abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51745365
Ik ben zelf een regelrechte regelmiep die heel erg veel behoefte heeft aan zekerheid en dergelijke.
Een zwangerschap is voor mij dus al een hele klus Allemaal nieuw en eng natuurlijk. Regels klinkt misschien wat hard, maar ik heb zelf een aantal overlevingsregels in het dagelijks leven, als zoiets moet je het dus zien. Hoe kom ik de bevalling en kraamtijd door zonder dat ik me zorgen hoef te maken dat er iets zo gaat lopen zodat ik het niet meer overzie.

Maarja, dan komt de bevalling en de kraamtijd. Niemand die me van te voren kan vertellen wat en hoe dat zal zijn en hoe ik me eronder zou voelen. Toch heb ik wel bepaalde ideeen over hoe ik het wel en hoe ik het niet zou willen.

Moet ik die dingen op papier zetten? Vanaf wanneer? Als ik mijn man voorzichtig probeer te vertellen hoe ik erover denk zegt ie dat ik me er nog niet druk over moet maken. Ik ben juist de persoon die zich ergens druk over maakt omdat het niet geregeld is

Klein voorbeeldje:

• Wanneer bellen naar familie?
    Mijn schoonouders wonen redelijk dichtbij, maar mijn eigen ouders wonen aan de andere kant van het land. Persoonlijk denk ik dat ik het erg prettig vind om te weten dat mijn moeder in de buurt is, die zou ik dus graag willen bellen als ik naar het ziekenhuis ga. Mijn schoonmoeder zou bij mij juist averechts werken, volgens mij zou mijn ontsluiting dan minder worden (komt ook bij dat als je die belt dat bijvoorbeeld de vliezen gebroken zijn, dat binnen notime de hele familie het weet en ik daar ook voor pas), die wil ik het liefst niet in het ziekenhuis hebben (zeker niet als je binnen 24 uur weer naar huis mag). Kan je het maken om schoonmama wel te bellen om aan te geven dat kind gearriveerd is, maar dat je ze nog niet wilt ontvangen, terwijl mijn eigen ouders dat wel mogen?

• Kind blijft bij mama.
    Ik houd er niet van dat iedere wildvreemde (voor mij kind is iedereen wildvreemd behalve papa, mama en de kraamverzorgster ) aan mijn kind zit. Ik wil zelf kunnen beslissen wie mijn kind vasthoudt en hoeveel. Ik wil dus ook niet dat als ik boven in bed lig, het kind hier beneden bij het bezoek zit. Het bezoek komt maar boven (dit ook naar aanleiding van de geboorte van mijn neefje waarbij mijn schoonmoeder de hele dag met het kind zat te leuren).

• Hoeveelheid bezoek eerste periode.
    Ik zit er niet op te wachten om de complete familie met alle 3743 neefjes en nichtjes de eerste week/weken op bezoek te hebben.

Volgens mij mis ik dan ook nog best belangrijke dingen. Hebben jullie ook zo'n lijstje gemaakt? Hoe hebben jullie dat aangepakt? Ben ik echt zo ongelooflijke tutmoeder dat ik mijn kind niet aan iedereen wil geven? Graag jullie ideeen/meningen over hoe ik dit het beste aan kan pakken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Pruk op 23-07-2007 13:21:37 ]
  •   maandag 23 juli 2007 @ 13:24:34 #2
    37150 livelink
    keek op mijn week ( © DJ11)
    pi_51745608
    Nou, ik ben juist helemaal niet van het alles van tevoren regelen en op papier zetten, maar als jij je daar beter bij voelt, waarom dan niet?

Ik vind wel dat je een beetje moet uitkijken dat je je familie niet vantevoren al opzadelt met een hele reeks regels. Dat vind ik altijd zo onvriendelijk overkomen. Als je gewoon met je vriend afspreekt hoe je het wilt en als hij er ook rekening mee houdt, moet het allemaal lukken lijkt me.
    Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
    pi_51745655
    Nee, ik zal niet van te voren aangeven dat er zoveel regels zijn, ik zal denk ik mijn man laten melden dat wij wel aangeven wanneer het kind er is en wanneer men welkom is.
    pi_51745734
    Je kan natuurlijk gewoon afspreken dat je belt als het kindje geboren is, maar dat jullie liever geen bezoek in het ziekenhuis willen hebben. Ik zou daar ook niet op zitten wachten hoor, en ik ben ook wel van plan dat duidelijk te maken.

Verder kraambezoek, ja laat ze eerst maar bellen. Als het te druk wordt kan je toch nee zeggen...

Ik weet zeker dat ik het niet leuk zal vinden als iedereen mijn kindje maar wil vasthouden, en ik zal dat ook zeker laten merken of ik zeg het gewoon. Maar ik denk wel dat mensen mij goed genoeg kennen. Ik moet er trouwens niet aan denken dat mijn schoonouders langskomen en de godganse dag de kleine willen hebben. Ik denk dat ik mijn kindje gewoon terugpak als ik het genoeg vind.
    I am unconditionally and irrevocably in love with him.
    I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
      † In Memoriam † maandag 23 juli 2007 @ 13:30:20 #5
    43556 miss_dynastie
    pi_51745768
    Pruk, voor het bezoek zou ik gewoon een agenda naast de telefoon leggen. Je man kan dan een afspraak met mensen maken en zo voorkom je al die neefjes en nichtjes in de eerste weken. Kind blijft bij mama lijkt mij heel vanzelfsprekend, als ik eerlijk ben. Ik vind dat je het eigenlijk niet kan maken om tegen je schoonmoeder te zeggen is dat zij niet welkom is en je eigen moeder wel. Als je niet zo goed met je schoonouders op kan schieten is het misschien juist een idee om ze wél in het ziekenhuis te ontvangen: je kan een verpleegkundige vragen een oogje in het zeil te houden en zo voorkom je ook dat ze te lang blijven, naar jouw zin. Thuis zijn mensen eerder geneigd te blijven dan in het ziekenhuis.
      Milf maandag 23 juli 2007 @ 13:30:37 #6
    16000 nikky
    Paars is het nieuwe rood!
    pi_51745772
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 13:15 schreef Pruk het volgende:
    Ik ben zelf een regelrechte regelmiep die heel erg veel behoefte heeft aan zekerheid en dergelijke.
    Een zwangerschap is voor mij dus al een hele klus Allemaal nieuw en eng natuurlijk.

Maarja, dan komt de bevalling en de kraamtijd. Niemand die me van te voren kan vertellen wat en hoe dat zal zijn en hoe ik me eronder zou voelen. Toch heb ik wel bepaalde ideeen over hoe ik het wel en hoe ik het niet zou willen.

Moet ik die dingen op papier zetten? Vanaf wanneer? Als ik mijn man voorzichtig probeer te vertellen hoe ik erover denk zegt ie dat ik me er nog niet druk over moet maken. Ik ben juist de persoon die zich ergens druk over maakt omdat het niet geregeld is

Klein voorbeeldje:

-Wanneer bellen naar familie? Mijn schoonouders wonen redelijk dichtbij, maar mijn eigen ouders wonen aan de andere kant van het land. Persoonlijk denk ik dat ik het erg prettig vind om te weten dat mijn moeder in de buurt is, die zou ik dus graag willen bellen als ik naar het ziekenhuis ga. Mijn schoonmoeder zou bij mij juist averechts werken, volgens mij zou mijn ontsluiting dan minder worden (komt ook bij dat als je die belt dat bijvoorbeeld de vliezen gebroken zijn, dat binnen notime de hele familie het weet en ik daar ook voor pas), die wil ik het liefst niet in het ziekenhuis hebben (zeker niet als je binnen 24 uur weer naar huis mag).
    -Kind blijft bij mama. Ik houd er niet van dat iedere wildvreemde (voor mij kind is iedereen wildvreemd behalve papa, mama en de kraamverzorgster ) aan mijn kind zit. Ik wil zelf kunnen beslissen wie mijn kind vasthoudt en hoeveel. Ik wil dus ook niet dat als ik boven in bed lig, het kind hier beneden bij het bezoek zit. Het bezoek komt maar boven (dit ook naar aanleiding van de geboorte van mijn neefje waarbij mijn schoonmoeder de hele dag met het kind zat te leuren).
    -Hoeveelheid bezoek eerste periode. Ik zit er niet op te wachten om de complete familie met alle 3743 neefjes en nichtjes de eerste week/weken op bezoek te hebben.

Volgens mij mis ik dan ook nog best belangrijke dingen. Hebben jullie ook zo'n lijstje gemaakt? Hoe hebben jullie dat aangepakt? Ben ik echt zo ongelooflijke tutmoeder dat ik mijn kind niet aan iedereen wil geven? Graag jullie ideeen/meningen over hoe ik dit het beste aan kan pakken.
    Het is helemaal niet vreemd om dingen van te voren alvast even te overdenken en af te speken hoor.

Ik had een kraamverzorgster die mijn dochtertje bij mij legde als ik boven was. Konden we samen slapen .
    Is het een gewone bevalling? Want dan blijf je over het algemeen niet in het ziekenhuis en kun je binnen een aantal uur weer naar huis. Je zou ook die tijd even lekker met manlief en versgebakken kindje kunnen delen. En pas thuis opa en oma's kunnen verwelkomen. Misschien dat opa en oma's in jullie huis kunnen gaan zitten dan kunnen jouw ouders rustig jouw kant opkomen en hoef je je niet schuldig te voelen tegen over je schoonmoeder . Kunnen ze elkaar lekker zenuwachtig maken haha. Kun je ze ook op boodschappen uitsturen, File! Biefstuk! Zalm! . Als je dan thuiskomt wordt je gelijk in de watten gelegd en voor je gezorgt. Dat is best fijn weet ik uit ervaring. Mijn moeder heeft mij opgehaald uit het ziekenhuis en mijn vader was bij mij thuis met zijn vrouw. Alles stond lekker klaar verwarming aan ( januari ) koffie gezet en de bank voor me opgemaakt.

Zelf heb ik niet veel bezoek in het ziekenhuis gehad. Lekker rustig aangezien een keizersnede best zwaar is. De kaartjes heb ik pas verstuurd toen ik thuis was. Had daar ook op gemeld dat moeder en kind tussen 12 en 15 uur rusten en geen bezoek mogelijk was.
    Je zegt dat je niet iedereen gelijk de eerste weken op bezoek wilt hebben. Als het goed is belt men van te voren of ze langs kunnen komen. Zeg dan gewoon dat het even niet uitkomt, druk, moe, veel visiste, rustig aan doen eerste tijd, blabla. Moet kunnen toch? leg een agenda bij de telefoon, kies wat dagen uit waarbij je wel visite wilt ontvangen en noteer dan wie wanneer komt en hou dan "vrije" dagen dat voor jullie zelf is. ( voorbeeldje he )

Iedereen mocht mijn dochtertje oppakken maar als ze sliep moesten ze haar laten liggen. Als ze moe werd terugleggen en huilen is aan mij geven . En ze slapen veel hoor
    👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
    Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
    Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
      maandag 23 juli 2007 @ 13:34:03 #7
    103793 kozakken
    Living the life
    pi_51745862
    Als je thuis bevalt, heb je zowiezo een kraamhulp die je heel goed kunt vragen om dat soort dingen op te vangen. De strenge doch vriendelijke blik van 'de zuster' helpt heel goed.

Verder vind ik wel dat je moet uitkijken dat je ook de beider families niet als afzonderlijk gaat behandelen. Gevoelsmatig klopt dit vast voor je. Maar je schoonmoeder is nog steeds de moeder van jouw man.

Verder heb ik een hele goede regel die ik veel gebruikt heb: LOSLATEN.
    Dingen gaan zoals ze gaan en vaak kun je niet eens alles regelen.

En je kindje van arm tot arm laten gaan. Tja.. daar zou ik ook heel strikt op zijn. Slapende babietjes worden niet wakker gemaakt (;)) en ga zo maar door. (kraamhulpen zijn )
    Maar wees niet al te krampachtig. Laat ook jouw en zijn ouders genieten.
    (En dus jezelf ook )

Boven in bed blijven is ook vind ik.
    pi_51745865
    Ik had geen lijstje gemaakt maar waarom niet als het jou helpt!

Wij hebben alleen gebeld dat we uit moesten wijken naar het ziekenhuis daarvoor wist niemand het dat ik aan het bevallen was. Uiteindelijk is Kaith om 1.27 in de nacht geboren en toen zijn mijn ouders en schoonmoeder naar het ziekenhuis gekomen voor een half uurtje (om half vier in de morgen) en daarna had ik nogal een zware kraamtijd lichamelijk gezien dus hebben wij persoonlijk het bezoek een beetje afgehouden. Iedere middag 1 of 2 personen en in de avond lekker met zijn drietjes dus geen bezoek. Als het bezoek te lang bleef dan was de kraamverzorgster wel zo dat ze er iets van zei. Dat was een afspraak van ons met haar. Kaith bleef gewoon in haar wiegje of bij mij of mijn man omdat ze een hersenschudding had en het rustigste af was in haar eigen bedje of bij ons in bed. Ik heb dus wel 10 dagen boven gewoond met kraamhulp en daarna gezinshulp en in die eerste 10 dagen heeft onze dochter ook boven gewoond en is helemaal niet alleen met iemand zelfs niet met mijn lief mee naar beneden geweest. Lief was ook veel liever boven met zijn lieffies...

En inderdaad ik zou geen onderscheid maken tussen de ouders dan krijg je misschien alleen maar scheve gezichten en dat is ook niet leuk.

Weet niet of je het fijn vind maar mijn moeder of schoonmoeder kookte de eerste twee weken voor ons. Dan heb jezelf ook de volle aandacht van je lief en hij wordt iets ontlast in de dagelijkse beslommeringen en bovendien dan zien de oma's de kleine ook meteen elke dag 5 tot 10 minuutjes als ze de tupperware bakjes komen brengen. Voor de verdere familie hebben wij geen commentaar gehad. Ik heb al gezegd dat ik het meteen weer zo zou doen mocht er ooit een tweede komen. Lekker rustig wennen aan elkaar en niet constant visite waar je hoofd ook niet altijd naar staat de eerste week. Maar nogmaals iedereen ervaart dat anders denk ik...

Weet niet of je hier iets aan hebt maar zo is het bij ons gegaan.
    Iedere dag is het begin van een nieuwe morgen...
    pi_51745906
    Kan me goed voorstellen dat je wat op papier wilt hebben. Ik heb dat destijds niet gedaan, maar bij deze zwangerschap heb ik wel een paar dingetjes die ik muet de kraamverzorgster vast wil doornemen (ik beval thuis als alles goed gaat).

Wat betreft bellen; je moet doen waar je je goed bij voelt. Als je ouders ver weg wonen kunt je hen vast op de hoogte stellen van het naar het ziekenhuis gaan. Ze hebben dan de tijd om jouw richting op te komen. Je schoonmoeder hoef je dan nog niet te bellen want die woont in de buurt.

Wat betreft als je kindje geboren is; ik vind (in mijn geval dan) dat mijn ouders en schoonmoeder tegelijk moeten mogen komen. Ik geef hen dus dezelfde tijd op (bijv ik beval om 08.00 en ik zeg tegen hun allemaal, om 12.00 kunnen jullie komen ofzo). Maar goed, dat is afhankelijk van je band met je schoonmoeder denk ik ook.

Wat ik bijv wel tegen mijn kraamverzorgster ga zeggen is dat ik niet iedereen tegelijk in mn slaapkamer wil. Vorige keer was dus iedereen tegelijk boven (ouders, schoonouders, zus, schoonzus, zwager, aanhang) en dat werd wat te druk. Nu wil ik graag eerst mijn dochtertje zien, dan opa en oma's en dan (schoon)zussen enzo. Dus die wachten dan wel even beneden denk ik.

Mijn nicht wilde dat iedereen zn handen waste voordat de baby werd aangeraakt. Had ik nieteens aan gedacht, maar zo gek vind ik het niet.

Wat betreft vasthouden van je kleine; ja kan prima toch. Als je dit zo wilt kun je dit ook vast aangeven tijdens het intakegesprek met je kraamverzorgster. Zij let daar dan ook op, mocht je op dat moment niet zo adrem zijn.
    Ook qua bezoek kun je prima vast met je kraamverzorster afspreken. Ook kan zij bezoek wat blijft plakken vriendelijk verzoeken te vertrekken omdat je moet rusten.
    pi_51745911
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 13:30 schreef miss_dynastie het volgende:
    Pruk, voor het bezoek zou ik gewoon een agenda naast de telefoon leggen. Je man kan dan een afspraak met mensen maken en zo voorkom je al die neefjes en nichtjes in de eerste weken. Kind blijft bij mama lijkt mij heel vanzelfsprekend, als ik eerlijk ben. Ik vind dat je het eigenlijk niet kan maken om tegen je schoonmoeder te zeggen is dat zij niet welkom is en je eigen moeder wel. Als je niet zo goed met je schoonouders op kan schieten is het misschien juist een idee om ze wél in het ziekenhuis te ontvangen: je kan een verpleegkundige vragen een oogje in het zeil te houden en zo voorkom je ook dat ze te lang blijven, naar jouw zin. Thuis zijn mensen eerder geneigd te blijven dan in het ziekenhuis.
    Persoonlijk den ik dat het vrij logisch is dat een barende vrouw meer behoefte heeft aan eigen moeder dan aan schoonmoeder

Stel dat je het kind er in het ziekenhuis zo uitpoept en maar heel even hoeft te blijven, dan is er sowieso al geen mogelijk dat ze naar het ziekenhuis komen.
    pi_51745961
    Ik was weer veel te lang aant typen zie ik.

Wat kozakken zegt dus eigenlijk
      maandag 23 juli 2007 @ 13:37:44 #12
    103793 kozakken
    Living the life
    pi_51745973
    Oh en nog wat dingen die me zo te binnen schieten:
    -agenda naast de telefoon
    -niet meer dan twee 'geplande' afspraken op een dag en minstens een dagdeel 'vrij' (of voor enthousiaste mensen die je zelf wel graag wilt ontvangen)
    -Zorg dat je bv. beneden een klein albumpje met foto's hebt zodat ze al wat zijn 'opgewarmd' (als je dit wilt )
    -Voor de wachtenden: een te-doen-opdracht. Schrijf een stukje in een mooi gemaakt kraamschrift oid. (Houdt ze bezig en geeft ze een leuk gevoel, weet ik)

Verder: geniet en laat echt je eigen teugels ook wat vieren. Dingen gaan zoals ze gaan. Je kleintje komt toch voorop!
      Milf maandag 23 juli 2007 @ 13:38:53 #13
    16000 nikky
    pi_51746010
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 13:35 schreef Pruk het volgende:

[..]

Persoonlijk den ik dat het vrij logisch is dat een barende vrouw meer behoefte heeft aan eigen moeder dan aan schoonmoeder

Stel dat je het kind er in het ziekenhuis zo uitpoept en maar heel even hoeft te blijven, dan is er sowieso al geen mogelijk dat ze naar het ziekenhuis komen.
    Maar jouw partner heeft misschien wél behoefte naar zijn moeder. Ze mogen toch niet de kamer op zolang jij nog "bezig" bent tenzij je dit zelf aangeeft. Dus je kunt er ook geen last van hebben.
    Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
    pi_51746034
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 13:37 schreef kozakken het volgende:
    Verder: geniet en laat echt je eigen teugels ook wat vieren. Dingen gaan zoals ze gaan. Je kleintje komt toch voorop!
    Teugels laten vieren is niet iets wat echt bij Pruk past Helaas.

Maar dit zijn wel dingen die ik in ieder geval mee kan nemen. Dank jullie wel alvast! Gelukkig heb ik nog een paar maand voor mijn voorbereiding
    pi_51746095
    quote:

[..]

Ja dat weet ik niet zo goed. Er zijn ook massa's mensen die het beter met hun schoonmoeder kunnen vinden dan met hun eigen moeder.
    Ik denk dat kozakken bedoelt dat het voor zowel jouw moeder als jouw schoonmoeder hun kleinkind is. Dus als je moeder wel al mag komen (als het kindje al geboren is) en je schoonmoeder niet dan is dat misschien best lullig. Je man/vriend heeft immers ook een kindje gekregen zeg maar. Begrijp je?
      maandag 23 juli 2007 @ 13:41:45 #16
    103793 kozakken
    Living the life
    pi_51746103
    Pruk, je hebt gelijk. Ik had ook meer behoefte aan mijn eigen moeder.
    Maar vind je echt dat je dat ook t.o.v. je man kan maken? Want dat is zijn moeder.
    Echt.. ik heb zelf heel sterk geprobeerd beider relaties goed te houden. Want ook zijn ouders hebben hem gemaakt tot de man (en papa) die hij nu is.

Of je spreekt een tijd af met ze. Dat hebben we hier gedaan. Bij oudste beide ouderparen tegelijkertijd in het ziekenhuis en tegelijkertijd in de bonen
    Bij jongste mijn ouders om 23.00 en zijn ouders om 23.30 afgesproken. Juist ook om beider grootouderparen de tijd te geven om ook ''t kleintje echt even te zien en zelf even vast te kunnen houden. Spreiden van de drukte..
      maandag 23 juli 2007 @ 13:42:43 #17
    103793 kozakken
    Living the life
    pi_51746124
    Pruk... Er zal je dan nog heel wat te wachten staan.
    Probeer alvast maar aan het idee te wennen. Je hebt de tijd nog
    pi_51746153
    quote:

[..]

Ik zou ze persoonlijk samen laten komen of desnoods na elkaar want je lief kan best erg behoefte hebben aan zijn mams net als jij aan jou mams...

Ook al beval je snel en je mag meteen weer naar huis dan mogen ze evengoed even langskomen. Bij mij gingen ze tegen half vijf weer weg en half negen mocht ikzelf naar huis. Maar dat is misschien in elk ziekenhuis anders.

Verder ben ik het met Kozakken en Pixels eens.

Weet je wat wij ook nog gedaan hebben is de kaartjes twee dagen later verstuurd. Zodat het alleen de opa/oma's en broers/zussen waren de eerste dagen. En wij natuurlijk en daarna pas de rest.
    pi_51746203
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 13:38 schreef nikky het volgende:

[..]

Maar jouw partner heeft misschien wél behoefte naar zijn moeder. Ze mogen toch niet de kamer op zolang jij nog "bezig" bent tenzij je dit zelf aangeeft. Dus je kunt er ook geen last van hebben.
    Ja, maar dan ben ik wellicht heel egoistisch, door wat ik de afgelopen tijd met mijn schoonmoeder heb meegemaakt vind ik dat ik het volste recht heb om echt knetterhard te zeggen dat ik haar er niet bij wil hebben (en op de gang is voor mij echt te dichtbij). Zeker niet tijdens het bevallen zelf, ok, misschien als de bevalling achter de rug is dat ze dan echt wel gebeld moeten worden, maar zolang ik bij de bevalling het meeste werk moet leveren (op het kind na dan), vind ik dat ik moet kunnen aangeven wie ik daar bij wil hebben. Of juist niet erbij wil hebben.

en dit kan misschien heel hard overkomen, maar ik weet op dit moment echt even niet hoe ik het anders zou moeten zeggen
    pi_51746271
    Pruk bij mij waren ze ook helemaal niet in de buurt en we hebben ze pas gebeld toen Kaith/ik en lief weer gewassen en gestreken op zaal lagen om ze langs te laten komen.

