Hoe voelen deze producten aan op je gezicht? Ik ben een enorme miep hoor, maar ik wil altijd alleen de hele lichte dagcremes op omdat ik het anders al te vettig vind. Dat maakt het gebruik van SPF-cremes natuurlijk helemaal gemuts voor mij.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 21:32 schreef kwahgib het volgende:
[..]
Voor dagen dat ik minder dan een uur buiten ben gebruik ik Paula's Choice Ultra-Light Weightless SPF 30 spray. Voor dagen dat ik langer dan een uur buiten ben: Neutrogena Ultra-Sheer Dry-Touch Sunblock with Helioplex SPF 85+
Zeg, voor jou is er vast een vrouwentopic hoorquote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:44 schreef BBQ-kip het volgende:
[..]
Hoe voelen deze producten aan op je gezicht? Ik ben een enorme miep hoor, maar ik wil altijd alleen de hele lichte dagcremes op omdat ik het anders al te vettig vind. Dat maakt het gebruik van SPF-cremes natuurlijk helemaal gemuts voor mij.
Kun je eigenschappen beschrijven hoe het aanvoelt en verschillen tussen de Neutrogena en de PC?
Zo zonde, ik heb al zoveel producten gekocht en weg gegooid...
Oh ja, en wat betaal je voor die Neutrogena?
Ik zag gisteren dat er ook zonnecreme is voor het gezicht van Eucerin, maar duuuuur.... werd ik weer niet zo heel erg vrolijk van moet ik zeggen
Heb ik anders nog niet gevonden, behalve het make-up-topic, maar da's toch andersquote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:49 schreef Adelante het volgende:
[..]
Zeg, voor jou is er vast een vrouwentopic hoor
Ok, dan is de Neutrogena zeker niks voor mij, die PC twijfel ik wel heel erg over nu...quote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:47 schreef Stereotomy het volgende:
De PC is vloeibare siliconen. Volledig vloeibaar en doorzichtig, dus geen gel. Het voelt wat glad aan, wanneer je het op doet, als een soort olielaagje, maar die trekt binnen een minuut of twee helemaal in. Daarna is het gewoon mat. Wanneer je tegen dat vloeibare gevoel kan, bij het opdoen, is dit een hele goede SPF.
De Neutrogena is wat meer als een 'normale' zonnebrandcreme. Wit, en wanneer je het uitsmeert moet je wel een paar keer eroverheen kloppen om het goed uit te smeren zonder een witte waas achter te laten. Maar dit lukt goed. De PC laat in z'n geheel geen witte waas achter, omdat het doorzichtig is.
Ik vind die Neutrogena erg fijn hoor (heb de SPF 30). Laat geen witte waas achter, is onzichtbaar voor de rest van de dag, althans even onzichtbaar als een willekeurige andere moisturizer op basis van silica en siliconen.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:59 schreef BBQ-kip het volgende:
[..]
Ok, dan is de Neutrogena zeker niks voor mij, die PC twijfel ik wel heel erg over nu...
Ik hoor graag ook nog de ervaringen van kwahgib en anderen (kwahgib, ik snap nu pas je nickname... hehe )
SPF is voor UVB en er is ook een maat voor UV-A namelijk de PPD (Persistent Pigment Darkening). Volgens mij is er een richtlijn dat de PPD van een sunscreen minimaal 1/3e van de SPF moet zijn.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:51 schreef Stereotomy het volgende:
Hoe meer ik lees over UVA-bescherming, hoe meer ik denk dat de FDA behoorlijk de mensen in de VS aan het naaien is. UVA wordt steeds meer gelinkt aan huidveroudering (in tegenstelling tot UVB krijg je geen verbrandingsreactie bij teveel UVA) en het ontstaan van vrije radicalen in de huid.
Maar in de VS zijn er maar 3 UVA protectors toegestaan, en voor avobenzone zelfs met de laagste concentratie (3%) in vergelijking met EU/Australie (5%) en Japan (10%). Tel daarbij op dat de SPF factor alleen betrekking heeft op UVB protectie, dan is het behoorlijk aftasten in het duister voor UVA bescherming.
Ik eet twee dagen soep met brood en ik kan weer wat samples kopenquote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:04 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik ga er eens over denken, thanks.
Net van de week mijn volledige vakantiegeld aan de Gamma gedoneerd dus wordt een beetje krap nu
Ik vind de PC SPF 30 fijner dan de SPF 85.. Maar voor een SPF 85 is hij ontzettend goed. Bij mij laat die overigens geen witte waas achter. Als hij eenmaal is ingetrokken is hij niet-vet en droog Voor langdurige zonneblootstelling een prima oplossing!quote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:59 schreef BBQ-kip het volgende:
[..]
Ok, dan is de Neutrogena zeker niks voor mij, die PC twijfel ik wel heel erg over nu...
Ik hoor graag ook nog de ervaringen van kwahgib en anderen (kwahgib, ik snap nu pas je nickname... hehe )
quote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:05 schreef kwahgib het volgende:
[..]
SPF is voor UVB en er is ook een maat voor UV-A namelijk de PPD (Persistent Pigment Darkening). Volgens mij is er een richtlijn dat de PPD van een sunscreen minimaal 1/3e van de SPF moet zijn.
In de EU mag je dus een logo'tje op je product hebben als je PPD minimaal 1/3 is van de SPF. In Amerika hebben ze helemaal niets momenteel, maar willen ze dat Boots-systeem met sterren-rating gaan invoeren die blijkbaar gebruikelijk is de UK.quote:Measurements of UVA protection
Persistent Pigment Darkening (PPD), Immediate Pigment Darkening (IPD), Boots Star System, Japanese PA system
The Persistent Pigment Darkening (PPD) method is a method of measuring UVA protection, similar to the SPF method of measuring UVB light protection. Originally developed in Japan, it is the preferred method used by manufacturers such as L'Oreal.
Instead of measuring erythema or reddening of the skin, the PPD method uses UVA radiation to cause a persistent darkening or tanning of the skin. Theoretically, a sunscreen with a PPD rating of 10 should allow you to endure 10 times as much UVA as you would without protection. The PPD method is an in vivo test like SPF. In addition, Colipa has introduced a method which, it is claimed, can measure this in vitro and provide parity with the PPD method.[17]
As part of revised guidelines for sunscreens in the EU, there is a requirement to provide the consumer with a minimum level of UVA protection in relation to the SPF. This should be a UVA PF of at least 1/3 of the SPF to carry the UVA seal. The implementation of this seal is in its phase-in period, so a sunscreen without it may already offer this protection.[18]
[edit]
Star rating system
In the UK and Ireland, the Boots star rating system is a proprietary in vitro method used to describe the ratio of UVA to UVB protection offered by sunscreen creams and sprays. Based on original work by Prof. Brian Diffey at Newcastle University, the Boots Company in Nottingham, UK, developed a standard method which has been adopted by most companies marketing these products in the UK. The logo and methodology of the test are licenced for a token fee to any manufacturer or brand of sunscreens that wishes to use it, provided the products to which the logo is applied perform to the standard claimed. It should not be confused with SPF, which is measured with reference to burning and UVB. One-star products provide the least ratio of UVA protection, five-star products are best. The method has recently been revised in the light of the Colipa UVA PF test, and with the new EU recommendations regarding UVA PF. The method still uses a spectrophotometer to measure absorption of UVA vs UVB, the difference stems from a requirement to pre-irradiate samples (where this was not previously required) to give a better indication of UVA protection, and of photostability when the product is used. With the current methodology, the lowest rating is three stars, the highest being five stars.
In August 2007, the FDA put out for consultation the proposal that a version of this protocol be used to inform users of American product of the protection that it gives against UVA [19]
Dan gaat mijn vriend gillen denk ikquote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:05 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Ik eet twee dagen soep met brood en ik kan weer wat samples kopen
Ow, wat maken jullie het me weer ingewikkeld... Doet Neutrogena ook aan samples trouwens?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:07 schreef kwahgib het volgende:
[..]
Ik vind de PC SPF 30 fijner dan de SPF 85.. Maar voor een SPF 85 is hij ontzettend goed. Bij mij laat die overigens geen witte waas achter. Als hij eenmaal is ingetrokken is hij niet-vet en droog Voor langdurige zonneblootstelling een prima oplossing!
Nee, Neutrogena heeft volgens mij geen samples.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:12 schreef BBQ-kip het volgende:
[..]
Ow, wat maken jullie het me weer ingewikkeld... Doet Neutrogena ook aan samples trouwens?
Hee hoiquote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:14 schreef Salt_Seafood het volgende:
Hoe raden jullie mij aan AHA en BHA af te wisselen? De ene week AHA en de andere BHA? Of om de dag?
Geen idee eigenlijk. PC en Neutrogena zijn idd best competatief geprijsd, moet ik zeggen.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:29 schreef kwahgib het volgende:
Ach, met een FPA van zo rond de 30 zit ik al ontzettend veel beter dan zonder bescherming
Er is ongetwijfeld wat beters te krijgen qua UVA bescherming. Maar ook voor deze prijs?
Persoonlijk heb ik er geen vertrouwen in dat die betere bescherming bieden. PA+++ hoeveel PFA ? Tis een ondoorzichtige schaal.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 23:32 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Geen idee eigenlijk. PC en Neutrogena zijn idd best competatief geprijsd, moet ik zeggen.
http://shop.ebay.nl/items(...)em270Q2el1313?_rdc=1
Check de Japanse sunscreens. Zouden die Shiseido-producten onder de Japanse regelgeving vallen?
De talg uit stereotomy's porienquote:Op woensdag 17 juni 2009 00:47 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Welke créme is het meest geschikt voor het geven van een natuurlijke glans op de hoofdhuid.
quote:
Ik wil die van mij ook best erbij bottelen hoorquote:
M'n kussensloop is te koop. Als je een beetje je best doet, kun je daar wat 100% all-natural biologisch organische creme uit destilleren.quote:Op woensdag 17 juni 2009 00:47 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Welke créme is het meest geschikt voor het geven van een natuurlijke glans op de hoofdhuid.
Tja, da's wat ik bedoel met ondoorzichtige informatievoorziening voor UVA bescherming. SPF is blijkbaar wettelijk vastgelegd dat ze dat quantitatief moeten melden, ipv met sterretjes of plusjes.quote:Op woensdag 17 juni 2009 00:45 schreef kwahgib het volgende:
[..]
