Had je hier niet laatst een topic over waarin je vroeg of dat wel verstandig was?quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:36 schreef delano.888 het volgende:
Stationair rijden kan wel heel handig zijn overigens, ik rij hier in de woonwijk (waar 20 veilig is) stationair in de 2 altijd, rij ik zo een paar honderd meter naar huis zonder gas te geven, lekker rustig en veilig.
Nee dat was iemand anders maar het is niet verstandig als je hobbels tegen komt maar dat is bij mij niet het geval. Ook was die persoon 30 in de 5 aan het doen en ik doe 20 in de 2.quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:23 schreef vannelle het volgende:
[..]
Had je hier niet laatst een topic over waarin je vroeg of dat wel verstandig was?
Je hebt gelijk, iets met klok/klepel. Excuus.quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:25 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Nee dat was iemand anders maar het is niet verstandig als je hobbels tegen komt maar dat is bij mij niet het geval. Ook was die persoon 30 in de 5 aan het doen en ik doe 20 in de 2.
PTA / 30km/h door op koppeling rijden
Sorry maar 30 in de 5e versnelling is echt achterlijk. Als ik in de 2e versnelling een beetje bij gas rij ik al 30.
De kneep zit em dan ook in dat gigantisch moeilijk doen, maar da's die andere discussie.quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:33 schreef delano.888 het volgende:
Nou ik er over nadenk snap ik er ook echt werkelijk geen zak van hoe dat kan. Als ik hem in de 5 zet en alles los laat gaat hij volgens mij never nooit niet lager dan 70km zonder gigantisch moeilijk te gaan doen, erg vreemd..
Ja dat moet echt gigantisch slecht voor je motor zijn dan. Als ik dus 20 rij in de 2, en ik vertraag door wat dan ook, dan voel ik al mee met mijn motor want dan gaat hij zo zielig brommenquote:Op donderdag 9 januari 2014 22:35 schreef vannelle het volgende:
[..]
De kneep zit em dan ook in dat gigantisch moeilijk doen, maar da's die andere discussie.
Nou, ik heb 't rijbewijs nog niet dus heb hier nog niet heel veel verstand van, maarrrr... kan t niet per auto verschillen?quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:33 schreef delano.888 het volgende:
Nou ik er over nadenk snap ik er ook echt werkelijk geen zak van hoe dat kan. Als ik hem in de 5 zet en alles los laat gaat hij volgens mij never nooit niet lager dan 70km zonder gigantisch moeilijk te gaan doen, erg vreemd..
Ja wat ik eerder ook al zei een lagere max snelheid zorgt voor minder snelheid per versnelling. Maar 30 in zn 5? Ik kan het me gewoon echt niet voorstellen. Ik trek bij invoegen vaak door tot 80 in zn 2!!! Ok dan heb ik wel aardig wat toeren en een 2l motor maar toch, dit verschil is echt heel erg groot.quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:49 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Nou, ik heb 't rijbewijs nog niet dus heb hier nog niet heel veel verstand van, maarrrr... kan t niet per auto verschillen?
Ik herriner me namelijk dat ik n paar weken terug bij een collega in de auto zat en hij schakelde ook al echt met 30/40 km per uur naar zn 5. Daar was ik toen ook wel beetje verbaasd over.
Maar het leek normaal te werken... auto schokte niet oid. Hij reed volgens mij in zo'n modern volkswagentje "up" ofzo.
Ik zou zeggen begin op tijd en neem er je tijd voor (dat eerste moet ik zelf ook doen, de rust heb ik nu wel gevonden). Ik weet niet wat er mis gaat bij het schakelen, timing, lukt het schakelen zelf niet, vergeet je de koppeling, of iets anders?quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:52 schreef Loll het volgende:
Ik les ook al en tijdje 17 lesjes gehad. Ik Faal alleen nog in de bediening volgens de instructuur hebben jullie nog tips vooral voor het schakelen?
Ik kan prima in zijn 4 vanaf een kilometer van 25 optrekken. Als ik 40 in zijn twee rij, dan gaat de auto opstijgen.quote:Op donderdag 9 januari 2014 23:06 schreef delano.888 het volgende:
Ja wat ik eerder ook al zei een lagere max snelheid zorgt voor minder snelheid per versnelling. Maar 30 in zn 5? Ik kan het me gewoon echt niet voorstellen. Ik trek bij invoegen vaak door tot 80 in zn 2!!! Ok dan heb ik wel aardig wat toeren en een 2l motor maar toch, dit verschil is echt heel erg groot.