Snap dat de relatie op zijn zachtst gezegd niet oke is maar het blijft ten alle tijde wel de mam van je lief en daar moet je (is MIJN persoonlijke mening) wel aan denken. Hij wordt tenslotte papa...
    pi_51746292
    Het ligt ook een beetje aan wat voor familie je hebt denk ik. Ik ben gelukkig gezegend met
    een familie die zich bescheiden opstelt.
    Mijn moeder belde zelf wel elke dag en kwam bijna elke dag, maar zei tegen me; als je je telefoon niet opneemt dat weet ik dat je de baby aant badderen bent of geen zin hebt. Bel mij maar dan

En mijn tantes wisten dezelfde ochtend dat ik bevallen was (heb mijn moeder iedereen laten bellen) en kreeg van hen lekker een sms en kaart dat ze (natuurlijk) graag wilde komen, maar dat ze even wachtten tot de ergste drukte voorbij was.

Zo ook met neefjes en nichtjes gelukkig.

Bij mijn zus was het een ander verhaal. Toen ze alsnog naar het ziekenhuis moest en schoonmoeder dat dus wist is ze gelijk naar het ziekenhuis gegaan om vervolgens daar op de gang te gaan wachten. Mijn zus wist dus tijdens het bevallen dat schoonma op de gang zat. Lekker dan!

Dus een "actieplan" is ook wel echt afhankelijk van je omgeving.p
      maandag 23 juli 2007 @ 13:51:04 #22
    13777 DoctorB
    Bomba je hoofd
    pi_51746380
    geef een babyshower. Volgens etiquette ongeveer 6 weken na de geboorte.
    Geen bezoek aan huis (buiten mensen die jij graag wilt zien) terwijl je in bed ligt bij te komen.
    Op het babybezichtigingsfeest kan dan iedereen een uurtje of twee komen, doe het in een zaaltje dan heb je niet een troep thuis, en na twee uur is iedereen weer weg. Lijkt me voor jou ideaal als ik je verhaal zo lees.
    Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
    pi_51746396
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 13:45 schreef Pruk het volgende:

[..]

Ja, maar dan ben ik wellicht heel egoistisch, door wat ik de afgelopen tijd met mijn schoonmoeder heb meegemaakt vind ik dat ik het volste recht heb om echt knetterhard te zeggen dat ik haar er niet bij wil hebben (en op de gang is voor mij echt te dichtbij). Zeker niet tijdens het bevallen zelf, ok, misschien als de bevalling achter de rug is dat ze dan echt wel gebeld moeten worden, maar zolang ik bij de bevalling het meeste werk moet leveren (op het kind na dan), vind ik dat ik moet kunnen aangeven wie ik daar bij wil hebben. Of juist niet erbij wil hebben.

en dit kan misschien heel hard overkomen, maar ik weet op dit moment echt even niet hoe ik het anders zou moeten zeggen
    Nee, niet egoistisch vind ik. Ik vind zeker dat je zelf moet bepalen wie je bij je bevalling wilt hebben. Als je je moeder aan je zijde wilt (tijdens het bevallen dus) en schoonma niet dan kun je dit gewoon zeggen hoor. Vind ik niet raar. Bevallen is geen feestje
    Maar ik vind het wel lullig als je al bevallen bent en je moeder mag wel komen kijken en je schoonmoeder moet nog wachten.
    pi_51746420
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 13:47 schreef Mibos het volgende:
    Snap dat de relatie op zijn zachtst gezegd niet oke is maar het blijft ten alle tijde wel de mam van je lief en daar moet je (is MIJN persoonlijke mening) wel aan denken. Hij wordt tenslotte papa...
    ja, tuurlijk, daar moet je aan denken. Maar de afgelopen tig keer heb ik daar ook aan gedacht en was ik telkens weer de persoon die gekwetst en belazerd achterbleef. En elke keer probeer ik weer stoer wel naar de verjaardagen en familiefeestjes te gaan en kom ik als een dweil terug. Ik heb ook al eens tegen mijn man gezegd dat ik elke keer wel weer voor hem meega, maar dat het altijd van mijn kant moet komen. Op basis daarvan heeft hij toen zijn ouders hier thuis uitgenodigd om het uit te praten en daar is het eigenlijk alleen maar erger van geworden (dat beaamt hij trouwens ook). Ik heb toen ook al aangegeven dat ik niet wilde dat mijn kind hier de dupe van zou worden, maar dat ik er toen al (en toen was ik een paar weken zwanger) moeite mee had om straks zoiets moois te moeten delen met iemand die mijn leven zo zuur maakt. Ja, dat vonden zij ook jammer, maar dat was ongeveer de enige reactie die ze gaven...

maarja, voordat dit een R&P topic over zwangere vrouwen en schoonmoeders wordt
    pi_51746438
    Je moet doen waar jij jezelf prettig bij voelt. Bedenk je dat goed. En natuurlijk de wensen van je man niet vergeten.

Toen ik ging bevallen wist vrijwel iedereen ervan. Dat komt omdat mijn ouders me naar het ziekenhuis hebben gebracht en die konden hun mond natuurlijk niet houden. Aan de kant van mijn vriend wist de familie het ook omdat zijn broertje hem naar het ziekenhuis moest brengen.
    Achteraf maakt het me niks uit, maar ik kan me wel begrijpen mocht je gewoon thuis bevallen dat je het niet iedereen laat weten. Dat had ik ook niet gedaan als ik gewoon thuis had kunnen bevallen.

Wat betreft het kindje vasthouden. De eerste dag alleen papa en mama was het hier, ook op advies van de verpleegster in het ziekenhuis. De dagen erna maakte het me niet zo veel uit, alleen niet te lang en niet te veel. Daarom ook niet iedereen op hetzelfde moment langs laten komen. Dat is in het begin misschien moeilijk omdat iedereen het kindje wil zien maar vaak begrijpen mensen het wel.
    pi_51746467
    Tijdens het bevallen is het wel jouw keuze maar daarna vind ik het persoonlijk een beetje vreemd overkomen als jij je mams wel laat komen kijken en je schoonmoeder niet. Of inderdaad wat doctorB zegt een kraamfeest.

Maar wat zegt je man/vriend ervan als ik zo brutaal mag zijn?
    pi_51746563
    Mijn man zegt heel simpel dat ik me daar nog lang niet druk over moet maken en dat het allemaal wel los zal lopen

Op zich vind ik een kraamfeest een goed idee, maar je kan denk ik moeilijk ook de opa's en oma's de eerste zes weken weghouden bij het kind, dus dan moet je alsnog daar een oplossing voor vinden (en er zijn natuurlijk altijd mensen die je zelf wel eerder een kijkje wilt gunnen )
      † In Memoriam † maandag 23 juli 2007 @ 13:57:35 #28
    43556 miss_dynastie
    pi_51746605
    quote:

[..]

Tuurlijk, maar dat lijkt me logisch. Het lijkt me helemaal niet prettig bevallen als er heel veel mensen op de gang zitten. Als je ouders ver weg wonen is het wel logisch dat je ze vast inseint als je naar het ziekenhuis gaat. Misschien kunnen die in jouw huis wachten op jullie telefoontje?
    pi_51746675
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 13:57 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Tuurlijk, maar dat lijkt me logisch. Het lijkt me helemaal niet prettig bevallen als er heel veel mensen op de gang zitten. Als je ouders ver weg wonen is het wel logisch dat je ze vast inseint als je naar het ziekenhuis gaat. Misschien kunnen die in jouw huis wachten op jullie telefoontje?
    En mijn hele huis schoonmaken Maar dat is inderdaad wat ik in gedachten had. Ze in ieder geval de kans geven om niet pas na de bevalling nog 2 uur te gaan moeten rijden. Daarnaast denk ik dat ik (zeker gezien de steun die ik nu van mijn moeder krijg/verlang), misschien mijn moeder er hoe dan ook graag bij wil hebben. Op een of andere manier heb ik het gevoel dat ik aan haar tijdens een bevalling meer zal hebben dan aan mijn man (oew, nu kom ik nog veel harder over he ). Maarja, als er in het ziekenhuis maar 1 persoon bij mag zijn, zal dat toch mijn man zijn.
    pi_51746744
    Persoonlijk vindt ik het niet echt fair om de ouders van de bevallende vrouw wel te bellen en de ouders van de aanstaande vader niet. Bel dan gewoon na de bevalling als je kind eenmaal gekleed en wel bij je ligt. Zo doende hebben jij en je man nog een intiem moment samen zonder grootouders en daarna kunnen die weer trots voor het eerst hun kleinkind komen bewonderen.

De meeste kraamvisite is neem ik aan volwassen en ik zal het nooit in mijn hoofd halen om andermans kind zo maar uit bed of box te plukken zonder het aan de ouders te vragen. En anders leg je het kind bij je op schoot of op bed.

En de kraamvisite is iets wat men goed kan regelen, je kan je kraamverzorgster vragen mensen weg te sturen als ze te lang blijven zitten of je legt een agenda bij de telefoon en schrijft daar tijden in dat je perse geen visite wenst.
    pi_51746777
    Ik weet niet waar je gaat bevallen maar ik mocht met drie man sterk komen (wij waren saampies) omdat ik er niemand anders bij wilden hebben. Vind het iets van ons samen en niet van iemand anders. Gelukkig dacht mijn man ook zo...
      maandag 23 juli 2007 @ 14:06:20 #32
    37150 livelink
    pi_51746862
    Je kunt volgens mij wel gewoon zeggen dat je je moeder bij de bevalling wilt hebben en dat je je schoonmoeder in ieder geval snel na de bevalling laat komen. Ik neem tenminste aan dat je man zijn kind ook zo snel mogelijk aan zijn ouders wil laten zien.

Ik persoonlijk had ook mijn eigen ouders er niet bij willen hebben bij de bevalling (en ook niet op de gang idd), maar ik vind het niet meer dan logisch dat de opa's en oma's toch wel tot de eerste bezoekers horen.

ben je trouwens een kloon, je verhaal over je problemen met je schoonfamilie komt me zo bekend voor Aan de andere kant ben je natuurlijk niet de enige die problemen heeft met zijn schoonfamilie
    pi_51747082
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 14:06 schreef livelink het volgende:
    ben je trouwens een kloon, je verhaal over je problemen met je schoonfamilie komt me zo bekend voor Aan de andere kant ben je natuurlijk niet de enige die problemen heeft met zijn schoonfamilie
    Als ik een kloon zou zijn zou ik het dan hardop zeggen Ik hoop eigenlijk dat ik de enige ben met zulke problemen met schoonfamilies
      maandag 23 juli 2007 @ 14:12:53 #34
    159662 J1981
    Supermama!
    pi_51747098
    Ik ben het er helemaal mee eens dat het niet fair is om de ouders meteen de laten komen en de schoonouders pas op een later moment. Tenminste in een 'normale' relatie met zowel ouders als schoonouders.
    Wanneer er echter sprake is van een verstoorde relatie met een van beide ouderparen ligt dit naar mijn idee toch wat anders.
    Die verstoorde relatie is er niet voor niks en als ik Pruk zo hoor heeft ze echt wel haar best gedaan om een en ander uit te praten en hebben de schoonouders (in dit geval) niet echt die intentie. Dat is dus ook een keuze die zij zelf maken en waar ze de consequenties van zullen moeten dragen. In dit geval is dat dus dat ze hun kleinkind wellicht wat later zullen zien dan anders het geval was geweest. Pruk zegt toch niet dat ze haar kind helemaal niet te zien krijgen, alleen wat later dan haar eigen ouders.
    Als ik eerlijk ben zou ik er in haar situatie waarschijnlijk net zo over denken. Denk dan ook dat als je die keuze zou maken, je volledig in je recht staat. Kortom, laat het even bezinken en doe op dat moment waar je je het beste bij voelt.
    pi_51747136
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 14:12 schreef J1981 het volgende:
    Kortom, laat het even bezinken en doe op dat moment waar je je het beste bij voelt.
    Ik wil het liefst proberen van te voren een oplossing te creeren waarbij niemand zich vervelend of gekwest voelt. Met mezelf met stip op 1 zeg maar, dat wel
      maandag 23 juli 2007 @ 14:16:31 #36
    37150 livelink
    pi_51747201
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 14:12 schreef Pruk het volgende:

[..]

Als ik een kloon zou zijn zou ik het dan hardop zeggen Ik hoop eigenlijk dat ik de enige ben met zulke problemen met schoonfamilies
    Er zijn hier genoeg die zich als kloon melden omdat niet de hele wereld al hoeft te weten dat ze zwanger zijn. Zie bijvoorbeeld ook Hello_Dolly, die geeft al direct aan dat ze een kloon is.

Maar maakt niet uit, het was de schrijfstijl plus de ervaring met de schoonfamilie die me heel erg aan iemand anders deed denken, dus ik denk ik vraag het eens. Verder niks om je druk over te maken. En je bent vast en zeker niet de enige die problemen heeft met de schoonfamilie.
      maandag 23 juli 2007 @ 14:16:51 #37
    125853 Ticootje
    <3 6970 <3
    pi_51747214
    Pruk, ik snap je wel hoor.

Ik kan helemaal niet goed opschieten met schoonma. (onder andere omdat ik weiger haar mam te noemen) Maar het contact is ondertussen al flink verwatert, mijn man heeft ook al geen contact gehad sinds januari. Hij is het ook een beetje zat (gelukkig). Maar hij heeft het wel erg moeilijk mee, het blijven wel zijn ouders. Maar wat dat betreft weten mijn schoonouders niet eens dat ik zwanger ben. En eigenlijk vind ik dat prima!!! Want zo heb ook ook geen bemoeienis van ze.
    pi_51747276
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 14:16 schreef livelink het volgende:

[..]

Er zijn hier genoeg die zich als kloon melden omdat niet de hele wereld al hoeft te weten dat ze zwanger zijn. Zie bijvoorbeeld ook Hello_Dolly, die geeft al direct aan dat ze een kloon is.
    Ik heb geloof ik meteen aangegeven dat ik een oude lurker ben

Ik denk gewoon dat als er klonen aangemaakt worden, dat dat meestal voor een bepaalde reden is en dat het dan erg vervelend is als er te pas en te onpas naar gevraagd wordt. Maar misschien komt dat ook wel omdat iedereen denkt dat ik een kloon ben en mijn PM box dus dagelijks vol staat
    pi_51747313
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 14:16 schreef Ticootje het volgende:
    Pruk, ik snap je wel hoor.

Ik kan helemaal niet goed opschieten met schoonma. (onder andere omdat ik weiger haar mam te noemen) Maar het contact is ondertussen al flink verwatert, mijn man heeft ook al geen contact gehad sinds januari. Hij is het ook een beetje zat (gelukkig). Maar hij heeft het wel erg moeilijk mee, het blijven wel zijn ouders. Maar wat dat betreft weten mijn schoonouders niet eens dat ik zwanger ben. En eigenlijk vind ik dat prima!!! Want zo heb ook ook geen bemoeienis van ze.
    Als mijn schoonmoeder zich met "Mam" voorgesteld had, had ik haar best "Mam" willen noemen, maar ze zei wat anders. Maarja, ik ben dus oprecht wel blij dat het bij mij niet zo ernstig is als bij jou (hmm, klinkt een beetje flauw, het is niet alsof ik dit jou toewens, ik hoop voor jou dat het ooit normaal zal gaan, is ook wel prettig voor je man denk ik).
      maandag 23 juli 2007 @ 14:26:45 #40
    159662 J1981
    Supermama!
    pi_51747545
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 14:14 schreef Pruk het volgende:
    [..]
    Ik wil het liefst proberen van te voren een oplossing te creeren waarbij niemand zich vervelend of gekwest voelt. Met mezelf met stip op 1 zeg maar, dat wel
    Ja dat had ik begrepen. Maar je kan nu toch vast aangeven aan je schoonouders dat het een enorm emotionele ervaring voor je is (de bevalling) en dat je er gezien de situatie geen behoefte aan hebt ze meteen om je heen te hebben, maar dat je ze het wel meteen laat weten (telefoontje o.i.d.) als de kleine geboren is. Ze kunnen vervolgens (na een uur - twee uur - 's avonds - de volgende dag)* naar hun kleinkind komen kijken. Ik denk dat ook zij dat best zullen snappen, ze weten tenslotte ook hoe de vork in de steel zit. Je bent dan duidelijk naar hen toe.
    Wil je ze er op dat moment alsnog wel meteen bij hebben (niet waarschijnlijk gezien het verhaal, maar je weet het niet, hormonen hormonen) dan bel je ze alsnog dat ze kunnen komen. Ze wonen toch in de buurt!

* doorhalen wat niet van toepassing is
      maandag 23 juli 2007 @ 14:33:02 #41
    3542 Gia
    User under construction
    pi_51747758
    Lijkt me normaal dat je je moeder belt wanneer je naar het ziekenhuis gaat, zodat ze alvast je kant op kan komen. Of je behoefte hebt aan je moeder tijdens het 'karwei' weet je echt niet vantevoren. Als het heel lang duurt, kan het best zijn dat je man ook even op adem wil komen en dat jij dan fijn even je moeder bij je hebt.
    Je schoonmoeder moet je gewoon pas bellen als het kind geboren is. Is echt tijd zat. En ik neem aan dat ze dat best zal begrijpen. Gewoon niet vantevoren over hebben.

Bezoek:
    Zet op het geboortekaartje een tijd waarin je absoluut GEEN bezoek wilt ontvangen (rusttijd) en laat mensen daarbuiten een afspraak maken.

Wat betreft op de arm, kan het best zo zijn dat je maar wat graag pronkt met je schat en dat je het zelfs leuk vindt als mensen de baby even vasthouden. Is dit straks echt niet het geval, dan kun je rustig zeggen dat je liever niet wilt dat de baby van hand tot hand gaat, omdat het rustiger is als zij/hij gewoon lekker bij jou ligt. Ook dat kun je eigenlijk niet plannen, omdat je nu echt nog niet kunt inschatten hoe je je dan zult voelen.

Verder kun je met de kraamhulp veel regelen. Laat het bezoek eerst beneden koffie en beschuit met muisjes nemen en laat dan de kraamhulp boven komen kijken of het bezoek even kan komen. Zij kan zeggen wie er is, en dan zeg jij hoe lang jij wilt dat die boven blijven. Je beste vriendin en je moeder misschien wel langer dan de buren of een klets-tante. De kraamhulp kan het bezoek beëindigen, met een opmerking dat je nu even moet rusten. Weet het bezoek veel!!

Sterkte enneh.....wel genieten hoor!!
      maandag 23 juli 2007 @ 14:39:38 #42
    108648 cattie
    lieve moeder
    pi_51747970
    Pruk, ik vind het heel begrijpelijk dat je er over nadenkt en iets al wilt regelen.
    Wat betreft "leuren met kind": het enige voordeel van mijn zware bevalling was dat de eerste drie dagen alleen mijn man, ik en de kraamverzorgster Ive mochten vasthouden. Heerlijk rustig, bij een volgende stel ik dat ook in (maar ik hoop dat de bevalling dan wel beter gaat!) En daarna mochten ze hem even vasthouden, maar alleen stil zitten met hem en als er iets was, of naar mij of naar mijn man. Ik was een redelijk bezitterige moeder. Na de eerste 2 weken ging het makkelijker en mochten mensen hem wel vasthouden, zolang ze wilden.

Wat betreft ouders: Alhoewel ik ook niet altijd gelukkig ben met mijn schoonouders, hebben we alle ouders gelijk gebeld. Mijn schoonouders kwamen toen ik nog in het ziekenhuis lag. Dat was wel prettig, want dat nodigde niet uit om lang te blijven. Een paar dagen later (toen ik thuis was) zijn ze allemaal (los van elkaar) weer geweest en ook wat langer, toen voelde ik me daar goed genoeg voor. En de kraamverzorgster dirigeerde iedereen het huis uit als ze zag dat ik erg moe werd. Heerlijk, kraamverzorgsters!
      maandag 23 juli 2007 @ 14:41:36 #43
    108648 cattie
    lieve moeder
    pi_51748019
    Ik had trouwens nog 1 duidelijke reden: geen bezoek op de slaapkamer. Ik ging zelf naar beneden. En las ik het genoeg vond, kon ik me (samen met Ive) terug trekken boven.
    pi_51749295
    Pruk dit zijn ook wel dingen waar ik over nadenk.
    Gisteren had ik het er met manlief nog over. En ik voel er wel wat voor om de ouders pas te bellen als de kleine geboren is. Ik ben van plan in het ziekenhuis te bevallen, maar de opa's en oma's heb ik denk ik het liefst pas thuis. Eerst tijd voor ons drietjes.

Ik ben eerder ook begonnen met zo'n lijstje met "regeltjes", maar het kwam heel rot over en ik heb er ook niks mee gedaan. We hebben toen wel afgesproken dat we zouden kijken hoe het gaat (ik ben iemand die nogal gauw allemaal beren op de weg ziet) en zonodig zal hij helpen om dat aan te geven. Dat geeft wel wat rust.

Probeer samen een manier te vinden die voor jullie beiden ok is!
    Fake it till you make it...
    pi_51754584
    Nouja, regeltjes kan je ook lezen als Punten zeg maar...
    Het komt inderdaad wel rot over, maar het zou voor mij behoorlijk wat rust geven om dit gewoon van te voren duidelijk te hebben. En tuurlijk kan het dan best zijn dat die hele bevalling erg meevalt en dat ik me binnen no-time weer prettig voel en minder labiel ben, dan kun je altijd nog die dingen laten varen (ook als het zwaar is kun je dingen laten varen uiteraard). Maar net zoals je van te voren een kinderkamer klaar maakt denk ik dat het verstandig is om dit soort dingen te bespreken/op papier te zetten.
      maandag 23 juli 2007 @ 18:10:51 #46
    103793 kozakken
    Living the life
    pi_51754957
    Maar uhm... pruk..
    Het kan ook veel meer stress uitlokken wanneer je het vantevoren met iedereen tot in de punten gaat bespreken dan gewoon het wat meer los te laten.
    Wel samen met manlief bespreken wat je wilt en niet wilt. En bv. melden dat je het rond de bevalling zusenzo gaat doen.
    Maar verder... Verder is het volgens mij de stress en het verdedigen (van jezelf) echt niet waard.

