abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139577909
Hallo allemaal :]

Ik dacht dat er algemeen topic voor was, maar die kan ik nergens vinden op een of andere manier. Ik zal er wel overheen kijken, maar goed. Jullie zijn natuurlijk allemaal op de hoogte van mijn ambitieuze plannen om regisseur te willen worden. En ergens hadden jullie wel gelijk... ik zou pas volgend jaar een camera krijgen om mee te oefenen. Echter heb ik een beetje lief gesmeekt bij mijn ouders en het kan eerder. Misschien nu al wel :P

Nu zoek ik dus een camera. Het budget is ongeveer 1750 (niet meer) euro. Nu zijn er natuurlijk verschillende opties, ik hoop dat jullie eventueel nog suggesties en tips hebben.

- Panasonic GH4: leek me wel mooi :P
- Andere camera (body + lens)

In de zomervakantie ga ik werken en in oktober ben ik jarig. In de vakantie wil ik dan van mijn geld eventueel een betere lens kopen voor de Panasonic GH4, maar ook een microfoon en greenscreen.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, net zoals altijd, met jullie handige tips :)

Ik luister (dit keer) echt!

Met vriendelijke groet,
Jeffrey
  maandag 5 mei 2014 @ 10:40:02 #2
15334 Merlijn
Wait... whut?
pi_139578006
Heb je deze al eens uitgeplozen?

Topicreeks: Wie helpt me aan een nieuwe camera?
"To most people, the sky is the limit. To those who love aviation, the sky is home."
pi_139578122
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 10:40 schreef Merlijn het volgende:
Heb je deze al eens uitgeplozen?

Topicreeks: Wie helpt me aan een nieuwe camera?
Oh, die zocht ik dus :')
  maandag 5 mei 2014 @ 11:58:00 #4
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_139579879
Green screen? Ik zou je eerst eens op het filmen zelf focussen in plaats van al met VFX bezig zijn, dat zullen later sowieso andere mensen voor je doen als je een beetje serieus bezig bent. Ik merk dus alweer dat je veel te breed aan het kijken bent.

Qua camera ligt het natuurlijk totaal aan je eisen. Wil je het zo compact mogelijk of heb je liever een wat grotere camera. Wil je RAW filmen, of liever een handzamer formaat. Wil je hoog in de iso's gaan zonder ruis of heb je zoiets van "dat haal ik wel in post weg" (verder zou je als je de onderwerpen goed belicht nooit extreem hoog in de iso's hoeven te gaan met scripted films).

Ik zou in ieder geval er rekening mee houden dat een camera niet alles is, er komt ook nog (minimaal) een objectief bij, storage, een degelijk statief en wat bouwlampen om mee te beginnen. Geluid is ERG belangrijk bij films, geluidsmannen zullen je aanraden om minimaal de helft van je budget aan audio uit te geven. Zo ver zou ik niet gaan, vooral niet met dit budget, echter is een euro of 400 voor audio reserveren echt zo gek niet.

Wat ik zou adviseren?

Koop 2e hands een 550d met een 24-105. Zal je minder dan 900 euro totaal moeten kosten. Waarom Canon? Er komen de laatste tijd een hoop leuke camera's uit met EF mount. Nu is micro four thirds natuurlijk een erg goed systeem, erg goede prijs/kwaliteit verhouding. Echter kun je een EF objectief altijd nog met een adapter op een micro four thirds systeem gebruiken, andersom kan niet. De 24-105 f4 IS is objectief van goede kwaltieit en hij heeft IS wat met video erg handig is. Het is een erg goede wide range lens: je kunt hem van groothoek tot lichte tele gebruiken zonder veel problemen, en de constante f-stop is natuurlijk ook ideaal voor video.

Qua audio ligt het totaal aan je wensen, maar een Zoom h5 met een leuke shotgun XLR mic + boompole zou voor de meeste omstandigheden moeten werken. Je zult dan op zo'n 500 euro zitten. Dan houd je 350 euro over voor een leuk videostatief, wat geheugen en als je ze nog niet hebt wat bouwlampen en reflectoren.

