Pizza_Boom | woensdag 18 juli 2012 @ 15:55 |
Meld hier: • Wanneer je begonnen bent of wanneer je gaat beginnen met lessen. • Hoeveel lessen je hebt gehad. • Hoe vaak je instructeur al heeft moeten ingrijpen en wat je denkt daaraan te gaan doen. • Wanneer je examen hebt en mentale steun kan gebruiken. • Wanneer je geslaagd bent. De geslaagden van 2004 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2005 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2006 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2007 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2008 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2009 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2010 zijn o.a. hier te vinden. De geslaagden van 2011 zijn o.a. hier te vinden. Geslaagden 2012: • Keskiyo (2 januari) • Daantke (3 januari) • Chocolate-chick (3 januari) • Pino112 (13 januari) • Greenpeas (16 januari) • Repeating (26 januari) • Swomp (27 januari) • zeebeschuit (27 januari) • EdNoolk (30 januari) • XxSwollie (30 januari) • Morenoo (15 februari) • Marrije (17 februari) • Mieska (24 februari) • Barbapapapamama (5 maart) • Etsu (19 maart) • Dutchlike (20 maart) • lindsay.ooh-00 (21 maart) • HeetBoven (21 maart) • RichardRichard (27 maart) • Pinklady89 (4 april) (BE) • Pizza_Boom (12 april) (BE) • meneer_valk (13 april) • Warsaw (19 april) • Hartigan (19 april) • Crientj (23 april) • .aeon (23 april) • Prequel (23 april) • Me031093 (24 april) • Keselo (4 mei) • Mss (24 mei) • mitchelll018 (30 mei) • Aardbeilove (30 mei) • IrCute (31 mei) • mapampa (1 juni) Iedereen die de komende tijd theorie en/of praktijkexamen heeft. Succes! De OP is hier terug te vinden. | |
Pizza_Boom | woensdag 18 juli 2012 @ 15:55 |
LaPo:
| |
Pizza_Boom | woensdag 18 juli 2012 @ 15:56 |
De LPG wagens waar ik in rijd/heb gereden slaan af als je dat geintje uit haalt. | |
DX11 | woensdag 18 juli 2012 @ 16:01 |
Tja, dan moet je wel de "normale" hellingproef doen idd. Maar zo erg is dat toch niet.. | |
DX11 | woensdag 18 juli 2012 @ 16:02 |
Dus bij LPG kan je nooit langzaam wegrijden zonder gas bij te geven? Filerijden is dan zeker uberkut met LPG.. (dat doe ik nu alleen met koppel zonder gas) | |
vannelle | woensdag 18 juli 2012 @ 16:03 |
Dan gebruik je de koppeling niet goed. | |
Keselo | woensdag 18 juli 2012 @ 16:03 |
Even een kwartiertje oefenen op een leeg parkeerterrein om het gevoel voor de koppeling goed te krijgen wil wel eens helpen. | |
coastguard_1557 | woensdag 18 juli 2012 @ 16:25 |
Wel de koppeling op laten komen tot het aangrijpingspunt voordat je je voetrem los laat natuurlijk. En dan gas bij. | |
rycemasta | woensdag 18 juli 2012 @ 16:45 |
Kan wel, maar niet verstandig, want duurt te lang. Koppeling laat je langzamer opkomen en langer slippen. | |
vannelle | woensdag 18 juli 2012 @ 18:50 |
Sorry, maar onzin. Gebruik van de koppeling maakt niet uit, in beide gevallen wil je'm niet af laten slaan. In beide gevallen gaat het om het aangrijpingspunt van de koppeling. Enige verschil is dat de ene motor eerder afslaat dan de andere maar bij allebei moet je gewoon gevoel voor de koppeling hebben. | |
-Dries- | woensdag 18 juli 2012 @ 19:05 |
Hehe, grappig om al die verschillende meningen te lezen. Morgen ga ik in ieder geval de hellingproef (dus met handrem) oefenen | |
vannelle | woensdag 18 juli 2012 @ 19:32 |
Tip van een ex-instructeur: Luister naar je instructeur en vergeet wat er hier gezegd wordt. | |
tomaat52 | woensdag 18 juli 2012 @ 19:34 |
Proef-examen. | |
rycemasta | woensdag 18 juli 2012 @ 19:45 |
??? Als een motor eerder de neiging heeft tot afslaan, moet je dus de koppeling langer en lichter op het aangrijpingspunt houden. Wat is daar onzin aan? | |
vannelle | woensdag 18 juli 2012 @ 19:50 |
Dat is niet wat je eerder typte, je typte dat het onverstandig zou zijn en daar reageerde ik op. Wat je nu zegt ben ik het wel mee eens. | |
tomaat52 | woensdag 18 juli 2012 @ 19:53 |
Hoe ziet het theorielokaal eruit? Heb je je eigen scherm of kijk je gezamenlijk naar 1 of meerdere schermen? | |
rycemasta | woensdag 18 juli 2012 @ 19:54 |
Ik bedoelde onverstandig in de zin van dat het te lang duurt en je niet bijster vlot van je plaats komt. | |
vannelle | woensdag 18 juli 2012 @ 19:55 |
kee, snap ik. Maar het kán wel en daar ging het over. | |
princess-a | woensdag 18 juli 2012 @ 20:01 |
Een soort klaslokaal waar je met zn allen naar 2 schermen kijkt (in Groningen tenminste) | |
-Dries- | woensdag 18 juli 2012 @ 20:02 |
In rijswijk hebben ze vier schermen. | |
tomaat52 | woensdag 18 juli 2012 @ 20:05 |
Thanks. Als ik ergens een hekel aan heb is dat het wel. | |
DX11 | woensdag 18 juli 2012 @ 20:46 |
In Arnhem 6 schermen. (wie bied meer?) | |
mitchelll0181 | woensdag 18 juli 2012 @ 20:48 |
Barendrecht ook 6 .. | |
JochemP | woensdag 18 juli 2012 @ 20:49 |
Haarlem 3 als het goed is. 2 voorin en 1 in het midden | |
Travel. | woensdag 18 juli 2012 @ 22:13 |
dt | |
Keselo | woensdag 18 juli 2012 @ 22:15 |
In Bergen op Zoom 1 groot scherm in 8 kleintjes. | |
tuut-chips | woensdag 18 juli 2012 @ 22:16 |
Niet, in Arnhem waren maar twee schermen leugenaar! | |
DX11 | woensdag 18 juli 2012 @ 22:28 |
Weet niet waar jij zat maar in het theorielokaal van Arnhem hadden ze toch echt wel 6 schermen, ik zat dan ook op stoel 42 en t ging volgens mij tot 60 dus weet niet hoe je dat met 2 schermen wil doen.. | |
tuut-chips | woensdag 18 juli 2012 @ 22:44 |
Oh dan zat ik in een andere, zat in die meteen naast de balie. Ging ook maar tot 41 ofzo. Wel in 1 keer geslaagd | |
Oceanview | donderdag 19 juli 2012 @ 11:52 |
Gisteren weer met mijn rij-instructeur gereden in zijn auto, in deze week was ik eindelijk gewend aan benzine moest ik weer diesel rijden. | |
dester_martijn | donderdag 19 juli 2012 @ 12:01 |
Met een zware combinatie of steile helling kom je hier niet meer weg en is het gebruik van de handrem onvermijdelijk. | |
tomaat52 | donderdag 19 juli 2012 @ 12:03 |
Die overgang lijkt me best kut. Al moet ik zeggen dat een 3 cilinder diesel sneller afslaat dan een 4 cilinder diesel. | |
-Dries- | donderdag 19 juli 2012 @ 13:13 |
Eerste keer snelweg vandaag. Spannend, maar niet zo eng als gedacht | |
Oceanview | donderdag 19 juli 2012 @ 13:28 |
Mwah, de auto schokte wel weer een beetje omdat het aangrijpingspunt veel anders ligt, deze ligt veel dieper dus het was eventjes weer zoeken voor de rest ging het wel goed alleen wilde ik een keer terug naar zijn 1 maar hij zei dat het mogelijk was in zijn 2 was ie toch afgeslagen. | |
Oceanview | donderdag 19 juli 2012 @ 13:29 |
Snelweg is helemaal niet eng als de snelheid tussen jou en de rest miniem is. | |
tomaat52 | donderdag 19 juli 2012 @ 14:13 |
Een 2 baans 80 weg vond ik al goed te doen, dus ik denk dat de snelweg wel mee zal vallen. | |
Oceanview | donderdag 19 juli 2012 @ 14:17 |
Ik woon aan de A10, tijdens mijn rijlessen gold daar het 80 traject maar de dag dat ik examen aflegde was het limiet opgeheven en mocht je 100 en daar ging je gewenning. | |
tomaat52 | vrijdag 20 juli 2012 @ 11:47 |
Om 13:00 weer een uurtje les. | |
pietkanarie | vrijdag 20 juli 2012 @ 11:55 |
Woensdag mijn eerste rijles gehad. Vond het wel leuk. Maar ik ben geen snelheidsheld geloof ik. Ik vond 30 km per uur al hard . Volgende week twee uurtjes. | |
tomaat52 | vrijdag 20 juli 2012 @ 11:57 |
Tijdens mijn eerste les moest ik al 80 rijden. | |
pietkanarie | vrijdag 20 juli 2012 @ 12:12 |
Op de weg waar ik reed mocht je sowieso maar 50.... De weg was vrij smal en de bochten redelijk scherp. Instructeur zei dat ik op een bredere weg met meer verkeer waarschijnlijk automatisch harder zou gaan. Maar meteen 80 km per uur? Kon je al zo ongeveer schakelen toen je begon? [ Bericht 0% gewijzigd door pietkanarie op 20-07-2012 12:13:50 (schaken of schakelen... klein verschil.) ] | |
tomaat52 | vrijdag 20 juli 2012 @ 12:13 |
Ik hoefde toen 'm alleen in de versnelling te zetten. Instructrice trok op en gaf gas en eenmaal op snelheid kon ik het gas vasthouden. | |
pietkanarie | vrijdag 20 juli 2012 @ 12:22 |
Dat scheelt! Dan zou ik ook wel wat harder durven denk ik. Hoe harder je rijdt, hoe vaker je moet schakelen. En omdat ik dat schakelen nog erg ingewikkeld vind, ging ik nog niet zo hard. Eigenlijk onzin, want de instructeur kan alles corrigeren. Volgende week maar proberen om minstens 50 te rijden. | |
dakpan90 | vrijdag 20 juli 2012 @ 12:23 |