Zorg wel dat je bv. bij de intake van de kraam heel duidelijk aangeeft dat je verwacht dat de kraamhulp grenzen heeel duidelijk neerzet en bewaakt.
      maandag 23 juli 2007 @ 18:44:55 #47
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_51755906
    Heel erg spuit 11
    quote:

[..]

En de as vader? Mag die ook behoefte hebben aan zijn ouders?
    * Brighteyes heeft altijd heel veel moeite met schoonmoeders die maar aan de kant geschoven worden...

2e PI:
    quote:

[..]

Waarom vraag je in de OP dan nog naar meningen hierover? Als jij vindt dat je dit kan maken moet je het gewoon doen.

[ Bericht 21% gewijzigd door BE op 23-07-2007 18:54:54 ]
    pi_51756443
    Ja dat wilde ik ook net zeggen Brighteyes, het lijkt alsof je zelf eigenlijk al wel weet hoe je het wilt, maar ergens voel je mss toch dat het niet erg 'netjes' is. Ondanks dat het mss niet zo'n fijne schoonmoeder is voor jou, is het wel de moeder van je man en de oma van je kind. En die hebben natuurlijk wel recht op een goede relatie met haar.
    Hoe staat je man hiertegenover? Vindt hij het rot dat het contact zo slecht loopt of staat hij (min of meer) achter je?

Ik zou er denk ik voor kiezen om de ouders thuis te laten wachten en als je dat echt graag wilt wel je moeder uit te nodigen voor de bevalling. Dat je je schoonmoeder niet bij de bevalling wilt kan ik me wel heel goed voorstellen. Juist dan moet je je kunnen laten gaan, zonder extra spanning en gene.
    One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
    pi_51758531
    Ik had wel een briefje gemaakt waarop ik een aantal punten had geschreven voor het geval dat ik toch een keizersnee zou moeten krijgen. Daar had ik onderandere de volgende punten opgezet:
    * Ouders worden alleen gebeld als ik een keizernsee zou moeten
    * Als de kleine geboren is word er niemand zonder mijn toestemming gebeld
    * Niemand komt naar het ziekenhuis totdat ik weer helemaal "bij" ben
    * Niemand behalve Kevin mag de kleine vasthouden
    * Eerste flesje geven is voor mij en als het echt niet anders kan voor Kevin, dus geen zuster die even snel een flesje geeft
    * Niet aankleden. Ik wil hem eerst goed bekijken

En zo had ik nog een paar dingen die ik heel belangrijk vond. Het gaf me een rustig gevoel dat ik wist dat Mikael niet van arm tot arm zou gaan terwijl ik hem nog niet eens vast had gehouden.
    Liefde
    Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
      maandag 23 juli 2007 @ 20:08:36 #50
    37150 livelink
    pi_51758767
    Ik sta wel versteld van sommige eisen, MeNicole.
    Ik had twee keer een keizersnede, maar vond het niet meer dan logisch dat mijn vriend in het uur dat hij nog op mij moest wachten iedereen al had gebeld om het grote nieuws te vertellen. Die jongen liep helemaal over van blijheid en enthousiasme, die moest het gewoon kwijt.

En het niet vast mogen houden van de baby. Ik koester de foto's waarop mijn ouders, schoonmoeder, broers en zus mijn kinderen vasthouden en trots naar kijken. Maar iedereen is daar natuurlijk anders in en dat is verder ook geen probleem of zo. Het verbaasde me alleen een beetje.
    pi_51758911
    Ik sta er ook een beetje van te kijken MeNicole, voor al van dat eerste flesje is voor mij, waarom zou je vriend die niet mogen geven?

Ikzelf stel niet zo'n lijst samen, ik zal wel met mijn vriend en kraamhulp al mijn en zijn wensen doornemen en dan vertrouw ik er op dat het goed komt
    Maar ik kan het wel begrijpen dat het voor sommige mensen prettig voelt om alles duidelijk op papier te hebben dus als je dat wilt, dan moet je dat zeker doen.
    Mama van 2 stengeltjes!
    ..YANA..
    ..JAMIE..
      Jubileum moderator maandag 23 juli 2007 @ 20:14:06 #52
    3660 crew  Lois
    *trotse mama*
    pi_51759002
    Ik vind sommige dingen eigenlijk heel logisch. Mijn ouders wisten beide keren wanneer wij naar het ziekenhuis gingen maar ze gingen toch echt niet op de gang staan wachten hoor. Het idee
    Ze hebben netjes gewacht tot ik belde dat Eva was geboren, en in Iris' geval dat Jeroen belde, en daarna zijn ze pas naar het ziekenhuis gekomen.
    Ik vind dat je het niet kan maken om wel je ouders te vragen en niet je schoonouders, maar dat is mijn persoonlijke mening.
    Verder denk ik wat iedereen al zegt "het loopt wel los". Je zult snel genoeg zien in je kraamtijd wat goed gaat en wat anders moet. Het is jullie kind, en jullie huis dus jullie regels.
    En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
    Eva ♥ en Iris ♥
      maandag 23 juli 2007 @ 20:15:23 #53
    108648 cattie
    lieve moeder
    pi_51759058
    Ik lees het zo dat MeNicole eerst zelf de baby wilde vasthouden voordat familie enz dat zou doen. Dat had ik ook besproken met mijn man. Bij een keizersnee wel ouders bellen enz, maar mijn man zou dan de enige zijn die voor mij de baby vast zou mogen houden. Lijkt me zo rot als je uit de narcose komt en de halve familie heeft je kind al gezien en aangeraakt en zelf heb je dat nog niet gedaan.
    pi_51759114
    Ik heb een keizersnede gehad en mijn vriend mocht het eerste flesje niet geven. Dat werd door de hoofdzuster gedaan om te kijken of hij goed dronk.

Ik las het ook zo dat MeNicole bedoelde dat zij het eerst wilden vasthouden!
      Jubileum moderator maandag 23 juli 2007 @ 20:18:24 #55
    3660 crew  Lois
    *trotse mama*
    pi_51759192
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 20:15 schreef cattie het volgende:
    Ik lees het zo dat MeNicole eerst zelf de baby wilde vasthouden voordat familie enz dat zou doen. Dat had ik ook besproken met mijn man. Bij een keizersnee wel ouders bellen enz, maar mijn man zou dan de enige zijn die voor mij de baby vast zou mogen houden. Lijkt me zo rot als je uit de narcose komt en de halve familie heeft je kind al gezien en aangeraakt en zelf heb je dat nog niet gedaan.
    Dat lijkt mij ook hartstikke rot! Gelukkig heeft Karin dat ook goed begrepen, en hoewel het niet nodig was mijn ouders dat ook verteld en die bleven dan ook netjes weg tot ik Iris had geknuffeld.
    En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
    Eva ♥ en Iris ♥
      maandag 23 juli 2007 @ 20:23:28 #56
    37150 livelink
    pi_51759409
    Oh, op die manier. Mijn ouders en schoonmoeder zijn sowieso pas naar het ziekenhuis gekomen nadat ze het telefoontje hadden gehad dat dat de kinderen geboren waren.

En aangezien dat ook apart op MeNicoles lijst stond dacht ik dat ze bedoelde dat niemand de baby vast mocht houden.
      maandag 23 juli 2007 @ 20:29:12 #57
    125853 Ticootje
    <3 6970 <3
    pi_51759685
    Mijn lief vind dat ik me niet moet bezig houden met dit soort dingen....

Ach, hij weet mijn enthousiasme soms goed te verpesten... Voor hem is het allemaal de 2e keer. Iedere keer als ik met iets zit dan weet hij er alweer antwoord op, ik weet niet hoor maar ik kan me er zo kwaad om maken soms. Mannen....

Maar goed, ik heb dus gezegd dat ik geen bezoek wil in het ziekenhuis, hij vond dat dus al raar. Heerlijk he, 2 verschillende meningen.

Soms denk ik dat ik de enige ben die elke dag met de zwangerschap bezig is.
      maandag 23 juli 2007 @ 20:42:25 #58
    37150 livelink
    pi_51760318
    Ook als je langere tijd in het ziekenhuis ligt, Ticootje?

En ik denk ook dat jij de enige bent die elke dag met de zwangerschap bezig is. Als je al leest in het topic van Hello_Dolly dat veel moeders met de 2e zwangerschap al veel minder bewust mee bezig zijn, dan kan ik me best voorstellen dat de a.s. vaders ook niet altijd met de zwangerschap bezig zijn.
      maandag 23 juli 2007 @ 20:42:30 #59
    103793 kozakken
    Living the life
    pi_51760324
    Maar mss heeft hij ook wel een punt Ticootje.
    Ik vond het heel bijzonder om vrij snel (na een uurtje of 1,5/2) mijn kind te kunnen laten zien aan onze ouders.
    Ook in het ziekenhuis.
    Ik was zo onbeschrijvelijk trots en wilde dat graag delen.

Ik kan zijn mening wel delen Ticootje. -persoonlijk-
    Maar het gaat er toch vnl om dat je niet je hele achterneven en nichtenfamilie en gezellige tantens en ooms op bezoek wilt?
    pi_51760856
    Pruk, wat vindt je vriend/man er eigenlijk van? Als hij er geen problemen mee heeft dat jij je schoonouders niet wil inlichten als je begint met bevallen, dan zou ik er verder geen probleem van maken. Als hij ze wél graag wil inlichten, dan zou ik hem dat ook wel gunnen (het is voor hem immers ook heel spannend), maar dan wel van te voren duidelijk maken (en dat kan hij dan het beste doen) dat je liever niet hebt dat ze naar het ziekenhuis komen.

Wat betreft bezoek: kraamhulpen zijn er echt geweldig in om die regels te handhaven, die hakken vaker met dat bijltje en het is best goed er van te voren een beetje over na te denken en dat dan met haar te bespreken. Ik had een soort 'code' met haar, waarmee ik stilletjes kon laten weten dat het genoeg was en dan stuurde zij me met kind en al naar bed en werkte het bezoek de deur uit. Verder hebben wij gewoon de geboortekaartjes een paar dagen later verstuurd, dat hielp enorm in het bezoek. En met schoonouders/ouders blijft het nu eenmaal voor veel mensen schipperen (mijn schoonmoeder kan niet zelfstandig het huis uit, dus we hebben dat probleem nooit gehad, maar het is zo'n lief mens dat ik niet denk dat het anders wel problematisch geweest zou zijn).

Maarre...
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 13:39 schreef Pruk het volgende:

[..]

Teugels laten vieren is niet iets wat echt bij Pruk past Helaas.
    Ik denk dat je jezelf, je vriend/man en je toekomstige kindje een ENORME dienst bewijst door daar dan zo snel mogelijk aan te gaan werken. Niet alleen wat betreft bezoek en omgang met je schoonouders, maar in ongeveer ELK aspect van een kind krijgen en daarna verzorgen en opvoeden zul je dat echt moeten kunnen, anders wordt het voor iedereen een drama. Bijna niets zal gaan lopen zoals je van te voren in je hoofd had, het is constant aanpassen, constant flexibel zijn, constant improviseren en vooral heel vaak denken "als het niet precies gaat op de manier die ik had gedacht is het eigenlijk ook wel goed" . Als je nu al weet dat dat een zwak punt van je is, dan zou ik er nu alle prioriteit aan geven om daar aan te gaan werken. [/einde preekmodus]
    mooi he, alles
    pi_51761555
    Wat ik eigenlijk ook nog wilde zeggen... toen ik met dat lijstje bezig was werd het alleen maar steeds groter en groter. Meer en meer dingen die je in de hand wilt houden, je kan niet altijd alles zelf in de hand hebben... En ik ging er steeds meer tegenop zien, vooral mn schoonmoeder die in haar enthousiasme nog wel eens over mn grenzen heen walst zeg maar. Maar nu ik het wat meer laat rusten verandert dat gelukkig ook.
    Ik probeer me in haar enthousiasme te verplaatsen, maar hou daarbij ook wel mijn eigen gevoel in de gaten. En dan lijkt ze ineens veel minder een boeman (want dat is ze eigenlijk helemaal niet, alleen maar een dolenthousiaste oma).
      maandag 23 juli 2007 @ 21:14:31 #62
    5177 Leah
    I'm going to Graceland
    pi_51761787
    Wat je zou kunnen doen, ook om niet onnodig op schoonouderlijke tenen te trappen , is een soort lijstje maken voor je man, wat je beslist niet wilt. Bij voorbeeld in geval van een KS, ik noem maar wat.

Dan kan hij daar tegen die tijd een beetje op letten, en stoot je niemand voor het hoofd.

Dat jij je moeder bij de bevalling wilt is je goed recht, daar hoef je imo dan niet automatisch ook je schoonmoeder bij te vragen. Ik denk wel dat je het niet kunt maken om ze lang na de bevalling weg te houden, het is ook hun kleinkind, waar ze misschien wel helemaal dol op ziijn. (Waardeloze schoonouders zijn nl niet per defintie ook waardeloze grootouders ).

Hou er rekening mee dat je best van te voren kunt bedenken dat je je moeder bij de bevalling wil, maar op het moment dat het echt zover is, er niet aan moet denken... Spreek dat dan wel van te voren met haar af .

Ik dacht altijd dat ik als een soort klittenbal aan Hub zou hangen tijdens de bevalling. Niet was minder waar, hij moest braaf op een stoeltje een meter of wat van me vandaan zitten (hij rook naar koffie nl ), en als ie wat zei, kon ik alleen maar puffen "Hou. Je. Mond." Heel knus was het .

[ Bericht 1% gewijzigd door Leah op 23-07-2007 21:30:53 (ik bedoelde bijvoorbeeld, geen borstvoeding :D) ]
    Losing love is like a window in your hart,
    everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
      Milf maandag 23 juli 2007 @ 21:15:35 #63
    16000 nikky
    pi_51761838
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 21:14 schreef Leah het volgende:

Ik dacht altijd dat ik als een soort klittenbal aan Hub zou hangen tijdens de bevalling. Niet was minder waar, hij moest braaf op een stoeltje een meter of wat van me vandaan zitten (hij rook naar koffie nl ), en als ie wat zei, kon ik alleen maar puffen "Hou. Je. Mond." Heel knus was het .
    !
      maandag 23 juli 2007 @ 21:17:19 #64
    5177 Leah
    I'm going to Graceland
    pi_51761913
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 21:09 schreef Nijna het volgende:
    wel eens over mn grenzen heen walst zeg maar. Maar nu ik het wat meer laat rusten verandert dat gelukkig ook.
    Ik probeer me in haar enthousiasme te verplaatsen, maar hou daarbij ook wel mijn eigen gevoel in de gaten. En dan lijkt ze ineens veel minder een boeman (want dat is ze eigenlijk helemaal niet, alleen maar een dolenthousiaste oma).
    Weet je wat ook helpt? Stel dat je een zoon krijgt, zou jij het leuk vinden om later op een zijspoor gezet te worden?
    Dat hielp bij mij echt, toen ik me dat realiseerde. Het kindje is voor schoonouders net zo kleinkind als voor je eigen ouders. Jouw gevoel is er misschien anders bij (bij mij wel), maar hun gevoel voor het kindje niet.
      maandag 23 juli 2007 @ 21:20:55 #65
    1762 YPPY
    Yppiaans
    pi_51762083
    Het belangrijkste is het denk ik dat je man en jij het eens zijn. Dat je weet dat hij je steunt en achter je staat. Dat jullie het eens zijn, over wat je nu doet, wat je tijdens de bevalling wilt en hoe het tijdens de kraamtijd gaat.
    Als je alleen je moeder bij de bevalling zelf wilt, en je man, is dat niet raar. Je kunt het, denk ik, alleen niet maken om je schoonmoeder na de bevalling pas heel laat te bellen. Wat er ook gebeurd is tussen jullie. Het is toch zijn moeder en zij krijgt ook een kleinkind. Daarnaast lijkt het me voor de toekomst niet verstandig het zo te spelen.
    "wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
    Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
    *OUD heilige*
      maandag 23 juli 2007 @ 21:25:23 #66
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_51762275
    Wat Leah zegt is wel heel zinnig idd. Probeer je eens in te beelden dat jouw kind ooit een keer een kind krijgt en dan mag je dus pas heel laat komen nadat de andere opa en oma al uitgebreid zijn geweest. Lijkt mij persoonlijk echt vreselijk.
      maandag 23 juli 2007 @ 21:30:55 #67
    11803 Vivi
    Computer off. Life on.
    pi_51762562
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 20:29 schreef Ticootje het volgende:
    Mijn lief vind dat ik me niet moet bezig houden met dit soort dingen....

Ach, hij weet mijn enthousiasme soms goed te verpesten... Voor hem is het allemaal de 2e keer. Iedere keer als ik met iets zit dan weet hij er alweer antwoord op, ik weet niet hoor maar ik kan me er zo kwaad om maken soms. Mannen....

Maar goed, ik heb dus gezegd dat ik geen bezoek wil in het ziekenhuis, hij vond dat dus al raar. Heerlijk he, 2 verschillende meningen.

Soms denk ik dat ik de enige ben die elke dag met de zwangerschap bezig is.
    Dat had ik ook hoor Ticootje, dat is toch een beetje inherent aan het feit van het hebben van een partner met kinderen uit een vorige relatie. Het is toch jammer dat hij dat allemaal al wél een keer (of meerdere keren) heeft meegemaakt.

@ Purk, ook ik vind het eigenlijk niet kunnen om je eigen ouders wel te laten komen en je schoonouders niet. Het zijn natuurlijk net zo goed de opa en oma van je kindje. Leah zegt het enorm goed idd

Verder mbt bevallingsplannen etc; het loopt toch altijd anders!
    Dus, ook Phileine sprak wijze woorden, doe er echt je voordeel mee, anders ga je het nog zwaar krijgen.

Ik heb zelf wel de geboortekaartjes pas na een week verstuurd
    Eerst even lekker aan elkaar wennen
    Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
    pi_51765237
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 21:17 schreef Leah het volgende:

[..]

Weet je wat ook helpt? Stel dat je een zoon krijgt, zou jij het leuk vinden om later op een zijspoor gezet te worden?
    Dat hielp bij mij echt, toen ik me dat realiseerde. Het kindje is voor schoonouders net zo kleinkind als voor je eigen ouders. Jouw gevoel is er misschien anders bij (bij mij wel), maar hun gevoel voor het kindje niet.
    Dat soort dingen helpen inderdaad wel.
    Het klopt wel wat je zegt, mijn gevoel is er anders bij dan bij mn eigen ouders. Maar ze zijn allebei evenveel opa en oma. Dus wat dat betreft zou ik niet de een wel laten komen en de ander niet.

Ik krijg alleen soms wel nu al enorme bezit-drang (of hoe je het noemen wilt) als ik de a.s. grootouders hoor over logeren in de toekomst en dat soort dingen. Moet er nog even niet aan denken (maar daar groei je vast ook wel in... ). Eerst moet die kleine nog maar even blijven zitten en moet ik niet teveel op zaken vooruit lopen. Want alle beren die ik op de weg zie zijn er misschien niet eens dus daar hoef ik me nu nog geen zorgen over te maken.
      maandag 23 juli 2007 @ 22:28:48 #69
    103793 kozakken
    Living the life
    pi_51765242
    quote:

[..]

Dat is ook precies wat mij helpt!
    En met twee zonen probeer ik dan ook maar te leven met: Doe wat u wilt dat u niet geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Een (klein)kind is een tweesnijdend zwaard. (Maar echt, zo ervaar ik het wel. Wapen en tegelijkertijd ontwapenend )
      maandag 23 juli 2007 @ 22:29:53 #70
    11803 Vivi
    Computer off. Life on.
    pi_51765309
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 22:28 schreef kozakken het volgende:

[..]

Wapen en tegelijkertijd ontwapenend )
      maandag 23 juli 2007 @ 22:32:57 #71
    103793 kozakken
    Living the life
    pi_51765444
    Oh.. en verder ook nog:
    Alles moet groeien. Net zo goed moeten de beide grootouders ook in die rol groeien.
    Mijn vader heeft (ook al kon en mocht hij gerust) beider onzer mannen niet vastgehad voordat ze bijna een week oud waren.
    Ze waren meer voor de 'oma's'. Niet omdat hij geen kans kreeg (nou ja... ) Maar ook omdat hij het veel te klein en te enkel vond.
    Dat is gegroeid, kan ik je melden.

Net zo goed als dat mijn ouders heel andere opa en oma zijn, dan zijn ouders. Dat moet je ook maar loslaten.
    (Net zo goed als de eerste paar keer dat manlief de luiers verschoont/ het badje doet/ je kind de trap afdraagt en ga zo maar verder )

Ze zeggen dat loslaten al begint vanaf het eerste moment.
    Nou... daar is geen woord van gelogen.
      maandag 23 juli 2007 @ 22:36:37 #72
    5177 Leah
    I'm going to Graceland
    pi_51765639
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 22:28 schreef Nijna het volgende:

als ik de a.s. grootouders hoor over logeren in de toekomst en dat soort dingen. Moet er nog even niet aan denken (maar daar groei je vast ook wel in... ).
    Mijn kind ging pas logeren toen ie drie was . Na drie jaar drammen van MIJN ouders . Na twee uur hebben ze hem rap weer terug gebracht .
    Voor zowel ouders als schoonouders geldt, het is ons kind, en als wij vinden dat iets wel/niet kan, dan gaat het zo. Maar ik maak daar dus geen onderscheid in, of het moet de afstand zijn, het is wat lullig als je 150 km moet rijden om de verloren kleinzoon terug te brengen.

Nu ken ik ook iemand waarin ik het me heeeel goed kan voorstellen dat je je schoonouders nooit meer wilt zien, die hebben het ook echt te bont gemaakt, maar dat zou ook voor eigen ouders kunnen gelden.
      maandag 23 juli 2007 @ 22:36:54 #73
    37150 livelink
    pi_51765648
    Ik vind het vreselijk als kleinkinderen als wapens worden gebruikt, maar ik ken de verhalen wel van wanhopige grootouders die op eieren lopen omdat ze bang zijn om maar iets verkeerds te doen. En natuurlijk doen ze in de ogen van (meestal) de schoondochter toch wel iets fout waarna ze direct gestraft worden en ze hun kleinkinderen weer een tijd niet mogen zien.

Sterker nog, in mijn directe omgeving zie ik daar 2 mensen kapot aan gaan. En natuurlijk heeft iedereen zijn fouten en zij zullen vast niet de perfecte schoonouders zijn, maar wat hen wordt aangedaan is echt wreed.
      maandag 23 juli 2007 @ 22:41:26 #74
    5177 Leah
    I'm going to Graceland
    pi_51765867
    Ja, net zo goed als vervelende schoonouders, bestaan er ook vervelende schoondochters. Helaas. Dat soort verhalen ligt ook altijd erg ingewikkeld natuurlijk.

