abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68959821

Hier alweer deel 162 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW’s gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM’90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW’s, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen.



De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de Wikipagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen.



Naast de treinen rijdt NS ook op een traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.

Links: Het voormalige trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (4x per dag, vanaf december 7x), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 43% gewijzigd door Ou-Tannu op 12-05-2009 23:04:51 ]
pi_68959947
teeeeveeepee
pi_68959979
tvp

hier zie ik tenminst nog treinen in RL bijna nooit.
............................
  dinsdag 12 mei 2009 @ 23:02:54 #4
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_68959990
'met hanzelijn'. Één nieuwsberichtje en jullie doen alsof de hele lijn al klaar is. Dat duurt nog minstens 10 jaar
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_68960032
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 23:02 schreef De_Hertog het volgende:
'met hanzelijn'. Één nieuwsberichtje en jullie doen alsof de hele lijn al klaar is. Dat duurt nog minstens 10 jaar
De vingerverfbrigade denkt met 2 jaar klaar te zijn..
dag
  dinsdag 12 mei 2009 @ 23:05:10 #6
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_68960085
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 23:04 schreef Peter het volgende:

[..]

De vingerverfbrigade denkt met 2 jaar klaar te zijn..
Dat zeg ik.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_68960577
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 23:05 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Dat zeg ik.
Klaar met de baan zijn ze dan ook wel.. Dan komt het stofvrij maken van de tunnel(s) nog en het beveiligingssysteem
dag
pi_68960867
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 23:16 schreef Peter het volgende:

[..]

Klaar met de baan zijn ze dan ook wel.. Dan komt het stofvrij maken van de tunnel(s) nog en het beveiligingssysteem
en het plaatsen van de elektronen op de bovenleiding niet te vergeten he.. das een arbeidsintensive taak!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 12 mei 2009 @ 23:24:03 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_68960964
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 23:16 schreef Peter het volgende:

[..]

Klaar met de baan zijn ze dan ook wel.. Dan komt het stofvrij maken van de tunnel(s) nog en het beveiligingssysteem
En dan moeten de treinen ook nog geschikt voor het traject zijn
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_68961022
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 23:24 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

En dan moeten de treinen ook nog geschikt voor het traject zijn
zolang ze die maar niet bij AnsaldoGroningen-noord gaan bestellen
pi_68961056
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 23:02 schreef De_Hertog het volgende:
'met hanzelijn'. Één nieuwsberichtje en jullie doen alsof de hele lijn al klaar is. Dat duurt nog minstens 10 jaar
Hoezo, moeten speciaal voor deze lijn ook in zuid-Europa gefabriceerde treinen aangeschaft worden?

Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 23:26:24 #12
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_68961091
Ah joh die hanzelijn is in 2018 echt wel een keer af hoor tegen inmiddels 2,8 miljard euro. En een jaar later is hji ineens overtollig. Waarom weet ik nu ook nog niet
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_68961277
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 23:26 schreef Dr_Flash het volgende:
Ah joh die hanzelijn is in 2018 echt wel een keer af hoor tegen inmiddels 2,8 miljard euro. En een jaar later is hji ineens overtollig. Waarom weet ik nu ook nog niet
Door de onafhankelijkheidsstrijd die in 2019 zal losbarsten in de noordelijke provincies natuurlijk...
Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.
  woensdag 13 mei 2009 @ 01:07:15 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_68964523
Op de Hanzelijn, gaan ze daar alleen ERTMS aanleggen of ook ATB?
pi_68965108
quote:
Stel 9412 is per ommegaande verkocht aan de Efteling, voor een appel en een ei
Tvp.
hula
pi_68965339
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 01:37 schreef NikkelCobalt het volgende:
[ afbeelding ]
[..]

Tvp.
  woensdag 13 mei 2009 @ 02:00:03 #17
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_68965419
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 23:04 schreef Peter het volgende:

[..]

De vingerverfbrigade denkt met 2 jaar klaar te zijn..
Misschien moet ProRail dat ook een keer doen. Het gaat net zo makkelijk als in Transport Tycoon.
  woensdag 13 mei 2009 @ 02:00:49 #18
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_68965433
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 23:24 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

En dan moeten de treinen ook nog geschikt voor het traject zijn
Gewoon stellen kopen bij Bombardier of StadlerRail.
pi_68966330
Koplopers kunnen er toch ook gewoon rijden?
  woensdag 13 mei 2009 @ 06:10:37 #20
148385 Wadloper
Noorderling
pi_68966581
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 19:15 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Sinds wanneer worden de NS-treinen er niet meer gewassen?
Al jaren niet meer.
DM'90 wordt in Zwolle gewassen, ICM op de Binckhorst dacht ik (en ook te Utrecht opstelterrein Zuid) en de DH's zijn er niet meer (en toen werden ze gewassen door Noordned/Arriva).
De enige reden dat er DM'90 rijdt door die wasstraat, is om te tanken op de tankplaat daarachter.
  Moderator woensdag 13 mei 2009 @ 06:38:45 #21
155227 crew  Guppy
dus
pi_68966628
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  woensdag 13 mei 2009 @ 07:31:40 #22
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_68966818
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 23:16 schreef Peter het volgende:

[..]

Klaar met de baan zijn ze dan ook wel.. Dan komt het stofvrij maken van de tunnel(s) nog en het beveiligingssysteem
Hmm Déjà vu?
  Redactie Sport woensdag 13 mei 2009 @ 07:36:54 #23
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_68966851
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 06:10 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Al jaren niet meer.
DM'90 wordt in Zwolle gewassen, ICM op de Binckhorst dacht ik (en ook te Utrecht opstelterrein Zuid) en de DH's zijn er niet meer (en toen werden ze gewassen door Noordned/Arriva).
De enige reden dat er DM'90 rijdt door die wasstraat, is om te tanken op de tankplaat daarachter.
In Enschede wordt ook nog gewoon gewassen hoor, met name stellen die hier 's morgen de dienst beginnen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  woensdag 13 mei 2009 @ 08:41:35 #24
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_68967527
Lol @NiCo
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 13 mei 2009 @ 09:59:39 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_68969478
quote:
Op woensdag 13 mei 2009 01:37 schreef NikkelCobalt het volgende:
[ afbeelding ]
[..]

Tvp.
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')