abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 27 september 2009 @ 15:31:24 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73149700

Hier alweer deel 184 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen. Er wordt dan een aantal Plan V-stellen op de baan gebracht. Deze zijn gehuurd van NS.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De electrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein). Plan V, dat hiervoor op deze trajecten reed. is er niet meer te vinden.



Naast de treinen rijdt NS ook op 1traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, V-IRM, SLT, Mat ´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.
Thalys en Benelux met 'nieuwe' priority-rijtuigen (gepimpt ICT materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

De HSL-Zuid
Sinds 7 september rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra.

Voor Fyra geldt een toeslag, tijdens de introductieperiode bedraagt deze ¤ 2,- per rit (¤ 64 voor een maandkaart), per 7 oktober zal dit omhooggaan naar maarliefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost dan maarliefst ¤ 224,-, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 0% gewijzigd door James1988 op 27-09-2009 16:56:09 ]
pi_73149897
Gelukkig hebben we hier de DD-AR
hula
  Moderator zondag 27 september 2009 @ 15:43:21 #3
155227 crew  Guppy
dus
pi_73149993
Hahaha!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zondag 27 september 2009 @ 15:43:57 #4
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73150014
Wat een lelijk ding
  zondag 27 september 2009 @ 15:46:25 #5
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_73150063
Dat zal vlot gaan met instappen..

Rollen ze soms zo'n klimnet of touwladder uit de deur om erin te kunnen komen?
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_73150229
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:46 schreef Eix het volgende:
Dat zal vlot gaan met instappen..

Rollen ze soms zo'n klimnet of touwladder uit de deur om erin te kunnen komen?
Nee, men moet over de stoeltjes heen klimmen
hula
  Redactie Frontpage / Sport zondag 27 september 2009 @ 16:12:58 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_73150715
Is het nou deel 184 of toch deel 182
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_73150723
Waar is dat?
pi_73150801
quote:
Op zondag 27 september 2009 16:13 schreef Socios het volgende:
Waar is dat?
New Jersey.
Vlak bij New York, aan de andere kant van de Hudson.
  zondag 27 september 2009 @ 16:33:08 #10
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_73151273
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:53 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Nee, men moet over de stoeltjes heen klimmen
[ afbeelding ]
Zijn er al ongelukken gebeurd tijdens de rit?
  zondag 27 september 2009 @ 16:33:41 #11
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_73151286
quote:
Op zondag 27 september 2009 16:12 schreef Peterselieman het volgende:
Is het nou deel 184 of toch deel 182
Deel 1-8-4.
  Redactie Sport zondag 27 september 2009 @ 16:35:16 #12
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73151339
En nu maar hopen dat dit geen achterlijk terugvind bericht is:

De Jaap in Enschede, woensdag 2 jaar geleden.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zondag 27 september 2009 @ 16:37:14 #13
95194 SpeedyRich
doe ff normaal
pi_73151386
quote:
Op zondag 27 september 2009 15:53 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Nee, men moet over de stoeltjes heen klimmen
[ afbeelding ]
Dat is idd een smal gangpad... passen daar echt mensen tussen ?
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  zondag 27 september 2009 @ 16:38:26 #14
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_73151430
quote:
Op zondag 27 september 2009 16:37 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

Dat is idd een smal gangpad... passen daar echt mensen tussen ?
Ik stel mezelf dezelfde vraag als de mensen zich vanwege hun postuur zijwaarts moeten bewegen.
pi_73151712
quote:
Op zondag 27 september 2009 16:37 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

Dat is idd een smal gangpad... passen daar echt mensen tussen ?
Even het verhaal erbij:

Ik heb het van wikipedia allemaal, maar het is wel vreemd verhaal.

Omdat het kan voorkomen dat iemand zich verstopt en dat de conducteur 2x moet lopen (duurt langer) tijdens een kort ritje zodat het kan voorkomen dat niet iedereen gecontroleerd kan worden, hebben ze het zo opgelost dat er dus een mezzanine ontstaat. Mensen boven kunnen hun kaartje via een knijpertje ofzo in de rand stoppen zodat de conducteur beneden hun kaartjes kan controleren.

Maar het ziet er idd vrij krap uit allemaal. Helemaal gezien het feit dat Amerikanen al wat dikker zijn lijkt het me niet gek dat daar wel eens iemand vast komt te zitten.

Hiero bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Bilevel_car#Gallery_cars
hula
  zondag 27 september 2009 @ 17:09:12 #16
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73152365
quote:
De Nederlandse Spoorwegen beginnen maandag op twintig stations met het uitdelen van een half miljoen pakjes papieren zakdoekje. NS wil met de zakdoekjes een steentje bijdragen aan de verspreiding van de Mexicaanse griep.
bron
Lijkt me een pijnlijke zetfout
pi_73152668
quote:
Wat een gedrochten staan daartussen zeg..

http://upload.wikimedia.o(...)er_BiLevel_Coach.jpg

http://upload.wikimedia.o(...)0px-SNCF_Z_22596.JPG

Dan hebben wij het met VIRM nog best goed getroffen..
pi_73152960
`Tvpp. Foto's van Amersfoort moeten echt nog komen, wss vanavond naar Amersfoort om nieuwe camera uit te testen. ^^/
  zondag 27 september 2009 @ 17:27:14 #19
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_73153067
quote:
Op zondag 27 september 2009 17:17 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Wat een gedrochten staan daartussen zeg..

http://upload.wikimedia.o(...)er_BiLevel_Coach.jpg

http://upload.wikimedia.o(...)0px-SNCF_Z_22596.JPG

Dan hebben wij het met VIRM nog best goed getroffen..
Bij de IRM zie ik nog enige vorm van aerodynamica.

Bij de TGV Duplex overigens ook.
  zondag 27 september 2009 @ 17:40:07 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_73153503


Net dit filmpje gezien op YouTube, maar ik vraag me een paar dingen af.

1) Waarom staat er een ProRail-logo op die loc?
2) Waarom rijdt er nog een loc achterop mee, en waarom doet men dit nu niet, maar wisselt men steeds van loc bij Rotterdam en Amsterdam?
pi_73154192

Lint 44 te Almelo


Goederentrein te Almelo


Het perron van Mariënberg


Het perron van Coevorden waar geen oude generatie CTA´s meer hangen!


Een doorkijkje naar het perron van Leeuwarden
  zondag 27 september 2009 @ 18:18:15 #22
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_73154683
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Sport zondag 27 september 2009 @ 18:39:33 #23
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_73155235
quote:
Op zondag 27 september 2009 17:40 schreef James1988 het volgende:


Net dit filmpje gezien op YouTube, maar ik vraag me een paar dingen af.

1) Waarom staat er een ProRail-logo op die loc?
2) Waarom rijdt er nog een loc achterop mee, en waarom doet men dit nu niet, maar wisselt men steeds van loc bij Rotterdam en Amsterdam?
Dit was een proefrit voor ProRail, vandaag het logo. De lok achterop zal er wel zijn om sneller terug te kunnen gaan. Deze zit er nu niet achterop omdat er dan te weinig loks zijn.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_73155617
Net nog even naar Den Haag op en neer geweest. Welk helder licht ooit bedacht heeft dat er met schommelboten over die veengrond gestuiterd moet worden....
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 27 september 2009 @ 19:45:24 #25
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_73157232
quote:
Die ziet er helemaal vreemd uit. Zou bij iedere deur een paar trappen zitten? Dan ben je de efficiëntie van dubbeldeks al bijna kwijt..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')