Maar goed, daar ging het eigenlijk niet over .
      maandag 23 juli 2007 @ 22:43:18 #75
    37150 livelink
    pi_51765964
    Eigenlijk niet, maar indirect ging het hier ook wel over natuurlijk.
    Maar ik ben het met je eens dat de relatie schoondochters/schoonouders wel een apart topic waard is.

Want ik ben zelf ook niet zonder zonden op dit punt
      maandag 23 juli 2007 @ 22:44:02 #76
    5177 Leah
    I'm going to Graceland
    pi_51765996
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 22:36 schreef livelink het volgende:
    En natuurlijk doen ze in de ogen van (meestal) de schoondochter toch wel iets fout waarna ze direct gestraft worden en ze hun kleinkinderen weer een tijd niet mogen zien.
    Maar hee, dan heb je toch ook wel een waszak van een vent als die dat accepteert? Ik kan heus niet altijd even goed met mijn schoonouders, maar ik zou me niet kunnen voorstellen dat Hub zich dan maar op laat leggen dat ze ze niet meer mogen zien... Dan gaat ie desnoods maar alleen met ze, maar ik zou daar dus nooit tussen gaan zitten.
      maandag 23 juli 2007 @ 22:47:42 #77
    37150 livelink
    pi_51766145
    Ja, daar is dan inderdaad sprake van een waszak van een vent. Maar ook dat zie ik wel vaker, helaas.
    Vrouwen kunnen echt heel slecht zijn, volgens mij laat menig vrouw hun man kiezen tussen zijn ouders en haar. En dan kiezen mannen toch vaak voor de vrouw. Je hebt gelijk, we dwalen af. Maar het is iets wat me bezig houdt, omdat ik het de laatste tijd toch vaak zie om me heen.
    Ik hou er over op.
      maandag 23 juli 2007 @ 22:47:42 #78
    62233 Jelief
    ikke lief!
    pi_51766147
    Ik weet ook erg graag waar ik aan toe ben.
    Mijn moeder wilde graag bij de bevalling zijn maar dat wilde ik niet dat heb ik haar ook meerdere keren proberen uit te leggen.
    Met mijn zusje heb ik afgesproken dat ik haar zou bellen zodra de bevalling zou beginnen omdat zij vanuit Utrecht moest komen. Mijn schoonmoeder wilde niks weten, die zeidat we maar moesten bellen als het kindje er was.
    Het werd allemaal een beetje anders toen ik een afspraak kreeg voor een inleiding.
    Zusje wist wanneer ze op weg moest, moeder kwam stiekum toch naar het ziekenhuis en schoonmama kon zich die ochtend lekker zenuwachtig maken omdat ze al twee dagen wist dat ik ingeleid zou worden.

Bij een eventueel volgend kindje zal ik weer dit soort dingen bespreken en afspraken maken.
    De kraamtijd gaan we anders doen, ik heb met Emma te vaak momenten gehad dat ik eigenlijk te moe was voor bezoek.

Bespreek wat je wil met je man en maak alvast een lijstje voor de kraamverzorgende zodat je dat met haar kunt doornemen. Ik gok zo maar dat dat jou veel rust gaat geven wetende dat je iig een aantal onzekerheden uit de weg hebt geruimd.
    Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
    Begin maar gewoon,hier en nu.
    Je kunt niet alles voorzien.
    Begin er maar gewoon aan te werken.
    pi_51766326
    quote:

-ingekort-
    Regelmiep lijkt me niet het juiste woord.
    Je hebt vermoedelijk autistische trekjes en kan niet tegen onaangekondigde veranderingen dus regel je alles tot in de puntjes.
    Leg je erbij neer dat het gaat zoals het gaat...
    pi_51767079
    Als jij rustiger en meer ontspannen aan je bevalling kunt beginnen door zulke dingen vooraf duidelijk af te spreken moet je dat gewoon doen. Bespreek evt eens met je verloskundige waarom dat zo belangrijk is voor je, evt kan zij 't dan uitleggen aan je man. Ik zou 't dan niet zelf aan alle familie doorgeven, dat kunnen man & kraamverzorgster vast zelf wel goed af in de kraamperiode (en dan ben je evt flexibeler met die regels indien handiger) en voorkomt ook geruzie vooraf. Spaar je energie.
    /edit En misschien kun je naast regels voor man & bezoek ook een regel voor jezelf toevoegen aan de lijst iets als 'Vertrouw man'.
    pi_51767952
    je laat me lachen poemojn, maar je (en de andere ook wel hoor) hebt wel gelijk.

Ook detips over het later versturen van de geboortekaartjes, dat is op zich wel leuk en aardig, maar dat heeft niet echt geholpen toen mijn schoonzusje beviel. Binnen notime hadden mijn schoonouders alle ooms en tantes opgebeld en namen ze die mee op sleeptouw naar de baby zonder een afspraak te maken
    Mijn zwager was zelf op zijn tanden aan het lopen en was zo moe dat het huilen hem nader stond dan het lachen en als de kraamverzorgster dan niet aanwezig is, dan ben je aan je lot overgelaten. Achteraf gezien had hij denk ik iedereen het liefst weggestuurd, maar op dat moment ben je als man denk ik ook labiel? Ik kan me dat tenminste ook voorstellen...

En tuurlijk ben je ook gigantisch trots op datgene wat je er uit je buik komt en misschien wil je inderdaad het kind het liefst net als Willem-Alexander aan het hele volk showen, maar dat weet je nooit van tevoren

Mijn moeder vond het wel een goed idee om de webcam boven het bedje te hangen en iedereen een linkje te geven van de site zodat er helemaal geen bezoek nodig was, maar dat vond ik ook weer zo saai
    pi_51768028
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 22:47 schreef livelink het volgende:
    Ja, daar is dan inderdaad sprake van een waszak van een vent. Maar ook dat zie ik wel vaker, helaas.
    Vrouwen kunnen echt heel slecht zijn, volgens mij laat menig vrouw hun man kiezen tussen zijn ouders en haar. En dan kiezen mannen toch vaak voor de vrouw. Je hebt gelijk, we dwalen af. Maar het is iets wat me bezig houdt, omdat ik het de laatste tijd toch vaak zie om me heen.
    Ik hou er over op.
    Dit is trouwens iets wat ik niet wil hoor, dat heb ik zowel mijn man als mijn schoonouders duidelijk gemaakt. Maar ik heb ook duidelijk gemaakt dat ik het niet prettig vind om constant op mijn tenen te moeten lopen bij hun in de buurt omdat ik bang ben dat ik iets verkeerd doe zonder dat ik weet wat ik verkeerd doe.
    pi_51768095
    quote:

[..]

En dit is gewoon zo'n goede uitspraak dat ik die gewoon even wil quoten.
    pi_51768549
    Ik denk eerder dat je moeder dan zelf gaat zitten zwijmelen bij haar pc
    Wij hebben wel heel snel al foto's online gezet, maar ook dan krijg je nog gewoon bezoek hoor.
      maandag 23 juli 2007 @ 23:42:08 #85
    5177 Leah
    I'm going to Graceland
    pi_51768567
    Fijn dat je die er even uitpikt . Misschien scheelt het om je dat voor ogen te houden .
    pi_51768630
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 23:28 schreef Pruk het volgende:
    Mijn moeder vond het wel een goed idee om de webcam boven het bedje te hangen en iedereen een linkje te geven van de site zodat er helemaal geen bezoek nodig was, maar dat vond ik ook weer zo saai
    saai? dat niet, maar lijkt me helemáál geen pretje al die meegluurders naar jouw kind. (en naar jouzelf, want je hangt uiteraard ook wel es over dat bedje.)
    pi_51768812
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 23:43 schreef bixister het volgende:

[..]

saai? dat niet, maar lijkt me helemáál geen pretje al die meegluurders naar jouw kind. (en naar jouzelf, want je hangt uiteraard ook wel es over dat bedje.)
    Je kan er een doekje voorhangen toch
    pi_51773987
    Ik ben qau visite heel lullig geweest. We hadden duidelijk op het geboortekaartje gezet dat mensen moesten bellen als ze wilden komen. Deden ze dat niet, jammer maar dan kwam je er gewoon niet in. Ik had dat ook met de kraamverzorgster afgesproken. Zij liet de mensen dan gewoon weer weg gaan en dat is me prima bevallen. Nu wist ik precies hoeveel mensen er op een bepaalde tijd waren en wist ik ook wanneer ze weer weg gingen. Alleen de opa's en oma's was een uitzondering die mochten elk moment komen omdat die hier toch aan "huis" zijn en zich zelf wel redden

En nog over mijn lijstje. Dat was idd dat ik hem eerst vast wilde houden voordat de hele familie dat al had gedaan en ik hem nog niet eens goed had gezien. En met dat flesje had ik met Kevin afgesproken. Hij vond het helemaal niet boeiend van wie Mikael de fles zou krijgen en voor mij was het wel heel belangrijk dat ik dat mocht doen dus dat was snel geregeld.
    Liefde
      dinsdag 24 juli 2007 @ 08:41:23 #89
    125853 Ticootje
    <3 6970 <3
    pi_51774127
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 21:30 schreef Vivi het volgende:

[..]

Dat had ik ook hoor Ticootje, dat is toch een beetje inherent aan het feit van het hebben van een partner met kinderen uit een vorige relatie. Het is toch jammer dat hij dat allemaal al wél een keer (of meerdere keren) heeft meegemaakt.
    Toch vind ik dat dus heel jammer. Plus het feit zwangerschapshormonen doet dat geen goed.
    pi_51775197
    HIer ook een botte bijl kwa visite.. De kraamzorgster was een vriendin van mij dus van te voren al besproken hoe of wat : 2 bezoekmomenten per dag, van te voren bellen en wie zomaar aan kwam waaien had (of het moest wel bezoek zijn dat ik wilde zien) pech. Heeft ons een 'vriendenstel' gekost omdat zij niet wilden wachten tot wij tijd hadden (wilden op dag 1 komen, wilde ik niet, was voor (schoon) ouders en (schoon) zussen, pas op dag 3 was er plek op dag 3 notabene, na zware bevalling) en ik niet van plan was om de rust die ik nodig had op te geven.

Op de kaarten stond beide keren : om filevorming bij de wieg te voorkomen graag eerst even bellen voor een afspraak ! Ook dat we sliepen van 12-15 en na 21.00....deed papa ook mee. Scheelt echt. Mensen weten dan als ze om 19.30 komen voor bezoek, ze om 21.00 zonder pardon eruit gezet worden.
    Later zagen we dit ook veel terug bij familie en vriendin die kinderen kregen :d

Succes Purk !
      dinsdag 24 juli 2007 @ 10:13:59 #91
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_51775681
    Ik heb het juist helemaal andersom.
    Van mij mag de hele wereld komen kijken! Ik verheug me daar nu al op.

We gaan ook niets daarover speciaal op het kaartje zetten omdat we er vanuit gaan dat mensen na al die jaren en jaren van gedichtjes op kaartjes nu wel snappen dat even bellen handig is, en als ze dat niet doen en ze staan onverwacht op de stoep hebben ze kans dat het niet uit komt en dat ze dus na een half uur weer buiten staan, of niet eens binnen komen.

Zo ken ik het ook van vrienden en dat werkt allemaal prima. Niemand om mij heen is heel rigide hiermee om gegaan en dat lijkt mij zelf ook de fijnste manier.

Nav hiervan hadden we het hier gisteren even over thuis en wat mij betreft, mocht het evt. wel op een keizersnede uitdraaien, dan idd graag geen bezoek bij de baby tot ik zelf goed en wel bij m'n positieven ben en even goed heb kunnen kijken, maar stinkie mag iedereen bellen die hij wil in de tussentijd. Met dan dus de mededeling erbij dat we wel zullen bellen als ik weer op zaal ben, dat ze dan kunnen komen.
      Milf dinsdag 24 juli 2007 @ 10:20:54 #92
    16000 nikky
    pi_51775851
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 10:13 schreef Brighteyes het volgende:
    Drenthe is vertegenwoordigd hoor !
      dinsdag 24 juli 2007 @ 10:22:18 #93
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_51775885
      dinsdag 24 juli 2007 @ 10:24:58 #94
    3011 E.T.
    hormonaal stuiterballetje
    pi_51775948
    Ik had ook niks op het kaartje staan, maar de meeste mensen bellen toch wel van te voren.
    Met de kraamverzorgster afgesproken dat mensen die onaangekondigd op de stoep staan, er ter plekke even overlegd werd. (komen ze van ver? gaan we net de baby in bad doen?). Van ver komen was een goede reden om toch binnen te raken, de baby in bad was 'wegwezen')

Ik ontving trouwens het bezoek boven in de slaapkamer.. voor veel mensen de beste aanwijzing dat ze niet zo lang blijven zitten. Als je beneden gewoon op de bank zit, nodigt dat toch onbewust meer uit tot blijven hangen.
    I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
      dinsdag 24 juli 2007 @ 10:32:45 #95
    24188 Belana
    kloon van belana
    pi_51776173
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 10:24 schreef E.T. het volgende:
    Ik ontving trouwens het bezoek boven in de slaapkamer.. voor veel mensen de beste aanwijzing dat ze niet zo lang blijven zitten. Als je beneden gewoon op de bank zit, nodigt dat toch onbewust meer uit tot blijven hangen.
    dit is een goeie ja deed ik ook
    stormy waters...
    sailin'
      dinsdag 24 juli 2007 @ 10:34:29 #96
    3394 Coelho
    BigGreenEgg
    pi_51776230
    Wat een discussie om niks, met alle respect voor TS. Je kunt bevallingen niet regisseren, en je kunt niet alles tot in de puntjes regelen, wen er maar aan. Mijn vrouw en ik hebben uren discussie gehad over wel of niet thuis bevallen, ik ben een groot voorstander voor het ziekenhuis, zij zijn er op ingericht en je zit thuis niet met de zooi. Zij wilde liever thuis, want vertrouwd. Ik heb uiteindelijk maar toegegeven, wens van de moeder is wet Maar vervolgens braken de vliezen na iets meer dan 34 weken. Daar ga je dan richting ZH. Omdat het 12 uur 's nachts was, heeft niemand het gehoord of gemerkt. Wij hebben het hele intieme moment van bevalling met z'n tweeen meegemaakt, en pas 's morgens nadat we al heel veel tijd hadden gekregen om aan elkaar te wennen, zijn we familie gaan bellen.

Ook dat regelde zichzelf, ouders waren aan het werk en moesten eerst vrij regelen enz. waardoor schoonouders en ouders na elkaar kwamen. Geen discussies over de eerste fles, want kleintje kreeg borstvoeding. Verder waren wij het die bepaalden wie hem mocht vasthouden.

Alle ooms, tantes, vrienden en kennissen belden netjes om een afspraak te maken, een paar hele goede vrienden mochten al de eerste week langs komen, bij de rest hebben we de visites later ingepland.

Jullie zijn de baas, en je moet je niet laten leiden door de omgeving. En probeer inderdaad iets te doen aan die regelzucht, met babies kun je nou eenmaal niet alles regelen zaterdag zouden we gaan uit eten, totdat meneertje ineens 39,4C koorts had en mama hem niet meer wilde wegbrengen naar de oppas .
    pi_51777574
    Ik vind dat je zeurt.

[ Bericht 44% gewijzigd door lcicle op 24-07-2007 19:16:33 (Bot en scherp enzo) ]
    ♥ ♥ Jij een beetje van mij, ik een beetje van jou. ♥ ♥
    pi_51778411
    Ik vind een paar dingen van te voren bedenken wat je wel en niet wil helemaal niet raar Pruk.

Als je maar rekening houdt met het feit dat alles, maar dan ook echt alles, ánders kan gaan. Als dat je moeilijk lijkt, probeer er dan vast rekening mee te houden (desnoods door een alternatieve planning )
    Variety is the spice of life
      Licht Ontvlambaar dinsdag 24 juli 2007 @ 12:09:22 #99
    7020 Sjeen
    ...gevaarlijke vrouw...
    pi_51778916
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 10:20 schreef nikky het volgende:

[..]

Drenthe is vertegenwoordigd hoor !
    Delegatie uit Limburg is zich ook al aan het voorbereiden

Ontopic

Ik heb geen regels aangegeven... laat maar waaien was hier de tactiek. Nu zijn wij sowieso zo nogal al van het nonchalante, dus dat scheelt wel weer

Wel hadden we geen zin om vooraf aan te kondigen dat de bevalling begonnen was, dat was iets van ons twee. Uiteindelijk toch moeten doen, want ik had nog een afspraak staan met mijn moeder om elf uur en vriend moest werken. Dus baas en moeder wisten wel dat er iets gaande was...

Verder hebben ze in het ziekenhuis heel goed gevraagd wat wij wilden en hier werd ook heel goed op gelet dat het ook zo ging :-)

Op het kaartje geen dingen over rusten enzo, maar ze zijn wel ruim een week na de geboorte pas verstuurd. Omdat Isa voor die tijd in het ziekenhuis heeft gelegen en we graag zeker wilden weten dat alles in orde was...
    You can't start a fire without a spark...
    ♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
    A dirty mind is a joy forever!
    pi_51786998
    Ik had bijna niemand op bezoek. Koud en saai is dat. Echt dat wil je ook vast niet.
    En ja je kunt wel zoveel willen regelen, maar net zoals zoveel ouders hier, er is niet zo veranderlijk als een kind. En daar zal jij je eigen toch echt bij moeten aanpassen.

Dat je niemand anders bij de bevalling wil dan alleen je vent, is logisch. Dat is zo'n intiem gebeuren, daar hoeft niemand anders bij te gluren. Maar goed het uiteindelijke liedje was wel dat mijn vliezen om 1 uur s'nachts braken en mijn schoonouders over kwamen naar ons toe. Er was geen tijd voor mijn regeltjes want ik had haar nodig om me te kalmeren en over mijn rug te wrijven om die rottige pijn beter te kunnen dragen, want husbie moest ons kind eruit begeleiden.

Heb je al bedacht wat jij in zo'n geval gaat doen want daar gaat je hele plan.

En ik heb een slecht contact met mijn ouders maar ik zal ze het nooit ontnemen om mijn kinderen te mogen zien. Van mij mogen ze, en dat is ook een hele tijd geleden gebeurt. Vergeet niet dat jij problemen hebt met je schoonouders en niet je kind!

[ Bericht 0% gewijzigd door Isabeau op 24-07-2007 17:20:30 ]
    pi_51787056
    En als toelichting op mijn vorige post: Kind was om 3 uur geboren en ambulance stond bij het verkeerde adres
    pi_51788361
    Sorry dat ik wat posts heb verwijderd, maar kunnen jullie het er verder niet over hebben

Mocht je al het vermoeden hebben dat iemand in OUD een kloon is van een bekendere fokker, dan nog is het niet netjes daar melding van te maken. Daarbij kan je nooit zeker weten of er sprake is van een kloon; er zijn genoeg vrouwen die pas gaan posten op fok als ze zwanger zijn en er gezellig over willen kletsen met andere zwangere vrouwen

[ Bericht 57% gewijzigd door Isabeau op 24-07-2007 17:26:10 ]
    "Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
    pi_51788623
    Oops sorry, had het niet eens in de gaten
      dinsdag 24 juli 2007 @ 18:41:58 #104
    14746 k_i_m
    Oldbies Automatisering BV.
    pi_51790900
    .
    In my life
    Why do I smile
    At people who I'd much rather kick in the eye ?
      dinsdag 24 juli 2007 @ 18:42:50 #105
    14746 k_i_m
    Oldbies Automatisering BV.
    pi_51790935
    Mij maakt het trouwens niet uit wie er langskomen en mijn kind vasthouden. Als ik maar niemand in het ziekenhuis ontwaar als ik uit mijn naad aan het scheuren ben .
    In my life
    Why do I smile
    At people who I'd much rather kick in the eye ?
      dinsdag 24 juli 2007 @ 19:01:54 #106
    393 phileine
    española
    pi_51791587
    En geloof me, tegen die tijd interesseert dat je dus helemaal geen moer meer, daar heb je het dan veel te druk voor
    mooi he, alles
    pi_51798447
    quote:
    Ik ook!

Eeuwig vijfentwintig
      dinsdag 24 juli 2007 @ 22:20:51 #108
    61183 leonieke
    Dan toch?
    pi_51799560
    quote:
    Op maandag 23 juli 2007 20:01 schreef MeNicole het volgende:

* Niemand behalve Kevin mag de kleine vasthouden
    Maar waarom zou je dat in godsnaam willen doen? Ik heb een hekel aan het feit dat mijn schoonzus haar kind door niemand laat vasthouden (en dus zelfs niet door de grootouders). Doe toch eens gewoon normaal en besef dat andere mensen ook van dat kind houden.

Echt waar.. ik vind het zo belachelijk. Jouw kind door niemand laten vasthouden, maar wel roepen als je hulp nodig hebt omdat je eens ergens naartoe moet
      dinsdag 24 juli 2007 @ 22:22:18 #109
    11803 Vivi
    Computer off. Life on.
    pi_51799639
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 22:20 schreef leonieke het volgende:

[..]

Maar waarom zou je dat in godsnaam willen doen? Ik heb een hekel aan het feit dat mijn schoonzus haar kind door niemand laat vasthouden (en dus zelfs niet door de grootouders). Doe toch eens gewoon normaal en besef dat andere mensen ook van dat kind houden.

Echt waar.. ik vind het zo belachelijk. Jouw kind door niemand laten vasthouden, maar wel roepen als je hulp nodig hebt omdat je eens ergens naartoe moet
    Ze heeft het over net na de geboorte, doe eens rustig zeg..wacht nu eerst maar af hoe jij straks bent, misschien word je wel het ergste hormonster van allemaal
      dinsdag 24 juli 2007 @ 22:23:21 #110
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_51799686
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 22:20 schreef leonieke het volgende:

[..]

Pssst... evendoorlezen...
    Het ging erom dat zij niet wilde dat anderen uitgebreid met haar kind gingen zitten knuffelen terwijl zij alleen een korte blik had kunnen werpen net na de KS.
    En dat vind ik wel zeer terecht hoor. Het is toch jouw kind tenslotte.
      Milf dinsdag 24 juli 2007 @ 22:25:21 #111
    16000 nikky
    pi_51799767
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 22:22 schreef Vivi het volgende:

[..]

Ze heeft het over net na de geboorte, doe eens rustig zeg..wacht nu eerst maar af hoe jij straks bent, misschien word je wel het ergste hormonster van allemaal
    Precies. Net na de geboorte is het wel fijn als eerst de kersverse mama en papa ukkie eens rustig en fijn kunnen bewonderen als eersten. .