Persoonlijk heb ik er geen vertrouwen in dat die betere bescherming bieden. PA+++ hoeveel PFA ? Tis een ondoorzichtige schaal.
Zelfs de hoge rating heeft dus een vrij lage drempel, en da's jammer. Je hebt waarschijnlijk vanaf SPF 30 ofzo ongeveer 1/3 van de waarde, die voldoet aan PFA > 8, maar je weet nooit hoe dat oploopt richting hogere SPFwaardes.quote:The rating of PA+ is ascribed to a PFA rating of <4; a PFA rating of PA++ is given if PFA is <8, and a PA+++ rating is given if the PFA is >8.
Je wou toch altijd het beste hebben? Dat de stabilisatie van avobenzone met octocrylene en diethylhexyl 2,6-naphthalate werkt is wel duidelijk, maar het kán sowieso beter door de beperkende FDA-regulatie van de maximum concentratie avobenzone op 3% in je spul in de VS. Goed om de ontwikkelingen in de gaten te houden, met name als de VS weer eens een zooi UVA-blockers goed gaat keuren die nu in de rest van de wereld goedgekeurd zijn al.quote:Ik houd het bij Helioplex. Daarvan is wetenschappelijk aangetoond dat het stabiele en hoge UVA bescherming biedt.
Ik wil inderdaad redelijkerwijs het beste hebben. Helioplex is iig het beste op avobenzone gebaseerde systeem. De meeste europese en japanse sunscreens gebruiken overigens geen avobenzone maar mexoryl of tinosorb. Met mexoryl heb ik wel ervaring, maar ik vind de meeste Nederlandse sunscreens met een goede mexoryl formulering helaas vrij duur en zeker ongeschikt voor dagelijks gebruik.quote:Op woensdag 17 juni 2009 11:00 schreef Stereotomy het volgende:
Je wou toch altijd het beste hebben? Dat de stabilisatie van avobenzone met octocrylene en diethylhexyl 2,6-naphthalate werkt is wel duidelijk, maar het kán sowieso beter door de beperkende FDA-regulatie van de maximum concentratie avobenzone op 3% in je spul in de VS. Goed om de ontwikkelingen in de gaten te houden, met name als de VS weer eens een zooi UVA-blockers goed gaat keuren die nu in de rest van de wereld goedgekeurd zijn al.
Je doet er heel lang mee hoor Die Ultra-Light PC bijvoorbeeld gebruik ik nu al bijna een jaar dagelijks (2 a 3 sprays) en er zit nog een kwart in.quote:Op woensdag 17 juni 2009 12:08 schreef Salt_Seafood het volgende:
Ik heb die ultra light sun protection op van PC; hijs echt ultra light! Zo lekker!
Ik heb nu alles wat ik nodig heb van PC, maar dit heeft me wel 170 Euro gekost, het is dat ik relatief goed betaald krijg, anders had ik dit soort dingen toch echt niet (kunnen) doen.
Niet normaal. Wel als ik lang de zon in gaquote:Op woensdag 17 juni 2009 14:14 schreef Stereotomy het volgende:
Gebruiken jullie ook sunscreen voor armen/handen? Ik heb nog een fles Nivea van vorig jaar liggen die ik op mijn armen en handen smeer.
Ik weet niet waar je dit vandaan hebt, maar dit klopt iig niet voor de Europese smeersels. Avobenzone wordt in Europa nog heel veel gebruikt. Die andere filters zijn in vrijwel alle gevallen complementair.quote:Op woensdag 17 juni 2009 11:19 schreef kwahgib het volgende:
[..]
De meeste europese en japanse sunscreens gebruiken overigens geen avobenzone maar mexoryl of tinosorb.
Uhh.. Kijk naar de top-3 nederlandse zonnemelk producten? Nivea, Garnier, l'Oreal, etc..? Check de ingredienten. Die maken vrijwel uitsluitend gebruik van Titaniumdioxide, Mexoryl of Tinosorb en geen Avobenzone.quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:55 schreef Orlistat het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je dit vandaan hebt, maar dit klopt iig niet voor de Europese smeersels. Avobenzone wordt in Europa nog heel veel gebruikt. Die andere filters zijn in vrijwel alle gevallen complementair.
Leer eens beter de ingrediëntenlijst lezen. L'Oréal, waar Garnier ook onder valt stopt tegenwoordig standaard 7 a 8 UV filters in hun zonneproducten! Dat jij ze niet allemaal kan ontcijferen, wil nog niet zeggen dat ze er niet in zitten. En Beiersdorf van Nivea en Eucerin gebruikt ook avobenzone, wat als er op staat als butyl methoxydibenzoylmethane.quote:Op woensdag 17 juni 2009 17:37 schreef kwahgib het volgende:
[..]
Uhh.. Kijk naar de top-3 nederlandse zonnemelk producten? Nivea, Garnier, l'Oreal, etc..? Check de ingredienten. Die maken vrijwel uitsluitend gebruik van Titaniumdioxide, Mexoryl of Tinosorb en geen Avobenzone.
Dit geloof ik niet. Had eens een Etos zonneproduct, dat had best een goede combinatie aan filters. Product was helaas niet echt prettig in gebruik. Heb je geen filters over het hoofd gezien? Tinosorb M, S of Uvinul A Plus?quote:Op woensdag 17 juni 2009 17:49 schreef Stereotomy het volgende:
Maar om even een fail-whale aan te geven, ik keek voor de grap net eens op een flesje zonnespray van de Etos van een huisgenootje, en die heeft *uitsluitend* octocrylene als absorber. Je hebt daarmee wel zowel het het UVA als UVB spectrum gecoverd, maar van het UVA-spectrum slechts maar liefst 5 nm, van 315 nm tot 320 nm.
Vond de marketing van Etos blijkbaar niet erg, want ze melden nog extra dat ze UVA ook gecoverd hebben. Misleiding, en niemand die er wat van merkt op een paar fanatici na...
2 a 3 sprays, ik hoop dat je daarmee alleen je gezicht doet en niet je hele lichaam?quote:Op woensdag 17 juni 2009 14:10 schreef kwahgib het volgende:
[..]
Je doet er heel lang mee hoor Die Ultra-Light PC bijvoorbeeld gebruik ik nu al bijna een jaar dagelijks (2 a 3 sprays) en er zit nog een kwart in.
Binnen enkele minuten moet dat wegtrekken, dat is alleen in het begin.quote:Op woensdag 17 juni 2009 23:29 schreef W1ZZ het volgende:
Als ik meer doe trekt het niet lekker in en blijft het als een vieze film op m'n huid liggen
Ik vermoed dat ie nog wel goed is.. Officieel zou ie 12-maanden houdbaar moeten zijn na opening volgens de verpakking. Maar dan hebben ze het over "gegarandeerde houdbaarheid".. Als je het gevoel hebt dat ie niet goed meer is, of niet meer effectief dan zou ik hem weggooien.quote:Op donderdag 18 juni 2009 13:12 schreef Maxxieh het volgende:
Hoelang is de 2% BHA van Paula's Choice houdbaar? Heb het nu een jaar, alleen er zit nog 3/4 in omdat ik het sporadisch heb gebruikt.
En ik had toen ook de Essential Non-Greasy Sunscreen SPF 15 With Antioxidants besteld voor 15,50 voor 177ml. Maar deze is er niet meer, maar hebben ze een andere Skin Balancing Daily Mattifying Lotion with SPF 15 and Antioxidants. Maar die is een stuk duurder, of moet je hiervan echt heel weinig gebruiken?
En hoe denken jullie over de producten van Dermalogica? Zit zelf te denken om daar een moisturizer + cleanser van te halen.
Die skin relief treatment vind ik geen 'Bang for the Buck' , als je kijkt wat erin zit:quote:Op donderdag 18 juni 2009 21:13 schreef Maxxieh het volgende:
Ben trouwens heel blij met die skin relief treatment, normaal heb ik na het scheren echt nog zo'n brandend gevoel. Gelukkig nu over.
De eerste twee zijn dragers (identiek aan bijv. de Skin Balancing Toner), en daarnaast als actieve ingredient de opgeloste aspirine. Als je echter al BHA opsmeert daarna, dan heb je hetzelfde effect. Ik exfolieer als een gek op mijn 5 o'clock, omdat ik daar zonder te exfolieren altijd razor bumps krijg... (Pseudofolliculitis barbae ). De rest van de antioxidanten die je erin ziet, krijg je wel van Paula's andere producten ook in die concentratie....quote:Water, Butylene Glycol (slip agent/penetration enhancer), Acetylsalicylic Acid (aspirin, a topical anti-inflammatory and analgesic), Ascorbic Acid (vitamin C/antioxidant), Epilobium Angustifolium (Willow Herb) Flower/Leaf/Stem Extract (anti-irritant), Camellia Oleifera (Green Tea) Leaf Extract (antioxidant/anti-irritant), Sodium Hydroxide (pH adjuster), Disodium EDTA (stabilizer/preservative).
Salicylzuur en Acetylsalicylic Acid lijken wel op elkaar, maar zijn zeker niet het zelfde. Aspirine heeft een veel en veel sterker verdovende werking. Voor mij is het zeker WEL bang voor de buck, want ik doe al een jaar met m'n flesje en sindsdien heb ik eigenlijk nooit meer echt irritatie gehad na het scheren. Het enige doel voor mij is irritatie voorkomen, en dat is wat het perfect doet.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 00:07 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Die skin relief treatment vind ik geen 'Bang for the Buck' , als je kijkt wat erin zit:
[..]
De eerste twee zijn dragers (identiek aan bijv. de Skin Balancing Toner), en daarnaast als actieve ingredient de opgeloste aspirine. Als je echter al BHA opsmeert daarna, dan heb je hetzelfde effect. Ik exfolieer als een gek op mijn 5 o'clock, omdat ik daar zonder te exfolieren altijd razor bumps krijg... (Pseudofolliculitis barbae ). De rest van de antioxidanten die je erin ziet, krijg je wel van Paula's andere producten ook in die concentratie....
Dus mocht je al een toner + BHA in je regime gebruiken, dan kun je in principe die Skin Relief Treatment overslaan, aangezien de toner al hetzelfde effect geeft. Spaar je weer $$$ uit
Ik heb nog minstens 2 andere studies gezien. Ik zal ze later eens opzoeken.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 00:46 schreef Stereotomy het volgende:
Neuh, toner is eigenlijk overbodig tenzij je *hele* vette huid hebt of makeup gebruikt.