Mocht tijdens m'n eerste les ook meteen op een 80km weg, maar toen alleen nog zelf gas geven en remmen. Heel raar gevoel om op zulk een snelheid nog niet helemaal zelf controle over het voertuig te hebben wanneer je instructeur voor je schakelt. | |
tomaat52 | vrijdag 20 juli 2012 @ 12:25 |
Eigenlijk is het gewoon leuk om 80 te rijden. Dat vond ik dus juist zo'n eng gevoel. Nu ik de wagen zelf onder controle heb ben ik ook gewoon wat relaxeder. | |
dakpan90 | vrijdag 20 juli 2012 @ 12:27 |
Ja precies, als je alles zelf mag doen dan gaat het veel natuurlijker. Op een gegeven moment is 120 ook gewoon saai en ga je af en toe maar wat harder als je toch aan het inhalen bent op de snelweg. Bij 140 begon m'n instructeur wel te hinten of ik nog wel op m'n snelheid lette. | |
tomaat52 | vrijdag 20 juli 2012 @ 12:31 |
Zoiets had ik ook. Maar ik reed dus leuk 30 km/u te hard. Dacht dat het een 80 weg was. | |
LDS | vrijdag 20 juli 2012 @ 17:05 |
Morgen weer rijles, m'n 6e. Hellingproef stond op het programma voor morgen | |
Gezicht | vrijdag 20 juli 2012 @ 17:15 |
Maak je daar maar niet druk over, de makkelijkste bijzondere verrichting zonder twijfel. | |
Ridocar | vrijdag 20 juli 2012 @ 17:21 |
Geslaagd. Voor LZV. Zie: [Centraal] Vrachtwagenchauffeurstopic *deel 19* Voor een uitgebreide uitleg. | |
LDS | vrijdag 20 juli 2012 @ 17:24 |
Nee maak me er ook niet zo'n druk om haha! Hoop wel dat ik nu eens een keer op de snelweg mag rijden haha | |
Oceanview | zaterdag 21 juli 2012 @ 00:32 |
Ik ging mijn 2e les al op de snelweg. | |
Pizza_Boom | zaterdag 21 juli 2012 @ 02:01 |
Als er iets is waar je geen drol van leert zijn het wel snelwegkilometers. Snelweg rijden kan iedereen, juist stadsverkeer leer je veel meer van, telkens stoppen, optrekken, afslaan, fietser hier, oma daar, kamikazepiloot op zijn brommer die je rechts nog voorbij komt. | |
princess-a | zaterdag 21 juli 2012 @ 08:48 |
Ben ik het niet mee eens, de eerste keer dat ik de snelweg op ging leerde ik - Dat 50 rijden niet meer zo hard is als je eenmaal 130 gedaan hebt - Optrekken van langzaam naar ruim 100km per uur in slechts een paar seconden op de invoegstrook - In de spits over 3 banen heen manoeuvreren om de goede kant op te kunnen (moet je een beetje brutaal doen want anders lukt het niet) - Op de uitvoegstrook van 120 juist weer snel terug naar 30 gaan om goed over de rotonde heen te gaan die aan het einde van de uitvoegstrook is En dat zijn maar dingen die me zo even te binnen schieten. Natuurlijk: je hoeft niet de helft van je lessen op de snelweg te gaan rijden, maar een stuk 3 keer op zeer verschillende momenten vond ik echt wel nuttig. Wij deden kleine stukjes snelweg en dan iedere afrit er af en direct er weer op om het in- en uitvoegen goed te oefenen | |
#ANONIEM | zondag 22 juli 2012 @ 17:23 |
Dinsdag om 17.10 een proefrijles en daarna z.s.m. beginnen! Zin in Ben 17 jaar (25-04), ben benieuwd! | |
coastguard_1557 | zondag 22 juli 2012 @ 19:38 |
Succes man! Is echt wel lachen Heb morgen nog twee uurtjes en dan dinsdag examen.. Ben benieuwd, heb eerlijk gezegd niet echt het gevoel dat ik er 100% klaar voor ben.. Meer iets van 80-85. Maarja, we gaan het zien. | |
princess-a | zondag 22 juli 2012 @ 19:41 |
Spannend! Dat 'eerlijk gezegd' niet aan den examinator toegeven he | |
tomaat52 | zondag 22 juli 2012 @ 19:41 |
Succes. | |
coastguard_1557 | zondag 22 juli 2012 @ 19:44 |
Nee, laten we dat inderdaad maar niet doen hé haha. Had jij nou ook niet je examen laatst? | |
#ANONIEM | zondag 22 juli 2012 @ 20:15 |
Wat is eigenlijk de bedoeling van de hellingproef? Dat je de koppeling laat opkomen en dat wanneer je handrem naar beneden doet je op dat punt zit dat de auto niet voor- en achteruit rolt? [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-07-2012 20:15:31 ] | |
tomaat52 | zondag 22 juli 2012 @ 20:23 |
Optrekken vanuit stilstand op een helling zonder achteruit te rollen. | |
#ANONIEM | zondag 22 juli 2012 @ 20:49 |
Thanks heren | |
tomaat52 | zondag 22 juli 2012 @ 20:50 |
Stoplicht oranje: gas geven. Trage omaatjes: bonuspunten. | |
#ANONIEM | zondag 22 juli 2012 @ 20:53 |
, m'n vader helpt me gelukkig ook een beetje. | |
#ANONIEM | zondag 22 juli 2012 @ 21:02 |
Oh ja oke Is je vader rij-instructeur? | |
princess-a | zondag 22 juli 2012 @ 21:06 |
Aanstaande vrijdag Dus ik mag jou eerst heel veel succes wensen! | |
#ANONIEM | zondag 22 juli 2012 @ 21:07 |
Nope, maar met een rij ervaring van 33 jaar, weet ik zeker dat hij me wel wat tips kan geven. | |
mitchelll0181 | zondag 22 juli 2012 @ 21:12 |
Niet te vergelijken. Hij kan je leren schakelen, optrekken.. meer niet | |
#ANONIEM | zondag 22 juli 2012 @ 21:17 |
Leren schakelen is dus precies wat hij me kan leren inderdaad (Reeds gedaan), en dat is wat ik bedoelde. Alle beetjes helpen, toch? Wat raden jullie mij trouwens aan? Ik heb tot September vakantie, zit nu in 5 Havo dus examenjaar. Zou ik mijn theorie gewoon zo snel mogelijk gaan halen? Mijn instructeur raadde mij aan van wel. | |
IrCute | zondag 22 juli 2012 @ 21:20 |
Zou ik wel doen, ik ben er uiteindelijk veel te laat mee begonnen en had veel lessen kunnen besparen als ik mijn theorie wel al had. En je leert er ook veel dingen van die bruikbaar zijn in de lessen zelf. | |
#ANONIEM | zondag 22 juli 2012 @ 21:21 |
Oké thanks, ik ga denk ik eerst een paar lesjes doen en dan z.s.m. theorie halen! | |
Pizza_Boom | zondag 22 juli 2012 @ 21:21 |
Nee, jouw vader heeft het des tijds anders geleerd dan jij het nu geleerd krijgt en slecht gedrag is heel moeilijk af te leren. | |
mitchelll0181 | zondag 22 juli 2012 @ 21:21 |
Ja zeker, ik had mn theorie al voor het lessen.. ( ging er niet vanuit dak em in een keer had hahaha ) | |
#ANONIEM | zondag 22 juli 2012 @ 21:21 |
Dat is waar, maar schakelen kan toch niet zoveel kwaad? | |
mitchelll0181 | zondag 22 juli 2012 @ 21:22 |
dat niet maar je moet er wel op letten dat je optijd schakelt, pas de koppeling intrapt als de toerenteller bij de 1 staat, je voet niet op de koppeling laat rusten enz enz dus hoop kleine dingen om op te letten | |
Pizza_Boom | zondag 22 juli 2012 @ 21:23 |
Ook voor schakelen heb je een bepaalde volgorde. En het CBR is zo'n rotorganisatie die je daar rustig op laat zakken. Met aanhanger heb je ook van die dingen, normaal nooit zou doen, maar zij willen het, dus die ene keer doe je het dan maar. | |
#ANONIEM | zondag 22 juli 2012 @ 21:24 |
En wat bedoel je precies met die volgorde als ik vragen mag? | |
Pizza_Boom | zondag 22 juli 2012 @ 21:29 |
Eerst koppeling intrappen of eerst hand naar de pook, eerst koppeling op laten komen of gelijktijdig al gas bijgeven. Verder weet ik niet, dit is wat ik zo snel kan bedenken, ik denk er nooit bij na. | |
#ANONIEM | zondag 22 juli 2012 @ 21:31 |
Dat is precies hoe mijn vader het me uitlegt gelukkig Maar ik snap wel dat de instructeur het beter zal weten m.b.t. de nieuwe regels e.d. [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 22-07-2012 21:31:27 ] | |
Pizza_Boom | zondag 22 juli 2012 @ 21:38 |
Ik gaf geen volgorde, ik noemde gewoon een paar bewegingen op. | |
Hartm | zondag 22 juli 2012 @ 22:38 |
Woensdag theorie examen, hopelijk zitten de vragen mee. Maar wel zin in | |
coastguard_1557 | zondag 22 juli 2012 @ 22:43 |
Haha thx, ook spannend voor jou dus. Succes! | |
princess-a | zondag 22 juli 2012 @ 23:11 |
Thanks! Merk dat ik het wel echt heel spannend vind, zo stom. Heb onwijs hoofdpijn steeds, tot overgeven en migraine aan toe.. denk aan bijna niets anders en dat terwijl er niets aan de hand is als ik zak. Ik heb genoeg geld opzij gezet voor een her en vervolglessen etc, dit examen zat 'gratis' in een erg goedkope dagdeal, maar ik wil er gewoon van af en zelf lekker gaan rijden. Hoop dus dat het loslaten deze week nog wat lukt | |
coastguard_1557 | maandag 23 juli 2012 @ 00:02 |
Oh das wel zuur ja! Ik heb het niet zo erg, wel in zekere mate dat als ik ´s nachts naar bed ga ik er steeds over loop te denken en dan loop ik de hele tijd te draaien. Wat als.. wat als.. waar moet ik op letten.. ben ik er wel klaar voor.. ga ik het halen.. enz enz. Maar gaat ons wel lukken toch Hoeveel lessen heb je gehad? | |
#ANONIEM | maandag 23 juli 2012 @ 00:31 |
Was je ook (wel eens) zenuwachtig voor de reguliere lessen? | |
IrCute | maandag 23 juli 2012 @ 00:37 |