Maarja dat ben ik, waarschijnlijk zouden een hoop voor een gh4 oid gaan. Zelf denk ik dat een EF systeem meer future proof is, als je later echt serieus verder wilt gaan kun je altijd nog een blackmagic kopen zonder dat je je lenzencollectie moet upgraden.
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
pi_139586292
Allereerst alvast bedankt voor je leuke, handige en duidelijke reactie! (net zoals altijd)

1. Green Screen. Dat was eigenlijk de bedoeling voor ergens in oktober hoor. Maar ik doe het ook rustig aan, maar ik vind het wel leuk om te hebben. Dan kan ik altijd kijken of ik er wel of niet iets mee doe.
2. Camera. Eigenlijk zou ik het liefst een nieuwe camera willen in plaats van een tweedehands. Het is natuurlijk ook zo dat ik het geld dat ik verdien met vakantiewerk ook aan andere dingen kan besteden, bijvoorbeeld voor een betere microfoon.

Wat vind jij zelf van de GH4? En stel dat ik een nieuwe camera wil kopen, wat raad je dan aan?
  maandag 5 mei 2014 @ 16:22:14 #6
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_139586806
quote:
0s.gif Op maandag 5 mei 2014 16:03 schreef Unites het volgende:
Wat vind jij zelf van de GH4? En stel dat ik een nieuwe camera wil kopen, wat raad je dan aan?
Gh4 vind ik leuk, maar ben gewoon geen fan van micro four third systemen (en het goedkoop verhaal houd ook snel op met de leukere micro four third objectieven).

Wat ik zou aanraden heb ik zojuist een hele post over geschreven. :P

Als je nieuw wilt idem maar dan een 650d ofzo.
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
pi_139607742
Neem de GH4. Het is de beste video camera out of the box. Canon met Magic Lantern RAW is wellicht iets beter, maar dat is een onofficiële hack en je hebt een ingewikkelder workflow. Jij lijkt mij geen type die zich op dit gebied gaat inlezen en hele dag hiervoor fora in de gaten gaat houden. Anders opende je deze topic ook niet.

Als ik jou was zou ik mij zoveel mogelijk focussen op content. Ga naar films, musea en festivals en laat je inspireren. Je wilt niet teveel complexiteit in een creatief proces introduceren, dus neem een camera dat 'gewoon' werkt.
Noodles
pi_139612137
Bedankt voor de tip :P
pi_139612142
Ik mag trouwens ook een Gh4H nemen.
  Redactie Frontpage dinsdag 6 mei 2014 @ 10:44:37 #10
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_139612680
Waarom wil je een camera als je regisseur wil worden?
Begin een project (klein) en regel iemand met een camera

Zo ben ik 10 jaar geleden mijn bedrijf ook begonnen
  dinsdag 6 mei 2014 @ 10:49:07 #11
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_139612793
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 10:44 schreef SunChaser het volgende:
Waarom wil je een camera als je regisseur wil worden?
Begin een project (klein) en regel iemand met een camera

Zo ben ik 10 jaar geleden mijn bedrijf ook begonnen
Nog helemaal niet bij stil gestaan eigenlijk, dacht dat hij meer cameraman ofzo wilde worden. :P
pi_139612809
Ik vind het belangrijk om te weten hoe een camera werkt en ik wil graag betrokken worden bij het gehele project: schrijven, filmen, regisseren, monteren... Ik wil graag weten hoe ik bepaalde dingen het best in beeld kan brengen. Daarbij woon ik in een klein dorp en is het best moeilijk om iemand te regelen met een goede camera, ik ken ook eigenlijk helemaal niemand in mijn omgeving met een camera. Daarbij is het ook leuk om zelf te hebben en investeer ik in mijn toekomst :)

PS. Als ik iets wil hebben dan wel gelijk in een keer iets waar ik nog jaren verder mee kan. En niet steeds kleine investeringen om uiteindelijk nog bij hetzelfde uit te komen.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2014 10:50:40 ]
  dinsdag 6 mei 2014 @ 11:00:51 #13
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_139613078
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 10:49 schreef Unites het volgende:
PS. Als ik iets wil hebben dan wel gelijk in een keer iets waar ik nog jaren verder mee kan. En niet steeds kleine investeringen om uiteindelijk nog bij hetzelfde uit te komen.
Zoiets bestaat niet in digitale camera's, er zijn ieder jaar (zelfs iedere maand) wel innovaties. Resoluties worden hoger, compression video wordt van betere kwaliteit, iso's worden hoger etc.