( Dat heb ik niet gekunt en iedereen was mij voor en dat vind ik nog steeds erg jammer. Ik had het van te voren moeten melden maar tja, zenuwen he )
      dinsdag 24 juli 2007 @ 22:26:40 #112
    61183 leonieke
    Dan toch?
    pi_51799829
    Ja, ik had het nu nog gelezen. Lezen, reageren, dan verder lezen... Oh ja, hoeveel mensen doen dat nu niet he

Misschien ga ik last hebben van hormonen, misschien niet, maar mensen zullen mijn kind toch mogen vasthouden Ik vind het gewoon belachelijk als je bezoek laat komen, maar dat ze bijna geen blik mogen werpen op het kind (ja, ga je niet te lang boven de wieg staan, misschien wordt ze wakker...).

Maar ik weet wel dat ik liever niet constant bezoek zou hebben in het ziekenhuis Maar dat is natuurlijk een heel andere zaak. En niet omdat ik eerst alleen van het kind wil genieten, maar gewoon omdat ik het zo vervelend zou vinden om niet op mijn plooi te zijn en dan constant happy joy joy te moeten zijn tegen andere mensen. Mijn zus zei ook bv dat ze zo blij was als het bezoek even weg was. Eindelijk even rust, eindelijk een beetje kunnen bijslapen (en ik heb al zo'n behoefte aan slaap ).
      Licht Ontvlambaar dinsdag 24 juli 2007 @ 22:32:07 #113
    7020 Sjeen
    ...gevaarlijke vrouw...
    pi_51800083
    Toch afwachten Leonieke... Ik had het ook niet van mezelf verwacht, maar die hevige beschermingsdrang. Kijken mag, aankomen niet was de eerste tijd mijn motto
      dinsdag 24 juli 2007 @ 22:34:47 #114
    61183 leonieke
    Dan toch?
    pi_51800218
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 22:32 schreef Sjeen het volgende:
    Toch afwachten Leonieke... Ik had het ook niet van mezelf verwacht, maar die hevige beschermingsdrang. Kijken mag, aankomen niet was de eerste tijd mijn motto
    Maar na 4 maand heeft de grootmoeder nog steeds het kind niet mogen vasthouden? Ze heeft toch zelf ook kinderen opgevoed, toch? Ik vind het toch allemaal een beetje heel erge beschermingsdrang hoor... (vooral omdat haar moeder haar kleinkind wel mag vasthouden...)
    pi_51800314
    Ik heb destijds helemaal niet laten weten dat ik aan het bevallen was. Ik heb een minuut of 10 na de bevalling mijn ouders/schoonouders/zusje gebeld. Mijn ouders stonden na een klein uur al voor de deur maar mijn schoonouders waren er pas op een vrijdag Amber is op dinsdag geboren. Die wilden niet eerder komen omdat ze het cadeautje nog niet hadden Vond dat wel jammer, want idd het is net zo goed hun kleinkind als dat van mijn ouders.
    Mijn zusje was op vakantie dus die kon pas vrijdag komen.

Verder hebben wij de eerste week bijna geen visite gehad. Hebben het heel rustig aan gedaan. Eerst maar even wennen aan met z'n drieen zijn. Ik heb Amber ook niet zomaar aan iedereen gegeven.

[ Bericht 11% gewijzigd door Vicky op 24-07-2007 22:42:32 ]
    ♥ A ♥ & ♥ T ♥
    When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
      dinsdag 24 juli 2007 @ 22:42:08 #116
    118901 Lishe
    Verse Soep!
    pi_51800577
    Ik had bij de eerste hetzelfde gevoel als BE, laat het bezoek maar komen! Heerlijk, lekker op bed met mijn trots, iedereen die even binnenkomt.
    Ben zelfs kwaad geweest op de kraamhulp dat bezoek wat 2 uur (2 uur!!) had gereden om langs te komen een uur beneden moest wachten tot ze Luuke konden zien. Dat geef ik nu ook aan tijdens de intake, dat IK bepaal of bezoek wel of niet boven mag komen en wanneer.

Ik wilde perse niet dat ze van hand tot hand zou gaan. De verloskundige gaf aan dat ik haar gewoon bij me op bed moest leggen (Op het voedingskussen) zodat iedereen kon kijken. En als ´smoesje´ vertelde ik gewoon dat ze eerst moest wennen aan de geur van papa en mij, dus dat ze niet vastgepakt mocht worden. (Natuurlijk wel door opa´s en oma´s en onze broer en (schoon)zus.) Werkte echt perfect!
    Geluk zit in een klein Wolkje
    Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
      Licht Ontvlambaar dinsdag 24 juli 2007 @ 22:46:13 #117
    7020 Sjeen
    ...gevaarlijke vrouw...
    pi_51800783
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 22:34 schreef leonieke het volgende:

[..]

Maar na 4 maand heeft de grootmoeder nog steeds het kind niet mogen vasthouden? Ze heeft toch zelf ook kinderen opgevoed, toch? Ik vind het toch allemaal een beetje heel erge beschermingsdrang hoor... (vooral omdat haar moeder haar kleinkind wel mag vasthouden...)
    Nee, gelijk heb je... Ik had het over de eerste twee weken (waarvan Isa een week in ziekenhuis heeft gelegen)...
    pi_51800973
    Bij ons kwam het bezoek (nabije familie) dezelfde dag nog. Myrthe ziekenhuis, bij Juliette thuis. Bij Juliette hadden we wel de 'regel' dat alleen de opa's en oma's en ouders en kraamverzorgster haar in het begin mochten vasthouden. Gewoon omdat dat bij Myrthe anders ging en een overstuur kind opleverde. De ooms en tantes moesten even wat langer wachten op een rustiger gelegenheid (daar hebben ze er 9 van dus dan wordt het al snel te druk).
      dinsdag 24 juli 2007 @ 22:52:14 #119
    61183 leonieke
    Dan toch?
    pi_51801051
    quote:
    Op dinsdag 24 juli 2007 22:46 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Nee, gelijk heb je... Ik had het over de eerste twee weken (waarvan Isa een week in ziekenhuis heeft gelegen)...
    Mja, door mijn frustratie heb ik het inderdaad eerst niet duidelijk uitgelegd. En aangezien ik dacht dat mijn post wijzigen niet duidelijk genoeg ging zijn, heb ik er toch nog maar even een aanvulling bijgeplaatst.

Hopelijk begrijpen jullie nu beter waarom ik zo reageerde.

Ah, ik moet echt iets doen aan mijn temperament
      † In Memoriam † dinsdag 24 juli 2007 @ 23:15:43 #120
    141844 Macka66
    Ingewikkeld doekiemonster
    pi_51801991
    Pruk, ik had ook een lijstje hoe ik bepaalde zaken graag zou willen rond mijn bevalling en kraamtijd. Maar ik had geen lijstje bedacht voor afwijkende scenario's. En toen werd het een spoedkeizersnee onder narcose en ging alles anders, inclusief de borstvoeding.

Gelukkig had ik dingen van dat lijstje al besproken met mijn lief en met mijn schoonmoeder (een schat, die twee weken haar eigen huishouden vaarwel zei om bij ons te kramen). Niet zozeer hoe ik het geregeld wilde hebben, maar hoe ik voelde over dingen. En daardoor is het toch zo goed mogelijk gegaan. (Kind geen flesje na de keizersnee maar meteen aan de borst enzo)

Dus maak lekker je lijstje, vergeet de afwijkende scenario's niet als je heel zeker wilt zijn, en bespreek het vooral goed met je man!
    DancingPhoebe op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" &gt;23/10/09&lt;/a&gt;:[/b]
    God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
      woensdag 25 juli 2007 @ 10:19:43 #121
    94046 PM-girl
    Is geen haartje betoeterd...
    pi_51809691
    quote:
    Dat dacht ik van tevoren ook, maar man o man, wat veranderde ik per direct in een leeuwin na de bevalling!
    Bezoek heb ik weg zitten kijken en het vasthouden ging ook maar mondjesmaat.
    Leah, jouw opmerking over een zoon had ik zelf ook in mijn hoofd, het kostte mij grote moeite de grootouders gelijk te trekken. Ik heb er ook niet actief naar gehandeld. Maar wat een geluk na de bevalling, ze stonden na het eerste telefoontje buiten het zkh te wachten op het tweede telefoontje (moest nog gehecht worden) tot ze mochten komen. En net toen dat telefoontje kwam, had iedereen een sigaretje opgestoken behalve mijn eigen moeder, dus die kwam eerst even alleen Zo speciaal!

Overigens vind ik dat je als bevallende moeder tijdens de bevalling wel onderscheid mag maken, als jij graag je eigen moeder/vader erbij hebt, mag dat toch? Daarna vind ik dat het anders wordt.

Pruk, succes met regelen, doe het lekker zoals het voor jou goed voelt!
    ...maar weI in de aap gelogeerd :P
    *
    Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
    Laat maar: PMS-girl it is.....
      woensdag 25 juli 2007 @ 10:22:06 #122
    125853 Ticootje
    <3 6970 <3
    pi_51809748
    Als bevallende wil ik liever niemand erbij hebben.... Dus zowel ouder en schoonouders wachten maar tot ik klaar ben. Ik moet er niet aan denken dat de hele meute op de gang zit te wachten.
      woensdag 25 juli 2007 @ 10:24:42 #123
    94046 PM-girl
    pi_51809818
    quote:
    Op woensdag 25 juli 2007 10:22 schreef Ticootje het volgende:
    Als bevallende wil ik liever niemand erbij hebben.... Dus zowel ouder en schoonouders wachten maar tot ik klaar ben. Ik moet er niet aan denken dat de hele meute op de gang zit te wachten.
    Ik ook niet, maar als je dat nu graag wil? Ikzelf twijfel er over bij een evt. tweede. Ik vond nu dat we maar erg allenig waren telkens tussen de bezoekjes van de vk door, maar dat is offtopic.
    *
      woensdag 25 juli 2007 @ 10:27:40 #124
    125853 Ticootje
    <3 6970 <3
    pi_51809880
    quote:
    Op woensdag 25 juli 2007 10:24 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Ik ook niet, maar als je dat nu graag wil? Ikzelf twijfel er over bij een evt. tweede. Ik vond nu dat we maar erg allenig waren telkens tussen de bezoekjes van de vk door, maar dat is offtopic.
    Het lijkt mij iets wat je van tevoren zeker wel duidelijk mag maken. Als je het leuk vind kun je zeggen dat je een telefoontje pleegt zodra je naar het zh gaat... of als het begonnen is.

Ik zal mededelen dat er een telefoontje komt als we naar het zh gaan, en een telefoontje als we thuis zijn. Thuis mogen pap en mam dan langskomen.
    pi_51810057
    quote:
    Op woensdag 25 juli 2007 10:19 schreef PM-girl het volgende:
    En net toen dat telefoontje kwam, had iedereen een sigaretje opgestoken behalve mijn eigen moeder, dus die kwam eerst even alleen Zo speciaal!
    haha dat sigaretje zou ik onmiddellijk platgetrapt hebben als ik hun was. maar wel fijn dat je eerst even lekker tijd had met je moeder. wie weet gunden ze jullie die tijd ook wel bewust even?
    quote:
    Pruk, succes met regelen, doe het lekker zoals het voor jou goed voelt!
    pziez. en hopelijk verloopt het allemaal ongeveer zoals je dat graag wil.
      woensdag 25 juli 2007 @ 10:39:46 #126
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_51810216
    Uiteraard mag iedereen zelf kiezen wie er wel of niet bij de bevalling aanwezig is. Het zou wat zijn als je daar idd mensen bij zou vragen omdat je je daartoe verplicht voelt.

Maar erna, als het dekbed weer netjes dichtgeslagen is vind ik het moeilijk dat er mensen zijn die heel bewust onderscheid maken tussen ouders en schoonouders. Vooral dus om het Leah verhaal.
    Scheelt dat ik nog nooit bonje of wat ook met schoonouders heb gehad en daarnaast ook niet super-close met mijn eigen ouders ben.
      woensdag 25 juli 2007 @ 10:45:00 #127
    125853 Ticootje
    <3 6970 <3
    pi_51810358
    Dat vind ik dus wel heel moeilijk.

Voor mijn schoonouders ben ik alleen belangrijk om kinderen te baren. Verder ben ik eigenlijk niet echt welkom (zo voelt dat tenminste). Ik zou het echt vreselijk vinden als ze langskomen en mijn kindje willen vasthouden, want dat is precies waar het hun om te doen is, hoe het dan met mij gaat boeit ze niet. en waarschijnlijk zal ik dan allerlei ongevraagde adviezen krijgen hoe ik de dingen moet doen.

Ik bereid me maar voor op een ramp of weer een flinke confrontatie. Maar die komt er denk ik toch wel als ze erachter komen dat ik zwanger ben.
      woensdag 25 juli 2007 @ 10:46:49 #128
    94046 PM-girl
    pi_51810408
    quote:
    Op woensdag 25 juli 2007 10:34 schreef bixister het volgende:

[..]

haha dat sigaretje zou ik onmiddellijk platgetrapt hebben als ik hun was. maar wel fijn dat je eerst even lekker tijd had met je moeder. wie weet gunden ze jullie die tijd ook wel bewust even?
    [..]
    Verslaafd he...
    *
      woensdag 25 juli 2007 @ 10:48:35 #129
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_51810461
    Maar dan nog vind ik dat de mening van de man/vriend net zo belangrijk is.
    Natuurlijk is het leuk als hij je steunt in het geval van een conflict, maar ik kan me ook voorstellen dat hij met een loyaliteitsconflict zit. Het zijn ook zijn ouders en het is ook hun kleinkind.

Die ongewenste adviezen krijg je trouwens toch wel, of ze je nou wel of niet aardig vinden, die krijg je van iedereen, Truus op de hoek, de cassiere in de supermarkt etc. etc. dus die van je schoonouders kunnen er ook nog wel bij denk ik dan.
      Licht Ontvlambaar woensdag 25 juli 2007 @ 10:48:57 #130
    7020 Sjeen
    ...gevaarlijke vrouw...
    pi_51810472
    De (toenmalige) vriendin van mijn schoonpapa voelde zich overigens wel achtergesteld, nu nog steeds geen idee waarom trouwens. Maar daar had ze wel vaker last van... Ze voelde zich ook achtergesteld door schoonpapa tov zijn twee zonen.

Ik vind het eigenlijk wel heel mooi om te zien dat de opa's en oma zo hun eigen manier hebben van met Isa omgaan, dat maakt het juist speciaal voor Isa. Bij iedereen is er iets anders dat het leuk maakt om bij hem/haar te zijn
    pi_51810620
    ticootje, wat naar zeg, dat je schoonouders zich zo afwijzend opstellen. ik kan me voorstellen dat het dan extra moeilijk is om hen toch de ruimte te geven voor het grootouderschap. misschien lukt het je door in je achterhoofd te houden dat je de eer aan jezelf houdt als je hen wel die ruimte geeft? anders geef je ze natuurlijk ook wel een enorm goede reden om opnieuw slecht over je te denken/praten.
      woensdag 25 juli 2007 @ 11:03:40 #132
    125853 Ticootje
    <3 6970 <3
    pi_51810928
    Ik had echte en heel verhaal getypt en toen vloog mn sessie eruit... shitzooi

kort samengevat, we hebben al zo vaak geprobeerd, maar het gaat gewoon niet.
    pi_51811147
    echt shit. en ook zo jammer, voor alle partijen. heb je wel het gevoel dat je partner je goed kan steunen hierin? als jullie het samen in elk geval maar ongeveer eens zijn in hoe je je opstelt ten opzichte van hen, kom je er vast wel uit.
      woensdag 25 juli 2007 @ 11:30:00 #134
    125853 Ticootje
    <3 6970 <3
    pi_51811657
    Voor mijn man is het natuurlijk best moeilijk. Het zijn wel zijn ouders, maar ook hij is heel erg teleurgesteld in de houding van zijn ouders. Het feit dat hij de zwangerschap ook niet bekent maakt bij hun zegt wel genoeg.

Toch wil hij nog een keer gaan praten.... Maar even eerlijk, hoeveel kansen moet je een mens geven. Het houd echt ergens op.

Ik weet zeker dat hij toch wil proberen de relatie weer op te bouwen, dus daar zal ik het echt heel moeilijk mee hebben.
    pi_51823318
    Je weet toch nooit hoe het loopt. Ik heb mijn zoontje pas 2 dagen later gezien en alleen mn vriend en ouders en schoonouders hebben de kleine gezien. Voor de rest wachtte iedereen netjes af totdat ik bij kennis was.

Het plan was dat mijn vriend en mn moeder bij de bevalling zouden zijn en mn schoonouders gewoon zouden afwachten totdat de baby geboren zou worden. Mijn schoonouders vonden dat heel gewoon en hadden daar geen problemen mee. Nu ben ik weer zwanger en we willen het weer zo doen.
      woensdag 25 juli 2007 @ 20:22:49 #136
    103793 kozakken
    Living the life
    pi_51830080
    Boterhoofd Het kan niet anders dat daar een behoorlijk verhaal aan vast zit. Twee dagen later!

Ik moet trouwens zeggen dat ik dat best logisch vind. Totdat moeders (en vaders ) kindjelief nog niet zelf hebben gezien, ook geen allerhande visite behalve dan mss de grootouders.

Ik wilde mijn moeder perse niet bij de bevalling. Vond dat iets tussen mij en mijn man. Maar ik kan me indenken dat dat anders kan zijn of kan voelen.
    Daar had ik ook gerust onderscheid in gemaakt. Let wel: tijdens de bevalling.
    Daarna zijn ze echt gewoon 'gelijk' geweest. (Alhoewel ik wel best verschil had in 'gevoel' bij wie ik aan mijn bed had hoor. Maar ook dat vind ik best logisch.)
    Maar dat doet niet af aan wat ik graag wilde: gelijke monikken, gelijke kappen.
      woensdag 25 juli 2007 @ 21:35:18 #137
    5177 Leah
    I'm going to Graceland
    pi_51832342
    Ik heb bij de eerste helemaal niemand verteld dat ik aan het bevallen was. Het idee alleen al dat er allerlei mensen op hete kolen zaten te wachten (en/of ongerust te zijn), gaf me het idee dat ik niet rustig zou kunnen bevallen...
    En zelfs toen lag ik nog op de klok te kijken, ik wist dat mijn moeder zou bellen rond 11 uur, en ook dat ze ongerust zou worden als ik de telefoon niet opnam (lag al in het ziekenhuis).

Met nr twee kon het niet anders, ik moest immers oppas hebben .
    pi_51847177
    @ kozakken Ik heb het HELLP-syndroom gehad en daardoor belandde ik op IC nadat mn zoontje met spoed gehaald was.

Ik wil zelf mn moeder en mn vriend erbij hebben omdat ik daar de meeste steun van zal krijgen.
    pi_51848293
    Niet het hele topic gelezen, maar toch 1 regel die hier op een gegeven moment is ingevoerd; schoenen uit voor het bezoek (en jullie zelf natuurlijk). Jij loopt met een open wond van onderen en al het straatvuil van buiten brengt infectierisico mee. Jij loopt mogelijk de hele dag op blote voeten/sokken en dan neem jij dat mee je bed in. Om dezelfde reden niet het bezoek op je bed laten zitten.
    Misschien vind je het overbodig, maar ik had er helemaal niet aan gedacht tot onze kraamverzorgster het opperde.
    pi_51848521
    quote:
    Op donderdag 26 juli 2007 11:20 schreef Sidn3y het volgende:
    Niet het hele topic gelezen, maar toch 1 regel die hier op een gegeven moment is ingevoerd; schoenen uit voor het bezoek (en jullie zelf natuurlijk). Jij loopt met een open wond van onderen en al het straatvuil van buiten brengt infectierisico mee. Jij loopt mogelijk de hele dag op blote voeten/sokken en dan neem jij dat mee je bed in. Om dezelfde reden niet het bezoek op je bed laten zitten.
    Misschien vind je het overbodig, maar ik had er helemaal niet aan gedacht tot onze kraamverzorgster het opperde.
    Dat vind ik een hele goede tip!!! Ik ben zelf een voorstander van schoenen uit in huis, maar goed ik krijg het er gewoon niet doorheen thuis. Hier wordt gewoon binnen geskeelerd, gestept en de fiets gaat ook gwoon door het huis heen.

Ik wilde toch al een mooi schoenenrek aanschaffen, degene die we nu hebben staat echt vreselijk in de weg. Misschien dat ik het er toch een keertje doorheen krijg.

En de hond moet natuurlijk ook zn poten vegen (daar verzin ik wel wat op)
      donderdag 26 juli 2007 @ 12:49:14 #141
    1762 YPPY
    Yppiaans
    pi_51850880
    Ik moest juist verplicht op slippers lopen de hele dag. Toen ik dat 1 keer vergat, zei de kraamhulp er meteen wat van. Zij zou overigens bezoek wegsturen als het genoeg was, maar deed dat niet. Dat vond ik wel vervelend, spreek zoiets duidelijk af.
    "wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
    *OUD heilige*
      donderdag 26 juli 2007 @ 13:15:14 #142
    156412 hestria
    erg gastvrij
    pi_51851574
    hier hebben we de (schoon)ouders pas 4 uur na de bevalling of zo gebeld. opa's, oma's en tantes mochten miesje vasthouden de rest niet, bezoek werd beneden ontvangen en als ik sliep en er was bezoek werd die door de kraamverzorgster tegen gehouden om naar boven te gaan(zusje) was ik op het moment niet vrolijk om maar achteraf had ik zoiets van fijn. hier wil ik deze keer mijn moeder uitnodigen als vangnet voor miesje. en weet nog niet of ik haar bij de bevalling laat zijn hoor!
    Liefde is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!
    Trotse mama van Michelle en Dennis
      vrijdag 27 juli 2007 @ 21:46:22 #143
    124696 marlieske
    Isa en Ties
    pi_51899311
    Ik heb niet het hele topic gelezen maar voelde me wel geroepen iets te plaatsen, regels opstellen gaat best ver maar is soms wel nodig zeker als je als kraamvrouw niet 100% bent op dat moment.

Ik heb helaas van de week de ervaring gehad dat mijn schoonouders en mijn schoonzus en zwager met hun dochter van 2 jaar oud op maandag middag aan mijn ziekenhuisbed stonden.
    Ik met een te laag hb, net een ks achter de rug een ruggenprik die niet lekker werkte en andere pijnstilling die niet lekker viel enz enz. en toen ging mijn schoonmoeder even lekker staan bellen (lees tetteren) met mijn moeder om elkaar uitgebreid te feliciteren, een kind van 2 dat luid stond te krijsen enz
    Veelste druk dus, en ik liep letterlijk wit aan en alles draaide. De dame die tegenover me lag belde de zusters want die zag dat ik niet lekker werd..... mensen hebben soms dus echt niet door dat een ks een heftige operatie is en ik had er ook nog even tot aan de 10cm ontsluiting bij weg gepuft.
    Het werd heel normaal gevonden dat iedereen maar kon komen zonder te bellen er was de eerste 2 dagen totaal geen overleg daarin, niet zo bedoelt door de mensen maar het gebeurde dus wel.
    En dat terwijl er duidelijk aangeplakt hing dat er maar 3 mensen tegelijk op visite mochten komen.

