Doorzettertje | woensdag 8 januari 2014 @ 11:08 |
Meld hier: • Wanneer je begonnen bent of wanneer je gaat beginnen met lessen. • Hoeveel lessen je hebt gehad. • Hoe vaak je instructeur al heeft moeten ingrijpen en wat je denkt daaraan te gaan doen. • Wanneer je examen hebt en mentale steun kan gebruiken. • Wanneer je geslaagd bent. De geslaagden van 2004 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2005 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2006 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2007 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2008 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2009 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2010 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2011 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2012 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2013 zijn o.a. hier te vinden. Geslaagden 2014: * Neraice (7 januari) Iedereen die de komende tijd theorie en/of praktijkexamen heeft. Succes! | |
Doorzettertje | woensdag 8 januari 2014 @ 11:44 |
De voorspellingen zijn dat het binnenkort gaat sneeuwen en vriezen.. Dat wordt weer een uitdaging met lessen.. | |
Pizza_Boom | woensdag 8 januari 2014 @ 11:49 |
Valt toch wel mee? Betere manier om je eerste ervaring op te doen in dat weer is er haast niet. | |
Doorzettertje | woensdag 8 januari 2014 @ 11:50 |
Dat is zeker waar! Nu heb ik die kans nog.. Maar over 4 weken moet ik afrijden en dan heb ik liever geen sneeuw of ijzel.. | |
Pizza_Boom | woensdag 8 januari 2014 @ 11:56 |
Daar hoef je ook niet in af te rijden, als het te erg is wordt het afgelast en als het niet zo erg is, mag je kiezen. | |
dick_laurent | woensdag 8 januari 2014 @ 11:56 |
Same here. Ik rijd 6 feb. af en ik bid ook dat er dan geen sneeuw ligt. Daarnaast HAAT ik sneeuw en koud... dat wou ik ook nog even kwijt | |
Pizza_Boom | woensdag 8 januari 2014 @ 11:59 |
Ik ben ooit half februari begonnen en weet nog dat ik de eerste les al achterste voren stond. Op een parking vond mijn instructeur het des tijds leuk om aan de handrem te trekken toen ik een rondje reed. | |
dick_laurent | woensdag 8 januari 2014 @ 12:01 |
Haha ok, dat vind ik dan stiekem wel weer humor | |
Pizza_Boom | woensdag 8 januari 2014 @ 12:04 |
Dat is het ook. Overigens heb ik aan rijden in de sneeuw niet zo'n hekel hoor. Vorig jaar ook, vanaf Amsterdam naar huis terwijl er inmiddels zo'n 15 cm sneeuw gevallen was. Boeiend, poot op het gas en doorrijden. Al die schijterds die 15 rijden waar je 50 mag. | |
Doorzettertje | woensdag 8 januari 2014 @ 12:06 |
Haha ja idd en dan wordt het wel afgelast als er sneeuw of ijzel is maar daar zitten we ook niet op te wachten.. Alleen maar extra stress want officieel moet je je dan wel gewoon melden bij het CBR en krijg je daar te horen of t door gaat of niet, lijkt me echt klote.. | |
alors | woensdag 8 januari 2014 @ 12:13 |
Ja dat is mijn idee ook, liever dat er dan iemand naast je zit die precies vertelt wat je wel en niet moet doen en waarom, dan dat je dat alleen moet uitvinden. | |
Pino112 | woensdag 8 januari 2014 @ 12:18 |
Van je af is harder. | |
sirdanilot | woensdag 8 januari 2014 @ 12:25 |
Maandag wordt er (natte) sneeuw verwacht en dan rij ik weer, ben benieuwd. Heb wel ervaring met lichte winterse omstandigheden maar niet met écht een dik pak sneeuw of zo. Ik weet dat je wat eerder moet opschakelen als het glad is bv door hagel of een licht nachtvorstje of zo. | |
sirdanilot | woensdag 8 januari 2014 @ 12:31 |
Wat dat 'double clutching' betreft (zie vorige draad), dat is bij personenauto's die later gebouwd zijn dan de jaren 30/40 niet meer nodig aldus wiki. | |
dick_laurent | woensdag 8 januari 2014 @ 12:36 |
Ik rijd ook aanstaande maandag, maar ik maak me niet zo druk.... ik verwacht niet dat er opeens 20 cm aan sneeuw in een bak naar beneden zal knallen. En bij wat lichte sneeuw, gewoon snelheid aanpassen en niet te hard doortrekken in de versnelling idd. | |
Doorzettertje | woensdag 8 januari 2014 @ 12:39 |
Hier nog eentje die aanstaande maandag les heeft. Maar idd beter nu dan met examen, kan heel leerzaam zijn. Maar we moeten idd vooral doen wat we altijd doen | |
Pizza_Boom | woensdag 8 januari 2014 @ 12:49 |
Doe maar gewoon normaal rijden in plaats van achterlijk voorzichtig zijn. | |
dick_laurent | woensdag 8 januari 2014 @ 12:54 |
Nou, mijn instructeur vertelde gister nog over hoe hij eens met een leerling bijna tegen de vangrail belandde omdat ie teveel gas gaf in een bocht bij glad/winters weer. Dus ik ga wel voorzichtig zijn, dat vind ik niet "achterlijk" | |
sirdanilot | woensdag 8 januari 2014 @ 12:57 |
Je moet sowieso niet te veel gas geven in een bocht Al helemáál niet bij slecht weer (niet alleen vorst/sneeuw maar ook bij regen). | |
Pizza_Boom | woensdag 8 januari 2014 @ 13:00 |
Nee, maar snelheid aanpassen en zachtjes wegrijden, zoals het gros van het volk het doet, is wel achterlijk. Dan krijg je de door mij al eerder genoemde 15 km/h over een laagje sneeuw waar je 50 mag rijdende mensen. | |
dick_laurent | woensdag 8 januari 2014 @ 13:05 |
True.... dat zal ik ook niet doen. Waar het mogelijk is moet je gewoon wat snelheid maken. Als ik dat niet doe krijg ik sowieso op mijn flikker van mijn instructeur | |
vannelle | woensdag 8 januari 2014 @ 13:24 |
Laat de instructeur maar beslissen welk gedrag op dat moment gewenst is. | |
sirdanilot | woensdag 8 januari 2014 @ 13:25 |
Ik vind het vooral lastig als je de strepen op de weg niet kunt zien, bv. door slecht versleten wegdek, harde regen, laagstaande zon of sneeuw/hagel op de weg. Op een normaleweg is dit niet zo'n probleem emt wel op brede wegen met stoplichten dan weet je namelijk niet in welke baan je moet staan, of erger nog je komt per ongeluk op de busbaan terecht. | |
#ANONIEM | woensdag 8 januari 2014 @ 14:36 |
Same here. Rijden met zware regen of met sneeuw vind ik beide kut. Met sneeuw nog geen ervaring, maar ik zie alweer scenario`s voor me dat ik doorglij. Met regen wel ervaring, het is hartstikke eng, het enige leuke is door de plassen rijden * Hee meneer die ik niet mag* *Splash* \ (Ja, dit is een keer gebeurd, ik zag een oude klasgenoot rijden, en ik kon het niet laten, 1x toeteren en plons, wat hebben we gelachen in de auto toen) | |
vannelle | woensdag 8 januari 2014 @ 15:08 |
Die is nu examinator. | |
#ANONIEM | woensdag 8 januari 2014 @ 15:09 |
Hahahahahahaha Dat zou wel echt flink kut zijn | |
igi0n | woensdag 8 januari 2014 @ 15:38 |
Zometeen eerste rijles, iemand nog tips ofzo? Iets wat een goede indruk over laat komen haha? | |
Pizza_Boom | woensdag 8 januari 2014 @ 15:42 |
Zet hem in zijn 1, trap met je rechtervoet het gaspedaal helemaal in en laat op het moment dat hij bijna de begrenzer aan tikt (de toerenteller) in 1x je koppeling los. En dit alles terwijl je de handrem erop houdt. | |
dick_laurent | woensdag 8 januari 2014 @ 15:43 |
Of: gewoon bij het eerste gas geven je instructeur zo aankijken: http://static.fjcdn.com/gifs/psycho_1a2b46_1249960.gif en dan roepen "gaan we ff lekker blazuh jonguh!" | |
igi0n | woensdag 8 januari 2014 @ 15:44 |
Ik dacht meer aan zoiets to be honest.. | |
dick_laurent | woensdag 8 januari 2014 @ 15:48 |
Hahahaha Ok, sorry nu even iets waar je hopelijk wel wat aan hebt Blijf lekker relaxt... je instructeur zal waarschijnlijk de pedalen in het begin nog grotendeels overnemen waardoor jij alleen maar hoeft te sturen (was iig bij mij wel zo) en blijf gewoon in je achterhoofd houden dat er sowieso weinig mis kan gaan in het begin omdat je instructeur ontzettend goed zal opletten, omdat hij/zij weet dat jij nog nauwelijks goed kijkgedrag hebt. Dus dingen die jij over het hoofd zal zien, zal je instructeur gewoon voor jou overnemen/oplossen. Ohja en dat is 18 lessen later waarschijnlijk nog steeds af en toe zo, want ik reed gister compleet over een verdrijvingsvlak omdat ik het domweg te laat zag | |
#ANONIEM | woensdag 8 januari 2014 @ 15:56 |
Je wilt niet weten hoe zenuwachtig ik ben nu, morgen sinds 7 maanden weer een rijles van 100 minuten. En het is nr 15, maar toch gieren de zenuwen aardig door m`n lijf. | |
igi0n | woensdag 8 januari 2014 @ 15:56 |
Haha! Top thanks voor de tips, moet inderdaad ook gewoon prima te doen zijn! Foutjes zullen er toch altijd wel blijven, hetzelfde geldt voor dat verdrijvingsvlak haha. Kan gebeuren toch, daarom zit je er ook zodat het niet weer gebeurd | |
xzaz | woensdag 8 januari 2014 @ 16:03 |
Braddie nog steeds bezig? | |
Pizza_Boom | woensdag 8 januari 2014 @ 16:15 |
Ik had hem in de vorige reeks gezet, maar zal hem nog eens herhalen: Opvallend stukje: 4 maanden Braddie... 4 Maanden... | |
#ANONIEM | woensdag 8 januari 2014 @ 16:18 |
Ja, want ik heb m`n theorie nog niet, en ik zat financieel niet super lekker, waardoor ik het beter vond even te stoppen met lessen. | |