Ik gebruik nu wel een toner van het Kruidvat (eigenlijk gewoon een butylene glycol-oplossing met wat moisturizers erin) voor extra talgverwijdering, maar ik zou deze stap ook kunnen overslaan. Ik ga ook een tijdje de toner van Paula's Choice gebruiken voor de niacinamide (vitamine B3) die erin zit, om te kijken of dat mijn talgafscheiding wat kan beperken, maar eigenlijk is er maar 1 wetenschappelijke studie naar gedaan met die conclusie....
Als die skin relief dinges je bevalt, zou ik hem gewoon door blijven gebruiken.
Overigens niet echt overtuigende studie, waarbij het mechanisme ook niet met zekerheid vast te stellen is.quote:Since sebum production at the sebaceous gland level
is under hormonal control, it is unlikely that the
niacinamide gel reached the sebaceous gland to alter
sebum production. There were also no ingredients in
the niacinamide or placebo gels that could absorb
sebum to the degree demonstrated. It is theorized
that the niacinamide possibly altered the movement
of sebum to the skin surface by altering the reservoir
in the duct connecting the sebaceous gland to the
skin surface at the follicular ostia. Niacinamide has
been previously demonstrated to induce enhanced
exfoliation of the skin surface (14). It is theorized
that the same exfoliation occurred within the duct
and encouraged sebum to flow to the skin surface
more quickly. This depletion of the reservoir
eventually translated into decreased sebum excretion
on the skin surface. However, continued use of the
niacinamide would be necessary to keep the reservoir
depleted and maintain the decreased surface facial
sebum.
In vivo he?quote:Op vrijdag 19 juni 2009 00:56 schreef kwahgib het volgende:
[..]
Ik heb nog minstens 2 andere studies gezien. Ik zal ze later eens opzoeken.
quote:Op vrijdag 19 juni 2009 00:55 schreef kwahgib het volgende:
[..]
Salicylzuur en Acetylsalicylic Acid lijken wel op elkaar, maar zijn zeker niet het zelfde.
Persoonlijk heb ik nooit zoveel last van prikkelingen of irritatie. Mijn grootste belang is, dat de boel niet ontstoken raakt.quote:Aspirine heeft een veel en veel sterker verdovende werking.
1. Biedermann K, Lammers K, Mrowczynski E, Coombs M, Lepp C, El-Nokaly M, BurtonE. Regulation of sebum production by niacinamide. 60th Annual Meeting AmericanAcademy of Dermatology, New Orleans, 2002.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 01:09 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
In vivo he?
Anyway, ik heb die studie van Draelos, mocht je die willen hebben dan kun je die bij mij downloaden.
Ha, bij mij komt er wel eens eentje naast mijn neusgat. Ik denk dat er bij die plooi gewoon veel olie ophoopt. Sinds ik daar altijd een extra drupje BHA op doe, is ie niet meer teruggekomen de laatste maanden.... fingers crossed.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 13:09 schreef Salt_Seafood het volgende:
Hebben jullie nog tips voor als je een puistje steeds (elke maand/ 2 maanden) op dezelfde plek terug krijgt? Ik heb dat namelijk vlak onder mijn linker neusgat, je voelt um aankomen, dan komt ie er heel snel door en vaak nog dezelfde avond kun je het puistje makkelijk uitknijpen.
Maar of het toeval is of niet, 1 of 2 maanden later komt er weer een nieuwe op precies dezelfde plek!
Oke bedankt, ik zal op die plek voortaan een extra druppel BHA gebruiken! Het zou kunnen dat het door het scheren komt, maar waarom de plek onder mijn andere neusgat dan altijd ontzien wordt is mij een raadsel.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 13:19 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Ha, bij mij komt er wel eens eentje naast mijn neusgat. Ik denk dat er bij die plooi gewoon veel olie ophoopt. Sinds ik daar altijd een extra drupje BHA op doe, is ie niet meer teruggekomen de laatste maanden.... fingers crossed.
Tevens heb ik qua ontstekingen met name last van razor bumps, en ook dat is veel beter geworden sinds ik BHA gebruik. Ik scheer denk ik iets te glad omdat ik scheerolie gebruik, en geen scheerschuim, dus ik moet mezelf ook aanleren om een paar kleine stoppeltjes te laten zitten, ipv mijn huid helemaal glad te trekken en alles ervanaf te halen....
Scheerolie zou ik mee stoppen.. De meeste scheerolie's zitten vol met etherische olieen zoals eucalyptus/menthol en weet ik wat. Dat is vragen om huidirritatie (en ja, ook razor bumps).quote:Op vrijdag 19 juni 2009 13:19 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Ha, bij mij komt er wel eens eentje naast mijn neusgat. Ik denk dat er bij die plooi gewoon veel olie ophoopt. Sinds ik daar altijd een extra drupje BHA op doe, is ie niet meer teruggekomen de laatste maanden.... fingers crossed.
Tevens heb ik qua ontstekingen met name last van razor bumps, en ook dat is veel beter geworden sinds ik BHA gebruik. Ik scheer denk ik iets te glad omdat ik scheerolie gebruik, en geen scheerschuim, dus ik moet mezelf ook aanleren om een paar kleine stoppeltjes te laten zitten, ipv mijn huid helemaal glad te trekken en alles ervanaf te halen....
Mijn rechterwang heeft ook meer last van rode ontstekingen dan mijn linker. Is gewoon hoe die haren uit de follikels komen... en stiekem vermoed ik dat het er ook mee te maken heb dat ik liever op mijn rechterzij lig tijdens het slapen dan de linker.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 13:27 schreef Salt_Seafood het volgende:
[..]
Oke bedankt, ik zal op die plek voortaan een extra druppel BHA gebruiken! Het zou kunnen dat het door het scheren komt, maar waarom de plek onder mijn andere neusgat dan altijd ontzien wordt is mij een raadsel.
Eerste artikel was juist de enige waar ik geen toegang tot had. Maar goed, een in vitro test is niet per definitie minder bruikbaar dan in vivo. Ik vind het percentage waar bij milde verbetering al na 6 weken te zien is eigenlijk best wel positief. 6 weken is een vrij korte periode op zich.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 13:14 schreef Stereotomy het volgende:
Bedankt voor het delen.
De eerste is een in vitro test op biopten, van die andere twee artikels (waarvan nr 3 een reviewartikel is) heb ik geen toegang via mijn huidige uni. Er zijn de laatste paar jaar in researchsetting wat clou's geweest dat niacinamide talgproductie kan verminderen, maar het goedje wordt toch meer gewaardeerd om andere huidverbeterende kwaliteiten. Als je het effect in de praktijk bekijkt, bijv. deze tabel van Draelos (2006):
[ afbeelding ]
... dan zie je bij 'Facial Shine' dat de helft van de testers 'mild' improvement heeft en de andere helft 'no change' (P=0.009). Dit was bij Amerikanen, het effect op de Japanners schijnt iets groter geweest te zijn, maar daar hebben ze niet op visual appearance getest.
De voorlopige klinische resultaten hebben me wel getriggerd om dan maar een flesje Skin Balancing Toner van Paula op te gaan maken, om uit te proberen of het mij wat uitmaakt of niet. Het beroerde is dat je dus niet weet wat voor concentratie daar in zit. Wanneer het visueel helpt, wil ik wel een tube creme specifiek voor niacinamide halen om verder te testen.
Er wordt gespeculeerd dat niacinamide niet diep genoeg doordringt om direct effect te hebben op de talgklieren, en dat het exfolierende effect op de talgbuisjes ervoor zorgt dat de olie wat gelijkmatiger, zachter op de huid komt te liggen. Die testen zijn natuurlijk gedaan bij mensen die bijvoorbeeld geen BHA gebruiken, die dezelfde exfolierende effecten zou moeten hebben. Het grappige is dat niacinamide wateroplosbaar is, dus je zou je ook nog kunnen afvragen in een discussie in hoeverre dit klopt voor de talgbuizen.
Op zich wel geinig om te blijven experimenteren. Maargoed, laat ik eerst die toner maar eens binnen krijgen, ze hebben hem naar de verkeerde DHL distributiecentrum gestuurd zag ik net.
Je denkt toch niet dat ik scheerolie van 8 EUR per 10 ml ga kopen? Weet je wel hoeveel marge fabrikanten uit speciaal gelabelde scheerolie halen, terwijl het gewoon óf parafine óf olijfolie oid is?quote:Op vrijdag 19 juni 2009 13:33 schreef kwahgib het volgende:
[..]
Scheerolie zou ik mee stoppen.. De meeste scheerolie's zitten vol met etherische olieen zoals eucalyptus/menthol en weet ik wat. Dat is vragen om huidirritatie (en ja, ook razor bumps).
Mja inderdaad slimmer Maar goed, ik houd er toch niet van. Je moet je scheermesjes ook heel zorgvuldig reinigen na iedere scheerbeurt want ze worden veel sneller onhygienisch.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 13:38 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Je denkt toch niet dat ik scheerolie van 8 EUR per 10 ml ga kopen? Weet je wel hoeveel marge fabrikanten uit speciaal gelabelde scheerolie halen?
Ik heb ongeparfumeerde babyolie, met slechts twee ingredienten: vloeibare parafine en isopropyl palmitate (moisturiser). 2 EUR voor 300 ml. Echt perfect.
Klopt, ik was na het scheren mijn mesje met handzeep (SLS) en warm water. Blijft niets achter op het oog.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 13:39 schreef kwahgib het volgende:
[..]
Mja inderdaad slimmer Maar goed, ik houd er toch niet van. Je moet je scheermesjes ook heel zorgvuldig reinigen na iedere scheerbeurt want ze worden veel sneller onhygienisch.
Pfff, wat een lijst idd. Ik vind het kut dat fabrikanten de actieve ingredienten er niet gewoon uitvissen.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 13:28 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik zie al die termen voorbij komen zonnefilters en het duizelt me een beetje.
Nou heb ik de Nivea DNAge nog 2 keer op mijn smoeltje gedaan en het bevalt tot nu toe redelijk, ben niet super enthousiast maar goed, ik maak het wel op.
Welke ingrediënten uit de volgende lijst zijn nou zonnefilters UVA of UVB?