Ik was ook echt supernerveus, nog nooit zoiets meegemaakt, was 4 dagen voor mijn examen al rusteloos, iedere nacht heel slecht geslapen en met hartkloppingen thuiszitten Eerste 5minuten van het examen nerveus en daarna ging het lekker en uiteindelijk geslaagd! | |
Oceanview | maandag 23 juli 2012 @ 00:49 |
Ik was heel rustig voor mijn examen, toen ik aankwam was ik beetje zenuwachtig maar eenmaal aan het rijden was ik relaxed en als je fouten maakt niet te lang over piekeren maar zand erover heen anders blijf je er maar aan denken en denken dat je al gezakt bent. | |
Keselo | maandag 23 juli 2012 @ 03:48 |
Ach joh, het ergste wat kan gebeuren is dat je zakt en dan kun je het 3 weken later gewoon nog een keer proberen. De eerste keer examen rijden is dan ook wel erg spannend maar het is het einde van de wereld niet mocht het net even iets minder gaan. Ik spreek uit ervaring, heb er zelf 4 keer over gedaan en kan nu prima auto rijden. (De 1e keer was ik niet goed genoeg, 2e keer een scooter die ik niet aan zag komen, 3e keer in een compleet andere auto examen rijden waardoor ik 4 maal stilviel, 4e keer bij nieuwe instructeur die mij heeft geleerd rust in het rijden te brengen met een 6je geslaagd.) | |
coastguard_1557 | maandag 23 juli 2012 @ 08:14 |
Heb blijkbaar om 10 uur rijles ipv 8 uur.. Alleen bij de eerste een beetje. | |
JochemP | maandag 23 juli 2012 @ 16:33 |
Ik was ook superzenuwachtig voor het praktijkexamen, vanaf 2 dagen van tevoren ongeveer. Ik heb in die twee nachten iets van 6x examen gedaan in mijn slaap ofzo Kon nergens anders meer aan denken etc. Toen ik eenmaal wegreed van het CBR was ineens alles weg en reed ik in een soort trance, heel rustig, zo bijna foutloos het examen uit en was ik geslaagd | |
#ANONIEM | maandag 23 juli 2012 @ 16:40 |
Morgen rijles | |
Ensemble | maandag 23 juli 2012 @ 20:31 |
Nog minder dan 3 weken voor mijn rijexamen. Kan niet wachten. | |
#ANONIEM | maandag 23 juli 2012 @ 20:47 |
Morgen dan om 17.10 mijn proefrijles, heb er echt zin in ^^ | |
princess-a | maandag 23 juli 2012 @ 21:25 |
Met deze week en voorrijden erbij 40 Nog 1 nachtje wachten voor jou! Hoe gaat het met de zenuwen? Wel fijn om te lezen hier dat iedereen zenuwachtig is/was.. het zou ook wat gek zijn als ik het niet was, maar ken het niet zo van mezelf. Ben redelijk kalm altijd onder dit soort dingen | |
coastguard_1557 | maandag 23 juli 2012 @ 22:10 |
Oke, heb er ook 40 gehad. Zenuwen vallen mee, had vanochtend nog twee uur rijles, waarvan 1tje als proefexamen met 'de baas'. Ging lekker Dus hopelijk gaat het morgen ook zo lekker. Zal wel aan 't weer liggen. Zenuwen heeft iedereen, dat hoort er gewoon bij en is ook gezond De een heeft het gewoon wat erger dan de ander. | |
tomaat52 | maandag 23 juli 2012 @ 22:43 |
Morgen weer een uurtje les en daarna opgeven voor het theorie-examen. | |
Oceanview | maandag 23 juli 2012 @ 22:46 |
Wanneer ga jij aan je praktijk-examen? | |
tomaat52 | maandag 23 juli 2012 @ 22:47 |
Dunno. Als het goed is binnen de 25 lessen. Zit nu op e 9e of 10e les. | |
Oceanview | maandag 23 juli 2012 @ 22:48 |
Oh je hebt nog helemaal niet veel lessen gehad dus, ik dacht dat je er wel een aantal op had zitten. | |
tomaat52 | maandag 23 juli 2012 @ 22:49 |
Hoezo dacht je dat dan? | |
Oceanview | maandag 23 juli 2012 @ 22:50 |
Weet niet, naar gevoel ben je actief hier en weet je wel over alles iets, gewoon het gevoel dus. | |
tomaat52 | maandag 23 juli 2012 @ 22:52 |
Jij bent ook van 95. En ach, het rijden zelf gaat goed, loop alleen nog te kloten met optrekken. | |
Oceanview | maandag 23 juli 2012 @ 22:54 |
Ik ben ook van 95 ja. Dat aangrijpingspunt ging bij mij ook pas na 10 lessen en een hoop geclaxon achter mij. | |
Keselo | maandag 23 juli 2012 @ 22:56 |
Toeteren naar lesauto's is enorm triest . | |
Oceanview | maandag 23 juli 2012 @ 22:56 |
Amsterdam he, iedereen heeft haast. | |
tomaat52 | maandag 23 juli 2012 @ 22:57 |
Daar heb ik geen last van. Ik probeer het ook goed te maken door bij de 2e poging sneller op te trekken. | |
Oceanview | maandag 23 juli 2012 @ 22:59 |
Ja heus niet altijd, maar alleen koppeling is gewoon traag als je vooraan staat en ik mag ook niet geschakeld staan dus groen -> naar 1 > koppeling rustig omhoog en dan pas gassen. En ja dat 2e poging will ik ook altijd doen maar dan ben je haastig en niet normaal en dat resulteert weer in getril enzo. | |
tomaat52 | maandag 23 juli 2012 @ 23:01 |
Bij mij was het af en toe net een hoerenkast. Hoop geschud en gestuiter en gebeuk. En ik mag 'm gewoon in de 1 houden bij het stoplicht, en bij stoplichten waarvan ik weet dat het lang duurt voordat ie groen is zet ik 'm in de vrij. (start stop systeem ) | |
Oceanview | maandag 23 juli 2012 @ 23:05 |
Ja dat getril geschud en alles dan hoor je ook nog van Ocean wat hoorde ik? Met mijn vader moet ik hem ook in zijn 1 houden als je 1e of 2e bent in de rij. | |
tomaat52 | maandag 23 juli 2012 @ 23:07 |
Het enige wat mijn instructrice dan zegt is balanceren en schijt hebben aan de rest qua snelheid. Neem de tijd. | |
Oceanview | maandag 23 juli 2012 @ 23:09 |
Ja je moet je sowieso niks aantrekken van je medebestuurder (in de zin van bij een stoplicht want bij de rest wel ) en gewoon op eigen houtje gaan anders raak je ook alleen maar gestrest en paniekerig. | |
#ANONIEM | maandag 23 juli 2012 @ 23:10 |
Bij mij gaat het optrekken ook geregeld mis als er auto's achter me rijden. Ik wil die mensen niet laten wachten en dan laat ik dus die koppeling te snel opkomen. | |
tomaat52 | maandag 23 juli 2012 @ 23:11 |
Hoe herkenbaar. En juist DAN gaat het inderdaad mis. | |
Oceanview | maandag 23 juli 2012 @ 23:11 |
Zoals ik al hierboven zei niets van aantrekken je bent niets voor niets aan het leren. | |
#ANONIEM | maandag 23 juli 2012 @ 23:12 |
Maar moet je op het aangrijpingspunt gas gaan bijgeven? Of eerst even vasthouden en nog geen gas geven? | |
coastguard_1557 | maandag 23 juli 2012 @ 23:13 |
Je moet als je de koppeling laat opkomen tegelijkertijd een klein beetje gas geven. In het begin gaat het altijd langzaam, maar na een tijdje gaat het wel wat sneller. En zoals gezegd, niks van die anderen aantrekken, je hebt (hopelijk) niet voor niets een L op je dak!Had vandaag toch wat vervelends Reed een wagen van de gemeente zowat in me achterbumper de hele tijd. En dan bij het stoplicht zat 'ie zeg maar gas te geven in stilstand. Hoe triest kan je zijn | |
Oceanview | maandag 23 juli 2012 @ 23:15 |
gemeente altijd haast. Dan moet je gewoon alle tijd nemen voor het optrekken. | |
tomaat52 | maandag 23 juli 2012 @ 23:15 |
Maar wanneer moet je gas geven. Precies op het aangrijpingspunt? Wat later? Wat eerder? | |
Oceanview | maandag 23 juli 2012 @ 23:19 |
Je hebt 2 manieren, Gas en koppeling omhoog tot het aangrijpingspunt of Koppeling tot aangrijpingspunt en dan bijgassen. | |
coastguard_1557 | maandag 23 juli 2012 @ 23:21 |
Als jij de koppeling omhoog doet doe je tegelijkertijd een beetje gas, op dezelfde wijze als dat je je koppeling laat opkomen, alleen doe je je gas dus omlaag. Wel rustig en niet plankgas Maar er zijn zoals Oceanview meerdere mogelijkheden, lijkt me het beste om het te doen zoals je instructeur/instructrice het uitlegt. | |
tomaat52 | maandag 23 juli 2012 @ 23:21 |
Mijn ouders doen het op de eerste manier en ik leer het nu op de tweede manier. Ik zal het eens navragen. | |
coastguard_1557 | maandag 23 juli 2012 @ 23:22 |
Zekers, of de hele tijd een beetje remmen, werkte ook wel | |
Oceanview | maandag 23 juli 2012 @ 23:22 |
Ik doe de 1e manier omdat de kans op uitvallen wat kleiner is dan de 2e en omdat ik nu benzine rijd. | |
tomaat52 | maandag 23 juli 2012 @ 23:23 |
Je moet de motor draaiend houden, dat snap ik. Anders knijp je 'm af. | |
#ANONIEM | maandag 23 juli 2012 @ 23:27 |
edit: verkeerde topic [ Bericht 88% gewijzigd door #ANONIEM op 23-07-2012 23:27:57 ] | |
coastguard_1557 | dinsdag 24 juli 2012 @ 11:13 |
Aw yeah.....geslaagd!!! | |
Rucky | dinsdag 24 juli 2012 @ 11:29 |
| |
tomaat52 | dinsdag 24 juli 2012 @ 11:42 |
Gefeliciteerd. | |
DX11 | dinsdag 24 juli 2012 @ 11:47 |
Ik lees hierboven dat blijkbaar niet iedereen in de 1 mag staan bij t stoplicht. Wat is de gedachte daar achter? Je kan toch gewoon de koppeling inhouden? (ik hou hem ALTIJD in de 1, ook als ik achteraan de rij sta) | |
coastguard_1557 | dinsdag 24 juli 2012 @ 11:59 |
In welke versnelling wil je hem anders zetten bij een stoplicht?