xzaz | woensdag 8 januari 2014 @ 16:19 |
Slecht verhaal Braddie, niet van je gewend. | |
#ANONIEM | woensdag 8 januari 2014 @ 16:20 |
Mijn instructeur vertelde mij dat ik hem ook in 3-4 maanden kán halen. Alleen ja, als je dan eind Juni stopt met lessen om het im Januari weer op te pikken zitten d`r al weer 7 maanden tussen. Maar als dat van die 4 maanden klopt dan kan ik hem eind maart hebben (Want ik heb er al 2,5 maand aan lessen opzitten) (Al heb ik er ALS ik hem eind maart haal 11 maanden over gedaan ) | |
Messina | woensdag 8 januari 2014 @ 16:20 |
Zo, mevrouwtje heeft een hekel aan d'r kinderen en wilde op legale manier een flink stuk van de erfenis wegsnoepen. Gelukt! | |
BlueMage | woensdag 8 januari 2014 @ 16:32 |
Als je de theorie al niet geleerd krijgt ben ik weinig hoopvol dat het je gaat lukken in de praktijk, Braddie. | |
rumiii | woensdag 8 januari 2014 @ 16:43 |
Revmatching bij het terugschakelen | |
#ANONIEM | woensdag 8 januari 2014 @ 16:48 |
(Behalve de oude FIat 500 ) | |
#ANONIEM | woensdag 8 januari 2014 @ 16:49 |
Behalve dan dat ik in de auto gewoon zelfverzekerd kan rijden (De laatste les kreeg ik veel complimenten dus dat zat toen goed) En dat mijn theorie flink lastig is i.v.m leren waar ik geen discipline voor heb. | |
sirdanilot | woensdag 8 januari 2014 @ 17:19 |
Je moet de theorie gewoon oefenen met die oefenexamens, leren heeft geen zin. Die regeltjes ken je inmiddels toch wel (tenzij je echt lager dan VMBO kader niveau hebt ) Wat voor opleiding doe je uberhaupt? Heb je daar hetzelfde probleem? Pfoe, ik heb er een goed artikel over gevonden maar dat is niet bepaald makkelijk. Op het gas trappen terwijl je naar beneden schakelt zou nog wel lukken, maar je voet schuin om tegelijk te remmen en gassen... | |
#ANONIEM | woensdag 8 januari 2014 @ 17:25 |
Die oefenexamens deed ik heel veel. Ik zit op die cursus om weer te leren. Het enige waar ik eigenlijk nog écht moeite mee heb is voorrang, en dan niet simpele situaties maar de wat moeilijkere, militaire colone, dat soort dingen | |
sirdanilot | woensdag 8 januari 2014 @ 17:46 |
Ook dat is niet moeilijk. Rechts gaat voor, rechtdoor op de zelfde weg gaat voor, bij haaientanden/driehoekbord/uitritconstructie moeten ze wachten, militaire colonnes en sirene/zwaailicht gaan voor, that's it really. Dat gedoe met trams is moeilijker dan met militaire colonnes. Zeker als je ergens woont waar green trams rijden. Maar gokken dat die voorgaan is meestal een goede richtlijn. Soms vragen ze wel absurde dingen, zoals een kruispunt met vier voertuigen waarbij je moet zeggen wie er voor gaat. Maar meestal heb je nét genoeg tijd om dit toch goed te beantwoorden aan de hand van bovenstaande principes. Vragen waarbij je meerdere mogelijkheden hebt (zoals een gelijkwaardig kruispunt met auto's uit alle 4 de ricchtingen of zoiets) vragen ze niet. | |
nodig | woensdag 8 januari 2014 @ 17:57 |
| |
Pizza_Boom | woensdag 8 januari 2014 @ 18:24 |
Omdat de wetgever denkt dat dat niet voor komt en alle anderen gewoon brutaal doen. | |
rumiii | woensdag 8 januari 2014 @ 18:25 |
om te beginnen, dit zijn twee goede sites (goede artikelen) http://www.drivingfast.net/ http://www.turnfast.com/ revmatchen (handmatig toeren verhogen dmv ''vleugje'' gas tijdens het terugschakelen) is oa beter voor je transmissie (slijtage) artikel over rev matching http://www.drivingfast.net/car-control/rev-matching.htm heel & toe shifting is voor de pros of voor de wegpiraten die de snelste tijd van de wijk willen artikelen http://www.drivingfast.net/car-control/heel-toe-shifting.htm http://www.turnfast.com/tech_driving/driving_heeltoe | |
dick_laurent | woensdag 8 januari 2014 @ 18:47 |
Ik kijk nu btw via youtube "De slechtste chauffeur van Nederland" van BNN. Hilarisch! Ik had dit nog niet eerder gekeken namelijk maar je gaat je echt afvragen van, hoe hebben deze mensen ooit kunnen slagen?? Maar misschien is t wel in scene gezet, zal me ook weer niet verbazen | |
alors | woensdag 8 januari 2014 @ 19:11 |
Voorrang vind ik juist een van de simpelste dingen. Gewoon de regels leren en toepassen. Militaire colonne heeft trouwens geen voorrang als jij op de voorrangsweg rijdt bv, dan mag je ze ook gewoon onderbreken. En oefenen zonder kennis heeft echt geen zin. Was nog naar zo'n cursusdag gegaan en daar zat een stel dat niet hard geleerd (2 dagen later examen ) en die haalden echt constant veel te veel fouten (als in minimaal 10 teveel). Je leert heus wel van je fouten als je die steeds nakijkt, maar het is echt niet effectief omdat je echt superveel examens moet gaan oefenen op die manier. Beter ga je gewoon even een middagje in dat boek lezen en maak je er desnoods wat aantekeningen bij. | |
ChevyCaprice | woensdag 8 januari 2014 @ 21:05 |
Ik heb ook sterk het idee dat veel van die figuren in dat programma gewoon iemand opgeven ervoor die niet de beste chauffeur is en dat ze vervolgens in het programma nog slechter gaan rijden, puur om op televisie te komen. | |
ChevyCaprice | woensdag 8 januari 2014 @ 21:07 |
Ik rem eerst ook gewoon, vervolgens als ik voor mn gevoel op een redelijke snelheid zit om terug te schakelen, doe ik dat. | |
Doorzettertje | woensdag 8 januari 2014 @ 21:09 |
Misschien wel maar aan de andere kant als je de verhalen hoort hoe sommige mensen slagen bij BNOR en hoe je sommige ziet rijden verbaast het me niet als het wel echt is... Althans ze zullen niet allemaal schijn op houden lijkt me. | |
#ANONIEM | woensdag 8 januari 2014 @ 22:46 |
Ik vraag me wat af.. Een vriend van me wilt vanaf midden deze maand gaan lessen bij mijn rijschool, maar.. hij vroeg zich af of het ok was dat hij een keertje met mij mee zou rijden als ik zou lessen. Dus ik vroeg mij af, zou een gemiddelde rij instructeur daar een probleem mee hebben? | |
Nielsch | woensdag 8 januari 2014 @ 22:52 |
De tering heb jij nou nog steeds niet je rijbewijs? | |
vannelle | woensdag 8 januari 2014 @ 22:53 |
Ik kan niet voor een ander spreken maar toen ik nog instructeur was had ik daar totaal geen problemen mee mits het op tijd overlegd was. | |
Anne | woensdag 8 januari 2014 @ 22:55 |
Ik stond een keer met mijn vriend onaangekondigd op de stoep van de rijschool. En die mocht ook gewoon meerijden (was dan wel op de motor, maar het gaat om hetzelfde principe), vond ie alleen maar leuk . Maar het is inderdaad wel zo netjes om het van tevoren even af te spreken. | |
Sounddragon | woensdag 8 januari 2014 @ 22:57 |
Niet iedereen haalt hem binnen 10 lessen. Ga je nu weer ergens anders posten? doei he | |
vannelle | woensdag 8 januari 2014 @ 23:01 |
Je vriend ging mee in de auto achter de motoren aan bedoel je? Dan is er plek zat in de auto. Maar stel je gaat een andere leerling ophalen na die les en met die heb je al afgesproken dat er iemand mee zou rijden dan wordt het wel erg druk..... Ik ik zette mijn stoel NIET naar voren. | |
#ANONIEM | woensdag 8 januari 2014 @ 23:02 |
Ik meldde het die vriend van me een uurtje terug dat ik weer een lesje nam, en toen vroeg hij "Zou ik misschien mee mogen rijden? " Toen heb ik direct mijn instructeur gefacebooked | |
Anne | woensdag 8 januari 2014 @ 23:03 |
Nee, we gingen alle drie apart op een motor . Als ie ook nog een oortje aangeboden had gekregen, had mijn vriend eigenlijk gewoon een gratis les gehad. Maar dat heeft ie volgens mij niet gedaan (alhoewel ik denk dat als ik het gevraagd had, hij dat ook nog wel geregeld had). Gaat het daar niet meer om? Dat iemand meerijdt, voor noppes? | |
vannelle | woensdag 8 januari 2014 @ 23:14 |
Oe! da's wel héél erg gaaf van die rijschoolhouder! Ik zat zelf meer aan autorijlessen te denken en daar heeft maar 1 persoon het stuur in de vingers en de rest is toeschouwer. Maar je wil je leerling natuurlijk een plezier doen door iemand mee te laten rijden en als rijschoolhouder hoop je natuurlijk dat zo iemand de smaak te pakken krijgt en bij jou komt lessen natuurlijk. | |
Anne | woensdag 8 januari 2014 @ 23:16 |
Zo kun je het inderdaad ook bekijken potentiële klant. | |
Flitskikker | donderdag 9 januari 2014 @ 08:46 |
Ik heb vernomen dat je bij een rijschool kunt vragen om een gratis proefles voor een impressie en mogelijke inschrijving naderhand. Is dit gebruikelijk? | |
Nielsch | donderdag 9 januari 2014 @ 08:55 |
ah jij kent het befaamde braddie topic waarin hij klaagt over mensen die niet binnen 3 maanden hun rijbewijs halen niet? | |
dick_laurent | donderdag 9 januari 2014 @ 09:14 |
Veel doen het voor gratiez inderdaad. De mijne vroeg er 25 euro voor, maar hij is maar een eenmansbedrijf, dus ik begrijp dan wel dat hij er toch een kleine vergoeding voor vraagt. | |
dick_laurent | donderdag 9 januari 2014 @ 09:16 |
Dan nog, er zijn nu inmiddels toch wel genoeg opmerkingen over gemaakt, niet? Ja, hij heeft zichzelf uiteindelijk flink voor lul gezet met dat topic.... maar volgens mij realiseert hij zich dat zelf inmiddels ook wel. Blijven zeiken erover vind ik een beetje kinderachtig worden. | |