Aqua (ok dat snap ik dat dat gewoon water is maar ik zet alles er even op voor de volledigheid),
C12-15 Alkyl Benzoate,
Octyldodecanol,
Butylene Glycol Dicaprylate/Dicaprate,
Butyl Methoxydibenzoylmethane, Avobenzone - UVA
Octocrylene, - UVB, en deel UVA, stabilizer voor Avobenzone
Alcohol Denat.,
Bis-Ethylhexyloxyphenol Methoxyphnyl Triazine, Tinosorb S - UVA en UVB
Titanium Dioxide,
Cetyl Alcohol,
Phenylbenzimidazole Sulfonic Acid, UVB en deel UVA
Diethylhexyl Butamido Triazone, UVA en UVB
Cetearyl Alcohol,
Myristyl Myristate,
Glyceryl Stearate SE,
Glycerin,
Ethylhexyl Methoxycinnamate,
Creatine,
Tocopheryl Acetate,
Folic Acid,
1-Methylhydantoin-2-Imide,
Tapioca Starch,
Trimethoxycaprylylsilane,
PEG-40 Castor Oil,
Sodium Cetearyl Sulfate,
Xathan Gum,
Trisodium EDTA,
Sodium Acrylates/C10-30 Alkyl Acrylate Crosspolymer,
Phenoxyethanol,
Methylparaben,
Ethylparaben,
Propylparaben,
Parfum.
Pfff wat een lijst zeg, heerlijk om over te typen ook maar kon nergens online zo gauw een lijstje vinden.
Ja, elektrisch scheren heb ik eigenlijk ook wel overwogen. Heb nu een elektrische scheerding van panasonic, maar op de een of andere manier grijp ik daar nooit naar, tenzij ik haast heb en niet onder de douche kan scheren wat ik normaal doe.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 13:46 schreef Salt_Seafood het volgende:
Een duur scheerapparaat van Philips! Ik moet misschien eens een nieuwe kop (mesjes) ervoor bestellen, heb ze nu al een jaar! Maar scheer maar 1 of 2x per week..
Ja, fabrikanten zijn gewoon kutquote:Op vrijdag 19 juni 2009 13:48 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Pfff, wat een lijst idd. Ik vind het kut dat fabrikanten de actieve ingredienten er niet gewoon uitvissen.
Butyl methoxydibenzoylmethane, bis-ethylhexyloxyphenol methoxyphenyl triazine en titanium dioxide zijn de belangrijkste UVA filters in dit product. De rest zijn voornamelijk UVB filters, waarvan sommige wat van UVA II absorberen.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 13:28 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik zie al die termen voorbij komen zonnefilters en het duizelt me een beetje.
Nou heb ik de Nivea DNAge nog 2 keer op mijn smoeltje gedaan en het bevalt tot nu toe redelijk, ben niet super enthousiast maar goed, ik maak het wel op.
Welke ingrediënten uit de volgende lijst zijn nou zonnefilters UVA of UVB?
Aqua (ok dat snap ik dat dat gewoon water is maar ik zet alles er even op voor de volledigheid),
C12-15 Alkyl Benzoate,
Octyldodecanol,
Butylene Glycol Dicaprylate/Dicaprate,
Butyl Methoxydibenzoylmethane,
Octocrylene,
Alcohol Denat.,
Bis-Ethylhexyloxyphenol Methoxyphnyl Triazine,
Titanium Dioxide,
Cetyl Alcohol,
Phenylbenzimidazole Sulfonic Acid,
Diethylhexyl Butamido Triazone,
Cetearyl Alcohol,
Myristyl Myristate,
Glyceryl Stearate SE,
Glycerin,
Ethylhexyl Methoxycinnamate,
Creatine,
Tocopheryl Acetate,
Folic Acid,
1-Methylhydantoin-2-Imide,
Tapioca Starch,
Trimethoxycaprylylsilane,
PEG-40 Castor Oil,
Sodium Cetearyl Sulfate,
Xathan Gum,
Trisodium EDTA,
Sodium Acrylates/C10-30 Alkyl Acrylate Crosspolymer,
Phenoxyethanol,
Methylparaben,
Ethylparaben,
Propylparaben,
Parfum.
Pfff wat een lijst zeg, heerlijk om over te typen ook maar kon nergens online zo gauw een lijstje vinden.
Ik lees dat je ze pas om de 2 jaar hoeft te vervangen, dan gaat die van mij nog tot februari 2010 mee!quote:Op vrijdag 19 juni 2009 13:46 schreef Salt_Seafood het volgende:
Een duur scheerapparaat van Philips! Ik moet misschien eens een nieuwe kop (mesjes) ervoor bestellen, heb ze nu al een jaar! Maar scheer maar 1 of 2x per week..
Ik heb een paar maanden stage gelopen op de afdeling oncologie van het AZM, 't zijn inderdaad enge voorbeelden die je daar ziet. Maargoed, de meeste van die mensen waren ook extreme zonnebaders. En tenslotte is onze langere levensverwachting hoofdoorzaak nr. 1 voor (huid)kanker bij 'normale' mensen.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 13:58 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik heb het vanochtend ook mooi weer opgesmeerd, alhoewel ik nog weinig zon heb gezien vandaag. Maar gisteren weer een patiënte gehad van 35 die eruit zag als 45/50 door haar baklap-huid, brrr
Dat is weer extra motivatie voor een extra smeerseltje he
Ja, daar word je niet vrolijk van... Dit was iemand met MS, dus daarbij is warmte en zon sowieso niet handig, maar goed, mijn voorlichting er maar even op los gelaten.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 14:00 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Ik heb een paar maanden stage gelopen op de afdeling oncologie van het AZM, 't zijn inderdaad enge voorbeelden die je daar ziet. Maargoed, de meeste van die mensen waren ook extreme zonnebaders. En tenslotte is onze langere levensverwachting hoofdoorzaak nr. 1 voor (huid)kanker bij 'normale' mensen.
Geen douane aanslag? Top!quote:Op vrijdag 19 juni 2009 14:11 schreef Stereotomy het volgende:
[ afbeelding ]
Kijk eens wat het DHL-mannetje me aanbood?
Wel een beetje zuur dat shipping costs gewoon 60% van het totale bedrag is. _! Maargoed, nog steeds goedkoper dan in Europa bestellen, met dit aantal producten.
Nope! En vrij snel, ook gezien het pakketje eerst naar het verkeerde centrum was gegaan. Raar trouwens, dat bij het labelen mijn achternaam en de laatste twee letters van de postcode zijn weggevallen op het pakketje. Misschien was dat het wel.quote:
klikquote:Op vrijdag 19 juni 2009 14:21 schreef kwahgib het volgende:
@Stereotomy: Studeer je eigenlijk geneeskunde?
Aan TUE? Of UT?quote:Op vrijdag 19 juni 2009 14:23 schreef Stereotomy het volgende:
klik
Maar ik moet toegeven dat de scheikundige kant mij het minst trekt. Heb meer met klinische fysica...
Nou dat kan dan alleen de TUE zijnquote:Op vrijdag 19 juni 2009 14:25 schreef Stereotomy het volgende:
In het zuiden des lands.
Sorry, ben er nogal neurotisch in om persoonlijke links te leggen online, je weet maar nooit wat er gebeurt later met het solliciteren e.d.
Ach je begeleider waardeert een minder glanzende zuiverdere huid bij jou ook vast, dus hij zal er wel begrip voro hebben ;-)quote:Op vrijdag 19 juni 2009 14:29 schreef Stereotomy het volgende:
Ik moet mezelf eigenlijk een enorme schop onder de kont geven, want de laatste tijd besteed ik half meer tijd aan het lezen van wetenschappelijke artikels over cosmetica dan over mijn eigen afstudeeronderzoek. Moet echt eens wat minderen nu ik die bestelling van Paula binnen heb...
Vandaar dat je zo op huidverzorgen geconcentreerd bent? Omdat je je duidelijk moet onderscheiden tussen al die boys?quote:Op vrijdag 19 juni 2009 14:31 schreef Stereotomy het volgende:
Het is idd een hij
Maargoed, hier op de TU met een 'zij' hoef je ook niet al te blij te zijn.
Nee, omdat ik geen 'normale' hobby kan hebben, maar altijd fanatiek in iets ben, wanneer ik er geïnteresseerd in raak.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 14:35 schreef kwahgib het volgende:
[..]
Vandaar dat je zo op huidverzorgen geconcentreerd bent? Omdat je je duidelijk moet onderscheiden tussen al die boys?
Ach ik ben er niet zo veel tijd aan kwijt.. Heb het ooit eens allemaal grondig uitgezocht en nu heb ik een goed regime en m'n huid ziet er beter uit dan ooit.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 14:38 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Nee, omdat ik geen 'normale' hobby kan hebben, maar altijd fanatiek in iets ben, wanneer ik er geïnteresseerd in raak.
Tot 150 Euro betaal je sowieso geen invoerrechten hoor!quote:
Wel omzetbelasting, 19% in dit geval.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 14:48 schreef Salt_Seafood het volgende:
[..]
Tot 150 Euro betaal je sowieso geen invoerrechten hoor!
En dat moet zeker weer een recept voor uitgeschreven wordenquote:Op vrijdag 19 juni 2009 14:41 schreef kwahgib het volgende:
[..]
Ach ik ben er niet zo veel tijd aan kwijt.. Heb het ooit eens allemaal grondig uitgezocht en nu heb ik een goed regime en m'n huid ziet er beter uit dan ooit.
Enige verandering die er nu nog aan zit te komen is dat ik vanaf volgende week dus 0.05% tretinoine ga gebruiken (Je zou dat ook eens moeten proberen, zeker met jouw vette/onzuivere huid).
Als je last hebt van puistjes en je huisarts verteld dat je iedere dag je gezicht tegen UV beschermt zal ie dat vast wel willen doen.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 16:14 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
En dat moet zeker weer een recept voor uitgeschreven worden
Kwahgib kán natuurlijk een privéhandeltje beginnenquote:Op vrijdag 19 juni 2009 18:28 schreef Stereotomy het volgende:
Ik heb niet dusdanig last van puistjes dat ik dat overtuigend tegen mijn huisarts kan zeggen.
quote:"man opgepakt wegens handel in anti-aging cosmetica op recept"
Dan zeg je dat het voor anti-aging is? En dan neem je een paar kopieen mee van de talrijke onderzoeken die aantonen dat langdurig topical tretrinoine gebruik veilig is? Zal ie vast niet zo moeilijk over doenquote:Op vrijdag 19 juni 2009 18:28 schreef Stereotomy het volgende:
Ik heb niet dusdanig last van puistjes dat ik dat overtuigend tegen mijn huisarts kan zeggen.
