooit bewerkt. Het is keiharde kleigrond met flink wat stenen ertussen. We zijn van plan er 3 terrassen in aan te brengen en dan een van die terrassen te gebruiken als moestuin. Er moet dus nog flink wat structureel werk gebeuren voor we daadwerkelijk de moestuin aan kunnen leggen.
We hebben wel al wat stuiken en bomen geplant de afgelopen tijd, op andere plekken in de tuin. Tot nu toe hebben we een wilde overgroeide pruimenboom (die stond er al en die moeten we dus nog flink terug snoeien voor hij op het huis van de buren valt), een kleine citroenboom, een jong appelboompje, een olijfstruik en twee avocadoboompjes. We wonen in het buitenland op het zuidelijk halfrond, dus de seizoenen zijn hier andersom dan in Nederland, maar ik hoop toch gezellig met jullie mee te kunnen schrijven.

Oh ja, en voor ik het vergeet, ik wil ook heel graag een composthoop maken. Groenafval wordt hier niet gescheiden en het lijkt me zoveel voldoening brengen dat je je planten voedt met je eigen afval. Dat staat dus ook nog op de planning.
Waar ben jij heen verhuisd? Frankrijk?
pi_150724692
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 07:40 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Waar ben jij heen verhuisd? Frankrijk?
Dat ligt toch niet op het zuidelijk halfrond (althans zolang je de kolonien niet meerekent...)?
pi_150724710
Gister 2 moestuinbakken gekocht, dus ik kan los dit jaar :9

Iemand nog tips voor een webshop waar je goed zaadjes voor je moestuin kan bestellen?
pi_150724718
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 21:20 schreef dodoria het volgende:
Hoi allemaal,
ik kom me hier ook maar eens melden. We zijn een paar maanden geleden verhuisd en hebben nu voor het eerst een eigen tuin. Het grootste gedeelte van de tuin ligt op een steile helling en is nog nooit bewerkt. Het is keiharde kleigrond met flink wat stenen ertussen. We zijn van plan er 3 terrassen in aan te brengen en dan een van die terrassen te gebruiken als moestuin. Er moet dus nog flink wat structureel werk gebeuren voor we daadwerkelijk de moestuin aan kunnen leggen.
We hebben wel al wat stuiken en bomen geplant de afgelopen tijd, op andere plekken in de tuin. Tot nu toe hebben we een wilde overgroeide pruimenboom (die stond er al en die moeten we dus nog flink terug snoeien voor hij op het huis van de buren valt), een kleine citroenboom, een jong appelboompje, een olijfstruik en twee avocadoboompjes. We wonen in het buitenland op het zuidelijk halfrond, dus de seizoenen zijn hier andersom dan in Nederland, maar ik hoop toch gezellig met jullie mee te kunnen schrijven.

Oh ja, en voor ik het vergeet, ik wil ook heel graag een composthoop maken. Groenafval wordt hier niet gescheiden en het lijkt me zoveel voldoening brengen dat je je planten voedt met je eigen afval. Dat staat dus ook nog op de planning.
Je zal wat andere problemen tegenkomen dan wij. Ik denk dat je vooral een probleem hebt met schieten (in de bloei komen). Je kunt niet zomaar zaden uit nederland meenemen en er vanuit gaan dat je ze probleemloos kunt opkweken.
Aan de andere beplanting te zien kun je wel makkelijk zonder kas aan de gang en dat biedt ook weer voordelen.
pi_150727973
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 07:40 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Waar ben jij heen verhuisd? Frankrijk?
Nieuw Zeeland
pi_150728213
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 07:57 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Je zal wat andere problemen tegenkomen dan wij. Ik denk dat je vooral een probleem hebt met schieten (in de bloei komen). Je kunt niet zomaar zaden uit nederland meenemen en er vanuit gaan dat je ze probleemloos kunt opkweken.
Aan de andere beplanting te zien kun je wel makkelijk zonder kas aan de gang en dat biedt ook weer voordelen.
Oh jee, ik ben echt een noob, wat zou het probleem kunnen zijn met schieten? Te vroeg, te laat of niet bloeien?
Zaden mag je hier sowieso niet invoeren, maar gelukkig heb ik een groot tuincentrum vlakbij, dus ik kan de zaden gewoon hier kopen.
ik denk dat ik de zaden wel binnen ga laten kiemen, of anders buiten zaaien onder zo'n kas tunneltje.
Het is hier iets warmer dan in NL, maar nou ook weer niet zoveel warmer een beetje zoals frankrijk inderdaad.
pi_150728291
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 07:57 schreef Puala het volgende:
Gister 2 moestuinbakken gekocht, dus ik kan los dit jaar :9

