abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150299940
21maart is het nationale compostdag. doet je gemeente of een aangrenzende gemeente daar niet aan mee?
van tuincentrum is natuurlijk ook prima, zit dan wel wat meer voeding in wat bijvoorbeeld bonen wat minder fijn vinden.
pi_150301234
Oh, dat is wel goed om te weten.
Die dag leek me net ietsje laat, over twee weken wordt m'n tuin voor me gefreesd, het leek me handig als het er dan meteen doorheen geschept werd. Maar misschien stel ik het frezen dan even uit.
pi_150303036
kleigrond kan je beter voor de winter spitten is mij verteld. dan kan de klei kapot vriezen.
maar ik frees/spit niet. gewoon het compost verspreiden en wat door de bovenlaag mengen.
pi_150305644
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 23:58 schreef Elleska het volgende:
kleigrond kan je beter voor de winter spitten is mij verteld. dan kan de klei kapot vriezen.
maar ik frees/spit niet. gewoon het compost verspreiden en wat door de bovenlaag mengen.
Dat onthoud ik dan voor komend jaar! Als ik niet spit dan worden de penen maar 4 cm lang, het is echt dikke stevige klei. Zeker nu ik vorig jaar te weinig heb gedaan. Ik ga dit jaar proberen het wat grondiger aan te pakken en dan kan ik volgend jaar de vruchten plukken van mijn werk :)

Heb jij je tuin de hele winter onkruidvrij gehouden? Ik heb nu een soort grasveld.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 13% gewijzigd door Suikertante op 05-03-2015 09:13:05 ]
pi_150306747
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:40 schreef Suikertante het volgende:

Nu heb ik een handige site ontdekt die alleen niet op mijn macbook in Chrome werkt waar je heel handig kunt aangeven wat je wilt zaaien en dan rekent hij uit wat je erna nog kunt planten en je krijgt een handig to-do lijstje per maand.
Bedankt voor de tip van die site, echt heel leuk
pi_150309742
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 08:44 schreef Suikertante het volgende:

[..]

Dat onthoud ik dan voor komend jaar! Als ik niet spit dan worden de penen maar 4 cm lang, het is echt dikke stevige klei. Zeker nu ik vorig jaar te weinig heb gedaan. Ik ga dit jaar proberen het wat grondiger aan te pakken en dan kan ik volgend jaar de vruchten plukken van mijn werk :)

Heb jij je tuin de hele winter onkruidvrij gehouden? Ik heb nu een soort grasveld.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
volhouden, uiteindelijk wordt zelfs de ergste kleigrond luchter
de vakjes voor de wortels maak ik wel even extra los. maar de rest van de tuin niet.

ik heb een moestuin in mijn postzegel achtertuin en geen grasveld naast de moestuin. dat scheelt denk ik heel erg qua onkruiddruk want ik had heel weinig onkruid vergeleken met jou.
pi_150309835
quote:

[..]

SPOILER
Ai, dat wordt afplaggen. Je kan er nog stapelmuurtjes mee bouwen (plaggen omgekeerd leggen), in elk geval tot je gelegenheid hebt om het af te voeren. Wel opletten dat het onkruid zich niet te verspreidt.
pi_150310746
waarom afvoeren? het wordt vanzelf compost, iets wat de grond hard nodig heeft.
maar frezen is nog makkelijker. tenzij het geen gewoon gras is maar kweek.
pi_150310970
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 12:35 schreef Elleska het volgende:
waarom afvoeren? het wordt vanzelf compost, iets wat de grond hard nodig heeft.
maar frezen is nog makkelijker. tenzij het geen gewoon gras is maar kweek.
Gras en onkruid.
  donderdag 5 maart 2015 @ 12:49:38 #210
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_150311155
Ik ga overmorgen aan het werk in de tuin, ik moet struiken verplaatsen en een kleine boom. Beter overmorgen doen anders is het straks weer te warm ervoor.
pi_150312132
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 12:44 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Gras en onkruid.
ook gras en onkruid composteren prima. het meeste staat nu nog niet in het zaad. bij goede compostering loopt de temperatuur hoog genoeg op om zaden onschadelijk te maken.
pi_150322759
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 21:56 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ja, daar komt het door. Maar dat kan toevallig in mijn geval prima. Ik zaai de komkommer binnen, verpot dan in een kleine pot voor buiten en nadat de vroege aardappels geoogst zijn gaan ze in een grotere pot op de plaats waar eerst de aardappelpot stond. Waar bemoeit die site zich mee :6
Dit heb ik de afgelopen 2 jaar met sperziebonen en peulen gedaan. Vroeg peulen zaaien (februari) en dan begin april sperziebonen binnen zaaien en juni/juli als de peulen op zijn de sperziebonen op die plaats. OM een wat gespreidener opbrengst te krijgen doe ik wat sperziebonen ook eerder naar buiten vlak naast mijn peulen. Als de sperziebonen dan groot zijn, moeten de peulen al weg.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_150322935
Mn broccoli is ontkiemd *O*
Nu moet het dus wat koeler gezet worden en steeds draaien lees ik.
pi_150322954
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 12:49 schreef kaasplankje het volgende:
Ik ga overmorgen aan het werk in de tuin, ik moet struiken verplaatsen en een kleine boom. Beter overmorgen doen anders is het straks weer te warm ervoor.
Wordt lekker weer om lekker in de tuin te werken O+
  donderdag 5 maart 2015 @ 19:19:37 #215
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_150324087
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 18:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dit heb ik de afgelopen 2 jaar met sperziebonen en peulen gedaan. Vroeg peulen zaaien (februari) en dan begin april sperziebonen binnen zaaien en juni/juli als de peulen op zijn de sperziebonen op die plaats. OM een wat gespreidener opbrengst te krijgen doe ik wat sperziebonen ook eerder naar buiten vlak naast mijn peulen. Als de sperziebonen dan groot zijn, moeten de peulen al weg.
Hier komt rucola en daarna veldsla en spinazie als de erwten klaar zijn.
Spoilers!
pi_150325893
quote:

[..]

SPOILER
Een grasveld voorkom je het makkelijkste door de grond goed af te dekken. Met een flinke laag mulch, zou voor jouw kleigrond vast erg goed zijn (compost + organisch materiaal). Of met een laag zwart landbouwplastic. Dat laatste doe ik zelf in de wintermaanden, want ik ben lui. Werkt geweldig, kan niet anders zeggen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_150327542
Dat plastic onthoud ik!

Ik denk dat ik geen muurtjes van het gras durf te maken, maar compost is een goede! Sowieso wordt al het tuinafval gecomposteerd bij de moestuinen bij ons. Maar of ik daar zelf weer gebruik van kan maken moet ik even navragen.

Ik wilde jullie nog even tippen: vanaf volgende week is een soort Heel Holland Bakt maar dan op moestuingebied op Nederland 1. Op donderdag om 20:30, het heet Van Hollandse Bodem.
  donderdag 5 maart 2015 @ 20:43:18 #218
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_150327839
Ik kwam net ook melding doen van dat programma Van Hollandse Bodem.

Ik heb vandaag in tijdschrift Kitchen Garden gelezen dat een bed van 10-15 stro heel goed helpt om onkruid weg te krijgen. Veel sneller dan plastic.
Spoilers!
pi_150386815
net mijn tomatenplantjes buiten gezet en zomerwortels gezaaid. Ik ben benieuwd....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_150404269
quote:
1s.gif Op donderdag 5 maart 2015 20:43 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik kwam net ook melding doen van dat programma Van Hollandse Bodem.

Ik heb vandaag in tijdschrift Kitchen Garden gelezen dat een bed van 10-15 stro heel goed helpt om onkruid weg te krijgen. Veel sneller dan plastic.
Het trekt ook muizen en slakken aan.
  zaterdag 7 maart 2015 @ 23:59:26 #221
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_150405780
Mja, goed punt wel.
Spoilers!
  † In Memoriam † zondag 8 maart 2015 @ 07:23:47 #222
240917 Mula
pi_150411415
Ik heb een paar Ah moestuintjes, waaronder wortel. In het kleine bakje zijn behoorlijk wat zaadjes opgekomen. Als ik ga verpotten, moet ik dan elk opgekomen plantje in een apart potje zetten of moet ik een paar plantjes weghalen en dit potje gewoon in een grotere pot zetten?
pi_150411546
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2015 07:23 schreef Mula het volgende:
Ik heb een paar Ah moestuintjes, waaronder wortel. In het kleine bakje zijn behoorlijk wat zaadjes opgekomen. Als ik ga verpotten, moet ik dan elk opgekomen plantje in een apart potje zetten of moet ik een paar plantjes weghalen en dit potje gewoon in een grotere pot zetten?
Ik zou de hele inhoud maar in een grote pot zetten.
Ik verbaas me dat AH ook minipotjes worteltjes en radijsjes uitgeven. Groente waarvan de wortel de vrucht is, is meestal slecht over te poten. Bieten gaat wel, maar wortels en radijs :{
Kan beter direct in volle grond of grote pot of emmer.
pi_150412119
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 07:58 schreef marcel.nl het volgende:

[..]
Ik verbaas me dat AH ook minipotjes worteltjes en radijsjes uitgeven. Groente waarvan de wortel de vrucht is, is meestal slecht over te poten. Bieten gaat wel, maar wortels en radijs :{
Kan beter direct in volle grond of grote pot of emmer.
Dat heb ik ergens anders ook al geroepen, ja. Heel vreemd...
pi_150421013
quote:

[..]

SPOILER
Op zoek naar "composteren in een melkpak" kwam ik deze handleiding voor je onkruidveldje tegen: https://sjeftuintips.wordpress.com/page/4/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')