Flitskikker | donderdag 9 januari 2014 @ 09:16 |
Oké. En dit is wel anders dan de intakeles? De rijschool die ik op het oog heb, vraagt 88 euro voor een intakeles. | |
alors | donderdag 9 januari 2014 @ 09:26 |
Wtf, krijg je er een 4-gangen diner bij dan? | |
dick_laurent | donderdag 9 januari 2014 @ 09:26 |
Oh dat is belachelijk!!! Is dat toevallig Wolf rijschool? Daar had ik namelijk in het begin ook ff naar gekeken maar hun lage slagingspercentage en belachelijke prijs voor intake hebben mij toen doen besluiten verder te kijken. | |
SgtPorkbeans | donderdag 9 januari 2014 @ 09:30 |
Ik heb gisteren m'n theorie gehaald In wat voor auto's lessen jullie zoal? | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 09:36 |
Gefeliciteerd! Ik rij in een volkswagen Polo TDI van juni 2012, maar ben bij mijn vorige rijschool begonnen in een Hyundai I30 van februari 2013. En jij? Of nog niet begonnen met praktijk? | |
Flitskikker | donderdag 9 januari 2014 @ 09:37 |
Geen idee Nee, een lokale (Alphen a/d Rijn). Maarja, misschien is de "intakerijles" iets dat je doorloopt als je je al hebt ingeschreven, en dat de "proefles" wel gratis is. Of zou het wel hetzelfde zijn? Anders maar een keer informeren. | |
SgtPorkbeans | donderdag 9 januari 2014 @ 09:38 |
Danku! Jawel, heb nu 19 uur rijles gehad in een Volkswagen Golf 1.6 Bluemotion TDI uit 2011 | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 09:41 |
Welke rijschool in Alphen a/d Rijn? ben ook bekend daar ;-) Maar vaak wordt je intakeles verrekend als je daar gaat lessen. Maar weet ik ook alleen van verhalen hoor, want ik heb zelf nooit een intake gedaan.. | |
dick_laurent | donderdag 9 januari 2014 @ 09:42 |
Gefeliciteerd! Ik rijd in een Ferrari Testarossa Is wel even wennen in het begin, niet teveel gas geven enzo, maar rijdt voor de rest heerlijk | |
SgtPorkbeans | donderdag 9 januari 2014 @ 09:43 |
| |
Flitskikker | donderdag 9 januari 2014 @ 09:43 |
Bij weer een andere lokale rijschool lijkt er hetzelfde van toepassing:Al klinkt "intake" toch anders dan "proeflesje om te proberen". | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 09:43 |
Serieus? haha dat een rijschool dat doet | |
Flitskikker | donderdag 9 januari 2014 @ 09:44 |
Rijnland | |
SgtPorkbeans | donderdag 9 januari 2014 @ 09:44 |
Dan is de prijs voor één les vast ook niet mis | |
dick_laurent | donderdag 9 januari 2014 @ 09:46 |
Ja ik betaal 500 euro per les! Maar het is de moeite wel waard!!! Nee I wish hahahaha rij in een Volkwagen Jetta | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 09:53 |
Wel een hele goede rijschool.. Mijn moeder heeft daar ca 30 jaar terug haar rijbewijs gehaald. Was laatst met mijn instructeur bij het CBR in Leiden en toen met 3 instructeurs van hun gezetten, leuke mensen hoor maar verder weet ik het ook niet.. Maar een hele andere vraag... Waarom wil je perse een intake/proefles doen? Over de rijschool hoeft het niets te zeggen hoor.. Ik ben ook bij een hele foute rijschool begonnen, kwam ik pas na 20 lessen achter.. | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 09:54 |
Haha ook prima toch! Lijkt me eigenlijk een stuk beter om in te leren, het zou was zijn als je dat in die ferrari deed | |
dick_laurent | donderdag 9 januari 2014 @ 09:58 |
Wat was er dan zo fout aan je rijschool? Zag je instructeur er misschien zo uit? Sorry, beetje melig vanmorgen maar verder wel een serieuze vraag | |
SgtPorkbeans | donderdag 9 januari 2014 @ 09:59 |
Jetta is nu opzich wel een mooie auto, maar die van de vorige ''generaties'' | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 10:02 |
Hahah nee dan had ik het de eerste les wel door gehad Nee ff serieus, zonder in verdere details te treden.. Ze proberen leerlingen af te persen.. Expres 10 tot 20 lessen meer te geven dan dat nodig is en zulke dingen.. Mocht pas na 10! lessen zelfstandig schakelen... Ze bouwen de lessen expres héél langzaam op om tijd te rekken.. Op die manier manipuleren ze hun slagingsprecentage.. Want tja die is vrij hoog vandaar dat ik er ook in was getrapt.. Maar de eigenaar heeft ook nog een restaurant en daar gaat het momenteel niet zo goed mee dus proberen ze al het geld uit de leerlingen van de rijschool te trekken.. -.- Maar zit nu gelukkig bij een top rijschool!! | |
dick_laurent | donderdag 9 januari 2014 @ 10:07 |
Jaa, zoiets bedoel je? Prachtig inderdaad Nee die van mijn rijschool is wel stuk moderner, bouwjaar weet ik niet, maar ik gok zeker wel na 2006 ofzo | |
dick_laurent | donderdag 9 januari 2014 @ 10:08 |
Ahh, ja dat soort verhalen heb ik vaker gehoord. Echt nasty als rijscholen zo met hun leerlingen om gaan | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 10:10 |
Ja zulke rijscholen moeten echt tegen de flakte.. dit moet gewoon niet kunnen.. Maar het CBR heeft er geen oor voor.. De eigenaar van deze betreffende rijschool mag zelfs niet meer bij het CBR komen, omdat hij een keer een examinator heeft geslagen... Maar de rest van de rijschool en zijn vrouw mogen er nog wel komen dus ze gaan gewoon door.. | |
dick_laurent | donderdag 9 januari 2014 @ 10:15 |
Damn, bizar! Hier kwam je neem ik aan pas achter nadat je er al weg was, of weg ging? | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 10:17 |
Daarna.. Is kort nadat ik daar weg ging gebeurd.. Mijn huidige rijinstructeur vertelde het want die stond er toevallig bij.. | |
vannelle | donderdag 9 januari 2014 @ 10:40 |
En toch is er een rijschool die dat doet, in Utrecht volgens mij. Alleen kun je nooit en te nimmer examen doen in dat ding aangezien het om te beginnen al geen achterportieren heeft. Maar lijkt mij wel gaaf! | |
SgtPorkbeans | donderdag 9 januari 2014 @ 10:41 |
Kun je ook geen examen doen in een driedeurs auto | |
vannelle | donderdag 9 januari 2014 @ 10:45 |
Klopt. Proeflesje is niks anders dan klanten werven en zou naar verwachting gratis moeten zijn, is een investering. Intake is om het aanvangsniveau te bepalen. Er zijn geen 2 leerlingen hetzelfde natuurlijk en bij iemand die al kan schakelen hoef je dus echt niet bij het begin te beginnen. Ook kun je in die 2 uur ongeveer schatten hoeveel lessen iemand nodig heeft adhv hoe snel iemand dingen oppikt. Maar dat is iets wat elke instructeur doet, of je het nou intakelessen noemt of niet. Eigenlijk zijn dit 2 lessen á ¤44,- achter elkaar. Men zal dit wel intake noemen omdat dit zogenaamd onderscheidend overkomt..... | |
vannelle | donderdag 9 januari 2014 @ 10:48 |
Nee. Er is (heb ik me tijdens mijn opleiding laten vertellen) namelijk ooit eens een ongeval geweest waarbij een lesauto stil kwam te staan op een spoorwegovergang en degene die achterin zat kon er niet op tijd uit komen......... Daardoor zijn de eisen aan de examenvoertuigen aangescherpt. Om te lessen maakt het niet uit, als er maar dubbele bediening, de nodige spiegeltjes en een L op zitten. | |
Pizza_Boom | donderdag 9 januari 2014 @ 10:59 |
Ik heb het bij mijn BE moeten doen en daar werd gewoon verteld dat het gewoon een rijles is waarbij de instructeur je daarna een advies geeft (dagpakket of dagpluspakket, dus 5 uur rijden en examen of 7 a 8 uur rijden en examen). Ik liep toen te klooien met achteruit naar rechts steken, dus week voor mijn rijdag/examendag met iemand een avond op het industrieterrein rond gaan rijden. | |
dick_laurent | donderdag 9 januari 2014 @ 11:04 |
Kan inderdaad! http://www.ferrariles.nl/ferrari_rijles.html Tis alleen niet in mijn stadje, ergens in Noord Holland ofzo | |
vannelle | donderdag 9 januari 2014 @ 11:05 |
Zoiets schreef ik dus al, is een gewone rijles maar sommigen noemen het alleen anders. | |
Pizza_Boom | donderdag 9 januari 2014 @ 11:06 |
Dit was ook ter ondersteuning van je verhaal. Het heet een intake, maar is gewoon een rijles. Nu is BE natuurlijk iets anders dan B, want bij BE heb je meestal al gewoon rijervaring in het normale verkeer. | |
vannelle | donderdag 9 januari 2014 @ 11:08 |
Snapte ik al, thanks. | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 11:18 |
Krijg zojuist mijn examen oproepkaart van het CBR... Pff wat een punten staan daar in.. | |
vannelle | donderdag 9 januari 2014 @ 11:19 |
Hoe bedoel je? | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 11:22 |
Dingen die je moet doen enz... technische vragen, eeeh dat heb ik nog nooit geoefend dus wat moet ik verwachten?? Ene zelfreflectie invullen, waar slaat dat op?! hun moeten toch beoordelen.. Zulke dingen | |
dick_laurent | donderdag 9 januari 2014 @ 11:25 |
Ik heb die ook al binnen. Die zelfreflectie zegt het zelf eigenlijk al... gewoon jouw mening over hoe jij vindt dat jij scoort op die punten. Beetje a la, waar ben ik goed in, waar ben ik minder goed in. Gewoon naar waarheid invullen dus. Dat gedoe over de auto, als in, waar zit het oliestokje, waar zit de koelvloeistof, hoe werkt de verwarming in je auto etc etc, zijn dingen die je gewoon in de laatste lessen zal doornemen met je instructeur. | |
