abonnement Unibet Coolblue
pi_93371830
quote:
Op zaterdag 26 februari 2011 18:05 schreef Teslynd het volgende:
Was typfout hoor. Zat met bril op en dan zie ik slechter, wat me opbreekt sinds de laatste forumwijzigingen die het slecht voor heeft met dyslectici. Danny heeft al gezegd dat hij er niet over piekert om rekening te houden met mensen die om enerlei reden minder zien. Dus het aantal fouten zal niet alleen bij mij flink toenemen. Als de ontregeling toeneemt, komen er rare extra spelfouten bij. Gezien Dannys houding ga ik me daar niet schuldig over voelen.
Duits toetsenbord is van lang geleden, dus de exacte positionering kan ik makkelijk fout onthouden hebben. Het principe van wat ik schreef blijft gewoon overeind.

De oude toetsenborden werden op efficiëntie ingericht en ik heb lang geleden geleerd dat het om veelvoorkomende lettercombinaties draaide. Ik noch de gequotete forumer zeiden dat de toetsen op volgorde van de veelvoorkomende woordspelling geordend zijn.
De oudste schrijfmachines waren voor vrouwen nauwelijks hanteerbaar, naar het schijnt moest er behoorlijk wat kracht achter gezet worden, te veel om er met vrouwenkracht lang aan te werken. Kan me daar wat bij voorstellen, want ik heb het op bijna antieke machines geleerd, het plaatselijke typeschooltje was nogal oud.

In de jaren '80 zag ik de velotype geïntroduceerd worden: per toets een lettergreep. Ook hier was efficiëntie van de indeling de leidraad. Het zou voor notulisten zijn en sneller werken dan steno. Dus je typt reeksen standaardlettergrepen, die je razendsnel moet bijwerken terwijl je luistert naar het gedicteerde. Gaat dat echt veel sneller dan steno? Mij lijkt het niets. We waren niet onder de indruk van de presentatie & prestatie en hebben het gewoon afgewezen, want de eerste tekstverwerkers gingen beter.
Je praadt peop. :D
pi_93375705
Ik zeg altijd kwertie ( maar misschien dat jullie altijd omslachtig die zes letters spellen), vandaar de verschrijving querty, wat ik met bril maar half zag en gemakshalve voor goedgetypt aannam. Aangezien het forum willens en wetens onduidelijker gemaakt is, geloof ik dat soort typfouten sindsdien in navolging van Danny die het blijkbaar allemaal niet erg vindt. Maar julle zijn natuurlijk vrij om je eenmaal ingenomen standpunt te koesteren alsof je leven ervan afhangt.
pi_93381587
I had a signature once. It was awful.
pi_93381653
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 01:23 schreef Teslynd het volgende:
Ik zeg altijd kwertie ( maar misschien dat jullie altijd omslachtig die zes letters spellen), vandaar de verschrijving querty, wat ik met bril maar half zag en gemakshalve voor goedgetypt aannam.
Vraagje he. Als je nu eens de letter Q typt. En daarna ga je met je vinger de volgende 5 knoppen naar rechts af. Gemakshalve selecteer je dit en zet je dit in lettegrootte 36. Wat staat er dan? Toch echt geen Querty.... Het toetsenbord heet zo omdat deze eerste 6 letters het 'woord' qwerty vormen, wat je uitspreekt als Kwertie. Daar komt geen dyslexie of bril aan te pas, als je de q eenmaal gevonden hebt kun je dit met je ogen dicht goed typen.
I had a signature once. It was awful.
  Moderator zondag 27 februari 2011 @ 10:25:29 #280
42184 crew  DaMart
pi_93381654
Die toetsenborddiscussie mag, als die nog niet klaar is, in een ander topic worden voortgezet, want het gaat nu wel erg offtopic hier. Dus terug naar de originele taal- en spelfouten in dit topic!
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_93398280
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 16:28 schreef noksala het volgende:
Ik leef met je mee jongen, ik ben op dezelfde leeftijd als jou. Chillen vind ik dom en nutteloos. Ik deed eerst 1x per week jujitsu gewoon, en derest van de week laptop. Daarna begon ik mezelf te puche dat ik meer uit me leven moest halen. Ik doe nu naast jujitsu ook 3x thaiboks, en extra condtie training elke morgen in de tuin me abs trainen, en opdrukken, daarna en kwartier zo hard rennen als ik kan door het park heen. Ik weetniet wat jij leuk vind. Als je een hond bent, dan kan je toch voetballen met wat vriendjes ofso, of op voetbal gaan?
;(
~Si vis amari, ama~
pi_93402898
Nog eentje DaMart, juist ook omdat het over spelfouten gaat. Fouten moet je immers ook analyseren om ze af te kunnen leren, sorry.
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 10:25 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Vraagje he. Als je nu eens de letter Q typt. En daarna ga je met je vinger de volgende 5 knoppen naar rechts af. Gemakshalve selecteer je dit en zet je dit in lettegrootte 36. Wat staat er dan? Toch echt geen Querty.... Het toetsenbord heet zo omdat deze eerste 6 letters het 'woord' qwerty vormen, wat je uitspreekt als Kwertie. Daar komt geen dyslexie of bril aan te pas, als je de q eenmaal gevonden hebt kun je dit met je ogen dicht goed typen.
Ik dus niet. Bij mij zijn er steeds allerlei verdraaiigen; foute letter/lettergreepvolgorde en/of foute lettercombinaties door mislukkende automatismen (leren schrijven is immers en kwestie van leren automatiseren). Ik zie hier op het foutentopoic veel fouten die uit zo'n mislukking voorkomen. Bijvoorbeeld droef ipv druif..De schrijver merkt het niet, ook niet bij herlezen van het geschrevene (ja toch wel, pas na plaatsing) en de lezer ziet het direct. Beter zien helpt met fouten eerder zien. Voor dyslectici worden dus allerlei optische hulpmiddelen uitgeprobeerd, met matig succes.
Het is van de laatste jaren dat er bij mij nu ook de fout bijgekomen is van vaak schrijven zoals je het uitspreekt, eigenlijk sinds ik sporadisch in het engels begon te schrijven op forums. Het is van de eerste nieuwsgroepen (fidonet-tijd) dat ik mee begon te doen met foute d/dt/t te schrijven, wat dus geen dyslexie is ,maar door het medium komt. Maar ik begrijp nu waarom je het zo moeilijk vindt om dit te geloven. Never mind.
"kwertie" is al lang een zelfstandig begrip geworden met zijn eigen ingeslopen foute spelling, net als bbq naast barbecue. Na de q komt er automatisch een u uit, ook nu :+

