KaMo | dinsdag 13 mei 2014 @ 18:41 |
› WAT IESCH DEESCHE TOPIQ? In deel 1 maakte KaMo een topic aan om videografie met digitale spiegelreflexcamera's centraal ergens onder te brengen. Met als doel 'om bevindingen met elkaar te delen om te kijken of we van elkaar kunnen leren'. Zijn openingspost eindigde als volgt: Bespreek hier dus hoe jij filmt met je DSLR óf hoe ben je van plan te gaan filmen, mocht je op het moment geïnteresseerd, maar nog niet bezig ermee zijn. › MENSEN KIEZEN SERIEUS EEN DSLR OM TE FILMEN? › DSLR'S ZIJN TOCH VOOR FOTO'S? NEEM TOCH EEN VIDEOCAMERA JOH! › WAT HEBBEN WIJ VOOR GEAR Om jullie een indicatie te geven wat wijzelf allemaal gebruiken hebben we een klein inventaris van de users hier en hun materialen. Het is niet zo dat wanneer je dit niet hebt je kansloos bent en je hóeft niet dezelfde gear te hebben! Het is een indicatie en geen boodschappenlijst. › Peter_Aragorn › Susteren › Drommelsch85 › Boy_Snakeye › shiznuts Aanschaftips Europa: Geizhals / Google shopping / Tweakers Pricewatch China/worldwide: eBay / AliExpress / China webshops zoekmachine / Topicreeks: Chinese Webshops › CONCLUSIE Voor videoproductie is een DSLR dus de beste keuze qua prijs/kwaliteit/mogelijkheden en flexibiliteit zonder tientallen duizenden euro's uit te geven aan een professioneler systeem. Hiermee is het schieten van HD-video dus ook voor iedereen met een klein budget binnen handbereik gekomen. Let wel! Behalve geld in gear, moet je ook tijd investeren in kennis/skills! Vergeet ook niet dit bazige topic: FOT / Micro Four Thirds Fanzone #1 - Panalympus magic! Inspiratieplaatje door TS: | |
Susteren | dinsdag 13 mei 2014 @ 18:52 |
Wat is een goede slider die een rig van 8gk aankan? Liefst een van <500. Mijn huidige slide niet zo goed dus moet ik steeds de camera uit de rig halen. | |
SunChaser | dinsdag 13 mei 2014 @ 19:04 |
Echt, een complete rig op een slider? neem gewoon een rig met QR en zet een kop met R op je slider | |
Susteren | dinsdag 13 mei 2014 @ 19:06 |
Als ik m'n body van m'n rig haal moet ik de dummy accu voor v-lock power eruit halen en er een lp-e6 indoen, de monitor losmaken en de remote record control loskoppelen. Liever niet dus. | |
SunChaser | dinsdag 13 mei 2014 @ 19:19 |
Ik heb je kerstboom gezien in t vorige topic, dat moet dus op een slider. Succes | |
KaMo | dinsdag 13 mei 2014 @ 20:06 |
Zoek de videograaf! Altijd leuke foto's zo lijk wel part of the show hier. | |
Boy_Snakeye | woensdag 14 mei 2014 @ 07:26 |
Ik vind het altijd een hele eer dat ik gevraagd wordt. Zeker omdat ik het toe nu toe gedaan heb met 1 referentie video van vorig jaar en verder eigenlijk niks. Ben wel nerveus voor mijn 3e a.s. zaterdag. Dit keer geen (oude) bekende, maar gewoon mensen die ik niet ken. (Het zijn die mensen die flink aan het onderhandelen waren FOT / Videografie met DSLR #21 LFF-CDS achteraf de focus, aperture, shutter) Ze hebben de bruiloft in de puntjes in gepland en in excel gezet. Van de fotograaf tot de oppas. Vanavond even wat dingen telefonisch doornemen. Aangezien zij zelf normaal fotograaf is, ben ik altijd bang voor het kritische. Dus extra mijn best doen. Enige waar ik tegenop kijk is na de foto's meteen naar de ceremonie dus moet alles op tijd opgezet hebben en hopen dat de batterijen niet opraken, het kaartje vol raakt of dat het plots stopt met opnemen.... Neem dit keer mijn GoPro mee als een soort back-up / extra | |
Peter_Aragorn | woensdag 14 mei 2014 @ 07:57 |
Komt vast goed Boy! | |
whY... | woensdag 14 mei 2014 @ 07:59 |
Welke shutter speed houdt je aan met 50 fps? 1/100 of mag dat ook meer zijn? Met het oog op een scherpe slowmo. | |
mitchelll0181 | woensdag 14 mei 2014 @ 08:14 |
Slowmo meer denk ik, als je genoeg licht hebt. | |
Boy_Snakeye | woensdag 14 mei 2014 @ 11:02 |
Altijd het het dubbele van de frames per seconde. Dus wat je nu hebt is goed. Wil je nog langzamer gaan en met twixtor werken, dan is het beter om zo hoog mogelijkste van een seconde te werken. | |
mitchelll0181 | woensdag 14 mei 2014 @ 16:23 |
Twixtor 1/2000 | |
SunChaser | woensdag 14 mei 2014 @ 16:35 |
Als je gaat slowowen 4x je sluitertijd of zelfs langer zodat je geen beweging in je frames krijgt. Dus met 50 fps mag je 200 doen maar sneller maakt ook niet uit. Maar idd altijd dubbele van je fps minimaal. Als je in de avond skateborders gaat slowmowen dan wil je ook liever wat lagere shutter dan hogere iso | |
Susteren | woensdag 14 mei 2014 @ 17:52 |
1/2000 is ook wel weer veel van het goede imho. Met 1/500 zouden vrijwel alle bewegende objecten scherp moeten blijven, of je moet al f1 wagens gaan filmen. | |
mitchelll0181 | woensdag 14 mei 2014 @ 22:00 |
Ik had dit ooit is gelezen : http://philipbloom.net/2011/09/13/twixtor/ | |
Susteren | donderdag 15 mei 2014 @ 18:11 |
Gave track en sjiek filmpje! | |
shiz | donderdag 15 mei 2014 @ 18:21 |
Gave track en sjiek filmpje! | |
KaMo | donderdag 15 mei 2014 @ 21:53 |
After Movie die ik heb gefilmd en de montage van heb gedaan staat online: Gaat nog best goed met die pocket! | |
Blindboy | donderdag 15 mei 2014 @ 22:28 |
Beelden zien er leuk uit, maar na een minuut begon ik me al stierlijk te vervelen... | |
shiz | donderdag 15 mei 2014 @ 23:11 |
Sfeervolle beelden wel. Wat was nou je lenscombo/setup dan? Had wel het idee dat je videolight hier en daar een beetje fel stond. | |
shiz | vrijdag 16 mei 2014 @ 03:46 |
http://www.ukdigital.co.u(...)140mm-lens-kit.html# In stock. Incl. 64GB Panasonic UHS-I U3 kaart, 5 jaar garantie en batterygrip+battery promotion. Hmmmm... | |
KaMo | vrijdag 16 mei 2014 @ 11:33 |
bmpcc met speedbooster en sigma 18-35 op een minimale schouderrig. Videolight staat hier en daar wat te fel ja. Maar dat vind ik zelf vaak juist erg mooi. Raar maar waar. | |
shiz | vrijdag 16 mei 2014 @ 22:52 |
Cool cool cool. Speedbooster en Sigma lijken me wel ultiem ja, echte wannahave. En dat zeg ik ook altijd 'ja, dat heb ik bewust zo gedaan, vind ik mooi'. | |
KaMo | zaterdag 17 mei 2014 @ 03:13 |
Er is niet clipped, dus kan het zo omlaag halen als ik zou willen. https://vimeo.com/63658927 Een van mijn vorige after movies. ook hier zie je overbelichte gezichtjes. Maakt de huid lekker gaaf. | |
Drommelsch85 | zaterdag 17 mei 2014 @ 04:46 |
Ziet er goed uit.. Ben aan het nadenken over een handig modulair lichtgewicht rig (Edelkrone Modula 7 in delen geprobeerd, veels te zwaar) http://www.coollcd.com/sm(...)baseplate_p1298.html | |
shiz | zaterdag 17 mei 2014 @ 15:49 |
Mwheh, die lui hebben nog skintones. In de YT zijn sommige full 'Michael Jackson'-white. Eerst even wachten en zien wat voor een gamechanger Susteren op de markt brengt, hea! FOT / Hoeveel kost het maken van een cage? | |
whY... | zondag 18 mei 2014 @ 20:18 |
Voor volgende week jullie tip gehuurd (Tokina 11-16 Canon) Ben heel benieuwd | |
KaMo | zondag 18 mei 2014 @ 20:52 |
Ben benieuwd wat je ervan vind! Ik vond het een erg fijne lens qua beelden! | |
shiz | woensdag 21 mei 2014 @ 14:11 |
sshiiiittttt... Dacht haast dat het een Freddie Wong video was. | |
Peter_Aragorn | woensdag 21 mei 2014 @ 15:25 |
Devin Graham is sowieso awesome! | |
shiz | woensdag 21 mei 2014 @ 15:42 |
Ja, mooi man. Ergens een passie voor hebben, daar je werk van kunnen maken en verdomd goed in zijn. | |
KaMo | woensdag 21 mei 2014 @ 16:11 |
Ik vind Devin vele male beter dan Freddy Wong Ook de nieuwe CorridorDigital al gezien? Eerste project sinds ze aan het crowdfunden zijn, super goed spul! | |
Susteren | woensdag 21 mei 2014 @ 16:16 |
Op 2:43 moest ik even bijna huilen. [ Bericht 14% gewijzigd door Susteren op 21-05-2014 16:22:11 ] | |
Susteren | woensdag 21 mei 2014 @ 16:22 |
Ik heb eerlijk gezegd nooit wat aan Freddy gevonden, snapte de hele hype rondom hem nooit echt. | |
shiz | woensdag 21 mei 2014 @ 16:36 |
Jup, zag 'em gisteren. Over 'bijna huilen' gesproken, vond de acting daarin super poorly. Alleen die gast met dat rood/witte petje (volgens mij zat 'ie ook in een eerdere productie) komt natuurlijk over. | |
#ANONIEM | woensdag 21 mei 2014 @ 22:30 |
Ik heb het ook nooit gesnapt inderdaad. Een beetje dezelfde formule tot in den treuren herhalen. | |
shiz | woensdag 21 mei 2014 @ 22:51 |
Freddy had een guestrolletje in de serie Chuck. Hij is gewoon een oldschool YouTuber van back in the day. Nu is VGHS/Video Game High School ook een grote productie (met crowdfunding). Alles nu geschaart onder freddies Rocketjump collaborative. Maar inderdaad, meer dan wat kort geinig aangekloot spul is het niet echt op freddies kanaal. De Rocketjump-lui CorridorDigital zijn inderdaad wel baas. Vond deze ook mooi toen 'ie destijds uitkwam: | |
Boy_Snakeye | donderdag 22 mei 2014 @ 11:48 |
Ik vond het altijd wel leuk gedaan. Zeker toen ik deze zag vond ik 'm wel leuk om te volgen: Korte, simpele maar goed gefilmde actie met een leuke twist. | |
#ANONIEM | donderdag 22 mei 2014 @ 12:40 |
Qua techniek is er niets op aan te merken. Wat hij maakt is zeker goed en in sommige gevallen ook zeer cool. Maar in mijn ogen is het altijd dezelfde gimmick. Gewoon schieten en nog eens schieten. | |