Pizza_Boom | donderdag 9 januari 2014 @ 11:25 |
Mogelijke technische vragen: - Waar zit je olievuldup - Waar is je koelvloeistofdop - Waar vul je de ruitensproeier - Waar moet de remvloeistof Wat betekent lampje x op je dashboard. Waar zit je reservewiel. | |
Louboutin | donderdag 9 januari 2014 @ 11:29 |
Ik kreeg de laatste les pas uitleg over de lampjes, waar alles zat etc. Dat zal dus nog wel komen Zelfreflectie moet je gewoon zo eerlijk mogelijk invullen, wat zijn je sterke kanten en waar heb je nog moeite mee? Bij mij werd daar helemaal niet naar gekeken overigens. | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 11:30 |
Ja dat is ook zo maar hun moeten je toch beoordelen en niet jezelf... Jij weet toch niet echt exact hoe goed je rijdt.. Als de instructeur zoiets moest invullen zag ik de logica nog maar nu... Dat zal wel idd.. morgen even vragen aan mijn instructeur.. | |
Pizza_Boom | donderdag 9 januari 2014 @ 11:31 |
Nou, je hebt een motor, die wordt warm en gekoeld met koelvloeistof. Vanuit de motor gaat dit naar de kachelradiator. Dit is een soort koelelement die zijn warmte af kan staan aan de langsstromende lucht. Deze lucht wordt aangezogen door de kachelventilator. Deze heeft diverse voorschakelweerstanden met inputs. Afhankelijk van de gekozen stand op het dashboard, wordt een bepaald traject gekozen en gaat de ventilator met een bepaalde snelheid draaien. | |
Pizza_Boom | donderdag 9 januari 2014 @ 11:31 |
Denk jij dat je je examen kan halen? Lijkt me wel, dus sowieso alles voldoende. | |
dick_laurent | donderdag 9 januari 2014 @ 11:32 |
haha bijdehandje | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 11:36 |
Ja dat wel, anders zou mijn instructeur nóóit examen aan gaan vragen.. Maar exact een cijfer bepalen is iets anders dan "voldoende". Maar bedankt voor je uitleg bijdehandje | |
Pizza_Boom | donderdag 9 januari 2014 @ 12:09 |
Nouja, als jij zegt: Het inschatten van de vrije weg ben ik niet zo goed in, dan geef je jezelf een 6. Als jij met 2 vingers in je neus en een blinddoek om een auto kan fileparkeren, geef je jezelf daar een 9. | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 12:12 |
Haha mijn instructeur zegt altijd van ja je kan nooit rijden voor een 9 of een 10, ik rij zelf maar voor een 8 | |
Flitskikker | donderdag 9 januari 2014 @ 12:23 |
Om te kijken of de instructeur mij bevalt en zo. Gewoon een eerste indruk krijgen. Dat klinkt wel als een erg slinkse truc, omdat je zelf niet (goed) door hebt dat je wordt opgelicht. Bij wie zat je en bij wie zit je nu? Dan kan ik daar rekening mee houden. Dit klinkt wel logisch en bevestigt dan mijn vermoedens. Dan maar eens verder uitzoeken en contact opnemen. | |
sirdanilot | donderdag 9 januari 2014 @ 12:31 |
Ik wilde vroeger altijd met mijn broer z'n rijles meerijden maar dat mocht nooit van hem geen idee of het van zijn rijinstructeur had gemogen, waarschijnlijk alleen als ik een potentiële klant was en daarvoor was ik te jong (stelletje cententellers ook in Zeeland ) Ik zou zelf alleen iemand mee laten rijden als die een potentiële klant zou zijn van de rijschool, of misschien m'n vader als die twijfels zou hebben over de instructeur of zo (ik betaal de lessen nu met geld van m'n ouders en dat betaal ik later terug). Maar geen van beide is nu aan de orde. | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 12:31 |
| |
sirdanilot | donderdag 9 januari 2014 @ 12:32 |
Haha katwijk | |
sirdanilot | donderdag 9 januari 2014 @ 12:34 |
Mijn rijschool zit officiëel in alphen maar rijdt door de hele regio, van boskoop tot zoetermeer tot leiden tot noordwijkerhout. Is ook bovag erkend zie ik nu, had ik eigenlijk niet op gelet maar lijkt me mooi meegenomen. | |
Flitskikker | donderdag 9 januari 2014 @ 12:36 |
Moest even zoeken maar bedankt voor je reactie. | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 12:36 |
Wat heb je met of tegen katwijk? | |
Flitskikker | donderdag 9 januari 2014 @ 12:36 |
Hoe heet-ie? | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 12:36 |
Welke rijschool is dat? | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 12:37 |
Hihi sorry ging niet zo handig Maar graag gedaan! | |
vannelle | donderdag 9 januari 2014 @ 12:38 |
Ik heb ook wel eens de vader of moeder van een leerling mee laten rijden. Geen potentiële klantjes want ze hadden al een rijbewijs maar gewoon voor de goodwill. Het draait namelijk niet alleen om geld maar ook om positieve verhalen over je rijschool. | |
sirdanilot | donderdag 9 januari 2014 @ 12:56 |
Rijschool consistent. Als ik vader zou zijn, zou ik denk ik ook graag een keer meerijden met de rijles van mijn zoon, maar misschien ben ik wel een control freak | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 12:57 |
Die naam heb ik wel eens gehoord idd.. Mijn rijschool rijdt ook wel in een grote regio. Maar officieel zijn ze vrachtwagen rijschool voor de regio bollenstreek. | |
dick_laurent | donderdag 9 januari 2014 @ 12:59 |
Ik zou het juist niet relaxt vinden als er iemand met me zou meerijden die ik goed zou kennen. Zou dan erg het gevoel krijgen "beoordeeld" te worden door diegene... Anderzijds, met je examen ga je ook beoordeeld worden dus op zich moet je er maar gewoon tegen kunnen. | |
sirdanilot | donderdag 9 januari 2014 @ 13:09 |
Mwah, mijn vader zou me mogen beoordelen wat-ie wil, zelf rijdt hij ontzettend gezapig en langzaam... 110 tuffen op de snelweg ('want anders kost het te veel brandstof !') | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 13:40 |
Krijg je de uitslag van je theorie-examen wel mee terug na je praktijk? | |
Pizza_Boom | donderdag 9 januari 2014 @ 13:42 |
Doen ze volgens mij niets mee. | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 13:43 |
Top want die wil ik wel houden.. Leuk om later nog eens naar te kijken | |
DX11 | donderdag 9 januari 2014 @ 13:43 |
Hij heeft wel gelijk anders. Mijn auto rijd 1 op 10 gemiddeld maar als ik 100 rij word het 1 op 12. Rij ik 130 ga ik richting 1 op 9. | |
Pizza_Boom | donderdag 9 januari 2014 @ 13:46 |
Die verhoudingen liggen voor iedere auto anders. In het dagelijks verkeer win/verlies je meer met een keer flink wegtrekken. | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 9 januari 2014 @ 13:51 |
Je kunt 'm voor de zekerheid meenemen, maar die hebben ze helemaal niet nodig: staat allemaal al in de computer of je je theorie gehaald hebt. Sterker nog: je krijgt van je praktijk ook geen resultaat op papier mee. Dat gaat ook electronisch en de gemeente waar je je rijbewijs aanvraagt kan dat zo controleren. | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 13:54 |
Dat lijkt me ook idd.. Op de reservering van m'n praktijk staat ook niet dat ik het mee moet nemen, maar op m'n theorie uitslag staat van wel. Dus liever het zekere voor het onzekere. Maar ow oke dat wist ik niet.. Dacht dat je wel een bewijs van rijvaardigheid meekreeg die je als het ware in moet leveren tegen je rijbewijs. | |
Pizza_Boom | donderdag 9 januari 2014 @ 13:55 |
Nope, je zult dus ook nog een week moeten wachten voordat je mag rijden, als je hem direct een dag later aanvraagd. | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 13:56 |
Ja dat wist ik wel idd.. Want met zo'n papiertje mag je ook niet rijden.. Maja dat weekje maakt dan ook niet meer zo gek veel uit. | |
dick_laurent | donderdag 9 januari 2014 @ 13:56 |
Ik kreeg wel een velletje papier mee waarop mijn resultaten stonden hoor, en ik heb m 3 weken geleden gehaald. edit - ohh... je zei praktijk... oeps, ik las te snel, never mind | |
Louboutin | donderdag 9 januari 2014 @ 13:58 |
Ik heb hem 2 maanden geleden gehaald en ik heb dat niet gehad Ik had hem ook na 2 dagen al binnen, zonder spoed. | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 14:04 |
Ow dat is wel relaxt. Maar krijg je bij je praktijk geen "cijferlijst' mee want ik hoorde dat je dat vroeger wel kreeg... | |
dick_laurent | donderdag 9 januari 2014 @ 14:07 |
Al krijg je die, en er zouden allemaal zesjes op staan, dan denk ik alsnog fuck it, ik heb hem eindelijk Nee, ik zou wel balen hoor met allemaal zesjes... maar ja, bottom line is gewoon, als je het roze pasje mag afhalen dan mag je rijden, punt. Of jij nou volgens je examinator met een 8 slaagt of met een 6, rijden mag je toch. Dus zo'n cijferlijst voegt werkelijk niets toe. | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 14:11 |
Nee dat niet maar toch altijd wel leuk om te zien zulke dingen.. Met hoeveel fouten je je theorie haalt heeft ook niemand het over, maar toch wil je het weten. | |
sirdanilot | donderdag 9 januari 2014 @ 14:32 |