Inmiddels kreeg mijn geheugen een leuke opsteker. Toen ik verder ging met het lezen van een reeks columns, zag ik het daar ook staan: het gepruts om op een qwertz-toetsenbord te werken als je aan qwerty gewend bent en dan het even grote gepruts als je weer even aan een oude vertrouwde pc zit.
  Moderator zondag 27 februari 2011 @ 20:06:47 #283
42184 crew  DaMart
pi_93406279
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 19:03 schreef Teslynd het volgende:
Nog eentje DaMart, juist ook omdat het over spelfouten gaat. Fouten moet je immers ook analyseren om ze af te kunnen leren, sorry.
Maar dat kan ook prima in een nieuw topic, interesse genoeg voor een dergelijke discussie, zo te zien.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 27 februari 2011 @ 20:51:56 #284
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_93409601
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_93412173
quote:
Het is nog erger: zie de eerste zin ........ indentificeert en ook weer distancieert ......
'... derom binne hja wol begien mei in sieke mar net mei in deade.' (Utopia)
pi_93412697
quote:
9s.gif Op woensdag 9 februari 2011 13:55 schreef Ringo het volgende:
Een zeergewaardeerd naastefamilielid van mij heeft een e-reader.

Da's hartstikke handig, nu kan ik op vakantie wel honderd boeken meenemen en 't scheelt me nauwelijks extra gewicht.

Zwaar hé, zo'n e-reader... :O
pi_93420960
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 19:31 schreef Lithia het volgende:

[..]

Maar als hij dat nog niet gerealiseerd heeft, dan ziet hij het gewoon als een lettercombinatie.
Ikke niet snap: wat moet hij gerealiseerd hebben?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 28 februari 2011 @ 08:14:23 #288
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_93428879
Zich gerealiseerd hebben, Kees, dat weet je best ;)

Ik snap het probleem wel: als Teslynd inderdaad dyslectisch is, heeft hij waarschijnlijk met heel veel moeite geleerd (als in: erin gestampt) dat achter een q een u hoort te staan. En in de enkele keer dat dat niet het geval is, gaat dat dus mis. Zoals bij qwerty.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 28 februari 2011 @ 08:25:10 #289
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_93428981
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 20:53 schreef Wilskracht het volgende:

[..]

Ze kletst tenminste niet de oren over het hoofd.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator maandag 28 februari 2011 @ 11:34:58 #290
42184 crew  DaMart
pi_93433026
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 01:01 schreef ajacied4lf het volgende:
Ben benieuwd hoe ze het veld opgaan tegen PSV en of ze revange nemen.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_93469950
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 08:14 schreef Rewimo het volgende:
Zich gerealiseerd hebben, Kees, dat weet je best ;)
Ik was deels verbaasd dat niemand er een opmerking over maakte.
quote:
Ik snap het probleem wel: als Teslynd inderdaad dyslectisch is, heeft hij waarschijnlijk met heel veel moeite geleerd (als in: erin gestampt) dat achter een q een u hoort te staan. En in de enkele keer dat dat niet het geval is, gaat dat dus mis. Zoals bij qwerty.
Dyslexie lijkt me klote. Net als dyscalculie, eigenlijk.
Als ik het goed begrijp blijven de letters en cijfers niet goed op hun plaats staan.
Ik vind dat eigenlijk het enige excuus om taalfouten te maken maar opvallend genoeg doen dyslectici vaak extra hun best om goed te schrijven.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  Moderator dinsdag 1 maart 2011 @ 13:16:30 #292
42184 crew  DaMart
pi_93486685
Recht op uitwonende beurs na 4 jaar?

Zou er ook een beurs zijn die nog thuis woont?
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Moderator dinsdag 1 maart 2011 @ 13:44:47 #293
42184 crew  DaMart
pi_93487911
Deze variant kenden we nog niet, geloof ik :').

quote:
7s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 09:58 schreef Fireblast het volgende:
Sluiting veiling 01-03-2011 18:15

Ik snap dan soberdebieso niet waarom mensen nu al gaan bieden.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  dinsdag 1 maart 2011 @ 14:03:18 #294
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_93488664
hihi. :)
in de haak.
  dinsdag 1 maart 2011 @ 16:40:31 #295
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_93495300
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 16:18 schreef slaveloos het volgende:

[..]

de astmaarts adviseerde dit, dus zijn we gelijk gaan rennen. Ze is nog te klein om met zekerheid te zeggen waar de allergie precies vandaan komt, maar stof\mijt lijkt een voorname kandidaat in ieder geval. Dank voor je tip, ik zal de astmaarts snel even bellen
Ik zou toch even een streepje zetten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_93515449
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 23:23 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik was deels verbaasd dat niemand er een opmerking over maakte.
Kijk even terug...... is al gemaakt, hoor.[..]

Dyslexie lijkt me klote. Net als dyscalculie, eigenlijk.
Als ik het goed begrijp blijven de letters en cijfers niet goed op hun plaats staan.
Ik vind dat eigenlijk het enige excuus om taalfouten te maken maar opvallend genoeg doen dyslectici vaak extra hun best om goed te schrijven.
'... derom binne hja wol begien mei in sieke mar net mei in deade.' (Utopia)
pi_93521820
quote:
6s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 16:40 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik zou toch even een streepje zetten.
Trema.
Maar ik ben van de oude stempel.

En:
quote:
9s.gif Op maandag 28 februari 2011 22:56 schreef waht het volgende:

Ik begin die overdreven volksemotie aardig zat te worden. Laat de ingenieurs die er wel verstand van hebben de beslissingen maken, daar hebben ze de lokale bevolking niet voor nodig. Als men niet wil dat er geboren wordt zet men de verwarming maar uit of laat men de auto staan.
In een topic over gasboringen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_93522010
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 22:15 schreef Moeskopje het volgende:

[..]

Sorry: inderdaad!
Maar hielp niet.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  woensdag 2 maart 2011 @ 09:08:57 #299
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_93527763
Van de FP:
quote:
Op woensdag 2 maart 2011 @ 08:51 schreef AgeEll het volgende:
Mensen moeten wel echt wennen want menigeen is al weggelopen omdat de pas er nog in zit.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
  donderdag 3 maart 2011 @ 08:38:44 #300
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_93580451
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')