bart13 | donderdag 22 mei 2014 @ 12:46 |
Devin en Freddie kun je niet in dezelfde categorie plaatsen. Freddy zn kanaal gaat voornamelijk om vfx (en internet grapjes) en die van Devin om film. En als je Freddie een one trick pony vind heb je dan wel naar Devin gekeken? Niks anders dan glide shots en amerikaans blije mensen. | |
whY... | zaterdag 24 mei 2014 @ 01:58 |
Net terug van de wedding shoot. Toch nog 13 uur aan het filmen geweest! Nou ja aanwezig dan, maar ik heb 100 GB aan film Dat wordt morgen spierpijn. Ik hoop dat ik een leuke mix heb kunnen filmen. De medewerker die de tokina aan mij verhuurd heeft zit ook op fok! dus bij deze hij is nog heel hoor. Nu even lekker slapen. | |
shiz | zaterdag 24 mei 2014 @ 02:10 |
'trusten! Goed bezig. | |
Erasmo | zondag 25 mei 2014 @ 16:04 |
Heb weer een sleutelvideo Iets meer shots en hoeken dit keer. Alleen bij shot 4 een paar probleempjes met geluid en licht, en nee, ik ga hem niet opnieuw dicht en open meubelen for the sake of the shot Verder nog suggesties? | |
J03llV | zondag 25 mei 2014 @ 16:15 |
Super vet | |
mitchelll0181 | zondag 25 mei 2014 @ 18:03 |
Nice opzich, Vind de shots wel vrij lang, je hoeft niet helemaal te zien hoe een boutje eruit gedraaid word, zeker die shot in het begin. | |
Erasmo | zondag 25 mei 2014 @ 20:17 |
En dan heb ik ze vaak al een beetje voor gedraaid dat ze niet loeivast meer zitten | |
whY... | maandag 26 mei 2014 @ 17:17 |
Ik heb een nog een pica van mijn set up tijdens de bruiloft: | |
Erasmo | maandag 26 mei 2014 @ 19:57 |
Ik heb op mijn laatste beelden behoorlijk last van wisselstroom zoem omdat er een ongeaarde lamp naast de microfoon staat. Is er een stukje software wat dit kan verminderen? | |
bart13 | maandag 26 mei 2014 @ 21:46 |
audacity gratis en makkelijk | |
SunChaser | maandag 26 mei 2014 @ 22:06 |
Iemand die weet welk filmpje hier wordt bedoeld? VBL / Hulp gezocht bij zoektocht naar filmpje/spotje Cham.Leage | |
Boy_Snakeye | maandag 26 mei 2014 @ 22:24 |
Ik neem aan dat je niet uit de hand gefilmd hebt met die lens, toch? Ben erg benieuwd naar het resultaat (mits deze geplaatst mag worden ) | |
Blindboy | maandag 26 mei 2014 @ 23:21 |
Hoezo niet? | |
whY... | dinsdag 27 mei 2014 @ 07:18 |
Ik heb met die lens wel met de hand gefilmd, er zit image stabalizer op en tijdens de feestavond mag je best zien dat het met de hand gefilmd is. | |
SunChaser | dinsdag 27 mei 2014 @ 07:45 |
Ik heb zondag een preweddingvideo gemaakt met behulp van een 120 cm grote reflector. Prachtig resultaat. Omdat ik alles met de glidecam heb gedraaid heb je bij close ups wel dat je in het shot zelf voor schaduw zorgt, dat is goed om de gaten te houden. Oja, je hebt wel n assistent nodig. | |
Boy_Snakeye | dinsdag 27 mei 2014 @ 10:37 |
Ow zit er wel IS op? AH, ik dacht van niet...sorry. | |
SunChaser | dinsdag 27 mei 2014 @ 10:54 |
Dan zou ik toch eerder gaan voor een glidecamachtig iets Overigens heb ik een bruiloftfeest zelf wel van rig gedraaid met de 35mm non IS (bestaat er uberhaubt een 35mm IS?) en dat vind ik zelf toch mooier, ook omdat ik op de camera een monitor met peaking had en ik zo 1,4 kon filmen. | |
bart13 | dinsdag 27 mei 2014 @ 11:19 |
35mm IS Ik film ook altijd met de 24-105 uit de hand en met ons duizenden andere. | |
SunChaser | dinsdag 27 mei 2014 @ 11:33 |
Tnx Scheelt toch een boel met de L en heeft IS | |
SunChaser | dinsdag 27 mei 2014 @ 12:11 |
Probleem is dat ik een 35mm 1,4 heb maar van Samyang en ik mis daar de communicatie tussen lens en camera, AF, maar ook de kleur, die wijkt zo af van de rest. Maar dat moet ik misschien leren handmatig beter af te stellen | |
whY... | dinsdag 27 mei 2014 @ 12:27 |
Ik heb ook een glidecam, maar no way dat iemand gaat zitten kijken naar 35 minuten glidecam beelden. Ik ben het zelf na 5 minuten vaak al zat. Edit: Met glidecam. [ Bericht 6% gewijzigd door whY... op 27-05-2014 12:33:25 ] | |
SunChaser | dinsdag 27 mei 2014 @ 14:45 |
Een glidecam hoef je niet te bewegen he Je kan hem ook als steadycam op 1 plek houden of gewoon op een tafel zetten als tripod [ Bericht 6% gewijzigd door SunChaser op 27-05-2014 15:02:42 ] | |
shiz | dinsdag 27 mei 2014 @ 16:44 |
Heb m'n eerste shotgun mic besteld. HTDZ HT-81. Iemand die een goede ultra cheap shockmount weet? Kijk, ik wil best het eerste de beste op eBay halen... Maar ben bang dat dat heel flimsy is en de mic daarin hobbelt? Zo'n Proaim ding bijv. heeft een 'extended base' zeg maar en de rubbers strakker. Maar is tien keer zo duur. [ Bericht 43% gewijzigd door shiz op 27-05-2014 17:13:42 ] | |
Susteren | dinsdag 27 mei 2014 @ 17:52 |
Vind vaak footage met een shoulder rig gaver uitzien dan een steadicam. In rap clips zie je handheld shots all the time. | |
Susteren | dinsdag 27 mei 2014 @ 17:53 |
Hehe Proaim die beter is in kwaliteit, dat is wat nieuws. | |
shiz | dinsdag 27 mei 2014 @ 17:56 |
Nou ja, praktischer in ieder geval? | |
bart13 | dinsdag 27 mei 2014 @ 20:51 |
Het is juist de bedoeling dat hij 'hobbelt'. De elastieken vangen de klappen op zodat je deze niet terug hoort in de mic. Vandaar ook de naam shockmount Maar het moet er natuurlijk niet uit vallen. | |
shiz | dinsdag 27 mei 2014 @ 21:01 |
Ja, ik had al eens een shockmount waar ik dan m'n H1 in gooide. Alleen dan was 'ie aan het jojoën zo'n beetje omdat de elastiekjes niet ver genoeg uit elkaar de mic grabten als je begrijpt wat ik bedoel. Wip/wap-effect. Is dan ook niet de meest jofele oplossing die ik had: http://www.dslrfilmnoob.com/noob-store/. | |
#ANONIEM | dinsdag 27 mei 2014 @ 21:47 |
De houder van eBay ziet er wel snor uit, alleen ik zou andere elastiekjes halen, want deze zien eruit alsof ze zo breken. | |
Erasmo | woensdag 28 mei 2014 @ 00:08 |
Kijk, verschillende standpunten | |
SunChaser | woensdag 28 mei 2014 @ 00:11 |
Iemand ervaring met de tamron 70 300 voor de 5D? Of de canonversie [ Bericht 2% gewijzigd door SunChaser op 28-05-2014 03:07:02 ] | |
Boy_Snakeye | woensdag 28 mei 2014 @ 10:23 |
Die heb ik ook, en ook voor de H1, maar volgens mij verkoopt hij deze niet meer, gezien de reacties.... | |
ebeaydojraes | woensdag 28 mei 2014 @ 19:55 |
Gh4 in de pocket | |
shiz | woensdag 28 mei 2014 @ 20:09 |
Nice. Was dat een pre-order? Heb 'em nog nergens op voorraad gezien. Ik heb 'em ook niet dringend nodig ofzo. Maar gewoon... | |
SunChaser | woensdag 28 mei 2014 @ 20:13 |
Ik heb voor de preweddingshoot 2 shots gedraaid met de 70-200 2,8 IS USM2 Meteen verliefd' Maar de prijs | |
#ANONIEM | woensdag 28 mei 2014 @ 20:22 |
Gewoon blijven huren. Diezelfde heb ik laatst ook gehuurd voor een bruiloft trouwens. Godverdomme die beelden zijn scherp. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-05-2014 20:22:09 ] | |
SunChaser | woensdag 28 mei 2014 @ 20:23 |
Met een beetje geluk kan ik voor de volgende bruiloftvideo de lens een paar keer lenen voor een epic shot | |
bart13 | woensdag 28 mei 2014 @ 21:08 |
Ik heb die! lekker puh! | |
SunChaser | woensdag 28 mei 2014 @ 21:25 |
Ik ga m nog wel kopuh Hoewel ik denk dat ik het er niet zo snel uithaal als de 16-35 Ik zou graag de 35 1,4 of 2,0 hebben van Canon | |
Blindboy | woensdag 28 mei 2014 @ 21:28 |
2.0 van Canon is wel leuk vanwege de IS, maar als je voor 1.4 gaat kan je beter voor de Sigma 35mm f/1.4 gaan. Net zo goed en stuk goedkoper. | |
SunChaser | woensdag 28 mei 2014 @ 21:35 |
Ik vind de is wel prettig, compenseert ook het verschil tussen 1,4 en 2 | |
ebeaydojraes | woensdag 28 mei 2014 @ 21:41 |
- [ Bericht 59% gewijzigd door ebeaydojraes op 28-05-2014 21:43:02 ] | |
ebeaydojraes | woensdag 28 mei 2014 @ 21:42 |
[quote] Op woensdag 28 mei 2014 21:41 schreef ebeaydojraes het volgende: [..] nope. gewoon voorraad. http://www.kamera-express(...)=gh4&findSimple=Zoek | |
ebeaydojraes | woensdag 28 mei 2014 @ 21:42 |
- | |
Peter_Aragorn | woensdag 28 mei 2014 @ 21:47 |
Of als je nog minder kwijt wilt zijn: de Samyang 35mm f/1.4. Heb je alleen geen AF, maar we zitten hier niet voor niks in een topic over video | |
Blindboy | woensdag 28 mei 2014 @ 21:53 |
Compenseert alleen het verschil als je onderwerp niet beweegt. | |
shiz | woensdag 28 mei 2014 @ 21:53 |
Oh, sweet. Vrijdag salaris. Vrijdag eentje halen (ben een weekje in NL)? Cameratools heeft 'em ook, http://www.cameratools.nl(...)-k-systeemcamera-14/ , daar ging ik toen langs om de GH2 met 14-140mm te halen. Wilde eigenlijk wel de nieuwe 14-140mm meteen. | |
SunChaser | woensdag 28 mei 2014 @ 22:03 |
Misschien verkoop ik de mijne Ik heb de Samang 1,4 maar ik mis de AF omdat ik ook veel fotografeer en de 35mm is m'n favoriete mm. Hoewel ik wel al 35mm 2,8 heb [ Bericht 8% gewijzigd door SunChaser op 28-05-2014 22:06:07 (Ek) ] | |
shiz | woensdag 28 mei 2014 @ 22:04 |
Hoe dah zo. Dacht dat je er wel aardig van gecharmeerd was? | |
SunChaser | woensdag 28 mei 2014 @ 22:07 |
Ik mis de af en de kleuren wijken enorm af van mijn L lenzen. | |
Susteren | woensdag 28 mei 2014 @ 23:41 |
