abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 april 2009 @ 08:45:55 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_67817957

Hier alweer deel # in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW’s gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM’90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW’s, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen.



De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de Wikipagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen.



Naast de treinen rijdt NS ook op een traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.

Links: Het voormalige trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (4x per dag, vanaf december 7x), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_67818063
tvp'tje dus

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 08-04-2009 08:56:20 ]
pi_67818207
De 3023 had vanochtend vlak voor binnenkomst in Ed een ATB-remming. Even later werd iets gemompeld over een "storing". Storing in je hoofd zeker machinistje
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 8 april 2009 @ 09:00:42 #4
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_67818232
Opfrisser uit de vorige draad ->
quote:
Op woensdag 8 april 2009 08:24 schreef bork het volgende:

[..]

Dat stukje tussen Warschau en Katowice dat klopt wel, GPS gaf 160+ aan! Heb ik NL nog niet gehaald
Hoewel die Protos van vorige week die haalde wel heel hard de auto's op de snelweg in
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 8 april 2009 @ 09:05:40 #5
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_67818336
In Nederland kun je met de Thalys een stukje 160 rijden, tussen Hoofddorp en Leiden.

't wordt tijd dat we massaal overstappen op ERTMS, zodat we overal harder kunnen dan 140 km/h
pi_67818380
quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:00 schreef bork het volgende:
Opfrisser uit de vorige draad ->
[..]


Je reed langs de file zeker.

Maar internet in de trein (bij de NS) vanaf 2013, vertraging van een paar jaar blijkbaar. Tegen 2013 is een wifi verbinding in de trein echt niet relevant meer.
  woensdag 8 april 2009 @ 09:09:00 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_67818416
Het idee is leuk, maar "too little, too late". Als NS er nog iets mee wil verdienen moeten ze dit jaar al internet aanbieden in alle treinen. Tegen 2013 is 3G en 4G (LTE, WiMAX) allang gemeengoed.
pi_67818443
Wat rijdt er eigenlijk tussen Utrecht en Woerden als materieel?
pi_67818474


foto van Spilt
Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.
  woensdag 8 april 2009 @ 09:12:38 #10
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_67818481
quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:09 schreef James1988 het volgende:
Het idee is leuk, maar "too little, too late". Als NS er nog iets mee wil verdienen moeten ze dit jaar al internet aanbieden in alle treinen. Tegen 2013 is 3G en 4G (LTE, WiMAX) allang gemeengoed.
Zo vlot zal het ook wel weer niet gaan, maar 3G moet tegen die tijd wel gebruikelijk zijn ja
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 8 april 2009 @ 09:12:43 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_67818484
MarkoAlmelo: als je de 8800 bedoelt (Utrecht Centraal – Woerden – Alphen a/d Rijn – Leiden Centraal), dat is VIRM.
  woensdag 8 april 2009 @ 09:13:13 #12
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_67818510
quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:07 schreef Fixers het volgende:

[..]

Je reed langs de file zeker.

Maar internet in de trein (bij de NS) vanaf 2013, vertraging van een paar jaar blijkbaar. Tegen 2013 is een wifi verbinding in de trein echt niet relevant meer.
Niet bepaald, inschatting was dat de snelste auto 140 reed daar gingen we vlot voorbij, vandaar mijn verbazing
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 8 april 2009 @ 09:13:23 #13
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_67818513
quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:12 schreef Guard het volgende:
[ afbeelding ]

foto van Spilt
DE2 180
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 8 april 2009 @ 09:13:50 #14
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_67818523
quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:05 schreef James1988 het volgende:
In Nederland kun je met de Thalys een stukje 160 rijden, tussen Hoofddorp en Leiden.

't wordt tijd dat we massaal overstappen op ERTMS, zodat we overal harder kunnen dan 140 km/h
ah, helaas heb ik daar nog nooit in de Thalys gezeten .
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 8 april 2009 @ 09:14:20 #15
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_67818533
quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:10 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Wat rijdt er eigenlijk tussen Utrecht en Woerden als materieel?
Van alles: VIRM, DD-AR, SLT, SGMm en Plan V/T om te beginnen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 8 april 2009 @ 09:22:25 #16
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_67818735
quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:00 schreef bork het volgende:
Opfrisser uit de vorige draad ->
[..]


context erbij

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  woensdag 8 april 2009 @ 09:24:38 #17
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_67818807
quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:13 schreef bork het volgende:

[..]

ah, helaas heb ik daar nog nooit in de Thalys gezeten .
Me neither
  woensdag 8 april 2009 @ 09:27:50 #18
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_67818901
ik heb sowieso nog nooit in een Thalys gezeten. Nergens.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 8 april 2009 @ 09:36:34 #19
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_67819125
quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:12 schreef Guard het volgende:
[ afbeelding ]

foto van Spilt
Toch wel grappig gezicht, zo al die ICK bij elkaar.
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
  Moderator woensdag 8 april 2009 @ 09:45:34 #20
155227 crew  Guppy
dus
pi_67819372
quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:27 schreef Dr_Flash het volgende:
ik heb sowieso nog nooit in een Thalys gezeten. Nergens.
moet je maar eens doen! is leuk hoor ik heb een paar keer TGV en Thalys gedaan (twee keer noodgedwongen, maar goed)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_67819700
quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:12 schreef James1988 het volgende:
MarkoAlmelo: als je de 8800 bedoelt (Utrecht Centraal – Woerden – Alphen a/d Rijn – Leiden Centraal), dat is VIRM.
Ik bedoel de 2000 serie (Utrecht - Den Haag)
  woensdag 8 april 2009 @ 10:00:02 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_67819840
quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:22 schreef bork het volgende:

[..]

context erbij

[ afbeelding ]
Wat er in dit kaartje nog mist is een boogje van Amsterdam naar Hamburg.

En ik ga volgende week zaterdag voor het eerst met de Thalys
  Redactie Sport woensdag 8 april 2009 @ 10:39:30 #23
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_67821010
.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 april 2009 @ 10:56:50 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_67821580
quote:
Op woensdag 8 april 2009 09:12 schreef Guard het volgende:
[ afbeelding ]

foto van Spilt
Geen wadjes en V'tjes meer in de Kooi?
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 april 2009 @ 10:57:31 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_67821610
quote:
Op woensdag 8 april 2009 01:38 schreef James1988 het volgende:
Mm, tegenvaller

De eis was 14 werkende, foutvrije treinstellen. Ze zijn er nu, maar zijn ze foutvrij?
Vast niet
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')