Je kunt natuurlijk ook aan de examinator vragen wat je verbeterpuntjes nog zijn. Als hij dat zelf al niet zegt. | |
#ANONIEM | donderdag 9 januari 2014 @ 15:07 |
Rijles ging echt super volgens m`n instructeur Ik was een beetje onzeker op de snelweg i.v.m harde wind / regen maar verder tof Ging een maat van me mee, en het was zwaar relaxed. Instructeur zei zelfs nog "Je rijd een stuk beter dan je laatste les voor jouw pauze " | |
Messina | donderdag 9 januari 2014 @ 15:12 |
Hopelijk is dit een goede boost voor je zelfvertrouwen. | |
#ANONIEM | donderdag 9 januari 2014 @ 15:16 |
Dat is het zeker. Ik zei al tegen hem, als ik m`n theorie heb dan ga ik deze maand héééleeemaal vol plannen! | |
Louboutin | donderdag 9 januari 2014 @ 15:19 |
Wanneer heb je weer examen? | |
Louboutin | donderdag 9 januari 2014 @ 15:21 |
Nee, die krijg je niet, maar mijn examinator zei wel dat ik nog moest werken aan mijn besluitvaardigheid. | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 15:21 |
Super! Succes verder | |
#ANONIEM | donderdag 9 januari 2014 @ 15:22 |
Dat is de 13e | |
dick_laurent | donderdag 9 januari 2014 @ 15:26 |
Maar hoe leer jij voor je theorie steeds dan? Maak je uberhaupt wel oefenexamens? en als je zo'n oefenexamen hebt gedaan, slaag je dan wel voor de oefenexamens? | |
Louboutin | donderdag 9 januari 2014 @ 15:27 |
Succes, je bent nu vast extra gemotiveerd om het te halen door deze les | |
#ANONIEM | donderdag 9 januari 2014 @ 15:30 |
Ik slaag allen maar voor oefen examens met 0 fouten. Op de laatste x van die cursus had ik er 1 fout, van de 15 examens ofzo Het is puur, als ik daar bij het CBR zit, dan ga ik corrigeren.... | |
dick_laurent | donderdag 9 januari 2014 @ 15:31 |
Nahhhhhh gast.... dan kan je het gewoon. Dus gewoon een ding doen straks de 13e: niet corrigeren!!! | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 15:32 |
Tip; doe alsof die knop er niet is.. Daar heb je toch geen tijd voor.. Dat zei de rijschool waar ik theoriecursus heb gedaan tenminste altijd, dus ik heb het ook niet geprobeerd. | |
#ANONIEM | donderdag 9 januari 2014 @ 15:34 |
Ik ga vanavond en morgen avond nog wat oefen examens maken, en wat theorie leren (Voorrang) En dan zaterdag Cursus > Zondag nog ff leren > Maandag cursus + Examen. Ik ga NIET corrigeren. | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 15:43 |
Top! Zet hem op dan horen we t maandag! | |
Jiang153 | donderdag 9 januari 2014 @ 17:54 |
Ben ik nou gaar omdat ik 100 op snelweg ga en met regen 80/90 | |
#ANONIEM | donderdag 9 januari 2014 @ 17:57 |
Nee, dat deed ik vanmiddag ook. Het stroomde vrij hard, dus ik reed constant 85-90. (En op een bepaald punt in Hilversum "Kruising Bosdrift > Havenstraat" Reed ik 40 i.p.v de max 50 omdat ik dat een stuk verantwoorder vond) Ik ben helemaal geen snelle rijder, ook zeker geen agressieve. Ik trek wel graag even door (De polo trek ik graag door in z`n 2 tot 55-60 voordat ik moet schakelen i.p.v 45-50 bijvoorbeeld) [ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 09-01-2014 17:58:17 ] | |
Sounddragon | donderdag 9 januari 2014 @ 18:55 |
I don't give a fuck, Braddie bashen doe je maar ergens anders. | |
#ANONIEM | donderdag 9 januari 2014 @ 19:00 |
Doet me denken aan mijn vader. Die zei eergister nog. "Als je 6x over je auto theorie doet moet je stoppen met je auto rijles want dan gaat het je gewoon nooit lukken" En vervolgens zegt hij "Ik wil zelf gaan stoppen met auto rijden over 2 jaar, dan ben ik 60 en ik merk dat het mij allemaal niet meer zo vlotjes afgaat " | |
Ridocar | donderdag 9 januari 2014 @ 19:24 |
Ik moet mijn uitslagen ook nog ergens hebben. Ff zoeken in de archieven. | |
Doorzettertje | donderdag 9 januari 2014 @ 19:30 |
Dus jij rijdt graag met een "gillende" polo... vind je instructeur het ook leuk? Zou het bij je examen igg niet doen, want het is niet echt milieuvriendelijk waar ze wel naar kijken bij een examen... | |
Jiang153 | donderdag 9 januari 2014 @ 19:47 |
Jaa allemaal leuk en aardig dat snel rijden, maar niet als het regent Hoef ook geen boetes meer | |
exelletor | donderdag 9 januari 2014 @ 19:58 |
Zeker met mijn zomerbanden moet ik in de regen niet gaan schuren. | |
ChevyCaprice | donderdag 9 januari 2014 @ 20:13 |
Dan hoort je motor toch al lang te exploderen in zo'n polo Ik rijd namelijk ook polo met rijles (1.4 diesel) en schakel nooit later dan 3000 RPm's, dan maakt hij nml al vrij veel geluid. Zou dat trouwens überhaupt niet doen, en inderdaad zeker niet bij het examen. | |
Hartigan | donderdag 9 januari 2014 @ 20:27 |
Bij rijlessen zouden ze toch wel mogen leren om iets meer door te trekken, vooral bij het invoegen. Ik moest altijd in zijn 5 invoegen Zodra de motor ook maar iets van geluid maakte, moest ik schakelen. Volgens mij ben ik nooit boven de 3000 toeren geweest. Maar ook als je vooraan bij het stoplicht staat mag je best wel wat meer toeren maken. Is een stuk gunstiger voor de doorstroming. Snelheid maken is daarbij ook heel belangrijk bij het invoegen, zoiets milieubewust doen is volstrekte onzin en kan zelfs gevaarlijk zijn. Het beste is om snel op snelheid te komen. Nu voeg ik dus gewoon in zijn 3 in met 140 | |
TheoddDutchGuy | donderdag 9 januari 2014 @ 20:32 |
Is het nou normaal op je eerste rijles meteen al te moeten schakelen, remmen etc? Vandaag mn eerste rijles gehad maar.. kwam wel heel erg snel op me af allemaal. Achteraf beetje het idee dat dat veels te veel was voor een eerste les. Had hoogstens verwacht dat ik moest gas geven en spelen met koppeling zodat hij kan schakelen. Vooral remmen ging behoorlijk kut uiteraard, kon niet meteen vloeiend tot stilstand komen. Ging dan op 't laatst te diep doordrukken zodat je toch net ff te hard stilstaat. Maar goed ook het schakelen was dramatisch.. hoewel omhoog schakelen nog wel ging, maar met zoveel aspecten tegelijk ging terugschakelen uiterst moeizaam, iets wat hij dan ook veelal nog wel deed. | |
BlueMage | donderdag 9 januari 2014 @ 20:32 |
lol dat gaat je motorblok niet leuk vinden vermoed ik, dat laatste stukje wat je scheef. Maar op zich wel goed om te lezen dat je er serieus mee bezig bent. Misschien heb je vrienden (ja hihaho dit is geen bash dit keer niet ) die je even kunnen helpen door je theorie nog een keer te overhoren? Maakt je misschien zekerder? En bij zo'n cursus bij de rijschool zelf oefenen ze dan niet ook in een "examensetting" ? Ik vraag me trouwens af nav "je moet weten waar 't reservewiel zit" of je dat ook leert bij rijles: wiel verwisselen? | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 9 januari 2014 @ 20:35 |
Ik heb op m'n examen bewust in de 4 ingevoegd op de snelweg. Reden alleen maar vrachtwagens, dus invoegen met 80, en daarna vlot naar de linker baan kunnen en dan wel de power hebben om vlot op 130 te kunnen komen en dan pas naar de 5. | |
Pastapipos | donderdag 9 januari 2014 @ 20:45 |
Ik heb 2 vragen gecorrigeerd, waarvan ik er 1 sowieso fout had omdat ik m leeg had gelaten. Had gewoon niet de tijd om nog het antwoord aan te drukken na correctie | |
#ANONIEM | donderdag 9 januari 2014 @ 20:57 |
M`n instructeur zegt dat als ik hem door kán trekken (Op de snelweg) het dan verantwoord is. Maar ik moet normaliter bij de 2500-3000 toeren schakelen. | |
#ANONIEM | donderdag 9 januari 2014 @ 20:59 |
Hij kán doortrekken tot de 5500 toeren. En 55-60 in z`n 2 is zéker wel te doen, het is niet snugger, maar het kan Ik rij vaak 45-50 in z`n 2, en dan geeft het toerentellertje ongeveer 2800-3200rpm aan, dus bij 60 zal dat rond de 4000 zitten | |
#ANONIEM | donderdag 9 januari 2014 @ 21:00 |
Ik reed laatst 80 in z`n 5, toen werd hij énorm instabiel, hij begon te trillen als een gek (Het stuur begon heel erg te trillen) En toen heb ik toch écht naar z`n 4 teruggeschakeld | |
Louboutin | donderdag 9 januari 2014 @ 21:00 |
Nee dat leer je niet. | |
Louboutin | donderdag 9 januari 2014 @ 21:03 |
Hoe kan dat? Dat heb ik nog nooit gehad. | |
ChevyCaprice | donderdag 9 januari 2014 @ 21:03 |
Wat wil je anders doen? Zelf heb ik 1,5 jaar naar mn eerste rijles uitgekeken, van tevoren allemaal filmpjes op YT kijken "How to drive a stick shift" | |
ChevyCaprice | donderdag 9 januari 2014 @ 21:05 |
Misschien dat je met zes versnellingen rijd of een benzine? In die polo waar hij les in heeft gaat de auto trillen als (te) je lage toeren rijd in een versnelling | |
TheoddDutchGuy | donderdag 9 januari 2014 @ 21:11 |
Ik had meer het idee dat het stapsgewijs ging. | |
#ANONIEM | donderdag 9 januari 2014 @ 21:12 |
Het is een Polo Bluemotion... | |
Louboutin | donderdag 9 januari 2014 @ 21:13 |
Ik reed in dezelfde lesauto en reed altijd 80 in zn 5. | |
BlueMage | donderdag 9 januari 2014 @ 21:15 |
Ow dat is ergens best jammer, wel handig om te kunnen. Niet iedereen leert even snel, kan me er wel iets bij voorstellen dat er veel op je af komt de eerste rijles. Denk wel dat het goed is om vanaf het begin al alles zelf te moeten doen zo leer je het het snelst. | |
ChevyCaprice | donderdag 9 januari 2014 @ 21:16 |
| |
Louboutin | donderdag 9 januari 2014 @ 21:22 |
Als ik het me goed herinner, zat ik in zn 4 bij 80 wel onder de 2000 toeren maar ik moest altijd doorschakelen want dat zou zuiniger zijn. Nooit problemen mee gehad.. | |
Neraice | donderdag 9 januari 2014 @ 21:24 |
Ik heb geleerd om invoegen altijd in z'n 3 te doen en pas op te schakelen als je op de goede baan zit. | |
DX11 | donderdag 9 januari 2014 @ 21:25 |
80 in zn 5 is wel heel erg op de grens, dan gaat de motor echt wel zwaarder klinken en zeeer onefficient worden qua verbruik. Ook kan je niet snel versnellen vanuit die positie omdat toeren veel te laag. En het is ook nog eens heel slecht voor de motor. Vlak na mijn rijles schakelde ik altijd heel vroeg zoals geleerd. Nu ik een jaar mijn rijbewijs heb schakel ik altijd liever juist wat minder zuinig, en voorkom altijd te lage toeren. Het voelt gigantisch rottig als je te laag zakt dan heb je echt 0,0 pit om te versnellen. Dan liever iets te hoog en veel meer controle over de auto. | |
Hartigan | donderdag 9 januari 2014 @ 21:28 |
Raar. Ik heb in genoeg auto's gereden die aangeven dat je naar de 6 'moet' schakelen als je 80 rijdt. Kan op zich wel, maar vind ik niet echt veilig omdat je dan absoluut geen snelheid meer kan maken. | |
DX11 | donderdag 9 januari 2014 @ 21:30 |
Auto's met 6 versnellingen is het helemaal onlogisch, dan zou je juist denken dat je later moet schakelen nog. Als je meer max snelheid hebt heb je ook meer snelheid per versnelling zegmaar. Dus een traag klein kut autotje kan weer wel makkelijk 70 in zn 5 doen. Maar een beetje fatsoenlijke moderne normaal niet volgens mij. | |
ChevyCaprice | donderdag 9 januari 2014 @ 21:33 |
Nu ik het me bedenk heb ik één keer op een 80 weg gereden in de vijf. Voelde volgens mij geen trilling oid maar ik denk dat de transmissie/motor het alsnog niet leuk vond | |
DX11 | donderdag 9 januari 2014 @ 21:36 |
Dat heb je ook als je stationair rijd, wat in principe geen kwaad kan, tot je een hobbel tegen komt. Dan komt de motor onder stationaire toeren en dat vind ie niet leuk. Stationair rijden kan wel heel handig zijn overigens, ik rij hier in de woonwijk (waar 20 veilig is) stationair in de 2 altijd, rij ik zo een paar honderd meter naar huis zonder gas te geven, lekker rustig en veilig. | |
Hartigan | donderdag 9 januari 2014 @ 21:37 |
Het ging om een BMW 320d, Golf GTI 7 en een Giulietta 1.6 JTDM, niet bepaald trage gebakjes. De GTI trekt op zich nog wel redelijk door in zijn 6 met 80 km/h. | |
ChevyCaprice | donderdag 9 januari 2014 @ 21:41 |
Dan begrijp ik het wel ja | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 9 januari 2014 @ 21:50 |
Ik rij altijd in de vijfde versnelling als ik 80 rij... Ook tijdens m'n rijles was dat wel de bedoeling. Sterker nog: in m'n eigen autootje nu gaat 60 ook prima in de 5! Ja, je moet niet vlot op willen trekken... | |
Keukendrol | donderdag 9 januari 2014 @ 22:03 |
Zo herkenbaar mattie. | |
ChevyCaprice | donderdag 9 januari 2014 @ 22:03 |
Om wat voor auto gaat het? | |
Scarlet_Dragonfly | donderdag 9 januari 2014 @ 22:08 |
Rijles: een VW Polo Blue Motion diesel 2013 Nu zelf: een Renault Clio II 1.4 uit 2000 | |
DX11 | donderdag 9 januari 2014 @ 22:12 |
Ik kijk nog steeds vaak youtube filmpjes, er staat erg veel nuttigs. Hoe je je auto moet starten met een lege accu bijvoorbeeld. Of hoe je moet schakelen zonder koppeling. Ik hoop het nooit nodig te hebben, maar het kan zeker geen kwaad om het te leren. | |
alors | donderdag 9 januari 2014 @ 22:19 |
Haha dat had ik ook hoor, ik dacht het is eerst vast een beetje sturen en gas geven en dan rustig aan wat meer erbij, dat had ik weleens gehoord namelijk. Nee dus, meteen alles tegelijk, nouja spiegels hoefde nog niet. Ik was na de eerste les ook wel een beetje 'overwhelmd' met alles wat ik moest doen en onthouden, maar dat komt echt vanzelf goed. Ja je gaat nog genoeg fouten maken, laten afslaan, koppeling vergeten tijdens het remmen, etc maar het gaat vanzelf beter. | |
vannelle | donderdag 9 januari 2014 @ 22:23 |
Had je hier niet laatst een topic over waarin je vroeg of dat wel verstandig was? | |
DX11 | donderdag 9 januari 2014 @ 22:25 |
Nee dat was iemand anders maar het is niet verstandig als je hobbels tegen komt maar dat is bij mij niet het geval. Ook was die persoon 30 in de 5 aan het doen en ik doe 20 in de 2. PTA / 30km/h door op koppeling rijden Sorry maar 30 in de 5e versnelling is echt achterlijk. Als ik in de 2e versnelling een beetje bij gas rij ik al 30. | |
vannelle | donderdag 9 januari 2014 @ 22:28 |
Je hebt gelijk, iets met klok/klepel. Excuus. | |
DX11 | donderdag 9 januari 2014 @ 22:33 |
Nou ik er over nadenk snap ik er ook echt werkelijk geen zak van hoe dat kan. Als ik hem in de 5 zet en alles los laat gaat hij volgens mij never nooit niet lager dan 70km zonder gigantisch moeilijk te gaan doen, erg vreemd.. | |
vannelle | donderdag 9 januari 2014 @ 22:35 |
De kneep zit em dan ook in dat gigantisch moeilijk doen, maar da's die andere discussie. | |
DX11 | donderdag 9 januari 2014 @ 22:45 |
Ja dat moet echt gigantisch slecht voor je motor zijn dan. Als ik dus 20 rij in de 2, en ik vertraag door wat dan ook, dan voel ik al mee met mijn motor want dan gaat hij zo zielig brommen | |
dick_laurent | donderdag 9 januari 2014 @ 22:49 |
Nou, ik heb 't rijbewijs nog niet dus heb hier nog niet heel veel verstand van, maarrrr... kan t niet per auto verschillen? Ik herriner me namelijk dat ik n paar weken terug bij een collega in de auto zat en hij schakelde ook al echt met 30/40 km per uur naar zn 5. Daar was ik toen ook wel beetje verbaasd over. Maar het leek normaal te werken... auto schokte niet oid. Hij reed volgens mij in zo'n modern volkswagentje "up" ofzo. | |
Loll | donderdag 9 januari 2014 @ 22:52 |
Ik les ook al en tijdje 17 lesjes gehad. Ik Faal alleen nog in de bediening volgens de instructuur hebben jullie nog tips vooral voor het schakelen? | |
DX11 | donderdag 9 januari 2014 @ 23:06 |
Ja wat ik eerder ook al zei een lagere max snelheid zorgt voor minder snelheid per versnelling. Maar 30 in zn 5? Ik kan het me gewoon echt niet voorstellen. Ik trek bij invoegen vaak door tot 80 in zn 2!!! Ok dan heb ik wel aardig wat toeren en een 2l motor maar toch, dit verschil is echt heel erg groot. | |
alors | donderdag 9 januari 2014 @ 23:10 |
Ik zou zeggen begin op tijd en neem er je tijd voor (dat eerste moet ik zelf ook doen, de rust heb ik nu wel gevonden). Ik weet niet wat er mis gaat bij het schakelen, timing, lukt het schakelen zelf niet, vergeet je de koppeling, of iets anders? | |
exelletor | donderdag 9 januari 2014 @ 23:11 |
Ik kan prima in zijn 4 vanaf een kilometer van 25 optrekken. Als ik 40 in zijn twee rij, dan gaat de auto opstijgen. 80 invoegen in zijn drie kan nog net wel(ook opstijg geluid en 4500 toeren), maar dat doe ik alleen bij hele korte invoegstroken bij N-wegen... En verder heb ik 1.4, dus ook niet bepaald de kleinste motor. Dus 30 in zijn vijf moet makkelijk kunnen met een Matiz oid. | |
DX11 | donderdag 9 januari 2014 @ 23:14 |
Ik voel me nu wel ontzettend verwend met mijn 2.0 turbo, ik wist echt niet dat het zo anders was met die kleine bakkies. Heb wel gelest in een 1.4 maar kan het me blijkbaar niet goed herinneren. | |
exelletor | donderdag 9 januari 2014 @ 23:15 |
Bij het pompstation voel ik me dan weer (beetje) verwend tov jouw Saab. | |
DX11 | donderdag 9 januari 2014 @ 23:16 |
Goed punt! Tanken is niet grappig met dit ding, volgooien van helemaal leeg gaat er zo 120 euro in | |
Loll | donderdag 9 januari 2014 @ 23:20 |
tijd wil en kan ik wel nemen. Waar ik moeite mee heb is het op laten komen van de koppeling. Ik doe dat denk ik te langzaam en beheerst. Dat komt om dat ook bang ben om de motor af te laten slaan.(wordt instructeur Mad) Als ik het "snel" doe dan hoor je weer zo'n vercrackt geluid. | |
Loll | donderdag 9 januari 2014 @ 23:21 |
welke auto rij jij dan? Ik zelf les in een auris turbo. | |
DX11 | donderdag 9 januari 2014 @ 23:22 |
Ik heb nu al een jaar een rijbewijs en auto, Saab 9-3 2.0 turbo, (ja ik weet het ik moet oppleuren uit dit topic maar het is hier zo gezellig!) maar ik leste in een 1.4 polo. | |
Neraice | donderdag 9 januari 2014 @ 23:27 |
Hoezo wordt de instructeur dan boos? Dat lijkt me toch niet echt een kenmerk van een goede instructeur. | |
Loll | donderdag 9 januari 2014 @ 23:31 |
Naja niet echt boos maar dan zegt hij wat er allemaal stuk kan gaan b in zijn motor en wat het kost. Ik Stoor me er niet aan( hoor zulk soort dingen al mijn hele leven ) Komt er op neer dat ik het schakelen gewoon sneller onder de knie wil krijgen. | |
DX11 | donderdag 9 januari 2014 @ 23:31 |
Lol ja dan moet je maar geen instructeur worden he.. | |
dick_laurent | donderdag 9 januari 2014 @ 23:33 |
Ik vind 't juist wel handig dat mensen met n rijbewijs hier posten. Kunnen jullie ervaringen delen met ons beginners | |
Neraice | donderdag 9 januari 2014 @ 23:36 |
Dan nog. Als instructeur weet je toch dat dat erbij hoort. | |
exelletor | donderdag 9 januari 2014 @ 23:38 |
Mijn lesauto had toen al zes vijven als kilometerstand gehad en die diesel deed het nog prima. Ook nooit echt gezeik mee gehad. | |
alors | donderdag 9 januari 2014 @ 23:38 |
Word je instructeur dan echt boos? Lijkt me geen goede zaak hoor Als hij niet wil dat zijn auto kapot gaat of slijt moet hij hem lekker in de garage zetten. | |
Loll | donderdag 9 januari 2014 @ 23:44 |
Boos is ook overdreven hij benoemt het alleen even. Kan nu iemand mij een tip geven ha ha | |
DX11 | donderdag 9 januari 2014 @ 23:46 |
Wees niet te zuinig met het gas. Net een klein tikje meer gas tijdens het wegrijden en alles gaat 10x soepeler. Alleen als je dat doet hou dan niet je koppeling eeuwig op het aangrijpingspunt maar probeer het wat sneller te doen en geef wat meer gas bij. Dan trek je vlotter weg en slijt je minder koppeling. | |
OudeBok | vrijdag 10 januari 2014 @ 00:16 |
Ben wel blij met m'n instructeur op het moment. Ik leg uit, dat het financieel eventjes lastig is. Reactie: gewoon nog paar lessen plannen, en examen doen. Geld regelt zich achteraf vanzelf wel, gaan we regelen. Heel fijn, om het zo te kunnen doen . | |
Jiang153 | vrijdag 10 januari 2014 @ 00:36 |
80 in z'n 2 | |
#ANONIEM | vrijdag 10 januari 2014 @ 00:55 |
80 in z`n 2 is wel érg overdreven Hoe lang wil je dat je motor het nog volhoud? | |
exelletor | vrijdag 10 januari 2014 @ 01:04 |
Af en toe even schoon blazen is juist goed voor je motor. | |
OudeBok | vrijdag 10 januari 2014 @ 01:11 |
80 in z'n 2? Wow. Ik doe tot 60 in z'n 2, dan vol doortrekken tot wat ik nodig heb om erop te komen in z'n 3, en daarna meestal in ene naar z'n 5. In wat voor auto's lessen jullie trouwens? Ik in een C1 ¬.¬. Wordt wel de auto, die ik, in nieuwstaat gratis, krijg, als ik m'n rijbewijs heb . | |
#ANONIEM | vrijdag 10 januari 2014 @ 01:20 |
Ik les in een Polo Bluemotion. Als ik mijn rijbewijs heb heb ik de beschikking tot 2 auto`s een Golf III en een Fiat Seicento. Maar ik denk toch dat ik voor een eigen autotje ga, alleen nogsteeds geen idee wat | |
Ridocar | vrijdag 10 januari 2014 @ 01:21 |
"There are three pedals, the most right is the accelerator, the middle one is the break, and the left one is" *insert dramatische stem* "...the so-important clutch" Helemaal hilarisch vond ik zo'n aziatisch ventje dat het ging voordoen met een racespelletje. En dan bakte 'ie er nog steeds niks van. Onnodig revven enzo... --edit-- gevonden: [ Bericht 17% gewijzigd door Ridocar op 10-01-2014 06:34:25 ] | |
OudeBok | vrijdag 10 januari 2014 @ 01:29 |
Okay. Nou ja, ik ben van plan eerst een '98 Punto te kopen voor een prikkie, en daarna verder te gaan in die C1. Die is nu nog van mijn opa, maar hij wil 'm aan mij geven als 'ie niet meer kan rijden met een jaartje of 2 vanwege zijn leeftijd. | |
#ANONIEM | vrijdag 10 januari 2014 @ 01:39 |
Ahh. Zo`n C1 is wel érg klein hoor. Als jij eerst in een `98 Punto rijd en je gaat daarna in een C1 rijden wil je volgens mij weer héél snel terug in je Punto | |
OudeBok | vrijdag 10 januari 2014 @ 01:45 |
C1 is vrij klein ja, maar zo'n Punto gaat me veel meer kosten . Ik kom net van de middelbare af en studeer nu. C1 is relatief gezien spotgoedkoop, dus dan is de keuze snel gemaakt. | |
#ANONIEM | vrijdag 10 januari 2014 @ 01:48 |
Punto gaat je veel meer kosten ja. Maar kijk dan naar een Citroen AX... Dan zit je iets ruimer, rij je net zo zuinig, en je rijd comfortabeler + Dat zo`n AX maar 650 kilo weegt en dus ook ongeveeer 150-160 kg lichter is. Verzekering zal ook goedkoper zijn want het is al een oudere auto, en je bent veel voordeliger uit qua wegenbelasting.. [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 10-01-2014 01:49:07 ] | |
OudeBok | vrijdag 10 januari 2014 @ 01:53 |
AX als vervanging voor de Punto? C1 krijg ik namelijk met nog geen 6000KM, schadevrij, etc. op naam en in bezit als het zover is. Dan zou ik gek zijn daarvoor te bedanken . | |
#ANONIEM | vrijdag 10 januari 2014 @ 01:55 |
AX als vervanging voor de C1.... Je krijgt hem schadevrij met nog geen 6k op de teller.. Laat je Opa lekker die C1 verkopen en van dat geld genieten op z`n ouwe dag zou ik zeggen. Zo`n AX rijd een stukje prettiger kan ik melden, minder stug, fijner geveerd, betere stoelen, meer ruimte, betere isolatie, iéts zuiniger, veeeeel goedkoper in de wegenbelasting en verzekering. [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 10-01-2014 01:57:01 ] | |
OudeBok | vrijdag 10 januari 2014 @ 01:59 |
Opa heeft meer dan genoeg geld, zou zo 2 gloednieuwe C1's kunnen kopen voor me en nog dik overhouden. Stoelen van een C1 zijn wel flink kut, inderdaad. Vering vind ik alleszins meevallen, heb ook nooit wat beters gereden, haha. Thanks voor de tip, though. Ik zal tzt alles eens goed gaan uitzoeken . | |
#ANONIEM | vrijdag 10 januari 2014 @ 02:01 |
Geen probleem, ben benieuwd wat je bevindingen zijn!! | |
TheoddDutchGuy | vrijdag 10 januari 2014 @ 07:33 |
Ja achteraf alle punten opgeschreven waarvan ik bij mezelf dacht, dat moet ik onthouden en verbeteren. Ik begrijp nu ook beter wanneer je die koppeling induwt, want dat legde hij helemaal niet uit. Onder de 1000 toeren druk je de koppeling helemaal in, volgens mij is dat simpelweg de bedoeling bij elke rem actie waarvan de bedoeling is dat je stil gaat komen te staan uiteindelijk.. of practisch stil zeg maar. (ik denk tikje moeilijk nu, maar dat komt omdat hij dat dus niet erbij vertelde en ik alles achteraf moest opzoeken) | |
Doorzettertje | vrijdag 10 januari 2014 @ 09:17 |
C1 is misschien klein, maar ik zou er super blij mee zijn als eerste auto! Zometeen weer lekker rijlesje, nog maar een paar te gaan.. | |
DX11 | vrijdag 10 januari 2014 @ 09:22 |
80 in zn 2 kan hier echt perfect hoor zit nog onder de 5000 toeren dan. Grote motor maakt wel verschil denk ik.. | |
ChevyCaprice | vrijdag 10 januari 2014 @ 09:43 |
Ongetwijfeld. | |
Hartigan | vrijdag 10 januari 2014 @ 10:17 |
80 in zijn 2 kan inderdaad prima, maar het hangt maar net van je auto af. Een Alto of Cuore uit 95 blaas je dan op denk ik Ik rijd zelf af en toe 110 in zijn 2. Auto goed warmrijden, een droge, rechte weg gebruiken en meteen doorschakelen zodra je de 110 rijdt. Wat is het toch heerlijk om die motor te horen brullen, om de toerenteller richting het rood te zien gaan, je banden die met moeite de juiste grip weten te vinden, de g-krachten die je naar achteren drukken | |
Doorzettertje | vrijdag 10 januari 2014 @ 10:19 |
Haha vooral proberen tijdens je rijles zulke dingen, eens kijken hoe onze instructeurs reageren :p | |
dick_laurent | vrijdag 10 januari 2014 @ 10:53 |
Niet positief denk ik.... Ik moet zeggen dat ik het invoegen op de korte invoegstrook eigenlijk altijd in zn 3 doe..... De Volkswagen jetta is wel behoorlijk aan het brullen als ik 80 rijd in zn 3 maar omdat ik zo kort maar de tijd heb om in te voegen schakel ik altijd pas door als ik ingevoegd ben en dat vind mijn instructeur ook gewoon logisch. | |
Pizza_Boom | vrijdag 10 januari 2014 @ 10:54 |
Dat is dus meer dan 30 km aan een stuk rijden. Dat kan met een AX ook, kan ik uit ervaring vertellen. Ik leerde om met invoegen door te trekken tot 80 a 100 in zijn 3. | |
Doorzettertje | vrijdag 10 januari 2014 @ 11:00 |
Ik moet met de Polo minimaal in z'n 4 invoegen op de snelweg... | |
dick_laurent | vrijdag 10 januari 2014 @ 11:04 |
Naja, moge duidelijk zijn.... het verschilt gewoon per auto | |
Doorzettertje | vrijdag 10 januari 2014 @ 11:05 |
Haha dat is duidelijk idd | |
SgtPorkbeans | vrijdag 10 januari 2014 @ 11:56 |
Waarom kijken mensen nooit uit bij het oversteken | |
dick_laurent | vrijdag 10 januari 2014 @ 12:13 |
Oh gaan we zo beginnen? Ok, dan heb ik er ook nog wel een paar -Waarom verlaat de gemiddelde automobilist elke rotonde ZONDER zijn richtingaanwijzer even aan te zetten? -Waarom fietst meer dan de helft van alle fietsers savonds ZONDER licht? -Waarom blijven zoveel automobilisten aan bumperkleven doen... -Waarom denken fietsers dat als ze hun hand uitsteken dat dat dan een vrijbrief is om gewoon maar over te steken, ook al kom je net aangereden? ....zo... heeft iemand nog aanvullingen? | |
Pizza_Boom | vrijdag 10 januari 2014 @ 12:25 |
Zat: Topicreeks: Irritaties op de weg Staat vast wel ergens een dubbele klacht in, maar genoeg variatie. | |
OudeBok | vrijdag 10 januari 2014 @ 12:28 |
Mijn instructeur heeft me een keer 90 in z'n 2 laten rijden, binnen de bebouwde kom, om eens te demonstreren hoe hard die 2 nu eigenlijk kan in die C1. | |
sirdanilot | vrijdag 10 januari 2014 @ 12:46 |