Bij het pompstation voel ik me dan weer (beetje) verwend tov jouw Saab.quote:Op donderdag 9 januari 2014 23:14 schreef delano.888 het volgende:
Ik voel me nu wel ontzettend verwend met mijn 2.0 turbo, ik wist echt niet dat het zo anders was met die kleine bakkies.
Heb wel gelest in een 1.4 maar kan het me blijkbaar niet goed herinneren.
Goed punt! Tanken is niet grappig met dit ding, volgooien van helemaal leeg gaat er zo 120 euro inquote:Op donderdag 9 januari 2014 23:15 schreef exelletor het volgende:
[..]
Bij het pompstation voel ik me dan weer (beetje) verwend tov jou Saab.
tijd wil en kan ik wel nemen. Waar ik moeite mee heb is het op laten komen van de koppeling. Ik doe dat denk ik te langzaam en beheerst. Dat komt om dat ook bang ben om de motor af te laten slaan.(wordt instructeur Mad) Als ik het "snel" doe dan hoor je weer zo'n vercrackt geluid.quote:Op donderdag 9 januari 2014 23:10 schreef alors het volgende:
[..]
Ik zou zeggen begin op tijd en neem er je tijd voor (dat eerste moet ik zelf ook doen, de rust heb ik nu wel gevonden). Ik weet niet wat er mis gaat bij het schakelen, timing, lukt het schakelen zelf niet, vergeet je de koppeling, of iets anders?
welke auto rij jij dan? Ik zelf les in een auris turbo.quote:Op donderdag 9 januari 2014 23:14 schreef delano.888 het volgende:
Ik voel me nu wel ontzettend verwend met mijn 2.0 turbo, ik wist echt niet dat het zo anders was met die kleine bakkies.
Heb wel gelest in een 1.4 maar kan het me blijkbaar niet goed herinneren.
Ik heb nu al een jaar een rijbewijs en auto, Saab 9-3 2.0 turbo, (ja ik weet het ik moet oppleuren uit dit topic maar het is hier zo gezellig!) maar ik leste in een 1.4 polo.quote:Op donderdag 9 januari 2014 23:21 schreef Loll het volgende:
[..]
welke auto rij jij dan? Ik zelf les in een auris turbo.
Hoezo wordt de instructeur dan boos? Dat lijkt me toch niet echt een kenmerk van een goede instructeur.quote:Op donderdag 9 januari 2014 23:20 schreef Loll het volgende:
[..]
tijd wil en kan ik wel nemen. Waar ik moeite mee heb is het op laten komen van de koppeling. Ik doe dat denk ik te langzaam en beheerst. Dat komt om dat ook bang ben om de motor af te laten slaan.(wordt instructeur Mad) Als ik het "snel" doe dan hoor je weer zo'n vercrackt geluid.
Lol ja dan moet je maar geen instructeur worden he..quote:Op donderdag 9 januari 2014 23:31 schreef Loll het volgende:
Naja niet echt boos maar dan zegt hij wat er allemaal stuk kan gaan b in zijn motor en wat het kost.
Ik vind 't juist wel handig dat mensen met n rijbewijs hier posten. Kunnen jullie ervaringen delen met ons beginnersquote:Op donderdag 9 januari 2014 23:22 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ik heb nu al een jaar een rijbewijs en auto, Saab 9-3 2.0 turbo, (ja ik weet het ik moet oppleuren uit dit topic maar het is hier zo gezellig!) maar ik leste in een 1.4 polo.
Dan nog. Als instructeur weet je toch dat dat erbij hoort.quote:Op donderdag 9 januari 2014 23:31 schreef Loll het volgende:
Naja niet echt boos maar dan zegt hij wat er allemaal stuk kan gaan b in zijn motor en wat het kost. Ik Stoor me er niet aan( hoor zulk soort dingen al mijn hele leven)
Komt er op neer dat ik het schakelen gewoon sneller onder de knie wil krijgen.
Mijn lesauto had toen al zes vijven als kilometerstand gehad en die diesel deed het nog prima. Ook nooit echt gezeik mee gehad.quote:Op donderdag 9 januari 2014 23:31 schreef Loll het volgende:
Naja niet echt boos maar dan zegt hij wat er allemaal stuk kan gaan b in zijn motor en wat het kost. Ik Stoor me er niet aan( hoor zulk soort dingen al mijn hele leven)
Word je instructeur dan echt boos? Lijkt me geen goede zaak hoorquote:Op donderdag 9 januari 2014 23:20 schreef Loll het volgende:
[..]
tijd wil en kan ik wel nemen. Waar ik moeite mee heb is het op laten komen van de koppeling. Ik doe dat denk ik te langzaam en beheerst. Dat komt om dat ook bang ben om de motor af te laten slaan.(wordt instructeur Mad) Als ik het "snel" doe dan hoor je weer zo'n vercrackt geluid.