Als tretinoine ooit commercieel verkrijgbaar wordt tegen een redelijke prijs, dan wil ik het zeker wel overwegen. Op korte termijn heeft namelijk de BHA met retinol mijn gezicht het meest geholpen, dus ik ben er zeer enthousiast over.
Zonet heb ik de antioxidant concentrate voor het eerst gebruikt (moet nog samples van de rest opmaken voordat ik aan de flessen begin). Smeert goed weg. Het is een doorzichtige, licht oranje, vloeibare siliconenprutje.
Het is altijd koffiedik kijken, of je huid er over 20 jaar nou beter uitziet wanneer je consequent antioxidanten (onder de zonnebrandcreme) erop smeert of niet, maar tegen die tijd - hopelijk - zal ook onderzoek over de antioxidanten wel het een en ander staven.
Lijkt me ook niet nodig. Misschien dat die hydrating treatment cream nog net iets zwaarder is voor als je echt droge plekjes hebt.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 23:12 schreef Salt_Seafood het volgende:
ff vraagje, als je dit gebruikt:
http://www.paulaschoice-e(...)nd-antioxidants.html
moet je dan dit er voor nog gebruiken:
http://www.paulaschoice-e(...)eatment-cream-2.html
het lijkt me overbodig, omdat het toch al een moisturizing is, maar in die stappen folder die ik kreeg bij mijn bestelling staat van wel -.-
Ik eet gezond. Sport veel. Ik verzorg m'n lichaam over het algemeen gewoon erg goed denk ikquote:Op zaterdag 20 juni 2009 23:58 schreef Maxxieh het volgende:
Gewoon shampoo+douchegel. Verder niks speciaals, jij dan?
Iedereen houdt van snacks Toch eet ik ze eigenlijk maar zelden, en als ik snack is het meestal wel gezond Als je te veel snackt is je sixpack zo wegquote:Op zondag 21 juni 2009 00:23 schreef Stereotomy het volgende:
Ik zwem een paar kilometer per week. Probeer gezond te eten maar hou van snacks.
Het eindresultaat is het enige dat telt!quote:Op vrijdag 19 juni 2009 14:11 schreef Stereotomy het volgende:
Wel een beetje zuur dat shipping costs gewoon 60% van het totale bedrag is. _! Maargoed, nog steeds goedkoper dan in Europa bestellen, met dit aantal producten.
Heel voldaan gevoel idd Maar sporten is ook goed voor je gezichtshuid..quote:Op zondag 21 juni 2009 01:56 schreef Maxxieh het volgende:
Ohja ik let ook op m'n voeding en sport ook veel, maar doe ik ook voornamelijk voor mezelf. Voel me na het sporten altijd heel relaxt.
Ik heb het carbon masker ook, en ik vind het een miskoop persoonlijk. Het irriteert m'n huid en ik gebruik het dus eigenlijk nooit.quote:Op zondag 21 juni 2009 17:22 schreef W1ZZ het volgende:
Repost: heeft iemand hier ervaring met hoeveel beurten je uit zo'n PC maskertube haalt?
3/4x pw krachttrainingquote:Op zaterdag 20 juni 2009 23:55 schreef kwahgib het volgende:
Zijn jullie trouwens alleen bezig met gezichtsverzorging? Of werken jullie ook hard aan de rest van je lichaam?
Jep. Zelfs als ik de irritatie wegdenk heb ik gewoon niet het gevoel dat het heel veel uitmaakt. Maar ik heb ook niet zo'n hele vette huid. Misschien dat het daar beter voor is.quote:Op zondag 21 juni 2009 18:53 schreef W1ZZ het volgende:
Okee, klinkt niet goed! Sowieso eerst maar even samplen dan.
Ben pas begonnen met touwspringen, maar dat is puur voor conditie val erg snel af dus droogtrainen hoef ik nietquote:
Haha, ja het is voor mij bedoelt voor mijn conditie, maar als er spiergroei op mijn kuiten bij komt is dat mooi meegenomenquote:Op maandag 22 juni 2009 15:06 schreef W1ZZ het volgende:
Nou, als touwtjespringen alleen voor de conditie is vraag ik me toch af waar ik die massieve kuiten dan vandaan heb
(Heb 7 jaar een vechtkunst gedaan waarbij we aan het begin van elke sessie een half uur moesten touwtjespringen)
Wow duur.. En heeft het wat opgeleverd? Volgens mij zijn microdermabrasie effecten slechts tijdelijk toch?quote:Op dinsdag 23 juni 2009 10:42 schreef Soldier2000 het volgende:
Misschien ook wel leuk om te weten:
Waar heb je het meeste geld aan vergooid op het gebied van huidverzorging?
- 6x microdermabrasie @ ¤ 550,-
Over 1 kan ik niet al te veel zeggen.. Ik zou er persoonlijk niet al te hard op vertrouwen. Wat betreft 2. Dit heeft zeker wel zin. Ook al is de effectiviteit misschien iets afgenomen, het is nog altijd veel meer bescherming dan helemaal niets!quote:Op maandag 22 juni 2009 19:58 schreef bastiaan90 het volgende:
'k heb een paar vragen over zonnebescherming.
1. Afgelopen herfst heb ik in Turkije zonnebrand van het merk Vision ( http://www.vision-sun.nl/ )gebruikt. Ze zeggen je je maar 1x hoeft in te smeren en dat je dan de hele dag (8uur) bescherming hebt (er zijn ook andere merken die dit beweren b.v. Riemann). Beviel op zicht goed, maar de zon was niet zo heel fel. Is het waar dat een zonnebrand 8 uur lang kan beschermen ook al zwem, transpireer of droog je je af?
2. Een UVA/UVB beschermer in een dagcreme, bescherm die de hele dag? Na 17.00 uur heb ik eigenlijk alleen blootstelling aan de zon, heeft het dan wel zin om hem 's ochtend op te smeren? Het is dan al meer dan 9 uur geleden dat ik het heb opgesmeerd.
Op haar blog van enkele maanden geleden had Paula (of iemand die zich voor haar voordoet natuurlijk, PR boven alles ) gereageerd over sunscreens. Typisch is dat ze hier avobenzone correct als instabiel classifiseert, in tegenstelling tot haar foute conclusie op haar website.quote:Sunscreen Controversy: Is Sunny-Side Up Now Sunny-Side Down?
Author: Paula Begoun - 36 Comments
Tags: Avobenzone, Mexoryl SX, Mineral Sunscreen, Nanoparticles, sunscreen, synthetic ingredients
I
apologize for not responding sooner to the wonderful feedback you have all provided on this issue about sunscreens. Unfortunately, the world of sunscreens has gotten more complicated then I ever could have imagined; nanoparticles, micronized actives, synthetic vs. mineral sunscreens, EU regulations versus US regulations or Britain versus Japan regulations, the vitamin D issue, and on and on. Add to that the fact that most synthetic sunscreens have estrogenic properties and there is almost no place to turn where there aren’t complications or controversy for using a sunscreen. I just finished writing the sunscreen section for the new edition of my book The Original Beauty Bible and have not yet updated my web site; I am in the process of doing that now.
Bottom line: The sunscreen issue is mind boggling. Here is what I have concluded from the work I’ve done and I will have the details up on my web site in May.
All synthetic sunscreens are more problematic for skin sensitivity and most, if not all, have estrogenic properties. Still, when a sunscreen includes avobenzone (butyl methoxydibenzoylmethane) stabilized by octocrylene (which is the primary way to stabilize avobenzone based on mounting research), Tinosorb, or Mexoryl SX (ecamsule) you will be getting impressive UVA protection.
Because of the way synthetic sunscreen ingredients work they increase free-radical damage in the epidermis and dermis which probably compromises the value of the increased UVA protection. However, choosing a sunscreen with synthetic active ingredients and a cocktail of antioxidants appears to mitigate this propensity for increased free-radical damage, thus allowing skin to better defend itself against sun exposure. Essentially, what happens in skin is that the antioxidants (assuming they’re in stable packaging) form a reservoir in the epidermis to help offset the oxidative damage the sunscreen actives cannot handle on their own (no sunscreen is capable of blocking 100% of UV light) or as a result of how they work to shield skin from sunlight (Sources: Journal of Photochemistry and Photobiology, April 2008, pages 24-34 and March 2006, pages 204-213; Molecules, August 2007, pages 1,845-1,858; and Journal of Cosmetic Science, November-December 2003, pages 589-598).
Mineral sunscreen ingredients (titanium dioxide or zinc oxide) are by far safer for most all skin types, though they are not without their own set of controversies. Both nanoparticled versions (under 100 nanometers) and micronized versions (over 100 nanometers) are typical in most all mineral SPF formulations. However, there is reduced UVA protection as a trade off for esthetics when you micronize or nanosize versions of these ingredients. That is why it’s important to apply liberally and reapply as needed (not to mention adding a foundation or pressed powder with sunscreen to your daily routine).
Now this is where my personal opinion and experience come into play: I think mineral sunscreens provide superior protection for many reasons but primarily because they are so benign and opaque (they cover skin well and are tenacious, almost like wrapping it in a security bandage). I know that the back of my hands and face don’t have “sun” spots because of my religious use of this blend of mineral sunscreen ingredients.
Synthetic sunscreens are absolutely an option and should not be avoided but in the world of sunscreens but there is no perfect solution. Suffice to say, the risk any combination of sunscreen actives may have is, without question, minor when it comes to the far greater risk of routinely exposing skin to sunlight without any protection from sunscreen.
http://www.paulabegoun.co(...)now-sunny-side-down/
quote:After many years and many millions of dollars spent, Givaudan finally received an NDA culminating in Avobenzone's approval as a Category I ingredient on September 16, 1996.
bronquote:Shortly after Avobenzone was "officially" introduced in the U.S., reports of its photoinstability quickly spread.2 With this fact already known in Europe, L'Oréal issued several patents for its photostabilization with Octocrylene and other ingredients.3 Procter & Gamble also patented the use of Methyl Benzylidene Camphor (MBC)4 and finally Roche (the successor of Givaudan) issued patents for the use of Octocrylene for molar ratios of less than 0.8.5 Currently, this patent is licensed by DSM in the U.S.
Dit was mij inderdaad grotendeels bekend. Vandaar dat ik ook altijd mijn super antioxidant concentrate gebruik in combinatie met m'n zonnefilter Verder worden die vrije radicalen alleen afgegeven bij zonneblootstelling.. Dus een zonnefilter opsmeren terwijl je de zon niet in gaat, heeft wat dat betreft geen enkel negatief effect.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 18:16 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Op haar blog van enkele maanden geleden had Paula (of iemand die zich voor haar voordoet natuurlijk, PR boven alles ) gereageerd over sunscreens. Typisch is dat ze hier avobenzone correct als instabiel classifiseert, in tegenstelling tot haar foute conclusie op haar website.
studieontwijkend gedrag hier
Wat een probleem, tenzij je in de VS zit.quote:Op woensdag 24 juni 2009 03:15 schreef Stereotomy het volgende:
Nog even een laatste rant dan:
[ afbeelding ]
http://www.playtexproducts.com/avo/
Meestal stoppen ze in de VS 6% oxybenzone voor de UVA-II en 3% avobenzone voor de UVA-I in hun best beschermende producten. UVB filters zoals octocrylene en salicylzuuresters, maar geen octinoxate omdat de stabiliteit van avobenzone niet ten goede komt. En Mexoryl SX zit daar slechts in enkele producten.quote:Zoals ik al eerder vermoedde en bij mijn studieontwijkend gedrag van vannacht eigenlijk alleen maar sterker vermoed, zitten ze in de VS bij veel fabrikanten een beetje tegen een grens aan te hikken van UV-A protectie. Avobenzone is daar zo'n beetje de enige goedgekeurde UV-A beschermer (tenzij je na 2006 kijkt en L'Oreal heet, dan heb je Mexoryl erbij) en die is maar op 3% gelimiteerd (tegen 5% EU en 10% Japan).
Avobenzone is nog steeds een van de beste UVA-I filters, mits gestabiliseerd en is bovendien goedkoop.quote:Zo'n beetje elke grote fabrikant heeft wel een manier gepatenteerd om avobenzone te fotostabiliseren, vaak in een cascade met Diethylhexyl 2,6-Naphthalate + derde UV-absorber, zoals Helioplex en die bovenstaande AvoTriplex dat doen. Allemaal leuke namen voor min of meer dezelfde methode om avobenzone in geëxciteerde toestand te quenchen en het weer naar grondtoestand te brengen.
Mooi toch?quote:Op internet lees je ook veel klachten van Amerikanen die 'dan maar een Europese sunscreen bestellen' omdat we hier in Europa vele malen meer UV-A absorbers hebben goedgekeurd, dus we kunnen hier gestabiliseerde avobenzone - eventueel in hogere concentratie dan 3% - gebruiken met een hoop andere UV-A absorbers....
Vitamine D kan je slikken en oxybenzone wordt in de EU nauwelijks gebruikt voor zonbescherming.quote:Maargoed, ik rant een beetje nergens naar. Had het ook nog kunnen hebben over dat sommige dermatologen waarschuwen voor vitamine D deficientie of de mogelijkheid van huidpenetratie van Oxybenzone en die daar als vrije radicaal het een en ander kapot kan maken....
Ik ga nog ff een hoofdstukje doorstuderen. Gelukkig is er geen zon nu.
Dat varieert, maar ik gebruik voornamelijk Franse merken.quote:Op woensdag 24 juni 2009 05:45 schreef Stereotomy het volgende:
Which reminds me te vragen: wat gebruik jij eigenlijk als dagelijkse zon protectie?
Ligt er maar net aan hoe lang je het voortzet, zover ik weet is dat hoe meer behandelingen je achter elkaar laat uitvoeren hoe beter resultaat je krijgt (doh ) maar wat ook zal blijven doordat je steeds meer oneffenheden weghaalt.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 11:32 schreef kwahgib het volgende:
[..]
Wow duur.. En heeft het wat opgeleverd? Volgens mij zijn microdermabrasie effecten slechts tijdelijk toch?
ooooooooh nee he, ik d8t dat dat niets uitmaakte fuckquote:Op zondag 28 juni 2009 15:41 schreef Stereotomy het volgende:
Waarom heb je nou de dagcreme besteld? Daar zit als het goed is minder retinol in
Moeilijk te zeggen, want we kunnen alleen gokken op basis van ingredientenlijstjes. Beetje de Sonja Bakker Paula Begoun-manier. De retinol staat bij de SPF 15 wel iets lager ja. Blijkt mee te vallen trouwens. Maar d'r is alleen deze kwalitatieve manier om dat te gokken.quote:Op zondag 28 juni 2009 15:42 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
ooooooooh nee he, ik d8t dat dat niets uitmaakte fuck
Scheelt het veel?
Plaats van retinol tussen alle andere ingredienten. Achter de dragers, voor de buffers en de conserveermiddelen.quote:Op zondag 28 juni 2009 16:17 schreef Soldier2000 het volgende:
Waaruit kun jij opmaken dat er niet veel verschil in zit?
Ik kan het natuurlijk ook als dagcreme gebruiken als ik veel binnen zit.quote:Op zondag 28 juni 2009 16:26 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Plaats van retinol tussen alle andere ingredienten. Achter de dragers, voor de buffers en de conserveermiddelen.
Maargoed, retinol en daglicht is niet zo'n puike combinatie vanwege de fotosensitiviteit, en dat vang je natuurlijk maar deels op met de sunscreen. Maar waarom overdag met de kraan open dweilen als je 's nachts ook kunt dweilen zonder kraan?
En op zich ga je er natuurlijk niet dood van, een tube leegmaken als dagcreme. Maar 't is aan te bevelen dat wanneer het je bevalt, je de night-versie neemt en de retinol gewoon alleen 's nachts gebruikt.quote:Op zondag 28 juni 2009 16:35 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Ik kan het natuurlijk ook als dagcreme gebruiken als ik veel binnen zit.
Hoeveel zit er in dan?quote:Op zondag 28 juni 2009 15:41 schreef Stereotomy het volgende:
Avène Diacneal. Hier zit een flinke dot retinal in (de aldehyde van retinol), en een tube is tussen de 10-15 EUR, dus nog wel betaalbaar. Mijn huid heeft 0 ongewenste reacties op de Neutrogena retinol gegeven, dus ik denk dat ik wel iets sterkers aankan. Als je hierna nog een upgrade wil, kom je bij het zuur uit, en die is als tretionine alleen op doktersrecept verkrijgbaar.
Mijn 0,05% tretinoine heeft wel een significant effect op mijn talgproductie gehad.quote:Op zondag 28 juni 2009 15:41 schreef Stereotomy het volgende:
Zou trouwens niet alteveel verwachten van verminderde talgproductie, alhoewel je porien er wellicht wel wat zachter, minder gedefinieerd eruit gaan zien. Als je echt minder talg wil produceren moet je aan de orale accutane ofzo.
Huu ja, da's een moderne retinoid. Is vele malen sterker dan die Neutrogena die je hebt gekocht. Maar misschien kun je wat experimenteren, niet alles hoeft sterk sterker sterkst te zijn natuurlijk.quote:Op zondag 28 juni 2009 18:03 schreef Soldier2000 het volgende:
Interessant om te lezen, vooral nu ik zie dat Differin Gel 'hetzelfde' effect moet geven, en laat ik dat nou net nog thuis hebben liggen
Krijg ineens spijt van zijn impulsieve ebay aankoop
Jammer van die combinatie. Glycolzuur en retinoides verzwakken elkaars werking (mits tegelijkertijd gebruikt). Bij overdag AHA / 's avonds retinol is het juist een prima combinatie.quote:
Yeah, dat lees ik ook vaak anecdotaal, maar heb nog geen artikel kunnen vinden waarin men dat kwantitatief gemeten heeft. Ik ben wel benieuwd naar het mechanisme namelijk.quote:Op maandag 29 juni 2009 12:49 schreef kwahgib het volgende:
[..]
Jammer van die combinatie. Glycolzuur en retinoides verzwakken elkaars werking (mits tegelijkertijd gebruikt). Bij overdag AHA / 's avonds retinol is het juist een prima combinatie.
Ha, goed gevonden. Bij de related links kwam ik deze ook nog tegen:quote:Op maandag 29 juni 2009 21:23 schreef Orlistat het volgende:
Er is een en ander te vinden op PubMed over Diacnéal/RALGA (retinal+glycolzuur). PMID 15724102 laat een hogere beschikbaarheid zien van de retinal in combinatie met glycolzuur.
Werking. Maar goed, ik heb het veelvuldig gelezen in ieder geval. Ik heb gewoon een dag/nacht regime voor BHA/AHA en tretinoine. Dan weet je iig zeker dat het goed zitquote:Op dinsdag 30 juni 2009 00:32 schreef Stereotomy het volgende:
Maar staat daar ook dat ze elkaars werking aantasten, of is het meer als bescherming doordat je dan twee potentieel irriterende producten gebruikt op je huid?
quote:Based on the prior art, there is some belief that the acidity of the AHAs would reduce the efficacy of a simultaneous tretinoin application or even of a non-simultaneous tretinoin application. Therefore, this invention runs counter to the prior art by focusing on deriving synergistic effects from an application containing both glycolic acid and tretinoin. By simultaneously treating the skin at two levels, it is theorized that enhanced skin promotion will occur. There is some indication that the negative side effects individually attached to these compounds are diminished by this combination.
[..]
Preliminary results indicate that the majority of patients report superior results over other prescription products, including tretinoin and glycolic acid alone. For treatment of acne, the combination has been effective in treating those with open and closed comedones. In addition, patients with actinic damage and wrinkles have reported favorably on the effectiveness of the combination.
http://www.freepatentsonline.com/5861432.html
Dat begrijp ik Nouja misschien moet je het dan maar gewoon proberen.. Ik houd het bij mijn schema waar ik het over dag/nacht afwissel.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 00:41 schreef Stereotomy het volgende:
Tja, veelvuldig gelezen zegt niets over wat er precies achter zit. En er hoeft maar 1 'expert' op internet zo'n uitspraak te doen, en het wordt 100x gekopieerd en gequote. Ik ben erg nieuwsgierig naar hoe en waarom precies.
Hier blijkbaar een patent om 10% glycolzuur met 0.025% tretinoine samen te gebruiken:
[..]
Heb ik ook, maar even douchen en je poriën zien er weer normaal uit.quote:Op donderdag 2 juli 2009 14:35 schreef Faeroer het volgende:
**** weer.
Ik denk ik ga even lekker zonnen (zonder zonnebrand ) omdat ik door tentamens en veel binnen te werken nogal bleek zie, tada, rood en vol met poriën op me voorhoofd.