Op dag 3 heb ik mijn moeder en schoonfamilie gebelt en gezegd dat dit dus niet kon ik was hellemaal op, eerst even bellen als je komt, en als tantes of ooms bellen dan geef je ze ons nummer dan spreken wij wel af met ze, dan weten we ook wie er komt en waneer.

Klinkt nu heel erg allemaal, maar je ouders kunnen dus gewoon zo enthousiast zijn over het kleinkind dat ze jou wel eens kunnen vergeten.
    Mama van Isa en Ties
      vrijdag 27 juli 2007 @ 21:50:05 #144
    5177 Leah
    I'm going to Graceland
    pi_51899420
    Daarom vond ik het handig om op het kaartje te zetten dat men even moest bellen van te voren.

Ook zoiets, van mijn oudste lag ik al even in het ziekenhuis voordat ie geboren werd, en had ik telefoon op de kamer. In de dagen na zijn geboorte blééf die telefoon maar gaan, gestoord werd ik ervan.

Bij nr twee kreeg niemand dus dat tel.nr. .
    pi_51907817
    Ik moest ook telkens als ik uit bed ging slippers aan. En ze had zelfs liever als ik weer bij Kevin in bed sliep dat kevin 's avonds voor het naar bed gaan ff ging douchen. Hij nam namelijk wel die bacterien mee.
    Liefde
      zaterdag 28 juli 2007 @ 14:47:34 #146
    124696 marlieske
    Isa en Ties
    pi_51912840
    quote:
    Op vrijdag 27 juli 2007 21:50 schreef Leah het volgende:
    Daarom vond ik het handig om op het kaartje te zetten dat men even moest bellen van te voren.
    Hier stond dat dus ook op het kaartje alleen ging familie mijn moeder of mijn schoonouders bellen om af te spreken.... *zucht* dat schoot dus lekker op. NOT
    Mama van Isa en Ties
    pi_51913111
    Hier zal de enige regel zijn dat mijn schoonzusje zich moet melden/bellen dus als ze met de familie komt. Ze woont 5 min rijden hier vandaan en waagde het er gewoon op. En ik kan het echt niet hebben om haar dan te weigeren. Voelde mij zo een aansteller als ze dan zei "Oke dan niet", dat toontje bracht mij spontaan aan het huilen toen. Ik vond het echt niet erg als zij alleen kwam maar met mijn neefjes van nu 9 en 7 vond ik 2 jaar terug al veels te druk en dan waren ze beneden aan het spelen terwijl ik boven in bed lag.

Ik had hier geen kraamverzorgster die het bezoek weg kon sturen omdat de kraam om 13.30 naar huis (had maar 5 a 6 uur per dag en ze begon om 8.30) ging tijden mijn slaapje en het bezoek meestal na mijn slaapje kwam. In de ochtend kon ze het gelukkig wel doen maar dan kwam meestal mijn schoonmoeder of schoonzusje even koffie drinken en dan nam zij ook meteen haar koffiepauze. Was wel gezellig.
      zaterdag 28 juli 2007 @ 15:45:39 #148
    37150 livelink
    pi_51913925
    Wat ik wel jammer vind van dit soort topics is dat ik er heel erg onzeker van word. Eerder heb ik dat al gehad met het topic over kraamcadeautjes, waar cadeautjes en de gevers ervan zo werden afgekraakt dat ik sindsdien echt nauwelijks meer kraamcadeautjes durf te kopen en ik merkte het deze week ook. Ik wilde een afspraak maken met iemand om op kraamvisite te gaan en ik voelde me echt rot toen ik moest bellen. Ik kreeg helemaal het gevoel (mede door dit topic) dat mensen helemaal niet willen dat er kraamvisite komt en het alleen maar vervelend en lastig vinden.
      zaterdag 28 juli 2007 @ 15:49:16 #149
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_51914035
    Ik vind het idd ook wel wat zwaar klinken soms. Maar mss is dat meer de bewoording en het onderwerp van het topic, dan dat het in het echt ook zo was/is?
    Ik kan me voorstellen dat je wel denkt 'ik vond het heel leuk dat jullie kwamen, maar het kwam gewoon even niet goed uit'. En dat dat 'leuk' hier weggelaten wordt?

Ik heb nog steeds makkelijk lullen, want ik heb nog geen ervaring, maar wmb is iedereen welkom hoor! En ook alle kadootjes zijn welkom. Sommige zullen vast niet zijn wat ik zelf zou kiezen, maar lekker belangrijk vind ik dan... toch? Het gaat om het idee.
    pi_51914563
    Bezoek hier in de eerste twee weken heb ik heel erg zwaar gevonden. Schoonmoeder of zusje waren iedere dag wel zo een beetje hier en dan had ik de rest van de familie nog niet ontvangen. Ik kon niet zitten, had een te laag ijzer en hoge bloeddruk dus moest me vooral gedeisd houden. Bezoek krijgen was niet erg, maar het was wel fijn als het aangekondigd was want mensen naar huis sturen omdat het te druk is, is niet goed voor de kraamtranen.
    Ander bezoek is eigenlijk altijd prima geregeld geweest maar die kwamen ook pas na een paar weken eens op bezoek, het ergste heb je dan gehad denk van vermoeidheid enzo.
    pi_51914790
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 15:45 schreef livelink het volgende:
    Wat ik wel jammer vind van dit soort topics is dat ik er heel erg onzeker van word. Eerder heb ik dat al gehad met het topic over kraamcadeautjes, waar cadeautjes en de gevers ervan zo werden afgekraakt dat ik sindsdien echt nauwelijks meer kraamcadeautjes durf te kopen en ik merkte het deze week ook. Ik wilde een afspraak maken met iemand om op kraamvisite te gaan en ik voelde me echt rot toen ik moest bellen. Ik kreeg helemaal het gevoel (mede door dit topic) dat mensen helemaal niet willen dat er kraamvisite komt en het alleen maar vervelend en lastig vinden.
    Nee joh, ik denk dat de meesten kraamvisite harstikke leuk vinden. Waar het echt om gaat is dat je het gewoon een beetje moeten laten afhangen van de verse moeder.
    De irritaties gaan vooral over onaangekondigd bezoek, opdringerig bezoek en bezoek wat je wensen niet respecteert.
    Dus als je lekker een afspraak maakt en de nieuwe mama zegt; gezellig kom volgende week maandag dan is dat toch prima? En als ze zegt; phoe liever even nog niet, want het is al zoooo druk.

Ik denk dat de meesten wel weten hoe "het hoort". Dus de boodschap op het kaartje respecteren, niet te lang blijven hangen, even bellen van tevoren enz enz. Dus als je dat gewoon doet is het echt wel goed hoor!
    En ik denk trouwens dat veel (niet alle!) opa's en oma's het niet altijd slecht bedoelen hoor.
    Ze zijn ook net grootouders geworden en draven door hun enthousiasme misschien weleens een beetje door

Mijn vader was trouwens zo'n lieverd. Toen mn zus en ik bevallen waren en iedereen zich gelijk op de baby "stortte" zei hij; nee, eerst mijn eigen kind een knuffel want die heeft het zwaar gehad.
      FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 28 juli 2007 @ 16:21:35 #152
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_51914848
    quote:
    Kan je het maken om schoonmama wel te bellen om aan te geven dat kind gearriveerd is, maar dat je ze nog niet wilt ontvangen, terwijl mijn eigen ouders dat wel mogen?
    eh... je schoonouders zijn toch ZIJN eigen ouders....
      zaterdag 28 juli 2007 @ 16:27:13 #153
    37150 livelink
    pi_51914973
    Ik heb zelf eigenlijk nooit onaangekondigd bezoek gehad, maar ben wel eens onaangekondigd langs gekomen. Zo naief was ik vroeger dus wel. Dat is inmiddels 15 jaar geleden, toen mijn zus haar 1e kreeg. Ik kreeg het nieuws van mijn ouders te horen en ben de volgende dag direct afgereisd naar mijn zus. De kraamverpleegster was idd wel narrig, maar mijn zus was wel blij om me te zien, geloof ik.
    Na een half uurtje ben ik weer vertrokken en heb weer met plezier de reis van dik een uur teruggemaakt.

Toen mijn zus haar jongste kreeg, belde ik netjes een dag later (want inmiddels had ik wel door dat je niet zomaar op de stoep moest staan) en kreeg de kraamverpleegster aan de telefoon, die mij niet eens wilde doorverbinden naar mijn zus. Ik voelde me toen echt heel rot. Pas een paar dagen later lukte het me om mijn zus een keertje aan de telefoon te krijgen en toen hoorde ik van haar dat de kraamverpleegster niet eens door had gegeven dat ik had gebeld. En ik begreep ook van mijn zus dat het helemaal niet haar bedoeling was geweest dat ik haar niet aan de telefoon kreeg en dat ze het ook jammer vond dat het pas zo lang had geduurd voordat ik haar aan de lijn had en eindelijk een afspraak kon maken om langs te komen.
      FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 28 juli 2007 @ 16:29:13 #154
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_51915016
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 16:27 schreef livelink het volgende:
    Ik heb zelf eigenlijk nooit onaangekondigd bezoek gehad, maar ben wel eens onaangekondigd langs gekomen. Zo naief was ik vroeger dus wel. Dat is inmiddels 15 jaar geleden, toen mijn zus haar 1e kreeg. Ik kreeg het nieuws van mijn ouders te horen en ben de volgende dag direct afgereisd naar mijn zus. De kraamverpleegster was idd wel narrig, maar mijn zus was wel blij om me te zien, geloof ik.
    Na een half uurtje ben ik weer vertrokken en heb weer met plezier de reis van dik een uur teruggemaakt.

Toen mijn zus haar jongste kreeg, belde ik netjes een dag later (want inmiddels had ik wel door dat je niet zomaar op de stoep moest staan) en kreeg de kraamverpleegster aan de telefoon, die mij niet eens wilde doorverbinden naar mijn zus. Ik voelde me toen echt heel rot. Pas een paar dagen later lukte het me om mijn zus een keertje aan de telefoon te krijgen en toen hoorde ik van haar dat de kraamverpleegster niet eens door had gegeven dat ik had gebeld. En ik begreep ook van mijn zus dat het helemaal niet haar bedoeling was geweest dat ik haar niet aan de telefoon kreeg en dat ze het ook jammer vond dat het pas zo lang had geduurd voordat ik haar aan de lijn had en eindelijk een afspraak kon maken om langs te komen.
    Als je band met een zus of broer goed is denk ik dat ze het alleen maar leuk vinden als je snel op de stoep staat. En die kraamverzorgster was gek
      zaterdag 28 juli 2007 @ 16:59:48 #155
    156412 hestria
    erg gastvrij
    pi_51915804
    ik vond het geweldig dat mijn jongste zusje vrij van school had geregeld en toch even langskwam de dag dat miesje was geboren, vond het zelfs jammer dat mijn middelste zusje pas 4 dagen later kwam.

overigens is een kennis een tijdje geleden bevallen, kreeg manlief aan de lijn, die zei dat ze lag te slapen, dus ik zeg, ja natuurlijk bel maar terug als julie uit zijn gerust, nu ruim 1,5 maand later heb ik nog steeds niks gehoort, trouwens zelfde verhaal met mijn schoonouders, die werden ook niet terug gebelt.
      † In Memoriam † zaterdag 28 juli 2007 @ 17:22:16 #156
    43556 miss_dynastie
    pi_51916454
    Dat is wel heel bot van die kraamverzorgster Livelink, die neemt haar eigen rol even veel te serieus zeg ! Ik zou me overigens niet te rot voelen, als mensen je een kaartje sturen mag je gewoon aannemen dat je welkom bent en ik heb de indruk dat de problemen vooral liggen bij mensen die niet bellen en hun eigen zin maar doen en dat doe jij overduidelijk niet, toch
      zaterdag 28 juli 2007 @ 17:41:40 #157
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_51917042
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 16:59 schreef hestria het volgende:
    ik vond het geweldig dat mijn jongste zusje vrij van school had geregeld en toch even langskwam de dag dat miesje was geboren, vond het zelfs jammer dat mijn middelste zusje pas 4 dagen later kwam.
    Ik ben bij mijn zus 's ochtends naar het ziekenhuis gegaan toen ze belden en 's middags nog een keer, had idd een paar uur vrij gevraagd van mijn werk.
    quote:
    overigens is een kennis een tijdje geleden bevallen, kreeg manlief aan de lijn, die zei dat ze lag te slapen, dus ik zeg, ja natuurlijk bel maar terug als julie uit zijn gerust, nu ruim 1,5 maand later heb ik nog steeds niks gehoort, trouwens zelfde verhaal met mijn schoonouders, die werden ook niet terug gebelt.
    Daar kan ik me wel een klein beetje iets bij voorstellen.
    Als mensen mij gaan bellen tijdens die periode en ik slaap of wat dan ook kan ik ook niet garanderen dat ik terug zou bellen. Volgens mij is dat nou net een van die dingen waar je niet aan toe komt, en er zullen dan wel vast meer van dat soort vezoekjes zijn.
    Ik zou zelf gewoon na een weekje of 2 ofzo wel weer een keer gebeld hebben.
    pi_51917468
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 16:59 schreef hestria het volgende:
    Misschien zijn ze nog niet uitgerust

Uitgerust zijn, wat is dat ook alweer
    Hier had uw advertentie kunnen staan :P
      zaterdag 28 juli 2007 @ 18:36:57 #159
    156412 hestria
    erg gastvrij
    pi_51918309
    het waren kennissen dus belde ik pas na 2 weken. En de reden dat ze niet terug bellen is dat hij heel erg zielig is, en geen luier of flesje kan geven(volgens haar moeder) dus is niet zo dat zij niet wil maar hij het allemaal te zwaar vind.
      † In Memoriam † zaterdag 28 juli 2007 @ 18:43:18 #160
    43556 miss_dynastie
    pi_51918457
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 18:36 schreef hestria het volgende:
    het waren kennissen dus belde ik pas na 2 weken. En de reden dat ze niet terug bellen is dat hij heel erg zielig is, en geen luier of flesje kan geven(volgens haar moeder) dus is niet zo dat zij niet wil maar hij het allemaal te zwaar vind.
    Maar hoe weet je dat dat de reden is dan? Misschien heeft hij er echt niet meer aan gedacht, kan toch? Ik zou gewoon nog een keer bellen hoor
      zaterdag 28 juli 2007 @ 19:09:15 #161
    124373 Ireth
    #sjongejongejonge
    pi_51919084
    Ik had van te voren een aantal dingen vast laten leggen (zelfs bij de vlos )

- Igv keizersnede geen ruggeprik, maar gewoon hoppa helegaar weg
    - Igv keizersnede (dus helegaar weg) alleen manlief met baby laten, verder nog niemand
    - Igv 'gewone' bevalling geef ík aan wanneer er familie gebeld mag/kan worden, dus op het moment dat ik me er goed genoeg voor voelt of behoefte aan heb.
    - geen heen en weer wandelende familieleden in de gang, vinyl heeft al genoeg te lijden van al die ziekenhuisbedwielen.

Uiteindelijk liep alleen mijn broertje op de gang te ijsberen omdat hij me naar het ziekenhuis heeft gebracht toen de bevalling begon. Manlief lag er namelijk al in op de longafdeling Mijn schoonouders bleken 2 verdiepingen hoger nagelbijtend te zitten wachten op de longafdeling want die kwamen op bezoek bij manlief en kregen daar te horen van de verpleging dat manlief 2 verdiepingen lager zijn vrouw aan het steunen was bij de bevalling op de verlosafdeling. Mijn ouders stonden startklaar met hun jassen aan, want die hadden inmiddels begrepen dat broerlief op de gang ijsbeerde toen ze hem belden om iets na te vragen. Kortom, nagenoeg de hele familie was vertegenwoordigd in en nabij het ziekenhuis, maar heb alsnog mijn wens/eis doorgedrukt, pas toen ik er na de bevalling aan toe was, mochten ze er bij. Dat is dus na een krappe 3 kwartier geweest dat ik iedereen ging bellen, 1 minuut later was mijn broertje binnen, 5 minuten later mijn schoonouders en 10 minuten later mijn eigen ouders

Kortom, je kan plannen zoveel je wilt, de praktijk wijst vaak anders.
    Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
    pi_51919558
    quote:
    Op zaterdag 28 juli 2007 15:45 schreef livelink het volgende:
    Werken jullie niet met geboortelijsten misschien?
      zaterdag 28 juli 2007 @ 19:33:12 #163
    153480 Maneki.Neko
    sloopkogel©
    pi_51919707
    regels opstellen..dat had ik misschien wel moeten doen ja
    Dan had voorkomen kunnen worden dat we wel eens tot 23.30 met visite zaten die dachten dat ze op een feestje waren, compleet met bier en andere zaken wat er doorheen ging.
    Ik ben op een gegeven moment gewoon met kind en al naar boven vertrokken met de mededeling dat de laatste die wegging het licht maar uit moest doen
    Saartje
      zaterdag 28 juli 2007 @ 20:20:31 #164
    124696 marlieske
    Isa en Ties
    pi_51920981
    Hier verder een leuke kraamtijd hoor, op dat incident in het ziekenhuis na. Maar de mensen die er toen waren hebben netjes gezegd dat ze door hun enthousiasme even waren vergeten dat ik net een operatie achter de rug had, het begrip is er dus wel alleen emotie overheerste.

Verder hebben we nu veel vakantiegangers dus is het heel erg rustig wat toch wel even lekker is want rust en prive heb je nul zippa nada in het ziekenhuis. Kraamtranen op een volle zaal is echt kut met peren! En dan nog maar over stuwing te zwijgen.

Overigens zeuren over cadeautjes doe ik nooit, ik vind het al leuk als mensen aan me denken, als je dan een pakje krijgt dat je bv minder vind dan doe ik het Isa straks 1x aan en maak een leuke foto ofzo, dan stuur ik die als bedankje naar de gever.
    En visite kei welkom! Gisteren was mijn allerbeste vriendin hier zaten samen te snikken om mijn kraamtraantjes zij werd emo van mij en ik van haar ..... *slik*

Mama van Isa en Ties
    pi_51921582
    Mijn naaste familie, opa's/oma's/broers/zussen en aanhang zijn in het ziekenhuis allemaal vrij vlug na de bevalling geweest. Dat vond ik allemaal prima! Ik zou het wel erg vinden als pas na een paar dagen waren komen kijken. Nu werden ze geleidelijk binnen gelaten door de verloskundige/verpleegsters aangezien ik nog een hele tijd op de verloskamer heb gelegen voor ik naar de afdeling ging (zes uur later).
    pi_51931315
    Ik heb een hele zware bevalling gehad maar ik vond het toch fijn dat er 's avonds in het ziekenhuis mijn ouders, broertje+vriendin en schoonmoeder plus een lieve tante van mij langskwamen. Dus het is niet altijd zo dat bezoek niet welkom is in het ziekenhuis We hebben deze mensen gebeld toen ik weer terug was op de zaal (moest na de bevalling geopereerd worden en dat duurde erg lang). Was dus pas 4 uur na de geboorte dat we mijn ouders etc. belden. Via de e-mail hebben we een paar dagen later wat vrienden gemeld dat Myrthe er was en die kwamen langs, de kaartjes hebben we na een week verstuurd en daarbij zat een uitnodiging voor het kraamfeest 6 weken later, we hebben 2 feesten gegeven, 1 voor alle familie (mr. bos heeft 9 broers/zussen met veel aanhang erbij) en 1 feest voor collega's, vrienden, buren etc. Alle visite die 'aan het bed kwam' (dus naaste familie, goede vrienden) mochten Myrthe vasthouden maar op de kraamfeesten lag Myrthe lekker in een wipstoeltje naast mij op de bank. Het is ons prima 'bevallen' zo, niet al die mensen apart op visite, maar wel wat naaste familie/vrienden die we graag wel eerder Myrthe lieten zien. Een vriendin van mij heeft ook een kraamfeest gegeven maar dan dus ook voor iedereen (met uitzondering van opa/oma's) en die vond het achteraf toch wel weer erg rustig zonder kraamvisite.
    pi_51931666
    Ik von de visite ook wel heel fijn hoor. Iedereen wil toch dan met zijn eiegn kind pronken. Ik zag alleen wel op tegen de komst van Kevins oma omdat net een paar dagen daarvoor Kevins opa was overleden, maar ja had weinig keus. Toen ze kwam kijken was het eerste wat ze zei: "Och mijn arme (naam) dood en dan kan ie helemaal deze kleine niet zien. Leven en dood zo dicht bij elkaar." Enige wat ik dacht: Boeiend ik heb net een kleine gekregen . Dat vond ik op dat moment wel even naar maar achteraf gezien wel heel logisch natuurlijk.
    Liefde
      zondag 29 juli 2007 @ 13:34:27 #168
    94046 PM-girl
    pi_51932288
    Livelink, wat een rare kraamhulp zeg. Mag hopen dat zoiets de uitzondering betreft. En juist dat je mensen wil bellen is toch prima? Dan geef je iemand ook de kans nee te zeggen.

Dat terugbellen, dat is hier ook wel gevraagd. Meteen gezegd dat ik daar niet aan toe kom, dat men zelf maar moet bellen.
    *
      zondag 29 juli 2007 @ 15:12:39 #169
    11803 Vivi
    Computer off. Life on.
    pi_51934430
    quote:
    [b]Op zondag 29 juli 2007 13:04 Toen ze kwam kijken was het eerste wat ze zei: "Och mijn arme (naam) dood en dan kan ie helemaal deze kleine niet zien. Leven en dood zo dicht bij elkaar." Enige wat ik dacht: Boeiend ik heb net een kleine gekregen . Dat vond ik op dat moment wel even naar maar achteraf gezien wel heel logisch natuurlijk.
    Sorry maar ik vind dat eerder een behoorlijk idiote/egocentrische gedachte van jou, alsof de dood van een partner ineens niet meer belangrijk is omdat jij een kind op de wereld hebt gezet?
    Zullen wel hormonen zijn geweest hoop ik maar ik sta even, figuurlijk, met mijn oren te klapperen hoor
    pi_51940115
    Leuk topic!
    Ik werk in de kraamzorg en heb natuurlijk te maken met alle verschillende wensen die iedereen heeft! Daarom bespreek ik dat altijd de eerste dag, wie mag er wanneer komen, hoe doen we het met telefoontjes, wie neemt er dan op, tijdens de voedingen wel of geen bezoek, hoeveel tegelijk etc. We spreken vaak ook een soort codewoordje af als het de kraamvrouw teveel wordt, bijvoorbeeld: "Heb jij een paracetamolletje voor me, ik heb naweeen".
    Dan kan ik daar mooi op inspelen van "Ja maar je moet eigenlijk ook even je ogen dicht doen" en dan staat de visite spontaan op haha.
    Bespreek het dus goed met je kraamverzorgende. Zij is diegene die het zoveel makkelijker kan maken voor je!! Dingen waar jij heel veel moeite mee zou hebben (mensen weigeren, wegsturen) zijn voor haar 'doodnormale taken'.