Bedankt | |
DX11 | dinsdag 24 juli 2012 @ 12:01 |
Zie ongeveer 50 posts hoger, blijkbaar moeten sommige bij het lessen in de vrij staan bij een stoplicht.. Ik vind t ook een beetje vreemd.. | |
tomaat52 | dinsdag 24 juli 2012 @ 12:02 |
Misschien dat je voet van de koppeling af schiet en je een stukje naar voren beukt. En bovendien is de koppeling inhouden slecht voor de drukschalen. | |
DX11 | dinsdag 24 juli 2012 @ 12:03 |
Dit bijvoorbeeld, eerst moeten schakelen als hij op groen springt. Ontzettend onlogisch als je het mij vraagt.. | |
Oceanview | dinsdag 24 juli 2012 @ 12:48 |
Je belast de koppeling overbodig, als het je eigen auto is kan het nog maar een rijlesauto wordt intensief gebruikt en altijd voor het stoplicht enz. | |
-Dries- | dinsdag 24 juli 2012 @ 13:39 |
Huh, ik houd altijd de koppeling in voor een stoplicht. In zijn één uiteraard. | |
DX11 | dinsdag 24 juli 2012 @ 13:41 |
Ik ook, maar blijkbaar is het slecht. | |
tomaat52 | dinsdag 24 juli 2012 @ 14:50 |
Deze les ging best lekker. Snelweg, Velperbroek Circuit gehad, stop opdracht, fileparkeren, in- en uitvoegen en optrekken zonder dat de motor af sloeg. | |
-Dries- | dinsdag 24 juli 2012 @ 15:28 |
Weet je wat me raar lijkt? De eerste keer zonder instructeur rijden.. | |
-Erick- | dinsdag 24 juli 2012 @ 15:58 |
Dat lijkt mij inderdaad ook vreemd. Maar aan de andere kant je hebt dan toch ook je rijbewijs gehaald? Ik moet zelf aanstaande vrijdag afrijden Ik ben eigenlijk best wel zenuwachtig als ik eraan denk, terwijl ik weet van mezelf dat ik gewoon fatsoenlijk kan rijden. [ Bericht 9% gewijzigd door -Erick- op 24-07-2012 16:08:03 ] | |
princess-a | dinsdag 24 juli 2012 @ 18:24 |
Jaaaa gefeliciteerd | |
IrCute | dinsdag 24 juli 2012 @ 18:33 |
Dat is heel raar ja, maar ook heel fijn. Ik had echt het idee dat ik een stuk beter ging rijden omdat hij niet naast mij zat. | |
mitchelll0181 | dinsdag 24 juli 2012 @ 18:36 |
De koppeling wordt niet belast, hooguit je drukgroep/lager Eerder genoemde drukschalen ?!? Lol wut ? Drukgroep bedoel je ? Maakt geen flikker uit. Ik mocht tijdena het lessen ook gewoon in zn 1 staan, net zoals iedreen volgens mij | |
princess-a | dinsdag 24 juli 2012 @ 18:56 |
Dat zou niet heel onlogisch zijn toch? Ik kan me best voorstellen dat je,zolang de instructeur er nog is, onbewust van uit gaat dat hij kan ingrijpen. Als je dan zonder instructeur rijdt weet je dat je het zelf moet doen en daardoor kan het best beter gaan (hoop ik stiekem ) | |
JochemP | dinsdag 24 juli 2012 @ 20:26 |
Toevallig net terug van mn eerste autoritje met rijbewijs. Eerst even geoefend met wegrijden etc. op een industrieterrein, samen met een vriendin van mijn moeder in haar autootje. Echt heel raar omdat ik benzine gewend ben. Ging nogal met horten en stoten. Toen het een beetje lukte rondje buiten de stad gemaakt, smalle 60-zones, ben ik dol op Vervolgens haar thuis afgezet (mag de auto een weekje lenen) en toen moest ik dus helemaal alleen naar huis rijden. Ging best goed, tot ik bij het 4e stoplicht kwam richting huis. En er een auto achter me zat. En ik afsloeg. En de vrouw achter me boos keek en een handgebaar maakte. En ik nog een keer afsloeg. En nog eens. En na de 4e keer kwam ik dus half schokkend vooruit. Toen vond ik het niet meer leuk | |
IrCute | dinsdag 24 juli 2012 @ 20:27 |
Wat voor auto was dat dan? Ik heb in 4 verschillende autos gereden sinds ik mijn rijbewijs heb (3 juni) en niet 1x afgeslagen | |
JochemP | dinsdag 24 juli 2012 @ 20:28 |
Citroen C1. Het ging ook best goed maar als je eenmaal afslaat en er iemand achter je zit ga je haasten, raak je in paniek en word je onzeker. Dan gaat het al helemaal mis | |
IrCute | dinsdag 24 juli 2012 @ 20:29 |
Haha ja, ik heb het weleens met rijles gehad | |
JochemP | dinsdag 24 juli 2012 @ 20:31 |
Met een L op het dak zijn mensen soms (lang niet altijd helaas) nog wat vergevensgezind, maar nu lijk ik gewoon een kneus | |
#ANONIEM | dinsdag 24 juli 2012 @ 20:32 |
Vandaag proefrijles gehad, ging best wel redelijk voor de eerste keer ooit! (Nee nooit stiekem gereden, onverzekerd is gewoon echt niet slim..) 80 gereden, ging ook best aardig! | |
koekjestrommel1 | dinsdag 24 juli 2012 @ 21:26 |
Grappig, toen ik nog aan het lessen was had ik hem voor het stoplicht of: -in de 1 en koppeling naar beneden -in de vrij en koppeling naar beneden Het beste voor de auto is de vrij met de koppeling omhoog, maar dat duurt nog wel even na het halen van je rijbewijs dat je dat automatisch gaat doen. Verder is het ook veiliger, want als je de koppeling per ongeluk op laat komen, dan zit je niet tegen de auto voor je aan. Tegenwoordig zet ik hem al heel snel in de vrij, ook als ik nog 30 rijd, gewoon omdat ik gemakzuchtig ben. Ik heb hem nou ALTIJD in de vrij, zelfs als ik als eerste voor een stoplicht sta. Nu gaat het allemaal zo automatisch dat je je die 0.1 seconde dat het duurt om het in zijn 1 te zetten wel kan missen . | |
mitchelll0181 | dinsdag 24 juli 2012 @ 21:33 |
Nee, pas in zijn 1 zetten als het groen is is kut. Omdat je eerst moet schakelen en dan pas gas kan geven. Dat is net het verschil tussen lekker normaal wegrijden of zo'n hinderlijk iemamd voor je die wegrijdt alsoftie niet op zit te letten | |
DX11 | dinsdag 24 juli 2012 @ 21:37 |
Sowieso kan je wel zeggen dat koppeling inhouden eerder slijtage veroorzaakt aan de koppelingsplaat ofzo, maar elke keer onnodig schakelen doet waarschijnlijk hetzelfde met de versnellingsbak. Ik vind het dus echt super nutteloos om in de vrij te zetten bij het stoplicht. | |
mitchelll0181 | dinsdag 24 juli 2012 @ 21:45 |
Druklager en drukgroep enkel, maar dit is echt niet noemenswaardig als je de koppeling gewoon goed in hebt | |
coastguard_1557 | dinsdag 24 juli 2012 @ 22:21 |
Bedankt | |
Keskiyo | woensdag 25 juli 2012 @ 10:01 |
De belasting op je koppeling is verwaarloosbaar daar waar onnodig schakelen naar vrij en weer naar 1 ook belastend is. Voor het stoplicht gewoon in zijn 1 met de koppeling in zodat je meteen kan wegrijden. | |
Marrije | woensdag 25 juli 2012 @ 10:03 |
Ja zo heb ik het ook geleerd, auto klaar zetten bij het stoplicht, dus in zn 1 zetten | |
padlarf | woensdag 25 juli 2012 @ 17:38 |
Ik ben ook maar eens begonnen aan het leren van de theorie. Inzicht en kennis is een eitje, maar die gevaarlijke verkeerssituaties De antwoorden die ik bij het boekje en bij de software krijg zijn nogal tegenstrijdig, en soms staan er zelfs fouten in. | |
-Erick- | woensdag 25 juli 2012 @ 18:06 |
Onderdeel gevaarherkenning bedoel je? Ik had daar ook problemen mee tijdens het oefenen van de examens, telkens kantje boord. Wat je moet weten is dat gas los langzaam snelheid minderen is (dus je zou nog bij kunnen remmen). Remmen is snelheid flink verminderen. Remmen doe je eigenlijk alleen als er direct gevaar is (bal op de straat, oude mensen die al half willen oversteken of bijvoorbeeld iemand die een houten plaat aan het tillen is die wil oversteken.) Niets doen is meestal op voorrangswegen. Je moet voor jezelf even een paar keer oefenen zodat jij weet wat ze bedoelen met de drie keuzes. Ook goed kijken naar de snelheid die op het dashboard staat, als jij bijvoorbeeld 50 in een 30km/u zone aan het rijden bent is dat gas los als er geen direct gevaar is. | |
padlarf | woensdag 25 juli 2012 @ 18:27 |
Ja gevaarherkenning idd. Een van die boekjes heet Inzicht in 150 gevaarlijke verkeerssituaties, vandaar de verwarring. Ik heb ook software, en daar geven ze tips over acuut gevaar ( = remmen) en latent gevaar (=gas los), en dat helpt wel een beetje. Bovendien mag je bijna de helft fout hebben. Ik ga er gewoon nog even mee oefenen. | |
tuut-chips | woensdag 25 juli 2012 @ 19:41 |
Morgen een rijles, vrijdag TTT. Ik ben bang | |
dakpan90 | woensdag 25 juli 2012 @ 19:46 |
En terecht! Nee hoor, je hebt niets te verliezen. | |
tuut-chips | woensdag 25 juli 2012 @ 19:47 |
Weet ik, en ik weet ook wel dat ik het kan, maar dan nog Heb nog maar 17 lessen gehad dus heb het idee dat ik best vroeg ben. | |
dakpan90 | woensdag 25 juli 2012 @ 19:49 |
17 uur? Dan heeft je instructeur er iig vertrouwen in. Bij mij duurde het zo lang eer ik klaar zou zijn voor een TTT, dat we maar meteen voor het echie gingen. | |
tuut-chips | woensdag 25 juli 2012 @ 19:50 |
Yep, en mijn examen staat ook al voor 3 september. Denk dat het wel goed komt, afgelopen lessen gingen in ieder geval super en mijn instructeur heeft eigenlijk niet veel meer aan te merken, behalve waar we heen moeten | |
Hartm | woensdag 25 juli 2012 @ 20:55 |
Vandaag theorie gehad, 3 puntjes teveel op het laatste onderdeel. Had hem niet zo pittig verwacht, volgende keer beter! | |
Keskiyo | donderdag 26 juli 2012 @ 09:30 |