Voor video is IS altijd fijn, en anders kun je het toch uitzetten. f2 is wijd zat imho, als je hem afstopt naar f2.8 tot f4 is hij ook nog retescherp. | |
m-t | woensdag 28 mei 2014 @ 23:46 |
welkom bij de club | |
SunChaser | woensdag 28 mei 2014 @ 23:49 |
Ik vraag me alleen af of ik m dan nodig heb met de 16-35 usm2, los van de is dan die mis ik soms bij de 16-35 | |
Peter_Aragorn | donderdag 29 mei 2014 @ 08:59 |
Kleuren wijken gek genoeg dan weer niet ontzettend veel af van mijn Tamron 24-70 Oeh de Sigma 50mm f/1.4 is wel heel erg nice zeg! | |
SunChaser | donderdag 29 mei 2014 @ 09:07 |
Ik heb de Sigma en de canon 1,4 getest en ben voor de canon gegaan. Maar ik gebruik de 50mm eigenlijk niet veel | |
Peter_Aragorn | donderdag 29 mei 2014 @ 09:08 |
En waarom dan? Bijna alle reviews geven aan dat hij heel dicht bij de Otus zit qua prestaties. | |
SunChaser | donderdag 29 mei 2014 @ 09:13 |
Ik vond de AFvan de sigma een tikje langzamer maar vooral was de Canon 1.4 op t moment dat ik hem kocht dankzij een Saturnactie 200 euro goedkoper dan de sigma, voor de Canon 1.4 betaalde ik nog geen 200 euro | |
Peter_Aragorn | donderdag 29 mei 2014 @ 09:46 |
Oh das inderdaad wel heel erg cheap! Nja ik wacht even tot de 50mm ART bij mijn favoriete Hong Kongse zaak te krijgen is. Scheelt vaak heel veel. | |
SunChaser | donderdag 29 mei 2014 @ 09:49 |
Maar uiteindelijk gebruik ik hem niet heel vaak dus. Hoewel, heb onlangs een complete familieshoot met de 50mm gedaan omdat ik alleen daglicht gebruikte Maar de 35mm had ik liever gehad | |
Peter_Aragorn | donderdag 29 mei 2014 @ 10:00 |
Ja ik gebruik beide afstanden wel vaak gek genoeg. 35mm iets meer nog, maar daar heb ik de Sammy van. Al bestaat de kans dat die Sammy, als de 50ART bevalt, vervangen wordt door de 35ART | |
SunChaser | donderdag 29 mei 2014 @ 10:13 |
Ik heb nu 3 lenzen die tot de 35 mm komen De 16-35mm USM2 F2,8 De 24-105mm F4,0 En de SamYang 1,4 De Samyang voldoet voor filmen maar vereist wel extra insteltijd en focustijd. Over de 2 zoomlenzen. de 35mm is daarbij iets vervormd ivm een 35mm prime. Maar om de 35mm L lens ze kopen, voor 800 euro meer heb ik de 70-200 USM2 Dan blijft de 35mm 2,0 IS toch mn beste optie, misschien moet ik de samyang en de 50mm gewoon verkopen | |
Peter_Aragorn | donderdag 29 mei 2014 @ 19:42 |
Ook een optie natuurlijk! Zeker als je de 16-35 ook al hebt | |
ebeaydojraes | donderdag 29 mei 2014 @ 20:08 |
van EOSHD:Sounds like a Metabones EF/MFT powered speedbooster adapter 2 me . | |
Blindboy | donderdag 29 mei 2014 @ 21:18 |
Dat zou briljant zijn. Ik zit een GH4 heel hard te overwegen, maar nog geen EF-speedbooster houdt me tegen. Ook omdat ik eigenlijk liever geen ¤1000 uitgeef aan een Panasonic 12-35mm, die ik voor veel minder moet verkopen als die speedbooster er uiteindelijk wel zou komen | |
Susteren | vrijdag 30 mei 2014 @ 12:32 |
Gave clip (en track)! | |
shiz | vrijdag 30 mei 2014 @ 16:10 |
* shiznuts joins teh club. Nog bedankt voor de melding dat 'ie hier en daar op voorraad was. | |
KaMo | vrijdag 30 mei 2014 @ 18:18 |
Ik ben heel blij met mijn BMPCC, maar toch wel jaloers op die 96fps Andere vraag, waar monteren jullie op? Mijn early 2011 13" MBP houd het nog maar net bij, maar zware RAW color grading lukt me niet | |
shiz | vrijdag 30 mei 2014 @ 18:54 |
System specs: RAM is van Corsair, 2x8GB @ 2133MHz: Mijn N56VZ is ook niet meer de nieuwste. Wel mooi mat FHD scherm, Bluray-brander, Reddot awarded design, backlit chiclit keybo en audio is een Bang & Olufsen setup. Wilde geen Macbook. Deze N56VZ was net onder de 1000 euro, kon ik er voor 520 euro (destijds ) een 512GB Samsung SSD ingooien (830 series dus). Ga eens zulke specs samenstellen in een Macbook... ik weet niet of je daar blij van wordt. Sowieso ben ik meer een Windowsman. Kan in principe ook nog best wel ff mee denk ik, hoewel ik nog niet echt met RAW/4K heb gekloot. Ff zien hoe dat gaat. | |
SunChaser | vrijdag 30 mei 2014 @ 18:59 |
Dat is de enige reden dat ik m zou willen, 96fps | |
nietzman | vrijdag 30 mei 2014 @ 19:04 |
Met 1TB SSD. Powerrrrrrr. | |
nietzman | vrijdag 30 mei 2014 @ 19:16 |
Ik mag 'm morgen op komen halen. . | |
shiz | vrijdag 30 mei 2014 @ 19:21 |
! | |
KaMo | vrijdag 30 mei 2014 @ 19:38 |
Volgende topic mag heten Videografie met GH4 #1 | |
Peter_Aragorn | vrijdag 30 mei 2014 @ 20:24 |
Hmmm, die GH4 is wel heel nice! | |
SunChaser | vrijdag 30 mei 2014 @ 20:53 |
Nee want de gh4 is geen DSLR | |
SunChaser | vrijdag 30 mei 2014 @ 20:55 |
Vandaar dar de medewerker van paradiged me uitlachte toen ik zei dat ik 10 uur deed over het overpompen van 1tb aan files van de ene hdd naar de andere hdd. Hij deed er 10 min over. | |
nietzman | vrijdag 30 mei 2014 @ 21:10 |
Thunderbolt raid, blazen! | |
KaMo | vrijdag 30 mei 2014 @ 21:33 |
Owja, BMPCC ook niet. doeg. | |
shiz | vrijdag 30 mei 2014 @ 23:46 |
Wel zonde. Op Schiphol kwam opeens een pliesieheli een rondje om te toren doen en kreeg niet snel genoeg m'n video goed opgezet. Dat was dé perfecte testslomo geweest. In de foto hier kreeg ik 'em ook niet verder afgestopt en moest ik wel met de shutter omhoog. | |
Ouwesok | zaterdag 31 mei 2014 @ 00:11 |
Zodra je iets hebt dat wil slo-mo-en krijgen helicopters een hele vreemde aantrekkingskracht | |
shiz | zaterdag 31 mei 2014 @ 00:16 |
En vooral als ze dát doen natuurlijk. Erg nice. | |
Susteren | zaterdag 31 mei 2014 @ 01:02 |
Edit het een beetje lekker met je mbp? | |
Drommelsch85 | zaterdag 31 mei 2014 @ 02:14 |
Focus peaking is ook heel fijn. Maarja, echt hacks voor de GH3 zijn er niet.. | |
SunChaser | zaterdag 31 mei 2014 @ 08:32 |
Focuspeaking heb ik de Sony monitor voor | |
Blindboy | zaterdag 31 mei 2014 @ 11:31 |
4K én 96fps lijkt me allebei niet erg om te hebben. | |
SunChaser | zaterdag 31 mei 2014 @ 11:35 |
Nee maar om daarvoor op een nieuw systeem over te stappen. Hopelijk hebben we dat volgend jaar op de 5DIV | |
Susteren | zaterdag 31 mei 2014 @ 11:40 |
Het belooft een echte upgrade op videogebied te worden. Canon beseft dat het niet achter kan blijven met nóg een HDslr, de kans is dan ook groot dat het een 4k 5d wordt (dat is teminste wat de speculaties op rumor sites zijn). De technologie heeft Canon allemaal voor hande, maar het is de vraag of ze het voor een consumentenprijs (<4000) WILLEN aanbieden. Het kost hun natuurlijk behoorlijk wat sales als je voor minder geld het zelfde hebt in een compactere body dan EOS cinema. | |
nietzman | zaterdag 31 mei 2014 @ 11:58 |
Ja hoor, fijnste machine die ik ooit heb gehad. Benieuwd hoe 'ie straks met 4K omgaat... | |
Susteren | zaterdag 31 mei 2014 @ 12:00 |
FOT / Klopt dit met 180 graden regel Anybody? | |
#ANONIEM | zaterdag 31 mei 2014 @ 13:02 |
https://vimeo.com/96947597 Festival van 2 weekjes terug. | |
shiz | zaterdag 31 mei 2014 @ 13:27 |
Ik kan er altijd slecht tegen dat ik mensen zie zingen, maar ik hoor ze niet zingen. Dan zegt m'n brein 'does not compute'. Leuk geschoten/-monteerd. Vond die videolight in lowlight echter wel wat bleekjes maken, zou daar een warme filter overgooien. | |
#ANONIEM | zaterdag 31 mei 2014 @ 13:28 |
Dankje! Bij die laatste man? Ik bedoel de zangeres kan niet echt bleek worden. | |
shiz | zaterdag 31 mei 2014 @ 13:33 |
Ja en toch wel. On stage is de spotlight eigenlijk neutraal en de huidskleuren van de heren en de dame zijn vrij realistisch in mijn ogen. Dat is dan toch schril contrast met haar in het interview waar ze echt een beetje verbleekte look heeft. Niet full Michael Jackson-stijl ofzo. Maar toch. | |
nietzman | zaterdag 31 mei 2014 @ 20:45 |
Hoera ik zit in het clubje! | |
m-t | zaterdag 31 mei 2014 @ 22:45 |
Welkom bij de club. Heb iemand nog tips voor een mooie sd kaart, mijn kaart die ik nu gebruik is te langzaam voor mijn gh4? tijdens het filmen met een bitrate van 100Mbps krijg ik na 20sec een foutmelding dat mijn kaart te langzaam. | |
shiz | zondag 1 juni 2014 @ 00:02 |
Ik heb twee SanDisk Extreme Pro SDXC UHS-I 95MB/s 64GB en daar hoor je niemand problemen mee hebben en zelf ook niks raars mee gemerkt. Nieuwste type is natuurlijk UHS-I U3, zijn ook wel een paar kaartjes van al.Yay! | |
shiz | zondag 1 juni 2014 @ 00:40 |
Kaartjes: • Regular schtuff: http://geizhals.eu/?cat=sm_sdhc&xf=298_SDXC~2456_60&sort=-p • UHS-I U3: http://geizhals.eu/?cat=sm_sdhc&xf=342_UHS-I+U3#xf_top • Panasonic heeft ook UHS-II 'MicroP2' kaartjes (read: 2000MB/s, write: 200MB/s): http://geizhals.eu/?cat=sm_sdhc&xf=342_UHS-II#xf_top , geen idee of dat met de GH4 werkt alleen... edit: http://www.eduardoangel.c(...)s-for-panasonic-gh4/ | |
Peter_Aragorn | zondag 1 juni 2014 @ 10:06 |
Hebben jullie wel eens last gehad van corrupte video files? Heb laatst iets gedraaid en Premiere slaat gewoon vast bij twee files. Ook kopieren naar een externe HDD lukt niet, geeft Windows aan dat er geen data is ofzo... | |
SunChaser | zondag 1 juni 2014 @ 10:41 |
Nope,,wel 2x per jaar een glitch | |
Peter_Aragorn | zondag 1 juni 2014 @ 10:48 |