Wees niet te zuinig met het gas. Net een klein tikje meer gas tijdens het wegrijden en alles gaat 10x soepeler.quote:Op donderdag 9 januari 2014 23:44 schreef Loll het volgende:
Boos is ook overdreven hij benoemt het alleen even. Kan nu iemand mij een tip geven ha ha
80 in z'n 2quote:Op donderdag 9 januari 2014 23:06 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ja wat ik eerder ook al zei een lagere max snelheid zorgt voor minder snelheid per versnelling. Maar 30 in zn 5? Ik kan het me gewoon echt niet voorstellen. Ik trek bij invoegen vaak door tot 80 in zn 2!!! Ok dan heb ik wel aardig wat toeren en een 2l motor maar toch, dit verschil is echt heel erg groot.
Af en toe even schoon blazen is juist goed voor je motor.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 00:55 schreef Braddie het volgende:
80 in z`n 2 is wel érg overdrevenHoe lang wil je dat je motor het nog volhoud?
Ik les in een Polo Bluemotion.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 01:11 schreef OudeBok het volgende:
80 in z'n 2? Wow. Ik doe tot 60 in z'n 2, dan vol doortrekken tot wat ik nodig heb om erop te komen in z'n 3, en daarna meestal in ene naar z'n 5. In wat voor auto's lessen jullie trouwens? Ik in een C1 ¬.¬. Wordt wel de auto, die ik, in nieuwstaat gratis, krijg, als ik m'n rijbewijs heb.
"There are three pedals, the most right is the accelerator, the middle one is the break, and the left one is" *insert dramatische stem* "...the so-important clutch"quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:03 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Wat wil je anders doen?![]()
Zelf heb ik 1,5 jaar naar mn eerste rijles uitgekeken, van tevoren allemaal filmpjes op YT kijken "How to drive a stick shift"![]()
Okay.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 01:20 schreef Braddie het volgende:
[..]
Ik les in een Polo Bluemotion.
Als ik mijn rijbewijs heb heb ik de beschikking tot 2 auto`s een Golf III en een Fiat Seicento.
Maar ik denk toch dat ik voor een eigen autotje ga, alleen nogsteeds geen idee wat
Ahh.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 01:29 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Okay.
Nou ja, ik ben van plan eerst een '98 Punto te kopen voor een prikkie, en daarna verder te gaan in die C1. Die is nu nog van mijn opa, maar hij wil 'm aan mij geven als 'ie niet meer kan rijden met een jaartje of 2 vanwege zijn leeftijd.
C1 is vrij klein ja, maar zo'n Punto gaat me veel meer kostenquote:Op vrijdag 10 januari 2014 01:39 schreef Braddie het volgende:
[..]
Ahh.
Zo`n C1 is wel érg klein hoor.
Als jij eerst in een `98 Punto rijd en je gaat daarna in een C1 rijden wil je volgens mij weer héél snel terug in je Punto
Punto gaat je veel meer kosten ja.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 01:45 schreef OudeBok het volgende:
[..]
C1 is vrij klein ja, maar zo'n Punto gaat me veel meer kosten. Ik kom net van de middelbare af en studeer nu. C1 is relatief gezien spotgoedkoop, dus dan is de keuze snel gemaakt.
AX als vervanging voor de Punto?quote:Op vrijdag 10 januari 2014 01:48 schreef Braddie het volgende:
[..]
Punto gaat je veel meer kosten ja.
Maar kijk dan naar een Citroen AX... Dan zit je iets ruimer, rij je net zo zuinig, en je rijd comfortabeler + Dat zo`n AX maar 650 kilo weegt en dus ook ongeveeer 150-160 kg lichter is.
Verzekering zal ook goedkoper zijn want het is al een oudere auto, en je bent veel voordeliger uit qua wegenbelasting..
AX als vervanging voor de C1....quote:Op vrijdag 10 januari 2014 01:53 schreef OudeBok het volgende:
[..]
AX als vervanging voor de Punto?