Bij TTT is het alleen parkeren en keren, dus sowieso niet te vroeg. Je mag de rest van de rit zat fouten maken, krijg je meteen tips van de examinator daarover.. | |
das_phantom | donderdag 26 juli 2012 @ 13:13 |
TTT was ik ook bang voor maar uiteindelijk ging het wel. Ik vond dat de examinator heel goed kon benoemen waar mijn zwakke punten lagen. Zo had ik zijstraten die ik voor mijn gevoel te snel naderde en waarna ik blij was dat er niks van rechts kwam, hij gaf dat ook exact aan. Heb trouwens vrijstellingen behaald, ondanks dat parkeren achteruit totaal misging (mocht in de herkansing vooruit) . Het is ook heel apart om zonder je instructeur te rijden en alles zelf te moeten oplossen. Ik kwam in situaties waarbij ik merkte dat als ik zelf goed nadacht ik het ook zelf kon oplossen (gelukkig bedenktijd door het rode licht ) Heb over een paar weken nu examen maar heb echt een 50-50 gevoel en dan vooral met bebouwde kom. Liefst rijd ik daar met 10 km/h en de koppeling ingedrukt . Iemand nog tips daarvoor rijden met die irritant kleine kruispunten. | |
JochemP | donderdag 26 juli 2012 @ 14:49 |
Haha, ik herken het. Wat ik deed bij kleine onoverzichtelijke kruispunten was terugschakelen naar zijn 1, koppeling in en dan heel rustig er doorheen. Dan waar het kan, dus geen zijstraatjes gasgeven richting 30 en weer loslaten, desnoods bijremmen, bij het volgende kruispunt/zijweggetje. | |
princess-a | vrijdag 27 juli 2012 @ 11:22 |
Gezakt te voorzichtig. Geen fouten gemaakt, geen ingrepen gehad, kijkgedrag perfect, bijzondere verrichtingen perfect maar het mocht wel wat sneller. En daar moet je het dan maar mee doen | |
mitchelll0181 | vrijdag 27 juli 2012 @ 11:24 |
Mja das wel een kut reden om te zakken.. Bijna zoiets van, ja je reed te goed | |
-Erick- | vrijdag 27 juli 2012 @ 11:36 |
Hehe ik ben ook gezakt vandaag. Had een auto totaal over het hoofd gezien, dus een ingreep. Wat moet ik er van zeggen? Het was niet nodig geweest. Ik baal wel ontzettend, de volgende keer beter. In mijn situatie ging ik hier en daar te hard vond de examinator, moest er wat meer rust in brengen. Ik snap het niet zo goed hoe jij dan te zacht kan rijden, wat is zacht? Suc6 alvast voor de volgende keer :-) [ Bericht 4% gewijzigd door -Erick- op 27-07-2012 11:42:53 ] | |
mitchelll0181 | vrijdag 27 juli 2012 @ 11:42 |
Te afwachtend rijden waarschijnlijk, je moet voorrang nemen waar je voorrang krijgt, dus niet op een rotonde je gas loslaten als er een auto op je af komt. Zulk soort dingen denk | |
vannelle | vrijdag 27 juli 2012 @ 11:43 |
Lijkt idd heel lullig en vind het ook sneu voor je, echt waar! Maar wat ze tijdens een examen willen zien is dat je je VLOT, veilig en zelfstandig aan het verkeer kan deelnemen. Vlot is belangrijk voor de doorstroming namelijk. Blijkbaar reed je dus niet vlot genoeg deze keer. Kijk wel uit dat je de volgende keer niet éxtra vlot gaat rijden, probeer te rijden zoals je instructeur je geleerd heeft. Met dát rijgedrag vind hij je namelijk examenmateriaal. Succes de volgende keer! | |
princess-a | vrijdag 27 juli 2012 @ 11:47 |
Er lag een heel stuk weg open waar allemaal mensen langsliepen omdat de stoep dus even weg was, heb ik met 30 gepasseerd. En 1 kruispunt had ik haaientanden, dus ik liet auto voorgaan maar had ik misschien net mezelf er wel voor moeten gooien ofzo | |
-Erick- | vrijdag 27 juli 2012 @ 11:47 |
Bij mij was dat juist fout, als ik een bordje 60 of een 80km/u weg op ga trap ik het gas stevig in en schakel door naar zn 4-5. Kwamen een paar tegenliggers aan op een 60km/u weg dus ik laat de snelheid iets afzakken en hou mijn voet bij de rem. Ik kan de breedte van de auto goed inschatten dus dat gaat wel goed. Maar ik ga mijn examinator zeker geen ongelijk geven, je zit dan wel wat gespannen in de auto haha. | |
mitchelll0181 | vrijdag 27 juli 2012 @ 11:48 |
Yepp, dat zijn van die dingen. JIJ hebt voorrang dus dat moet je nemen. dat willen ze zien | |
pietkanarie | vrijdag 27 juli 2012 @ 11:54 |
Zonde zeg! En dat zonder fouten gemaakt te hebben. Zo te lezen zou je het prima doen in het verkeer. Reed je voorzichtiger dan tijdens je lessen? Had je na afloop het idee dat je geslaagd was? Dat zou het nog extra zuur maken. En oké, voor de doorstroming van het verkeer is te voorzichtig rijden misschien niet fijn, maar voor de rest is het toch prima? Ook een voorzichtige rijder komt wel op de eindbestemming. | |
mitchelll0181 | vrijdag 27 juli 2012 @ 11:57 |
Onnodig mensen ophoudend ja. Als iedreen zo zou rijden wordt het een trage bedoeling hoor .. | |
princess-a | vrijdag 27 juli 2012 @ 12:01 |
Grapjas, ik had haaientanden en dus geen voorrang. Normaliter zou je dan misschien er nog wel snel voor langs gaan, maar op mn examen houd ik me maar even aan de regel die bij haaientanden hoort: anderen voorrang geven en ongehinderd hun route laten vervolgen | |
mitchelll0181 | vrijdag 27 juli 2012 @ 12:03 |
Mijn excuses. | |
coastguard_1557 | vrijdag 27 juli 2012 @ 12:08 |
Aw echt kut! Jammer zeg. Dat had ik tijdens het lessen ook, alles ging goed alleen de doorstroming niet. Probeer echt de maximumsnelheid te rijden waar het kan, meer tips heb ik eigenlijk niet. Succes met je her! Balen! Dat suckt echt als je op 1 klein foutje (met grote gevolgen) zakt. Succes met je her! | |
princess-a | vrijdag 27 juli 2012 @ 12:09 |
Dank wel lastig nu om de volgende lessen in te vullen, valt gewoon niets meer te leren. Alleen wat pittiger rijden dus | |
vannelle | vrijdag 27 juli 2012 @ 12:15 |
Ik denk dat ze een middenweg willen zien. 60 km/h wegen zijn meestal niet overdreven breed en daarbij is 60 km/h de MAX snelheid die je moet (doorstroming) als je kunt. In geval van een tegenligger op een smalle weg is het dus veiliger om beneden de max de rijden. Ik was er niet bij maar ik denk dat het zoiets geweest is. Ook jij succes de volgende keer! | |
vannelle | vrijdag 27 juli 2012 @ 12:16 |
Dat dus. | |
princess-a | vrijdag 27 juli 2012 @ 12:17 |
Ik verwacht alleen dat dat met ervaringen komt en niet met lessen | |
coastguard_1557 | vrijdag 27 juli 2012 @ 12:18 |
Even de doorstroming in je hoofd proppen Onderweg ff een paar keer herhalen in je hoofd.. | |
vannelle | vrijdag 27 juli 2012 @ 12:19 |
Het is aan te leren én ze willen het tijdens een examen zien, tijdens het lessen leren ontkom je dus niet aan. | |
-Erick- | vrijdag 27 juli 2012 @ 15:25 |
Bedankt. Dat was het ook Over paar weekjes weer een nieuw examen. | |
-Dries- | maandag 30 juli 2012 @ 15:04 |
Wat moet je eigenlijk doen als je op de snelweg wilt invoegen, maar er is steeds geen mogelijkheid en de invoegstrook houdt bijna op? | |
-Erick- | maandag 30 juli 2012 @ 15:20 |
Als je echt niet kan invoegen moet je gebruik maken van de vluchtstrook. | |
vannelle | maandag 30 juli 2012 @ 15:24 |
om te beginnen heb je dan van tevoren niet goed gekeken en geanticipeerd anders zou je dit probleem niet hebben. Officieel moet je aan het begin van de invoegstrook stoppen als je niet in kunt voegen maar dat vind ik 1 van de stomste regels die ik ken. Maar dat MOET je dus doen volgens het CBR, persoonlijk zou ik een stukje doorrijden als ik zeker weet dat de strook vrij is. | |
Sick_Little_Monkey | maandag 30 juli 2012 @ 15:36 |
Vind ik inderdaad ook een achterlijke regel (en mijn instructeur ook). Als je stopt moet je straks met ongeveer 50km/h invoegen terwijl de rest van het verkeer 100 rijdt. Levensgevaarlijk natuurlijk. [ Bericht 0% gewijzigd door Sick_Little_Monkey op 30-07-2012 15:46:00 ] | |
tomaat52 | maandag 30 juli 2012 @ 15:50 |
Da's balen. Mijn instructie hamert erop dat ik met het verkeer mee moet rijden. Je mag hier 80 he? Gas gevuh, je mag hier 100. Etc. | |
Gezicht | maandag 30 juli 2012 @ 15:58 |
6 September dan eindelijk examen. Helaas wel om 8 uur 's morgens. | |
-Erick- | maandag 30 juli 2012 @ 16:01 |
Kan ook een voordeel zijn dat het wat drukker is op de weg, je zult hier en daar wat langer stilstaan | |
Gezicht | maandag 30 juli 2012 @ 16:05 |
Klopt. Ik hoorde ook al dat ze je dan waarschijnlijk niet de snelweg opsturen i.v.m. de drukte. | |
tomaat52 | maandag 30 juli 2012 @ 16:05 |
Snelweg is juist makkelijk. | |
Gezicht | maandag 30 juli 2012 @ 16:08 |
Ik kan het ook wel maar vind het gewoon vervelend, dus liever ook niet op het examen. | |
-Erick- | maandag 30 juli 2012 @ 16:33 |
Verschillend per persoon, persoonlijk doe ik liever een stuk snelweg dan al die 30km/u zones. Die zones zitten vol met slingerende oma's op de fiets. Mensen die de hand niet uitsteken is vooral vervelend. Maar volgens mij ontkom je daar niet aan op het examen, dat zijn vaak de plekken waar je extra alert moet zijn en de bijzondere verrichtingen moet uitvoeren. | |
tomaat52 | maandag 30 juli 2012 @ 16:34 |
Ik heb juist een bloedhekel aan kinderen. Al helemaal als ik in de auto zit. | |