Soms kom ik in een kraamweek dat de moeder wil dat niemand de baby vast houdt. Dat niemand de baby een pink geeft. Dat ze liever helemaal geen visite heeft! Allemaal prima, geef alleen goed je wensen aan. Vergeet niet, het is een heel belangrijke week voor jou en je kindje. DIe week is belangrijk voor je band samen, voor je eigen rust en herstel. voor de voeding. Heb je genoeg rust voor de voeding dan loopt het vaak stukken beter. Heb je die eerste week alle tijd gehad om bij te komen, kan je na de kraamweek zelf stukken meer aan. Gaat je baby echter die eerste dagen al constant van hand tot hand dan heb je vaak een geprikkelde baby die 's nachts geen oog dichtdoet, te onrustig is voor de voedingen etc.
    Denk daar goed over na, bespreek het met je partner en zelfs met de familie, en geniet van je kraamweek! Het is een week die je nooit meer over kan doen!
    pi_51940159
    Andersom kan trouwens ook he! Dat je het juist supergezellig vind die visite, dat je baby dat ook aanvoelt en het allemaal prima vind. Zolang je wel je rust pakt is het allemaal prima!
      zondag 29 juli 2007 @ 20:25:39 #172
    94046 PM-girl
    pi_51941712
    Mooi gezegd Again!
    *
      zondag 29 juli 2007 @ 21:03:59 #173
    61800 Rottdog
    May all your dreams come true
    pi_51942778
    quote:
    Op zondag 29 juli 2007 19:15 schreef Again het volgende:

Dat iemand de baby een pink geeft.
    Snap sowieso niet dat mensen dan doen

Ik was gewoon te ziek/zwak om echt te kunnen genieten van al het kraamvolk dus dat mocht wel wegblijven. Heb mensen ook ge-smst dat ze niet naar het ziekenhuis hoefden te komen dat ze Zoë wel zouden zien als we thuis waren. Nou liep de kraamtijd jammer genoeg wel anders omdat mijn broertje plots kantje boord lag en ik daar gewoon mijn energie voor nodig had.
    pi_51944740
    Ja er zijn veel mensen die een pink zo bij een baby naar binnen ploppen. Ik doe het zelf nooit, vind het zo onhygienisch. Leg het ook altijd uit aan de mensen de eerste dag, dat ze daarop letten. Sommigen vinden het overdreven maar wie weet zet ik ze aan het denken..

Rottdog wat vreselijk dat in je kraamweek!!
    pi_51951787
    quote:
    Op zondag 29 juli 2007 15:12 schreef Vivi het volgende:

[..]

Sorry maar ik vind dat eerder een behoorlijk idiote/egocentrische gedachte van jou, alsof de dood van een partner ineens niet meer belangrijk is omdat jij een kind op de wereld hebt gezet?
    Zullen wel hormonen zijn geweest hoop ik maar ik sta even, figuurlijk, met mijn oren te klapperen hoor
    Ja daarom zei ik ook dat ik het achteraf wel begreep. Nu schaam ik me ook dood dat ik dat gedacht heb. Maar op dat moment had ik al een hele week de hele dag door hetzelfde gehoord waardoor ik niet eens met zwanger zijn en bevallen bezig geweest was. En toen Mikael geboren was had ik gewoon even geen zin in dat dood gedoe. Ik had net een baby gekregen dat was toch even net iets belangrijker
    Liefde
      maandag 30 juli 2007 @ 09:30:24 #176
    11803 Vivi
    Computer off. Life on.
    pi_51952393
    'Tuurlijk is dat voor jou belangrijker, en ik snap ook wel dat als je zelf in een totaal andere "mood" bent dat je dan niet zit te wachten op al dat "dood"gedoe

Maar het klonk nogal bot
      maandag 30 juli 2007 @ 09:33:23 #177
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_51952424
    Ik had idd net als Vivi even een moment toen ik het las, maar ik snapt je 'achteraf begrijp ik het wel' ook niet zo goed, nu snap beter wat je bedoelde.
      maandag 30 juli 2007 @ 15:20:09 #178
    125853 Ticootje
    <3 6970 <3
    pi_51961022
    Ik heb eigenlijk een beetje een vraagje....

Bij de bevallingsdocu's zie je dat als het kindje geboren wordt dat ze dan het kindje meteen bij je leggen. Dat lijkt mij dus helemaal niets! Kan je niet regelen dat ze het kindje eerst een beetje schoonmaken voordat ze het bij je leggen?? Of is dit heel bot?
      maandag 30 juli 2007 @ 15:22:57 #179
    118901 Lishe
    Verse Soep!
    pi_51961107
    Ticootje, ik beloof je bij deze dat het je geen ene reet meer uitmaakt of er wat huidsmeer of bloed op je kindje zit als het er eenmaal is. Echt, echt, echt niet. Je hebt je kind. Het is er, je hebt er keihard voor gewerkt, en het is het allermooiste kindje wat je ooit gezien hebt.

En eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje raar. Ga je straks ook poepluiers verschonen met handschoenen aan?
    Geluk zit in een klein Wolkje
    Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
    pi_51961151
    En met wat geluk hangt er ook nog een beetje kak aan...
      maandag 30 juli 2007 @ 15:25:08 #181
    125853 Ticootje
    <3 6970 <3
    pi_51961169
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 15:22 schreef Lishe het volgende:
    Ticootje, ik beloof je bij deze dat het je geen ene reet meer uitmaakt of er wat huidsmeer of bloed op je kindje zit als het er eenmaal is. Echt, echt, echt niet. Je hebt je kind. Het is er, je hebt er keihard voor gewerkt, en het is het allermooiste kindje wat je ooit gezien hebt.

En eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje raar. Ga je straks ook poepluiers verschonen met handschoenen aan?
    Nee, tuurlijk niet... Maar al dat bloed, dat vind ik gewoon helemaal niets.
      maandag 30 juli 2007 @ 15:33:29 #182
    124696 marlieske
    Isa en Ties
    pi_51961422
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 15:25 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Nee, tuurlijk niet... Maar al dat bloed, dat vind ik gewoon helemaal niets.
    Je ben dan zo overdondert echt geloof iedereen hier maar..... bloed, huidsmeer wat dan ook het enige wat je wilt zien is je kindje!
    Mama van Isa en Ties
    pi_51961521
    Mijn dochter is gelijk bij me weg gehaald toen ze geboren was. Ze was harstikke blauw en ze zijn een half uur met haar bezig geweest voor ik haar eindelijk vast mocht houden. Geloof me, vies, onder bloed, stront of huidsmeer het had me niks uitgemaakt. Ik vond dat half uur het langste half uur van mijn leven. Eindelijk was ze er en mocht ik haar niet vast houden.
      † In Memoriam † maandag 30 juli 2007 @ 16:04:19 #184
    43556 miss_dynastie
    pi_51962289
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 15:20 schreef Ticootje het volgende:

Bij de bevallingsdocu's zie je dat als het kindje geboren wordt dat ze dan het kindje meteen bij je leggen. Dat lijkt mij dus helemaal niets! Kan je niet regelen dat ze het kindje eerst een beetje schoonmaken voordat ze het bij je leggen?? Of is dit heel bot?
    Ja hoor, dat kan. In Nederland is het vrij gebruikelijk dat het kind gelijk bij je wordt gelegd, maar je kan gewoon aangeven dat je dat niet wil. En als je je ter plekke bedenkt kun je altijd nog gelijk je armen uitstrekken en zeggen: 'hier!'
    pi_51962523
    Of misschien is het een idee om af te spreken met je verloskundige dat ze het op dat moment aan je vraagt? Dan hoeft het niet, maar kan het wel
    Op dat moment kon het mij niets schelen wat er allemaal op zat trouwens, hij was er
    Zo'n warm, glibberig kindje op m'n buik vond ik zelfs heel speciaal voelen. En douchen moet je toch wel
      maandag 30 juli 2007 @ 16:22:37 #186
    11803 Vivi
    Computer off. Life on.
    pi_51962825
    quote:

De huidsmeer wassen ze er helemaal niet af, tot de volgende dag, is goed voor het huidje namelijk

Maar sorry hoor, het is je KIND, hij komt UIT je...ik snap het probleem niet zo goed eigenlijk...
      maandag 30 juli 2007 @ 16:40:28 #187
    125853 Ticootje
    <3 6970 <3
    pi_51963306
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 16:22 schreef Vivi het volgende:

[..]

De huidsmeer wassen ze er helemaal niet af, tot de volgende dag, is goed voor het huidje namelijk

Maar sorry hoor, het is je KIND, hij komt UIT je...ik snap het probleem niet zo goed eigenlijk...
    Ik snap heel goed dat je me niet snapt hoor. Daarom vroeg ik het ook heel voorzichtig.

Voor mij is het echt een gruwelgedachte, veel bloed... Ik ben heel bang voor bloed, niet bij mezelf, dat is geen probleem, maar bloed bij anderen daar wordt ik helemaal niet goed van.

Ik denk dat ik gewoon even ga overleggen.
    pi_51963308
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 16:22 schreef Vivi het volgende:

[..]

Jamaar, stel je voor dat je VIES word tijdens je bevalling
      maandag 30 juli 2007 @ 16:41:23 #189
    125853 Ticootje
    <3 6970 <3
    pi_51963328
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 16:40 schreef easy-going het volgende:

[..]

Jamaar, stel je voor dat je VIES word tijdens je bevalling
    Ja, gadver dan moet ik weer douchen en dat doe ik normaal alleen met kerst...
      maandag 30 juli 2007 @ 16:42:26 #190
    11803 Vivi
    Computer off. Life on.
    pi_51963357
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 16:40 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik snap heel goed dat je me niet snapt hoor. Daarom vroeg ik het ook heel voorzichtig.

Voor mij is het echt een gruwelgedachte, veel bloed... Ik ben heel bang voor bloed, niet bij mezelf, dat is geen probleem, maar bloed bij anderen daar wordt ik helemaal niet goed van.

Ik denk dat ik gewoon even ga overleggen.
    Het is geen stromend bloed als van een slagaderlijke bloeding ofzo heur....en geloof me, het valt je echt niet op op dat moment
      maandag 30 juli 2007 @ 16:42:41 #191
    153480 Maneki.Neko
    sloopkogel©
    pi_51963365
    bij mijn kinders was er geen druppel bloed te bekennen hoor wel roken ze naar natte aarde
    Saartje
      maandag 30 juli 2007 @ 16:43:30 #192
    125853 Ticootje
    <3 6970 <3
    pi_51963383
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 16:42 schreef Vivi het volgende:

[..]

Het is geen stromend bloed ofzo heur....en geloof me, het valt je echt niet op op dat moment
    Ik denk dat mijn fantasie gewoon op hol is geslagen.
      maandag 30 juli 2007 @ 16:43:54 #193
    11803 Vivi
    Computer off. Life on.
    pi_51963397
    Dean was ook niet echt bloody nee
    Hij rook echter meer naar natte la

En Ticootje; relax meid, alles sal reg kom
      maandag 30 juli 2007 @ 16:45:23 #194
    37150 livelink
    pi_51963440
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 16:42 schreef Maneki.Neko het volgende:
    bij mijn kinders was er geen druppel bloed te bekennen hoor wel roken ze naar natte aarde
    Uit de klei getrokken, die kinders van jou

Als je trouwens een keizersnede hebt, wordt je kind wel eerst schoongemaakt en ingepakt voordat het bij je neer wordt gelegd. Als Ticootje dat nou liever niet heeft, is het vast geen probleem om aan te geven dat ze de baby eerst een beetje schoon moeten maken.
      maandag 30 juli 2007 @ 16:46:10 #195
    125853 Ticootje
    <3 6970 <3
    pi_51963463
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 16:43 schreef Vivi het volgende:
    Dean was ook niet echt bloody nee
    Hij rook echter meer naar natte la

En Ticootje; relax meid, alles sal reg kom
    Ik heb echt beelden in mn hoofd van druppels bloed die van het kindje af druipen....
    pi_51963468
    Ticootje ik denk dat het bloed dat op je kindje zit niet zo'n uitwerking op je zal hebben eigenlijk. Het ziet er zo duidelijk anders uit dan bloed uit een wond bijvoorbeeld. Het is meer smeer dat een beetje rood gekleurd is. Als je baby echt druipt van het bloed dan is er iets niet goed gegaan Ik ken het gevoel van naar worden van bloed maar bij een pasgeborene, ook als het niet de mijne is, is het toch heel anders.
    Maar je kan het gerust tegen de verloskundige, de verpleegkundige of de gyn. zeggen hoor. Als jou dat een geruster gevoel geeft moet je het gewoon doen. Ze kunnen hem/haar best een beetje afdeppen om het ergste bloed weg te halen, dat kan zelfs in de paar tellen dat het duurt om het kindje van tussen je benen op je buik te tillen. Even een omslagluier er omheen en daarmee het gezichtje wat afdeppen.
    Maar echt, ik denk dat het helemaal niet zo naar zal zijn.
      maandag 30 juli 2007 @ 16:50:08 #197
    11803 Vivi
    Computer off. Life on.
    pi_51963575
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 16:46 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik heb echt beelden in mn hoofd van druppels bloed die van het kindje af druipen....
    Nee joh!
      maandag 30 juli 2007 @ 16:52:01 #198
    125853 Ticootje
    <3 6970 <3
    pi_51963624
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 16:50 schreef Vivi het volgende:

[..]

Nee joh!
    Hetzelfde beeld heb ik met inknippen hoor. Daar moeten we het ook nog even over hebben.... Ook dat lijkt mij helemaal niets!

Weet je eigenlijk kan ik me nu al drukmaken over iets wat over 6 maanden gaat gebeuren
      maandag 30 juli 2007 @ 16:54:59 #199
    11803 Vivi
    Computer off. Life on.
    pi_51963716
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 16:52 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Hetzelfde beeld heb ik met inknippen hoor. Daar moeten we het ook nog even over hebben.... Ook dat lijkt mij helemaal niets!

Weet je eigenlijk kan ik me nu al drukmaken over iets wat over 6 maanden gaat gebeuren
    Je maakt jezelf helemaal gek, zoals hierboven al werd gezegd, het is gewoon een beetje smeer wat op je kindje zit, en dat is ms her en der wat rood, maar niet van dat helderrood hoor, zoals van een slagaderlijke bloeding. En dat inknippen voel je helemaal niet, want dat doen ze 'in" een wee..(die voel je wel nml. ) Ik heb er 0,0 van gevoeld hoor, echt. van het inknippen dan]

Maak je niet zo druk joh, je hebt er niets aan en het loopt toch altijd anders dan dat je denkt.
      maandag 30 juli 2007 @ 16:55:25 #200
    37150 livelink
    pi_51963729
    Ik weet niet of je daar veel keuzemogelijkheden in hebt, Ticootje? Volgens mij is het inknippen of inscheuren op zo'n moment. Maar zoveel verstand heb ik er niet van
      maandag 30 juli 2007 @ 16:57:52 #201
    125853 Ticootje
    <3 6970 <3
    pi_51963816
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 16:55 schreef livelink het volgende:
    Ik weet niet of je daar veel keuzemogelijkheden in hebt, Ticootje? Volgens mij is het inknippen of inscheuren op zo'n moment. Maar zoveel verstand heb ik er niet van
    Ja, dat is wel zo.... Maar als ik eraan dank kan ik al helemaal misselijk worden. Daar hoort namelijk niet geknipt te worden.

Ach laat ook allemaal maar, ik maak me gewoon veel te druk. Ik ben overal zo mee bezig, ik wil alle touwtjes in handen hebben en dat kan nu eenmaal niet....
    pi_51963828
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 16:52 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik zou gewoon tegen de verloskundige zeggen dat ze maar niet moet knippen. Want ja, dat doet ze natuurlijk gewoon maar voor de lol
    Nee joh, die knip zelf voel je waarschijnlijk helemaal niets van en het alternatief is nog veeeeeeel vervelender.
    Ik zou als ik jou was je angsten en twijfels bespreken met je verloskundige. Die kan je dan helpen om er naar toe te werken en het is misschien straks ook fijn om te weten dat de verloskundige weet van de dingen waar je bang van bent.
    Er is maar weinig te plannen aan een bevalling en op het moment zelf zal je met zo veel dingen bezig zijn dat bang zijn voor knippen en bloed niet in je op komt. Maar het lijkt me fijn om te proberen een zo zorgeloos mogelijke zwangerschap te hebben.

Daarnaast denk ik dat je later veel profijt zal hebben van het nu al vast oefenen om dingen wat los te laten. De touwtjes strak in handen willen houden kan negatief werken op je bevalling, de kraamtijd en het opvoeden van je kind sprak zij uit ervaring,
      maandag 30 juli 2007 @ 17:00:11 #203
    125853 Ticootje
    <3 6970 <3
    pi_51963877
    ik denk dat ik eens moet gaan kijken naar zwangerschapsgym ofzo. Zo kan ik me tenminste voorbereiden op de bevalling en krijg ik een echter beeld over bevallen...
      maandag 30 juli 2007 @ 17:01:44 #204
    11803 Vivi
    Computer off. Life on.
    pi_51963911
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 17:00 schreef Ticootje het volgende:
    ik denk dat ik eens moet gaan kijken naar zwangerschapsgym ofzo. Zo kan ik me tenminste voorbereiden op de bevalling en krijg ik een echter beeld over bevallen...
    Ik zou niet teveel van die films gaan kijken iig
    pi_51963972
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 16:54 schreef Vivi het volgende:

[..]

En dat inknippen voel je helemaal niet, want dat doen ze 'in" een wee..(die voel je wel nml. ) Ik heb er 0,0 van gevoeld hoor, echt. van het inknippen dan]
    Nouhou ik heb het wel gevoeld hoor :-X kon bij mij ook niet tijdens een wee omdat het heel snel moest gebeuren dus dat zal wel schelen. Ook geen tijd voor verdoving dus. Maar ik neem aan dat inscheuren net zo pijnlijk is (zo niet pijnlijker) en op dat moment moet je kind er gewoon UIT, linksom of rechtsom, het is echt allemaal anders dan je van te voren denkt. De dingen waar je je vooraf druk over maakt lijken achteraf echt belachelijk banaal. Maar ja, dat weten we allemaal achteraf pas he
      maandag 30 juli 2007 @ 17:04:51 #206
    37150 livelink
    pi_51964004
    Zwangerschapsgym is ook pas voor over een paar maanden, Ticootje.
    Ik denk dat je het beter bij de verloskundige aan kunt kaarten. Of eventueel bij de huisarts als het nog te lang duurt voordat je bij de vk moet zijn. Je maakt jezelf echt gek zo.
      maandag 30 juli 2007 @ 17:06:50 #207
    125853 Ticootje
    <3 6970 <3
    pi_51964052
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 17:04 schreef livelink het volgende:
    Zwangerschapsgym is ook pas voor over een paar maanden, Ticootje.
    Ik denk dat je het beter bij de verloskundige aan kunt kaarten. Of eventueel bij de huisarts als het nog te lang duurt voordat je bij de vk moet zijn. Je maakt jezelf echt gek zo.
    Ik ben bij een gyn... Ik mag volgende week alweer. Ik zal het allemaal eens voorleggen en hopen dat die niet in lachen uitbarst...
      maandag 30 juli 2007 @ 17:07:43 #208
    37150 livelink
    pi_51964083
    Vast niet!
    pi_51964136
    En geloof mij nou maar, je zou niet de eerste zijn die "Gatver!" roept bij het zien van je kind hoor hahah
      maandag 30 juli 2007 @ 17:10:56 #210
    156412 hestria
    erg gastvrij
    pi_51964190
    inscheuren voel je eigenlijk ook nauwelijks hoor, je voelt alleen wat branderige pijn(althans zo voelde ik het)
      maandag 30 juli 2007 @ 17:59:57 #211
    94046 PM-girl
    pi_51965251
    Een knip geeft wel wat bloed op het bolletje mee, althans hier. Ik zag hetzelf niet zo, maar toen de familie binnenkwam en ik nog in mijn vieze shirtje lag, kreeg ik wel opmerkingen daarover.
    *
    pi_51965286
    Die branderige pijn kwam (bij mij) niet van het inscheuren, maar van het hoofdje wat 'stond' De maximaal opgerekte huid veroorzaakt het branderige gevoel.

Het gevoel van dat natte, warme glibberige lijfje op je buik en in je handen zal ik echt NOOIT vergeten. Prachtig! Ze begonnen hem wel meteen schoon te vegen met allerlei doeken enzo.. Als ik die beelden nu zie denk ik: ga toch weg met die rotzooi! Laat mij m'n kind vasthouden!
    pi_51965290
    Ticootje, misschien is het ook wel zo dat nu je erover nadenkt dat het enger lijkt dan het is?
    Ik bedoel, ik moet er ook niet aandenken (vooral dat inknippen *gruwel*). Maar als het zover is dan overkomt het je volgens mij gewoon en dan ga je ermee om zoals het komt.
    Of klinkt dat heel raar?
    Overigens als je er zo tegenop ziet lijkt het me altijd goed om het bespreekbaar te maken, anders blijf je er zo over piekeren.
      maandag 30 juli 2007 @ 19:41:40 #214
    1762 YPPY
    Yppiaans
    pi_51967843
    Van het inscheuren heb ik niks gevoeld. De pijn kwam pas tijdens het hechten.

Het lijkt mij ook goed het nu al te bespreken, nu kun je nog helder nadenken, tijdens de bevalling niet meer.
    *OUD heilige*
      maandag 30 juli 2007 @ 19:56:00 #215
    82727 klein_spookje
    Mama van het liefste meisje
    pi_51968316
    Ticootje, wat je ook met de vk of gyn kan bespreken is dat ze tijdens het persen constant een warm washandje tegen je vagina houden, daar word de huis soepeler van. Ik heb dat gehad en van het hoofdje wat stond heb ik totaal geen last gehad ook scheurde ik niet uit door het hoofdje dat ging allemaal prima alleen op het laatst scheurde ik maar daar kon niemand wat aan doen. Mara duwde haar hand zelf naar buiten en ja dat was te veel in 1x.
    HEt hechten was wat minder prettig ja. maar het scheuren zelf heb ik niet gevoeld.