Iemand nog tips voor een webshop waar je goed zaadjes voor je moestuin kan bestellen?
Leuk!
Hoe groot zijn je bakken en wat ga je zaaien?
pi_150728631
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 10:38 schreef dodoria het volgende:

[..]

Leuk!
Hoe groot zijn je bakken en wat ga je zaaien?
120x120. In totaal 12 hokjes per bak.

Ik zit te denken aan erwtjes, boontjes (meerdere soorten), worteltjes, ui, broccoli en wat kruiden. En ik heb geen idee wat verder. Ik kan niet tegen bladgroente, dus het is altijd even zoeken wat wel kan :)
  dinsdag 17 maart 2015 @ 11:28:49 #296
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_150729673
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 10:50 schreef Puala het volgende:

[..]

120x120. In totaal 12 hokjes per bak.

Ik zit te denken aan erwtjes, boontjes (meerdere soorten), worteltjes, ui, broccoli en wat kruiden. En ik heb geen idee wat verder. Ik kan niet tegen bladgroente, dus het is altijd even zoeken wat wel kan :)
12? Weet je het zeker? Geen 9 of 16?
Of heb je rechthoekige vakjes en geen vierkante?

>:)

Tip van flip

Lenteui ipv ui
Bloemkool ipv broccoli ( broccoli mislukt hier al 2 jaar)

[ Bericht 5% gewijzigd door RoodWitBlauw op 17-03-2015 11:44:01 ]
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_150729834
met wortelgroente ff op letten dat de bakken niet zo diep zijn, tenzij je ze de ruimte geeft om door te groeien in de volle grond.
broccoli wordt een vrij grote plant dus even tactisch in een hoek planten waar ruimte is om opzij te groeien.
pi_150730119
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 11:28 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

12? Weet je het zeker? Geen 9 of 16?
Of heb je rechthoekige vakjes en geen vierkante?

>:)
Geen idee. Het was even zo 123 uit mijn hoofd eigenlijk. Ze staan ook nog niet. Geen grond gekocht ook :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 11:33 schreef Elleska het volgende:
met wortelgroente ff op letten dat de bakken niet zo diep zijn, tenzij je ze de ruimte geeft om door te groeien in de volle grond.
broccoli wordt een vrij grote plant dus even tactisch in een hoek planten waar ruimte is om opzij te groeien.
Goeie tip, had ik nog niet aan gedacht. Worteltjes kan wel geloof ik, want zo diep is het wel. Prei heb ik ook en dat word lastiger volgens mij.
pi_150730391
prei lukt ook wel, korte prei is ook lekker ;)
anders ter plekke van de prei de grond wat verhogen zodat je een bergje hebt.
  dinsdag 17 maart 2015 @ 12:00:22 #300
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_150730619
Rode Peper


Trostomaat


Bloemkool


Stamboon?. Is toch gewoon sperzieboon??????


Doperwt


[ Bericht 0% gewijzigd door RoodWitBlauw op 17-03-2015 12:28:44 ]
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_150738727
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 07:57 schreef Puala het volgende:
Gister 2 moestuinbakken gekocht, dus ik kan los dit jaar :9

Iemand nog tips voor een webshop waar je goed zaadjes voor je moestuin kan bestellen?
Vreeken. Die is biologisch. Het is een familiebedrijf in de zoveelste generatie. Ze lijken echt gedreven te zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')