-Erick- | maandag 30 juli 2012 @ 16:42 |
Ja die zijn nogal onvoorspelbaar. Bal die op straat aan het rollen is en zomaar de weg oprennen zonder te kijken. Zat laatst bij mijn vader in de auto en stak een oma uit het niets de weg over zonder te kijken, mijn vader zat vol op de rem.. oma fietst rustig door alsof er niets was gebeurt. | |
mk13139 | maandag 30 juli 2012 @ 19:24 |
Ik ben opzoek naar het antwoordenblad van Verjo Wegwijzer personenauto, rijbewijs B (2008). Ik wil mijn boek uitlenen, maar ben het antwoordenblad kwijt. Wie kan me hieraan helpen? Alvast bedankt! | |
princess-a | maandag 30 juli 2012 @ 20:24 |
Grappig eigenlijk, hoe gedesillusioneerd je kunt zijn na het zakken voor een examen. Ik heb echt het gevoel dat het hem nevernooit gaat worden en dat ik gewoon niet kan rijden | |
Pizza_Boom | maandag 30 juli 2012 @ 20:25 |
Pizza_Boom | maandag 30 juli 2012 @ 20:26 |
Zoeen had ik laatst ook. Rijd met een beladen aanhanger achter mijn gat door het dorp, komt een vrouw bij de Hema vandaan, rijdt zo steppend de weg op om door te stappen. Ik vol in de remmen... | |
Reakon | maandag 30 juli 2012 @ 20:54 |
Nou, het blijkt maar weer dat je rijbewijs halen ook flink afhankelijk is van de examinator. Ik had best hier en daar een fout gemaakt op het rijexamen, om ze maar even te noemen: - 50km in 30km zone (was een plek waar het makkelijk kon, zonder gevaar, en de zijwegen leken op inritten, daarbij kwamen we midden in de straat op die weg rijden, dus zag het pas aan het einde van de straat.. einde 30 zone... oeps) - Door de zenuwen niet goed gekeken toen we richting een T-splitsing reden, mocht maar 1 kant op en heb het weten te presteren om 2 keer te vragen waar de heer heen wou.... - In zijn 2 wegrijden op een heuvel.. had het niet in de gaten, pas bij het doorschakelen vond ik het vreemd dat ik maar 1x hoefde te schakelen En over deze fouten geen enkele opmerking gekregen.. Oh, en mensen ga alsjeblieft niét onnodig links rijden.. dat deed ik dus op een bepaald stuk 2 baans snelweg tijdens mijn examen. 2 vrachtwagens rechts die stuk langzamer reden, ik met 130, geen enkele auto achter me, invoegen tussen vrachtwagens voor 500m had gekund, maar vond het niet nodig, werd hier uiteindelijk wel op aangesproken. Oh, en ik heb hem! Helaas kan ik nu 1,5maand niet autorijden, mag niet samen met mijn pa in zijn auto.. dus helaas | |
Sick_Little_Monkey | maandag 30 juli 2012 @ 23:05 |
Heel vervelend ja. Mij werd vroeger altijd geleerd om links en rechts te kijken voordat ik ging oversteken. En natuurlijk te wachten tot het echt veilig is. Zat laatst bij m'n moeder in de auto terwijl we door een woonwijk reden. Op de stoep zat een kind. Ze had ons gezien en wij haar ook, dus rijden er heel rustig langsheen. Op dat moment besluit dat kind ineens als een Sonic the Hedgehog de weg op te schieten. Ma kon gelukkig nog op tijd remmen. (Jajaja, het is een kind...) Ook leuk: Fietsers die hun hand niet uitsteken als ze gaan afslaan. [ Bericht 0% gewijzigd door Sick_Little_Monkey op 30-07-2012 23:11:28 ] | |
coastguard_1557 | maandag 30 juli 2012 @ 23:22 |
Feliciteerd. Haha heb hetzelfde probleem. Ik moet alleen zeven maanden wachten voordat ik alleen de weg op mag. Maar hij wil misschien wel af en toe auto huren | |
Reakon | maandag 30 juli 2012 @ 23:36 |
Ja, duur grapje dat huren, leuk om misschien even te kijken naar snappcar.nl in dat geval. Ik ga gelukkig een eigen auto aanschaffen in september, is ook gewoon erg handig voor mijn eigen bedrijf, dusja waarom niet. | |
pietkanarie | maandag 30 juli 2012 @ 23:48 |
Waar ik de eerste rijles niet harde durfde dan 30 ( ) reed ik tijdens de tweede les toch als vanzelf 80 km per uur. We waren op een wat drukkere weg en je rijdt als vanzelf met de rest van het verkeer mee. Het schakelen wordt ook wat minder vreemd. Al ben ik er nog niet zo fijngevoelig in. Hij gaat regelmatig van 2 naar 5 als ik 'm eigenlijk van twee naar drie wil zetten. | |
Oceanview | maandag 30 juli 2012 @ 23:52 |
Je hand moet ontspannen op de pook zijn, in het midden vasthouden zodat je hem niet perongeluk naar rechts of links trekt, ik hield hem altijd aan de rechterkant vast en dan gaat van 3 naar 4 fout vandaag toevallig ook weer, snel weg optrekken reed in zn 3 opschakelen perongeluk in zijn 2. En owja, 1-2 zit links 3-4 midden 5 rechts dus van 2 naar 3 is gewoon losklikken en naar bovenklikken. | |
Reakon | dinsdag 31 juli 2012 @ 00:01 |
Ik had dit gelukkig niet zo vaak, maar schrikken doe je dan wel Wat ik dus wel regelmatig had is hem perongeluk in zijn 2 te hebben staan bij een stoplicht. Ik kan dus ook best makkelijk wegrijden in zijn 2 nu | |
Oceanview | dinsdag 31 juli 2012 @ 00:02 |
In zijn 2 kun je makkelijk wegrijden, koppeling moet je dan iets langer vasthouden. | |
Reakon | dinsdag 31 juli 2012 @ 00:04 |
Had wel zijn voordelen dat ik de koppeling verders ook nooit meer liet schieten | |
Daantke | dinsdag 31 juli 2012 @ 00:10 |
van 2>3 is vaak gewoon los naar boven duwen, voor zn 1 moet je kracht naar links zetten. de eerste versnelling van mn moeders autootje deed het heel lang niet (hij stond dan in zn 3) dus daarmee moest je ook altijd in zn tweede versnelling optrekken | |
pietkanarie | dinsdag 31 juli 2012 @ 00:11 |
Oke, helemaal ontspannen heb ik mijn hand volgens mij (nog) niet op de versnellingspook liggen. Dus misschien heeft het daar wel mee te maken inderdaad. Maar dat laatste... als ik vanuit 2 losklik komt ie dus in de vrij terecht waardoor je 'm alleen nog maar naar boven hoeft te doen om hem in drie te zetten? | |
Oceanview | dinsdag 31 juli 2012 @ 00:12 |
Als je hem dus vanuit de 2 los duwt dan komt hij in het midden terecht, en dan duw je hem in zijn 3. | |
pietkanarie | dinsdag 31 juli 2012 @ 00:15 |
Oke, dan had ik dat dus goed begrepen Daarmee vergis ik me dus soms. Ik doe hem dan een stukje omhoog, dan naar rechts (met het idee dat ie dan pas in de vrij staat) en dan omhoog. Maar dan staat hij al in vijf. | |
#ANONIEM | dinsdag 31 juli 2012 @ 00:37 |
4 oktober afrijden. Ik beheers het totaal niet voldoende, maar heb nog maar 6 uur gehad | |
pietkanarie | dinsdag 31 juli 2012 @ 01:17 |
Hoeveel uur per week ga je de komende tijd nemen dan?? Na 6 uur les wordt je examendatum al vastgesteld? Doe je een versnelde rijopleiding ofzo? | |
#ANONIEM | dinsdag 31 juli 2012 @ 01:36 |
Ik heb 20 augustus weer les en dan 4 uur per week Dus dan 6 weken x 4 uur = 24 uur + 6 uur die ik al gehad heb = 30. Ik heb een pakket van 32 uur genomen dus die twee uur moet er nog ergens bijgepropt worden. [ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 31-07-2012 01:41:20 ] | |
pietkanarie | dinsdag 31 juli 2012 @ 02:02 |
Oh, op die manier. Dan klinkt het wel weer haalbaar. Als je het een beetje een makkelijk oppakt... zelf ga ik wel meer lessen nodig hebben dan 32. Maar ja, ieder z'n tempo . Hopen dat het geleerde over drie weken niet helemaal is weggezakt. Bij mij duurt de volgende rijles nu ook weer 3,5 week. Vakantieperiode... | |
#ANONIEM | dinsdag 31 juli 2012 @ 02:05 |
Ja misschien zak ik ook wel gewoon keihard omdat het te weinig is. Ik weet het niet echt. | |
Reakon | dinsdag 31 juli 2012 @ 09:28 |
Ik heb er ongeveer ook 32 lessen over gedaan, het is goed te doen als je echt luistert naar de instructeur. Bij mij was het zo dat ik de laatste lessen nét voor het examen regelmatig dingen vergat (binnenspiegel bij opschakelen, na-controle, etc) Ik heb toen een thuis opdracht mee gekregen van mijn instructeur om alle dingen die ik tijdens het rijden nog wel eens vergeet, op een blaadje te schrijven, en deze tot het examen iedere dag even een halfuur door te nemen en te visualiseren. Na dit 1keer gedaan te hebben merkte ik gelijk al dat het veel gemakkelijker ging de volgende rijles. Blijkbaar omdat je het dan zo in je hoofd heb zitten dat het automatisme wordt. Handige tip dus mocht deze situatie zich bij jou voordoen! | |
-Erick- | dinsdag 31 juli 2012 @ 12:09 |
Dat zal wel meevallen. Luister goed naar je instructeur met bepaalde dingen. Handelingen in de auto zijn voor je instructeur moeilijker af te leren dan te bij te leren. Ik heb vooral het handicap dat ik mijn handen niet meer op kwart voor drie hou, 1 hand hangend aan het stuur en de andere op de pook.. Na een X aantal lessen krijg je een eigen rijstijl waar je voor moet waken. Heb je nog een TTT? Ik heb dat overgeslagen en heb daar achteraf best spijt van.. Helaas kan je er alleen vrijstelling mee behalen voor de bijzondere verrichtingen. Maar het hele idee van een TTT doen kan eventueel de spanning voor een echt examen verlichten. Wat ook kan helpen is door niet te vertellen aan iedereen wanneer jij examen hebt, ik had mijn telefoon aangezet en had allemaal gemiste oproepen. Ik was vorige week dus gezakt | |
tomaat52 | dinsdag 31 juli 2012 @ 12:50 |
Over 10 minuten mag ik weer achter het stuur. | |
tomaat52 | dinsdag 31 juli 2012 @ 20:28 |
Ook leuk, bij je rij-instructrice thuis tussen de rijles door een piña colada drinken. | |
vannelle | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:02 |
Andere rijschool zoeken. WTF? | |
tomaat52 | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:07 |
Ik ken haar en er zat geen alcohol in. En ja, ik krijg de tijd vergoed. | |
Ferdo | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:11 |
Meen je niet! | |
Ferdo | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:12 |
Alcoholvrije piña colada? | |
tomaat52 | dinsdag 31 juli 2012 @ 22:13 |
Ja. | |
Klatjeblei | woensdag 1 augustus 2012 @ 17:35 |
ik ben vorige week dinsdag geslaagd (zie mijn topic) hiep hiep hoera. Ik mag hem morgen om 1 uur ophalen op gemeentehuis. 3 jaar geleden: 30 lessen gehad Dit jaar: 15 lessen gehad. #1 examen 1: GEZAKT #2 examen 2: GESLAAGD! Gr | |
Clemenza | woensdag 1 augustus 2012 @ 21:27 |
Vandaag mijn eerste rijles gehad! Mocht jammer genoeg alleen sturen en gas, maar vrijdag weer een 100 minuten | |
tomaat52 | woensdag 1 augustus 2012 @ 21:31 |
Gefeli. | |
tomaat52 | woensdag 1 augustus 2012 @ 21:32 |
Volgende les van Westervoort naar Slijk-Ewijk en weer terug naar Arnhem. Een keertje wat verder weg. Over de snelweg knallen. | |
tuut-chips | woensdag 1 augustus 2012 @ 21:32 |
Ik word morgen om KWART VOOR FUCKING ZEVEN opgehaald voor mijn TTT | |
tuut-chips | woensdag 1 augustus 2012 @ 21:34 |
Ik woonde vroeger als kind in Oosterhout en had heel veel vrienden uit Slijk-Ewijk | |
tomaat52 | woensdag 1 augustus 2012 @ 21:40 |
Fietsen kreng. | |
Oceanview | woensdag 1 augustus 2012 @ 22:25 |
tomaat gaat dronken afrijden dus. | |
Ziba | donderdag 2 augustus 2012 @ 03:53 |
Ah. Gewoon doorzetten en dan komt het echt wel goed! Je moet maar zo denken: de grootste josti's hebben een rijbewijs. Met afrijden moet je trouwens ook maar de juiste examinator treffen. Ik hoor soms verhalen waar kandidaten echt nauwelijks fouten hebben gemaakt en om de kleinste punten zakken. Ikzelf ben in een keer geslaagd en dat terwijl eigenlijk heel veel fout ging. Ik kan nu nog steeds voor geen meter rijden trouwens. | |
Mandéra | donderdag 2 augustus 2012 @ 13:13 |
Het ligt er ook aan hoe je overkomt, zorg dat je zeker overkomt, zodra ze spotten dat je niet zeker van je zaak bent pakken ze je er op. | |
pfefferkatze | donderdag 2 augustus 2012 @ 13:18 |
Ik blijf er bij dat indien mannelijke examinator + vrouwelijke kandidaat er flink wat meer fout mag gaan voordat je zakt dan andere combinaties. | |
Gezicht | donderdag 2 augustus 2012 @ 16:44 |
Vandaag weer een rijlesje gehad, voor het eerst in een benzine i.p.v. een diesel. Da's wel even andere koek met optrekken etc. Verder ging het weer gewoon. | |
princess-a | donderdag 2 augustus 2012 @ 18:25 |
Dank voor de bemoedigende woorden Heb de laatste dagen nagedacht over waarom ik misschien wat voorzichtig rijd en denk dat het op zich wel logisch is. Mijn instructeur vergist zich vaak in rechts en links, ook zegt ie echt heel laat dat ik bijvoorbeeld moet afslaan of gaan parkeren, en met laat bedoel ik ook laat. Eigenlijk ben ik dus tijdens het rijden de hele tijd er op bedacht dat hij ieder moment iets kan bedenken wat ik dan direct moet doen, ook tijdens mn examen dacht ik misschien zegt ie wel ineens wat. Kan best zijn dat de examinator dat heeft aangevoeld want het zit er nogal in gebakken Een voorbeeld: vlak voor mn examen reden we op een weg binnen de bebouwde kom, waar ik 50 mocht rijden. Terwijl ik 50 reed en een parkeerplaats passeerde, riep mn rijinstructeur dat ik hier moest parkeren. Toen ik remmend een stukje doorreed om het volgende parkeerplekje te nemen (om niet in 1 keer keihard te remmen, want gevaarlijk) kreeg ik een preek omdat ik dus te snel reed om nog te parkeren. Terwijl ik netjes de maximumsnelheid reed. Ergens in mn achterhoofd denk ik dus "hij kan ieder moment iets roepen, laat ik alvast voorzichtig zijn" en iedere keer dat ie niets roept denk ik "hier dan? nee, hier?" | |
TwenteFC | donderdag 2 augustus 2012 @ 23:45 |
Was je daarom gezakt? Dan ligt het inderdaad aan je examinator. Ik reed 80 op een 60 weg, omdat ik dacht dat het wel een keer afgelopen zou zijn met dat 60km/h en de auto voor mij ook aardig uitliep. Examinator maakte een grapje over flitscontroles hier op de weg, en mijn instructeur reageerde met "gelukkig vandaag niet". Toen meteen terug naar 60 gegaan, maar hij heeft het er niets eens overgehad na de tijd. | |
TwenteFC | donderdag 2 augustus 2012 @ 23:50 |
Wat ik bedoel is dat je best fouten mag maken, maar je moet gewoon relaxed reageren. Dus niet in de stress schieten als de examinator ergens kritiek over geeft. Gewoon denken; het zal wel joh. En gewoon rustig blijven cruisen op de weg. | |
pietkanarie | vrijdag 3 augustus 2012 @ 01:05 |
Of juist niet. Vrouwen staan er (zeker bij mannen) om bekend dat ze niet kunnen rijden. Het kleinste foutje wordt dan gezien als bewijs. | |
BobW | maandag 6 augustus 2012 @ 15:31 |
Morgen eerste (intake)rijles van 100 minuten. Heb er wel zin in, maar ben ook erg benieuwd. Ik heb nog nooit 'stiekem' gereden dus ik kan er waarschijnlijk niet veel van. Wat is gebruikelijk bij zo'n eerste les? Wat moet je allemaal zelf doen en wat doet de instructeur? En ga je gelijk de weg op? | |
tomaat52 | maandag 6 augustus 2012 @ 15:34 |
Hangt van de instructeur/instructrice af. Ik hoefde tijdens mijn proefles alleen te sturen en gelijk de weg op. | |
-Dries- | dinsdag 7 augustus 2012 @ 10:56 |
Zo, net even een reality check gehad zeg. Vandaag begon ik aan mijn zestiende les. De instructeur zei dat ik vanaf nu geen assistentie meer krijg met schakelen en koppelen. Nou, dat heb ik geweten ook De auto is aardig vaak afgeslagen, terwijl dat ervoor (met assistentie ) vrijwel nooit gebeurde. Pfff.. zoo irritant. Ik heb nu het gevoel dat ik vanuit stilstand wegrijden totaal niet beheers | |
DX11 | dinsdag 7 augustus 2012 @ 11:12 |
16e les en dan pas volledig zelf rijden? Volgens mij is dat best laat.. beetje vreemd dat hij je dat al die tijd verkeerd (met hulp) geleerd heeft.. | |
-Dries- | dinsdag 7 augustus 2012 @ 11:16 |
Ja, ik vind het ook wel jammer. Een voordeel is wel dat mijn stuur en kijkgedrag daardoor wel in orde is. | |
Peanutnootje | dinsdag 7 augustus 2012 @ 12:18 |
Verschilt inderdaad per instructeur/instructrice. Ik ging bij mijn eerste les naar een industrieterrein en heb daar rondjes gereden met alles erbij. Daarna de weg op gegaan en een stukje snelweg meegenomen. Maar de instructeur zal dat zelf wel inschatten. Als hij ziet dat je er goed mee overweg kan dan zal hij je wel meer laten doen. | |
-Dries- | dinsdag 7 augustus 2012 @ 12:58 |
Om nog even terug te komen op mijn koppeling issues: Kan de motor alleen afslaan als je vanuit stilstand optrekt? Stel ik rij 50 en wil van 3 naar 4 en laat bij het schakelen de koppeling als een malle opkomen, slaat de motor dan ook af? | |
mitchelll0181 | dinsdag 7 augustus 2012 @ 13:01 |
Nee. Zolang de wielen draaien kan de motor onmogelijk afslaan. | |
-Dries- | dinsdag 7 augustus 2012 @ 13:07 |
Duidelijk. Mijn probleem is denk ik dat ik te weinig tegendruk geef aan het koppelingspedaal zodra ik deze omhoog laat komen. In andere woorden: ik haal mijn voet te snel van het pedaal af. Ik moet echt leren oefenen tegendruk te geven op het pedaal bij het aangrijpingspunt. | |
mitchelll0181 | dinsdag 7 augustus 2012 @ 13:31 |
Je moet vanaf het aangrijpingspunt exht concentreren op wat de motor doet, evt op de toerenteller letten.. Ff kwestie van gevoel krijgen | |
tomaat52 | dinsdag 7 augustus 2012 @ 13:35 |
Dit. Ik heb het probleem dat ik onder de 50 km/u een beetje schok met schakelen. Boven die snelheid gaat alles vloeiend. | |
mitchelll0181 | dinsdag 7 augustus 2012 @ 13:48 |
Dan rijd je te geforceerd/gehaast. Probeer als je optrekt relaxed te rijden.. Dus gewoon normaal optrekken, koppeling in rustig in zn 2 en langzaam! de koppeling omhoog .. Dit mag rustig 5 seconden duren ofzo .. Zoveel snelheid verlies je niet met uitrollen .. | |
LDS | dinsdag 7 augustus 2012 @ 14:20 |
Godverdomme wat zijn bumperklevers toch ook teringirritant. Net als bejaarden op de fiets. Die hebben ook echt lak aan alle voorrangsregels | |
tomaat52 | dinsdag 7 augustus 2012 @ 14:24 |
Klopt, onder de 50 km/u ben ik te gespannen. Had ik laatst met een chinees, mens liep gewoon door terwijl ze geen voorrang had. | |
-Dries- | dinsdag 7 augustus 2012 @ 14:30 |
Voorang moet je krijgen! Niet nemen! | |
tomaat52 | dinsdag 7 augustus 2012 @ 14:37 |
Ik remde natuurlijk wel. | |
mitchelll0181 | dinsdag 7 augustus 2012 @ 14:39 |