1 wel Van 2 heb ik gelukkig geen last. Zeker met dagen als vandaag gebruik ik de SPF 85 en die blijft eigenlijk onwijs goed zitten..quote:Op donderdag 2 juli 2009 20:10 schreef Stereotomy het volgende:
Alle sebumcontrole ten spijt: als je op een hete dag zoals deze je de pleuris zweet, dan:
1) Glim je sowieso als een kerstbal
2) Stroomt de zonprotectie samen met het zweet je ogen in
Ja! Pm je adres maar dan stuur ik het eerdaags naar je op.quote:Op woensdag 8 juli 2009 11:30 schreef W1ZZ het volgende:
Zit er ook iets van een masker bij? Dan ben ik wel geïnteresseerd om dat eens te proberen! En alvast bedankt iig!
Really, welke creme is dat?quote:Op zondag 12 juli 2009 14:17 schreef W1ZZ het volgende:
Ik heb een crème van Neutrogena waar ze samen in zitten, dus lijkt me niet maar ik wacht de reacties van kwahgib en Stereo nog even af
Maar het wordt toch niet tegelijk gebruikt, je gebruikt bha overdag en retinol 's nachts? Of doel je op Wizzquote:Op zondag 12 juli 2009 15:29 schreef Stereotomy het volgende:
Daar was die discussie laatst dus over. Verschillende 'gewone' websites - die het al dan niet van elkaar kunnen hebben - zeggen dat AHA/BHAs retinoids deactiveren wanneer ze tegelijk gebruikt worden. Maar welk mechanisme daar achter zit, zeggen ze er nooit bij, en is voor mij ook niet te vinden op Pubmed.
Van de mix van retinaldehyde (0.1%) en AHA (6% glycolzuur) zijn wel nieuwe onderzoeken bekend, en daar wordt gezegd dat beide losse effecten juist worden versterkt.
Retinoids zou ik zoveel mogelijk 's avonds gebruiken, omdat ze afgebroken worden door UV straling en daarnaast de huid ook gevoeliger maken daarvoor.
Ja, dat product van W1ZZ. En dat product wat ik zelf nog wil proberen, Avene Diacneal.quote:Op zondag 12 juli 2009 15:36 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Maar het wordt toch niet tegelijk gebruikt, je gebruikt bha overdag en retinol 's nachts? Of doel je op Wizz
Heb jij eigenlijk nog zoveel last van acne omdat je juist specifiek Diacneal Acne Treatment gaat gebruiken?quote:Op zondag 12 juli 2009 15:38 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Ja, dat product van W1ZZ. En dat product wat ik zelf nog wil proberen, Avene Diacneal.
Ik heb weinig last van acne. Het gaat me om de retinal en de effecten daarvan. Ik kan ook Avene Ystheal+ gebruiken, die heeft retinal zonder glycolzuur, maar die tube is 2x zo duur.quote:Op zondag 12 juli 2009 15:40 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Heb jij eigenlijk nog zoveel last van acne omdat je juist specifiek Diacneal Acne Treatment gaat gebruiken?
De reviews zijn wel heel erg wisselend! Of het werkt goed, of je krijgt er juist een slechtere huid van.quote:Op zondag 12 juli 2009 15:47 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Ik heb weinig last van acne. Het gaat me om de retinal en de effecten daarvan. Ik kan ook Avene Ystheal+ gebruiken, die heeft retinal zonder glycolzuur, maar die tube is 2x zo duur.
Wanneer ik Diacneal met tevredenheid kan gebruiken zonder dat ik veel acne krijg, heb ik die Paula's Choice 2% BHA ook niet meer nodig. Heb dan een exfoliant en een retinoid in één.
't is toch altijd even uitproberen op je eigen huid. Maar omdat ik echt 0 bijwerkingen had van die retinol creme van Neutrogena (Terwijl op makeupalley veel mensen zeiden dat zelfs dat product prikkels veroorzaakte ) en ook goed op de 8% AHA van Paula reageer, denk ik dat het wel goed komt. En anders de Ysthéal proberen.quote:Op zondag 12 juli 2009 15:53 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
De reviews zijn wel heel erg wisselend! Of het werkt goed, of je krijgt er juist een slechtere huid van.
Heb je deze tube trouwens al gekocht?
Ja dat klopt, ik heb zelf ook 0 bijwerkingen van de Neutrogena creme, vind het juist wel een erg fijne creme die bij mij erg snel intrekt, fijn aanvoelt en mijn huid iets minder snel vettig laat worden wanneer ik het gebruik.quote:Op zondag 12 juli 2009 15:56 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
't is toch altijd even uitproberen op je eigen huid. Maar omdat ik echt 0 bijwerkingen had van die retinol creme van Neutrogena (Terwijl op makeupalley veel mensen zeiden dat zelfs dat product prikkels veroorzaakte ) en ook goed op de 8% AHA van Paula reageer, denk ik dat het wel goed komt. En anders de Ysthéal proberen.
Ik heb nog niks gekocht: wil nog ff wat zinkspullen gaan uitzoeken en misschien tegelijk bestellen. Als ik mijn huidige huid kan houden + minder talg / kleinere porien + fatsoenlijke zonnebrandcreme, dan ben ik helemaal happy.
... niet heel bijzonder. Met name een zwakke UVA protectie omdat de avobenzone niet gestabiliseerd is.quote:A blend of sunscreens including Avobenzone, Ethylhexyl Salicylate (octisalate) and Ethylhexyl Methoxycinnamate (octinoxate) provide UVA/UVB protection to help protect skin against sun damage and photo-aging.
Oke! Dan weet ik genoeg. Bedanktquote:Op zaterdag 18 juli 2009 18:46 schreef Stereotomy het volgende:
Yep. Zelfde spul. Salicylzuur is een vorm van BHA, maar wel de enige BHA-variant die doorgaans in cosmetica wordt gebruikt. Van alpha hydroxy acids heb je wel verschillende vormen in cosmetica (glycolzuur, melkzuur, etc.)
http://en.wikipedia.org/wiki/Beta_hydroxy_acid
Hey, dank je!quote:Op zaterdag 18 juli 2009 14:38 schreef Stereotomy het volgende:
Heb je hier wat aan:
http://www.whomyouknow.co(...)e-skin-supplies.html
Vitamine C is naast de retinoids denk ik wel de bekendste stimulator voor collageenaanmaak, maar moet wel in een stabiele formule zitten. AHA's hebben ook invloed op de aanmaak van collageen, maar hebben dan voor jou wel het bijeffect dat ze exfolieren.
Overigens is de sunscreen met:
[..]
... niet heel bijzonder. Met name een zwakke UVA protectie omdat de avobenzone niet gestabiliseerd is.
Daarnaast zou ik persoonlijk nooit een retinoloplossing overdag doen (ook niet met SPF) omdat retinol degradeert in de zonlicht en je huid gevoeliger maakt voor UV straling. Dus waarom het onzekere voor het zekere nemen? Liever mijn portie retinol 's avonds.
Ja. Retinoids werken, AHA/BHA werkt, zonnebrandcreme is een must.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 12:56 schreef kortsluiting87 het volgende:
Heeft alle research tot nu toe voor iemand iets concreets opgeleverd?
Nou, in ieder geval niet op mijn brood smerenquote:Op zaterdag 25 juli 2009 14:33 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
@JeanVe: hangt echt van je spul af, en wat je ermee gaat doen.
???quote:Op zaterdag 25 juli 2009 18:37 schreef JohnDope het volgende:
Dit soort zaken zijn ook het failliet van de mensheid.
Nouja, de nieuwste kaviaarcremes voor 300 EUR per potje qua marketing en een creme van Dior van 100 EUR waar even veel actieve stoffen in zitten als die van de Kruidvat voor 10 EUR wel ja.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 18:37 schreef JohnDope het volgende:
Dit soort zaken zijn ook het failliet van de mensheid.
Ik heb geprobeerd me te scheren met een steenscherf die ik in mijn achtertuin heb opgegraven, maar toen haalde ik mijn hele wang open. Dat was geen goed idee.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 18:57 schreef JohnDope het volgende:
Jullie moeten gewoon weer mannelijk worden.
Mannelijk? Vind jij jezelf mannelijk als je over 40jaar onder de rimpels zit met couperose als huidaandoening erbijquote:Op zaterdag 25 juli 2009 18:57 schreef JohnDope het volgende:
Jullie moeten gewoon weer mannelijk worden.
Gezien die davidsster als je icon zou ik toch denken dat je wat verdraagzamer was? Haat en onverdraagzaamheid hebben immers geleid tot de dood van zes miljoen van je vriendjes.quote:Op zaterdag 25 juli 2009 18:37 schreef JohnDope het volgende:
Dit soort zaken zijn ook het failliet van de mensheid.
Ach zijn ondertitel zegt mij al genoeg om hem niet serieus te nemenquote:Op zondag 26 juli 2009 00:12 schreef W1ZZ het volgende:
[..]
Gezien die davidsster als je icon zou ik toch denken dat je wat verdraagzamer was? Haat en onverdraagzaamheid hebben immers geleid tot de dood van zes miljoen van je vriendjes.
Daarnaast schrijft men: "dit soort zaken is ook het failliet van de mensheid."
Nope. Maar ik heb het net even getest.quote:Op maandag 10 augustus 2009 22:53 schreef Stereotomy het volgende:
Heb jij de CIBA Sunscreen Simulator wel eens geprobeerd?
http://www.ciba.com/index(...)/ind-pc-uv-sss-2.htm
Moet je je wel voor registreren, maar 't is een simulator waarin je percentages van actieve sunscreen-ingredienten kunt invoeren, en het een schatting kan laten maken voor SPF, PPD-waardes etc. Natuurlijk is het geen in vivo test, en hangt het ook veel van de drager af (lotion, siliconen, etc.) hoe de actieve stoffen in de huid gaan werken. Maar wat er ingecalculeerd is, is dat bijvoorbeeld avobenzone en octinoxate elkaars werking negatief beinvloeden, en dat je dat terugziet in de cijfers. Of dat de UVA-bescherming hoger uitvalt bij hetzelfde percentage avobenzone wanneer je er veel octocrylene bij doet en alle andere variabelen hetzelfde houdt.