Wat ik wel bespreek met de vk is dat ik niet wil dat Mara een flesje krijgt (tenzij het moet voor haar gezondheid anders niet) en dat ze niet gewassen word dat doen we thuis pas of als ik in het zh moet blijven pas op dag 2.
    pi_51968347
    Je kan ook vast een epi - no (of hoe heet dat?) gebruiken... Schijnt te helpen!
    pi_51969380
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 16:46 schreef Ticootje het volgende:

[..]

quote:
    Op maandag 30 juli 2007 16:50 schreef Vivi het volgende:

[..]

Nee joh!
    Jawel joh

Oja, en inknippen voel je in principe niets van, dat doen ze idd. tijdens een wee (bij mij raakten ze een adertje ofzo, heel die gyn onder het bloed )
    Maar het hechten , daar zou ik me maar zorgen over gaan maken
    pi_51969676
    quote:

Ik moest dat ook niet hoor. Ik zat er de hele zwangerschap al tegen aan te hikken maar had niks tegen de vlos gezegd omdat ik ook dacht dat het als het zover was het me allemaal niks meer uit zou maken. Maar toen Mikael geboren was en ze hem om mijn borst wilde leggen ging ik bijna over mijn nek. En dat terwijl Mikael heel mooi schoon was Maar ik ha dme er zo druk om gemaakt dat ik toch min of meer "geschreeuwd" heb dat ze hem weg moesten halen en eerst schoon moesten maken. Dus als je dat niet wil zal ik het wel aangeven.
    En dat heeft helemaal niks te maken met poepluiers, je eigen kind of weet ik veel wat. Ik hou daar ook niet van simpel zat.
    Liefde
      maandag 30 juli 2007 @ 20:46:19 #219
    82727 klein_spookje
    pi_51970075
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 20:35 schreef MeNicole het volgende:

[..]

Ik moest dat ook niet hoor. Ik zat er de hele zwangerschap al tegen aan te hikken maar had niks tegen de vlos gezegd omdat ik ook dacht dat het als het zover was het me allemaal niks meer uit zou maken. Maar toen Mikael geboren was en ze hem om mijn borst wilde leggen ging ik bijna over mijn nek. En dat terwijl Mikael heel mooi schoon was Maar ik ha dme er zo druk om gemaakt dat ik toch min of meer "geschreeuwd" heb dat ze hem weg moesten halen en eerst schoon moesten maken. Dus als je dat niet wil zal ik het wel aangeven.
    En dat heeft helemaal niks te maken met poepluiers, je eigen kind of weet ik veel wat. Ik hou daar ook niet van simpel zat.
    grappig om die verschillen te zien. Ik wil dus juist dat de tweede niet gewassen word pas op dag 2. Ik vind het dus heerlijk ruiken en heb er van genoten. Bij mara en nu hoop ik weer.
    Ok jullie gruwelen nu wel he.
    pi_51970150
    Ik bedoel ook niet helemaal wassen enzo. Maar wel even goed afdrogen en een doek tussen ons in. In bad is pas de volgende dag gebeurd.
    Liefde
      maandag 30 juli 2007 @ 21:12:40 #221
    109497 Icaä
    Are you proud of who I am
    pi_51970928
    Mijn jongste was érg smerig doordat hij (veel!) in het vruchtwater gepoept had. Volgens mijn man rook hij ook niet al te fris. Ik heb het allemaal niet meegekregen. Al was er een Oger uitgekomen, het had me niks kunnen schelen.

Inknippen of niet? Als je de keuze moet maken tussen een gecontroleerde knip, of zeg, een totaalruptuur, nou, geef me dan die eerste maar. En de keuze tussen een kind met of zonder ademnood, lijkt me ook geen hele ingewikkelde.
    Je kunt er van uit gaan dat ze dit soort dingen niet zomaar even voor de lol doen. BIj de geboorte van de jongste ging de bevalling héél snel, maar viel de hartslag weg. Dat werd dus knip en kind eruit. Ben blij dat ze dat zo voortvarend hebben gedaan. Van die knip heb ik nooit meer last. Hechten doen ze over het algemeen ook gewoon met verdoving, en afgezien dat het onprettig was om er nog zo bij te liggen, vond ik het hechten alleszins te hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door Icaä op 30-07-2007 22:57:53 ]
    I'll meet you on the other side
    I'll meet you in the light
      maandag 30 juli 2007 @ 21:19:22 #222
    103793 kozakken
    Living the life
    pi_51971141
    Ik denk (een beetje samengevat ) dat je angsten mss op de loop met je gaan. En daarvoor heb je een gyn die je kan helpen om daar grip op te krijgen.
    Ach... en al dat smeer en bloed. Kijk gewoon eens bij wat recente bevallingsfoto's en vorm jezelf een oordeel. (Ik heb er wel wat voor je hoor )
    En een knip.. tja, dat heb je niet in de hand. Maar je angsten daarover wel!!!!
    Bespreken dus! Alles wat je dwars kan zitten. Juist omdat je graag met vertrouwen een bevalling in wil gaan.

en verder..... proberen: los te laten....
    Alles komt zoals het komt.
      maandag 30 juli 2007 @ 21:28:00 #223
    40180 Stiemie
    20-07-2007
    pi_51971418
    Ik zou me niet te veel zorgen maken. Een bevalling is niet te regelen en plannen. Ik wilde graag thuis bevallen maar het werd een ziekenhuisbevalling met een vacuumpomp. En zelfs dat viel uiteindlijk mee want ik had maar een klein scheurtje dat met 5 hechtinkjes gehecht werd. Van het hechten heb ik trouwens niets gevoeld en achteraf ook nooit iets van gemerkt met plassen ofzo. Toen de verloskundige de hechtingen eruit kwam halen, bleek de helft na 5 dagen al verdwenen te zijn. Het kan dus ook allemaal heel erg meevallen
      maandag 30 juli 2007 @ 21:32:22 #224
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_51971541
    Weet je dat ik me er niks bij voor kan stellen?
    Ik kijk juist uit naar het moment dat ik dat wurm aangereikt krijg!
    En angst voor de bevalling heb ik ook (nog?) niet? Ik zie dat allemaal wel over een week of 20-22. Ik zal wel moeten dus ik maak me er ook maar niet druk om.
      maandag 30 juli 2007 @ 21:39:21 #225
    1762 YPPY
    Yppiaans
    pi_51971760
    Bij het hechten ben ik niet verdoofd. Dat is wel iets wat ik de volgende keer echt wel wil, dat ga ik op schrift stellen.

Als je tegen het einde loopt, kan het je niet meer schelen. Bij mij heeft het wel geholpen dat ik door de yoga het gevoel had dat ik voorbereid was, en dat ik had geprobeerd het goed te laten verlopen. Gewoon afwachten hoe het gaat en pen en papier of een laptop meenemen voor het verslag hier.
    *OUD heilige*
      maandag 30 juli 2007 @ 22:07:33 #226
    82727 klein_spookje
    pi_51972813
    YPPY
    hier ook geen verdoving gekregen omdat de meeste inwendig moesten en daar kon ze geen verdoving zetten.
    En het enige wat ik nog wilde toen ik kon persen was dat dat kind er uit kwam wie er bij was, wat er gedaan werd en maakte me geen bal meer uit.
      maandag 30 juli 2007 @ 22:12:51 #227
    1762 YPPY
    Yppiaans
    pi_51972979
    Ze hadden bij mij wel meer kunnen verdoven (heb wel 2 prikjes gehad, maar die zaten niet goed), maar dat verhaal zal ik hier maar niet neerzetten, met al die zwangeren.
    *OUD heilige*
      dinsdag 31 juli 2007 @ 08:07:11 #228
    156412 hestria
    erg gastvrij
    pi_51980121
    ik heb ook geen last gehad van het hechten, ben op 3 plaatsen gehecht, en ze heeft er een soort vloeistof op gedaan, voelde wel een soort van spelden prikjes en wist dat ze bezig was, maar was te druk met miesje bezig. plassen heb ik de eerste 2 dagen onder de douche gedaan, en daarna met een bak met water, als je plast langzaam het water er overheen, werkt perfect! ook van trekken heb ik weinig last van gehad. ze hechten trouwens niet altijd, ik had een scheurtje in de binnenste lippen zeg maar en daar hebben ze niks aan gedaan.
      dinsdag 31 juli 2007 @ 09:40:52 #229
    3142 m@x
    Do, a deer, a female deer
    pi_51981381
    Ticootje, ik had precies hetzelfde voor Kai werd geboren. Ik wilde ook het liefst dat alle smurrie zou worden afgeveegd voor ik hem zou krijgen maar toen het moment eenmaal daar was kon het me echt niet meer scholen. Wel ben ik nog steeds blij dat ik heel hard "NEE" heb geroepen toen ze vroegen of ze er even een spiegel bij moesten houden zodat ik Kai kon zien komen
    Oops! Did I just roll my eyes out loud?
    ♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
    ♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
      dinsdag 31 juli 2007 @ 10:22:43 #230
    393 phileine
    española
    pi_51982195
    Dat witte smeer is ontzettend goed voor de huid, ook die van jezelf. Vroeger smeerden vroedvrouwen het op hun eigen huid, een van de beste verjongende huidcrémes die er bestaan .
    mooi he, alles
      † In Memoriam † dinsdag 31 juli 2007 @ 10:29:40 #231
    675 just me
    oldbie DCLXXV
    pi_51982352
    quote:
    Op maandag 30 juli 2007 20:27 schreef easy-going het volgende:

[..]

[..]

Jawel joh

Oja, en inknippen voel je in principe niets van, dat doen ze idd. tijdens een wee
    als ik nog een keer zou gaan bevallen (gaat niet gebeuren hoor) dan zou ik wel een schaar eisen die niet bot is
    Godmother of Radio 49
    And now I think of my life as vintage wine
    How fragile we are
      Milf dinsdag 31 juli 2007 @ 10:30:51 #232
    16000 nikky
    pi_51982377
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 10:29 schreef just me het volgende:

[..]

als ik nog een keer zou gaan bevallen (gaat niet gebeuren hoor) dan zou ik wel een schaar eisen die niet bot is
    outch!

Dag lievvie
    pi_51993339
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 10:29 schreef just me het volgende:

[..]

Ai

Vandaar het "in principe" (al had er beter "als het goed is" kunnen staan )
      dinsdag 31 juli 2007 @ 19:11:14 #234
    5177 Leah
    I'm going to Graceland
    pi_51996669
    quote:
    Op dinsdag 31 juli 2007 10:22 schreef phileine het volgende:
    Dat witte smeer is ontzettend goed voor de huid, ook die van jezelf. Vroeger smeerden vroedvrouwen het op hun eigen huid, een van de beste verjongende huidcrémes die er bestaan .
    Toen ik van Freek beviel (en hij met een rotgang weggehaald werd), was er een verpleegkundige die iets huidsmeer van hem haalde, en dat onder mijn neus wreef. Nu zal niet iedereen dat als prettig ervaren, maar ik vond het zo goed! Hij rook naar vers brood, vond ik, en toen ik hem uren later weer op de couveuse afdeling zag, rook ie nog precies zo .

JustMe !
    pi_51998271
    Leah wat mooi en wat lief van haar! Zulke verpleegkundigen zijn echt goud waard!
      dinsdag 31 juli 2007 @ 20:07:56 #236
    82727 klein_spookje
    pi_51998352
    Leah, die geur vergeet je noooooit meer.
      dinsdag 31 juli 2007 @ 20:12:20 #237
    7554 Spuuglokje
    Domestic Goddess
    pi_51998509
    Leah wat ontroerend goed van die verpleegkundige! Daar krijg ik nou kippenvel van!
    pi_51998749
    Mooi Leah.

Vorige keer had ik alles wat met de bevalling te maken had in schriftje opgeschreven. Bv. Als ik zoveel weken zwanger was (voor 36 weken) en de baby zou zich aankondigen wilde ik naar Veldhoven naar het ziekenhuis, anders naar Weert/Geldrop. Ook over de borstvoeding had ik dingen opgeschreven over hoe ik het wilde en ook een volgorde van bellen naar familie.
    Dit keer wil ik voor het geval dat ik weer in het ziekenhuis terecht zou komen meer hameren dat ik een andere houding wil om te bevallen dan het liggen met opgetrokken benen en kin op de borst. Ik wil (zeker als de baby net als Merlijn niet/moeilijk het hoekje om kan) het ook op handen en knieën proberen, in iedergeval iets anders proberen om te voorkomen/voordat dat het uiteindelijk een kunstverlossing wordt. Thuis is dat net iets makkelijker omdat bij de verloskundige de baarkruk al vastligt. Ga wel weer een heleboel opschrijven.
    pi_51999190
    Mijn verloskundige praktijk werkt samen met het bedrijf Cicli. Ik kon, onder begeleiding van de praktijk en Cicli, een zogenaamd geboorteplan opstellen. Helaas las ik die info te laat op de website van de praktijk en hadden ze mij daar ook nooit over verteld. Het leek me heel interessant daarmee bezig te zijn.

Misschien een tip? Website Cicli
    Er staan ook een aantal geboorteplannen te lezen als pdf.
      dinsdag 31 juli 2007 @ 21:15:12 #240
    109497 Icaä
    Are you proud of who I am
    pi_52000426
    Tsja, geboorteplannen. Dat suggereert dat je de bevalling in eigen hand hebt. Is niet zo is mijn ervaring.
    Ik ken vrouwen die verschrikkelijk teleurgesteld zijn dat ze niet thuis bevallen zijn, daar bijna een trauma aan over gehouden hebben. Ik niet. Thuisbevallen was ook mijn idee, maar beide keren bleek al vrij snel dat daar geen sprake van kon zijn. Heb ik me snel over heen gezet. Had ik zo'n geboorteplan' gehad, dan was ik vast en zeker dubbel zo teleurgesteld geweest.

Laat het nou over je heen komen, dat lijkt me veel rustiger, en minder frustrerend. Je hebt het toch niet in de hand.

Natuurlijk mag je wel nadenken over hoe je zou willen bevallen, maar volgens mij moet je niet zo ver gaan dat je dat allemaal op papier gaat zetten, want dan maak je het te concreet. Als je werkelijke bevalling toch gaat afwijken van je plan, ben je daar misschien zelfs nog wel ondersteboven van ook! Verspilde energie dus, wat mij betreft.
    I'll meet you on the other side
    I'll meet you in the light
      dinsdag 31 juli 2007 @ 21:28:49 #241
    5177 Leah
    I'm going to Graceland
    pi_52000785
    Ik heb toen een paar dingen doorgespeeld aan manlief, maar meer met de wetenschap dat nr twee ws ook nog wel even in de couveuse moest.
    Dat vond ik zelf wel prettig, want het voelt een beetje alsof een bataljon verpleegsters je kind overneemt .

Dus niet zozeer over de bevalling (want die heb je idd niet in de hand, zelfs niet met een geplande KS ), maar meer over hoe ik graag wilde dat er naderhand voor het kindje gezorgd werd.
    pi_52001639
    Ik heb er eigenlijk van te voren niet zo over nagedacht over hoe en wat. Ik zag er ook niet echt tegenop, nou ja wel tegen de bevalling natuurlijk. Maar dat kwam omdat ik dacht dat je je minstens zou voelen of je dood zou gaan van de pijn. En dat bij elke wee.

Ook door de opmerkingen, "als het écht is, dan wéét je het wel". Nou, mooi niet dus. Ik heb een paar uur lang gedacht dat ik gewoon last van m'n darmen had zeg maar. Dat waren de ontsluitingsweëen.

Rond 13.30 heb ik mijn moeder gebeld om even met haar te kletsen of ik nou wel of niet het ziekenhuis zou bellen vanwege die aanhoudende krampen. Zij raadde me aan van wel. Rond 14.00 uur zijn we naar het ziekenhuis gegaan en om 16.15 ben ik bevallen.

Ik heb om 17.00 mijn moeder gebeld. Die had al zo'n vermoeden omdat ik niet eerder teruggebeld had . Daarna heb ik gelijk mijn schoonzus en broer gebeld en mijn schoonouders en rond 18.00 uur was iedereen in het ziekenhuis. Ik lag lekker fris en schoon in mijn ziekenhuis bedje (met een swirl) en die kleine lag ernaast te slapen. Prima, en de volgende dag kwam iedereen nog even langs toen we thuis waren om de boel te versieren. Mijn ouders kwamen so wie so elke dag even langs, soms maar een kwartiertje soms wat langer. Mijn oma overleed 3 dagen nadat de kleine geboren was, dus was voor hun ook wel lekker wat afleiding om niet alleen met triestheid bezig te hoeven zijn.
    -If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
    pi_52077691
    quote:
    Ik ben juist de persoon die zich ergens druk over maakt omdat het niet geregeld is
    Goed dat je die eigenschap iig geval herkent!

Nu nog leren om er niet aan toe te geven...
    quote:
    Klein voorbeeldje:

• Wanneer bellen naar familie?
    Mijn schoonmoeder zou bij mij juist averechts werken, volgens mij zou mijn ontsluiting dan minder worden (komt ook bij dat binnen notime de hele familie het weet)
    Kan je het maken om schoonmama wel te bellen om aan te geven dat kind gearriveerd is, maar dat je ze nog niet wilt ontvangen, terwijl mijn eigen ouders dat wel mogen?
  • Tenzij je schoonmoeder ook jouw verloskundige is kan ze toch lekker wachten op een kaartje?
    Je laat je toch niet met 5 cm ontsluiting door je man naar het ziekenhuis racen terwijl jij op de achterbank je schoonmoeder ligt te bellen??? Je hebt wel andere zaken aan je hoofd. Je schoonmoeder heeft toch niets te doen bij de bevalling?
    quote:
  • Kind blijft bij mama.
    Ik houd er niet van dat iedere wildvreemde (voor mij kind is iedereen wildvreemd behalve papa, mama en de kraamverzorgster ) aan mijn kind zit. Ik wil zelf kunnen beslissen wie mijn kind vasthoudt en hoeveel.
  • Groot gelijk, maar maak het niet te dramatisch. Iedereen zal het kind wel ff vast willen houden (vooral moeders die 'het allemaal al een keer gedaan hebben'. Maar spreek lekker met je man af dat het kind zeer beslist absoluut niet naar beneden gaat. Mooie tussenweg.
    quote:
  • Hoeveelheid bezoek eerste periode.
    Ik zit er niet op te wachten om de complete familie met alle 3743 neefjes en nichtjes de eerste week/weken op bezoek te hebben.
  • Op een geboortekaartje staat 'bel even op' of 'tussen 8 en 19 uur rusten moeder en kind'.
    Telefoon uit en deurbel ook. En lekker met je kind bezig zijn.
    quote:
    Volgens mij mis ik dan ook nog best belangrijke dingen. Hebben jullie ook zo'n lijstje gemaakt?
    Ja, leer ook nog even om je eigen paniek aan te pakken. Relativeer het eens een beetje.
    Hoe groot is de kans dat jouw kind op zijn/haar 18e een rechtszaak tegen jou aanspant omdat hij zijn examen niet gehaald heeft omdat hij een slechte jeugd heeft gehad omdat jij overspannen was omdat de buurvrouw een fopspeen voor je kind had gekocht?
    Houd op met alles van tevoren uitsluiten, je windt je op over totaal niets.
      vrijdag 3 augustus 2007 @ 20:00:06 #244
    11682 Moonah
    Jolie femme
    pi_52082311
    Ik heb niet alles gelezen, dus wellicht voegt hetgeen ik schrijf totaal niets toe, maar soit!

Ik had de eerste dagen absoluut geen behoefte aan bezoek. Alleen mijn moeder (ook meteen gebeld toen de weeën begonnen)/zussen/broer, schoonouders en allerbeste vriendin zijn geweest in het zkh. Ik heb zelfs niet eens de telefoon aangenomen. Ik was werkelijk ka-pot! (lett. en fig.). Vriendinnen heb ik geSMSt dat ik bevallen was en dat ik ze zou bellen als ik eraan toe was. Dat heeft bijna iedereen gerespecteerd. Kaartjes hebben we pas een week later op de bus gedaan.

Op een gegeven moment was het veel te druk qua bezoekjes, soms wel 3 op een dag. Ik heb de eerste 3 weken niet eens tijd gehad met mijn kind te gaan wandelen! Toen we ons dat realiseerden hebben we echt een stop gezet op het bezoek. Maximaal één bezoekje per dag. En ja, dan moet je mensen soms echt 'nee' verkopen, en kun je soms pas 4 weken later een afspraak plannen, maar het gaf toen wél de rust die ik nodig had. Als ik het over moest doen zou ik zo'n babyshower geven. Dan ben je er meteen vanaf. Want ik vond al die bezoekjes (zeker van collega's, collega's van mijn lief, verre familie etc) helemaal niet leuk meer. Overkill.

Vrienden van ons hebben op hun kaartje gezet: "We doen het rustig aan. Je kunt tussen 19 en 20 uur bellen om iets af te spreken". Heel slim, want die telefoon gaat anders de hele dag door.

Kind van hand tot hand? No way! Ik was ook heel streng daarin. Nu ben ik nog steeds niet zo scheutig hoor.

Realiseer je heel goed, het is júllie kraamtijd, júllie kindje, dus júllie geven aan wat en hoe.
    "Bloemen zijn rood jongeman... "
    Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
    pi_52082561
    quote:
    Op vrijdag 3 augustus 2007 16:52 schreef mgerben het volgende:
    Tenzij je schoonmoeder ook jouw verloskundige is kan ze toch lekker wachten op een kaartje?
    Vind je dat niet een beetje lomp? Zo'n kaartje komt vaak pas dagen later aan. Ik kan me voorstellen dat de (a.s.) vader het nieuws bijvoorbeeld ook best graag met zijn moeder wil delen.
    mooi he, alles
      maandag 6 augustus 2007 @ 21:19:38 #246
    170545 DaviniaHR
    Mrs. PhysicsRules
    pi_52151037
    Wij doen ook het kaartje pas na een week op de bus. Maar de reden is bij on anders, want hij wordt na 7 dagen (8e dag) besneden. En je nodigt toch tout la famille en je beste vrienden uit voor de besnijdenis, dus die weten sowieso dat het kind geboren is... Dus het geboortekaartje is niet het eerste waardoor mensen weten dat de kleine er is, we gaan de belangrijke mensen natuurlijk wel dezelfde dag nog bellen.

Mocht de besnijdenis uitgesteld worden (geel zien oid), dan sturen we nog steeds het kaartje na een week op.

En ik denk dat ik idd wel wat zaken ga opschrijven, maar vooral voor mezelf, handige dingen die ik in dit topic lees. Niet echt als keiharde regel "gij zult zich hieraan houden, anders zijt gij verdoemd", maar meer omdat ik niet weet of ik er nog aan zal denken om te zeggen tegen de kraam als he kind er eenmaal is...

[ Bericht 10% gewijzigd door DaviniaHR op 06-08-2007 22:24:15 ]
    *O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
    Insanity is heritable. You get it from your children.
    Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
    If you can't beat them, confuse them.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')