Rij zo op je examen en je zakt! als je voorrang hebt moet je et nemen | |
TJV | dinsdag 7 augustus 2012 @ 14:40 |
Afdwingen. | |
LDS | dinsdag 7 augustus 2012 @ 14:53 |
En anders zit er gelukkig ook nog een instructeur naast . En ik zag het gelukkig zelf ook, maar valt me op dat veel bejaarden (niet alleen als ik zelf moet rijden, maar ook als ik op de fiets zit ofzo) op de fiets erg irritant zijn | |
Clemenza | dinsdag 7 augustus 2012 @ 15:19 |
Afgelopen vrijdag de tweede les gehad, nu ook mogen koppelen en remmen. Morgen, denk ik, nog een keer hetzelfde en dan vrijdag ook schakelen? | |
H-D | dinsdag 7 augustus 2012 @ 15:22 |
Waarom ben je juist dan gespannen dan? | |
tomaat52 | dinsdag 7 augustus 2012 @ 15:29 |
Geen idee eigenlijk. | |
H-D | dinsdag 7 augustus 2012 @ 15:36 |
Zou het zijn omdat je dan waarschijnlijk in de stad rijdt en dan 'bang' bent dat er opeens iets kan gebeuren ofzo? Fietser/voetganger oid die opeens oversteekt ofzo? | |
tomaat52 | dinsdag 7 augustus 2012 @ 15:40 |
Ik wil goed met het verkeer mee komen. Soms iets te goed waardoor ik in de stress schiet. | |
-Dries- | dinsdag 7 augustus 2012 @ 15:58 |
Nog een koppelings vraagje: Wie haalt zijn voet van de koppeling als je vanuit zijn 1 naar 2 schakelt? Kan je ook in zijn 1 naar het aangrijpingspunt toe en dat even vasthouden > gassen > koppeling indrukken en dan naar 2 schakelen? Het lijkt me niet nodig dat je de koppeling helemaal omhoog laat komen als je van 1 naar 2 gaat. | |
Ridocar | dinsdag 7 augustus 2012 @ 16:10 |
Je hoeft je voet er niet vanaf te halen, daarvoor is de eerste meestal te kort. De eerste versnelling moet wel ten volle worden benut. Dus in ieder geval tussen 2500 en 3000 rpm voor je doorschakelt. De tweede versnelling pakt dan ook beter, want hoger toerental en sneller wegrijden. Uiteindelijk ook beter voor de doorstroming van het overige verkeer. Let wel. Dit kan uiteraard alleen als je zeker weet dat je gewoon door kunt rijden. Moet je langzamer rijden of zelfs stoppen (afslaan oid), dan kun je beter je linkervoet ernaast zetten en langzaam doorrollen. Bij stoppen natuurlijk koppeling in. (open deur, ik weet) | |
Crowned | dinsdag 7 augustus 2012 @ 17:20 |
Mijn vrijstelling voor de bijzondere verrichtingen is binnen! Ik was helemaal niet zenuwachtig van tevoren, tot meneer de examinator de motorkap open trok en de meest onmogelijke dingen begon te vragen. Vanaf dat moment was ik de draad volledig kwijt en ik heb in mijn optiek vervolgens ook nog eens beroerd gereden (wegrijden met de handrem er nog op, auto laten afslaan, 2 keer richting vergeten aan te geven). Gek genoeg viel mijn examinator daar helemaal niet over en zei hij dat zulke dingen nu eenmaal gebeuren tijdens examens/TTT's. Hij vond dat de bijzondere verrichten prima waren uitgevoerd en dus kreeg ik vrijstelling (ik kreeg overigens een omkeeropdracht en een parkeeropdracht). Zijn belangrijkste aantekening was het feit dat ik op sommige 30- en 50 km/pu wegen ook precies de maximumsnelheid reed; daar had ik gerust 5 km/pu harder mogen rijden wanneer de situatie dat toe liet. Donderdag moet ik afrijden, fingers crossed! | |
Crowned | dinsdag 7 augustus 2012 @ 17:26 |
Nee, je hoeft de koppeling niet helemaal los te laten voor je doorschakelt naar zijn 2, al doe ik dat wel. Je zult vanzelf merken dat je (naarmate je meer gewend raakt aan het doorschakelen en het balans vindt tussen de koppeling en het gaspedaal) zo snel je koppeling kunt loslaten wanneer je weg rijdt dat je dit automatisch gaat doen. Ik weet nog goed dat ik tijdens mijn eerste les verbaast was hoe snel mijn instructeur zijn koppeling kon laten opkomen bij het wegrijden, nu (lees: 25 lessen later) doe ik dit ook, na een les of 10 denk je daar niet meer over na. | |
H-D | dinsdag 7 augustus 2012 @ 20:44 |
Hoeveel lessen heb je nu? Na een tijdje krijg je vanzelf rust. | |
tomaat52 | dinsdag 7 augustus 2012 @ 20:49 |
11. En als ik er goed op let en er veel aandacht aan besteed gaat het wel vloeiend. | |
msigamer12 | dinsdag 7 augustus 2012 @ 21:49 |
Gister me 1e les gehad Mocht het eerste half uur alleen sturen en richting aangeven en remmen Later op een dood stuk zelf leren koppelen auto sloeg 2x af daarna kon ik het al zelf Het aangrijp punt van koppelen en gas geven had ik snel gevonden Volgende week 2e les Van Gendt naar arnhem gereden en terug over de dijk via Driel | |
H-D | dinsdag 7 augustus 2012 @ 21:50 |
Waarschijnlijk hoef je er na een paar lessen meer niet zo hard meer op te letten | |
tomaat52 | woensdag 8 augustus 2012 @ 14:48 |
Straks weer rijles. Hopelijk staat de radio weer op 538. Best wel lekker tijdens het rijden. | |
tomaat52 | woensdag 8 augustus 2012 @ 16:47 |
Mijn god, wat kunnen koppelingsplaten stinken zeg. De jonge die na mij moet rijden wilde in z'n 3 heuvel op een parkeervak uit rijden. Motor sloef tig keer af. Dus de instructrice gaf extra gas en deed de koppeling tot de auto vol hing met een brandlucht | |
Crowned | woensdag 8 augustus 2012 @ 16:51 |
Lees dit bericht over een les of tien nog maar eens terug, dan zul je beseffen dat je jezelf gruwelijk hebt vergist. Morgen mijn examen, ik ben ontzettend zenuwachig. Ik heb Valdispert Stress Moments tabletten gehaald, hopelijk geeft het wat rust. | |
Clemenza | woensdag 8 augustus 2012 @ 17:00 |
Vandaag mogen schakelen | |
H-D | woensdag 8 augustus 2012 @ 20:15 |
Hoe ging het? | |
Clemenza | woensdag 8 augustus 2012 @ 20:29 |
Best goed eigenlijk. Paar foutjes, maar niks bijzonders (gas nog kort ingehouden, dat soort dingen) | |
H-D | woensdag 8 augustus 2012 @ 20:44 |
Nice Waar les je in? | |
mitchelll0181 | woensdag 8 augustus 2012 @ 20:55 |
Automaat :p Haha kon t niet laten | |
Pizza_Boom | woensdag 8 augustus 2012 @ 20:58 |
Neehoor. Rijd veilig en als je ziet dat een ander zijn voorrang neemt, ook al heeft hij het niet, stop je. Je moet gewoon normaal aan het verkeer mee kunnen doen. Als jij natuurlijk gaat staan wachten terwijl je voorrang hebt op wat een ander gaat doen, is het niet goed, maar zie jij dat iemand anders loeihard doorrijdt (of jou niet gezien heeft), dan stop je. Als het mogelijk is kijk je vooruit en als je diegene ziet dan laat je alvast je gas los. Het deelnemen in het verkeer bestaat voor een groot deel uit het oplossen van fouten van een ander. Ga jij twijfelen bij voorrang, dan zal een ander eerder geneigd zijn door te rijden. Kom jij gewoon vastberaden en soepel aanrijden, dan zal een ander ook eerder jou die voorrang geven. Ik had het met mijn BE toevallig, geparkeerde voertuigen aan de kant van de tegenligger, maar ik stond op het breedste punt. In principe had ik voorrang, maar een vrachtwagen aan de kant drukken is geen goed idee. Door hem in de kant te zetten en even te wachten laat je zien dat je ook verkeersinzicht hebt. Anticiperen. | |
Pizza_Boom | woensdag 8 augustus 2012 @ 21:00 |
Het gaat er niet om wat er fout gaat, maar om hoe je het oplost. Je kan prima een inschattingsfout maken, bijv. doordat je links gaat bij het stoplicht wanneer het gaat rijden, maar niet vlot genoeg doorrijdt en dus onnodig links zit. Los je dit dan correct op, dan is er niets aan de hand. Rijdt er bijv. een auto in je dode hoek, dan druk je hem dus niet naar rechts. Is het leeg, dan ga je natuurlijk wel naar rechts. | |
Clemenza | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:16 |
Mini Cooper | |
H-D | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:26 |
Rijdt dat lekker? | |
H-D | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:26 |
Tiptronic automaat kan je ook zelf schakelen | |
Clemenza | woensdag 8 augustus 2012 @ 23:42 |
Geen idee Nog nooit in een andere auto gereden | |
tomaat52 | donderdag 9 augustus 2012 @ 00:01 |
Tja, is het gewoon een rothok? Of kan je er gewoon lekker in rijden? Je weet toch wel of hij lekker rijdt. | |
Clemenza | donderdag 9 augustus 2012 @ 00:06 |
Het is beslist geen rothok, best leuk geluid ook en van binnen nog vrij ruim | |
tuut-chips | donderdag 9 augustus 2012 @ 00:07 |
Mijn instructeur heeft helemaal geen gaspedaal volgens mij... | |
Crowned | donderdag 9 augustus 2012 @ 05:34 |
Dat kan. Een tweede rem- en koppelingspedaal is verplicht in een lesauto, een gaspedaal is de beslissing van de rijschool. Wanneer een lesauto wél beschikt over een extra gaspedaal mag deze tijdens de examens en TTT's niet worden aangesloten (allen het rem- en koppelingspedaal). | |
H-D | donderdag 9 augustus 2012 @ 09:11 |
Ah oke, dat laatste is ook wel handig idd Het is ook wel een redelijk snelle auto ofniet? | |
msigamer12 | donderdag 9 augustus 2012 @ 09:36 |
Heb in de tussen tijd nog eens stiekem gereden en ook daar ging dat goed | |
Crowned | donderdag 9 augustus 2012 @ 15:53 |
Oei oei, stiekem rijden! |