Ik had de originele files nog op mn CF-kaartje staan zag ik net. Dus even de twee files opnieuw naar mn pc gekopieerd. Tot nu toe gaat het wel beter | |
Blindboy | zondag 1 juni 2014 @ 12:24 |
Als die speedbooster uitkomt hoeft er weinig overgestapt te worden | |
Susteren | maandag 2 juni 2014 @ 21:42 |
http://www.bhphotovideo.c(...)13W_Fixed_Plate.html https://www.topdeals.nl/m(...)ent=discardeddefault 99 dollar vs 270 euro, de horror. | |
videonatic | maandag 2 juni 2014 @ 21:54 |
Wat is een speedbooster | |
shiz | dinsdag 3 juni 2014 @ 00:52 |
Moet je deze ff kijken, legt het wel netjes begrijpbaar uit: Een echte wannahave voor de m43-user dus die normaal gesproken te maken heeft met een forse cropfactor. | |
whY... | dinsdag 3 juni 2014 @ 07:55 |
Dat editen zoveel tijd in beslag neemt komt nu wel tot uiting, ik heb nog niet eerder meer dan een uur film gemaakt. Dat kost me nu al 11 uur aan edit, en ik heb 77 GB aan footage. Gelukkig is het einde inzicht alleen nog een deel van de dansavond. Daarna nog een verkorte versie en een trailer maken Owhja de opdrachtgever wilt graag alle shots hebben, maar ik heb dat liever niet, geven jullie wel eens al je gedraaide shots? | |
bart13 | dinsdag 3 juni 2014 @ 11:23 |
Inprinciepe niet. Wanneer je alle shots geeft kunnen ze ermee doen wat ze willen. Stel ze maken een schele montage met allemaal crops en gore colorgrading. Leuk voor ze zou je denken, totdat iemand vraagt goh wie heeft die video geschoten. Een ander nadeel vind ik dat als je met dslr achtige cameras werkt je er ook vaak naast zit, of je probeert een funky shot maar dat is blijkbaar 10x niks dan zien zij ook al die mislukte shots waardoor ze misschien een slechte mening over jou krijgen puur omdat zij niet snappen hoe het werkt en jou be/veroordelen met die kennis. Ik zelf leg altijd de 1e reden netjes uit. Meestal wat teleurgesteld maar vaak kunnen ze het begrijpen. Als ze het echt willen kun je het aanbieden tegen een meerprijs. Een van mijn opdrachtgevers doet zelf ook het een en ander met video maar voor grote opdrachten huren ze ons in. Zij houden een archief bij met hun eigen beelden etc en die krijgen wel eens 'alle' beelden. | |
SunChaser | dinsdag 3 juni 2014 @ 11:26 |
Nooit tenzij hij ze overkoopt voor een mooi bedrag en dan nog haal je de stomme beelden eruit Het is net als het weggeven van raws | |
whY... | dinsdag 3 juni 2014 @ 12:33 |
Ja precies mijn idee, ik geef mijn foto's ook nooit in zijn geheel. Altijd een bewerkte jpeg. Thanks voor de motivaties het gewoon benoemen lijkt me dan wel het beste. Voor foto's kon ik het wel altijd motiveren maar die verspreid je dan ook wat makkelijker. | |
Drommelsch85 | dinsdag 3 juni 2014 @ 18:42 |
Iemand ervaring met een meer losless codec onder Premiere en Windows? Ik moet veel GoPro materiaal bewerken van behoorlijke lengte (Nurburgring rondjes) en het is behoorlijk vermoeiend als het scrubben niet lekker vloeiend gaat. Ik werk met een Core i7 2600k, 8 GB RAM, ondersteunde GTX 580 + CUDA rendering, 256 GB Samsung SSD waar het materiaal op staat. | |
videonatic | dinsdag 3 juni 2014 @ 21:51 |
DNxHD Codec | |
bart13 | woensdag 4 juni 2014 @ 00:19 |
Heb je al geprobeerd de qualiteit op 1/2de te zetten (rechts onder je source monitor). | |
Drommelsch85 | woensdag 4 juni 2014 @ 00:38 |
Ja, staat-ie al op. Bij GoPro materiaal heb ik meer performancestruggles dan 72 MB/s ALL-I of de H.264 variant die uit mijn GH3 komt, of ik het nu met een Core 2 Duo of mijn i7 bewerk, ik vond de performance met GoPro materiaal nooit geweldig. Met clips van 10 minuten is het prima maar het is irritant als je niet vloeiend kan scrubben door een bestand van 2 uur. Ik ga DNxHD proberen | |
Niek. | woensdag 4 juni 2014 @ 22:08 |
Heeft iemand hier een paar tips voor me? Zit er over te denken om van de zomer een soort van road-trip-film te maken (liftend door Europa, onderweg filmen), puur voor mijzelf/vrienden. Ik heb een 70D (waar ik tot nu toe eigenlijk alleen mee fotografeer) en ben dus op zoek naar in elk geal 2 dingen: Een cage of soortgelijk iets, wat de camera iets makkelijker te dragen maakt, belangrijk is dat het handzaam blijft, glidecams en dergelijke zijn overkill voor het doel en gemak. Een simpele externe mic zodat het geluid acceptabel is. Kwam op Amazon al dit tegen: http://www.amazon.com/NEE(...)1&keywords=dslr+cage Als ik volgens jullie iets over het hoofd zie, of andere tips/advies dan hoor ik dat graag | |
videonatic | woensdag 4 juni 2014 @ 22:53 |
Ik zou gewoon die cam vasthouden of met de band aan je nek hangen en gewoon los filmen. Of wil je de cameraman spelen de hele vakantie. | |
nietzman | woensdag 4 juni 2014 @ 22:57 |
Ik zit er zelf aan te denken een pocket rig te halen voor m'n gh4 voor het lekkere run&gun werk. Lijkt me lekker mobiel. | |
shiz | woensdag 4 juni 2014 @ 22:59 |
Of voor de cheapskate zoiets: http://www.ebay.nl/itm/171322561275 . | |
Susteren | donderdag 5 juni 2014 @ 10:06 |
Volg hun op Facebook, altijd die foto's. Red monitor erbij gephotoshopt, leek me al raar met een Canon Cinema camera. | |
KaMo | donderdag 5 juni 2014 @ 10:20 |
Oh wauw | |
SunChaser | donderdag 5 juni 2014 @ 10:21 |
Ik zie behalve film of tv serie-opnames geen nut het zo op te bouwen. | |
Susteren | donderdag 5 juni 2014 @ 10:29 |
Bedoel je camera op de schouder? Ik wel hoor, veel mooiere movement als je het zo dicht mogelijk bij je schouder hebt dan die gare rigs waar de camera een halve meter voor je in de lucht hangt met handles, dan is het hele nut van een shoulder rig weg. | |
shiz | donderdag 5 juni 2014 @ 10:31 |
Ff gek vraagje, hè. Hoe ga je focussen dan? | |
Susteren | donderdag 5 juni 2014 @ 10:33 |
Ligt eraan, met een flink objectief kun je gewoon zelf focussen met follow focus, maarja eigenlijk is het natuurlijk de bedoeling dat iemand dat voor je doet via een 2e monitor. Zo'n rigs zijn niet gemaakt voor home video's. | |
shiz | donderdag 5 juni 2014 @ 10:34 |
Met zoiets bedoel je? Want ik zie niet hoe je er anders met handen bijkomt. Op de afgebeelde rig, hè. Ik begrijp ook dat je de FF aan de andere kant kunt plaatsen | |
whY... | donderdag 5 juni 2014 @ 10:37 |
Op het plaatje zitten de focus en de zoom in de handle bars, hij hoeft zijn handen niet los te laten om te focussen. | |
Susteren | donderdag 5 juni 2014 @ 10:38 |
Wireless FF is sowieso chill, denk dat dat een van m'n volgende aankopen wordt. Geen gekloot meer als je snelle scenes hebt of de camera op een crane. | |
SunChaser | donderdag 5 juni 2014 @ 10:38 |
Nee ik bedoel zon kerstboom, zowel ik als heel veel anderen in t veld hebben gewoon t minimale mee | |
Susteren | donderdag 5 juni 2014 @ 10:38 |
Nee lijkt maar zo, zijn gewoon rode duimschroeven. | |
Susteren | donderdag 5 juni 2014 @ 10:39 |
Met "in het veld" bedoel jij vast camjo, dat is heel wat anders dan waar ik me op richt. | |
shiz | donderdag 5 juni 2014 @ 10:39 |
Knap gezien. Geloof er niks van. Was die tripod (Vinten Vision nog iets) in die video trouwens niks voor je? | |
SunChaser | donderdag 5 juni 2014 @ 10:44 |
Nee ook evenement, bruiloften, bedrijfsfilms, reportages | |
Susteren | donderdag 5 juni 2014 @ 10:45 |
En als je dat al een "kerstboom" vind... 1e monitor voor CO en 2e monitor voor 1th CA. Follow focus spreekt voor zich, mattebox om flares te voorkomen en die mooie filters te kunnen gebruiken, en dan die prachtige Leica 100mm. | |
SunChaser | donderdag 5 juni 2014 @ 10:46 |
[ Bericht 100% gewijzigd door SunChaser op 05-06-2014 11:06:58 ] | |
Susteren | donderdag 5 juni 2014 @ 10:48 |
Compact willen filmen is uiteraard een eigen keus, maar zelf merk ik dat de movement van m'n volledige rig gewoon véél mooier en vloeiender is dan met m'n kale rig. Het gewicht zie je gewoon terug in de footage. Verder hangt het er bij bedrijfsfilms natuurlijk maar net van af welk budget het bedrijf heeft, voor grotere producties zul je weinig kale 5d's zien, eerder volledig uitgeruste Arri's, Red's en als het even mee zit die lekkere Cooke objectieven. | |
whY... | donderdag 5 juni 2014 @ 11:01 |
Oh het zijn schroeven! Jammer Maar het zou toch wel bestaan? In statieven kom je het ook zat tegen. Even een vraagje: Als je meer hardware kennis wil opdoen waar kan je dan het beste dingen lezen of doen? (buiten een opleiding volgen) Waar halen pro's hun kennis vandaan? Bijvoorbeeld die Cooke objectieven, dat zegt mij dus helemaal niks. | |
shiz | donderdag 5 juni 2014 @ 11:07 |
Als het je niks zegt, hoe verwacht je er dan over te weten te komen door 'te doen'? Doen is voor ervaring/je skillset. Inlezen om kennis op te doen. Genoeg fora e.d. . Niet dat je over Cooke objectieven veel hoeft te weten, tenzij je smakken geld hebt en feature films/spots ofzo draait. | |
KaMo | donderdag 5 juni 2014 @ 11:12 |
Gewoon veel lezen, setwerk doen en met veel experts praten. | |
whY... | donderdag 5 juni 2014 @ 11:14 |
Dat doe ik dus al, oke dan weet ik dat ik nog goed bezig ben | |
whY... | donderdag 5 juni 2014 @ 11:16 |
Plaatje voor de mooiz | |
Susteren | donderdag 5 juni 2014 @ 11:44 |
Ik vind videotechniek gewoon gaaf, lees me dus vooral in op technisch gebied. Cooke objectieven kun je als de holy grail van cinema glass zien, sommige spreken zelfs van een "Cooke look". Het is wat je zelf wil, sommige hebben zoiets van roeien met de riemen die je hebt, gewoon filmen met de camera die je bezit en daar ervaring mee opdoen. Je hoort vaak "de beste camera is die die je nu hebt". Anderen (waaronder ik) zijn constant bezig met betere en nieuwere technieken en gear. Toen ik een 550d had was ik bezig over een 7d, toen over de 1d, toen 5d3 en nu ben ik aan het kijken om over een tijd een dedicated video camera te kopen. Ik denk dat het, als je op niveau producties wilt gaan doen, altijd belangrijk is een stap voor de meeste andere productiebedrijven te zijn. Door steeds te blijven zoeken naar nieuwe technieken en apparatuur kun je voorkomen dat je een "achterhaald" videobedrijf wordt die over 10 jaar nog in 1080p filmt. Maarja mijn mening is natuurlijk subjectief, en verschilt met de meeste anderen op dit forum. | |
Susteren | donderdag 5 juni 2014 @ 11:44 |
Beetje jammer wel dat ze cinema glass met clip-on mattebox op een DSLR gebruiken zonder lens support, dat zou ik nooit wagen. | |
KaMo | donderdag 5 juni 2014 @ 11:55 |
Mwah, ervanuitgaande dat dit een PL modded 5d is (moet, anders succes met mounten van je Cooke), zou ik me niet zo'n zorgen maken. Een PL mount is echt enorm hufterproof. Laatst als camera assistent met een sony F5 gewerkt, daar gooiden we een arri alura 15.5-45mm lens op met clip on en zonder support. Lens van 2.2 kg... no problemo! | |
Susteren | donderdag 5 juni 2014 @ 11:57 |
Op een F5 is anders dan DSLR, ik zou het zelf nooit ervanaf laten hangen eigenlijk. | |
nietzman | donderdag 5 juni 2014 @ 12:25 |
Ik uur tien keer liever iemand in met een 550D en een dik portfolio tov iemand met harde gear en geen skills. Apparatuur kun je huren. | |
KaMo | donderdag 5 juni 2014 @ 12:28 |
Zeker waar | |
Susteren | donderdag 5 juni 2014 @ 12:32 |
Dat ben jij, in de praktijk zie je dat (helaas zou je kunnen zeggen) gear dikwijls erg belangrijk is. Toevallig laatst nog een heel lang artikel van een cinematographer over, maar kwam erop neer dat toen hij nog met een (ben de camera vergeten) filmde terwijl zijn vriendjes een Red Epic hadden, vrijwel altijd klanten voor de Red kozen, ongeacht portfolio. Overigens zie je sowieso weinig 550D's in professionele producties, it doesn't make sense om een ¤500,- body te gebruiken met dik PL glas, dure rigs/cranes/statieven etc. Maarja ieder zijn ding natuurlijk. | |
KaMo | donderdag 5 juni 2014 @ 12:44 |
Je snapt het niet. Een talented filmmaker met een 550D kan je zo een red geven en uitleggen en dan maakt hij iets fantastisch. | |
nietzman | donderdag 5 juni 2014 @ 12:46 |
Mjah zo bijzonder veel hoef je mij niet over de praktijk te vertellen hoor. Het hangt van de schaal van je projecten af. Ik wil weten dat een dop voor mij het shot kan maken wat ik in m'n hoofd heb, en soms kom je dan inderdaad bij een bepaalde techniek uit. En dan kun je er alsnog gewoon voor kiezen om een operator in te huren. Natuurlijk is het handig als een cameraman alles in huis heeft, maar huur jij liever een camjo style cameraman die toevallig een c300 heeft tov een indie filmmaker met een GH2? | |
videonatic | donderdag 5 juni 2014 @ 12:53 |
Dingen relinken in premiere is nog echt 1995 he? Je hebt geeneens een finder maar een custom scherm zonder search opties, mag je vanuit de root helemaal naar je folders. puin | |
Susteren | donderdag 5 juni 2014 @ 12:54 |
Het ligt allemaal aan het soort project, maar sowieso zou ik liever een productiebedrijf met goede reputatie inhuren dan één cameraman. Een goede productie start natuurlijk met goede voorbereiding en een tip-top storyboard, daar op bezuinigen zou ik nooit doen. Ben nu al een paar weken aan het voorbereiden voor een commercial voor m'n eigen bedrijf. | |
Susteren | donderdag 5 juni 2014 @ 12:57 |
Nouja ik ben zelf van mening dat je een camera gewoon goed moet kennen voordat je hem in producties gaat gebruiken, daarom ben ik ook geen fan van het huren van een dikke setup voor een dagje: je haalt er dan gewoon niet het uiterste uit. | |
nietzman | donderdag 5 juni 2014 @ 12:57 |
Mjah en zo'n productiebedrijf heeft weer een heel netwerk aan cameramensen. En daar zijn we dan ook heel erg benieuwd naar. | |
Susteren | donderdag 5 juni 2014 @ 12:59 |
Kan er zelf ook niet op wachten, denk dat ik dat resultaat wel hier ga plaatsen. | |
SunChaser | donderdag 5 juni 2014 @ 13:37 |
Ik heb deze lens zo goedkoop op MP gezet dat de geinteresseerde koper zich afvroeg of ie wel goed was http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr | |
Uncle | donderdag 5 juni 2014 @ 13:48 |
Das allemaal heel leuk voor 'hobby'-projectjes maar als een klant met een bedrag XX aankomt dan moet je het daar gewoon voor doen. Dan kun je het je niet altijd verantwoorden om een paar weken aan een storyboard te werken en daardoor dik over je budget te gaan... Verder is jouw mening over gear duidelijk, de meeste opdrachtgevers vragen echter nooit naar materiaal, enkel naar portfolio. Of je hun opdracht met de nieuwste en duurste gear schiet of met een een telefoon maakt uiteindelijk niets uit zolang je de verwachte/afgesproken kwaliteit levert voor de afgesproken prijs... | |
#ANONIEM | donderdag 5 juni 2014 @ 13:59 |
Mmhm... ik heb m'n budget verhoogd naar 3000 euro. Dus goede camera: goede lens en andere dingen. | |
shiz | donderdag 5 juni 2014 @ 13:59 |
Alsof ze zich bezig houden met welke camera je gebruikt. Ze betalen juist jou daarvoor om daar alles vanaf te weten, zodat ze dat zelf niet hoeven, lijkt me. Anders kunnen ze net zo goed alles in-house gaan lopen doen en niet uitbesteden als ze het zo goed weten. Maar... het is natuurlijk wel fijn om met het meest awesome spul out-there the werken. Voor jezelf. Maar om ff op de TT in te spelen... voor studiowerk, sure. Maar als je bij een bruiloft (en dergelijke projectjes) gaat lopen draaien met ARRI's en Cooke objectieven. Mja, overkill much? Lekker run'n'gunnen met een 5DmkIII, 70D, 700D, GH2, GH3, GH4, Nikon D5300 of BMPCC. Is toch veel chiller? Blend je ook veel beter in met je omgeving, zonder teveel aandacht op je te vestigen (wat mogelijk te zien is in de footage en niet authentiek overkomt). | |
SunChaser | donderdag 5 juni 2014 @ 14:05 |
Ik heb nog nooit een storyboard gemaakt, wel draaiboekjes met uitgeschreven scenes maar dan is het budget er ook naar, klanten vragen er niet om. Als ik een bedrijfsfilm draai neem ik mee wat ik nodig heb, soms is dat alleen een body, lens en statief | |
#ANONIEM | donderdag 5 juni 2014 @ 14:06 |
Wat heb jij eigenlijk allemaal voor 'gear' ? | |
SunChaser | donderdag 5 juni 2014 @ 14:16 |
Praktisch alles voor film en fotografie Ben aardig compleet, ik mis nog een 70-200 en wil een 35mm 2,0 IS en een 2e 5D3 body | |
#ANONIEM | donderdag 5 juni 2014 @ 14:22 |
Ookal mag je me volgens mij niet... maar zou jij misschien eens een ideale set kunnen samenstellen (lenzen, microfoon, camera, belichting, etc) voor een budget van 3000 euro. Aangezien jouw professionaliteit en ervaring denk ik dat je me goed kan helpen, als je dat zou willen | |
SunChaser | donderdag 5 juni 2014 @ 14:27 |
Hoe kom je daar bij, ik neem mensen meestal niet zo serieus dat ik iemand niet mag hoor. Ik DM je mn gear wel ff, ik loop er nooit mee te koop p FOK! daarna zal ik je een overzicht geven | |
#ANONIEM | donderdag 5 juni 2014 @ 14:27 |
Oh oke Thnx alvast | |
Susteren | donderdag 5 juni 2014 @ 14:33 |
Een goed storyboard kan ervoor zorgen dat een scene véél sneller kan worden opgenomen omdat het meeste "denkwerk" dan al is gedaan over camerahoeken, vrij essentieel eigenlijk voor bedrijfsfilms/commercials. | |
Susteren | donderdag 5 juni 2014 @ 14:33 |
Als je gedacht alles al gehad te hebben... | |
#ANONIEM | donderdag 5 juni 2014 @ 14:34 |
Tja, sorry :p | |
SunChaser | donderdag 5 juni 2014 @ 14:38 |
Lastig, omdat ik de 5D3 heb en die is al 3000 Ik heb de 650D maar dat vind ik zelf een onding, verschil wijkt zo af. Mijn rig heb ik samengesteld via ebay, dus kostte me 500 a 600 euro De truc is dat ik het langzaam heb samengesteld. Maar inmiddels heb je wel weer andere dingen Lens is makkelijker, ik heb anderhalf jaar de 24-105 niet van mn body afgehaald (wel op fullframe 5D2 body) maar dat is een ideale lens en ondanks de 4,0 prima voor binnen. Ik vind dat men elkaar gek maakt met 2,8 en 1,4. Het is leuk en geeft mooie bokeh maar essentieel is t niet zeker niet als beginner. Bovendien film je toch niet altijd op 1,4 of 2,8 Maar goed, de 5D2 en zeker de 5D3 kan de ISO naar 3200 zonder dat je ruis hebt. Maar mijn advies is, bouw je gear langzaam op Start met de 5D2 of 3, +24-105mm , + viewfinder, +statief volgende stap ND fader (ik gebruik ze die 80 euro kosten) Volgende stap: goede mic en Ledlamp Volgende stap rig, volgende stap Volgende stap monitor Volgende stap slider of steadycam Dit was hoe ik het heb opgebouwd Misschien zit er iets tussen de 650D en de 5D, dat weet ik niet en Nikkon of Panasonic ken ik ook niet, dat weten anderen Maar koop iets waar je op verder kunt bouwen | |
Susteren | donderdag 5 juni 2014 @ 14:39 |
Tuurlijk niet, ik zeg dan ook niet dat het lang moet duren, alleen dat een goed storyboard erg belangrijk is. Voor grotere projecten heb je daar teams voor en is dat veel sneller gedaan, maar als je het alleen/met hulp van vrienden moet doen duurt het gewoon wat langer om toch met een goed resultaat te komen. Merk sowieso dat het met een team vaak een stuk lekkerder werkt, heb nu 2 mensen die ik af en toe inhuur, bijvoorbeeld met festivalopnames en kleine commercials. De verschillende visies, meningen en expertises zorgen vaak voor verassende resultaten. Ik ga trouwens eigenlijk volledig op videografie richten, fotografie probeer ik langzaam af te bouwen door alleen de nog lopende opdrachten af te ronden. Mijn doel is over een tijd een goed team bij elkaar te rapen en steeds grotere opdrachten doen. Nu is het allemaal nog vrij kleinschalig, maarja as you know ben ik niet echt iemand voor "klein", "goedkoop" etc. | |
Susteren | donderdag 5 juni 2014 @ 14:43 |
Goede post, al ben ik het met een aantal dingen oneens. Ten eerste de dslr: hou het zo goedkoop mogelijk en ga voor een 600d ofzo. Er komt zoveel nieuws de laatste tijd uit, ik weet zeker dat je over een jaar voor 1000 euro 4k raw kan schieten met een super35 sensor, zou zonde zijn om dan nu 1000/2000 aan een dslr uit te geven. Objectief ben ik het met je eens: 24-105 is echt een geweldig objectief, alleen begin ik langzamerhand (vooral met RAW opnames) tegen de grenzen aan te lopen qua scherpte en neig ik up te graden naar de 24-70 f2.8. Ledlamp lijkt me voor Unites onnodig, denk niet dat hij camjo gaat doen. Liever paar bouwlampen en een grote reflector + diffuser. 2e stap is een goed statief en fluid head die ook een beetje futureproof is voor zwaardere setups, en uiteraard een goede microfoon/recorder (Zoom h5 als je nog even kan wachten, die dingen hebben ook prima ingebouwde microfoons, kun je later nog een leuke xlr shotgun met boom aanschaffen). | |
shiz | donderdag 5 juni 2014 @ 14:44 |
Een Canon EOS 5D Mark III met 24-105mm f/4 L IS USM zet je in ieder geval al 3000 ekkies weg. En dan heb je nog geen geheugenkaart of wat dan ook. Doe je het 50/50 kun je de GH4 halen voor 1500 en dan 1500 aan lenzen en accessoires. Natuurlijk gaan velen van een GH2 of GH3 upgraden naar een GH4, dus kun je misschien ook wel een leuk tweedehandsje op de kop tikken. Kun je weer wat meer investeren in glas. Als je meer van shorts en sketches bent e.d. loont het zich denk ik eerder om aan primes (lenzen zonder zoom, maar wel lichtsterk) te doen. 12mm f/2, 14mm f/2.5, 20mm f/1.7, 25mm T0.95, 45mm f/1.8, 75mm f/1.8 of 11-16mm f/2.8 Tokina en 18-35mm f/1.8 Sigma Nikon-mount met Metabones Speedbooster. Genoeg leuk spul te bedenken. Als je met RAW wilt werken heb je natuurlijk de Black Magic Pocket Cinema Camera (BMPCC). Ook kunnen modellen van Canon een beetje iets in die richting doen. Misschien wil je wel een 5DmkII, maar ben bang dat ook dat te duur wordt. Een 50D wil wel. Of gewoon een 700D met Magic Lantern. Dan nog een goed statief en hoofd erop. Maar dat hoeft ook niet veel duurder te zijn dan 2- á 300 euro. Shoulderrig met followfocus is leuk e.d., maar niet essentieel. Zou ik eerder in glas en filters (ND) e.d. investeren. Geluid is de andere helft van je productie, vergeet dat niet. Dus een leuke Zoom mic/recorder is dan eens leuk. Of een RODE Videomic Pro en dan direct in je camera mikken. Misschien wil je nog een slider of een dolly voor verhoogde productiewaarde. Dan moet je nog een computer hebben waarmee het editten een beetje wil. Als 'ie nog op XP draait en niet vooruit te branden is, kun je wel leuk aardige gear hebben, maar ja, als je dan niet in realtime editten kan en renderen dagen duurt... Dus ik zou niet zo'n hele dure camera halen want als je het dus bekijkt ben je zo aardig wat kwijt voor andere zaken. | |
Susteren | donderdag 5 juni 2014 @ 14:47 |
Tsja nu komen we wel weer op de micro four thirds/EF mount discussie. Ik blijf erbij dat EF gewoon betere prijs/kwaliteit kan bieden, en meer toekomstgericht is aangezien je ze probleemloos op RED's, Blackmagics etc. kan mounten. De 24-105 kost iets van 600 euro met cashback, denk niet dat je een vergelijkbaar MFT objectief van dat kaliber kan vinden voor dat geld. | |
shiz | donderdag 5 juni 2014 @ 14:50 |
Tegen de tijd dat 'ie met RED's filmt maakt het toch geen bal meer uit wat 'ie ervoor aan gear gehad heeft. Het gaat om nu. En denk nog altijd dat een GH2 of GH3 met lekker MFT-glas of een speedbooster met een Sigma'tje ervoor een 700D/70D/50D uit het veld slaat hoor. | |
#ANONIEM | donderdag 5 juni 2014 @ 14:54 |
Wil ik eens lief doen en echt laten blijken dat ik jullie reacties waardeer door een uitgebreide, onderbouwde reactie te typen. Druk ik weer op een of andere toetsenbordcombinatie, waarmee ik eigenlijk een euroteken wou invoeren, waardoor ik op de site van Disney.nl terecht kom Op een of andere manier heb ik dit vaker en weet ik nog steeds niet eigenlijk wat ik nu precies indruk. Heb een Mac trouwens met zo'n standaard toetsenbordje. Even opnieuw typen dus; maar alvast bedankt! | |
Susteren | donderdag 5 juni 2014 @ 14:56 |
Ben benieuwd naar je reactie. | |
SunChaser | donderdag 5 juni 2014 @ 15:37 |
Elke persoon geeft ook ander advies, dat was de mijne. Maar ik kan ook alleen van mijn eigen ervaring uitgaan en van mij was vanaf dag 1 professioneel ingezet met een vaste klant, maar andere systemen ken ik niet | |
#ANONIEM | donderdag 5 juni 2014 @ 15:37 |
Allereerst (alweer) bedankt voor jullie tips en dat jullie me na al die (kansloze) oproepen en topics nog steeds willen helpen. Ik heb alle reacties eens goed doorgelezen en moet eerlijk bekennen dat ik nog niet altijd begrijp wat jullie precies bedoelen. Ik weet er nog niet veel van, zoals waarschijnlijk al duidelijk is, maar ik ben echt bereid om te leren. Want ik ben nu eigenlijk wel op een punt in het leven gekomen waarop ik echt een keuze moet maken wat ik later wil gaan doen en dat is toch echt een opleiding aan de AHK richting regie of producent. Mijn eerste keuze gaat uit naar regie, maar aangezien de kans best klein is om daar voor aangenomen te worden, hou ik ook een tweede optie open dus; produceren. Op zich lijkt me dat ook niet echt verkeerd en volgens mij is het niet ongebruikelijk om vanuit die positie ook ooit te gaan regisseren. Na het lezen van jullie reacties, kan ik eigenlijk wel concluderen denk ik dat bij ieder van jullie het basisverhaal hetzelfde is: investeer in een goedkopere camera, maar wel goede ‚gear’ en gebruik dat als goede, stevige basis om door te groeien naar een volgend level. Je kunt de spullen in een keer aanschaffen, maar ook in etappes; dat maakt in principe niet zo veel uit. Je hoeft ook niet per se alles gelijk aan te schaffen, maar kunt ook gewoon gebruik maken van de spullen die je al hebt; zoals bouwlampen i.p.v. gelijk te investeren in duurdere (studio)lampen. Kortom: er zijn veel keuzes. Ik zal een goede keuze moeten maken dus wat ik wil en hoe ik dat wil aanpakken. Er zijn veel verschillende opties, maar het is waarschijnlijk beter om te wachten met het te veel investeren in een dure camera. Zelf had ik natuurlijk ook al een lijstje gemaakt… Maar dit wordt 'm niet hoor, ik zal niet meer zo egocentrisch denken - Panasonic GH4 Body + kitlens (14-140) a 2000 euro Ik ben eigenlijk terecht gekomen bij deze camera, omdat ik aan het zoeken was op 'bioscoopkwaliteit'. Ik kwam toen uit bij deze camera en vond de voorbeeldvideo's die ik zag in 4K op YouTube toch wel indrukwekkend. De nieuwe concurrent van deze camera is de 'Sony a7s', maar deze body kost alleen al zo'n 2400 euro. Daarbij vind ik de kwaliteit niet erg veel verschillen, zover ik het kan beoordelen via een paar simpele filmpjes op het internet. Nu moet ik wel zeggen dat ik niet echt alles mooi vind wat ik zie afkomstig van de GH4. Voor fotografie lijkt het me gewoon een redelijke camera. - Rode VideoMic Pro + Mini Boompole + Deadcat + kabel + 9V-batt. a 300 euro - 2x Sandisk: SD 8 GB EXTR PRO 95MB a 30 per stuk = 60 euro - Falcon Eyes Video Boomarm JG-M1 a 240 euro Gewoon statief heb ik al. - SEVENOAK SK-GT02 slider a 175 euro Totaal: 2775 euro (ruim genomen) Ook heb ik nog gekeken naar een Black Magic Production Camera 4K, alleen het zal wel al mij liggen, maar zover ik het kan beoordelen via filmpjes op YouTube, vind ik de kwaliteit er eigenlijk best slecht uitzien. Mocht dit niet zo zijn; laat het me even weten. Ik zal al jullie reacties later nog eens een keer goed lezen. Ik maak toch pas over een aantal maanden een keuze Misschien is er dan weer iets anders op de markt. Maar ik vind jullie tips echt handig en bruikbaar ! En even een vraagje Stel... ik toon een 4K-filmpje van de GH4 op een bioscoopscherm... Hoe ziet dat eruit dan :$ Misschien een domme vraag, maar ik vraag me het gewoon af, aangezien voor sommige bioscoopfilms bv. ook een Canon 5D Mark II is gebruikt. Hoe werkt zo iets nou precies ? | |
Susteren | donderdag 5 juni 2014 @ 15:44 |
Ik ga hier nieteens meer serieus op reageren. Verder moet je niet denken dat de kunstacademie je leert produceren, dat moet je zelf doen door praktijkervaring op de doen nadat je jezelf theoretisch hebt ingelezen. En als je met dezelfde afwachtende instelling daarop probeert te komen wens ik je veel succes. | |
videonatic | donderdag 5 juni 2014 @ 15:56 |
Ik zou gewoon een tweedehands 5D mark 2 zoeken. Waarom zou je in godsnaam gelijk zo diep erin duiken. | |
Susteren | donderdag 5 juni 2014 @ 16:05 |
Heeft 'ie een budget van 2k kijkt hij naar GH4's, gaat hij naar 3k en worden het ak BM4k's. Vriend je hebt dan nog 250 euro over voor objectieven, geluid, licht en statieven (want je huidige Hama/watdanook zal waarschijnlijk alles behalve vloeiend en stevig zijn). Wat wil je nu, een 600d met alles wat je kunt wensen op een indie productie of een BM4k en een 50mm f1.8. Trouwens ik snap ook totaal niet waarom je je zo blindstaart op 4k. Je hebt daar echt wel een goed werkstation voor nodig, en dan nog, wie wil je je 4k laten dien? 95% heeft gewoon een 1920p schermpje. | |
shiz | donderdag 5 juni 2014 @ 17:09 |
En dan? Dan haal je een GH4 met 14-140mm f/3.5-f/5.6. De 14-140mm is een leuk allround objectief voor m'n fotografie, maar ik zou 'em nou niet bestempelen als m'n go-to videoglas. Daarom opperde ik primes. Optimale scherpte waar het moet en heerlijk uit focus gegooide achtergrond, voor filmisch effect.Ik lees dat wel, hè. Maar echt. Als ik ergens de 100% voor ging, dan wist ik allang het onderste van de kan. Dus dat: ... dat moet eigenlijk echt niet kunnen hoor. Want je zegt al maanden te willen leren en je bent eigenlijk nog geen steek verder. Je weet wel wat gear op te noemen, maar laat niet echt zien dat je besef hebt van waarom en hoe je dat gebruikt. Als je echt serieus bent, begin dan eens een fundering te creëren. Maak bijvoorbeeld eens een start met de 5-part series van AdoramaTV die gewoon in de OP (OpeningsPost) staat: Digital Photography 1 on 1: Episode 48: HDSLR Pt.1: Shooting Video W/ a DSLR: Adorama Photography TV FOUT! Nee. Niet doen. Door een camera te kopen haal je niet meteen een bepaalde filmlook in huis. Een camera is alleen zo goed als degene die er het maximale uit weet te halen. Dat ligt dus niet zozeer aan de camera, maar grotendeels aan lenzen, ook hoe je het belicht, schiet en vooral ook naderhand edit. Je moet dus veel aandacht schenken aan welke lenzen je waarom gebruikt, waarom je een ND-filter gebruikt als je een bepaald diafragma wilt hebben, hoe verschillende lampen en posities een shot beïnvloeden en zulk soort dingen. Er zijn mensen die met een 600D of een oude GH2 vrij fenomenale dingen doen. Dat heeft dus nogmaals veel minder met de camera te maken dan het feit dat ze veel begrip hebben van videografie en vooral alle aspecten die een shot beïnvloeden. Dus als je op YouTube en Vimeo zoekt naar voorbeelden van GH2 materiaal, dan ben ik ervan overtuigd dat je daar ook spul bij gaat zien dat je bioscoopwaardig zou vinden. De GH4 is echt geen must. Zoals gezegd zul je best voor een leuk prijsje een GH3 ofzo op de kop kunnen tikken, of ga je zoals Susteren stelt voor EF-lenzen en een leuke 600D ofzo. Dan kun je meer steken in objectieven en zulke dingen. Hele rigs en jibs is allemaal wel leuk, maar ga eerder voor de essentials en leer daar dus eerst eens over anders ga je spul kopen en weet je eigenlijk helemaal niet waarom het nou beter is. Ja, omdat de getalletjes meer zijn en 'ie meer kost. | |
videonatic | donderdag 5 juni 2014 @ 17:36 |
Wat voor videos wil Unites trouwen gaan schieten? Music video's, reportages, documentaires, korte verhalen, sfeer repo's? | |
shiz | donderdag 5 juni 2014 @ 17:38 |
Dat is deze meneer: • FOT / Bioscoopfilm • FOT / Camera gezocht | |
videonatic | donderdag 5 juni 2014 @ 17:51 |
Hmm, een hele film gelijk en dan ook regisseren. Dan moet je eigenlijk 0,- euro investeren in een camera maar alles investeren in manuren van je team aangezien je dit niet alleen kan, en beginnen met het schrijven van je script en scenes. Ik denk dat Unites zich hier heel erg op verkijkt, sowieso een verkeerde invalshoek als je in de schoenen van de regisseur wilt staan. Misschien even een stap terug nemen en kijken wat je nu echt wilt? | |
Niek. | donderdag 5 juni 2014 @ 17:59 |
Ik twijfel of hij een zeer geraffineerde troll is of gewoon niet zo snugger. | |
Susteren | donderdag 5 juni 2014 @ 19:04 |
Net een lens mod gedaan voor infinity focus op de GoPro 3+, met een tang. Was echt even alle knoppen uit, lens cover verwijderen en met een gewone tang drukken en draaien aan de lens, je hoorde even een crack maar dat is dus de lijm seal die breekt. Had echt zoiets van "hiermee ga ik mijn GoPro al op de 1e dag kapot maken", maar uiteindelijk is alleen het plastic iets beschadigd, maar weet eigenlijk nogsteeds niet of het nu heeft geholpen. Heb een 12mp wide foto before en after gemaakt van een landschap, maar zie eigenlijk alleen maar de pixels als ik erg inzoom, is net te weinig resolutie om de scherpte goed te vergelijken. Dadelijk eens een video schieten, eerst even opladen. | |
shiz | donderdag 5 juni 2014 @ 19:24 |
Klinkt als een goed idee, ja. Als je nog accessoires zoekt, heb zelf spul van http://AliExpress.com gehaald (zo'n bare naked case bijvoorbeeld): Had daar toen ook accu's gehaald. Had ik beter niet kunnen doen, nu vertrouw ik ze niet meer nadat een accu van dezelfde toko m'n GH2 spontaan liet uitvallen en de accu stonk daarna ontiegelijk... Nu op Amazon.co.uk maar eens accu's gehaald. Kijken of dat dan wat is. | |
Susteren | donderdag 5 juni 2014 @ 19:32 |
Hehe nja accu's heb ik eigenlijk niet nodig aangezien de Phantom stroom geeft aan de GoPro. Verder is het inderdaad soms pech hebben met 3th party accu's, heb voor m'n 5d3 alleen originele. Heb zoiets van ik ga een paar tientjes besparen op een body van ¤2k+. Vroeger overigens wel altijd "neppe" accu's gehad, werkte prima alleen gingen ze wel wat minder lang mee dan de originele. Zo'n cage lijkt me overigens wel handig! | |
Boy_Snakeye | vrijdag 6 juni 2014 @ 11:43 |
Echt waar haal je het geld vandaan? Zie vanalles voorbij komen op FB. Stiekem wel jaloers....zeker op de phantom | |
Blindboy | vrijdag 6 juni 2014 @ 11:54 |
Je bent jaloers op de Phantom, terwijl dat het goedkoopste is van wat 'ie opnoemt | |
shiz | vrijdag 6 juni 2014 @ 12:15 |
Speeltjes zijn altijd leuker. Zo doet het me meer wanneer iemand een Aston Martin rijdt dan dat 'ie een huis op z'n naam heeft staan. Ryan heeft trouwens ook een nieuw speeltje. Ook nice. | |
Susteren | vrijdag 6 juni 2014 @ 12:15 |
Hehe besparen op alles, geef zowat 80% uit aan cameraspul, 8% aan kleding, 7% aan eten/drinken en de overige 5% eindigd op m'n spaarrekening. Wil er gewoon helemaal voor gaan, dusja is natuurlijk een risico zo weinig sparen maarja hoort erbij. | |
Stefan | vrijdag 6 juni 2014 @ 12:22 |
Gisteren voor het eerst met goprofootage gewerkt, gopro was niet van mij en zag tot mn schrik dat het vertikale footage was maar omdat ik in 720 had gefilmd kon ik het lekker opblazen en er digitaal mee pannen http://www.leidschdagblad(...)oupsurfplank?lref=L1 | |
shiz | vrijdag 6 juni 2014 @ 12:44 |
Wel creatief opgelost. | |
SunChaser | vrijdag 6 juni 2014 @ 12:53 |
Splitscreen, lekker back to the 70's | |
KaMo | vrijdag 6 juni 2014 @ 14:26 |
Waarom niet even een ease in toevoegen aan je keyframes, dat maakt het veel natuurlijker! | |
SunChaser | vrijdag 6 juni 2014 @ 14:51 |
Een wat? | |
KaMo | vrijdag 6 juni 2014 @ 14:55 |
Het pad ipv linear een opstart tijd geven zegmaar https://forums.adobe.com/thread/868368?start=0&tstart=0 | |
SunChaser | vrijdag 6 juni 2014 @ 15:05 |
Er zit juist van alles in, vind dat t begint met t zelfde ook wel mooi, enne t moest ook niet te ingewikkeld | |
shiz | vrijdag 6 juni 2014 @ 15:29 |
Hij heeft het niet over de sequence zelf, maar over de keyframes hea. I.p.v. dat 'ie in actie springt, 'eased' 'ie 'into it' als het ware. Flowt wat beter. 2:30 | |
Blindboy | vrijdag 6 juni 2014 @ 15:49 |
Ik mag hopen dat je gewoon nooit met After Effects/Premiere Pro werkt, als je die vraag moet stellen? | |
SunChaser | vrijdag 6 juni 2014 @ 15:59 |
Oh dat. Dat dit erin. De verticale pand zijn gekeyframed | |
Susteren | zaterdag 7 juni 2014 @ 09:30 |
https://vimeo.com/97565900 | |
shiz | zaterdag 7 juni 2014 @ 09:43 |
Zo ff kijken. - 't Ziet er wel goed smooth en nice uit. [ Bericht 33% gewijzigd door shiz op 07-06-2014 09:49:21 ] | |
#ANONIEM | zaterdag 7 juni 2014 @ 10:03 |
Nice ! | |
shiz | zaterdag 7 juni 2014 @ 10:44 |
Heb je die 5-delige Adorama serie nu al gezien? Heb je je al helemaal gestort op de sites uit de OpeningsPost? Inmiddels al wat wijzer geworden? | |