Wel leuk om even mee te spelen en de resultaten kwalitatief te bekijken.
quote:The Ciba® Sunscreen Simulator is based on the extinction spectrum of the individual UV absorbers and a model of the sunscreen film. This model that takes into account inhomogeneities of the film which exist on the skin. Furthermore the photoinstability of certain UV filter combinations as well as the synergistic effect arising from having UV filters in the oil and in the water phase, are also considered. The results of any calculated combination of UV Filters is presented as extinction and transmission of UV radiation from 290 to 400nm.
Maar zelfs dan. Ik vind het verschil tussen 22.5 en 85 echt te groot. Jij niet?quote:Op maandag 10 augustus 2009 23:17 schreef Stereotomy het volgende:
Tuurlijk wel. Je moet het niet kwantitatief bekijken, maar kwalitatief. Het hangt van de drager af hoe de in vivo testen verlopen (en wat er op de verpakking komt). 3% avobenzone in een lotion met PEG-8 geeft andere waardes dan met PEG-40 en geeft weer andere waardes opgelost in dimethicone.
[..]
Hmmm nee, want ik interpreteer de getallen niet absoluut... kan ook niet in de simulator, want daarvoor zijn de dragers van te groot belang.quote:Op maandag 10 augustus 2009 23:20 schreef kwahgib het volgende:
[..]
Maar zelfs dan. Ik vind het verschil tussen 22.5 en 85 echt te groot. Jij niet?
quote:Op maandag 10 augustus 2009 23:23 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Hmmm nee, want ik interpreteer de getallen niet absoluut... kan ook niet in de simulator, want daarvoor zijn de dragers van te groot belang.
Ik vind de absorptiespectra interessant, en ik vind de relatieve vergelijkingen van twee sunscreens interessant die eruit komen...
Nouja ik geloof niet dat ze zo slecht zijn Wat iig altijd ontzettend goed was bij PC is de consistentie/textuur op de huid. Hierdoor vond ik het geen probleem om het dagelijks te gebruiken. Bij een zonnebrand die een mindere consistentie/textuur heeft ben je toch geneigd om vaak te denken, oh ben toch maar eventjes in de zon, laat maar.quote:Op maandag 10 augustus 2009 23:40 schreef Stereotomy het volgende:
Goed idee, laat even weten of het lekker wegsmeert, die LRP.
Ik ben een beetje klaar met Paula's sunscreens... maak m'n SPF 45 op, en stap dan over naar een Europese chemische SPF 30 of een minerale SPF 30.
Artikel?quote:Op maandag 10 augustus 2009 23:45 schreef Stereotomy het volgende:
In die SPF 30 is het bijvoorbeeld niet goed om octinoxate samen bij de avobenzone te gooien, want dat versterkt de degradatie van beide ingredienten immers. In de nieuwere SPF 45 die ik heb is de octinoxate eruit, maar heb ik nog immer twijfels over hoe goed 2% octocylene de 3% avobenzone kan stabiliseren.
Pff, teveel om op te noemen.... niet dat Paula die artikelen gaat quoten, omdat dat haar eigen producten totally useless zou maken.quote:
Thanks. Gelukkig gebruik ik m'n spf30 eigenlijk alleen voor korte blootstelling. Ik denk niet dat het dan al de kans heeft om echt te fotodestabiliseren. Of iig slechts een klein beetje. Maar goed. Straks Antheliosquote:Op maandag 10 augustus 2009 23:59 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Pff, teveel om op te noemen.... niet dat Paula die artikelen gaat quoten, omdat dat haar eigen producten totally useless zou maken.
klik hier voor een algemene lijst
Specifiek:
- http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0738081X06000551
- http://www.bioone.org/doi/abs/10.1562/2004-02-12-RA-083.1
- http://books.google.nl/books?hl=en&lr=&id=loDYjAesdTIC&oi=fnd&pg=PA155&dq=octinoxate+avobenzone&ots=t-jkohq2Iw&sig=2fXg4s-tDepjAvSF41ZJMYqrVQ4#v=onepage&q=octinoxate%20avobenzone&f=false (o.a. blz 165 bovenaan)
- http://www.flscc.org/SCC_Newsletter_Feb.pdf
Octinoxate komt als UVB-beschermer ook steeds minder voor in formuleringen, zeker in Europese sunscreens...
Ik heb het even nagezocht. Ten eerste is de avobenzone in paula's product niet volledig ongestabiliseerd (combo met Octocrylene ). Ten tweede uit recentere studies blijkt dat fotodestabilisatie van avobenzone wanneer het ongestabiliseerd is pas significant wordt na 60-90 minuten. De tijd voordat het dus werkelijk minder effectief wordt lig dus nog hoger.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 12:54 schreef Stereotomy het volgende:
Helaas begint de fotodestabilisatie meteen zodra de sunscreen z'n werk doet, ofwel bij contact met zonlicht. Het is niet anders. Zie o.a.:
http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1085562999800303
Na 15 minuten blootstelling aan UV licht, is ongestabiliseerde avobenzone al 36% gedegradeerd. Met octinoxate erbij is dat dus nog een slechter verhaal, omdat dat lekker meedegradeert. Daarnaast geven sommige studies aan, dat de geëxiteerde vorm van avobenzone, ongestabiliseerd, als vrije radicaal kan fungeren:
http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1010603008003870
ofwel je bent alleen maar verder van huis met ongestabiliseerde avobenzone.
Waarbij ik zie dat van de twee meest onstabiele sunscreens de UVA-protectie ca. 30% gedaald is na 30 minuten. Misschien niet zo rap als 30% daling na 15 minuten zoals in de eerdere studie die avobenzone los heeft gemeten, maar toch significant.quote:In agreement with findings from other studies, sunscreens with the UV filter combination ethylhexyl methoxycinnamate (EHMC) and butyl methoxydibenzoylmethane (BMDBM) were unstable [6,9,21,22].
Ongestabiliseerde Avobenzone en veel Octinoxate betekent een belabberde UVA protectie. Misschien kun je beter een andere sunscreen/moisturizer nemen. Die je bij de drogist hier kunt kopen van L'Oreal voldoen wellicht beter.quote:Active Ingredients: Octinoxate 7.5%, Octisalate 5%, Avobenzone 2%, and Oxybenzone 2% (sunscreen agents).
Wat is vet? Wat vettig aan kan voelen is een lotion (polyethylene glycol, PEG) maar da's de basis voor veel cremes alsmede sunscreens. Zelfde ingredienten, zelfde resultaat. In feite is een sunscreen op lotionbasis eigenlijk een moisturizer met toegevoegde actieve ingredienten. De sunscreens die ik gebruik bevatten geen olie of vet in ieder geval.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 21:45 schreef JeanVe het volgende:
Ik weet het nog niet zo met die op zichzelf staande sunscreens als moisturizers. Ik ben bang dat ze te vet zijn voor mij. Dat een goede sunscreen cruciaal is als anti-aging product zie ik inderdaad wel in! Moeilijk, moeilijk!
Geef jij nog geld uit aan een speciale facewash of gebruik je gewoon het goedkoopste?
Die is niet zonder recept te verkrijgen toch, adapalene? De aldehydevorm van een retinoid is het sterkste wat je zonder recept kunt krijgen...quote:Op woensdag 12 augustus 2009 22:07 schreef debomma het volgende:
Gebruikt hier iemand de epiduo gel? http://www.epiduo.com/
"new combination topical which consists of Adapalene 0.1% mixed with a 2.5% BP solution"
http://www.acne.org/messageboard/Epiduo-experience-t215485.html
Waarvoor wil je het gebruiken? Klinkt als een nogal sterk anti-acne middel.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 22:46 schreef debomma het volgende:
Nou, dan wil ik wel is een recept aanvragen als het de moeite is! Maar ik vind er nog niet zoveel reviews over?
1. Heb je dan enige ervaring met de Neutrogena facial bar?quote:Op woensdag 12 augustus 2009 23:23 schreef Stereotomy het volgende:
1 - Reinigen: milde reiniger waarvan je niet het gevoel hebt dat ie trekt na het wassen is goed genoeg. Paula doet wel alsof haar reinigers bijzondere dingen zijn, maar ze gebruikt dezelfde surfactants (zeep) als iedereen. Uiteraard is de Skin Balancing-versie wat geconcentreerder dan de Skin Recovery-versie en bevat die laatste ook nog wat oliën enzo, maar ze zijn echt niet uniek.
2 - Scrubben/Masker: ik scrub niet mechanisch, doe ook niet aan maskers. Als je al chemisch exfolieert heb je geen mechanische scrub nodig, want ze doen beide hetzelfde: dode huidcellen bovenop je huid verwijderen.
5 - Exfoliëren (met BHA of AHA): Ik gebruik Avene Diacneal, daar zit 6% AHA in. Toen ik Paula's BHA gebruikte op m'n hele gezicht, vóór de Diacneal, had ik niet het gevoel dat ik minder puistjes kreeg. Wel zag mijn gezichtshuid zelf er prima uit door het exfolieren. De BHA gebruik ik alleen nog na het scheren, want ik had soms wel last van razor bumps (ingegroeide haartjes) - http://en.wikipedia.org/wiki/Pseudofolliculitis_barbae. 't is dat ik nog een fles had staan, namelijk.
6 - Probleembehandeling - 5% Benzoyl Peroxide van de apotheker. Paar EUR voor grote tube.
8 - Hydrateren/Beschermen - mijn sunscreen hydrateert goed genoeg.
1. Ik heb nu tea tree van Kruidvat maar ik zie geen verschil. Neutrogena staat heel hoog aangeschreven maar geen ervaring. Zeg er is een paar?quote:Op woensdag 12 augustus 2009 23:33 schreef Stereotomy het volgende:
1. Um, nee. Maar waarom een cleanser uit de VS halen als je hier vergelijkbare goede producten hebt?
2. Je moet een liefhebber van maskers zijn, ik had nooit het gevoel dat het me veel goeds deed. Jij wel goede ervaringen?
5. Ah, je bedoelt zo'n ouderwets krabbertje met een vervangend mesje van 10 cent erin? Ik lees altijd dat mensen er zo enthousiast over zijn. Maar ik ben een luie scheerder en wil altijd asap klaar zijn...
6. Denk dat differin en tretioine niet zoveel in werking zullen schelen. Allebei moderne retinoids. Ik zou retinoids alleen 's avonds gebruiken, omdat ze degraderen in zonlicht en de huid waar ze op gesmeerd zijn gevoeliger maken voor UV-straling.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |