abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport zaterdag 2 mei 2009 @ 21:23:16 #1
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_68602623

Hier alweer deel 160 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW’s gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM’90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW’s, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen.



De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de Wikipagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen.



Naast de treinen rijdt NS ook op een traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.

Links: Het voormalige trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (4x per dag, vanaf december 7x), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!

[ Bericht 0% gewijzigd door dennistd op 02-05-2009 21:31:39 ]
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport zaterdag 2 mei 2009 @ 21:24:11 #2
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_68602661

Ziet er lekker uit...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  zaterdag 2 mei 2009 @ 21:24:13 #3
246107 Zeroku
An Air of Authority.
pi_68602662
tvp
Op zaterdag 28 april 2012 00:09 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Lieve jongeman ben jij. :@
Op woensdag 8 juli 2020 18:58 schreef PoezeligDing het volgende:
:* My one and only, master, king , whatever. THE ZER! O+
  Redactie Sport zaterdag 2 mei 2009 @ 21:24:25 #4
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_68602668
Zoek de verschillen:

PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Lieve Belg zaterdag 2 mei 2009 @ 21:24:41 #5
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_68602677
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 21:18 schreef dennistd het volgende:
Zoek de verschillen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De onderste is van DirkH, de bovenste niet. Verder geen verschil.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          Ģshmoop|dingenģ jawel, jij bent Superjump
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 2 mei 2009 @ 21:25:28 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_68602707
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 21:24 schreef dennistd het volgende:
[ afbeelding ]
Ziet er lekker uit...
Leuk wisseltje zo
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 2 mei 2009 @ 21:26:22 #7
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_68602736
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 21:24 schreef Jump het volgende:

[..]

De onderste is van DirkH, de bovenste niet. Verder geen verschil.
Heeft ie zijn Italiaans gedrocht dan nog?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_68602994
Peeps, ik heb een lofzang over de DD-AR geschreven. En er zijn al twee commenters het met me eens Ik denk dat het een vrouwending is.

http://toeps.livejournal.com/62190.html

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2009 21:33:15 ]
  zaterdag 2 mei 2009 @ 21:33:57 #9
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_68603066
Dat mķet het zijn.

Nah, DD-AR vind ik wel ok. VIRM vind ik beter maar DD-AR heb ik nog altijd liever dan een... dan een... dan een ehm, ja wat eigenlijk?

@Multipla vs. V250: allebei godsgruwelijk lelijk. L. E. L. I. J. K. (piep piep piep piep piep piep). Maar de Multipla vind ik het minst lelijke
pi_68603249
Vlaflip. PlanTV.

VIRM is fijn als ie 1) niet piept, 2) niet wobbelt, 3) niet zo ontieglijk fucking KOUD is wegens op hol geslagen airco. Ooit wel eens lekker naar het strand geweest, om vervolgens in een VIRM te stappen? Zit ik nog liever naast de toiletten
pi_68603293
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 21:24 schreef dennistd het volgende:
[ afbeelding ]
Ziet er lekker uit...
Ja zo krijg je wel een trein ontspoort.

Al zal bij deze moderne wissels wel zeker een storingsmelding zijn.
............................
  zaterdag 2 mei 2009 @ 21:38:23 #12
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_68603307
Virm is ook Kut met Peren natuurlijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 2 mei 2009 @ 21:40:01 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_68603372
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 21:38 schreef Dr_Flash het volgende:
Virm


Tuuuuuudieeeeeeeeeeeeeeeduuuuuuuuuuu tie die die die die tuuuuuuuuuuuuuuuuu dieeeeeeeeeeeduuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuudieeeedelieeeedieeeee duuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu


  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 2 mei 2009 @ 21:40:19 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_68603382
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 21:33 schreef Toeps het volgende:
Peeps, ik heb een lofzang over de DD-AR geschreven. En er zijn al twee commenters het met me eens Ik denk dat het een vrouwending is.

http://toeps.livejournal.com/62190.html
Dat moet het zijn ja, want na 20 minuten in een DD-AR verfoeide ik het materieel al. Je zit op dun beklede planken en het doet nog aftands aan ook.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_68603400
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 21:38 schreef Dr_Flash het volgende:
Virm is ook Kut met Peren natuurlijk.
Het is hilarisch 's morgens met allemaal mensen met koffie.
  zaterdag 2 mei 2009 @ 21:41:11 #16
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_68603416
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 21:40 schreef James1988 het volgende:

[..]



Tuuuuuudieeeeeeeeeeeeeeeduuuuuuuuuuu tie die die die die tuuuuuuuuuuuuuuuuu dieeeeeeeeeeeduuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuudieeeedelieeeedieeeee duuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu


Aufböcken bitte
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_68603448
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 21:40 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dat moet het zijn ja, want na 20 minuten in een DD-AR verfoeide ik het materieel al. Je zit op dun beklede planken en het doet nog aftands aan ook.
Vlaflips hebben net zulke dunne planken, alleen dat lappie stof probeert het nog te verbloemen.
pi_68603564
Trouwens iemand het wel eens opgevallen dat de nieuwe VIRMs zo'n tafeltjes-dessin hebben dat je de eerste vijf keer denkt dat iemand de tafel in de fik heeft gestoken? Ik zei het tegen Fles en hij wist het gewoon niet eens! Hij dacht ook dat het een brandvlek was.

Overall fav is toch wel de Koploper, of een leeg zesje in een ICK ( )
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 2 mei 2009 @ 21:43:49 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_68603581
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 21:41 schreef Toeps het volgende:

[..]

Vlaflips hebben net zulke dunne planken, alleen dat lappie stof probeert het nog te verbloemen.
En toch is het daarin beter uit te houden
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 2 mei 2009 @ 21:44:28 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_68603612
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 21:43 schreef Toeps het volgende:
tafeltjes-dessin
Volgens mij noemde Fles dat een smeulpeuk
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 2 mei 2009 @ 21:45:04 #21
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_68603646
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 21:43 schreef Toeps het volgende:
Trouwens iemand het wel eens opgevallen dat de nieuwe VIRMs zo'n tafeltjes-dessin hebben dat je de eerste vijf keer denkt dat iemand de tafel in de fik heeft gestoken? Ik zei het tegen Fles en hij wist het gewoon niet eens! Hij dacht ook dat het een brandvlek was.
Dat had ik ook ja. Wist wel dat het een motiefje was, maar toch denk je dat er iets op zit wat er niet op thuis hoort.
quote:
Overall fav is toch wel de Koploper, of een leeg zesje in een ICK ( )
Eens
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_68603729
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 21:43 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

En toch is het daarin beter uit te houden
Neh vind ik niet. Ik vind Vlaflips zo open. Zeg maar, in een DD-AR heb je allemaal verschillende hokjes en nisjes waar je in kan, vinnik leuk
  zaterdag 2 mei 2009 @ 21:58:28 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_68604164
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 21:43 schreef Toeps het volgende:
Trouwens iemand het wel eens opgevallen dat de nieuwe VIRMs zo'n tafeltjes-dessin hebben dat je de eerste vijf keer denkt dat iemand de tafel in de fik heeft gestoken? Ik zei het tegen Fles en hij wist het gewoon niet eens! Hij dacht ook dat het een brandvlek was.

Overall fav is toch wel de Koploper, of een leeg zesje in een ICK ( )
Begin hier even met teruglezen

Treinentopic #155: Waar de laatste dagen van ICK geteld zijn
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 2 mei 2009 @ 22:10:54 #24
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_68604582
Ik vind het nog steeds geen vogeltje
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 2 mei 2009 @ 22:18:15 #25
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_68604833
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 22:10 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik vind het nog steeds geen vogeltje
Weet je wie ik ook geen vogeltje vind?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wel tof dat er toch foto's zijn van de V250 in de NedTrain-loods, ook al mocht het niet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')