Een goed objectief kun je echt lang mee doen, maar een digitale camera body heeft altijd wel een bepaalde "houdbaarheidsdatum". Natuurlijk kun je nu nogsteeds filmpjes met een DV camera schieten, maar of je dat wil is een tweede. :P

Ik zou dan ook niet al je geld aan een camera uitgeven en dan bezuinigen op objectieven en accecoires (ik noem statieven, geluid en licht maar even accecoires): liever andersom.

Zelf heb ik sterk het beeld dat je denkt dat de camera de technische kwalteit van de film bepaald, natuurlijk is het het hart van je setup. Echter is het toch echt de belichting, het geluid, de movement (bijvoorbeeld door middel van een slider/goede pan en tilt head/jib/steadicam/dolly) en de nabewerking (met name color grading) die de technische kwalteit verbeterd of verslechterd.

Een perfect gegrade en schoten film op een 550d ziet vele malen beter uit dan een slecht belichte opname van een RED scarlet.

Nu heb ik het zelfs alleen maar over het technische aspect, nóg belangrijker is compsitie, omgeving, de acteurs, het verhaal, de voorbereiding en ga zo maar door.

Staar je dus niet blind op de camera zelf maar denk ook aan licht, geluid enzovoorts (maar dat heb ik al vaker gezegd). Met een budget van 1750 zou ik dus geen gh4 aanraden (ik bedoel dan heb je nog 250 euro over voor objectieven, een goed statief, geluid en licht: good luck :') ).
pi_139613224
quote:
99s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 11:00 schreef Susteren het volgende:

[..]

Zoiets bestaat niet in digitale camera's, er zijn ieder jaar (zelfs iedere maand) wel innovaties. Resoluties worden hoger, compression video wordt van betere kwaliteit, iso's worden hoger etc.

Een goed objectief kun je echt lang mee doen, maar een digitale camera body heeft altijd wel een bepaalde "houdbaarheidsdatum". Natuurlijk kun je nu nogsteeds filmpjes met een DV camera schieten, maar of je dat wil is een tweede. :P

Ik zou dan ook niet al je geld aan een camera uitgeven en dan bezuinigen op objectieven en accecoires (ik noem statieven, geluid en licht maar even accecoires): liever andersom.

Zelf heb ik sterk het beeld dat je denkt dat de camera de technische kwalteit van de film bepaald, natuurlijk is het het hart van je setup. Echter is het toch echt de belichting, het geluid, de movement (bijvoorbeeld door middel van een slider/goede pan en tilt head/jib/steadicam/dolly) en de nabewerking (met name color grading) die de technische kwalteit verbeterd of verslechterd.

Een perfect gegrade en schoten film op een 550d ziet vele malen beter uit dan een slecht belichte opname van een RED scarlet.

Nu heb ik het zelfs alleen maar over het technische aspect, nóg belangrijker is compsitie, omgeving, de acteurs, het verhaal, de voorbereiding en ga zo maar door.

Staar je dus niet blind op de camera zelf maar denk ook aan licht, geluid enzovoorts (maar dat heb ik al vaker gezegd). Met een budget van 1750 zou ik dus geen gh4 aanraden (ik bedoel dan heb je nog 250 euro over voor objectieven, een goed statief, geluid en licht: good luck :') ).
Hi Susteren :) Alweer bedankt voor je uitgebreide reactie!

Eventueel een budget van 2000 euro kan ook nog wel, waarschijnlijk. Dan kom ik uit op een Panasonic GH4H (body+ 14-140 lens). Natuurlijk komt er nog veel meer bij kijken voor een professioneel resultaat, maar aangezien het bijna vakantie is en ik dan weer ga werken, kan ik dan die spullen kopen en dan heb ik rond mijn verjaardag in oktober best een mooie set bij elkaar denk ik. Dus ik dacht eerst: body + lens om daar mee te oefenen en daarna gaan kijken naar andere zaken, als geluid, licht (we hebben best veel bouwlampen thuis, maar dat is niet alles denk ik) en overige dingen.

Natuurlijk zijn de compositie, de acteurs, de omgeving, het verhaal, de voorbereiding, etc, ook belangrijk. Daarom wil ik ook graag van alles wat leren, zoals ik al zei. Ik wil graag bij het gehele proces betrokken zijn, maar dan heb ik wel een camera nodig (voor mijn gevoel) om alles in beeld te brengen zoals ik het wel.

Ik heb trouwens al een statief a 70 euro (was toentertijd in de aanbieding), ik weet niet of die wel super goed is, maar heb hem destijds gekocht bij mijn Samsung Camera. Ook beschik ik over een goede computer om te bewerken (iMac, nieuwe generatie) en allerlei bewerkingsprogramma's: van gratis gedownload tot gekocht: Photoshop, iMovie, Elements, Camtasia, etc.
  dinsdag 6 mei 2014 @ 11:15:12 #15
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_139613421
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 11:07 schreef Unites het volgende:

[..]
maar dan heb ik wel een camera nodig (voor mijn gevoel) om alles in beeld te brengen zoals ik het wel.

Ik heb trouwens al een statief a 70 euro (was toentertijd in de aanbieding)
Daar ging het al mis. :')

Een goed (en dan bedoel ik een stevig met fluid pan en tilt head) videostatief is zowat je belangrijkste accecoire.

Overigens: een gh4 doet dat echt niet beter dan een 550d, geloof me je hebt liever een Canon met een 24-105L en 50mm f1.4 voor minder geld dan een gh4. Mocht je echt tegen de grenzen van je body aanlopen (wat ik sterk betwijfel) haal je over een paar jaar een Blackmagic met EF mount en kun je al je huidige objectieven blijven gebruiken.

Op dit moment is de gh4 qua body inderdaad technisch gezien beter dan een 550d, maar ik denk niet dat dat voor jou veel verschil gaat maken.

Maarja als je toch al je zinnen op de gh4 hebt gezet vraag ik me af waarom je nog om tips vraagt. :P

Ik zou in ieder geval met jouw budget een goedkope Canon body halen (voordeel is dat er duizenden tutorials over zijn, je kunt spelen met magic lantern en ga zo maar door) en 2 geweldige objectieven: de 24-105 f4L (weathersealed, IS, goed allround objectief en constante F-stop) en de 50mm f1.4 (gewelig prime objectief en natuurlijk lekker lichtsterk, betere bouwkwaliteit dan de f1.8).

Micro four thirds is leuk, maar de 14-140 vergeleken met de Canon 24-105 f4 is geen match natuurlijk. En dan te bedenken dat ze maar ongeveer 200 euro verschillen.
  Redactie Frontpage dinsdag 6 mei 2014 @ 11:16:36 #16
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_139613461
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 10:49 schreef Unites het volgende:
Ik vind het belangrijk om te weten hoe een camera werkt en ik wil graag betrokken worden bij het gehele project: schrijven, filmen, regisseren, monteren...
Dat heet produceren
hoef je geen camera voor te kennen, bovendien is de camera die je gaat kopen weer anders dan andere cameras
  dinsdag 6 mei 2014 @ 11:21:58 #17
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_139613590
Trouwens als je je later bedenkt dat je ineens toch liever fotograaf wordt (wat me bij jou niet ondenkbaar lijkt _O- ) is een Canon met de bovengenoemde objectieven natuurlijk superieur aan een Panasonic met één objectief.
pi_139613700
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 11:16 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Dat heet produceren
hoef je geen camera voor te kennen, bovendien is de camera die je gaat kopen weer anders dan andere cameras
Maar van dat proces lijkt regisseren me het leukste :)
  Redactie Frontpage dinsdag 6 mei 2014 @ 11:27:12 #19
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_139613725
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 11:26 schreef Unites het volgende:

[..]

Maar van dat proces lijkt regisseren me het leukste :)
Daar heb je geen camera voor nodig
pi_139613786
@Susteren

Het is niet dat ik per se een Panasonic GH4(H) wil hoor, zeker niet. Maar ik lees er best veel positieve verhalen over en sommige raden me het ook aan. Maar ik heb niet zo veel met tweedehands spullen, volgens mij mag dat nog geen eens van m'n ouders. Daarom stelde ik al de vraag: welke nieuwe camera (dus die nog gewoon in de winkels te koop is) zou je me aanraden. Want ondanks dat ik je tip waardeer en me er ook in kan vinden, denk ik niet dat het een tweedehands toestel word.
pi_139613853
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 11:27 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Daar heb je geen camera voor nodig
Weet ik, maar:

quote:
Natuurlijk zijn de compositie, de acteurs, de omgeving, het verhaal, de voorbereiding, etc, ook belangrijk. Daarom wil ik ook graag van alles wat leren, zoals ik al zei. Ik wil graag bij het gehele proces betrokken zijn, maar dan heb ik wel een camera nodig (voor mijn gevoel) om alles in beeld te brengen zoals ik het wel.
quote:
Ik vind het belangrijk om te weten hoe een camera werkt en ik wil graag betrokken worden bij het gehele project: schrijven, filmen, regisseren, monteren... Ik wil graag weten hoe ik bepaalde dingen het best in beeld kan brengen.
En volgens mij is een regisseur ook deels verantwoordelijk voor de technische aspecten.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 06-05-2014 11:31:53 ]
  dinsdag 6 mei 2014 @ 11:32:10 #22
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_139613866
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 11:29 schreef Unites het volgende:
@Susteren

Het is niet dat ik per se een Panasonic GH4(H) wil hoor, zeker niet. Maar ik lees er best veel positieve verhalen over en sommige raden me het ook aan. Maar ik heb niet zo veel met tweedehands spullen, volgens mij mag dat nog geen eens van m'n ouders. Daarom stelde ik al de vraag: welke nieuwe camera (dus die nog gewoon in de winkels te koop is) zou je me aanraden. Want ondanks dat ik je tip waardeer en me er ook in kan vinden, denk ik niet dat het een tweedehands toestel word.
Dan koop je voor 460 euro de 600D en heb je er ook nog een leuk beginnerslensje bij.

http://www.camerashop.nl/(...)dium=pricecomparison

Ga je daar wat mee schieten, kijk je of camerawerk je sowieso wel bevalt en schaf je daarna bijvoorbeeld de 24-105 en 50mm aan + een goed statief, geluid en licht.

Laat me jou eens wat vragen: wat denk je dat de gh4 beter doet dan de 600d?
  Redactie Frontpage dinsdag 6 mei 2014 @ 11:34:00 #23
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_139613910
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 11:31 schreef Unites het volgende:

[..]

Weet ik, maar:

[..]

[..]

En volgens mij is een regisseur ook deels verantwoordelijk voor de technische aspecten.
Jij bent nu nog niks, niet eens een hobbyist maar iemand die denkt dat ie iets wil.

Ik heb zoveel plannen voorbij zien komen zonder resultaat. Is die short al af?
pi_139613978
quote:
99s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 11:32 schreef Susteren het volgende:

[..]

Dan koop je voor 460 euro de 600D en heb je er ook nog een leuk beginnerslensje bij.

http://www.camerashop.nl/(...)dium=pricecomparison

Ga je daar wat mee schieten, kijk je of camerawerk je sowieso wel bevalt en schaf je daarna bijvoorbeeld de 24-105 en 50mm aan + een goed statief, geluid en licht.

Laat me jou eens wat vragen: wat denk je dat de gh4 beter doet dan de 600d?
In het algemeen: betere kwaliteit qua fotografie en betere kwaliteit qua videografie (4K-optie). Daarbij heeft de GH4 automatische focus, meer focuspunten en een hoger ISO.
pi_139613998
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 11:34 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Jij bent nu nog niks, niet eens een hobbyist maar iemand die denkt dat ie iets wil.

Ik heb zoveel plannen voorbij zien komen zonder resultaat. Is die short al af?
Ik ben op de hoogte van mijn ambitieuze plannen zonder resultaat. Maar nu wil ik het echt anders aan gaan pakken :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')