Susteren | zaterdag 7 juni 2014 @ 10:50 |
Nouja als je goed kijkt is er een beetje jello, maarja dat is weg wanneer de polar pro ND filter aankomt. | |
shiz | zaterdag 7 juni 2014 @ 10:59 |
Mja, ik ben van die speelgoeddinkies gewend zonder stabilisatie en 480P/720P camera. Dan word je hier al vrolijker van. Wat veel doen is ook 2.7K schieten. Heb je wat speelruimte voor warp stabilizer en gewoon om te framen en wat gedetailleerder natuurlijk. | |
Susteren | zaterdag 7 juni 2014 @ 11:00 |
Hehe eentje vroeg me of ik een echte helicopter had. Sure, had toch nog een paar miljoen rondslingeren hier. | |
Susteren | zaterdag 7 juni 2014 @ 11:01 |
Ik schiet ook 2.7k, maar je loopt gewoon toch tegen de kleine sensor en het redelijk slecht objectief aan. Verder maakt warp stabilizer het juist erger (heb met alle settings liggen kloten, maar zo is mooier dan met warp stabilizer). | |
shiz | zaterdag 7 juni 2014 @ 11:01 |
Nou ja... | |
Susteren | zaterdag 7 juni 2014 @ 11:02 |
Had die gezien ja, toen begon al de drang om zoiets te kopen. | |
shiz | zaterdag 7 juni 2014 @ 11:02 |
! | |
Susteren | zaterdag 7 juni 2014 @ 11:03 |
Check deze eens, vanaf 1:00 die helicopter. En al die gear, smullen gewoon. Ook een prachtig eindresultaat imho! | |
shiz | zaterdag 7 juni 2014 @ 11:04 |
Wat je ook kan doen is in 1440p48 en dan langzamer afspelen. | |
Susteren | zaterdag 7 juni 2014 @ 11:07 |
Nja vind juist dat de snelheid het "helicopter effect" nog beetje in stand houd, tevens heeft 48fps flink veel last van moire helaas. | |
whY... | zaterdag 7 juni 2014 @ 18:11 |
oops 450GB filmpje gemaakt, maar even opnieuw doen in H264 | |
KaMo | zondag 8 juni 2014 @ 02:24 |
En ja, het is een videostill! | |
shiz | zondag 8 juni 2014 @ 15:45 |
Zal wel 749,- EUR gaan kosten ofzo. Maar wel lekkere competitie t.o.v. de Sony RX100M3. Leuk als B-cammetje voor bij je GH4. * shiznuts zelf dagelijks een LX-7 mee heeft | |
ebeaydojraes | zondag 8 juni 2014 @ 20:28 |
Ik heb ergens nog een LX3 liggen ... (en een Fuji F30 en een canon G7 en en en en ...) Gebruik t allemaal niet meer eigenlijk... Fuji X100 FTW die RX100M3 krijg ik misschien als democam voor een videoreview. Ben met ideeën bezig | |
hearmeout | zondag 8 juni 2014 @ 21:48 |
Zijn er mensen hier met een Sigma 18-35mm f1.8? En toevallig ook nog met een Speed Booster? Ik merkte gisteren dat de lens een stuk 'brighter' wordt als ik inzoom... Zo rond 26-28mm komt er ineens een stop licht bij lijkt wel. Op f1.8 valt het wel mee, maar bij f4 is het wel echt goed te zien. Zou het door de Speed Booster kunnen komen? Of doet jullie lens dit ook gewoon? Thanks! | |
shiz | zondag 8 juni 2014 @ 22:13 |
Ben jij die Stab op EOSHD? http://www.eoshd.com/comm(...)-at-tele-end-normal/ Vraag kwam me bekend voor. Misschien weet KaMo er iets meer over:
| |
ebeaydojraes | zondag 8 juni 2014 @ 23:03 |
ik wacht op de EF versie. Na EOSHD heeft Lensrentals het nu ook al over een "prototype". Zaten nog wat problemen bij dus nog geen aankondiging helaas. | |
KaMo | maandag 9 juni 2014 @ 01:42 |
Kan kloppen, ondanks dat de aperture constant blijft tijdens de zoom is het geen perfecte cinezoom. Helaash | |
Susteren | maandag 9 juni 2014 @ 12:31 |
Bezit iemand van jullie een cinezoom? Het is even flink dokken, maar zoiets lijkt me wel echt ideaal. Een Red 18-85mm ofzo. [ Bericht 1% gewijzigd door Susteren op 09-06-2014 12:39:34 ] | |
bart13 | maandag 9 juni 2014 @ 12:42 |
Dan kun je denk ik beter een setje cp.2's halen. - Stond eerst zeis, heb wel eens met wat oudere red cine's gewerkt. Aardig lensje wel. | |
Susteren | maandag 9 juni 2014 @ 12:45 |
Zeiss zal nog wel een paar jaargjes duren, maar een Red Pro 18-85 is 2e hands best te betalen, scheelt nieteens zo gek veel met een 24-70. Het is natuurlijk wel een s35 objectief. | |
KaMo | maandag 9 juni 2014 @ 13:05 |
Bezitten? Nee Wel mee gewerkt als AC. arri alura 15.5-45 | |
Susteren | maandag 9 juni 2014 @ 15:29 |
Still van GoPro video, Cineon werkt echt geweldig! De highlights zien er veel minder digitaal uit imho. | |
KaMo | maandag 9 juni 2014 @ 15:34 |
Klein beetje sharpening erover en klaar! | |
Susteren | maandag 9 juni 2014 @ 15:35 |
Jep was met GoPro sharpness op 0, dus moet inderdaad nog wat verscherpt worden in post. | |
ebeaydojraes | maandag 9 juni 2014 @ 23:54 |
https://vimeo.com/97656531 hier wacht ik op iig . | |
whY... | dinsdag 10 juni 2014 @ 08:08 |
Ziet er goed uit! | |
Susteren | dinsdag 10 juni 2014 @ 09:12 |
Prijs voor die evf en baseplate? | |
Peter_Aragorn | dinsdag 10 juni 2014 @ 11:07 |
Woei, ook een bruiloft om te filmen binnenkort | |
Boy_Snakeye | dinsdag 10 juni 2014 @ 12:13 |
Ik over 2 weken weer 1 Ik moet de laatste die ik in mei heb gedaan nog afmaken, maar wacht op de liedjes die het echtpaar wil gebruiken...... | |
SunChaser | dinsdag 10 juni 2014 @ 14:00 |
ik donderdag | |
whY... | dinsdag 10 juni 2014 @ 14:10 |
Ik heb de mijne bijna af Vandaag komt de fotograaf langs om wat materiaal te ruilen. | |
KaMo | dinsdag 10 juni 2014 @ 15:46 |
Hoe pakken jullie je archief aan? Mijn externe schijven beginnen weer vol te raken DIG / HDD Archief, of iets anders? | |
Boy_Snakeye | woensdag 11 juni 2014 @ 11:25 |
Hierbij nog een korte promo van de laatste bruiloft die ik afgerond heb. | |
SunChaser | woensdag 11 juni 2014 @ 11:29 |
Ik doe t 2x, een usb hdc van 1tb en een desktop van 2tb | |
SunChaser | woensdag 11 juni 2014 @ 11:30 |
Er is in FOT trouwens een backuptopic | |
videonatic | woensdag 11 juni 2014 @ 11:58 |
3tb in totaal? Vind ik nog weinig als video je fulltime job is sunchaser. Of sla je alleen final exports op. | |
SunChaser | woensdag 11 juni 2014 @ 12:04 |
Ja. Als t vol is weer 1+2 he | |
KaMo | woensdag 11 juni 2014 @ 12:06 |
Ik heb vaak al 100 GB per project, maar ik bewaar ook footage momenteel. | |
nietzman | woensdag 11 juni 2014 @ 12:15 |
Je gaat toch niet iets weggooien? | |
Susteren | woensdag 11 juni 2014 @ 12:16 |
Ben ik dan de enige die alleen het eindresultaat bewaard? | |
SunChaser | woensdag 11 juni 2014 @ 12:17 |
Blijkbaar Ik bewaar alles, en alles dubbel en soms 3 dubbel. Ik gebruik de ruwe footage vaak genoeg voor andere montages. Fotos bewaar ik JPG+Raw | |
KaMo | woensdag 11 juni 2014 @ 12:18 |
Ik bewaar ook alles dubbel. | |
nietzman | woensdag 11 juni 2014 @ 12:18 |
Het zou niet de eerste keer zijn dat een shot uit een project een edit heeft gered of in elk geval makkelijker heeft gemaakt. Ik heb een shot van meeuwen wat inmiddels in drie verschillende films terecht is gekomen. . | |
nietzman | woensdag 11 juni 2014 @ 12:19 |
En het is niet eens een mooi shot. | |
KaMo | woensdag 11 juni 2014 @ 12:19 |
Ik moest lachen. | |
SunChaser | woensdag 11 juni 2014 @ 12:22 |
Ik neem wel over t algemeen in IPB-formaat op. Dat scheelt 1/3e aan ruimte. Al merk ik dat ik onbewust veel footage toch in All-I heb opgenomen gezien de vele gesplitste files van 4gb Heb nog nergens iets gelezen waardoor ik overtuigd ben altijd All-i te gebruiken | |
#ANONIEM | woensdag 11 juni 2014 @ 12:23 |
FCP Pro X heeft volgens mij een functie om alle beelden te bewaren die je in je project gebruikt hebt. Dat lijkt me ook wel makkelijk als je alleen de bestanden behoudt die je hebt gebruikt, zodat je het nog wel kan aanpassen maar dat niet je hele HDD wordt volgestort met overbodige footage. | |
SunChaser | woensdag 11 juni 2014 @ 12:25 |
En wat als klanten na een half jaar een nieuwe edit willen, of een ander muziekje onder de film. Je ruwe footage is de schatkamer waar je als bedrijf oneindig uit kunt putten. Heb vorig jaar een film gemaakt voor een klant opgebouwd uit 80 procent archiefmateriaal | |
SunChaser | woensdag 11 juni 2014 @ 12:26 |
Het is niet overbodig, Het is materiaal waar je nog altijd geld aan kan verdienen | |
#ANONIEM | woensdag 11 juni 2014 @ 12:27 |
Wut. Dat klopt op zich wel. | |
nietzman | woensdag 11 juni 2014 @ 12:28 |
Ook die shots bewaar ik. Je weet nooit waar je het voor kunt gebruiken. Heb een paar maanden geleden ook een edit voor de provincie hier gemaakt die voor 40% leunt op shots die ik al had liggen. Scheelt toch weer lekker. http://www.arcticwhiteness.com/finalcutlibrarymanager/ Ik heb wel deze tool er bij, die flikkert alle proxy en render files weg om je project een behoorlijk eind op te schonen. | |
SunChaser | woensdag 11 juni 2014 @ 12:30 |
Wat is daar raar aan. Al het materiaal is van mij. Het kan dat ik eens andere afspraken maak met klanten maar voor de rest hergebruik ik het als het even kan. | |
nietzman | woensdag 11 juni 2014 @ 12:30 |
____. | |
#ANONIEM | woensdag 11 juni 2014 @ 12:30 |
Wat ik bedoelde is, hoe heb je het in godsnaam voor elkaar gekregen om zoiets te maken uit 80% archiefmateriaal. Wat voor opdracht was het dan? | |
SunChaser | woensdag 11 juni 2014 @ 12:31 |
Ik gooi als alles klaar is de cache bestanden weg waardoor ik alleen alles opnieuw moet renderen | |
KaMo | woensdag 11 juni 2014 @ 12:31 |
De crop doet het hem | |
KaMo | woensdag 11 juni 2014 @ 12:32 |
Dicht!? |