Dat is ook hoe het moet. Ik wilde een keer naar 5 op de invoegstrook maar dat was fout zei de instructeurt; invoegen in z'n vier, daarna pas naar 5. Behalve misschien bij een heel lange invoegstrook of zo, maar dan is het meer rijstrook opschuiven dan invoegen. Ik vind de vijf trouwens nog steeds moeilijk vinden, helemaal rechts bovenin de hoek, zit altijd te wrikken met de schakelpook | |
Pizza_Boom | vrijdag 10 januari 2014 @ 13:00 |
Dan heb je tegenwoordig ook nog autos met een zesde versnelling. | |
dick_laurent | vrijdag 10 januari 2014 @ 13:06 |
Die zitten toch niet in mijn budget als ik straks een autootje ga kopen vrees ik | |
#ANONIEM | vrijdag 10 januari 2014 @ 13:36 |
BMW is een optie? Volgens mij hebben de late 90s modellen 6 versnellingen.. | |
dick_laurent | vrijdag 10 januari 2014 @ 13:44 |
Ja maar ach, waarom zou ik een dikke grote zware oude bmw gaan rijden waar ik me blauw betaal aan wegenbelasting en benzine als ik ook een wat moderner volkswagentje oid kan kopen voor zowat hetzelfde geld die stukken zuiniger rijdt | |
Pizza_Boom | vrijdag 10 januari 2014 @ 13:55 |
Gewoon een 205, 206, 106, AX of Saxo nemen. | |
sirdanilot | vrijdag 10 januari 2014 @ 13:59 |
In de 90's hadden wij nog een auto met 4 versnellingen | |
#ANONIEM | vrijdag 10 januari 2014 @ 14:24 |
Ga dan voor een 206, zou ik zeggen De AX is de goedkoopste van alle, qua wegenbelasting (Hij weeg 655 kilo dacht ik) | |
Pizza_Boom | vrijdag 10 januari 2014 @ 14:34 |
Want? 787 rijklaar, 687 leeg. | |
#ANONIEM | vrijdag 10 januari 2014 @ 14:46 |
206 lijkt mij de meest comfortabele auto De ruimste ook. (En de nieuwste haha) (Ik dacht dat een AX lichter was ) | |
ChevyCaprice | vrijdag 10 januari 2014 @ 14:48 |
hoeveel toeren draaide je en btw 90 binnen de bebouwde kom op wat voor pauperrijschool zit je dan | |
ChevyCaprice | vrijdag 10 januari 2014 @ 14:49 |
Sommige amerikaanse auto's hadden een paar jaar geleden nog 4 trapsautomaten (Lincoln towncar 2011) | |
dick_laurent | vrijdag 10 januari 2014 @ 14:55 |
Wou net zeggen ja, als ik dat zou doen zou mijn instructeur me echt bij wijze van spreken een bitchslap geven van 'wat doe jij nu in godsnaam' | |
Pizza_Boom | vrijdag 10 januari 2014 @ 15:23 |
De 244 hier (USA editie) uit 81 heeft nog een 3 traps. En dan rijd je ermee voor het eerst op de snelweg en geef je gas bij om een klimmetje te doen... 120 in zijn 2. | |
#ANONIEM | vrijdag 10 januari 2014 @ 15:56 |
Theorie examen aan het oefenen Gevaarherkenning Heb ik er 16 goed Dus dat is fijn. Nu verder met het 2e deel, hopelijk red ik het ook Heb gewoon nog 7! uur staan qua examens.. Bij bepaalde vragen die ik fout heb schrijf ik gewoon de "Motivatie" op, en dat lees ik dan altijd na de examens ff na | |
sirdanilot | vrijdag 10 januari 2014 @ 16:02 |
Ik heb volgens mij rond de 8 à 10 uur geoefend met die oefenexamens. Dat zou voldoende moeten zijn dus. Doe een examen, kijk dan wat voor soort vragen je fout had, ga die vragen oefenen, en ga dan weer eens een oefenexamen doen. Etc. | |
DX11 | vrijdag 10 januari 2014 @ 16:03 |
Wanneer is je examen? | |
#ANONIEM | vrijdag 10 januari 2014 @ 16:14 |
Die heb ik maandag. Morgen cursus > Zondag leren net als vandaag > Maandag Cursus + Individueel Examen Dus ik ga vandaag 10 examens maken. En zondag ook En mezelf tussendoor storten op m`n grootste probleem, voorrang. | |
dick_laurent | vrijdag 10 januari 2014 @ 16:18 |
Rechts heeft op gelijkwaardige kruispunten altijd voorrang, heel simpel. Anders krijg je dit : | |
sirdanilot | vrijdag 10 januari 2014 @ 16:20 |
Ik denk meer dat braddie die vragen niet overziet waarbij je een plaatje krijgt met allemaal verkeersdeelnemers en dan 'in welke volgorde gaat de voorrang hier'. Die zijn inderdaad wat lastiger, maar ook dat moet je kunnen overzien. | |
#ANONIEM | vrijdag 10 januari 2014 @ 16:24 |
Die vragen heb ik inderdaad moeite mee. Ik weet dat rechts voorrang heeft op een gelijkwaardig kruispunt, maar als er opeens 4 voertuigen in beeld zijn en een voetganger en die moet dat en die moet dit, dan raak ik in de war | |
Pizza_Boom | vrijdag 10 januari 2014 @ 16:29 |
Kruis je zijn weg en nader je hem van achter of van voor, dan gaat hij voor. Kruis je zijn weg en kijk je hem in zijn nek, dan blijft hij wachten op zijn plek. | |
DX11 | vrijdag 10 januari 2014 @ 16:30 |
Tipje. Kom jij op een kruispunt af en kijk jij een voetganger of fietser in de BEK, of in de NEK, dan heeft hij voorrang. Zo niet ga jij voor, tenzij zebrapad natuurlijk. (bedankt voor de goede tip van mijn instructeur! ) | |
DX11 | vrijdag 10 januari 2014 @ 16:30 |
Hahaha hoe toevallig ik was het net aan het typen. Jouw versie is wel een beetje verwarrender dat laatste stukje klopt van geen kant | |
Pizza_Boom | vrijdag 10 januari 2014 @ 16:33 |
Echt wel. Kijk je een voetganger op zijn oor, dan ga jij voor. Kijk je hem op zijn bek of in zijn nek, dan toon je respect. Zo beter? | |
Doorzettertje | vrijdag 10 januari 2014 @ 16:33 |
Haha mijn theorieleraar zei altijd; kijk je hem in z'n bek of in z'n nek gaat ie voor, kijk je hem in z'n oor gaat ie niet voor. Maar komt allemaal op hetzelfde neer Met uitzondering van een zebrapad natuurlijk! | |
DX11 | vrijdag 10 januari 2014 @ 16:34 |
Nee jouw versie klopt echt niet. Dat is toch hetzelfde | |
Doorzettertje | vrijdag 10 januari 2014 @ 16:35 |
Hahaha we zijn allemaal ongeveer hetzelfde aan het typen | |
Pizza_Boom | vrijdag 10 januari 2014 @ 16:35 |
Hoe noem je de zijkant van je nek dan? Maargoed, heb alweer een betere: Kijk je hem op zijn bek of in zijn nek, dan stop je als een gek. Kijk je hem in zijn oor, dan rijd je lekker door. | |
DX11 | vrijdag 10 januari 2014 @ 16:36 |
Hahaha nou klopt er al helemaal geen kloot meer van! Je zegt het precies verkeerd om (nek is achterkant!) | |
Pizza_Boom | vrijdag 10 januari 2014 @ 16:37 |
Nu wel. Excuus. | |
dick_laurent | vrijdag 10 januari 2014 @ 16:39 |
Ok ik heb echt AL jullie versies van, nek bek, oor, rechtdoor, respect, wachten, weet ik het...nog nooit eerder gehoord. Ik doe het gewoon op gevoel | |
DX11 | vrijdag 10 januari 2014 @ 16:41 |
Hoe denk je dat de voetganger zich voelt als jij hem overrijd omdat dat voor jou goed voelde? Logica is wel belangrijk in het verkeer! | |
Pizza_Boom | vrijdag 10 januari 2014 @ 16:43 |
Gewoon simpelweg op basis van: "Op dezelfde weg rechtdoor gaat voor." | |
dick_laurent | vrijdag 10 januari 2014 @ 16:43 |
Nou, ik ken de regels wel hoor. Ik ben alleen niet bekend met jullie ezelsbruggetjes logica over nekken en bekken | |
vannelle | vrijdag 10 januari 2014 @ 17:00 |
Én de uitzondering dat als je als automobilist voor een stopbord staat je alle verkeer voor moet laten gaan dus niet alleen bestuurders. Zelfde geldt voor als je zelf uit een uitrit komt. | |
alors | vrijdag 10 januari 2014 @ 17:06 |
Onthoud gewoon dat ze voorrang hebben bij een in- of uitrit (als de stoep dus doorloopt), als zij rechtdoor gaan en jij van 'hun' weg naar een andere gaat (dus van voor en achter naderen). En natuurlijk zebrapad + stopbord. Dat is het wel. Voor de rest hebben ze nooit voorrang, ook niet als jij voor haaientanden staat, dat geldt alleen voor bestuurders onderling. | |
Hartigan | vrijdag 10 januari 2014 @ 17:34 |
Een stopbord heeft toch alleen betrekking op bestuurders? | |
vannelle | vrijdag 10 januari 2014 @ 17:37 |
Nope. Als jij voor een stopbord staat moet je ál het andere verkeer voor laten gaan. Zelfs een voetganger van links die ook nog eens achteruit loopt. | |
vipeax | vrijdag 10 januari 2014 @ 17:40 |
Wat voor een auto was dit? Laatst in een GTR gereden (2013 model, oftewel bouwjaar 2012). Die rijdt gewoon 80 in z'n 1... en dan is ie nog niet bij "het rood" . Beetje zuinige leaseauto (14% bijtelling) heeft al 6 versnellingen. Oftewel gewoon een degelijke baan zoeken. | |
sirdanilot | vrijdag 10 januari 2014 @ 17:41 |
Een stopbord is hetzelfde als een driehoeksbord of haaientanden met het verschil dat je tot volledige stilstand moet komen, ook al komt er niks aan. Daarom staan ze vooral op plekken waar je niet van te voren al kan zien of er iets aankomt. Blij dat niet heel Nederland wordt volgeplempt met stopborden, in andere landen zie je dat toch meer... | |
Hartigan | vrijdag 10 januari 2014 @ 17:42 |
Weet je het zeker? De RVV heeft het enkel over bestuurders --> http://www.st-ab.nl/wette(...)0_%28RVV_1990%29.htm (Bord B7 trouwens) Maar toch stop ik altijd wel voor voetgangers, omdat ik het eigenlijk nooit zeker weet... | |
#ANONIEM | vrijdag 10 januari 2014 @ 17:48 |
Honda Civic Shuffle (Shuttle?) Van m`n vader ging pas in het rood bij 95 in z`n 2 | |
DX11 | vrijdag 10 januari 2014 @ 17:58 |
Volgens mij is een stopbord gewoon hetzelfde als haaientanden, maar dan met volledig stilstaan. Geen voorrang aan voetgangers voor zover ik weet. | |
blup | vrijdag 10 januari 2014 @ 18:02 |
oeps, voorrang aan bestuurders idd. |