C1 krijg ik namelijk met nog geen 6000KM, schadevrij, etc. op naam en in bezit als het zover is. Dan zou ik gek zijn daarvoor te bedanken.
Opa heeft meer dan genoeg geld, zou zo 2 gloednieuwe C1's kunnen kopen voor me en nog dik overhouden. Stoelen van een C1 zijn wel flink kut, inderdaad. Vering vind ik alleszins meevallen, heb ook nooit wat beters gereden, haha. Thanks voor de tip, though. Ik zal tzt alles eens goed gaan uitzoekenquote:Op vrijdag 10 januari 2014 01:55 schreef Braddie het volgende:
[..]
AX als vervanging voor de C1....
Je krijgt hem schadevrij met nog geen 6k op de teller..
Laat je Opa lekker die C1 verkopen en van dat geld genieten op z`n ouwe dag zou ik zeggen.
Zo`n AX rijd een stukje prettiger kan ik melden, minder stug, fijner geveerd, betere stoelen, meer ruimte, betere isolatie, iéts zuiniger, veeeeel goedkoper in de wegenbelasting en verzekering.
Geen probleem, ben benieuwd wat je bevindingen zijn!!quote:Op vrijdag 10 januari 2014 01:59 schreef OudeBok het volgende:
[..]
Opa heeft meer dan genoeg geld, zou zo 2 gloednieuwe C1's kunnen kopen voor me en nog dik overhouden. Stoelen van een C1 zijn wel flink kut, inderdaad. Vering vind ik alleszins meevallen, heb ook nooit wat beters gereden, haha. Thanks voor de tip, though. Ik zal tzt alles eens goed gaan uitzoeken.
Ja achteraf alle punten opgeschreven waarvan ik bij mezelf dacht, dat moet ik onthouden en verbeteren.quote:Op donderdag 9 januari 2014 22:19 schreef alors het volgende:
[..]
Haha dat had ik ook hoor, ik dacht het is eerst vast een beetje sturen en gas geven en dan rustig aan wat meer erbij, dat had ik weleens gehoord namelijk. Nee dus, meteen alles tegelijk, nouja spiegels hoefde nog niet.
Ik was na de eerste les ook wel een beetje 'overwhelmd' met alles wat ik moest doen en onthouden, maar dat komt echt vanzelf goed. Ja je gaat nog genoeg fouten maken, laten afslaan, koppeling vergeten tijdens het remmen, etc maar het gaat vanzelf beter.
Ongetwijfeld.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 09:22 schreef delano.888 het volgende:
80 in zn 2 kan hier echt perfect hoor zit nog onder de 5000 toeren dan. Grote motor maakt wel verschil denk ik..
Haha vooral proberen tijdens je rijles zulke dingen, eens kijken hoe onze instructeurs reageren :pquote:Op vrijdag 10 januari 2014 10:17 schreef Hartigan het volgende:
80 in zijn 2 kan inderdaad prima, maar het hangt maar net van je auto af. Een Alto of Cuore uit 95 blaas je dan op denk ik![]()
Ik rijd zelf af en toe 110 in zijn 2. Auto goed warmrijden, een droge, rechte weg gebruiken en meteen doorschakelen zodra je de 110 rijdt. Wat is het toch heerlijk om die motor te horen brullen, om de toerenteller richting het rood te zien gaan, je banden die met moeite de juiste grip weten te vinden, de g-krachten die je naar achteren drukken
Niet positief denk ik....quote:Op vrijdag 10 januari 2014 10:19 schreef Doorzettertje het volgende:
[..]
Haha vooral proberen tijdens je rijles zulke dingen, eens kijken hoe onze instructeurs reageren :p
Dat is dus meer dan 30 km aan een stuk rijden.quote:
Dat kan met een AX ook, kan ik uit ervaring vertellen.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 09:22 schreef delano.888 het volgende:
80 in zn 2 kan hier echt perfect hoor zit nog onder de 5000 toeren dan. Grote motor maakt wel verschil denk ik..
Ik leerde om met invoegen door te trekken tot 80 a 100 in zijn 3.quote:Op vrijdag 10 januari 2014 10:53 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Niet positief denk ik....
Ik moet zeggen dat ik het invoegen op de korte invoegstrook eigenlijk altijd in zn 3 doe..... De Volkswagen jetta is wel behoorlijk aan het brullen als ik 80 rijd in zn 3 maar omdat ik zo kort maar de tijd heb om in te voegen schakel ik altijd pas door als ik ingevoegd ben en dat vind mijn instructeur ook gewoon logisch.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |